Environmentalist


پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سوی برنامه عمران سازمان ملل به مدت سه سال تمدید شد ۱۳ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) از تمدید سه ساله پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تا سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داد و افزود: بر اساس بازدیدهای کارشناسان و نماینده مقیم سازمان ملل از سه زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران بودجه ۲۵ هزار دلاری به پروژه اختصاص داده شد. وی ادامه داد: نماینده مقیم سازمان ملل خواستار تدوین استراتژی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران تا مارچ ۲۰۱۳ شد. این استراتژی بر اساس تجربیات ده سال گذشته و شیوه های جدید در دنیا برای مدیریت زیستگاه های حیات وحش تلفیق و استراتژی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران تدوین می شود. جوکار از حضور مشاور بین المللی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در تدوین استراتژی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر داد و گفت: همکاری های بین المللی امکان استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا را فراهم می کند و میتوان از تجربیات کارشناسان برجسته بین المللی از طریق این پروژه بهره گرفت. مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از عهده حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برمی آید افزود: ارتباطات بین المللی نقش موثری در بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه مدیریت و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران را دارد. جوکار با بیان اینکه این پروژه تا سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا می کنند اظهار داشت: در پایان سه سال، عملکرد پروژه دوباره ارزیابی میشود و بر اساس پیشرفت های پروژه در اجرای استراتژی های تدوین شده، مدت تمدید پروژه بررسی میشود. وی در ادامه به چاپ مقاله ای درباره یوزپلنگ های در معرض خطر در مجله نشنال جئوگرافیک در ماه نوامبر اشاره کرد و افزود: در این مقاله سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از موسساتی که برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فعالیت می کنند یاد شده است. جوکار افزود: همزمان با چاپ این مقاله برای اولین بار این مجله به صورت فارسی تحت عنوان گیتا نما از سوی نمایندگی نشنال جئوگرافیک در ایران چاپ شد. لازم به ذکر است چهل میلیون جلد از این مجله به زبان های مختلف در دنیا توزیع می گردد. گفتنی است UNDP حدود ده سال با پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری داشته است.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فرود چشمگیر بیش از ۶۰۰۰ قوی فریادکش و گنگ در تالاب های گیلان ۱۳ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، با ورود چشمگیر قوها به تالابهای گیلان باردیگر زیستگاه های لین استان اهمیت اکولوژیک خود را به جهان باز نمایاند. استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، تافته ای جدا بافته است که به دلیل اقلیم معتدل و فراوانی آب بندهای طبیعی و منابع فراوان غذایی بخش مهمی از کرویدروهای مهاجرت پرندگان را تشکیل میدهد. هر ساله با فرا رسیدن فصل زمستان موج جدیدی از مهاجرت پرندگان، استان گیلان را فرا گرفته و قوها و غازها و گونه های دیگر با پناه آوردن به شبکه ای از مناطق حفاظت شده استان گیلان با آرامش به زمستان گذرانی می پردازند. بر اساس گزارش های واصله و تائید کارشناسان محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تاکنون نزدیک به ۶۰۰۰ قطعه قوی گنگ و فریادکش به تالاب ها و آب بندان های استان گیلان مهاجرت نموده اند. تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی، علی الخصوص پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص داده اند. فریادهای قوهای فریادکش هیاهوئی وصف ناپذیر در این مناطق ایجاد نموده است. قوها همانند خانواده اردک ها گیاهخوار بوده و بندرت از موجوداتی مانند ماهیان تغذیه می نمایند. قوها به روابط پایدار در گزینش جفت خود مشهورند و عموما تا پایان عمر به جفت خود وفادار می مانند. تحقیقات این پایداری را بین ۹۲ تا ۱۰۰ درصد در قوهای گنگ و فریادکش نشان می دهد. این پرنده زیبا بدلیل وزن سنگین در ارتفاع کم پرواز نموده و به همین دلیل میتواند به آسانی مورد هدف قرار گیرد اما شکارچیان بر اساس یک باور قدیمی شکار قو را موجب نکبت و بدبختی می دانند (از گذشته باور بر این بوده که قو پس از شکار شدن اشک ریخته و گریه می کند و اشک و آه این پرنده موجب نکبت و بی برکتی در زندگی می شود)، علاوه بر آنکه شکار این پرنده حمایت شده مشمول تعقیب قضایی بوده و قانون گذار مجازات حبس، جزای نقدی و محرومیت از شکار و صید را برای آن در نظر گرفته است. مهاجرت پرندگان پدیده ای پیچیده است که عمده بوم شناسان جهان علت اصلی آن را دسترسی به غذا می دانند. هرساله با سرد شدن عرض های شمالی کره زمین موج این پدیده شدیدتر شده و دستجات بیشتری از پرندگان به عرض های جنوبی کره زمین مهاجرت می کنند. اما بر خلاف آنچه به اشتباه در افکار عمومی جهان رایج است ریشه اصلی تشدید موج مهاجرت، نه سرما بلکه کم شدن امکان دسترسی به غذاست. در عرض های جنوبی زمین به دلیل شرایط معتدل آب و هوایی در برخی از کشورها امکان این دسترسی بیشتر بوده و پرندگان به دلیل پیام ژنی و دریافت غریزی این فرآیند، کرویدورهای مختلفی را برای مهاجرت به این بخش ها و دست یابی غذا انتخاب مینمایند.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آموزش اسکیس طراحی شهری کارشناسی ارشد توسط رتبه های برتر کنکور کارشناسی ارشد رشته طراحی شهری دانشگاه های سراسری و آزاد

نوع کلاس ها: کلاس ها به صورت خصوصی و نیمه خصوصی می باشد.
تعداد جلسات : 10 جلسه 3 ساعته (در صورت کافی نبودن اضافه می گردد.)
محل برگزاری کلاس ها : در محل آتلیه می باشد.

آموزش ها شامل:
1- شیت بندی
2- تجزیه و تحلیل اطلاعات
3- نحوه استفاده از راهبرها و سیاست ها در طرح نهایی
4- مدیریت زمان
5- راندو

در پایین چند نمونه از اسکیس های برتر سال های گذشته را که توسط این مجموعه آموزش داده شده است را ( البته با کیفیت پایین ) می توانید مشاهده بفرمایید.
توضیح: فرمت مطابق فرمت کنکور کارشناسی ارشد طراحی شهری سال 1388 در قطع A3 و سیاه سفید می باشد.


زهرا فسایی : 09367890437

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ببر روسي روزگار خوش ببرها در همه آسيا، به جز ايران! ايرن- با وجود انقراض نسل ببر مازندران، جديدترين تصاوير ويدئويي تاييد مي‌کنند که جمعيت ببرها در سرتاسر قاره آسيا بويژه در مناطق جنوب غربي هند رو به افزايش است. «انجمن حفاظت از حيات وحش» (WCS) در گزارش جديدي اعلام کرد: تعداد ببرها بويژه در نواحي جنوب غرب هند در حال رشد است و در اين منطقه ببرهاي جوان به دليل فشار ناشي از رشد جمعيت همنوعان خود در حال ترک مناطق حفاظت شده طبيعي هستند. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت اينترنتي اوور ايميزينگ پلانت، انجمن حفاظت از حيات وحش، عوامل افزايش جمعيت گروه‌هاي مختلف ببرها در اين قاره را اجراي بهتر و کارآمدتر قوانين حمايت از حيات وحش و حفاظت موثرتر از زيستگاه‌هاي بيشتر اين گربه‌سانان باشکوه و ارزشمند برشمرده است. اين سازمان هم‌چنين در گزارش جديد خود تاکيد کرد: از جمله اقدامات حفاظتي موثر و جدي در جهت حمايت از اين پستانداران، ايجاد يک شبکه گسترده و فعال براي مقابله با قاچاق حيوانات در سال گذشته در تايلند بوده که سردسته‌هاي چندين باند شکارغيرقانوني حيوانات وحشي را دستگير کرده و طبق صلاحديد مقامات دولتي اين افراد حداقل به پنج سال حبس محکوم شده‌اند. اين حکم، شديدترين مجازاتي است که تاکنون براي قاچاقچيان حيوانات وحشي در اين کشور تعيين شده است. علاوه بر اين در پارک‌هاي ملي هند نيز جمعيت اين گربه‌سانان رشد چشمگيري داشته به طوري که طي دهه گذشته، تصاوير مربوط به بيش از 600 قلاده ببر در فيلم‌هاي ويدئويي تهيه شده از اين منطقه مشاهده شده است. بر اساس اين گزارش، فعالان محيط زيست هم‌چنين براي ايجاد تعداد بيشتري از نواحي حفاظت شده طبيعي براي ببرها با مقامات دولتي روسيه همکاري کرده‌اند. بعلاوه رشد جمعيت اين پستانداران اخيرا در نواحي کوهستاني چين نيز مشاهده شده است. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سونامي طبيعت در سالي که گذشت؛ مهمترين رويدادها و اکتشافات زيست‌محيطي در سال 2012 ايرن- سال 2012 ميلادي نيز همانند سالهاي قبل با مجموعه‌اي از رويدادها، برنامه‌ها، مشکلات و اکتشافات زيست محيطي به پايان رسيد. گسترش توفان هاي حاره اي شايد مهمترين اخباري بود که در اين سال توجه مردم جهان را به طبيعت جلب کرد. به گزارش ايسنا، طوفان سهمگين و مرگبار سندي در آمريکا، ذوب شدن بي سابقه حجم زيادي از صفحه يخي عظيم گرينلند و شيوع قارچ مخرب و کشنده در ميان انبوهي از درختان زبان گنجشک در انگليس از جمله جنجال برانگيزترين پديده‌هاي محيط زيستي سال 2012 بودند. به گفته فعالان محيط زيست و کارشناسان بين المللي حفاظت از طبيعت، مشکلات و بحران‌هاي اصلي محيط زيستي در جهان امروز بايد هرچه زودتر مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم براي مقابله با آنها صورت گيرد تا کودکان ما و نسل‌هاي آتي بتوانند وارث سياره‌اي پايدار به لحاظ اکولوژيکي و آينده‌اي سازگار با محيط زيست باشند. با وجود فوريت و ضرورت رسيدگي به اين امر مهم و اهميت جدي مبارزه براي جلوگيري از تشديد بحران‌هاي زيست محيطي، هنوز اکثر دولت‌ها نفع خود و مصلحت سياسي را بر رعايت حقوق محيط زيستي تمام موجودات زنده در سياره زمين و اقدامات پيشگيرانه ضروري براي کنترل اين بحران‌ها ترجيح مي‌دهند. براساس اين گزارش، پديده‌ها و رويدادهاي مختلف زيست محيطي در سالي گذشت، طيف گسترده‌اي از موضوعات شامل آلودگي‌هاي محيط‌ زيستي، برگزاري چندين اجلاس بين المللي مهم درباره تغييرات جوي و حفاظت از طبيعت و حيات وحش، اقدامات مهم برخي از کشورها با هدف حفاظت موثرتر از محيط زيست، انتشار گزارشات و اخباري از پديده‌هاي منفي و ناخوشايند زيست محيطي و نيز اخبار تاسف بار مرتبط با انقراض گونه‌هاي کمياب و ارزشمند و بالاخره کشف چندين گونه جديد جانوري و گياهي را دربرمي‌گيرد. در اين گزارش فهرستي از مهمترين پديده‌ها و موضوعات بحث برانگيز زيست محيطي در سال 2012 ميلادي ارائه شده که عبارتند از: آلودگي‌هاي زيست محيطي در سالي که گذشت؛ در سال 2012 ميلادي سازمان صلح سبز، آلودگي‌هاي حاصل از لاشه يک کشتي ايتاليايي را شناسايي کرد. اين سازمان هشدار داد که مواد شيميايي حاصل از لاشه اين کشتي تفريحي وارد آبهاي درياي اطراف جزيره ايتاليايي و زيباي گيگليو شده است. اين در حالي است که وزارت محيط زيست ايتاليا ادعا کرد که حجم اين آلودگي شيميايي چندان قابل توجه و مهم نيست. صلح سبز که اين بررسي تحقيقاتي را بين 15 تا 18 ماه فوريه سال 2012 در گيگليو انجام داده همچنين اعلام کرد آثاري از وجود هيدروکربن در آب شرب حاصل از کارخانه شيرين کننده آب دريا در اين جزيره مشاهده شده است. از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه به نقل از کارشناسان محيط زيستي در آمريکا اعلام کرد که آثار مواد راديواکتيو حاصل از نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما در جلبک‌هاي قهوه‌اي سواحل غربي امريکا مشاهده شده است. در همين رابطه شرکت برق توکيو نيز در گزارش سال 2012 خود اعلام کرد که نشتي حاصل از نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما به اقيانوس آرام سرازير شده است. بر اساس اين گزارش حدود 12 تن آب حاوي مواد راديواکتيو از نيروگاه هسته‌اي از کار افتاده فوکوشيما به بيرون نشت کرده و به داخل اقيانوس آرام ريخته است. خبرگزاري فرانسه هم چنين در گزارش ديگري اعلام کرد که در سال 2012 ميلادي مقامات روسيه از يک مورد نشتي نفت در منطقه قطب شمال اين کشور خبر دادند که منطقه‌اي به وسعت تقريبا 8000 متر مربع را دربرگرفته است. اين مورد نشتي نفت در حوزه نفتي Nenets رخ داد و موجب شد که نفت خام حدود 37 ساعت متوالي بدون کنترل از يک چاه قديمي فوران کند. همچنين از ديگر آلودگي محيط زيستي در سال 2012 ميلادي مي‌توان به ايجاد يک «چاله گرمايي» حاصل از آلودگي‌هاي هوايي اخير در ايالت‌هاي شرقي آمريکا اشاره کرد که در بروز تغييرات جوي در اين نواحي نقش داشته است. کارشناسان مطالعات جوي در دانشگاه هاروارد تشريح کردند که اين «چاله گرمايي» مانند يک محفظه سرد عمل مي‌کند که اثرات پديده گرايش جهاني را به طور موقت مخفي مي‌کند و سبب بروز تغييرات جوي مهم مي‌شود. در نيجريه نيز مقامات محلي اين کشور، يک کمپاني نفتي بزرگ ايتاليايي را به عدم واکنش سريع و به موقع نسبت به حادثه نشتي نفت از يکي از خط لوله‌هاي اين کمپاني متهم کردند. نشتي نفت حاصل از اين خط لوله، بخش وسيعي از رودخانه‌ها و مزارع اين ناحيه را آلوده کرد. همچنين در اين سال صيادان، ‌دانشمندان، فعالان و طرفداران حمايت از محيط زيست در گزارش جامعي هشدار دادند که دو سال پس از وقوع فاجعه بي‌سابقه نشتي نفت در آبهاي ساحل خليج امريکا مربوط به فعاليت‌هاي شرکت نفتي BP، پيامدهاي مرگبار و آلوده کننده اين فاجعه هنوز به پايان نرسيده و ممکن است تا مدت زمان بيشتري نيز ادامه پيدا کند. از جمله اين پيامدهاي خطرناک و مرگبار مي‌توان به مرگ مرموز تعداد زيادي از دلفين‌ها اشاره کرد و يا صخره‌هاي مرجاني پوشيده از نفت که در اعماق آبهاي اين منطقه در حال تلف شدن و نابودي هستند. اين صيادان و کارشناسان محيط زيستي در عين حال ميگوها و خرچنگ‌هاي نابينايي را در اين منطقه پيدا کردند که روي پوسته‌هاي آنها حفراتي ديده مي‌شد. مهمترين اجلاس‌هاي بين المللي جوي و زيست محيطي در سال 2012 در سال گذشته مرحله بعدي مذاکرات جهاني تغييرات جوي با هدف بررسي اقدامات لازم براي مقابله با پديده گرمايش زمين در بن برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين مذاکرات کشورهاي فقير و ثروتمند گردهم آمدند به اين اميد که براي دسترسي به اهداف کاهش گازهاي گلخانه‌اي و در نتيجه متوقف ساختن روند گرم شدن سياره زمين به نتايج موافقي دست پيدا کنند. اما بار ديگر اين دور از مذاکرت جوي سازمان ملل نيز بدون نتيجه گيري مطلوب درباره نحوه تقسيم وظايف و مسووليت‌هاي هر کشور براي مقابله با پديده گرمايش جهاني، خاتمه يافت. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، کارشناسان زيست محيطي معتقدند علت اصلي عدم موفقيت براي نتيجه گيري قطعي در اين مذاکرات اين است که دولت‌هاي جهان هنوز بر سر اين مساله که کدام کشورها فقير و کدام کشورها ثروتمند هستند، به توافق نرسيده‌اند. يکي ديگر از نشست‌هاي مهم بين المللي در سال 2012 ميلادي اجلاس ريو+20 بود که با هدف بحث و تبادل نظر در زمينه توسعه پايدار از تاريخ 20 لغايت 22 ژوئن در شهر ريو دوژانيرو در برزيل و با حضور بيش از 30 نفر از سران کشورها، دولت‌ها و هزاران نفر از رهبران بخش‌هاي تجاري و جامعه مدني برگزار شد. هر چند قرار بود در اين اجلاس سران جهان به جستجوي راه کاري موثر براي کمک به سياره زمين و نجات آن بپردازند اما اين اجلاس بين المللي نيز با موجي از نارضايتي پايان يافت. کنفرانس سازمان ملل در عرصه توسعه پايدار در حالي به پايان رسيد که مذاکره کنندگان و مقامات دولت‌هاي جهان‌ پس اتمام نشست‌ها، تلاش‌هاي خود را در جهت دستيابي به يک جمع بندي مفيد و پيشرفتي موثر در مسير تحقق اهداف توسعه پايدار ناموفق ديدند. چ در سال 2012 هم‌چنين بزرگترين کنگره جهاني حفاظت از طبيعت در کره جنوبي برگزار شد و بيش از 8000 کارشناس و مقام رسمي از حدود 170 کشور مختلف در جزيره «ججو» گردهم آمدند تا به تبادل نظر درباره برخي از مسائل و مشکلات محيط زيستي بپردازند. در اين اجلاس اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت بر اجراي طرح «سرمايه گذاري در بخش امرار معاش» تاکيد کرد. از موضوعات ديگر توافق شده در اين کنگره بحث «تقويت طبيعت» و کمک گرفتن از آن براي ايجاد اکوسيستم‌هاي مقاوم‌تر و نيز مردم و جوامع و اقتصاد سالم‌تر بود. بعلاوه در اين سال دور ديگري از مذاکرات جوي سازمان ملل در پايتخت قطر برگزار شد که مهمترين دستاورد اين اجلاس، توافق بر سر تمديد پروتکل کيوتو بود. در اجلاس دوحه نزديک به 200 کشور حاضر در مسير تلاش براي کنترل پديده گرمايش جهاني بر سر تمديد پروتکل توکيو به توافق رسيدند. اقدامات مهم کشورهاي مختلف در جهت حفاظت از محيط زيست از مهمترين اقدامات و تمهيدات در جهت حفاظت از طبيعت و حيات وحش در سال 2012 مي‌توان به برنامه چين براي حفاظت از گونه کمياب ميمونهاي طلايي، ايجاد پارک ملي جديد براي حفاظت از کمياب ترين گربه وحشي جهان موسوم به «پلنگ آمور» در روسيه، ارائه پروژه گسترده استراليا براي حفاظت از کوآلاها، اقدامات جدي برزيل براي سرکوب قاچاق سودآور حيوانات وحشي، تلاش فعالان صلح سبز براي ممانعت از فعاليت شرکت نفتي شل در قطب شمال، پيشنهاد IUCN براي ثبت چهار شگفتي طبيعي در فهرست ميراث جهاني و بالاخره ارائه طرح عظيم استراليا براي احداث بزرگترين شبکه پارک‌هاي حفاظت شده دريايي اشاره کرد. مهمترين گونه‌هاي در معرض انقراض در سالي که گذشت به گفته کارشناسان بين‌المللي حفاظت از حيات وحش، در سال 2012 ميلادي 97 گونه گونه‌ پرندگان دريايي، 14 گونه از پرندگان بومي و کمياب هند، نوعي پستاندار کمياب آسيايي موسوم به «سائولا» شبيه به گاوهاي وحشي که شاخ‌هاي صاف و بلند دارد، گاوهاي دريايي با نام لاتين «دوگونگ»، 66 گونه مرجان دريايي در آبهاي آمريکا، دو گونه صخره مرجاني در «ميکرونزيا» و جزاير «راجا آمپات»، گونه گياهي «بتا پاتولا»، دو گونه پيتون برمه‌اي، ميمون «کائوتا تي تي»، ماهي مرکب غول پيکر استراليايي، قورباغه رنگارنگ «هولا»، دو گونه شاه کبرا، سفره ماهي پلنگي «ويپراي»، ايگوآناي دم خاردار «نولاسکو»، خفاش ميوه قرمز و چندين گونه گياهي نيز جزو گونه‌هاي در معرض خطر انقراض در فهرست اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت و نيز در فهرست گونه‌هاي در معرض خطر امريکا معرفي شدند. در ميان اين گزارشات، خبر انقراض نسل کرگدن‌هاي جاوان در ويتنام نيز منتشر شد. گونه‌هاي تازه کشف شده در سال 2012 ميلادي به گفته کارشناسان حيات وحش، در يک سال گذشته گونه‌هاي جديد نظير گونه شبه ميگو در غار نيومکزيکو، گونه‌هاي جديدي از دوزيستان در مالزي، گونه جديدي از سخت پوستان در اسپانيا از نوع خرچنگ‌هاي «اسکوات»، گروه جديدي از روباه‌هاي کمياب کاليفرنيايي و نيز گونه بسيار کمياب مارهاي هندي در يک منطقه حفاظت شده کشف شدند. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روزنامه دنياي اقتصاد هفته پيش پرونده مفصلي منتشر کرد در باره انرژيهاي نو. اما بر خلاف سياق معمول اين روزنامه، در اين پرونده تحليل موضوع از منظر ابعاد اقتصاد سياسي مترتب بر آن ديده نمي شود. ماجرا اين است که از چهار سال پيش متعاقب ورود اوباما به کاخ سفيد توسعه انرژيهاي نو و سرمايه گذاري افزونتر در اين باره به عنوان راهي براي مهار تروريسم در دستور کار آمريکا قرار گرفت. آنچنانکه پنج تن از اعضاي کابينه اوباما در ساليان گذشته يا مستقيما متخصص انرژيهاي نو بوده اند و يا در سوابق شغلي آنها مواردي از همکاري با پروژه هايي مرتبط با اين موضوع وجود دارد. انگاره اوباما و دستيارانش اين است که اسامه بن لادن و معمر قذافي و ايمن الظواهري و القاعده و شماري ديگر ازدولتها و گروههاي مستعد ستيز خشونت طلبانه با حوزه شمال محصول تنعم بي زحمت و بي حساب و کتابي است که نفت نصيب خاورميانه ايها کرده است و اگر به جاي در خانه نشستن و نفت فروختن آنها هم مجبور به تعامل جدي و روزمره با جهان آزاد شوند کمتر فيلشان ياد بنيادگراييهاي خشونتبار خواهد کرد. به همين دليل برخي طرفداران محيط زيست گمان مي کنند که تمرکز ويژه دولت اوباما براي کاهش مصرف نفت و سوختهاي فسيلي در جهان عمدتا انگيزه سياسي دارد و حفظ محيط زيست و مهار پديده جهان گرمايي در اين باره نقش يک بهانه محکمه پسند را بازي مي کند. البته هيچکس از کارهايي که در اين باره در چهار سال گذشته انجام شده ناراضي نيست. هم اکنون انرژي خورشيدي خيلي ارزانتر از قبل شده و انتظار مي رود تا دو سال ديگر به منبع تامين هفتاد درصد مصرف خانگي انرژي در شهرهاي جهان تبديل شود. خودروهاي برقي که تا پيش از اين گران بوده و کارکردي بسيار ضعيفتر از خودروهاي بنزيني داشتند روز به روز ارزانتر و قويتر مي شوند. هم اکنون مشهورترين برندهاي خودروسازي جهان بر توليد خودروهاي برقي متمرکز شده اند و حتي پيش بيني شده تا پنج سال ديگر در اروپا و آمريکا شمار خودروهاي برقي از خودروهاي بنزيني افزونتر شود. اوباما در نطق پيروزي اخير خود در انتخابات هم از قطع واردات نفت به عنوان يکي از مهمترين اهداف خود در چهار سال آينده نام برد. وي تاکيد کرد سرمايه گذاري بر توسعه انرژيهاي پاک و غير فسيلي باز هم افزايش خواهد يافت. و اما اين ماجرا چه نسبتي با کشور ما پيدا مي کند؟ اينکه غرب مي خواهد توي سر نفت بزند البته بر چشم انداز اجتماعي و اقتصاد سياسي ما به شدت تاثير خواهد گذاشت. و قطعا آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن بسيار متفاوت خواهد بود. همانقدر که هراس برانگيز است شايد اميدبخش هم باشد. بسته به اينکه شما از چه منظري به موضوع نگاه کنيد. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل رقصان روسیه جنگل رقصان روسیه اگر شما هم جزو کسانی هستید که نام جنگل برایتان تداعی گر تاریکی و وحشت است، مطمئن باشید که جنگل رقصانروسیه می تواند شما را بیشتر از هر جنگلی وحشت زده کند. جنگلی عجیب و زیبا با درخت های پیچ خورده رقصان که اسرارآمیزتر از تمام جنگل های دنیا، در پارک ملی Coronian Spit جا خوش کرده و هر سال گردشگران زیادی را برای تماشای خود به کالینینگراد روسیه می کشاند. جنگل رقصان روسیه، جنگل منحصر به فردی است که شاید در هیچ جای زمین نتوانید مشابه آن را پیدا کنید. در این جنگل که به جنگل فرفری هم معروف است، تا چشم کار می کند درختان کاج در خود پیچیده ای می بینید که بدون هیچ الگوی ثابتی دور خود چرخیده اند و محققان را انگشت به دهان گذاشته اند. جنگل رقصان روسیه در سال های اخیر پژوهشگران زیادی سعی کرده اند روی دلیل رشد عجیب این درخت ها در این مکان خاص مطالعه کنند اما این مطالعات تا به حال به نتایج قطعی نرسیده است. جنگل رقصان روسیه شاید عجیب ترین ویژگی این درختان آن باشد که همه آنها درست از یک مرحله، دستخوش تغییر می شوند اما در ادامه مسیر رشدشان، شکل های متفاوتی پیدا می کنند. این کاج های ۲۰ساله ممکن است شما را یاد درختچه های مینیاتوری ژاپنی (بونسای) بیندازند، اما گونه آن ها هیچ ربطی به این درختچه ها ندارد. از این گذشته، در میان این درخت مواردی از رشد طبیعی هم دیده می شود و به همین دلیل نمی توان رشد عجیب درخت های فرفری را به گونه خاص آنها ربط داد. جنگل رقصان روسیه درباره این درختان نظریه های تایید نشده زیادی منتشر شده است. یکی از این نظریه ها آن است که همه این درخت ها در اثر وزش یک باد بسیار قوی به این شکل درآمده اند. اما نظریه های دیگری هم وجود دارد که روی وجود یک میدان مغناطیسی قوی در سطحی از این جنگل تاکید می کند. جنگل رقصان روسیه نظریه دیگر با کمی تغییر، اشاره به برخورد انرژی های مثبت و منفی در این منطقه از کره زمین دارد اما عده ای هم معتقدند که شکل خاص این جنگل به دلیل مسائل زمین شناسی و جنس خاص و بی ثبات خاک آن به وجود آمده است.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بارش باران در زیستگاه های یوزپلنگ و امید به احیای جمعیت سم داران این مناطق ۸ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بسیاری از زیستگاه های یوزپلنگ در سالهای اخیر خشکسالی های پی در پی را تجربه کرده اند، ولی خوشبختانه پاییز سال جاری از لحاظ بارندگی بسیاری از مناطق در شرایط مطلوب تری به سر می برند، بطوریکه طی سه ماه پاییز حداقل سه بارندگی در برخی زیستگاه ها رخ داد. با این حال، چنین موهبتی برنامه های منظم دوربین گذاری را که درحال حاضر انجمن یورپلنگ ایرانی در زیستگاه های یوزپلنگ در دست اجرا دارد، با دشواری جدی روبرو ساخته است. طی پاییز سال ۱۳۹۱، حداقل ۱۲ دستگاه از دوربین های تله ای انجمن یوزپلنگ ایرانی که با سختی زیاد و به رغم شرایط تحریم برای برآورد جمعیت یوزپلنگ ها وارد کشور نموده بود، به دلیل بروز سیل از بین رفتند و اکثرا قابل تعمیر نیستند که هزینه مالی هنگفتی را به برنامه پایش ملی جمعیت یوزپلنگ در کشور وارد نموده است. با اینکه هنگام نصب دوربین های تله ای از تجربیات ارزشمند محیط بانان که حاصل سالها حضور در هر منطقه است استفاده شده و موارد ایمنی رعایت می شوند، با این حال باران های غیر منتظره و به گفته محیط بانان بی سابقه پاییز امسال باعث غافلگیری شده و متأسفانه منجر به خرابی و حتی گم شدن دوربین های تله ای گردید. با این حال، امید است که این بارندگی ها همچنان به خوبی ادامه یافته و باعث احیای جمعیت سمداران به عنوان طعمه های یوزپلنگ در کشور شود. تصویر فوق: یوزپلنگ آسیایی نر در پناهگاه حیات وحش نای بندان آذر ۱۳۹۱ منبع: انجمن یوزپلنگ ایرانی
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حيات وحش 2 مدير کل محيط زيست استان ايلام گفت: متاسفانه به دليل تخريب زيستگاه، شکار بي رويه وعدم توجه به اهميت گونه هاي جانوري هم اينک حيات وحش ايلام تکامل يافته نيست و چرخه غذايي وحوش در بسياري فضاهاي طبيعي، تعادلي نشان نمي دهد. غلامحسين کاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار محيط زيست ايسنا، اظهار کرد: در برخي نقاط شاهد افزايش جمعيت گونه هايي از وحوش مانند "گراز" که در مواردي زيانبار نشان مي دهد، هستيم. وي حفظ گونه ها و تکاثر آنها از جمله پستانداران در ايجاد تعادل چرخه غذايي بسيار حائز اهميت دانست و در عين حال گفت: نمودار حيات وحش ايلام نشان مي‌دهد که چرخه غذايي آن‌ در برخي نقاط از طبيعت استان با خلا همراه است که علت آن برداشت غير صحيح از حيات وحش است . مديرکل محيط زيست استان ايلام درباره امکان تبديل گونه اهلي "بز" به وحشي در حيات طبيعي استان ايلام نيز گفت: داده هاي آماري ما نشان مي دهد که اين امکان در برخي زيستگاه‌هاي ايران رخ داده اما در حيات وحش ايلام، رخداد نادري است. کاظمي درباره امکان زندگي قوچ عراق در حيات وحش ايلام نيز گفت: از آنجا که در حيات وحش و عناصر تشکيل دهنده آن، مرزبندي وجود ندارد اين امکان وجود دارد. وي با بيان اينکه در تعيين رده‌بندي گونه هايي از قوچ و ميش خلا وجود دارد، گفت: "قوچ عراق" ممکن است در حيات وحش "ايوان، چوار، مهران يا ..." در برخي فصول سال زيست کند که اين شرايط در تکميل چرخه اين نوع پستاندار در ايلام حائز اهميت است . انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دستگیری شکارچیان خرگوش در میاندوآب ۹ دی ۱۳۹۱ http://www.iew.ir/1391/10/09/5714 دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، مامورین یگان حفاظت شهرستان میاندوآب در حین گشت و کنترل در مناطق کوهستانی باداملو و آجرلوی شرقی در حوزه استحفاظی شهرستان میاندوآب موفق به دستگیری دو نفر متخلف شکار که با بیتوته در محل تخلف، شب هنگام با استفاده از نورافکن و اسلحه شکاری اقدام به شکار نموده بودند و کشف و ضبط تعدادی لاشه خرگوش، سه قبضه اسلحه شکاری و سایر ادوات شکار شدند. متخلفین پس از تنظیم صورتجلسه و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردیدند. مناطق کوهستانی آجرلو با کوههای سر به فلک کشیده، چشم انداز طبیعی منطقه، چشمه های متعدد، رودخانه آجرلو در مسیر جاده، منطقه باداملو، رودخانه قوری چای و سایر پتانسیل های با ارزش و طبیعت بکر یکی از زیستگاه های مهم انواع پرندگان و حیوانات در منطقه می باشد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جدیدترین تصویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی در یزد / بی نتیجه ماندن تلاشها جهت ارتقا منطقه شکار ممنوع آریز بافق به یکی از مناطق چهارگانه ۶ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد: با توجه به توپوگرافی منطقه و همچنین وجود جمعیت مناسب از طعمه های یوز شامل کل و بز، قوچ و میش، جبیر و خرگوش، منطقه شکار ممنوع آریز بافق یکی از زیستگاه های مناسب و مستعد برای زیست این گونه می باشد به طوری که بیشترین مشاهده یوز در سال جاری در این منطقه به ثبت رسیده است. جدید ترین تصویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی توسط دوربین های تله ای در منطقه شکار ممنوع آریز همچنین با توجه به قرار گرفتن این منطقه مابین منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر که هردو از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی به شمار میروند، منطقه شکار ممنوع آریز بافق نقش بسیار مهمی بعنوان کریدور مهاجرتی یوزپلنگ مابین مناطق مذکور ایفا میکند. از مهمترین مشکلات و تعارضات منطقه آریز روند توسعه اکتشاف و بهره برداری از معادن می باشد و تلاش ها و پیگیری های این اداره کل جهت ارتقاء آن به یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست بدلیل وجود همین ذخایر معدنی تاکنون بی نتیجه مانده است. نقشه ماهواره ای منطقه شکار ممنوع آریز: http://www.iew.ir/1391/10/06/5680
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان از پيدا شدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس خبر داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خليج فارس، مجيد وفادار با اعلام خبر پيداشدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس افزود: روز يکشنبه(سوم ديماه سال جاري) لاشه يک قطعه دلفين در سواحل پارک غدير بندرعباس مشاهده شد که پس از بررسي وضعيت ظاهري حيوان مشخص شد علت مرگ برخورد با جسم سنگين از ناحيه پشت است. مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان اظهار کرد: با توجه به وضعيت ظاهري لاشه، مشخص شد که بيش از يک هفته از مرگ جانور گذشته و بدن جانور با توجه به وجود پديده مد کامل، در روزهاي اخير توسط امواج به ساحل آورده شده است. وي با اشاره به اينکه اين لاشه پيداشده از نوع دلفين بيني‌بطري است، خاطرنشان کرد: اين گونه دلفين در اقيانوس هند، آرام بيشتر مشاهده شده وبا نام علمي Tursiops aduncus شناخته مي‌شود که پس از نمونه‌برداري جهت تکميل اطلاعات ژني، لاشه دلفين دفن شد. وفادار با اشاره به مشخصات ظاهري اين دلفين اضافه کرد: طول بدن دلفين مذکور 245 سانتي متر، طول باله سينه‌اي36 سانتي متر، طول پوزه 41 سانتي متر و وزن تقريبي200 کيلوگرم محاسبه شده و اندازه‌گيري طول باله دمي نيز به علت فساد امکان‌پذير نبوده است مديرکل حفاظت محيط زيست استان هرمزگان همچنين با بيان اينکه اين گونه از دلفين‌ها در آب‌هاي استان و اطراف جزاير به ويژه قشم، هنگام و لارک ديده مي‌شوند، بيان کرد: اين دلفين معمولاً داراي بدني ستبر، قوي و طول باله پشتي بلند و هلالي شکل است که شکم اين گونه دلفين سفيد تا خاکستري روشن، پهلوها و پشت جانور خاکستري پررنگ است. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمامي گونه‌هاي پستانداران دريايي موجود در خليج‌فارس اعم از نهنگ‌ها و دلفين‌ها گونه‌هاي تحت حمايت محسوب شده و به عنوان گونه‌هاي در معرض خطر انقراض جهاني معرفي شده که به منظور ادامه حيات به طور جدي نيازمند کمک هستند. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

از منزل يک شکارچي غيرمجاز در مشهد کشف 80 قطعه پرنده وحشي ايرن:فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خراسان رضوي از کشف لاشه 50 قطعه گنجشک خانگي در مشهد خبر داد. به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومي حفاظت محيط زيست خراسان رضوي، محمد اسدي‌پور با اعلام اين خبر گفت: در پي دريافت يک فقره گزارش مردمي، مبني برشکار و زنده‌گيري پرنده وحشي تحت حمايت سازمان محيط زيست دريک منزل مسکوني در مشهد، مامورين يگان حفاظت محيط زيست استان عازم محل مورد نظر شدند. وي افزود: از منزل اين شکارچي غير مجاز لاشه 50 قطعه گنجشک خانگي و چکاوک تلف شده، 9 رشته تور زنده‌گيري و نيز 10 عدد ميله پرنده‏گيري کشف و ضبط شد. اسدي‏پور همچنين از کشف 17 قطعه چکاوک معمولي و 13 قطعه انواع سهره وحشي نيز از اين متخلف ياد کرد و افزود پرندگاني که زنده‏‎گيري شده بودند در عرصه‏هاي طبيعي پارک پرديس مشهد رها سازي شدند. فرمانده يگان حفاظت محيط زيست اظهار کرد:‌ طبق بند الف ماده 10 قانون شکار و صيد هرکس مرتکب شکار و صيد جانوران وحشي عادي بدون پروانه شود به جزاي نقدي از 100 هزار تا يک ميليون ريال و يا حبس از يک تا 6 ماه محکوم مي‎شود. وي ميزان ضرر و زيان وارده به محيط زيست را 6 ميليون ريال عنوان کرد و افزود: جهت سير مراحل قانوني اين متخلف به مراجع ذي‌صلاح قضايي تحويل شد. // www.iren.ir //
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اداره فضاي سبز منطقه 6 هرس درختان در بوستان‌هاي اصلي منطقه و خيابان ولي عصر (عج) را انجام داد. به گزارش سرويس«محيط زيست» ايسنا، سيد رضا خاتمي رئيس اداره فضاي سبز منطقه از هرس درختان در خيابان هاي اصلي و پارک هاي سطح منطقه خبر داد و افزود: با توجه به اين که چنارهاي وليعصر(عج) قدمتي 70 ساله دارند و کهنسالند اقدام به هرس درختان در معابر اصلي و پارک ها شده است. وي ادامه داد: هرس درختان خيابان وليعصر(عج)، بلوار کشاورز، کارگر، يوسف آباد و... و بوستان هاي اصلي منطقه همچون پارک هاي لاله، ساعي، نظامي گنجوي، شفق، هنرمندان و سيد جمال الدين اسدآبادي نيز در دست اقدام است. رئيس اداره فضاي سبز منطقه 6 خاطرنشان کرد: تاکنون هرس درختان به فرم ترون‌ها به اتمام رسيده و هرس فرم سروها با پيشرفت فيزيکي 90 درصد در حال انجام است. از ديگر اقدامات در دست اقدام هرس درختان با برگ‌هاي پهن مانند توت، نارون و اقاقيا و استفاده از کودهاي دامي و شيميايي با پيشرفت 30درصد است. وي در ادامه عنوان کرد: بازديد و کنترل آفات و همچنين شناسايي و رفع درختان خطرساز به طور مستمر در سطح منطقه انجام مي گيرد. 90 درصد از گلکاري ها و کاشت پيازهاي لاله صورت گرفته و تکميل نهال هاي سطح محدوده نيز به طور مستمر در حال انجام است. www.iren.ir
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آخرين مهلت ارسال مقاله به همايش بين‌المللي «بحران‌هاي زيست محيطي ايران و راهكارها» کد خبر: 91071811457 سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹ همايش بين‌المللي «بحران‌هاي زيست محيطي ايران و راهكارهاي بهبود آن»، 25 و 26 بهمن ماه امسال به همت دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات اهواز در جزيره كيش برگزار مي‌شود. به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، «تغيير اقليم و گرمايش جهاني، گازهاي گلخانه‌اي، عوامل موثر در تخريب لايه ازون»، «مكانيسم‌هاي توسعه پاك (CDM)، مكانيسم‌هاي توسعه پاك در محيط زيست و گسترش آن در كشورها، انرژي و محيط زيست»، «كاربرد فناوري‌هاي نوين در محيط زيست، نانوتكنولوژي و محيط زيست، روشها و مدلسازي در محيط زيست، اصول مهندسي و كنترل آلاينده هاي محيط زيست»،‌ «الگوهاي توسعه پايدار و محيط زيست شهري، شهرنشيني و اثرات زيست محيطي آن، طراحي شهري، بهسازي منظر و محيط زيست، حمل و نقل شهري، اثرات و راهكارهاي زيست محيطي آن، مديريت محيط زيست شهري و منطقه اي»، «ارزشگذاري اقتصادي زيست محيطي، ارزشگذاري اقتصادي تالابها، بررسي خسارتهاي تغيير اقليم، ارزشگذاري اقتصادي پسماندهاي قابل بازيافت، حسابداري زيست محيطي»، «ارزيابي و آمايش سرزمين، ارزيابي‌هاي زيست محيطي، ارزيابي اثرات توسعه بر محيط زيست، ارزيابي ريسك زيست محيطي، مدل‌هاي آمايش سرزمين، اثرات زيست محيطي پروژه‌ها و طرح‌هاي كلان، توسعه صنعتي و راهكارهاي كاهش اثرات آنها»، «پسماندها و بازيافت، مديريت پسماندها، مديريت مواد زائد خطرناك، بازيافت مواد زائد، بازيافت مواد زائد خطرناك»، «آلودگي‌هاي محيط زيست، آلودگي‌هاي اكوسيستم‌هاي آبي، آلودگي‌هاي هوا، آلودگي‌هاي خاك، آلودگي‌هاي صوتي، آلودگي‌هاي صنعتي»، «حقوق محيط زيست، قوانين و مقررات ملي و بين المللي زيست محيطي، نقاط ضعف و قوت قوانين و مقررات ملي و بين المللي زيست محيطي، تدوين واجرايي كردن مقررات زيست محيطي و نقش آن در كاهش تخريب محيط زيست، چالشهاي منطقه‌اي و بين المللي زيست محيطي و جرائم زيست محيطي» و «تنوع زيستي، عوامل موثر در كاهش تنوع زيستي حاصل از بهره برداري از اكوسيستم‌هاي خشكي و آبي، بوم شناسي و حفاظت از آن، مديريت تالابها، مديريت مناطق ساحلي» از جمله محورهاي اين همايش بين‌المللي محسوب مي‌شوند. بر اساس اعلام دبيرخانه همايش، آخرين مهلت ارسال اصل مقاله، 15 آبان و آخرين مهلت ثبت نام، 30 آبان ماه خواهد بود. علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به نشاني اينترنتي http://www.icecs2013.com مراجعه كرده و يا با شماره تلفن 03112238170 تماس بگيرند. http://isna.ir/fa/news/91071811457/
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بیوتکنولوژی و محیط زیست مفهوم بیوتکنولوژی (زیست فناوری) : واژه زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) نخستین بار در سال ۱۹۱۹ از سوی کارل ارکی (Karl Ereky) به مفهوم کاربرد علوم زیستی و اثر مقابل آن در فناوری‌های ساخت بشر به کار برده شد. به طور کلی هر گونه کنش هوشمندانه بشر در آفرینش، بهبود و عرضه فرآورده‌های گوناگون با استفاده از جانداران، به ویژه از طریق دستکاری آن‌ها در سطح مولکولی در حیطه این مهم‌ترین، پاک‌ترین و اقتصادی‌ترین فناوری سده حاضر، زیست‌فناوری، قرار می‌گیرد. زیست‌فناوری از جمله واژه‌های پر سرو صدای سال‌های اخیر است.این واژه را درست یا نادرست به مفهوم همه چیز برای مردم به کار می‌برند. زیست‌فناوری را در یک تعریف کلی به کارگیری اندامگان یا ارگانیسم یا فرایندهای زیستی در صنایع تولیدی یا خدماتی دانسته‌اند. تعریف ساده این پدیده نوین عبارت است از دانشی که کاربرد یکپارچه زیست‌شیمی، میکروب‌شناسی و فناوری‌های تولید را در سامانه‌های زیستی به دلیل استفاده‌ای که در سرشت بین رشته‌ای علوم دارند مطالعه می‌کنند. در تعریف دیگر زیست‌فناوری را چنین تشریح کرده‌اند: فنونی که از موجودات زنده برای ساخت یا تغییر محصولات، ارتقا کیفی گیاهان یا حیوانات و تغییر صفات میکروارگانیسم‎ها برای کاربردهای ویژه استفاده می‌کند. زیست‌فناوری به لحاظ ویژگی‌های ذاتی خود دانشی بین رشته‌ای است. کاربرد این گونه دانش‌ها در مواردی است که ترکیب ایده‌های حاصل در طی همکاری چند رشته به تبلور قلمرویی با نظام جدید می‌انجامد و زمینه‌ها و روش‌شناسی خاص خود را دارد و در نهایت حاصل برهم‌کنش بخش‌های گوناگون زیست‌شناسی و مهندسی است. زیست‌فناوری در اصل هسته‌ای مرکزی و دارای دو جزء است: یک جزء آن در پی دستیابی به بهترین کاتالیزور برای یک فرایند یا عملکرد ویژه‌است و جزء دیگر سامانه یا واکنشگری است که کاتالیزورها در آن عمل می‌کنند. بیوتکنولوژی و نقش آن در حفظ محیط زیست رشد سریع زیست فناوری در دهه های اخیر و قابلیت های عظیم آن در زمینه علوم مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی، دامپروری، محیط زیست، صنعت و معدن و غیره و ایجاد فرآورده های نسبتاً زیاد حاصل از آن توجه دانشمندان و دولتمردان کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. صاحبنظران معتقدند این علم بیش از سایر علوم شناخته شده بشری می تواند چهره جهان و محیط زیست انسان را متحول و دگرگون سازد. اکنون محققان این دانش در کشورهای پیشرفته جهان با در اختیار داشتن امکانات صنعتی و به خدمت گرفتن توانمندی های سایر علوم، مواد و عناصر ژنتیکی را مورد بررسی و شناسایی قرار داده و آنها را تفکیک می کنند یا با استفاده از روش های مختلف ترکیبات جدید و تازه یی به وجود می آورند. آنها می توانند با ایجاد نظم و ترتیب دوباره در این مواد برنامه و آرایش مجددی برای آنها مطرح کنند. این فناوری علاوه بر فواید بسیار از توانمندی هایی برخوردار است که در صورت بهره برداری نابجا می تواند به بروز آسیب های خطرناکی در موجودات زنده و محیط زیست منجر شود. تاکنون آثار زیان آور و ابعاد مخاطره آمیز محصولات مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به طور قطعی از نظر علمی به اثبات نرسیده است. اما دانشمندان و متخصصان این رشته نمی توانند آثار منفی احتمالی این محصولات را بر محیط زیست و سلامت انسان ها نادیده بگیرند. در طول تاریخ همواره برخی از افراد یا گروه ها برای رسیدن به اهداف تجاری، اقتصادی، سلطه طلبی و نیات غیرانسانی خود، منافع عمومی و مسائل اخلاقی را زیر پا گذاشته و قربانی امیال شخصی کرده اند. اولین مورد شبیه سازی (کلونینگ) حیوانات با استفاده از مهندسی ژنتیک در 1997 در اسکاتلند انجام شد. در این سال «یات ویلموت» و همکارانش از آمیزش سلول پستانی میشی 6 ساله و سلول تخمک فاقد هسته از میش دوم و قرار دادن آن درون رحم میش دیگری، موفق به اولین شبیه سازی شدند و حیوان حاصل را نیز «دالی» نامیدند. در حقیقت دالی اولین محصول جانوری مهندسی ژنتیک بوده که قدرت حیات داشت. بعدها دالی های دیگری توسط دانشمندان ژاپنی، امریکایی، انگلیسی، استرالیایی و“ با همان روش مشابه به وجود آمدند. در اواخر سال 2002 اولین مورد شبیه سازی انسان نیز گزارش شد. در عرصه کشاورزی و محیط زیست نیز به منظور تولید گیاهان مقاوم به آفات و بیماری ها و تولید محصول با کیفیت برتر، مهندسی ژنتیک قدم های بسیار مهمی برداشته است به طوری که کشورهای امریکا، کانادا، آرژانتین و چین در این زمینه موفق به تولید ذرت، گندم، برنج، پنبه، سیب زمینی، سویا و کدوی مقاوم به علف کش ها، قارچ ها و ویروس ها و همچنین محصولات با بازدهی غذایی بالاتر شده اند. هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان تغییر یافته ژنتیکی (GMO) به حدود 60 میلیون هکتار می رسد. امروزه 6 میلیون نفر از کشاورزان در 16 کشور مختلف به کشت و کار گیاهان تغییر یافته ژنتیکی مشغول هستند. مهندسی ژنتیک و تغییرات در گیاهان زراعی، تولید گیاهان با مقاومت مطلق در مقابل آفات و امراض نباتی و بی نیاز از کاربرد سموم خطرناک تحولی را در کشاورزی ایجاد کرده است که سرنوشت اقتصادی، اجتماعی و بعضاً سیاسی بسیاری از کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده است. اصولاً دو دسته محصولات دستکاری شده ژنتیکی وجود دارد: 1- (Gentically Modified Organisms) GMO یا فرآورده های غذایی تغییر یافته ژنتیکی که از فرآورده های اصلاح شده با روش های مهندسی ژنتیک متفاوت است. 2- (Living Modified Organisms) LMO یا موجودات زنده تغییر یافته ژنتیکی نظیر حیوانات و گیاهان اصلاح ژنتیکی شده. طرفداران محیط زیست نگرانی هایی را در مورد استفاده از گیاهان اصلاح ژنتیکی شده و رهاسازی GMOها در محیط زیست دارند که برخی از این نگرانی ها عبارتند از: - امکان انتقال افقی ژن هایی که به گیاهان زراعی منتقل شده اند. ممکن است گونه مجاور یک علف هرز باشد و با این انتقال ژنی، شرایط لازم برای برخورداری بهتر از محیط برای رشد و افزایش قدرت و تهاجم در اختیارش قرار گیرد. - افزایش مقاومت در موجودات هدف یا حساسیت در موجوداتی که هدف برنامه های اصلاحی و انتقال ژن نیستند. - افزایش استفاده از مواد شیمیایی (مانند سموم علف کش) در کشاورزی. - تظاهر غیرقابل پیش بینی یا پیش بینی نشده ژن های منتقل شده و یا ناپایداری تظاهر ژن های منتقل شده. علاوه بر این در کشاورزی پایدار به منظور حفظ محیط زیست به جای کودهای شیمیایی از کودهای بیولوژیک استفاده می شود که با روش بیوتکنولوژی تولید می شوند. این کودها از میکروارگانیسم های مختلف هستند، عده یی قادر به تثبیت ازت بوده و عده یی دیگر نیز قادر به حل کردن املاح فسفات و پتاسیم و آمونیم خاک هستند. امروزه استفاده از منابع طبیعی زنده یکی از موضوعات مهم محیط زیست است. خطرات احتمالی حاصل از آزادسازی ارگانیسم های تغییریافته ژنتیکی برای محیط زیست عبارتند از: اثرات آنتاگونیستی روی میکروارگانیسم های مفید خاک. تاثیر افزایش بیش از حد ارگانیسم های آزاد شده به محیط و تاثیر بقای آنها بر اکوسیستم. اثرات مستقیم و غیرقابل انتظار در گونه ها به جز گونه های هدف. بیماری زایی میکروارگانیسم نسبت به گیاهان، حیوانات و تغییرات در میزبان. انتقال ویژگی نامطلوب به ارگانیسم های دیگر از جمله وارد کردن ژن به یک ارگانیسم، آزادسازی تصادفی و عمدی به محیط زیست، بقا و تکثیر ارگانیسم در محیط تماس با گونه های دیگر و اکوسیستم. همه ارگانیسم های تغییریافته ژنتیکی به محیط آزاد نمی شوند و اگر در محیط رها شوند، قادر به تکثیر نیستند، اما ممکن است برخی از ارگانیسم های تغییریافته دارای ژن های جدید مضری باشند. بنابراین باید تمام خطرات حاصل از ارگانیسم های تغییریافته مورد ارزیابی قرار گیرند زیرا این خطرات در ارگانیسم های مختلف متفاوت است. میکروب های تغییریافته ژنتیکی شامل باکتری های تثبیت کننده نیتروژن، باکتری های مقاوم به سرما و یخبندان و میکروب های تصفیه کننده خاک می شوند. اگر باکتری های مقاوم به سرما پس از تولید (برای کاهش آسیب یخبندان) در محیط آزاد شوند، می توانند بر بارش برف و باران اثر بگذارند و گرچه آزادسازی این محصولات، به موجود امکان زندگی در آب های سردتر را می دهد، ولی گاه زیستگاه طبیعی ماهی ها را تغییر می دهند و در نتیجه امکان فراهم کردن غذا برای آنها کاهش می یابد. از جمله باکتری های تغییریافته ژنتیکی که به طبیعت آسیب می رساند می توان برخی از گونه های باکتری سودوموناس، کلبسیلا، باسیلوس و ریزوبیوم با قابلیت تجزیه لیگنین، سلولز و همی سلولز و تولید اتانول را نام برد که پس از رها شدن در طبیعت مواد مغذی خاک از جمله نیتروژن را از بین می برند. به هر حال ممکن است آزادسازی گونه یی از ارگانیسم های تغییریافته ژنتیکی که به طور معمول در طبیعت زندگی نمی کنند، برای محیط خطرناک باشند. پس در استفاده از فناوری زیستی همه نکات مثبت و منفی آن را باید در نظر گرفت تا مبادا دستاوردهای بیوتکنولوژی روزی به سرنوشت استفاده از رادیوایزوتوپ ها و مواد شیمیایی گرفتار نشوند. نامحسوس بودن خطرات یا وجود نکات مبهم در زمینه استفاده از روش های مهندسی ژنتیک دلیلی بر فقدان خطرات احتمالی نیست. به همین دلیل تعداد بی شماری از کشورهای صنعتی و افراد متعهد در سطح بین المللی تصمیم گرفتند ضوابطی برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از کاربری روش های مهندسی ژنتیک تدوین کنند تا تمام دانشمندان، محققان و کاربران را به رعایت آنها تشویق کنند. حتی برای اجرای این ضوابط به صورت قوانین و مقررات ملی و بین المللی لازم الاجرا، تلاش های زیادی صورت گرفته است. به طور کلی باید بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نیز مانند هر نوع فناوری دیگر با نظارت و کنترل به کار گرفته شود، زیرا اثرات آن در کوتاه مدت نامشهود است. به علاوه ممکن است روش های مورد استفاده در مهندسی ژنتیک پس از قرار گرفتن در دسترس متخصصان غیرمتعهد، جامعه را به مخاطره بیندازد. اگر چه سابقهٔ فعالیت در عرصهٔ بیوتکنولوژی نوین در کشور به بیش از دو دهه می‌رسد و در این مدت اقداماتی نیز برای بهره‌گیری از این فناوری انجام شده است، اما باید بررسی شود که این اقدامات تا چه میزان بر مبنای نیازها و مزیت‌های نسبی کشور بوده‌اند. چنین می‌نماید که روند حرکت بیوتکنولوژی در کشور مطابق با سیاست‌های تعدادی از کشورهای پیشرفته بوده و سیاست بومی و ملی در این خصوص وجود نداشته است. ایجاد یک سری از موج‌های مقطعی در کشور همچون تهیهٔ نهال خرما، تولید واکسن هپاتیت، تولید اینترفرون، تولید هورمون رشد و غیره نشانهٔ این تأثیرپذیری و دنباله‌روی مطلق از جریانات بین‌المللی است. متأسفانه در این روند، برخی از حوزه‌های کاربردی بیوتکنولوژی که متناسب با شرایط کشور بوده و از بازار بزرگی نیز در سطح ملی و بین‌المللی برخوردار هستند، مورد کم توجهی قرار گرفتند. لازم به ذکر است که اغلب این موارد از سطح دانش و تکنولوژی نسبتاً ساده‌ای برخوردار هستند و کشور نیز در این زمینه‌ها از مزیت نسبی مناسبی برخوردار است. البته از آنجایی که بیوتکنولوژی یک فناوری است تا علم، بنابراین تأکید مطلب حاضر بر توان تولید و صنعتی کردن حوزه‌های ذکر شده است تا انجام تحقیقات بنیادی و تولید علم، چرا که در برخی از مواردی که با نام حوزه‌های کمتر توجه شده در ذیل معرفی شده‌اند، سابقهٔ تحقیقات حتی به اوایل دههٔ پنجاه شمسی برمی‌گردد. اما نشانی از آنها در صنعت و بازار یافت نمی‌شود: طبق آمارهای رسمی، سهم بخش کشاورزی کشور از تولید ناخالص ملی حدود ۲۵ درصد است که از این میزان، ۴۵ درصد مربوط به دامپروری است. با این تفسیر، حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی از دامپروری تأمین می‌شود؛ ضمن این‌که، صنعت دامپروری به دلیل گستردگی، از اشتغال‌زایی بسیار بالایی نیز برخوردار است. از لحاظ تعداد دام نیز، حدود ۷ تا ۸ میلیون رأس گاو و ۷۰ تا ۸۰ میلیون رأس گوسفند و بز در کشور وجود دارد. علاوه براین، سالانه حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد قطعه مرغ در کشور تولید می‌شود. سهم تولیدات این میزان دام و طیور در کشور با احتساب فرآورده‌های آن‌ها در حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار می‌باشدکه رقم قابل توجهی را در مقایسه با درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد. بنابراین، حوزهٔ دامپروری، بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و قابل توجه در کشور می‌باشد. البته چنانچه به نقش این حوزه، در تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای غذایی و پروتئینی کشور نیز اشاره شود، اهمیت استراتژیک آن در حفظ استقلال ملی نیز روشن خواهد شد. بنابراین، اگر به کمک بیوتکنولوژی و روش‌های به نژادی، بتوان بازده و بهره‌وری این صنعت را افزایش داد، سود کلانی نصیب تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و اقتصاد ملی خواهد شد. دامپزشکی و بهداشت دام نیز از دیگر حوزه‌های مهم بیوتکنولوژی دام، طیور و آبزیان محسوب می‌شود. طبق آمارهای موجود جهانی، در سال ۲۰۰۳ سهم بیوتکنولوژی از محصولات و خدمات بهداشت و درمان دام معادل ۸/۲ میلیارد دلار از مجموع ۱۸ میلیارد دلار کل هزینه‌های این بخش بوده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۰۵ به ۱/۵ میلیارد دلار از مجموع ۲۳ میلیارد دلار برسد که نشان‌دهندهٔ افزایش سهم بیوتکنولوژی از کل بازار مذکور است. به طور کلی، مهم‌ترین موارد کاربردی بیوتکنولوژی در حوزهٔ دام، طیور و آبزیان عبارتند از: تولید واکسن‌ها و داروهای حیوانی - تولید کیت‌های تشخیصی ( برای تشخیص بیماری‌ها، خصوصیات مهم جانوری، تشخیص پیش از تولد و غیره) - انتخاب براساس مارکر - به‌نژادی به کمک بیوتکنولوژی - ایجاد بانک‌های ژن جانوری - تولید حیوانات تراریخته - کلونینگ به نظر می‌رسد سه مورد نخست از موارد فوق با توجه به نیروهای انسانی، مؤسسات تحقیقاتی و تولیدی موجود کشور از امکان‌پذیری بیشتری برخوردار بوده و لذا می‌توان توجه بیشتری به این حوزه‌ها معطوف داشت. به عنوان مثال، با استفاده از تکنیک انتخاب براساس مارکر می‌توان در بدو تولد تشخیص داد که یک دام دوقلوزا هست یا خیر. در صورت اطلاع از این موضوع، می‌توان از دام‌های دوقلوزا در ازدیاد نسل و از سایر دام‌ها در تولید فرآورده‌ای دیگر استفاده کرد. در این صورت، به جای تحمل ۵۰ میلیون گوسفند به مراتع کشور که در نهایت منجر به تولید ۳۰ میلیون بره شوند، می‌توان با ۲۰ میلیون گوسفند به این بازدهی دست یافت و فشار بر مراتع را تا حد زیادی کاهش داد. تأثیر بیوتکنولوژی بر مراتع کشور نیز در بندهای بعدی بررسی می‌شود. استفاده از بیوتکنولوژی در صنعت دامپروری امروزه از روش‌های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی، در صنایع پرورش دام، طیور و آبزیان به منظور اصلاح نژاد، افزایش کمی و کیفی محصول و مقابله با بیماری‌ها به طور گسترده‌ای بهره‌گیری می‌شود. ایران نیز به لحاظ دامپروری و تولید فرآورده‌های دامی دارای مزایای نسبی فراوانی است؛ به طوری که تقریباً تمام دام‌های ارزشمند، در ایران قابل پرورش و نگهداری هستند. این مزیت، صنعت تولید دام و فرآورده‌های آن را در کشور در زمرهٔ صنایع پردرآمد و مهم قرار داده است. در این بین، بیوتکنولوژی با توجه به کاربردهای وسیع آن، می‌تواند در توسعه و ارتقای صنعت مذکور نقش به سزایی ایفا نماید. فرآورده‌ها و محصولات میکروبی برخی از فرآورده‌های میکروبی که کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارند، از این جهت دارای اهمیت هستند که معمولاً از سطح دانش و فناوری پایین‌تری برخوردار بوده و سابقهٔ بهره‌گیری از آن به سال‌های دور باز می‌گردد. در این خصوص، غالباً میکروب‌هایی از طبیعت استخراج می‌شوند و پس از مراحل غربال‌گری، بهترین آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن این که برای ارتقای عملکرد این میکروب‌ها می‌توان از روش‌های اصلاحی نظیر جهش‌زایی، مهندسی ژنتیک، نوترکیبی وغیره استفاده کرد. نکتهٔ قابل تأمل در این مورد، دستیابی به جوامع متنوع میکروبی است که خوشبختانه از این حیث، کشور از مزیت نسبی خوبی برخوردار است؛ جداسازی باکتری‌های پربازده هضم‌کنندهٔ مواد نفتی از خلیج فارس و در آخرین مورد، تولید کود بیولوژیک بارور ۲ از میکروارگانیسم‌های بومی کشور و ده‌ها مورد مشابه از مصادیق بارز این ادعا هستند. متأسفانه علیرغم کاربردها و مزایای بسیار، تاکنون از قابلیت‌های کشور در این زمینه کمتر استفاده شده است. در ذیل به برخی از این فرآورده‌ها، موارد کاربرد و اهمیت آن‌ها اشاره شده است: بیومس میکروبی یکی از منابع اصلی تولید محصولات بیوتکنولوژی، بیومس (Bomass) میکروبی است. بیومس، در واقع به توده‌ای از سلول‌های میکروبی اطلاق می‌گردد که برای کاربردهای مختلف تکثیر می‌شوند. از جمله کاربردهای بارز بیومس میکروبی، می‌توان به استفاده از آن‌ها به عنوان مخمرهای نانوایی، خوراک دام و طیور و مکمل‌های آن، افزودنی‌های غذایی، آفت‌کش‌ها و کودهای بیولوژیک اشاره نمود. اهمیت اقتصادی براساس پیش‌بینی مؤسسه Royal Dutch Shell در نیمه اول قرن بیست و یکم، بیش از ۳۰ درصد نیاز جهانی به سوخت‌ها و ترکیبات بیولوژیک گوناگون با ارزش حدود ۱۵۰ میلیارد دلار، به کمک بیومس میکروبی تولید خواهد شد. برای مثال، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۱۰ درصد کل آفت‌کش‌های جهان با ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار توسط صنایع بیوتکنولوژی تولید شود. یکی از مهم‌ترین انواع آفت‌کش‌های بیولوژیک جهان، بیومس حاصل از نوعی باکتری موسوم به باسیلوس تورنژینسیس (Bacillus thuringiensis) است. یکی از عمده‌ترین موارد کاربرد بیومس میکروبی، استفاده از آن‌ها به عنوان غذا و افزودنی‌های غذایی است. ارزش بازار جهانی طعم دهنده‌های غذایی در سال ۲۰۰۰ حدود ۱/۱ میلیارد دلار بوده است. اهمیت اقتصادی بیومس میکروبی تا به حدی است که محققان کشور کوبا با استفاده از ضایعات نیشکر و تکنولوژی تخمیر، اقدام به تهیه و تولید پروتئین‌های تک یاخته (SCP) نموده‌اند تا کشور را از واردات خوراک دام و سویا بی‌نیاز نمایند. لازم به ذکر است که در حال حاضر، واردات خوارک دام و طیور و مکمل‌های آن به کشور بیش از یک میلیارد دلار در سال است؛ از طرفی تولید پروتئین تک یاخته یکی از راهکارهای بیوتکنولوژی برای رفع این مشکل در کشور است، ضمن اینکه مواد خام اصلی برای تولید SCP، ضایعات کشاورزی، متانول،‌ نفت و گاز است که در همهٔ این موارد، کشور از مزیت بسیار مناسبی برخوردار است . متأسفانه تولید SCP در کشور تاکنون از مرحلهٔ تحقیقات فراتر نرفته است، علیرغم این که سابقهٔ شروع تحقیقات در این زمینه به پیش از انقلاب و دههٔ ۱۳۵۰ برمی‌گردد. صنایع تخمیری بیوتکنولوژی صنایع تخمیری که طیف وسیعی از حوزه‌های مرتبط با میکروارگانیسم‌ها و بیوتکنولوژی را دربرمی‌گیرند از قدیمی‌ترین شاخه‌های فناوری زیستی به شمار می‌آیند. الکل‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، اسیدهای آلی، آنزیم‌ها و بسیاری از ترکیبات مورد استفاده در صنایع غذایی، دارویی و غیره بخشی از محصولات با ارزش تولید شده در این صنعت را تشکیل می‌دهند. آنزیم‌هایی نظیر پروتئازها، آمیلازها، لیپازها، سلولازها و غیره که مصرف بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند از جمله مهم‌ترین تولیدات بیوتکنولوژی صنعتی به شمار می‌روند. اهمیت اقتصادی آنزیم‌ها که در واقع کاتالیست‌های زیستی به دست آمده از باکتری‌ها و قارچ‌های گوناگون هستند، سالانه به میزان زیادی تولید شده و بازار بسیار بزرگی از محصولات بیوتکنولوژیک را به خود اختصاص می‌دهند. در چند سال اخیر، ارزش بازار جهانی آنزیم‌های صنعتی میکروبی که بخش عمدهٔ آن ( بیش از ۵۰ درصد) توسط شرکت دانمارکی Novo Nordisk A/S تولید و عرضه می‌شود،‌ سالیانه به بیش از ۸/۱ میلیارد دلار رسیده است. پیش‌بینی می‌شود میزان فروش آنزیم‌های صنعتی تا سال ۲۰۰۸ به ۳ میلیارد دلار بالاغ گردد. هم‌چنین ارزش بازار جهانی آنزیم‌های دارویی، سالانه به بیش از ۳/۲ میلیارد دلار بالغ می‌شود. جدول۱- ارزش بازار جهانی آنزیم‌های صنعتی در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ ( میلیون دلار) تولید ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی و بیوپلیمرها از دیگر عرصه‌های سودآور بیوتکنولوژی صنعتی است. آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۹۹۶ ارزش اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و بیوپلیمرهای تولیدی دنیا به ترتیب ۴/۲، ۲ و ۵/۰ میلیارد دلار بوده است. تولید اغلب آنتی بیوتیک‌ها نیز با استفاده از روش‌های تخمیری و بیوتکنولوژیک صورت می‌گیرد که به سبب کاربرد بسیار گسترده در درمان عفونت‌ها، از اهمیت و ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند. در حال حاضر بیش از ۱۶۰ آنتی‌بیوتیک مختلف توسط صنایع تخمیری بیوتکنولوژی در جهان ساخته می‌شوند که ارزش کل بازار جهانی آن‌ها بیش از ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. خاطر نشان می‌شود که تولید اغلب این آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز به دانش فنی پیچیده‌ای همچون تولید واکسن‌ها و داروهای نوترکیب ندارد و سال‌هاست که در اقصی‌نقاط جهان تولید می‌شوند. در سال ۲۰۰۲ درآمد آمریکا از تولید و فروش آنتی بیوتیک‌ها به بیش از ۹۷/۷ میلیارد دلار رسیده است که در میان محصولات حاصل از بیوتکنولوژی جایگاه مهمی را به خود اختصاص می‌دهد. بیوتکنولوژی غذایی به لحاظ تعریف، بیوتکنولوژی غذایی عبارت است از: استفاده از سلول‌های زنده یا بخشی از آن‌ها، به منظور تولید یا اصلاح محصولات غذایی یا مواد افزودنی مورد استفاده در صنایع غذایی. برای مثال، به‌کارگیری مستقیم تودهٔ سلولی میکروارگانیسم‌ها به عنوان پروتئین تک یاخته، استفاده از میکروب‌ها در تولید محصولات غذایی تخمیری نظیر ماست و پنیر و محصولات گوشتی تخمیر شده، پرورش قارچ‌های خوراکی، تولید سس‌های متنوع، طعم‌دهنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و افزودنی‌های خوارکی، آنزیم‌های مورد استفاده در صنایع غذایی، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه و آلی تنها گوشه‌ای از کاربردهای بسیار متنوع بیوتکنولوژی در صنایع غذایی هستند. استفاده از باکتری‌های مفید ( پروبیوتیک) که به منظور درمان یا مقابله با بیماری‌های روده‌ای، اصلاح جمعیت میکروبی بدن و تولید ویتامین‌ها، به برخی از مواد غذایی مانند ماست و دیگر فرآورده‌های لبنی افزوده می‌شوند، نیز از حوزه‌های بسیار جذاب بیوتکنولوژی مواد غذایی محسوب می‌شوند. اهمیت اقتصادی بازار جهانی صنایع مربتط با بیوتکنولوژی غذایی به دلیل گستردگی و تنوع بسیار زیاد آن، ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳، ارزش بازار جهانی امولسیون‌کننده‌های غذایی بیش از یک میلیارد دلار بوده است که در این بین لیسیتین ( پرمصرف‌ترین امولسیفایر غذایی) که یکی از فرآورده‌های مهم بیوتکنولوژیک مورد استفاده در صنایع غذایی به شمار می‌رود، به تنهایی رقمی بیش از ۲۵۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانیم که در حال حاضر، با استفاده از میکروارگانیسم‌ها و روش‌های بیوتکنولوژی، سالانه بیش از ۲۷۰۰۰۰ تن اسید سیتریک به ارزش حدود ۴/۱ میلیارد دلار در جهان تولید می‌شود که بخش اعظم آن در صنایع غذایی به مصرف می‌رسد. در سال ۱۳۸۱ میزان واردات اسید سیتریک به کشور بیش از ۵/۶ هزار تن بوده است. همچنین بازار جهانی پروبیوتیک‌های مورد استفاده در صنایع تولید مواد و افزودنی‌های غذایی، ماست و فرمولاسیون‌های دارویی، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال، میزان فروش سالیانه ماست‌های حاوی پروبیوتیک در جهان، رقمی حدود ۱۰ میلیارد دلار به خود اختصاص می‌دهد. آنزیم‌های مورد استفاده در صنایع غذایی انسان و دام، بیشترین سهم را از بازار آنزیم‌های صنعتی به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر، تنها در اتحادیه اروپا ارزش محصولات تولیدی در زمینه بیوتکنولوژی غذایی ( محصولات غذایی تخمیری، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و غیره ) بیش از ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است. بیوتکنولوژی دریایی بیوتکنولوژی دریایی یکی از حوزه‌های در حال رشد و بکر این فناوری است که به کمک آن، از جانداران دریایی مانند ماهی، جلبک و یا باکتری‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم برای تولید فرآورده‌های ارزشمند بیولوژیک استفاده می‌شود. با توجه به پتانسیل بالای مناطق دریایی و تنوع عظیم موجودات آبزی، تاکنون محصولات فراوانی از آن‌ها استحصال شده است که از آن جمله می‌توان به مواد دارویی، آنزیم‌ها، مواد مولکولی بیولوژیک, کیت‌های تشخیصی، آفت‌کش‌های زیستی، بیوماس جهت تولید انرژی و غیره اشاره کرد. از جمله ویژگی‌های محصولات و فرآورده‌های دریایی، وجود ترکیبات هالوژنه در آن‌ها است، که غالباً نمی‌توان آن‌ها را از موجودات خشکی‌زی به دست آورد. علاوه براین، میکروارگانیسم‌های دریایی، منبع غنی از ژن‌های متنوع هستند که می‌توان از آن‌ها برای تولید داروها و فرآورده‌های بیولوژیک جدید استفاده کرد. اهمیت اقتصادی در سال ۲۰۰۲، بازار جهانی فرآورده‌ها و فرآیندهای حاصل از بیوتکنولوژی دریایی، به بیش از ۴/۲میلیارد دلار رسید که نسبت به سال پیش از آن، ۴/۹ درصد رشد داشته است. انتظار براین است که بازار جهانی فرآورده‌های بیوتکنولوژی دریایی، به غیر از کشور آمریکا، تا سال ۲۰۰۷، رشد سریعتری معادل ۴/۶ درصد داشته باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی فرآورده‌ها و فرآیندهای بیوتکنولوژی دریایی، تا سال ۲۰۰۷ به بیش از ۳ میلیارد دلار برسد. در حال حاضر، دو کشور امریکا و ژاپن، پیشگامان اصلی صنعت بیوتکنولوژی دریایی جهان هستند. توسعه بیوتکنولوژی دریایی در این دو کشور ، مرهون سرمایه‌گذاری آنها در دو دههٔ گذشته است؛ به عنوان مثال، در سال ۱۹۹۲، ایالات متحده و ژاپن به ترتیب ۴۰ و ۵۱۹ میلیون دلار در زمینهٔ بیوتکنولوژی دریایی سرمایه‌گذاری کردند. با توجه به آمار و ارقام فوق و وجود حدود ۳ هزار کیلومتر مرز آبی و چندین دریاچه در ایران، به نظر می‌آید که بیوتکنولوژی دریایی می‌تواند زمینهٔ مناسبی جهت سرمایه‌گذاری و کسب درآمد برای کشور باشد. علیرغم وجود این پتانسیل مناسب، در ایران سرمایه‌گذاری ناچیزی در این زمینه صورت گرفته است؛ اگر چه مراکزی مانند مؤسسه تحقیقات شیلات ایران، مؤسسه تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس و برخی از دانشگاه‌ها ( به طور پراکنده) در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، ولی حجم این فعالیت‌ها در مقایسه با پتانسیل اقتصادی زیادی که در دریا وجود دارد، بسیار ناچیز است. عدم توجه به بیوتکنولوژی دریایی، در سند ملی زیست‌ فناوری ایران نیز مشاهده می‌شود؛ به گونه‌ای که در این سند، نامی از بیوتکنولوژی دریایی، به عنوان یکی از شاخه‌های بیوتکنولوژی، برده نشده است. ایران، در زمینهٔ نیروی انسانی در حوزهٔ بیوتکنولوژی دریایی نیز با کمبود روبروست؛ علیرغم اینکه دانشگاه‌های زیادی در سراسر دنیا، دوره‌های آموزشی بیوتکنولوژی دریایی دارند، در حال حاضر رشته‌ای به نام بیوتکنولوژی دریایی در کشور وجود ندارد. ۵ـ تولید متابولیت‌های ثانویهٔ گیاهی ( شامل داروهای گیاهی) متابولیت‌های ثانویهٔ گیاهی ترکیباتی هستند که توسط سلول‌های گیاه تولید می‌شوند اما غالباً به مصرف خود گیاه نمی‌رسند. این متابولیت‌ها کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون و به ویژه پزشکی دارند. اسانس‌ها و مواد معطر، مواد مؤثره دارویی، فرمون‌ها،‌ حشره‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها،‌ هورمون‌های گیاهی و مواد آللوپاتیک ( ایجاد کننده انواع مقاومت‌ها و یا بازارنده رشد و نمو ) از این جمله هستند. در این میان ترکیبات دارویی و اسانس‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. از آنجایی که کشور ما، از تنوع گیاهی مطلوبی برخوردار است، این زمینه می‌تواند در بحث بیوتکنولوژی کشاورزی در مورد توجه ویژه قرار گیرد. اهمیت اقتصادی قیمت متابولیت‌های ثانویه معمولاً بسیار بالا است، به طوری که فروش محصولات دارویی مانند شیکونین (Shikonin) یا دیجیتوکسین (Digitoxin) و یا عطرهایی همچون روغن جاسمین(Jasmin) از چند دلار تا چند هزار دلار به ازای هر کیلوگرم تغییر می‌کند. همچنین قیمت هر گروم از داروهای ضد سرطان مانند وین بلاستین (Vinblastin)، وین کریستین (Vincristin)، آجمالیسین (Ajmalicine) و تاکسول (Taxol) به چند هزار دلار می‌رسد. به عنوان مثال، تاکسول یکی از ترکیبات دارویی است که از پوست درخت سرخدار (Taxus brevifolia L.) به دست می‌آید و در درمان سرطان‌های سینه و تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه آزمایش‌های متعددی برای بررسی اثر این دارو بر روی انواع سرطان‌ها مانند سرطان خون، غدد لنفاوی، ریه، روده بزرگ، سر و گردن وغیره در دست انجام است. طبق گزارش اعلام شده از سوی سازمان هلال احمر ایران، میزان ارز تخصیص یافته برای خرید هر گرم تاکسول تا ۵/۲ میلیون تومان نیز رسیده است. از آنجایی که رشد این درخت به کندی صورت می‌گیرد و منابع دسترسی به این گیاه محدود بوده و در عین حال برای درمان یک بیمار سرطانی، حدود ۲۸ کیلوگرم از پوست درخت سرخدار لازم می‌باشد که این مقدار معادل پوست سه درخت یکصد ساله است، لذا تولید این دارو به روش استخراج از پوست درخت، مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل در حال حاضر، این متابولیت را با استفاده از روش کشت سلولی و در شرایط آزمایشگاهی تولید می‌نمایند. با این روش، تولید یک گرم از داروی تاکسول حدود ۲۵۰ دلار هزینه دارد، در حالی که با قیمتی حدود ۲۰۰۰ دلار در بازار عرضه می‌گردد. شایان ذکر است گونه‌ای دیگر از این درخت با نام علمی Taxus bacata L. وجود دارد که در جنگل‌های شمال کشور دارای پراکندگی زیادی می‌باشد اما تاکنون ارزیابی دقیقی از لحاظ میزان تاکسول در این گونه و امکان‌سنجی تولید آن به طور جدی صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد، بخش اعظمی از ضعف کشور در تولید متابولیت‌های ثانویه مربوط به عدم توجه کافی به بیولوتکنولوژی گیاهان دارویی است، چرا که بخش اعظم متابولیت‌های گیاهی را ترکیبات دارویی تشکیل می‌دهند. در واقع بیوتکنولوژی گیاهان دارویی نیز همانند همتای دریایی خود در کشور مورد کم‌توجهی شدیدی واقع شده و تعداد نیروهای متخصص فعال در این عرصه بسیار ناچیز است. براساس آمارهای موجود، ارزش بازار جهانی داروهای مشتق از گیاهان در سال ۲۰۰۲ با رشد ۲/۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن، به ۷/۱۳ میلیارد دلار بالغ گردید. پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال ۲۰۰۷ به رقمی معادل ۸/۱۸ میلیارد دلار برسد. آمریکا در سال ۲۰۰۲ بیش از ۵۰ درصد این بازار را به خود اختصاص داده بود. نقش بیوتکنولوژی در این بازار بسیار حائز اهمیت بوده است. کاربرد بیوتکنولوژی در بخش جنگل و مرتع سطح جنگل‌های کشور بالغ بر ۱۲ میلیون هکتار است که از این مقدار، حدود ۵/۱ میلیون هکتار جنگل‌های صنعتی خزری، ۵/۴ میلیون هکتار جنگل‌های منطقه زاگرس و بقیه جنگل‌های پراکندهٔ مرکزی، جنوبی و ارسباران است. جنگل‌ها علاوه بر این که به عنوان دستگاه تنفس زیست‌کره، از جمله اجزای بسیار حیاتی اکوسیستم به شمار می‌روند، نقش مهمی در تأمین مصنوعات چوبی و کاغذی، سوخت و تعداد زیادی از مواد مورد نیاز جامعه دارند. لذا توجه بیش از پیش به تحقیقات بیوتکنولوژی در راستای احیای جنگل‌ها و بهینه سازی روش‌های استفاده از چوب، فراوری و افزایش بازده جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و بهبود کیفی آن‌ها به منظور استفاده بهتر در بخش صنعت، نقش به سزایی در رفع نیازهای کشور و حفظ عرصه‌های جنگلی خواهد داشت. اهمیت اقتصادی عرصه‌های مرتعی کشور، با سطحی بالغ بر ۹۰ میلیون هکتار که حدود ۷۰ میلیون واحد دامی از آن تغذیه می‌کنند، اهمیت فوق‌العاده‌ای بر درآمد ناخالص ملی دارد، علوفهٔ تولیدی بخش مرتع، بالغ بر ۱۰ میلیون تن با ارزش ریالی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال است. اگر ارزش بخش مرتع در جلوگیری از فرسایش خاک و تأثیر آن در حفظ و ذخیره شدن نزولات آسمانی در خاک را نیز به این مقدار اضافه کنیم، نقش حیاتی آن در اقتصاد ملی بیشتر مشخص می‌شود. نگاهی به نقش بیوتکنولوژی در حفظ سلامت محیط زیست از آنجایی که همیشه نمی توان بهره برداری صد درصد را انتظار داشت و همچنین عوامل دیگری از جمله فرسایش خاک، کمبود آب، عدم حاصلخیزی خاک به دلیل نامساعد بودن شرایط محیطی، کمبود منابع تجدیدناپذیر و از طرف دیگر کم شدن جمعیت افرادی که مشتاق به کار بر روی زمین های زراعی هستند، لذا در آینده نه تنها برای چین بلکه برای تامین غذای ۸ میلیارد انسان ساکن بر روی کره زمین مشکلات زیادی در پیش خواهد بود. افزایش جمعیت کره زمین و افزایش گرمای کره زمین از یک طرف و کم شدن تنوع و گوناگونی موجودات از طرفی دیگر، باعث شده است فشارهای زیادی به محیط زیست وارد آید. تا سال ۲۰۲۰ جمعیت کره زمین به ۸ میلیارد نفر می رسد و این بدان معناست که در ۲۰ سال آینده انتظار می رود ۲ میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه شود، لذا تغذیه این جمعیت از دیدگاه تولید، توزیع و سالم رساندن به مصرف کننده مساله یی بسیار مهم و اساسی است و در صورتی که جهت برخورد با چنین وقایعی آینده نگری در کار نباشد حتماً مشکلات و مسائلی در پیش خواهند بود که فردا برای مقابله با آنها دیر است. متاسفانه زمین های زراعی و جمعیت به طور یکسانی توزیع نشده اند. به عنوان مثال، چین فقط ۷ درصد از زمین های حاصلخیز کره زمین را داراست در صورتی که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت کره زمین در چین ساکنند. بنابراین حتی اگر از تمام این اراضی به بهترین روش و در بهترین شرایط استفاده شود، باز هم پاسخگوی نیاز غذایی این جمعیت نخواهد بود. از آنجایی که همیشه نمی توان بهره برداری صد درصد را انتظار داشت و همچنین عوامل دیگری از جمله فرسایش خاک، کمبود آب، عدم حاصلخیزی خاک به دلیل نامساعد بودن شرایط محیطی، کمبود منابع تجدیدناپذیر و از طرف دیگر کم شدن جمعیت افرادی که مشتاق به کار بر روی زمین های زراعی هستند، لذا در آینده نه تنها برای چین بلکه برای تامین غذای ۸ میلیارد انسان ساکن بر روی کره زمین مشکلات زیادی در پیش خواهد بود. از سوی دیگر منابع و معادن موجود در محیط زیست ثابت و دست نخورده نخواهند ماند و در طول زمان دچار دگرگونی ها و تغییراتی می شوند که می توان گفت بیشترشان به ضرر انسان و حتی خود محیط زیست است. ویران شدن صحراها و جنگل ها و مصرف مداوم زغال سنگ و نفت، همگی منجر به افزایش دی اکسیدکربن و در نتیجه بالا رفتن گرمای کره زمین می شوند. دانشمندان ثابت کرده اند که تا سال ۲۱۰۰ میانگین دمای کره زمین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد افزایش می یابد و در کنار آن نوسانات آب و هوایی نیز بیشتر خواهد شد. تغییرات آب و هوایی می تواند زمان بندی بارش ها را به طور اساسی تغییر دهد و همین امر باعث مهاجرت مردم و تغییر شغل و پیشه کشاورزان می شود. به علاوه، افزایش آلودگی های بشر، خود از جمله عواملی است که به مرور باعث فرسایش بیابان ها، زمین ها و صحراها می شود و از همه مهم تر مشکلاتی را در کمیت و کیفیت آب و دسترسی به آن ایجاد می کند که این امر حیات موجودات زنده را به خطر خواهد انداخت. نداشتن تغذیه مناسب و کمبودهای غذایی باعث شده است بسیاری از بیماری ها در بین مردم مناطق محروم خصوصاً کشورهای آفریقایی و به ویژه در بین کودکان، به طور چشمگیری گسترش یابند. از جمله تلاش هایی که می توان در جهت حل این مشکل انجام داد این است که بتوان با حداقل امکانات و هزینه کمتر، بیشترین کمک و رسیدگی را در چنین مناطقی داشت. لذا با بهره گیری از فناوری های زیستی و علوم مختلف از جمله مهندسی ژنتیک، سعی می شود گیاهان را به گونه یی دستکاری کنند که از نظر داشتن عناصر ضروری بدن، ویتامین ها و ارزش غذایی دارای بهترین و بیشترین ویژگی های لازم باشند. یکی از مشکلاتی که در گذشته در زمینه بهره برداری از گیاهان و محصولات کشاورزی و مرکبات و سایر مواد غذایی ضررهایی را ایجاد می کرد، حفظ و نگهداری از محصولات در انبارهای مربوطه بود که امروزه با استفاده از روش های نوین بیوتکنولوژی، انبارداری طولانی میسر شده و لذا با افزودن تاریخ مصرف مواد غذایی و کنسرو ها و انواع بسته بندی های مواد خوراکی، بیشتر می توان از محصولات استفاده مفید کرد. با گزارش هایی که روزانه در اخبار علمی اعلام می شود کاملاً مشهود است که به دلیل تجاوز بشر به حریم محیط زیست و استفاده نابجا و غلط از زیستگاه های طبیعی، زیستگاه های بسیاری از انواع موجودات از بین رفته اند و بسیاری هم در معرض خطر نابودی هستند. تمام موارد یاد شده در کنار بسیاری از دلایل دیگر همگی منجر به اختلال در نظام طبیعی حیات می شوند و لذا جهت نگهداری جنگل ها، زیستگاه ها، گوناگونی گونه ها، پاکیزگی محیط، آب، خاک و برای حفظ حیات الزاماً باید مطمئن بود که مواد غذایی مورد نیاز در آینده در شرایطی بسیار مناسب با خاک و آب و محیط مناسب به دست می آیند و کمترین خطر و مشکلی آینده را تحریک خواهد کرد.در چنین شرایطی است که دستاوردهای علمی و پیشرفت هایی که در فناوری حاصل گشته است به کمک می آیند. امروزه با استفاده از علوم مختلف از جمله بیوتکنولوژی و دستکاری های ژنتیکی دانشمندان در تلاشند تا هر چه بیشتر از تاثیرات منفی که به هر دلیلی محیط زیست و سلامت کره زمین را تهدید می کند، بکاهند.یکی از مزیت هایی که استفاده از بیوتکنولوژی در حفظ سلامت محیط زیست دارد کاهش مصرف آفت کش ها است. با توجه به نیاز غذایی بشر، به دست آوردن محصولی سالم و مناسب از اهمیت ویژه یی برخوردار است. کشاورزان و زارعین برای مبارزه با آفات و جلوگیری از تهاجم حشرات موذی به مزارع و حفظ سلامت گیاهان در مقابل بیماری های مختلف، به هر نحوی تلاش می کنند. یکی از روش های مبارزه با این مشکلات استفاده از طیف وسیعی از آفت کش هاست. مصرف این مواد، مشکلات و نگرانی هایی را در پی داشته است که از دیرباز ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود. چنین آفت کش ها و مواد دارویی مربوط به گیاهان از مواد شیمیایی و مواد سمی ساخته می شوند. همچنین با توجه به اینکه هدف اصلی در ساختن این مواد در واقع مقابله با آفت و بیماری های گیاهی است، کمتر به تاثیرات مصرف آن روی محیط توجه شده بود. به دلیل پایداری و عدم تجزیه شدن سریع آفت کش ها و عدم بازگشت کامل شان به چرخه حیات، آسیب زیادی به محیط زیست و حیات موجودات وارد می کند. اکنون تلاش می شود با استفاده از فناوری های زیستی و علم ژنتیک با دستکاری های ژنتیکی گیاهان را به برخی آفت ها، ویروس ها و بیماری های مختلف گیاهی مقاوم سازند. با دستیابی کامل و درست به چنین روشی دیگر نیاز نیست که از آفت کش های سمی و مختلف برای مقابله با بیماری ها استفاده کرد. بنابراین امید است که در آینده یی نه چندان دور از آلودگی زیست محیطی که در راستای کشاورزی به محیط وارد می شود در امان بود. از دیگر موفقیت هایی که در این راه کسب شده است دستکاری ژنتیکی برخی از باکتری های خاک است. با تغییراتی که در ساختار ژنتیکی باکتری ها اعمال می شود از آنها برای تجزیه مواد تجزیه ناپذیر موجود در خاک که یا اصلاً تجزیه نمی شوند یا اینکه به مقدار کم تجزیه می شوند، استفاده می شود. باکتری های دستکاری شده، محیط فعالیتشان فقط خاک نیست بلکه امروزه در زمینه تصفیه آب و فاضلاب مراحلی وجود دارد به نام «تصفیه بیولوژیک» که در این مرحله با فعالیت باکتری های دستکاری ژنتیکی شده، مواد تجزیه ناپذیر یا مواد سمی که برای مصرف انسان مضرند و غیرقابل جذب یا هضم هستند، از محیط آب حذف می شوند. دستیابی به موفقیت های روزافزون در جهت ایجاد آینده یی مطمئن تر و سالم تر، همچنان در حال افزایش است. لذا امید می رود بتوان در آینده یی نزدیک مشکل تغذیه نامناسب و غلط و همچنین بیماری های ناشی از آنها از بین بروند و با توجه به این افزایش سریع جمعیت جهان، کمبود غذا و نامرغوب بودن یا عدم دستیابی به منابع مناسب غذایی عاملی برای بیماری، مرگ یا مظلوم واقع شدن مردم، در هیچ کجای جهان نشود. منبع : روزنامه اعتماد - مقاله از نازلی ستوده . پلاستیک‌های زیستی: ارمغان بیوتکنولوژی برای محیط زیست اطرافمان انباشته از پلاستیک شده است. هر کاری که انجام می دهیم و هر محصولی را که مصرف می کنیم، از غذایی که می خوریم تا لوازم برقی به نحوی با پلاستیک سرو کار داشته و حداقل در بسته بندی آن از این مواد استفاده شده است. در کشوری مثل استرالیا سالانه حدود یک میلیون تن پلاستیک تولید می شود که 40 درصد آن صرف مصارف داخلی می گردد. در همین کشور هر ساله حدود 6 میلیون بسته یا کیسه پلاستیکی مصرف می شود. گرچه بسته بندی پلاستیکی با قیمتی نازل امکان حفاظت عالی از محصولات مختلف خصوصاً مواد غذایی را فراهم می کند ولی متاسفانه معضل بزرگ زیست محیطی حاصل از آن گریبانگیر بشریت شده است. اکثر پلاستیک های معمول در بازار از فرآورده های نفتی و ذغال سنگ تولید شده و غیر قابل بازگشت به محیط هستند و تجزیه آنها و برگشت به محیط چند هزار سال طول می کشد. به منظور رفع این مشکل، محققان علوم زیستی در پی تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر از منابع تجدید شونده مثل ریزسازواره ها و گیاهان می باشند. واژه زیست تخریب پذیر یا Biodegradable به معنی موادی است که بسادگی توسط فعالیت موجودات زنده به زیر واحدهای سازنده خود تجزیه شده و بنابراین در محیط باقی نمانند. استانداردهای متعددی برای تعیین زیست تخریب پذیری یک محصول وجود دارد که عمدتاً به تجزیه 60 تا 90 درصد از محصول در مدت دو تا شش ماه محدود می گردد. این استاندارد در کشورهای مختلف متفاوت است. اما دلیل اصلی زیست تخریب پذیر نبودن پلاستیک های معمول، طویل بودن طول مولکول پلیمر و پیوند قوی بین مونومرهای آن بوده که تجزیه آن را توسط موجودات تجزیه کننده با مشکل مواجه می کند. نمونه بسته بندی با پلاستیک زیست تخریب پذیر با این حال تولید پلاستیک ها با استفاده از منابع طبیعی مختلف، باعث سهولت تجزیه آنها توسط تجزیه­کنندگان طبیعی می گردد. برای این منظور و با هدف داشتن صنعتی در خدمت توسعه پایدار و حفظ زیست­بوم های طبیعی، تولید نسل جدیدی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت بر اساس فرآیندهای طبیعی در دستور کار بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. به طور مثال دولت امریکا طی برنامه ای بنا دارد تا سال 2010، تولید مواد زیستی را با استفاده از کشاورزی و با بهره برداری از انرژی خورشید با درآمد تقریبی 15 تا 20 میلیارد دلار انجام دهد. در این بین تولید پلیمرهای زیستی جایگاه خاصی دارند. تولید اینگونه پلیمرها توسط طیف وسیعی از موجودات زنده مثل گیاهان، جانوران و باکتری ها صورت می گیرد. چون این مواد اساس طبیعی دارند، بنابراین توسط سایر موجودات نیز مورد مصرف قرار می گیرند و تجزیه کنندگان از جمله مهم ترین این موجودات زنده در موضوع مورد بحث ما می باشند. برای بهره برداری از این پلیمرها در صنعت دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد: الف) دید محیط زیستی: این مواد باید سریعاً در محیط مورد تجزیه قرار گیرند، بافت خاک را بر هم نزنند و به راحتی با برنامه های مدیریت زباله و بازیافت مواد از محیط خارج شوند. ب) دید صنعتی: این مواد باید خصوصیات مورد انتظار صنعت را از جمله دوام و کارایی را داشته باشند و از همه مهمتر، پس از برابری یا بهبود کیفیت نسبت به مواد معمول، قیمت تمام شده مناسبی داشته باشند. در هر دو بخش، مخصوصاً بخش دوم، استفاده از مهندسی تولید مواد برای دستیابی به اهداف مورد انتظار ضروری است. همانطور که ذکر شد، تولید پلیمرهای تجدید شونده با بهره برداری از کشاورزی، یکی از روش های تولید صنعتی پایدار می باشد. برای این منظور دو روش اصلی وجود دارد: نخست استخراج مستقیم پلیمرها از توده زیستی گیاه می باشد. پلیمرهایی که از این روش تولید می شوند عمدتاً شامل سلولز، نشاسته، انواع پروتئین ها، فیبرها و چربی های گیاهی می باشند که به عنوان شالوده مواد پلیمری و محصولات طبیعی کاربرد دارند. دسته دیگر موادی هستند که پس از انجام فرآیندهایی مانند تخمیر و هیدرولیز می توانند به عنوان مونومر پلیمرهای مورد نیاز صنعت استفاده شوند. مونومره
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معرفی موزه تنوع زیستی 1390/01/13 :: نویسنده : شهرام صمدی خادم پردیسان (بوستان جنگلی شهرک غرب) یکی از بوستان های بزرگ و مشهور شهر تهران است.این بوستان که در شمال باختری تهران واقع است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از سمت خاور به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از سمت باختر به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی-جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌‌کند که پیوند آنها به وسیله دو پل برقرار شده است.از امکانات این بوستان می‌‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد. به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک جنگلی پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می شوند. نزدیکی این بوستان به میدان صنعت (میدان شهرک غرب) نیز عاملی دیگر برای افزایش استقبال از این مکان گردشگری است. موزه تنوع زیستی به منظور نمایشگاه تخصصی گونه های گیاهی و جانوری جهان طراحی افتتاح گردیده است. این موزه در پارك طبیعت پردیسان و در فضایی با مساحت داخلی 1800 متر مربع در شمال غربی شهران واقع شده است كه و در 26 فروردین ماه سال 1383 توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح گردید. موزه با تاكید بر اهمیت و ارزش تنوع زیستی و در راستای وظایف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده است و هدف مدیریت موزه همواره این بوده است که با استفاده از کادر کارشناسان خود نقش موثری در تحقیقات، اطلاع رسانی و آموزش برای گروه های مختلف سنی و علاقه مندان به محیط زیست ایفا نماید. در موزه تنوع زیستی تقسیم بندی بر اساس سیستم قاره ای بوده است و نمونه های مختلف در غرفه های مختلف عرضه شده اند. که از آن جمله : 1- نمونه های منقرض شده مثل : شیر و ببر ایرانی 2- نمونه های کمیاب مانند : کبک دری - هوبره - سیاه خروس – قرقاول 3- زیستگاه های ایران 4- آسیا مانند : ببر بنگال - پلنگ - خرس تنبل - آیبکس – چینکارا 5- اروپا شامل : شاموآ - اردک سرسبز - گورکن - موفلون – کراز 6- آفریقا مانند : سیوت - جنت - شترمرغ - پلنگ - اوریکس سفید - بزمجه - قوچ بربری 7- امریکا مثل : بز راکی - اکراس سرخ - ولورین – جاگوار 8- اقیانوسیه مانند : امو - کانگرو قرمز و انواع حیوانات بصورت تنوع زیستی جهانی به همراه پروانه ها - فسیل ها - حشرات و گیاهان و موجودات دریائی بسیار زیبا و نادر دیگر . آدرس : تهران ، ضلع شمالی بزرگراه حکیم از شرق به غرب ، بین بزرگراه شیخ فضل ا.. و یادگار امام ، پارک طبیعت پردیسان
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تنوع زیستی و نقش آن در درمان بیماری ها 1390/02/1 :: نویسنده : شهرام صمدی خادم تنوع زیستی و نقش ‌آن در درمان بیماری‌ها نقش طبیعت در درمان بیماری‌ها، محور اصلی مقاله‌ای است که از نظرتان می‌گذرد. این نوشتار از آن رو اهمیت دارد که گوشه‌ای دیگر از ضرورت‌های حفاظت از محیط‌ زیست را خاطر نشان می‌کند. با این همه هنوز در کشور‌های در حال توسعه همچنان بر طبل توسعه ناپایدار می‌کوبند و هر روز بخشی از طبیعت قربانی طرح‌های عمرانی می‌شود. ما انسان‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از طبیعت هستیم. سلامتی ما با سلامتی گونه‌ها و اکوسیستم‌ها ارتباط زیادی دارد. با شناخت بهتر جهان، می‌توان مانع گسترش بسیاری از بیماری‌ها شد. تنوع زیستی، نقش مهم و حساسی را در تهیه داروهای جدید، آب مناسب و حفاظت در برابر بیماری‌ها ایفا می‌کند. طی میلیون‌ها سال گونه‌های زیستی توسعه پیدا کرده‌اند. برخی مواد شیمیایی از آنها در مقابل آلودگی‌ها و بیماری‌ها حفاظت کرده و به آنان امکان دستیابی به طعمه را داده‌اند همچنین گونه‌ها با کمک این مواد از خود دفاع می‌کردند. امروزه داروهای باارزشی از این مواد شیمیایی تهیه می‌شود. با از دست دادن گیاهان، حیوانات و تنوع میکروبی، شانس کشف داروهای جدید را از دست خواهیم داد؛ داروهایی که می‌توانند جان میلیون‌ها بیمار را نجات داده و سالانه بیلیون‌ها دلار در اقتصاد ملی ذخیره کنند. در علم پزشکی، دوزیستان از راه‌های بسیاری به کمک انسان می‌آیند. مواد شیمیایی تولید‌شده در بدن آنها از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین داروهایی جهت درمان فشارخون بالا از این مواد تهیه می‌شود. این موجودات نقش بسزایی در تحقیقات پزشکی زیستی دارند و با کمک آنها می‌توان به روش‌هایی جهت جلوگیری از افزایش مقاومت باکتری‌ها در مقابل آنتی بادی‌ها پی برد. در آمریکای جنوبی نوعی میمون، در پوست خود آنتی‌بادی نیرومندی تولید می‌کند که قادر به از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌هاست. این ترکیبات میلیون‌ها سال بدون میکروب عمل کرده و پایداری و مقاومت آنها به میزان مؤثری افزایش یافته است، این در حالی است که برخی بیماری‌های انسانی نظیر ایدز به‌دلیل ضعیف‌شدن دستگاه ایمنی بدن بروز می‌کنند. گونه‌های موجود در جنگل‌های بارانی گرمسیری برای تهیه جوهر گنه گنه که ماده‌ای مفید جهت درمان مالاریاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوهر گنه گنه که از درخت گنه گنه (cinchona) استخراج می‌شود برای درمان عارضه‌های قلبی و مبارزه با برخی سرطان‌ها نیز به‌کار می‌رود. همچنین دارو‌هایی از گیاه پروانش (Rosy Periwinkle ) به‌دست می‌آید که انقلاب بزرگی در درمان بیماری‌های حاد کودکان نظیر لوسمی و نوعی سرطان خون (Hodgkin's Lymphoma) ایجاد کرده‌اند. گونه‌های مناطق معتدله نیز داروهای مفید و ضروری تولید می‌کنند. داروی شگفت انگیز آسپیرین ابتدا از سالیسین مشتق می‌شد اما بعدها این ماده از نوعی بید (willow) به دست آمد. نقش گونه‌های زیستی در شناخت بیماری‌ها همچنین گونه‌ها نقش مهمی در شناخت فیزیولوژی بیماری‌ها دارند. توجه به ویژگی‌های خرس قطبی در این خصوص حائز اهمیت است. این‌گونه طی چند ماه خواب زمستانی تا حد زیادی بدون تحرک بوده، غذا و آب نمی‌خورد و دفع ادرار و مدفوع نیز ندارد اما از گرسنگی نمی‌میرد، بدنش آب از دست نمی‌دهد، توده استخوانی‌‌اش تحلیل نمی‌رود و بالاخره با وجود حجم زیاد ادرار در بدنش نمی‌میرد. حال آنکه اگر در بدن ما برای مدت کوتاهی دفع ادرار متوقف شود بی‌شک خواهیم مرد. شاید این موضوع درمانی برای انسان‌های مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی (end-stage) نباشد اما با درک چگونگی بازسازی پروتئین‌های جدید از ذخیره ادراری خرس‌ها می‌توان درمانی برای نارسایی‌های کلیوی پیدا کرد. سرخدار، مؤثرترین گونه برای درمان سرطان گاهی اوقات امکان ساخت داروهای جدید یا حتی سرنخ‌هایی برای تحقیقات، پیش از اینکه پتانسیل پزشکی گونه‌ها، مورد مطالعه قرار گیرند یا حتی پیش از کشف این‌گونه‌ها از دست می‌روند.به‌عنوان مثال نوعی‌سرخدار (Taxus brevifolia) به لحاظ تجاری بی‌ارزش شناخته شد بنابراین رشد و تکثیر این‌گونه از برنامه‌های مدیریتی خارج شد تا اینکه بعدها دریافتند ترکیب تاکسول موجود در این درخت از عوامل مؤثر شیمی درمانی در درمان سرطان تخمدان، پستان و دیگر سرطان‌هاست. تا به امروز چه گونه‌هایی نظیر سرخدار بی‌آنکه شناخته شوند از بین رفته‌اند؛ گونه‌هایی که محتوی داروهای شگفت‌انگیزی هستند؟ نکته درخور توجه اینکه در کشور ما، براساس آمار رویشگاه سرخدار در سراسر جهان به 40هزار هکتار محدود می‌شود که 500 هکتار آن در جنگل ابرشاهرود وجود دارد و مدت‌هاست که احداث جاده‌ آن را تهدید می‌کند. گزارش تولید مثل شکمی قورباغه‌های جنگل‌های بارانی استرالیا نمونه غم‌انگیز از دست‌دادن این قبیل پتانسیل‌هاست. ماده‌های دو گونه قورباغه، تخم‌های لقاح یافته خود را می‌بلعند سپس بچه‌ها در معده مادر از تخم خارج شده و رشد می‌کنند. نوزادان قبل از خروج از شکم مادر کاملا شکل گرفته‌اند. در معده مادر بچه‌ها در مکانی پنهان می‌شوند تا از هضم شدن توسط دستگاه گوارش مصون بمانند. مطالعه این قورباغه‌ها می‌توانست دیدگاه‌های جدیدی جهت درمان زخم‌های معده فراهم کند اما امروزه به‌دلیل انقراض هر دو گونه نام برده انجام چنین مطالعاتی امکان‌پذیر نیست. اکثر مردم ایالات متحده ناقل بیماری لایم (نوعی بیماری باکتریایی که اولین‌بار در دهکده‌ای به‌نام لایم دیده شد و به همین نام شهرت یافت) هستند. تنوع گونه‌ای قادر به ارائه راه‌حل‌هایی جهت حفاظت از انسان‌ها در برابر این بیماری است. بیماری لایم از طریق نوعی باکتری که توسط کنه حمل می‌شود انتقال پیدا می‌کند. این کنه روی بدن نوعی موش (موش پا سفید) زندگی می‌کند. وجود تعداد و انواع زیاد مهره‌داران در منطقه لایم باعث رقیق شدن جمعیت باکتریایی مولد بیماری لایم شده و در نتیجه خطر ابتلای انسان به آن را کاهش می‌دهد. در جنگل‌های قطعه‌قطعه شده تنوع مهره‌داران کاهش می‌یابد. از طرفی بشر به حاشیه جنگل‌ها نزدیک شده و به‌دلیل فعالیت‌های توسعه، نواحی جنگلی را از بین برده است، بنابراین ممکن است افزایش بیماری لایم در منطقه دیده شود. مکانیزم بیماری‌زایی رقت (رقیق شدن جمعیت مولد بیماری) در بیماری‌های دیگری نظیر بیماری ویروسی نیل غربی نیز دیده شده است. نتیجه آنکه جهت کمک به جلوگیری از کاهش گونه‌ها دانشمندان علوم مختلف از کشورهای صنعتی و در حال توسعه می‌بایست به یک میزان برای تهیه فهرست حلقه‌های حساس ارتباط میان تنوع زیستی و سلامت انسان‌ها تلاش کنند. منبع : http://www.hamshahrionline.ir
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر: 47848 زمان انتشار: 20 آذر 1391 14:58:00
ساخت سل خورشیدی پلیمری با ترکیب جدیدبرای نخستین بار در دنیا/
گام بلند پژوهشگران کشور در تولید نسل چهارم سلول‌های خورشیدی
پژوهشگران کشورمان موفق به طراحی و ساخت یک سل خورشیدی با یک ترکیب جدید پلیمری شدند.
 گام بلند پژوهشگران کشور در تولید نسل چهارم سلول‌های خورشیدی

به گزارش دریچه خبر ، دکتر علی کسائیان، سازنده این سل خورشیدی پلیمری با ابراز این عقیده که تاکنون ساخت سل خورشیدی با این ترکیب پلیمری در هیچ کشوری گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: سل ساخته شده ترکیبی از پلیمر P3HT و نانو فیبر اکسید تیتانیوم است که با توجه به ساختار نانویی آن از نسل چهارم سلول‌های خورشیدی به شمار می‌آید.

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این نوع از سل‌های خورشیدی بسیار انعطاف‌پذیر هستند، خاطرنشان کرد: این سل‌ها نسبت به سل‌های خورشیدی سیلیکونی انعطاف‌پذیر هستند و به راحتی بر روی یک کوله پشتی و یا چادر نصب می‌شوند.

به گفته وی فرآیند تلخیص سیلیکون برای سل‌های سیلیکونی بسیار سنگین و پر هزینه است اما خلوص ماده در سل‌های پلیمری بیشتر است و با هزینه کمتری نیز تجاری می‌شوند.

کسائیان با تاکید بر اینکه ساخت سل‌های خورشیدی پلیمری با ساختار نانو سابقه زیادی در دنیا ندارد، تصریح کرد: سل‌های سیلیکونی بازدهی چندان بالایی ندارند و در نهایت به بهره‌وری 30 درصدی می‌رسند (30 درصد فوتون‌های دریافتی توسط سلول‌های خورشیدی جذب و به انرژی تبدیل می‌شوند) اما نسل جدید سل‌های خورشیدی قابلیت بازدهی بالا دارند و می‌تواند قیمت تمام شده را کاهش دهند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به اینکه طراحی و ساخت سل‌های خورشیدی پلیمری در قالب یک پروژه کارشناسی ارشد، انجام شده است، اظهار کرد: انتظار داریم از این پروژه سه مقاله ISI و دو مقاله علمی – پژوهشی به دست آید. اما برای تکمیل این سلول‌ها و سنجش میزان کارایی آنها در انواع مختلف باید پروژه‌های دیگری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شود.

کسائیان ادامه داد: دنیا هم اکنون در آغاز راه طراحی و تولید سلول‌های خورشیدی پلیمری است و زمان زیادی تا کاربردی کردن آنها و افزایش بازدهی باقی مانده است اما با توجه به تنوع مواد اولیه برای سل‌ها نسبت به سلول‌های خورشیدی متداول، این هدف چندان دور به نظر نمی‌رسد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران مراحل ساخت این سلول خورشیدی درآزمایشگاه جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انجام شده است و دانشکده علوم و فنون نیز برنامه‌ای برای تجهیز آزمایشگاه خود برای پیشبرد بهتر پروژه‌هایی این چنین در دست دارد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر: 47843 زمان انتشار: 20 آذر 1391 14:16:00
کشف بزرگ دانشمندان:
خداحافظ موی سفید! نخستین موی طلا تولید شد
در یک کشف بزرگ که از کاربردهای مختلف از رنگ مو گرفته تا حسگرهای الکترونیکی برای ساخت موادی با ویژگی‌های ارتقا یافته برخوردار است، دانشمندان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه توانستند برای اولین بار، نانوذرات طلا را درون موی انسان ترکیب کنند.
خداحافظ موی سفید! نخستین موی طلا تولید شد


به گزارش دریچه خبر ، این دستاورد می‌تواند به موهای سفید بطور دائمی یک رنگ قهوه‌ای را ارائه کند.

این فرایند شامل غرق کردن موهای سفید در یک محلول از ترکیب طلای کلروآریک اسید، هیدروکسید کلسیم و آب مقطر بوده که آنها را به رنگ شفاف طلایی درآورده و سپس به رنگ قهوه‌ای تیره در می‌آیند.

این محققان با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی تائید کردند که ذرات درون هسته مرکزی قشر مو شکل می‌گیرند و حتی پس از چندین بار شست‌وشو نیز رنگ مو تغییر نمی‌کند.

این ذرات که حدود 40 هزار تا 60 هزار بار باریک‌تر از عرض موی انسان هستند، همچنین باعث درخشش قرمزی مو در زیر نور آبی می‌شوند که کاربرد دیگر این دستاورد به عنوان یک ریزحسگر برای نمکهای فلزی را به نمایش می‌گذارد.

نتایج این یافته علمی در مجله Nano Letters منتشر شده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

یکی از مهمترین رفتارهای خرسها (قهوه ای) عدم فعالیت آنها در فصل های سرد سال است که به خواب زمستانی مشهور شده است.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، عدم فعالیت خرسها در فصل های سرد سال به خواب زمستانی مشهور شده است در صورتی که آنها در زمستان خواب کامل نیستند و به آسانی بیدار می شوند. اگر بعضی از روزهای فصل زمستان گرم باشند، امکان دارد آنها از خواب بیدار شوند و گشتی بیرون از لانه بزنند و دوباره برگردند و بخوابند تا سرما کاملا تمام شود.

علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست با بیان اینکه خرس قهوه ای جانوری بزرگ است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا (آسیا و اروپا) پراکنده است، گفت: خرس قهوه ای که در ایران زندگی می کند جانوری است بزرگ و تنومند که طول بدنش ممکن است به 2 متر و ارتفاع 90 تا 110 سانتی متر و وزنی که گاه به 200 کیلوگرم می رسد و بزرگ ترین گوشت خوار ایران به شمار می رود.

وی افزود: این خرس در ایران از شمال خراسان تا آذربایجان کوههای البرز و لرستان، خوزستان و فارس (زاگرس) دیده می شود. در مناطق جنگلی خزر، ارسباران و زاگرس، علف زارهای مرتفع کوهستانی و دره های پایین دست جنگل زندگی می کند.

مهدوی با اشاره به اینکه خرس قهوه ای همه چیز خوار است و رژیم غذایی آن بستگی به منابع غذایی قابل دسترسی دارد، تصریح کرد: خرس قهوه ای اغلب از مواد گیاهی نظیر میوه ها، ریشه، دانه، جوانه و مواد حیوانی از قبیل حشرات، مهره داران بزرگ و کوچک، نوزاد پستانداران بزرگ، ماهی،‌دام، لاشه حیوانات و زباله تغذیه می کند.

وی گفت: خرس های قهوه ای حیوانات بسیار مفیدی هستند و با از بین بردن حشرات و جوندگان مضر نقش موثری در کنترل آفات به عهده دارند. آنها با خوردن میوه های جنگلی و دفع و پخش هسته های آنها در سطح جنگل به تجدید حیات درختان جنگلی کمک می کنند. بسیاری از دانه های جنگلی تا زمانی که از معده خرس ها عبور نکند قدرت رشد و باروری نمی یابند.

به همین دلیل حفظ گونه ای چون خرس به حفظ زمین های کشاورزی و جنگل ها کمک بسیار مهمی می کند.

این کارشناس محیط زیست خاطر نشان کرد: جانوری صلح طلب است و تا حد ممکن از درگیری اجتناب می کنند. آنها به مجرد دیدن یا حس کردن بوی انسان فرار می کنند و برخلاف آنچه تعریف می کنند، حیوانات ترسویی هستند ولی خرس های ماده توله دار، خرس زخمی و خرس هایی که جایی برای خواب زمستانی پیدا نکرده اند یا از خواب زمستانی بیدار شده اند، مهاجم و بسیار خطرناک اند و ممکن است جنگیدن را ترجیح بدهند.

گفتنی است، گر چه گفته می شود که خرس های قهوه ای به دلیل استفاده از منابع غذایی مختلف، زندگی در مناطق دور از دسترس و صعب العبور جنگلی و کوهستانی، شبگرد بودن و نداشتن دشمنان طبیعی و همچنین خواب زمستانی از جمعیت خوبی برخوردارند اما اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در گزارش سالیانه خود از وضعیت حیات وحش جهان نام خرس قهوه ای ایران را از سال 2004، در فهرست گونه های در معرض تهدید قرار داده است.

از سوی دیگر شورای عالی محیط زیست نیز از سال 1378 خرس قهوه ای را در زمره حیوانات حمایت شده و حفاظت شده در ایران معرفی کرده است.

در سال های اخیر به علت تخریب بیش از حد زیستگاه و کاهش مواد غذایی، گاهی اوقات به اماکن مسکونی نزدیک شده و به همین دلیل اغلب کشته شده اند./ز

گزارشی از هراتیان

http://www.yjc.ir/fa/news/4188253/%D8%AE%D8%B1%D8%B3%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:خرس , خواب , زمستاني, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیرطلوعی : بیلبوردها در همه جای جهان معمولاً یادآوری تبلیغات هستند. صفحاتی بزرگ برای رساندن پیامی کوتاه که مخاطب آنها نیز معمولاً سرنشینان وسایل نقلیه ­ای هستند که به سرعت در حال عبور از خیابانها و بزرگراه­ها هستند.

 

اما برای استفان گلسمن، هنرمند امریکایی بیل بوردها می توانند ابزاری باشند که با کمک آنها پیامی را دربارۀ خطرات روند رو به رشد آلودگی در شهرهای بزرگ به شهروندان منتقل نمود و برای آزمودن چنین ایده­ای چه مکانی بهتر از لس آنجلس می­توان در نظر گرفت. تخمین زده می­ شود از برخی مناطق این شهر روزانه ۲ میلیون اتومبیل عبور می ­کنند که در مسیر تردد خود شاهد ده ها بیلورد تبلیغاتی رنگارنگ و پر زرق و برق هستند.

 

Urban-Billboard-2-590x442

 

به گزارش زیست بوم انگلیسی و به نقل از نشنال جئوگرافیک، سامیت مدیا که یک شرکت تبلیغاتی در لس آنجلس است، بیلبوردی را در یکی از مناطق پرتردد این شهر در اختیار گلسمن و دان بوریر، مدیر تبلیغاتی سابق قرار داده است تا ایدۀ خود را بر روی آن بیازمایند.

 

بیلبوردی را تصور کنید که به جای پیام تبلیغاتی، از یک باغچۀ کوچک معلق ساخته شده که دی ­اکسیدکربن را جذب کرده، اکسیژن آزاد می­ کنند.

 

گلسمن برای اجرایی کردن ایدۀ خود یک کمپین آنلاین نیز راه اندازی کرده است که از طریق آن تا به حال توانسته است ۵۰ هزار دلار از ۱۰۰ هزار دلار مورد نیاز برای ساخت این بیلبورد را جمع آوری کند و امیدوار است تا بهار آینده باغچۀ معلق خود را در بلوار سینگا (La Cienega) نصب کند.

هدف گلسمن از ساخت این باغچۀ معلق آن است که این باور را به مردم القاء کند که می توان در یک فضای تجاری نیز به جای تبلیغات به فکر منافع عمومی بود.

 

change-reaction-blog-dl_61903_744x417

در صورت استقبال از پروژۀ باغچۀ معلق این ایده در سایر بخشهای لس آنجلس و سایر شهرهای ایالات متحده نیز پیاده سازی خواهد شد.

 

گلسمن اعتقاد دارد اگر چه این پروژه ارزان قیمت نخواهد بود، اما معمولاً همۀ چیزهای با ارزش چنین هستند.

http://zistboom.com/9749/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 محمدی زاده زیست بوم20/9/91 : معاون رئیس جمهور با اشاره به تلاش کشورهای غربی جهت بی اعتبار سازی پیمان کیوتو در اجلاس آب و هوا در دوحه، تاکید کرد: با تلاش‌های ایران اعتبار پیمان کیوتو پنج سال دیگر تمدید شد.

 

  • به گزارش زیست بوم، «محمد جواد محمدی زاده» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، پیمان بین‌المللی کیوتو را که به منظور کاهش صدور گازهای گلخانه‌ای در سال‌های گذشته تصویب شده را از مهمترین پیمان‌ها برای نابودی گازهای گلخانه‌ای و کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با آن دانست و خاطرنشان ساخت: در این اجلاس تلاش‌هایی برای بی اعتبار سازی این پیمان توسط کشورهای صنعتی و کشورهای غربی صورت گرفت، اما تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای عضو گروه ۷۷ و چین باعث شد تا این پیمان ۵ سال دیگر تمدید شود و تا سال ۲۰۱۷ اعتبار یابد.
  •  

وی افزود: کشورهای صنعتی متعهد شدند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را ۵٪ کاهش دهند و به کشورهای در حال توسعه کمک‌های مالی برای افزایش ضریب نفوذ استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی، اعطا کنند.

 

رئیس هیئت ایرانی در ادامه با اشاره به حضور فعال ایران در  نشست‌های کارشناسی و تخصصی هجدهمین کنفرانس اعضای متعهدین کنوانسیون تغییر آب و هوا، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات دهگانه‌ای را در زمینه همکاری جمعی و کمک تکنولوژی و فنی به کشورهای ضعیف و ضرورت اجرای تعهدات از سوی کشورهای صنعتی به اجلاس دوحه ارائه کرده است.

 

وی گفت: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در نشست مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت و قرار است کشورهای جهانی حاضر در این اجلاس در نشست جمعه آینده تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

 

محمدی زاده افزود: اطمینان‌های زیادی برای اجرای تعهدات جهت تامین مالی ۳۰ میلیارد دلاری پروژه‌های مشترک از سوی کشورهای حاضر وجود دارد، اما کمک کشورهای صنعتی به کشورهای ضعیف در زمینه انتقال تکنولوژی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سارا ابراهیمی  سارا ابراهیمی: هر از چند گاهی تب یک موضوع در کشورمان بالا می گیرد، عده ای دنبال آن می افتند و جریانی را شکل می دهند، این روزها برخی ترجیح می دهند وقت شان را با یک حیوان خانگی بگذرانند، فرقی نمی کند که این حیوان ماهی آکواریومی باشد، خوکچه هندی، سگ، گربه، همستر یا …..

 

بازیگران به نام سینما هم به این جریان پیوسته اند و عکس هایی از آنها منتشر شده است که حیوانات خانگی شان را در آغوش فشرده اند.  پسران و دختران جوان را دیده اید که سگی را اندازه یک گلوله کاموا در آغوش می گیرند؟ خبر دارید که در شهرهای کوچک هم حیوانات خانگی آرام آرام جایشان را باز کرده اند؟ از خودتان پرسیده اید که چرا برخی افراد دست به این کار می زنند؟ تا چه اندازه ممکن است داشتن یک حیوان خانگی خطرساز باشد؟

 

در این گزارش که به مناسبت ۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق حیوانات آماده شده است ، به زوایایی از این موضوع می پردازیم که شاید برای شما هم تازگی داشته باشد. این گزارش صرفاً می کوشد آینه ای برای انعکاس آن چه در اطراف ما می گذرد باشد، به هیچ وجه قصد توجیه یا تحقیر این رفتار در میان نیست.

 

پیشنیه نگهداری از حیوانات

 

شاید نتوان مرز مشخصی را برای حیواناتی که نگهداری می شود مشخص کرد، گرچه در تعریف حیوانات خانگی یا به اصلاح pet عنوان می شود : “منظور حیوانی است که برای نگهـداری در خانه پرورش می‌یابد، نگهداری هرگونه حیوانِ خارج از این چارچوب، درست نیست”. اما سال  پیش خبری منتشر شد که مردی در خانه اش یک شیر آفریقایی را نگهداری می کرده که با شکایت همسایه ها و مراجعه ماموران محیط زیست مجبور شده است آن را به باغ وحش برگرداند، خبر باور نکردنی است، یک شیر آفریقایی در خانه یک شهروند تهرانی؟!! ماه پیش نیز ماموران محیط زیست استان تهران یک کروکودیل را از یک آپارتمان در قلب تهران بیرون کشیدند!! 

 

حتماً در کتاب ها، فیلم ها و سریال ها مردان و پسران جوانی را دیده اید که بر بالای پشت بام ها و داخل قفس توری چند کفتر را نگهداری می کنند، برای کفترهایشان اسم می گذارند، دانه می پاشند، تر و خشکشان می کنند و از اوج گرفتنشان در آسمان لذت می برند، کمتر دیده ایم یا شاید ندیده ایم که این موضوع از طرفی کسی ستوده شده باشد، همیشه کفتربازها را سرزنش می کردند و حتی متهم بودند که خانه همسایه ها را به بهانه کفتربازی دید می زنند، حالا با گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی عملاً پشت بام مستقلی باقی نمانده است تا کسی کفتر بازی کند، خروس بازی و چنگ های خونین آن هم بیشتر به شرط بندهای حرفه ای نسبت داده می شود، در فیلم “اعتراض” ساخته مسعود کیمیایی صحنه های چندش آوری از جنگ این حیوانات نگون بخت نمایش داده می شود. دوران خلیفه های عباسی هم تمام شده است که در سریال های با آن میمون های یازیگوششان نمایش داده می شوند، اما این روزها نگهداری از حیوانات خانگی شکل و سیاق دیگری به خود گرفته است.

 

در برخی از نمادها و نقاشی هایی که به تاریخ باستان منتسب می شود حیوانات وحشی از قبیل شیر یا پلنگ در کنار شاهان دیده می شود که قلاده حیوان به شکلی در دست آنان است که گویی رام و اهلی شده اند که در دربار نگهداری می شوند، کمک گرفتن از سگهای دست آموز برای شکار و صیادی نیز پیشینه ای تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد، اما آنچه این روزها دیده می شود شکل جدیدی از ماجراست، قیاس سگی پاکوتاه و پشمالو که گاه از یک گربه هم کوچکتر است با سگ های تازی مخصوص شکار خود گویای این تفاوت است.

 

0.661384001310958075_irannaz_com

 

* چرا حیوان خانگی نگه می دارند؟

 

دکتر صادقی دامپزشک می گوید: « رام کردن و دست آموز کردن حیوانات وحشی عمری به درازی بشر دارد، حتی حیوانی چون بُز که امروز اهلی و مفید به شمار می رود در آغاز “وحشی” لقب می گرفته چرا که در دامان طبیعت رها بوده است، این داستان در مورد دیگر حیوانات از قبیل اسب هم وجود داشته است، جالب است که سگ اصحاب کهف در فرهنگ ما بیشتر از “پسر” نوح ستایش شده است، اما نگهداری از حیوانات به عنوان یک همدم در بیشتر در غرب نمود پیدا کرده است.»

 

دکتر صادقی می افزاید:« سفر اروپائیان به غرب وحشی و همراهی سگ ها با آنها شکل تازه ای از رابطه انسان و حیوان را آفرید، شما به رمان سپید دندان نوشته جک لندن مراجعه کنید یا نمونه های بسیاری از فداکاری سگ ها که جان خود را برای صاحبانشان به مخاطره انداخته اند، اما غرب پس از آنکه طرح کنترل جمعیت را پایه ریزی کرد برای جبران خلا ناشی از کمبود فرزندان، نگهداری حیوانات خانگی را ترویج کرد،البته برخی این موضوع را به مشکلات اقتصادی نیز مرتبط می دانند چرا که در آن شرایط نگهداری یک حیوان خانگی به مراتب کم هزینه تر از نگهداری فرزند بود، از آنجائیکه انسان نیازهای عاطفی بسیاری دارد برای پر کردن این نیاز حیوانات خانگی را وارد زندگی افراد کردند».

 

67803_476

عبدالرضا باقری، مدیر روابط عمومی انجمن حمایت از حیوانات نظری مشابه دارد و می گوید:« زندگی در هزاره سوم، سبب تنهایی انسان‌ها و دورشدن آنان از یکدیگر شده است. نگهداری از حیوان خانگی، افزون بر دورکردن انسان از زندگی سراسر ماشینی، اوقات فراغت دور از افکار پریشان را به همراه دارد. رسیدگی روزمره و آب و غذا دادن به یک موجود زنده که غیر از این توقع دیگری ندارد، لذت‌بخش است. امروزه انسان‌هایی‌که به سببی تنها مانده‌اند، احساس بی‌فایده بودن می‌کنند. وابسته بودن‌ یک پرنده یا حیوان خانگی به همین انسان تنها، به او احساس ارزشمندی می‌دهد و احساس‌های بد را در او از بین می‌برد».

 

اما حسین رفاهی شهروند ۳۵ ساله نظری کاملاً متفاوت دارد و می گوید: « من اصلاً این حرفها را قبول ندارم،بیشتر به توجیه شبیه است، برای نمونه نگهداری سگ که این روزها مد شده است یک کار مضر است، در اسلام از این حیوان به عنوان نجس یاد می شود، موی سگ، عرق سگ نجس به شمار می رود، مگر ما ادعای مسلمانی نداریم؟ چطور می شود یک همچین حیوانی را در خانه نگهداری کرد، توی ماشین سوار کرد، بغل کرد؟ همیشه سگ و سگ بازی از نظر ایرانی ها کار ناپسندی بوده است.».

 

اما نگهداری حیوانات خانگی تنها به سگ خلاصه نمیشود، برخی از افراد شیفته ماهی ها هستند، در خانه بسیاری از افراد می توان آکواریوم های کوچکی را مشاهده کرد که صاحب آن با حوصله و لذت ماهی هایش را نگهداری می کند. بهزاد فروغی می گوید: « من چهار سال است آکواریوم دارم و ماهی نگهداری می کنم، قبول دارم که کار آسانی نیست و به مراقبت دائمی نیاز دارد، هزینه اش هم کم نیست اما ماهی ها به من آرامش می دهند، هر بار هم ماهی تازه ای به بازار می آید که آدم را وسوسه می کند آن را به آکواریومش اضافه کند، راستش را بخواهید با آنکه از بچگی خیلی خوردن ماهی را دوست داشتم اما از وقتی آکواریوم خریده ام به هیچ وجه نمی توانم ماهی بخورم، حس عجیبی نسبت به ماهی ها پیدا کرده ام.».

 

67796_380

 

*تاثیر رسانه ها بر ترویج فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی

 

کوچکتر که بودیم در کارتون هایی که از تلویزیون پخش می شد حیوانات نقش ویژه ای داشتند، بنر سنجاب شیطان و بازیگوش، رامکال که قند را قبل از خوردن می شست!، زُمبه سگ شجاع سگارو در میتی کومان، بل سگ پشمالو و بزرگ سباستین، بارون سگ باوفای پرین، شیلا پرنده زبان دراز سندباد و …همه همراه قهرمانان قصه های کودکی ما بودند، شاید هر کدام از ما در آن سن و سال آرزو کرده باشد که دوستی چنین باوفا و باهوش می داشتیم، این احساس را هنوز برخی با خود دارند، فائزه رجبی می گوید:« دخترم دوازده سالش است و چند ماه پیش در روزهای عید اصرار کرد و مجبور شدم براش لاک پشت بخرم! الان توی یک جعبه کفش نگهداریش می کنه، صبحا قبل از اینکه خودش صبحونه بخوره اول می ره غذای لاک پشتش رو می ده! یادم می آید بچه که بودیم پسرها توی کوچه ها دنبال گربه ها می افتادند تا با تیرکمون و تفنگ بادی بزننشون! اما الان بچه ها نسبت به حیونا حس دوستی دارن.”

 

بعد از پخش سریال مرد هزار چهره ساخته مهران مدیری که علیرضا خمسه در نقش آقای قزاقه مندیان که رئیس یک باند تبهکاری بود یک ایگوانای ترسناک داشت، بعد از پخش سریال خرید و فروش خزندگانی مثل «ایگوانا» به شدت افزایش یافت، خبرگزاری مهر در گزارشی کوتاه به این موضوع اشاره کرد و نوشت؛ سوسمار درختی «ایگوآنا» بیش از دو دهه است که در کشورهای پیشرفته و صنعتی به جرگه حیوانات خانگی پیوسته است. این حیوان به تازگی از دیگر کشورها از جمله آمریکای جنوبی به کشور ما نیز راه یافته است. ایگوانا سوسمار گیاهخوار و بی‌آزاری است که طول بدن آن در مدت دو تا سه سال، به دو متر خواهد رسید و دائماً رنگ خود را با محیط اطرافش هماهنگ می‌کند. این حیوان نیاز به حوضچه‌ای دارد که حداقل ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر عمق داشته باشد و ابعاد این حوضچه باید متناسب با طول بدن حیوان باشد. علاوه بر آن، ایگوانا باید همه روزه خود را بر روی تنه‌ای از درخت بالا بکشد. به همین خاطر خریداران این حیوان مجبورند که همراه آن اقدام به خرید درخت‌های طبیعی یا مصنوعی کنند. نوع نوزاد ایگوانا دو سال پیش که بازار داغی داشت با قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان و نوع بالغ آن با قیمتی حتی بالاتر از یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شد که قطعاً قیمت آن انی روزها گرانتر است. خریداران این حیوان باید حتماً نوع آن را از پیش سفارش داده باشند و نمی‌توان به صورت حضوری این حیوان را در بازار خریداری کرد.

 

32-01

 

مدیر یکی از کلینیک‌های تهران می گوید: علاوه بر ایگوانا تقاضا برای خرید «کروکودیل» نیز در میان برخی از خانواده‌های مرفه تهرانی افزایش یافته است!!!

پیمان غفاری می‌افزاید: در حال حاضر برخی از خانواده‌های مرفه تهرانی بطور محدود در خانه‌های از «کروکودیل» نگهداری می‌کنند. برخی از کارشناسان اجتماعی معتقدند به دلیل افزایش برخوردهای انتظامی با موضوع نگهداری و حمل حیواناتی همچون سگ، گرایش خانواده‌ها به نگهداری حیواناتی مانند کروکودیل، ایگوآنا، خرگوش، سنجاب و سایر جوندگان به شدت افزایش یافته است!

 

چندی پیش از تلویزیون برنامه ای در خصوص سگ های خانگی پخش شد که مشکلات و معضلات مربوط به نگهداری این حیوان سوژه بود، در قسمت هایی از آن تهیه کنندگاه در پوشش خریدار به خانه هایی می رفتند که در واقع فروشگاه مخفی سگ بودند، قیمت های میلیونی سگ ها همه را شگفت زده کرد، سگ‌ها حدود ۱۳ هزار نژاد دارند که ۵۰۰ نژاد از آن‌ها ثبت شده. این موجودات باوفا بر اساس نژاد خاصی که دارند و همین‌طور توانایی‌هایشان، می‌توانند به منظور خاصی تربیت شوند. مثلاً در نژاد «ژرمن شپرد»، از هر ۱۰۰۰ سگ ۳تای آن‌ها از هوش بالایی برخوردار هستند که برای کارهای سخت، مثل شناسایی جسد یا موادیابی تربیت می‌شوند. و ضمناً تمام این آموزش‌ها کار مربی است و یک سگ ذاتاً نمی‌تواند چنین مهارت‌هایی را بلد باشد. بعضی از سگ‌ها را برای بمب‌یابی و محافظت، وحشی تربیت می‌کنند؛ در صورتی‌که از ابتدا وحشی نیستند. بعضی دیگر هم از روش‌های تربیتی سوءاستفاده کرده و به صورت غیرقانونی و زیرزمینی سگ‌ها را برای مبارزه و جنگ آماده می‌کنند، که خود این تربیت کردن با روش‌های حیوانی مثل کتک‌زدن سگ یا گرسنه و در تاریکی نگه داشتن زبان‌بسته صورت می‌گیرد! جالب است بدانید در ایران برای تربیت سگ‌های هلال احمر و موادیاب و نیروی دریایی، معمولاً‌ از مربیان اروپایی استفاده می‌شود. هنوز در کشور ما مدرسه‌ی سگ‌ها راه نیفتاده و فقط نهادهای دولتی هستند که به این کار می‌پردازند.

 

*صنعت پولساز!

 

در برخی منابع از صنعت حیوانات خانگی به عنوان سومین صنعت پولساز دنیا نیز یاد شده است، جالب است بدانید که ۶۴% مردم امریکا حیوان خانگی نگهداری می کنند، شاید بسیاری تعجب کردند زمانی که رسانه های آمریکایی در خصوص سگی که اوباما با خود به کاخ سفید برده است روزها بحث و جدل کردند، اما این موضوع بخشی از فرهنگ آنان به شمار می رود، حیوانات در بسیاری از کشورهای جهان انجمن های معتبری دارند و هر کس نمی تواند حیوان خانگی اش را در خیابان رها کند، آنها دارای شناسنامه و پرونده های ویژه ای هستند و با جدیت با صاحبان حیوانات خانگی که آنها را رها کنند برخورد می شود. در ایران هم مرکز پرورش سگ در زنجان راه اندازی شده است که ویژه سگ های مواد یاب یا امداد و نجات است، چندی پیش یکی از خبرگزاری عکس هایی از این سگ ها و مربیان آنها به نمایش گذاشت که هیبت سگ ها وحشت آفرین بود!

 

گربه ها نیز در میان حیوانات خانگی جای عمده ای دارند، گربه ایرانی در تمام دنیا به اندازه فرش ایرانی شهرت دارد و همه ساله در برنامه هایی که برگزار می شود گربه های ایرانی عنوان زیباترین و گرانترین گربه های دنیا را به خود اختصاص می دهند، اما گربه های به همان اندازه که زیبا و ملوس هستند به بی وفایی هم شهرت دارند، یک ضرب المثل افغانی می گوید:« اگر به یک سگ غذا بدهید او شما را ارباب خوش می داند اما اگر به یک گربه غذا بدهید او شما را نوکر خودش می داند!!».

 

حیوانات خانگی می توانند برای سلامتی مضر باشند، این را حتی دوست داران سر سخت حیوانات هم قبول دارند که اگر یک حیوان خانگی به درستی نگهداری نشود ممکن است باعث شیوع بیماری های مشترک میان انسان و حیوان شود، بیشترین مراجعه به کلینک های پزشکی در پی گاز گرفتگی از سوی حیوانات است، حتی اهلی ترین حیوان نیز در صورتی که احساس خطر کند برای دفاع از خود ممکن است با گاز گرفتن یا چنگ زدن عکس العمل نشان دهد.

 

این گزارش می توانست به پرنده بازها و کسانی که عاشق نگهداری بلبل و طوی و مرغ عشق و قناری هستند، کسانی که علیرغم ممنوع بودن هنوز در آپارتمان شان سگ نگهداری می کنند و همسایه ها از صدای پارس کردن آن گله مند هستند، کسانی که در کار خرید و فروش و وارد کردن این حیوانات هستند و …نیز بپردازد، اگر مشتاق هستید می توانید برای یکبار هم شده سری به مولوی بزنید، در آنجا می توانید از مار بوا و پیتون تا میمون و طوطی سخنگو و ایگوانا و آفتاب پرست و …. را ببنید، قیمت کنید و چانه بزنید، باور کنید اگر کمی بازار را زیر و رو کنید چه بسا بتوانید دایناسور و ماموت هم خرید و فروش کنید، اینجا مولوی است، جایی که هر حیوانی را می شود خرید و فروخت، کافیست جیبتان پر پول باشد و دلتان خوش!

 

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر, ۱۳۹۱
  zistboom.com
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیرطلوعی: میمونهای بومی جنگلهای سرادو در برزیل که به میمونهای هرکول معروف هستند می توانند سنگی بزرگتر از وزن خود را از زمین برداشته و با استفاده از آن پوستۀ بسیار سخت دانه های درخت نخل را بشکنند.

 

به گزارش زیست بوم انگلیسی و به نقل از نشنال جئوگرافیک، دورثی فراگازبی رفتار این حیوانات کوچک اما کاریزماتیک را موردد بررسی قرار داده و هفتۀ گذشته نتایج بررسی وی بر روی این گونه منتشر شده است.

 

Fragaszy-2-600x399

برخی دانه های نخل واقعاً سخت و غیر قابل نفوذ به نظر می رسند، اما این میمونها با استفاده از یک به اصطلاح چکش سنگی آنها را خرد می کنند. آنها برای این کار ابتدا سنگ را با هر دو دست بلند کرده به بالای سر می برند و سپس آن را با تمام قوا بر روی دانه می کوبند.

 

Fragaszy-600x399

 

بیشتر میمونهای هرکول هر روز و در تمامی طول سال این کار را تکرار می کنند. برای این منظور ابتدا باید ابزار کار یعنی سنگ مناسب را انتخاب کنند که معمولاً قطعه سنگی از جنس کوارتز که در این منطقه نسبتاً کمیاب است با وزنی تقریباً سنگین تر از بدن خودشان بر می گزینند. سپس سندان مناسبی که ممکن است تکه چوب یا سنگی مسطح باشد انتخاب می شود. معمولاً سندانی انتخاب می شود که در سطح آن حفره هایی نیز برای قرار دادن دانه های نخل وجود داشته باشد. در نهایت دانه باید در جهتی در داخل حفره های سطح سندان قرار بگیرد که به راحتی شکسته شود و محتویات لذیذ آن تخلیه شود.

 

Wright-600x399

گاهی در داخل این دانه های لارو سوسک نیز پیدا می شود که این میمونها تخصص خاصی نیز در تشخیص دادن چنین دانه هایی دارند.

 

دانه شکستن در این گونۀ میمونها در واقع یک سنت به حساب می آید که در اجتماع آنها به میمونهای جوان آموزش داده می شود. بچه میمونها حتی پیش از آنکه قادر باشند سنگ مناسبی را بلند کنند، با پشتکار بسیار دانه شکستن را تمرین می کنند و حتی اگر بارها شکست بخورند تسلیم نمی شوند تا اینکه بالاخره راه و رسم صحیح این کار را بیاموزند.

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر, ۱۳۹۱   - زیست بوم

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نتایج نشست فراکسیون محیط زیست مجلس: کشف یک گلوله جدید در بدن پلنگ / به جای دولت و شهرداری، باد و باران آلودگی هوای تهران را مدیریت می کنند

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی نحوه مرگ پلنگ ایرانی و آلودگی هوا در این فراکسیون گفت: باد و باران آلودگی هوا را مدیریت می‌کنند و پایداری آلودگی هوا زمینه ساز مرگ چهار هزار نفر در سال می شود.

کمال الدین پیرموذن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس که روز سه شنبه با حضور مدیران و مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد گفت: در این جلسه موضوع کشته شدن پلنگ ایرانی مورد بررسی قرار گرفت که اعضا معتقد بودند باید برای مهارپلنگ تدبیر بیشتری به کار گرفته می شد تا این گونه کشته نمی شد.

وی ادامه داد: نمایندگان به استمرار کار میدانی بیشتر برای مشخص شدن ابعاد مختلف این حادثه تاکید داشتند. محیط بان نیز معتقد بود برای دفاع از خود در هنگام هجوم پلنگ دست به کشتن پلنگ زده است. این موضوع بر اساس قانون ۲۸ حفاظت از محیط زیست در دادگاه نیز مطرح شده است که بر اساس حکم صادره پلنگ در هنگام هجوم به محیط بان چندان طبیعی نبوده است.

کشف تیر تازه در جسد پلنگ کشته شده

پیر موذن توضیح داد: در هنگام کالبد شکافی از پلنگ تیری در بدنش کشف شده است که مربوط به ۴ ساعت قبل از حمله به محیط بان می شد و عامل تحریک برای حمله همین زخمی بودن پلنگ بوده است.

وی ادامه داد: فراکسیون به این نتیجه رسید تا اعلام نتیجه بررسی های علمی، کار میدانی را ادامه بدهد و سازمان محیط زیست نیز از سلاح های بیهوش کننده در این خصوص استفاده کند.

باد و باران آلودگی هوا را مدیریت می کنند / آمادگی مجلس برای رفع خلاء های قانونی

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید براین که فراکسیون محیط زیست مقصر اصلی آلودگی هوا را سازمان محیط زیست کشور می شناسد گفت: در این جلسه تذکراتی در خصوص عدم اجرای ارتقای سوخت به یورو ۴ و حذف بنزن و تعلل در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا داده شد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس هم اعلام آمادگی کردند تا هرگونه خلا قانونی را در این زمینه بر طرف کرده و سازمان محیط زیست را در حسن اجرای وظایفش حمایت کنند.

شاخص آلودگی هوا در پایتخت به ۱۹۰ رسید

پیر موذن با بیان این که شاخص آلودگی هوای پایتخت به ۱۹۰ نزدیک شده و در حال رسیدن به وضعیت اضطرار هستیم گفت: باید نیروگاه هایی که در حاشیه کلان شهرها هستند و تولید آلایندگی می‌کنند رفع عیب شوند.

موج سرطان با افزایش آلودگی هوا / آلاینده ها زمینه ساز مرگ ۴ هزار نفر در سال

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این که افزایش آلودگیها و استمرار آن موج جدید سرطان را در پی خواهد داشت گفت: متاسفانه به جای مدیریت شهری و دولت، باد و باران آلودگی هوای تهران را مدیریت می کنند. ما هنوز با استاندارد هایی که در این زمینه داریم فاصله عمیقی داریم. به گفته این نماینده مجلس مواد سمی و ذرات معلق، زمینه ساز کشته شدن سالانه ۴ هزار نفر است.

پیرموذن تاکید کرد: شهرداری تهران نیز موظف شد وظایفی که شورای شهر در این زمینه برایش پیش بینی کرده است اجرایی کند و به جان انسانها بیشتر از کسب در آمد توجه کند و کمتر اجازه ورود خودرو ها را به طرح ترافیک بدهد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نجات رودک گرفتار در تله سیمی از مرگ حتمی، درمان زخمها و بازگشت به طبیعت

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در پی دریافت گزارش مردمی توسط اداره حفاظت محیط زیست رودسر مبنی بر به دام افتادن یک حیوان وحشی در تله سیمی، بلافاصله مامورین یگان حفاظت محیط زیست این اداره در محل حاضر شده و با یک قلاده رودک (گور کن) مواجه میشوند که بدلیل تقلای شدید برای رهایی از تله سیمی، دچار آسیب شدید شده است.

در ابتداء مامورین با آرام نمودن فضای محل و به حداقل رساندن استرس محیطی سعی در ایجاد آرامش در حیوان نموده، سپس با بریدن ادامه مفتول سیمی، رودک با سیمی که به دور کمر آن پیچیده بود به اداره حفاظت محیط زیست رودسر منتقل می شود.

گورکن ها به دلیل خوی شدیدا تهاجمی به شدت به شرایط نگهداری در قفس معترضند و نزدیک شدن به آنها در این شرایط تقریبا غیر ممکن است. لذا با مشاوره کارشناسان، گورکن بوسیله اسلحه بیهوشی، بیهوش میشود.

سپس مفتول سیمی که بشدت به دور کمر گور کن پیچیده شده بود باز و زخمهای ایجاد شده با استفاده از مواد ضد عفونی کننده، پاکسازی شده و گورکن به مدت سه روز در اداره محیط زیست رودسر تحت مراقبتهای ویژه و تغذیه دستی قرار می گیرد.

این گورکن پس از بهبودی نسبی زخمها و وضعیت جسمی در جنگلهای دست کاشت منطقه للهرود رودسر رها سازی شد.

تله های سیمی که بسیار محکم هستند معمولا بوسیله کشاورزان جهت به دام انداختن خوک و جلوگیری از ورود آنها به مزارع انجام کارگذاشته می شوند که به غیر از خوک موجب گرفتار شدن و آسیب جدی به انواع مختلف حیوانات می شوند. قطع شدن دست یک قلاده پلنگ در استان گلستان و مرگ یک پلنگ دیگر در منطقه سیاهکل لاهیجان در اثر گرفتار شدن در تله های سیمی در سال جاری، مواردی از این دست هستند.

چند سال قبل  نیز یک خرس قهوه ای در پارک ملی پابند در تله سیمی گرفتار شد که پس از حضور دامپزشک و استفاده از سلاح بیهوشی از دام تله نجات پیدا کرد. (لینک مرتبط جهت مشاهده تصاویر گرفتار شدن خرس در تله سیمی)

رودک گرفتار شده در تله سیمی در شهرستان رودسر

گورکن ها از اعضاء خانواده راسوها هستند که وزنشان گاه تا ۳۴ کیلو گرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو با حداکثر وزن ۲۵ گرم میباشد. برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند.

از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است، به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند، این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین، کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.

رودک حیوان پر جراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندانها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخمهای عمیقی ایجاد می نماید . این گونه همه چیز خوار بوده و به دلیل شبگرد بودن و نداشتن دشمن طبیعی در حال حاضر خطر خاصی آن را تهدید نمی کند. از ۸ گونه موجود در خانواده راسوها ۴ گونه راسو، سمور سنگی، شنگ و رودک در استان گیلان یافت می شوند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

تعرض به مهمترین ریه تنفسی پایتخت / تخریب پارک ملی خجیر را متوقف کنید

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش همشهری، مجری توسعه شهر جدید پردیس در اقدامی غیرمنتظره طی روزهای گذشته وارد پارک ملی خجیر شد تا در ادامه ساخت‌ و سازهای شهر پردیس برخلاف تمام معیارهای زیست‌ محیطی بخشی از این پارک ملی را به شهر جدید پردیس ضمیمه کند.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که متجاوزان به عرصه‌های پارک ملی خجیر در بدو ورود به این پارک با مقاومت محیط‌بانان شریف و دلسوز مواجه شدند به‌طوری که این عملیات مخرب در حال حاضر به حال تعلیق درآمده است. عرصه‌هایی که شهر جدید پردیس در آن احداث شده تا پیش از ساخت‌ و ساز جزو منطقه حفاظت‌ شده جاجرود محسوب می‌شد، اما ۱۵ سال پیش با موافقت رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای ساخت و ساز و ایجاد شهر جدید واگذار شد. عرصه‌های واگذار شده بالغ بر شش‌هزار هکتار است و قرار بود اراضی بخش جنوبی شهرپردیس (دره‌بهشت) که مساحتی حدود ۷۰۰ هکتار دارد به فضای سبز اختصاص یابد تا از یک سو فضای سبز شهر جدید تأمین شود و از سوی دیگر با ایجاد فضای سبز در این بخش از عرصه‌ها که منتهی به پارک ملی خجیر است این پارک از ساخت‌ و سازهای احتمالی مصون بماند، اما برخلاف توافقات انجام‌ شده نه‌ تنها اراضی دره بهشت به ساخت واحدهای مسکونی اختصاص داده شد که اکنون در ادامه همان ساخت‌ و‌ سازها پیمانکار وارد پارک ملی خجیر شده تا بخشی از این پارک را هم تصرف کند.

مجری توسعه شهر جدید پردیس در حالی وارد پارک ملی خجیر شده است که تهران به‌ علت آلودگی هوا تعطیل و شهروندان تهرانی به اجبار خانه‌نشین شده‌اند. اعلام وضعیت «اضطرار» ناشی از آلودگی هوا در تهران گرچه تازگی ندارد اما بیش از هر چیز زنگ هشداری است برای حفظ ریه‌های تنفسی کلانشهر تهران و توسعه فضای سبز. بر این اساس، صیانت و حفاظت ریه تنفسی شهر تهران ازجمله صیانت از پارک پردیسان، پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار نه‌تنها یک اولویت است که فراتر از آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

اکنون این پرسش مطرح است که متولیان توسعه شهر پردیس با کدام توجیه به‌ خود اجازه می‌دهند با زیرپا گذاشتن تمام معیارها و استانداردهای جهانی محیط‌ زیست وارد یکی از مهم‌ترین و درعین حال باارزش‌ترین پارک‌های ملی کشور شوند؟ پارکی که علاوه بر اهمیت جهانی یکی از ریه‌های تنفسی کلانشهر تهران نیز محسوب می‌شود.

دخل و تصرف ممنوع

دکتر اسمـاعیل کــهرم، استـاد محیط‌ زیست درباره اهمیت پارک ملی خجیر به همشهری گفت: مهم‌ترین خاصیت این پارک موقعیت جغرافیایی آن است که در جوار تهران واقع شده به همین دلیل این پارک تأثیر فراوانی در تعدیل و کاهش آلاینده‌های تهران دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر خجیر نباشد سالانه میلیون‌ها تن آلاینده نظیر CO2 به هوای تهران اضافه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: پوشش گیاهی خجیر، گازهای موجود در آلاینده‌های تهران را می‌گیرد و به اکسیژن تبدیل می‌کند. البته اگر خجیر در ۳۰۰ کیلومتری تهران واقع شده بود این تأثیر را نداشت. به همین دلیل است که کارشناسان محیط‌ زیست برای مصون‌ ماندن پارک‌های ملی خجیر، سرخه‌حصار و پردیسان این همه تلاش می‌کنند، زیرا این پارک‌ها در واقع حکم فیلتر و پالایشگر آلاینده‌های تهران را دارند. این کارشناس برجسته محیط‌ زیست تصریح کرد: خجیر در شمار پارک‌های ملی ثبت‌شده است و پارک ملی هم تعریف خاص خود را دارد.

براساس ضوابط و استانداردهای بین‌المللی، در مقابل ساخت‌ و سازها و آلاینده‌هایی که روزبه‌روز بر حجم آنها افزوده می‌شود ۱۱ درصد از عرصه‌های سرزمینی هرکشور باید از ساخت‌ و ساز و دخل و تصرف مصون بماند، به همین دلیل هرگونه دخل‌ و‌ تصرف غیرمسئولانه در مناطق حفاظت‌ شده به‌ویژه در پارک‌های ملی ممنوع است. به گفته کهرم از آنجایی که سازمان‌های بین‌المللی نظیر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت بر مناطق حفاظت‌ شده نظارت دارند دخل و تصرف در مناطقی نظیر پارک ملی خجیر علاوه بر پیامدهای ناگوار زیست‌ محیطی باعث خدشه‌دار‌ شدن وجهه کشورمان در مجامع جهانی هم می‌شود و در عرصه‌های بین‌المللی، تصویری ناخوشایند از کشور ما را به معرض نمایش می‌گذارد.

http://www.iew.ir/1391/09/15/4632

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

هجوم مارها به ساحل بوشهر

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به دلیل بارندگی های شدید روزهای اخیر و جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی به سمت خلیج فارس، تعدادی مار سمی و غیر سمی در ساحل بوشهر مشاهده شد.

غلامرضا فقیه معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تاکنون تعداد ۸ مار زنده از نوع سمی و غیر سمی به این اداره کل تحویل داده شده است.

مار زنده گیری شده در ساحل بوشهر

 

وی خاطرنشان کرد: در پی بارندگی های اخیر و طغیان رودخانه‌ها به سمت دریا بویژه در شهرستان‌های دشتستان و گناوه، مارهایی که در مناطق کوهستانی این شهرستان‌ها زیست می کردند با جریان آب به ساحل بوشهر منتقل شده بودند که با اقدام به موقع مجموعه های مسئول و با همکاری وی‍ژه مامورین آتش نشانی، ساحل بوشهر پاکسازی گردید و خزندگان جمع آوری شده به این اداره کل تحویل داده شد.

به گفته وی مارهای تحویل داده شده از انواع تیر مار، مار قیطانی، مار جعفری و مارشاخدار بوده است.

مارهای مشاهده شده در ساحل بوشهر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

کشف بیش از ۳۰ حیوان وحشی تاکسیدرمی شده در مشهد/ پلنگ، خرس قهوه ای، شیر و قوچ اوریال در بین گونه های کشف شده!

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمد اسدی پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: درپی دریافت گزارش مردمی، مبنی بر نگهداری تعدادی گونه تاکسیدرمی شده از جانوران وحشی در یک منزل مسکونی، یگان حفاظت محیط زیست پس از اخذ نیابت قضایی به محل اعزام شدند.

از آنجا که نگهداری جانوران تاکسیدرمی شده تخلف از مقررات شکار و صید است نسبت به ضبط نمونه های یاد شده اقدام گردید. دربین نمونه ها ۲۸ گونه از انواع پرندگان، ۴ گونه جانور وحشی و ۴ قطعه اجزای بدن حیات وحش نیز وجود داشت.

اسدی پور ضمن اشاره به معرفی متخلف به مراجع قضایی، گفت: خرید و فروش، عرضه و نگهداری، حمل و صدور کلیه جانوران وحشی به صورت زنده و غیر زنده طبق قانون شکار و صید ممنوع است. وی خاطر نشان ساخت نگهداری اجزای بدن جانوران نیز بدون تحصیل پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست جرم تلقی میگردد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com