Environmentalist


کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت زیست بومی تالابها

ramsar1  کارگاه آموزشی بین المللی باعنوان مدیریت زیست بومی تالابها را به مدت دو روز از تاریخ ۷ الی۸ اسفند ماه۱۳۹۱دراستان مازندران برگزار می شود.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام):مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسردر نظر‌‌دارد کارگاه آموزشی بین المللی باعنوان “مدیریت زیست بومی تالابها” را به مدت دو روز از تاریخ ۷ الی۸ اسفند ماه۱۳۹۱دراستان مازندران برگزار نماید.

صادق صادقی زادگان مدیراجرایی مرکز منطقه ا ی کنوانسیون رامسر ضمن اعلام این خبر گفت: دراین کارگاه علاوه بر آموزش اصول مدیریت زیست بومی تالابها و ارائه تجربیات کسب شده در پروژه های بین المللی، کشورهای شرکت کننده این فرصت را خواهند داشت ضمن ارائه گزارشات ملی در کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی شرکت نموده و به بررسی و تبادل اطلاعات در خصوص مدیریت تالابهای سایت رامسر با سایر کشورها و همچنین سازمانها و کنوانسیون‌ها بپردازند.

وی افزود این کارگاه آموزشی با حضور کارشناسانی از دبیرخانه کنوانسیون رامسرRRC-CWA))، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)،آژانس همکاری های بین المللی ژاپن JICA) )، سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (UNESCO) ، و مرکز پایش جهانی حفاظت (UNEP-WCMC) ونیزجمعی از متخصصان و صاحبنظران بیش از ۳۰ کشور، برگزار خواهد شد.

همچنین چهارمین نشست بورد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه ای رامسر با شرکت اعضای بورد در حاشیه این کارگاه برگزار می گردد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درخواست نویسنده این وبلاگ زیست محیطی از شما دوستداران محیطزیست :

لطفا" مقاله ها یا مطالب و اخبار زیست محیطی خود را به من ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ محیطزیست قرار دهم .


Bagheri_Mannane@yahoo.com

Manan.Bagheri@yahoo.com

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر: 51303 زمان انتشار: 25 دی 1391 18:44:00 خودتان وضع آب و هوا را پیش بینی کنید! دریچه خبر _ نام نرم افزاری قدرتمند برای مشاهده پیش بینی وضعیت آب و هوای نقاط مختلف جهان میباشد. این نرم افرار جالب به وضعیت دما و رطوبت ، میزان بارندگی ها و … نیز اشاره می نماید . اطلاعات این نرم افزار از طریق اینترنت با اتصال به شبکه های هواشناسی اینترنتی و ایستگاه های هواشناسی در نقاط مختلف به روز رسانی می شود. از دیگر ویژگی های جالب این نرم افزار نمایش وضعیت آب و هوا در گوشه میز کار شما می باشد که می توانید اطلاعات نمایشی را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید. این نرم افزار محصولی از شرکت Singer’s Creations می باشد. برای دانلود کلیک کنید
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 25 دی 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برنامه های هفته ی هوای پاک سال 1391 اعلام شد. روزشمار هفته ی هوای پاک سال ۱۳۹۱ (۳۰-۲۴ دی ماه) یکشنبه ۲۴/۱۰/۹۱ آموزش وهوای پاک دوشنبه ۲۵/۱۰/۹۱ صنعت پاک و هوای پاک سه شنبه ۲۶/۱۰/۹۱ طبیعت و هوای پاک چهارشنبه ۲۷/۱۰/۹۱ قانون و هوای پاک پنج شنبه ۲۸/۱۰/۹۱ مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک جمعه ۲۹/۱۰/۹۱ مشارکت مردمی و هوای پاک
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 23 دی 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اصول مرتبط با اکولوژی حیات وحش

 با تشکر از خانم بهناز حشمت نیا |http://atr-eco.mihanblog.com/post/207

0

1.اصل بقای انرژی: تمام انرژی که به یک فرد، جمعیت یا اکوسیستم وارد می شود می تواند در آن ذخیره شده یا از آن خارج گردد. انرژی می تواند از شکلی به شکل دیگر تغییر یابد ولی نمی تواند محو، منهدم و یا خلق گردد.(اصل اول ترمو دینامیک)
2.اصل کارایی سیستم ها: کارایی هیچ سیستم مبدل انرژی 100% و کامل نیست، اگرچه انرژی هرگز از بین نمی رود اما همواره به فرم کم ارزش تری تبدیل می شود.(اصل دوم ترمودینامیک)
3.اصل منابع: ماده، انرژی، فضا، زمان و تنوع(اصطلاحا متغیرهای بوم شناختی) همگی از انواع منابع محسوب می شوند. منبع در واقع هرچیز مورد احتیاج فرد و موجود زنده، جمعیت، جامعه و اکوسیستم است که با افزایش مهیایی خویش تا یک سطح مطلوب یا کافی، افزایش میزان تبدیل انرژی را اجازه میدهد.
4.اصل میچرلیخ: هرگاه مهیایی هرنوع منبعی از قبل زیاد باشد، تاثیر افزایش یک واحد دیگر بر آن، تاثیری بر موجود زنده نخواهد داشت. بطوریکه بالاتر از این حدااکثر هیچگونه تاثیر مثبتی ایجاد نخواهد شد. برای همه بجز زمان و تنوع، افزایش مهیایی در بالاتر از حد لازم به دلیل اثرات مسموم کننده مضر است.
5.اصل بلک من: رشد هر فرد یا جمعیت به مقدار ماده غذایی لازم که در حداقل، بهینه و حداکثر موجود است، بستگی دارد.


6.اصل حداقل لیبیک: نظر به اینکه همه منابع در رابطه با احتیاجات زیستی به یک اندازه کمیاب نیستند، میزان سیر انرژی در سیستم بوسیله منبع یا منابعی تعیین می شود که در رابطه با نیازهای سیستم از همه کمیاب ترند. یعنی اینکه حتی همه موارد رشد بجز یکی در غلظت مناسب وجود داشته باشد، ناکافی بودن آن یکی که غلظتش خیلی کم است را متوقف خواهد کرد.(اصل بشکه)
7.اصل مهیایی منابع: منابع به دو صورت کاملا متفاوت وجود دارند، گروهی که افزایش مهیایی آنها، مصرف بیشترشان را تحریک می کند و گروهی که اثر تحریک کنندگی ندارند.
8.اصل تکاملی داروین-والاس: آن افراد و گونه هایی که زادگان بیشتری دارند، جایگزین رقبای خود می شوند. این افراد، جمعیت ها و اکوسیستم در زیستگاه خود، مکانیسم هایی را تکامل می دهند که کارایی آنها در استفاده از انرژی را حداکثر نماید.
9.اصل ولنتاین-ساندرز(نظریه ثبات-زمان): تنوع متعادل جوامع در محیط های قابل پیش بینی بیشتر است.
10.اصل ویتاکر: اینکه آیا یک زیستگاه بوسیله تنوع گونه های یک گروه خویشاوند اشباع می شود یا نه، بستگی به چگونگی جدا شدن آشیانه ها در آن گروه خویشاوند دارد.
11.اصل موروتیس: تنوع در هر جامعه متناسب با وزن زنده تقسیم بر باردهی(تولید).
12.اصل ثبات-تنوع: در یک محیط فیزیکی با ثبات، نسبت وزن زنده به باردهی با گذشت زمان تا حد معینی افزایش می یابد.
13.اصل برگمن: حیوانات خونگرم مناطق سرد(عرضهای جغرافیایی بالا) جثه بزرگتر و در نتیجه نسبت سطح به وزن کمتری از خویشاوندان مناطق گرمسیری خود دارند.
14.اصل آلن: اندازه ضمایم خارجی(دست، پا، گوش) در حیوانات نسبت به وزن، در مناطق سردتر متمایل به کوچکتر شدن است.
15.اصل گیت: هر جانداری بر اساس خصوصیات ذاتی خویش می بایست آن فضای اقلیمی(درجه حرارت، هوا، باد، رطوبت، تشعشع) را اشغال کند که بقای او را از نظر ترمودینامیکی ممکن می سازد.
16.اصل روزنویگ: جثه بزرگتر جانور برای ذخیره بیشتر، به منظور متعادل کردن اثر تغییرات سالانه شدت زمستان مفید است. به بیان دیگر، کاهش تنوع گونه ها با نزدیک شدن به قطب صورت می گیرد. کاهش تعداد گونه های صید به این معنی است که یک صیاد موفق با درجه تخصص ثابت، هرچه به قطب نزدیکتر شود، سهم بیشتر و بیشتری از تولید جامعه را دریافت می کند و این خود موجب بالا رفتن منتوسط اندازه جثه می شود.
17.اصل بهره کشی مارگالف: سیستم های بالغ از سیستم های نابالغ بهره کشی می کنند. یعنی اکوسیستم ها، سطوح غذایی و جمعیت های بالغ، انرژی، وزن زنده و تنوع را از حریف نابالغ مربوطه خویش می ربایند. این اصل می رساند که سیستم ها یا زیر سیستم های متنوعتر، نه تنها انگل سیستم های کم تنوع اطرافند بلکه فعالانه پیشرفت تنوع را در قسمت های دیگر سیستم متوقف کرده و بنابراین مانع از بلوغ و تنوع زیاد توام با آن می شوند.
18.اصل جوامع بالغ و باثبات: محیط های فیزیکی با ثبات، موجب افزایش تنوع زیستی در جواعم بالغ می شود که این خود به نوبه جمعیت ها را به ثبات تشویق می نماید. در واقع جوامع بالغ یک سیستم تعادلی با پس خور فوق العاده پیچیده است.
19.اصل تنش یا استرس: وقتی بدن یک موجود زنده درگیر تنش یا استرس باشد، از انرژی مهیا با کارایی بیشتری استفاده می کند.
20.اصل گاس(اصل طرد رقابتی): گونه های مختلف که آشیان های بوم شناختی کاملا مشابهی دارند، نمی توانند مدت طولانی در یک زیستگاه با هم زندگی کنند. به عبارت دیگر گونه های مختلف که به طور نامحدود با یکدیگر زندگی می کنند، اساسا باید اشیان های اکولوژیکی مختلفی داشته باشند.
21.اصل موجودات زنده و مهیایی منابع: هر موجود زنده ای نسبت به افزایش مهیایی هر یک از گونه های غذائیش به دو صورت واکنش نشان می دهد، که یکی از طریق بالا بردن حضور آن در رژیم غدائیش(واکنش عملی) و دیگری از طریق افزایش تعداد خود، تا اینکه بتواند به طرز کاملتری از ذخیره افزایش یافته آن غذا استفاده کند(واکنش عددی).
22.اصل هم بیشی(سینرژیسم): تاثیر دو یا بیش از دو اختلال مجزا که بر یک اکوسیستم وارد می شود، بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از آن چیزی است که از مجموع اثرات مجزای آن اختلالات می توان انتظارش را داشت.
23.اصل آشیان اکولوژیک اسلوبادکین-ساندرز: سخت ترین و بی ثبات ترین محیط ها، موجوداتی دارند که عمومی و غیر حساس نسبت به نوسانات محیط اند و احتمال گونه سازی برای آنها وجود دارد. تنوع گونه ای این موجودات در چنین محیطی بسیار کم است. ملایم ترین و باثبات ترین محیط ها، گونه های متخصص و حساس به نوسانات جوی دارند که احتمال گونه سازی برای آنها وجود دارد. نظر به امکان کوچک بودن آشیان گونه ها در محیط های باثبات، این محیط ها می توانند گونه های بسیاری را در خود جای دهند. دلیل زیاد بودن گونه ها در توده های مرجانی، جنگل های پرباران استوایی، جنگل های اقلیم های مدیترانه ای و کف سرد، ولی باثبات اقیانوسی در مناطق دور از مصب و جریانات دریایی همین است.
24.اصل گلوکر: رنگریزه های سیاه ملانین، در مناطق گرم و مرطوب حدود انتشار یک گونه و رنگریزه های روشنتر در مناطق خشک و سردتر بیشتر است.
25.اصل حاشیه ها(اکوتون): تعداد گونه ها همیشه در مرز یا حاشیه بین دو جامعه بیشتر بوده و تراکم افراد گونه ها نیز بیشتر است.
26.اصل وانت هوف: به ازای افزایش دما به اندازه 10 درجه ساتی گراد، سرعت واکنش های بیوشیمایی(متابولیسم)، دو برابر می شود.
27.اصل آلی: تراکم بسیار کم جمعیت به اندازه تراکم زیاد، قادر است جمعیت را محدود سازد.
28.اصل کاوکس: با افزایش دما به میزان 3.5 درجه سانتیگراد، در مقایسه با دو محیط مشابه، تعداد گونه های درختی دوبرابر می شود.
29.اصل جارمن-بل: اندازه بدن و بیومس جمعیت گونه های سم داران، تابعی از مقدار الیاف و تراکم علوفه مورد استفاده آنهاست. هرچه بافت چوبی یک گیاه بیشتر باشد، اندازه جانور بزرگتر است.
30.اصل هنری: با افزایش دما، انحلال تمام گازها در آب کاهش می یابد.
31.اصل ادینگر: در طول تکامل، ابتدا اندازه بدن و پاها و سپس اندام ها و بالاخره مغز و مورفولوژی تغییر می کند.
32.اصل شلفورد: وفور یا شدت عوامل اکولوژیکی می تواند مرزها و امکانات رشد و زندگی جانوران را محدود و معین سازد.
33.اصل کوپ: در طول فرایند تبار زایی، ابتدا افراد کوچک جثه پدیدار می گردند که به تدریج جثه انها رو به افزایش گذارد و بالاخره افرادی با جثه های غول آسا به وجود می ایند. افراد به دلیل تراکم کمتر، نرخ زاد آوری پایین و جمعیت های کوچکتر رو به نقراض گذارده و عرصه را برای پیدایش گونه های کوچک جثه دیگر که به تدریج رو به بزرگی خواهند نهاد، خالی می کنند.
34.اصل راپوپورت: به احترام بوم شناس آرژانتینی، این قانون نام گذاری شده است. این بدان معنی است وقتی در آمریکای شمالی به طرف جنوب و در آمریکای جنوبی از منطقه معتدله به طرف شمال پیش می رویم، هرچه به استوا نزدیکتر می شویم، قلمرو گسترش هر یک از گونه ها، محدود تر می شود. یک مساله دیگر با همین اهمیت آنکه، قلمرو گونه ها در شیب ارتفاع کوه نیز کاهش می یابد. لذا باید گفت گونه های استوا در قبال یک فضای یکسان، تراکم کمتر و فشرده تری از مناطق سرد دارند.(گستره انتشار موجودات با کاهش عرض جغرافیایی، کاهش می یابد.)
35.تئوری زیگونگی: هرچه انرزی خورشیدی بیشتر باشد، تنوع بیشتر است و هرچه اقلیم فصل به فصل و سال به سال، پایدارتر باشد، تنوع بیشتر شده و بالاخره هرچه منطقه وسیعتر باشد، تنوع بیشتر است.
36.اصل گرینل: دو گونه با نیاز های مشابه از منابع طبیعی، نمی توانند در کنار یکدیگر با پایداری زندگی کنند، زیرا یکی از راه رقابت بر دیگری چیره شده و جانشین او خواهد شد.(مشابه اصل گاس)
37.اصل سیمپسون: احتمال انتشار یک گونه به فواصل طولانی، به حاصلضرب انتشار پذیری و بزرگی جهت آن گونه بستگی دارد.
38.اصل نیکسون: مهم ترین عوامل ایجاد تغییرات در جمعیت، عوامل غیر وابسته به تراکم هستند.
39.اصل لیندمن: تنها 10% از تولید خالص یک سطح غذایی به تولید خالص سطح غذایی بعدی تبدیل می شود.
40.اصل صیادان: صیادان هنگام کمیاب بودن میزان صید، میزان متابولیسم خود را کاهش می دهند، لذا سهم بیشتری از انرژی مصرف شده را صرف تولید مثل کرده و کارایی انرژی را بیشتر می کنند.
41.اصل بویکو: این اصل که به اصل همبستگی گیتا شناسی بویکو نیز معروف است، بیان می دارد: چنانچه عناصر گیاهی مناطق مرطوب به بیابان نفوذ یابند، این نفوذ به زیستگاه های مرطوب مانند مناطق صخره ای، واحه ها، جوی های آب، دره ها و دامنه های شمالی محدود خواهد شد.
42.اصل اوناری: به علت محدودیت های اکوفیزیولوژیک، عناصر رویشی درختی در مناطق مرطوب به بیابانها وارد نمی گردند. عناصر گیاهی بیابانی نیز به اکوسیستم های پر نم و مرطوب وارد نمی گردد، زیرا گونه های این مناطق، آنها را با رقابت از میدان بیرون می کنند.
43.اصل همبستگی والتر: مقدار تولید با مقدار بارندگی، همبستگی خطی دارد.

برخی از اصول اکولوژیک و فرضیه های تایید شده:
44.ژنوتیپ هایی که بتوانند بیشترین فرزند را به دنیا آورند، در نسلهای بعد، فراوانتر خواهند بود.
45.جثه سم دارانی که به زیستگاه های جدید و خالی راه می یابند، رو به بزرگی می گذارد و اندام ها و رفتارهای ویژه ای برای حمله و دفاع تکامل می یابد. پیدایش این ویژگی ها، ناشی از دسترسی به منابع غذایی بیشتر و زیستگاه های جدید و خالی است.
46.هنگامی که سم داران در محیط یا اکوسیستمی با طعمه خواران متنوع و با تراکم زیاد روبه رو می شوند، انتخاب طبیعی بر علیه درگیری های خون آلود درون گونه ها و در جمعیت طعمه عمل خواهد کرد.
47.جثه پستانداران در جزایر رو به کوچکی می گذارد.(تاثیر وسعت قلمرو و زیستگاه)
48.سم داران در زیستگاه های بدون پوشش گیاهی و یا پوشش گیاهی کم، به سوی یکدیگر حرکت کرده و تشکیل گروه می دهند و از یکدیگر به عنوان پناه استفاده می کنند.
49.با افزایش ارتفاع به ازای هر 1000 متر در مناطق مرطوب 6 درجه سانتی گراد و در مناطق خشک 10 درجه، دمای هوا کاهش می یابد.
50.در محیط هایی که مواد غذایی کم و بصورت پراکنده دیده می شود، رقابت پرخاشگرانه برای کسب مواد غذایی دیده نمی شود. برعکس در محیط هایی که مواد غذایی زیاد و بطور موضعی دیده می شود، استفاده پرخاشگری که می تواند برای دفاع از منابع، بازدهی بیشتری داشته بشد، انتخاب می گردد.
51.در زیستگاه هایی که در بعد زمان و مکان، پایدار باشند، برخورداری از قلمرو بیشتر به شکل مدیریت توسط هر دو جنس انتخاب می گردد. برعکس در زیستگاه هایی که دارای افت و خیز در تغییرات و بی ثبات است، سلسله مراتبی به سمت جنس نر میل می کند.
منبع: جزوه درس اکولوژی حیات وحش-مهندس بهنام بلمکی 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 آذر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر: http://khabarfarsi.com/ext/3928372                               ۲۸۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
مدیرکل حفاظت زیست گیلان گفت: یک قطعه کرکس سیاه نابالغ در دامن طبیعت رهاسازی شد.
 
مهندس امیر عبدوس در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این مطلب که با همکاری علاقمندان به حیات وحش و محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن یک قطعه کرکس سیاه نابالغ در دامن طبیعت رهاسازی شد، گفت: این کرکس سیاه نابالغ که بعلت شوک ناشی از ضعف و گرسنگی قدرت پرواز خود را از دست داده بود، با همکاری روستاییان طبیعت دوست منطقه کلرم فومن روز جمعه توسط محیط‌بانان به اداره حفاظت محیط زیست فومن گسیل شد تا اقدامات بهداشتی و تیماری بر روی آن انجام پذیرد.
 
وی گفت: پس از تیمار و غذا‌دهی مناسب‌، حیوان قدرت پرواز خود را بازیافت و فرایند حلقه‌گذاری توسط کارشناسان حوزه محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برروی آن انجام گرفت.
 
وی افزود: کرکس سیاه که هم‌اکنون از سلامتی کامل برخوردار است، در ارتفاعات صخره‌ای منطقه کهنه ماسوله رهاسازی شد.
 
عبدوس خاطر نشان کرد: کرکس سیاه یکی از گونه‌های بسیار مهم در حلقه‌های بالای زنجیره‌های غذایی به شمار می‌رود، این گونه‌ها با تغذیه از لاشه‌های حیوانات و مردارها، عامل اصلی بازگرداندن مواد اولیه معدنی از زنجیره‌های غذایی به خاک هستند. این گونه‌ها با مصرف لاشه‌های به جا مانده در طبیعت امکان دسترسی عوامل بیماری‌زا را به این منابع غذایی به حداقل رسانده و کارکرد عظیم بهداشتی خود را مدیون ساختار منحصر بفرد دستگاه گوارش و مورفولو‍ژی منقار خود هستند.
 
وی گفت: کرکس سیاه در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت و منابع طبیعی(IUCN) در فهرست در معرض تهدید قرار دارد.
 
وی افزود: این پرندگان با 100 تا 110 سانتی متر طول، لاشخوری بزرگ حتی بزرگتر از دال است. این پرنده در اطراف گردنش، شنلی به رنگ قهوه‌ای داشته و وجه تمایز آن موهای ریز آبی مایل به خاکستری است که در ناحیه سر دارد. کرکس سیاه از پرندگان حمایت شده و شکار ممنوع کشور نیز بشمار می‌آید که در کوهستان‌ها و دشت‌های دورافتاده زندگی می‌کند.
 
مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان از روستاییان روستای کلرم به خاطر همراهی‌شان تقدیر و تشکر کرد.
 
به گزارش ایسنا، در استان گیلان به تعداد محدود اغلب تنها و گاهی به همراه دال(اسم پرنده) در ارتفاعات رودبار و تالش دیده می‌شود، زمان حضور این پرنده در گیلان پاییز و زمستان بوده و پس از آن به بخش‌های دیگر کره زمین مهاجرت می‌کند.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قطر و پایتختش دوحه تا کنون به خاطر اقدامات و تلاش‌های زیست‌محیطی زبانزد نبوده‌اند. این کشور اما برنامه‌هایی گسترده دارد تا در آینده نقشی “سبزتر” بازی کند. اما دوحه در حال حاضر تا چه اندازه “سبز” است؟

 

0,,16088441_303,00

 

محل برگزاری مذاکرت

در مرکز ملی کنفرانس که به تازگی افتتاح شده، هجدهمین همایش جهانی تغییرات اقلیمی در حال برگزاری است. در ساخت این مرکز نکات زیست‌محیطی فراوانی در نظر گرفته شده است. بر روی بام این مرکز دستگاه‌های ویژه انرژی خورشیدی نصب شده‌اند؛ چیزی که در قطر به ندرت می‌توان به آن برخورد.

 

0,,16401281_303,00

 

گاز، گاز و باز هم گاز

قطر از ذخائر نفتی و بیش از هر چیز، از ذخائر گازی عظیمی بهره می‌برد و در کنار روسیه در صف سه کشوری در جهان قرار دارد که از بیشترین منابع گازی برخوردارند. این کشور در عین حال از لحاظ تولید سرانه گاز دی‌اکسید کربن که سبب گرمایش جهان می‌شود، رکورددار است و کشور شماره یک محسوب می‌شود.

 

0,,15883367_303,00

 

بهشت خودروهای بزرگ

در خیابان‌های پهن دوحه خودروها با سرعتی تا هشتاد کیلومتر در ساعت در حرکت‌اند. از خودروهای کوچک و کم‌مصرف خبر چندانی نیست و این اتومبیل‌های پرمصرف بزرگ و شاسی‌بلند هستند که زینت‌بخش خیابان‌ها شده‌اند. بهای بنزین در قطر بر حدود لیتری ۲۰ سنت بالغ می‌شود.

 

0,,16401252_303,00

صحرانوردی

جیپ و خودروهای شاسی‌بلند در قطر از محبوبیت زیادی برخوردارند، چرا که با آنها می‌توان در صحرا‌های شنی جنوب این کشور سیر و سیاحت کرد. قطری‌ها در آخر هفته‌ها برای استراحت و تفریح راهی این منطقه می‌شوند.

 

0,,16401276_303,00 

از دوچرخه خبری نیست

در دوحه راه‌های زیادی ویژه‌ی دوچرخه‌سواران احداث شده‌اند، اما از دوچرخه و دوچرخه‌سوار خبری نیست. البته در خیابان جذاب ساحلی پایتخت که کورنیش نام دارد، دوچرخه‌سواری ممنوع است، ولی افراد پیاده‌رو زیادی نیز در آن به چشم نمی‌خورند.

 

0,,16398727_303,00

عشق هوای خنک

به هر گوشه‌ای از قطر که نگاه کنید، رد پای کولر را پیدا می‌کنید، حتی روی این کشتی تفریحی قدیمی شش دستگاه کولر نصب شده‌اند. البته چندان هم جای تعجب نیست، هر چه باشد میزان دما در ماه نوامبر بر ۳۰ درجه سانتیگراد بالغ می‌شود و در تابستان تا به ۵۵ درجه هم می‌رسد، طبیعتا در سایه.

 

0,,16401244_303,00

استادیوم مجهز به کولر

قطر برای برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ برنامه‌ها و پروژه‌های عظیمی تدارک دیده است، از جمله احداث چندین استادیوم مجهز به کولر. گفته می‌شود که برق این کولرها قرار است از طریق انرژی خورشیدی تأمین شود؛ امری که به اعتقاد برخی از کارشناسان به دشواری ممکن است.

 

0,,6287182_303,00

 

رشد قارچ‌گونه‌ی آسمانخراش

در همه‌ی نقاط دوحه پروژه‌های ساختمانی در حال اجرا هستند، از جمله پروژهای احداث آسمانخراش. قطری‌ها می‌کوشند که در ساخت این بناهای جدید موازین و نکات زیست‌محیطی را مد نظر قرار داده و رعایت کنند.

 

0,,16401263_303,00

«یخ در صحرا»

یکی از تخصص‌های قطری‌ها ساخت مراکز خرید عظیم به سبک آمریکایی است. در جدیدترین و بزرگ‌ترین مرکز خریدی که در دوحه افتتاح شده، حتی یک سالن پاتیناژ وجود دارد، به عبارتی “یخ در صحرا”.

 

0,,16398732_303,00

آینده‌ی سبز؟

در حال حاضر در دوحه از رنگ و بوی “سبز” چندان خبری نیست، اما برنامه‌های این کشور برای رسیدن به این هدف بیشمار است.

 انتشار شده در :http://zistboom.com/9381/

نویسنده: Brigitte Osterath / SA | تحریریه:  SJ

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اطلاعیه

دکتر بهروز بهروزی راد این هفته 24/8/1391/ کلاس چهارشنبه

دانشگاه لاهیجان تشکیل نمی شود

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

دیده بان حقوق حیوانات:

برگزیدگان ششمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

به گزارش فارس، آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با حضور «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «جواد شمقدری» رئیس سازمان سینمایی، «شفیع آقامحمدیان» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دقایقی پیش در تالار وحدت برگزار شد.

آثار زیر در حوزه طبیعت و محیط زیست در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش مسابقه ملی:

* مستند آزاد

لوح تقدیر: فرهاد ورهرام (از آلپ تا دماوند)

دیپلم افتخار: حمید جعفری (ز گفتار دهقان…)

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی:آرش لاهوتی (راننده و روباه)

 

* مستند زیست‌‌محیطی

لوح تقدیر: فتح الله امیری (در جستجوی پلنگ ایرانی)

دیپلم افتخار و هدیه نقدی: میترا روحی منش (حیات)

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی: مازیار مشتاق گوهری (پرواز در آب)

 

* بهترین فیلم بلند جشنواره

لوح تقدیر: حمیدرضا تفته (تهیه کننده ۱۰۳۰)

دیپلم افتخار: فتح الله امیری (تهیه کننده در جستجوی پلنگ ایرانی)

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی: رامتین بالف (تهیه کننده رودخانه لیـــــــان)

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هفدهمين شماره یوزنامه منتشر شد. يوزنامه خبرنامه رسمی انجمن يوزپلنگ ايرانی است که از سال 1384 تاکنون درحال انتشار بوده و به صورت دوفصلنامه می باشد. این دوفصلنامه با شمارگان 1000 نسخه با حمايت شرکت فراانديشان ساعی چاپ شده و برای کارشناسان، دانشجویان، محیط بانان و عاقمندان ارسال می گردد. آخرين شماره يوزنامه مربوط به بهار و تابستان 1391 بوده و در 12 صفحه به موضوعات زير می پردازد:

·       در ایران چند یوزپلنگ داریم؟

·       مهاجرت یوزپلنگ آسیایی در مرکز ایران

·       پایش جمعیت گوشتخواران در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

·       بررسی تبارشناسی و تنوع ژنتیکی کاراکال در ایران

·       توانمندسازی جوامع محلی در درفک

·       میانگین توله های خرس در هر زایمان

·       و موضوعات دیگر


 

علاقمندان می توانند نسخه الکترونيک هفدمین شماره يوزنامه را از اينجا دريافت نمايند.

 

 


 

 

منبع: http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=411

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 14 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://www.reuters.com/article/slideshow?articleId=USBRE89N16J20121030&slide=1#a=32

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 12 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  اطلاعيه  

يكشنبه 30 مهر 1391 افتتاح سايت بانك اطلاعات متخصصين ،پژوهشگران و نخبگان محيط زيستي در هفته محيط زيست
با عنايت به افتتاح سايت بانك اطلاعات متخصصين ،پژوهشگران و نخبگان محيط زيستي كه درتاريخ 16/3/1391 با حضور رياست محترم سازمان حفاظت محيط زيست و وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري در هفته محيط زيست رونمايي گرديد. ازكليه متخصصين علوم محيط زيست دعوت ميشود ، با مراجعه به آدرس  http://eform.doe.ir  وتكميل بانك اطلاعاتي مذكور، امكان بهره مندي موثر سازمان متبوع را از دانش وتجارب خويش فراهم فرمايند.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اس ام اس تبریک عید قربان – سری ۴

 

 

زندگی‌تان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی چشمه زمزم . . .


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دومین سمینار حیات وحش در آبان  ماه سالجاری برگزار می شود.

به گزارش زیست بوم، نخستین سمینار حیات وحش در روز ۱۱ /۷ / ۹۱ با حضور علاقمندان توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی برگزار شد. در این برنامه ابتدا آقای دکتر شمس به معرفی مقاله خود در زمینه ارزیابی زیستگاه کل و بز در منطقه حفاظت شده هفتادقله پرداخته و سپس آقای دکتر عبدلی به معرفی دستاوردهای پژوهشی تیم مطالعاتی خود طی سالها بررسی اکولوژیکی قزل آلاها در ایران پرداخت.

 

دومین سمینار حیات وحش نیز در دومین هفته آبان ماه برگزار می شود. در این سمینارها از متخصصین و دانشمندان صاحب نظر در زمینه حیات وحش که پژوهش هایی ممتاز انجام داده اند، دعوت می گردد تا دستاوردهای علمی خود را ارائه دهند. امید است که این مجالس، محفلی باشد در جهت تبادل دانش و ایده ها.

 

موضوع دومین سمینار حیات وحش (سه شنبه ۹/  8 /  91  ):

 

مقایسه تنوع ژنتیکی و مورفولوژیکی جمعیت آهوان ایرانی غرب و شرق زاگرس، توسط آقای دکتر حیات غیب

 

بررسی فراوانی نسبی خزندگان در زیستگاه های عمده زاگرس مرکزی توسط آقای مهندس کامران کمالی 

 

آدرس: خیابان مطهری، خیابان میرعماد، بالاتر از سفارت هندوستان، پلاک ۲۴، انتشارات فنی ایران

 

شرکت برای عموم آزاد و رایگان می باشد. علاقمندان جهت حضور در برنامه، با شماره تلفن ۸۸۰۰۵۹۲۶ در ساعات اداری تماس حاصل فرمایند.

 

 

479901_221618701302342_344478547_n


 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


ضمن تبریک به شما هموطنان عزیز
لطفاً جهت حمایت
از این جوانان با استعداد سرزمین عزیزمان
در اندازه توان خود اطلاع رسانی نمایید.
با تشکر
روابط عمومی شرکت سبزاندیشان شمال
www.sabzco.org
www.Greendic.ir
www.greendic.com



 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مستند تلویزیونی “شوک” یکشنبه شب با موضوع تخریب محیط زیست به روی آنتن می رود.

به گزارش زیست بوم، این مستند تلویزیونی پرطرفدار روز یکشنبه ساعت ۲۰: ۲۳ با موضوع «تخریب محیط زیست» از شبکه سوم پخش می شود.

 

برنامه شوک

مستند تلویزیونی شوک پیش از این نیز به موضوعاتی زیست محیطی از قبیل قطع درختان در شمال، آلودگی هوای تهران و … پرداخته بود که با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد.

 

برخی از منتقدین عدم ارائه آمار دقیق و پاسخگویی توام با فرافکنی مسئولان را از ضعف های این برنامه بویژه در مستند” مرگ خاموش” که با موضوع آلودگی هوای تهران پرداخته بود عنوان کردند. با این همه اختصاص قسمتی دیگر از این برنامه پرطرفدار به موضوع محیط زیست را باید به فال نیک گرفت. 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اعلام تقویم برخی کنفرانس های خارجی پیش رو مرتبط با محیط زیست و انرژی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://s3.picofile.com/file/7487359030/zobaleh.jpg

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 7 مهر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

مرگ دردناک یک پرنده؛ این پرنده را ما کشته ایم!! + عکس


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 7 مهر 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

انجمن های حمایت محیط زیست استان گیلان

نام تشكل

نام مسئول

آدرس

شماره تماس

مرجع ثبت

1-دوستداران توسعه پايدار

بابك چگيني

رشت-خ.گلسار-گلايول_فرعي معين-بن بست25-پلاك43

نمابر: 7750960- 0131

09113313111

سازمان حفاظت محيط زيست

2-انجمن سبز آفرينان

پگاه مدني

رشت- تقاطع شهرداري منطقه 1- ساختمان اردلان- طبقه 2

2242365- 0131

-

3- مؤسسه سبز كاران گيلان

نسرين امينيان

رشت- ص. پ: 3694- 41635

نمابر: 3226153- 0131

3226153- 0131

وزارت کشور

4-كانون انديشه هاي سبز گيلان

نصراله مرام پرست

رشت- خ. لاهيجان ( شهدا )- كوچه شهيد ديانتي- بن بست ششم- پلاك 149  ص. پ: 3359- 41635

8837531- 0131

09113333073

-

5- كانون قلم سبز نگار

ليلا خاور

رشت- بلوار معلم- ساختمان اردلان- واحد 2

2242365- 0131

-

6- جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست استان گيلان

مهوش قربان نژاد

رشت – خ.بيستون- روبروي كوچه صفاري- پلاك516

نمابر:7729921-0131

2246611-0131

وزارت کشور

7- جمعيت سبز آئين

مريم پناهنده

فومن- خ. فلسطين- روبروي اداره برق

نمابر:7226662-0131

7226662- 0131

09111328219

سازمان ملی جوانان

8-گروه سبز

عباس ميره جيني

ماسال- خ. انقلاب

4826161- 0182

سازمان حفاظت محيط زيست

9- سپاه جنگل

سعيد

عباسي

رشت- خ. امام- چهارراه ميكائيل

09111375330

ثبت شرکتها

10- كانون حمايت از حيات وحش سبزپوشان

بهرام واله

رشت- خ. امام- كوچه محمد نژاد- پلاك 125

3231463- 0131

نمابر:3227982-0131

سازمان ملی جوانان

11- كانون خوشه هاي انديشه

مهدي علي نژاد

رشت- خ. تختي- پاساژ تختي

2239819- 0131

09113354699

-

12- مؤسسه گسترش دانش و صلح سبز

حسن احمدپور

رشت- خ. تختي- پاساژ تختي- طبقه دوم- جهان سازان خزر

2239819- 0131

09111321156

-

13- انجمن افق سبز خزر

منيره مهرتاش

رشت- بلوار معلم-تقاطع شهرداري منطقه 1- ساختمان اردلان-كدپستي: 73697-41556

2242365-0131

نمابر:2242365-0131

-

14- كانون توسعه سبز

ساناز حاتمي فر

رشت- بلوار معلم- تقاطع شهرداري منطقه 1- ساختمان اردلان. كدپستي: 73697-41556

2242365-0131

نمابر:2242365-0131

-

15- كانون طبيعت سبز

محمد عليزاده

رشت- بلوار معلم- تقاطع شهرداري منطقه 1- ساختمان اردلان

2242365-0131

نمابر:2242365-0131

09111327277

09111321093

-

16- انجمن اميد سبز

 

ميرابوطالب خاور

رشت- بلوار معلم- تقاطع شهرداري منطقه 1- ساختمان اردلان

 

2242365-0131

09111314165

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 29 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

میشه اسم پاکتو/ رو دل خدا نوشت

میشه با تو پر کشید / توی راه سرنوشت

میشه با عطر تنت / تا خود خدا رسید

میشه چشم نازتو / رو تن گل ها کشید

 

 

فرشته ی زیبا روزت مبارک  

 

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 27 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بررسی جایگاه محیط زیست در فیسبوک فارسی

نویسنده: سپهر سلیمی - یکشنبه ٢٦ شهریور ۱۳٩۱

پیش از این در دو مطلب جداگانه، بر اساس پژوهشی که انجام داده بودم به بررسی مطالب ارسالی توسط گروههای زیست محیطی و افراد فعال زیست محیطی در فیسبوک پرداخته بودم.
این بار بطور اختصاصی به بررسی گروههای حامی  حیوانات و افراد فعال در زمینه حمایت از حیوانات در فیسبوک پرداخته ام.

در این پژوهش 5 گروه که بیشترین عضو را دارند و نام آنها بیشترین نزدیکی را با موضوع حمایت از حیوانات و یا دوستدار حیوانات دارد و 5 نفر شخص که به نسبت دیگران فعالیت بیشتری در زمینه حمایت از حیوانات دارند انتخاب شدند. لازم به توضیح است از بین افراد انتخاب شده دو نفر گیاهخوار بوده و سه نفر دیگر از فعالان سازمانهای غیردولتی در حوزه حمایت از حیوانات و حیات وحش هستند. هر 5 نفر دارای تحصیلات دانشگاهی و سه نفر از آنها در رشته هایی مرتبط با حیوانات و محیط زیست تحصیل کرده اند.


بازه زمانی:
بازه زمانی انتخاب شده برای بررسی مطالب 14 تا 24 شهریور ماه سال جاری می باشد. این دوره یکی از پرخبرترین بازه های زمانی در حوزه حیوانات در طول سال گذشته بوده است. مهمترین خبرها و اتفاقات مرتبط با حوزه حیوانات و حیات وحش در این مقطع عبارت بودند از:
-    جشنواره یوزپلنگ ایرانی
-    روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات و سالگرد مرگ خرس های قهوه ای
-    اهداء جایزه خرس قهوه ای به فعالان حقوق حیوانات
-    برگزاری کنسرت گروه خورشید سیاه، با محتوای زیست محیطی و آهنگ هایی در حمایت از حیات وحش و محیط بانان
-    مشاجره فیسبوکی بین برخی از گیاهخواران حامی حیوانات و توکا نیستانی (کاریکاتوریست)

همانطور که مشاهده می کنید این دوره از خبرساز ترین بازه های زمانی در حوزه حمایت از حیوانات است و از اینرو این بازه زمانی برای این پژوهش انتخاب شد.

اطلاعات استخراج شده از صفحات فیسبوکی به این شرح است:

بخش افراد فعال در زمینه حمایت از حیوانات
تعداد افراد: 5 نفر
تعداد مطالب ارسال شده: 46
متوسط مطالب ارسالی برای هر شخص: حدود 9 مطلب
تعداد مطالب مرتبط با موضوع
محیط بانان:2  (یعنی حدود4 % کل مطالب )
حیات وحش و شکار:12  (یعنی حدود 26 % کل مطالب )
جشنواره یوزپلنگ ایرانی:5  (یعنی حدود 10 % کل مطالب )
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات:11  (یعنی حدود 24 % کل مطالب )
واگذاری حیوانات:1  (یعنی حدود 2 % کل مطالب )
مشاجره بین برخی گیاهخواران حامی حیوانات و توکا نیستانی: 6  (یعنی حدود 13 % کل مطالب )
تبلیغ گیاهخواری:2  (یعنی حدود 4% کل مطالب )
کنسرت خورشید سیاه:4 (یعنی حدود 9 % کل مطالب )
عکس آموزشی:2  (یعنی حدود 4 % کل مطالب )
عکس ساده:1  (یعنی حدود 2 % کل مطالب )
حیوان آزاری: 0 (یعنی 0 % کل مطالب )


بخش گروه های فعال در زمینه حیوانات
تعداد گروه ها: 5 گروه
تعداد مطالب ارسال شده: 413
متوسط مطالب ارسالی برای هر گروه: حدود 82مطلب
محیط بانان: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
حیات وحش و شکار: 1 (یعنی حدود 3 دهم % کل مطالب )
روز یوزپلنگ ایرانی: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات: 2 (یعنی حدود 4 دهم % کل مطالب )
درمان و واگذاری حیوانات: 7 (یعنی حدود 8/1 % کل مطالب )
مشاجره بین برخی گیاهخواران حامی حیوانات و توکا نیستانی: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
تبلیغ گیاهخواری: 35 (یعنی حدود 8 % کل مطالب )
 کنسرت خورشید سیاه: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
عکس آموزشی: 2 (یعنی حدود 5 دهم % کل مطالب )
عکس ساده: 361 (یعنی حدود 87 % کل مطالب )
مطلب آموزشی حیوان خانگی: 3 (یعنی حدود 9 دهم % کل مطالب )
حیوان آزاری: 2 (یعنی حدود 5 دهم % کل مطالب )

توضیح: منظور از «عکس ساده» عکس هایی است که صرفاً در آنها عکسی از حیوانی منتشر شده و فاقد نکته خاص آموزشی است.

نتیجه گیری کوتاه:
همچون دو پژوهش قبلی اختلاف بسیار زیاد و معناداری بین مطالب ارسالی توسط افراد شناخته شده و فعال در حوزه حمایت از حیوانات و مطالب ارسالی توسط گروههای فیسبوکی فعال در زمینه حیوانات مشاهده می شود.
مطالب ارسالی توسط افراد تطابق زیادی با اخبار و اولویت های روز حمایت از حیوانات دارد ولی در مورد گروه ها اینطور نیست.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قطب
رسانه ها اعلام کردند روند ذوب شدن یخ های قطبی سریعتر شده است. تصویری که میبینید به عنوان بهترین نماد این بحران طبیعی انتخاب شده است.

 

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 23 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

توسط موسسه «گیلار تالابهای کاسپین» انجام می شود:
برگزاری کارگاه آموزشی پرنده نگری در استان گیلان

 

 

 

 بزرگنمایی
 لیلا مسروری: هم زمان با ورود اولین پرندگان مهاجر به استان گیلان ، موسسه «گیلار تالابهای کاسپین» کارگاه آموزشی پرنده نگری برگزار می کند.

به گزارش سبزپرس، این موسسه که اولین موسسه پرنده نگری در استان گیلان است، در نظر دارد تا به منظور آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان گیلانی، کارگاه های پرنده نگری را در این استان برگزار کند.

«محمد محمدیان» از اعضای این موسسه در گفتگو با سبزپرس گفت: این دوره آموزشی به صورت تئوری و عملی خواهد بود که محل برگزاری دوره تئوری در سالن آمفی تئاتر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان است و بسته به شرایط اقلیمی محل برگزاری جلسه میدانی کارگاه سایت «سلکه» یا «بوجاق» در نظر گرفته شده است.

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان، موسسه «جلب سیاحان هیرکانی» و «کلوپ پرنده نگری طرلان» از همراهان برگزاری این کارگاه هستند.

علاقمندان به شرکت در این کارگاه که در روزهای 23 و 24 شهرویور ماه برگزار می شود، می توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی با شماره تلفن 2261654-0131 تماس حاصل کنند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بازی آنلاین Dynamite Train

در این بازی سرگرم کننده باید پل هارو منفجر و از رسیدن قطار به مقصد جلوگیری کنید!

از دست ندید!



برای اجرای این بازی اینجا کلیک کنید

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀




مدیریت زیست محیطی شهرهای بزرگ


http://www.gdrc.org/uem



سازمان مرکزی حفاظت از محیط زیست


http://cfpub.epa.gov



حفظ و نگهداری محیط زیست


http://www.discoverpacifictours.com



اقیانوس‌ها


http://oceanlink.island.net



منابع آب در سطح امریکا


http://water.usgs.gov



آلاینده‌های محیطی


http://www.edie.net



آنالیزهای محیط زیست


http://www.emalab.com



شرکت EMSL


http://www.emsl.com



سازمان علمی محیط زیست


http://www.es.lancs.ac.uk



نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران


http://www.iranexhibitions.ir



سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تهران


http://tehran.agri-eng.com



شرکت آذرخش صنعت سپهر کیش


www.assk.ir



مرکز اطلاعات ضایعات


http://www.zayeat.com



پایگاه اطلاع رسانی بهداشت محیط ایرانیان


http://www.zendegisalem.ir



سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران


http://www.tehranparks.org



حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها و سواحل ایران


http://www.iranrivers.com



پایگاه اطلاع رسانی صنایع دریایی ایران


http://www.iraname.ir



شرکت تصفیه آب و فاضلاب ایران


http://www.tavfi.com



سد و نیروگاه کارون ۳


http://www.karun3.com/farsi



شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران


http://www.iwpco.com



موسسه تحقیقات خاک و آب


http://www.swri.ir



سایت تخصصی هیدرولوژی آبخیز


http://www.iranhydrology.com



انجمن طرح سرزمین


www.plan4land.org



دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا


http://www.climate-change.ir/fa/



ارزیابی فشار محیطی ایران


http://www.eiairan.org



شرکت سهامی آب منطقه ای استان سیستان و بلوچستان


http://www.sbrw.ir



شرکت آردا


http://www.ardairan.com
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 آخریـن خبـرها از زلـزله در آذربایـجان شـرقی ایـران

300 کشته و 5000 مجروح در زلزله آذربایجان

تخریب 100 درصدی 6 روستا در زلزله !

ابراز نگرانی از ادامه حرکت گسل ها

کمبود نان در روستاهای ورزقان

ورزقان حتی یک بیمارستان هم ندارد !

این مصیبت جانگداز را به ملت شریف ایران، خصوصا مردم آذربایجان و اهالی شریف روستاهای تابعه تسلیت گفته و برای بازماندگان این حادثه دلخراش طلب صبر از درگاه ایزد منان مسئلت می نمایم.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 23 مرداد 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زلزله اذربايجان
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: تاکنون بیش از 20 پس‌لرزه در استان آذبایجان شرقی داشته‌ایم که وضعیت استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است.

 


مرتضی اکبرپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره زلزله 6.2 ریشتری که امروز در استان آذربایجان شرقی اتفاق افتاد، اظهار داشت: تا این لحظه براساس آمار استانی 87 نفر بر اثر این زلزله جان باختندکه به تفکیک 40 نفر از شهرستان اهر، 30 نفر در شهرستان ورزقان، 7 نفر در راه رسیدن به بیمارستان و 10 نفر نیز در روستاهای اطراف فوت شده‌اند.

وی گفت:‌ تاکنون 600 نفر مجروح شده‌‌اند که به صورت سرپایی مداوا و یا در بیمارستان‌های اطراف بستری شده‌اند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور درباره تخریب اماکن مسکونی در مناطق اهر و ورزقان اظهار داشت: آمار دقیقی از تخریب اماکن مسکونی و ساختمان‌ها هنوز مشخص نیست و آمار دقیق تلفات و خسارت‌های مالی را تا فردا صبح اعلام می‌کنیم.

وی به آماده‌باش استان‌های همجوار آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: استان‌های آذربایجان غربی، زنجان و همدان در آماده‌باش کامل هستند که در صورت نیاز امکاناتی را فراهم و منتقل کنند.

اکبرپور با بیان اینکه حدود 100 آمبولانس در منطقه مستقر است، گفت: استان آذربایجان شرقی با امکانات بالفعلی که دارد پاسخگوی خسارت‌های زلزله و تلفات آن است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 20 پس‌لرزه در این استان رخ داده است، افزود: ما نگران وضیعت گسل‌ها هستیم چرا که این گسل‌ها در حال تعریض هستند.

اکبرپور با تأکید براینکه آماده‌باش نسبی به استان‌های همجوار آذربایجان شرقی داده شده، گفت:

استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است.


 www.iren.ir
کد خبر :7636   زمان مخابره: 11:40:2 - 22/5/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خدایا ، تو دیگری یابی که عذاب کنی و لی من دیگری را نیابم که بر من رحمت کند جز تو!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 تير 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 33 34 35 36 37 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com