Environmentalist


انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.   اصغر محمدی فاضل معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار زیست بوم به سیاست‌های جدید سازمان محیط زیست نسبت به شکار پرداخت و گفت: در موضوع شکار به طور کلی سازمان محیط زیست با یک پارادوکس مواجه ...
تاریخ انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۱

asgharmohammadifazel1 زیست بوم/ سمیرا خباز: شکارچیان ما باید بدانند که دوران شکار و شکارچی‌گری به پایان رسیده است، زیرا نه تنها حیات وحش بلکه شرایط فرهنگی کشور نیز دیگر تحمل ادامه رویه‌های نادرست قبلی را ندارد و افراد علاقمند به فعالیت ورزشی به جای شکار، تیراندازی ورزشی رادنبال کنند و تفاوت آن اینست که برای تفریح

 

انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.

 

اصغر محمدی فاضل معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار زیست بوم به سیاست‌های جدید سازمان محیط زیست نسبت به شکار پرداخت و گفت: در موضوع شکار به طور کلی سازمان محیط زیست با یک پارادوکس مواجه است از یک طرف تعداد قابل توجهی سلاح در اختیار افراد هست و سالانه تولید و یا از خارج از کشور وارد می‌شود و تحت عنوان سلاح شکاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در اختیار داشتن این سلاح شکاری این توقع را برای دارندگان آن ایجاد می‌کند که حتما باید به شکار بپردازند، درحالیکه موجودی حیات وحش قابل شکار ما در کشور از تعداد سلاحهای شکاری کم تر است.

 

طبیعت ایران ظرفیت شکار همانند سالهای گذشته را ندارد

 

وی ازعواملی که باعث ایجاد کاهش حیات وحش قابل شکار ایران  شده است را در دو بخش تقسیم کرد: توسعه نامتوازن که باعث تخریب سطوح وسیعی از محیط زیست طبیعی ما شده است و از طرف دیگر بروز خشکسالی‌ها و محدود شدن عرصه‌های طبیعی به دلایل مختلف باعث افول آمار حیات وحش به طور سالیانه شده است.

 

اصغر محمدی فاضل گفت: سازمان محیط زیست از سیاست قبلی صدور پروانه شکار فاصله گرفته است و با محدود کردن صدور پروانه‌ها برای افراد بومی و روستاییان ساکن در حاشیه مناطق مدیریت از فشار بر روی حیات وحش کشور کاسته است.

 

وی اظهار کرد: شکارچیان ما باید بدانند که دوران شکار و شکارچی‌گری به پایان رسیده است، زیراکه نه تنها حیات وحش بلکه شرایط فرهنگی کشور نیز دیگر تحمل ادامه رویه‌های نادرست قبلی را ندارد و اگر افراد علاقمند به فعالیت به فعالیت‌های ورزشی هستند به جای شکار، تیراندازی ورزشی را دنبال کنند و تفاوت آن اینست که برای تفریح انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.

 

حمایت از باشگاههای تیراندازی با هماهنگی های اخیر سازمان محیط زیست و فدراسیون تیراندازی و وزارت دفاع

 

معاون محیط زیست طبیعی  سازمان محیط زیست درخصوص تدابیری که سازمان مربوطه برای تغییر فرهنگ شکار کرده است گفت: اخیرا هماهنگی‌هایی با فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی انجام داده‌ایم، در قالب این هماهنگی قرار شد برای حمایت از باشگاههای تیراندازی اقداماتی از قبیل تامین کافی گلوله انجام شود، که به موجب این در‌خواست با صنایع دفاع برای تخصیص گلوله‌های ورزشی به باشگاههای تیراندازی و تولید گلوله‌های ورزشی که هم به لحاظ مقدار مواد ناریه (میزان باروت) و هم از لحاظ وزن و رنگ با پوکه‌‌های معمولی متفاوت هستند انجام شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد با شرایط متفاوتی که این ترکیبات جدید گلوله‌ با ترکیبات قدیمی دارند، رویکرد جدید‌ی به حوزه تیراندازی درمیان علاقمندان به تیراندازی ایجاد کند و با این رویکرد حساب آنها از شکارچیان جدا خواهد شد.

 

محمدی فاضل افزود: با اجرایی شدن این رویکرد جدید ما همچنان با شکارچیان در قالب مقررات مربوطه‌ در سازمان محیط زیست برخورد خواهیم کرد اما در خواست ما از همه علاقمندان به ویژه شکارچیان این‌است که یک دوره استراحت چند ساله به حیات وحش بدهیم و اجازه دهیم حیات وحش از لبه انقراض فاصله بگیرد.



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: بزرگ‌ترین کروکودیل جهان که در قفس نگهداری می‌شد، مرده است.   به گزارش زیست بوم و به نقل از خبرگزاری اتریش از مانیل گزارش داد، این کروکودیل 6.17 متری که در آب‌های شور زندگی می‌کرد، یکشنبه شب در پارک گردشگری در بوناوان در فیلیپین مُرده است. ...
تاریخ انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۱

زیست بوم: بزرگ‌ترین کروکودیل جهان که در قفس نگهداری می‌شد، مرده است.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از خبرگزاری اتریش از مانیل گزارش داد، این کروکودیل ۶٫۱۷ متری که در آب‌های شور زندگی می‌کرد، یکشنبه شب در پارک گردشگری در بوناوان در فیلیپین مُرده است.

86591DA839AEC945B98EF722A3C48_h316_w628_m5_cZYQLSMeD

 

65812815_012824681-1 (1)

 

ادوین الورده، شهردار بوناوان اعلام کرد دلیل مرگ این حیوان در دست بررسی است.

 

از اواخر ماه گذشته، این تمساح که “لولانگ” ( Lolong) نامیده شده بود، دیگر جیره غذایی خود را نمی‌خورد. علاوه بر این، شکم او پف کرده بود.

 

864314381BF864C8706D6225EC48EB_h316_w628_m5_cQkrnnYWa

کتاب رکوردهای گینس در ماه نوامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که “لولانگ” بلندترین کروکودیل زنده اسیر است. این حیوان دو ماه پیش بازداشت شده بود. این تمساح یک تنی پیش از اسیر شدن یک ماهیگیر، یک دختر ۱۲ ساله و همچنین یک گاومیش را کشته و خورده بود.

 

5B2740C2F4FA8DA03A87792FB7ACF2_h316_w628_m5_cfkcUUtpY



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صاویر مربوط به مار حلقه به گردن است که درمکزیکوی ایالات متحده و جنوب شرق کانادا یافت می شود و سم آن ضرری برای انسان ندارد و برای شکار طعمه های کوچک آن را به کار می برند! این مارها حداکثر تا ۳۵ اینچ ( تقریباً ۸۸ سانتیمتر) رشد می کنند.

این مارها در شبها فعالیت دارند و در طول روز به ندرت دیده می شوند و بیشتر در زیستگاه های مرطوب زندگی می کنند.و معمولا در جنگل های مرطوب در زیر تکه سنگ ها یا تکه چوب های کوچک نیز یافت می شوند

 

.
رژیم غذایی این مار از کرم های کوچک سمندر ها و حلزون ها و گاهی نیز از مارمولک ها و قورباغه های جوان نیز تغذیه می کنند.

m2
مجله علمی می نویسد: این مارها بصورت اجتماعی زندگی می کنند و گاهی در کلنی های ۶ تا ۱۰۰ نفره نیز مشاهده شده اند و در قصل بهار و پاییز جفت گیری می کنند و ۱-۱۰ تخم در ژوئن و ژولیه می گذارند. تخم های این جاندار به رنگ سفید و زرد است و مارهای تازه متولد شده برای دفاع از خود نیازمند والدین هستند.

dpmodestushp

 

dpoccidentalis2huمنبع: http://zistboom.com/11772/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

صدور رای قطعی دادگاه علیه عاملین ضرب و شتم محیط بان پارک ملی بوجاق

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دی ماه سال گذشته مرتضی زیبا چهره محیط بان وظیفه شناس پارک ملی بوجاق مورد ضرب و شتم شکارچیان غیر مجازی قرار گرفت که در حال شکار در این منطقه بودند. این حادثه منجر به مجروح شدن این محیط بان از ناحیه پیشانی و نسوج نرم پیش سری شد.

محیط بان زیباچهره علی رقم جراحت و خونریزی از ناحیه سر موفق به توقیف سلاح متخلفین گردید و شکارچیان متواری شدند. پس از بررسی های به عمل آمده سلاح توقیف شده نیز غیر مجاز شناخته شد. تحقیقات محلی و شناخت اولیه ضاربین توسط محیط بان زیباچهره منجر به شناسایی و طرح شکایتی در شعبه یکم دادگاه عمومی لشت نشاء گردید.

طی رای صادره و با استناد به مواد ۴۲ و ۲۹۴، بند ج ماده ۲۹۵، تبصره ۲ ماده ۳۰۲، ۳۶۷ و ۴۸۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۳ قانون شکار و صید متخلفین محکوم به پرداخت دیه، توقیف سلاح و پرداخت جریمه نقدی شدند.

متهمین خواهان تجدید نظر در رای صادره شدند که شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان گیلان با تاکید بر رای اولیه، مجموعه مفاد آن را مورد تایید قرار داد.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

عبور بی‌ سر و صدای خط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری مهر، سرانجام پس از ماه ها اعتراض دوستداران محیط زیست به مماشات رئیس سازمان محیط زیست با استاندار فارس برای توسعه پالایشگاه شیراز و عبور خطوط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو که مقدمه این توسعه است، چندی پیش این خطوط، بی سرو صدا از لابلای فنس های پارک ملی بمو گذشتند و درست از جلوی پاسگاه محیط بانی پارک عبور کردند.

ماجرای عبور خط لوله نفت سروستان از مهر ماه گذشته آغاز شد که رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در سفر به شیراز اعلام کرد توسعه پالایشگاه شیراز که یکی از دغدغه‌های مهم بود با پیگیری های استاندار فارس و حل مشکلات زیست‌ محیطی، قابل اجراست و مجری طرح می‌تواند کار خود را آغاز کند.

هر چند هنوز توسعه پالایشگاه در بمو عملی نشده (به دلیل اعتراض دیوان محاسبات کشور به نحوه واگذاری این اراضی توسط سازمان محیط زیست)، اما این موافقت ها مقدمه ای شده برای اجرای سایر طرح های مخرب که عبور خط لوله نفت سروستان از داخل پارک ملی بمو یکی از آنهاست. حالا به نظر می رسد پیگیری های شرکت نفت در این مورد نتیجه داده و عبور خط لوله از داخل پارک ملی بمو آغاز شده است.

مدیر کانون سبز فارس در این باره به مهر می گوید: پیش از انقلاب ۷ حلقه چاه نفت در شهرستان سروستان شناسایی شد که در سال های اخیر شرکت نفت تصمیم گرفت آن چاه ها را به مرحله بهره برداری برساند و به همین دلیل ساخت و ساز مستحدثات بهره برداری را در اطراف این چاه ها آغاز کرد تا نفت استخراج شده از این چاه ها را به پالایشگاه شیراز که در مجاورت پارک ملی بمو قرار دارد انتقال دهد.

به گفته بهمن ایزدی، در حقیقت شرکت نفت در این پروژه قصد دارد نفت چاه‌های شهرستان سروستان فارس را که در ۸۵ کیلومتری شیراز واقع شده با لوله به پالایشگاه شیراز منتقل کنند. همچنین قرار است میعانات گازی از فراشبند، منطقه‌ای بین فارس و بوشهر به این پالایشگاه منتقل شود.

او اضافه می کند: کارشناسان و ارزیابان محیط زیست، مسیری را برای عبور لوله نفت و میعانات گازی و انتقال از سروستان و فراشبند به شیراز پیشنهاد کرده بودند که هیچگونه آسیبی به پارک ملی بمو وارد نمی‌کرد و خطوط انتقال، بی‌آنکه وارد پارک شود به پالایشگاه متصل می‌شدند. اما مسئولان اجرایی بی‌آنکه این پیشنهاد را در نظر بگیرند گزینه‌ای را انتخاب کرده‌اند که براساس آن، بخشی از مسیر خطوط انتقال نفت و میعانات گازی از عمیق‌ترین و بکرترین دره‌ها در پارک ملی بمو عبور می‌کند. این در حالی است که بنا به تصریح قانون و معیارهای زیست‌محیطی هرگونه طرح صنعتی باید حداقل ۱۴ کیلومتر از پارک ملی فاصله داشته باشد.

آنطور که این فعال محیط ‌زیست می گوید: در گزینه جدید برای انتقال خطوط نفت و میعانات گازی نه تنها معیارهای زیست‌محیطی رعایت نشده که عملیات اجرایی انتقال با دشواری‌های فراوانی همراه خواهد بود زیرا طبق مسیری که کارشناسان محیط‌ زیست پیشنهاد کرده بودند خطوط انتقال از اراضی مسطح عبور می‌کرد و با دور زدن پارک ملی بمو به پالایشگاه متصل می‌شد اما مسیر جدید از منطقه کوهستانی و دره‌های عمیق عبور می‌کند. ضمن آنکه ۳۰ کیلومتر طولانی‌تر از مسیر پیشنهادی محیط‌ زیست استان است.

ایزدی با بیان اینکه طول مسیر خط لوله از داخل پارک ملی بمو حدودا ۷ کیلومتر است تأکید می کند: در حالی که تا چند ماه پیش لوله‌های انتقال نفت تا پشت فنس‌های پارک ملی بمو رسیده بود و تلاش برای جلوگیری از ورود لوله‌ها به پارک در حال انجام بود؛ در آبان ماه مجوز عبور لوله نفت از پارک ملی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت و در نتیجه کم‌کاری سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد و حالا بعد از گذشت چند  ماه،‌ نهایتا وارد پارک ملی بمو شد و عملا پارک ملی بمو با احداث این جاده عملیاتی به دو نیم تقسیم می شود.

به گفته وی، این خط لوله از غرب در منطقه چشمه آب بز به شرق پارک در منطقه بند امیر رسیده و بخش شمالی پارک که حدودا یک چهارم مساحت بمو را شامل می شود از بخش جنوبی جدا شده تا به این طریق تسهیلات لازم برای تعرض به سایر اراضی باقیمانده پارک در آینده نزدیک برای فرصت طلبان فراهم شود.

این فعال محیط زیست افزود: این نقطه از پارک زیستگاه کل و بز و همچنین آبشخورگاه آهوان است که تقریبا با این عملیات دستخوش تغییرات اساسی و جدی شده است.

او با اشاره به اینکه تصمیم کمیسیون زیربنایی در مورد عبور خط لوله از پارک ملی بمو، ناشی از آن بوده که سازمان محیط زیست در این زمینه از مسئولیت خود شانه خالی کرده‌ می گوید: در حالیکه پیش از این  هم عده ای در سازمان محیط زیست در صدد بی ارزش نشان دادن پارک ملی بمو بودند با عبور این خط لوله نفت و جاده دسترسی آن عملا با از بین رفتن امنیت منطقه،‌ امکان جدا شدن این بخش از پارک از قسمت اصلی در آینده بسیار زیاد است.

به گفته ایزدی، دادن مجوز برای عبور لوله‌های نفت از بمو در حالی است که این پارک ملی جزو مناطق چهارگانه تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده و نیازی نبوده که کمیسیون زیربنایی دولت در مورد عبور خط لوله از آن مجوز بدهد و سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار را داشته که با این تصمیم مخالفت کند.

در حال حاضر بمو با تهدیدات متعددی مواجه است، همجواری کلانشهر شیراز و ۲ شهرستان بزرگ مرودشت و زرقان با بمو، فشار فراوانی را به پارک وارد می‌کند. این فشار با رشد روز افزون جمعیت روز به روز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، جاده شیراز – اصفهان که پیش از انقلاب احداث شده از وسط پارک عبور می‌کند و پارک را به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم کرده به‌طوری که اکنون در بخش کوچک‌تر پارک، اثری از حیات‌ وحش به چشم نمی‌خورد زیرا عملا ارتباط این بخش با بخش‌های دیگر پارک قطع شده و آمیزشی میان گونه‌های وحش این بخش با دیگر بخش‌ها وجود ندارد. وجود چند پادگان نظامی و شهرک صنعتی در اطراف پارک از دیگر عوامل تهدید‌کننده پارک است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀



سقف های با پوشش ضدآب
قسمت بزرگی از هر طراحی هوشمند و سبز، فشار خود را اندازه گیری می کند، بنابراین صدها سنسور طراحی شده اند تا میزان تاثیر گیاهان را بر میزان co2 داخلی و خارجی و سایر دستگاه های نظارت، مورد بررسی و آنالیز قرار دهد.


نصب آسان، زهکش های پیش ساخته، جذاب و کارا در کنار زیبایی. نیروی محرکه این طراحی مجموعه ای از مداخلات دوستدار طبیعت، تولید انرژی خورشیدی برای توسعه سیستم های سرمایشی و گرمایشی می باشد.

معماران گروه " آن سانگ دانگ" نمونه ی ابداعی خود را به عنوان الگوی اولیه طراحی محیطی می شناسند، تا جایی که از آن برای شناسایی ارتباط بین فضای داخلی و خارجی مسکونی استفاده می کنند.

قسمت بزرگی از هر طراحی هوشمند و سبز، فشار خود را اندازه گیری می کند، بنابراین صدها سنسور طراحی شده اند تا میزان تاثیر گیاهان را بر میزان co2 داخلی و خارجی و سایر دستگاه های نظارت، مورد بررسی و آنالیز قرار دهد.








 

منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نعیمه خوانساری/ 10212 :کدخبر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀



ایده‌های نو برای طراحی پارك سینگل
معماران منظر LOLAاز روتردام و Studio KARSTاز زوریخ به تازگی برنده جایزه رقابت بین المللی ایده‌های نو برای طراحی پارك سینگل در لیدن شدند. این دو آژانس مفاهیم متقاعدكننده و اندیشمندانه هم برای پارك و هم برای نقش آن در آینده لیدن را نشان می‌دهند.

اختصاصی معماری نیوز:

معماران منظر  LOLAاز روتردام و  Studio KARSTاز زوریخ به تازگی برنده جایزه رقابت بین المللی ایده‌های نو برای طراحی پارك سینگل در لیدن شدند. این دو آژانس مفاهیم متقاعدكننده و اندیشمندانه هم برای پارك و هم برای نقش آن در آینده لیدن را نشان می‌دهند.

باغ لیدن
LOLA و  Studio KARST آژانس‌های جوان و نوپایی هستند. Studio KARST با ایده باغ لیدن یك شهر كامل را به شهری وابسته به گیاه‌شناسی با پارك سینگل به صورت حلقه‌ای دور آن تبدیل می‌كند.

هدف ایجاد گردشگاه خارج از كانال‌هاست كه با دو ردیف درخت مرزبندی شده و بیش از بیست باغ محصور شده نزدیك به هم در داخل حلقه به وجود آمده كه هر كدام گیاهان و جو خاص خود را دارد.

 LOLA طرحی معاصر و تخیلی ارائه داد كه پیاده‌روها مستقیماً در امتداد آب كانال شش كیلومتری سینگل می‌باشند.









 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار/ 9082 :کدخبر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀



طرح پیشنهادی برای Floriade 2022 هلند
این شهر یکی از چهار شهر هلندی است که کاندیدای میزبانی نمایشگاه باغبانی است که هر ده سال یک بار در هلند برگزار می‌شود و در حال حاضر در ولنو در حال برگزاری است.



شهر آلمر طرح MVRDVبرای کاندیداتوری Floriade 2022 را ارائه داد. این شهر یکی از چهار شهر هلندی است که کاندیدای میزبانی نمایشگاه باغبانی است که هر ده سال یک بار در هلند برگزار می‌شود و در حال حاضر در ولنو در حال برگزاری است.

به جای ساخت نمایشگاه موقت،MVRDV یک نمایشگاه ایده‌آل دائمی ، شهر بلند پروازانه پایدار ، طراحی کرد که مرکز شهر آلمر را سبز و زیبا می‌کند و هدفش ایجاد نمایشگاهی 300 برابر سبزتر از استاندارد معمول است.

Winy Maas توضیحاتی در مورد این طرح به ما داد: «رویای ما سبز کردن شهرهاست. شهری که به معنای واقعی همانند محیط زیست سبز باشد. شهری که غذا و انرژی تولید می‌کند، خودش آبش را تصفیه می‌کند، مواد زائد را بازیافت می‌کند و تنوع زیستی زیادی دارد.



شهری که می‌تواند خودبسنده هم باشد: دنیای همزیستی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات. آیا این همزیستی بین شهر و حومه پاسخی به نگرانی‌های جهانی در مورد شهرنشینی و مصرف می‌باشد؟ آیا می‌توان در ده سال آینده شهر نمونه سبزی داشته باشیم که متوجه این ترکیب باشد و میزبان Floriade 2022 شود؟

شهر آلمر تبدیل به شهری رنگارنگ متشکل از باغ‌ها خواهد شد. هر بلوک مختص به گیاهی متفاوت است و شبیه به کتابخانه گیاهی بر اساس حروف الفبا خواهد بود.



بلوک‌ها همچنین دارای برنامه می‌باشند، از غرفه‌ها تا منازل ، ادارات و حتی دانشگاهی که می‌تواند به منزله باغ گیاه‌شناسی باشد ، اکوسیستمی عمودی که هر کلاس آب و هوایی متفاوت برای رشد گیاهانی خاص را داراست.



بازدیدکنندگان می‌توانند به هتل یاسمن بروند ، در برکه لیلی شنا کنند و در گلستان غذا بخورند.

این شهر خانه‌هایی در باغستان ، اداراتی با گیاهان آپارتمانی و پارک‌هایی با درخت بامبو را به شما پیشنهاد می‌دهد.

این نمایشگاه و شهر جدید مکانی برای تولید غذا و انرژی خواهد شد؛ شهری سبز که به شما نشان می‌دهد چگونه گیاهان جنبه‌های مختلف زندگی روزمره را غنی‌تر می‌سازند.



برنامه شهر ایده‌آل شامل این موارد است : مدخل شهر 45 هکتاری با برج جهان‌نما ، نمایشگاه هتل (30000 مترمربع) و مسکن (22 هزار مترمربع/115 مسکن) سبز، دانشگاه (10000 مترمربع)، مرکز کنفرانس (12000 مترمربع)، غرفه‌های متعدد (25000 مترمربع)، گلخانه هوشمند (4000 مترمربع)، نمایشگاه کودکان، تفرجگاه ساحلی، جنگل، سالن نمایش روباز، کمپینگ و امکانات دیگر (25000 مترمربع).

آب‌نمای مقابل مرکز شهر از محله‌های پر جنب و جوش شهری و کتابخانه گیاهان غول‌پیکری خواهد شد که بعد از نمایشگاه نیز باقی می‌ماند.


 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار/ 9080 :کدخبر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


برگزاری مسابقه بین‌المللی در مزارع افقی

پروژه‌های پاکسازی نواحی فقیرنشین آنچنان که در گذشته به کرات انجام شده، با موفقیت کمی روبرو بوده زیرا فضاهای ساخته شده نامناسب تحمیل شده به مردمی که سبک زندگیشان با فضاهایی که قرار بوده بازسازی شود و در آن زندگی کنند در تضاد بوده است.


برنده این مسابقه، شمای Hof برای بافت پیچیده مزرعه و مسکن را ارائه داد. ایده طراحی این پروژه که از نوع‌شناسی حیاط سنتی هندی اقتباس شده، کاری از گروه معماری ETT ، زندگی اجتماعی (و کشاورزی) را از طریق مدل مدولار و مقیاس‌پذیر ارائه می‌دهد که برای ساکنان امکانات و مزایای زیادی نظیر هزینه‌های پایین خرید، پتانسیل توسعه مهارت، خوداشتغالی و غیره را در نظر گرفته است.

امروزه جمعیتی که در محله فقیرنشین هند زندگی می‌کند از کل جمعیت بریتانیا بیشتر است. پروژه‌های پاکسازی نواحی فقیرنشین آنچنان که در گذشته به کرات انجام شده، با موفقیت کمی روبرو بوده زیرا فضاهای ساخته شده نامناسب تحمیل شده به مردمی که سبک زندگیشان با فضاهایی که قرار بوده بازسازی شود و در آن زندگی کنند در تضاد بوده است.

 کلید پروژه برای پیدا کردن راهی که فرهنگ و سنت جامعه هندی را با شرایط زندگی پیشرفته برای ساکنان مناطق فقیرنشین در خود جا داده باشد فرصتی برای توسعه یک محیط ساخته شده بود که ارتباط نزدیکتری با سبک‌ زندگی افرادی که در آن زندگی می‌کنند داشته باشد.



رشد مدولار
بلوک‌های ساختمانی این مجموعه ساخته شده در زمینی به مساحت 3 هکتار در قلب دهلی نو همانند گروه واحدی از ترکیب چهار واحد مسکونی ادغام شده با مزرعه‌های مجزا هستند.

مدول‌ها در کنار یکدیگر شبیه به پرده منقوش بهم پیوسته‌ای از کشتزار بر روی سقف‌های آپارتمان‌ها هستند که با عملکردشان با هم، شبیه به یک مزرعه است که مزرعه‌داری در هند و بهتر است بگوییم آسیا از قدیم رواج داشته است. این بافت به آرامی در طول زمین به صورت موجی حرکت کرده و همانند آبشاری ریخته و فضای منطقه را برای مناطق بازی و بازار هموار می‌سازد.



استراتژی پیاده‌سازی
استراتژی ساختمان افزایشی هزینه کم برای ساکنانی که در پی رسیدن به یک واحد مسکونی در این بافت هستند را تضمین می‌نماید. ترکیب زیرساخت، که حکم پوسته‌ای شامل سیستم ساختاری و هسته خدماتی را دارد، و نقاط کشیده شده روی نقشه پالتی از مصالح ساختمان محلی با فن‌آوری پایین هستند که باعث کاهش هزینه‌های ساکنان شده و این امکان وجود دارد که با افزایش نیاز خانواده‌ها و استانداردهای اقتصادی، منازل نیز با گذشت زمان توسعه یابند.



خود ساز
نقاط ساخته شده روی نقشه از کیت‌های بخش بخشی ساخته شده‌اند که در کارگاه صنایع دستی به عنوان بخشی از مجموعه ساختمانی ساخته شده و سکنه خودشان آنها را بر هم سوار می‌کنند.

 این مسئله خود، آموزش مهارت و راهی برای اشتغال‌‌زایی در امر ساخت و ساز است که جزء دانشی ارزشمند برای ساکنان آن منطقه به حساب می‌آید. این کیت‌های بخش بخش شامل دیوار آجری، پانل‌های بامبو تقویت بتن، صفحات بامبو و صفحات فلزی سوراخ‌دار بازیافتی می‌باشند.



رشد افزایشی
سیستم ساختمان شامل یک هسته ثابت با تنظیمات داخلی انعطاف‌پذیر است. با توجه به این مسئله و بسته به افزایش نیاز خانواده، ساکنان می‌توانند از گزینه توسعه و گسترش استفاده نمایند. با گذشت زمان، می‌توان در ساختمان‌ها تغییر شکل ایجاد کرد و کاراییشان را بالا برد و ساکنان می‌توانند مساحت زمینشان را از 30.25 مترمربع به بیش از 50 مترمربع برسانند.














 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار/ 9563 :کدخبر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مشاهده چهار قطعه پرنده کمیاب بال لاکی در منطقه حفاظت شده هلالی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مسئول حفاظت محیط زیست بجستان از مشاهده چهار قطعه پرنده کمیاب بال لاکی در منطقه دره آهنگ واقع در منطقه حفاظت شده هلالی خبر داد.

علیرضا کیانی در ادامه افزود: بال لاکی پرنده ای است از خانواده پاسریفورم ها که کمیاب و نسبت به سایر پرندگان پراکندگی کمتری در محیط دارد. این پرنده شاخه نشین بوده،  کاکل زیبایی به سرداشته و زائده قرمز رنگی در وسط بال هایش دارد که این امر او را از سایر پرندگان متمایز می سازد.

کیانی ادامه داد هرچند بال لاکی ها از منظر زیبایی جایگاه بالایی را در بین پرندگان به خود اختصاص داده اند ولی به لحاظ صدا، از آوای خوشی برخوردار نیستند. این پرنده عمدتا از میوه های خشکیده و به جامانده از فصل تابستان بر شاخه های درختان تغذیه می نماید. وی حضور آنها را دلیل بر استعداد زیستگاهی منطقه حفاظت شده هلالی بر شمرد و افزود احتمال مشاهده تعداد بیشتری از این گونه در منطقه دور از انتظار نیست.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

تجربه آموزنده از برنامه عمران سازمان ملل متحدد (UNDP) در بهبود معیشت مردم، رشد اقتصادی و کاهش فقر با حفاظت بهتر از محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شبه جزیره کامچاتکا با مناظر زیبای طبیعی همچون بخار آب فشان، آتشفشان ها، کوه های پوشیده از برف و طیف وسیعی از گیاهان و جانوران در شرق دور روسیه واقع شده است.

شبه جزیره کامچاتکا توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است و در سال ۱۹۹۰ توسط صندوق جهانی طبیعت (WWF) به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اکولوژیکی جهان ثبت شده است.

پس از فروپاشی سیستم اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی، مردم محلی کامچاتکا دوران سخت اقتصادی را تجربه کردند. بسیاری از مردم به شکار غیر قانونی روی آوردند و تعداد بی سابقه ای از خرس قهوه ای، گوسفند برفی، گوزن شمالی، پستانداران دریایی و ماهی قزل آلا در آستانه نابود شدن قرار گرفتند.

در سال ۲۰۰۲ دولت منطقه ای و مرکزی با کمک برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و پشتیبانی تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و بنیاد مور، برنامه ای بین المللی برای حفاظت از محیط زیست و بهبود معیشت مردم محلی شبه جزیره کامچاتکا را آغاز نمودند.

هدف این برنامه سرمایه گذاری در امور زیربنایی، تجهیزات و نیروی انسانی بوده است و در جریان آن بیش از هزار نفر در توسعه صنعت گردشگری و حمایت از محیط زیست، آموزش داده شدند.

راه اندازی اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای کمک به شناسایی الگوهای شکار غیر قانونی و نظارت بر گونه های مهم و حیاتی در مناطق حفاظت شده برای حفاظت بهتر از محیط زیست از دیگر برنامه های اجرا شده بود.

مدیریت بهتر مناطق حفاظت شده ارتباط مستقیمی با اهداف اصلی این برنامه یعنی بهبود معیشت مردم و در عین حال کاهش تنش های زیست محیطی داشت.

برنامه های متعددی توسط UNDP / GEF در جهت ارائه آموزش، توسعه کسب و کار، گردشگری سازگار با محیط زیست و ایجاد فرصت های شغلی جدید به اجرا درآمد.

از سال ۲۰۰۳ نرخ رشد اقتصاد محلی این منطقه بیش از دو برابر شده است. نرخ اشتغال نیز دو برابر شده و ساکنان محلی که زمانی در اثر فقر در حال نابودی محیط زیست و گونه های جانوری منطقه بودند، در صدد یافتن راه به تعادل رساندن نیازهای خود و کسانی که از طبیعت پیرامون آنها استفاده می کنند و حفاظت بهتر از محیط زیست هستند.

منبع: برنامه عمران سازمان ملل متحدد (undp.org)

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در کشور ما هدف اصلی حفاظت از محیط زیست بدرستی روشن نیست. حفظ عرصه های طبیعی و گونه های گیاهی و جانوری برای نسل های آینده بعنوان تنها هدف حفاظت از محیط زیست در ایران مطرح است، اما سهم نسل فعلی از محیط زیست چیست؟

در کشور ما اصولا برنامه ریزی مشخصی جهت بهره برداری پایدار از محیط زیست در جهت رشد اقتصادی مردم به خصوص جوامع محلی داخل و حاشیه مناطق حفاظت شده وجود ندارد.

بهره برداری سازگار و متناسب با ظرفیت طبیعت از جمله توسعه اکوتوریسم، علاوه بر بهبود معیشت مردم و ریشه کنی فقر، موجب سهیم شدن مردم محلی در حفاظت بهتر از محیط زیست می گردد.

زمانی که جوامع محلی تاثیر بهره برداری پایدار از طبیعت را در بهبود وضعیت اقتصادی خود احساس کنند نه تنها دست به تخریب محیط زیست نخواهند زد بلکه از طبیعت منطقه زندگی خود به بهترین شکل به عنوان سرمایه ارزشمند برای نسل امروز و آینده حفاظت خواهند کرد و اصولا حفظ محیط زیست برای نسل های بعدی بدون بهره برداری نسل فعلی از طبیعت امکان پذیر نیست.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

انتقاد شدید سازمان جنگل‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از ایسنا، معاون دفتر بیابان‌زدایی سازمان جنگل‌ها گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای بیابان‌زدایی اعتبار کارهایی را می‌گیرد که جزو وظایف ذاتی سازمان جنگل‌هاست!

منوچهر سرداری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا،‌ با بیان اینکه جنگل‌کاری و کاشت نهال از جمله وظایف سازمان جنگل‌ها برای مقابله با بیابان‌زدایی است افزود: همچنین از آنجا که تمام اعتبارات لازم را سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده نمی‌توانیم هیچ کاری را در این زمینه انجام دهیم. سازمانی که اعتبارات را دریافت کرده خودش باید کارهایش را انجام دهد.

وی در خصوص قراردادهای بیابان زدایی برای مقابله با ریزگردها با کشور عراق اظهار کرد: با وجود رفت آمدهایی که صورت گرفته تا کنون هیچ قراردادی مبنی بر کاشت درخت‌ یا مالچ پاشی با این کشور از طرف سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری منعقد نشده است.

معاون دفتر بیابان زدایی سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: دبیرخانه مقابله با ریزگردها که وابسته به سازمان محیط زیست است باید قراردادهای مربوطه را با این کشور منعقد کند و سازمان جنگل‌ها در جایگاهی نیست که در این زمینه اقدام کند و تنها در زمینه ارائه آمار، اطلاعات و برگزاری دوره‌های آموزشی همکاری می‌کند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی: روز به روز بر هجمه متجاوزین به منابع طبیعی افزوده می شود / افزایش ۵۰ درصدی کشف قاچاق چوب در کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از کشف ۲۲۷۴ متر مکعب چوب آلات جنگلی قاچاق طی ۱۰ ماهه اول سال جاری خبر داد.

سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت و گو با ایسنا افزود: نسبت به کشف ۱۵۰۳ متر مکعب چوق قاچاق طی ۱۰ ماه اول سال گذشته، ۴۹ درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: دلیل این افزایش عملکرد علاوه بر سازماندهی نیروهای درون سازمانی، هماهنگی دستگاه‌های قضایی با فرماندهان یگان حفاظت هر استان، نیروی انتظامی و غیره است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی با بیان اینکه روز به روز به هجمه متخلفین افزوده می‌شود گفت: مساله اساسی این است که با مجرمینی حرفه‌ای سر و کار داریم که می‌توانند از قانون فرار کرده و مورد مجازات لازم قرار نگیرند. علاوه بر آن این افراد با مشاهده کمبود نیرو و مشکلات اعتباری جسورتر شده و هر روز بیشتر می‌شوند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

زیست بوم: مدیر کل دفتر هوا سازمان محیط زیست با بیان اینکه هر دستگاه خودروی فرسوده 6 برابر خودروی نو آلودگی ایجاد می‌کند،‌ گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از طرح‌های تشویقی برای تسریع در روند خروج خودروهای فرسوده حمایت می‌کند.   به گزارش زیست بوم، سید امیر وحدتی ...
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن, ۱۳۹۱

فرسوده زیست بوم: مدیر کل دفتر هوا سازمان محیط زیست با بیان اینکه هر دستگاه خودروی فرسوده ۶ برابر خودروی نو آلودگی ایجاد می‌کند،‌ گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از طرح‌های تشویقی برای تسریع در روند خروج خودروهای فرسوده حمایت می‌کند.

 

به گزارش زیست بوم، سید امیر وحدتی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: تسریع در روند اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای نو بدون شک در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود.

 

مدیرکل دفتر هوا سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه  بیان داشت:‌ افزایش کمک‌های بلاعوض دولت برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل می‌تواند موجب رغبت دارندگان این دسته از وسایل حمل و نقل برای مشارکت در طرح‌های نوسازی شود.

 

وی یادآور شد: ‌سازمان حفاظت محیط زیست از طرح‌های تشویقی دولت برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل حمایت می‌کند.

 

وی توسعه و گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی را دیگر راهکار کاهش آلودگی هوا به خصوص در کلان‌شهرها عنوان کرد و افزود: استفاده از وسایل حمل و نقل الکتریکی اعم از اتوبوس و موتورسیکلت برقی می تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود.

 

مدیر کل دفتر هوا سازمان حفاظت محیط زیست کاهش تعرفه واردات خودروهای الکتریکی و نیز ارائه تسهیلات مناسب برای تهیه این دسته از وسایل حمل و نقل را لازم و ضروری دانست.

 

وحدتی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی خودروهای با سن بیش از  15 و ۲۰سال باید از چرخه حمل و نقل خارج شوند خاطرنشان کرد: هر دستگاه خودروی فرسوده ۶برابر خودروی نو آلودگی ایجاد می‌کند.




* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

موسسه‌ی حیات وحش میراث پارسیان، در راستای اهداف حفاظتی خود، بر آن شد تا از چاپ اولین جلد از مجموعه‌ی ۱۰ جلدی کتاب‌ها ی «جانوران در خطر انقراض ایران» حمایت کند. این کتاب که فریاد یوزپلنگ نام دارد به قلم آقای علی گلشن، نویسنده و پژوهش‌گر، و تصیویرگری خانم مانلی منوچهری، و توسط «موسسه‌ی فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر» منتشر شده است.

 

کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی این کتاب هستند. متن کتاب در مورد وضعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران و تهدیداتی که متوجه آن است به زبان کودکانه و با تصاویر جذاب سخن می‌گوید. در هر جلد از  این کتاب یک ماسک با طرح صورت یوزپلنگ گذاشته شده که کودکان و نوجوانان می‌توانند با قرار دادن خود در نقش یوز داستان آن‌را برای خود تعریف کنند، چرا که یوزپلنگ در متن کتاب از کودکان می‌خواهد که به هم‌نوعانش کمک کنند و صدای فریادشان را به گوش دیگران برسانند.

 

علاقه‌مندان به حیات وحش می‌توانند با خرید این کتاب از پروژه‌های این موسسه، به خصوص برنامه‌های مربوط به یوزپلنگ آسیایی، حمایت کنند. این کتاب در دو جلد نرم و سخت چاپ شده است. قیمت جلد نرم ۶۰۰۰ تومان و جلد سخت ۱۰۰۰۰ تومان است. برای تهیه‌ی کتاب می‌توانید با موسسه تماس بگیرید. ۲-۸۸۰۴۷۸۴۱ 

 

files_news_848224Cheetah_book_cover[85e0fbea60da1875214b04f04758936d]

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

براساس یک تحقیق دانشگاهی گربه‌ها از بزرگ‌ترین عوامل تهدید‌کننده حیات وحش در ایالات متحده آمریکا هستند.

این تحقیق مشترک که با همکاری موسسه اسمیت سونین و سازمان شیلات و حیات‌وحش آمریکا انجام شده است، روشن می‌کند گربه‌ها به طور سالانه یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تا سه‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون پرنده را می‌کشند. براساس مقاله منتشر شده در مجله
«NatureCommunications»، گربه‌های وحشی و ولگرد عامل اصلی کشتار پرندگان و جانوران کوچک معرفی شده‌اند، اما سهم گربه‌های خانگی هم در این کشتار لحاظ شده است و نویسندگان مقاله از صاحبان گربه‌های خانگی خواسته‌اند همه سعی خود را برای جلوگیری از این قتل‌عام به کار گیرند. نکته جالب دیگری که در این مقاله به چشم می‌خورد بر این واقعیت اذعان دارد که نقش گربه‌ها در مرگ دیگر جانوران در آمریکا از تصادف‌های جاده‌ای، برخورد با ساختمان‌ها و مسمومیت بیشتر است.

 

images
تحقیقات پیشین نشان‌دهنده نقش داشتن گربه‌ها در انقراض ۳۳گونه از جانوران است. پرنده‌های بومی آمریکا، مانند پرنده سینه سرخ آمریکایی، در معرض بیشترین تهدید از سوی گربه‌ها هستند.

پس از آن‌ها موش‌ها، سنجاب‌ها، موش‌های صحرایی و خرگــوش‌ها از سوی گربه‌ها تهدید می‌شوند.

منبع: http://zistboom.com/11297/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب سمیرا خیاز : مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب ها به میزبانی استان خوزستان و در شهر اهواز  با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار خوزستان و جمعی از معاونان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

 

به گزارش زیست بوم در این مراسم مهندس احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریک روز جهانی تالاب ها و ابراز رضایت از اینکه خوزستان به عنوان میزبان این مراسم انتخاب شده است افزود: تالاب ها امروزه نقشی حیاتی و موثر نه تنها در مبحث محیط زیست بلکه در سطح کلان تر و در زندگی تمامی انسانها دارند و باعث خوشحالی ماست که خوزستان با توجه به پتانسیل های مطلوب آن برای میزبانی این مراسم برگزیده شده است.

 

در ادامه ای برنامه دکتر اصغر محمدی فاضل معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به جلسه روز گذشته معاونین محیط طبیعی به ارائه گزارشی از آن  پرداخت و به تلاش هایی صورت گرفته در حوزه تالاب ها و گام هایی که سازمان محیط زیست به سختی اما با استعانت از پروردگار برداشته است اشاره کرد.

 

سید جعفر حجازی استاندار خوزستان نیز ضمن خوشامدگویی به مهمانان استان  به اهمیت پایش محیط زیست و مهندسی تالاب ها اشاره کرد و بیان داشت: مشکلاتی که در محیط زیست به وجود می آید گریبان همه را می گیرد و هر چقدر بتوانیم توان مطالعاتی و تحقیقاتی را در این حوزه ها بالا ببریم قطعاً از معضلات پیش رو جلوگیری خواهیم کرد.

 

ایشان افزود: مدیریت مطلوب و هوشمند باعث می شود از تکرار تجربه های نه چندان مطلوب گذشته پرهیز کنیم و توسعه به معنای واقعی و پایدار در کشور صورت بگیرد.

 

مهندس محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تشکر از رویکرد جدید وزارت نیرو در نوع نگاه  به مدیریت سدها و نحوه رعایت حق آبه تالاب ها بیان داشت: سدها نقش کلیدی در پویایی تالاب ها دارند به همین خاطر مدیریت آنها و مطالعه تاثیرگذاری آنها باید با دقت مد نظر قرار بگیرد و همه زویایای آن سنجیده شوند.

 

ایشان افزود: ما از وزارت نیرو سپاسگزار هستیم که رویکرد جدیدی را در این مورد اتخاذ کرده است و امیدوارم با این نوع نگاه و همکاری و همدلی با سازمان حفاظت محیط زیست بتوانیم به یک وحدت رویه در خصوص نحوه مدیریت سدهای بالادست  برخی از تالاب ها برسیم که قطعاً نتایج آن به سود محیط زیست کشور خواهد بود.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: کروکودیل های سلاطین آب های کم عمیق هستند، کمتر موجودی می تواند از دندان های تیز آنها بگریزد، سریع شنا می کنند و تحرک فوق العاده ای در آب دارند، به محض آنکه حیوانی را به دندان بزنند با چرخش های سریع او را از هم تکه تکه ...
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن, ۱۳۹۱

زیست بوم: کروکودیل های سلاطین آب های کم عمیق هستند، کمتر موجودی می تواند از دندان های تیز آنها بگریزد، سریع شنا می کنند و تحرک فوق العاده ای در آب دارند، به محض آنکه حیوانی را به دندان بزنند با چرخش های سریع او را از هم تکه تکه می کنند اما یک پلنگ در شکاری کم نظیر کروکودیلی را طعمه کرده است….

 

52541_621

اخبار مرتبط:

 

شجاع ترین شیر دنیا+ عکس

 

وقتی کروکودیل طعمه پلنگ می شود+عکس

 

عاقبت خندیدن به کروکودیل+ عکس



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

انجمن دوستداران محیط زیست اردکان گفته :

سلام
با عرض پوزش پلنگ نیست و جگوار است.
جگوار تفاوت های کمی با پلنگ دارد ولی متفاوت است و حتی فکر کنم یک گونه مجزا باشد. جگوار بیشتر از پلنگ در جنگل های بارانی و حاره زیست میکند و در کنار نهر های آب و یکی از شکارهای آن تمساح ها به حساب می آیند. و دیده شده که زمانی که از نهر در حال عبور هستند تمساح ها آنها را شکار میکنند. یک نوع موازنه جالب. تا زمانی که بیرون هستند جگوار پیروز و در داخل آب تمساح بالغ پیروز میشوند.
تفاوت ظاهری پلنگ با جگوار در خال ها است که داخل خال پلنگ خالی است(زرد) ولی در داخل خال جگوار یک خال سیاه دیگر است که این نوع خال بیشتر در سطح شکم معلوم است و در این تصویر اگر بر خالهای حاشیه توجه کنید چهارتا یا بیشتر مشخص است

مدیر گفته :

سپاس از یادآوری شما و اطلاعات بسیار خوبی که درج فرمودید.

در منابع خارجی و در توصیف این عکس از واژه leopard استفاده شده که همکار ما عیناً ترجمه کرده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 پس از هشدار رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و تأکید وی بر برخورد قاطعانه با تخریب‌ کنندگان باغ گیاه‌ شناسی نوشهر، شماری از نمایندگان تشکل‌های زیست‌ محیطی با مراجعه به استانداری مازندران خواستار مصون ماندن این باغ ارزشمند شدند.

اما نقطه عطف این اعتراضات، بیانیه‌ای است که طی آن از رهبر معظم انقلاب برای نجات باغ گیاه‌ شناسی نوشهر استمداد شده است. تشکل‌های زیست‌ محیطی شمال کشور با صدور این بیانیه امید بسیاری برای نجات این باغ دارند.

بخشی از این بیانیه که به امضای شماری از تشکل‌های زیست‌ محیطی رسیده و امضای آن همچنان ادامه دارد به شرح زیر است: «من خواهش می‌کنم مسئولینی که در بخش‌های مختلف هستند، به این نکته توجه کنند که نگاه به مسئله محیط‌ زیست سالم، نگاه به مسئله جنگل‌ها، نگاه‌های اصلی است؛ اینها را در متن برنامه‌ها، در مجاری همه برنامه‌های زندگی بگنجانند.» (از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم آغاز به ساخت بوستان ولایت تهران – بهار ۱۳۹۰)

باغ گیاه‌شناسی نوشهر در آستانه‌ تعدی و تجاوزی دیگر قرار گرفته و بیم آن می‌رود تا به سرعت و به بهانه‌ توسعه بندر تجاری نوشهر، خراشی جبران‌ ناپذیر را تحمل کند. این مجموعه‌ بی‌نظیر علمی – پژوهشی که سنگ بنایش به سال ۱۳۱۰ و تأسیس ایستگاه تحقیقات نوشهر برمی‌گردد، دارای درختانی چون بلند مازو، نمدار، توسکا و ممرز با قدمتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال است و به‌ عنوان دیرینه‌ ترین باغ گیاه‌ شناسی ایران و یک اثر طبیعی ملی، دارای شماره ثبت ۱۷۷۹۵ در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.

داستان تجاوز به این باغ به بهانه‌ راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی نوشهر از سال ۱۳۸۱ شروع شد و با توجه به اینکه متأسفانه ارزش‌های این باغ خیلی بیان نشده و در سطح شهر و استان خیلی به آن پرداخته نشده بود، به‌عنوان باغی دیده شد که چه بسیار است مانند آن در سراسر خطه سر سبز مازندران!

تاکنون ده‌ها جلسه در سطح کشور و استان و شهرستان برگزار شد و ساعت‌ ها وقت افراد و مدیران در سطوح مختلف صرف بحث در این زمینه شد، ولی یکی نپرسید: آیا سازمان بنادر راهی غیر از گذر از باغ را بررسی و برآورد هزینه کرده است؟ آیا این برآورد را برای مصوب کردن مطرح کرده، ولی دولت مخالفت نموده؟ چرا به‌ نظر مشاور زیست‌ محیطی پروژه اعتنایی نکردند؟ آیا راه گذر از باغ با ۱۰ سال بحث و بررسی گران‌تر از راه‌ های دیگر نیست؟

چرا سازمان بنادر حاضر نمی‌شود جواب دهد چرا راه‌ آهن نه؟ چرا نمی‌توان پل را از شمال به جنوب احداث کرد؟ چرا یک گروه مهندس این گزینه‌ها را بی‌طرف بررسی نمی‌کند تا بهترین گزینه را برای عزت میهن اسلامی انتخاب کند؟ ما جمعی از اعضای تشکل‌های مردم نهاد استان‌های شمالی کشور از مقام معظم رهبری تقاضا داریم جلوی این ویرانی جبران ناپذیر را گرفته و اجازه ندهند تا این سرمایه‌های بی‌بدیل، نابود شوند.

منبع: همشهری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال ارسال گزارش مردمی مبنی بر شکار غیر مجاز و زنده گیری دو قطعه قو، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با اخذ نیابت قضایی به روستای فشتکه بخش خمام مراجعه و ضمن کشف و ضبط پرندگان مذکور از منزل شخصی فردی به نام م-ع نسبت به تشکیل پرونده تخلف و ارجاع متخلف به مراجع قضایی اقدام نمودند.

قو پرنده نادر و حمایت شده ای است که با خطر انقراض روبروست و عدم حفاظت از این پرنده می تواند لطمات جبران ناپذیری برای بقاء نسل این گونه داشته باشد.

با توجه به اینکه بر اساس یک باور قدیمی در بین مردم محلی ، شکار قو باعث نکبت میشود، اغلب شکارچیان از شکار این پرنده خودداری میکنند. جای بسی تاسف است که در برخی موارد مشاهده میشود که بعضی از افراد بی رحم علاوه بر نادیده گرفتن اینگونه باورها، قانون را نیز زیر پا گذاشته و تفنگ خود را به سمت این پرنده زیبا نشانه می روند.

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خود را ملزم به برخورد شدید با اینگونه افراد می داند و هیچ اغماضی در جریمه و معرفی متخلفین به مراجع ذیصلاح نخواهد کرد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: هیات بلند پایه وزارت محیط زیست کشور عراق و برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای پیگیری توافقات فیمابین دو کشور دیروز وارد تهران شدند.

به گزارش پام: علی اللامی معاون وزیر محیط زیست عراق، طه یاسین محمد از مرکز مطالعات بیابانزدایی، دکتر ماجد رادی مشاور فنی وزیر محیط زیست به عنوان رئیس گروه و دکتر حداد نماینده منطقه ای برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ایران در راستای انجام تفاهم نامه های فیمابین در تاریخ ۱۳ الی ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ مصادف با ۱ الی ۵  فوریه در ایران مذاکره خواهند کرد.

منبع: http://www.iew.ir/1391/11/14/6414

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

به مناسبت روز جهانی تالاب ها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کنوانسیون رامسر در بیانیه‌ جدیدی اعلام کرد که پیام روز جهانی تالاب‌ها در سال ۲۰۱۳ میلادی تحت عنوان «مدیریت آب و تالاب‌ها» برگزیده شده است.

در این بیانیه آمده است که هدف اصلی از انتخاب این پیام و نیز برگزاری برنامه‌های روز جهانی تالاب‌ها در سال جدید میلادی (۲۰۱۳)، افزایش اطلاع رسانی عمومی درباره وابستگی متقابل بین آب‌ها و تالاب‌ها، تاکید بر روش‌های اطمینان از تقسیم مساوی منابع آب در میان گروه‌های سهامدار و در عین حال درک این واقعیت مهم که بدون تالاب‌ها، آبی نیز وجود نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کنوانسیون تالاب‌های رامسر، سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان «سال بین‌المللی سازمان ملل برای مشارکت در بخش آب» برگزیده شده و می‌تواند فرصتی ایده‌آل برای کنواسیون رامسر باشد تا به بررسی ارتباط مستقیم و مهم بین آب و تالاب‌ها بپردازد.

در این بیانیه همچنین آمده است که شعار امسال، تاکید بر نقش تالاب‌ها در مراقبت از منابع آبی، وابستگی متقابل بین آب و تالاب‌ها و نیز نقش حیاتی تالاب‌ها در محیط زیست است. بر همین اساس، استفاده صحیح و هوشمندانه از تالاب‌ها، اقدامی مهم و ضروری برای مدیریت پایدار منابع آب است.

کنوانسیون رامسر (میثاق بین المللی حفاظت از تالاب ها)

کنوانسیون رامسر قدیمی ترین معاهده بین المللی، با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است. آغاز آن در دوم ماه فوریه ۱۹۷۱ (۱۳بهمن ۱۳۴۹) در شهر رامسر ایران بوده که کنوانسیون نام خود را از این شهر اقتباس کرده است.

کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت. این معاهده ۱۵۸ کشور عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب های با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آنها می نماید. بیش از ۱۷۰۰ سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون به ثبت رسیده اند (آمار سال ۲۰۰۸).

گرچه نام رسمی کنوانسیون “کنوانسیون تالابهای بین المللی بویژه به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی” یا به اختصار ”کنوانسیـون تالابهـا (رامسـر، ایــران ، ۱۹۷۱) ” نوشتـه می شـود، ولی به طور معمول به “کنوانسیون رامسر” شهرت دارد.

(مشاهده معیارهای جدید کنوانسیون رامسر مربوط به شناسایی تالاب های با اهمیت بین المللی و تقسیم بندی انواع تالاب ها)

 


ادامه مطلب
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

رها سازی سه قطعه لاک پشت دریایی کمیاب و در معرض انقراض در سواحل گناوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ۳ قطعه لاک پشت دریایی (یک قطعه لاکپشت سبز و ۲ قطعه لاک پشت منقار عقابی) که بر اثر گیر افتادن در تور صیادی دچار آسیب شده بودند، توسط یکی از دوستداران محیط زیست تیمار و نگهداری شده و پس از بهبودی کامل و حصول شرایط مناسب، علامت گذاری و در ساحل شهر گناوه در دریا رهاسازی شدند.

سید اصغر مطهری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به این که لاک پشت های دریایی از گونه های در معرض خطر انقراض و حمایت شده هستند و از طرفی کاهش شدید جمعیت آن ها باعث آسیب به اکوسیستم دریا میشود و همچنین یکی از مهمترین عوامل تهدید لاک پشت های دریایی گیر افتادن در تور و ادوات صیادی است، لذا تنویر افکار عمومی و آموزش بهره برداران از دریا سبب برخورد صحیح صیادان و آزادسازی این گونه های ارزشمند در مواقع اسارت در ادوات صیادی می گردد.

لاک پشت های دریایی جزء رده خزندگان (Reptiles) هستند. موجوداتی با جثه ای بزرگ و با قدمت ۲۷۵ میلیون ساله که از عصر دایناسورها تاکنون زندگی می کنند. لاک پشت ها با مهاجرت های طولانی در اکثر سواحل اقیانوس ها و دریاها زندگی می کنند می کنند. از ۸ گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده در جهان ۷ گونه آن در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) ثبت گریده اند و از این میان ۵ گونه در آبهای خلیج فارس مشاهده شده اند که در صورت عدم اجرای برنامه های صحیح حفاظتی جهت حفظ زیستگاههای طبیعی آن، به شدت آسیب خواهند دید. این پنج گونه شامل گونه های زیر می باشد:

۱- لاک پشت دریایی سبز
۲- لاک پشت دریایی عقابی
۳- لاک پشت دریایی سرخ
۴- لاک پشت دریایی زیتونی
۵- لاک پشت دریایی چرمی

لاک پشت های دریایی معمولا در آبهای صاف و روشن ساحلی جزایر و سواحل زندگی می کنند. لانه سازی آنها بطور عمده از اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت ماه بوده و این عمل معمولاً در طول شب صورت می گیرد. اصولا ماده ها سواحل شنی و ماسه ای را برای لانه سازی و تخم گذاری انتخاب می کنند و ممکن است در یک فصل تعداد ۲ تا ۳  لانه در ساحل ایجاد کنند. تعداد تخمها به طور متوسط به ۱۳۵ تا ۱۶۰ عدد می رسد. با توجه به بازماندگی کم تخم ها، حدود یک تا دو درصد از نوزادان به لاک پشت بالغ تبدیل شده و جهت زادآوری مجدد به زیستگاه خودشان باز میگردند. بدلیل نرخ زادآوری پایین، جبران تلفات ناشی از فعالیت های انسانی برای حفظ چرخه زیستی این گونه ها بسیار سخت است.

گرچه انواع متعددی از موجودات کفزی به عنوان غذای مصرفی لاک پشت های دریایی مشخص شده اما اسفنج ها بخش مهمی از غذای آنها را به خود اختصاص میدهند. لاک پشت های دریایی نقش بسیار مهمی در زنجیره زیستی دریایی دارند بطوری که با تغذیه از اسفنجها و جانداران دریایی باعث تعادل و حفظ زنجیره زیستی دریا می گردند.

مهمترین عوامل تهدید کننده نسل لاک پشتان دریایی عبارتند از: آلودگی های نفتی، تخلیه زباله در سواحل، صید غیر مجاز، فاضلاب های شهری، ساخت و ساز در سواحل، علاوه بر آن مواردی همچون تردد شناورها، انفجار جهت اکتشاف منابع، آلودگی حرارتی، به دام افتادن در تورهای صیادی، تخریب آبسنگ های مرجانی، پدیده ذوب شدن یخ های قطبی، فرسایش سواحل و مانورهای نظامی دریایی نیز به شکل های گوناگون عامل انقراض این موجودات می باشند. خوشبختانه مردم حاشیه خلیج فارس از این آبزی مهم بعنوان خوراکی استفاده نمی کنند

تنها دو گونه لاک پشت منقار عقابی و لاک پشت سبز جهت لانه گزینی و تخم گذاری به سواحل جنوبی ایران بخصوص جزایر خلیج فارس مراجعه میکنند.

این دو گونه از لاک پشت های دریایی در پارک ملی دیر – نخیلو و منطقه حفاظت شده مند، پارک ملی نای بند، پناهگاه حیات وحش خارک، پناهگاه حیات وحش هندورابی، پناهگاه حیات وحش شیدور، منطقه حفاظت شده جزایر فارور و جزایری مانند جزیره هرمز، لارک، قشم، کیش، نخیلو و ام الگرم و ابوموسی لانه گزینی و زادآوری میکنند و فصل تولید مثل آنها از فروردین ماه تا اواخر تیرماه می باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عاج فيل 2
کارشناسان حفاظت از حيات وحش در يک مطالعه جديد هشدار دادند: هم‌اکنون جمعيت فيل‌هاي وحشي در ميانمار به ميزان چشمگيري کاهش پيدا کرده و اين حيوانات به طور جدي با خطر انقراض نسل مواجه‌اند.
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چندين عامل از اسارت و شکار غيرقانوني براي بدست آوردن عاج فيل‌ها گرفته تا از بين رفتن زيستگاه‌هاي طبيعي اين حيوانات به دليل تخريب جنگل‌ها، فيل‌هاي آسيايي را در وضعيت جدال مداوم براي حفظ بقا قرار داده است. اين بار نيز نتايج يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد که اين حيوانات يک نگراني ديگر دارند که حيات آنها را تهديد مي‌کند و آنهم پديده تغييرات جوي است.


به گزارش شبکه اي ان ان، «هنان مومباي» از کارشناسان دانشگاه «شفيلد» که سرپرستي اين مطالعه را بر عهده داشته مي‌گويد: اگر شرايط جوي حتي تا چند درجه نيز تغيير کند مي‌تواند به طور جدي شانس بقاي فيل‌هاي آسيايي را کاهش دهد.


در اين بررسي معلوم شده است که پيامدهاي پديده تغييرات جوي بيش از آنچه در گذشته تصور مي‌شد روي جمعيت فيل‌ها تاثير منفي دارد.


اين کارشناسان حيات وحش با بررسي اطلاعات حاصل از کنترل و نظارت بر شرايط زندگي 1000 فيل نژاد آسيايي در چهار منطقه مختلف از ميانمار که طي نزديک به 40 سال گذشته بررسي شده است، دريافتند که دماي هوا تاثير جدي و مهم روي فيل‌هاي نر و ماده و در همه سنين دارد.


به گفته کارشناسان، براي فيل‌ها معمولا بهترين دماي هوا که مي‌توانند در آن دما، طاقت بياورند و شانس زنده ماندنشان بيشتر شود، حدود 24 درجه سانتي گراد است. از آنجا که اين حيوانات در طول سال مدت زمان بيشتري را در دماي گرمتر از 24 درجه مي‌گذرانند، بنابراين در دوره‌هايي که هوا داغ تر است احتمال مرگ و مير و تلف شدن آنها نيز افزايش مي‌يابد.


در اين شرايط عامل اصلي مرگ فيل‌ها، ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و گرمازدگي شديد است. از سوي ديگر هواي سرد نيز به همين اندازه شانس زنده ماندن فيل‌ها را کاهش مي‌دهد و سلامت آنها را به طور جدي به خطر مي‌اندازد.


در واقع پديده تغييرات جوي موجب شيوع سريع‌تر بيماري‌هاي عفوني، افزايش خشکسالي و محدوديت دسترسي به ذخاير آب شيرين براي اين حيوانات مي‌شود و در نهايت احتمال مرگ و مير آنها را تشديد مي‌کند.

 

 // www.iren.ir //
کد خبر :7932   زمان مخابره: 11:33:58 - 16/11/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امحاي زباله
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست کشور از افتتاح بزرگترين سايت‌ امحاي پسماندهاي ويژه در کشور خبر داد و گفت: اين سايت در روز زمين پاک (دوم ارديبهشت سال 92) در اصفهان افتتاح خواهد شد.
 

علي محمد شاعري در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه افزود: فاز اول اين سايت با سرمايه 180 ميليارد تومان در اصفهان راه‌اندازي شده و در حال تجهيز است.


وي با بيان اينکه پسماندهاي ويژه در سايت‌هاي استان قزوين و اراک نيز جمع‌آوري و بي‌خطرسازي مي‌شود، افزود: پس از راه‌اندازي سايت اصفهان ، تمام پسماندهاي ويژه کشور به اين سايت منتقل و بي‌خطرسازي مي‌شود.


شاعري درخصوص امحاي اين پسماندها پيش از افتتاح سايت‌هاي داخلي نيز گفت: تا پيش از اين تمام پسماندهاي ويژه توسط شرکت‌هاي خصوصي جمع‌آوري و به کشورهاي ديگري مانند فرانسه، آلمان و چين منتقل مي‌شد که اين امر علاوه بر هزينه‌هاي بسيار سنگين، باعث آلايندگي زيست محيطي نيز مي‌شد.
منبع: http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7931

 


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دلفين
مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان از پيدا شدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خليج فارس، مجيد وفادار با اعلام خبر پيداشدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس افزود: روز يکشنبه(سوم ديماه سال جاري) لاشه يک قطعه دلفين در سواحل پارک غدير بندرعباس مشاهده شد که پس از بررسي وضعيت ظاهري حيوان مشخص شد علت مرگ برخورد با جسم سنگين از ناحيه پشت است. مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان اظهار کرد: با توجه به وضعيت ظاهري لاشه، مشخص شد که بيش از يک هفته از مرگ جانور گذشته و بدن جانور با توجه به وجود پديده مد کامل، در روزهاي اخير توسط امواج به ساحل آورده شده است. وي با اشاره به اينکه اين لاشه پيداشده از نوع دلفين بيني‌بطري است، خاطرنشان کرد: اين گونه دلفين در اقيانوس هند، آرام بيشتر مشاهده شده وبا نام علمي Tursiops aduncus شناخته مي‌شود که پس از نمونه‌برداري جهت تکميل اطلاعات ژني، لاشه دلفين دفن شد. وفادار با اشاره به مشخصات ظاهري اين دلفين اضافه کرد: طول بدن دلفين مذکور 245 سانتي متر، طول باله سينه‌اي36 سانتي متر، طول پوزه 41 سانتي متر و وزن تقريبي200 کيلوگرم محاسبه شده و اندازه‌گيري طول باله دمي نيز به علت فساد امکان‌پذير نبوده است
مديرکل حفاظت محيط زيست استان هرمزگان همچنين با بيان اينکه اين گونه از دلفين‌ها در آب‌هاي استان و اطراف جزاير به ويژه قشم، هنگام و لارک ديده مي‌شوند، بيان کرد: اين دلفين معمولاً داراي بدني ستبر، قوي و طول باله پشتي بلند و هلالي شکل است که شکم اين گونه دلفين سفيد تا خاکستري روشن، پهلوها و پشت جانور خاکستري پررنگ است. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمامي گونه‌هاي پستانداران دريايي موجود در خليج‌فارس اعم از نهنگ‌ها و دلفين‌ها گونه‌هاي تحت حمايت محسوب شده و به عنوان گونه‌هاي در معرض خطر انقراض جهاني معرفي شده که به منظور ادامه حيات به طور جدي نيازمند کمک هستند.

 

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

IUCN


طبيعت در سال 2012 از نگاه IUCN
دبيرکل اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) در پيام جديدي تاکيد کرد: کارشناسان و فعالان محيط زيستي در سال 2012 ميلادي به تعهدات خود عمل کردند و به اين ترتيب اين سال به يکي از پرکارترين و پرتلاش ترين سال‌ها براي جامعه جهاني محيط زيستي تبديل شد.

«جوليا مارتون-ليفور» دبيرکل اين اتحاديه با اشاره به دستاوردها و تلاش‌هاي انجام گرفته در سال 2012 ميلادي، از آغاز به کار تريبون بين دولتي «سياست‌گذاري علمي در عرصه خدمات تنوع زيستي و اکوسيستمي» (IPBES) گرفته تا برگزاري کنفرانس ريو+20 و از برگزاري نشست‌هاي متعدد جوي و تنوع زيستي گرفته تا کنگره جهاني حفاظت از محيط زيست IUCN تاکيد کرد که يقينا سال 2012 را با دستان‌پر پشت سر مي‌گذاريم.



به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، تمام اين برنامه‌ها و رويدادهاي مهم سياست‌گذاري روي تشديد و تقويت تلاش‌هاي جهاني در جهت دست يابي به «توسعه پايدار» و بقاي انسان در سياره زمين متمرکز بوده‌اند و IUCN نيز از قدرت اطلاع رساني و نفوذ خود استفاده کرد تا جهان را متقاعد سازد که تنها با سرمايه گذاري روي طبيعت مي‌توان براي تک تک ساکنان زمين آينده‌اي با ثبات و مطمئن را خلق کرد.



دبيرکل اين اتحاديه در ادامه تاکيد کرد: IUCN اولين سازماني بود که مفهوم «توسعه پايدار» را در گزارش خود با عنوان «راهکار جهاني حفاظت از محيط زيست» مطرح کرد و اين گزارش در سال 1980 ميلادي از سوي صندوق جهاني حيات وحش (WWF) و دفتر برنامه حفاظت از محيط زيست سازمان ملل (UNEP)‌ منتشر شد و اين اتحاديه از آن زمان تاکنون براي تحقق بخشيدن به اين مفهوم تلاش کرده است.



همچنين در کنگره جهاني حفاظت از محيط زيست 2012 نيز ايده جديد بهره گيري از «راه حل‌هاي طبيعي» براي نجات زمين مطرح شد. در اين کنگره که در جزيره «ججو» کره جنوبي برگزار شد بر بکارگيري «راه حل‌هاي مبتني بر طبيعت» براي رفع مشکلات زيست محيطي و حفظ تنوع زيستي تاکيد شده است. به بيان ديگر بهره‌گيري از «راه حل‌هاي طبيعي» موجب دستيابي به طيف وسيعي از منافع و مزاياي اجتماعي مي‌شود و در جذب سرمايه گذاري هاي عمومي و خصوصي موثر خواهد بود.



در اين پيام همچنين تاکيد شد که اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت بيش از هر زمان ديگري در گذشته آماده است تا اين راه‌حل‌هاي زيست محيطي را در سراسر جهان و در تمام بخش‌ها و جوامع و کشورها بکار بگيرد.

 

/ www.iren.ir //
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


گروهي از متخصصان مطالعات زمين شناسي در يک بررسي جديد ادعا کرده‌اند که مجمع الجزاير هاوايي در شمال اقيانوس آرام از برخي مناطق مرکزي در حال نابودي است و پيش بيني مي‌شود که با تداوم روند کنوني در آينده اين مجمع الجزاير به طور کامل از نقشه زمين محو شود.
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کارشناسان در ارزيابي‌هاي جديد دريافته‌اند که نواحي کوهستاني در سومين جزيره بزرگ هاوايي موسوم به «اوآهو» بر اثر جريان آب‌هاي زيرزميني از بخش‌هاي مرکزي در حال فرسايش و نابودي هستند. بنابراين احتمال مي‌رود که طي سالهاي آتي و به مرور زمان کوه‌هاي اين منطقه کوچک و کوچک‌تر شده و در نهايت کاملا به دشت‌هاي مسطح تبديل شوند. اين کارشناسان مي‌گويند: اما مشکل به اينجا ختم نمي‌شود چون کوه‌هاي «اوآهو» در واقع در حال حل شدن در آب‌هاي زيرزميني هستند و مي‌توانيم پيش‌بيني کنيم که اين جزيره در آينده‌اي نه چندان دور ناپديد شود. به گزارش لايوساينس، آب‌هاي زيرزميني در واقع تاثير چشمگير در حل شدن حجم بيشتري از املاح و مواد معدني اين جزاير دارد و روند فرسايش آنها را تشديد مي‌کند.

 

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


پروازهای چین به دلیل مه‌دود غلیظ ناشی از آلودگی شدید هوا لغو شد

مه‌دود غلیظ ناشی از آلودگی شدید هوا در پایتخت چین، دید رانندگان را در جاده‌ها بسیار محدود کرده و به دلیل کاهش دید، بسیاری از پروازها در شهرهای اصلی این کشور نیز لغو شده‌اند.
برای دومین بار طی دو هفته گذشته، نواحی شرقی چین بار دیگر در مه‌دود غلیظ و تراکم شدید آلاینده‌های هوایی فرورفته است و شرایط نامساعد هوا، شرکت‌های هواپیمایی را وادار کرده است که به دلیل کاهش دید، پروازها را لغو کنند و در پکن نیز کارخانه‌ها موقتا تعطیل شده‌اند و تردد وسایل نقلیه عمومی محدود شده است.

به گزارش شبکه ان بی سی، آلودگی هوا و مه‌دود غلیظ همچنین تردد خودروها را در نواحی شمالی این کشور با مشکل مواجه ساخته است. چهره پایتخت رنگ پریده شده و لامپ‌های خیابان‌ها و نقوش ساختمانها به سختی از میان مه‌غلیظ و سفید رنگ قابل رویت است. عابران پیاده برای حفاظت از خود در برابر هوای به شدت آلوده به ماسک‌های صورت پناه برده‌اند. همچنین لغو بسیاری از پروازها، مسافران را سرگردان و بلا تکلیف گذاشته است.

سفارت آمریکا در این کشور اعلام کرده است که ذرات آلاینده‌ها آنقدر ریز هستند که می‌توانند به داخل ریه‌های مردم نفوذ کنند و طی 24 ساعت گذشته، حجم این آلاینده‌ها بیش از 20 برابر فراتر از استانداردهای مجاز سازمان جهانی بهداشت بوده است.

با توجه به شرایط هوایی فوق العاده نامطلوب فعلی و افزایش آلاینده‌ها در پکن، ساکنان پایتخت از دولت درخواست کرده‌اند که برای کنترل میزان آلودگی اقدامات جدی را در پیش بگیرند.




 

منبع:http://memarinews.com/Pages/News-10885.html

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک مخترع ایرانی پلاستیک زیست تخریب پذیر با ویژگی منحصر به فرد در جهان را طراحی و تولید کرد. وی با این اختراع در چهاردهمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه سوم رشته شیمی را از آن خود کرد.

ˈ به گزارش زیست بوم،http://zistboom.com/11181/  گلاره پوستی زاده ˈ مخترع پلاستیک زیست تخریب پذیر در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: اساس این پلاستیک ها از نشاسته گیاهانی همچون گندم و ذرت است و فرایندی که در آن به کار رفته کاملا جدید است.

وی افزود: این فرایند جدید به تولید پلاستیکی شده که به افزودنی های دیگر برای پایداری و شکل گیری پلاستیک نیازی ندارد.

پلاستیک تخریب پذیر
پوستی زاده اظهار داشت: مشابه این نوع پلاستیک در برخی کشورها با این تفاوت که در آن پلاستیک ها برای پایدار شدن تا ۲۰ درصد از مشتقات نفتی استفاده می شود وجود دارد و از این رو تا ۱۰۰ درصد قابل بازیافت و تجزیه نیستند، در حالی که پلاستیکی که داخل کشور تولید شده این ۲۰ درصد مشتقات نفتی را ندارد و بنابراین ۱۰۰ درصد قابل تجزیه و بازیافت هستند.

این مخترع گفت: پلاستیک تولید شده در داخل کشور قابل دوخت و دوز است و می توان از آن نایلکس و لباس های یکبار مصرف تولید کرد و به طور کلی این پلاستیک ها بسیار انعطاف پذیرند.
وی با بیان اینکه زمان تجزیه این پلاستیک ها به ضخامت و محیط قرار گیری آنها در طبیعت بستگی دارد افزود: با توجه به این شرایط در مدت دو تا سه ماه قرارگیری در طبیعت به صورت کربوهیدارت و کود آلی تجزیه و جذب خاک می شوند که غنا و تقویت خاک را به همراه دارد ، در واقع به شکل یک کود طبیعی عمل می کنند و برای خاک هیچ گونه آلودگی به همراه ندارد.

پوستی زاده اظهار داشت: پلاستیک های تجزیه پذیر با کمک آزمایشگاه های دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تولید شده و اکنون دانش آن برای تولید انبوه آماده است و فقط به یک سرمایه گذار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه این نوع پلاستیک های زیست تخریب پذیر ثبت اختراع ۲۰ ساله شده است گفت: ماپیگیر ثبت جهانی این اختراع هستیم که هم اکنون در مراحل ابتدایی قرار دارد.

اختراع پلاستیک زیست تخریب پذیر با همکاری ˈ گلاره پوستی زاده ˈ و ˈ ساحل شفیعی دولت آبادی ˈ صورت گرفته است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com