Environmentalist


گوزن زرد
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره‌کل محيط زيست استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون هفت راس گوزن زرد ايراني در منطقه‌ي حفاظت شده‌ي «قلاجه» نگهداري مي‌شوند.

 

«کاظم علي‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: در راستاي حفاظت از گونه‌هاي در حال انقراض حدود چهارماه پيش 9 راس گوزن زرد ايراني به استان کرمانشاه انتقال يافتند.
وي ادامه داد: متاسفانه حين جابه‌جايي و حمل و نقل دو راس از اين گوزن‌ها تلف شدند که البته اين امر طبيعي است. به گفته‌ي اين مقام مسوول، از اين تعداد گوزن سه راس ماده و چهار راس نر است. معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره‌کل محيط زيست استان کرمانشاه با مثبت ارزيابي کردن شرايط فعلي اين گوزن‌ها، گفت: هم‌اکنون اين هفت گوزن در منطقه‌اي يک هکتاري قرنطينه شده حفاظت مي‌شوند. عليزاده ادامه داد: در صورت مساعد شدن شرايط گوزن‌ها و عادت کردن آنها به شرايط محيط، به سايت 10 هکتاري منتقل مي‌شوند. وي تصريح کرد: مقرر بود شش راس گوزن ديگر از اروميه هم به کرمانشاه منتقل شوند که به علت شرايط نامناسب درياچه‌ي اروميه اين موضوع تا اطلاع ثانوي منتفي ست. معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره‌کل محيط زيست استان کرمانشاه يادآور شد: جزيره اشک در درياچه اروميه زيستگاه طبيعي اين نوع گوزن است که هم‌اکنون به علت باتلاقي شدن درياچه امکان زنده‌گيري و حمل آنها وجود ندارد.

کد خبر :7866   زمان مخابره: 23:18:41 - 17/8/1391

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پرندگان
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان گفت: 212 گونه پرنده در استان زيست مي‎کنند.

 

مهندس بازگير در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري داشجويان ايران(ايسنا)، منطقه لرستان، افزود: سرشماري پرندگان استان طي 2 مرحله در فصل بهار و پايز انجام مي‎گيرد. وي بيان کرد: بيش از 212 گونه پرنده در لرستان زيست و مهاجرت مي‎کنند. اين مقام مسوول با اشاره به زيست پرندگان مهاجر در سراسر استان گفت: سرشماري پرندگان استان همزمان با اقدام بين‌‎المللي در سراسر دنيا از نيمه دوم آذرماه شروع خواهد شد. بازگير افزود: آمارگيري پرندگان آبزي و کنارآبزي استان تنها طي يک زمان خاص از آذر تا دي ماه انجام خواهد شد. وي اضافه کرد: با بررسي‎هاي صورت گرفته و باتوجه به بارندگي‎هاي اخير و شروع فصل سرما، وضعيت پذيرش پرندگان مهاجر در استان بسيار خوب است. مدير کل حفاظت محيط زيست لرستان متذکر شد: گونه‎هاي مختلف اردک و خوتکا در سراسر استان و جمعيت زيادي از لک‎لک‎هاي سياه و سفيد و عقاب ماهي‎گير در تالاب بيشه‎دالان زيست مي‎کنند. بازگير خاطرنشان کرد: مهاجرت برخي از پرندگان خشک‎زي ازجمله زنبورخوارها در استان شروع شده است. وي درخصوص گونه‎هاي در حال انقراض در استان، اظهار کرد: زيست عقاب ماهيگير و اردک بلوطي از نظر حفاظتي در استان وضعيت مناسبي ندارد. اين مقام مسوول با اشاره به مهاجرت غريزي و هرساله پرندگان به منطقه‎هاي خاص، اضافه کرد: طي سرشماري‎هاي گذشته گونه‎هاي بالابان، سبز قبا و عقاب ماهي‎گير در وضعيت بحراني قرار دارند.

 

کد خبر :7865   زمان مخابره: 23:12:42 - 17/8/1391

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عقاب دم سفيد
معاون محيط طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان گفت: در سرشماري پرندگان، براي اولين بار در هرمزگان يک بهله عقاب دريايي پالاس که از پرندگان بسيار کمياب کشور است، در سد استقلال ميناب مشاهده شد.

 

عبدالوحيد رياضي‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خليج فارس، در خصوص کوچ پرندگان مهاجر براي زمستان گذراني به زيستگاه‌هاي طبيعي هرمزگان افزود: هرسال با کاهش هوا و شروع فصل پاييز پرندگان خشکي‌زي و کنارآبزي از عرضهاي شمالي زمين و سيبري به زيستگاه‌هاي آبي، سواحل شني، تپه‌هاي وسيع گلي، نواحي جزر و مدي و جنگل‌هاي مانگرو هرمزگان مهاجرت مي‌کنند. معاون محيط طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان اظهار کرد: خانواده‌هاي مختلف پرندگان که به استان هرمزگان در فصل زمستان مهاجرت مي‌کنند شامل حواصلييان، پليکان سانان، باکلاييان، اکراميان، فلامينگوييان، اردک سانان، صدف خواريان، نوک خنجريان، سليميان، آبچيليک، کاکاييان و انواع مختلف پرندگان شکاري است. وي بيان کرد: در اين سرشماري از مجموع 37 سايت، 80 هزار و 535 قطعه پرنده شامل 80 هزارو 266 قطعه پرنده آبزي و کنار آبزي، 14 گونه شکاري و سه گونه ماهي‌خورک است. رياضي‌فر در ادامه تصريح کرد: بيشترين تعداد به ترتيب متعلق به باکلان بزرگ هفت هزار و 811 قطعه، تليله شکم سياه با تعداد شش هزار و 215 قطعه و کاکايي صورتي با شش هزار و 23 قطعه بوده است.
معاون اداره کل محيط زيست هرمزگان همچنين با اعلام خبر مشاهده يک گونه پرنده نادر در محدوده استان اظهار کرد: همچنين در اين سرشماري براي اولين بار در هرمزگان يک بهله عقاب دريايي پالاس که از پرندگان بسيار کمياب کشور است در سد استقلال ميناب مشاهده شد. رياضي‌فر در پايان خاطرنشان کرد: بيشترين جمعيت شمارش شده در منطقه حفاظت شده حرا به تعداد 14هزار و 650 قطعه پرنده و بيشترين تنوع پرنده در پهنه جزر و مدي ساحل شرقي بندرعباس با 56 گونه مشاهده شده است. به گزارش ايسنا، ايران در بين دو ناحيه پروزاي آفريقايي-اوراسيايي و آسيايي پرندگان مهاجر واقع شده است.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پلنگ

خبر کشته شدن گونه‌هاي مختلف حيات وحش از خرس گرفته تا مرال و يوزپلنگ و پلنگ، هرازگاهي تبديل به تيتر يک صفحات محيط‌زيست رسانه‌ها مي‌شود اما اينکه پلنگي به‌دست يکي از محيط‌بانان کشته شود البته مي‌تواند حساسيت زيادي را برانگيزد؛ اتفاقي که هفته گذشته در حاشيه روستاي آيينه‌ورزان دماوند رقم خورد و طي آن يک قلاده پلنگ به‌دست يکي از محيط‌بانان از پاي درآمد.

 

 

 

 

 

 

به گزارش همشهري آنلاين:اکنون علاقه‌مندان به محيط‌زيست در تماس با روزنامه مي‌پرسند چرا بايد يک محيط‌بان که وظيفه‌اي جز صيانت از حيات وحش ندارد يک قلاده پلنگ را با گلوله از پاي درآورد؟ آنها مي‌گويند چرا محيط‌بانان از تفنگ بيهوشي استفاده نکرده‌اند؟ پاسخ اين چرا و برخي چراهاي ديگر را از مهندس هوشنگ ضيايي، استاد برجسته حيات وحش جويا شديم. پاسخ‌هاي ضيايي که در زمينه بيهوشي و زنده‌گيري گونه‌هاي مختلف حيات‌وحش نظير يوزپلنگ و پلنگ تجربه فراواني دارد، شنيدني است. او مي‌گويد در مواردي چاره‌اي جز شليک گلوله وجود ندارد.شماره موبايل ضيايي را مي‌گيرم. چند زنگ مي‌خورد اما جواب نمي‌دهد. در ذهنم نام کارشناسان ديگر را جست‌وجو مي‌کنم تا اگر موفق به گفت‌وگو با ضيايي نشدم با آنها صحبت کنم که ارتباط برقرار مي‌شود. مي‌گويد: «جاي شما خالي با شماري از دانشجويان در دل طبيعت هستم». مي‌پرسم که آيا فرصت يک گفت‌وگوي کوتاه را دارد و سپس ماجراي کشته شدن پلنگ را با او در ميان مي‌گذارم. به او مي‌گويم محيط‌باني که ناخواسته و به‌رغم ميل باطني خود پلنگ را از پا درآورده هم‌اکنون در بيمارستان بستري است؛ متهمي که بيش از هرکسي داغدار مرگ پلنگ از دست رفته است.دشواري‌هاي استفاده از تفنگ‌هاي بيهوش‌کننده ضيايي مي‌گويد: «همه‌‌چيز بستگي به شرايط دارد. در مواردي چاره‌اي جز شليک وجود ندارد؛ زيرا تفنگ بيهوشي کار ساز نيست. درنظر داشته باشيد استفاده از تفنگ بيهوشي مقدماتي دارد، اينطور نيست که گلوله بيهوشي مثل ساير گلوله‌ها آماده باشد تا بتوان از آن مثل ساير گلوله‌ها استفاده کرد بلکه بايد با توجه به وزن حيوان موردنظر سرنگ با ماده بيهوشي تهيه شود و پس از آن، سرنگ بيهوش‌کننده بايد دقيقا به ران حيوان شليک شود».اين استاد حيات وحش مي‌افزايد: «پلنگ حيوان باهوش و زيرکي است در نتيجه براي شليک سرنگ بيهوشي به اين حيوان بايد بسيار مراقب بود زيرا به محض آنکه سرنگ به طرف حيوان شليک شود آن را با دهان خود مي‌گيرد که ممکن است سرنگ به چشم حيوان برخورد کند و باعث صدمات جبران‌ناپذير شود». او در ادامه چگونگي استفاده از سرنگ بيهوش‌کننده را توضيح مي‌دهد: «براي شليک گلوله بيهوشي (سرنگ پرشده از ماده بيهوشي) به پلنگ لازم است يک نفر حيوان را سرگرم کند تا بتوان از پشت سرنگ را به ران حيوان شليک کرد. با وجود اين، پلنگ حيواني است که به‌سرعت عکس‌العمل نشان مي‌دهد. اين درحالي است که از زمان برخورد سرنگ به بدن حيوان، پنج تا 15دقيقه زمان لازم است تا ماده بيهوشي اثر کند و در اين زمان نسبتا طولاني، حيوان فرصت دارد حمله کند؛ در نتيجه محيط‌بانان نمي‌توانند به‌سادگي حيواني را بيهوش کنند».
ضيايي که تجربه بيهوش کردن 100حيوان ازجمله يوز و پلنگ را در پيشينه کاري خود دارد در ادامه خاطرنشان مي‌کند: «سرنگي که براي بيهوش کردن حيوانات به‌کار گرفته مي‌شود با سرنگ‌هايي که براي تزريق به انسان استفاده مي‌شود تفاوتي ندارد؛ بنابراين اگر پلنگ خواب باشد و بتوان سرنگ را در رگ‌گردن حيوان تزريق کرد بلافاصله بيهوش مي‌شود اما زماني که پلنگ بيدار است اين کار بسيار دشوار است». وي درباره روي آوردن پلنگ‌ها به حاشيه روستاها مي‌گويد: «اغلب حيواناتي که قدرت شکار ندارند و پير شده‌اند براي به‌دست آوردن طعمه به حاشيه روستاها مي‌آيند؛ پلنگ هم از اين قاعده مستثني نيست؛ براي نمونه چندي پيش پلنگي در جاسک دو شتر را کشته بود. وقتي ما او را تعقيب کرديم متوجه شديم که يک انگشت پا و دو دندان خود را براثر گلوله شکارچيان از دست داده و در نتيجه ديگر قدرت شکار در طبيعت را ندارد؛ از همين‌رو به ‌روستاها روي آورده است. پير شدن حيوانات وحشي از ديگر دلايل ديده شدن آنها در حاشيه روستاهاست. پلنگ هم که پير مي‌شود قدرت بينايي و شکار را از دست مي‌دهد. اين ضعف‌ها باعث حمله اين حيوان به الاغ، گاو و دام مي‌شود».
ضيايي به نکته جالبي اشاره مي‌کند: «پلنگ به گوشت سگ‌سانان بسيار علاقه دارد. اين علاقه به اندازه‌اي است که گاه اين حيوان را به حاشيه روستاها مي‌کشاند و باعث مي‌شود سگ‌هاي گله را شکار کند. اين مسئله به اندازه‌اي معمول است که مردم جاسک معتقدند که پلنگ پير اگر سگ بخورد جوان مي‌شود».
کاهش چشمگير کل ، بز، قوچ و ميش
درعين حال ، اين استاد محيط‌زيست از کم شدن طعمه به‌عنوان يکي از عوامل مهم حمله پلنگ به دام نام مي‌برد و مي‌گويد: «شکار بي‌رويه و تخريب زيستگاه سبب کم‌شدن طعمه گربه‌ساناني چون پلنگ شده است؛ براي نمونه تا پيش از اين، جمعيت قوچ، ميش، کل و بز در پارک ملي خجير، ورجين و سرخه‌حصار بالغ بر 15هزار راس بود اما اکنون اين رقم به‌دليل شکار و ويلاسازي در اين مناطق به سه هزار راس کاهش يافته است. اين کاهش طعمه امکان شکار پلنگ را بسيار محدود کرده است درحالي‌که وقتي طعمه زياد بود حتي پلنگ‌هاي پير هم فرصت شکار داشتند».
اما ضيايي خبر اميدوارکننده‌اي هم دارد: «گرچه آماري از جمعيت تعداد پلنگ‌ها در دست نيست اما خوشبختانه جمعيت اين حيوان نسبت به ساير گونه‌ها خوب است؛ به‌طوري که هرجا کل، بز و گراز وجود داشته باشد پلنگ هم وجود دارد. برهمين اساس از سيستان‌وبلوچستان گرفته تا ارتفاعات بم، يزد، کرمان و جنگل‌هاي شمال پلنگ مشاهده مي‌شود.
نکته ديگر اينکه پلنگ حيواني شبگرد است که مي‌تواند طعمه‌هاي مختلفي نظيرگراز، پايکا (از خانواده خرگوشان) و تشي را شکار کند. اين حيوان برخلاف يوز که در دشت زندگي مي‌کند و با ماشين قابل تعقيب است در کوهستان زندگي مي‌کند و به همين دليل نمي‌توان با ماشين آن را تعقيب کرد. با وجود اين، تخريب زيستگاه‌ها و شکار بي‌رويه طعمه مي‌تواند جمعيت اين حيوان را با خطر مواجه سازد».

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محيط زيست
با موافقت دولت و به منظور افزايش آگاهي، انگيزه و حساسيت عمومي براي حل مشکلات و معضلات زيست محيطي، بسته اجرايي سازمان حفاظت محيط زيست ابلاغ شد.

 

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هيات وزيران بنا به پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و تاييد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و به استناد ماده(217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه - مصوب 1389 - بسته اجرايي سازمان حفاظت محيط زيست را تعيين کرد.
ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
ماده217 کليه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي موظفند برنامه‌هاي اجرائي و عملياتي خود را در قالب بسته‌هاي اجرائي برنامه ظرف شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون تهيه کنند. اين بسته‌ها که پس از تصويب هيئت وزيران جهت اطلاع به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي‌شود، مبناي تنظيم و تصويب بودجه سنواتي دستگاه قرار مي‌گيرد.تبصره بسته اجرائي مجموعه‌اي از چندين پروژه‌ به هم پيوسته و يا خوشه‌اي از پروژه‌هاي متجانس و به هم مرتبط اولويت‌دار است که به منظور حل يک مشکل اقتصادي، اجتماعي و يا فرهنگي در چهارچوب اهداف برنامه به اجرا درمي‌آيد.
جايگاه محيط زيست در قانون اساسي
اصل پنجاهم(50) قانون اساسي: در جمهوري اسلامي حفاظت محيط زيست که نسل امروز و نسل هاي بعدي بايد درآن حيات اجتماعي روبه رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي شود از اينرو فعاليتهاي اقتصادي وغير آن که با آلودگي محيط زيست ويا تخريب غير قابل جبران آن ملازمه پيدا کند، ممنوع است.
جايگاه محيط زيست در سند چشم انداز
بر طبق سند چشم انداز بيست ساله نظام، تمامي ارکان نظام جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به محيط زيست مطلوب براي احاد جامعه تلاش مي کنند؛ به نحوي که وضعيت طبيعي سيماي مناظر، زيست بوم ها، زيست مندان وذخاير ژنتيکي، منابع و عناصر حياتي هوا، آب، خاک و اقليم در آن حفظ و احيا شده و جامعه در پناه چنين محيطي از بهداشت و سلامت جسمي و رواني، آرامش و امنيت اجتماعي، اقتصادي و عدالت زيست محيطي برخوردار مي شوند.
جايگاه محيط زيست در سياستهاي کلي نظام
سياستهاي کلي نظام که منبعث از چشم انداز بيست ساله است، با تاکيد بر آرمان دستيابي به محيط زيست مطلوب براي آحاد جامعه، سياستهاي محيط زيستي ارکان نظام به شرح زير تعيين مي کند:
-ايجاد عزم ملي بر احياي منابع طبيعي تجديد شونده و توسعه‌ پوشش گياهي براي حفاظت و افزايش بهره‌وري مناسب و سرعت بخشيدن به روند توليد اين منابع و ارتقاء بخشيدن به فرهنگ عمومي و جلب مشارکت مردم در اين زمينه
- شناسايي و حفاظت منابع آب و خاک و ذخاير ژنتيکي گياهي جانوري و بالابردن غناي حياتي خاکها و بهره‌برداري بهينه براساس استعداد منابع و حمايت مؤثر از سرمايه‌گذاري در آن
- اصلاح نظام بهره‌برداري از منابع طبيعي و مهار عوامل ناپايداري اين منابع و تلاش براي حفظ و توسعة آن
- گسترش تحقيقات کاربردي و فن‌آوري هاي زيست محيطي و ژنتيکي و اصلاح گونه‌هاي گياهي و حيواني متناسب با شرايط محيطي ايران و ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي و تقويت آموزش و نظام اطلاع‌رساني
وظايف سازمان حفاظت محيط زيست
همسونمودن اهداف و برنامه‌هاي توسعه با ظرفيت‌هاي محيط‌زيستي کشور
دستيابي به محيط‌زيست مطلوب براي کليه آحاد جامعه
احياء و حفاظت از منابع طبيعي، آب، خاک و هوا
پيشگيري، کنترل، جلوگيري از تخريب و آلودگي محيط‌زيست
حفاظت و احياي اکوسيستم‌هاي طبيعي و تنوع زيستي موجود در کشور
مشارکت فعال و مؤثر در مناسبات، تعهدات و تحولات جهاني زيست محيطي
حفاظت، بهبود و بهسازي محيط زيست
پيشگيري و ممانعت ازهرگونه آلودگي
پيشگيري و ممانعت از اقدامات مخرب برهم زننده تعادل زيستي
تعيين مناطق تحت مديريت (پارک ملي پناهگاه حيات‌وحش اثر ملي و منطقه حفاظت شده)
انجام تحقيقات و بررسي‌هاي علمي در زمينه حفاظت و بهبود محيط زيست
تدوين ضوابط و استانداردهاي حفاظت و جلوگيري از آلودگي منابع زيستي
تنظيم و اجراي برنامه آموزش جهت تنوير و هدايت افکار عمومي در زمينه حفاظت و بهسازي محيط زيست
اجراي قانون شکار و صيد و برقراري هرگونه محدوديت و ممنوعيت شکار و صيد گونه‌ها
حفظ و نگهداري شکارگاه‌ها و فضاهاي حياتي جانوران وحشي و حمايت از آنها
ايجاد پارک ملي منطقه حفاظت شده و موزه‌هاي تاريخ طبيعي
راهبردهاي اصلي بخش محيط زيست کشور:
مديريت زيست بومي و بهره‌برداري خردمندانه از زيست بوم‌ها با توجه به توان طبيعي و حفظ ارزشهاي تنوع زيستي
کنترل و کاهش آلاينده‌ها
ارتقاي نقش مردم و نهادهاي مدني در مديريت محيط زيست کشور
کنترل و کاهش اثرات تغيير اقليم
رويکرد حسابرسي منابع محيط زيستي در اقتصاد ملي
اقدامات اساسي سازمان حفاظت محيط زيست در طول برنامه پنجم توسعه
تدوين و اجراي برنامه مديريت يکپارچه زيست بومي
اصلاح اساسنامه صندوق ملي محيط زيست
شناسايي مناطق ساحلي و دريايي با حساسيت بالاي زيست محيطي
تدوين ضوابط و استانداردهاي زيست محيطي مشخص، شفاف و ثابت
ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي
ايجاد نظام اطلاعات زيست محيطي در سطوح ملي، منطقه‌اي و استاني
استقرار و نهادينه کردن مديريت سبز
مديريت زيست بومي در زيست بوم‌هاي حساس
جلوگيري از شکار بي‌رويه و نابودي تنوع زيستي
ارزيابي اثرات زيست‌ محيطي کليه طرح‌هاي بزرگ توليدي و خدماتي و عمراني پيش از اجرا
خوداظهاري واحدهاي بزرگ توليدي، صنعتي، خدماتي و زيربنايي
ارتقاء مشخصات واحدهاي بزرگ به نحوي که با ضوابط و استانداردهاي محيط زيست تطبيق يابد
برآورد ارزش‌هاي اقتصادي منابع طبيعي و زيست محيطي ناشي از آلودگي و تخريب محيط زيست
بازيافت پسماندهاي شهري و با روش‌هاي نوين در شهرهاي بالاي دويست هزار نفر و شهرهاي ساحلي و حاشيه تالاب‌هاي داخلي
کاهش آلودگي هوا با اولويت شناسايي و مهار کانون‌هاي انتشار ريزگردها و کنترل و کاهش ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي
ممنوعيت هرگونه بهره‌برداري صنعتي و معدني از تالاب‌هاي داخلي
اعمال مديريت يکپارچه با مشارکت بهره‌برداران در دشت‌هاي اطراف تالاب‌ها
تدوين نظام ارزيابي راهبردي محيطي با مسئوليت شوراي عالي حفاظت محيط‌زيست در سطح ملي و ادارات کل استانها در استان
تهيه نظام شاخص‌هاي پايداري محيطي
به منظور اجرايي کردن اهداف مندرج در سند چشم‌انداز، سياستها و قانون برنامه پنجساله پنجم در حوزه امور محيط زيست، بسته اجرايي سازمان حفاظت محيط‌زيست با رويکرد مسئله محوري شامل چهاربسته اجرايي فرعي به شرح زير است:
1حفظ، احيا و پايش محيط‌زيست انساني (منابع زيستي)
2 حفظ، احيا و پايش محيط زيست طبيعي و دريايي
3 افزايش آگاهي محيط زيستي، تنوير افکار و آموزش همگاني
4 اِعمال قوانين و مقررات محيط زيستي
5 پژوهش، نوآوري و تقويت سرمايه سازمان
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي - معاون اول رئيس‌جمهور - براي اجرا ابلاغ شده است.
http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7867

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


images

کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه

سعید پرهیزگار: کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه که ریاست آن به عهده نخست وزیر نروژ در آن زمان ، یعنی- گروهارلم برانتلند- بود ، در سال ۱۹۸۳ تاسیس یافت . این کمیسیون به عنوان یکی از کمیسیونهای مستقل سازمان ملل متحد «که به کمیسیون برانتلند آوازه یافت »دارای اعضایی از ۲۲ کشور جهان بود، شش نفر از این اعضا از اروپا، پنج نفر از آفریقا، پنج نفر از آسیا، سه نفر از آمریکای شمالی وسه نفر از آمریکای جنوبی انتخاب شده بودند. وظیفه عمده کمیسیون تحقیق در مورد وضعیت جهان به منظور ارائه روش هایی در قرن بیست و یکم بود تا این امکان را ایجاد کند که جمعیت جهان که به سرعت رشد می کند بر نیازهای اولیه خود فائق آید و با برنامه جهانی برای تغییرات هماهنگ شود.

 

این کمیسیون پژوهش ها و مباحثه های گوناگونی را پیش آورد. اعضای آن اعم از وزیران، دانشمندان، سیاستمداران و قانون گذاران، در خلال تقریبا سه سال متوالی به مطاالعه ، گفتگو و استماع نظر مردم در هر قاره پرداختند. نتیجه تلاش این کمیسیون گزارش ۴۰۰ صفحه ای بود موسوم به آینده مشترک ما، که در آوریل ۱۹۸۷ منتشر شد. رئیس کمیسیون در پیشگفتار این گزارش نوشت: پیام ما مستقیما متوجه مردمی می شود که رفاه آنها هدف نهایی کلیه سیاست های زیست محیطی و توسعه ای می باشد.تازمانیکه نتوانیم واژه هایمان را به زبانی ترجمه کنیم که در ذهن ها و قلب های مردم پیر و جوان رخنه نماید، نخواهیم توانست تغییرات اجتماعی گسترده مورد نیاز برای تصحیح روش توسعه را به کار ببندیم.

 

گزارش آینده مشترک ما که به گزارش برانتلند معروف است توسعه پایدار را چنین تعریف می کند: «توسعه ای که نیازهای مردم کنونی را بدون از بین بردن توانایی نسل های آینده در بر آوردن نیازهایشان برطرف می نماید.»انسان می تواند روند توسعه را پایدار سازد، بدین معنی که همیشگی باشد. مفهوم توسعه پایدار متضمن محدودیت هایی است، البته نه محدودیت های مطلق بلکه محدودیت هایی که توسط شرایط کنونی فناوری و سازماندهی اجتماعی و توسط توانایی زیست سپهر در جذب مواد حاصل از فعالیت های انسانی بر منایع محیط زیست تحمیل شده اند. اما فناوری و سازماندهی اجتماعی را می توان طوری مدیریت نمود و بهبود بخشید که دوره جدید شکوفایی اقتصادی را در پی داشته باشد.

 

نظر کمیسیون این است که فقر گسترده و فراگیر دیگر گریز ناپذیر نیست. جهانی که فقر در تار و پود ارکان آن رخنه کرده، همواره در معرض مخاطرات بوم شناختی و سایر آسیب ها قرار دارد. توسعه پایدار به معنی یک هماهنگی ثابت نیست بلکه فرآیندی تغییر پذیر است. ما وانمود نمی کنیم که این فرایند آسان و ساده است، بلکه می باید انتخاب های آزار دهنده ای را برگزید.بنابراین، در تحلیل نهایی، باید اذعان داشت که توسعه پایدار می بایست بر اراده اجتماعی متکی باشد. «کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، ۱۹۸۷».

 

از این رو گزارش فوق دو مفهوم مرتبط با فرآیند مدیریت پایدار منابع زمینی را به قرار ذیل تعریف می کند: نیازهای اولیه انسان به غذا، پوشاک، مسکن و کار، بهداشت، سفر، آموزش و بیمه دائمی باید برآورده شود. نیل به این هدف در وهله اول مستلزم توجه ویژه به نیازهای برآورده نشده همگان می شود، که باید اولویت اساسی برای آن قائل شد و همچنین محدودیت های توسعه پایدار جنبه مطلق ندارد بلکه توسط شرایط فناوری های کنونی و سازماندهی اجتماعی و همچنین توسط پیامدهای منفی «عملکرد بشر» بر منافع زیست محیطی و سرانجام توسط توانایی زیست سپهر در جذب مواد حاصل از فعالیت های انسانی تحمیل شده اند. اما فناوری و سازماندهی اجتماعی هر دو می تواند به نحوی مدیریت و ارتقا یابند که دوران جدید شکوفایی اقتصادی را برای همگان به ارمغان آورد.

http://zistboom.com/8776/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

سازمان بازرسي كل كشور با انتشار گزارشي اعلام كرد:
آزبست با وجود ممنوعيت هنوز در صنايع مورد استفاده قرار مي گيرد


 

 

 بزرگنمایی
 سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که برخلاف مقررات مصوب، هم‌چنان برخی از کارخانه‌ها از محصولات آزبستی استفاده می‌کنند و برخورد قضایی با این کارخانجات را خواستار شده است.

پس از گذشت 5 سال از پایان مهلت به کارخانه‌های تولید کننده محصولات آزبستی، بسیاری از کارخانه‌ها هم‌چنان از آزبست استفاده می‌کنند، این در حالی است که مراکز تحقیقاتی، جایگزین‌های مناسبی را آزمایش و تأیید کرده‌اند. سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی در این باره آورده است: «مهم‌ترین دلایل موفق نبودن مصوبه هیأت وزیران در منع استفاده از آزبست در کشور عبارت است از ناهماهنگی و نبود همکاری بین وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی وقت، (وزرات صنعت، معدن و تجارت فعلی) با سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف آزبست و اعلام هشدار کافی به مردم، تهیه نشدن دستورالعمل نمونه برداری از آزبست از طریق هوا یا محصولات از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، نبود نظارت کافی بر کارخانه‌های تولید کننده محصولات آزبستی از سوی بعضی ادارات کل حفاظت محیط زیست در استان‌ها، نبود تجهیزات آزمایشگاهی لازم در سازمان حفاظت محیط زیست برای تعیین میزان آزبست در محصولات، بویژه در لنت‌های ترمز تولید شده».

سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گزارش به منظور برطرف شدن چالش‌های مهم بهداشتی از سوی دستگاه‌ها، پیشنهادهای زیر را ارایه کرده است:

- سازمان حفاظت محیط زیست، «برنامه جامع پایش کارخانه‌های تولید محصولات آزبستی» (هر ماه حداقل یک پایش) را تدوین و به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کند.

- ادارات کل حفاظت محیط زیست در استان‌ها، ضمن نظارت دایم بر فعالیت کارخانه‌های تولید کننده مواد آزبستی، پیگیری قضاییِ فعالیت صنایع تولید کننده محصولات آزبستی، از جمله گورت اصفهان و درود لرستان، را تا رسیدن به نتیجه، در دستور کار خود قرار دهند.

- وزارت صنعت، معدن و تجارت، به استناد مصوبه هیأت وزیران، با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست، به منظور جلوگیری از ورود آزبست، اقدام مؤثر به عمل آورد به عنوان مثال می‌تواند از ثبت سفارش این کالاها خودداری نماید.

- وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای جایگزینی محصولات سالم با محصولات آزبستی و تغییر خط تولید در کارخانه‌های تولید کننده محصولات آزبستی، اقدامات حمایتی معمول دارد.

کد خبر : 91081023


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


در سكوت سازمان محيط زيست و سازمان جنگلها ومراتع
كارخانه سيمان گلستان نيلكوه را مي بلعد


 

 

 بزرگنمایی
علی اصغر موذنی*: بدون شک سرمایه و پشتوانه طراوت و شادابی طبیعت دلنشین نگارستان ایران زمین یعنی استان زیبای گلستان و نگین این زیبائی شهر کوچک و دوست داشتنی گالیکش منابع طبیعی آن است که موهبت الهی و ارثیه ماندگار نسل های گذشته برای ما و آیندگان است .

اگرچه تعرض به طبیعت و تخریب منابع طبیعی در همه اشکال موجود آن امری بدیهی و تقریبا عادی شده و گرانی خواب مسئولین و کارشناسان ذیربط ، بهانه و دست آویزی برای کسانی شده تا با غارت منابع ملی به داشته های خود بیافزایند .

بدون هیچ پرسش و پاسخی براختی می توان هزاران بند و صدها سطر توجیه نامعقول حضرات را در علت صدور مجوز های پیدا و پنهان برای تخریب منابع طبیعی و به مخاطره انداختن محیط زیست را پیش بینی کرد . اما امروزه داغی که بر دل هزاران شهروند دوستدار طبیعت در شرق استان گلستان نشسته و روزانه هزاران مسافر و زائر عبوری از این خطه آن را به چشم دل اما حیران به تماشا می نشینند تخریب کوه زیبای نیلکوه از پس و پیش است .

نیلکوه، کوهی با ارتفاع بیش از 1350 متر در شرق استان گلستان واقع در شهرستان گالیکش است که از منظره ای چشم نواز و هوایی دلپذیر و طبیعتی زیبا برخوردار بوده و از طرف شرق٬ جنوب شرقی و جنوب به گالیکش مشرف می باشد.

این کوه از آن جهت به این نام، نامیده می شود که از فاصله دور به رنگ نیلی است؛ محلی ها این کوه را کوه رستم می نامند.

در قله نیلکوه تالابی وجود دارد که چشم انداز بسیار زیبا و خاصی به نیلکوه بخشیده بطوری که  در چهار فصل سال دارای آب بوده و  در زمستان اغلب یخ می بندد.
هر مسافری که از مسیرگرگان و شهرگالیکش به سمت مشهد در حال حرکت باشد دیدن طبیعت نیلکوه چشمانش را نوازش می داد.

نیلکوه ، نه تنها به سبب زیبائی منحصر بفردش بلکه به خاطر نقشی که در تعادل محیط زیست و حمایت از حیات وحش در منطقه دارد برای مردم منطقه بسیار حائز اهمیت است اما امروزه از دو سوی این کوه زیبا که بقولی محل تیراندازی آرش کمانگیر بوده عملیات تخریب صورت می گیرد .

یادباد آن ایامی که گریه های آن پیرمرد بیچاره روستائی در مقابل شورای حل اختلاف برای امان خواستن در برابر جرم نابخشودنی چند دقیقه چرای چند راس گوسفندش افاقه نکرد و النهایه دستانی را که برای استمداد و یاری دراز کرده بود با حکم جریمه و . . . سنگین ترشدو خمیده تر از درد روزگار پای بر خانه نهاد تا برای تامین بهای جریمه همه دار و ندارش را بفروشد و به شهر برود .

روستائی مولد ، پر کار و زحمتکش را آن چنان سخت گرفتیم که همه داروندارش را فروخت و اینک همه تلاش اوبجای تولید، جمع کردن چند قوطی خالی پلاستیکی یا فلزی و یا چند کارتن خالی است تا شاید قوت لایموت خانواده عیالوارش گردد.

اما اینک بی مهابا با هر وسیله ممکن از دو سوی این کوه نجیب اما خسته از نامهربانی ها تاخته اند و هر یک به بهانه ای و با مجوزی .

از یک سو کارخانه سیمان برای تامین آهک مورد نیازش دل و روده این کوه را بر هم می ریزد و با انفجارهایش وحوش ساکن در جنگلهای پیرامون را تا ناکجاآباد رم می دهد و منظره زیبا و دلفریب نیلکوه را همچون چهره اسید پاشیده ، زخمی و غیر قابل تحمل ساخته است .

از سوی دیگری شرکتی دیگر به بهانه تامین مصالح برای جاده سازی با تخریب منابع طبیعی اقدام به برداشت کوهی مصالح نموده در حالیکه مسیر برداشت مصالح ، علاوه بر اینکه مسیر تردد روستاهای پر جمعیت کوهستانی و معبر پیاده روی خانوادگی شهروندان است در چند صد متری بهترین تفرجگاه جنگلی منطقه یعنی پارک جنگلی فارسیان شهرستان گالیکش واقع شده است .

براستی آن حافظان محیط زیست و دوستداران منابع طبیعی که آنگونه بر روستائیان بینوای ما سخت می گرفتند اینک کجا خفته اند ؟

خواب اصحاب کهفی دوستان ما برای حفاظت از منابع و پاسداشت اکوسیستم طبیعی منطقه کی به بیداری منجر خواهد شد ؟

اگر امروز بجای این شرکتهای بزرگ که با سرمایه های چند صد میلیاردی خود مشغول به کارند اگر همان پیرمرد بینوای روستائی با چند راس گوسفند خود در همان محل تخریب به چرای دامش می پرداخت چه بلای ناعلاجی برسرش نازل می کردند ؟

بلائی که بر سر مردمان بینوای چند روستا آوردند و به بهانه کوچ آواره دشت و خیابانشان کردند تا از محیط زیست و منابع طبیعی نگهداری شود .

مرهم بر این زخم نگذارید چون زخم ریشه دارد کمی بالاتر بازهم به بهانه ای دیگر و تخریبی دیگر در حال انجام است .

خلیج گرگان ، نهارخوران ، زیارت ، جنگلهای ابر ، توسکستان ، النگ رامیان ، پارک ملی گلستان ، تالاب ها هر کدام به بهانه ای آسیب می بینند و ثمره این آسیب ها را در افزایش دما و کاهش بارندگی ها و یا سیل های مخرب  و ویرانگر می بینیم اما عبرت نمی گیریم چرا ؟ خدا می داند و بس

 *عضو شورای اسلامی استان گلستان

کد خبر : 91081021


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان:
استقبال از ایجاد کتابخانه های مشارکتی کشاورزی و شیلات و محیط زیست در گیلان


 

 

 بزرگنمایی
لیــــلا مســـروری: مدیرکل کتابخانه های گیلان در آستانه هفته کتاب گفت: استان گیلان به لحاظ سرانه مطالعه در کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

به گزارش سبزپرس، اسماعیل جانعلی پور افزود: سرانه مطالعه در گیلان 84 دقیقه در روز است درحالیکه امار کشوری 79 دقیقه در روز براورد شده است.

وی افزود : به رغم بالا بودن سرانه مطالعه محدودیت زمین موجب شده  که به لحاظ وسعت و مساحت فضای کتابخانه ایی در گیلان 25درصد کمتر از میانگین کشوری باشد اما ایجاد  کتابخانه های مشارکتی توانسته به مثابه فرصت مناسبی برای اهالی کتاب گیلان باشد.

مدیرکل کتابخانه های گیلان گفت : در بین 17 کتابخانه های مشارکتی رسمی که ذیل قوانین نهاد کتابخانه های عمومی کشور فعالیت می کنند ما نخستین کتابخانه عمومی تخصصی محیط زیست را در استان داریم .

جانعلی پور تصریح کرد: استان گیلان به لحاظ شرایط اقلیمی و تعلق بومی و مردمی مجال مناسبی برای توسعه کتابخانه های مشارکتی تخصصی با زمینه ها شیلات ، منابع طبیعی ، کشاورزی و محیط زیست را دارد.

وی گفت : در حال حاضر 72 کتابخانه نهادی و 17کتابخانه مشارکتی رسمی ، با بیش از هفتصد و شصت و شش هزار جلد کتاب ، به کتابخوانان گیلانی خدمات میدهند. هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیستم لغایت بیست و ششم آبان ماه با برنامه های متنوع فرهنگی در سراسرکشور برگزار میشود.

کد خبر : 91081022


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پیدا شدن آهو در تهران

دیده بان حقوق حیوانات:  پیدا شدن یک بچه آهو در خیابان، اتفاقی نیست که در زندگی شهری زیاد پیش آید. البته اگر همه چیز سر جای خودش باشد. این اتفاق در تهران در یکی از خانه‌های شهرک غرب افتاد. بعد از خبرهایی که درباره پیدا شدن شیر، پلنگ، توله خرس، مرغ ماهی‌خوار و بزمجه و گونه های دیگری در شهرها و نگهداری بعضی حیوانات در باغ وحش‌های خانگی منتشر شد، این بار پیدا شدن یک آهو در خیابان شهرک‌غرب نشان می‌دهد این قصه سر دراز دارد و سازوکارهای حفاظت حیات وحش به خوبی مدیریت نمی‌شود.
آهوی وحشی در شهر چگونه دَوَدا

«اول فکر کردیم بره است. اما بعد که دقت کردیم تازه فهمیدیم چیست.» در مورد بچه آهویی حرف می‌زند که پشت در خانه‌شان بوده و تا در را باز کرده‌اند پریده داخل حیاط. آقای «ن» می‌گوید این بچه آهو را اول داخل داکت(انبار تاسیسات) ساختمان نگه داشته و سعی کرده با سازمان محیط زیست تماس بگیرد اما کسی جواب تلفنش را نداده. بعد از آن از نگرانی این که بچه آهو گرسنه باشد بغلش کرده و به حمام خانه برده تا کمی کاهو برایش بیاورد. هنوز هم نمی‌داند این آهو از کجا پیدایش شده اما قصد دارد کمی پیش خودش نگه دارد. می‌گوید: «بچه‌ها از صبح زنگ می‌زنند و اصرار می‌کنند که نگهش دارم تا بیایند ببینندش. شاید دو سه روزی همین جا مهمان ما بماند و بعد تلفن بزنیم که بیایند سراغش.» با خاراندن سر آهو توانسته اطمینانش را جلب کند. به این ترتیب هم فهمیده که آهو نر است و دارد شاخ در می‌آورد و هم اینکه چنان او را با خودش دوست کرده که وقتی به اتاقی دیگر می‌رود آهو دوان دوان دنبالش می‌رود.
به گزارش دیده بان حقوق حیوانات به نقل از قانون پیدا شدن یک بچه آهو در خیابان، اتفاقی نیست که در زندگی شهری زیاد پیش آید. البته اگر همه چیز سر جای خودش باشد. این اتفاق در تهران در یکی از خانه‌های شهرک غرب افتاد. بعد از خبرهایی که درباره پیدا شدن شیر، پلنگ، توله خرس، مرغ ماهی‌خوار و بزمجه و گونه های دیگری در شهرها و نگهداری بعضی حیوانات در باغ وحش‌های خانگی منتشر شد، این بار پیدا شدن یک آهو در خیابان شهرک‌غرب نشان می‌دهد این قصه سر دراز دارد و سازوکارهای حفاظت حیات وحش به خوبی مدیریت نمی شود.  آقای “ن” و همسرش تجربه‌های دیگری هم از نگهداری حیوانات داشته‌اند. مرغ و خروس، خرگوش و البته دو بوقلمون بزرگ که آنها هم چند سال قبل به این خانه پناه آورده بودند: «یک بار دو تا بوقلمون را سر کوچه پیدا کردیم که در سرما در حال لرزیدن بودند. مدتی اینجا در حیاط نگه‌شان داشتیم. انگار مال کسی بودند و بعد انداخته بودندشان بیرون.» رابطه‌شان با گل و گیاه هم خوب است. حیاط خانه درختکاری شده و تعداد زیادی گلدان در حیاط و راه پله چیده شده. آهو در بدو ورود یکی از گلدان‌های حیاط را انداخته و شکسته اما حالا دیگر آرام است. به نظر می‌آید چندان با دویدن روی فرش و زندگی با آدم‌ها بیگانه نباشد. از آدم‌ها ترسی ندارد و حتی می‌گذارد به راحتی نوازشش کنند. آقای «ن» احتمال می‌دهد متعلق به یکی از خانه‌های ویلایی اطراف باشد یا از پارک پردیسان فرار کرده باشد. آهو از شیشه شیر نوه آقای «ن» شیر می‌خورد. آن هم با سر و صدا و بلند شدن روی پاهای عقب و جست و خیز: «وقتی کاهو و میوه به او می‌دادم متوجه شدم بعد از خوردن‌شان انگشت من را هم می‌مکد. داخل شیشه شیر بچه برایش شیر ریختم و دیدم مشکلش همین بوده. از صبح دو شیشه شیر را تمام کرده.» اینجا نباید به او بد بگذرد. می‌تواند هر جای خانه که می‌خواهد برود. حتی می‌تواند خانه را کثیف کند.
  حیوانات وحشی در شهر آسیب‌پذیرند
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران به «قانون» می‌گوید: «شهروندان در برخورد با چنین مواردی می‌توانند در تماس با این سازمان حیوان را تحویل دهند. کسانی که به نحوی با مراکز غیرمجاز مواجه می‌شوند که به خرید و فروش این حیوانات می‌پردازند اطلاع بدهند. چرا که بعضی افراد به خرید و فروش اشتغال دارند و حیوانات را از طفولیت که بسیار آسیب‌پذیر هستند می‌گیرند و می‌فروشند. اگر مالکین هم بخواهند داوطلبانه حیوانات را تحویل بدهند هیچ پیگرد و مجازاتی وجود ندارد و به هر دلیلی مثل نظافت، سفر و غیره می‌توانند این کار را انجام دهند.» اسماعیل میران زاده درباره بچه آهویی که در شهرک غرب پیدا شده می‌گوید: «مشخص نیست این حیوان اصالتا از کجا آمده و چه گونه‌ای است. باید بررسی شود.»  همچنین رضا یادگاری سرپرست روابط عمومی آتش نشانی تهران درباره گرفتن حیوانات توسط آتش‌نشانان به«  قانون » این طور توضیح می‌دهد: «آتش‌نشانی توان گرفتن حیوانات خطرناک و درنده را ندارد. اگر چنین موردی باشد سازمان محیط زیست با امکاناتی که در اختیار دارد اقدام می‌کند. در موارد دیگر، آتش نشانی حیوانات را زنده‌گیری می‌کند و تحویل باغ وحش تهران یا سازمان محیط زیست می‌دهد تا اگر نیازی به مراقبت‌های بیشتر باشد انجام دهند. مردم در مواجهه با این موارد با ۱۲۵ تماس بگیرند. تا به حال در گرفتن حیوانات مشکلی پیش نیامده و آتش نشانی از عهده آن برآمده و استفاده از اسلحه نداشته است. حتی مار را هم با وسیله‌ای اهرم مانند زنده‌گیری می‌کنیم.» او در مورد دستگیری این آهو می‌گوید: «روش ما برای دستگیری آهو هم زنده‌گیری است و به حیوان آسیبی نمی‌رسد.»
  این حیوان محکوم به مرگ است
هوشنگ ضیایی کارشناس حیات وحش درباره افزایش تمایل به نگهداری حیوانات وحشی در خانه به «قانون» می‌گوید: «به طور کلی جداکردن حیوان وحشی از طبیعت کار درستی نیست. ممکن است در مراحل اولیه کوچک باشند و جالب به نظر برسند ولی وقتی بزرگ می‌شوند هم برای خانه وهم برای حیوان مشکلاتی ایجاد می‌شود. حیوانی که از طبیعت جدا و دست‌آموز شود دیگر امکان بازگشت مجدد به طبیعت را ندارد. چون به انسان عادت کرده و عمر کوتاهی هم دارد. ممکن است بعضی از آنها مثل شیر و خرس با بزرگ شدن خطرناک شوند یا مثل آهو کم خطرتر باشند. به هر حال حیوان وحشی که از طبیعت جدا می‌شود دیگر محکوم به مرگ است.» او درباره آسیب‌های نگهداری حیواناتی مثل آهو می‌گوید: «حیوانات زیبایی خاصی دارند. اما با گذشت زمان قابل نگهداری نیستند. وقتی آهو به سن بلوغ برسد شاخ می‌زند و خطرناک می‌شود. کسانی که آن را نگه می‌دارند بعد از یکی دو سال آن را بیرون می‌کنند. چون این حیوان در سن بلوغ هرمون‌های جنسی ترشح می‌کند و عصبی می‌شود. آهوی نر در این برهه شاخ می‌زند و خطرناک می‌شود. ممکن است در بچگی رام شود اما خوی وحشی اش را حفظ می‌کند و به محیط زندگی انسان عادت نمی‌کند. بنابراین توصیه نمی‌شود که حیوان وحشی را نگه داریم. عده‌ای کارشان این است که حیوان وقتی تازه بچه زاییده بچه‌هایش را که هنوز قادر به راه رفتن نیستند از مادر جدا می‌کنند. علاوه بر خود حیوان، مادر که به حیوان شیر می‌دهد هم لطمه می‌خورد.»
  سرنوشت آهو
ظهر روز دوشنبه خانواده‌ای که آهو را پیدا کرده بودند در تماس با پایگاه آتش‌نشانی بلوار دریا در شهرک غرب آهو را برای محافظت بیشتر و جلوگیری از صدمه به حیوان، تحویل داده است. اما ماجرای آهو اینجا تمام نشد. تماس‌های خبرنگار «قانون» برای پیگیری وضعیت آهوی دستگیر شده در آتش‌نشانی به جایی نرسید.  یادگاری سرپرست روابط عمومی آتش نشانی استان تهران به« قانون» گفت: هیچ گزارشی مبنی بر دستگیری آهو ثبت نشده است.  یکی از مسئولان پایگاه آتش‌نشانی بلوار دریا که خود را فرجی معرفی کرد هم در تماس «قانون» با این پایگاه گفت گزارشی ثبت نشده و مدعی شد «حق هیچ گزارشی به هیچ شخصیتی حتی رئیس جمهور را نداریم.» از هیچ کدام از مراجع مرتبط با آتش‌نشانی اطلاعی از سرنوشت این آهو به دست نیامد و مشخص نشد که به دست باغ وحش تهران یا مدیریت پارک پردیسان یا مراجع ذی صلاح می‌رسد یا نه. اما در آخرین لحظه انتشار این گزارش رضا یادگاری سرپرست روابط عمومی آتش نشانی تهران گفت: بچه آهو تحویل مدیریت پارک پردیسان شده و صورتجلسه آن هم موجود است…http://arw.ir/?p=39197

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:آهو, تهران, حیات وحش, قاچاق, پیدا شدن, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات: مدت هاست که بحث حیوانات شهری در رسانه ها و مجامع گوناگون مطرح است و تا امروز نه دوستداران حیوانات راه حل معقولی برای مشکل افزایش جمعیت این حیوانات ارایه کرده اند و نه مسوولان شهری روش مناسب کنترلی اتخاذ کرده اند. در این گزارش موضوع حیوانات شهری از جهات مختلف بررسی شده و نهایتا بر اساس شرایط موجود و تجارب انجام شده داخلی و خارجی روش برخورد پیشنهادی ارایه می شود. دیده بان حقوق حیوانات برای کمک منطقی و علمی به ارگان های متولی کنترل حیوانات شهری با رعایت حقوق حیوانات و جلوگیری از هرگونه حیوان آزاری اعلام امادگی می کند.

علت یا معلول، مساله این است

شهری را مجسم کنید که شهروندانش عادت دارند از پنجره منازلشان آجر و سنگ به پایین پرتاب کنند. آمار سرهای شکسته مردمان شهر را مجسم کنید. عکس العمل شما هنگامی که ببینید مقامات چنین شهری آجر را به عنوان تهدید سلامت شهروندان شماتت میکنند چیست؟ و هنگامی که برای مبارزه با آجر وقت و مالشان را هزینه کنند چه؟

شهری یا ولگرد و موذی؟

مردم و مسوولان شهر آنها را موذی و ولگرد نام گذاشته اند؛ در صورتی‌ که آنها نه اهل تفریح و ولگردیند و نه نیت موذیانه دارد. حیوانات شهری تنها به طبیعتشان عمل میکنند، طبیعتی که خالق در وجودشان به ودیعه نهاده و غریزه نامیده می شود. اگر ذره ای با طبیعت و شرایط زندگی حیوانات آشنا باشیم درک خواهیم کرد که تنها موجودی که توان «ولگردی» دارد بشر است! بجز بشر هیچ جانداری «ولگردی» نمی کند. هیچ رفتاری در زندگی حیوانات بیهوده نیست، از شکار کردن و جفت گیری تا غذا خوردن و استتار و رقص پیش از جفت گیری.

اگر منطقی رفتار کنیم، حیوانات شهری بدون هیچ تقابل آزارنده ای استفاده از شهر را با ما شریک خواهند بود.

موش‌های کثیف، آدمهای تمیز

«آدمهای تمیز» تهرانی روزی ۶۰ تن زباله در جوی‌های آب میریزند[۱] و «موش‌های کثیف» بخشی از آن را که طبیعتن قابل خوردن است به عنوان غذا مصرف میکنند. موشهای برای خوردن ساندویچ «فری کثیف» که در کیسه نایلونی پیچیده شده طراحی‌ نشده اند، آدم‌های تمیز هم برای خوردن مواد غذایی که به جوی آب سپرده شده. دانشمندان موشها را بسیار کثیف میدانند و داروهای آدمها را روی موش‌ها آزمایش میکنند. ساندویچ و موش و پلاستیک در دستان بشر تمیز محسوب میشوند و در جوی آب کثیف با اینحال تمام جوی های شهر لبریز است از موش و پلاستیک و ساندویچ! جالب اینکه در چنین شرایطی همه موشها را مقصر می دانند، گویا اگر موشی نباشد و سگی و گربه ای، شهر پاکیزه خواهد بود!

موش های صد میلیارد ریالی!

گفته می شود یک عدد یک همراه با یازده عدد صفر: ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال هزینه سالانه مبارزه با موش‌های تهران است! یعنی‌ ده میلیارد تومان از مالیات آدمهای تمیز برای میهمانان چابک جوی‌های آب تهران، که جمعیتشان ۶ الی ۱۰ برابر جمعیت نفوس بر آورد شده. یعنی‌ یک مبارزه بی‌ حاصل.[۲]

یک زوج موش خوشبخت در شرایط مناسب (بخوانید در جوی‌های شهرهای ما) بعد از ۱۹ الی ۲۱ روز با توجه به شرایط و دمای محیط صاحب خانواده‌ای با ۶ الی ۸ فرزند یک و نیم سانتیمتری میشوند. فرزندانی که فقط ۳ یا ۴ هفته بعد قابلیت تشکیل خانواده دارند و بعد از ۱۹ الی ۲۱ روز….[۳] طول عمر اعضای خانواده حدود ۲ سال است. مادر خانواده ۲۴ ساعت بعد از زایمان قابلیت بارداری مجدد دارد. با احتساب ۷ روز مرخصی زایمان، زوج خوشبخت درست در میانه عمر یعنی‌ جشن تولد یک سالگی، به شرط تامین غذا، خانواده‌ای خواهند داشت بالغ بر ۲۵ میلیون فرزند، نوه و نتیجه! خانواده‌ای که در مجاری شگفت انگیز زیرزمینی زندگی‌ میکنند و بی‌ شک حد اقل یک زوجشان از هر گلوله و سم و تله مهلکی خواهند گریخت. زوجی که یک سال بعد ۲۵ میلیون…، که ۱۰ میلیارد تومان…!

موش داخلی، موش خارجی

در اروپا و آمریکا، قیمت هر جفت موش به عنوان حیوان خانگی بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار است. از نظر هوش در حدی است که به شنیدن اسمش واکنش نشان میدهد و به خوبی‌ دست آموز میشود. در قفسهای پر طمطراق زندگی‌ می کند، محیط زیست را آلوده نمی کند و برای تفریح نگهداری میشود.

راه حل کشتن حیوانات شهری

در شبه قاره هند گاه مورد پرستش قرار می‌گیرد و از در و دیوار معابدی که برایش ساخته اند بالا میرود. غذای پیشکش آدمها را می‌خورد و هیچ کس توان چپ نگاه کردن به او را ندارد.

راه حل کشتن حیوانات شهری

در افریقا شرایط کمی‌ متفاوت است. برخی‌ قبایل آنها را شکار می کنند و از آن سوپ موش آب پز یا کباب موش تهیه می کنند.

در آسیای جنوب شرقی‌ نیز مثل هر جنبنده دیگری، برای خوراک موش دستور‌های مختلف آماده سازی و طبخ موش وجود دارد.

در ایران اما موش هم ردیف طاعون و وباست و اگر سفید باشد هم ردیف آزمایش و تشریح. مردم بعد از گذشت ده ها سال از ریشه کن شدن وبا، از آب لوله کشی‌ به وبا مبتلا میشوند و موش‌ها چه شهری و چه آزمایشگاهی، عاقبتی جز مرگ دردناک ندارند.

انسان، حیوان، طبابت

می‌ گویند حیوانات ناقل بیماری هستند و از میان آنها، موش و سگ و گربه از سایرین ناقل تر. طاعون و وبا، کیست هیداتیک و هاری و توکسوپلاسموز برای موش، سگ و گربه اسطوره هایی غیر قابل تغییر شده اند و ما فراموش می‌کنیم که تمام بیماری‌های انسانیمان با انسانهای دیگر مشترک است؛ از سرما خوردگی و طاعون و وبا… تا ایدز! از ماسک استفاده نمی‌کنیم، با دست نشسته غذا می‌خوریم، گوسفندی که تاییدیه دامپزشکی ندارد را به ضمانت چو بدار، سالم‌ترین می پنداریم، آب آلوده می‌خوریم، خون گوسفند قربانی را با دست به قالپاق و پلاک ماشین جدید می مالیم تا از گزند بلایا دور باشیم و حتی گاه سرنگ مشترک استفاده می‌کنیم! عمده مردم نمی دانند این اعمال روزمره در انتقال بیماری‌های اشاره شده از وجود موش در شهر موثرتر است، ولی‌ به هنگام کشتار سگ و موش و گربه همگی‌ تخصص و توجیهات علمی‌ آنچنانی دارند. به این گونه حیوانات شهری را می کشیم و بیماری‌های گوشت گوسفند را نیز به همان حیوانات منسوب می‌کنیم. ایدز و آنفلوانزای پرندگان، خوکی و بزی می سازیم و آنفلوانزای انسانی‌ را فراموش می‌کنیم. بدون توجه به اینکه در کشور‌های مسلمان خوک مصرف خوراکی ندارد، هنوز عامل انتقال آن را خوک میدانیم نه رعایت بهداشت انسانی‌.

سوسک ها، موش ها و حق حیات

موش‌ها به لحاظ شباهت ژنتیکی در آزمایشگاه ها پیش مرگ ما میشوند و در جوی‌های آب، قربانی اشتباهات ما، بدون اینکه بدانیم اگر در شرایط کنونی در این شهر موشی نباشد، سوسکها چه  غوغایی خواهند کرد؛ سوسکهایی که در خانه های ما خانه ای دارند بس آلوده تر از جوی های آب. در احکام مراجع تقلید کشتن جانوران موذی، در صورتی‌ مجاز دانسته شده که راه دیگری برای دفع آنها نباشد و واضح است که چنین کشتنی حد اقل دو شرط دارد: اول اینکه موذی بودن حیوان اثبات شود و دوم اینکه راه دیگری برای دفعش نباشد. آزار هیچ حیوانی هم ولو موذی جایز نیست. حیوانات شهری حق حیات دارند، اما به تعداد قابل تحمل برای شهر و شهروندانش. هر حیوانی در صورت ازدیاد غیر قابل کنترل، انگل نام می‌گیرد و انگل نیازمند مبارزه است، ولی‌ دلیل تبدیل موش‌های شهری به انگل، اشتباهات واضح انسانی‌ است.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2011/12/Animal-Rights-Watch-ARW-9973.jpg

طرح: آیدین ارجمندی

اشتباهات ما، کشتار آنها

افتادن و شکستن تنگ ماهی‌ قرمز، کلیشه‌ای است که در بسیاری از فیلم‌های ایرانی‌ تکرار شده، کلیشه‌ای که حاکی از اضطراب یا شنیدن خبری است بد. بالا و پایین پریدن ماهی‌ قرمز در میان شیشه خرده‌ها مادام که هنرپیشه فیلم طبق فیلمنامه به دادش برسد برای سازنده احتمالاً صحنه‌ای است که چندین بار برداشت شده تا اثرگذارتر باشد. فیلم آرواره ها، کوسه‌های سفید را جنایتکارانی تصویر کرده که بی‌ دلیل به انسان‌ها حمله می کنند و پاره پاره کردن انسان تفریح آنهاست. ژورنال‌ها همواره کوسه را درنده خوی دریاها تبلیغ کرده اند و گروه‌های معدوم سازی کوسه تحت عنوان ایمن سازی دریا تشکیل میشود بدون اینکه اعلام شود آمار مرگ و میر سالانه توسط حمله کوسه سفید در جهان به عدد ۷ محدود میشود. این در حالیست که سالانه بالغ بر ده هزار نفر به دلیل شوک آنافیلاکتیک حاصل از گزش زنبور جان خود را از دست میدهند. خفاش‌ها را خون آشام میدانیم در حالی‌ که همین موش‌های پرنده، روزانه چندین تن حشره را شکار می کنند و اگر نباشند، حشرات غوغایی خواند کرد.

شاید بهتر باشد بجای این اخبار، مردم بدانند در قلب تهران چرا موش زیاد است و چگونه کشته میشود. بدانند که سگ‌ها و گربه‌ها چگونه اتلاف میشوند و شاید بهتر باشد مسوولان به جای ترساندن مردم از حیوانات شهری، راه صحیح زندگی‌ در کنار آنها را آموزش دهند. مردم در فیلم‌های راز بقا دیده اند که مجری فیلم به شیر‌های در حال غذا خوردن نزدیک میشود و با صدای دست او، آنها به چندین متر دورتر میروند تا مجری طعمه آنها را به تصویر بکشد و شاید بد نباشد مردم خطرات ژورنالیستی حیوانات شهری را با رفتار سلطان حیوانات مقایسه کنند. بهتر است بدانیم به دلیل خطرات انسان، حیوانات ترس بیشتری از او دارند.

اغراق و راه حل بی‌ حاصل

گاه ترس‌های شایع انسانی‌(فوبیا) در نشریات و خبرها منتشر میشوند.[۴] ترس از ارتفاع، ترس از آب، ترس از فضای بسته و ترس از حیوانات. این ترس‌ها عمدتاً راه حل‌های منطقی‌ و روانشناسانه دارند اما در یک مورد و فقط همین یک مورد راه حل غریب است: ترس از حیوانات. تا به حال کسی‌ برای آرامش همسرش اقدام به نابود کردن آسانسور، هواپیما و پرتگاه نکرده، اما برای ترس از حیوانات، همواره کشتن تجویز میشود. کشتنی که تا کنون موفق نبوده. خطر موش، سگ و گربه نیز کم و بیش چنین است هیچ موشی برای گزش انسان پیش قدم نمی شود و برای جلوگیری از چنین گزشی شاید بهتر باشد افراد کنجکاو را از دست کردن در لانه موش و برخی‌ دیگر را از سنگ پرانی به سگ و گربه بر حذر داریم. درمان این افراد هزینه بسیار کم تری خواهد داشت تا کشتار پر تعداد و بی اثر حیوانات شهری.

ارگان‌های مسوول تا کنون به چندین روش اقدام به اتلاف حیوانات شهری کرده اند که شاید صحنه‌های منزجر کننده آن را دیده باشید؛ از تیر اندازی تا تله گذاری و مسموم کردن آنها توسط پیمانکاران مربوطه. روشهایی که به گواه آمار یا نتیجه‌ای نداشته یا نتیجه حاصل اندک بوده است.

روش های غیر انسانی‌ و مضر

از یکی‌ دو دهه قبل تا کنون برای اتلاف حیوانات شهری روش‌ها و وسایل مختلفی‌ به کار گرفته شده:

- تله‌های کشنده فنری: این دام‌ها با ضربه منجر به اتلاف جوندگان کوچک میشوند. برای شارژ و کار گزاری مجدد نیازمند تماس دست و شارژ فنر برای عمل مجدد هستند. اجساد متلاشی شده به این روش خود آلوده کننده محیط بوده و در صورت عدم جمع آوری به موقع، توسط سایر جانوران به عنوان منبع غذایی مورد استفاده قرار میگیرند که انتشار بیشتر آلودگی را در پی دارد.

- توزیع غذای کشنده یا مسموم: استفاده از طعمه‌هایی‌ که ترکیبی‌ است از قطعات اسفنج، چربی‌ و خرده شیشه باعث جلب موشها توسط بوی چربی‌ شده و بعد از مصرف توسط موش، منجر به ایجاد زخم و خونریزی در مجرای گوارش حیوان میشود. حیوان مصدوم بعد از تحمل رنج و سختی فراوان با گذشت چندین ساعت تا چندین روز به دلیل خونریزی گوارشی از بین میرود.

طعمه‌های مسموم نیز علاوه بر آلوده سازی محیط زیست، منجر به فلج عصبی یا عضلانی شده، پس از گذشت مدت طولانی تحمل درد و رنج، انقباضات شدید عضلانی، تهوع و دل درد، حیوان را از پای در می‌‌آورد. در هر دوی این روش‌ها جانور با احساس کسالت به خانه امن خود در سوراخ‌های زیرزمینی پناه میبرد و پس از مرگ متلاشی شده یا توسط سایر حیوانات خورده میشود. زجر آور بودن و آلودگی حاصل از این روش قابل چشم پوشی نیست. لازم به ذکر است که پس از مدتی‌ حیوانات به سم‌های به کار رفته ایمن شده یا با مصرف سبزیجات دارای ویتامین K سم را بی‌ اثر می کنند. از طرفی‌ به دلیل برخورداری از هوش و قوه بویایی مناسب، گاه از مصرف آنها خودداری می کنند. در سالهای گذشته ارگان‌ها برای جمع آوری موش‌های مرده اقدام به خرید کیلویی جسد موش از مردم می کردند که مشکلات بهداشتی آن برای مردم نیاز به توضیح ندارد.

- تله‌های چسبی: این دام‌ها با جذب حیوان به سمت سطوح چسبناک، سبب چسبیدن آن به سطح دام شده و تقلای هر چه بیشتر برای رهایی، باعث درگیری بیشتر خواهد شد که ماحصل شکستن انگشتان، دست و پا و گاها دم خواهد بود. جانور برای مدت طولانی در شرایط غیر قابل توصیف زنده خواهد ماند و در صورت عدم جمع آوری به موقع و معدوم سازی صحیح، از گرسنگی خواهد مورد. گزارشات شاهدان از نحوه جمع آوری و اتلاف آنها نیز گویای روشهای بدوی و شنیع اتلاف آنها به شکل له کردن توسط انسان یا ماشین است. این دام ها برای سایر موجودات و پرندگان نیز خطرناک بوده و لازم به ذکر است که تولید و فروش این گونه تله به دلیل زجر دادن خارج از حد حیوانات از طرف گروه‌های طرفدار حقوق حیوانات در کلیه کشورهای پیشرفته شدیدا مورد انتقاد و مبارزه قرار دارد.

- تیر اندازی مستقیم: این روش سالیان متمادی برای اتلاف سگ و گربه مورد استفاده بوده ظاهراً اخیرا توسط تفنگ‌های ساچمه‌ای برای موش‌ها نیز به کار میرود. فارغ از خطرات تیر اندازی در محیط شهری و آلودگی حاصل از متلاشی شدن و خونریزی، در موارد غیر قابل چشم پوشی حیوانات زخمی و نیمه جان به حال خود رها شده یا در مکان‌های دیگر تلف شده و باعث آلودگی میشوند و یا با سختی فراوان به زندگی‌ ادامه میدهند. تیر اندازان رغبتی برای صید حیوان مصدوم ندارند. در مقابله با موش و جوندگان کوچک به این روش، آمارهای ۳۰۰ الی ۱۵۰۰ تایی اتلاف روزانه هر شکارچی چندان اثرگذار نمی‌‌نماید.

افزون بر مسایل فوق، چند سالی‌ است که دوستداران حیوانات برای کمک به حیوانات تیر خورده و رها شده و یا صید آنها و جلوگیری از اتلاف آنها اقدام به راه اندازی پناهگاه‌هایی کرده اند که ضمن تیمار حیوانات به عقیم سازی آنها نیز اقدام می کنند. چنین مراکزی تا کنون فقط در حیطه سگ‌های شهری فعال بوده اند و به دلیل مشکلات بیشمار سابقه‌ای از اقدام مشابه برای گربه‌ها یا ارایه راه کار برای موش‌ها و دیگر حیوانات توسط این گروه ها موجود نیست.

عقیم سازی، تقلید اشتباه

در سالهای اخیر، بخشی از طرفداران حیوانات برای مقابله با تعداد زیاد برخی‌ حیوانات خاص شهری، طرحی برای عقیم سازی آنها ارایه و تبلیغ می کنند. این طرح فارغ از غیر عملی‌ و بی‌ حاصل بودن مشکلات عدیده‌ای را یدک می‌کشد که به چند نمونه اشاره میشود.

اول اینکه طرح فوق تقلیدی است از اقدامات گروه‌های مشابه در کشورهای آمریکای شمالی‌. در چنین کشورهایی که در زمینه حقوق حیوانات بسیار پیشرو هستند، عملا سگ و گربه شهری وجود خارجی‌ ندارد. موارد بسیار کم تعداد از فرار یا رهاسازی عمدی سگ های خانگی توسط فعالان حمایت از حیوانات زنده گیری و عقیم می شوند. حیوان پس از انجام این اقدامات، در قبال پرداخت مبلغی، به اشخاص علاقمند واجد صلاحیت واگذار میشود و در بازه‌های زمانی‌ خاص جهت اطمینان از نگهداری اصولی و وجود شرایط مناسب زیستی‌ برای حیوان، محل نگهداری مورد بازرسی قرار می‌گیرد. بودجه‌های گروه‌های مورد اشاره و امکانات آنها با موارد داخلی‌ غیر قابل مقایسه است.

دوم اینکه عقیم سازی صرفاً زمانی‌ منجر به کاهش تعداد و کنترل یک گونه میشود که شتاب عقیم سازی از شتاب تولید مثل حیوانات پیشی‌ بگیرد. در شهری که آمار حد اقل یک میلیونی گربه داریم، سالانه ۲ الی ۳ میلیون گربه تولید میشود و بی‌ شک عامل محدود کننده نه عقیم سازی که میزان غذای مورد نیاز آنهاست و جای خالی‌ بچه‌های نمونه های عقیم شده توسط سایر بچه‌ها پر میشود.

سوم هزینه هر عقیم سازی حدود هفتاد هزار تومان بر آورد میشود. عددی که در صورت محاسبه با حاصل آن میتوان اقداماتی بسیار موثرتر در کنترل نسل طبیعی حیوانات انجام داد.

چهارم تلاش های بی‌ نتیجه‌ای که تا کنون در این زمینه انجام شده بیانگر عدم توانایی گروه‌های طرفدار عقیم سازی انبوه در کنترل حیوانات شهری است. به علاوه به دلیل جراحی های آموزشی در این راه چندین مورد اشتباهات جراحی منجر به فلج شدن و قطع اعصاب سگ ها و گربه‌ها شده است. گاه شنیده میشد که گربه‌های شهری به دلیل نداشتن حامی‌ و متولّی خاص، صرفاً برای آموزش به دانشجویان مورد استفاده قرار میگیرند و مراقبت لازم از آنها به عمل نمی‌‌آید.

پنجم اینکه حیوانات به صورت طبیعی حق تولید مثل دارند. امکان زاد آوری توسط انسان به حیوان عطا نشده که توسط او گرفته شود. با تغییر منطقی‌ شرایط بهداشتی شهر، جمعیت حیوانات شهری به صورت طبیعی و با زاد آوری کم تر بدون هر گونه مشکل و آزار کاهش خواهد یافت.

برخورد سایر کشور‌ها با حیوانات شهری

در کشورهای اروپایی و آمریکایی تنوع و برخورد با حیوانات شهری با ایران تفاوت فاحش دارد و در شهرها تعداد کبوتر‌های شهری، کاکایی، سنجاب، راکون و مارموت غیر قابل باور است.

در بسیاری از پارکهای شهری و طبیعی مردم به عنوان تفریح به غذا دهی به آنها میپردازند و با آنها عکس میگیرند. در برخی‌ مناطق مانند فضاهای خصوصی، آموزشی و دولتی، تابلو‌های ممنوعیت غذا دهی به حیوانات نصب شده و حتی بدون برخورد قهر آمیز، کسی‌ غذا دهی نمی کند.

شهرداری اطلاعیه‌هایی‌ را برای منازل توزیع می کند مبنی بر اینکه غذا دهی به گونه های مهاجر باعث تنبلی آنها شده و این کار باعث کوچ نکردن و مرگ آنها در سرمای زمستان میشود و اگر منعی اعلام شود، مردم می دانند که این منع نه از سر آزمون و خطا، بلکه بر اساس اصول علمی و تحقیقاتی به دست آمده است؛ در نتیجه به آن عمل می کنند. در رابطه با حیات وحش شهری نیز با اطلاع رسانی صحیح، خواسته می شود که از دادن غذاهای مضر مثل نان و تسنک به حیوانات خودداری شود تا آنها بتوانند غذای طبیعی خود را بیابند.

راکون، گونه شایع و خطرناک این کشور هاست که همه چیز خوار بوده و قادر به ورود به سطلهای زباله و تغذیه از زباله هاست. جثه بزرگ(بین سگ و گربه) و دندانهای خطرناک آن به راحتی‌ به او امکان ایجاد خطر برای انسان را میدهد. با این اوصاف به دلیل طراحی‌ خاص ظروف زباله، رعایت بهداشت، دفع و جمع آوری مناسب زباله و رعایت قانون توسط شهروندان، آمار گزش توسط این حیوان و گونه های دیگر نظیر سنجاب در گسترهٔ این کشور‌ها نزدیک به صفر است و آمار تکثیر حیوانات شهری در حدی است که هیچ شهرونده را مجبور به دشمنی با حیوانات نمی کند.

چاره کار

شکی‌ نیست که تعداد زیاد موش در شهری چون تهران، آن را تبدیل به انگل شهری ساخته. از طرفی‌ اتلاف آنها به هر طریق و روشی‌، بدون در نظر گرفتن اصول انسانی‌ و حقوق حیوانات، منطقی‌، علمی‌ و مشروع نیست. راه‌های جاری نه احترامی برای حقوق حیوانات قایل است و نه اثر مناسب داشته است. با توجه به آهنگ تکثیر حیواناتی نظیر موش، روش‌های مقطعی نه تنها کار ساز نیست، بلکه سبب هدر رفتن بخش زیادی از دارایی ‌های ارگان‌های مرتبط میشود.

جلوگیری از مزاحمت‌های متقابل انسان و حیوان، به خصوص در مورد موش‌های شهری که از حد بحران عبور کرده، می‌‌بایست با برنامه ریزی مناسب و دقیق، به صورت پیگیر و غیر مقطعی، در فاز‌های مختلف زمانی‌ به توالی انجام گیرد.

اقدامات کوتاه مدت: در صورت وجود مناطق بحرانی، برای محدود سازی فعالیت موش‌ها در سطح شهر در کوتاه مدت، میتوان کسری از بودجه کنونی را صرف تحقیق، طراحی‌ و تولید وسایلی کرد که با تولید اصوات آزار دهنده، حضور آنها را در سطح شهر کم می کند. با توجه به اینکه آستانه شنوایی انسان زیر ۲۰ کیلو هرتز و آستانه شنوایی موش‌ها تا ۳۵ کیلو هرتز میباشد، فرستنده‌های اولترا سونیک با تولید صدای بین ۲۵ الی ۳۵ کیلو هرتز و با شدت مناسب و آزارنده برای موش ها، قابلیت جلوگیری از حضور موش در مکان‌های خاص را خواهند داشت. وسایل مشابه در کشورهای نام برده موجود است و با توجه به پیشگیری از مرگ حیوانات و عدم آلوده کنندگی محیط با سموم دفع آفات، در موارد محدود استفاده مورد حمایت حامیان حقوق حیوانات واقع میشود، مشروط به اینکه در فاز مطالعاتی عدم اثر گذاری مضر آن بر گونه‌های بی‌ آزار شهری نظیر انواع پرندگان به اثبات برسد و استفاده از آن به جهت ایجاد استرس برای حیوانات به صورت موقت باشد .در این فاز میتوان به آگاهی‌ رسانی عمومی‌ و تجهیز جهت فاز‌های بعد اقدام کرد.

اقدامات میان مدت: شامل تجهیز شهر و تاسیسات شهری برای جلوگیری از دفع نا‌ صحیح زباله در جوی ها، آغاز فرهنگ سازی عمومی‌ و ارایه آمار و اطلاعات و دانش لازم به مردم و بارگذاری صحیح مساله در ذهن جامعه. در این مرحله میتوان ساز و کار بازیافت زباله شهری را به صورت علمی‌ و قابل اجرا و همه جانبه آغاز کرد.  همچنین ایجاد گشت‌ها و اکیپ‌های بازرسی جهت برخورد با خاطیان و معرفی به مقامات مسوول، راه اندازی اکیپ‌های دائمی نظافت شهری در مناطق پر رفت و آمد، ضمن ترغیب مردم به همیاری در رعایت بهداشت شهری و هزینه کردن در راه درست، نتایج مناسبتری در بر خواهد داشت.

اقدامات بلند مدت: در این مرحله نیز میتوان ضمن تکمیل فاز‌های قبل، اقدام به طراحی‌ و اصلاح تاسیسات زیربنایی شهری و بهسازی معابر و جویها کرد. تخریب و انسداد ورودی حفره‌های زیر زمینی‌، مکانیزه کردن اصولی دفع زباله، بازرسی دائمی جهت توالی امور فوق، ضمن کمک به ارتقای محیط شهری از نظر بهداشتی و بصری، از ازدیاد نسل کنترل نشده حیوانات شهری خواهد کاست. این کار سبب جلوگیری از آزار و شکنجه حیوانات شهری خواهد بود چرا که کاهش منابع غذایی به صورت طبیعی کاهش و کنترل نسل را در پی‌ دارد. در این صورت حیوانات شهری که امروز به عنوان انگل از آنها نام برده میشود، تبدیل به حیوانات شهری غیر مزاحم شده و تحت چنین شرایطی، عقیم سازی، درمان بیماریها و صید و نگهداری نمونه‌های معدود دچار بیماری توجیه منطقی‌ دارد. در صورت اجبار به اتلاف تعداد بسیار محدودی که قابلیت زندگی سالم ندارند میتوان با تایید گروه‌های حامی‌ حقوق حیوانات به اتلاف انسانی‌ (خوابانیدن) و بدون درد و زجر حیوانات طبق روش های تایید شده و به روز جهان اقدام نمود (مشروط به اثبات ضرر و بیماری غیر قابل درمان و غیر قابل نگهداری). در چنین شرایطی مردم از دیدن تابلوهای ممنوعیت غذا دهی به حیوانات در برخی مناطق معدود، نه تنها متعجب نخواهند شد بلکه به دلیل رویت نتیجه مطلوب، به آن احترام خواهند گذاشت.

در حال حاضر با توجه به آموزه‌های دینی افراد بسیاری بخصوص در فصل سرما مبادرت به غذا دهی به حیوانات نیازمند مینمایند. با توجه به اینکه حیوانات با درک صحیح معمولاً از این افراد ترس کم تری دارند، میتوان با کمک آنها اقدام به دارو دهی و درمان‌های انگلی حیوانات نمود و نمونه‌های مبتلا به بیماریهای حاد را به سرعت تشخیص داد. این افراد برای درمان احتمالی‌ و یا اتلاف انسانی‌ آنها بهترین کمک و گزینه خواهند بود.

نتیجه

مزاحمت متقابل انسان و حیوان شهری، مستقیماً معلول اشتباهات انسانی‌ است. در صورت برخورد علمی‌، منطقی‌، شرعی و اخلاقی‌ میتوان در کنار حیوانات شهری بدون مزاحمت زندگی‌ کرد، چرا که آنها شرکای ما در شهر‌ها هستند. به یاد داشته باشیم تبلیغ برای نابودی کامل یک گونه شهری در گامهای بعد تبدیل به تبلیغ آلودگی و بیماری‌ گربه، کلاغ، قمری، کبوتر، گنجشک و بلبل خواهد شد و چه بسا پروانه‌ها و درختان! این روش در آینده نتیجه ای جز زندگی در شهری از بتن، آهن و شیشه در بر نخواهد داشت. شهر بدون حیوان و گیاه، بی‌ روح و کسل کننده است.

متاسفانه گویا ظاهراً حتی دوستداران حیوانات نیز موش‌ها را دوست ندارند، موش‌هایی‌ که در تمام برنامه‌های کودک، نمایه کامل شیطنت، بازیگوشی و مظلومیت هستند. حیوانات شهری انتظار محبت ندارند، لا اقل آنها را نکشید!

__________________________________

[۱]- http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=78945

[2]- http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=78945

[3]- http://www.research.uci.edu/tmf/breeding.htm

[4] – http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=69972

__________________________________

حیوانات شهری هم حق زندگی کردن دارند/ وبلاگ میهمان

طرح کنترل جمعیت جانوران مضر شهری در دو محور ولیعصر(عج) و شریعتی اجرا شد

موشها، بندرعباس و باز هم دیوار کوتاه حیوانات/ تصویری

طرح سگ کشی شهرداری رامسر به قتل زن جوان منجر شد

سه میلیارد تومان هزینه و ۶۱۰۰۰ سگ کشته شده، آمار بی نتیجه سگ کشی در مشهد

موش های کرمانشاهی ۵۰۰ میلیون ریال لازم دارند!

ساحل بندرعباس؛ گردشگرپذیر یا موش پذیر؟

آغاز طرح “مرگ ترحم‌آمیز” سگ‌های ولگرد/ جمع اضداد: کشتن و ترحم

معرفی مناسبترین راهکار پیشگیری از هاری در سگهای ولگرد/ به مناسبت ۲۸ سپتامبر؛ روز جهانی هاری

بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان/ مشکل سگ ها چیست؟!

کارتون: سگ کشی

ابتلا به طاعون هنگام تلاش برای نجات یک موش

مناطق رکورددار تعداد موش در تهران/ سموم جدید و طرح جدید برای کنترل موش ها

تله‌های مکانیزه به جنگ موش‌ها می‌آیند/ موش ها لیدر دارند

ساحل بندرعباس در اشغال موش‌های نروژی

فیلادلفی نمایش مظلومیت مردم فلسطین و خباثت موش ها!

آزار حیوانات در یک دانشگاه معتبر تهران/ فیلم و عکس

زباله های غنی از پروتیین عامل افزایش گربه های تهران

بزم گربه‌ها در زباله‌های بیمارستانی/ جای عقیم کردن اینجاست!

جهش ژنتیکی در موش های تهران و افزایش وزن آنها به ۵ کیلو

چشمانی زیبا در جوی های شهر تهران!/ تصویری

خبر فوری !سگ کشی بی‌رحمانه در تبریز!/ تصویری

باز هم سگ کشی/ این بار در گیلان

ورود دستگاه قضا به “سگ‌کشی‌” در تبریز

تاکید دوباره سازمان شهرداریها بر رعایت دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد

ساکنان دوم کلانشهرها را بشناسید

 موشها هم احساس همدردی دارند

آمار موشها

تصمیم گیری برای مسموم کردن موش ها

عقیم سازی، اخته کردن و حقوق حیوانات

کثیف ترین شغل چیست؟ +تصاویر

اجرای طرح بهسازی محلات منطقه ۹ برای مبارزه با جانوران موذی

جایزه دلسوزی برای کشتن موش ها

باز هم طعمه گذاری برای موش در شهر پر آشغال

او حیوان است تو انسان باش

جست‌وجوی خانه برای ۱۰۰۰‌ موش

موش در بیمارستان: آلوده، بهداشتی یا با نمک؟

موشهای تهران فست فود خور شده‌اند

چگونه تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم!/ تصویری

نگهداری از ۲۸ موش در خانه

موش‌های ردیاب بمب و مواد مخدر در گیت‌های بازرسی فرودگاه‌ها!

آموزش گربه‌های خانگی برای شکار موش‌ها!

موش‌ها جایگزین سوسک‌ها درخوابگاه دختران!

ورود مرگبار موش عظیم‌الجثه به آپارتمان

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

داریوش شهبازی: در هفته های اخیر چندین خبر پیرامون کشتن پلنگ های ایرانی به بهانه های مختلف منتشر شده، در همین رابطه داریوش شهبازی تاریخ نویس و فعال محیط زیست یادداشتی نوشته است که متن آن در ادامه می آید.

خبر کشتن پلنگ از سوی چوپان هراسیده ناگزیر یا شکارچی بیدرد سراپا مسلح یا افسوسمان را بر می انگیزد یا خشممان را اما از پای افتادن این بی پناهان به تیر غفلت عاشقانشان که جان براه جانانه سپرده اند دردمان را می افزاید کاش نمی شنیدیم که در روستای آینه ورزان محیط بانان بی تجهیز پلنگی را کشتند.

امروزه بشر بقایش را به کشتن روزانه میلیاردها جاندار از مرغ آسمان تا ماهی دریا پیوسته وافتخار دارد که اشرف مخلوقات است و این تفوق زورگویانه خشم آفرین را حق خدادادی خود می داند. حقی که به گواهی تاریخ در قحطی و گرسنگی همنوعش را هم مستثنی نمی کند.

آدمی با ابزارهای پیچیده تمدنی اش بسیاری از جانداران را نابود کرده و نسل بیشماری را نیز بزودی منقرض می کند، از بوفالوی قاره امریکا گرفته تا فک دریای خزر و نهنگ اقیانوس و …

اگر برای آن شاه قجر(ناصرالدین شاه) که امروز سپر بلای هر تیر ملامت اش کرده ایم، در پهنه تهران قدیم شکار پلنگ افتخاری بود. آن روز چند صد سال بود که سراسر دشتهای تهران قرق سلطنت بود ولاغیر. دکتر فووریه طبیب فرنگی اش اگر روزی اجازه می گرفت تا به شکاری در سلطنت آباد برود و یا نوه اش معیرالممالک هم روزی به ولنجک.

دیگر روزها، طبیعت و طبیعت زیستان آزادانه زندگیشان را می کردند. آن روز بیرون از دروازه شهر یعنی میدان شهدا و … طبیعت تهران بشمار می رفت و صد و سی چهل هزار تهرانی تنها داخل حصار خانه داشتند و مابقی گستره تهران ماوای دیگر جانوران پرشمار بود ولی امروز که حصار را شکسته ایم، نابخردانه میلیون میلیون بر آن جمعیت اندک افزوده ایم و فرسنگ فرسنگ طبیعت را تسخیر کرده ایم و صاحبان بی پناهش را اسیر.

مست باده غرور و اسیر ثروت و رفاه بیدردانه، پیوسته داریم به جلو می تازیم تا کجا نمیدانیم. فرسنگها فراتر از حصار ناصری را ساخته ایم و فضای زندگی جانوران را اشغال کرده ایم. پلنگی را که انصافا از تک تک ما زیباتر و قوی تر است، تحقیر و بیچاره کرده ایم. زیستگاه اش را تخریب و خانه و ویلا و باغ ساخته ایم حالا آن بینوا چه بکند کجا برود کجا بزاید و فرزندش را بزرگ کند. زیستگاه و شکار و قلمرواش را با ساختن معدن و ویرانی جنگل و جاده سازی و … طعمه هواخواهی خود کرده ایم.

بقای این جاندار را با جدایی زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف رو به انقراض کشانده ایم.غذایش نیز از ظلم و جور و چپاول انسان در امان نمانده است. غذای پلنگ بز کوهی ، گوزن ، مرال، گوسفند وحشی، آهوی گواتردار ایرانی، و گراز و حتی گاهی موش، خرگوش و تشی و روباه و شغال و گراز انواع پرندگان و خزندگان است.

پلنگ زیبا و بی نظیر روزگاری که خیلی از حضرت انسان عقب مانده تر نبود، در آسیا و افریقا از افریقای جنوبی تا کره شمالی آزاد و رها می زیست و با تنوع فراوانی نظیر؛ آفریقایی، آمور ،عربی ، هندی ، هندوچینی ، جاوه،  چینی ، ایرانی ، سری لانکایی و برفی، دل عاشقانش را می برد.

پلنگ ایرانی (Panthera pardus saxicolor ) بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ بومی غرب آسیا واز گونه‌های «در مرز تهدید به انقراض» ‌است. ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است.

فاجعه کشتن پلنگ را وقتی می فهمیم که بدانیم جمعیت این جاندار (تازه پلنگ به سبب کوچکتر بودن از خویشاوندش شیر، ببر و جگوار جمعیت بیشتری دارد) در کل گیتی به دوهزار عدد نمی رسد. تعداد۵۵۰ تا ۸۵۰ در ایران، ۲۰۰ تا ۳۰۰ در افغانستان، ۷۸ تا ۹۰ در ترکمنستان، ۱۰ تا ۱۳ در ارمنستان، ۱۰ تا ۱۳ در آذربایجان، ۳ تا ۴ در قراباغ، ۵ در گرجستان، ۱۰ در قفقاز شمالی فدراسیون روسیه و ۵ قلاده در ترکیه. محیط زیست استان تهران می گوید؛ حدود ۳۵ قلاده پلنگ ایرانی در برخی از زیستگاه‌های طبیعی دماوند و فیروزکوه وجود دارد.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

__________________________

تاریخچه باغ وحش و نگهداری حیوانات وحشی در ایران/ مجمع الوحوش ناصری یا باغ وحش تهران

تشکیل گروه ویژه برای بررسی کشته شدن پلنگ در دماوند

جزییات کشف چهارمین جسد پلنگ در یک ماه اخیر/ علت مرگ پلنگ نر در خاش مشخص نیست

جزئیات حادثه حمله پلنگ به مأموران محیط زیست/ تصویری

جزییات کشف چهارمین جسد پلنگ در یک ماه اخیر/ علت مرگ پلنگ نر در خاش مشخص نیست

در سکوت مسوولان جسد چهارمین پلنگ در یک ماه اخیر کشف شد

کشتن یک گونه در حال انقراض در حضور رئیس اداره محیط زیست!/ مجروح شدن دو محیط بان و پایان تلخِ یک اقدام تخصصی

مرگ پلنگ زخمی در سمنان

حمله پلنگ دو مجروح به جای گذاشت/ پلنگ زخمی درحال انتقال به تهران

تهدید جمعیت پلنگ در ایران برای احیا نسل پلنگ در روسیه

مرگ یک پلنگ دو ساله در تله کشاورزان سیاهکل

به داد پلنگ ایرانی باید رسید…

جنایت در حق حیات وحش/ تصویری

پس از چهار روز رها شدن در آب رودخانه؛ خرس قهوه ای با صورت پر از ساچمه کشته شد+عکس

http://arw.ir/?p=39002

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات/ یگان امداد و نجات: یک بچه گربه ماده تا بهبود شکستگی پا آماده واگذاری موقت است.

ملوس در شهر کرج زندگی می کرد. یک روز سرد که به موتور گرم یک خودرو پناه برده بود، با صدای استارت از خواب می پره و …. تا دیدن خانواده سلطان دوست با پا درد، سر می کنه و بعدش یک دامپزشک با تشخیص قطع نخاع براش مرگ از سر ترحم تجویز می کنه. خانم سلطان دوست با گریه شماره یگان امداد و نجات رو می گیرن و با امید کم به کلینیک کلبه حیوانات کرج معرفی میشن. خوشبختانه پای ملوس با تشخیص شکستگی ساده آتل بندی میشه. این دختر خانوم کوچولو تا زمانی که بتونه گلیم خودشو از آب بیرون بکشه و بتونه تو شهر از سنگ و چوب و لگد فرار کنه و برای خودش غذا پیدا کنه، نیازمند یک دوست صبور و مهربونه.

شرایط حاضر:

شکستگی از یک پا، دارای کنترل دفع و سالم.

نیازها:

سرپرستی فردی آگاه و با محبت جهت بازگشت به زندگی طبیعی و با حداقل محدودیت.

فضای زیست مناسب برای حیوان سختی کشیده، ترجیحا در شرایط مشابه زندگی شهری، حیاط یا تراس با هوای آزاد.

در صورت دارا بودن شرایط مناسب برای سرپرستی این گربه ستم دیده، از طریق ایمیل با یگان امداد و نجات تماس بگیرید. همراهی ملوس افتخار بزرگی خواهد بود و خاطرات شیرینی خواهد ساخت.

______________________________________________________________________________________

دیده بان حقوق حیوانات به دلیل مخالفت بنیادی با اسارت حیوانات، طرفدار آزادی حیوانات و زیستمندی آنها در شرایط طبیعی است؛ همچنین با اهلی کردن گونه های جانوری اعم از حیات وحش، حیوان شهری و گونه هایی که از سر سودجویی حیوان خانگی معرفی می شوند، مخالف است. آنچه به عنوان «تربیت کردن» یک حیوان شناخته می شود را در واقع «بی تربیت کردن» و خارج کردن حیوان از شرایط زیستمندی طبیعی می دانیم. واگذاری یک جاندار فقط زمانی ناقض حقوق حیوانات نیست که ادامه حیاتش «نیازمند دخالت بشر» باشد، مخل زیستمندی موجودی دیگر نباشد و خللی به قوانین طبیعت وارد نکند.

واگذاری و نگهداری موقت ملوس -گربه بالا- در اسارت نسبی با توجه به شکستگی پا، شرایط موجود و عدم امکان زندگی سالم در محل زیستش (شهر کرج) تا بهبود کامل موجه تشخیص داده شد.

______________________________________________________________________________________

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/06/Animal-Rights-Watch-ARW-3869-Adopt.jpg

_______________________

صفحه مخصوص حیوانات واگذارشده

پس از درمان شکستگی لگن؛ مخمل در انتظار سرپرست/ واگذاری

یک سگ با تنها دست باقی مانده در انتظار سرپرست/ واگذاری

http://arw.ir/?p=39103

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-3732.jpg

دیده بان حقوق حیوانات: «گربه ها به هر طرف که سقوط کنند، به صورت غریزی با چرخشی در هوا با پا فرود می آیند.» این جمله ای احتمالا از اولین مسایل علمی است که هر کودکی در ایران می آموزد و احتمالا با گربه های کوچه و محله تجربه می کند. گاه ارتفاع سقوط را به چند سانتیمتر می رساند تا قانون علم را زیر سووال ببرد و گاه ارتفاع چنان زیاد می شود که گربه بی نوا…

گربه ها بجز مهارت های آکروباتیک، توان زیر سووال بردن قوانین فیزیک را نیز دارا هستند.

گاه با قانون جاذبه به مبارزه بر می خیزند و در عالم بی وزنی به سر می برند،

گاه با ایجاد «کرم چاله» مرزهای فضا و زمان را در می نوردند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-3734.jpg

گاه مشعشع می شوند و نور ساطع می کنند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-3735.jpg

دارای جاذبه هستند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-3740.jpg

و گاه دچار صعود می شوند‍ و به عالم متافیزیک راه می یابند!

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-3736.jpg

در برخورد با اجسام سخت می شکنند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4568.jpg

به انرژی تبدیل می شوند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4565.jpg

اما بر خلاف تمام وسایل بی احساس یک آزمایشگاه فیزیک…

درد و رنج را درک می کنند و آزرده می شوند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-3738.jpg

نامرئی می شوند و دیده نمی شوند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-3739.jpg

متهم به پخش زباله در شهر می شوند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4564.jpg

اگر برایشان ترمز کنیم ترمز ماشین را مستهلک می کنند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4567.jpg

در خانه ما بچه دار می شوند،

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4563-398x600.jpg

اما باز هم به چشم موجودی دوست داشتنی و یاری رسان نگاهمان می کنند.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4566.jpg

با گربه های شهر دشمنی نکنیم!

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/11/Animal-Rights-Watch-ARW-5229.jpg

http://arw.ir/?p=33274

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بام های سبز: طبیعت با طراحی شهری همراه می شود.

green-roofs1


هیچ چیز تاثیرگذارتر و از نظر زیست محیطی معقول تر از این نیست که فضاهای استفاده نشده سازه های شهری امروزی را با بام های سبز زنده و تنفس کننده بپوشانیم. از یک خانه ساده گرفته تا برج های بزرگ، بام های سبز چیزی بیش از یک فضای زیبا و دلنشین هستند- آنها در حال تبدیل شدن به یک نیروی محرکه به سوی زندگی زیست پایدار هستند.





 


مناطق شهری در سراسر جهان با بتن و مواد دیگری پوشیده شده اند که قابلیت نگهداری و آزاد سازی بسیار زیاد حرارت را دارا هستند. این موضوع منجر به پیاده سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی و برای مبارزه با گرمای از دست رفته و جمع شده در سازه ها می شود که انرژیِ زیادی مصرف می کنند. بعلاوه، تقریبا هر روزه، هزارها سازه که در حال ساخت در زیستگاه های طبیعی هستند باعث نابودی و ریشه کن کردن پوشش طبیعی گیاهی و جانوری هستند. بام های سبز سیستم هایی با مصرف انرژی پایین را توسعه می دهند و هیچ چیز از جایگزینی یک اکوسیستم آسیب دیده با گونه دیگری از محیط زیست برای گیاهان و حیوانات جهت زندگی در آن، بهتر نیست. همچنین بام های سبز اکسیژن را در هوا آزاد می کنند و به کاهش اثرات ویرانگر جنگل زدایی شایع که در تمام نقاط جهان در حال وقوع است، کمک می کنند.
آخر از همه اینکه، هیچ چیز از داشتن یک محیط زیست طبیعی بعنوان محل کار، خانه یا هر نوع محل سکونت دلنشین تر نیست. در ادامه با تعداد اندکی از نمونه های طراحی خیره کننده پشت بام سبز و چند گزینه ارزان قیمت که می توانید با خانه های خود ترکیب کنید آشنا می شوید.

 

 


طراحی های با شکوه ترین پشت بام ها:

  1. موزه: ساختمان و پارک دانگ دامون در کره جنوبی (سئول) به طراحی Zaha Hadid به مساحت تقریبی 7800 متر مربع که یک موزه، کتابخانه و امکانات آموزشی را در ترکیب با بام سبز در طراحی خود قرار داده است.

    dongdaemun-design-park-plazadongdaemun-design-park-plaza 2

  2. دانشکده هنر: دانشکده هنر، طراحی و رسانه در دانشگاه فن آوری نانیانگ در سنگاپور که به زیبایی توسط CPG Consultants طراحی شده است. این سازه با عایق مناسبی که دارد آب  باران  را برای آبیاری فضای سبز اطرافش جمع آوری می کند.
    green

  3. منطقه مسکونی: بیو ویلا در اسپانیا نمونه ای عالی از مهنسی و طراحی پایدار است که توسط Enric Ruiz-Geli طراحی شده است. این خانه دارای طراحی مدرن از کف تا به پنجره های سقفی است و سقف با شکوه سبز رنگ آن به زیبایی با محیط اطراف مدیترانه آن درآمیخته است.
    gironavillabio
  4. آکادمی علوم: آکادمی علوم کالیفرنیا، به طراحی معمار معروف جهانی "رنزو پیانو" (Renzo Piano دارای یک بام سبز بسیار خیره کننده است که بخش های گنبدی را می پوشاند. این بام سبز 0/01 کیلومتر مربعی یک افلاک نما، یک جنگل بارانی کاشته شده و یک آکواریوم در زیرش را پوشش می دهد.
    calacademy1
    rainforest
    academybuilding roof2
  5. فضای عمومی: پارک میلنیوم در شیکاگو، با مساحت 9/7 هکتاری، بعنوان یکی از بزرگترین بام های سبز در دنیا است. پشت بام دارای دو گاراژ برای پارک خودروها، یک مرکز ترانزیت و یک سالن چند منظوره اجرایی سرپوشیده است.
    millennium


    بام های سبز حتما نباید عجیب و غریب، گران و طراحی شده توسط متخصصان باشند. در اینجا به تعداد اندکی از ایده های بام سبز که هر کسی می تواند اجرا کند می پردازیم:

    1-
    بلوک های بام سبز: این یک راه حل سریع و آسان برای اجرای بام سبز است که می تواند در دسترس هر صاحبخانه ای باشد. بلوک های بام سبز واحد های پیش ساخته ای از جنس آلومینیوم آنودیزه شده با درجه بالاهستند. آن ها ابتدا در گلخانه ها کاشته و رشد داده می شوند و سپس به محل مورد نظر جهت نصب حمل می شوند.
    Green Roof Blocks

    2-
    بسته های سبز: این سیستم ساده دارای هزینه کمتری نسبت به هر محصول فضای سبز ساز دیگر است. بسته های سبز به طور منحصر به فردی با پلی اتیلن سنگین به شکل پیوسته درآمده اند  و به شکل واحد هایی درآمده اند که می توابند به آسانی بر روی سطح پشت بام نصب شوند. با کمی نگهداری، این نوع از پشت بام سازی می تواند مهیج باشد.
    Green Packs

    3- بام سبز از طریق قلمه زدن: این یک روش دیگر مقرون به صرفه از سیستم بام سبز است، اما ممکن است در مرحله اولیه به آبیاری نیاز داشته باشد. اما در صورتیکه به الگوهای رنگی دقیق نیاز دارید این پروژه برای شما مناسب نیست زیرا بعید است که به آن شکل رشد کند.

    4- استفاده از جوانه ها. جوانه ها قبلا در قالب های پلاستیکی رویانده می شوند و بعد به صورت دستی زیر لایه ای از خاک در بام قرارداده می شوند. این شیوه ایجاد بام سبز از شیوه قلمه زدن پر هزینه تر است، با این حال ریشه ها تمایل به رشد سریعتری دارند و مراقبت کمتری نیازی دارند. علاوه بر این، ترتیب دادن رنگ ها و الگوهای خاص در این شیوه بسیار آسان تر است.

    5- سنگفرش های دارای گیاهان. در این شیوه همانند بلوک های بام سبز، گیاهان قبلا در گلخانه ها در گلدان ها کاشته می شوند  و از آن ها مراقب می شود تا در سطح پشت بام نصب شوند. آن ها می توانند به سادگی در هر نوع طرحی چیده  شوند، از زوایای تیز گرفته تا خمیده. این تنوع برای هر نوع طراحی بام سبزه عالی است.
    Green-Roof-System-Xero-Flor-Profile-3D-Labeled

    بام های سبز ایده ای در راستای محیط زیستی سبزتر و سالم تر هستند و این امید وجود دارد که در آینده در خانه های ساده و حتی سازه های پیچیده، آن ها به عنوان یک گزینه استاندارد از سقف در نظر گرفته شوند.

http://www.onegreenplanet.org/lifestyle/green-roofs-nature-meets-urban-design/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


هشدار مركز صلح و محيط زيست به مناسبت روز جهاني مقابله با آثار جنگ
100 منطقه در عراق با اورانيوم ضعيف شده آلوده شده اند


 

 

 بزرگنمایی
 همزمان با ششم نوامبر،‌روز جهاني مقابله با آثار جنگ و درگيري هاي مسلحانه بر محيط زيست،‌ مركز صلح و محيط زيست ايران بيانيه اي صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «دنیا تاکنون شاهد جنگ‌های زیادی بوده که به نام تامین امنیت، عدالت و صلح رخ داده اند، اما در همه این جنگ ها از همان ابتدا محیط زیست و منابع طبیعی قربانیان ساکت بوده اند. بنابراین جا دارد از اعضای جامعه بین‌الملل و کشور‌های طرف اختلاف مصرّانه درخواست شود تا به جای درگیری به خویشتن داری، گفت و گو و حل مسالمت آمیز درگیری‌ها روی آورند. »

به گزارش سبزپرس متن كامل اين بيانيه بدين شرح است:

بیانیه مرکز صلح و محیط زیست به مناسبت ششم نوامبر،
روز جهانی‌ مقابله با آثار جنگ و درگیری های مسلحانه بر محیط زیست

تهران – ۶  نوامبر 2012، 16 آبان 1391

جوامع انسانی همواره تلفات و صدمات جنگ‌ها را با شمارش تعداد کشته‌ها و زخمی‌های نظامی و غیرنظامی، خرابی شهرها، روستاها و معیشت افراد معین کرده و به همین دلیل محیط زیست معمولا قربانی فراموش شده جنگ بوده است. در عین حال تخریب محیط زیست در اثر مناقشات مسلحانه سبب می شود زندگی‌ اقشار آسیب پذیر مورد تهدید قرار گرفته و با به خطر انداختن چشم انداز صلح پایدار، دور باطل تخریب رقم زده شود.

در خاورمیانه از افغانستان گرفته تا عراق، سوریه، لبنان و بحرین و در آفریقا از لیبی‌ گرفته تا مصر، سودان و کنگو، همه با درگیری‌های مخرب روبرو بوده اند. درگیری هایی که طی آن برای دست یابی‌ به مقاصد سیاسی و نظامی، مردم و زیست بوم مورد هدف قرار گرفته اند. اما در میان هزینه‌های انسانی‌ و اقتصادی مصیبت بار جنگ، اثرات مخرب بر محیط زیست و معضلات فراوان و بلند مدت آن مغفول مانده است. در حالی که خسارات وارده بر منابع آب و خاک و تنوع زیستی از این رهگذر می تواند در مواردی غیر قابل برگشت باشد و یا برای چندین نسل جبران نشود.

خسارات زیست محیطی‌ ناشی‌ از جنگ و خشونت و نیز فروپاشی نهاد‌های ذی ربط بعد از جنگ، امروزه بهداشت، معیشت و امنیت نوع بشر را در اغلب کشور‌ها مورد تهدید قرار می دهد. در عراق، خشک شدن نیزار‌ها و هورهای جنوب عراق در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نمونه ای از هدف قرار دادن عامدانه اکو سیستم برای دست یابی‌ به اهداف سیاسی و نظامی دولت صدام حسین بوده است. این اتفاق در حالی که اثرات مستقیم و فوری بسیار گسترده ای بر زندگی‌ مردم عراق داشته، دارای آثار درازمدتی نیز مانند آلودگی هوا و آکندگی هوای منطقه و حتی بسیاری از شهرهای ایران از ریزگرد‌های معلق بوده است.

مطالعات اخیر نشان می دهد دست کم ۱۰۰ منطقه در عراق با اورانیوم ضعیف شده و اثرات سلاح‌های رادیواکتیو انگلیسی‌ و آمریکایی در طول دو جنگ خلیج فارس، آلوده شده اند. گزارش های مشابهی‌ نیز در مورد بوسنی و هرزه گوین و کوزوو وجود دارد. برخی‌ ناظران معتقدند سلاح‌های مشابه در جنگ اخیر لیبی‌ نیز به کار رفته است. هر چند برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) و سازمان بهداشت جهانی‌ گزارش های ارزشمندی در این باره ارائه کرده اند، ولی‌ مطالعات بیشتر و نیز پروژه‌های پاکسازی برای این مناطق هنوز عملی‌ نشده اند.

از زمانی‌ که تخریب بیش از ۶۰۰ چاه نفتی‌ در کویت در پایان جنگ اول خلیج فارس سبب آلودگی های وسیع شد، محیط زیست شکننده این منطقه بخش زیادی از تنوع زیستی‌ و ظرفیت تولیدی خود را از دست داده است. دهه ها جنگ خانمانسوز در نوار غزه نیز  منابع آب های زیر زمینی‌ بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی را که برای آشامیدن و کشاورزی به آنها وابسته اند به شدت آلوده کرده است. افغانستان نیز پس از سال ها جنگ و ستیز داخلی‌ از بحران‌های محیط زیستی‌ مشابهی‌ رنج می برد. شرایطی که در انتظار سوریه نیز هست.

یکی‌ از اثرات معمولی‌ و مخرب درگیری های داخلی‌، آوارگی انبوه مردمانی است که از خشونت و عدم امنیت فرار می کنند. جا به جایی جمعیت در چنین حد و اندازه ای نه تنها سبب رنج و عذاب مردم و اختلال در فعالیت‌های اقتصادی شده، بلکه موجب خسارات شدید به محیط زیست به ویژه در مناطق خشک و لم یزرع یا مناطقی که از لحاظ زیست محیطی در درجه پستی قرار دارند، می شود. آوارگی بیش از ۲ میلیون نفر در دارفور در سال ۲۰۰۳، موجب بیابان زایی شدید، تنزل کیفیت خاک و بهره برداری بیش از حد از منابع آب های زیر زمینی‌ اطراف اردو‌گاههای پناهجویان شد.

از سوی دیگر تکنیک‌ها و سلاح‌های مدرن جنگی به سرعت در حال توسعه بوده و بالقوه عواقب مصیبت باری برای نوع بشر و محیط زیست دارند. در همین حال درگیری‌های زیادی، سال‌های سال حتی دهه‌ها به صورت زخمی چرکین ادامه پیدا می‌کنند و به تدریج جراحات خود را بر منابع طبیعی آشکار می سازند.

بنابراین از آنجا که محیط زیست و منابع طبیعی برای تثبیت صلح و توسعه پایدار حیاتی‌ هستند، ضرورت دارد مقررات بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه و هدف قرار دادن محیط زیست به هنگام مخاصمات تقویت شود. چنانچه منابع طبیعی به عنوان منابع تامین معیشت و زندگی‌ مردم، خسارت دیده یا تخریب شوند هیچگونه صلح پایداری متصور نخواهد بود.

ساز و کارهای حقوقی بین‌المللی موجود برای جلوگیری از تخریب عامدانه و آلوده کردن منابع طبیعی در زمان جنگ، کافی‌ نیست. مرور کلی‌ ساز و کارهای موجود مصراً به دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی توصیه می شود تا آنها را به صورتی کارآمد و موثر با پشتوانه حقوقی کافی‌ و نیز با تقویت ظرفیت‌های ملی‌ در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست در زمان جنگ به کار بندند.

دنیا تاکنون شاهد جنگ‌های زیادی بوده که به نام تامین امنیت، عدالت و صلح رخ داده اند، اما در همه این جنگ ها از همان ابتدا محیط زیست و منابع طبیعی قربانیان ساکت بوده اند. بنابراین جا دارد از اعضای جامعه بین‌الملل و کشور‌های طرف اختلاف مصرّانه درخواست شود تا به جای درگیری به خویشتن داری، گفت و گو و حل مسالمت آمیز درگیری‌ها روی آورند.

مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست که هر ساله اقدام به برگزاری نشستی به مناسبت 6 نوامبر و گرامیداشت «روز جهانی‌ مقابله با آثار جنگ و درگیری های مسلحانه بر محیط زیست» می کند، امسال با صدور این بیانیه، تهدیدات جنگ را بر بنیان تمامی اهداف توسعه پایدار مورد توجه قرار داده و از جوامع و سازمان‌های بین‌المللی می خواهد در جهت صلح و حفظ تنها کره مسکون برای بشر بیش از پیش در انجام تعهدات خود تلاش کنند. »

کد خبر : 91081020
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اکولوژی محیط های مختلف

1) بیوم توندرا(Tundra): توندرا بمعنی سرزمین های باز و بدون درخت است، منطقه توندرا تقریباً بین عرضهای جغرافیایی 57 درجه و مناطق قطبی می باشد. مساحت توندرا در نیمکره شمالی بیشتر از نیمکره جنوبی می باشد. دو نوع توندرا وجود دارد: الف) توندرای قطبی که در عرضهای جغرافیایی بالا وجود دارد، ب)توندرای آلپی(کوهستانی) که در ارتفاعات بالا تشکیل می شود. پوشش گیاهی هردو توندرا تقریباً یکنواخت است اما مساحت توندرای قطبی خیلی بیشتر از کوهستانی است. عوامل محدودکننده رشد گیاهان در توندرا سرما(7 ماه ازسال درجه حرارت زیر صفر درجه)، کوتاه بودن دوره رویش گیاهان ، وجود بادهای سرد وشدید، وجود لایه منجمد دائمی در زیر خاک(باعث عدم نفوذ ریشه گیاهان به خاک) و بارش اکثراً بصورت برف(300-500میلی متر) می باشد. توندرا تبخیر بسیار کمی داشته و تولید بسیار کم(5/0 گرم در مترمربع درسال) است، چون انرژی کم بوده و فصل رشد گیاهان کوتاه می باشد. پوشش گیاهی توندرا: انواع گلسنگ ها، خزه ها، جگن، گیاهان چوبی پاکوتاه مثل بید علفی(Salix herbaceae) و توس پاکوتاه(Betula nana) جانوران توندرا: گوزن کاریبو، روباه قطبی، خرس قطبی. جغد برفی و باقرقره.

2) بیوم تایگا یا بیوم جنگلهای سوزنی برگ شمالی(Taiga or Coniferous Boreal Forest Biome): این بیوم بعد از توندرا در محدوده عرضهای 60-50 درجه قرار دارد و 11 درصد از خشکی های زمین را دربرمی گیرد. بارندگی درحدود 500-375 میلی متر بوده و اکثراً بصورت برف می باشد. تبخیر بسیارکم و فصل رشد گیاهان در تایگا بیشتر از توندرا بوده و تقریباً تا 4 ماه از سال طول می کشد. تولید تایگا بیشتر از توندرا بوده امّا از سایر بیوم های جنگلی کمتر می باشد. خاک این بیوم اسیدی بوده و کشورهایی مثل سوئد و قسمت هایی از روسیه در آن قرار دارد. پوشش گیاهی تایگا شامل درختان سوزنی برگ و همیشه سبزمثل کاج(Pinus)، کاج نوئل(Piceae)،لاریکس(Larix)و نرّاد(Abies) می باشدکه مهمترین جنگلهای صنعتی جهان را تشکیل می دهد. جانوران تایگا شامل انواع بی مهرگان موجود در خاک، سوسک پوست خوار، حشرات برگخوار، سنجاب، سمور، گوزن، گوزن کاریبو می باشد.

3) بیوم جنگلهای معتدل خزان کننده(Deciduous Temperate Forests Biome): این بیوم در عرضهای جغرافیایی میانه مانند آمریکای شمالی، اروپا و بخشهایی از ژاپن گسترش دارد. بارندگی در این بیوم نسبتاً زیاد بوده و حدوداً بین 800-1500 میلی متر متغیر است. فصول سال مجزا و مشخص می باشد. زمستان3-4 ماه طول می کشد. تولید این بیوم بیشتر از تایگا و توندرا بوده و شبکه غذایی در این بیوم بسیار پیچیده بوده و لایه های رویشی علفی، درختچه ای و درختی وجود دارد. تخریب های انسانی از جمله تبدیل به مزارع، مناطق مسکونی و ...، آتش سوزی، بهره برداری شدید بصورت چرای دام و چوب جنگلی شدید می باشد. پوشش گیاهی علفی شامل شقایق، بنفشه در کف جنگل. درختچه ای ها شامل فندق، اقاقیا. درختی ها شامل بلوط، ون، ممرز، سکویا،

جانوران: دارکوب ها، گوزنها، خرس، روباه و خرگوش   نیچ اکولوژیک پرندگان به واسطه اشکوب بندی متنوع عمودی وجود دارد و هریک از گونه ها در محدوده ارتفاعی لانه ساخته و زندگی می کنند.

4) بیوم جنگلهای بارانی حارّه(Tropical Rain Forests Biome): این بیوم دارای بیشترین میزان بارندگی 2000-4000 در سال است. رطوبت زیاد و کم بون اختلاف دمای زمستانی و تابستانی سبب شده است که درختان همیشه سبز به جای درختان پهن برگ خزانی جانشین شده اند. مناطقی مثل جنوب شرقی آسیا، غرب افریقا و مرکز آمریکا در این بیوم قرار دارند. در این اکوسیستم ها نورخورشید نسبتاً زیاد و تفاوت زیادی بین فصول سال مشاهده نمی شود. متوسط دما 25-27 درجه در اسال می باشد. تنوع گیاهی و جانوری این بیوم نسبت به سای بیوم ها زیاد می باشد. این بیوم پُرتولیدترین بیوم دنیا می باشد. در این بیوم 5 لایه رویشی(اشکوب گیاهی) وجود دارد.


A.                  درختان بلندقد 40-80 متر

B.                   درختان متوسط قد 15-40 متر

C.                   درختان کوتاه قد 5-15 متر

D.                  بوته ها و علفی های بلندقد

E.                   گیاهان علفی کف جنگل و گیاهان سایه دوست


پوشش گیاهی: بلوط، برگ بو، خاس(Ilex)، انجیر، تمبرهندی، آناناس.              جانوران: میمون، سنجاب، مارها(بوآ، پیتون)، گاووحشی، فیل، ببر.

5) بیوم علفزار معتدله(Temperate Grassland Biome): علفزار مناطق معتدله نواحی وسیعی از غرب اروپا تا جنوب سیبری در قزاقستان را دربرمی گیرد. در این بیوم درخت بسیار کم و پراکنده است. بارندگی 250-270 میلی متر در سال می باشد. تبخیر و تعرق زیاد است. این بیوم اکثراً بصورت چراگاهها و مراتع هستند و قابل تبدیل به جنگل نمی باشند، چون میزان بارندگی کم است. پوشش گیاهی شامل Stipa، Aristida، Festuca، Poa، Artemisia، Medicago، Onobrychis. جانورانی مثل بوفالو، اسب های وحشی، سگ های مرتعی(Cynomys)، غزال، موش،مار افعی و مار کُبری زیست می نمایند.

6) بیوم بیابان(Desert Biome): بیابانها حدود 20 درصد خشکی ها را اشغال می نمایند و عمدتاً در عرضهای جغرافیایی 30 درجه شمالی و جنوبی در سطح کره زمین پراکنده اند. در بیابانها بارندگی نامنظم و کمتر از 250 میلی متر در سال بوده و تبخیروتعرّق پتانسیل در حدود 1000میلی متر در سال می باشد. تفاوت دمای شب و روز زیاد بوده(تا 60 درجه) و وزش باد زیاد است. فرسایش بادی بعلّت وجود بادهای تند، زیاد می باشد. در این بیوم تولید بسیار کم است. پوشش گیاهی: تروفیت ها(Therophyte ) قسمت عمده را تشکیل داده و تروفیت به گیاهانی گفته می شود که دوره های نامساعد سال را بصورت بذر می گذرانند، بعبارت دیگر در بیابان پس از اولین بارندگی سریع سبز شده و زود هم به بذردهی می رسند مثل گندمیان یکساله و گیاهان گوشتی مانند کاکتوس، آگاو، گز(Tamarix)، اسکنبیل(Calligonum)، تاغ.  جانوران: موش، کفتار، هوبره.

 

مقایسه تولید زیستی در بیوم های مختلف: تولید در بیوم های مختلف کره زمین بترتیب صعودی بصورت جدول زیر است.

نوع بیوم

جنگلهای پرباران حارّه

جنگلهای معتدله خزان کننده

جنگلهای سوزنی برگ شمالی(تایگا)

علفزار معتدله

توندرا

بیابان

تولید kg/m2/year

9000

5850

3600

2250

630

315


مناطق رویشی ایران(اکوسیستم های خشکی):

1) منطقه رویشی هیرکانیا(جنگلهای معتدل و مرطوب): این منطقه اراضی جلگه ای دریای خزر، کوههای البرز و امتداد شرقی آنرا تا پارک ملّی گلستان دربرمی گیرد. میزان بارندگی بطور میانگین 1000میلی متر درسال بوده و میزان بارندگی از غرب به شرق کاهش می یابد. جنگلهای این منطقه از ارتفاع 20متر تا 2500متر از سطح دریا قرار دارند. اکنون نقاط جلگه ای این جنگلها به کاشت محصولات زراعی و باغی(برنج،پنبه،مرکبّات،چای و گندم) تبدیل شده است. جوامع گیاهی موجود در این منطقه عبارتنداز: جامعه گیاهان شن دوست، جامعه گیاهان بستر رودخانه ها، جامعه گیاهان آبدوست، جامعه افراسفیدپلت-توسکا، جامعه شمشاد، جامعه بلوط-شمشاد، جامعه بلوط-ممرز،جامعه انجیلی-ممرز، جامعه راش، جامعه راش-ممرز، جامعه بلوط اوری، جامعه توس، جامعه گیاهان ارتفاعات بلند.

2)منطقه ایرانو-تورانی: این منطقه70 درصد ایران را در ناحیه مرکز ایران شامل شده و از شمال به جنگلهای خزری و از جنوب هم خلیج و عمانی متصل می شود. جوامع گیاهی موجود در این منطقه عبارتنداز: جامعه اُرس، جامعه بلوط غرب، جامعه پسته، جامعه بنه-بلوط، جامعه بادام وحشی، جامعه سماق،جامعه کیکم-تنگرس، جامعه درمنه، جامعه گیاهان بالشتی، جامعه آویشن-گون، جامعه درمنه-گون، جامعه پرند، جامعه گز، جامعه قیچ،جامعه گیاهان شورپسند، جامعه پده، جامعه سبد، جامعه گیاهان شن دوست، جامعه تاغ.

3)منطقه خلیج و عمانی: این منطقه تحت تاثیر خلیج فارس و دریای عمان بوده و دارای آب و هوای گرم و مرطوب می باشد. جوامع گیاهی موجود در این منطقه عبارتنداز: جامعه کُنار، جامعه کهور، جامعه آکاسیا، جامعه شیشم، جامعه کلیر، جامعه داز، جامعه لب دریا(حرّا و چندل).

ب: اکوسیتم های آبی(Terrestrial Ecosystem)

دریاها و اقیانوسها حدود 70درصد از سطح زمین را دربرگرفته اند و براساس خواص شیمیایی مانند مقدار نمک، محیط آب به دونوع اکوسیستم آب شیرین و آب شور تقسیم می شوند. گسترش آبهای شور(99%) بسیار زیادتر از آب شیرین(1%) می باشد.

اکوسیتم آب شیرین(Freshwater Ecosystem): آبهایی هستند که غلظت نمک در آنها کمتر از 0.5 % می باشد. اکوسیستم های آب شیرین به دو دسته آبهای ساکن(دریاچه، آب بند، مانداب و مرداب) آبهای جاری(چشمه و رود). آبهای جاری نسبت به آبهای ساکن از اکسیژن بیشتری برخوردارند.

اکوسیتم آب شور

آبهایی هستند که غلظت نمک در آنها عموماً بین 5/3-4 % می باشد. اقیانوس ها بزرگترین اکوسیستم های آب شورهستند.

موجودات زنده اکوسیستم های آبی: با توجه شکل زندگی موجودات زنده در آب بشرح زیر تقسیم بندی می نمایند.


ü        بنتوزها(Benthos) موجودات کف زی آب هستند که در داخل یا روی بقایای حاصل از موجودات زنده زندگی می نمایند.

ü        پری فیتون ها(Periphyton) موجودات زنده ای هستند که به سطح گیاهان(مانند ساقه، برگ) یاهرسطح دیگری می چسبند.

ü        پلانکتون ها(Plankton) موجودات شناوری هستند که توسط جریان آب جابجا می شوند و از خود قدرت حرکت ندارند(فقط توانایی جابجایی عمودی را دارند). پلانکتون ها به پلانکتون های گیاهی(Phytoplankton) و پلانکتون های جانوری(Zooplankton) تقسیم بندی می شوند.

ü        نکتون ها(Nekton) موجوداتی هستند که در داخل آب بوسیله فعالیت خود آزادانه شنا(در جهت جریان یا خلاف جریان آب) نموده مانند ماهی ها، خرچنگها و پستانداران آبزی.

ü        نستون ها(Neuston) موجودات زنده شناور یا ساکن در روی سطح آب گفته می شود برخی از حشرات.

http://www.atrakchali.blogfa.com/post-8.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مقاله علمي اکولوژي جانوران جنگل‌ها

اکولوژي جانوران جنگل‌ها

درخت مهم‌ترين عامل سازنده جنگل است، ولي جنگل مجموعه‌اي متعادل از عوامل زنده و غير زنده محسوب مي‌شود.
اغلب جنگل‌ها داراي درختچه و گياهان علفي و تعداد زيادي گونه جانوري هستند. در ميان جانواران ، بي‌مهرگان همچون کرم خاکي بسيار مهم هستند تا آن حد که يکي از نشانه‌هاي سلامت جنگل ، وجود اين جانور است.
در کنار بي‌مهرگان، جانوران مهره‌دار به دليل جثه بزرگتر، نمود بيشتري در حيات جنگل دارند. اين جانواران با تکميل زنجيره غذايي، نقش مهمي در شبکه حيات جنگل ايفا مي‌کنند و چون تعدادشان کمتر از بي‌مهرگان است بيشتر درمعرض انقراض قرار دارند.
کارشناسان مي‌گويند : جنگل‌هاي خزري در شمال ايران گذشته از تنوع گياهي بالا، از نظرتنوع جانوري نيز غني محسوب مي‌شوند. براي مثال 50درصد پرندگان ايران در جنگل‌هاي شمال زندگي مي‌کنند در حاليکه مساحت اين جنگل‌ها يک صدم مساحت کشور است.
کارشناسان با اشاره به کم توجهي به موضوع مهم جانورشناسي جنگل‌هاي شمال بر لزوم حفظ و انجام تحقيق و پژوهش در زمينه جانوران اين منطقه تاکيد کردند.
کارشناس ناظر اداره‌کل منابع طبيعي غرب مازندران درباره جانواران غرب مازندران گفت : در اين منطقه، پرندگاني همچون گنجشگ ، سار، دارکوب و پستانداراني نظير خرس، شوکا، تشي و جوجه تيغي ديده مي‌شوند.
" عباس تقي‌پور" ، بي‌توجهي به جانوران را يکي از نقايص در تدوين طرح‌هاي جنگل داري دانست و افزود : در حالي که نمي‌توان جنگل را بدون جانور در نظر گرفت.
وي تاکيد کرد : قطع درختان با اره موتوري، به دليل سر و صدايي که ايجاد مي‌کند، بسياري از جانواران را فراري مي‌دهد، بنابراين کاهش قطع درختان يکي از راه‌هاي حفظ جانوران است.
اين کارشناس ارشد جنگل داري پيشنهاد کرد : بهتر است در بعضي از حوزه‌ها، هدف اصلي ، توجه به حيات وحش باشد و برنامه‌ريزي براي آن حوزه‌ها، با اين گرايش انجام شود.
تقي پور ادامه داد : ما به چوب جنگل احتياج چنداني نداريم و مي‌توانيم چوب وارد کنيم، بنابراين لزومي ندارد با قطع درختان و ترساندن جانوران ، طبيعت جنگل را به هم زنيم.
کارشناس ناظر اداره‌کل منابع طبيعي غرب مازندران اضافه کرد: درمدت نزديک به 20سال فعاليت شغلي ، تاکنون نديدم و نشنيدم که بر روي جانوران جنگل در منطقه تحقيق شود.
به گفته او تحقيقات سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه جانور شناسي، اغلب در خارج از جنگل‌هاي شمال است و دانشگاهيان نيز کار چنداني دراين‌باره انجام نداده‌اند.
تقي پور درباره شکار غيرمجاز در جنگل تصريح کرد : اغلب شکارچيان غير مجاز ، محلي يا خوش نشينان غير بومي هستند که بيشتر کل و بز را شکار مي کنند.
استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات درباره جانوران جنگل‌هاي شمال يادآور شد : تا چند دهه پيش حتي در نواحي نزديک به شهر و روستا صداي گوزن شنيده مي‌شد ولي اکنون در داخل جنگل نيز به دشواري مي‌توان گوزني يافت.
" ابراهيم عادلي " افزود: شوکا، يکي از کوچکترين و زيباترين انواع گوزن است که در جنگل‌هاي انبوه شمال زندگي مي‌کند و به دليل علاقه به گياهان نرم و آب زياد ، نزديک به آب ، زيستگاه خود را انتخاب مي‌کند.
وي گفت: اين جانور مهاجرت نمي‌کند و فقط کوچ ارتفاعي تابستانه و زمستانه دارد و در پارک ملي گلستان فراوان است.
اين استاد دانشگاه در ادامه افزود : يکي از جانوران جنگل‌هاي شمال ، " قوچ شامل شرقي" است که بيشتر در پارک ملي گلستان و به صورت حفاظت شده است.
عادلي درباره " قوچ البرز مرکزي " که در دامنه کوه‌هاي البرز مرکزي زندگي مي‌کند، خاطرنشان کرد: اين قوچ ازآميزش قوچ‌هاي ارمني و آرکال بوجود آمده و مانند قوچ آرکال، در زيرگردن موهايي بلند دارد.
استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات اظهار داشت : روباه معمولي يا روباه قرمز جانوري است که در همه مناطق ايران به جز نواحي بياباني وکويري پراکنش دارد و روباه " سر دم سياه " مخصوص شمال ايران است.
وي بيان داشت : شغال نيز در همه جاي ايران پراکنده‌است و بيشتر در اطراف روستاها و سواحل درياهاست و غذايش مرغ خانگي و تخم پرندگان است ولي درکل همه چيز خوار محسوب مي‌شود و گاهي گياه و کرم هم مي‌خورد.
يکي ازجانوران جنگل‌هاي شمال، خرس قهوه‌اي است که عادلي درباره آن گفت:
رنگ اين جانور قهوه‌اي حنايي و زيستگاه آن اغلب درجنگل‌هاي انبوه است و حس بينايي ضعيف و حس بويايي و شنوايي قوي دارد.
اين استاد دانشگاه افزود: راسو، ازکوچکترين گوشت خواران ايران است که‌در جمعيت‌هاي کم در بعضي ازمناطق به خصوص شمال ايران زيست مي‌کند.
وي اظهارداشت: اردک نوک پهن يکي از پرندگان مهاجر جنگل‌هاي شمال است که بين نر و ماده آن اختلاف فاحشي وجود دارد و در پاييز به اين منطقه مي‌آيد.
عادلي با اشاره به وجود اردک خاکستري (اره‌اي ) در شمال گفت: اين پرنده رنگي مرمري دارد و تنها گونه‌اي است که نر و ماده‌اش چندان با هم اختلاف ندارند.
وي افزود: " کبک دري " در کوهستان‌هاي البرز زندگي مي‌کند و کبک خزر هم ناميده مي‌شود و پرنده‌اي منزوي است.
کارشناس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره پرندگان جنگل‌هاي شمال اضافه کرد : قرقاول، کبک، بلدرچين، کبوتر، قرقي، شاهين، قوش، دال (کرکس)، عقاب و جغد مهم‌ترين پرندگان اين منطقه محسوب مي‌شوند که تاکنون 191گونه از 37تيره شناسايي شده است.
" عيسي بوداغي" افزود : مرال، شوکا، کل، بز، پلنگ، گرگ، خوک، خرس،روباه ، شغال و سمور از پستانداران شاخص اين منطقه به شمار مي‌روند.
وي گفت: جوجه تيغي، بذر و ريشه درختان را مي‌خورد و به جنگل خسارت وارد مي‌کند ولي چون حشرات و موش‌ها را هم مي‌خورد به برقراري تعادل در جنگل کمک مي‌کند و محاسناتش بيش از زيانهايش است.
اين کارشناس اظهار داشت: برخي از خفاش ها، حشره‌خوار هستند و اغلب در شب پرواز مي‌کنند و فقط حشرات مضر را مي‌خورند.
بوداغي گفت: خرگوش در بهار و تابستان از برگ و جوانه درختان جوان و در زمستان از پوست نهال‌ها وبه ويژه راش و افرا تغذيه مي‌کند و دربعضي اوقات باعث از بين رفتن نهال‌ها مي‌شود.
کارشناس سازمان جنگل‌ها افزود: موش جنگلي از بذر، جوانه، پوست و ريشه جوان درختان تغذيه مي‌کند و خسارت زيادي به جنگل وارد مي‌کند.
وي گفت: گرگ، شغال، روباه، خرس قهوه‌اي و گورکي با وجود برخي زيان‌ها در کل به حفظ تعادل در جنگل کمک مي‌کنند و مفيد محسوب مي‌شوند.
بوداغي با اشاره به زيان‌هاي خوک براي جنگل گفت : اين حيوان از بذر درختان تغذيه مي‌کند و در هنگام کندن زمين براي يافتن حشرات ممکن است به ريشه يا تنه درختان آسيب برساند اما چون از حشرات و لاروها تغذيه مي‌کند و باعث پخش بذر مي‌شود، مفيد است.
کارشناسان امر يادآور شدند : با وجود تنوع گونه‌هاي جانوري در ايران به ويژه جنگل‌هاي شمال ، هنوز شناخت دقيقي از آنها وجود ندارد به ويژه آنکه براي اداره بهتر جنگل، بايد جانوران آن را شناسايي کرد.
آنان مي‌گويند : در جنگل، موجودات مختلف بر يکديگر تاثير مي‌گذارند و نمي‌توان گياه و جانور را دو واحد بي‌ارتباط با هم در نظر گرفت.
کارشناسان تاکيد کردند : با توجه به کم‌توجهي تاريخي به جانور شناسي جنگل‌هاي شمال، شايسته است مراکز دانشگاهي و تحقيقاتي، پژوهش‌ها و بررسي هاي پردامنه‌اي را در اين زمينه انجام دهند.
به اعتقاد آنان نتايج اين تحقيقات به طور مستقيم درجانورشناسي و به طور غيرمستقيم در ساير علوم از جمله جنگل داري کاربرد خواهد داشت.
يک نوع بيوم است که در در دو طرف شمالي و جنوبي خط استوا قرار دارد . در واقع بخشهايي از آفريقا ، آسيا ،آمريکاي جنوبي و مرکزي ، بسياري از جزاير اقيانوس آرام و همچنين انتهاي جنوبي ايالات متحده را در بر مي گيرد. از لحاظ وسعت ، وسيعترين بخش آن در آمريکاي جنوبي است که شامل نيمي از قاره مي باشد .
ميانگين بارندگي سالانه آن در حدود cm 230 يا کمي بيشتر است . سال در آن به شکل دو فصل باراني و تقريبا خشک تقسيم ميشود و دماي آن بندرت از 22 درجه سانتي گراد پايين تر مي آيد يا از 32 درجه سانتي گراد بالاتر مي رود . در نواحي پر باران اين بيوم به جنگل باراني rain forest يا جنگل ابري cloud forest موسوم است . در برخي از نواحي که مقدار بارندگي کمتر است وي‍‍ژگي هاي جنگل برگريز deciduous forest را دارد و در نواحي خشک تر درختان تيغ دار در آن رشد کرده اند .
تنوع گياهان و جانوران در اين بيوم خيلي زياد است . درختان اکثرا پهن برگ ، چوبي و سخت هستند و برگريزي در تمام سال و نه فصل خاصّي مي ريزد.
جانوران اين بيوم غالبا شب فعال مي باشند . از جمله جانوران درخت نشين آن عبارتند از : موش ، ميمون ، موش صحرايي ، سنجاب و انواع ديگري از پستانداران . البته مار ، قورباقه ، مارمولک و انواع حشرات نيز يافت ميشود . داراي پرندگاني همچون طوطي ها ، شاخ منقاري ها و توکان ها و ... است . در اين بيوم پرندگان شکاري کم هستند . پستانداران جنگل هاي استوايي کوچک جثه تر از نواحي معتدله هستند اما داراي حيوانت خونسرد درشت اندام مثل کروکوديل هاي غول آسا ، مارهاي بزرگ و مارمولک ها مي باشد . دوزيستان و حشرات آن نيز درشت تر مي باشند .
در اين بيوم به دليل بار انگلي بالا جمعيت يک گونه نمي تواند خيلي زياد شود و يا اينکه غالبيت پيداکند اما بيشترين تنوع زيستي را در اين بيوم داريم يعني تعداد گونه ها خيلي زياد است .
بدليل آسيب پذيري و حساسيت جنگلهاي استوايي و همچنين دارا بودن بخش عمده اي از تنوع زيستي و ذخيره ژنتيکي دنيا ،هماهنگي بين المللي در امر حفاظت و مديريت اين مناطق لازم و حياتي است .

  http://www.sabatabligh.com/article_7494/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

موش
طرح ويژه کنترل جمعيت موش در دو محور وليعصر(عج) و شريعتي با موفقيت به پايان رسيد.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس محمد هادي حيدرزاده، رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به پايان طرح ويژه کنترل جمعيت جانوران مضر شهري اظهار کرد: اين طرح در دو محور از خيابانهاي وليعصر(عج) و شريعتي طي دو فاز روزانه و شبانه اجرا شد. وي در ادامه هدف از اجراي اين طرح را ارائه خدمات به شهروندان تهراني در راستاي ايجاد محيطي پاکيزه و سالم دانست و گفت: طرح مذکور در دو محور فوق با استفاده از روش‌هاي تلفيقي مبارزه شيميايي و اتلاف با تفنگ بادي انجام شده است. حيدرزاده افزود: تقسيم‌بندي محورهاي وليعصر(عج) و شريعتي به تفکيک هر منطقه جهت اجراي 4 مرحله مبارزه شيميايي شامل شناسايي منافذ، طمعه‌گذاري منافذ و بازبيني منافذ طمعه‌گذاري شده و در صورت لزوم لانه کوبي و انسداد مقاوم و جمع‌آوري لاشه صورت پذيرفته است. رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران گفت: در مجموع 15 شب اجراي طرح ويژه کنترل جمعيت جانوران مضر شهري از طريق اسلحه بادي 781 موش اتلاف شدند. وي اظهاراميدواري کرد که با آموزش و فرهنگسازي در زمينه کاهش توليد زباله و جلوگيري از آلوده کردن محيط توسط اصناف زباله ساز جمعيت جانوران مضر شهري کنترل شود که اين موضوع با همکاري و همياري شهروندان شهر تهران ميسر خواهد شد. لازم به ذکر است اين طرح به صورت ماهانه از سوي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار در محورهاي مختلف سطح شهر تهران اجرايي خواهد شد.

 

کد خبر :7858   زمان مخابره: 1:4:52 - 16/8/1391


 

 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گرگ


مسؤول انجمن حافظان محيط زيست آخشي‌جان (بادرود) گفت: قرار است پارک ملي کوير 50 کيلومتر گسترش يابد که اين گسترش سبب مي‌شود بخش قابل توجهي از منطقه بادرود به اين پارک بپيوندد

عبدالعظيم شکاري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: در نواحي بياباني حيوانات متنوعي وجود دارد زيرا فضاهاي باز و دشت، قدرت تاخت و تاز بيشتري به حيوانات مي‌دهد، اما حيوانات به اين دليل که مي‌توانند خود را هم‌رنگ مناطق کنند چندان قابل رويت نيستند. وي بيان کرد: شهر بادرود به دليل قرار گرفتن در ابتداي بيابان مرکزي ايران برخلاف تصورات عامه مردم از نظر حيات وحش بسيار قوي‌تر از نواحي کوهستاني و جنگلي است. مسؤول انجمن حافظان محيط زيست آخشي‌جان (بادرود) با اشاره به اينکه منطقه بادرود از نظر وجود گربه‌سانان قوي است، افزود: منطقه بادرود تا پشت بند نرگسي در پارک ملي کوير قرار دارد و اين منطقه داراي يوز پلنگ آسيايي، گربه وحشي و کاراکال است. شکاري ادامه داد: شهر بادرود از نظر وجود سگ‌سانان نيز بسيار قوي است؛ قوي‌ترين و فربه‌ترين گرگ ايران در نزديکي اين شهر زندگي مي‌کند. وي با بيان اين‌که شکار بيش از حد حيوانات حلال گوشت و تخريب محيط زيست جانوران دو معضل بزرگ کشور است، تاکيد کرد: در منطقه بادرود گرگ‌ها توانستند خود را با اين شرايط عادت دهند و جمعيت خود را افزايش داده و امروز گرگ‌ها براي جست و جوي غذا به شهر بادرود و دامداري‌ها حمله مي‌برند و اين يک تهديد بسيار بزرگ براي منطقه است. مسؤول انجمن حافظان محيط زيست آخشي‌جان (بادرود) بيان کرد: اين منطقه از نظر وجود خزندگان نيز بسيار قوي بوده و يکي از نيرومندترين عقرب‌هاي کشور يعني عقرب سياه هفت بند در بادرود زندگي مي‌کند. شکاري به کارخانه سيمان موجود در نزديکي بادرود اشاره کرد و گفت: در هر مکاني که کارخانه سيمان وجود داشته باشد شيوع بيماري‌هاي ريوي، قلبي و پوستي به شدت افزايش مي‌يابد. وي با بيان اينکه فيلتراسيون کارخانه‌ها در کشور آلودگي‌ها را به ميزان استاندارد کاهش نمي‌دهد، بيان کرد: فيلترهاي موجود در کارخانه‌هاي سيمان داراي حجم خاصي از فيلتراسيون است و هر چند مدت بايد تعويض شود و اين کار معمولا در کشور به صورت شبانه انجام مي‌شود. مسؤول انجمن حافظان محيط زيست آخشي‌جان (بادرود) به جانمايي اين کارخانه اشاره کرد و گفت: بادرود در ابتداي بيابان مرکزي ايران قرار دارد و سمت وزش باد در اين منطقه به شدت تغيير مي‌کند و بايد پرسيد چرا آلودگي کارخانه‌اي که درآمد حاصل از آن به شهرستان نطنز اختصاص مي‌يابد بايد سهم مردم بادرود شود؟! شکاري با اشاره به اينکه سيستم‌هاي اداري در شهرهاي کوچک کشور، NGOها را مدنظر قرار نمي‌دهند، افزود: چندين بار اعتراض اعضاي اين انجمن به دفن زباله در نزديکي امامزاده آقا علي عباس(ع) با جواب "به شما مربوط نيست " مسؤولان مواجه شد و اما سرانجام پيگيري اين موضوع سبب شد شهرداري مکان دفن زباله را تغيير دهد. وي به منطقه‌اي مشترک براي دفن زباله‌هاي بادرود، نطنز و اردستان اشاره کرد و گفت: در جلسه‌اي که با رييس اداره کل محيط زيست استان اصفهان برگزار شد مقرر شد که اين مکان هرچه زودتر در اختيار مسؤولان اين مناطق قرار گيرد اما متاسفانه تا اين لحظه پاسخي دريافت نشده است. مسؤول انجمن حافظان محيط زيست آخشي‌جان (بادرود) با اشاره به اين‌که گياهان موجود در دنيا در حال از بين رفتن است و بيابان‌ها افزايش يافته‌اند، ادامه داد: قرار است پارک ملي کوير 50 کيلومتر گسترش يابد که قسمت اعظم منطقه بادرود را در بر خواهد گرفت.


کد خبر :7857   زمان مخابره: 0:57:9 - 16/8/1391



 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکارچي
مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي گفت: پروانه شکار پرندگان خشکزي، آبزي و کنار آبزي در خراسان جنوبي صادر شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان جنوبي، حميد صالحي در جمع خبرنگاران گفت: متقاضيان داراي اسلحه ساچمه‌زني معتبر و دفترچه شناسايي شکارچيان مي‌توانند با مراجعه به يکي از شعب پست يا دفاتر پيشخوان دولت، نسبت به تکميل و ارسال مدارک اقدام و از طريق پست پروانه شکار مورد نظر را دريافت کنند. وي تصريح کرد: در سال جاري صدور پروانه شکار براي پرندگان خشک‌زي، آبزي و کنار آبزي به تفکيک صادرمي‌شود. مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي افزود: شکار با پروانه عادي پرندگان غير حمايت شده در طول فصل شکار فقط در دو روز پاياني هر هفته يعني پنج‌شنبه و جمعه مجاز است و دارندگان پروانه در هر سفر مجاز به شکار حداکثر چهار قطعه از پرندگان غير حمايت شده "اعم از خشک‌زي و آبزي" هستند. صالحي از صدور پروانه شکار و صيد پرندگان وحشي غير حمايت شده خشکزي، آبزي و کنار آبزي در خراسان جنوبي خبر داد.


کد خبر :7856   زمان مخابره: 23:54:16 - 15/8/1391



 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهران
مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با بيان اين که تهران از ابتداي سال تاکنون حتي يک روز هواي پاک نداشته است گفت: به طور معمول از اواسط آبان تا اواسط دي ماه با شرايط وارونگي دما و پديده اينورژن مواجه مي شويم، اکنون نيز بايد گفت که پديده اينورژن در راه است و آمادگي در مقابل اين پديده نيازمند اقداماتي است که در طول زمان بايد انجام شود.

 

به گزارش همشهري آنلاين، دکتر يوسف رشيدي با بيان اين مطلب افزود: با سرد شدن زمين و کاهش دما ، معمولا شرايط اينورژن پديد مي آيد، البته اين موضوع مختص ايران يا تهران نيست اما با توجه به اينکه ما با مشکلاتي مانند مناسب نبودن کيفيت خودروها و سوخت مواجه ايم، بيشتر شاهد وقوع اينورژن هستيم.وي با بيان اينکه سال گذشته در مجموع حدود 2 هفته شاهد وارونگي دما ، پايداري هوا و حالت اينورژن در پايتخت بوديم گفت: احتمال دارد که از اواخر آبان و به ويژه در آذر و دي ماه بازهم حالت اينورژن در تهران ايجاد شود.وي تصريح کرد : متاسفانه شهروندان تهراني از ابتداي سال تاکنون حتي 1 روز هواي پاک تنفس نکرده اند و در صورت ايجاد حالت اينورژن بايد منتظر روزهايي باشند که آلودگي هوا بازهم افزايش يابد.رشيدي با بيان اينکه براي حل معضل آلودگي هوا بايد ميزان توليد آلودگي را کاهش داد گفت: مردم نمي توانند خيلي در کاهش آلودگي هوا نقش داشته باشند ، چرا که در حد امکان از ظرفيت ناوگان حمل ونقل عمومي استفاده مي کنند و در اين ميان براي کاهش آلودگي هوا بايد اقدامات اساسي و ريشه اي صورت گيرد.مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران تاکيد کرد: جلوگيري از تردد هرنوع وسيله نقليه دود زا براساس قانون و ترويج جايگزيني مبدل هاي کاتاليستي جديد در خوردوهايي که مبدل آنها فاسد شده است، دو راه کاري است که در کوتاه مدت مي تواند نقش بسيار مهم و تاثير گذاري بر کاهش آلودگي هوا داشته باشد و با توجه به نزديک شدن شرايط اينورژن و وارونگي دما اقدامي موثر در کاهش ميزان آلايندگي هاي هوا باشد.رشيدي گفت: به موازات اين اقدامات که در کوتاه مدت مي تواند بر کاهش آلودگي هوا تاثير گذار باشد، بايد نسبت به ارتقاي کيفيت خودروها و سوخت و توسعه حمل و نقل عمومي توجه ويژه صورت گيرد.
http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7855

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خراسان جنوبي مقام نخست توليد زرشک را در جهان دارد
 
 رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي گفت: خراسان جنوبي با توليد 98.8 درصد زرشک ايران مقام نخست توليد اين محصول در جهان را داراست.
 
 

به گزارش مهر، غلامرضا هادربادي عصر امروز در جمع خبرنگاران افزود: کار برداشت محصول استراتژيک زرشک از سطح 10 هزار و 620 هکتار از باغات زرشک استان در حال اجرا است.

وي اظهار داشت: پيش ‌بيني مي ‌شود در سال جاري بيش از 9 هزار تن زرشک خشک به ارزش اقتصادي 45 ميليارد تومان در استان برداشت شود.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي ادامه داد: 55 هزار خانوار روستايي و شهري در استان در زنجيره توليد، توزيع و فرآوري زرشک فعاليت مي ‌کنند.

هادربادي افزود: اين محصول ارزشمند خاص خراسان جنوبي است که با شرايط اقليمي استان سازگار بوده و سهم عمده ‌‌اي در اقتصاد کشاورزي اين خطه دارد.

وي يادآور شد: خشکسالي، کمبود آب در استان، عدم هرس اصولي و تغذيه مناسب درختان به گونه‌ اي که درختان سال آوري شده‌اند و يک سال درميان محصول مي ‌دهند، کمبود بارگاه‌هاي بهداشتي زرشک خشک ‌کني، عدم شناخت مردم از خواص غذايي و دارويي زرشک و عدم ساماندهي صادرات اين محصول از جمله مشکلات فراروي زرشک استان است.

 

 

89 قلم دارو از گياه زرشک توليد مي شود

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي تصريح کرد: زرشک از معدود گياهاني است که از ريشه، ساقه، برگ، گل و پوست آن در موارد غذايي، دارويي و صنعتي استفاده مي ‌شود.

هادربادي افزود: 89 قلم دارو از ميوه، ساقه و برگ اين گياه با ارزش به دست مي‌آيد که عصاره ميوه زرشک حاوي مقادير زيادي املاح، آهن، کلسيم، سديم و ويتامين‌هاي‌ B1 ،‌B2 و C است.

وي اظهار داشت: زرشک داراي خواص تقويت‌کننده قلب، معده و کبد، تصفيه‌کننده خون، تنظيم ‌کننده ترشح صفرا، نشاط‌‌آور و ضد التهاب است.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي با بيان اينکه کشاورزان بايد از عرضه و فروش محصول زرشک به دلالان با قيمت ارزان خودداري کنند، گفت: اين سازمان در راستاي حمايت از زرشک‌کاران و رفع مشکلات انبارداري و خشکاندن در سال‌هاي اخير تسهيلات قابل توجهي براي ساخت بارگاه‌هاي بهداشتي در اختيار متقاضيان قرار داده است.

هادربادي بيان داشت: سال گذشته بيش از 263 ميليون تومان در قالب 35 طرح از محل اعتبارات بنگاه‌هاي زودبازده و طرح بهبود کيفيت محصولات باغي به حمايت از زرشک‌ کاران و توسعه باغات زرشک اختصاص داده و نهال يارانه‌دار بين کشاورزان توزيع شده است.

وي اظهار داشت: زرشک يکي از محصولات مهم اقتصادي بومي ايران بوده که خواستگاه و توليد اصلي آن در خراسان جنوبي و شهرستا‌ن‌هاي قاين، بيرجند، درميان و سربيشه است.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي با اشاره به اينکه زرشک در نقاطي که بسياري از محصولات قابل کشت نيست، کاشته مي ‌شود، خاطر نشان کرد: اين محصول به آبياري کمي نياز دارد و به همين دليل در نقاطي که خاک و آب آن شور است قابليت کشت دارد.

هادربادي با تأکيد بر توسعه کشت زرشک در کشور گفت: بايد به اين محصول توجه ويژه‌اي شود تا جايگاه آن ارتقا يابد.

وي در راستاي تغيير قيمت زرشک نيز بر صادرات اين محصول تأکيد کرد و اظهارداشت: اين محصول در داخل کشور به صورت محصول خشک و به عنوان يک افزودني همراه با غذا استفاده مي‌ شود و از مصرف گسترده‌ اي برخوردار نيست در صورتي که مي‌ توان از اين محصول فرآورده‌هاي مختلف غذايي و دارويي به دست آورد.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي ادامه داد: اگر از طريق نمايندگي‌هاي ايران در ساير کشورها اين محصول به مردم شناسانده شود به طور حتم متقاضي محصول زرشک در تمام نقاط دنيا افزايش مي‌يابد که موجب صادرات قابل توجه محصول مي‌شود و در نهايت با افزايش صادرات زرشک قيمت آن نيز براي توليد کننده داخل افزايش مي ‌يابد.

هادربادي افزود: زرشک درختچه‌اي مقاوم در مقابل کم‌‌آبي، کمبود رطوبت هوا و باد است که نسبت به محصولات باغي ديگر آفات کمتري دارد و در پرورش و توليد اين محصول از سموم شيميايي بسيار کمتري استفاده مي‌شود و به همين دليل پرورش آن در بسياري از مناطق به صورت ارگانيک و آلي امکانپذير است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100887917995

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مطالعه فیلوژنتیک آهوان ایران با مشارکت گروه تخصصی آنتلوپهای IUCN

رئیس گروه تخصصی آنتلوپهای IUCN و استاد ژنتیک همکار، از زیستگاههای آهو در کشور بازدیدکردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام): آقای دکتر دیوید مالون رئیس گروه تخصصی آنتلوپهای IUCN و کارلوس فرناندز استاد ژنتیک حیات وحش دانشگاه لیسبون پرتغال جهت انجام مطالعات فیلوژنتیک آهوان کشورمان با هدف رفع ابهاماتی که در خصوص گونه ها و زیر گونه های آهوان ایران و سایر کشورهای منطقه وجود دارد، به مدت ۱۰ روز از تاریخ ۹۱/۶/۵ لغایت ۹۱/۶/۱۴ به همراه کارشناسان دفتر حیات وحش و تنوع زیستی از زیستگاههای آهوان کشورمان از جمله پارک ملی گلستان، پارک ملی کویر، منطقه حفاظت شده پرور، قمیشلو و موته بازدید و نمونه های لازم جهت انجام مطالعات فیلوژنتیک آهوان کشور تهیه شد.

تهیه این نمونه های بیولوژیک با همکاری و حضور نمایندگان بانک ژن استانهای ذیربط انجام و پس از درج کد ملی جمهوری اسلامی ایران جهت انجام آزمایشات لازم به دانشگاه لیسبون کشور پرتغال انتقال داده شد.

روز یکشنبه مورخه۹۱/۶/۱۲ نشست تخصصی با حضور جناب آقای دکتر فاضل معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، رئیس گروه تخصصی آنتلوپهای IUCN  در زمینه ضرورت اجرای پروژه مورد نظر و همچنین چگونگی ادامه همکاری های فی مابین سازمان حفاظت محیط زیست و IUCN برگزار شد.

در روز پایانی یک جلسه نشست علمی با سخنرانی آقای دکتر دیوید مالون با دو موضوع « آخرین وضعیت گونه های سمداران در خاورمیانه و غرب آسیا» و «روشهای جابجایی و نقل و انتقالات آهو» و سخنرانی آقای دکتر کارلوس فرناندز با دو موضوع «ژنتیک حفاظت» و  «مطالعات ژنتیک یوز پلنگ آسیایی» باحضور کارشناسان و متخصصین حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و میهمانانی از مراکز علمی و دانشگاه محیط زیست برگزار گردید که با استقبال بالا از سوی کارشناسان مواجه گردید. همچنین یک دوره  تخصصی با مشارکت و حضور کارشناسان دفاتر حیات وحش و تنوع زیستی، موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک و مهمانان خارجی پیرامون «تدوین نقشه راه سمداران کشور با محوریت آهو» و «نحوه انجام مطالعات ژنتیک حیات وحش» برگزار و درمورد نحوه اجرای آن با مشارکت IUCN بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

همچنین جلسات تخصصی کارشناسان دفاتر حیات وحش و تنوع زیستی و موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک با نامبردگان در خصوص «تدوین نقشه راه سمداران کشور با محوریت آهو» و «نحوه انجام مطالعات ژنتیک حیات وحش» در دفاتر مذکور برگزار و اصول اولیه کار و نحوه اجرای آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

http://www.iew.ir/1391/06/21/1937

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: انتقال آب دریای خزر به کویر کارشناسی شده نیست

 به نقل از خبرگزاری مهر، موسی ‌الرضا ثروتی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درخصوص انتقال آب دریای خزر به کویر گفت: طرح انتقال آب از دریای خزر به کویر مطالعه شده است اما کارشناسی شده نیست و در این طرح به محیط زیست توجهی نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: برای انتقال آب از دریای خزر باید آن را شیرین کرد، اما وقتی این کار انجام شود مقدار بسیار زیادی نمک به دست خواهد آمد که مشخص نیست این نمک بدست آمده کجا نگهداری خواهد شد لذا این کار ضرر بیشتری برای ما در بر خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه همکاری‌ های بین‌ المللی برای حفظ تالاب‌ ها بسیار ضروری است، گفت: متاسفانه بهره ‌برداری‌ های نامناسب و اقداماتی که صورت گرفته است، باعث شده تا طبیعت کاملا تحت تأثیر قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه ماده ۱۲۵ برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرده است تا در تمام پروژه های عمرانی محیط زیست را مد نظر قرار دهد، اظهار داشت: بنابراین پیش از هر اقدام عمرانی که در کشور صورت می گیرد باید مطالعات محیط زیستی انجام شود.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه سدهای متعددی بر سر راه ورود آب به تالاب ‌ها و دریاچه ‌ها در کشور وجود دارد که این امر دلیلی برای خشک شدن آن ها شده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه میزان کشاورزی در حوضه دریاچه‌ ها و تالاب ‌ها افزایش پیدا کرده و چندین برابر شده است، خاطرنشان کرد: بیش از دو هزار هکتار زمین زراعی در حوزه دریاچه ها و تالاب های کشور افزایش پیدا کرده است که این افزایش نسنجیده و بدون مطالعات بوده است.

ثروتی در پایان تأکید کرد: ظرفیت طبیعت برای بهره برداری از منابع آن باید در نظر گرفته شود، تا بهینه ترین و طبیعی ‌ترین بهره‌ برداری ها را از طبیعت انجام دهیم.

 http://www.iew.ir/1391/08/15/3897

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

تیمار و رهاسازی ۱۱ سارگپه، ۶ عقاب طلایی، ۴ دلیجه و ۱ روباه در هفت ماهه نخست سال جاری در استان قزوین

 مدیر کل محیط زیست استان قزوین اعلام کرد: در ۷ ماهه گذشته ۴۸ گونه جانوری پس از احیا به دامان طبیعت بازگردانده شده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین علی آقا فرهادی در این باره اظهارکرد: در ۷ ماهه نخست سال جاری ۴۸ گونه جانوری شامل پستانداران، خزندگان و پرندگان در مناطق مختلف استان پس از احیا و تیمار، رها سازی و به زیستگاه اصلی خود بازگردانده شدند.

مدیر کل محیط زیست استان قزوین گونه های رها سازی شده را شامل ۱۱ سارگپه، ۶ عقاب طلایی، ۴ دلیجه، ۱ روباه و همچنین گونه های دیگری که در چرخه محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ذکر کرد.

وی عمده دلایل گرفتاری و یا آسیب دیدگی این جانوران را مسمومیت، برق گرفتگی توسط دکل ها و سیم های برق که در سالهای اخیر نیز افزایش یافته اند و موجب شکستگی بال و پای پرندگان می شود و همچنین تیرخوردگی توسط شکارچیان متخلف ذکر کرد.

فرهادی از تمامی علاقمندان به محیط زیست و طبیعت درخواست کرد در صورت مشاهده جانوران آسیب دیده در طبیعت مراتب را در اسرع وقت به اداره کل یا ادارات و واحدهای تابعه محیط زیست استان اطلاع دهند تا نسبت به درمان و احیای این گونه ها اقدام لازم صورت گیرد.

http://www.iew.ir/1391/08/15/3879

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

سرشماری پرندگان مهاجر تالاب‌های خوزستان

 به نقل از ایسنا، معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌ که سرشماری پرندگان مهاجر از دی ماه آغاز می‌شود، گفت: در سرشماری سال گذشته، بیشترین تنوع گونه‌ها در تالاب هورالعظیم و بیشترین تراکم پرندگان مهاجر نیز در تالاب شادگان دیده شد.

عادل مولا اظهار کرد: پرندگان مهاجر به استان خوزستان بیشتر از دو نوع پرندگان جوجه‌آور و پرندگان زمستان‌گذر هستند که پرندگان جوجه‌آور از فصل بهار وارد استان می‌شوند و پس از تخم‌گذاری، جوجه‌آوری و قدرت پرواز گرفتن جوجه‌ها در اوایل مردادماه استان را ترک می‌کنند. این پرندگان اغلب از گونه‌های کبوتریان، باقرقره‌ها و گنجشک‌سانان هستند.

وی افزود: نوع دیگر پرندگان مهاجر به خوزستان پرندگانی هستند که برای زمستان‌گذری به این استان می‌آیند. این پرندگان از مناطق شمالی و سردسیر کره‌ زمین، آسیای مرکزی و شمال آفریقا در اوایل مهرماه وارد کشور می‌شوند و پس از توقف در شمال کشور، به آبگیرهای شمال خوزستان و تالاب میانگران می‌رسند.

مولا گفت: این پرندگان در تالاب‌های شادگان، هورالعظیم، بامدژ و آبگیرهای نیشکر و ناصری توقف می‌کنند که سایت‌های عمده سرشماری نیز در این تالاب‌ها مستقر است. توقف این پرندگان در استان تا اسفندماه ادامه دارد و با گرم شدن هوا، استان خوزستان را ترک می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: سرشماری پرندگان مهاجر هر ساله انجام می‌شود که به دو روش اساسی و روزانه است. در سرشماری اساسی و اصولی پرندگان مهاجر که اواخر دی و اوایل بهمن همزمان با سراسر دنیا انجام می‌شود، از تجهیزات و وسایل لازم سرشماری استفاده و سرشماری پرندگان مهاجر انجام می‌شود. در سال‌های گذشته برای سرشماری پرندگان استان از کارشناسان خارجی و اغلب هلندی استفاده می‌شد، ولی در سه سال اخیر کارشناسان استانی مورد استفاده قرار گرفتند. در این سرشماری از تلسکوپ‌های مجهز و پیشرفته و ردیاب‌های قوی، آمار پرندگان و مسیر حرکت آنها مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در سرشماری روزانه نیز که در مناطق خاصی انجام می‌شود، تنها مشاهدات نیروهای حفاظت محیط زیست به صورت روزانه ثبت می‌شود و آمار ماهانه و شش‌ماهه از آن استخراج می‌شود. در این آمارگیری تنها پرندگانی که مشاهده می‌شوند، ثبت می‌شوند.

مولا با بیان این‌که در سرشماری پرندگان مهاجر در سال گذشته در دی و بهمن ماه، ۱۷۶ هزار قطعه پرنده سرشماری شد، تصریح کرد: در این سرشماری ۸۵ گونه پرنده ثبت شد که مرغابیان گونه غالب بودند. در سال گذشته برخی پرندگان که احتمال انقراض آنها وجود داشت در تالاب هورالعظیم دیده شد که “پلیکان پاخاکستری” از این نمونه بود. این نوع پرنده چند سال است که در تالاب‌های استان دیده نمی‌شود و سال گذشته حدود ۱۰۰ قطعه از آن وجود داشت. همچنین در سال گذشته وجود گاکراس آفریقایی” در این تالاب به ثبت رسید.

وی با بیان این‌که تراکم گونه‌ها در تالاب شادگان شامل غازه‌ها، کشیم‌ها و آبچلیک‌ها بود، افزود: امسال نیز در صورت بهبود وضعیت آبی تالاب‌ها و آبگیرهای استان شاهد چنین تنوع و کثرت گونه‌ها خواهیم بود. امسال هم طبق برنامه، اواخر دی ماه سرشماری آغاز می‌شود و تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که نمی‌توان به بحران ارقام در سرشماری‌ها توجهی کرد و آن را پایه و اساس قرار داد، گفت: کم و زیاد شدن پرندگان مهاجر به استان به دلایل بسیاری بستگی دارد و نمی‌توان گفت که با کم شدن میزان آب آبگیرها مهاجرت پرندگان کاهش یافته است یا به عکس؛ زیرا در صورت خشک شدن برخی آبگیرها تمرکز پرندگان در یک آبگیر را مشاهده خواهیم کرد و از تعداد پرندگان مهاجر کم نمی‌شود ولی در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی استان می‌توان شاهد پرندگان بیشتری در استان با تنوع گونه‌های بیشتر بود.

http://www.iew.ir/1391/08/15/3876

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

بازدید معاون برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) از پارک ملی توران / مشاهده یک قلاده پلنگ در جریان بازدید

 باراسوبرامانیام مورال معاون دفتر نمایندگی UNDP در ایران با همراهی مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از ذخیره گاه زیستکره توران و منطقه حفاظت شده پرور بازدید نمودند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، مورالی و همکاران در ابتدا از سایت علمی تحقیقاتی توران با هدف تکثیر در اسارت گورخر ایرانی و سایت موقت نگهداری یوزپلنگ بازدید و سپس در یک بازه زمانی حدود ۲/۵ ساعته از زیستگاههای این منطقه در مسیر کال حرب تا پروبال مشاهدات بسیار خوب از گونه های جانوری اعم از پرندگان و پستانداران داشته اند که می توان به مشاهده دستجات متعدد قوچ و میش و کل و بز و به ویژه مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در نزدیکی منطقه پروبال و همچنین رویت چندین راس گورخر ایرانی و جبیر اشاره نمود.

آقای مورالی پس از بازدید از مناطق استان سمنان اظهار نمود: استان سمنان یکی از مهم ترین نقاط کشور ایران از بابت تنوع زیستی به شمار می رود و انگیزه بسیار عالی پرسنل و برنامه های موفق اجرا شده در استان برای حفظ گونه های در معرض تهدید تحسین برانگیز است.

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان اظهار داشت: که پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از پروژه های موفق بین المللی کشور است که با همکاری UNDP و سازمان حفاظت محیط زیست در زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی به اجرا درآمده و موفقیت های بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

هدف بازدیدکنندگان UNDP از زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی، بررسی شرایط این مناطق و همچنین احتمال تمدید مهلت این پروژه بوده است.

گفتنی است: پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از شهریور ماه سال ۱۳۸۰ با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران ملل متحد UNDP  در ۵ زیستگاه یوز در سطح استان های سمنان و یزد به اجرا درآمده است که طی سال های اخیر ۵ زیستگاه دیگر از استان های اصفهان، کرمان، خراسان شمالی و یزد نیز به آنها اضافه شده است.

http://www.iew.ir/1391/08/14/3832

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

ضرورت ایجاد مجتمع قضایی رسیدگی به جرائم زیست محیطی

 به نقل از خبرگزاری مهر، اسماعیل کهرم فعال محیط زیست اعلام کرد: قوه قضائیه باید برای پیشگیری و مقابله با جرائم زیست محیطی مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی ایجاد کند.

اسماعیل کهرم با اشاره به نقش قوه قضائیه در پشگیری از وقوع جرائم زیست محیطی در کشور گفت: افرادی که به هر طریق اقدام به تخریب محیط زیست کرده و یا گونه های کمیاب جانوری را هدف قرار می دهند قطعا متهم هستند ولی پرونده های زیست محیطی در دادسراهای عمومی رسیدگی می شود.

وی افزود: لازم و ضروری است تا با ایجاد مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی راههای جلوگیری از اینگونه جرائم را گرفته و احکامی قوی و موثر در این خصوص صادر شود.

کهرم گفت: در این مجتمع با ایجاد شعب تخصصی جانوارن، جنگلها، دریا، هوا و… یک حرکت نوین در حوزه قضایی محیط زیست انجام می شود و به جرات می توان گفت این اقدام قضایی می تواند از بسیاری از جرائم جلوگیری کند.

http://www.iew.ir/1391/08/14/3827

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به ۴ تا ۵ هزار نفر می‌رسد

 به نقل از خبرگزاری مهر، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این که طبق گزارش وزارت بهداشت به واسطه چند آلاینده، تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به ۴ تا ۵ هزار نفر می‌رسد، گفت: میزان آزبست در تهران ۵۰ تا ۱۰۰ برابر شهرهای پاک است.

کارگاه تخصصی “ترافیک و رسانه” که ویژه خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شده بود، با طرح مباحث چالشی در حوزه آلودگی هوا از سوی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا آغاز و با تشریح مبانی مهندسی حمل و نقل و ترافیک از سوی رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس پایان یافت.

یوسف رشیدی به عنوان نخستین مدرس این کارگاه با بر شمردن نقاط مثبت و منفی موضوع آلودگی هوا و مرور برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در ۸ کلان شهر کشور، گفت: در بحث نظارت در حوزه آلودگی هوا بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هم در زمینه سوخت استاندارد و هم در زمینه خودروی استاندارد با چالش رو به رو هستیم، اظهار کرد: تلنباری از قوانین اجرا نشده و قوانینی که قابلیت اجرا ندارند، مانند موظف کردن وزارت نیرو به بارور کردن ابرها در شرایط هشدار آلودگی هوا را داریم.

رشیدی با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا روح کارشناسی در قوانین وجود ندارد و نگاهمان در این حوزه سطحی و ساده انگارانه است، تصریح کرد: نخستین گام برای کاهش آلودگی هوا اتفاق نظر ملی بر مبنای این است که خسارات آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها باید متوقف شود.

وی با تأکید بر اینکه فشار افکار عمومی در موضوع آلودگی هوا حرف اول را می‌زند، اضافه کرد: ظاهرا اعتراض به وضعیت آلودگی هوا به جز خبرنگاران رسانه‌ها به دو سه نفر در شهرداری تهران محدود شده و کمتر شاهد اظهار نظری از جانب مسئولان حوزه محیط زیست و کارشناسان این حوزه در خصوص وضعیت موجود هستیم.

رشیدی با ارائه تصویری اجمالی از شهر تهران اعلام کرد: کلکسیونی از انواع آلاینده‌ها و تلنباری از انبوه قوانین اجرا نشده داریم و برآورد می‌شود خسارات آلودگی هوا به کشورمان هر سال بالغ بر ۸ میلیارد دلار باشد.

وی با اعلام این که طبق گزارش وزارت بهداشت به واسطه چند آلاینده تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به ۴ تا ۵ هزار نفر می‌رسد، گفت: میزان آزبست در تهران ۵۰ تا ۱۰۰ برابر شهرهای پاک و میزان بنزن هوای تهران نیز ۱۰ برابر حد استاندارد است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان اظهارات خود از وجود آلاینده‌هایی در تهران خبر داد که تا کنون اندازه‌گیری نشده‌اند و خاطرنشان کرد: در بحث آلودگی هوا در حال در جا زدن هستیم و اگر آلودگی هوا را به جای این که روزانه بسنجیم، در بلندمدت مورد سنجش قرار دهیم، آمارها از این که هست نیز بدتر می‌شود.

دکتر محمود صفارزاده دیگر مدرس این کارگاه بود که با تأکید بر ضرورت آشنایی و اطلاع خبرنگاران از تعاریف ترافیک و مبانی آن به عنوان یک علم، گفت: به عنوان نمونه ترافیک یعنی آمد و شد که فی نفسه چیز بدی نیست و آن چه منفی به نظر می‌رسد، تراکم ترافیک است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با توضیح تعدادی از مصطلح‌ترین واژه‌ها و تشریح مجموعه‌ای از کاربردی‌ترین عبارات ترافیکی مورد استفاده در رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه آزادراه با بزرگراه فرق دارد و هر یک ویژگیهای خاص خود را دارند و خبرنگاران نسبت به این اصطلاحات و کاربرد هر یک از آنها باید آگاهی داشته باشند.

http://www.iew.ir/1391/08/10/3749

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com