Environmentalist


 

زیست بوم: اخیراً در فضای مجازی عکسی منتشر شده که در آن عکاس بی‌رحم در حال عکاسی از کشته شدن کودک فقیر آفریقایی به وسیله‌ی یک مار پیتون است! این موضوع باعث خشم بسیاری شده که چرا یک عکاس باید جان یک انسان را فدای یک عکس کند؟

 

حمله مار پیتون

ممکن است شما هم تحت تاثیر این عکس قرار گرفته باشید و عکاس را سرزنش کنید اما …

واقعیت ماجرا:

 

در عکس، نشان داده شده که یک مار پیتون به کودک حمله کرده و عکاس هم با خیال راحت مشغول عکاسی از این صحنه‌ی هولناک است. در بعضی از نسخه‌ها جهت واقعی‌تر نشان دادن موضوع، آرم National Geographic را هم به گوشه‌ی تصویر اضافه کرده‌اند.

حقیقت این است که این عکس مربوط به سریال مستندی به نام Nature’s Deadlist است که از سال ۲۰۰۸ از شبکه‌ی «دیسکاوری» پخش می‌شود. این تصویر هم مربوط به صحنه‌ای از اپیزود چهارم این مجموعه با نام africa2 می‌باشد. (احتمالاً این مستند به بازسازی حوادث واقعی می‌پردازد)

در این صحنه از فیلم، یک دختر به وسیله‌ی یک مار پیتون آفریقایی مورد حمله قرار می‌گیرد. دوستش به دنبال کمک می‌رود. مردی سفید پوست به کمک می‌آید و با مار گلاویز می‌شود تا دخترک را نجات بدهد. او موفق می‌شود و کودک نجات پیدا می‌کند، اما خودش کشته می‌شود.
می‌توانید این فیلم را از یوتیوب ببینید. قسمت مرتبط، از دقیقه‌ی ۱۰ به بعد شروع می‌شود:
** تصاویر این مستند ممکن است برای برخی، آزار دهنده باشد.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=g1JI0-L2WVg#t=616s

*این اپیزود از مجموعه، در ۳ قسمت آپلود شده که لینک بالا قسمت دوم آن است.
از مجموع ۴۳ دقیقه فیلم، این عکس در حال دست بدست شدن است! برای تحریک احساسات عمومی، داستان کاملاً تحریف شده و نظرات بسیار تندی درباره‌اش نوشته می‌شود و مطابق معمول کسی هم به دنبال اصل داستان نمی‌رود!

تفاوت بین فقیر و پولدار، سیاه و سفید و … و تا دلتان بخواهد دشنام به عکاس بی‌رحم ماجرا! در صورتی که در این فیلم، مردی سفید پوست برای نجات کودک سیاه پوست جانش را از دست می‌دهد.

با کمک از:

http://wafflesatnoon.com/2012/08/22/boy-attacked-by-snake-as-photographers-watch-real-or-hoax

 

http://juicyjanezone.com/what-is-wrong-with-this-picture

http://entertainment.malaysia.msn.com/tv/article.aspx?cp-documentid=5152132

 

 

مطالب مشابه :

 

شما هم گول خوردید؟! + عکس

 

جنایت در دانمارک یا شایعه؟+عکس (۱۲+)

 

گول این عکس را نخورید

 

آخرین عکس قبل از اینکه خرس عکاس را بخورد!

 

یک دروغ اینترنتی- یوزپلنگی! +عکس

http://zistboom.com/8886/
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


یک خبر بد: اطلاعات ما از ابرها، بسیار کمتر از آن چیزی است که تصورش می‌رفت. … و  یک خبر خوب: احتمالاً راه درست پاسخگویی به این نادانسته‌ها را پیدا کرده‌ایم. اخیراً پژوهش جدیدی به کمک یک محفظه ابر مصنوعی مجهز به شبیه‌ساز پرتوهای کیهانی انجام گرفته است که نشان می‌دهد عامل مرموزی (که دست کم یک عامل هم بیشتر نیست) ایجاد ابرها را در ارتفاعات پایینی جو زمین کنترل می‌کند و این، تاکنون از تیررس دید دانشمندان پنهان مانده بود. خوشبختانه این آزمایش، ردپاهایی را هم از این عنصر مرموز رو کرده که احتمالاً به دانشمندان در حل این معما کمک خواهد کرد. 

 

این پژوهش از اهمیتی فراوان برخوردار است، چراکه ابرها و مواد اولیه‌شان که «هواویز»ها (یا ایروسول‌ها) باشند، مهم‌ترین آبشخور عدم قطعیت پیش‌بینی‌ دانشمندان از نحوه دگرگونی‌های‌ اقلیم زمین به شمار می‌روند. هرچند که این دانشمندان از نقش گازهای گلخانه‌ای در افزایش دمای میانگین زمین آگاه هستند و می‌دانند که هواویزها و ابرها با انعکاس نور آفتاب از پشت‌شان، تا حد زیادی قادر به جبران این فاجعه‌ هستند؛ اما هواویزها ذراتی چنان فراری و مرموزند که دخالت دادن‌شان در شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، کار سختی است. با این وجود آن‌ها تازه فهمیده‌اند که آموخته‌های‌شان در خصوص نحوه تشکیل ابرها تا چه حد از ریشه مشکل دارد. این را «یاسپر کرکبی» (Jasper Kerkby)، از فیزیکدانان سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) و همچنین از پژوهشگران این بررسی می‌گوید و می‌افزاید: «اطلاعات‌مان از هواویزها، بسیار کمتر از آن چیزی‌ست که تاکنون تصورش را می‌کرده‌ایم. پس اگر در گذشته مشکلاتی داشته‌ایم، این مشکلات عمیق‌تر هم خواهد شد.»

 

قصه این آزمایش از چه قرار است؟

 

 

کرکبی، سرپرست آزمایشی موسوم به CLOUD در سازمان CERN است؛ آزمایشی که به‌منظور ارزیابی نقش پرتوهای کیهانی در ایجاد ابرهای زمین طراحی و اجرا شده است (پرتوهای کیهانی، ذرات زیراتمی فوق‌العاده پرسرعتی‌اند که از منابع ناشناخته کیهانی نشئت می‌گیرند و پس از برخورد به لایه‌های فوقانی جو زمین، آبشاری از ذرات ثانویه را رها می‌کنند). او و همکارانش، در محفظه فولادین غول‌آسایی دست به بازسازی ذرات ریزی موسوم به هواویزها زدند که هسته تشکیل‌دهنده اجزای یک ابر محسوب می‌شوند. وقتی‌که هواویزها به حد کافی بزرگ می‌شوند، بخار آب بر سطح‌شان می‌نشیند و با گرد آمدن مقادیر فراوانی از آن‌ها هم ابرها متولد می‌شوند.

 

این پژوهشگران از هوای معمولی در این محفظه استفاده نکردند، چراکه به‌گفته کرکبی نمی‌توان نمونه‌ای از هوای طبیعی را تا مقادیر مد نظر دانشمندان تصفیه کرد. در عوض آن‌ها با کمک نیتروژن و اکسیژن مایع، هوای بیرون را که فاقد هرگونه هواویزی بود، شبیه‌سازی نمودند. بخار آبی هم که در این محفظه بایستی تزریق می‌شد، با پالایشگر خاصی خالص‌سازی شده بود، اما به‌گفته کرکبی، این میزان از تصفیه هم حتی کفایت نمی‌کرد. از این‌رو باز آن‌ها بخار آب خودشان را به طریق مصنوعی به دست آوردند.

 

new-type-cloud-01

 

دمای درون این محفظه را می‌توان تا یک‌صدم درجه سلسیوس تحت کنترل درآورد و همین ویژگی به کرکبی و همکارانش امکان بازسازی هر بخشی از جو زمین را می‌داد. آن‌ها، پرتویی از ذرات تولیدی در جریان آزمایش‌های شتاب‌دهنده پروتون- سینکروترونی سازمان CERN را به نیابت از پرتوهای کیهانی و یک چراغ فیبری فرابنفش را هم در عوض خورشید به کار گرفتند. کرکبی می‌گوید: «چیزی شبیه به آشپزی است. قابلمه (یا همان محفظه ابر) را از مواد اولیه مطلوب‌مان پر می‌کنیم و دما را هم به همان اندازه که خواستیم تنظیم می‌کنیم و منتظر می‌مانیم».

 

کرکبی و تیم پژوهشی‌اش از طریق این آزمایش، هسته‌زایی هواویزها را شبیه‌سازی کردند؛ فرآیندی که در جریان آن مولکول‌های جو زمین در گرداگرد هواویزها تجمع پیدا می‌کنند. آن‌ها سریعاً متوجه شدند که دو مولکول اصلی مد نظرشان، یعنی اسید سولفوریک و آمونیاک، نمی‌توانند عامل هسته‌زایی‌ طبیعی ابرهای پراکنده در جو تحتانی زمین باشند؛ ابرهایی که حداکثر یک کیلومتر از سطح زمین فاصله دارند.

 

سطح هسته‌زایی مشاهده‌شده در محفظه ابر، «تقریباً یک‌دهم تا یک‌هزارم آن چیزی بود که در جو تحتانی زمین مشاهده می‌شود. شکی نیست که چیزی در این میان گم شده است». با این‌حال محاسبات دقیق حکایت از این می‌کنند که مقادیر ناچیز بخارهای ارگانیک ناشی از فعل و انفعالات زیستی بدن جانداران، به فرآیند هسته‌زایی ابرها کمک می‌کنند. این، نقطه آغازی برای پژوهش‌گران شده است تا ردپای این عنصر گمشده را پیدا کنند. این پژوهشگران همچنین متوجه شده‌اند که پرتوهای کیهانی مصنوعی‌شان، مسئول حدود ۱۰ درصد از این فرآیند هستند و لذا پرتوهای کیهانی طبیعی نیز در عمل در تشکیل ابرهای زمین ایفای نقش می‌کنند. البته به‌گفته کرکبی، این به‌معنای تأثیر این پرتوها بر الگوهای اقلیمی سیاره‌مان نیست، بلکه چنین احتمالی را پیش می‌کشد.

 

«اون تون» (Owen Toon)، اقلیم‌شناسی از دانشگاه کلرادو – بولدر که نقشی در این پژوهش نداشته است، می‌گوید: «این یعنی بعید نیست که خورشید هم بر این ذرات ریز اثرگذار باشد.» وی این آزمایش را «حقیقتاً هیجان‌انگیز» می‌داند و می‌افزاید: «هسته‌زایی، زجرآورترین فرآیند جوی‌ست، چراکه فوق‌العاده حساس به دماست. پس فرآیندی حساس است و همین مسئله انجام هرگونه کار نظری را روی آن فوق‌العاده دشوار می‌کند. کار عملی با آن هم سخت است.»

کرکبی تأکید می‌کند که این پژوهش هیچ هدفی را در مسیر بررسی بنیان علمی پدیده زمین‌گرمایی در پی نگرفته بود، اما بخشی از آن ممکن است اثراتی را در این حوزه نیز برجا بگذاردد. مدل‌های فعلی اقلیم زمین، رشد دما میانگین زمین را به میزان سه تا هفت درجه فارنهایت، تا سال ۲۱۰۰ میلادی پیش‌بینی می‌کنند. داده‌های به‌دست‌آمده از آزمایش CLOUD، به مدل‌سازی‌های جهانی تشکیل هواویزها افزوده خواهد شد و این، در نهایت راه به مدل‌سازی‌های اقلیم زمین خواهد برد. کرکبی می‌افزاید: «این یافته‌ها تنها بخشی از پازل به شمار می‌روند و شاید بگویید اطلاعات‌مان از طرح کلی [اقلیم زمین] را ارتقا خواهند داد، اما به‌هیچ وجه اجزای دیگر این پازل را از میدان به در نمی‌کند.»

 

استفانی پاپاس (Stephanie Pappas)

 

 

http://zistboom.com/8903/

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نامجو  وزیر نیرو از تصمیم دولت برای شیرین سازی آب دریاهای شمال و جنوب کشور خبر داد و گفت : بارندگی در ۵ سال اخیر زیر نرمال بوده است و اگر سدها را نمی ساختیم ، امکان اداره کشور وجود نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر مجید نامجو امروز در مراسم آغاز بکار نخستین جشنواره و نمایشگاه توانمندی های بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب گفت: جریان آب های سطحی در سال گذشته در مقایسه با میانگین درازمدت ۴۳ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: برای اجرای اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه آب به ۱۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش اب نیاز است که فقط از طریق خزانه قابل تامین نیست.
وزیر نیرو با بیان اینکه طرح مجلس شورای اسلامی برای واگذاری آب و فاضلاب به شهرداری‌ها قابلیت اجرایی ندارد، گفت : هنوز شهرداری‌ها به این بلوغ که بتوانند اداره این حوزه را به دست بگیرند، نرسیده اند و بهتر است نمایندگان مطالعات بهتری را دراین خصوص انجام دهند.
نامجو از طرح ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی خبر داد و گفت: این طرح طبق اصل ۴۴ باید اجرا شود.
نامجو درباره اجرای طرح‌های مهر ماندگار هم گفت : با توجه به اینکه دولت در ماههای پایانی کار خود قرار دارد باید از ظرفیتهای مختلف در کشور استفاده شود و بسته های اقتصادی مناسبی را برای جذب سرمایه طراحی و تدوین کنیم.
وزیر نیرو با اعلام اینکه ایران منابع آبی محدودی دارد از برگزاری ۵ جلسه شورای عالی آب در دولت دهم باحضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: پارسال ۱۳۰۰میلیارد تومان و در سال جاری نیز ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای ارتقا و روش های آبیاری در کشاورزی اختصاص یافته است.
نامجو اظهار داشت : وزارت نیرو موظف شد تا در ۳ سال شبکه های پایین دست سدها را اجرا کند و ۶۹ هزار میلیون یوان از سرمایه گزاری چین در این خصوص استفاده می کنیم.

نامجو درباره انتقال آب حوزه به حوزه گفت : بخشی از مسئولیت‌های حوزه آب طبق تصمیم شورای عالی آب به استانداران واگذار شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در دولت بعد از دستور مقام معظم رهبری تصمیم گرفته است ، حرف تفرقه آمیز زده نشود.
گفت: انتظار داریم قوای دیگر نیز این موضوع را رعایت کنند و ما در دولت پیام رهبری را شنیدیم.
گفت: در حالی که دشمن تلاش می کند ضربات اقتصادی به کشور بزند، باید بیشترین اقدامات را برای مقابله صورت دهیم.
وزیر نیرو با تاکید براینکه تحریمها از ابتدای انقلاب بوده و درحال حاضر نیز به شدت افزایش یافته است، گفت: مردم در با تهاجمات ، مقابله می کنند و انتظار داریم قوای دیگر نیز این موضوع را رعایت کنند.

اگر سدها ساخته نمی شد ، دچار مشکل می شدیم
همچنین وزیر نیرو افزود : در برنامه پنجم توسعه کشور، باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در بخش آب کشور سرمایه گذاری شود.
مجید نامجو امروز درآیین گشایش نخستین جشنواره توانمندی های بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب، با بیان اینکه اهمیت بحث آب در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: این میزان اعتبار از منابع خزانه قابل تامین نیست و باید با روش هایی مانند فاینانس، اوراق مشارکت و منابع شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای تامین شود.
وی با اشاره به شرایط حساس کنونی که دشمن همه تلاش خود را می کند تا از لحاظ اقتصادی آسیب هایی را به کشور وارد کند، گفت: این تلاش ها از ابتدای انقلاب نیز بوده است و اکنون تنها شدت تحریم ها بیشتر شده است.
وی راه مقابله با تحریم ها را سازماندهی و تدبیر دانست و گفت: ملت ایران ملت با ایمانی است که امتخان خود را در مقاطع مختلف زمانی پس داده است و باز هم در مقابل تهاجم ها سرافراز خواهد بود.
وی در باره آخرین وضع آب کشور، گفت: ایران دارای منابع محدود آبی است اما خوشبختانه مسئولان ارشد کشور ازجمله مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به بحث آب توجه ویژه ای دارند.
وی ادامه داد: تاکنون در کل نظام جمهوری اسلامی، هفت نشست شورای عالی آب تشکیل شده که پنج نشست در دولت دهم برگزار تشکیل شده است و در این نشست ها، تصمیم های خوبی برای تزریق منابع مالی و صرفه جویی در آب کشاورزی با روش های نوین آبیاری گرفته شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: نخستین جشنواره توانمندی های بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب می تواند به استفاده از ظرفیت های موجود، استفاده از دانش روز، فناوری های نوین و واگذاری تاسیسات به مردم کمک کند.

http://zistboom.com/8899/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 منطقه شکار ممنوع الموت غربی
به نظر شما چه باید کرد و چه باید گفت راجب این تصویر


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پلنگ
خبر کشته شدن گونه‌هاي مختلف حيات وحش از خرس گرفته تا مرال و يوزپلنگ و پلنگ، هرازگاهي تبديل به تيتر يک صفحات محيط‌زيست رسانه‌ها مي‌شود اما اينکه پلنگي به‌دست يکي از محيط‌بانان کشته شود البته مي‌تواند حساسيت زيادي را برانگيزد؛ اتفاقي که هفته گذشته در حاشيه روستاي آيينه‌ورزان دماوند رقم خورد و طي آن يک قلاده پلنگ به‌دست يکي از محيط‌بانان از پاي درآمد.

 

به گزارش همشهري آنلاين:اکنون علاقه‌مندان به محيط‌زيست در تماس با روزنامه مي‌پرسند چرا بايد يک محيط‌بان که وظيفه‌اي جز صيانت از حيات وحش ندارد يک قلاده پلنگ را با گلوله از پاي درآورد؟ آنها مي‌گويند چرا محيط‌بانان از تفنگ بيهوشي استفاده نکرده‌اند؟ پاسخ اين چرا و برخي چراهاي ديگر را از مهندس هوشنگ ضيايي، استاد برجسته حيات وحش جويا شديم. پاسخ‌هاي ضيايي که در زمينه بيهوشي و زنده‌گيري گونه‌هاي مختلف حيات‌وحش نظير يوزپلنگ و پلنگ تجربه فراواني دارد، شنيدني است. او مي‌گويد در مواردي چاره‌اي جز شليک گلوله وجود ندارد.شماره موبايل ضيايي را مي‌گيرم. چند زنگ مي‌خورد اما جواب نمي‌دهد. در ذهنم نام کارشناسان ديگر را جست‌وجو مي‌کنم تا اگر موفق به گفت‌وگو با ضيايي نشدم با آنها صحبت کنم که ارتباط برقرار مي‌شود. مي‌گويد: «جاي شما خالي با شماري از دانشجويان در دل طبيعت هستم». مي‌پرسم که آيا فرصت يک گفت‌وگوي کوتاه را دارد و سپس ماجراي کشته شدن پلنگ را با او در ميان مي‌گذارم. به او مي‌گويم محيط‌باني که ناخواسته و به‌رغم ميل باطني خود پلنگ را از پا درآورده هم‌اکنون در بيمارستان بستري است؛ متهمي که بيش از هرکسي داغدار مرگ پلنگ از دست رفته است.دشواري‌هاي استفاده از تفنگ‌هاي بيهوش‌کننده ضيايي مي‌گويد: «همه‌‌چيز بستگي به شرايط دارد. در مواردي چاره‌اي جز شليک وجود ندارد؛ زيرا تفنگ بيهوشي کار ساز نيست. درنظر داشته باشيد استفاده از تفنگ بيهوشي مقدماتي دارد، اينطور نيست که گلوله بيهوشي مثل ساير گلوله‌ها آماده باشد تا بتوان از آن مثل ساير گلوله‌ها استفاده کرد بلکه بايد با توجه به وزن حيوان موردنظر سرنگ با ماده بيهوشي تهيه شود و پس از آن، سرنگ بيهوش‌کننده بايد دقيقا به ران حيوان شليک شود».اين استاد حيات وحش مي‌افزايد: «پلنگ حيوان باهوش و زيرکي است در نتيجه براي شليک سرنگ بيهوشي به اين حيوان بايد بسيار مراقب بود زيرا به محض آنکه سرنگ به طرف حيوان شليک شود آن را با دهان خود مي‌گيرد که ممکن است سرنگ به چشم حيوان برخورد کند و باعث صدمات جبران‌ناپذير شود». او در ادامه چگونگي استفاده از سرنگ بيهوش‌کننده را توضيح مي‌دهد: «براي شليک گلوله بيهوشي (سرنگ پرشده از ماده بيهوشي) به پلنگ لازم است يک نفر حيوان را سرگرم کند تا بتوان از پشت سرنگ را به ران حيوان شليک کرد. با وجود اين، پلنگ حيواني است که به‌سرعت عکس‌العمل نشان مي‌دهد. اين درحالي است که از زمان برخورد سرنگ به بدن حيوان، پنج تا 15دقيقه زمان لازم است تا ماده بيهوشي اثر کند و در اين زمان نسبتا طولاني، حيوان فرصت دارد حمله کند؛ در نتيجه محيط‌بانان نمي‌توانند به‌سادگي حيواني را بيهوش کنند».
ضيايي که تجربه بيهوش کردن 100حيوان ازجمله يوز و پلنگ را در پيشينه کاري خود دارد در ادامه خاطرنشان مي‌کند: «سرنگي که براي بيهوش کردن حيوانات به‌کار گرفته مي‌شود با سرنگ‌هايي که براي تزريق به انسان استفاده مي‌شود تفاوتي ندارد؛ بنابراين اگر پلنگ خواب باشد و بتوان سرنگ را در رگ‌گردن حيوان تزريق کرد بلافاصله بيهوش مي‌شود اما زماني که پلنگ بيدار است اين کار بسيار دشوار است». وي درباره روي آوردن پلنگ‌ها به حاشيه روستاها مي‌گويد: «اغلب حيواناتي که قدرت شکار ندارند و پير شده‌اند براي به‌دست آوردن طعمه به حاشيه روستاها مي‌آيند؛ پلنگ هم از اين قاعده مستثني نيست؛ براي نمونه چندي پيش پلنگي در جاسک دو شتر را کشته بود. وقتي ما او را تعقيب کرديم متوجه شديم که يک انگشت پا و دو دندان خود را براثر گلوله شکارچيان از دست داده و در نتيجه ديگر قدرت شکار در طبيعت را ندارد؛ از همين‌رو به ‌روستاها روي آورده است. پير شدن حيوانات وحشي از ديگر دلايل ديده شدن آنها در حاشيه روستاهاست. پلنگ هم که پير مي‌شود قدرت بينايي و شکار را از دست مي‌دهد. اين ضعف‌ها باعث حمله اين حيوان به الاغ، گاو و دام مي‌شود».
ضيايي به نکته جالبي اشاره مي‌کند: «پلنگ به گوشت سگ‌سانان بسيار علاقه دارد. اين علاقه به اندازه‌اي است که گاه اين حيوان را به حاشيه روستاها مي‌کشاند و باعث مي‌شود سگ‌هاي گله را شکار کند. اين مسئله به اندازه‌اي معمول است که مردم جاسک معتقدند که پلنگ پير اگر سگ بخورد جوان مي‌شود».
کاهش چشمگير کل ، بز، قوچ و ميش
درعين حال ، اين استاد محيط‌زيست از کم شدن طعمه به‌عنوان يکي از عوامل مهم حمله پلنگ به دام نام مي‌برد و مي‌گويد: «شکار بي‌رويه و تخريب زيستگاه سبب کم‌شدن طعمه گربه‌ساناني چون پلنگ شده است؛ براي نمونه تا پيش از اين، جمعيت قوچ، ميش، کل و بز در پارک ملي خجير، ورجين و سرخه‌حصار بالغ بر 15هزار راس بود اما اکنون اين رقم به‌دليل شکار و ويلاسازي در اين مناطق به سه هزار راس کاهش يافته است. اين کاهش طعمه امکان شکار پلنگ را بسيار محدود کرده است درحالي‌که وقتي طعمه زياد بود حتي پلنگ‌هاي پير هم فرصت شکار داشتند».
اما ضيايي خبر اميدوارکننده‌اي هم دارد: «گرچه آماري از جمعيت تعداد پلنگ‌ها در دست نيست اما خوشبختانه جمعيت اين حيوان نسبت به ساير گونه‌ها خوب است؛ به‌طوري که هرجا کل، بز و گراز وجود داشته باشد پلنگ هم وجود دارد. برهمين اساس از سيستان‌وبلوچستان گرفته تا ارتفاعات بم، يزد، کرمان و جنگل‌هاي شمال پلنگ مشاهده مي‌شود.
نکته ديگر اينکه پلنگ حيواني شبگرد است که مي‌تواند طعمه‌هاي مختلفي نظيرگراز، پايکا (از خانواده خرگوشان) و تشي را شکار کند. اين حيوان برخلاف يوز که در دشت زندگي مي‌کند و با ماشين قابل تعقيب است در کوهستان زندگي مي‌کند و به همين دليل نمي‌توان با ماشين آن را تعقيب کرد. با وجود اين، تخريب زيستگاه‌ها و شکار بي‌رويه طعمه مي‌تواند جمعيت اين حيوان را با خطر مواجه سازد».


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

واردات چوب

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه صنایع چوبی کشور سالانه به دو میلیون مترمکعب چوب نیاز دارد، از اجرای طرح تولید چوب از طریق ترویج کاشت درخت صنوبر با مشارکت بهره برداران در کشور خبر داد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، خلیل عابدینی که به منظور شرکت در گردهمایی روابط عمومی منطقه یک کشور به سمنان سفر کرده بود، افزود: در این زمینه تاکنون بین 100 تا 150 هزار هکتار طرح اجرا شده است.
وی با اشاره به نیاز صنایع چوبی کشور به دو میلیون مترمکعب چوب در کشور گفت: از این مقدار 750 هزار مترمکعب آن از طریق بهره برداری از عرصه ها تامین می شود و برای جلوگیری از ورود فشار به جنگل ها بقیه این نیاز از طریق سایر کشورها تامین می شود. وی گفت: برای رفع نیاز کشور به چوب، طرح تولید چوب با استفاده از عرصه‌های بهره برداران اجرایی شده است و سازمان جنگل‌ها برای کمک به توسعه این امر به مشارکت کنندگان تسهیلات بانکی از طریق بانکهای کشاورزی و عامل اعطاء می کند. عابدینی توسعه فضای سبز در کشور را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: تاکنون در سطح 200 هزار هکتار طرح توسعه فضای سبز اجرا شده و در برنامه پنج ساله اجرای دو میلیون هکتار طرح در برنامه قرار دارد. مدیرکل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اخذ سند برای اراضی ملی را از دیگر سیاستها ذکر کرد و گفت: تاکنون برای قریب به 132 میلیون هکتار سند اخذ شده است.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آتش سوزي جنگل

مديرکل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخيزداري کشور با اشاره به اينکه طي هفت سال اخير بالغ بر 14هزار آتش سوزي در جنگل‌هاي کشور رخ داده است، از برنامه‌اي براي ايجاد 15 پايگاه اطفاي حريق جنگل در استانهاي مختلف کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه سمنان، خليل عابديني در گردهمايي روابط عمومي منطقه يک منابع طبيعي و آبخيزداري کشور در سمنان، افزود: دومين پايگاه از اين تعداد اخيرا در گرگان ايجاد و به بهره برداري رسيد. وي گفت: سال آينده اين پايگاه در استانهايي نظير آذربايجان غربي، فارس و مناطق ديگر ايجاد مي شود. وي با اشاره به کاهش 53 درصدي وقوع حريق در جنگل‌هاي کشور، گفت: از سال 84 تاکنون 14 هزار فقره حريق در جنگل‌هاي کشور رخ داده است که سطحي بالغ بر 150 هزار هکتار را شامل مي شود. عابديني، وقوع حريق در جنگل را ناشي از عوامل طبيعي و غير طبيعي از جمله عامل انساني دانست و گفت: با مشارکت و همراهي مردم و اطلاع رساني مناسب وقوع حريق در جنگل‌ها امسال کاهش خوبي داشته است. مديرکل روابط عمومي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور به اجراي طرحهاي بيابانزدايي در کشور نيز اشاره کرد و گفت: تاکنون در سطح هفت ميليون هکتار از 32 ميليون هکتار بيابانهاي کشور عمليات بيابانزدايي اجرا شده است.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خرس قطبي 3

طرح حفاظت از خرس‌هاي قطبي در دستورکار گروه تخصصي کميسيون حفظ بقاي گونه‌ها (SSC) در اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت قرار گرفت.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين طرح نخستين بار در نشست ويژه اين کميسيون در ماه اکتبر سال جاري ميلادي (2012) در نروژ ارائه شد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، در نتيجه تصميمات اتخاذ شده در نشست نروژ، دستورالعمل‌هاي اصلي مربوط به اجراي اين طرح، ماموريت‌هاي مرتبط با آن، اهداف و شرايط عضويت در اين همکاري صادر گرديد. اطلاعات فوق با جزئيات کامل به زودي در وب سايت گروه تخصصي حفاظت از خرس‌هاي قطبي در کميسيون SSC منتشر خواهد شد.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گازهاي گلخانه اي
دولت استراليا آمادگي خود را براي پيوستن به مرحله دوم پروتکل کيوتو در عرصه مقابله با تغييرات جوي اعلام کرد.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گريگ کومبت، وزير تغييرات جوي استراليا در اين باره اظهار داشت که کشورش اين گام مهم را به اين دليل برداشته که اخيرا اقدامات بين‌المللي در جهت مقابله با پديده تغييرات جوي افزايش يافته است. بي بي سي گزارش داد، در دور دوم «تعهدات کيوتو» کشورهاي متعهد پيمان خود را براي کاهش توليد و انتشار گازهاي گلخانه‌اي تا سال 2020 ميلادي تجديد مي‌کنند. بنابر اين گزارش، استراليا در حال حاضر يکي از توليدکنندگان اصلي گازهاي گلخانه‌اي در جهان است.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


رئیس دفتر علوم یونسکو: تشکیل کارگروه تخصصی بررسی وضعیت ژئوپارک قشم

رئیس دفتر علوم سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) گفت: در حال حاضر کارگروهی از متخصصان تشکیل شده است که این کارگروه وضعیت ژئوپارک قشم را بررسی می کند.

محمد ریاحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: نشست های مشترک متعددی بین سازمان حفاظت محیط زیست و یونسکو با هدف بررسی وضعیت ژئوپارک قشم برگزار شده که در نهایت تشکیل کارگروهی تخصصی برای این منظور پیشنهاد شده است.

وی اظهار داشت: پیشنهاد تشکیل این کارگروه به رئیس جمهوری داده شده و این پیشنهاد در حال بررسی است و منتظر اعلام نتیجه از سوی دفتر رئیس جمهوری هستیم.

ژئوپارک قشم در سال ۲۰۰۶ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌ ها درآمد و همچنان تنها ژئوپارک کشور و خاورمیانه به شمار می‌ رود.

ژئوپارک‌ها هر چهار سال یک بار توسط شبکه جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) مورد ارزیابی قرار می گیرند و چنانچه عملکرد مناسب و مطابق با استانداردهای این شبکه را داشته باشند، عضویت آنها به مدت چهار سال دیگر در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها زیر نظر یونسکو تمدید می‌ شود در غیر این صورت از فهرست خارج می شوند.

ژئوپارک قشم به عنوان تنها ژئوپارک ایران پیش از این از سوی متخصصان بررسی شد. آنها اعلام کردند که این ژئوپارک معیارهای ماندگاری دراین فهرست را ندارد از این رو یونسکو برای برطرف کردن نواقص آن مهلتی را تعیین کرد تا در صورت برطرف کردن نواقص، ماندن آن در فهرست تمدید شود.

ریاحی گفت: تاکنون اقداماتی برای برطرف کردن نواقصی که یونسکو اعلام کرده ،‌انجام شده است اما این اقدامات کافی نیست ازاین رو پیشنهاد تشکیل یک کارگروه تخصصی مطرح شد.

رئیس دفتر علوم یونسکو اظهارداشت: بدون شک با تشکیل این کارگروه و عضویت نهادها و سازمان های مرتبط در آن، نواقص ژئوپارک قشم زودتر برطرف خواهد شد.

براساس تعریف یونسکو، ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع اطراف خود نقش موثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد.

وجود پدیده های بارز زمین شناسی شامل گنبد نمک، چشمه های گوگردی، غار نمکی، دره شگفت انگیز، سواحل بکر و زیبا و حیات وحش در بخش غربی جزیره قشم و جنگلهای دریایی حرا، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، کلات کشتاران، جزایر ناز و دهها تخته سنگ و صخره با اشکال زیبا موجب شده است تا نام جزیره ‌قشم در فهرست ژئوپارک های جهانی ثبت شود.

http://www.iew.ir/1391/08/21/4060


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


تشکیل کمیته مشترک وزارت نفت و سازمان محیط زیست برای احیای تالاب هورالعظیم

در نشست روز گذشته مسئولین وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست بر همکاری های جدی فی مابین تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست(پام): روز گذشته جلسه مشترکی با حضور محمد جواد محمدی زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رستم قاسمی وزیر نفت در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. در این جلسه به همکاری های فی ما بین دو دستگاه حاکمیتی تاکید شد.

بر اساس این گزارش معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه توسعه نفت بر اساس منویات دولت تکلیف است، افزود: قرار این است که در توسعه صنایع نفتی کار به گونه ی هدایت شود که ضایعات زیست محیطی به حداقل برسد.محمد جواد محمدی زاده تصریح نمود: هیدروکربنها در ذات خودشان آلاینده هستند و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد آلودگی زیست محیطی را به حداقل برساند.

در ادامه جلسه وزیر نفت گفت: موضوع محیط زیست برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به زندگی مردم کشور مربوط می شود. خط مشی کلی وزارت نفت بر این است که موضوعات نفت بطوری تنظیم و هدایت گردد که الزامات زیست محیطی در آن پیش بینی گردد. وی در ادامه گفت: در خصوص تالابها نیز بایستی شاخص های زیست محیطی رعایت شود.

رستم قاسمی ادامه داد: وزارت نفت به کلیه تعهدات زیست محیطی خود در کلیه پروژه ها و طرح ها پایبند است. گفتنی است، در این نشست مقرر شد به فوریت کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب هورالعظیم تشکیل گردد و موضوعاتی نظیر رها سازی حداکثر آب و امکان گردش آن در تالاب و سایر تعهدات در مجوز صادره را به مرحله اجرا درآورند.

تسریع در اجرای تعهدات وزارت نفت در خصوص بیابان زدایی دویست هزار هکتار توسط مالچ پاشی و ایجاد فضای سبز تاکید شد. کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت معدن و تجارت برای پیگیری مصوبه اکتشاف نفت در بلوک گرمسار و رفع مشکلات موجود تشکیل می شود. تامین سوخت یورو ۴ و ۵،‌ جایگزینی سوخت مازوت در نیروگاه ها، طرح جامع مدیریت پسماندها، پایش لحظه ای و خود اظهاری در واحدهای مشمول و طرح کهاب و تفاهم نامه عسلویه، مدیریت کل حفاری مورد توجه جدی قرار گیرد و بر اساس توافقات به عمل آمده اجرایی گردد. همچنین فاضلاب های صنعتی و انسانی ماهشهر و منطقه ویژه رازی و بندر امام تدوین و پیگیری شود.http://www.iew.ir/1391/08/21/4070


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ندا پورصالح:  بعضی از شخصیت های کارتونی در ذهن ما ماندگار شده اند، از آن جمله مورچه خواری با پوزه بلند و دست و پاهای کوتاه که بی وقفه برای گرفتن مورچه ای قرمز و پرانرژی در مدت زمان پخش سریال می دوید و همیشه هم ناکام می ماند.

 

مورچه و مورچه‌خوار (به انگلیسی: The Ant and the Aardvark) سریال کارتونی بود که توسط کمپانی DePatie-Freleng Enterprises بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ تولید شده‌است. این کارتون تلاشهای یک مورچه‌خوار آبی‌رنگ بدون نام را برای گرفتن و خوردن مورچه‌ای قرمز رنگ به نام چارلی نشان می‌داد. این سریال کارتونی توسط کمپانی United Artists منتشر شده‌است.

دوبله فارسی این اثر در دهه ۴۰ خورشیدی به مدیریت حسن عباسی انجام شد. در این دوبله مهدی آرین‌نژاد به جای مورچه‌خوار و حسن عباسی به جای مورچه صحبت کرده‌اند.

 

اما در اینجا هدف فقط یادآوری کارتونهای زمان کودکی ما نبود ، بلکه می خواستیم کمی بیشتر درباره مورچه خوارها و مورچه ها در دنیای واقعی بگوییم:

 

مورچه خوار

شخصیت قهرمان این کارتون از گونه ای پستاندار مورچه خوار آفریقایی به نام آدرووارک Aardovark الهام گرفته شده است. این پستاندار باطولی در حدود یک ونیم متر در علفزارهای آفریقا زندگی کرده و از مورچه ها و موریانه ها تغذیه می کند.

 

مورچه خوار

معروفترین مورچه خوارها انواعی از پستانداران هستند که اغلب در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کره زمین یافت می شوند آناتومی پستانداران مورچه خوار دارای چند شباهت کلی است و آن پوزه کشیده و زبانی بلند و چنگال های قوی، بلند و برگشته برای تخریب لانه مورچه ها یا موریانه هاست.

انواعی از پستانداران مورچه خوار در آمریکای جنوبی زندگی می کنند که آرمادیلوها و مورچه خوارهای بزرگ و پشمالو از آن جمله اند مورچه خوار بزرگ آمریکای جنوبی بزرگترین جانور مورچه خوار جهان است که طول آن به ۲ متر می رسد.

 

بیش از ۲۵ گونه مورچه خوار درآمریکای جنوبی زندگی می کنند، مورچه خوارها آرمادیلوها با پوشش زرد مانند خود از عجایب طبیعت هستند که رژیم غذایی آنها را مورچه ها و موریانه ها تشکیل می دهند، در آفریقا نیز انواعی از مورچه خوارها یافت می شوند از آن جمله می توان به بانگوین که نوعی مورچه خوار زرده دار با دم بلند است و روی درختان زندگی می کند، این مورچه خوار جالب نوزاد خود را تا چندین ماه بر پشت خود حمل می کند.

 

»ورچه خوار

بسیاری از انواع حشرات، پرندگان و خزندگان نیز مورچه خوار هستند. در طبیعت موجودات زنده بسیاری هستند که لقب مورچه خوار را به خود اختصاص داده اند ولی همه موجودات در یک گروه جای نمی گیرند، برخی از انواع مورچه خوارها، حشرات، برخی پرندگان و بسیاری از خزندگان هم مورچه خوار هستند.

 

در میان حشرات نیز انواعی هستند که به مورچه خوار معروفند انواعی ازبال توریها حشراتی با بالهای ظریف شبیه سنجاقک، در دوران لاروی و بلوغ دارای رژیم غذایی مورچه خواری هستند پرندگان و خزندگان هم دارای رژیم مورچه خواری هستند که با اینکار به حفظ تعادل جمعیت این حشرات کمک می کنند.

 

گفتنی است، طبیعت با مکانیزم های پیچیده و فراوان خود نظامی هماهنگ است که با حذف هر یک از اجزای آن آسیب جدی به این شبکه پیچیده وارد می آید.

 

نسل این پستانداران که زیستگاه اصلی آن مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است بدلیل تخریب زیستگاه و جنگل تراشی در معرض تهدید انقراض است.

http://zistboom.com/8876/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

از هم قطع درختان در اصفهان؛ ذبح درختان در پای چرخ های قطار بین شهری !

نویسنده: سپهر سلیمی - شنبه ٢٠ آبان ۱۳٩۱

دیده بان طبیعت بختیاری:

اخیرا” تصاویری از قطع یکسره درختان در اتوبان فولادشهر اصفهان بدستم رسید که حکایت از قربانی شدن صدها درخت کاج و اقاقیا که قدمت اغلب آنها به سال های قبل از انقلاب – تقریبا” همزمان با احداث شهرک فولادشهر – هم می رسید، داشته که به بهانه مزاحمت برای اجرای پروژه های توسعه ای منطقه به مسلخ رفته بودند!


 ظاهرا” جرم این کاج های چند ساله قرار گرفتن در مسیر عبور قطار بین شهری اصفهان به زرین شهر بوده که به رغم اهمیت کارکردهای زیست محیطی و ضرورت حفظ آنها به دلیل واقع شدن در یکی از صنعتی ترین مناطق اصفهان، ناباورانه فقط به بهانه غلط کم کردن هزینه های آزادسازی مسیر عبور پروژه، بی مهابا تصمیم به قطع یکسره چند صد درخت در مسیر حدود ۴ کیلومتری پلیس راه فولادشهر تا پل اتوبان شهید کاظمی در نزدیکی ورودی کارخانه ذوب آهن گرفته شد!
 بربنیاد گفتگوهایی که نگارنده با برخی افراد مطلع – اما غیر رسمی – در منطقه داشته ام، به دلیل واقع شدن برخی از تأسیسان و ساختمان ها مانند بیمارستان فولادشهر و یا استادیوم ورزشی فولادشهر در مسیر عبور متروی اصفهان – زرین شهر، مسئولان منطقه تصمیم به عبور پروژه از محل فضای سبز درختی وسط اتوبان در طول این مسیر حدود ۴ کیلومتری گرفته و مجبور به قطع درختان چندین ساله این مسیر گرفته اند.
این در حالی است که منطقه فولادشهر یکی از مناطق صنعتی اصفهان بوده و کارخانه هایی مانند ذوب آهن، سیمان اصفهان و چندین شهرک صنعتی کوچک و بزرگ در حوالی این منطقه مستقر شده و هزاران نفر از ساکنان شهرها و روستاهای منطقه همواره در تهدید آلودگی های صنعتی ناشی از این مراکز بوده و در اثر آلودگی هوا دچار بیماری‌های حاد و مزمن می‌شوند! و حیرت آورتر اینکه مسئولان منطقه به جای تلاش برای دست یابی به تمهید و یا فرآیندی که منجر به افزایش فضای سبز و مقابله با این پدیده‌ی بیماری زا باشند با نابودی نابخردانه فضای سبز درختی منطقه، در حال تدارک تشدید آلودگی هوای منطقه هستند!

 

مطالب مرتبط:

مرض « درخت کشی » به جان شهر اصفهان افتاده

نگرانی جدید فعالان محیط زیست اصفهان: بی.آر.تی قاتل درختان اصفهان می شود؟

چنار 1200 ساله نیاسر را از ریشه کندند

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نوک چینی طیور و عقیم سازی حیوانات اهلی دو روی یک سکه هستند نویسنده: سپهر سلیمی - جمعه ۱٩ آبان ۱۳٩۱

یکی از کارهایی که همواره مورد انتقاد دوستداران حیوانات بوده است عمل «نوک چینی» در صنعت پرورش طیور است. عکس های متعددی از این کار در صفحات مختلف به اشتراک گذاشته می شود و بسیاری دانسته و نادانسته از این عمل انتقاد می کنند. با این حال نوک چیزی مزایایی هم دارد و در واقع نوک چینی برای بهبود شرایط زندگی طیور صنعتی انجام می شود.

 

نظیر چنین حالتی نیز برای عقیم سازی وجود دارد. اما بر خلاف نوک چینی، عقیم سازی کمتر مورد انتقاد قرار می گیرد و حتی گاهاً از سوی برخی از حامیان حیوانات به عنوان عملی مفید و در راستای حمایت از حیوانات شناخته می شود.
در ادامه مطالبی در خصوص مزایا و معایب این دو عمل آورده شده است که نشان می دهد در عمل تفاوت چندانی بین این وجود ندارد و هدف از انجام هر دو کسب سود برای صاحبان هر دو صنعت پرورش طیور و پرورش حیوانات خانگی است:

نوک چینی
به منظور جلوگیری از همدیگر خواری که در همه سنین وجود دارد نوک چینی انجام می گیرد .منظور از نوک چینی خوب این است که تا حد امکان نوک چینی با استرس کم همراه باشد ، نوک طیور طوری قطع گردد که دیگر رشد نکند . این امر به وسیله قطع صحیح و دقیق و داغ نمودن محل نوک چینی امکان پذیر است .

 

 مزایای نوک چینی:

1-  نوک زدن به پا کاهش می یابد .
2-  استرس کمتری به گله وارد می شود.
3-  باعث جلوگیری از پر کنی و همدیگر خواری در سنین اولیه می شود .
 4- راندمان غذای به علت کاهش ریخت و پاش دان بهتر می شود.
5-  چون تعداد کمتری از طیور از گله حذف خواهند شد در صد زنده مانی بالاتر خواهد بود.
6-  یک نواختی گله بهتر می شود .

 

معایب نوک چینی :

 

1-  وزن جوجه ها برای مدت یک تا دو هفته پس از نوک چینی کاهش خواهد یافت .
2 -  پس از نوک چینی برای مدت طولانی رشد کاهش خواهد یافت و حدود 10الی 20 هفته بعد این کاهش جبران می شود .
 3 -  نوک چینی ممکن است باعث تاخیر در بلوغ جنسی شود .وزن بدن در هنگام بلوغ کاهش یافته و تولید تخم مرغ را نیز کاهش می دهد. ولی نوک چینی تاثیری بر اندازه تخم مرغ نخواهد داشت .

عقیم سازی

 

مزایای عقیم سازی:
-    از بین رفتن احتمال سرطان بیضه (که البته بیشتر خوش خیم هستند.) البته توجه داشته باشید که در مورد انسان هیچگاه بیضه را برای جلوگیری از ایجاد سرطان بیضه خارج نمی کنند اما در مورد حیوان بی رحمانه این کار انجام می شود.احتمالا انسان ،حیوان را فاقد درک و شعور وهر گونه حق و حقوقی می پندارد که اینگونه برای او تصمیم می گیرد.
-    کاهش احتمال سرطان پستان (اگر زیر 30 ماهگی انجام شود) تنها 50 درصد از تومورهای پستانی ممکن است بدخیم شوند و فقط نیمی از آنها احتمال سرایت به سایر اعضای بدن را دارند.
-    کاهش احتمال سرطان تخمدان، رحم و عفونت‌های رحم (پیومتر(.
-    کاهش احتمال بزرگ شدن و التهاب خوش خیم پروستات.
-    کاهش احتمال تومورها در اطراف مقعد.
-    کاهش علامت گذاری (البته اگر زیر سن بلوغ عقیم شده باشند و حیوان انجام این کار را یاد نگرفته باشد، در غیر این صورت معمولا این رفتارها ادامه می‌یابند، فراموش نکنیم که این رفتارها جزئی از طبیعت حیوان هستند)
-    اخته کردن به طور 100 درصد در سگ‌های نر احتمال سرطان بیضه را از بین می‌برد و در سگ‌های ماده احتمال سرطان و عفونت رحم و تخمدان صفر می‌شود. علت این است که اصلاً بیضه و رحم و تخمدانی در بدن حیوان وجود ندارد که دچار بدخیمی یا عفونت بشود.
-    در سگ‌های نر هم احتمال بدخیم شدن بیضه‌ها بیماری متداولی نمی‌باشد و خیلی از سگ‌ها در سن بالا دارای تومورهایی در بیضه هستند که علامتی نداشته و اغلب هیچگاه کشف هم نمی‌شوند.

معایب عقیم سازی:

-    کاهش طول عمر.   
-    افزایش بی‌اختیاری ادرار به خصوص در خواب. ماده‌های عقیم شده 8-7 برابر ماده‌های نرمال، دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند.
-    افزایش چاقی. در اثر عقیم‌سازی انرژی حیاتی سگ‌ها کاهش یافته و از تحرک و فعالیت آنها کم می‌شود و از طرف دیگر اشتهای آنها نیز افزایش می‌یابد.
 -   افزایش احتمال سرطان استخوان، طحال و تومورهای اطراف مقعد (در ماده‌ها(
-    افزایش احتمال سرطان بد خیم پروستات. سگ‌ های اخته شده نر 4 برابر بیشتر از سگ‌های نر سالم دچار سرطان بدخیم پروستات می شوند. 6
-    افزایش احتمال سرطان مثانه تا 4 برابر می‌شود.
-    افزایش احتمال همانژیو سارکومای قلبی.
  -  افزایش احتمال در رفتگی کشکک زانو patella در سگ‌های سایز کوچک و متوسط.
-    افزایش احتمال واکنش‌های نامطلوب نسبت به واکسن‌ها و تغییراتی که در سیستم ایمنی بدن آنها ایجاد می‌شود.
-    افزایش التهاب پانکراس در سگ‌های ماده.
-    افزایش پرخاشگری و یا ترسو شدن.
-    افزایش شدت بیماری‌های ادراکی در سگ‌هایی که نشانه‌های بیماری از قبل تظاهر کرده است. (در انسان هم خارج کردن رحم، تخمدان و کمبود استروژن، احتمال ایجاد بیماری آلزایمر و پارکینسون را افزایش می‌دهد.(
-    افزایش عفونت‌های مکرر مجرای ادرار در ماده‌هایی که زیر سن بلوغ عقیم شده‌اند.
-    احتمال ایجاد کم کاری تیروئید در ماده‌ها.
-    تغییرات در شخصیت حیوان، در مورد تعیین جنسیت خودش دچار سردرگمی می‌شود.
-    ترس از صدا در آن‌ها بیشتر می‌شود.
-    به علت فقدان هورمون تستوسترون، توده عضلانی کاهش می‌یابد، تراکم استخوان کاهش می‌یابد و احتمال پوکی استخوان (استئوپروز) زیاد می‌شود.
-    سگ‌های عقیم شده، در سن های بالا بیشتر دچار درد ناشی از آرتروز می‌شوند چون عضلات آنها به طور کامل تکامل نیافته و قادر به حمایت کردن مفاصل نیستند.
-    در بعضی سگ‌ ها ریزش مو و کچلی زیاد می‌شود.
-    بعضی سگ های نر اخته شده، بوی سگ ماده می‌دهند و سگ های نر اخته نشده را به خود جذب می‌کنند.
-    سگ های ماده عقیم شده برای سگ های نر، فاقد جاذبه می‌شوند
-    گاهی برای درمان عصبی بودن یا پرخاشگری ناشی از ترس، عقیم کردن را توصیه می‌کنند که البته این کار درمان مناسب نیست. این حالات ناشی از اجتماعی نشدن سگ در زمان کودکی بوده و ربطی به وضعیت هورمونی او ندارد و نیاز به رفتار درمانی دارد.
-    وقتی سگ در موقعیتی قرار بگیرد که خطری را احساس کند (مثلا از حضور انسان یا حیوان دیگری) اگر آزاد باشد فرار می‌کند. اما اگر به قلاده و زنجیر بسته باشد، راه فرار ندارد و مجبور به حمله و پرخاشگری می‌شود که ربطی به هورمون ها ندارد، اخته و عقیم کردن حتی می‌تواند پرخاشگری را تشدید کند.
-    بعضی سگ ها وقتی مدت زیادی در خانه تنها می‌مانند، وسایل خانه را تخریب می‌کنند و در اصل صاحبان آنها نیاز به تغییر رفتار با سگ را دارند و یا در صورتی که توانایی یا شرایط نگهداری از حیوان در شرایط مطلوب را ندارند بهتر است از سرپرستی و نگهداری حیوان صرفه نظر کنند.
-    در مورد مشکلات رفتاری سگ ها باید به دقت رابطه سگ و صاحبش بررسی شود تا علت اصلی پیدا شود. اکثر مشکلات رفتاری سگ ها به کافی نبودن اطلاعات صاحبان آنها از چگونگی رفتار با سگ بر می‌گردد.
-    در سگ های ماده عقیم شده، افزایش پرخاشگری و اضطراب ناشی از تنها ماندن به خصوص اگر زیر یک سالگی عقیم شده باشند مشاهده شده است.
-    سگ های عقیم شده ممکن است نسبت به صاحبانشان حالت تهاجمی بیشتری پیدا کنند، نسبت به سگ‌های دیگر پرخاشگرتر یا ترسوتر بشوند، نسبت به لمس یا نوازش حساس‌تر شوند.
-    برخلاف تصور عامه، سگ های عقیم شده از نظر رفتاری بدتر می‌شوند. سگهای نر اخته شده نسبت به سگهای نر سالم حساسیت زیادی پیدا می کنند. بعضی از آنها بیشتر از قبل سروصدا می‌کنند تعداد گاز گرفتگی ها بیشتر می‌شود، سگ های سالم و عقیم نشده، یک سوم سگ‌های عقیم شده دچار اضطراب ناشی از تنهایی می‌شوند، در اروپا که سگ‌ها خیلی کمتر از آمریکا عقیم هستند، این مشکل کمتر دیده می‌شود.
-    رنگ مو و رشد موها می‌تواند دچار تغییر شود.
-    تمام اعمال جراحی دارای ریسک خونریزی و عفونت هستند. احتمال مرگ ناشی از بیهوشی در تمام جراحی ها وجود دارد.
-    عقیم سازی در زیر سن بلوغ مانع از تکامل خصوصیات وابسته به جنس می‌شود مثلا پهن بودن استخوان‌های ران و جمجمه و قفسه سینه و رشد و تکامل عضلانی، سگ‌های عقیم شده بلند قدتر می‌شوند. و هر چقدر قد سگ بلندتر باشد عمرش کوتاه تر است.
-    عقیم سازی زیر سن بلوغ باعث افزایش مشکلات ارتوپدی می‌شود. در سگهای ماده عقیم شده خطر ابتلا به سرطان عروق طحالی و نیز سرطان مجاری صفراوی افزایش می یابد. سگهای ماده عقیم شده به میزان بیشتری در معرض ابتلا به میاستنی گراویس و پانکراتیت قرار دارند. در سگهای ماده ای که در سن کم عقیم شده باشند، خطر ابتلا به درماتیت پیرامون فرج، التهاب مهبل، التهاب مثانه و عفونتهای مکرر مجرای ادراری، افزایش می یابد.

http://animal.persianblog.ir/post/779/


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

شمارش معکوس برای انقراض مرال های زیبای ایران / چهارمین گزارش شکار مرال (گوزن قرمز)، گونه در معرض انقراض طی سه ماه گذشته در مناطق جنگلی گلستان

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران:

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان گلستان، یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کردکوی طی مأموریت گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده جهان نما موفق به دستگیری یک نفر شکارچی و کشف و ضبط لاشه یک راس مرال (گوزن قرمز)، حیوان حمایت شده و در معرض خطر انقراض و یک قبضه اسلحه گلوله زنی و لوازم و ادوات شکار شدند و متخلف پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شد.

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: از پانزده مردادماه سال جاری تا کنون این چهارمین گزارش مستند از شکار مرال در مناطق جنگلی استان گلستان بوده است. قطعا موارد متعدد دیگری از شکار این گونه زیبا و ارزشمند رخ میدهد که هرگز شکارچی به دام نمی افتد و طبیعتا خبر آن منتشر و مستند نمیشود. با این حساب شمارش معکوس برای انقراض مرال شروع شده است و اگر چاره ای اندیشیده نشود در آینده نه چندان دور اثری از این گونه ارزشمند در جنگل های مناطق شمالی کشور نخواهیم یافت.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات:21/6/1391

پاییز آمد و کم کم زمستان هم میهمان کرمانشاه می‌شود. میهمانی که هزار نعمت و برکت با خود دارد. باران می بارد و همه را از خشکسالی و بی‌آبی نجات می‌دهد.

تالاب‌های استان نیز این روزها سرشان حسابی شلوغ است. از همه جای دنیا میهمان دارند.

میهمان‌های کوچک و بزرگ که خستگی راه بال‌هایشان را خسته کرده و حالا به مقصد رسیده‌اند تا هم از سرمای محل زندگی خود در امان باشند و هم چیزی برای خوردن پیدا کنند و چه جایی بهتر از اینجا؟

کجا بهتر از آب رودخانه قره‌سو و گاماسیاب که این میهمان‌های تازه از راه رسیده، روزها در آن‌جا بیارامند؟

این میهمان‌ها با همه میهمان‌های دنیا فرق دارند. نه هزینه زیادی برای پذیرایی نیاز دارند و نه مزاحمتی برای کسی ایجاد می‌کنند، پرندگان مهاجر…

شمال اروپا، سیبری و یا هرکجای دیگر که سرما شدید باشد، از همان جا راه می‌افتند و سفر طولانی خود را آغاز می‌کنند.

برخی از پرندگان مهاجر تا هزار کیلومتر را پرواز می‌کنند تا به جایی امن و گرم برسند و زمستان را در آنجا سپری کنند.

آذرماه که برسد تالاب‌های کرمانشاه خصوصا تالاب هشیلان میزبان حواصیل‌ها، غازها، مرغابی‌ها، فلامینگو و درناها، اردک و چندین نوع پرنده دیگر می‌شود.

چند ماهی می‌مانند و دوباره باز می‌گردند، شاید در این بین جوجه‌ریزی هم داشته باشند و فرزندانشان نیز در کرمانشاه به دنیا بیایند و تا فصل کوچ بعدی همین جا بمانند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در این خصوص، گفت: هر ساله با آغاز فصل سرما مهاجرت پرندگان از سراسر دنیا به کرمانشاه آغاز می‌شود.

“کاظم علیزاده” در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: این پرندگان جهت رفع نیازهای غذایی و دمایی خود از اوایل آذرماه وارد حوزه‌های آبگیر کرمانشاه خصوصا تالاب هشیلان می‌شوند.

وی ادامه داد: این پرندگان شامل حواصیل، غاز خاکستری، اردک سرسبز و سایر پرندگان آبزی هستند که بسته به نوع گونه و شرایط هوا دو، سه ماهی در منطقه می‌مانند.

به گفته این مقام مسوول، برخی از گونه‌ها اقدام به جوجه‌گذاری می‌کنند و حتی ممکن است بومی منطقه شوند.

علیزاده همچنین از شرایط مناسب برای حفاظت از این پرندگان مهاجر در تالاب هشیلان خبر داد و افزود: کارکنان محیط زیست در منطقه حضور پرندگان مستقر هستند و به صورت شبانه‌روزی اوضاع را کنترل می کنند.

وی تأکید کرد: از آنجاییکه بسیاری از پرنده‌های مهاجر جزء گونه‌های حفاظت شده هستند هرگونه شکار در این منطقه ممنوع است.

یک جانورشناس برجسته کشور نیز، گفت: کرمانشاه نزدیک‌ترین نقطه گرمسیری به پرندگان مهاجری است که از سراسر دنیا به این منطقه می‌آیند.

پرفسور”نصرا… رستگار پویانی” در گفت‌و گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه کرمانشاه، گفت: این پرندگان شامل انواع کنارآبزی‌ها مثل مرغابی، غاز، فلامینگو، درنا، حواصیل و …، هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، پرندگان مهاجر بسته به نوع گونه، تا اسفند‌ماه در کرمانشاه می‌مانند.

وی ادامه داد: این پرندگان عمدتا از نقاط سردسیر شمال اروپا و سیبری وارد کرمانشاه می‌شوند.

رستگار پویانی یادآور شد: برخی از پرندگان مهاجر با آغاز فصل گرما به محل زندگی خود باز می‌گردند و برخی دیگر از کرمانشاه عبور کرده و به نقاط دوردست سفر می‌کنند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


بره آهوی زنده گیری شده توسط متخلفان، با کمک محیط بانان به دامان مادرش بازگشت

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران:

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ۶ جوان متخلف که در اقدامی غیر قانونی در پارک ملی بمو اقدام به زنده گیری و جداسازی بره آهو از مادرش کرده بودند توسط محیط بانان پارک ملی بمو دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و بره آهو با کمک محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست به دامان مادر بازگردانده شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، با ابراز خرسندی از دستگیری متخلفین زنده گیری حیات وحش در پارک ملی بمو گفت: پرونده این متخلفان به جرم ورود غیر مجاز به پارک ملی بمو و زنده گیری حیات وحش از زیستگاه خود، به دادگاه تحویل داده شد، هر یک از این ۶ جوان بنا به بند ب ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس تعزیری به مدت ۹۱ روز محکوم شدند، اما قاضی دوستدار محیط زیست شعبه اول دادگاه عمومی زرقان با ملاحظه به سن کم متخلفان مجازات آموزشی موثری را برای ایشان در نظر گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: بنا به حکم دادرس شعبه اول دادگاه عمومی زرقان علاوه بر تبدیل مدت ۹۱ روز حبس تعزیری به ۲ سال حبس تعلیقی، هر یک  از متخلفان بایستی یک مقاله زیست محیطی با متن حداقل ۲ هزار کلمه درخصوص فواید محیط زیست و لزوم حفاظت از آن تهیه کرده و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ارائه دهند و گواهی تقدیم مقاله زیست محیطی را از دایره اجرای احکام دادگاه عمومی کسب نمایند، همچنین ورود این متخلفان به محوطه پارک ملی بمو ممنوع بوده و بایستی هر ۶ متهم یک مرتبه در ماه به سرپرست پارک ملی بمو مراجعه و گواهی حسن رفتار با محیط زیست و عدم انجام تخلف زیست محیطی را اخذ و تحویل دایره اجرای احکام دادگاه دهند، چنانچه هریک از متهمان در مدت یکسال دستورات قاضی را انجام ندهند مجازات زندان ایشان اجرا خواهد شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن تحسین توجه دادرس محترم به مباحث آموزشی، آموزش های زیست محیطی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی سال ۱۳۹۱ این اداره کل اعلام نمود و افزود: تمرکز این اداره کل هم اکنون بر آموزشهای زیست محیطی و تنویر افکار عمومیست و معتقدیم که اگر آحاد جامعه نسبت به مسائل زیست محیطی آگاهی لازم را کسب نمایند مسلما در امر حفاظت از انفال الهی مشارکت بیشتری می نمایند.

گفتنی است هرگونه تردد در محدوده پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده بایستی با ارائه مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست باشد، چرا که این مناطق از ارزش های حفاظتی بالایی برخوردار هستند، و ورود غیر قانونی و غیر مدیریت شده می تواند صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم طبیعی آن وارد نماید که سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از تنوع زیستی این مناطق ارزشمند، پس از شناسایی مناطق آسیب پذیر و غنی از چنین تنوعی در کشور آنها را تحت عناوین مشخص پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مورد مدیریت و حمایت قرار می دهد. هدف از ایجاد چنین مناطقی، حفاظت و جلوگیری از تخریب منابع و تنوع زیستی، حراست از قابلیت های بالقوه موجود در آنها به منظور حفظ فرصت انجام مطالعات تکمیلی و شناخت و بهره برداری پایدار برای نسل های آینده و بهره گیری از ارزش های علمی، آموزشی و اقتصادی موجود در آنها است. در حقیقت تعیین و مدیریت این مناطق چهار گانه متضمن حفظ تنوع زیستی هر سرزمینی است.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1003
تغییرات آب‌و‌هوایی، گسترش شهرنشینی، کشاورزی و دامپروری، شکار و یا به اسارت گرفتن غیرقانونی و عواملی از این قبیل، موجب شده که بسیاری از جانوران ساکن زمین در معرض خطر انقراض قرار بگیرند. یکی از این جانوران، گورخر پارسی است.
به گزارش خبرآنلاین سه روز پیش یک کره گورخر پارسی در مرکز حفاظت از محیط زیست اسمیت‌سونیان در آمریکا متولد شده است. اسمیت‌سونیان یکی از مراکز تخصصی نجات موجودات در حال انقراض سراسر دنیا است.این کره گورخر پارسی ماده است و هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است. به گفته مسئولین، این کره کاملا قوی و سالم است. بعد از ۱۶ سال،‌ این اولین بار است که یک کره گورخر پارسی در اسمیت‌سونیان به دنیا می‌آید. با ورود این کره تازه‌وارد، تعداد گورخرهای پارسی ساکن آمریکای شمالی به ۲۶ راس می‌رسد.

کره گورخر پارسی تازه‌وارد کاملا سالم و قوی است

گورخر پارسی در واقع از بیابان‌نشین‌های خانواده اسب است. آن‌ها در اصل بومی سوریه، ایران، پاکستان، هند و تبت بوده‌اند. اما در حال حاضر تنها در دو منطقه حفاظت‌شده در ایران می‌توان آن‌ها را یافت. به اسارت گرفتن غیرقانونی، خشکی و رقابت با دام‌های اهلی در چرا،‌ از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت گورخرهای پارسی است. در حال حاضر تنها ۶۰۰ راس گورخر پارسی روی زمین زندگی می‌کنند.

________________________________________________________

شرایط زاد آوری گورخر ایرانی در سایت مدیریت این گونه در بردسکن فراهم شد

تولد چهار راس گورخر در اولین سایت تکثیر و پرورش گور ایرانی

گورخر ایرانی در بهرام گور افزایش یافت

انتقال یک راس گورخر منطقه کالمند به سایت مهریز


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون هفت راس گوزن زرد ایرانی در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی «قلاجه» نگهداری می‌شوند.

«کاظم علی‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای حفاظت از گونه‌های در حال انقراض حدود چهارماه پیش ۹ راس گوزن زرد ایرانی به استان کرمانشاه انتقال یافتند.

وی ادامه داد: متاسفانه حین جابه‌جایی و حمل و نقل دو راس از این گوزن‌ها تلف شدند که البته این امر طبیعی است.

به گفته‌ی این مقام مسوول، از این تعداد گوزن سه راس ماده و چهار راس نر است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه با مثبت ارزیابی کردن شرایط فعلی این گوزن‌ها، گفت: هم‌اکنون این هفت گوزن در منطقه‌ای یک هکتاری قرنطینه شده حفاظت می‌شوند.

علیزاده ادامه داد: در صورت مساعد شدن شرایط گوزن‌ها و عادت کردن آنها به شرایط محیط، به سایت ۱۰ هکتاری منتقل می‌شوند.

وی تصریح کرد: مقرر بود شش راس گوزن دیگر از ارومیه هم به کرمانشاه منتقل شوند که به علت شرایط نامناسب دریاچه‌ی ارومیه این موضوع تا اطلاع ثانوی منتفی ست.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: جزیره اشک در دریاچه ارومیه زیستگاه طبیعی این نوع گوزن است که هم‌اکنون به علت باتلاقی شدن دریاچه امکان زنده‌گیری و حمل آنها وجود ندارد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

فیلبند، بهشتی بر فراز ابرها :

 منطقه ییلاقی فیلبند در جنوب شهرستان بابل در بخش بندپی غربی در استان مازندران واقع شده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا حدود ۲۳۵۰ متر و در قله حصین بن به ۳۲۰۰ متر میرسد. در ارتفاعات این منطقه  توده های ابر به راحتی در پایین دست قابل مشاهده است.

در فصل بهار و پاییز در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید.  تنوع آب و هوایی این منطقه مناظر طبیعی و چشم اندازهای اعجاب انگیزی را بوجود آورده است. در تابستان ها بیش از هزار و دویست خانوار در فیلبند ساکن هستند و به دلیل سرمای شدید و برف گیر بودن منطقه در زمستان بطور کلی خالی از سکنه است.

متاسفانه ساخت و ساز بی رویه و قطع درختان جنگلی در سالهای اخیر آسیب های زیادی را به این منطقه زیبای کوهستانی وارد کرده است. تصاویر این گزارش از طرف آقای “سید میلاد” از کوهنوردان استان مازندران برای ما ارسال شده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مستند “درجستجوی پلنگ ایرانی” در ششمین جشنواره‌ بین‌المللی سینما حقیقت موفق به کسب دو دیپلم افتخار “بهترین مستند بلند” و “بهترین مستند زیست محیطی جشنواره سینما حقیقت شد.

به گزارش زیست بوم و به نقل از سایت خبری انجمن یوزپلنگ ایرانی،  در مراسم اختتامیه این جشنواره که شنبه شب ۲۰ آبان ماه در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره و سخنرانی جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی برپا شد، فتح الله امیری، کارگردان و تهیه کننده این اثر دیپلم های افتخار را دریافت نمود.

 

در جستجوی پلنگ ایرانی 

“درجستجوی پلنگ ایرانی” تلاش گروهی از محققین انجمن یوزپلنگ ایرانی به مدت شش سال برای بررسی و یافتن پلنگ ایرانی در کوه های البرز است که در بهمن ماه سال گذشته، به عنوان نخستین مستند زیست محیطی کشور موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد. این فیلم تنها مستند زیست محیطی حاضر در جشنواره سینما حقیقت بود که در دو بخش موردتقدیر هیأت داوران قرار گرفته و جایگاه خود را به عنوان یکی از پرافتخارترین مستندهای زیست محیطی ایران بدست آورد که تابحال بیش از ۵۰ بار از شبکه مختلف سیما پخش شده است.

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان, ۱۳۹۱


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عملیات پاکسازی و تخریب کوره های بازیافت سرب از باطریهای فرسوده در بخش کهریزک شهرستان ری انجام شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران عملیات پاکسازی و تخریب کوره های بازیافت سرب از باطریهای فرسوده در بخش کهریزک شهرستان ری توسط مأمورین یگان حفاظت اداره کل با همکاری بخشداری کهریزک ،‌عوامل پلیس ساختمان و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری صورت پذیرفت.

 

1

این گزارش می افزاید در این عملیات که با هماهنگی لازم با مراجع قضایی شهرستان انجام گرفت ، ده ها دستگاه کوره غیرمجاز و آلاینده ریخته گری بطور کامل تخریب شد. این کوره ها با ایجاد آلودگی شدید هوا و منابع آب و خاک موجبات آلودگی در محیط زیست و تهدید علیه سلامت و بهداشت سکنه همجوار را فراهم می آورد که با انجام این عملیات کلیه کوره ها بطور کامل تخریب و تخلیه گردید. متخلفین با تغییرکاربری و تخریب اراضی کشاورزی موجب ایجاد مشکلات فراوانی در این بخش شده بودند.گفتنی است سایر پیگیریهای قانونی در اینخصوص ادامه دارد.

 

2

 

میرانزاده فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران در این باره گفت : پایش زیست محیطی مداوم حوزه استحفاظی استان تهران بصورت شبانه روزی در حال انجام می باشد و با هرگونه تخریب و آلودگی محیط زیست برخورد قانونی و قاطع خواهد شد .

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تازه‌ترین هنرنمایی پرویز کردوانی در دانشگاه هنر!

    دکتر پرویز کردوانی، در تازه‌ترین موج از پیشنهادهای حیرت‌انگیزش برای بهبود وضعیت ایران، توصیه کرده تا برای نجات مردم آذربایجان و پایان دادن به غم و درد و رنج آنها، مرگ دریاچه ارومیه را پذیرفته و این بیمار بستری در اتاق اغما را بیش از این زجر نداده، سرم‌ها و آمپول‌های مسکن را رها کنید و محترمانه به خاکش سپارید و پس از ریختن 10 سانتی‌متر خاک بیابان‌های ایران بر مزارش، گل برویانید و سبزه درو کنید. ساده‌تر آن که این استاد بازنشسته دانشگاه تهران بر این باور است که برای نجات مردم منطقه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، چاره‌ای جز پایان‌دادن به زندگی دریاچه ارومیه نداریم؛ راهکاری که آشکارا بر این باورم که خطایی فاحش است؛ چرا که از قضا نگارنده و بسیاری از فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست، منابع طبیعی و امور آب بر این باورند که نجات پایدار کیفیت زندگی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در گرو نجات دریاچه ارومیه است. در این میان البته یک نکته غم انگیز دیگر، واکنش منفعلانه و سکوت سنگین حاکم بر همه‌ی آن سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلسی است که ظاهراً بارها نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه ابراز تأسف کرده و خواهان احیای مجدد آن شده‌اند و حتا در عهدنامه یا توافق‌نامه "باری"، وظایفی هم برای خویش تعیین کرده‌اند و اینک همه گوشه‌ای نشسته و واکنشی نشان نمی‌دهند! چرا؟

    در این باره امروز، یادداشتی را در روزنامه اعتماد به چاپ رسانده‌ام که به همراه دو یادداشت دیگر از استاد اسماعیل کهرم و دکتر ناصر کرمی، در صفحات نخست و ششم این روزنامه انعکاس یافته است:

 

    پیشنهادی خطرناک‌تر از خشک شدن دریاچه ارومیه!

    هفته گذشته، دکتر پرویز کردوانی طی سخنانی در تالار شهید آوینی دانشگاه هنر ، دست به یک هنرنمایی جدید زد و مشکل دریاچه ارومیه را برای همیشه حل کرد! پیشنهادی که ناگفته پیداست تا چه اندازه می‌تواند مورد توجه و استقبال همه‌ی آن مسئولین بومی، نمایندگان مجلس و مدیرانی در وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، استانداری‌های سه استان درگیر و سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد که سیمای امروز دریاچه ارومیه، نتیجه‌ی عملکرد نابخردانه‌ و مدیریت کلنگی آنها در طول چند دهه‌ی اخیر بوده است. چرا که یکبار و برای همیشه کابوس خشک شدن دریاچه و ناتوانی مدیران در احیای دوباره‌‌ی آن را از یک تهدید به یک فرصت بدل می‌سازد تا همه یک نفس راحت کشیده و مجدداً همه چیز آرام شود! آرامشی که البته به نظر نگارنده، خطرش حتا بیشتر از وقوع توفان‌های گرد و غبار و ریزگرد نمکی در سواحل خاوری دریاچه ارومیه است.

نخست، ببینیم دکتر کردوانی دقیقن چه گفته است؟

ایشان، پیشنهادی در چهار مرحله ارایه داده‌اند:

1- روند خشک شدن دریاچه را خودمان افزایش دهیم و با آمپول این بیمار رو به مرگ را بیش از این زجر ندهیم؛

2- از ورود هر نوع آبی، حتا آب ناشی از بارندگی به درون حریم دریاچه ممانعت به عمل آوریم؛

3- همزمان طرح نمک‌روبی از بستر دریاچه آغاز و به اجرا درآید؛

4- در آخرین مرحله، سطح دریاچه را به ضخامت 10 سانتی‌متر از شن و ماسه بپوشانیم و سپس در آن تخم گیاه بپاشیم تا سبز شود.

    روش دکتر کردوانی در ساده کردن مسایل طبیعی، البته قابل تقدیر است، اما آیا به راستی روند قهقرایی اجزاء درهم‌تنیده و سامانه‌ی چند بعدی و پیچیده یک بوم‌سازگان (اکوسیستم) آبی/خشکی پهناور مانند دریاچه نیم‌میلیون هکتاری ارومیه را می‌توان به مرگ یک انسان تشبیه کرد؟ چگونه قرار است از ورود هر نوع آبی به دریاچه جلوگیری کرد؟ مگر دریاچه زهکش طبیعی حوضه آبخیز 5.2 میلیون هکتاری ارومیه نیست و مگر می‌توان شیب منطقه را تغییر داد؟ حتا اگر منظور آقای دکتر چراغ سبز نشان دادن به وزارت نیرو برای ساختن سدهای بیشتر بر روی یازده رودخانه اصلی منتهی به دریاچه است، باید بدانند که هیچ سدی تاکنون در جهان ساخته نشده که بتواند از گذر تمامی آب رودخانه جلوگیری کند. در مورد نمک روبی و جابجایی حجم عظیم نمک موجود در بستر دریاچه که به گفته‌ی معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست (دکتر صدوق) میزان آن بین 8 تا 10 میلیارد تن است، چه ابزاری مد نظرشان است و در چه زمانی می‌توان این حجم عظیم را انتقال داد و بر فرض که همه‌ی این نمک را هم جارو کرده و سوار بر کامیون‌های موجود در همه‌ی کره‌ی زمین کردیم، آنگاه کجا ببریم؟! نکند قرار است یک جا دپو شود تا به تدریج نیاز هزار سال آینده بشریت به خمیر دندان را رفع کند؟!

     و دست آخر اینکه آن حجم عظیم شن و ماسه به ضخامت 10 سانتی متر را از کجا و با چه هزینه‌ای باید بیاوریم؟ و آیا آن ماسه‌ها خود فرسایش بادی را در منطقه تشدید نخواهند کرد؟ آیا حرکت و تردد حجم عظیم ماشین آلات برای بردن نمک‌ها و سست کردن ساختار آنها، خود منجر به تشدید سونامی نمک در منطقه نخواهد شد؟ آیا طرح‌های مرتع‌کاری ما در اراضی به مراتب مطلوب‌تر که در زیر خاک 10 سانتی‌متری‌اش هم نمک نیست، جملگی جواب داده، که اینک می‌خواهیم چنین طرحی را به اجرا درآوریم؟ و مهم‌تر آن که آیا هزینه‌ی انجام این عملیات، کمتر از هزینه‌هایی خواهد بود که به هدف احیاء مجدد دریاچه قرار است صورت گیرد؟

    و البته به نظرم، خطرناک‌ترین وجه پیشنهاد دکتر کردوانی آن است که این پیام را به همه‌ی طبیعت‌ستیزان می‌دهد: بزنید، ببرید، خشک کنید و نگران هم مباشید؛ فوقش در نهایت، آن تالاب و دریاچه خشک شده را تبدیل به مرتع می‌کنیم یا یک بیابان و کویر زیبا به جایش می‌آفرینیم و تمام!

    آیا دکتر کردوانی نمی‌دانند که در دنیا صدها مؤسسه علمی و هزاران دانشمند و کارشناس در حال تلاش هستند تا به کمک تشکل‌های مردم‌نهاد مرتبط، ده‌ها دریاچه و تالاب در حال خشک شدن را نجات دهند؟ آیا فلسفه فهرست مونترو در کنوانسیون بین‌المللی رامسر را فراموش کرده‌اند که تاکنون توانسته‌اند شمار قابل توجهی از تالاب‌های رو به انقراض را دوباره با اعمال تمهیداتی بخردانه نجات دهند؟ لطفاً دانش‌واژه‌ی  Lake restoration را در موتورهای جستجوگر، بکاوید تادریابید که چه تعداد دریاچه و تالاب در آمریکا، اروپا، استرالیا، آسیا و ... تاکنون از خطر مرگ در جهان نجات یافته‌اند.

 

    درست است که دریاچه ارومیه در حال مرگ است، اما به راستی تاکنون جز حرف، چه اقدام عملی و جدی برای نجاتش انجام داده‌ایم که اینک اینگونه مأیوسانه خواهان قتل عمدی‌اش شده‌ایم و چگونه می‌خواهیم چنین جنایتی را برای نسل آینده توجیه کنیم؟ دریاچه آرال بیش از 40 سال است که خشک شده، اما هنوز دارند تلاش می‌کنند تا شتاب مرگش را به تأخیر اندازند و ما اینگونه نامهربانانه با نگین فیروزه‌ای آذربایجان رفتار می‌کنیم. به خدا سزاوار نیست! هست؟

  http://darvish100.blogfa.com/post-2277.aspx

  بیشتر بدانید:

    - رد پای دکتر پرویز کردوانی و اندیشه هایش در این تارنما

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:پرویز کردوانی, دریاچه ارومیه, خشکسالی, سونامی نمک, اسماعیل کهرم, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

هشدار: تولید بیشتر گوشت، مرگ زمین را شتاب بخشیده است!

    در ماه گذشته میلادی، یعنی اکتبر 2012، سرویس جهانی هشدار محیط زیست – وابسته به UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد)- گزارشی منتشر کرد که بازتاب گسترده‌ای، به ویژه در نزد شهروندان کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشت؛ یعنی همان کشورهایی که با مصرف سرانه 75 الی 120 کیلوگرم گوشت قرمز در سال، در صدر مصرف‌کنندگان گوشت در جهان ایستاده‌اند (در این گزارش، مصرف سرانه گوشت ایرانیان بین 25 الی 50 کیلوگرم در سال درج شده است که از همسایگان شرقی و غربی‌اش بیشتر، اما از ترکمنستان در شمال و عربستان صعودی در جنوب کمتر است).

    نویسندگان این گزارش، به صراحت می‌گویند: فرآیندهای ویرانگری چون: جنگل‌زدایی، بیابان‌زایی، افزایش مواد آلوده در خاک، استفاده بی‌رویه از آب شیرین، هدررفت انرژی و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای، همزمان و متناسب با افزایش تولید گوشت در دامداری‌های صنعتی به سرعت تشدید یافته است و سبب شده تا وضعیت پایداری بوم‌شناختی کره زمین به بدترین حالت خود برسد. یک نکته‌ی تکان‌دهنده در این گزارش که می‌توانید در نمودار فوق هم مشاهده کنید، آن است که هر چند شمار جمعیت کره زمین از 1961 تا امروز اندکی بیش از دو برابر افزایش یافته است؛ اما در همین مدّت، تولید گوشت قرمز با جهشی شگفت‌انگیز، بیش از 4 برابر شده است.

    به دیگر سخن، مردمی که اینک در کره زمین زندگی ‌می‌کنند، به طور متوسط دو برابر بیشتر از پدران خویش در سال گوشت قرمز مصرف می‌کنند؛ رخدادی که سبب تشدید نگرانی‌های فزاینده‌ای شده که کمترین پیامد آن را می‌توان در روند گرم‌شدن محسوس زمین، کاهش ظرفیت گرمایی، افزایش تفاوت دمای شب و روز و وقوع تلاطم‌های اقلیمی کم‌سابقه و مهیب رهگیری کرد که شاید آخرین و تازه‌ترین شناسه‌اس، وقوع توفان قدرتمند سندی بود که سواحل شرقی آمریکای لاتین تا کانادا را درهم کوبید و فقط در ایالات متحده آمریکا بیش از 50 میلیارد دلار خسارت به بارآورد. این در حالی است که تاکنون، مهم‌ترین خطر گسترش دامداری‌های صنعتی تولید کننده گوشت قرمز را صرفاً در نیاز آبی بالای آن (به طور متوسط هشت برابر همتایان گیاهی‌اش) می‌پنداشتند، در صورتی که در گزارش اخیر آمده است که تولید گاز متان (CH4) از روده‌ی دام‌ها و اکسید نیتروژن از بقایای مدفوع دفع شده از بدن آنها، به مراتب می‌تواند تهدید جدی‌تری برای کاهش توان زیست‌پالایی زمین به شمار آمده و دست کم سهمی 10 الی 35 درصدی را در فرآیند تغییر اقلیم ایفاء کند.

    یک بازخورد عدالت‌گریزانه و نامیمون از این میل شدید مردمان کشورهای شمال به مصرف گوشت، آن است که تبعات زیانبارش فقط دامن کشورهای شمال را نگرفته و سبب تشدید تؤامان موج خشکسالی و سیل در کشورهای جنوب هم می‌شود.

    چنین است که اینک پیوسته و شتابان بر شمار آن گروه از داوطلبین سبز که می‌کوشند تا خطرات مصرف بی‌رویه گوشت را برای مردم جهان تشریح کرده و جایگزین‌هایی کم‌خطرتر را معرفی کنند، افزوده می‌شود. تمایل روزافزون دانشجویان و طبقات تحصیل‌کرده به کاهش مصرف پروتئین حیوانی در سبد روزانه غذایی‌شان، می‌تواند مؤید این ادعا باشد.

http://darvish100.blogfa.com/post-2276.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:گوشتخواری, گیاهخواری, سازمان ملل متحد, مصرف آب, بیابان زایی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


امیر طلوعی امیر طلوعی : در شرایطی که وقوع طوفان سندی توجهات جهانی را به خطرات و مشکلات ناشی از روند روز افزون تغییرات اقلیمی جلب کرده است، نتایج تحقیق دو دانشمند آب و هواشناس از مرکز ملی تحقیقات اتمسفری امریکا (NCAR)، به نامهای جان فاسولو و کوین ترنبرث که در هفتۀ اخیر در نشنال جئوگرافی منتشر شد، نشان می دهد احتمال وقوع بدترین سناریوهای پیش بینی شده برای گرمایش جهانی بسیار بالا است. بسیاری از دانشمندان معتقدند افزایش دمای آب اقیانوسها به تشدید طوفانهایی نظیر سندی منجر می شود و افزایش سطح آب دریاها نیز به نوبۀ خود ابعاد سیلهای ناشی از آن می افزاید.

 

در تحقیق فوق الذکر، به منظور بررسی میزان افزایش دما در نتیجه دو برابر شدن سطح دی اکسید کربن که پیش بینی می شود تا اواخر این قرن اتفاق بیافتد، الگوهای گرمایش جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

تخمین زده شده است تا سال ۲۱۰۰ دمای زمین حدود ۸ / ۲ درجه سانتیگراد افزایش یابد. البته رقم ذکر شده قطعی نیست و محدودۀ تغییرات آن می تواند بین ۷ / ۱ تا ۴/۴ درجه سانتیگراد متغیر باشد. اهمیت این رنج تغییرات افزایش دما از آنجا ناشی می شود که دمای بیشتر به منزلۀ سطح بالاتر آب دریاها، شرایط آب و هوایی وخیم تر و تغییرات وسیع تر در چرخه های اقیانوسی خواهد بود.

 

افزایش ۳ درجۀ فارنهایتی دمای هوا موجب خواهد شد نیویورک آب و هوایی شبیه ریچموند ویرجینیا پیدا کند و افزایش ۸ درجه ای آب و هوای این شهر را مشابه آتلانتای جئورجیا خواهد کرد.

 

از زمانی که اولین گزارش دربارۀ حساسیت اقلیمی در سال ۱۹۷۹ منتشر شد، تلاش برای یافتن راز تغییرات آب و هوایی ادامه داشته است. در تحقیق اخیر، محققان مرکز ملی تحقیقات اتمسفری امریکا برای تعیین میزان افزایش دما به مطالعۀ ابرها پرداخته اند. ابرها تأثیر زیادی بر وضعیت انرژی زمین دارند. آنها به دلیل رنگ سفیدشان نور خورشید را منعکس می سازند و به خنک شدن زمین کمک می کنند. در عین حال، ابرها بسته به ارتفاعشان در اتمسفر، می توانند مثل پتویی گرما را در داخل اتمسفر نیز نگه دارند.

 

به دلیل تغییرات سریع شکل، اندازه و شفافیت ابرها مدلسازی آنها کار دشواری است. تصاویر ماهواره ای ابرها نیز معمولاً مبهم و دارای خطا است. برای از پیش رو برداشتن این مشکلات، فاسولو و ترنبرث تصمیم گرفتند به جای بررسی خود ابرها، به مطالعۀ منشأ شکل گیری ابرها بپردازند. ابرها از متراکم شدن بخار آب موجود در اتمسفر در مناطق نسبتاً مرطوب به وجود می آیند و معمولاً اطلاعات دقیق مربوط به رطوبت هوا توسط ماهواره ها مخابره می شود.

 

تیم تحقیقاتی برای انجام پروژۀ خود بر مناطقی در اتمسفر متمرکز گردید که به آنها نواحی خشک گفته می شود.

 

این مناطق خشک هزاران کیلومتر بالاتر از سطح زمین، در لایه ای به نام تروپوسفر که لایه ای از اتمسفر است که ابرها در آن شکل می گیرند، نقش مهمی در تعیین آب و هوای آیندۀ زمین ایفاء می کنند.

 

در نیمکرۀ شمالی، ناحیۀ خشک عرض جغرافیایی مابین ۱۰ و ۳۰ درجه را اشغال می کند که به ترتیب هم عرض جغرافیایی ونزوئلا و ایالت فلوریدا هستند. در این تحقیق، رطوبت نسبی مشاهده شده در ناحیۀ خشک، بر اساس ۱۶ مدل آب و هوایی مختلف که در آخرین تحقیق هیئت بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) به کار رفته بود، مورد مقایسه قرار گرفت.

 

سه مدلی که بهتر از همه با مشاهدات مربوط به میزان رطوبت سازگاری داشت، مدلهایی بودند که بیشترین میزان افزایش دما یعنی تا سقف ۸ درجۀ فارنهایت تا پایان قرن جاری را پیش بینی می کنند. در حالی که مدلهایی که نرخ پائین تری را برای افزایش دما پیش بینی می کنند از دقت کافی برخوردار نبودند.

 

فاسولو برای توصیف سیستم آب و هوایی، نواحی خشک را به عنبیه چشم انسان تشبیه کرده است که با گرم شدن هوا بزرگتر می شود و پوشش ابر را نیز کاهش می دهد که خود موجب افزایش دما خواهد شد. به اعتقاد وی سایر مدلهای آب و هوایی که افزایش مساحت ناحیۀ خشک را توجیه نمی کنند از دقت کافی برخوردار نیستند.

http://zistboom.com/8870/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


حسینعلی ابراهیمی کارنامی مجازات متخلفین جوان شکارو صید، نوشتن مقاله زیست محیطی اعلام شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ۶ جوان متخلف که در اقدامی غیر قانونی در پارک ملی بمو اقدام به جداسازی بره آهو از مادرش کرده بودند توسط محیط بانان پارک ملی بمو دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و بره آهو با کمک محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست به دامان مادر بازگردانده شد .

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ، با ابراز خرسندی از دستگیری متخلفین زنده گیری حیات وحش در پارک ملی بمو گفت : پرونده این متخلفان به جرم ورود غیر مجاز به پارک ملی بمو و زنده گیری حیات وحش از زیستگاه خود، به دادگاه تحویل داده شد ، هر یک از  این ۶ جوان بنا به بند ب ماده ۱۳ قانون شکار وصید به  حبس تعزیری به مدت ۹۱ روز محکوم شدند ، اما قاضی دوستدار محیط زیست شعبه اول دادگاه عمومی زرقان با ملاحظه به سن کم متخلفان مجازات آموزشی موثری را برای ایشان در نظر گرفت .

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود : بنا به حکم دادرس شعبه اول دادگاه عمومی زرقان علاوه بر تبدیل مدت ۹۱ روز حبس تعزیری به ۲ سال حبس تعلیقی، هر یک  از متخلفان بایستی یک مقاله زیست محیطی با متن حداقل ۲ هزار کلمه درخصوص فواید محیط زیست و لزوم حفاظت از آن تهیه کرده و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ارائه دهند و گواهی تقدیم مقاله زیست محیطی را از دایره اجرای احکام دادگاه عمومی کسب نمایند ،همچنین ورود این متخلفان به محوطه پارک ملی بمو ممنوع بوده و بایستی هر ۶ متهم یک مرتبه در ماه به سرپرست پارک ملی بمو مراجعه و گواهی حسن رفتار با محیط زیست و عدم انجام تخلف زیست محیطی را اخذ و تحویل دایره اجرای احکام دادگاه دهند ، چنانچه هریک از متهمان در مدت یکسال دستورات قاضی را انجام ندهند مجازات زندان ایشان اجرا خواهد شد .

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن تحسین توجه دادرس محترم  به مباحث آموزشی  ،آموزش های زیست محیطی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این اداره کل اعلام نمود و افزود: تمرکز این اداره کل هم اکنون بر آموزشهای زیست محیطی  و تنویر افکار عمومیست و ومعتقدیم که اگر آحاد جامعه نسبت به مسائل زیست محیطی آگاهی لازم را کسب نمایند مسلما در امر حفاظت از انفال الهی مشارکت بیشتری مینمایند.

 

گفتنی است هرگونه تردد در محدوده پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده بایستی با ارائه مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست باشد چرا که این مناطق از ارزش های حفاظتی بالایی برخوردار هستند، و ورود غیر قانونی و غیر مدیریت شده میتواند صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم طبیعی آن وارد نماید که سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از تنوع زیستی این مناطق ارزشمند ، پس از شناسایی مناطق آسیب پذیر و غنی از چنین تنوعی در کشور آنها را تحت عناوین مشخص پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مورد مدیریت و حمایت قرار می دهد. هدف از ایجاد چنین مناطقی، حفاظت و جلوگیری از تخریب منابع و تنوع زیستی، حراست از قابلیت های بالقوه موجود در آنها به منظور حفظ فرصت انجام مطالعات تکمیلی و شناخت و بهره برداری پایدار برای نسل های آینده و بهره گیری از ارزش های علمی، آموزشی و اقتصادی موجود در آنها است. در حقیقت تعیین و مدیریت این مناطق چهار گانه متضمن حفظ تنوع زیستی هر سرزمینی است.   http://zistboom.com/8843/   تاریخ انتشار: ۲۰ آبان,    ۱۳۹۱

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لگد زدن یا جفتک پراندن، یکی از خطرناک‌ترین ابزارهای دفاعی جانورانی مانند الاغ، شترمرغ و زرافه است؛ اما قوی‌ترین لگد متعلق به گورخر است که با یک ضربه کاری می‌تواند یک شیر نر ۲۲۰ کیلویی را از پای درآورد.

 

گورخرها برخلاف ظاهر آرامی که دارند، جزو خطرناک‌ترین موجودات آفریقا به شمار می‌روند. آنها در هر لگد می‌توانند تا ۱۵هزار نیوتن نیرو معادل وزن جسمی ۱٫۵ تنی اعمال کنند. با چنین نیرویی می‌توان یک سکه را خم کرد یا بزرگ‌ترین استخوان بدن انسان را شکست. لگد گورخر می‌تواند یک انسان ۷۵ کیلوگرمی را تا ارتفاع ۳ متری به بالا پرت کرده و او را ۷ متر دورتر به زمین بکوبد و صدالبته که هیچ انسانی نمی‌تواند از چنین ضربه‌ای جان سالم به در ببرد.

 

گورخرها علاوه بر این لگدهای خطرناک، آرواره‌هایی قوی دارند و با پیچاندن گردن خود، می‌توانند با یک گاز استخوان‌های دست و بازوی انسان را بشکنند. به همین دلیل، حتی محیط‌بانان آفریقا هم کمتر جرات می‌کنند به این جانور نزدیک شوند. مرگ‌بارترین این لگدپرانی‌ها در فرار از دست شکارچیانی مانند شیر یا نبرد دو گورخر نر مشاهده می‌شود.

 

گورخر

این عکس را جاستین باون در ماسای‌مارای کنیا ثبت کرده است.

 

منبع: خبرآنلاین

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان, ۱۳۹۱
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


iripur1  مطالعات دانشمندان دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد مورچه‌ها هنگام مواجهه با حجم وسیعی از اطلاعات و اتخاذ تصمیمات فراوان، به شعور جمعی متوسل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بر خلاف داشتن مغزهای کوچک‌تر از سر سوزن، گونه‌ مورچه‌ها از سیستم پیشرفته ارسال پیشاهنگ برای جست‌وجوی سکونت‌گاه‌های جدید بهره می‌برند. پیشاهنگ‌ها از بازرسی مکان مزبور به کلونی گزارش می‌دهند و سپس تمامی گروه برای اتخاذ تصمیم رای می‌دهد.

 

به گفته استفان سی پرات و ناکائو ساساکی از دانشگاه آریزونا، مورچه‌ها نیز همانند زنبور عسل دارای مغزهای کوچکی هستند اما عصب‌های این عضو در مجموع، قدرت پردازش بالا را برای حشره فراهم می‌کنند.

 

مورچه‌های حاضر در پژوهش جدید از گونه Temnothorax rugatulus بودند و طول آن‌ها به اندازه یک دهم اینچ بود. این حشرات در بین صخره‌های واقع در جنگل‌های غرب آمریکا و بخش‌هایی از اروپا زیست می‌کنند.

 

آن‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که در آن پتانسیل تعداد لانه‌ها بسیار بالاست. هر مورچه قادر به اتخاذ تصمیم‌ به تنهایی نیست؛ زیرا هر یک از آن‌ها به تنهایی مسؤول یک لانه به شمار نمی‌آید، بنابراین وظایف بین اعضای کلونی تقسیم می‌شود.

 

بر اساس پژوهش‌های آزمایشگاهی تیم علمی، این مورچه‌ها در ابتدا یک پیشاهنگ‌ را برای بررسی مکان‌های مورد نظر جهت ساخت لانه می‌فرستند. این پیشاهنگ‌ اندازه ورودی لانه و میزان بزرگی روزنه‌ها را بررسی می‌کند.

 

در صورتی که این مکان مورد تایید وی باشد به کلونی بازمی‌گردد و پیغام “به دنبال من بیایید” را به آن‌ها ابلاغ می‌کند. سپس پیشاهنگی دیگر به مفهومی موسوم به «دویدن متناوب» ملحق می‌شود و به همراه مورچه اول به مشاهده مکان مزبور می‌رود.

 

در صورتی که این مکان مقبول مورچه دوم نیز واقع شود، این حشره به کلونی بازگشته و فرایند پیشاهنگ قبلی را تکرار می‌کند و مورچه‌ دیگری را با خود همراه می‌کند. در نهایت در صورتی که تعداد کافی مورچه مکان تعیین شده را بپذیرند، گروه به توافق رسیده و سکونت‌گاه جدید را انتخاب می‌کنند.

 

پیشاهنگ‌ها در این فرایند ملکه را نیز با خود به دیدار از این مکان مطلوب می‌برند.به ادعای دانشمندان دانشگاه شفیلد، زنبورها نیز دارای سیستم مشابهی هستند.

 

نتایج این مطالعات جدید در Current Biology انتشار یافته است.

 

منبع: همشهری آنلاین-

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان, ۱۳۹۱


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


دکتر مرتضی شریفی  دکتر مرتضی شریفی*: خبر جدید نیست بلکه فراموش شده است فقط یاد پرونده ثبت جنگلهای هیرکانی در میراث جهانی افتادم و یاد حرف استاد عزیزی که می گفت مشکل ما انگیزه و تلاش نیست، اصلاً نمی شود برای حفظ محیط زیست طبیعی سرزمین انگیزه نداشته باشیم و تلاش نکنیم مشکل این است وقتی تلاشی دارد به نتیجه مثبت ختم می شود همیشه یک عده فرصت طلب پیدا می شوند که مغول وار ورود پیدا می کنند که به خیالی از این نمد کلاهی برای خود بدوزند حرکت را منحرف می کنند در نتیجه کار ها ختم به خیر نمی شود. معمولاً تا بوده چنین بوده که ما جنگلبان و محیط بان جماعت یا گرفتار فردگرا ها و خود محور بین ها بودیم و یا اسیر صنف گرایان، آن روز ها سازمان میراث فرهنگی … به استناد تفاهمنامه ای با محیط زیست و آئین نامه یکطرفه صنفی به عنوان میراث دار آثار طبیعی، تولی گری جنگلهای شمال را در دستور کار خود قرار داده بود. که خبر رسید جمهوری آذربایجان به عنوان میراث دار هیرکان وارد عمل شده است.

 

جمهوری آذربایجان لکه ای از بقایای منطقه رویشی اروپا-سیبرین دارد در نظر داشت قطعه جنگل خود را به عنوان نمونه بارز جنگلهای هیرکانی به ثبت جهانی رساند. شایان ذکر است جنگل های هیرکان آذربایجان شامل ۲۹۰۴ هکتار SNR (ذخیره گاه طبیعت محدود شده) در بخش لنکران بوده ( ۱۹۳۶) که بعداً ۶۲۲ هکتار بقیه جنگل بخش مذکور ونیز۱۷۹۰۹ جنگل های آستارا آذربایجان به آن اضافه و در سال ۲۰۰۴ برای مجموعه با وسعت ۲۱۴۳۵ هکتار طرحی با همکاری WWF با عنوان پارک ملی هیرکان تهیه و تحت مدیریت در آورده است.

 

جنگل مزبور در سلسله کوه های طالش و اراضی جلگه ای لنکران استقرار یافته وجنوبشرقی آن هم مرز با غربی ترین بخش جنگل های هیرکانی ایران است از نظر دوران زمین شناسی Tertiary Period(Paleocene –Mid Miocene)کهن ترین بخش از دوره Paleocene هم مرز با ایران است .که صخره های ازLimestone که فسیل های جانوران اواخر کرتاسه ( Upper_Cretaceous) واوایل ایوسن(Eocene) همانطور Shandan-Qalesi و نیز یکی از مراکز آتشفشانی (Voicanic) در این بخش قرار دارند.

 

جنگل های یاد شده از نظر سیمای عمومی شامل، جنگل های جلگه ای دارای گونه های بلوط، انجیلی، خرمندی ، توسکا و … بوده و از این جنگل ها فقط لکه ای باریکی باقیمانده است. جنگل های میان بند (تا ۷۵۰) عمداً بلوط ، ممرز و … جنگل های کوهستانی با پوشش شمشاد، راش و … و جنگل های اوج کوهستانی (alto-m.) که بلوط ایرانی ،کچف و … در آن استقرار یافته است. جنگل هیرکان آذربایجان با عمر مستمر ۲٫۵ میلیون سال (Pliocena Epoch) پناهگاه عناصر گیاهیarcto-tertiary با ۹۵ گونه درختی، ۱۱۰ درختچه و در مجموع ۱۲۹۶گونه گیاهی آوندی عناصر اروپا-سیبرین و قفقاز –ایرانی رادر خود جا داده و در میان جنگل های پهن برگ شرقی اروپا- آسیا از تنوع گیاهی قابل توجه بر خوردار است.

 

با پیگیری و بررسی امر خبردار شدیم که در خواست ثبت اثر جمهوری آذربایجان از آوریل ۲۰۰۶ توسط IUCN در حالت تعلیق (defer) قرار گرفته است. موضوع از این قرار بود که از چهار معیار(Criterion) که در توجیه احراز شرایط محدوده مذکور ارائه شده بود، معیار Earth history & geological processes (شندان قلسی برای این منظور معرفی شده بود) با وجود اینکه در سطح محلی و ملی حائز اهمیت بوده ولی با دیگر آثار ثبت شده جهانی قابل مقایسه نبوده و رد شده است. معیار دوم Ecological Processesبه لحاظ اینکه محدوده معرفی شده دارای سطح کوچک بوده، تخریب ناشی از انسان و وجود دام (۵۰۰۰ گوسفند) در آن مشهود بوده لذا مورد قبول واقع نشد. همانطور معیار سوم Aesthetic Importance با وجود اینکه سیمای عمومی اثر با کوه های کروی و دره های به شکلV، مناضرطبیعی محدوده قابل توجه می باشد ولی حتی در سطح منطقه ای هم منحصر بفرد نمی باشد لذا رد شده بود. بخاطر معیار چهارم با توجه به مجموعه عناصر گیاهی باقیمانده از عصر یخ که یکجا در هیچ عرصه ای دیگر از دنیا پیدا نمی شود در خواست آذربایجان از دستور کار خارج نشده بود. بهر حال تنوع گیاهی مورد اشاره در حد آثار ثبت شده جهانی می باشد. در گزارشی که با کمک کارشناسان دیگر مراجع علمی جهانی تهیه گردیده است و یاد آور شده بودند اثر معرفی شده دارای ۲۹ گونه اندمیک ( Endemics of Azerbaijan ) می باشد. مسلم بود که مجموعه گونه های اندمیک جنگلهای هیرکانی به حساب آذربایجان گذاشته شده است همانطوریکه قبلاً ذکر شد فقط لکه بسیار کوچکی از جنگلهای هیرکان در آن کشور استقرار یافته است. از این رو گزارش مزبور نمی تواند وجاهت علمی داشته باشد.

 

بهر حال IUCN احتمال پذیرفتن اثر پیشنهادی در لیست جهانی را می دهد بویژه اینکه اگر اثر معرفی شده بصورت Transnational Serial بین ایران آذربایجان انجام گیرد. تا در یافت پیشنهاد جدید پیشنهاد قبلی آذربایجان را تعلیق (defer) می شود. همزمان به آذربایجان توصیه می شود که سطح پیشنهادی توسعه یابد، Buffer ایجاد شود، طرح مدیریت به اجراء درآید، مشکل دام را حل کنند ، جنگل نشین ها را جابجا نمایند.

 

شرایط ایجاب می کرد که هماهنگی در سطح ملی داشته باشیم به اتفاق رئیس سازمان متبوع (مهندس جلالی ) جلسه ای در ارتباط با موضوع با رئیس وقت میراث فرهنگی (مهندس مشایی ) داشتیم که ایشان بعد از شنیدن دیدگاههای سازمان ما و سازمان خودشان با صراحت دیدگاه سازمان ما را مورد حمایت قرار داد و بدرستی جلو دیدگاه انحرافی را گرفت. متعاقب آن به اتفاق نمایندگان سازمانهای محیط زیست و میرث فرهنگی در اجلاس کارشناسی” اجرای کنوانسیون میراث جهانی” از تاریخ ۲۷ فوریه لغایت ۳ مارس ، ۲۰۰۸ در جزیره فیلم آلمان با حضور کارشناسان ایران، آذربایجان، آژانس فدرال حفظ طبیعت و نهاد های غیردولتی ، استادان ذیفن دو دانشگاه آلمان، کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، مسئول یونسکو دفتر تهران و مسئول دفتر مرکزی میراث جهانی یونسکو دفتر پاریس و … تشکیل شد.

 

شرکت کنندگان در اجلاس کارشناسی” اجرای کنوانسیون میراث جهانی” از تاریخ ۲۷ فوریه لغایت ۳ مارس ، ۲۰۰۸ در جزیره فیلم آلمان با تلاش گروه کارشناسی، ایران به عنوان کشور راهبر در اجرای کنوانسیون میراث جهانی در منطقه هیرکان برگزیده شد. بر اساس بند ۲ از فصل عمومی، ایران (برمبناء تصمیم۱۳٫۱۲۸ کشور های عضو) کووتا (بخوان مسئولیت، در ضمن یاد آور می گردد بخاطر پیشقدمی آذربایجان قبل از این اجلاس کشور مزبور کووتا محسوب می شد) ثبت جنگل های هیرکان را به عهده گرفت.همین طور بر اساس بند ۳ از فصل مذکور عنوان محلی پیشنهاد ثبت قبلی از طریق آذربایجان حذف و با توجیه فنی هئیت کارشناسی ایرانی نام علمی منطقه (هیرکان) عنوان رسمی ثبت پرونده محسوب گردید. اما اینکه چگونه طبق معمول یک عده فرصت طلب پیدا شده و مغول وار ورود پیدا کردند که به خیالی از این نمد کلاهی برای خود بدوزند چگونه حرکت را منحرف نمودند انشا… در نوشتار بعدی به اطلاح دوست داران محیط زیست طبیعی خواهم رساند.

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان, ۱۳۹۱
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

در تصاویر نخست شاید حیرت انگیز باشد که شیر گرسنه ای در فاصله نیم متری از چند مرد و زن روی ماشین آنها ایستاده است اما به آنها حمله نمی کند اما تصاویر بعد نشان می دهد چطور با مدیریت خلاقانه می توان به جلب گردشگر پرداخت و تجربه ای فوق العاده هیجان انگیز را به آنها بخشید.

 

تصاویر از پارک طبیعی و باغ وحشی در ۳۲ کیلومتری جنوب غرب ملبورن استرالیا گرفته شده است.

 

*برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگتر روی آنها کلیک کنید.

 

شیر

 

شیر 

 

شیر

 

شیر

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان,  ۱۳۹۱

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com