Environmentalist


پرنده


هشدار IUCN درباره تخريب توقفگاه‌هاي پرندگان مهاجر
اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) در بيانيه‌اي به مناسبت «روز جهاني پرندگان مهاجر» بر ضرورت حفاظت بيشتر از پرندگان مهاجر و زيستگاه‌هاي اصلي و توقفگاه‌هاي طبيعي آنها تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، در سال جاري ميلادي (2013) روز جهاني پرندگان مهاجر با عنوان «شبکه‌اي براي پرندگان مهاجر» نامگذاري شده است.



براي بسياري از مردم دنيا ديدن دوباره پرندگان مهاجر، نشانه‌اي از فصل بهار و آغازي دوباره براي طبيعت است. اين پرندگان مي‌توانند سالانه هزاران کيلومتر را بر فراز مرزهاي جغرافيايي و سياسي پرواز کرده و از اقليم‌هاي زمستاني جنوب به شمال آمده و جفت‌گيري کنند.



در اين ميان چلچله‌هاي قطبي، رکورددار پيمودن بيشترين مسافت در کوچ‌هاي فصلي هستند و سالانه بيش از 80 هزار کيلومتر پرواز مي‌کنند.



با اين حال نگراني‌ها درباره کاهش تعداد برخي از گونه‌هاي پرندگان مهاجر نظير آبچليک‌هاي منقار قاشقي وجود دارد که تعداد آنها از 2000 تا 2800 جفت بارور در سال 1970 ميلادي به 100 جفت بارور در حال حاضر کاهش يافته است.



دليل کاهش شديد جمعيت اين پرندگان، تخريب توقفگاه‌هاي بين راهي در طول مسير مهاجرت آنها در آسيا و در حد فاصل بين مکان تخمگذاري در روسيه و مقصد زمستاني آنها در بنگلادش و ميانمار عنوان شده است.



به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN)، اين پرندگان کوچک در صورت تخريب اين توقفگاه‌ها، قادر به استراحت و تجديد قوا براي طي مسير 16 هزار کيلومتري مهاجرت خود نخواهند بود.



تخريب و نابودي زيستگاه و در نتيجه تغيير در مسير پرواز پرندگان مهاجر، تهديدي جدي براي گونه‌هاي مختلف اين پرندگان است اما در عين حال آلودگي محيط زيست و شکار نيز از عوامل مهم و موثر در کاهش جمعيت پرندگان مهاجر است.



امسال روز جهاني پرندگان مهاجر با عنوان «شبکه‌اي براي پرندگان مهاجر» نام گرفته است تا بر اهميت فراهم کردن شبکه‌اي از زيستگاه‌هاي در دسترس پرندگان مهاجر در طول حياتشان تاکيد شود.



همچنين در بيانيه اين اتحاديه بر همکاري نزديک دولت‌ها، سازمان‌هاي حفاظت از محيط زيست و افراد داوطلب در امر حفاظت از پرندگان مهاجر تاکيد شده است.

 

منبع: http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8095
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زباله

معاون خدمات شهري شهرداري تهران از بهره‌برداري پروژه هاضم زباله‌هاي شهر تهران در هفته آينده خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس، پس از پايان يازدهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران، شش نمايشگاه و فروشگاه گل و گياه در تهران به مدت 5 روز در بوستان هاي پايتخت برپا مي شود. اين خبر را معاون خدمات شهري شهرداري تهران داد و گفت: نمايشگاه ها و فروشگاه هاي گل و گياه در بوستان هاي بزرگ شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تهران برپا مي شوند تا توليدکنندگان داخلي گل و گياه به عرضه توليدات خود در اين بوستان ها بپردازند.

مجتبي عبدالهي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال گسترده شهروندان تهراني از يازدهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران اظهارکرد: در روزهايي که از برگزاري نمايشگاه گل و گياه تهران گذشته است، شاهد استقبال شهروندان تهراني از اين نمايشگاه بوديم که قطعا در دو روز پاياني، اين حضور با استقبال گسترده تري نيز همراه خواهد شد.

وي تاکيد کرد: توسعه فضاي سبز بزرگراه امام علي (ع) همزمان با اجراي مراحل ساخت بزرگراه انجام شده و همزمان با بهره برداري از اين بزرگراه در سوم خرداد ماه امسال، فضاي سبز بزرگراهي اين شريان ترافيکي نيز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينکه بزرگراه امام علي(ع) آخرين مراحل احداث خود را طي مي کند، گفت: بازديدهاي متناوب شهردار تهران از اين پروژه و تاکيد بر سرعت و کيفيت مناسب در اجراي آن، سبب شده تا بزرگراه امام علي(ع) به يکي از طرح هاي ماندگار مديريت شهري تبديل شود.

عبدالهي همچنين از بهره برداري پروژه هاضم زباله هاي شهر تهران در هفته آينده خبر داد و تاکيد کرد: در اين پروژه نخستين خط توليد برق از زباله هاي تهران در منطقه چهار مورد بهره برداري قرار گرفته و از پسماندهاي شهري، استفاده بهينه تري خواهد شد.

به گفته وي با بهره برداري از پروژه هاضم زباله هاي شهري، تحولي بزرگ در مديريت پسماندهاي شهر تهران اتفاق افتاده و فرصتي تازه براي بهره وري از زباله هاي شهر تهران فراهم مي شود.

منبع:http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8086


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سيل1



دکتر رضا محمدي با بيان اين مطلب که ايران کشوري بلاخيز و يکي از مستعدترين کشورهاي جهان در وقوع حوادث و بلاياي طبيعي است، به خبرنگار مهر گفت: 31 مورد از 40 مورد حوادث طبيعي شناخته شده در دنيا، در ايران اتفاق مي افتد.

وي از ايران به عنوان يکي از 10 کشور بلاخيز دنيا نام برد و افزود: 90 درصد جمعيت کشورمان در معرض خطرات ناشي از وقوع زلزله و سيل قرار دارند.

محمدي ادامه داد: ايران در آسيا چهارمين کشور و در دنيا مقام ششم را از نظر وقوع حوادث طبيعي دارد و آسيب‌ پذيري کشورمان در برابر زلزله 1000 برابر آمريکا و ژاپن است.

کارشناس مسئول کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غيرمترقبه وزارت بهداشت افزود: به منظور تدوين دستورالعملهاي هماهنگي، پشتيباني، پيگيري عمليات اجرايي کارگروه و ايجاد زير کارگروههاي تخصصي وابسته ، دبيرخانه کارگروه در وزارت بهداشت تشکيل مي شود.

وي گفت: از طريق خطر زدايي و پيشگيري، آمادگي، پاسخ و بازتواني (چرخه مديريت بحران) در مواقع بروز حوادث و بلاياي طبيعي و انسان ساز، امکان ارايه و پايداري خدمات نظام سلامت اعم از مراقبتهاي بهداشتي و درماني را در سطح مطلوب و ممکن و با همکاري سازمانهاي داخلي و بين‌المللي عضو و همکار و مشارکت عموم مردم فراهم مي‌آورد.

محمدي اظهارداشت: يکي از اهداف کلي اين کارگروه آمادگي بيمارستاني در حوادث و بلاياست که با ارائه‌ الگويي جامع و واحد براي برنامه‌ريزي پاسخ به حوادث و بلايا در تمامي بيمارستانها و مراکز بهداشتي - درماني کشور به منظور کاهش مرگ‌ و مير و صدمات جسمي و رواني حاصل از حوادث و بلايا در بيمارستانها يا منطقه‌ جغرافيايي مرتبط با بيمارستانها است.

وي با اعلام اينکه کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غيرمترقبه شامل 4 مرحله اصلي کاهش اثرات، آمادگي، پاسخ و توانبخشي و بازتواني است، ادامه داد: تامين مراقبت با کيفيت مناسب براي بيماران بستري و مصدومين در زمان وقوع حوادث از ديگر اهداف اين برنامه است.

منبع: http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8096

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خودرو

رابطه خطي غلظت ذرات معلق با مرگ و مير تهراني‌ها
خودروهاي نسل جديد بايد از بنزين سوپر استفاده کنند
يک استاد دانشگاه صنعتي شريف گفت: غلظت ذرات معلق موجود در هواي تهران با ميزان مرگ و مير تهراني‌ها رابطه خطي دارد و به عبارتي هر چه ميزان تراکم اين ذرات بالاتر برود، ميزان آمار تلفات ناشي از آلودگي هوا نيز افزايش پيدا خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، دکتر وحيد حسيني افزود: متاسفانه شاهد هجوم ذرات معلق به تهران و وفور اين ذرات در شهرمان هستيم و در اين ميان ذراتي که از سوخت‌هايي مانند سوخت ديزل توليد مي‌شوند، قطعاً سرطان زا هستند.

اين استاد دانشکده مکانيک دانشگاه شريف با تاکيد بر اين که آلوده کننده‌هاي هوا مانند کارخانجات خودروساز خودشان بايد هزينه‌هايي را که بر شهر و شهروندان تحميل مي‌کنند بپردازند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروي پيکان و ساير خودروهاي کاربوراتوري به دليل آلودگي بالايي که توليد مي‌کنند، نبايد اجازه تردد داشته باشند.

همچنين مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران نيز در اين ارتباط گفت: تهران به کلکسيوني از انواع آلاينده‌هاي زيست محيطي و تلنباري از قوانيني که به صورت مستقيم و غير مستقيم با محيط زيست سر و کار دارند اما هرگز اجرا نشده‌اند، تبديل شده و در حال حاضر قوانين آلودگي هوا قوانيني فانتزي محسوب مي‌شوند.

يوسف رشيدي با اشاره به اين که بسياري علت اصلي آلودگي هوا را کيفيت نامناسب بنزين‌هاي مصرفي اعلام مي‌کنند، افزود: عدد اکتان بنزين‌هاي داخلي بالاست، ضمن اين که ترکيبات آروماتيک سرطان‌زا در بنزين‌هاي توليد داخل دو تا سه برابر و ميزان گوگرد و ديگر ناخالصي‌هاي آن نيز 3.5 برابر استاندارد يورو 4 است.

اين استاد دانشگاه در زمينه روش‌هاي کنترل آلودگي هوا در پايان خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروسازان داخلي ضريب تراکم باک خودروهاي توليدي خود را دستکاري مي‌کنند که اين کار فرآيند آلودگي هوا را تا 40 درصد افزايش مي‌دهد، ضمن اين که دارندگان خودروهاي نسل جديد حتماً بايد از بنزين سوپر استفاده کنند.

 


    

کد خبر :8093   زمان مخابره: 9:30:48 - 23/2/1392
// www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معدن و منابع طبيعي

واقعا؟ يا فقط از گفتنش لذت مي بريد؟
ممنوعيت صدور مجوز حفاري معدن در جنگل‌ها و ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌کره
  يک فيگور جذاب ديگر از سازمان جنگلها: براي حفاري در جنگلها مجوز نمي دهيم. اين فيگور جذاب البته موارد نقض زيادي دارد. اين بار هم فقط فيگور است يا واقعا مجوز نمي دهند؟

مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها گفت: عرصه‌هاي منابع طبيعي براي اجراي طرح‌هاي عمومي، عمراني و معدني ارزيابي و بررسي مي‌شود.

حسين ميرزايي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اين کار در سال‌هاي قبل نيز انجام مي‌شد، اما در سال 92 طرح‌هاي عمراني و معدني با کثرت و جديد بيشتري بررسي مي‌شوند تا با حداقل خسارت و کم‌ترين هزينه انجام شوند.

وي با تاکيد بر اينکه نمي‌توان از اجراي طرح‌هاي عمراني و احداث معدن در عرصه‌هاي منابع طبيعي جلوگيري کرد، افزود: 84 درصد از مساحت کل کشور را اراضي ملي تشکيل مي‌دهند که براي توسعه و پيشرفت کشور به آن‌ها نياز است، اما آنچه که اهميت دارد، توسعه همراه با پايداري طبيعت است که به همين منظور ضوابط و قوانين مشخصي در نظر گرفته شده است.

ميرزايي ادامه داد: در مناطقي که به منابع طبيعي خسارت وارد شود، هزينه آن توسط دفتر حفاظت و حمايت برآورده شده و با اخذ از طرف خاصي براي بازسازي مناطق تخريب شده، به خزانه دولت بازمي‌گردد.

به گفته وي، طبق بند 2 ماده 12 قانون افزايش بهره‌وري که در سال 89 ابلاغ شده، دولت مکلف است در اجراي طرح‌هاي عمومي و عمراني ميزان خسارات وارده به منابع طبيعي را برآورد کند. علاوه بر آن معاون نيز با توجه به قانون اصلاحي معادن مکلف‌اند بخشي از حقوق دولتي خود را صرف بازسازي عرصه‌هاي آسيب ديده کنند.

ميرزايي تاکيد کرد: طبق قانون هرگز در جنگل‌ها، ذخيره‌گاه‌هاي زيست کره و بيشه‌زارها مجوز حفر معدن داده نمي‌شود، زيرا اگر معدني در اين مناطق ايجاد شود، مخرب آن است.

مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها در خصوص ساخت و ساز در عرصه‌هاي منابع طبيعي به ويژه عرصه‌هاي جنگلي، اظهار کرد: هر ساخت و سازي که در اين مناطق صورت گيرد، لزوما غيرقانوني نبوده و اگر ساخت و سازي توسط مردم درون جنگل‌ها صورت مي‌گيرد، مربوط به مستثنيات اين عرصه‌هاست که بر اساس آن بخشي از اراضي متعلق متعلق به مردم بوده و سند دارد.

وي با تاکيد بر اينکه بهره‌برداري از عرصه‌هاي منابع طبيعي بايد با لحاظ محدوديت و ممنوعيت‌ها انجام شود، افزود: اگر کسي بدون مجوز قانوني در عرصه‌هاي متعلق به دولت دست به بهره‌برداري بزند شديدا مجازات مي‌شود.

/ www.iren.ir //


کد خبر :8088   زمان مخابره: 11:8:39 - 21/2/1392
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: اولين مسجد هماهنگ با محيط زيست اروپا به‌زودی در ايالت «كمبريج» انگلستان ساخته می‌شود. به گزارش  زیست بوم و به نقل از خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی« trouvetamosquee»، ايالت كمبريج انگلستان شاهد ساخت اولين مسجد هماهنگ با محيط زيست(اكولوژيك) اروپا در خود خواهد بود. طرح ساخت ...
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۲

250px-Sarajevo_Ferhad-begova-Mosque02 زیست بوم: اولین مسجد هماهنگ با محیط زیست اروپا به‌زودی در ایالت «کمبریج» انگلستان ساخته می‌شود.

 

 

به گزارش  زیست بوم و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی« trouvetamosquee»، ایالت کمبریج انگلستان شاهد ساخت اولین مسجد هماهنگ با محیط زیست(اکولوژیک) اروپا در خود خواهد بود.

 

 

طرح ساخت مسجد ایالت کمبریج که ۲۰ میلیون یورو برای آن پیش‌بینی شده است، با در خواست جمعیت مسلمان منطقه نهایتا در اوت ۲۰۱۲ به تصویب رسید.

 

 

مسجد کمبریج که ظرفیت ۱۰۰۰ نمازگزار را در خود خواهد داشت، علاوه بر شبستان اصلی شامل کتابخانه، کلاس‌های درس، سالن اجتماعات و یک باغ عمومی بزرگ نیز می‌شود.

 

 

تصفیه هوا و نوررسانی به طور طبیعی، راه‌اندازی چرخه آب، استفاده از پمپ‌های گرمایی از ویژگی‌های خاص اولین مسجد هماهنگ با محیط زیست در اروپا به شمار می‌روند.

 

 

قرار است سقف مسجد هم از نوعی چوب ساخته ‌شود و یک فضای مجزا هم برای آشیانه دادن به پرندگان محلی در نظر گرفته شود که خود از دیگر ویژگی‌های زیست محیطی این مسجد خواهد بود.



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد. منبع: http://zistboom.com/13588/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک حقوقدان: توقیف سگ‌ها در خیابان توجیه قانونی ندارد نویسنده: سپهر سلیمی - یکشنبه ۱٥ اردیبهشت   ۱۳٩٢  منبع: http://animal.persianblog.ir/post/868/

یادداشت بهمن کشاورز، رئیس سابق کانون وکلای دادگستری تهران در خصوص طرح توقیف سگها در روزنامه بهار:

 یک. موضوع برخورد با مسئله نگهداری سگ، توقیف و مصادره آن‌ها، دیگر بار مطرح شده است. مطالب شگفت‌انگیز و گاه دلخراشی درباره نحوه گرفتن سگ‌ها از صاحبان آن‌ها و کیفیت و امکانات محل نگهداری آن‌ها و موضوعاتی به صاحبان این حیوانات گفته شده است؛ شنیده می‌شود که چون «خبر» است و احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد، امیدوارم اصولا درست نباشد.

 

دو. درباره نگهداری و مالکیت سگ، نکات زیر قابل توجه است:
الف. هرچند در نجس‌بودن سگ ظاهرا اتفاق‌نظر وجود دارد، اما نگهداری سه‌گونه سگ مجاز است: سگ نگهبان، سگ شکاری، سگ گله.
ب. این سه‌گونه سگ دارای ارزش اقتصادی‌ هستند؛ یعنی مالکیت دارند و اگر کسی باعث از‌بین‌رفتن آن‌ها شود، صاحب حیوان حق مطالبه قیمت و جبران خسارت را دارد.
پ. سگ حیوانی است که به طور معمول برای ادامه حیات نیاز به تحرک دارد وگرنه از بین خواهد رفت. بنابراین کسانی که سه نوع سگ پیش‌گفته را به‌عنوان مالک در اختیار دارند می‌توانند موجبات تحرک آن‌ها را فراهم کنند زیرا «اذن در شی اذن در لوازم آن است.»
سه. با توجه به آنچه گفته شد مشخص نیست استدلال کسانی که با این حیوانات این‌گونه برخورد می‌کنند چیست زیرا شاید ویژگی‌های سگ شکاری و سگ گله به نوعی مشخص باشد و برای آن‌ها تعریف معینی وجود داشته باشد، اما درباره سگ نگهبان-با توجه به مصادیق مختلفی که برای نگهبانی وجود دارد- نمی‌توان گفت اگر مثلا سگی جثه کوچکی داشت، ادعای صاحب او درباره این‌که این سگ، سگ نگهبان است مسموع نخواهد بود. زیرا یکی از مصادیق نگهبانی آن است که سگ با نزدیک‌شدن به افراد ناشناس و احساس خطر، سر‌و‌صدا کرده و به صاحب خود هشدار دهد.
چهار. در حال حاضر بیشتر مردم در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک و متوسط زندگی می‌کنند و خانه‌های بزرگ با حیاط وسیع ندارند تا بتوانند سگ‌های خود را در حیاط نگاه دارند. در عین حال نگهداری‌نکردن سگ در آپارتمان‌ها ممکن است به عنوان شرط مالکیت یا شرط اقامت، مدیریت مجتمع‌های آپارتمانی مقرر کند که در این صورت، نگهداری حیوان در آپارتمان ممکن نخواهد بود و این موضوعی است که در همه دنیا مرسوم است.
پنج: به‌طور کلی سلب مالکیت از مالکان اموال مستلزم وجود قانون و در مراحل قضایی و قانونی است. اقدام به توقیف و بعد نوعی تملک حیوانات خانگی بدون دستور و حکم قضایی قابل قبول نیست و خسارات ناشی از چنین اقدامی طبق قانون مسئولیت مدنی از کسی که موجب ضرر شده، قابل مطالبه است. در عین حال این‌گونه برخورد با حیوانات اهلی و صاحبانشان، از جهات بسیار دیگری هم درخور تامل است. ممکن است ضوابطی درباره جلوگیری از کثیف‌شدن سطح خیابان‌ها به وسیله حیوانات برقرار و با ضمانت اجرایی سنگین اجرا شود. این کاری است که در بسیاری از نقاط دنیا متداول است و اگر صاحب حیوان مانع از کثیف‌شدن معابر نشود، جریمه بسیار سنگینی دارد اما مصادره و حبس حیوانات آن هم به‌نحوی که صاحبانشان به کلی بی‌خبر باشند، قابل قبول و توجیه نیست.
شش. سابقه‌ای که درباره این موضوع به یاد دارم، مفاد آیین‌نامه امور خلافی مصوب 1324 است-که متن بسیار جالبی بود و بسیاری از مقررات آن بعدها در قوانین دیگر، از جمله قانون مجازات اسلامی، قسمت تعزیرات، نقل شد- که در آن آوردن سگ به معابر و شوارع بدون قلاده ممنوع و برای ارتکاب این عمل جریمه تعیین شده بود. در همین قانون برای کسانی که مرغ، خروس و سایر پرندگان زنده را با گرفتن پایشان به طور سرنگون حمل کنند هم مجازات تعیین شده بود. بنابراین با توجه به این‌که اصل در اعمال ساکنان جوامع اسلامی بر صحت است، یعنی وقتی مسلمانی سگی را نگهداری می‌کند اصل بر این است که یکی از انواع مجاز سه‌گانه را در اختیار دارد و ناچار در لوازم این نگهداری نیز معذور است، در صورتی که صاحب حیوان ضوابط بهداشتی را نگهداری و بیرون‌آوردن او از خانه رعایت می‌کند نمی‌شود از او سلب مالکیت و سگش را توقیف یا معدول کرد. ضمنا این پرسش هم مطرح است که در‌گیر و ‌داری که در ابعاد مختلف دچار آن هستیم این یک فقره چه جایی دارد؟ و الله اعلم.

مطلب مرتبط: بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان. مشکل سگ ها چیست؟!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دکتر اسماعیل کهرم؛ بهترین شخصیت محیط زیست در سال 91 نویسنده: سپهر سلیمی - سه‌شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩۱ منبع: http://animal.persianblog.ir/post/833/

به انتخاب بنیاد جهانی پاسارگاد آقای دکتر اسماعیل کهرم، بوم شناس و کارشناس میراث طبیعی و محیط زیست، به عنوان بهترین شخصیت میراث طبیعی و محیط زیست سال 1391 انتخاب شدند و «جایزه نوروز» به ایشان تعلق خواهد گرفت.

 

در اطلاعیه این بنیاد در خصوص دلایل انتخاب آقای کهرم آمده است:
ـ چند دهه تلاش بی وقفه در نگاهداشت میراث طبیعی و محیط زیست ایران
ـ  ارائه ی هشدارهای  به هنگام در مورد بخطر افتادن این میراث ها، بدون ملاحظات فرصت طلبانه
ـ برخوردهای شجاعانه با ویرانگران میراث طبیعی و محیط زیست
ـ داشتن نگاه هشیارانه و علمی  نسبت به طبیعت و اهمیت آن در زندگی انسان
ـ بوجود آوردن ادبیاتی تازه  و گیرا در ارتباط  با محیط زیست و میراث طبیعی و برانگیختن  علاقه و حس مسئولیت در مخاطبین خود.

 اکنون که میراث طبیعی و محیط زیست ایران در وضعیتی به شدت بحرانی به سر می برد و نابودی و مرگی خاموش،  تک تک داشته های طبیعی ما را تهدید می کند، نقشی که کوشندگان میراث طبیعی و محیط زیست دارند، بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است. در چنین شرایطی دکتر کهرم بدون تردید یکی از شجاع ترین و رساترین صداهایی است که همگان را به نجات این میراث می خواند. آگاهی علمی  و حس عاشقانه ای که او نسبت به اجزای طبیعت دارد، و ادبیات و سبکی نو که برای نوشتن درباره این میراث انتخاب کرده این توفیق را به او داده که به سهم خود زنده بودن طبیعت را به کسانی که به دلیل نبود آموزش درست درکی از آن ندارند نشان دهد. کهرم با زبان و کلامی ساده، زیبا و موثر چنان از کوه و دریا و رود و تالاب و درخت و خاک می گوید که مخاطبش نمی تواند بی توجه از آن ها بگذرد؛ و چنان انسان را به هم نفسی با شیر و گرگ و آهو و پرنده و ماهی و کرم می خواند که نمی توانند درد و رنجی را که بر آن ها می رود ندیده بگیرد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دلیل مبنی بر اهمیت پارک ملی کویر

ارسال شده در اردیبهشت ۳, ۱۳۹۲ 

دیده بان حقوق حیوانات: پارک های ملی بی شک مناطقی ارزشمند هستند و دلایل بسیاری برای الزام حفاظت از آنها می توان ارائه داد اما انجمن یوز پلنگ ایرانی در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر اجرای عملیات اکتشاف نفت در پارک ملی کویر ۱۰ دلیل مبنی بر اهمیت ویژه این پارک و ضرورت پیشگیری از این عملیات ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست که اکتشاف نفت در پارک ملی کویر تهدیدی بالقوه برای موجودیت و آینده این منطقه ارزشمند در کشور محسوب می شود و اخیرا نیز با قوت بیشتری  این مسئله مطرح شده است.

در فروردین سال جاری،‌ هیات دولت در دور چهارم سفرهای استانی خود، در استان سمنان به بررسی مصوبات سه سفر گذشته پرداخت و ضمن بازنگری در روند اجرا و اقداماتی که می بایست انجام می شده است، مشکلات و موانع را برطرف و دستورات لازم برای اتمام مصوبات قبلی ازجمله عملیات اکتشاف نفت در بلوک گرمسار، محدوده کویر و پارک ملی کویر را تا پایان امسال صادر کرد.

پارک های ملی بی شک مناطقی ارزشمند بوده و دلایل بسیاری  برای اهمیت حفاظت از آنها می توان ارائه داد.

با این حال، به اعتقاد مدیر انجمن یوز پلنگ ایرانی مهمترین دلایل اهمیت بالای پارک ملی کویر ۱۰ مورد است که ضرورت حفاظت از این پارک ملی و عدم اجرای هر گونه طرح توسعه ای در آن  را دوچندان می کند.

۱- پارک ملی کویر یکی از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی، دو گربه سان درحال انقراض ایران محسوب می شود.

۲- مطالعات نشان داده است که با وجود تعدد مناطق زیست یوزپلنگ در ایران، ولی یوزها در اکثر این مناطق به دلیل وسعت اندک، شانس طولانی زندگی کردن را ندارند. تنها سه منطقه در ایران وجود دارد که قطعاً یوزها بیش از ۵ سال در آن زندگی می کنند که یکی از آنها پارک ملی کویر است. وسعت بالای این منطقه به یوزپلنگ، که به عرصه های گسترده نیاز دارد، اجازه می دهد بدون خطر برخورد با انسان و کشته شدن،  سال ها به بقای خود ادامه دهد.

۳- در ایران، گونه خاصی از آهو زیست می کند که “جبیر” نامیده می شود و در چند منطقه محدود در مناطق بسیار خشک ایران باقیمانده است. درحال حاضر، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کل جمعیت این گونه در ایران در پارک ملی کویر زیست می کند و هیچ منطقه دیگری در ایران، چنین جمعیت پویا و زیستایی از جبیر را ندارد.

۴- پارک ملی کویر از پایینترین نرخ تلفات یوزپلنگ طی دو دهه اخیر در ایران برخوردار بوده است، بطوریکه هیچ گزارش رسمی دال بر کشته شدن یوزپلنگ توسط انسان در این منطقه طی دو دهه گذشته در دست نیست این درحالی است که بیش از ۲۰ یوزپلنگ تنها طی یک دهه گذشته توسط انسان در سایر مناطق کشور ازبین رفته اند.

۵- جایگاه پارک ملی کویر برای بقای یوز در ایران اهمیت ویژه ای دارد. حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فاصله بین پارک ملی کویر تا نزدیکترین زیستگاه بعدی یوزپلنگ در ایران وجود دارد ،  این بدان معناست که در صورت ازبین رفتن این منطقه، فقط چند صدهزار هکتار از عرصه های زیستی یوز آسیایی از بین نخواهد رفت، بلکه به دلیل آنکه پارک ملی کویر مقصد جابجایی ها  است، این منطقه همراه با تمامی زیستگاه های حد واسط (تا استانهای سمنان و اصفهان) نابود خواهد شد. به عبارت دیگر، نابودی کویر فقط وسعت این منطقه را از حوزه انتشار یوز در ایران خارج نخواهد کرد، بلکه محدوده ای حداقل ۳ تا ۴ برابر بزرگتر از مساحت فعلی پارک دیگر نقش خود را به عنوان زیستگاه یوزپلنگ در ایران ازدست خواهد داد.

۶- تکثیر گربه سانان در اسارت و بازگرداندن آنها به طبیعت کاری بسیار دشوار و نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات مختلف است. درصورتیکه سازمان حفاظت محیط زیست همچنان به تکثیر دو یوزپلنگ موجود در اسارت (کوشکی و دلبر) می اندیشد، ناگزیر به منطقه ای برای  رهاسازی زاده های این دو یوز نیز باید بیاندیشد که پارک ملی کویریکی از بهترین مناطق برای چنین سرمایه گذاری عظیمی  است، زیرا زاده های گونه های تکثیر شده در اسارت  باید در منطقه ای رها شوند که همه انواع طعمه ها را داشته باشد تا بتوانند با توجه به تجربه کم در شکار، به خوبی روش های مختلف شکار کردن روی گونه های مختلف را بیاموزند،   فاقد دام اهلی و سگ باشد تا جانشان را تهدید نکند، وسعت بزرگ آن اجازه یافتن قلمرو مناسب را  به توله یوز ها بدهد، در بخش عمده آن جاده و روستا وجود نداشته نباشد، همه انواع گوشتخواران خواران را در خود داشته باشد تا توله ها فرار کردن  از آنها را بیاموزند. تنها زیستگاهی که در کشوردرحال حاضر  چنین ویژگی هایی دارد، پارک ملی کویر است.

۷- پارک ملی کویر یکی از معدود مناطق ایران است که از ۱۵ عضو خانواده گربه سانان، سگ سانان و کفتارها ، حداقل ۱۱ گونه در آن زیست می کنند که در هیچ نقطه دیگر از ایران چنین تنوع بی نظیری را نمی توان مشاهده کرد بنابراین  چنین تنوع بالایی از گونه هانشان از پایداری این منطقه و درعین حال، امیدی برای حفظ تنوع زیستی در بلند مدت دارد.

۸- آب به عنوان مهمترین عامل تعیین کننده در بقا و پویایی گونه های کویرزی محسوب می شود که شدیدا تابع بارندگی سالیانه است. میزان آب کافی ، پوشش گیاهی مناسب را فراهم می کند که خود زمینه ساز زادآوری بهتر طعمه ها و بقای بیشتر گوشتخواران است.  پارک ملی کویر دارای بالاترین میزان بارش سالیانه در مقایسه با بخش قابل توجهی از زیستگاه های یوز در ایران است که  موجب زادآوری مناسب طعمه ها می شود.

۹- پارک ملی کویر دارای یکی از بالاترین پتانسیل های گردشگری در ایران است نزدیکی به تهران، بکر بودن بخش های قابل توجهی از آن، تنوع بالای جانوری و … باعث شده تا طبیعت گردان زیادی هر سال برای بازدید به منطقه بروند. تعداد بازدیدکنندگان این منطقه تنها طی نیمه دوم هر سال در مقایسه با کل گردشگران در بخش قابل توجهی از مناطق حفاظت شده ایران، برابر است.

۱۰- مناطق اکتشاف نفت  در نقاط حساس منطقه و دربخش های داخلی واقع شده اند. این بدان معناست که با اجرای این پروژه، گستره های عظیمی از پارک دچار اختلال خواهند شد از سوی دیگر  تجربه روژه های مشابه نشان داده است که دستگاه های متولی به سادگی سازمان حفاظت محیط زیست را برای ضابطه مند کردن این بهره برداری و به تقلیل رساندن آثار سوء این فعالیت ها دور خواهند زد.

از آنجایی که برنامه های توسعه ای گوناگون ، مناطق حفاظت شده در ایران و سرتاسر دنیا را هدف  قرار داده اندبنابراین برای  حل چنین معضلاتی  باید  فعالان، کارشناسان و مسئولان زیست محیطی کشور، که از ارزشهای اکولوژیکی پارک ملی کویر واقف هستندبا همکاری هم ، فعالانه ارزش های این منطقه را برای سایر اقشار جامعه تبیین کرده و تلاش کنند تا این منطقه همچنان به عنوان یکی از کم تعارض ترین مناطق حفاظت شده ایران باقی بماند.

 

Animal-Rights-Watch-ARW-5806

یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی کویر
(عکس از پروژه یوز/اداره کل محیط زیست سمنان/انجمن یوزپلنگ ایرانی/انجمن طرح سرزمین)

Kavir Cheshme Khari 1388 (8).jpg

یوزپلنگ آسیایی در میان برف در پارک ملی کویر (عکس از پروژه یوز/اداره کل محیط زیست سمنان/انجمن یوزپلنگ ایرانی/انجمن طرح سرزمین)

Kavir Spring 1373 Yusefi (1).jpg

یک گروه متشکل از دو یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی کویر (عکس از بهزاد یوسفی)

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

از جریمه 700هزار تومانی برای قطع گیاهان هندی تا حراج گون های گیاهی ایران نویسنده: سپهر سلیمی - شنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٢ منبع:http://animal.persianblog.ir/post/867/

امروز به همراه اعضای چند گروه زیست محیطی رفته بودیم بازدید از یک پارک ملی در شهر حیدرآباد هندوستان. در حین بازدید یک نفر هوس کرد چند میوه از درختی که در عکس می بینید بچیند که با تذکر محیط بان مواجه شد. محیط بان گفت جریمه چیدن همین چند میوه چیزی در حدود 700 هزار تومان است!!
حالا این عدد را مقایسه کنید با جریمه 5 هزار تومانی لاله های واژگون و یا حراج نیلوفرهای آبی در شمال و یا جریمه 20 هزار تومانی سمندر لرستان ی که در معرض انقراض است و یا حتی جریمه 5 میلیون تومانی کشتن پلنگ در ایران ...!!!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: "آندریاس فرانک" عکاس اتریشی به منظور برپایی نمایشگاه خود، دنیایی افسانه ای شبیه به آتلانتیس را در زیر آب خلق کرده که برای دیدن آن باید به لباس غواصی و کپسول اکسیژن مجهز بود. به گزارش دیلی میل، فرانک به همراه دوربین عکاسی اش در اعماق سواحل ...
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۲

زیست بوم: “آندریاس فرانک” عکاس اتریشی به منظور برپایی نمایشگاه خود، دنیایی افسانه ای شبیه به آتلانتیس را در زیر آب خلق کرده که برای دیدن آن باید به لباس غواصی و کپسول اکسیژن مجهز بود. به گزارش دیلی میل، فرانک به همراه دوربین عکاسی اش در اعماق سواحل فلوریدا جایی که وندنبرگ کشتی ردیابی آمریکا در سال ۲۰۰۹ غرق شده غواصی کرده و با عکاسی از این کشتی، تصاویری دیدنی از تمدن سورئالی که هرگز وجود نداشته را خلق کرده است.

 

مجموعه عکسهای این گالری از زندگی روزانه مردم در موقعیت های متفاوت مانند بازی کردن بچه ها، سینما رفتن دوستداران فیلم، نگه داری پرستار از بیمار روی ویلچیر، مسابقه بوکس گرفته شده است. اما نکته جالبی که این عکسها را تا اندازه ای غیر عادی کرده حضور گله ای ماهی ها در بخشهای مختلف این کشتی غرق شده از عرشه کشتی تا قسمتهای داخلی آن است.

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ادامه اعتراض کم سابقه به تبلیغ حیوان آزاری در برنامه تلویزیونی ویتامین سه نویسنده: سپهر سلیمی - یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

در حالی که حدود یک هفته از اجرای برنامه ویتامین سه در شبکه سه که همراه با حضور خلیل عقاب و ببری در قفس بود می گذرد، اعتراضات کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک همچنان در حال گسترش است.
کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک در گروه های دوستدار محیط زیست و حیوانات به بیان انتقادات و نظرات خود پرداخته و اعتراض خود را از طریق درج نظر در صفحاتی که به نام برنامه ویتامین سه و علی ضیاء (مجری برنامه) است انعکاس می دهند. همچنین برخی از کاربران می گویند که از طریق ایمیل و تلفن اعتراض خود را به مدیران شبکه سه و تهیه کنندگان این برنامه اعلام کرده اند.
حجم اعتراضات به حدی است که شاید بتوان آنرا کم نظیر دانست و می توان آنرا پس از ماجرای کشتن توله خرس ها در سمیرم که با واکنش فوق العاده زیاد کاربران شبکه های اجتماعی و ایرانیان سراسر جهان روبرو شد در رتبه بعدی قرار داد. اعتراض هواداران محیط زیست بطور مشخص به تبلیغ برای سیرک به عنوان فعالیتی که باعث آزار و رنج حیوانات می  شود، حضور خلیل عقاب به عنوان مسئول یکی از سیرک ها و آوردن حیوانی به آن شکل در برنامه است.

 

یکی از طرح هایی که این روزها در صفحات دوستداران محیط زیست دست به دست می گردد

خواندن برخی نوشته های کاربران خالی از لطف نیست و می تواند مورد استفاده همگان و بویژه برنامه ریزان برنامه های تلویزیونی قرار گیرد:
ساناز با اشاره به حضور ببر در قفس گفته: نمایش یک ببر در قفس٬ نه تنها نمادی از حفظ محیط زیست نیست بلکه کاملاً بر عکس٬ مصداق آزار دادن حیوانات و جدا کردن آنها از محیط طبیعی زندگی‌شان ست. از چند کارشناس محیط زیست سئوال کنید تا پی ببرید کارتان چه اشتباه بود و لطفاً این اشتباه را تصحیح کنید! ای کاش به جای این متصدی سیرک٬ از یک «محیطبان» دعوت کرده بودید. محیطبانان شریفی که برای حفاظت از جان حیوانات در حال انقراض٬ جان خود را در معرض خطر قرار می دهند. آیا می دانید محیطبان کیست و چند نفر از آنها برای حفاظت از محیط زیست ما تا کنون کشته شده‌اند؟
آرش نوشته: در اکثر کشورهای اروپائی برگزاری سیرک با حضور حیوانات ممنوع شده و همین آقایون که سالها در خارج از ایران ( به قول خودشون) این سیرک ها رو برگزار میکردن دوباره به ایران برگشتن چون هنوز پتانسیلش رو در افکار تعداد زیادی از مردم میبینن. یکی از معروف ترین سیرکهای حامی حیوانات سیرک www.cirquedusoleil.com هستش که به غیر از حرکات نمایشی انسانها در جائی که حضور حیوانات نیاز باشه از آدمهای گریم شده استفاده میشه.
محمد علی در پاسخ به کسی که از این برنامه دفاع کرده گفته: بجای نوشتن یه مشت (...) صرفا برای کل کل و لجبازی برو چند تا مقاله و مطلب در این مورد بخون و 4 تا مستند ببین تا ببینی سوء استفاده و سوء رفتار با حیوانات یعنی چی... اگه این جناب مجری واقعا بدنبال ساختن برنامه درست و حسابی و منطقیه، بجای تبلیغ واسه یه حیوان آزار معروف و (...) حیوانات که منفور تمام جوامع طرفدار حقوق حیواناته، 4 تا برنامه دوستی با حیات وحش و حفظ محیط زیست می ساخت و با یه متخصص حیات وحش مصاحبه میکرد، نه یک حیوان آزار معروف!!!
سها به وضعیت بد این حیوان اشاره می کند و ضمن اشاره به تماسی که با یک دامپزشک داشته گفته: محض اطلاعتون بگم این ببر حدود 50 سانت توی پهلوش پارگی داره و علت این پارگی فضای نامناسب نگهداری این حیوانه چون نر و ماده رو برای جفت گیری در یک محیط کوچک کنار هم گذاشته بودند. این پاسخی است به کسانی که می گویند در سیرک بخوبی از حیوانات نگهداری میشه.
اکبر یکی دیگر از کاربران است که ضمن انتقاد به این برنامه این پرسش را مطرح کرده است که آیا حضور خلیل عقاب و تبلیغ برای سیرک از سر نا آگاهی برنامه سازان بوده و یا اینکه اهداف تجاری در کار بوده است و به این شکل می خواستند برای سیرک خلیل عقاب تبلیغ کنند.
نیلوفر هم نوشته: هیچ انسانی به هیچ عنوانی حق خرید و فروش هیچ حیوانی رو نداره. خواهش می کنم این رو بفهمید. سیرک ها دارن دونه به دونه بساطشون رو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برمی چینن. این کشور اگر محیط زیست داشت جنگل هاش دونه به دونه به بهانه ی توسعه ی طرح های عمرانی بلعیده نمیشدن، بزرگ ترین دریاچه اش به اون روز نمی افتاد، جنگل های پرعظمت و زیبای بلوطش طعمه ی خشکسالی و گرد و خاک و طمع بی پایان نمی شدن، فهرست گونه های درخطر انقراضش روز به روز طولانی تر نمیشد.
یکی دیگر از کاربران نوشته: خوشحالم که تا حالا برنامه هاتونو ندیدم و نخواهم دید!! تبلیغ حیوان آزاری و بازار گرمی برای سیرک شکنجه حیوانات افتخار نیست جناب مجری جو گیر! قرن بیست و یکه بد نیست یکمی آگاهیتو بالا ببری، بد نیست از غارنشینی بیای بیرون!!!
نرگس با اشاره به خطبه 244 نهج البلاغه که می گوید: "به خدا سوگند اگر اقالیم هفت گانه را به من ببخشند ودر مقابل از من بخواهند پوست جوی را از دهان مورچه ای بیرون بکشم هیچ گاه چنین ظلمی رامرتکب نخواهم شد وخدای متعال رابه چنین جرمی معصیت نخواهم کرد." این سوال را مطرح کرده که چرا در حالی که ادعای دیانت دارید به حیوانات ظلم می کنید؟
سیاوش یکی دیگر از کاربران است که همچون دیگر کاربران ضمن پافشاری بر عذرخواهی از سوی تهیه کنندگان و مجری این برنامه معتقد است باید اعتراضات تا پاسخگویی رسمی عوامل برنامه ادامه داشته باشد.
میلاد نیز یکی دیگر از کاربران است که ضمن شرکت در بحث ها نوشته: لطفا خودتون رو جای بچه هایی بذارید که قلبشون از ظلم جاری در دنیا به تنگ اومده، ظلمی که بیشترین قربانیش در دنیا حیوانات هستند.ظلمی خیلی خیلی خیلی خیلی زیاد.فرق حیوانات با انسانها این هست که اونها بی دفاع تر از انسانهان.یکی از فرق ها مهم دیگشون اینه که برای انسانها حامیان خیلی بیشتری هست ولی یک عده ی کمی در جامعه که قلبشون برای دیگر مخلوقات خدا هم میتپه، هم متاسفانه از جانب دیگران، اونهایی که نه درد آدم براشون مهمه نه هیچی به تمسخر گرفته میشن...نصف بیشتر تمام اینهایی که میان میگن شما آدم رو ول کردید و چسبیدید به حیوان برای سفسطه این حرف رو میزنن، چون اصلا انسان ها هم براشون اهمیتی ندارن!!به شخصه تعداد زیادی از حامیان حیوانات و گیاهخواران رو دیدم که کارت اهدا دارن، یا خون اهدا میکنن، به زلزله زده ها کمک میکنن و ...اما به طور کلی اگر بعضی هاشون دیگه تحمل زیادی نداشته باشن و با دیدن ظلم از کوره در برن هم بی دلیل نیست.
همچنین برخی از کاربران ضمن برشمردن نکاتی در خصوص رفتارهای حیوان آزارانه در این سیرک به مطالبی در خصوص خرید و فروش حیوانات وحشی توسط مدیران این سیرک اشاره کرده اند که از آنجا که مستند نیست قابلیت درج در این گزارش را ندارد.
گفتنی است در حالیکه تعداد کاربران صفحه منتسب به مجری این برنامه 25000 هزار نفر است ولی در برابر سیل انتقادات و نظرات بی شمار کاربران معترض به این برنامه که به صدها عدد می رسد تنها چند کاربر محدود که عموماً بدون عکس بوده و شبیه حساب های کاربری جعلی هستند نسبت به نظرات حامیان حیوانات واکنش نشان  داده اند و به جای بحث در مورد این برنامه صرفاً به دفاع شخصی از مجری برنامه می پردازند.
حال باید دید واکنش تهیه کنندگان و مجری این برنامه به سیل وسیع انتقادات مطح شده چیست و آیا حاضرهستند ضمن پذیرفتن انتقادات مطرح شده از دوستداران محیط زیست و حامیان حیوانات بابت آنچه که باعث تکدر خاطرشان و ترویج فرهنگ حیوان آزاری شده عذرخواهی کنند یا خیر؟!
توضیح: نظرات کاربران با حداقل ویرایش درج شده و از همین جهت ادبیات عامیانه نوشته ها که گاهاً همراه با غلط های نگارشی نیز هست را تغییر ندادم و عیناً منتشر شده است.

مطلب مرتبط: حیوان آزاری به بهانه حیوان دوستی؛ این بار در رسانه ملی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مملکت داری به شیوه آنتی مصیبت - طنز نویسنده: سپهر سلیمی - دوشنبه ٩ اردیبهشت ۱۳٩٢

اخیراً استاندار فارس در اظهار نظر جالبی گفته وجود 300 گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور به مصیبتی برای مردم فارس تبدیل شده است زیرا که سازمان محیط زیست به دلیل حضور این حیوانات و اینکه این منطقه حفاظت شده است اجازه بهره برداری از معادن را نمی دهد. او گفته: "به محیط زیست اعلام کرده ایم مردم نی ریز حاضرند هر کدام یکی از این گورخرها را به خانه خود ببرد و از آن به خوبی محافظت کنند تا شما اجازه بهره برداری از این معدن را صادر کنید و جوانان نی ریزی از بیکاری نجات یابند."
بر اساس استدلال ایشان، بنده راهکارهایی برای مملکت داری وبویژه نگهداری از میراث طبیعی و معنوی ارائه کرده ام تا در روزهای پایانی دولت مورد استفاده برنامه ریزان و مدیران دولتی قرار گیرد:

 

زاینده  رود:
این زاینده رود هم برای مردم اصفهان مصیبت شده است. شما ببینید سالانه چند نفر از هموطنانمان در این رودخانه غرق می شدند. خوب ما در برابر غرق شدن اینها مسئول هستیم. برای حل این مشکل باید آب را در همان بالا دست مصرف کرد و یا بوسیله لوله به استانهای مجاور انتقال داد تا این مشکل حل شود. اینطوری اقتصاد رونق می گیرد و جوانان از بیکاری نجات می یابند.

اشیاء عتیقه:
برای نگهداری اشیاء عتیقه که میراث کشور هستند باید از تجربیات گذشته استفاده کرد. شما نگاه کنید اگر الماس کوه نور یا مثلاً منشور کورش در ایران بود الان معلوم نبود چه بلایی سرش می آمد. بهترین کار اینست که عتیقه جات کشور بوسیله گروههای معتمد به کشورهای امن منتقل شود. اینطوری هم اقتصاد رونق می گیرد، هم جوانان از بیکاری نجات پیدا می کنند و هم آنها بخوبی نگهداری می شوند و ما از دست این مصیبت هم خلاص می شویم.

خاک:
واقعاً یکی از مصیبت های بزرگ خانم های خانه دار همین خاک است. شما نگاه کنید این عزیزان روزانه چقدر از وقت خود را صرف گرفتن گرد و خاک می کنند. بهترین کار آنست که خاک کشور را به کشورهای حوزه خلیج فارس بفروشیم. ضمن اینکه ما این همه خاک می خواهیم چکار؟! اینطوری هم اقتصاد رونق می گیرد و هم از دست گرد و خاک راحت می شویم.

پول و طلا:
نگهداری از پول و طلا برای ما مصیبت شده. نگاهی بکنید ببینید چقدر آمار سرقت از بانک ها زیاد است. پیشنهاد بنده اینست که برای ایجاد امنیت باید شمش های طلا را از کشور خارج کرد و مثلاً آنها را با تریلی به جایی مثل  کشور ترکیه منتقل کرد. برای پول هم همین وضعیت است. هر چه آنها را دورتر کنیم دست دزدان از آنها کوتاهتر می شود، می شود پول ها را به بانک های ونزوئلا منتقل کرد تا دیگر هیچ دزدی جرات نکند با قمه کشی مزاحم بانک های داخلی شود.

پلنگ و یوزپلنگ:
جداً این پلنگ هم برای مردم ما مصیبت شده. راه درست اینه که پلنگ ها را به روسیه منتقل کنیم. اصلاً پلنگ با این پوست پرپشم و کلفتی که دارد باید در جای سرد زندگی کند و گرنه گرما زده می شود و خواهد مرد.
یوزپلنگ هم یک مصیبت دیگر است و در جاهایی که زندگی می  کند اجازه عبور جاده نمی دهند، با توجه به اینکه تعداد کمی از این حیوان باقیمانده است می شود در هر استانی یک باغ وحش تاسیس کرد و اینها را بین آنها تقسیم کرد تا بخوبی از آن نگهداری کنند. اینطوری جوانان هم سرگرم می شوند.

تالاب میانکاله:
سالهاست که میخواهند در اینجا پالایشگاه ایجاد بشه و محیط زیست اجازه نمی دهد. این هم یکی از مصیبت های ماست. پیشنهاد می کنم مردم آنجا هر کدام به اندازه یک لگن از آب تالاب را به خانه های خودشان ببرند و اجازه بدهند به راحتی پالایشگاه ایجاد بشه. اینطوری اقتصاد رونق می گیرد و جوانان هم می توانند سرکار بروند.

مدرسه سازی:
آقا جان این مدرسه سازی هم برای ما دردسر شده. این همه زحمت بکش، مدرسه بساز و آخرش بخاطر یک بخاری که آتش می گیرد این همه مصیبت برای آموزش و پرورش درست می شود. برای رفع این مصیبت باید مدرسه ها را در خارج از ایران ساخت. مثلاً همین طرح اخیر که قرار است کشورمان 3000 مدرسه در کشور عراق بسازد طرح بسیار خوبی است و ما را از مصیبت آتش گرفتن مدرسه ها خلاص می کند. ترجیحاً اگر مدارس در کشورهایی ساخته شوند که نیاز به بخاری ندارند خیلی بهتر است.

جنگل:
جنگل هم یکی دیگر از مصیبت های ماست. بنده در سفر اخیرم به شمال کشور هر چی میرفتم به شمال نمی رسیدم و همه اش جنگل بود. حیف از مناطق شمال کشور نیست که این همه جنگل دارد. با قطع کردن آنها هم جا باز می شود، هم اتوبان ها گسترش پیدا می کنند و هم صنعت چوب رونق می گیرد و جوانان بیکار بر سر کار می روند. ضمن اینکه حضور جنگل و درخت فی النفسه می تواند موجب ایجاد زمینه های فساد شود. اصلاً مردم شمال کشور حاضر هستند هر کدام از یک درخت در خانه های خود نگهداری کنند تا دیگر نیاز به جنگل نباشد.

جوانان و دانشجویان:
یکی دیگر از مصیبت های ما همین جوانان و دانشجویان هستند که بسیار پرتوقع هستند و انتظار دارند چون کشور ثروتمندی هستیم همه امکانات در کشور فراهم باشد. این سیاست فراری دادن مغزها واقعیت سیاست خوبی است و باید تسهیلات لازم برای خروج هر چه بهتر این عزیزان فراهم شود. ما شرایط خروج بیش از پیش تسهیل شود و به متقاضیان بلیط بدون برگشت اهداء شود.

کشاورزی:
کشاورزی هم برای ما مصیبت شده. از سر و کله زدن با کشاورزان تا خریدن و توزیع محصولات کشاورزی کلی دردسر دارد و وقت و انرژی ما را تلف می کند. باید محصولات کشاورزی را از خارج  و بویژه چین وارد کنیم، اینطوری اقتصاد رونق می گیرد و در حوزه واردات محصولات کشاورزی اشتغال زایی ایجاد می شود.

دریاچه ارومیه:
این هم یکی دیگر از مصیبت های بزرگ ماست. در این خصوص بنده هم موافق نظر یکی از کارشناسان کشور هستم  که گفته بیاییم آنرا خشک کنیم، اینطوری دیگر مشکلی برای آب کشاورزی و سدها هم نخواهیم داشت.
این که خشک کردن پس از مدتی باعث نابودی کشاورزی و آسیب به 8 میلیون مردم منطقه هم می شود به ما مربوط نیست و مشکل مدیران پس از ماست.

خلیج فارس:
این هم یکی از مصیبت های دیگر ما در حوزه میراث معنوی و طبیعی است. اصلاً یکی از دلایل طمع دشمنان به این آبراه همین پسوند فارس است. ضمن اینکه همین یک کلمه باعث چالش های بزرگ در سیاست خارجی ما شده است. اخیراً مشاهده می کنیم که کشورهای عربی اقدام به اجاره نام استادیوم های فوتبال در جهان می کنند. مثلاً در ازای مبلغی کلان ورزشگاه تیم آرسنال از هایبری به امارات تغییر نام یافت. خوب است ما هم همین کار را بکنیم و به بالاترین رقم این نام را تغییر دهیم. اینطوری اقتصاد رونق می گیرد و جوانان هم می توانند سرکار بروند.

مشاهیر و شخصیت ها:
این مشاهیر هم برای ما مصیبت شده اند. واقعاً در حالی که ما در حال مدیریت جهان هستیم نیازی نیست همه مشاهیر را ایرانی بدانیم. مثلاً چه اشکال دارد مولانا به اسم ترکیه ثبت شود و ابن سینا را کشورهای عربی مصادره کنند. اینطوری مصیبت ما هم در ثبت تاریخ کمتر می شود. ضمن اینکه اینها را هم می توان با همان سیستم خلیج فارس به مزایده گذاشت. اینطوری اقتصاد رونق می گیرد و جوانان هم می توانند سرکار بروند.

پاسارگاد، تخت جمشید، نقش جهان، سازه های آبی شوشتر، چغازنبیل:
اینها هم هر کدام به شکل های مختلف مصیبت هستند، پیشنهاد بنده این است که شهرکی همانند شهرکهای سینمایی ایجاد کنیم و این بناها را زبیخ ریشه کن کنیم و به آنجا انتقال دهیم. اینطوری نگهداری از آنها آسان می شود و با گشت و گذار در آن شهرک می توان بخش زیادی از میراث فرهنگی ایران را یکجا دید.

پرونده مطالب طنز این وبلاگ

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هفتمین سمینار حیات وحش برگزار شد 1392/02/21 هفتمین سمینار حیات وحش در محل سالن اجتماعات انتشارات فنی با حضور حدود 35 نفر از کارشناسان و علاقمندان به محیط زیست در تاریخ 15/2/1392 برگزار گردید. پروانه ها و آثار تخریب محیط زیست بر آنها و شبیه سازی زیستگاه مطلوب یک گونه پرنده (دارخزک گلو سفید) دو موضوعی بود که نتایج آنها ارائه گردید. مهندس علیرضا نادری نویسنده ی کتاب پروانه های ایران در ابتدا مختصری در مورد تنوع پروانه های ایران صحبت کردند. اینکه ما در ایران حدود 400گونه پروانه داریم که از این تعداد 70 گونه آنها تنها در ایران یافت می شوند. در مقایسه با اروپا که فقط دارای 50 گونه پروانه می باشد، میتوانیم به تنوع بالای این حشرات در ایران پی ببریم. ولی متاسفانه چرای بی رویه ی دام ها و از بین رفتن گیاهانی که محل تغذیه و زندگی پروانه ها هستند، باعث نابودی بسیاری از آنها شده است. به گفته ی ایشان چرای بی رویه ی دام مهمترین نقش را در تخریب زیستگاه های پروانه ها بازی می کند که می توان با صنعتی کردن دامداری ها جلوی این تخریب ها را گرفت. در بخش دوم آقای دکتر علیزاده نتایج مطالعه ی خود را روی یک گونه پرنده به نام دارخزک گلو سفید که در استرالیا زندگی می کند را ارائه کردند. در این تحقیق چهار متغیر تأثیر گذار بر زیستگاه این پرنده در نظر گرفته شده و با آن مدلسازی انجام گرفته است. این 4 متغیر، فاصله از دریا، فاصله از شهر، سیمای منظر و پوشش گیاهی بوده است. در خروجی مدل این نتیجه بدست آمد که متغیر فاصله از دریا نسبت به سه متغیر دیگر نقش کمتری را در مطلوبیت زیستگاه بازی می کند. با اطلاع از متغیر های تأثیر گذار بر زیستگاه می توان مدیریت و حفاظت مفیدی بر زیستگاه گونه اعمال کرد. این نشست در ساعت 19 به پایان خود رسید. این سمینارها به صورت ماهیانه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری انتشارات فنی ایران و سایت خبری زیست بوم برگزار می گردد. منبع: http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=489
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهدید باغ گیاه‌شناسی نوشهر؛ نمونه‌ای از نبود قوانین بازدارنده زیست‌محیطی تهدید باغ گیاه‌شناسی نوشهر نمونه‌ای از بی‌توجهی به معیارهای زیست‌محیطی و نبود اهرم‌های قانونی بازدارنده برای حفظ محیط‌زیست است. به همین دلیل است که باوجود همه هشدارها، مسئولان اجرایی استان مازندران همچنان بر تخریب این باغ برای ایجاد مسیر دسترسی کمربندی به بندر اصرار می‌کنند. درعین حال، دلسوزان منابع طبیعی تلاش می‌کنند به هر طریقی مانع از تخریب قدیمی‌ترین و درعین حال باارزش‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور شوند. آنچه در پی می‌آید نامه رئیس انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع خطاب به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است. این نامه که رونوشت آن برای رئیس کمیسیون منابع طبیعی، آب و کشاورزی مجلس ارسال شده به شرح ذیل است: «همانطور که اطلاع دارید باغ گیاه‌شناسی نوشهر یکی از مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور در حوزه منابع طبیعی است که با عمر 81سال به‌عنوان نخستین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود؛ به‌نحوی که پرورش و تیمار 1400گونه گیاهی در این پردیس زیبا، سبب شده به یک موزه زنده علمی تبدیل شود. با وجود این، متأسفانه در سال 89اداره بنادر و کشتیرانی نوشهر به‌منظور احداث جاده کمربندی، قسمتی از باغ را تخریب و درختان آن را نابود کرد که با تلاش مجموعه اساتید، کارشناسان و دانشجویان و مسئولان وقت از تصرف و ادامه تخریب این مجموعه گرانبهای علمی کشور جلوگیری شده و پرونده متجاوزین در دستگاه قضایی در حال پیگیری است. با توجه به اینکه این مجموعه گرانبها یکی از ذخایر مهم ژنتیکی گیاهی کشور محسوب شده نه‌تنها ارزش ملی آن مورد توجه کارشناسان و اهل علم بوده بلکه از نظر جهانی نیز برای کشور و ملت ایران اعتبار و ارزش خاصی دارد. انتظار می‌رود که در حراست و نگهداری این مجموعه مهم و ارزشمند کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشگام بوده و هرگونه دخل و تصرف در آن را محکوم کرده و خود از مدعیان حراست از باغ گیاه‌شناسی نوشهر باشند. از افراد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌خصوص نماینده محترم نوشهر جناب آقای احمدی لاشکی که سیل اخیر نوشهر و چالوس را قهر طبیعت می‌داند هم انتظار داریم که بیش از پیش در مقابل تخریب این باغ اکولوژیک ملی حساسیت نشان دهند که موجب قهر مجدد طبیعت قرار نگیریم و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد نکنیم. ایشان باید بهتر از هر کسی بداند که ارزش اکولوژیک و علمی این مجموعه گرانبها از احداث جاده‌ای که چندین گزینه جایگزین به غیراز عبور از داخل باغ برای آن وجود دارد، بسیار بیشتر بوده و انتظار می‌رود که همه ما به‌خصوص تک‌تک اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مدافعین سرسخت باغ‌های گیاه‌شناسی و مجموعه‌های اکولوژیک کشور باشیم. باشد که با چنین رویه‌ای بکوشیم تا نام بلند ایران را مطابق پیش‌بینی سند چشم‌انداز 20ساله کشور، به‌عنوان کشور ممتاز منطقه در حوزه پژوهش‌های منابع طبیعی و گیاه‌شناسی هم معرفی کرده و نهادینه‌ سازیم، ان‌شاءالله». در همین زمینه: توسعه بندر به بهای تخریب کهن‌ترین باغ گیاه‌شناسی بخشی‌نگری؛ آفت محیط زیست ایران مدیر بندر نوشهر در یک قدمی حبس پیگیری پرونده باغ گیاه‌شناسی در مراجع قضایی باغ گیاه‌شناسی؛ ثروتی برای نوشهر اجازه ندهید باغ گیاه‌شناسی تخریب شود پیشنهاد کارشناسان برای کاهش آسیب‌پذیری باغ گیاه‌شناسی نوشهر استمداد تشکل‌های زیست محیطی از مقام معظم رهبری شمارش معکوس برای تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر تخریب‌کنندگان باغ گیاه‌شناسی نوشهر مجازات می‌شوند قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور درآستانه تخریب روز سرنوشت برای ارزشمندترین باغ گیاه‌شناسی کشور منبع: http://hamshahrionline.ir/details/203312 کد مطلب: 203312
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خازنها، ترانسفورماتورها و کابلها فقط بخشی از ضایعات الکتریکی و الکترونیکی ما هستند. امروزه تا 50 میلیون تن از این ضایعات در دنیا تولید شده است. اروپا تصمیم به پاکسازی و بازیافت این مواد گرفته است. فرانسه هم در نظر دارد تا سال 2014 میلادی، به ازای هر نفر، 10 کیلو گرم از این مواد را جمع آوری کند. لتیسیا وارزه مسئول منطقه ای سازمان موسوم به “اکو سیستم” در این باره می گوید: “در سال 2009 جمع آوری مواد ضایع الکترونیکی به میزان 6 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال رسید. در حالی که میزان ضایعات تولید شده به ازای هر نفر 15 یا حتی 20 کیلو گرم بوده است. به عبارت دیگر، ما هنوز نتوانسته ایم حتی نصف میزان ضایعات تولید شده را نیز جمع آوری کنیم.” زندگی دوم وسایل الکتریکی و الکترونیکی دراین مراکز جمع آوری، آغاز می شود. برای مثال، در یکی از زباله دانی های بزرگ مواد الکترونیکی در منطفه لورن درشمال شرق فرانسه، تبلیغات زیادی برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به اهمیت جمع آوری و بازیابی این ضایعات صورت گرفته است. تمام ضایعات الکتریکی و الترونیکی که روزانه جمع آوری می شوند، به این مرکز آورده می شوند. اولین کاری که بر روی آنها صورت می گیرد، قرار دادن آنها در بسته هایی است که بتوان آنها را وزن کرده و در محل جمع آوریشان شناسایی کرد. مسئله اصلی، کار رد یابی و شناسایی این مواد است. برای همین، اطلاعات مربوط به این مواد در یک سیستم کامپیوتری ملی ذخیره می شوند تا در طول روند پاکسازی بتوان آنها را رد یابی کرد. سپس بعضی از این مواد به مراکز خاصی برده می شوند و بقیه در همین جا باقی خواهند ماند. دستگاههای کوچک تر، مستقیما در همین مکان پاکسازی خواهند شد. پیر گیو، رئیس مرکز جمع آوری ضایعات الکتریکی در این زمینه می گوید : “اینجا هر چیزی را می توان پیدا کرد.از آسیاب قهوه گرفته نا بلند گو، تلفن، لامپ و یا در بازکن برقی.” او ادامه می دهد: “کار ما در این مرحله این است که باتری، سیم و یا کارتریج پرینتر را برداریم و آنها را برای مرحله بعدی که خرد کردن صنعتی است آماده کنیم. اینجا ما این مواد را اعم از فولاد، پولیمر و یا مس از هم جدا می کنیم، تا دوباره بتوان از آنها در صنعت استفاده کرد.” تمام تلویزیون های قدیمی منطقه به مرکز پومپه در نانسی فرانسه آورده شده اند. در هر ماه 400 تن از این مواد در این مرکز جداسازی می شوند. پیر گیو می افزاید: “می توان گفت که تقریبا 98 درصد تلویزیونها امروزه بازیافت شده اند. در گذشته، ضایعات تلویزیون که در عمق دو متری زمین دفع می شدند، یکصد متر مربع زمین را به مدت پنجاه سال آلوده می کردند.امروزه وقتی شما تلویزیون خود را به زباله دانی می اندازید، می توانید مطمئن باشید که کاملا پاکسازی شده است.” شهروندان عادی بیش از پیش به جدا کردن ضایعات الکتریکی و الکترونیکی خود اهمیت می دهند ولی در مورد شرکت ها، این روند کند پیش می رود و لازم است آنها را به این کارمجاب کرد. اطلاعات بیشتر الکترونیک, آلودگی, بازیافت
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 23 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تلاش برای توسعه "اقتصاد سبز" هر ساله دولت ها و کارشناسان محیط زیست، سالگرد "روز جهانی محیط زیست" را در پنجم ژوئن برگزار می کنند.روز جهانی محیط زیست تمامی افراد سیاره زمین با هر زمینه حرفه ای را تشویق می کند تا با همکاری یکدیگر، آینده ای سبزتر و درخشان تر را برای این سیاره فراهم کنند. گروه بین الملل زیست نیوز- هر ساله دولت ها و کارشناسان محیط زیست، سالگرد "روز جهانی محیط زیست" را در پنجم ژوئن برگزار می کنند. هدف از برگزاری این مراسم، افزایش آگاهی نسبت به موضوعات زیست محیطی جهانی و تمرکز بر اقدام های مثبت در این زمینه است. مراسم روز جهانی محیط زیست برای اولین بار در سال 1972 برگزار شد و از آن زمان تاکنون، به یکی از ابزارهای اصلی سازمان ملل برای ترغیب افزایش همکاری دولت ها، موسسات و شهروندان در راستای حفاظت از محیط زیست مبدل شده است. در واقع، روز جهانی محیط زیست تمامی افراد سیاره زمین با هر زمینه حرفه ای را تشویق می کند تا با همکاری یکدیگر، آینده ای سبزتر و درخشان تر را برای این سیاره فراهم کنند. مراسم امسال نیز با محوریت "اقتصاد سبز" و شعار "آیا شما در آن سهیم هستید؟" برگزار می شود. این موضوع از مردم جهان می خواهد تا حمایت خود از اقدام هایی که به توسعه اقتصادی دوستدار محیط زیست منجر می شوند را افزایش دهند. اما اقتصاد سبز چیست؟ بر اساس تعریف "برنامه محیط زیست سازمان ملل"، اقتصاد سبز الگویی است که به افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی منجر شده، در شرایطی که خطرات زیست محیطی و کمبودهای اکولوژیکی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. به بیان ساده تر، اقتصاد سبز را می توان نمونه ای شامل میزان کربن پایین و منابع کارآمد که همگان به اندازه کافی از آنها بهره مند هستند، دانست. این اقتصادی است که بر پایه سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی که به کاهش انتشار کربن و آلاینده های دیگر، افزایش بهره وری انرژی و منابع، و جلوگیری از نابودی تنوع زیستی و اکوسیستم ها منجر می شود، شکل می گیرد. برخی ممکن است مفاهیم این موضوع را پیچیده دانسته و گمان کنند که مشارکت در ایجاد اقتصاد سبز باید توسط دولت ها، شرکت های بزرگ و سازمان های زیست محیطی غیر دولتی انجام شود. اما باید این نکته را در نظر گرفت که پول عامل محرک هر نظام اقتصادی بوده و تصمیمات فردی تعیین می کنند که پول در کجا هزینه شود. از این رو، با اتخاذ تصمیماتی سبز و حمایت از طرح های اقتصادی دوستدار محیط زیست، پول در حوزه های مناسبی هزینه شده و می تواند در اقتصادی سبزتر جریان یابد. گزینه های بسیار زیاد و ساده ای برای حمایت از اقتصاد سبز وجود داشته و تصمیمات افراد در بخش هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود، می تواند نقشی حیاتی در این زمینه ایفا کنند. شیلات: ترویج شیوه های ماهیگیری پایدار از طریق انتخاب صید غذاهای دریایی به صورت پایدار می تواند در شکل دهی اقتصادی سبز تاثیرگذار باشد. جنگل داری: با توجه به کاهش استفاده از محصولاتی مانند کاغذ که مرتبط با جنگل بوده و تولید آنها با استفاده از منابعی پایدارتر، در کنار حمایت از طرح ها و فعالیت های احیای جنگل می توانیم روند جنگل زدایی را کاهش دهیم. حمل و نقل: کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین، افزایش استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی، پیاده روی و یا استفاده از دوچرخه می توانند نقش جشمگیری در کاهش غلظت آلودگی هوا ایفا کنند. آب: با توجه به کمبود منابع آب شیرین، استفاده بهینه و عاقلانه از آب اهمیت بسیاری دارد. کاهش مصرف بی رویه آب در هنگام استحمام و یا شست و شوی ظروف، جمع آوری آب باران برای آبیاری گیاهان و برنامه ریزی زمان شست و شوی لباس ها در این زمینه موثر هستند. کشاورزی: با خرید به موقع محصولات محلی، ارگانیک، و محصولاتی که از طریق شیوه های پایدار تولید شده اند، می توان به توسعه اقتصاد سبز کمک کرد. تامین انرژی: افزایش بهره وری انرژی شخصی با خاموش کردن لامپ های اضافی و خارج کردن سیم وسایلی که در حالت استند بای قرار دارند، در کنار حمایت از توسعه منابع انرژی پاک و تجدید پذیر می توانیم به توسعه اقتصاد سبز کمک کنیم. گردشگری: مسافرت های گروهی و استفاده از خودرو شخصی کمتر برای صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش استفاده از آب و انرژی و انجام خریدهای محلی نه تنها به جوامع محلی کمک می کند، بلکه تاثیرات منفی زیست محیطی گردشگری را نیز کاهش می دهند. ضایعات و زباله: با کاهش، استفاده مجدد و بازیافت ضایعات در هر زمان ممکن می توان به توسعه اقتصاد سبز کمک کرد. کاهش استفاده از پلاستیک، بهره گیری از کودهای حاصل از ضایعات مواد غذایی و ایجاد جامعه ای با بهره وری منابع بالا از جمله مواردی هستند که می توانند مورد توجه قرار گیرند. تولید و صنعت: حمایت از کسب و کارهایی که طرح های پایدار را در دستور کار خود قرار داده و سرمایه گذاری در گسترش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله موارد موثر در توسعه اقتصاد سبز هستند. در نتیجه، انتخاب های اقتصادی دوستدار محیط زیست سیگنال هایی را به تولیدکنندگان ارسال می کنند که مردم به رشد اقتصاد سبز علاقمند هستند. از این رو، تغییرات ساده در شیوه زندگی و عادات خرید می توانند از گذار به اقتصاد سبز و سیاره ای سلامت تر حمایت کنند. پس بیایید ما هم روز جهانی محیط زیست را با بر عهده گرفتن بخشی از مسئولیت ایجاد اقتصاد سبز جشن بگیریم. منبع : http://www.poolnews.ir/fa/pages/?cid=63390 - كدخبر: ۶۳۳۹۰
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سال مار، بدون آزار مار / خرید و فروش هرگونه مار را گزارش کنید

 

دیده بان حقوق حیوانات ایران: سال ۱۳۹۲، سال مار است. سال ها است که سمبل این سال هم مانند بسیاری از جانوران دیگر تحت ظلم گونه بشر است. صید می شود، کشته می شود، کیف و کفش می شود، اسیر می شود و اخیرا متاسفانه در اسارت هم تکثیر می شود تا در قبال مبلغی پول، عمری در اسارت باشد و به دلیل زاده شدن در اسارت، هرگز نتواند زندگی طبیعی داشته باشد.
گویا بجز قاچاق مواد مخدر و زن و کودک و اسلحه، قاچاق حیوانات و حیوان آزاری هم مدرنیزه شده اند و هنوز بساط دوره گردها و زنجیر پاره کن های قدیم به سر نیامده، نوع جدیدی از این معرکه گیری ها در شکل و شمایلی جدید به راه افتاده است. اگر پیش تر معرکه گیری و زنجیر پاره کردن برای رفع نیازهای اولیه مالی صورت می گرفت، امروزه مارگیری و سوسمار گیری، برای سود مالی آنچنانی انجام می شود. مار فروش و سوسمار فروش، پنهانی و مخفی از چشم مسوولین مشغول درآمدزایی های انچنانی هستند و اسارت هر حیوانی را نشانه حیوان دوستی میدانند.
امیدواریم سال جدید سالی پربار برای مردم، محیط زیست مظلوم ایران و زیستمندان بی دفاعش باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


سمندر؛ سرمایه ملی همه ایرانیان است

نویسنده: سپهر سلیمی - منبع: http://animal.persianblog.ir/post/652/

 

 

دیده بان زاگرس:

نامش سمندر لرستانی است اما متعلق به همه ایرانیان است ؛ در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب ‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ ها یا نوار های زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.
شما هر چه دوست دارید صدایش کنید؛ قیصر، امپراتور و یا هر چیز دیگری...اما تو را به خدا نگذارید این سرمایه ملی در کنار خیابان و یا در میان قفس های شیشه ای تلف شود...نگذارید !
در سالهای اخیر موضوع قاچاق سمندر لرستانی به یکی از چالشهای مهم محیط زیست زاگرس مبدل شده است؛ موضوعی که همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز قوتی بیش از پیش گرفته و سبب نگرانی اهالی محیط زیست ایران می شود.
امسال نیز خبرهای نگران کننده ای از سوی برخی از شهرهای کشور همچون خوزستان و تهران به گوش می رسد؛ در روزهای گذشته هشتاد قطعه سمندر در روبروی پاساژ مولوی اهواز با قیمتی هر کدام ده هزار تومان به فروش رفته است....
این در حالی است که بر اساس منابع آگاه روز گذشته 20 قطعه سمندر در یکی از خیابانهای تهران کشف شده و خوشبختانه امروز در شهرستان خرم آباد به زیستگاه اصلی خویش بازگشته اند.


اهمیت فوق العاده دوزیستان...
در جهان امروز اهمیت حفظ دوزیستان به یکی از اصلی ترین دغدغه های کارشناسان و دانشمندان کشورهای توسعه یافته مبدل شده است. این در حالیست که هنوز هم دانشمندان جهان نتوانسته اند به بسیاری از رازهای درونی دوزیستان دست یابند.
این در حالیست که جمعیت دوزیستان جهان با مشکلاتی همچون تغییرات اقلیمی، از بین رفتن زیستگاهها و آلودگی های زیست محیطی دست و پنجه نرم کرده و به همین علت با کاهش چشمگیری روبرو شده اند.

دوزیستان در ایران....
دوزیستان جهان شامل سه راسته و 35 خانواده بوده که در جغرافیای محیط زیست ایران تنها دو راسته و شش خانواده از آنها به ثبت رسیده اند. این در حالیست که توجه به این دو راسته و شش خانواده نسبت به سایر گونه های موجود در ایران بسیار کم بوده و در اکثر موارد شرایط زیستی این موجودات ارزشمند به دست فراموشی سپرده می شود.
در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان دم دار شامل 9 گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می برند. در بین این خانواده 9 نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی دست به گریبان است.

هم وطن گرامی ؛
نگذاریم ایران عزیزمان زیستمند دوست داشتنی و ارزشمند خویش را به همین راحتی از دست دهد؛ خانه محل نگه داری سمندر نبوده و نیست...بگذاریم چنین موجود ارزشمندی در زیستگاه اصلی خویش به حیاتش ادامه دهد...

یک خواهش به وسعت تمام ایران؛
بدین طریق از تمامی « وبلاگ نویسان، خبرنگاران و تمامی مردم شریف و دوست داشتنی ایران اسلامی » می خواهیم که با سودجویانی که سمندر را از زیستگاه خویش دور کرده و آن را در معرض فروش قرار داده اند، برخورد کرده و سریعا اداره محیط زیست شهرستان خویش را از این موضوع آگاه نمایند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یش از 75 درصد حیوانات خاص خانگی در اولین سال پس از خریداری شدن می میرند

نویسنده: سپهر سلیمی - چهارشنبه ۱٤ فروردین ۱۳٩٢ - منبع: http://animal.persianblog.ir/post/841/

به گزارش وبسایت دامپزشکی روی خط مطالعه ای نشان می دهد حداقل سه چهارم حیوانات خاص خانگی (اگزوتیک پت) در انگلستان کمتر از یک سال  پس از خرید می میرند. خانم تولاند مدیر آژانس حمایت از حیوانات ، خط به این مساله اشاره می کند.
عمر کمتر از یکسال برای حیوانات خاص خانگی در حالیست که برخی از آنها در طبیعت می توانند تا 120 سال عمر کنند و عوامل ناشی از قاچاق و زندگی در اسارت باعث کاهش عمر آنها می شود. خانم تولاند این رقم را یک تراژدی تلخ می داند و معتقد است باید همه راهکارهای لازم برای جلوگیری از تجارت این حیوانات اتخاذ شود.
این حیوانات خاص خانگی (exotics pet) شامل انواع مارمولک ها، انواع مارها، انواع لاک پشت ها، خزندگان و حیواناتی نظیر این است. خانم تولاند می گوید مردم به هیچ وجه حاضر نیستند سگ هایشان کمتر از سه چهارم عمر واقعی خود زندگی کنند و باید همین حس را در مورد حیوانات خاص خانگی نیز داشته باشند. خانم تولاند از دامپزشکان می خواهد بیش از گذشته در این خصوص اعتراض کنند و بیشتر در مورد مشکلات این حیوانات اظهار نظر کنند.
خانم تولاند، مدیر آژانس حمایت از حیوانات می گوید، هر چه بیشتر به عمق ماجرا وارد می شویم، زشتی این کار بیشتر معلوم می شود و راهی جز ممنوع کردن تجارت این حیوانات وجود ندارد.
عکس از اینجا

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ایگواناهای سبز بدبخت!

نویسنده: سپهر سلیمی - جمعه ٩ فروردین ۱۳٩٢ ..  منبع :http://animal.persianblog.ir/post/839/

اینها ایگوانا های مرده در یکی از مراکز پرورش این حیوان هستند. خزنده بد اقبالی که این روزها ممکن است در برخی از فروشگاه ها دیده شود. بر اساس آمارها فروش اگزوتیک پت (حیوان خاص خانگی) فقط در ایالت متحده سودی برابر 15 میلیارد دلار دارد، پس بنابراین باید انتظار داشت پای این تجارت کثیف نیز به کشور ما نیز باز شود.
اگر در گوگل عبارت «ایگوانا» را به فارسی جستجو کنید به ترتیب عبارات، «ایگوانا فروشی»، «ایگوانا فروش» و «ایگوانا قیمت» را به شما پیشنهاد می دهد و این نشان از تجارت کثیف این حیوانات در کشورمان دارد.
برای این حیوانات بدبخت فرقی نمی کند در کدام یک از دسته بندی های «انسان ساخته» قرار داشته باشند، مهم نیست حیوان خانگی باشند یا حیوان وحشی، حلال گوشت باشند یا حرام گوشت، اسمشان خزنده باشد یا پستاندار، مهره دار باشند یا بی مهره ... مهم این است که سهم آنها در این تجارت کثیف، درد و رنج و مرگ است.
برای افزایش آگاهی هموطنانمان بکوشیم و آنها را از این تجارت کثیف آگاه کنیم.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فردا آب باز می شود/یک و میلیون و پانصد هزار درخت در اثر خشکی زاینده رود خشک شدند نویسنده: سپهر سلیمی - پنجشنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٢

سال گذشته به دلیل خشکی رودخانه زاینده رود بیش از یک میلیون و پانصد هزار درخت در باغات و فضای سبز اصفهان خشک شده اند. این مطلب را آقای اسماعیلی، معاون سیاسی اجتماعی استانداری اصفهان در برنامه زنده تلویزیونی شبکه اصفهان عنوان کرد. در این برنامه روسای آب منطقه ای و جهاد کشاورزی اصفهان نیز حضور داشتند.
همچنین در این برنامه اعلام شد از فردا، جریان آب بر بستر خشک زاینده رود جاری خواهد شد.
-    عکس: زاینده رود در سیزده فروردین امسال، عکاس: ناشناس
-    پرونده خشکی زاینده رود در این وبلاگ

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

وقتی که آی تی هم سبز می‌شود!

    پنج سال پیش، پروفسور اندی هوپر، مدیر آزمایشگاه رایانه در دانشگاه کمبریج، گفت: «به کارگیری رایانه، سلاحی حیاتی در زرادخانه‌ی ما برای حصول اطمینان از آینده سیاره است.» با این وجود، حتا هوپر هم نمی‌تواند انکار کند که تمامی جنبه‌های IT از نظر محیط زیستی مطلوب نیست، به ویژه اگر به مصرف رو به افزایش انرژی در دستگاه‌های رایانه‌ای و بحرانی به نام زباله الکترونیک دقت کنیم. 

آی تی سبز

    چنین است که دکتر بیل تاملینسون - Bill Tomlinson – پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا برای یافتن راهی که کاربست آی تی را در جهان پرشتاب و فناوری زده‌ی امروز با کمینه‌ی دردسر برای محیط زیست همراه سازد، اقدام به انتشار کتابی با عنوان Greening through IT در سال 2010 کرد که خوشبختانه برگردان فارسی آن کتاب با همت حسین گازر در زمستان 1391، توسط انتشارات غلامی منتشر شده و هم‌اکنون در اختیار هموطنان عزیزم می‌تواند قرار گیرد. گفتنی آن که این کتاب در 191 صفحه، به قیمت 10 هزار تومان و در 9 فصل منتشر شده است و برای سفارش خریدش می‌توانید با شماره تلفن 66963127 تماس بگیرید

منبع:  http://darvish100.blogfa.com/post-2346.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

زیست بوم: “مادرا هر وقت بمیرن زوده! “… این دیالوگ شاید از خود فیلم «باغ های کندلوس» ایرج کریمی ماندگار تر شده باشد، جمله ای کوتاه در وصف مادر! مادر، مادر است و عشق اش به فرزند چیزی نیست که بشود آن را اندازه گرفت. به عکس های زیر نگاه ...

زیست بوم: “مادرا هر وقت بمیرن زوده! “… این دیالوگ شاید از خود فیلم «باغ های کندلوس» ایرج کریمی ماندگار تر شده باشد، جمله ای کوتاه در وصف مادر! مادر، مادر است و عشق اش به فرزند چیزی نیست که بشود آن را اندازه گرفت. به عکس های زیر نگاه کنید، به حس امنیت بچه ها در کنار مادرهایشان… به آن بچه کروکودیل که لای دندان های تیز و برُنده مادرش آرام و با اطمینان نفس می کشد…. و خدا بزرگ تر از آن است که وصف شود!

295311_297206890377498_1490634310_n

17-tur-animal-photography-35

 

 

a_nile_crocodile_gently_carries_its_newly_hatched_young_in_its_mouth600_397

 

 

n00076663-r-b-006

 

 

Mother-cheetah-licking-her-cub-clean

 

Animals-love-picture

 

 

283930,xcitefun-animal-mothers-love-and-care-for-kids-6

 

 

1341464096145234

 

 

01

 

 

tumblr_m8cksj01Gm1rv13mvo1_400

 

 

Chimpanzee mother with baby

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مشاهده پرنده شکاری نادر و بسیار زیبای کورکور بال سیاه در سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در سرشماری پرندگان مهاجر در سایت ها و زیستگاه های سراسر استان سیستان و بلوچستان، گونه کمیاب کورکور بال سیاه از خانواده پرندگان شکاری مشاهده گردید.

تاکنون گزارش های انگشت شماری از مشاهده کورکور بال سیاه ارائه شده است، این گونه ارزشمند به سختی دیده می شود و با تلاش های شبانه روزی و کمین های بسیار طولانی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در زیستگاه ها و سایت های مهاجرت پرندگان، مشاهده گردیده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهران


مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با احتساب ثبت موالید و فوت و بروزرسانی آمار جمعیت سازمان ثبت احول در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، جمعیت ایران تا پایان بهمن‌ سال جاری به ۷۶ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل، علی‌اکبر محزون با بیان اینکه در یازده ماهه سال جاری، یک میلیون و 310 هزار و 163 ولادت در کشور به ثبت رسیده، افزود: از این تعداد، 672 هزار و 51 نفر پسر و 638 هزار و 112 نفر دختر بوده و این آمار نسبت به سال گذشته از رشد 2.9 درصدی برخوردار بوده است.

محزون با اشاره به اینکه آمار ازدواج‌های ثبت شده در مدت یاد شده که در حال تکمیل است، برابر با 726 هزار و 390 مورد بوده است اظهارداشت: بیشترین ازدواج ثبت شده مربوط به مردان گروه سنی 20تا 24 ساله با زنان 15 تا 19 ساله بوده که تعداد آن برابر با 148 هزار و 226 مورد است.

وی تصریح کرد: در این مدت، بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی 20 تا 24 ساله با رقم 314 هزار و 452 مورد و بیشترین ازدواج ثبت شده زنان نیز در همین گروه سنی با رقم 278 هزار و 918 مورد بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال یادآور شد: همچنین در یازده ماهه سال جاری، 121 هزار و یک طلاق و 334 هزار و 667 فوت درکشور به ثبت رسیده است.

برگزاری همایش ملی جمعیت22 و 23 اسفند

محزون افزود: در پی تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل جمعیتی کشور و با هدف ایجاد وفاق ملی در اجرای دقیق و اثربخش سیاست‌های جدید جمعیتی و تبیین راهبردها و اقدامات اجرایی آن، همایش ملی «جمعیت، تعالی و راهبردها» با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و مسئولین توسط سازمان ثبت احوال کشور و با مشارکت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه تهران و سایر ارگان‌ها و مجامع تخصصی در تاریخ 22 و 23 اسفندماه سال جاری در محل تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود.

وی «مروری بر فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی ایران و آینده‌نگری آن»، «جابجایی‌ها و توزیع فضایی جمعیت»، «کیفیت و سلامت جمعیت»، «جمعیت، خانواده و الگوی سبک زندگی» و «راهبردهای و سیاست‌های جمعیتی» را از محورهای اصلی برگزاری همایش ملی جمعیت عنوان کرد.

بنا به گفته مدیرکل دفتر و آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در پایان این همایش، میزگردی با موضوع «چشم انداز جمعیت ایران، ظرفیت‌ها و مطلوبیت‌ها» نیز برگزار خواهد شد.

 

کد خبر :7943   زمان مخابره: 13:48:0 - 7/12/1391
 // www.iren.ir //

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات : معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس آمار آخرین سرشماری انجام‌ شده در سایت‌های حفاظت‌ شده استان خوزستان، تعداد گوزن‌های زرد ایرانی از ۵۹ راس به ۹۹ راس افزایش یافته است.

عادل مولا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد: گونه گوزن زرد ایرانی در دهه ۳۰ خورشیدی جزو گونه‌های منقرض به شمار می‌آمد که پس از مشاهده تعداد اندکی از این گونه در حاشیه‌های رودخانه‌های دز و کرخه، این گوزن‌ها آخرین بازماندگان گونه گوزن زرد ایرانی در خاورمیانه شناخته شدند. تعدادی از این گونه‌ها به ساری منتقل شد و پس از تکثیر، به استان‌های دیگر کشور منتقل شدند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1339

وی افزود: در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های حاشیه دز و کرخه نگهداری می‌شود؛ این مناطق در رده پارک‌های ملی طبقه‌ بندی شده‌اند.مولا با بیان این‌که این سایت‌ها پس از پاک‌سازی از حیوانات درنده و گوشت‌خوار، به محل نگهداری گوزن زرد ایرانی تبدیل شدند، گفت: حدود ۷۰ هکتار زمین در سایت دز و ۲۰۰ هکتار زمین در سایت کرخه حصارکشی شد.

وی ادامه داد: پس از آماده‌سازی، ۲۱ راس گوزن ایرانی به سایت دز و ۳۸ راس به سایت کرخه منتقل شدند.معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل سازگاری این گونه گوزن کمیاب با شرایط آب و هوایی خوزستان، رشد و افزایش گونه گوزن زرد ایرانی نسبت به استان‌های دیگر بسیار خوب بوده است.وی گفت: در آخرین سرشماری مشخص شد که تعداد این گونه در سایت دز به ۳۵ راس و در سایت کرخه به ۶۴ راس افزایش یافته است.مولا عنوان کرد: البته بیشتر گوزن‌های منتقل شده به خوزستان نر بوده‌اند که در صورت بیشتر بودن تعداد گوزن‌های ماده، امکان افزایش بیشتر تعداد رئوس در سایت‌های خوزستان وجود داشت.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات :اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در بیانیه جدیدی هشدار داد که در حال حاضر تالاب‌های ساحلی اروپایی در خارج از محدوده اتحادیه اروپا بیش از گذشته آسیب پذیر شده‌اند و در معرض خطر تخریب هستند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1337

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این زیستگاه‌های متنوع شامل مانگروها، آبگیرها و مرداب‌ها، خدمات اکوسیستمی بسیاری برای گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری فراهم می‌سازند که از آن جمله می‌توان به ایجاد لانه‌های طبیعی برای ماهی‌ها و انواع صدف‌داران در مجاورت صخره‌های مرجانی، حفاظت از نواحی ساحلی در برابر طوفان‌های سهمگین و نیز جذب حجم بیشتری از کربن اتمسفر اشاره کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، این تالاب‌ها شبکه‌ بین‌المللی را بوجود می‌آورند که به عنوان توقفگاه‌هایی برای پرندگان مهاجر و محل مناسبی برای پرورش و تولید مثل آنها، نقش حیاتی و حائز اهمیتی ایفا می‌کنند.

برهمین اساس و با توجه به اهمیت فوق العاده‌ای که این اکوسیستم‌ها برای طبیعت و بقای گونه‌های مختلف دارند، اخیرا تلاش برای حفاظت از آنها افزایش یافته و کارشناسان را متوجه مشکلات مدیریتی فعلی در بخش نظارت و مراقبت از این نواحی ساخته است.

اقدامات فوق در پروژه‌ای تحت عنوان MANG انجام خواهند گرفت. هدف از اجرای این پروژه طی یک دوره ۳۶ ماهه، رسیدگی و حفاظت از تالاب‌های اروپایی در امریکا و اقیانوس هند است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات :مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شش تالاب کشور تا پایان سال ۹۲ بین‌المللی می‌شوند.دکتر ناصر مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ افزود: برای احیا و حفظ تالاب‌ها، سند طرح تالاب‌های کشور بزودی نهایی می‌شود که بر اساس آن هر تالاب برنامه عمل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهد داشت.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1332

به گفته وی، طبق این سند فعالیت‌ها و وظایف هر سازمان و اقداماتی که باید در راستای بهبود وضعیت تالاب‌ها صورت گیرد کاملا مشخص شده است.مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تا کنون سند برخی از تالاب‌های کشور مانند تالاب‌های پریشان،‌انزلی، شادگان و ارومیه تهیه و نهایی شده است.

مقدسی در خصوص اقدامات انجام شده برای تهیه ساختار و قالب مشخص برای اجرای پروژه‌های عملی اظهار کرد: تا کنون اقدامات آموزشی مختلفی انجام شده و مستنداتی را با استفاده از تجربه‌ی نمونه‌های موفق در احیا و و نگهداری تالاب‌ها مانند شادگان و انزلی فراهم کرده و در این مسیر تقریبا خوب پیش رفته‌ایم. همچنین برای مسئولان استان‌هایی که دارای زیست‌بوم‌های آبی و تالابی هستند جلساتی را با عنوان جلسات ظرفیت‌سازی برگزار کرده‌ایم که در آن نحوه اجرای مدیریت زیست‌بومی آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: تعیین نقش ذینفعان شامل سازمان‌های دولتی و جوامع بهره‌بردار، شناسایی نقاط ضعف و بحرانی ، شناسایی تهدیدات و هدفگذاری از جمله مسائلی است که در جلسات ظرفیت‌سازی ارائه می‌شود.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی در ادامه افزود: برای به دست آوردن آمار این دسته از حیوانات(حیواناتی که پوست بدن آنها خال خال یا راه راه است) از دوربین‌های تله‌ای استفاده می شود. به گفته وی،‌ یوزپلنگ‌ها گونه‌هایی هستند که در دنیای زیست شناسی از آنها با تخمین ...
تاریخ انتشار: ۷ اسفند, ۱۳۹۱

هومن جوکار زیست بوم: مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی با اشاره به اسارت دو توله یوزپلنگ نر و ماده با نام‌های «کوشکی» و «دلبر»، گفت: عملیات تکثیر فرزند دو یوز در اسارت برای اولین بار در کشور، در سال آتی انجام می‌شود.

به گزارش زیست بوم، هومن جوکار در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار جامعه فارس، اظهار داشت:‌ پوزپلنگ گونه ای است که تعیین جمعیت دقیق آن کار آسانی نیست. اینها گونه‌هایی هستند که آمار آنها در دنیا با تخمین یاد می‌شود. برای این کار چند منطقه به طور نمونه مورد انتخاب قرار می‌گیرد و در آن مناطق از روش‌های آمار برداری سعی می‌شود تعداد این دسته از جانداران تخمین زده و به سایر مناطق تعمیم داده شود.

 

 

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی در ادامه افزود: برای به دست آوردن آمار این دسته از حیوانات(حیواناتی که پوست بدن آنها خال خال یا راه راه است) از دوربین‌های تله‌ای استفاده می شود.

به گفته وی،‌ یوزپلنگ‌ها گونه‌هایی هستند که در دنیای زیست شناسی از آنها با تخمین یاد می شود.

وی بیان داشت: در روش فعلی تعداد زیادی دوربین در مناطق به خصوصی کار گذاشته می شود و یوزپلنگ‌هایی که از کنار این دوربین‌ها عبور می‌کنند به صورت اتوماتیک از آنها عکسبرداری می‌شود و به همین ترتیب به یک تخمین از جمعیت یوزپلنگ‌های دست می‌یابیم.

جوکار اضافه کرد: این کار به صورت پراکنده انجام شده و درنهایت تخمین غیر دقیقی در گذشته از تعداد یوزپلنگ‌ها حاصل شده است.

 

*بر اساس آمار تخمینی تعداد یوزپلنگ‌ها در کشور به ۱۲۰ قلاده می‌رسد

وی بیان داشت:‌ هم اکنون بر همین اساس آمار یوزپلنگ در کشور حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ قلاده بوده است.

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی در ادامه ابراز داشت: از زمانی که تصمیم گرفته تخمین با واقعیت نزدیک شود زمانی که حدود ۸۰درصد از زیستگاه این جاندار مورد آماربرداری قرار گرفت بر این امر واقف شدیم که تعداد یوزپلنگ در کشور از آماری که در گذشته تخمین خورده بود کمتر است.

جوکار گفت: تمامی یوزپلنگ‌های شناسایی شده، در حاشیه کویر مرکزی شناخته شده اند این در حالی است که ما از وسط این کویر خبری نداریم و اطلاعی از تعداد یوزپلنگ‌ها در این نقطه نداریم.

*هم‌اکنون حداقل ۵۰قلاده یوزپلنگ در کشور زندگی می‌کند

وی افزود: بر همین اساس ما حداقل‌ها را در خصوص آمار یوزپلنگ در کشور می دانیم به همین ترتیب می توان به طور قطع گفت که هم اکنون حداقل تعداد ۵۰ قلاده یوزپلنگ در کشور زندگی می کند.

جوکار ادامه داد: ‌تنها جایی که در دهه ۷۰میلادی یوزپلنگ در آن دیده شده است فقط ایران است و گزارشی مبنی بر دیده شدن این حیوان در کشورهای حاشیه ارائه نشده است.

*شکارچی یوز نداریم

وی با اعلام اینکه هم اکنون شکار برای سرگرمی و فروش در خصوص یورزپلنگ در کشور انجام نمی‌شود، بیان داشت: شکارچی که به قصد شکار  یوزپلنگ به صحرا و بیابان برود وجود ندارد.

جوکار افزود: شکار این جاندار به ندرت و به صورت تصادفی توسط چوپان‌ها و ساربان‌ها آن هم به دلیل اینکه این دسته از افراد آموزش‌های لازم را ندیده‌اند انجام می‌شود.

*به دام افتادن یوزپلنگ توسط چوپانان و ساربان‌ها

وی گفت: این افراد در مواجه به یوزپلنگ نسبت به این دسته از حیوانات وحشی واکنش شدید نشان می دهند و در نهایت در این میان یورزپلنگ یا به دام می افتد و یا از بین ‌می‌رود.

*طی ۸سال گذشته ۲حادثه درباره اسارت یوزپلنگ اتفاق افتاده است

وی بیان داشت: به این ترتیب طی ۸سال گذشته ۲ حادثه برخورد افراد به صورت تصادفی با یوزپلنگ دیده شده است که در هر دو مورد در پارک ملی توران اتفاق افتاده است.

جوکار اضافه کرد: یکی از این موارد حدود ۴ سال گذشته اتفاق افتاده بود که یک چوپان با تعقیب یک یوزپلنگ مادر به همراه دو توله اش، موفق شده بود تا یکی از توله‌های این یوز را نر بود و سنش هم ۴ماه بود به دام اندازد.

*به دام افتادن یوزپلنگ نر ۴ ماهه توسط چوپان

‌مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست این یوزپلنگ نر را از چوپانی که مبادرت به دام انداختن آن کرده بود باز پس گرفت و از آنجایی که سن آن کم بود و امکانش نبود به طبیعت برگردانده شود  آن را در محل ۱۲هکتاری در استان خراسان شمالی اسکان داد.

جوکار یادآور شد: اسم این توله یوزپلنگ به نام فردی که آن را به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی کرده است نامگذاری شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون نام این یوزپلنگ نر، کوشکی است.

*دلبر نیز به دام افتاد

‌مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی اضافه کرد:‌ در اوایل سال ۹۰ نیز یوزپلنگ دیگری مورد تعقیب افراد عادی قرار گرفت که سازمان حفاظت محیط زیست پس از باز پس گیری این یوزپلنگ ماده آن را به منطقه پارک ملی توران برای ادامه حیات انتقال داد.

وی افزود: اسم این یوزپلنگ ماده با بهره گیری از منطقه‌ای که ساختمان حفاظت محیط زیست در آن واقع شده است،‌ دلبر نامگذاری شد.

جوکار گفت: بنابراین ما هم اکنون شاهد اسارت دو یوزپلنگ نر و ماده با نام‌های کوشکی و دلبر هستیم.

*تولد یوز فرزند توسط کوشکی و دلبر

وی خاطرنشان کرد: معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درصدد است به عنوان گزینه آخر، ‌تکثیر در اسارت این دو یوز را مورد آزمایش قرار دهد.

وی متذکر شد:‌ باید توجه داشت که این دو یوز را اگر به همین شکل رها کنیم عمرشان به پایان خواهد رسید بنابراین می‌توان از موقعیت به وجود آمده استفاده کرد.

وی بیان داشت: این امر به شکلی است که کوشکی و دلبر به یک مکان واحد انتقال می‌یابند و پس از ازدواج

طی عمل جفت‌گیری فرزند می‌آورند.

جوکار متذکر شد: البته سازمان محیط زیست تکثیر گونه‌ها در اسارت را هیچگاه به عنوان گزینه اول مطرح مورد تایید قرار نمی‌دهد.

*تولید مثل دو یوز در اسارت یک شانس و فرصت است

‌مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی در ادامه اضافه کرد: برای این کار دلایل کافی وجود دارد چرا که هم اکنون دو یوزپلنگ در اسارت هستند که این اقدام تنها راهکار ادامه دارد بودن حیات آنها خواهد بود.این یک شانس و فرصت است.

جوکار با بیان اینکه تکثیر یوزپلنگ شرایط خاص و ویژه‌ای را می طلبد، گفت:‌ به همین لحاظ اجرای این پروژه بسیار حساس است.

وی بیان داشت: یوزپلنگ تنها در ۷ روز سال است که آمادگی تکثیر پیدا می‌کند بنابراین تشخص زمانی را که یوزپلنگ در آن آمادگی تکثیر پیدا می کند از اهمیت ویژه1354371357‌ای برخوردار است.

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی افزود:  باید این ۷ روز تشخیص داده شود و سپس اقدام به نزدیک کردن این دو یوز نر و ماده کرد در غیر این صورت دلبر و کوشکی هیچگاه با هم جفت گیری نخواهند کرد.

*خوش بینی درباره جفتگیری کوشکی و دلبر در سال آتی

جوکار با بیان اینکه تامین منابع بودجه‌ای برای پیشبرد این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت:‌ برای تحقق مطلوب امر مزبور، بهترین متخصص بین المللی تکثیر یوزپلنگ را برای به کشور دعوت کرده‌ایم.خوش بین هستم در سال آینده این کار فاضل اجرایی کند.

وی در ادامه بیان داشت: شیوه زندگی یوزپلنگ‌ها ایجاب کننده طی مسافت‌های طولانی توسط آنان است به همین دلیل این دسته از جانداران برای طی مسافت مجبورند از بسیاری از جاده‌ها عبور کنند و چنانچه این امر در شب اتفاق افتد، رانندگان قادر به تشخیص نخواهند بود و احتمال صدمه دیدن آنها وجود خواهد داشت.

*هرساله ۲قلاده یوزپلنگ در جاده ها از بین می‌رود

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی بیان داشت: از ۱۰ سال گذشته تا به امروز هر ۳ ساله ۲ قلاده یوزپلنگ به این شکل از بین رفته اند.

جوکار افزود: کشورهای دنیا زیر گذرهایی را درست می کنند و از دو سمت جاده نقطه‌هایی را محصور می کنند و حیوانات برای عبور از جاده مجبور هستند از این زیر گذر عبور کنند.

*آغاز پروژه حمایت از یوزپلنگ آسیایی از سال ۱۳۸۱

وی یادآور شد: در ایران نیز در این راستا اقداماتی انجام شده است. به طوریکه برای نگه داشت یوزپلنگ از سال ۸۱ پروژه ای بین سازمان ملل متحد با سازمان حفاظت محیط زیست ایران با عنوان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسایی، آغاز شد.

جوکار اضافه کرد: این پروژه با یک سری حمایت‌های بین‌المللی و بودجه ملی ادامه یافت.

وی اظهار داشت:  در طول ۱۰ سال گذشته به منظور حفاظت از این گونه از جانداران مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در قالب  3حوزه  آموزش و آگاه سازی،‌ تحقیقات و نیز حفاظت انجام شده است.

به گفته وی،‌ شاید اگر این اقدامات صورت  نمی‌گرفت امروز شاهد منقرض شدن این جاندار بودیم.

*یوزپلنگ دیگر در هاله‌ای از ابهام نیست

جوکار با تاکید بر اینکه باید روند رشد جمعیت این جاندار مورد ارزیابی قرار می گرفت،‌ افزود: فیلم های مستندی در این باره ساخته شده به طوریکه می‌توان گفت یوزپلنگ دیگر در هاله ای از ابهام نیست و همین امر  کمک شایانی را به حفاظت از آن کرده است.

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی یادآور شد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست تعداد محیط بانان خود را در مناطقی که حضور قطعی یوز در آنها وجود دارد، افزایش داده است و امکانات این مناطق را بیشتر کرده است.

وی به نقش مهم رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها بستری را در ذهن مردم ایجاد می کند تا سازمان محیط زیست از تنهایی بیرون آید.

جوکار خاطرنشان کرد: مردم باید با آگاه شدن در حفظ و حراست از میراث های طبیعی همکاری لازم را با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند.



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com