Environmentalist


چندي است که برخي نمايندگان به شدت پيگير واردات آب از ساير کشورها هستند در حالي که گفته مي‌شود کشورمان نياز به مديريت آب دارد.
کد خبر: ۴۲۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹ - 10 August 2014

بحران تنها وقوع حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله نيست و کمبود آب مي‌تواند به مراتب شرايط سخت تري را براي شهرهايي مانند تهران رقم بزند. بحراني که بر اساس گزارش سازمان‌هاي جهاني پيش بيني مي‌شود، الان چهره واقعي خود را نشان مي‌دهد.

به نوشته ابتکار، وزارت نيرو به عنوان متولي اصلي آب در کشور صريحا از وجود بحران در تامين آب ده‌ها شهر کشور خبر داد و صحبت از جيره بندي به ميان آورد. به بيان ديگر اگر همين امروز بحران آب را جدي نگرفته و آن را در مدتي کوتاه حل نکنيم، دور نيست که شاهد مرگ تهران و ساير شهرها باشيم. اين يک تهديد خيالي نيست، واقعيت تلخي است که بي هيچ تعارفي از راه خواهد رسيد چون بدون آب، زندگي به مرگ خواهد انجاميد.

از سوي ديگر زمزمه‌هايي مبني بر واردات آب به كشور به گوش مي‌رسد به گونه اي كه وزير نيرو در مورد خواسته برخي نمايندگان مبني بر واردات آب از ساير کشورها تاکيد کرد: مي‌توان از کشورهايي که با آن‌ها تعاملاتي داريم آب وارد کنيم اما احتمال تغيير در تعاملات است و وابستگي در مساله آب به هيچ وجه خوشايند نيست.

حميد چيت‌چيان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: موضوع واردات آب را مطالعه مي‌کنيم و با برخي کشورها مذاکراتي دراين زمينه انجام داده‌ايم. وي تصريح کرد: در زمينه واردات آب نياز به مطالعات جامع، فني، اقتصادي و محيطي زيستي بايد انجام شود که در حال انجام است.

اين عضو کابينه دولت يازدهم با تاکيد بر اين‌که مطالعات در زمينه واردات آب مطلبي نيست که سريع الوصول باشد گفت: روي اين مساله نمي‌توان به صورت جدي حساب کرد و براي آن زمان نياز است. چيت‌چيان در مورد وابستگي کشور با واردات آب گفت: واردات آب وابستگي ايجاد مي‌کند. ممکن است در صورتي که واقعا نيازمند واردات باشيم اين کار انجام شود البته با تعاملاتي که با کشورهاي همسايه داريم جوابگو خواهد بود.

وي در پايان در پاسخ به اين پرسش که آيا احتمال تغيير تعاملات با کشوري که از آن آب وارد مي‌کنيم وجود دارد گفت: ممکن است تعاملاتمان تغيير کند بنابراين وابستگي در مساله آب به هيچ وجه خوشايند نيست. چندي است که برخي نمايندگان به شدت پيگير واردات آب از ساير کشورها هستند در حالي که گفته مي‌شود کشورمان نياز به مديريت آب دارد.

اين در حالي است كه معاون وزير نيرو با اشاره به توزيع مصارف آب در کشور با اشاره به توزيع مصارف آب گفت: ايران کشوري کشاورزي است بنابراين سهم اصلي مصرف آب در بخش کشاورزي است اما با توسعه شهرنشيني اين موضوع تغيير پيدا مي‌کند.وي با اشاره به مجموعه بسيار قوي شرکت‌هاي خصوصي در ايران در حوزه آب گفت: در ايران بيش از 126 شرکت تخصصي مهندسين مشاور وجود دارد و 20 مجموعه پيمانکاري فعال هستند. قديمي ترين و بزرگترين سد قوسي جهان در ايران ساخته شده و قنات تاريخ ثبت شده 1500 ساله دارد که يقينا تاريخ احداث قنات به بيش از اين مقدار مي‌رسد.

وي با اشاره به شرايط فعلي کشور اظهار کرد: اکنون در ايران در رده‌هاي اول توسعه منابع آب است و براي رفع چالش‌ها تلاش مي‌کند. در اين راستا سدهاي مخزني براي جريان توزيع زماني و مکاني ساخته شده و در کشور حتما نياز به شبکه آب زهکشي داريم. عملکرد شهرها و شهروندان بايد تغيير کند و قيمت انرژي بايد اصلاح شود.وي ادامه داد: بيش از 90 سد مخزن بزرگ اجرا شده و در بخش تامين آب شرب سرمايه‌گذاري مي‌شود. در بخش پوشش فاضلاب در رده قابل قبولي هستيم.وي افزود:‌در حوزه آب اصلاح بهره وري آب، افزايش ظرفيت‌هاي منابع آبي و استفاده از روشهاي استحصال جديد آب مثل استفاده از آب شور دريا و بازچرخاني آب صورت مي‌گيرد.

وي خاطرنشان کرد:‌ وجود مجموعه‌ مربوط به خشکسالي در ايران فسلسفه درستي دارد و کشورمان تاوان بسيار سنگين خشکسالي‌هاي وسيع جهان را مي‌دهد.وي در پايان خاطرنشان کرد: از نواحي غربي کشور ما که سوريه، عراق و عربستان هستند ريزگردها حرکت مي‌کنند و 15 استان کشور را تحت پوشش قرار مي‌دهند.

احتمال واردات آب از تاجيکستان

در همين ارتباط ايسنا نوشت: ايران به دنبال منابع آبي بيشتر است و برخي از مسؤلان معتقدند که اين منابع آبي را بايد در تاجيکستان جستجو کرد.مشکل در نحوه رسيدن به منابع آبي موجود در کوه‌هاي تاجيکستان است که صدها کيلومتر با ايران فاصله دارند.يکي از مسؤلان استان خراسان پيشنهاد جديد و جالبي را مبني بر ساخت يک خط لوله ارائه داده است. اگرچه اين طرح قدري غيرواقع بينانه به نظر مي‌رسد، اما نشان دهنده عزم ايران براي واردات آب از تاجيکستان است.

طرح محمدرضا محسن شامل انتقال آب درياچه سارز در جمهوري تاجيکستان است. درياچه سارز که در يک منطقه بسيار زلزله خيز واقع شده و در نتيجه بروز يک زمين لرزه که 100 سال قبل در اين منطقه رخ داد، بوجود آمده است.نتيجه بررسيها نشان مي‌دهد که اين خط لوله 600 کيلومتر طول خواهد داشت تا از گورنو- بدخشان در شرق تاجيکستان به خراسان برسد.مشکل اين خط لوله بعد مسافت نيست بلکه سختي راه است.

درياچه سارز در يک منطقه دور افتاده واقع شده است. جاده‌اي که به اين درياچه منتهي مي‌شود بسيار باريک است در حاليکه مسير خط لوله بايد 10 تا 12 متر عرض داشته باشد.هميجان اُريپوف يکي از مقامات وزارت انرژي تاجيکستان گفت: هنوز راهي براي انتقال آب از درياچه سارِز به ايران وجود دارد.

اوريپوف گفت: طرحهايي براي احداث نيروگاه برق آبي دشتيجام‌ در جنوب درياچه وجود داشته و آب اين درياچه پس از انتقال به نيروگاه مي‌تواند وارد خط لوله پيشنهادي شود.اوريپوف گفت از سال 2012 در حال مذاکره با مسؤلان ايراني درباره صادرات آب بوده است.او گفت: ايده صادرات آب به ايران به 10 سال قبل بازمي گردد، زماني که ايران نامه‌اي درباره صادرات آب به امام علي رحمان رييس جمهور‌تاجيکستان ارسال و براي سرمايه‌گذاري سه ميليارد دلاري در پروژه‌اي براي انتقال آب به استان خراسان اعلام آمادگي کرد.

گزارشها حاکي از اين است که اين پيشنهاد اوليه لغو شد اما در سال 2007 ايران و تاجيکستان قراردادي را براي صادرات آب از تاجيکستان به ايران امضا کردند و در واقع تا شروع سال 2013 تاجيکستان بايد روزانه يک ميليارد متر مکعب آب آشاميدني به ايران منتقل ميکرد که اين امر تاکنون محقق نشده است.راههاي ديگري براي انتقال آب به ايران پيشنهاد شده است. ايران پيشتر انتقال آب به وسيله راه‌آهن را مطرح و با اشاره به تبادل آب و نفت اين قرارداد را براي تاجيکستان شيرين کرده بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/424224/%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 23 مرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف محموله بزرگ کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش در قائمشهر

 اواخر ماه گذشته (خردادماه ۱۳۹۳) پس از مدتها تحقیق و بررسی نیروهای یگان محیط زیست شهرستان قائمشهر موفق به شناسایی یک کارگاه مخفی کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش در این شهرستان شدند.

محمد رحمتی رئیس اداره محیط زیست قائمشهر گفت: پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی محیط بانان به همراه مامورین نیروی انتظامی بصورت ناگهانی وارد این مخفیگاه شده و به تفتیش و جستجو پرداختند.

محمد رحمتی افزود: در جریان بازرسی مامورین از این مکان لاشه و تاکسیدرمی تعداد زیادی انواع پستانداران و پرندگان وحشی شامل گربه جنگلی، گورکن، روباه، حواصیل، لک لک سیاه، سارگپه، اردک تنجه، کلاغ سیاه، بوتیمار، مرغ ماهیخوار، اردک ارده ای، کبک، زنبورخوار، سار صورتی، عقاب تالابی، خوتکا، قو، فلامینگو و مقادیر زیادی گوشت پرنده و گراز از داخل فریزر کشف و ضبط گردید.

رئیس اداره محیط زیست قائمشهر گفت: متاسفانه برخی از حیوانات کشف شده از گونه های حمایت شده و در معرض خطر به شمار می روند.

همچنین ۴ قبضه اسلحه شامل دو اسلحه بادی و دو اسلحه شکاری، تعداد ۲۰۰ عدد فشنگ و تصاویری از شکار یک قلاده پلنگ ایرانی از این مکان کشف گردید.

در این رابطه یک نفر متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده به دادگاه معرفی و با دستور مقام قضایی تا اطلاع ثانوی روانه زندان شد.

پرونده این متهم هم اکنون در مراجع قضایی در حال رسیدگی بوده و بزودی حکم مربوطه صادر و اطلاع رسانی خواهد شد.

 

منبع: http://www.iew.ir/1393/04/15/26747

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گرگ خاکستری پس از ورود به مرکز شهر اردستان بر اثر برخورد با خودرو تلف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یک قلاده گرگ خاکستری که وارد شهر اردستان شده بود نیمه های شب هنگام عبور از خیابان بسیج این شهرستان با یک دستگاه خودروی عبوری برخورد کرده و به شدت آسیب دید.

رئیس اداره محیط زیست اردستان در این باره گفت: صبح روز حادثه با اعلام عوامل شهرداری به اداره محیط، نیروهای این اداره بلافاصله عازم محل مربوطه شده و یک گرگ مجروح را که به لحاظ جنسیت نر بود با تلاش بسیار زیاد بدون بیهوشی به شبکه دامپزشکی شهرستان منتقل نمودند.

پرویز پاکزاد افزود: علی رقم تلاش دامپزشکان، گرگ خاکستری زخمی به دلیل شدت جراحات وارده و خونریزی شدید تلف شد.

منبع: http://www.iew.ir/1393/04/16/26775

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ساعت ۱٫۳۰ شب گذشته در حالیکه تمامی نیروها و محیطبانان پارک ملی گلستان مشغول مهار آتش سوزی وسیعی در محدوده ییلاقی پارک بودند از بخش دیگر پارک خبر می رسد گروهی از شکارچیان غیرمجاز وارد پارک شده و با سو استفاده از عدم حضور محیط بانان مشغول شکار غیرمجاز هستند.

محیط بانان نیمه های شب با اخذ نیابت قضایی و با عمکاری نیروی انتظامی وارد منزل متخلفین در روستای تنگراه شده و در جریان بازرسی از این مکان اجزای بدن دو مرال (گوزن)، یک شوکا، یک میش وحشی و بره میش میش وحشی کشف و ضبط و سه متهم در این زمینه بازداشت شدند.

به نظر می رسد مابین آتش سوزی های چند روز اخیر در پارک ملی گلستان و فعالیت گروهی از شکارچیان غیرمجاز ارتباط معنی داری وجود دارد بدین ترتیب که شکارچیان قسمت هایی از پارک را به آتش کشیده و پس از اعزام محیط بانان برای مهار آتش، از عدم حضور مامورین استفاده کرده با ورود به منطقه اقدام به قتل عام حیات وحش نموده اند.

……………………………ورود مامورین به منزل شکارچیان غیرمجاز و آغاز تفتیش و بازرسی

…………………………….جستجوی آغل گوسفندان در تاریکی شب با استفاده از چراغ قوه

……………………………سوراخ شدن دنده های شکار بر اثر برخورد و عبور گلوله

……………………………………….اجزای بدن یک بره میش تازه متواد شده

تصاویر از مهر / اوطالب ندری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

با تصویب هیات دولت ۲۵۰ میلیارد ریال به بازسازی جنگل های بلوط اختصاص یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۳/۴/۴ به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی موافقت کردند مبلغ یکصد و نود میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه ای و مبلغ شصت میلیارد ریال به صورت هزینه ای از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل مدیریت بحران کشور و ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع بند ش ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه به نسبت مساوی برای انجام اقدامات ضربتی حذف و خارج سازی درختان آلوده و کنترل کانون های بحران خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرس و مبارزه با آفات و سایر اقدامات لازم در جهت احیاء و بهسازی جنگل های یاد شده در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گیرد تا با رعایت قوانین ومقررات مربوط هزینه شود.

بر اساس این مصوبه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز موظف شد گزارش عملکرد اعتبار مذکور را به صورت ماهیانه به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ارایه کند.

همچنین در این مصوبه تاکید شده است هر گونه حقوق و مزایا، پاداش و برگزاری هر گونه همایش از محل اعتبارات موضوع این مصوبه ممنوع است.

این مصوبه در تاریخ ۱۳۹۳/۴/۹ از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه مربوطه ابلاغ شده است .

منبع:http://www.iew.ir/1393/04/16/26758

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

وقتی ستاره های سینما گنجشکک اشی مشی را به دندان می زنند
سحر قریشی با انتشار عکسی از خود و چند بازیگر دیگر سینما بسیاری از علاقمندان به محیط زیست را به حیرت واداشت.
زیست بوم: سحر قریشی با انتشار عکسی از خود و چند بازیگر دیگر سینما بسیاری از علاقمندان به محیط زیست را به حیرت واداشت.
 به گزارش زیست بوم،  سایت ستاره نیوز خبری منتشر کرد که در آن سحر قریشی با انتشار این عکس نوشته است: گنجشک خوری با دوستان! در تصویر نیما شاهرخ شاهی و سیاوش خیرابی نیز دیده می شوند.

گنجشک خوری سحر قریشی
 
در حالیکه بسیاری از چهره های هنری، ورزشی و سیاسی به موج حمایت از گونه های طبیعی ایران زمین پیوسته اند انتشار این تصاویر غافلگیر کننده بود. امیدواریم این بازیگران در قبال خبر و عکس منتشره واکنش نشان دهند.

سال گذشته در زیست بوم در خصوص گنجشک خوری با عنوان « گنجشکک اشی مشی را به سیخ می کشند» یادداشتی نوشتیم و تصاویری منتشر کردیم که بازخوانی آن شاید خالی از لطف و البته رنج! نباشد!

دزفولی ها به گنجشک می گویند "بنگشت"! پرنده کوچکی که در دشت ها و باغ های این شهر جنوبی به وفور یافت می شود. بعد از بازار طلا فروش ها نرسیده به میدان ساعت همیشه چند نفر با سینی های بزرگی که گنجشک های پرکنده و لخت را روی آن به سیخ کشیده اند ایستاده اند، مشتری ها می آیند و هر تعدادی که بخواهند گنجشک می خرند و می برند برای درست کردن «آبگوشت گنجشک»، «خورشت قیمه گنجشک»، «کباب گنجشک» یا « خوراک گنجشک»!

شاید با خودتان فکر کنید که این پرنده که به زحمت توی یک دست جا می گیرد چقدر گوشت دارد که بشود با آن خورشت پخت! بهرحال اهل فن می پزند و اضافه می کنند به باقی چربی و پروتئین های بدن! اما به عکس هایی که «امین نظری» برای خبرگزاری ایسنا گرفته است نگاه کنید، به چشم های خیره گنجشک و دست و چاقویی که حتی توی این تصاویر هم بوی خون می دهد، چرا آدمی این همه حریص خوردن است چنان که حتی از گنجشکک اشی مشی هم نمی گذرد؟

در سکانسی از سریال دوست داشتنی "هزار دستان” ساخته علی حاتمی، رضا شکارچی از ابولفتح می گوید که به او نهیب زد:

- شکارچی تا کی کبک و گوزن؟ عزم شکار ناب کن...

حالا شکارچی ها حتی برای کشتن گنجشک ها دام پهن می کنند! گران بودن مرغ را بهانه نکنید، این عادت ناخوشایند به سیخ کشیدن گنجشک سال هاست رواج دارد.... شکار را کنار بگذار مرد شکارچی! چاقویت سیر نشد از خون این همه گنشجکک اشی مشی ....دست همه مان را به خون گنجشک ها آلوده کردی...!

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری
منبع: زیست بوم
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف لاشه یک پلنگ ایرانی در پارک ملی گلستان

 عصر روز گذشته (۱۳۹۳/۲/۲) نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی گلستان حین گشت زنی با لاشه یک پلنگ ایرانی در محدوده ای بنام دره زاولی برخورد نمودند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: لاشه که متعلق به یک پلنگ نر جوان می باشد در فاصله ای اندک از جاده آسیایی در حالی مشاهده شده که اجزای بدن پلنگ توسط حیوانات لاشه خوار خورده شده اما اسکلت پلنگ به غیر از دستها کاملا سالم است.

احمد دباغیان افزود: بر اساس بررسی های اولیه صورت گرفته، با توجه به فاصله کم مکان مشاهده لاشه با جاده به احتمال زیاد پلنگ پس از برخورد با خودروهای عبوری آسیب دیده و پس از طی مسافتی تلف شده است.

البته احتمال مرگ این نر جوان بر اثر درگیری با نرهای بزرگ تر برای تعیین قلمرو نیز وجود دارد.

اسکلت این پلنگ به منظور انجام تحقیقات تکمیلی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل شده است.

در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ نیز لاشه نیمه خورده یک پلنگ ایرانی بالغ در پارک ملی گلستان و در مکانی نزدیک به جاده میانگذر این پارک مشاهده گردید.

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال و … طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند و تعداد زیادی نیز زخمی شده و پس از مدتی در بخش های دیگری از پارک تلف شده اند و کسی متوجه آنان نشده است.

منبع:http://www.iew.ir/1393/02/03/24011

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف ۱۵۰۰ شاخه لاله واژگون توسط یگان محیط زیست استان تهران

 پس از کشف ۶۰ شاخه لاله واژگون از یک مرکز فروش گل و گیان در تهران، نیروهای یگان محیط زیست استان تهران به بررسی موضوع و انجام تحقیقات به منظور شناسایی عوامل اصلی و مراکز عمده خرید و فروش این گونه نادر گیاهی پرداختند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران در این باره گفت: پس از شناسایی یک مرکز عمده خرید و فروش این گونه در تهران، ساعت ۵٫۳۰ بامداد امروز نیروهای یگان محیط زیست استان تهران طی عملیاتی در بازار گل امام رضا واقع در جاده خاوران، محموله بزرگی شامل ۱۵۰۰ شاخه لاله واژگون را کشف نمودند.

مامورین در ازدهام بازار گل موفق به شناسایی عامل اصلی انتقال این محموله به تهران نشده و لاله های کشف شده به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران منتقل گردید.

لاله واژگون از گونه های گیاهی در معرض انقراض کشور به شمار می رود. رویشگاه های این گونه بخش های بسیار محدودی در زاگرس در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و نقاط کوچکی از لرستان و فارس را شامل می شود.

چرای مفرط دام در رویشگاه های این گونه و تخریب زیستگاه های طبیعی به منظور فعالیت های کشاورزی و برداشت و قاچاق لاله واژگون نسل این گونه گیاهی ارزشمند را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

به منظور حفظ این گونه گیاهی مساحتی معادل ۳۸۰ هکتار از رویشگاه لاله واژگون در استان چهارمحال و بختیاری طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۷۵ به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب گردید.

………..تصاویر: لاله های واژگون کشف شده در بازار گل امام رضا توسط یگان محیط زیست استان تهران

با توجه به زیبایی و ظاهر منحصربفرد لاله واژگون هر ساله در فصل رویش، عده‌ای متخلف سودجو پس از چیدن لاله ها نسبت به انتقال این گونه به شهرها به منظور فروش به عنوان گیاه تزئینی اقدام می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران از تمامی مردم خواست از خرید لاله واژگون خودداری نموده و از این طریق دست متخلفین را از قاچاق این گونه گیاهی نادر و ارزشمند کشور کوتاه کنند. همچنین در صورت مشاهده خرید و فروش لاله واژگون بلافاصله موضوع را از طریق شماره تلفن های ۷۷۳۵۹۵۶۴ و ۷۷۳۵۵۷۸۱ به یگان حفاظت محیط زیست استان تهران دهند.

منبع: http://www.iew.ir/1393/02/02/23973

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

۱۰ سنجاب ایرانی کشف شده از قاچاقچیان در جنگل های بلوط دزفول رهاسازی شدند

 نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خوزستان طی عملیاتی در جریان بازرسی از یک مرکز غیرمجاز خرید و فروش حیوانات در شهر اهواز تعداد ۱۰ عدد سنجاب ایرانی را کشف و ضبط نمودند.

فرهاد قلی نژاد رئیس اداره محیط زیست دزفول در این باره گفت: سنجاب های کشف شده پس از بررسی سلامت به زیستگاه های جنگلی شمال استان خوزستان منتقل و توسط محیط بانان شهرستان دزفول در جنگل بلوط کوه سگریون رهاسازی شده و به دامان طبیعت بازگشتند.

سنجاب ها به دلیل مخفی نمودن بذر بلوط در زیر خاک نقش بسیار مهمی در رویش و حفظ جنگل های بلوط بر عهده دارند و همچنین به عنوان طعمه ضامن بقایای بسیاری از گوشتخواران از جمله روباه، شغال و پزندگان شکاری می باشند.

شکارچیان غیرمجاز ضمن سوراخ کردن تنه درختان بلوط بوسیله تبر، نوزادان سنجاب از داخل لانه ها برداشته و همچنین با آتش زدن درختان بلوط و ایجاد دود، سنجاب های بالغ را از لانه خود در داخل در درخت بیرون کشیده و با کیسه های مخصوصی به دام می اندازند.

 

قاچاقچیان، سنجاب ایرانی را به استان های دیگر خصوصا استان تهران منتقل کرده و به نام های دیگر از جمله سنجاب خارجی و غیره به عنوان حیوان خانگی و با قیمت گزاف به فروش می رسانند.

صید غیرمجاز و فروش به عنوان حیوان خانگی موجب کاهش شدید جمعیت سنجاب در رویشگاه های بلوط شده و نسل این گونه ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

منبع: http://www.iew.ir/1393/01/31/23923

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار می شود



سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور سازمان‌ها، نهادها ، تشکل های مردمی زیست محیطی و صنایع و شرکت های مرتبط با محیط زیست از ۲۴ تا ۲۷ بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود.

به گزارش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، این نمایشگاه که مهمترین رویداد زیست محیطی کشور در نیمه دوم سال جاری است ، به مدت ۴ روز و از تاریخ ۲۴ بهمن ماه برگزار می‌شود.
بنا براین گزارش، هدف از برگزاری این نمایشگاه بستر سازی مناسب برای مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست، معرفی توانمندی‌های زیست محیطی در بخش خدمات فنی و مهندسی، آشنایی با مدیریت‌های زیست محیطی، سازمان‌های زیست محیطی و مراکز آموزشی و پژوهشی و اطلاع رسانی زیست محیطی عنوان کرد.
براین اساس، شرکت های حاضر در این نمایشگاه خدمات مختلف فنی و مهندسی زیست محیطی در زمینه های امکانات و تکنولوژی های نوین زیست محیطی در بخش های مدیریت کیفیت هوا، آب، خاک و دیگر بخش های مرتبط معرفی خواهد شد.
مدیریت بهره وری انرژی و انرژی های تجدید پذیر ، مدیریت و بازیافت زباله و پسماند، مدیریت شهری، نظارت و اجرای پروژه های زیست محیطی، پروژه های تحقیقاتی و خدمات حفاظت از محیط زیست، کنترل، اندازه گیری و فنآوری آزمایشگاهی، حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف سوخت، خودرو سبز و استانداردسازی خودروها، حفظ منابع طبیعی، ساختمان سازی سبز و مدیریت آب و فاضلاب و … از مهمترین زمینه‌های حضور در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست می باشد.
علاقمندان جهت شرکت در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست می توانند به آدرس www.mtadbir.com مراجعه و یا با شماره تلفن های ۸۸۵۵۲۸۷۶ – ۸۸۷۰۵۹۵۶ – ۸۸۷۰۵۹۲۳ تماس بگیرند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 6 دی 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بارندگي در شهر رشت در روزهاي اخير


 

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

کبوتر در هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

گنجشک در هوای بارانی شهر رشت

هوای بارانی شهر رشت

 

 

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مبتکران انگلیسی نوعی پوشش ضد آب و فوری برای سطوح پیاده رو و پارک ها ساخته ند که نور فرانبفش را طی روز جذب و در شب آزاد می کند.
تصاویر پوشش ستاره ای برای روشنایی خیابانها/ وقتی نور روی آسفالت اسپری می شود


به گزارش دریچه خبر ، این فناوری در یکی از پارکهای شهر کمبریج در حال آزمایش است و می تواند یک جایگزین کم هزینه برای روشنایی معمولی خیابانها باشد.

مدتی است که از فناوری های خورشیدی بر پشت بام ها استفاده می کنیم اما دیگر سطوحی که به اندازه کافی تحت تابش خورشید قرار می گیرند از جمله پیاده رو ها نیز برای قابلیت جذب انرژی را داشته و می توان از آنها نیز استفاده کرد.


شیوه ابتکاری محققان انگلیسی که "مسیر ستاره ای" نام دارد، برق تولید نمی کند اما جایگزین مناسبی را برای روشنایی خیابانها فراهم می آورد که هزینه های نصب و حفظ و نگهداری بسیار اندکی دارد چرا که فقط باید آن را بر روی سطوح کنونی اسپری کرد و سپس آن را با پوشش ضد آب پوشاند.

بر اساس اعلام شرکت سازنده این پوشش نور فرابنفش خورشید را طی روز جذب و ذخیره سازی می کند و ذرات آن قادرند نور طبیعی موجود را تنظیم کرده و با شدت مناسبی به درخشش وادارند.


این پوشش در حال حاضر در پارکی در مرکز کمبریج تحت آزمایش قرار دارد. در این پارک منطقه ای با وسعت 150 متر مربع به این پوشش تجهیز شده است. اسپری کردن این پوشش فقط 30 دقیقه طول می کشد و چهار ساعت زمان می برد تا این سطوح برای استفاده آماده شود.

نیل بلکمور مدیر فروش شرکت Pro-Teq  می گوید این پوشش سطحی بر روی سطوح آسفالت یا بتنی بهترین عملکرد را دارد. وقتی این پوشش به آخر عمر مفید خود می رسد می توان دوباره آن را احیا کرد.

مسیر ستاره ای طوری طراحی شده است که مردم روی آن سر نمی خورند و مانع از زمین خوردن مردم در شب می شود. همچنین با این پوشش دیگر نیازی به ترسیم خطوط رنگی برای تقسیم مسیر نیست.

این پوشش همچنین غیر بازتابنده است و وب سایت این شرکت فهرستی از 11 رنگ مختلف را برای این پوشش عرضه کرده است.

این در حالی است که در ماه های زمستانی سال ممکن است مشکلاتی برای این پوشش پیش اید چرا که نور خورشید طی روز ،کمتر، و برف مانع از رسیدن نور خورشید به مسیر می شود.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر: 73837 زمان انتشار: 01 آبان 1392 12:50:00

http://www.darichekhabar.ir/News.aspx?ID=73837

محققان دانشگاه دوک برای نخستین بار موفق به شناسایی ترکیبی در شیر مادر شدند که با خنثی کردن ویروس اچ آی وی، از نوزادان در برابر انتقال بیماری از مادر آلوده (به نوزاد) محافظت می‌کند.
کشف پروتئین ضد ویروس اچ‌آی‌وی در شیر مادر

به گزارش دریچه خبر ، «سالی پرمار» نویسنده ارشد این تحقیق و از محققان ایمونولوژی و ژنتیک مولکولی دانشگاه دوک تأکید می‌کند: حتی اگر فرض کنیم که داروهای ضد رترو ویروس با قابلیت پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به فرزند در اختیار داریم، تمامی مادران باردار تحت آزمایش ایدز قرار نمی‌گیرند و تنها کمتر از 60 درصد از داروهای پیشگیری (ایدز) استفاده می‌کنند؛ بنابراین یک استراتژی جایگزین برای جلوگیری از انتقال از مادر به فرزند مورد نیاز است.

 

محققان مطالعات خود را بر شیر مادر متمرکز کردند که از مدت‌ها قبل خواص محافظتی آن بخصوص در انتقال ویروس از مادر به فرزند تأیید شده بود.

 

نمونه‌هایی از شیر زنان غیر آلوده برای خنثی کردن سویه‌های‌های ویروس اچ‌آی‌وی مورد بررسی قرار گرفتند که تأییدکننده تمامی فعالیت‌های خنثی سازی قابل تشخیص در بخش وزنی بالای مولکولی هستند.

 

با استفاده از فرآیند جداسازی پروتئین چند مرحله‌یی، محققان موفق به شناسایی پروتئین TNC شدند.

 

نقش پروتئین Tenascin-C یا TNC در بهبود زخم‌ها مشخص شده بود، اما خواص ضد میکروبی آن ناشناخته باقی مانده بود؛ این پروتئین نقش مهمی در ترمیم بافت ایفا کرده و در توسعه جنینی نیز مؤثر است.

 

به گفته محققان، این پروتئین در شیر مادر قادر به خنثی کردن ویروس اچ‌آی‌وی و محافظت بالقوه از نوزادی است که به صورت مکرر در معرض این ویروس قرار دارد.

 

پروتئین TNC ذاتا ایمن به نظر می‌رسد، چراکه بطور طبیعی در شیر مادر وجود داشته و می‌تواند از مشکل مقاومت ویروس اچ‌آی‌وی در برابر داروهای ضد رترو ویروسی پیشگیری کند.

 

نتایج این کشف در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد آنهایی که طی روز یک جا می نشینند، نسبت به آدم هایی که راه می روند و می ایستند دو سال کمتر عمر می کنند.
ایستادن موجب افزایش طول عمر می‌شود

به گزارش دریچه خبر ، یک تحقیق تازه نشان می دهد که اکثر ما بیش از دوازده ساعت در روز می نشینیم و به صفحه رایانه یا تلویزیون خیره می شویم. اگر به این مدت، هفت ساعت را هم که صرف خواب می کنیم اضافه کنیم ما هر روز نوزده ساعت را در حالت نشسته یا بی تحرک به سر می بریم.

محققان می گویند: ما در محل کار می نشینیم، در ماشین، در خانه و خیلی وقتها تحرک مان به جابجا کردن صندلی های اطرافمان خلاصه می شود.

حتی اگر به طور مداوم ورزش کنید شاید کافی نباشد. شواهد تازه نشان می دهد که ورزش هم نمی تواند آسیبی که ساعت ها نشستن به بدن وارد کرده را کاملا از بین ببرد. فناوری ما را به بی تحرک ترین انسان های تاریخ بدل کرده است.

تیمی از محققان انگلیسی یک تحقیق غیر معمول را انجام داده اند و در آن تاثیر ایستادن را نسبت به نشستن بر روی گروهی کوچک از آدم ها مورد مطالعه قرار داده اند.

تیم دکتر جان باکلی و محققان دانشگاه چستر در انگلیس از ده نفر که در یک بنگاه معاملات ملکی کار می کردند خواستند برای انجام بعضی کارهایشان، سه ساعت در روز بایستند.

از همه داوطلبان خواسته شد که دستگاهی به خود وصل کنند که میزان تحرک را اندازه گیری می کند. آنها همچنین دستگاه هایی برای سنجش ضربان قلب و فشار خون در طول شب و روز به خود وصل کردند.

کسانی که داوطلب این آزمایش شدند در ابتدا واکنش های متفاوتی داشتند. مطمئن نبودند بتوانند سه ساعت ایستادن در طول روز را تحمل کنند. نگران کمر درد بودند. فکر می کردند که ممکن است کفش پایشان را اذیت کند یا خسته شوند. ولی به هر حال تا آخر در این تحقیق ماندند.

محققان در علت مضر بودن نشستن می گویند مهمترین دلیل این است که نشستن طولانی شیوه برخورد بدن و سیستم گوارش ما با قندها را تغییر می دهد. وقتی غذا می خوریم بدن ما ذرات غذا را به گلوکز تبدیل می کند و گلوکز به خون و دیگر سلول ها منتقل می شوند. گلوکز سوختی حیاتی برای بدن ماست، ولی میزان بالای گلوکز خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. غده پانکراس با ترشح هورمون انسولین کمک می کند تا اندازه گلوکز خون را در میزان طبیعی نگه دارد. ولی اینکه بدن چقدر به شکل موثر این کار را انجام دهد بستگی به میزان حرکت و فعالیت فیزیکی ما دارد.

تحقیقاتی که نشان می دهد ایستادن برای سلامتی بهتر از نشستن است به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی گردد زمانی که یک تحقیق مشابه روی راننده های اتوبوس انجام شد. این تحقیق که در نشریه لانست چاپ شده بود نشان می داد که مسئولان جمع آوری بلیط اتوبوس ها که ایستاده کار می کردند نسبت به رانندگان اتوبوس که نشسته رانندگی می کردند، پنجاه درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی بودند.

از آن زمان تا کنون نشستن طولانی با مشکل کنترل گلوکز خون مرتبط دانسته می شود. همچنین نشستن با کاهش فعالیت آنزیم لیپوپروتلین که چربی های خون را می شکند و تبدیل به سوخت برای ماهیچه های بدن می کند ارتباط  دارد. کم شدن فعالیت آنزیم لیپوپروتلین باعث افزایش میزان تری گلیسیرید و چربی خون می شود و همچنین خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

محققان دانشگاه چستر اطلاعاتشان را در روزهایی که داوطلبان ایستاده بودند با روزهایی که آنها همه وقت نشسته بودند مقایسه کردند. وقتی که به نتایج دقت کردند تفاوت ها واقعا چشمگیر بود. همانطور که این محققان پیش بینی کرده بودند، میزان گلوکز خون بعد از خوردن یک غذا در روزهایی که این افراد سه ساعت ایستاده بودند خیلی زودتر به حالت طبیعی برگشته بود. همچنین دستگاه سنجش ضربان قلب نشان می داد که آنها نسبت به حالت نشسته کالری بیشتری مصرف می کنند.

دکتر جان باکلی می گوید که میزان ضربان قلب ده بار در دقیقه بیشتر بوده است و این یعنی بدن هفت دهم کالری در دقیقه بیشتر سوزانده است.

باکلی افزود: ممکن است این به نظر زیاد نیاید. اما معنایش سوزاندن پنجاه کالری بیشتر در روز است و اگر سه ساعت در روز و پنج روز در هفته بایستید هفتصد و پنجاه کالری بیشتر از مواقع نشسته سوزانده اید. در طول یکسال شما سی هزار کالری بیشتر سوزانده اید و این به معنای سوزاندن بیش از سه کیلو و ششصد گرم چربی در سال است.

تحقیق دانشگاه چستر می گوید روزی سه ساعت ایستادن در یکسال مثل شرکت در ده ماراتن است.

تحقیقات نشان می دهد با آنکه بیرون رفتن و ورزش کردن به طور قطع فایده های زیادی به بدن ما می رساند، بدن ما همچنان به طور مداوم و غیر محسوس نیاز به تحرک ماهیچه هایش دارد. ماهیچه هایی که در زمان ایستادن تقویت می شوند. همین حرکت های ساده کمک می کند ما کنترل قند خون خود را به دست بگیریم.

همه ما نمی توانیم در حالیکه ایستاده ایم کار کنیم. ولی دانشمندان معتقدند حتی کارهای ساده ای مثل صحبت با تلفن در حالت ایستاده، یا رفتن پیش همکاری برای صحبت به جای نشستن و فرستادن یک ایمیل و ساده تر از همه اینها بالا رفتن از پله می تواند کمک کننده باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نقشه و اطلاعات مناطق چهارگانه‌ محیط زیست ایران

http://www.iew.ir/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DB%8C

برای مشاهده اطلاعات هر منطقه روی منطقه مربوطه در نقشه کلیک کنید.

Iran Map Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link

جذابترین تصاویر دیدنی

http://www.darichekhabar.ir/News.aspx?ID=74022

جذابترین تصاویر دیدنی امروز
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار آهو

 

به گزارش خبرنگار مهر، هادي حيدرزاده روز دوشنبه در مراسم رونمايي از کشفيات شکار و صيد اداره کل حفاظت از محيط زيست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بعد از دو هفته طرح برخورد با متخلفان تحت حفاظت محيط زيست استان تهران تمام شد که ما در حال حاضر رونمايي از کشفيات شکار و صيد را داريم. تلاش شبانه‌روزي مخبران و علاقمندان طبيعت باعث شد که امروز بعد از دو هفته کشفيات را شاهد باشيم که اميدواريم اين روند ادامه يابد.

حيدرزاده اظهار داشت: 20 اسلحه از متخلفان و 6 چهارپا ضبط شده است که با متخلفان برخورد جدي داشته‌ايم؛ همچنين حيواناتي که در منازل متخلفان بودند با اطلاع رساني مخبران گرفته شده است که بعد از قرنطينه روند رهاسازي انجام مي شود.

وي با بيان اينکه 6 نفر در سطح استان تهران دستگير شده اند، افزود: برخي از افراد دستگير و تحويل دستگاه قضايي داده شدند و برخي ديگر هنوز شناسايي نشده‌اند.

مديرکل محيط زيست استان تهران بيان کرد: شکار دو پديده دارد، يک شکارچي و ديگري شکارکش که مشکل ما شکارکشان است و آنها را متخلف مي‌دانيم؛ اگر کسي پروانه داشته باشد آنها متخلف نيستند ولي کساني که بدون مجوز و بدون فصل شکار (فصل غير شکار) گونه‌‌هاي حفاظت و صيد ماهي و پرنده را انجام مي‌دهند، متخلف هستند.

وي ادامه داد: با شروع فصل سرما و بارش احتمال حضور حيات‌وحش در نزديکي جاده بخصوص جاجرود، سرخه حصار و لار ممکن است انجام شود که اين امر مشکلاتي را به وجود مي‌آورد که بايد با محيط‌بانان تماس گرفته و اطلاع داده شود.

حيدرزاده بيان کرد: با توجه به اينکه تهيه علوفه از برنامه‌هاي جدي سازمان محيط زيست استان تهران است که براساس برنامه صورت مي‌گيرد، تشکل‌هاي زيست محيطي اگر نياز به تهيه علوفه دارند ما استقبال مي‌کنيم.

مديرکل محيط زيست استان تهران با اشاره به اينکه هر کسي که حيواني در خانه خود يا در نزديکي آن مشاهده کرد با شماره 77359564 تماس گرفته و اطلاع دهد، اظهار داشت: همکاران ما در گارد حفاظت به صورت آماده باش هستند و وقتي حيواني در جاده و منزل مسکوني مشاهده شد با تماس با آنها بلافاصله براي گرفتن حيوان اقدام مي کنند تا با حمايت از حيات وحش آنها را رها و به زيستگاه خود هدايت کنند.

وي با اشاره به اينکه اين شماره تماس 24 ساعته است، افزود: با وجود رشد منازل مسکوني که اين امر به سمت زيستگاه حيات وحش رفته مي‌توان اگر مشکلي پيش آمد با شماره مذکور تماس بگيرند و آن را پل ارتباطي با حفاظت از محيط زيست بدانند.

حيدرزاده با قدرداني از تلاش همکاران در دو هفته‌اي که با متخلفان به صورت جدي برخورد داشته‌اند اظهار اميدواري کرد که اين هماهنگي ادامه يابد و بدانيد به صورت مانور نبوده است.

وي عنوان کرد: برخورد با متخلفان تداوم خواهد يافت و همچنين در حوزه حيات وحش و در حوزه زمين‌خواري که يکي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري بوده است با متخلفان برخورد جدي خواهد شد.

مدير کل محيط زيست استان تهران در خصوص خريد و فروش پوست حيوانات گفت: همانطور که مي‌دانيد اگر خريد وفروشي در اين راستا صورت بگيرد با متخلف برخورد مي‌شود و ما در اداره کل ميحط زيست استان تهران اين امر را در اولويت قرار داديم و برخوردمان جدي خواهد بود همچنين شهرداري‌ها مراکزي را براي خريد و فروش پرندگان و حيوانات در نظر گرفته‌اند بايد شاخص‌ها و توصيه‌ها را رعايت کنند.

وي با تاکيد بر اينکه ما مخبران را در سطح استان تهران فعال مي‌کنيم تا پيام‌ها را منتقل کنند، گفت: دو مورد تخلف در راستاي خريد و فروش پوست حيوانات داشتيم که با آنها به صورت جدي برخورد شد، متاسفانه خريد و فروش غيرمجاز حيوانات وجود دارد که برخورد با آنها در دستور کار است.

حيدرزاده با اشاره به اينکه حيواناتي را در منازل شاهد هستيم که آتش‌نشاني در اين زمينه اقدام مي‌کند، اظهار داشت: در محدود شهري اگر حيواني ايجاد مزاحمت کرد آتش نشاني ورود مي‌کند ولي در حريم شهر اين امر متفاوت است در واقع يک تقسيم کار صورت گرفته است؛‌ يک تعامل با آتش نشاني داريم که آنها آموزش لازم را ديده‌اند و نحوه برخورد را مي‌دانند که حيوانات را به ما ارائه و ما بعد از مدتي آنها را به زيستگاه خود هدايت مي‌کنيم.

وي در خصوص در نظر گرفتن جرايم براي متخلفان افزود: مقام قضايي در اين زمينه تصميم مي‌گيرد و تعرفه هر تخلف نسبت به نوع گونه متفاوت است ولي به طور کلي قيمت هزينه پرداخت اين جرم پايين است و به دليل اينکه قيمت آن پايين است بازدارنده نيست در واقع با وضعيت تورم اين هزينه کم است که اداره کل حقوقي در حال بررسي اين موضوع بوده تا بتواند در تصميم مراجع تاثيرگذار باشد.

مدير کل محيط زيست استان تهران در خصوص سامانه سبز گفت: زيرساخت اين سامانه فراهم شده و اين موضوع در تهران در اولويت و بعد ممکن است به صورت کشوري صورت گيرد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تنها 40 تا 70 یوز آسیایی در دنیا باقیمانده است
 

براساس نتایج برنامه پایش ملی یوزپلنگ آسیایی که از سال 1390 تا 1392 توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا در زیستگاه های اصلی یوزپلنگ در ایران اجرا شد، نشان می دهد که در ایران 40 تا 70 یوزپلنگ آسیایی بیشتر باقی نمانده است.

پیش از این گمان بر این بود که 70 تا 100 یوزپلنگ در کشور زیست می کنند، با این حال کمبود امکانات بخصوص دوربین های تله ای که ابزاری کارامد برای برآورد جمعیت این گونه محسوب می شوند، هیچگاه اجازه نداد که پاسخ این پرسش به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد. درعین حال، هرچند که قضاوت درخصوص روند جمعیتی این گونه براساس اطلاعات موجود اندکی دشوار می نماید، با این حال شاخص هایی وجود دارند که نشان دهنده نگرانی بیش از حد درخصوص یوزپلنگ آسیایی می باشند.

یکی از مهمترین شاخص، کاهش چشمگیر زادآوری یوزها در ایران می باشد، بطوریکه طی دو سال گذشته داده ها نشان می دهند که تنها یک یوزپلنگ در کشور زادآوری نموده و در اکثر زیستگاه ها، اطلاعات مستندی دال بر زادآوری این جانور در دست نمی باشد. برهمین اساس، درحال حاضر و با شرایط موجود نمی توان روند رو به رشدی را برای جمعیت یوزهای ایران انتظار داشت.

شرایط سخت پیش روی یوزهای آسیایی نیازمند توجه جدی و بیش از پیش سازمانهای دست اندرکار بخصوص سازمان حفاظت محیط زیست برای تضمین بقای این گونه در کشور که آخرین میزبان آن در آسیاست می باشد. درحال حاضر، انجمن یوزپلنگ ایرانی رویکردهای مختلفی را برای نیل به این مهم در دست دارد که مهمترین اولویت آن آموزش و ارتقای انگیزه محیط بانان زیستگاه ها، استفاده از ابزار ژنتیک برای برآورد جمعیت کارامدتر یوزها در کشور و آموزش جوامع محلی پیرامون زیستگاه ها می باشد.

http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=538 

یک یوزپلنگ در برابر دوربین تله ای، ابزاری کارامد برای برآورد جمعیت یوزپلنگها بواسطه تصاویر گرفته شده و مقایسه خالهای منحصربفرد یوزها

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کتایون حجتی*: اقليم به معناي برآيند آميزش دسته جمعي عوامل هواشناسي عوامل مرتبط با ليتوسفر و فعاليتهاي زيستي و پديده ها طبيعي مجموعه زمين- اتمسفر تعريف مي شود. 

به تعريف رياضي ، اقليم متغيري حاصل از تحول متغيرهاي متعدد تصادفي است كه خود مشمول تغييرات زماني و مكاني تصادفي مي باشد. بدين ترتيب عبارت اقليم اصولاً به معناي وضعيت تغیير پذيری محيط بوده و خود ذاتاً متغير است. 
تغیير اقليم از ديدگاه نظريه پردازان اين مبحث عبارت است از: پيدايش تغيیرات غيرقابل برگشت تدريجي در اين متغير ذاتي پيچيده در كل سيستم كره (زمين – اتمسفر) كه بر اساس آن بعلت افزايش تدريجي گازهاي گلخانه اي در اتمسفر پديد مي آيد و به دنبال افزايش تشعشات گرمايي متصاعد شده از اين گازها بطرف زمين و محبوس شدن گرما در فضاي بين سطح زمين و ساير گازهاي گلخانه اي درجه حرارت عمومي كره زمين افزايش مي يابد و باعث ايجاد پديده هاي مستقيماً مرتبط با افزايش دماي هوا و شرايط عادي مي شود كه در گوشه و كنار جهان اتفاق مي افتد. 
اقليم زمين در مقايسه با ساير سيارات منظومه شمسي منحصر به فرد است. همه سيارات از مواد موجود در ابر چرخاني كه منظومه شمسي از آن شكل گرفته تكامل يافته اند. تكامل بعدي در اتمسفر سيارات به ميزان زياد به جرم هر سياره و فاصله آن از خورشيد بستگي داشته است. سيارات نزديكتر به خورشيد به ازاي هر واحد سطح انر‍ژي بيشتري را از خورشيد دريافت مي كنند و لذا دماي آنها از زمين بيشتر است. سطح سياره زهره بدان اندازه گرم است كه بخار آب متراكم نمي شود. در مريخ كه در مقايسه با زمين در فاصله دورتري از خورشيد قرار دارد سرما آب را منجمد مي كند و اتمسفر نازك آن از دي اكسيد كربن تشكيل شده است. از اين رو شرايط اوليه اقليمي و فاصله مناسب از خورشيد سرنوشت تكاملي كاملاً متفاوت از ديگر سيارات را براي زمين رقم زده است. 
 
عوامل مشخص كننده تغييرات اقليمي 
- دما: ميانگين دماي هوا در سطح زمين و تغييرات آن نمونه اي از تغييرات اقليمي است كه تقريباً تمامي نظریه هاي تغيير اقليم به نوعي از آن ياد مي كنند و با بررسي آن مي توان تغييرات دماي زمين را رديابي نمود. همچنين با ساختن مدلهايي از ميانگين هاي دمايي هوا مي توان دماي هواي كره زمين را پيش بيني نمود. طبق آخرين پيش بيني ها دماي سطح زمين در سال 2100 ميلادي در حدود 1 تا 5/3 درجه سانتي گراد افزايش خواهد يافت. 
- بارش: انتظار مي رود كه ميزان بارش در سطح جهان بالا برود اين پيش بيني بر اساس اندازه گيريهاي به عمل آمده در مورد انواع ريزشهاي جوي بوده است. مانند برف، ميزان بارش آن، زمان بين اولين بارش تا آخرين بارش، فركانس سالانه ريزش برف و ... بود. 
- باد و طوفان: ميزان تركيبات جو باعث ايجاد بادها و طوفانها شديد می کند مانندطوفانهای دريايي كه حوادث هولناكي را ايجاد مي كند. 
- تغييرات در پديده هاي اقليمي:‌با افزايش شدت وقوع رويدادهاي اقليمي مانند آلنینو با مقياس ميانگين دماي سطح زمين و سطح آب اقيانوسها كه با نوسان 20 و 10 ساله مشاهده شده كه يك دروه 3 تا 6 ساله نيز در بستر آن وجود دارد و با پديده آلنينو در ارتباط است. 
- بالا آمدن سطح آب درياها: پيش بيني شده است كه تا سال 2100 متوسط آب درياها 50 سانتي متر افزايش مي يابد و اين يكي از ديگر از عوامل مشخص كننده تغييرات اقليمي است. 
 
علل تغيير اقليم 
عوامل طبيعي
عوامل انسان ساز 
 
عوامل طبيعي :
 
-تغيیر مقدار نمك آب اقيانوسها
انرژي تابشي خورشيد باعث بخار شدن آب اقيانوسها مي شود كه اين تغيیر با بارش باران و ريخته شدن آب رودخانه ها جايگزين مي گردد. اين تغيیر در مقدار نمك در نحوه حركت آبها و جريانهاي اقيانوسي كه از عوامل عمده توزيع انرژي و دما هستند اثر مي گذارد. همچنين هرچه آب شورتر باشد زودتر يخ مي بندد به طوري كه  5/3% شوري كنوني درياها و اقيانوسها سبب دو درجه سيلسيوس كاهش نقطه انجماد اين آبها نسبت به آب شيرين شده است. 
-تغييرات اتمسفر 
99/99 درصد از حجم اتمسفر زمين كه جرمي معادل يك ميليونیم كره زمين دارد از ازت ، اكسيژن، ارگون و دي اكسيد كربن به ترتيب كاهش كميت ،تشكيل شده است و تنها 01/ درصد از حجم اتمسفر را در طبقات پايين اجزاء ديگر از قبيل گازهاي نادر آمونياك، ازن، يد و حتي ذرات جامد (از قبيل گردو غبار، دود، انواع نمك ها ، پس گازهاي صنعتي و ميكروارگانيسم ها) تشكيل مي دهند. نسبت تركيب اتمسفر در لايه هاي زيرين آن بدليل اختلاف شديد, ثابت است در حالي كه از ارتفاع 90 كيلومتري به بالا توزيع عناصر و گازها بر اساس وزن مولكولي يا اتمي انجام مي شود. بنابراين گازهاي سبك مانند هيدروژن در ارتفاعات و گازهاي سنگينتر مانند هليوم در لايه هاي پايينتر اتمسفر توزيع شده اند. بين اجزاء تشكيل دهنده جو ,اكسيژن ثبات بيشتري دارد در حالي كه دي اكسيدكربن تغييرات زماني و مكاني شديد را نشان مي دهد اهميت دي اكسيدكربن علاوه بر سمي بودن و تاثير زيست محيطي آن با داشتن باند جذابي براي تابش مادون قرمز خورشيد از اين طريق مي توان در شدت گرماي اتمسفر و در نتيجه تغييرات اقليمي تاثير عمده اي داشته باشد. از ديگر آلودگي هاي مهم اتمسفر میتوان به كاهش غلظت ازن و وجود تركيبات گوگردي نيتروژن، هيدروكربنها, آئروسلها و راديواكتيو اشاره نمودكه تاثير شديدي در تغييرات اتمسفري دارند. 
 
-سرگرداني قطبها 
تقريباً در سال 1950-1940 در تمام نيم كره شمالي دماي ميانگين با كاهش 3/0 سانتيگراد همراه بود. دوران واژگوني و گرم شدن قرن بيستم در آغاز با كاهش دماي زمستاني همراه با استقرار بر فشار يك جريان هواي قطبي سرد به سوي جنوب هدايت شد كه باعث بزرگ شدن توده يخ قطب شمال شد به صورتي كه تا ماههاي آوريل و مي 1968 در پيرامون شمال ايسلند قرار گرفت. اين اتفاق حتي در اوايل قرن بيستم نيز مشاهده نشده بود. ساحل شمالي ايسلند معمولاً به دليل نفوذ جريان اقيانوسي عاري از يخ است. 
-فوران آتشفشان
آتشفشانها از راه تزريق مقادير انبوهي گاز و مواد جامد به جو بر اقليم اثر مي گذارند. به اين طريق فورانهاي آتشفشاني مي توانند انحرافهايي دست كم درحد دهم درجه در دما ايجاد كنند. اثر سرمايشي و گرمايشي هواريزهاي تزريق شده و اثر آن بر تراز تابشي ، بستگي زيادي به ارتفاع تزريق آنها دارد. در غالب فورانها, ذرات تا ارتفاع 5 تا 8 كيلومتري ترويوسفر پخش مي شوند. نيروي گرانش يا بارندگي اين ذرات را به سرعت به زمين بازمي گرداند و از اين رو اثر آنها بر اقليم ناچيز است. در فورانهاي قويتر ذرات تا تروپوسفر بالايي و حتي تا استراتوسفر پاييني (15 تا 25 كيلومتر) پرتاب مي شوند. مانند فوران كوه آلونگ در سال 1963، آلجيكون در سال 1983 و پيناتوبو در سال 1991. 
 
اين گونه فورانها نادرند اما اثرات اقليمي گسترده اي دارند و ذرات آنها مدتها در استراتوسفر باقي مي ماند. ذراتي به شعاع 2 تا 5 میکرومتر حدود يك سال هواريزه هاي كوچكتر با شعاع 5/0 تا 1 ميكرومتر تا 12 سال هم در هوا باقي مي ماند. كوه پيناتوبو حدود 20 ميليون تن so2 را تا ارتفاع 25 كيلومتري جو تزريق كرد و پس از اينكه بادهاي استراتوسفر آنها را همه جا پراكنده كرد اين ذرات به طريق فتوشيميايي به هواريزه هاي سولفات تبديل شدند. اين هواريزه ها قدرت جذب تابش را ندارند و سبب افزايش آلبیدو جو مي شوند. در نتيجه مقدار تابشي كه به سطح سياره مي رسد را كاهش مي دهند. اگر هواريزه ها تابشهاي مرئی را جذب كنند, جو مستقيماً انرژي خورشيد را جذب مي كند ولي اگر هواريزه ها تابشهاي فروسرخ را جذب كنند اثر گلخانه اي تقويت مي شود. بلافاصه پس ازهر فوران ,استراتوسفر سرشار از ذرات است. پس از فورانهاي بزرگ ضخامت نوري به يك دهم مي رسد كه 20 برابر مقدار معمولي آن است. زيرا ذرات آتشفشاني تابشهاي مرئي را نيز جذب مي كنند. پس از چندماه تابشهاي مرئي ، نوعاً نمي توانند اثر سرمايشي حاصل از گسيل تابشهاي فروسرخ را جبران كنند. برآورد مي شود فوران كوه پيناتوبو باعث شد دماي سياره بطور موقت حدود 5/0 درجه سيلسيوس پايين آورده شود. 
 
چرخه هاي اقيانوسي 
تغييرات چرخه هاي اقيانوسي يكي از عوامل مهم تغييرات اقليم است. چرخه هاي اقيانوسي در مقياس زماني دوره هاي يخچال تغييرات پيدا مي كنند. تغيير در دماي آب اقيانوسها بخصوص تغيير در دماي سطح دريا مي تواند باعث تغييراتي در فشار اتمسفر شود و اين نيز به نوبه خود باعث تحولاتي در جو خواهد شد. بطور خلاصه جريانهاي اقيانوسي باعث جابه جايي مقادير بسيار بزرگ انرژي از مناطق استوايي به سمت قطبها  مي شوند اين جابه جايي توده هاي آب گرم يا سرد باعث تغيير الگوي فشار در رطوبت آن مناطق خواهد شد و نهايتاً باعث بارندگي منطقه اي مي شود. 
تغييرات بسيار كوچك در مقدار انرژي خورشيدي رسيده به سطح اقيانوسها ,مي تواند بطور قابل ملاحظه اي دماي سطح اقيانوسها را تحت تأثير خود قرار دهد يكي ديگر از مشكلاتي كه اقيانوس شناسان با آن روبرو هستند توصيف تغييرات ناگهاني درجه اطلس شمالي است. گرماي نسبي اروپا (كه وجود درخت نخل در اسكاتلند غربي از نشانه هاي آن است) در عصر حاضر را مي توان به تشكيل ژرفاب اطلس شمالي (NADW) نسبت داده ,اين جريان اقيانوس ضامن جريان آب گرم سطحي از مناطق جنوبي است. 
بنا به تحقيقات انجام گرفته بر روي اقيانوس اطلس نشان مي دهد كه ژرفاب اطلس شمالي طي 25 هزار سال گذشته تغييرات چشمگيري داشته و اين تغييرات ظاهراً با مراحل آخرين دوره يخچالي ارتباط نزديكي دارد. 
 
فعاليتهاي انسان ساز 
در سالهاي اخير دنياي علم و مجامع عمومي جهان در برابر اين سؤال جدي قرار گرفته اند كه ميزان تاثير فعاليتهاي انسان در اقليم چقدر است؟ انسان با قطع درختان، احداث سدهاي بزرگ، خشكاندن باتلاقها و سرانجام گسترش مناطق مسكوني باعث تغيير اقليم در مقياس محلي و موضعي مي شود.  اما تازه متوجه شده اند كه بر اثر فعاليتهاي مختلف انساني خطر تغييرات اقليم در مقياس سياره اي هم ممكن است وجود داشته باشد. اصولاً منظور از اين خطر، خطري است كه از افزايش co2 بوجود مي آيد. Co2 در طيف وسيع  و به  صور مختلف (به صورت بيوماس، همراه با رسوبات و سنگ نوشته ها، گاز طبيعي، نفت و زغال سنگ) در زمين وجود دارد. اما تنها وجودآن در جو زمين است كه با تاثير بر بيلان تابشي خورشيد به صورت تاثير گلخانه اي در روند تغييرات اقليمي نقش مهمي ايفا مي كند. co2 از دوران گذشته به شكل زغال سنگ، گاز، نفت در زمين ذخيره شده است. وجود اين ذخاير خود دليلي بر غلظت بيشتر گاز مزبور در جو روزگاران گذشته است كه به معني تاثير گلخانه اي شديدتر و وجود گرماي بيشتر در آن دوره هاست. امروزه اين روند در حال بازگشت است. بدين معني كه با مصرف فزاينده سوختهاي فسيلي در صنايع و مصارف خانگي پيوسته مقدار زيادي co2 در جو رها مي شود. در حقيقت فرایندی كه طبيعت طي ميليونها سال انجام داده است انسان ظرف چند سال انجام مي دهد. البته مقداري از اين گاز را اقيانوسها جذب مي كنند. اما بايد توجه داشت كه قدرت جذب اقيانوس محدود است. بنابراين مي توان تصور كرد كه با اشباع شدن آب اقيانوسها از اين گاز، روند افزايش مقدار co2 جو شتابي قابل ملاحظه بيابد. براي آگاهي از ميزان تغییر احتمالي اقليم، مدلهاي بسياري از فرایندهای فيزيكي و شيميايي در جو، با توجه به رابطه متقابل جو با آب اقيانوسها، پوشش گياهي، پهنه هاي يخ و برف لازم است. نظربه محاسباتي كه تا كنون انجام گرفته است  مي دانيم كه با دو برابر شدن co2 موجود (ppm 600-300) دماي سطح زمين 5-3 درجه سيلسيوس افزايش خواهد يافت در عين حال رطوبت جو و ميزان بارندگي رو به فزوني خواهد رفت و در حالي كه تغييرات اقليمي در عرضهاي جغرافيايي پايين چندان زياد نخواهد بود در عرضهاي بالا ، شديدترين تغييرات اقليمي پديد خواهد آمد. 
 
انتقال آبهاي شيرين
ورود آب شيرين از ساحل به دريا به عنوان بخشي از چرخه جهاني آب از طريق تاثير بر خواص ژئومورفولوژيكي و ژئوشيميايي مواد محلول و معلق كه عمدتاً از رودخانه حمل مي شوند و نيز از طريق اثري كه آبهاي شيرين بر هيدروديناميك لايه مرزي ساحل دارد بر مناطق ساحلي اثر مي گذارد در چند دهه اخير و به دنبال روند رشد تصاعدي سدسازي و ذخاير آبهاي شيرين فرايندهايي از اين قبيل تا حد زيادي تغيیر كرده اند. برآوردهاي صورت گرفته از سال 1950 تا كنون از كاهش 15% كل آبهاي شيرين به دريا حكايت دارد انتظار مي رود اين كاهش از طريق افزايش ناگهاني نمك و تبخير و تعرق در آكوسيستم هاي مردابي، پوشش گياهي را در مرز ساحلي تحت تاثير قرار دهد و باعث نفوذ بيشتر نمك به ذخاير آبي زيرزميني گردد. از ديگر پيامدهاي كنترل رودخانه ها اين است كه اختلاف فصلي موجود در ميزان جريان آب رودخانه ها، نسبتاً كم مي شود. اگر دوره هايي كه در آن ميزان جريان آب زياد است وجود نداشته باشد نه تنها ظرفيت حمل مواد محلول و معلق كاهش مي يابد بلكه الگوي چرخش مصب ها و توزيع شوري نيز تغيیر مي كند به رغم اينكه اثرات مستقيم آبهاي شيرين بر اكوسيستم هاي ساحلي مورد توجه قرار گرفته ولي نتايج اكولوژيكي آن هنوز به خوبي شناخته نشده است
 
-افزايش co2 
تغيیر در حجم co2 اتمسفر نقش غالبي را در تغيیرات اقليم بازي مي كند. اين گاز در مقابل انرژي خورشيد شفاف بوده ولي جاذب انرژي برگشتي زمين در طول موج بلند است به طوري كه تشعشع زمين را بعد از جذب دوباره برگشت مي دهد. بنابراين واضح است كه هرگونه تغيیر در حجم co2 تغيیرات مهمي را در درجه حرارت اتمسفر ايجاد مي كند. فعاليتهاي صنعتي، مسئول اصلي افزايش حجم co2 در اتمسفر        مي باشد. بخشي از گاز co2 منتشر شده در اتمسفر توسط پوشش گياهي جذب شده و بخش ديگر در آب اقيانوسها حل مي شود و در هر صورت حدود 50% آن در اتمسفر باقي مي ماند. بر اساس اين برآورد تعديل شده بين سالهاي 1860 تا 1970 حدود 10% به ميزان co2 اتمسفر اضافه شده است. محاسبات نشان      مي دهد كه حجم فعلي co2 در جو حدود 330 ppm است و احتمالاً تا پاپان قرن بيستم به 400 ppm خواهد رسيد. و اگر اين تداوم داشته باشد احتمالاً حدود سالهاي 2040 co2 به دو برابر خواهد رسيد. 
در نتيجه حرارت كره زمين را به طور متوسط 2 درجه سانتي گراد افزايش خواهد داد. احتمال اين هم وجود دارد كه افزايش co2 اتمسفر منجربه كاهش درجه حرارت زمين گردد. درجه حرارت بالا مي تواند باعث افزايش تبخير، تعرق و افزايش ابر در اتمسفر شوند. ابر، آلودگي هاي طبيعي را بطور سريع كاهش مي دهد و در نتيجه حرارت كاهش مي يابد. 
 
-آلودگي حرارتي 
در اثر احتراق سوختهاي فسيلي حرارت توليد مي شود. اين موضوع در مقياس محلي كه باعث تشكيل جزيره حرارتي مي شود اهميت زيادي دارد ولي در مقياس وسيع تر اهميت كمتري دارد. زيرا در كل مجموع انرژي حرارتي توليد شده توسط فعاليتهاي انساني در مقايسه با انرژي خورشيد و فتوسنتز گياهان تقريباً 10 درصد انرژي كسب شده از خورشيد است. 
 
-تغييرات سطح خشكي ها 
انسانها كاري كرده اند كه مي توان آن را تغيیر ويژگي هاي سطح زمين در مقياس منطقه اي دانست. اين تغييرات عبارتند از: بيابان زايي، جنگل كاري و جنگل زايي، تبديل زمينها به مناطق مسكوني كه مدلسازان اثرات اقليمي اين گونه تغيیرات كه در ماهيت سطح قاره ها ايجاد مي شوند را بررسي مي كنند. بيانزايي مسئله اي است كه بر زندگي ميليونها انسان اثر دارد. تغيیرات نسبتاً كوچك اقليمي يا اثر مستقيم فعاليت انساني مانند چراي مفرط، عمليات اشتباه زراعي مي تواند پوشش طبيعي نواحي خشك و نيمه خشك را كه تنک نيز هستند به آساني از بين ببرند. با نابودي پوشش گياهي، خاك لخت و بي حفاظ مي شود و به علت افزايش روان آبها ذخيره آب در خاك كاهش مي يابد و آلببدو آن نيز افزايش مي يابد. 
 
كاهش رطوبت سطح خاك به معنای كاهش تبادل گرماي نهان تبخير است كه خود موجب افزايش دماي سطح زمين مي شود. از سوي ديگر با افزايش آلبیدو مقدار تابش خالص كاهش مي يابد. در مدلهاي اقليمي پديده اخير توانمندتر است و كسري تابش حاصل از آن موجب فرونشيني هوا در ابعاد وسيع مي شود. 
همانندسازي پيامد اين پديده را نشان مي دهد. اين همانند سازي سياره اي , با توجه به تغيیرآلبیدو و سطح زمين مقدار بارش كاهش مي يابد. بكارگيري يك مدل سياره اي روشن مي كند كه همه دستگاه اقليم بهم وابسته و پيوسته است. هم اينك حدود 30% سطح خشكي پوشيده از جنگل و حدود يك سوم آن زير كشت آبي است. در نواحي حاره اي مقدار اراضي جنگلي در حال كاهش است. با وجود اين خصوصيات سطح بزرگي از خشكي ها به شدت در حال تغيير است. مهمترين اثر جنگل زايي تغيیر خصوصيات هيدرولوژيكي سطح زمين است. زيرا نسبت تبخير و تعريق در مناطق جنگلي در مقابل نواحي مجاور آن بيشتر بوده و در صورت از بين رفتن، رطوبت كاهش يافته و ميزان بارندگي كاسته مي شود. البته آزمايشهايي كه تاكنون انجام شده به كمك مدلهاي اقليمي در مورد اينكه دماي سطح، افزايش خواهد يافت يا خير هنوز به نتيجه نرسيده اما جنگل زايي بزرگترين اثري است كه در مقياس محلي و منطقه اي در اقليم اثرگذار است امكان دارد كه اثرات شديد جنگل زايي در نواحي حاره اي بر اقليم سياره تغيیرات اقليمي اثرگذار باشد. 
 
آسيبهاي ناشي از تغيیر اقليم در ايران 
 
1- منابع آب 
- افزايش سطح آبهاي آزاد و نفوذ آب شور دريا در منابع آب شيرين زيرزميني 
- افزايش دما و افزايش شدت تبخير و به پيامد آن خطر خشك شدن رودخانه ها، افزايش دما در حدود 2 الي 6 درجه سانتي گراد، مقدار تبخير سالانه را در حدود 6 الي 12% افزايش خواهد داد و مقدار روان آب سالانه بين 2/50% تا 3/50% تغيیر خواهد كرد. 
- تغيیر الگوي بارش از برف به باران 
- تغيیرات در ميزان و شدت بارش 
- كاهش حجم و كيفيت آبهاي زيرزميني در اثر خشكسالي و افزايش تبخير سطحي 
- تغيیر كيفيت آب و افزايش هزينه هاي تصفيه آب در اثر افزايش شدت تبخير 
2- كشاورزي 
- كاهش توليدات كشاورزي در اثر افزايش دما و شدت تبخير 
- كاهش راندمان آبياري در اثر افزايش تبخير سطحي 
- با توجه به رشد اقتصادي و رشد جمعيت و در نظر گرفتن اثرات كودي co2 
پيش بيني شده است كه توليدات غلات كشور تا سال 2020 بين صفر تا 5 درصد تا سال 2050 بين 5/2 تا 10 درصد و تا سال 2080 بين 5 تا 30 درصد كاهش مي يابد. 
- كاهش منابع آبي در اثر افزايش دما و تنزيل مراتع و اثرات سوء آن بر توليد علوفه 
- تغيیر اقليم مستقيماً دامپروري را از طريق تاثيرگذاري بر فيزيولوژي دام و به طور غيرمستقيم از طريق تاثيرگذاري بر مقدار توليد علوفه و خوراك مورد نياز دام تحت تاثير قرار خواهد داد. 
- دامهاي كوچك در قبال خشكسالي آسيب پذيرتر از دامهاي بزرگ هستند. 
در مورد نژادهاي مقام گاو سيستاني به نظر مي رسد كه آسيب پذيري كمتري نسبت به بقيه داشته باشد. دامهاي سازگار با شرايط خشك و بياباني مانند شتر، كمترين آسيب پذيري را دارند.
 
- در صورت كاهش درآمد و سختي معيشتي، فشار بر منابع طبيعي و مراتع بيشتر خواهد شد كه اين امر در تسريع تخریب مراتع و منابع طبيعي بسيار مهمتر از تغيرات اقليم آينده است. 
- كاهش اشتغال در بخش كشاورزي 
- به خطر افتادن امنيت غذايي 
- افزايش مهاجرت به شهرها 
- كاهش منابع غذايي مورد نياز جانوران دريايي در اثر افزايش شوري آب 
- كاهش منابع غذايي و تغيیر ساختار جمعيتي ماهيان در اثر تغيیر محل تخمها 
3- جنگل و مراتع 
اثرات تغيیر آب و هوا بر جنگلها 
- تغيیر محل زندگي گونه هاي جنگلي، بخصوص گونه هاي حساس، افزايش مهاجرت از مناطقي كه شرايط اكولوژيكي آن تغيیر كرده است. 
- انقراض گونه هاي حساس 
- تغيیر شكل گونه ها در جنگلها 
- كاهش توليد چوب و محصولات غيرچوبي در جنگلها 
- افزايش آفات و بيماريهاي گياهي در جنگلها 
- تشديد آفات و بيماريهاي گياهي در جنگلها 
- تشديد فرسايش زمين، بخصوص در نواحي خشك و نيمه خشك 
- تغيیر در چرخه آب 
- تنزل كيفيت جنگلهاي مانگرو و گاهي تخريب آنها در اثر افزايش سطح آب دريا 
- شرايط زيست محيطي نامناسب براي حيات وحش 
- افزايش آتش سوزي در جنگلها، بخصوص در مناطق خشك و نيمه خشك در اثر دماي بالا و خشكي هوا 
 
اثرات تغيير آب و هوا بر مراتع 
- كاهش توليد علوفه در مراتع 
- تغيیر كيفيت مراتع و در برخي موارد بيابان زايي (مقدار كل اراضي تبديل شده به بيابان در اثر تغيیر اقليم در محدوده سالهاي 1994 تا 2000 به 5/1 ميليون هكتار رسيده است.) 
- فرسايش خاك در اثر تغيیر ساختار پوشش گياهي ناشي از بهم ريختن چرخه آب 
- كاهش بارش بهاره و خشك شدن منابع آب زيرزميني 
- افزايش بيماريهاي گياهي ناشي از تخريب بخش كشاورزي 
- آتش سوزي در مراتع در اثر افزايش خشكسالي 
- اثر منفي بر توليد مثل پوشش گياهي و جانوري 
- انقراض گونه هاي جانوري و گياهي 
- تغيیرات اقتصادي و اجتماعي ناشي از مهاجرت
اثرات تغيير آب و هوا بر نواحي ساحلي 
- تخريب نواحي ساحلي و تغير ژئومورفولوژي منطقه 
- تخريب تأسيسات نفتي و صنعتي ساحلي و تاثير آن بر اقتصاد منطقه اي و ملي 
- افزايش طوفانهاي دريايي و تاثير بر حمل و نقل و اقتصاد منطقه 
- نفوذ آب شور در آبهاي شيرين ساحلي 
- تغيیر زيست بوم منطقه و مهاجرت ماهيان دريايي 
- تغيیر در منابع درآمدي منطقه 
- به خطر افتادن امنيت غذايي 
- قاچاق كالا 
 
گزارشهاي رسمي اعلام مي دارد كه در حدود 2500 هكتار از مزارع برنج در استان گيلان (سواحل غربي) و 1500 هكتار از جنگلها در اثر نفوذ آب شور دريا از بين رفته اند. در استان مازندران (سواحل شرقي) در حدود 3500 هكتار از مزارع كشاورزي، بخصوص پنبه از بين رفته اند. مناطق مسكوني و ساحلي در اثر افزايش سطح آب دريا در نواحي ساحلي اين منطقه ويران شده اند. از بين رفتن ديواره هاي شني از سال 1960 منجر به تشديد و تسريع تخريب سواحل گشته است. 
 
4- بهداشت 
بيماريهاي كه در اثر تغيیر اقليم تشديد مي شوند: 
- مالاريا 
- سالك 
- وبا 
- بيماريهاي ديگر (تب برفكي، تب زرد، مننژيت) 
- بيماريهاي ناشي از جوندگان 
- افزايش آلرژي به خاطر ذرات موجود در هوا 
- افزايش ناراحتي هاي قلبي (افزايش فعاليت بيشتر سيستم گردش خون بر اثر گرم شدن هوا) 
 
5- زائدات 
ضايعات جامد 
- انتشار آلاينده ها در اثر فساد سريع ضايعات و افزايش هزينه هاي جمع آوري و حمل و نقل (مناطق مسكوني) 
- افزايش گازهاي ناشي از فرايند تخمير ضايعات در اثر افزايش دما (مراكز دفن) 
- كاهش راندمان خاكچال در نواحي ساحلي به علت بالاآمدن سطح آب دريا 
ضايعات مايع 
- افزايش تبخير آب فاضلاب هاي خروجي صنايع 
- افزايش شدت تخمير 
 
* کارشناس ارشد اقتصاد محیط زیست
 
منابع:
1-Allison,A. (2009). Analysis of the impacts of climate change on the Herpetofauna of the Papuan Region (New Guinea to the Solomon Islands ). Colorado state university .
2-Aronson,R. , Moody, R. ,Lvancy, L. , Blake, D. , Werner, J. , Glass, A. (2009). Climate change and trophic response of the Antarctic bottom  fauna.
3-Coulson, D.  Joyce, L. (2005). Indexing  variability : A case study with climate change on ecosystems.
4-Chang,H., Franczyk,J(2008). Climate Change, Land-Use Change, and Floods: Toward an Integrated Assessment. Geography Compass 2/5: 1549–1579, 10.1111/j.1749-8198.2008.00136.x
5-Chen, Z.,& Grasby, SE. (2009). Impact of decadal and century-scale oscillations on hydroclimatic trend analyses. . Journal of Hydrology, 365,122–133.
6-IPCC (2001c). Summary for Policymakers, in McCarthy, J.J., Canziani, O.F., Leary, N.A., Dokken, D.J.and White, K.S. (eds.) (2001) Climate Change 2001: Impacts, Adaptation, and Vulnerability,Contribution of Working Group II to the Third Assessment Report of the Intergovernmental Panelon Climate Change, Cambridge University Press, Cambridge, 1-17.
7- IPCC (2007), Climate Change 2007:The Synthesis Report, Observed changes in climate and their effects,1, 30
8-IPCC-DDC (1988) http://ipcc-ddc.cru.uea.ac.uk/
9-IPCC-TGCIA, (1999). Guidelines on the use of scenario data for climate impact and adaptation assessment.. eds. Carter, T.R., Hulme, M. and Lal, M., Version 1, 69pp. Intergovernmental Panel on Climate Change, Task Group on Scenarios for Climate ImpactAssessment
10-Iran second National communication To UNFCCC
 
منبع: زیست بوم
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده هفت قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران خبر داد.

هفت قلاده یوز پلنگ آسیایی در پارک ملی توران مشاهده شد
ˈحمید ظهرابیˈ روز چهارشنبه گفت: پارک ملی توران یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران است که بیشترین مشاهدات یوز در این پارک انجام شده است. 
 
وی افزود: در هفته جاری هفت قلاده یوز که یک قلاده در زمان آباد، یک قلاده در عباس آباد و یک قلاده یوز مادر با چهار قلاده توله در دشت حرب مشاهده و به تصویر در آمده است. 
 
وی افزود: با توجه به شروع فصل سرما و جفت گیری که باعث تحرک بیشتر این گونه می شود به احتمال زیاد در آینده مشاهدات بیشتری از این گونه خواهیم داشت. 
 
مجموعه توران (پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده) یکی از وسیع ترین مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست در ایران است. 
 
این سرزمین در جنوب شهرستان شاهرود و جنوب شرقی شهر بیارجمند واقع است
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دو دسته ۷ و ۸ عددی درنا در پارک ملی بوجاق فرود آمدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دو دسته به ترتیب ۷ و ۸ عددی درنا روز پنجشنبه در پارک ملی بوجاق فرود آمدند.

هر ساله اوایل پاییز و  اواخر زمستان تعدادی درنای معمولی در زمان مهاجرت از زیستگاه‌های جوجه‌آوری‌ به سمت زیستگاه‌های زمستان‌گذرانی و در زمان بازگشت برای تجدید قوا و به صورت موقت در پارک ملی بوجاق فرود می‌آیند.

………………………….تصویر یک دسته از درناهای مشاهده شده در پارک ملی بوجاق

درناها از گونه‌های حمایت شده ایران محسوب می شود و شکار آنها ممنوع است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هومن جوکار

 

هومن جوکار در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: نه تنها در مورد يوزپلنگ بلکه اين کار در مورد هيچ حيوان ديگري هم نتيجه نخواهد داد به عنوان مثال گوشتخواراني مانند يوزپلنگ و پلنگ در برخي کشورها تکثير شده‌اند اما براي بازگشت اين جانوران به طبيعت تا کنون موفقيتي کسب نشده است چرا که اين گونه‌ها بايد در بچگي در طبيعت به همراه مادرشان آموزش شکار و زندگي ببينند که با اين کار اين فرصت از آنها گرفته خواهد شد.

وي ادامه داد: اين مساله به ويژه در ايران که تراکم طعمه کم بوده و حتي حيواناتي که در طبيعت متولد شده‌اند به سختي مي‌تواند غذا پيدا کنند پررنگ تر است.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي گفت: نزديکترين نمونه از تکثير حيوانات تکثير پلنگ عربي در کشور امارات متحده عربي است که پس از تکثير اين گونه و تولد 40 پلنگ هنوز هيچ راهي براي رهاسازي آنها پيدا نکرده‌اند.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تصريح کرد: زماني که در ايران صحبت از تکثير يوزپلنگ مي‌شود به معناي اين نيست که اين کار کمکي به حفاظت طبيعي از اين گونه حيواني مي‌کند بلکه تا اندازه‌اي با تکثير موافق هستيم که ژن يوزپلنگ حفظ شود.

جوکار اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر دو نمونه زنده از يوزپلنگ داريم که پيش از سن زندگي در طبيعت به اسارت درآمده‌ ‌اند و اکنون نمي‌توانيم آنها را در طبيعت رها کرده و تنها مي‌توانيم منتظر مردنشان باشيم که در اين مورد مي‌شود براي حفظ ژن اين يوزپلنگ‌ها و کاربردهاي آموزشي اين حيوانات را تکثير کنيم.

وي تاکيد کرد: با تکثير اين گونه‌ها مي‌توانيم حداقل براي زماني که وضعيتي بحراني پيدا کرديم و تنها مساله حفاظت از ژن برايمان اهميت داشت اندوخته‌اي داشته باشيم.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8491

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار

 

افشين کرمي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بايد از اين پس براي روشن شدن تاثير اين اقدام، تعداد تخلفات و افزايش جمعيت حيوانات را به صورت مستمر بررسي کنيم، اما بايد در نظر داشت که کاهش تعداد جمعيت حيوانات بر اثر شکار و صيد تنها به يک مولفه بستگي ندارد.



وي ادامه داد: اخيرا شاهد انتشار فيلم کشته شدن پلنگي توسط سگ‌هاي گله بوديم که در آن به بدترين شکل ممکن حيوان را از پاي درآوردند يا پلنگ ديگري در رودبار توسط مردم محلي کشته شد و عکس‌هايي از سوزاندن يک خرس منتشر شده است که هر کدام از اين متخلفان بر اساس نظر مراجع قضايي مجازات خواهند شد.


رييس دفتر شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص افزايش کشتار حيوانات وحشي طي سالهاي اخير اظهار کرد: نمي‌توان گفت که طي سالهاي گذشته کشتار حيوانات افزايش يافته است، بلکه دليل مطرح شدن اين موضوع افزايش اطلاع رساني و بي‌پروا شدن متخلفاني است که از اين کار خود فيلم و عکس مي‌گيرند.


کرمي بهترين راه حفاظت از تنوع حيواني کشور را اطلاع رساني و آموزش جوامع محلي عنوان کرد و افزود: وجود اين حيوانات به نفع مردم محلي است، اما مردم بايد از اين مسئله آگاه شوند. همچنين مردم بايد نحوه برخورد با حيوانات وحشي را بياموزند تا از اين پس شاهد اتفاقات اينچنيني نباشيم.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قشم2

 

به گزارش فارس،جزيره قشم بزرگترين جزيره خاورميانه با وسعتي حدود 1500 کيلومتر مربع، مساحتي بيشتر از 22 کشور مستقل جهان را دارد و داراي عجايب هفت گانه‌اي است که متاسفانه در دوره‌هاي گذشته مديريت بر اين منطقه اين عجايب را ازجمله دره ستارگان، بزرگترين غار نمکي دنيا، تنگه چاه کوه، جنگل حرا و سواحل بکر آن به فراموشي سپرده‌اند و عده‌اي تنها به منافع خود دلبستند و تکه به تکه اين کوسه خليج فارس را به چوب حراج گذاشتن تا منافع خود را تأمين کنند.

قشم حتي اگر هيچ جاذبه ديگري براي اکو توريسم نداشت، فقط سواحل بکر و آبهاي زلال آن کفايت مي‌کرد تا همچنان پايگاه توريسم باشد و بتواند مانند جزاير ديگر در کشورهاي مختلف ايجاد درآمد و اشتغال کند.

متاسفانه در سال‌هاي گذشته علي رغم فروش زمين‌هاي اين جزيره به بهانه‌هاي ساختگي به محدوده دريا و ساحل آن هم رحم نکردند و يک جنايت بزرگ زيست محيطي با بيداري و هوشياري تمام مديران وقت در سال 90 با خشک کردن بخشي از دريا و ساحل اين جزيره براي ساخت اتوبان و مرکز تجاري اتفاق افتاد و تا چند ماه قبل نيز اين روند ادامه داشت.
در کما تأسف بخش‌هايي از ساحل جزيره در قسمت‌هاي شمالي و جنوبي در راستاي استحصال زمين مدام تحت اجراي طرح‌هايي قرار گرفته است که ارزيابي محيط زيستي، گردشگري و جذب توريسم ندارد.

معلوم نيست چرا با وجود ساختار زمين‌شناسي جذاب قشم که معمولا در جاي جاي اين جزيره ارتفاعاتي مشرف به ساحل و دريا وجود دارد و در حالي که در اغلب جزاير توريستي دنيا و بنادر معروف، معماران شهري و توسعه‌دهندگان اين مناطق به ساخت و ساز در اين گونه ارتفاعات نزديک به ساحل به دليل ديد بهتر به دريا و ايجاد مناظر ناب‌تر و جلوگيري از تبعات زيست محيطي، اقدام به ايجاد شهرها و مجتمع‌هاي خدماتي و مسکوني در اين نقاط مي‌کنند، در جزيره‌اي که به گونه‌اي در دنيا لنگه ندارد مسئولان عمراني اصرار به خشک کردن دريا و استحصال زمين از ساحل حساس با اکولوژي خاص و شکننده براي ايجاد مجتمع‌هاي تجاري که در نقطه‌ اي ديگر از جزيره مي‌تواند ساخته شود،‌ دارند.

نبايد فراموش کرد در قشم به جز وجود اين ناهمواري‌هاي جذاب، دشت‌ها و بيابان‌هايي با وسعت فراوان وجود دارد که مي‌تواند در صورت توجه صحيح براي توسعه و شهرسازي جز گزينه‌هاي منطقي و کارآمد قرار گيرد و بسياري از روستاهاي 100 گانه اين جزيره را از بن بست اقتصادي و محروميت نجات دهد.
حتي اگر تصور بر اين گذاشته شود که پروژ‌ه‌اي همانند پروژه مورد بحث با آخرين استانداردها نيز ساخته شود، آيا نبايد در آينده براي دفع فاضلاب و صدها تبعات ديگر منفي بر روي محيط اطراف نگران بود، کما اينکه در حال حاضر سيستم دفع فاضلاب و پاکسازي سواحل در جزيره‌اي همانند قشم بعضا يا وجود ندارد و يا تاکنون کارآمد واقع نشده است..
در اين باره علي بازماندگان قشمي، شهرداري که بيش از 10 سال سکان‌دار شهر قشم بوده است و هم اکنون نيز به عنوان مشاور مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حال فعاليت است درباره پر کردن دريا اظهار داشت: متاسفانه در 10 سال گذشته ارتباط و همکاري خوبي مابين شهرداري و سازمان منطقه آزاد قشم وجود نداشته است. ولي با تغيير دولت و انتخاب مديرعامل بومي براي منطقه آزاد قشم 180 درجه نگاه‌ها تغيير پيدا کرده و تمام نهادها و ارگان‌هاي مربوطه در سطح جزيره براي بهبود زندگي مردم و منطقه امن براي جذب توريسم و گردشگر در تعامل باهم هستند.

وي با اشاره به اينکه واقعيت امر اين است که سواحل منطقه قشم جزء ذخاير کشور محسوب مي‌شود، افزود:سواحل مکان‌هايي هستند که زندگي در آن جريان دارد و محلي است که حدود 90 درصد از آبزيان در اين قسمت توليد مثل مي‌کنند.

شهردار قشم يادآور شد: مهم‌ترين نگاه ما بايد به دريا زيست‌محيطي باشد که يک نگاه ملي و فراملي است.

بازماندگان تأکيد کرد: در محدوده خليج‌فارس جزو پروتکلي هستيم که مأموريت داريم محيط زيست خليج فارس را حفظ و حفاظت کنيم و ايران جزو نگهبانان مسائل زيست‌محيطي در خليج فارس مطرح مي‌شوند.

وي با بيان اينکه براساس قانون ساخت و ساز در حريم دريا بايد 60 متر از آخرين مد دريا صورت بگيرد، اظهار داشت: متأسفانه اين حريم قانوني دريا حفظ نشده است و دريا را براي حفظ منافع خود پر کرده‌اند.

فضاي مشرف به دريا را تخريب مي‌کنند تا به منافعشان برسند

وي افزود: محيط‌زيست را تخريب مي‌کنند، کوه‌ها را از بين مي‌برند و فضاي گردشگري مشرف به دريا را نابود مي‌کنند تا منافعشان تأمين شود ولي در اين بين دو اتفاق زيست محيطي غير قابل برگشت هم صورت مي‌گيرد.

بازماندگان يادآور شد: کساني که تصميم گرفتند دريا را پر کنند نگاه تخصصي و هيچ گونه اشرافي در زمينه زيست محيطي نداشته‌اند. اينکه دريا نبايد پر شود موضوع خيلي ساده و پيش پا افتاده‌اي است که بايد به آن توجه کرد.

وي افزود: 1500 کيلومتر مربع وسعت جزيره قشم است و به شکر خدا بزرگترين جزيره خليج‌فارس و خاورميانه محسوب مي‌شود و هيچ گونه محدوديتي از لحاظ خاک و فضاي مورد نياز جذب توريسم و گردشگر ندارد.

شهردار قشم و مشاور مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: تنها براي احداث پروژه‌هايي مانند بنادر و با مجوز محيط زيست، مجوز سازمان منطقه آزاد و بنادر مي‌توانيم وارد دريا شويم.
وي افزود: در سال‌هاي 89 و 90 با کارفرمايي منطقه آزاد قشم و مديران قبلي اين سازمان پروژه پرکردن دريا کليد خورد.

مسئولان وقت پر کردن دريا را به نظاره نشستند فقط همين!

بازماندگان يادآور شد: پروژه پرکردن ساحل شرقي شهر قشم هنگامي که آغاز شد نامه‌نگاري‌هايي به تمامي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و مسئولان دولتي صورت گرفت ولي با توجه به حضور معاون محيط زيست وقت رئيس‌جمهور در دولت دهم در اين منطقه ولي همچنان اين طرح ادامه يافت و همه و همه در جنايت پرکردن ساحل و دريا حضور داشته‌اند و نظاره‌ مي‌کردند.

وي به اعتراضات مردمي اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم نيز نتوانستند در اراده تصميم منطقه آزاد مبني بر پرکردن بخشي از سواحل جزيره قشم ايستادگي کنند و اين اتفاق افتاد.

بازماندگان خاطر نشان کرد: مردم قشم با دريا زندگي مي‌کنند و بزرگ مي‌شوند و خيلي از جوانان اوقات فراغت خود را با آرامش ساحل طي مي‌کنند که متاسفانه اين اتفاق ديگر نخواهد افتاد.

شهردار قشم يادآور شد: علاوه بر اينکه متراژ وسيعي از دريا پرشده است، ديواره‌هاي بتني نيز کناره‌هاي اين اقدام نصب کرده‌اند تا به کلي چشم انداز ساحل دريا از مردم گرفته شود.

وي افزود: بخش عظيمي از مردم قشم و صيادان از سواحل قشم ارتزاق مي‌کنند و فضاي بکر، زيبا و سنتي که جاذبه گردشگري در اين منطقه داشته است ديگر وجود ندارد.

بازماندگان تأکيد کرد: وقتي که ساحل پر مي‌شود آب‌هاي سطحي و آب‌هاي که در خروش هستند در محلات مختلف به زمين مي‌روند و در نهايت از منازل مسکوني که در اطراف دريا وجود دارد سردر مي‌آورند و به اين منازل آسيب مي‌زنند. در حال حاضر نيز محلات فرسوده درگهان با اين مشکل مواجه شده‌اند.

وي گفت: به صورت طبيعي محدوده سواحل دريا مشخص است و وقتي وارد بخشي از دريا مي‌شويم عملاً آن فضاي جزر و مد را کم کرده و مشکلات زيست‌محيطي به وجود مي‌آيد.

بازماندگان در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه علت پرکردن دريا چه عنوان شده است گفت: مهمترين دليل براي اين اقدام اين است که دسترسي براي مردم ايجاد کنند در حالي که اين نياز با توجه به تعداد جمعيت در قشم اصلا منطقي نيست.

در همين رابطه سوالاتي مشيري که از بوميان منطقه قشم است و به تازگي به سمت مديرعاملي اين منطقه آزاد منصوب شده پرسيده شد.
شهريار مشيري مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که از بوميان اين منطقه و حدود چند ماه است عهده دار اين مسئوليت شده است در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس درباره پرکردن سواحل درياي جزيره قشم توسط مديران قبلي اين سازمان اظهارداشت: مردم قشم از اين کار متنفرند و بيشتري فشار از طرف مردم به بنده از اين ناحيه بوده است.

مشيري گفت: در زمان مديريت شمس در منطقه آزاد قشم يک ميليون و 200 هزار اصله درخت در جنگلهاي حرا کاشته شد که متاسفانه به دليل سوء مديريت‌هاي اين سازمان در مقاطع بعدي جنايتي رخ داد و اين درخت‌ها قطع شد.

خاک بر روي دريا ريختند که پاساژ براي جنس‌هاي چيني‌ بسازند؟

مديرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در مديريت گذشته منطقه آزاد قشم، خاک بر روي دريا ريختند و دريا را پر کردند تا پاساژ بسازند و در اين پاساژ‌ها جوراب و اجناس بنجل چيني بفروشند، آيا اين اقدام انها ارزش داشت؟

وي به فاضلاب شهري درگهان بواسطه پرکردن دريا، اظهار داشت: بواسطه استحصال زمين از دريا و موقعي که بر روي دريا خاک مي‌ريزيم مدخل‌هاي ورودي و خروجي زمين از بين مي‌رود و موجب مي‌شود که اين آبهاي زيرزميني از منازل مردمي که در نزديکي سواحل زندگي مي‌کنند سر در بياورد و موجب مشکلات زيست‌محيطي مي‌شود.

مشيري يادآور شد:در حال حاضر نظم خدايي را از اين خاک و ساحل گرفته‌ايم و مطمئناً در آينده مشکلاتي خواهيم داشت.

وي افزود: وقتي که راههاي دريا را بسته‌ايم مطمئناً در چند سال ديگر در سطح شهر درگهان به دليل آبهاي جمع شده و فاضلاب از بوي بد ديگر نميشود قدم گذاشت و مشکلاتي براي شهرسازي اين قسمت خواهيم داشت و بايد ميلياردها تومان خرج کنيم و تصفيه‌خانه بزنيم تا وضعيت بهبود پيدا کند.

در دوره‌هاي گذشته کسي دلش براي جزيره و مردم قشم نسوخت

مشيري تاکيد کرد: متاسفانه در اين جزيره در ادوار گذشته به جرات مي‌گويم کسي دلش براي جزيره و مردم نسوخته است و همه دلشان براي جيب خودشان سوخته است، مطمئناً اگر افراد بالادستي نمي‌خواستند اين اتفاقات در جزيره قشم نمي‌افتاد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چند کيلومتر مربع از ساحل دريا پرشده است، گفت: در سه نوبت و در شهر درگهان تحت عنوان فاز يک و دو هربار بيش از 100 هکتار از دريا پرشده است که با اين اتفاق چندين برابر از مساحت شهر درگهان ساحل دريا را خشک کرده‌اند و اين يک جنايت بزرگ است.

به گفته مشيري جلوي پر کردن دريا و پروژه‌هاي اين چنيني در ساحل اين منطقه گرفته شده است

مديرعامل منطقه آزاد قشم افزود: متاسفانه بنده شنيده‌ام که شهرک‌هايي که توسط منطقه آزاد ساخته شده است، لوله‌هاي فاضلاب را مستقيماً به دريا وصل کرده‌اند که بايد اين موضوع نيز مورد بررسي قرار بگيرد.

به گزارش فارس، همچنان اميدواريم که با تغيير مديريت در اين منطقه اتفاق‌هاي خوبي براي مردم بيفتد چرا که قشم متعلق به ايران اسلامي است.

گزارش از: حسن رضايي

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آلودگي هوا

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورا، گفت:ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، امروز باید سپر افراد بی دفاع(کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان) در مقابل آلودگی مرگ‌اور هوای تهران باشیم.

ما در مقابل جان حتی یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و این حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان و بیماری‌ها به صورت کاملاً مستقیم به مردم عرضه می‌شود. سپر افراد بی دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن تنها امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا «مثنوی 70 من» است. فکر می‌کنم همه اعضای شورا امروز با بنده هم نظر باشند که درباره آلودگی هوا حرف زدن کافی است و به اندازه کافی در این باره حرف زده شده است.

باید زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل تعریف کرد و از دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر استدعا کرد که بیایند و برای کاستن از درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.

گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند.

بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه، مصاحبه و... حل نمی‌شود

وی گفت: سئوال من این است که آیا مرگ سالانه 100 ها انسان بویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

طلایی ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، متاسفانه ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: متاسفانه در دولت قبل، موضوع آلودگی هوا هم عرصه کش‌مکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد اگرچه ظاهراً در ثبت‌احوال 18 مورد بعنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است که البته آلودگی هوا جزء آنها نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و سکته‌های مغزی در تهران بیشترین سهم را در اختیار دارد که ارتباط معناداری بین مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های فوق و آلودگی هوا وجود دارد و آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهران گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8497

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 معصومه اسفندیار: سگ‌های زیادی دور تا دور حوض ساختمان قدیمی هلال‌احمر ایستاده‌اند. فضا پر شده از صدای «سعید احتشامی» که مدتی است داوطلبانه، کار آموزش سگ‌ها را برعهده گرفته است: «به راست.. بشین... حالا پاشو»؛ تلاش صاحبان این سگ‌ها دیدنی است. «طلا... بخواب...» «مکس آفرین خوبه...» و دست‌آخر «هاچیکو» است که با یک «بزن قدش» کار را تمام می‌کند، جمع سگ‌های خانگی جمع است، از نژاد «هاسکی» گرفته تا «ژرمن‌شپرد‌«.
 «محمدرضا حجت‌نژاد» که در بازار تهران مدیرفروش زعفران است اسم سگ، یک‌سال‌و‌شش‌ماهه‌اش را «مکس» گذاشته است؛ او چنان در مورد سگش صحبت می‌کند که انگار در مورد بچه‌اش با تو سخن می‌گوید: مکس از نژاد «ژرمن‌دابرمن» است؛ از طریق تبلیغات اینترنتی با دوره‌های آموزشی امداد و نجات ویژه سگ‌های خانگی آشنا شدم و بعد از گذراندن تست‌های اولیه مکس وارد کلاس‌های امداد و نجات شد؛ در مرحله اول که حدود سه‌ماه طول کشید مکس آموزش‌های اولیه همچون فرامین چندگانه مثل بخواب، بشین، برو، بایست و... و همین‌طور راه‌رفتن کنارم بدون قلاده را یاد گرفته حالا نسبت به قبلش بسیار بچه خوبی شده است...! حیاط کوچک ساختمان هلال‌احمر شمیرانات میزبان 12قلاده سگ از انواع نژادهای معروف و‌ گرانقیمت است از نژاد هاسکی گرفته تا ژرمن‌شپرد و «باسکر» همه جمع هستند تا مربی به آنها آموزش دهد.
«هاچیکو» دختر سفید و باهوش کلاس است که نژادش به مناطق سردسیر برمی‌گردد؛ «محمدطلوع شریفی» که دو سال است با هاچیکو زندگی می‌کند، می‌گوید پیش از آمدن به کلاس‌های امداد و نجات هلال‌احمر شمیرانات، آموزش‌های ویژه سگ‌ها که مطابق با استانداردهای بین‌المللی است را از طریق ارسال فیلم‌های دخترش برای مربیان آلمانی فراگرفته و حالا هاچیکو آمده تا با شرکت در این کلاس‌ها علاوه بر ارتقای آموزش‌هایش، هیجانش را در میان دیگر سگ‌ها کنترل کند. صاحب هاچیکو که قرار است نقش مربی این سگ را هم ایفا کند می‌گوید کلاس‌های هلال‌احمر برای اجتماعی‌شدن سگش بسیار مفید بوده وگرنه همه سگ‌ها در خانه حرف‌گوش‌کن و خیلی خوب هستند اما بیرون از خانه حرف‌گوش‌نکن و پرخاشگر می‌شوند.
 سگ‌ها و صاحبانشان همه در حالی که لباس هلال‌احمر بر تن دارند، پشت هم در یک صف ایستاده‌اند و آموزه‌های قبلی را تمرین می‌کنند صدای مربی در فضا پخش می‌شود «10قدم از سگ‌هایتان فاصله بگیرید و فرامین را اجرا کنید» و اینجا تمامی اسم سگ‌ها توسط صاحبانشان صدا می‌شود (سندی، سندی بخواب. بخواب)، (مکس آفرین پسرخوب) و... از «سها درگاهی» که تنها زن این گروه پیشرفته است در مورد سگش «طلا» می‌پرسم که در طول کلاس بارها از دست این سگ حرص خورده و حتی گاهی به او پرخاشگری کرده و او را زده! می‌پرسم که رفتار طلا نسبت به قبل از آمدنش به کلاس تغییر کرده است؟ به سرعت پاسخ می‌دهد که قبلا خیلی پرخاشگر بود اما حالا اگر ترسش را کنار بگذارد بچه خوبیه! از او می‌پرسم پس چرا حتی گاهی طلا را می‌زنی؟ می‌گوید طلا از یک‌ماهگی با ما بوده و الان که یک‌سال‌ونیمش شده خیلی به او وابسته‌ام. نه‌تنها من بلکه تمام اعضای خانواده‌ام و فکر می‌کنم اگر بلایی سر طلا بیاید همه‌مان می‌میریم! اما باید ترسش را کنار بگذارد. صحبت‌هایمان که به اینجا می‌رسد احتشامی اشاره می‌کند که دو تا از بچه‌های باهوش کلاس با کمی تاخیر آمده و آنها هم کسی نیستند جز «ادسا» 19ماهه از نژاد ژرمن‌شپرد و راکسی 26ماهه از نژاد باکسر. حالا قرار است سگ‌های کلاس پیشرفته، عبور از مانع را بیاموزند و به همین دلیل قرار است دور تا دور استخر راه رفته و از موانعی که از پیش تعبیه شده است عبور کنند و به همین دلیل برای از بین‌رفتن ترس سگ از ارتفاع، مربی که همان صاحب سگ است به داخل استخر خالی رفته و با هدایت او، سگ باید از موانع عبور کند. باورم نمی‌شد که سگ‌ها چنین از ارتفاع می‌ترسند، ناخن‌هایشان را چنان روی سرامیک‌های کنار استخر می‌کشیدند که جای ناخن‌هایشان روی سنگ ماند! و صدای زوزه‌شان توجه همگان را به خود جلب کرد.
ترس طلا و ساشای 13ماهه از ارتفاع به‌گونه‌ای بود که سعید احتشامی برای عدم‌سرایت این ترس از مربیانشان خواست که مدتی این سگ‌ها را در آغوش خود بگیرند تا پس از آرامش مجدد دوباره به تمرین بازگردند. سعید احتشامی تنها چند دقیقه وقت پیدا می‌کند که یک گپ کوتاهی با ما داشته باشد؛ از او در مورد سگ‌های باهوش کلاس می‌پرسم و او با کمی مکث می‌گوید همه‌شان خوب هستند و هنگامی که با اصرار من مواجه می‌شود؛ می‌گوید که راکسی، هاچیکو، هاسکی و بعد نام تک‌تک سگ‌ها را می‌برد و می‌گوید من که گفتم همه خوب هستند. به اینجای سخنانش که می‌رسد از اعضای گروه می‌خواهد تا سگ‌ها را داخل فرغون بگذارند و دور استخر حرکت کنند! از او در مورد این حرکت می‌پرسم و می‌گوید این روش بهترین شیوه برای از بین‌رفتن ترس سگ است به‌گونه‌ای که این سگ باید به مربی خود اطمینان کند که او همیشه همراه و مراقب او است و گذاشتن سگ درون فرغون و حمل آن توسط مربی سبب می‌شود که این سگ در حالت نامتعادل به مربی خود اعتماد کند! احتشام می‌گوید خودش صاحب سگ چهارساله‌ای به نام «آماندا» است که نژاد ژرمن‌شپرد است که در تمامی مانورها هم شرکت کرده و به شوخی می‌گوید که کلاسش از این سگ‌ها بالاتر است و به همین دلیل او را به کلاس‌ها نیاورده است. همچنین «دکتر امیری» که به‌عنوان دامپزشک داوطلب گروه را یاری می‌کند، در مورد وضعیت جسمانی سگ‌های انتخاب‌شده، با بیان اینکه سگ‌ها در مرحله ابتدایی از لحاظ سلامت جسمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند و سگ‌های ورزیده برای این آموزش انتخاب می‌شوند، گفت: این سگ‌ها باید تحمل شرایط سخت، پرفشار و استرس را داشته باشند. دامپزشک گروه معتقد است که جثه سگ‌ها فرقی ندارد اما سگ‌ها از لحاظ هوش، ذکاوت و مطیع‌‌بودن مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
 
 وی با بیان اینکه سگ‌های ماده باهوش‌تر از سگ‌های نر هستند، گفت: سگ‌های ماده به‌دلیل هوش و ذکاوت بالا بسیار مناسب آموزش‌ هستند، اما به‌دلیل شرایط خاص نگهداری معمولا افراد اقدام به نگهداری سگ‌های نر می‌کنند. امیری معتقد است که 90درصد سگ‌ها حافظه قوی بویایی دارند و قدرت‌ بویایی سگ‌ها صد برابر انسان است و این حیوانات پس از انسان، باهوش‌ترین موجودات هستند. از میدان تمرین سگ‌ها دور شده و برای مصاحبه با «دکتر ناصر چرخساز» رییس جمعیت هلال‌احمر شمیرانات به اتاقش می‌رویم؛ او که طراح و اجرا‌کننده این طرح است می‌گوید دیکته نانوشته آموزش سگ‌های خانگی را نوشتیم و حالا باید غلط‌ها و خطاها را استخراج و حل کرد.
او می‌گوید که این طرح به صورت پایلوت در شمیرانات اجرایی شده و حالا با استقبال فراوانی روبه‌رو شده است، به‌گونه‌ای که تاکنون 150سگ پذیرش شده‌اند و در حال فراگیری دوره‌های آموزشی هستند. از او در مورد چرایی اجرای این طرح می‌پرسم و می‌گوید: سگ در جامعه امروزی ما به نوعی مد بدل شده به‌گونه‌ای که در خیابان سگ‌های‌گرانقیمتی را می‌بینم که صاحبانشان تنها برای گرداندن و بازی‌کردن با آنها، خریداری‌شان کرده‌اند اما ما با اجرای این طرح می‌خواهیم به آنها بفهمانیم که آن سگ می‌تواند آموزش‌های خاص دیده و در زمان بحران یا حادثه کمک حال شما باشد و علاوه بر آن ممکن است در زمان بروز حادثه تا رسیدن سگ‌های امدادی زمان طلایی برای نجات افراد گرفتار را از دست بدهیم و می‌توانیم از این سگ‌ها استفاده کنیم. او در مورد نحوه پذیرش و آموزش این سگ‌ها؛ با اشاره به پذیرش سگ‌های شش تا 18ماهه می‌گوید: سگ‌ها توسط مربیان از نظر سلامت بدنی معاینه می‌شوند چراکه قرار است این سگ‌ها از روی آوار عبور کنند و از بلندی بپرند و اگر این سگ توانایی نداشته باشد آسیب جدی خواهد دید و پس از تایید اولیه این سگ‌ها در اجتماعات سگ‌ها آورده می‌شوند تا میزان اجتماعی‌شدن، پرخاشگری و دستورپذیرش تخمین زده شود و در صورت کسب حداکثر نمرات وارد کلاس‌های امدادی شده و در مرحله اول فرامین چندگانه همچون (بشین، بخواب و...) به این سگ آموزش داده می‌شود و انتظار می‌رود سگ در پایان مرحله اول میزان دستور پذیری‌اش به‌گونه‌ای باشد که بدون قلاده و از فاصله دور از مربی‌اش که همان صاحب سگ است اطاعت کند.
چرخساز در ادامه به برنامه‌های آموزشی مرحله دوم اشاره می‌کند و معتقد است در این دوره باید صاحبان سگ نیز دوره‌های آموزش امداد و نجات را فرابگیرند تا در صورت یافتن فرد محبوس‌شده در زیر آوار توسط سگ، مربی اقدامات اولیه را روی فرد مصدوم انجام دهد و سگ‌ها نیز در این مرحله، عبور از میدان مانع، عبور از ارتفاعات و تونل و... را می‌آموزند و در مرحله سوم و انتهایی نیز سگ‌ها با توجه به نیاز جمعیت در شمیرانات به دو بخش امداد کوهستان و آوار تقسیم شده و آموزش‌های تخصصی را می‌گذرانند. او به اهمیت اجتماع‌پذیری سگ‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید سگ‌ها باید بتوانند با مردم دوست باشند تا در موقع حادثه و نیاز پرخاشگری نکنند و به همین دلیل سگ‌ها موظف هستند روزهای پنجشنبه به ارتفاعات شمال تهران صعود کنند.
چرخساز در مصاحبه خود در حالی از استقبال چشمگیر مردم از این طرح و پس از آن از مشکلات و مسایل حاشیه‌ای سخن به میان آورد که «محمود مظفر» رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر؛ در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد این سازمان آمادگی دارد که هر نوع سگ اعم از فانتزی، نگهبان، خارجی و... را آموزش دهد. وی با بیان اینکه این طرح آموزش سگ‌های خانگی به صورت پایلوت در تهران اجرایی‌شده است به استقبال گسترده مردم از این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: حتی از استان‌های اطراف تهران همچون اصفهان و آمل افرادی به هلال‌احمر شمیرانات مراجعه و خواستار تربیت سگ‌هایشان شدند اما به آنها وعده داده‌ایم که در صورت به حد نصاب‌رسیدن تعداد افراد برای آنها نیز در استانشان کلاس برگزار می‌کنیم اما در حالت کلی مربیان جمعیت آمادگی تربیت هرگونه سگ را دارند.
مظفر همچنین از حضور مربیان آنست (سگ‌های امداد و نجات) آلمانی در کشورمان خبر داد و گفت: هفته آینده این مربیان آنست آلمانی برای بازدید از روند تربیت و نگهداری سگ‌های امدادی و همچنین تبادل تجربیات به ایران می‌آیند و قطعا بازدیدی نیز از این مرکز در شمیرانات خواهند داشت و از بین سگ‌های آموزش‌دیده برتر، تعدادی برای شرکت در این کلاس‌ها انتخاب می‌شوند. مدیران و پرسنل ساختمان قدیمی هلال‌احمر شمیرانات در خیابان آقایی این روزها با وجود تمام مشکلات میزبان سگ‌های خانگی از هر نوع نژاد هستند تا با ارایه آموزش‌های تخصصی، بتوانند گامی در راستای فراگیری آموزش‌های امدادی بردارند و آنگونه که ناصر چرخساز بارها در مصاحبه‌هایش عنوان کرده تهران بزرگ با دارابودن جمعیت میلیونی، تنها دارای دو تیم آنست (سگ‌های جست‌وجو و نجات) است و اجرایی‌شدن طرح آموزش سگ‌های خانگی مطمئنا سبب ارتقای توان امدادی کشور و سرعت پاسخگویی به حوادث می‌شود و به‌نظر می‌رسد آنگونه که مظفر به «شرق» قول داده است به زودی شاهد افزایش این مراکز در سطح کشور خواهیم بود.
منبع: شرق
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معصومه ابتکار اخیرا اظهار نظری درباره پارازیت‌ها کرده بود که به نظر می‌رسد رسانه‌ها آن را نادرست انتقال دادند. به همین دلیل معاون محیط زیست رییس‌جمهور در وبلاگ خود به این مساله پرداخته است.

به گزارش ایسنا، ابتکار در این باره نوشته است: از هر فرصتی باید برای فرهنگ‌سازی بهره برد. دیروز در نشست مطبوعاتی در پاسخ به سئوال خبرنگار محترمی که درباره امواج و تاثیرات پارازیت بر سلامت جامعه پرسید، گفتم: «هر دستگاهی که موجی می‌فرستد اگر ضوابط را رعایت کند از نظر سازمان حفاظت محیط زیست اشکالی ندارد. ولی دستگاه‌هایی که فرای قانون عمل کرده و استانداردها را رعایت نمی‌کنند، می‌خواهد آنتن‌های تلفن همراه باشد، می‌خواهد مربوط به پارازیت ماهواره‌ها یا بی‌سیم سیستم بانکی باشد، از هر جنسی که باشد، موجی که فرستاده می‌شود باید در چارچوب ضوابط و استاندارد دقیق باشد.»
 
امروز دیدم برخی رسانه‌ها این موضوع را با تیتر درشت «قلع و قمع» آنتن‌های غیرقانونی منتشر کرده‌اند. همین را فرصتی می‌دانم تا به دوستانی که ازاین کلمات - اگر چه با نیت خیر- برای انعکاس موضوع استفاده کرده‌اند خاطرنشان کنم که «قلع و قمع» و ادبیاتی از این جنس نه تنها کاری از پیش نمی‌برد، بلکه به تصحیح هیچ روندی نمی‌انجامد.
 
هر جا دیدید به جای برخورد قانونی و تعاملی به منظور بهبود وضعیت مردم از تهدیدهایی این چنین استفاده شده بدانید موضوع مورد نظر به نتیجه نخواهد رسید، زیرا قانون خشونت و قلع و قمع این است که بازتولید می‌شود. از دوستان مطبوعاتی نیز تقاضا دارم در درج اخبار دقت بیشتری داشته باشند تا تسهیل‌گر رفع مشکلات مردم شود.
 
امیدوارم به کاربردن غیرواقع این کلمات در تیتر سخنان منصوب به من، گامی در جهت فرهنگسازی در جهت کاربرد صحیح کلمات باشد.
 
متن کامل بخش مورد نظر در مصاحبه دیروز:
 
(سئوال خبرنگار در خصوص امواج و تاثیر پارازیت ها بر روی سلامت جامعه)
 
پاسخ رییس سازمان حفاظت محیط زیست: امواج یکی از دغدغه‌های مهم محیط زیست است که همانطور در شورای شهر هم پیگیر بودیم تولیدکنندگان امواج، همه آنتن‌ها با هر کاربری باید در قالب ضوابط و استانداردها فعالیت کنند.
 
هر دستگاهی که موجی می‌فرستد، اگر ضوابط را رعایت کند، از نظر سازمان حفاظت محیط زیست اشکالی ندارد ولی دستگاه‌هایی که دارند فرای قانون عمل می‌کنند و استاندارد‌های را رعایت نمی‌کنند می‌خواهد آنتن‌های تلفن همراه باشد می‌خواهد مربوط به پارازیت ماهواره‌ها یا بی‌سیم سیستم بانکی باشد از هر جنسی باشد موجی که دارد فرستاده می‌شود باید در چارچوب ضوابط و استاندارد دقیق باشد.
 
در شورای شهر طی مصوبه‌ای همه آنتن‌ها را سازه تلقی کردیم و بعد از تصویب این مصوبه هر کسی که دکل و آنتن را در شهر احداث می‌کرد باید از شهرداری مجوز می‌گرفت و در شهرداری مجوزها بررسی می‌شد. امیدواریم با قوانین و مقرراتی که پشتیبان این موضوع است جنبه نظارتی مسئله را در سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری کنیم.
 
سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون به این شکل به موضوع امواج ورود نکرده است و بیشتر مسئولیت مسائل جدی و نهایی موضوع بر عهده وزارت بهداشت است و سازمان حفاظت محیط زیست هم نظارت عالیه روی این موضوع خواهد داشت.
 
منتهی باید یک سنجشی اتفاق بیفتد و نظارتی روی امواج باشد،‌ ما تازه باید تصمیم بگیریم به این موضوع ورود کنیم چون سازمان حفاظت محیط زیست تا الان ورود نکرده است.
 
در شورای شهر ساز و کار هایی برای امواج پیش‌بینی شده است که امیدواریم در سازمان حفاظت محیط زیست هم ساز و کارهایی پیش بینی شود.
 
آقای دکتر متصدی هنوز عضو کارگروه شورای شهر در زمینه امواج هستند که توضیحات کاملتری ارائه می‌کنند.
 
پاسخ دکتر متصدی (معاون محترم محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست) :
 
بر اساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ، سازمان حفاظت محیط زیست باید استانداردها و ضوابط مرتبط به امواج که نوعی آلودگی هوا است را باید تدوین کند و در حال حاضر در حال تدوین ضوابط هستیم که از مراجع قانونی تصویب بگیریم و مصوبه شورای شهر را تکمیل کنیم و به شهرها ابلاغ کنیم که بتوانند استفاده کنند.
 
در ارتباط با دکل‌هایی که امروز در شهر تهران نصب می‌شود، تابع دستور‌العمل‌های تدوین شده در شورای شهر است. وسایل دکل‌های مشترک توجه می‌شود و سعی می‌شود تعداد دکل‌ها در شهرها را کم کنیم و بحث دکل‌های مشترک را داشته باشیم. همچنین فواصلی که رعایت می‌شود در مورد دکل‌ها از فواصل محیط های مسکونی 50 متر و از محیط های حساس مثل بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس، 100 متر در نظر گرفته می‌شود.
 
الان این موارد در شهر تهران در حال اجراست و در ارتباط با دکل‌هایی که از قبل نصب شده‌اند و اشکالاتی دارند؛ طبق برنامه موجود قرار است بررسی شوند که هر کدام، آن شرایط و ضوابط لازم رعایت نکرده باشند به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می‌شود تا بررسی شود.
http://zistboom.com/fa/news/21545
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از خطر انقراض و نابودی کامل درختان ارزشمند شاه بلوط که یکی از مهمترین شاخص های جنگل های هیرکانی هستند، به دلیل ابتلا به نوعی بیماری قارچی خبر داد.

دکتر حامد یوسف زاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود اهمیت دارویی و صنعتی گونه شاه بلوط، اندک رویشگاه های بجا مانده از آن از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و دلیل اصلی تخریب رویشگاه های شاه بلوط، بیماری سوختگی است که بسیاری از درختان شاه بلوط در سطح دنیا و ایران را مبتلا ساخته است.

به گفته وی، عامل این بیماری قارچ Cryphonectria parasitica است که اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط کاظم پور برای شاه بلوط های ایران گزارش شده است.

یوسف زاده با اشاره به اینکه نتایج تحقیقات اخیر بر اساس صفات ریختی و مولکولی نیز نشان از جایگاه متمایز شاه بلوط ایران نسبت به شاه بلوط اروپا و سایر نقاط دنیا دارد اظهار داشت: جمع آوری بذر شاه بلوط برای مصارف خوراکی و فروش به بازار، امکان زادآوری طبیعی در رویشگاه های این گونه در کشور را به حداقل ممکن رسانده است به طوری که اکثر درختان حاضر در رویشگاه از طبقه سنی مسن و اندکی هم میانسال هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ادامه روند کنونی، موجب حذف یکی از عناصر گیاهی شاخص جنگل هیرکانی می شود، بنابراین  شرایط ایجاب می کند تا با به کارگیری راهکارهای مدیریتی مناسب، حفاظت از رویشگاه های این گونه در اولویت قرار گیرد.

به اعتقاد وی، در حال حاضر دو راهکار اساسی برای حفاظت از اندک رویشگاه های باقیمانده این گونه باید در اولویت برنامه های سازمان های مربوطه قرار گیرد که رویکرد اول حفاظت از درختان باقیمانده و رویکرد دوم احیاء طبیعی رویشگاه از طریق برنامه های جنگل کاری است.

یوسف زاده یادآور شد: برای حفاظت از درختان شاه بلوط در رویشگاه های تمام دنیا تحقیقات بسیار ارزشمندی انجام شده که بر اساس این بررسی ها مبارزه بیولوژیکی و انتقال ویروس تیپ های کم آزار می تواند از شدت بیماری درختان کاسته و حتی سبب توقف بیماری و بهبودی درختان شود. به عنوان مثال در کشور مجارستان با مایه زنی درخت بوسیله تیپ های کم آزار، حدود ۹۰ درصد درختان بهبود یافتند.

وی افزود: اگرچه تاکنون مطالعات خوبی در زمینه شناسایی تیپ های کم آزار در رویشگاه های شاه بلوط انجام شده لیکن به نظر می رسد نیاز است که این کار با جدیت بیشتر جهت شناسایی ایزوله های بیشتر پیگیری و سازمان های دولتی مرتبط موظف شوند تا در زمینه اقدام عملی حمایت لازم را انجام دهند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در مرحله بعد باید احیاء رویشگاه طبیعی و حتی توسعه آن در دستور کار قرار گیرد همچنین با توجه به ارزش باغی شاه بلوط می توان توسعه باغ های شاه بلوط را از طریق جنگل نشینان مد نظر قرار داد.

یوسف زاده تصریح کرد: با توجه به آسیب پذیری درخت و نهال شاه بلوط به بیماری سوختگی و فرسایش ژنتیکی آن در طی سالیان اخیر، باید از روش های سنتی احیایی پرهیز شود و ابتدا با مطالعه مولکولی، وضعیت ژنتیکی جمعیت های موجود مورد بررسی قرار گرفته، پایه های مقاوم به بیماری شناسایی و با استفاده از این درختان به نهالکاری و احیاء اقدام شود.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به استفاده گسترده این گونه در فضای سبز شهری در اروپا، می توان  از این گونه با توجه به میوه خوراکی آن برای توسعه فضای سبز و جنگلداری شهری استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: حمایت سازمان های غیردولتی فعال در زمینه محیط زیست و انجام برنامه های ترویجی برای مردم بومی می تواند سهم بسزایی در افزایش موفقیت در جهت توقف انقراض این گونه ارزشمند جنگل هیرکانی به عنوان یکی از کهن ترین و متنوع ترین جنگل های زیست کره شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شاه‌بلوط یکی از گونه های ارزشمند جنگل هیرکانی (جنگلهای شمال ایران) است که نخستین بار حضور آن توسط دکتر جزیره‌ای (۱۳۴۰) در محدوده غربی استان گیلان و چند منطقه محدود نظیر مناطق کوهستانی تالش (سیاه مزگی)، فومن (قلعه رودخان) و ویسرود گزارش شد.

شاه بلوط علاوه بر دارا بودن چوب صنعتی، داراری ارزش دارویی هم هست به طوریکه مردم بومی از دم کرده برگ شاه بلوط جهت رفع سرفه، سیاه سرفه، و به صورت غرغره برای گلو درد استفاده می کردند. در طب قدیم از شاه بلوط به دلیل دارا بودن ویتامین B و فسفر فراوان در تنظیم تعادل عصبی استفاده می شد. ضمنا چون این گونه اثر تقویت دهنده بر روی شبکه خونی دارد برای کسانی که آمادگی ابتلای به همورویید و واریس دارند، مفید تشخیص داده شده است.

http://www.iew.ir/1392/08/01/16341

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حمله برداشت كنندگان غير مجاز شن و ماسه با بيل مكانيكي به مامورين حفاظت محيط زيست استان گيلان در اثر حمله يكي از اعضاء شبكه مافيايي برداشت غير مجاز شن و ماسه با بيل مكانيكي ، رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستانه اشرفيه در استان گيلان مجروح شد. به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان به نقل از يگان حفاظت استان ، محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست شهرستان آستانه اشرفيه به همراه رياست اين اداره مشغول گشت زني هاي روزانه بودند كه با تعدادي ازبرداشت كنندگان شن و ماسه ازحد بستر رودخانه سفيدرود مواجه مي شوند و مامورين پس از رويت متخلفين دستورتوقف عمليات و معرفي راننده را صادر مي نمايندكه راننده علاوه برعدم تمكين به دستور مامورين شروع به چرخاندن بازوي بيل مكانيكي، جهت ضرب و جرح مامورين حول محور آن مي نمايد و اين چرخش با اصابت به رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستانه اشرفيه موجب زخمي شدن وي ازناحيه دست و پاي چپ مي شود. راننده پس ازاقدام به ضرب وجرح با خاموش نمودن دستگاه از محل متواري شده و هم اكنون دستگاه بيل مكانيكي توسط مامورين توقيف و شكايتي در همين زمينه در ابعاد حقوقي و كيفري در حال تسليم به دستگاه قضايي است و اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان درنظردارد با تمام اختياراتي كه ازقانون منبعث ميشود و با تمام توان مديريتي پرونده را تعقيب و متخلف را به سزاي اعمال شنيع و خلاف قانون خود برساند. از قرار معلوم، دستگاههاي برداشت كننده مربوط به شركتي به نام عقاب است كه اخيرا مديران آن با معرفي به دستگاه قضايي به چند ماه حبس و پرداخت جرائم محكوم شده بودند. گفتني است سالهاست كه رودخانه هاي استان گيلان ، مورد تاراج باندهاي قاچاق شن و ماسه قرار دارد و در مبارزه با اين متخلفين كه به جان انفال و اموال عمومي افتاده اند، مامورين حفاظت محيط زيست گيلان، مورد تعرض قرار گرفته يا راهي بيمارستان ها مي شوند. بنابراين آنچه بر رييس اداره حفاظت محيط زيست آستانه اشرفيه گذشت، قبلا" نيز در اين استان انجام شده و باز هم مي تواند تكرارشود يا عمق بيشتري به خود بگيرد و اگردستگاههاي انتظامي، نظارتي و امنيتي با دقت نظر عميق تري به مسائلي ازاين دست وارد نشوند، حاكميت دولت بر انفال و حقوق عمومي متزلزل و مخدوش خواهد شد. بدون شك بدون حمايت تمامي دستگاههاي موصوف و دستگاههاي اجرائي كه عهده دار وظيفه حفاظت از انفال اند نمي توان سهم موثر نسل آينده از حفظ و پايداري منابع تجديد شونده را تضمين نمود. با اين توصيف يورشهاي مستمر و متناوب به انفال باتعرض به جان حافظان آن، امروزه نه تنها پيكره حساس محيط زيست را نظاره رفته، بلكه امنيت عمومي و محور حاكميت دولت را با چالش جدي مواجه ميسازد. به همين دليل اين اداره كل تمام امكانات خودرا درحمايت ازمحيط بانان و حافظان محيط زيست استان بسيج خواهد نمود تا علاوه براحقاق حقوق عمومي، راه را بر چپاول چپاولگران بسته و اقتدار حاكميتي دستگاه متبوع را بر حوزه قاچاق شن و ماسه و تخريب رودخانه ها مستولي سازد. منبع: http://doe.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=b706ad64-2005-43a5-970c-3e9912967b3d&CategoryID=7fb271f5-f2fe-4a98-a24a-83889b582c66&WebPartID=318502d2-49a1-4838-b2dd-a58c6d22a884
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل



معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها گفت: با اجرای طرح مدیریت جنگل‌های خزری، جنگل‌نشینان حوزه هیرکانی به گونه‌ای مدیریت می‌شوند که کمترین خسارت را برای این نواحی در پی داشته باشند.

علی اوسط منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: این طرح که با پیشنهاد دولت ایران با همکاری سازمان ملل اجرا می‌شود به گونه‌ای است که علاوه بر حفظ منابع تنوع زیستی کشور زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم این نواحی را نیز بهبود می‌بخشد.

وی ادامه داد: پرداختن به وضعیت اجتماعی و اقتصادی جنگل‌های کشور را از سال 68 آغاز کردیم که با امضای تفاهم‌نامه مدیریت جنگل‌های خزری از تجارب کشور‌هایی مانند ترکیه و هندوستان که ساختاری شبیه ایران دارند نیز برای ایجاد مدیریت بهتر این جنگل‌ها استفاده خواهیم کرد.

منتظری در خصوص نتایج امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: در نتیجه امضای این قرارداد زمینه‌ای برای مشارکت پنج کشور حوزه قفقاز برای اعمال مدیریت جنگل‌های خزری ایجاد خواهد شد.

معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه جنگل‌های شمال ایران از حیث تنوع زیستی دارای کارکردهای بسیار نادری است خاطرنشان کرد: با توجه به این فرضیه که این جنگل‌ها مادر جنگل‌های اروپاست سعی کرده‌ایم از طریق این پروژه بتوانیم این ویژگی را به جهانیان نشان دهیم.

 

منبع: // www.iren.ir //

کد خبر :8094   زمان مخابره: 9:42:0 - 23/2/1392
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com