Environmentalist


اکوتوريسم1

به گزارش جام جم آنلاین:تحقیقات موسسه مشاور سفر که با استناد به آمارهای بین‌المللی انجام شده است، مشخص کرد تعداد توریست‌هایی که علاقمند به سفرهای دوستدار طبیعت با کمترین میزان فشار بر محیط زیست هستند، نسبت به سال قبل 71 درصد افزایش یافته‌است.
این تحقیقات همچنین روشن کرده است که 57 درصد از مسافران اعلام کرده‌اند که اغلب در تصمیم گیری‌های توریستی خود همانند انتخاب هتل، وسایل ترابری و یا منابع غذایی ، نکات و میزان فشارهای زیست محیطی را در نظر می‌گیرند و هتل ها و مراکز و یا وسایل دوستدار محیط زیست را ترجیح می‌دهند.
44 درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام کرده‌اند که در خانه و سرزمین خود نسبت به نکات و مسائل زیست محیطی حساس‌تر و هوشیارتر هستند و در سفرها هوشیاری خود را به نکات حامی محیط زیست تا حدی از دست می‌دهند.
47 درصد از پاسخ دهندگان شرکت کننده دراین پژوهش نیز گفته‌اند که چه در خانه و سرزمین خود و چه در سفرها به یکسان نسبت به رعایت نکات مربوط به حمایت از محیط زیست حساس و دقیق هستند. طبق همین بررسی‌ها مسافران و توریست‌های حامی محیط زیست ازنظر حساسیت و دقت بیشتر به نکات مهم در رعایت مسائل زیست محیطی به سه گروه یا زمینه اصلی تقسیم می شوند‌.
"جینی راشمور" مدیر سفر مسئولیت پذیر در موسسه مشاور سفر با اشاره به نتایج بدست آمده دراین تحقیقات می‌گوید:«اقدامات حامی طبیعت و دوستدار محیط زیست به گونه فزاینده‌ای به یک اولویت مهم در تجارت و کسب و کار اقامتگاهی و صنعت هتلداری مبدل شده‌است. از این رو فعالان این صنعت بیش از پیش به تلاش‌های خود برای کاهش عوارض منفی خود بر طبیعت می‌افزایند.»
وی می افزاید"«تحقیقات ما نشان می‌دهد که مسافران موسسه مشاور سفر به اقدامات حامی طبیعت در سفرهای خود بسیار علاقمند هستند اما درعین حال بشدت تشنه‌ی دریافت اطلاعات معتبرهستند. به‌ویژه کسب اطلاعات کافی درباره طرح‌های زیست محیطی و کسب اطمینان از این که آیا سیاست‌های ادعا شده حقیقتا و درعمل به اجرا درمی‌آید یا خیر، برای این گردشگران اهمیت بسیار دارد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بانکي مون

پيام بانکي مون در سالروز تنوع محيط زيستي:
نابودی 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی
ایرن- بانکی مون به مناسبت سالروز تنوع محیط زیستی گفت: بین 30 تا 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی در جهان مانند گیاهان دریایی، جنگل های حرا و صخره های مرجانی نابود شده اند

تهران 1 خرداد 1391 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)—دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی تنوع زیستی، 22 می 2012 برابر با 2 خرداد 1391 ضمن اعلام اینکه بر اساس بر آوردها، بین 30 تا 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی در جهان مانند گیاهان دریایی، جنگل های حرا و صخره های مرجانی نابود شده اند خواستار اقدامات محلی، ملی و بین المللی برای حفاظت از زیست بوم دریایی شد.

در پیام بان کی مون آمده است پسماند های پلاستیکی همچنان حیات در دریا ها را نابود می کنند و آلاینده های منتقل شده از خشکی در حال نابودی اکسیژن آب های نواحی ساحلی هستند. وی می افزاید علاوه بر این ها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی اقلیم جهانی را تحت تاثیر قرار داده که این امر موجب گرم شدن سطح آب دریاها و درنهایت بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و اسیدی شدن آن ها گردیده که تازه در حال درک پی آمد های آن ها هستیم.

بانی کی مون می گوید آبزیان 15 درصد از مواد پروتئین حیوانی مورد مصرف بشر را تشکیل می دهند. وی می افزاید اقیانوس ها و نواحی ساحلی خدمات زیست بومی ارزشمندی از جذب گردشگر گرفته تا حفاظت در برابر طوفان ارائه می کنند.

دبیر کل ضمن اشاره به اجلاس آتی ریو +20 گفت شرکت کنندگان در آن نشست باید برای اصلاح مدیریت و حفاظت از اقیانوس ها از راه ابتکارات سازمان ملل متحد، دولت ها و سایر شرکا به منظورکاهش صید آبزیان، گسترش مناطق حفاظت شده دریایی، کاهش آلودگی دریایی و کم کردن اثرات تغییرات اقلیمی تصمیمات قاطع اتخاذ نمایند.
***


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گياه

در نشست خبري روز جهاني تنوع زيستي عنوان شد:
بيش از هزار گونه گياهي انحصاري در ايران وجود دارد
ايرن- معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از مجموع 8 هزار گونه گياهي موجود در جهان بيش از هزار گونه گياهي جزء گياهان انحصاري ايران است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست (پام) اصغر محمدي فاضل در نشست خبري روز جهاني تنوع زيستي در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه اطلاع از وضعيت تنوع زيستي در جهان ضعيف است به گونه‌اي که 14 ميليون گونه گياهي و جانوري در سطح کره زمين وجود دارد که شناخت بشر از اين مجموع کمتر از 2 ميليون گونه است.

وي اضافه کرد: اطلاع‌رساني ضعيف باعث مي‌شود حفاظت از تنوع زيستي يک رويکرد محافظه‌کارانه داشته باشد.

وي با بيان اينکه بين 20 تا 50 درصد گونه‌هاي گياهي جهان در معرض خطر هستند افزود: در کشور استراليا حدود 20 در صد و آفريقا بالغ بر 50 درصد پوشش گياهي‌ تحت خطر نابودي است.

وي در ادامه با اشاره به عواملي که بر جمعيت گونه‌هاي جانوري در جهان تاثير گذاشته اظهار داشت: تخريب زيستگاه‌ها 39 درصد، شکار غيرقانوني و بي‌رويه 36 درصد و عواملي مثل ورود گونه‌هاي بيگانه، جابه جاي گونه‌ها، آلودگي نوري و آلودگي آب و... به ميزان 25 درصد از مهمترين عوامل تاثيرگذار در گونه‌هاي جانوري است.

وي در ادامه با اشاره به گونه‌هاي موجود در ايران گفت: بيش از هزار و 140 گونه جانوري در ايران وجود دارد که از اين مجموع پيش‌بيني مي‌شود که 8 هزار گونه مربوط به ايران باشد که بيش از هزار گونه گياهي جزء گياهان انحصاري ايران است.

وي در ادامه به فعاليت‌هاي انجام شده ايران در سطح ژن‌ها، گونه‌ها و زيستگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: حفاظت از گونه‌هاي گياهي به روش زيست فناوري براي شش گونه، مطالعه ژنتيکي سرخدار ايران، بررسي ساختار ژنتيکي گونه‌هاي بومي و در معرض تهديد از جمله فعاليت‌هايي است که در سطح حفاظت از ژن‌ها انجام شده است.

وي ادامه داد: تهيه و تصويب طرح جامعه مديريت حيات وحش کشور، طراحي پروژه تجديد نظر بر فون مهره‌داران ايران اولويت پرندگان ايران، اقدام براي طرح برنامه عمل حفاظت از 30 گونه موجود در فهرست سرخ IUCN از جمله اقدامات انجام شده در سطح حفاظت از گونه‌ها بود.

وي همچنين معرفي 15 منطقه جديد به سيستم مناطق حفاظت شده، انجام مرزبندي براي 16 منطقه حفاظت شده و تدوين راهبردهاي ملي اکوتوريسم و غيره را از جمله فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه حفاظت از تنوع زيستي در ايران عنوان کرد.


معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با بيان اينکه هم اکنون سطح مناطق حفاظت شده در دنيا از 5 ميليون کيلومتر متر مربع به 14 ميليون کيلومتر متر مربع افزايش يافته است تصريح کرد: در حال حاضر سطح مناطق حفاظت شده در ايران معادل 4/10 درصد از کل مساحت کشور است يعني سطحي برابر 7/16 ميليون هکتار است.


فاضل ياد آور شد: البته اين رقم در کنار مناطقي که به اشکال ديگر توسط ديگردستگاهها حفاظت مي شود مانند درياچه هاي پشت سدها که توسط وزارت نيرو و يا نوار 7کيلومتري مناطق مرزي که جزو مناطق تير اندازي ممنوع هستند و توسط وزارت کشور حفاظت مي شوند سطح مناطق حفاظتي ايران را به حدود 20 درصد خاک کشور مي رساند.


وي در پايان افزود: عنوان روز جهاني تنوع زيستي امسال، تنوع زيستي دريايي است که براي علاقمندان به حيات درياها فرصت مغتنمي براي افزايش آگاهيها در اين زمينه است


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

unep
 

به گزارش سرويس محيط زيست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرانسه که در اين زمينه دست کم از سوي 100 کشور ديگر حمايت مي‌شود در نظر دارد که UNEP را به يک آژانس جهاني برجسته در سطح آژانس‌هاي تخصصي سازمان ملل نظير سازمان جهاني بهداشت و سازمان غذا و کشاورزي ملل متحد تبديل کند. اين در حالي است که واشنگتن مخالف شديد اين ايده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، طرفداران و فعالان محيط زيست از مدتها پيش گله داشته‌اند که دفتر برنامه محيط زيست سازمان ملل (UNEP) در نايروبي که در سال 1972 ميلادي تاسيس شد و فقط 58 کشور عضو آن هستند، فاقد قدرت کافي براي مقابله با بيماريهاي فزاينده محيط زيست است. به اين ترتيب قرار است در اجلاس ريو تقويت اين نهاد مهم در سازمان ملل مورد مذاکره قرار بگيرد.


کد خبر :7277   زمان مخابره: 13:35:12 - 31/2/1391
 // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معاون رييس جمهور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)،مهندس محمدی زاده درجمع کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : سازمان حفاظت محیط زیست با چهل سال سابقه کار هنوز درحوزه فرهنگ سازی کار مهمی صورت نداده است.وی با اشاره به اینکه بایستی موضوع محیط زیست را به گونه ای درجامعه نهادینه کنیم که مسئله محیط زیست مطالبه عمومی مردم گردد ،ادامه داد:فرهنگ سازی فقط از طریق سازمانهای مردم نهاد( س.م.ن ) و رسا نه ها امکان پذیر نیست بلکه باید از تمامی راهبرد ها درتحقق این موضوع بهره مند شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درادامه خاطر نشان کرد: توجه به فن آوریهای نوین و ارتقاء کیفیت فعالیت ها توانسته راههای جدیدی رابرای سازمان باز کند. دراین راستا میتوان گفت درحوزه آب و خاک، پسماندها ، تنوع زیستی و آموزش گامهای مؤثری برداشته شده است.

این مقام مسئول بااشاره به افزایش تخصیص اعتبارات محیط زیست درسال جاری خاطر نشان کرد : خوشبختانه مجوزهای لازم برای استخدام نیروهای جدید نیزاخذ گردیده است و توفیقات خوبی نیز درعرصه بین المللی داشته ایم و تعاملات بسیار هدفمندی درحوزه های انسانی و طبیعی با سایر دستگاههای دیگر برقرار شده است که همگی مرهون سیاستهای دولت خدمتگذار است .

محمدی زاده درجمع کارکنان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : درپایش رودخانه ها ، منابع و مخازن و همچنین آلایندگی های صوتی و پسماندها به استانداردهای تعریف شده نزدیک شده ایم که این بسیار برای کشور ماامید بخش است.

براساس این گزارش ، معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست درادامه با توجه به میلاد دخت نبی اکرم (ص) وروز زن ، درخصوص جایگاه ومنزلت حضرت فاطمه زهرا(س) در طول تاریخ به نکاتی اشاره نمود و درپایان مراسم نیز به پاس تلاش کارکنان خواهر از آنان تجلیل به عمل آورد.


کد خبر :7271   زمان مخابره: 22:26:12 - 29/2/1391
 www.iren.ir
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آلودگي هواwww.iren.ir
به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، يوسف رشيدي در يک برنامه تلويزيوني با بيان اين مطلب افزود: قانوني که براي کاهش آلودگي هوا داريم متعلق به کل کشور است؛ اما در تهران با توجه به اين که حساسيت و اطلاع رساني بيشتر بوده اقدامات بهتري نيز انجام شده است.

وي افزود: اين قوانيني که مصوب هيات وزيران است در بند 19 خود عنوان کرده در صورتي که هوا در وضعيت هشدار قرار بگيرد، وزارت نيرو با هماهنگي سازمان محيط زيست بايد اقدام به باروري ابرها کند. الان دوروز است که هواي تهران در وضعيت هشدار است اما هيچ ابري بارور نشده است! از نظر علمي اين بند قابل اجرا نيست و تنها در حد تصويب روي کاغذ باقي مي ماند.

به گفته مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، آلودگي هوا بايد در منبع کنترل شود و وقتي آلودگي وارد هوا شود ديگر نمي توان براي آن کار مهمي انجام داد و ماسک هم به درد نمي‌خورد.

وي ادامه داد: ريزگردها در وهله اول سطح ريه را پوشش مي دهد و بعد وارد خون مي شود و افزايش آمار بيماري‌هاي فشار خون و غلظت خون به دليل حضور ريزگردها در هواي تهران است که در اين ميان استفاده از ماسک‌هاي مختلف نيز مشکلي را حل نمي کند؛ زيرا ريزگردها کوچکتر از 2/5 ميکرون بوده و از صافي ماسک ها رد مي شوند.

رشيدي تصريح کرد: با مدل سازي هم مي شود مشخص کرد گرد وغبار از کجا وارد ايران شده است و کانونهايي که هست را شناسايي و در همان مراکز مالچ پاشي کرد و نياز نيست ميلياردها تومان پول خرج مالچ پاشي تمام عراق شود.

محمود طلايي رييس سازمان هواشناسي کشور نيز در اين برنامه با بيان اينکه شرايط حاکم را بايد تحمل و به دنبال راهکارهاي اصولي باشيم، گفت: عمده منشاء اين گرد وغبار متعلق به خارج از مرزهاي ماست و اداره کردن آن بخصوص در کشوري مثل عراق که الويت‌هاي ديگري دارد، بسيار سخت است.

وي افزود: کميته آمادگي وظايف سازمانهاي مختلف را مشخص مي کند و همه اين سازمانها درگير اين موضوع هستند و به خوبي فعاليت مي کنند.

به گفته رييس سازمان هواشناسي کشور، سال گذشته 22 استان و امسال نيز تا امروز 13 استان در گير مساله ريزگردها شده اند.

وي تصريح کرد: يکي از وظايف سازمان هواشناسي تجهيز فرودگاه‌هاي کشور به سامانه پيشرفته هوا شناسي است و در ديد زير 2 کيلومتر پرواز تعطيل مي شود، اين سامانه امکان پرواز در ديد زير 500 کليومتر را نيز ايجاد کرده است و اکنون اين طرح در 7 فرودگاه اجرايي شده و 7 فرودگاه ديگر نيز تا پايان سال به اين سيستم مجهزمي‌شوند و سال 92 نيز 6 فرودگاه به اين تعداد افزود خواهد شد.

طلايي با بيان آنکه ايستگاه‌هاي هواشناسي نياز به سامانه پايش گرد وغبار مجهز دارد، اظهارکرد: ستاد خشکسالي موظف به تامين اعتبار اجراي اين طرح است که هنوز 15 ميليارد تومان از سوي اين سازمان تامين نشده است.
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چشمه های باداب سورت واقع در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.

دیدار از چشمه و حوضچه های باداب سورت مخصوصا در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می کند.

خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه های تحسین بر انگیز از موهبت خداوندی را به جلوه گری می گذارد که این چشم اندازهای چشم نواز هیچگاه از روح و ذهن فراموش نمی شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرا می خواند.

این چشمه ها در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده اند و در ایران بی نظیر هستند و تا جایی که می دانیم در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند چشمه هایی شبیه باداب سورت وجود دارد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صحنه ای نادر از طبیعت/ تصاویر دیدنی یک پلیکان در حال شکار مرغ دریایی

یک عکاس طبیعت که برای تعطیلات به نامیبا در غرب آفریقا رفته بود موفق شد از صحنه ای نادر عکسبرداری کند که در آن یک پلیکان درحال پرواز قصد دارد یک مرغ دریایی را بخورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پلیکانها معمولا ماهی می خورند، آنهم بر روی زمین نه درحال پرواز. هرچند حتی در حیات وحش نیز می توان از قوانین سرپیچی کرد و دست به کارهایی زد که عجیب باشند.

اما زمانی که یک پلیکان سعی می کند برخلاف قوانین طبیعت عمل کند و برای مثال یک مرغ دریایی را آنهم در حال پرواز بخورد فقط کمبود یک عکاس احساس می شود که این صحنه نادر را در قاب تصویر خود جاودانه کند.

این تصاویر که توسط یک عکاس 35 ساله به نام "یوری بلیاف" گرفته شده اند یک مرغ دریایی را نشان می دهند که در جستجوی غذا درحال پرواز است اما خودش در خطر تبدیل شدن به ناهار یک پلیکان گرسنه قرار می گیرد.

براساس گزارش لارپوبلیکا، پلیکان وسط آسمان دهانش را باز می کند تا مرغ دریایی را ببلعد، اما مرغ دریایی به طور شگفت انگیزی از مهلکه نجات می یابد و فرار می کند.

سال گذشته نیز در پارک سنت جیمز لندن تصاویری به ثبت رسید که در آنها یک پلیکان حریص یک کبوتر را با نوک بزرگ خود شکار کرده و شروع به بلعیدن کرد. ناگهان کبوتر برای چند ثانیه فرصت فرار پیدا کرد اما به سادگی داخل نوک پلیکان نشست و از مناظر اطراف لذت برد. به این ترتیب تنها شانس فرار خود را از دست می داد و خورده شد.

دهانی که به اندازه یک مرغ دریایی باز می شوند

اما مرغ دریایی به طرز شگفت انگیزی از مهلکه می گیرد و تنها یک پر دم آن آماده فرود به دهان پلیکان است

حتی توسط انسانها محکوم می شود

و شرمنده و همچنان گرسنه به طرف آسمان پرواز می کند

منبع :http://shahrenaein.blogfa.com

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گور ايراني


خطر عبور قطار از وسط زيستگاه گورخر ايراني
ايرن: در حاليکه مقدمات کار براي عبور راه آهن از وسط منطقه حفاظت شده بهرام گور در ني ريز فارس به عنوان يکي از اصلي ترين زيستگاه گورخر ايراني آماده شده بود محيط زيست براي اجراي پروژه هيچگونه مجوزي صادر نکرد تا اين زيستگاه از نابودي در امان بماند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده بهرام گوردر شرق استان فارس و شمال شرقي شهرستان ني ريز قرار دارد. وسعت اين منطقه 40 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بلندترين نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و داراي آب و هواي گرم و خشک و بارندگي حدود 200 ميلي متر است.

اين محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده "بهرام گور" تحت مديريت اداره کل حفاظت محيط زيست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه اي در کشور بوده که جمعيت قابل ملاحظه و پويايي از گورخر ايراني را در خود جاي داده است.

حضور ديگر گونه هاي ارزشمند نظير کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبير و... ارزش اکولوژيکي اين زيستگاه پهناور را دو چندان مي کند و تماشاي حيات وحش به خصوص گونه هاي در معرض تهديدي نظر گورخر ايراني، هوبره و زاغ بور در اين منطقه به سادگي امکان پذير است.

در گذشته يوزپلنگ هم در اين منطقه وجود داشته اما در حال حاضر اين گونهدر منطقه از بين رفته است.

منطقه بهرام گور با توجه به اينکه هم منطقه کويري هم دشتي و هم کوهستاني از اهميت زيادي برخوردار است علاوه بر اين در اين منطقه زاغ بور که از گونه هاي اندميک است نيز وجود دارد.

طي مدت اخير خبرهايي مبني بر عبور راه آهن فولاد ني ريز به سيرجان از منطقه بهرام گور به گوش رسيد که اين مسئله باعث نگراني مسئولان محيط زيست استان و دوستداران اين حوزه شد.

دبير موسسه 13 فروردين در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: منطقه حفاظت شده بهرام گور يکي از مناطق بي نظير در کشور است، علاوه بر اين وجود گونه هاي نادر حيات وحش در اين منطقه بر اهميت آن افزوده است.

علي اکبر کاظميني با بيان اينکه بهرام گور اصلي ترين زيستگاه گورخر ايراني است، اظهار داشت: وجود اين گونه نادر بر زيبايي منطقه بهرام گور افزوده به گونه اي که در حال حاضر نزديک به 330راس گورخر در اين منطقه وجود دارند.

وي با اشاره به ايکه نبايد اجازه هيچگونه تجاوزي در اين منطقه داده شود، تاکيد کرد: در اين رابطه بايد تمامي عملياتهاي راهسازي و همچنين معادني که در اطراف اين منطقه حفاظت شده قرار دارند کنترل شود زيرا هرگونه دستکاري در منطقه باعث مي شود حيات گونه ها به خطر بيافتد.

دبير موسسه 13 فروردين ادامه داد: اداره کل محيط زيست استان بايد با ترميم کردن نقاط آسيب ديده منطقه باعث فراهم سازي احياي يوزپلنگ در بهرام گور شود و همچنين منطقه را به محلي براي جذب گردشگر تبديل کند.

وي در خصوص پروژه راه آهن نيز گفت: برنامه هايي در خصوصعبورقطار از وسط اين منطقه وجود داشت که با اقدام به موقع محيط زيست از اين کار جلوگيري شد.



گورخرهاي منطقه بهرام گور

کاظميني گفت: براي انجام هر پروژه راهسازي و يا راه آهن ادارات مربوطه ابتدا فعاليت خود را آغاز و سپس نسبت به دريافت مجوز اقدام مي کنند که اين امر مشکلاتي را از جمله تخريب مناطق به دنبال دارد.

وي تاکيد کرد: در انجام اين گونه عملياتها بايد از نظرات کارشناسان و متخصصان محيط زيست استفاده شود نه اينکه بدون توجه به نظرات و پيشنهادهاي کارشناسان نسبت به انجام هر پروژه اي اقدام شود.

دبير موسسه 13 فروردين در خصوص معايب عبور راه آهن از منطقه حفاظت شده بهرام گور گفت: اين امر اولا آرامش منطقه را بر هم زده و به دنبال آن باعث ايجاد جدايي بين دو قسمت بهرام گور يا جزيره اي شدن آن مي شود و با کوچکترن عامل خارجي حيات وحش از بين مي روند.

وي با بيان اينکه عبور و مرور حيات وحش نيز با مشکل روبرو مي شود، اظهار داشت: هرچه محدوده حفاظت شده بيشتر باشد گونه هاي حيات وحش راحتتر مي توانند غذا پيدا کنند و در صورتيکه راه آهن از وسط منطقه عبور کند حيات وحش براي کسب غذا با مشکل روبه رو شده زيرا محدوده گشتزني کمتر است.

به گفته کاظميني اين پروژه هم اکنون متوقف شده است.

دبير موسسه 13 فروردين گفت: در عملياتهاي راهسازي ارگان مربوطه ابتدا عمليات خود را آغاز و پس از اينکه سرو صداها بلند شد عمليات را متوقف کرده و براي اخذ مجوز اقدام مي کنند.

کارنامي: محيط زيست مجوز نداد

اما در اين ميان مدير کل محيط زيست استان فارس نيز به خبرنگار مهر گفت: اداره محيط زيست براي عبور راه آهن هيچگونه مجوزي نداده و بررسيها را نيز مشروط به اين کرده ايم که حتما بايد بر اساس نظر کارشناسي محيط زيست اقدام کنند.

حسينعلي ابراهيمي کارنامي با بيان اينکه خط راه آهن به ارزيابي زيست محيطي نياز دارد، اظهار داشت: علاوه بر اين خود اين واريانت از وسط منطقه امن عبور مي کرده که اين مسئله مورد تاييد محيط زيست نبوده و قرار شد واريانت آن اصلاح شود و تاکنون هم اصلاحيه به دست ما نرسيده است.

وي گفت: قرار است اين واريانت بر اساس نظر کارشناسان محيط زيست طراحي شود البته اين راه آهن مربوط به فولاد ني ريز - سيرجان است که طراحي اوليه اي که مجريان داده بودند از وسط منطقه حفاظت شده عبور مي کرد که مورد تاييد محيط زيست نبوده و نيست.

مدير کل محيط زيست استان فارس با بيان اينکه کارشناسان محيط زيست در خصوص اين راه آهن پيشنهاداتي داشته اند، اظهار داشت: قرار شده که بر اساس واريانتي که محيط زيست داده کار شود.

ابراهيمي کارنامي تصريح کرد: تاکنون مجريان طرح را به محيط زيست نداده اند در صورتي که قرار است اين طرح به محيط زيست داده شود و ما آن را بررسي کنيم.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آهو

مسئول حفاظت محيط زيست مه ولات خبر داد:
منطقه نوبهار شکار ممنوع اعلام شد
ايرن- مسئول حفاظت محيط زيست مه ولات از خراسان رضوي خبر داد:منطقه نوبهار به عنوان منطقه شکار ممنوع به فهرست مناطق تحت مديريت حفاظت محيط زيست افزوده شد.

عباس طاهريان با اعلام اين خبر توضيح داد: به منظور توسعه عرصه هاي داراي ظرفيت بالقوه طبيعي براي حفاظت از ذخاير ژنتيکي در جغرافياي شهرستان مه ولات، منطقه نوبهار در اين شهرستان، شکار ممنوع اعلام شد.
عباس طاهريان از زادآوري آهو در منطقه شکار ممنوع نوبهارخبر داد و گفت: با وجود محدوديتهايي از قبيل خشکسالي، اين منطقه توانسته است جمعيت وحوش خود راافزايش دهد و محيط بان ها در ماموريت هاي خود تصاوير بسيار زيبايي از بره آهوان و ساير وحوش ثبت کرده اند.
وي با اشاره به فرارسيدن فصل زادآوري ووحوش، از مردم خواست با ماموران حفاظت محيط زيست جهت حفاظت از تنوع زيستي همکاري نمايند.وي افزود: اين منطقه مشمول قوانين و مقررات مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست بوده و اميد است با همکاري مردم شهرستان مه ولات و همه دوست داران محيط زيست بتوانيم گام هاي موثرتري در حفظ و حراست از اين ثروت هاي خدادادي برداريم و شرايط گردشگري را در منطقه نوبهار فراهم کنيم.


// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


گسترش فرهنگ حفظ منابع طبيعي نيازمند ابزارهاي متنوع علمي و فرهنگي است
ايرن:مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين گفت:گسترش فرهنگ حفظ منابع طبيعي نيازمند ابزارهاي متنوع علمي و فرهنگي است .

خبرگزاري مستقل محيط زيست:مهندس "هاشم گودرزوند چگيني " با بيان اين مطلب افزود: منابع طبيعي در طول تاريخ حيات بشر ازاهميت خاصي برخوردار بوده وامروزه نيز حيات انسان وابسته به محيط زيست است و حفظ اين منابع در صورتي محقق مي ‌شود که عامه مردم احساس مسووليت کرده و مشارکت آنان باابزارهاي مختلف علمي و فرهنگي جلب شود.
وي اظهار داشت : براي تعميق و گسترش فرهنگ منابع طبيعي نمي توان از يک روش و ابزار استفاده کرد بلکه بايد به نحوي فراگير همه ابزارهاي اطلاع ‌رساني و آگاهي بخشي را به کار گرفت چرا حفظ منابع طبيعي به تمام مردم ارتباط داشته ومختص به قشر خاصي نيست. چگيني اضافه کرد: يکي از راههاي گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي فرهنگ سازي در بين دانش آموزان مدارس است به گونه اي که دانش آموزان از منابع طبيعي و فوايدآن به خوبي آگاه شوند.وي با تاکيد بر اين‌ که مانوس بودن با گياهان براي سلامت انسان مفيد است ،بيان کرد: ارتباط با درختکاري بايد پيوسته باشد تا در دانش‌آموزان به صورت عادت و فرهنگ دربيايد. وي با تاکيد بر اينکه رسانه ‌هاي گروهي نيز نقش اصلي را در اطلاع ‌رساني بر عهده دارند ، گفت :امروزه رسانه‌ها نقش زيادي در يادگيري مردم و حتي طرز فکر آنان دارند و بديهي است پر قدرت‌ترين ابزارهاي اطلاع ‌رساني محسوب مي‌ شوند .مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين افزود:بنابراين بايد بين رسانه‌ها و سازمان جنگل‌ها ارتباط پايدار و خوبي برقرار باشد تا مردم به طور مستمِر و در تمام طول سال با نظر کارشناسان آشنا شوند و اهميت منابع طبيعي براي آنهاروشن‌تر شود.چگيني تصريح کرد:اگر مردم ارزش منابع طبيعي را بدانند خود به خود در توسعه و حفظ آن کوشا خواهند بود و بسياري از مشکلاتِ ناشي از تخريب اين منابع، يا تصرف غير مجاز عرصه‌ها به وجود نخواهد آمد. وي در پايان يادآور شد:رونق اقتصادي نيز باعث گسترش فرهنگ منابع طبيعي مي ‌شود زيرا مردم درمي ‌يابند براي ادامه درآمدهاي خود، بايد طبيعت را حفظ کنند و در نتيجه حتي کساني که علاقه زيادي به اين مقولات ندارند در عمل به حافظ طبيعت تبديل مي‌ شوند.
چگيني تعاوني مرتعداران را نمونه خوبي براي گسترش فرهنگ منابع طبيعي دانست و افزود:اعضاي اين تعاوني ساکنان روستاها هستند که در قالب تعاوني به فعاليت‌ها مي ‌پردازند و نشان مي ‌دهد براي رسيدن به رفاه اقتصادي، لزومي ندارد منابع طبيعي را تخريب کنيم. // www.iren.ir //

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کتاب


Iran Wildlife in Poem for Children
TEHRAN (IREN) – Iran's wild life was composed for the country's children for the first time in four volumes and set in language of poetry, published by the Tears (Ashk) publication, according to Iren (Iran Nan-Government Environment News Agency).

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پل دوستدار محیط زیست !


چقدر عالی می شود که یک پل هم زیبا باشد و هم دوستدار محیط زیست!

سه طراح ایتالیایی پلی را طراحی کرده اند که علاوه بر برقراری ارتباط، از خورشید و باد، انرژی هم تولید می کند. در پایه های این پل توربین هایی در نظر گرفته شده که با وزش باد به چرخش درآمده و آن را تبدیل به انرژی می کند. علاوه بر این، جهت استفاده از انرژی خورشیدی هم قرار است به جای آسفالت از پنل های خورشیدی موسوم به پنل خورشیدی جاده ای (solar roadways) استفاده شود.

این صفحات متشکل از پنل های خورشیدی با روکشی از پلاستیک بادوام و فشرده است که برق تولید می کند. در صورت اجرایی شدن این طرح، انرژی بدست آمده از این پل برق مصرفی 115هزار خانه را  طی یکسال تامین می کند.

فقط موارد یاد شده نیستندکه این پل را دوستدار محیط زیست کرده است بلکه در طول پل ،گلخانه خورشیدی هم در نظر گرفته شده که رانندگان می توانند در کناری توقف و از میوه و محصولات این گلخانه استفاده کنند.
منبع: انجمن دوستداران محیط زیست نطنز

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نمایشگاه محیط زیست با رویکرد تنوع زیست – فرهنگی

Exhibition Posterچهارمین همایش ملی آموزش توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان سنجش آموزش کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اسلامی آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) و انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در تاریخ ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۳۹۱ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی برگزار شد.

از اهداف اصلی این همایش بهبود سطح کیفی فرایند یاددهی – یادگیری، معرفی طرح‌های کاربردی در حوزه آموزش و یادگیری، و ترویج فرهنگ پژوهشگری در میان دانشجویان است.

محورها و موضوع‌های همایش عبارت است از:

  • روش‌های نوین آموزشی در علوم (فنی و مهندسی، پایه، انسانی) تربیت‌بدنی و هنر
  • تاثیر جهانی‌شدن در فرآیند آموزش
  • آموزش و خلاقیت
  • آموزش و فناوری اطلاعات
  • آموزش و ارزشیابی
  • آموزش و کارآفرینی
  • آموزش فنی و حرفه‌ای
  • تاثیر عوامل محیطی بر آموزش
  • روش‌های نوین آموزش

کانون محیط زیست این دانشگاه نیز با هدف معرفی دهه جهانی تنوع زیستی (۲۰۱۱-۲۰۲۰ )در کنار این همایش ملی با همکاری معاونت پژوهشی و فن آوری دانشگاه اقدام به برگزاری نمایشگاه محیط زیست با رویکرد تنوع زیست-فرهنگی نموده است. بعضی از جنبه های فرهنگی انسان راه حلهایی را برای حل مشکلات زیستی در مناطق خاصی تامین کرده است و بدین وسیله تنوع فرهنگی در سازگاری انسان با شرایط محیط در حال تغییر خود کمک کرده است. تنوع فرهنگی در تنوع زبان، مذهب، اعتقادات و سنت ها و بهره برداری از زمین، هنر، موسیقی، ساختار اجتماعی، نوع غذا و … پدیدار است. تنوع فرهنگی- معنوی در کنار سرمایه های مادی جامعه بشری و سرمایه های زیست شناختی سیاره زمین  هم به عنوان یک هدف و هم یک رویکرد در پشتیبانی از شبکه حیات بر روی سیاره زمین میتواند موثر باشد. هدف برگزاری این نمایشگاه آشنایی مخاطبان با موضوع تنوع زیستی و ارتباط آن با تنوع فرهنگی است.ومعرفی رویکردهای فرهنگی به موضوع حفاظت از تنوع زیستی در دستور کار برگزارکنندگان این نمایشگاه قرار دارد. این نمایشگاه طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۷/۲/۱۳۹۱ و ۲۸/۲/۱۳۹۱ در محل دانشگاه شهید رجایی تهران( واقع درلویزان)- دانشکده علوم پایه –اتاق ۱۳۷ از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر همزمان با برگزاری همایش ملی برپا خواهد بود.لازم به ذکر است در حاشیه این نمایشگاه کارگاهی نیز با عنوان ” رویکرد فرهنگی به حفاظت از تنوع زیستی“برگزار خواهد شد.بازدید برای عموم علاقمندان آزاد است.

Invitation

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی ۲۰۱۲

IDB poster 2012
دوم خرداد ۱۳۹۱

تنوع زیستی دریایی

تنوع زیستی بنیان بوم‌سازگان‌های سالم و توسعة پایدار انسانی است. گذر روزها تهدیدها و چالش‌های جدیدی را پدیدار می‌سازد. از سال ۱۹۷۰ به بعد جهان با کاهشی ۳۰ درصدی در گونه‌های مهره‌داران روبه‌رو شده است. مهره‌داران مناطق استوایی به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته‌اند. در مناطق معتدل از لحاظ اقلیمی گونه‌های مهره‌داران تا ۱۵ درصد کمتر شده اند. با همة اینها تمام گروههای مهره‌داران به‌ویژه دوزیست‌ها به‌طور جدی مورد تهدید هستند. در حال حاضر تنها یک درصد از محیط زیست دریایی حفاظت شده است.
اینها واقعیت‌هایی غیرقابل انکار هستند. تخریب و تکه تکه شدن زیست‌گاهها به جنگل‌ها، تالاب‌ها و بوم‌سازگان‌های ساحلی نیز تسری پیدا کرده است. تأثیرگذاری انسان بر تنوع زیستی، بوم‌سازگان‌ها و اقلیم همچنان روبه افزایش است.
تاوان زیادی باید پرداخت کرد. حفظ تنوع زیستی برای (حفظ) سلامت سیارة محل زندگی‌مان الزامی است. باید بتوانیم در مقابل پیچیدگی‌هایی که چالش‌های یادشده برایمان ایجاد می‌کنند، ایستادگی کنیم. به این منظور، باید ابتدا علل اصلی عامل تخریب تنوع زیستی را شناسایی و آنان را مورد هدف قرار دهیم. عوامل مؤثر در تخریب تنوع زیستی ریشه در عملکردهای ناپایدار، آموزش و اطلاعات ناکافی، توسعه بدون در نظر گرفتن و اهمیت دادن به ارزش‌ها و استفادة نادرست و نابه‌جا از علم و فن‌آوری‌ دارد. فقر عامل مهم تخریب تنوع زیستی است. به این جهت ضرورت رعایت انصاف در دسترسی به تنوع زیستی و استفاده از آن ارزشی اخلاقی است که نیاز به آن هر روز بیشتر می‌شود.
کانون دوستداران محیط زیست دانشگاه شهید رجایی از طریق فعالیت‌هایش در حوزه‌های آموزش، فرهنگ و اخلاق و ارتباطات سعی دارد از تنوع زیستی پاسداری کند.
یونسکو (۲۰۲۰-۲۰۱۱) را دهه جهانی تنوع زیستی نام گذاری کرده است و کانون محیط زیست دانشگاه شهید رجایی ضمن حمایت از این موضوع، بدون وقفه برای موفقیت آن می‌کوشد. چالش تغییر اقلیم، تخریب و از بین رفتن تنوع زیستی مهم‌‌ترین مشکلات پیش روی بشر برای بقاست. ما می‌توانیم پیروز و سربلند از این مشکل بیرون بیاییم. برای این کار باید عزم خود را جزم کنیم و با هم متحد شویم تا از تنوع زیستی در خدمت توسعه استفاده نماییم و آن را برای نسل‌های حال و آینده حفظ کنیم. این مهم‌‌ترین پیام برای پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی ۲۲ می می باشد .

کانون محیط زیست در روز دوم خرداد میزبان سه تن از تاثیر گذاران حوزه علم،معماری و هنر می باشد که برای پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی با ما همراه شده اند.

  • دکتر حسین زمرشدی :استاد دانشگاه شهید رجایی و چهره ماندگار معماری ایران

    Hossein Zomarshidi

  • استاد حسن حسین نژاد :دارای نشان درجه یک هنری و عضو انجمن خوشنویسان ایرانHossein Nejad

  • دکتر مجتبی قربانی آرانی : عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و دانشمند برگزیده موسسه ISI در سال ۲۰۱۲Ghorbani

در این مراسم از دوتن از اعضای فعال کانون :

  • اسماعیل فتاحیان ( فارغ التحصیل کارشناسی مکانیک)

  • سرکار خانو ایجوی ( مسئول آموزش دانشکده علوم پایه)

نیز تقدیر خواهد گردید. نمایش فیلم با موضوع تنوع زیستی اقیانوسها و معرفی آثار برگزیده در فراخوان طراحی پوستر و نمایشگاه آثر برگزیده در حاشیه این مراسم برگزار خواهید گردید.

تنوع زیستی زندگی است، تنوع زیستی زندگی ما است.

به ما ملحق شوید:

تهران | لویزان | دانشگاه شهید رجایی | دانشکده علوم پایه | طبقه دوم | سالن اجتماعات

ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۳۰

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نفوذ فاضلاب وضعیت تالاب بین المللی انزلی را بحرانی کرد 
http://iren.ir/Images/News/Larg_Pic/1-5-1390/IMAGE634470128077812500.jpg
 
ایرن:مدیر کل محیط‌زیست گیلان وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی را نگران‌کننده توصیف کرد. امیر عبدوس از جمله مهم‌ترین مشکلات حال حاضر تالاب بین‌المللی انزلی را به ترتیب اولویت ورود آلاینده‌های آبی و خاکی اعم از شیرابه‌های زباله‌ها و فاضلاب‌های خانگی و شهری از طریق رودخانه‌های منتهی به آن عنوان کرد

به گزارش همشهری آنلاین:وی با اشاره به منتهی شدن ۱۲رودخانه به تالاب بین‌المللی انزلی، خاطرنشان کرد: این رودخانه‌ها فاضلاب ۶ شهر استان گیلان واقع در حوزه آبخیز تالاب انزلی را وارد این تالاب می‌کنند که شامل رشت، صومعه‌سرا، فومن، شفت، انزلی و ماسال هستند.به گزارش ایلنا، این مسئول اذعان کرد: علاوه بر اینها زباله‌هایی که در روستاهای مناطق بالادست در کنار رودخانه‌ها در اثر بی‌انضباطی بعضی از شهروندان و دهیاران‌‌ رها می‌شود، باعث شده که سیلاب‌های فصلی بخش زیادی از این زباله‌ها را وارد تالاب انزلی کنند که چهره بسیار ناپسند و غیرقابل تحملی به‌‌وجود آورده است.
عبدوس از جمله این سیلاب‌های فصلی را وقوع سیل اخیر و بزرگ اردیبهشت ماه امسال در چندین شهرستان گیلان ذکر و تصریح کرد: این سیلاب حجم بسیار زیادی از زباله‌ها را با خود همراه آورده که هنوز در تالاب انزلی وجود دارد و پاکسازی آنها با دست ممکن نیست.
وی تاکید کرد: پاکسازی تالاب انزلی از وجود این زباله‌ها نیازمند وجود ادوات مکانیکی است که این ادوات در اختیار اداره کل محیط‌زیست گیلان نیست که در این راستا رایزنی‌هایی با مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان صورت گرفته است.مدیرکل محیط‌زیست گیلان، یاد‌آور شد: با توجه به اینکه اداره کل بنادر و کشتیرانی استان هم دستگاه مناسبی برای جمع‌آوری این زباله‌ها در اختیار ندارد، مقرر شده تا کشتی‌ای دارای یک نوار نقاله طراحی شود تا به صورت مکانیزه زباله‌ها را به عرشه کشتی انتقال دهد.
این مسئول از همه مسئولان اعم از دهیاران، شهرداران و بخشداران به‌طور جد درخواست کرد که مسئله مدیریت پسماند را در بالادست حوزه آبخیز تالاب انزلی در اولویت کاری خود قرار بدهند.وی متذکر شد: با تفکیک زباله‌های خشک و‌ تر، زباله‌های الکترونیک و ویژه می‌توان درآمدزایی کرد.حتی اگر بتوان با استفاده از کرم‌های خاکی که توانایی تبدیل زباله‌تر به کود آلی را دارند به تفکیک زباله‌ها اقدام کرد و نهادهای دولتی نیز در جهت ترویج آن عمل کنند اقدام موثری انجام شده است.
به گفته وی مشکل اصلی تالاب انزلی عمق آن نیست بلکه آلاینده‌ها هستند و مهم این است که زیستگاه پرندگان و آبزیان طراوت و پاکیزگی خود را داشته باشد و توان خودپالایی را از دست ندهد تا بتواند به‌عنوان یک مکانیسم تصفیه‌کننده و پالاینده محیط عمل کند.
افت 70‌سانتی‌متری خزر 
این مسئول ابراز داشت: از 2سال گذشته تاکنون آب دریای خزر ۷۰سانتی‌متر پایین‌تر رفته و به تبع آن به همین میزان سطح آب تالاب بین‌المللی انزلی کاهش یافته ولی در زمان ثبت تالاب انزلی در کنوانسیون رامسر مساحت آن ۱۵هزار هکتار بوده که هم اکنون ۱۸هزار هکتار مساحت آبی دارد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
عبدوس در پاسخ به سؤالی که چه میزان اعتبار برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی نیاز است که از وجود این زباله‌ها و آلاینده‌ها نجات یابد، خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبارات مربوط به پروژه احیای تالاب برای احداث تله‌های رسوب‌گیر است که حجم زیادی از پسماند‌ها را نگه می‌دارد و اجازه ورود به تالاب را نمی‌دهد.
وی بیان داشت: تله‌های رسوب‌گیر با اعتباری که سالانه از محل ردیف اعتبارات خاص معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری تامین می‌شود، تخصیص داده می‌شود که ۹۰میلیارد تومان بوده که در 2سال اول اجرای این پروژه فقط ۱۵میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و جهاد کشاورزی درحال اجرای پروژه است.
مدیرکل محیط زیست گیلان، یادآور شد: 3سال تا پایان اجرای این پروژه مانده ولی در این دوسال اول ۴۰تا ۵۰درصد آن از محل ۹۰میلیارد تومان گرفته شده که نشان دهنده این است که توانستیم ۱۰درصد کل اعتبار را جذب کنیم و ۹۰‌درصد دیگر باقی مانده است.
اعتبار ناکافی احیای تالاب انزلی
عبدوس این اعتبارات را برای احیای تالاب ارزشمند انزلی کافی ندانست و اظهار داشت: احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر رشت، شیرآبه زباله سراوان، کارخانه کمپوست لاکان و تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است و باید تامین شود.
به گفته وی بنا به اعلام مسئولان شهرصنعتی رشت برای احداث تصفیه‌خانه این منطقه ۳۰میلیارد تومان نیاز است که بخشی از آن را باید بخش خصوصی تامین و مابقی را دولت تامین کند.وی تصریح کرد: برای احداث تصفیه خانه در شهرهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا، فومن و ماسال، آب و فاضلاب شهری گیلان باید اعلام کند که چقدر اعتبار برای تکمیل این پروژه‌های مهم و زیست‌محیطی نیاز دارد

توسط مهندس نیلوفر جعفری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

براي اولين بار:زادآوري گونه آهو در سايت دشت لاغري شهرستان بردسكن

با تشکر از مهندس نیلوفر جعفری

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بردسكن از زادآوري گونه آهو در سايت مديريت گونه هاي در خطر انقراض دشت لاغري اين شهرستان براي اولين بار خبر داد.

به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط زيست استان خراسان رضوي،كورش گشايشي با اعلام اين خبر گفت: در نتيجه اين زادآوري يك بره نر و يك ماده به مجموعه سايت افزوده شد.
وي در ادامه با اشاره به معضل خشكسالي و تاثيرات منفي آن بر گونه هاي زيستي دشت لاغري افزود: گونه آهو از سازگاري بالايي با شرايط موجود برخوردار است اما متاسفانه تعداد گونه هاي ديگر اين مجموعه مانند گورخر ايراني، به دلايلي همچون خشكسالي كاهش پيدا كرده است.
گشايشي ادامه داد:به همين منظور 3 گونه گورخر از شهرستان يزد جهت پرورش و زادآوري به اين سايت منتقل شده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست بردسكن از شناسايي گونه زاغ بور در 2 سال گذشته در سايت دشت لاغري خبر داد و عنوان كرد: اين پرنده، بومي كشور ايران محسوب مي شود و تا كنون در كشورهاي ديگر مشاهده نشده است.
وي با بيان اينكه گونه زاغ بور بيشتر در استان سمنان و و در منطقه حفاظت شده پارك ملي توران مشاهده شده است خاطرنشان كرد: در استان  خراسان رضوي نيز وجود اين گونه در شهرستان هاي سبزوار و بردسكن گزارش شده است

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 26 27 28 29 30 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com