Environmentalist


بزمجه


پشت پرده سرگردانی حیوانات وحشی در تهران
بعد از رژه بچه شیرها در شهر و پرواز کرکس‌ها و دستگیری میمونی که در ایستگاه اتوبوس به انتظار نشسته بود این بار شاهد حضور بزمجه و روباه هستیم. هیچ دستگاهی تاکنون به مشکل رهاسازی این حیوانات در شهر توجه نکرده و توپ وظایف را در زمین یکدیگر پاسکاری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، اصولاً‌ حیوانات وحشی نباید در سطح شهر تردد کنند و باید انها را در جنگل‌ها دید؛ اما به تازگی مد شده است که این حیوانات در خیایان‌های شهر رژه می‌روند و حتی برخی از آنها در ایستگاه اتوبوس دستگیر می‌شوند.

قبل از عید تعدادی بچه شیر در شهر رها شدند و در نهایت هم مشخص نشد که این حیوانات از کجا وارد شهر شدند. در آن زمان برخی اعلام کردند چون هوا سرد است و کمبود غذا وجود دارد آنها به سطح شهر برای تأمین آذوقه آمده اند.

ولی در حال حاضر که هوا گرم شده باز هم در سطح شهر شاهد حضور بزمجه و روباه هستیم که به راحتی در شهر رفت و آمد می‌کنند.

تهران دیگر به زیستگاه شیر، روباه، گرگ، میمون، بزمجه و کرکس تبدیل شده و چند روز دیگر شاید ببینم که دایناسورها که نسلشان منقرض شده در حال مانور در شهر هستند.

این حیوانات وحشی اصولاً در روز از دیدها پنهان می‌شوند و وقتی هوا تاریک می‌شود شروع به شب گردی در خیابان های شهر می‌کنند و در بسیاری از موارد باعث ترس شدید مردم شده است.

تاکنون مشخص نشده است کدام یک از حیوانات خطرناک هستند و به انسان آسیب می‌رسانند و ناقل بیماری هستند.

بچه سلطان های رها شده در شهر مدتی مسئولان را به جان هم انداخت به گونه‌ که دولتی ها معتقد بودند این اتفاق بحران است و باید مدیریت بحران شهر تهران وارد عمل شوند و مسئولان شهری اعلام می‌کردند اصلا ربطی به آنها ندارند.

عده‌ای اعلام می‌کردند که پلیس باید در این زمینه وارد عمل شود که پلیس این موضوع را رد کرد و در نهایت معلوم نشد وظیفه کدام نهاد است که به موضوع رها سازی حیوانات وحشی در سطح شهر نظارت کنند تا آنها اینقدر راحت در پایتخت تردد نکند.

تاکنون حیواناتی که در شهر رهاسازی شده اند به مردم آسیب وارد نکرده است ولی اگر یک روز حیوانی وارد شهر شده و به مردم آسیب وارد کنند، واقعا در آن زمان چه کسی پاسخگویی این موضوع خواهد بود آیا باز هم مسئولیت را در زمینه بین یکدیگر پاسکاری خواهند کرد.

خانه های در تهران است که در آن حیوانات عجیب غریب مثل گراز، گرگ، تمساح، مارهای سمی و غیره در آن نگهداری می شود و به قیمت‌های گزاف فروخته می‌شود. هیچ دستگاهی روی این موضوع نظارت نمی‌کنند و سکوت کرده اند.مسئولان مرتبط در این زمینه باید هر چه سریعتر فکری برای رفع این مشکل کنند.



کد خبر :7327   زمان مخابره: 10:34:0 - 10/3/1391
 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اکوتوريسم1

به گزارش جام جم آنلاین:تحقیقات موسسه مشاور سفر که با استناد به آمارهای بین‌المللی انجام شده است، مشخص کرد تعداد توریست‌هایی که علاقمند به سفرهای دوستدار طبیعت با کمترین میزان فشار بر محیط زیست هستند، نسبت به سال قبل 71 درصد افزایش یافته‌است.
این تحقیقات همچنین روشن کرده است که 57 درصد از مسافران اعلام کرده‌اند که اغلب در تصمیم گیری‌های توریستی خود همانند انتخاب هتل، وسایل ترابری و یا منابع غذایی ، نکات و میزان فشارهای زیست محیطی را در نظر می‌گیرند و هتل ها و مراکز و یا وسایل دوستدار محیط زیست را ترجیح می‌دهند.
44 درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام کرده‌اند که در خانه و سرزمین خود نسبت به نکات و مسائل زیست محیطی حساس‌تر و هوشیارتر هستند و در سفرها هوشیاری خود را به نکات حامی محیط زیست تا حدی از دست می‌دهند.
47 درصد از پاسخ دهندگان شرکت کننده دراین پژوهش نیز گفته‌اند که چه در خانه و سرزمین خود و چه در سفرها به یکسان نسبت به رعایت نکات مربوط به حمایت از محیط زیست حساس و دقیق هستند. طبق همین بررسی‌ها مسافران و توریست‌های حامی محیط زیست ازنظر حساسیت و دقت بیشتر به نکات مهم در رعایت مسائل زیست محیطی به سه گروه یا زمینه اصلی تقسیم می شوند‌.
"جینی راشمور" مدیر سفر مسئولیت پذیر در موسسه مشاور سفر با اشاره به نتایج بدست آمده دراین تحقیقات می‌گوید:«اقدامات حامی طبیعت و دوستدار محیط زیست به گونه فزاینده‌ای به یک اولویت مهم در تجارت و کسب و کار اقامتگاهی و صنعت هتلداری مبدل شده‌است. از این رو فعالان این صنعت بیش از پیش به تلاش‌های خود برای کاهش عوارض منفی خود بر طبیعت می‌افزایند.»
وی می افزاید"«تحقیقات ما نشان می‌دهد که مسافران موسسه مشاور سفر به اقدامات حامی طبیعت در سفرهای خود بسیار علاقمند هستند اما درعین حال بشدت تشنه‌ی دریافت اطلاعات معتبرهستند. به‌ویژه کسب اطلاعات کافی درباره طرح‌های زیست محیطی و کسب اطمینان از این که آیا سیاست‌های ادعا شده حقیقتا و درعمل به اجرا درمی‌آید یا خیر، برای این گردشگران اهمیت بسیار دارد.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اورامانات

دلايل عدم توسعه اکوتوريسم در کشور
طبيعت ايران جاذبه دارد، کمپينگ ندارد
«اورامانات» نمونه‌اي از ظرفيت جذب طبيعت‌گردان خارجي به ايران است. چنين مناطقي در کشور کم نيست اما بهره‌برداري،‌ مستلزم آن است که امکاناتي متناسب با طبيعت‌گردي مانند کمپ مهيا شود. همچنين مسيرهاي طراحي شده،‌ در نمايشگاه‌هاي گردشگري معرفي شود.

به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، کردستان، با طبيعت بکر و زيبا از يک سو و سبک و روش سنتي زندگي مردم و مهمان‌نوازي آنها از سوي ديگر يکي از مناطقي است که توان زيادي در جذب گردشگر داخلي و خارجي دارد. برخي مناطق اين استان در ميان گردشگران داخلي معرفي شده و در تورها جا دارند اما براي گردشگران خارجي کردستان کمتر در تورها ديده مي‌شود.
در اين ميان از روستاهاي استان کردستان که هر يک حکم جاذبه‌ گردشگري دارند نبايد غافل ماند. زيرا در اين روستاها مي‌توان پيوند زيبايي از طبيعت بکر،‌ معماري متناسب با آن و روش زندگي هماهنگ با اين شرايط را به خوبي ديد. «اورامانات» يکي از اين روستاها است که چندي پيش نيز ميزبان همايش اکوتوريسم و کوهستان بود.
«سيروس اعتمادي»، عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان که در اين همايش شرکت داشت، معتقد است: «اين ناحيه بسيار ديدني است و در شرايطي که مشتري‌هاي فرهنگي ما کاهش يافته،‌ لازم است روي طبيعت کشور سرمايه‌گذاري شود.»
اعتمادي افزود: «مي‌توان 2 تا 3 شب اقامت برنامه‌ريزي کرد و به مسافر براي گشت وقت آزاد داد.»
بايد آنها که ايران را گشته‌اند،‌ مناطقي از اين دست را معرفي کنند تا بتوان يک برنامه 14 روزه طبيعت‌گردي براي مسافر خارجي در نظر گرفت.

وي گفت: «در اين سفر به جايي به نام "کُوار" رفتم که حکم ييلاق دارد،‌ يعني مردم اورامانات تابستان را آنجا سپري مي‌کنند و زمستان را در اورامانات هستند. البته مردم اين منطقه عشاير نيستند ولي ييلاق و قشلاق مي‌کنند. کوار با پاي پياده حدود 2 تا 3 ساعت و با ماشين حدود 45 دقيقه از اورامانات فاصله دارد. کوار جايي بسيار زيباست که محل نگهداري حيوانات اهلي گاو،‌ گوسفند و بز است. در نتيجه گردشگر مي‌تواند با سبک زندگي مردم اين منطقه آشنا شود.»
عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان درباره جاي گرفتن اورامانات در يک تور گفت: «بهترين راه شناساندن منطقه،‌ دعوت از آژانس‌داران و خبرنگاران خارجي است چون مردم به اين گروه بيشتر اطمينان مي‌کنند. اين کاري است که از عهده بخش خصوصي برنمي‌آيد و لازم است بخش دولتي اقدام کند.»
سيروس اعتمادي در پاسخ به خبرگزاري CHN درباره امکان معرفي در نمايشگاه‌هاي گردشگري گفت: «تا زماني که بتوان سفري ويژه‌ي معرفي تورهاي طبيعت‌گردي برنامه‌ريزي کرد،‌ لازم است بخش عمده‌اي از نمايشگاه‌ها را به معرفي تورهاي طبيعت‌گردي اختصاص پيدا کند. راهنما و بروشور داد و عکس و فيلم نمايش داد.»
وي ادامه داد: «علاوه بر اورامانات،‌ منطقه چلگرد در چهارمحال و بختياري نيز ظرفيت طبيعت‌گردي براي گردشگر خارجي دارد. در اين منطقه عشاير واقعي زندگي مي‌کنند و يک برنامه 3 تا 4 روزه پياده‌روي جواب مي‌دهد.»
عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان معتقد است: «بايد آن‌ها که ايران را گشته‌اند،‌ مناطقي از اين دست را معرفي کنند تا بتوان يک برنامه 14 روزه طبيعت‌گردي براي مسافر خارجي در نظر گرفت.»
وي از مشکلات طبيعت‌گردي گفت: «براي عمومي شدن طبيعت‌گردي کمپينگ لازم است،‌ در حالي که در ايران امکانات کمپ نداريم.»
اعتمادي توضيح داد: «گردشگران ماشين‌هاي مسافرتي مي‌خرند که بسياري از امکانات را دارد. اين گروه در هر مقصدي،‌ در مکان‌هاي مخصوص کمپ اقامت مي‌کنند که ضمن داشتن سرويس بهداشتي و حمام،‌ امنيت نيز برقرار است.»
وي افزود: «گردشگري که با چنين ماشيني به ايران مي‌آيد،‌ مکاني براي ماندن ندارد و معمولاً ماشين بزرگ خود را بيرون شهر مي‌گذارند و با ماشين توريستي به شهر مي‌آيند. در حال حاضر فقط آرامگاه امام (ره) پذيراي اين گروه از گردشگران‌ است که مسئولان آن نيز خيلي با مسافران مهربان بوده و به آنها مي‌رسند.»
اعتماي پيشنهاد داد: «بايد نگاهي به الگوهاي موجود در دنيا داشته باشيم و کمپ‌هايي متناسب با شرايط کشور ايجاد کرد.»
عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان خاطرنشان ساخت: «گزارش آنها که با ماشين سفر مي‌کنند،‌ بهترين تبليغ خواهد بود. و بايد در نظر گرفت اين افراد دوست و رفيق زياد دارند و معمولاً‌ عضو انجمن‌ يا باشگاه‌هاي طبيعت‌گردي هستند. در اين صورت ايران به يک مقصد عمومي تبديل مي‌شود.»


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


Specialized Tourism, Environment Committee for Children
TEHRAN (IREN) – An specialized committee for children tourism and making them familiar with the subject came to exist as a branch of Physical Education Organization, according to Iren (Iran Non-Government Environment News Agency).

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آخاني

وقتي دکتر آخاني عصباني مي شود!
کجای دنیا تالاب را لایروبی می کنند؟
  دکتر حسین آخانی استاد دانشگاه و کارشناس نامدار محیط زیست و منابع طبیعی ایران را به ملایمت و نرمخویی میشناسیم. اما ماجرای فراخوان برای لایروبی تالاب گاوخونی ایشان را هم بسیار عصبانی کرده است.

دکتر آخانی در پانوشتی که برای خبر ایرن در همین باره نوشته اند، برآشفتگی خود را اینگونه بازتاب داده اند:
"باز هم بودجه ریزگرد کیسه ای شد برای مشتی حرام خوار و شارلاتان تا بخواهند تالاب را لایروبی کنند!! در کجای دنیا یک تالاب طبیعی را لایروبی می کنند. اگر دست به بستر تالاب زده شود و رسوبات آن جابجا شوند مفهوم تالاب از دست می رود. مگر تالاب حوض و استخر است که لایروبی شود. این چهار میلیارد تومان را به وزارت نیرو بدهند 4 میلیارد آب بخرند و در زاینده رود رها کنند. آب خودش بلد است چکار کند، کجا برود و کدام نیاز را برآورده کند. خاک عالم بر سر اینهمه نادانی و حماقت و جهالت که دست از سر محیط زیست ما بر نمی دارد."



کد خبر :7353   زمان مخابره: 14:54:52 - 16/3/1391
// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درياچه بختگان 1

آخرين وضعيت تالاب‌هاي قرمز ايران:
حيات با بختگان يار نيست؛ فلامينگوها رفتند
جنگل‌هاي دور و نزديک، درختان درهم فشرده انجير ديم و کشتزارهايي تو در تو، هواي مطبوع و دلنشين صبح‌گاهي، سايه پرندگان سرخ‌بال و انواع مختلف پرندگان مهاجري که خستگي مهاجرت از سيبري و دورترين نقاط شمال تا بختگان را در سايه‌سار زيباي ساحل جزاير درياچه از تن به‌در کرده و بال به سينه آسمان گشوده‌اند؛ هم اينک همه اينها جز خاطره‌اي مانده بر ذهن مردمان شرق فارس نيست.

بختگان بزرگ، ديگر ردي سفيد برجا مانده بر زمين است که بچه‌هاي هفت ساله، خاطره‌اي از آن در ياد ندارند، بختگان زيبا، حالا خاکي است، لب شور و تلخ که حتي بذر را به‌دل نمي‌گيرد، خاکي که بوي مهاجرت مي‌دهد، بوي ويراني، بوي بادي که ذرات معلق نمک برجا مانده از درياچه خاطرات را در هوا معلق کرده و بر برگ و بار ديگر گياهان مي‌نشاند و خاکستري مي‌شود تا از منطقه‌اي که روزي آباد بود، زميني لم‌يزرع برجا گذارد.

روزگاري اينجا بخت با حيات يار بود، از حيات وحش گرفته تا درختان و گياهان و انسان؛ اما اکنون، نمک بر بخت زخم‌خورده همه پاشيده شده، نمکي که مهاجران سيبري را به سمتي ديگر کشانده و درختان و درخت‌چه‌ها را از دوري يار سرافکنده کرده و مردمان را به سوي شهرها رهسپار کرده است.

به گزارش ايسنا، بختگان و ساحل طولاني چهارمين درياچه بزرگ ايران، اکنون نه پناگاه وحش است و نه کشتزار، نه ماواي آدم‌ها براي آنکه لختي تن از سختي زندگي بياسايند و نه محلي براي تجديد نسل پرندگان مهاجر؛ امروز بختگان، شوربخت از نامرادي‌هايي که انسان در حقش روا داشت، چشم به آسمان و لطف خدا دوخته تا شايد باران، تن خشکيده‌اش را بشويد و آبي کند.


ساعت به 9 صبح نرسيده بود که اولين روستاي حاشيه بختگان از سمت شهرستان‌هاي "ني‌ريز" و "استهبان" را گشتي زديم، روستاهايي که مردمانش ديگر اميدي برايشان باقي نمانده که دل به آن بسته و سحرگاهان از خواب بيدار شوند، پلک‌هاي روستاها، از خواب بيش از حد پف کرده و گرد رخوت بر در و ديوارها نشسته است.

نزديک‌ترين روستاها، بيشترين آسيب را از خشکي ديده‌اند، موتور‌هاي برقي و گازوييلي چاه، ديگر حتي نم هم بالا نمي‌کشند، چه رسد به آب؛ اغلب اطاق‌هاي ساخته شده به‌عنوان موتورخانه، خراب شده و ديوارها فروريخته و مدت‌ها از آخرين استارتي که خورده‌اند، مي‌گذرد!

چاه‌هايي دورتر که هنوز ساعتي در روز آبي از دل زمين بالا مي‌کشد هم، شوري سنگين آبي که بالا مي‌آورند، لب‌هايشان را مي‌سوزاند، آبي که از شوري زياد تلخ شده و حتي به‌کار کشت هم نمي‌خورد.


"سهل‌آباد" بيشترين ميزان آسيب را ديده، سهل آبادي که روزگاري بزرگترين روستاي حاشيه بختگان به‌شمار مي‌رفت، حالا آنقدر خسته است که مردمانش حوصله حرف زدن هم ندارند، تلخ نگاهت مي‌کنند، به چشم غريبه‌اي که جز آمدن و ديدن و رفتن، کار ديگري ندارد، غريبه‌اي که مانند صدها غريبه ديگر در نهايت، سري از تاسف تکان مي‌دهد و بعد از دقايقي گرما و گرد و غبار نمک، خسته‌اش کرده، براي هميشه از آن نقطه دورش مي‌کند. روستايياني که مدت‌هاست فراموش شدن را قبول کرده‌اند و هيچ چاره‌اي جز مهاجرت براي نجات زندگي جوانانشان، براي خود نيافته‌اند.


روستاي "محمد‌آباد" اما اگرچه آسيب‌هاي زيادي را متحمل شده، اما هنوز هم از ميان 1300 ساکني که برايش مانده، مردماني هستند که حوصله حرف زدن دارند، کشاورزاني گشاده‌رو و متبسم، که با وجود تلخي و نگراني عميقي که بر چهره‌هايشان خط و رد انداخته، حرف‌هايي براي گفتن دارند.

يکي از کشاورزان محمد‌آباد، مي‌گويد: اي واي بر بختگاني که خشک شد، ديگر کو بختکان، بخت ما هم با بختگان خشکيد! حالا کسي ديگر سراغ روستاهاي بختگان را نمي‌گيرد.


"حسين محمدي" افزود: سخت زندگي مي‌کنيم، خيلي‌هايمان از اينجا رفته‌اند، آنها هم که مانده‌اند حالا ته‌مانده اميدشان را جمع و جور کرده‌اند و هر روز يک چشم به کف ترشيده بختگان دارند و يک چشم به آسمان که شايد ببارد.

اين کشاورز گفت: امسال هم باران آمد، اما کسي با اسب نيامد تا خبر شادي‌آوري از بختگان برايمان داشته باشد، باران به‌حدي بود که لب‌هاي بختگان را خيس کند و دلش را بسوزاند! آنقدر نبود که به قلبش نفوذ کرده و دوباره به کارش بيندازد.

او گفت: حالا روستا پر از بچه‌ها و مسن‌ترها هست، آنها که جوان و ميان‌سال هستند، براي کار و کسب درآمد راهي شهرها شده‌اند، اين کشت و کشاورزي‌ هم معلوم نيست با وضع موجود آب، چقدر ديگر دوام داشته باشد.

اما خوب که گوش مي‌کردي، الحمدلله مدام از زبانش شنيده مي‌شد، از ميان لب‌هاي چروکيده‌اش، کلماتي که از دل بر مي‌آمد و بر دل مي‌نشست.


عضو شوراي اسلامي روستا هم حرف‌هايي داشت، حرف‌هاي يک معلم بازنشسته که عمري را با بختگان گذرانده بود و حالا خوب مي‌دانست که چه بر سر درياچه‌‌اي که همه آبادي روستاي آنان و روستاهاي اطراف بود، آمده است، بختگاني که با خشکي‌اش، حيات همه منطقه را به پرتگاه نابودي کشانده است، حياتي که آخرين نفس‌هايش را با زحمت دم و بازدم مي‌کند.

علي محمدي گفت: اين مردم اگر چه لبخند مي‌زنند اما دل‌شان خون است، خسته هستند، پاي انقلابشان، پاي نظامشان، پاي امام‌شان، محکم ايستاده‌اند، اما دلشان شکسته، احساس غربت مي‌کنند، احساس تنهايي.

او ادامه داد: روزگاري در اين ايام صداي پرنده‌ها بود و نفس‌هاي آميخته با رطوبت حيات بخش بختگان، رطوبتي که گياه و حيوان و انسان از آن زندگي مي‌گرفتند و شادابي اما حالا هوا گرم است، خشک، با گرد و غباري که چشم و گلو را مي‌سوزاند و بهانه‌اي به خيلي از چشم‌ها مي‌دهد که قطره اشکي بر ماتم بختگان به گونه سرازير کنند.


محمدي گفت: خشکي بختگان يعني پايان حيات، يعني نقطه آخر بر سطر زندگي روستاها، کشاورزان، دامداران و همه جانداراني که خداوند از اين آب، برايشان حدي مقرر کرده بود.

عضو شوراي اسلامي روستاي محمد‌آباد ادامه داد: روزهايي را ما به‌ياد داريم که قد گياهان پنبه در کشت‌زارهايمان بلندتر از قد متوسط اهالي بود، گم مي‌شديم در سفيدي پنبه‌زارهايمان، اما امروز پنبه‌ها با زحمت از خاک سر بيرون مي‌آورند، با زحمت به قد زانوي پيرمردان روستا مي‌رسند.

اين تمام توصيف او از بختگان و روزگاري که بر آنها گذشته، نيست، "محمدي"، گلايه‌ها دارد، بغضي فروخورده است، بغضي که با زحمت در گلو نگاه داشته تا مبادا ميهمانانش با شکستن آن آزرده شوند.


اما بغض را مي‌شود در کلمه، کلمه جملات اين دبير بازنشسته ادبيات، خواند، وقتي از پوره‌هاي ريز نمک مي‌گويد که با اندک نسيمي از سينه بختگان خشک شده برخاسته و بر برگ و بار درختان و کشت‌هاي منطقه مي‌نشيند، بغض او با بغض بختگان گره مي‌خورد و سينه شنونده را به هم مي‌فشارد.


"محمدي" با دست، کوه‌هاي آن سمت را نشان مي‌دهد، جايي که در نزديکي سهل‌آباد، جزيره‌اي از جزاير سه‌گانه ميان بختگان بود و حالا فقط سرابي از آن برجا مانده، کوه‌هايي که در آن ساعت از روز، ارغواني رنگ شده‌ است و پژمرده!


او همراه با دستي که پهنه بختگان را نشان‌مان مي‌دهد، مي‌گويد: روزگاري اينجا تا چشم کار مي‌کرد آب بود اما هم‌اينکه بشر به ترکيب طبيعت دست زد، بي آنکه خوب به عاقبت کارش انديشه کرده باشد، نظم کار برهم خورد؛ از وقتي که مسير شريان‌هاي حياتي بختگان يک به‌يک بسته شد، خشک شدن درياچه را در پيشاني و عاقبتش نوشتيم و آنها که پيرتر و عاقل‌تر بودند اين هشدار را دادند و خيلي‌ها نشنيدند، يا شايد نخواستند که بشنوند و بخل آسمان هم در اين سال‌ها مزيدي بر علت شد تا امروز بر بخت خفته بختگان، مرثيه بخوانيم، مرثيه‌اي که تمامي ندارد.

محمدي مي‌گويد: دل کندن از وطن خيلي سخت است، اينجا زماني همه چيزش حيات و زندگي ما بوده و حالا در روزگار سختي، در روزگاري که خشکي به بختش افتاده، نمي‌توانيم تنهايش بگذاريم که از انصاف به‌دور است.


اين عضو شوراي محمد‌آباد، حرف دل مردم اين منطقه را هم مي‌زند، آنجايي که در مقام مقايسه بر مي‌آيد و مي‌گويد: حتما شما هم تلاش مسوولان اروميه را براي نجات درياچه‌شان شنيديد و ديديد، تلاشي که مسوولان فارس نکردند، تلاشي که از هم‌دلي بود و اينجا هرچه صبوري کرديم نشاني از آن نديديم.

محمدي ادامه مي‌دهد: سال‌هاست که فقط حرف مي‌زنند، اگرچه در اين سال‌ها حتي يک مسوول هم به اين روستا نيامد، از احوال مردمانش نپرسيد، اما دل‌خوش بوديم که حرف‌ها را مي‌شنويم و در جلسات براي بختگان دل‌مي‌سوزانند.


او گفت: سد "درودزن" کم بود، "ملاصدرا" و "سيوند" را هم بر سر راه شريان حياتي بختگان بنا کردند، مسيل را بستند تا بختگان چشمش به آسمان باشد، از آنسو، مردمان ساکن اطراف بختگان هم بي‌هيچ آينده نگري، دل زمين را سوراخ، سوراخ کردند و چاه‌هاي نيمه عميق و عميق حفر کردند و آب‌را از دل خاک بيرون کشيدند و خوشحالي کردند که آبي هست براي کشت‌زارهاي آبادشان، دريغ که هرچه هشدار داديم، موم در گوش‌هايشان بود و نشنيدند.


اين معلم کهنه‌کار اضافه مي‌کند: چاه‌ها برقي شد تا آب بيشتري بيرون بکشند و هر کس که چشم بر معرفت دل و حق ديگران بست، چاهي هم بدون مجوز حفر کرد و هيچ کس نيامد کسي را مواخذه کند، تا لب‌هاي بختگان شور شد، بازهم هشدار داديم و نشنيدند، آسمان بخلش گرفت، از اين همه بدي که ما در حق خودمان روا داشتيم، چشم برهم گذاشت تا مدتي بگذرد شايد متنبه شويم و ... حالا دلمان گرفته، حالا فهميده‌ايم که بد کرديم به خودمان به حيات بختگان، به آيندگان، به فرزندانمان.

محمدي گفت: ما حق پرندگاني را که آن همه راه از سيبري به اينجا مي‌آمدند، حيواناتي که غريزه به اين نقطه مي‌کشاندشان، حق درختان و طبيعت، حقي که خدا براي غيرانسان روا داشته بود را ناديده گرفتيم و حق خود پنداشتيم.

به گزارش ايسنا، اينجا که ايستاده‌ايم روزگاري آب بود؛ اينجا روزگاري تا زانو شايد هم تا کمر، در آب فرو مي‌رفتي، اين درختچه‌ها تا پيشاني، تن به‌‌آب مي‌دادند و اين زمين، حس زندگي در رگ‌هايش جاري بود.


لب‌هاي اين درياچه را ببين، گونه‌ها و اندامش را، چگونه پوست انداخته زير آفتاب گرمي که ديگر رطوبتي براي کاستن از حرارتش در فضا پراکنده نيست!

اينجا بختگان است، درياچه‌اي که روزگاري چهارمين درياچه بزرگ ايران بود، پناه‌گاه حيات وحش، آرامش‌گاهي براي سرخ‌بال‌ها، براي پرندگان مهاجر، براي پرندگاني که در ميانشان صدها گونه نادر هم يافت مي‌شد، پرندگاني که پروازشان از دور، لبخند را بر لب‌هاي هر رهگذري مي‌نشاند.

اينجا بختگان است، درياچه‌اي که يک‌سمت آن به "خرامه" در 50 کيلومتري شيراز و سمت ديگرش به 12 کيلومتري ني‌ريز در 200 کيلومتري شرق شيراز، مي‌رسد، درياچه‌اي که وسيع بود، سفره‌اي پر از نعمت، درياچه‌اي که طي چندسال، عمر چندهزارساله‌اش را به نقطه انتها رسانديم و حالا حتي براي خواندن مرثيه کنارش جمع نمي‌شويم.

اينجا بختگان است، درياچه‌اي که مي‌توان حيات را دوباره به آن بخشيد، مي‌توان لب‌هايش را شفا داد، تن پوسته پوسته شده‌اش را التيام بخشيد، مي‌توان برايش کاري کرد، اگر همت کنيم، اگر دست‌به دست هم بدهيم، مي‌توان باقي‌مانده حيات وحش منطقه را از نابودي کامل نجات دهيم.

اينجا بختگان است، باور کنيم که مردمان اين سامان آرام آرام، خانه و کاشانه را رها کرده به سمت آبادي‌هاي ديگر کوچ مي‌کنند قبل از آنکه رگ حياتشان همانند اين درياچه، خشک شود، باور کنيم ظلمي که در حق آن کرده‌ايم و به‌دنبال جبران آن باشيم، جاي آنکه در پي يافتن مقصر و تقصيرها، خاطرات را واکاوي کرده و لابه‌لاي گذشته، کاوش کنيم.

اينجا بختگان است، شرق استان فارس، پناه‌گاه حيات وحش، سطري که نقطه پايان براي آن نمي‌توان و نبايد گذاشت...


کنار "فامور" هم که مي‌رويم همين قصه تکرار لب‌ها و ذهنمان مي‌شود، قصه خشکي، قصه کساني‌که نه‌تنها برتن خسته و خشکيده اين درياچه آب‌شيرين مرهمي نگذاشتند و ترک‌هايش را التيام نبخشيدند بلکه لودر و بلدوزر به جانش انداختند تا راهي احداث کنند! راهي که از ميان دل پريشان مي‌خواست بگذرد.

سال قبل هم نوشتيم، سال‌قبل از "فامور" گفتيم که انگار مي‌دانست چه پريشاني‌ها در طالع دارد که نام پريشان را همه‌گيرتر کرد تا فامور، از درياچه‌اي که از نظر کارشناسان بسيار با اهميت‌تر از درياچه اروميه و بسياري از درياچه‌هاي کشور بود.

سال قبل از گفته‌هاي "قاسم ديانت" که بارها و بارها در مقام مسوول حفاظت محيط‌زيست فارس، استمداد طلبيد و دست ياري دراز کرد به سمت ديگران اما کسي دستش را نفشرد.

سال قبل از گفته‌هاي "مظفر مختاري" گفتيم، از اينکه بعد از چهارسال رييس شوراي اسلامي استان پا جاي پاي نمايندگان مردم استان در مجلس گذاشته و برسر مسوولان فرياد زده که آهاي بداد برسيد همه درياچه‌هاي اين استان چهار اقليم خشکيد، اما آنقدر که براي اروميه و درياچه اروميه، براي زاينده رود و گاوخوني، مرثيه‌ها درکشور خواندند و يار جمع کردند، هيچ کدام از مسوولان فارس حرکتي به‌خود ندادند.

سال قبل، ايام مهر ماه بر ذهن‌ها چنگ کشيديم، مرثيه‌اي بر پريشان و بختگان خوانديم و اشکي بر مرک "کافتر" و "ارژن" و "طشک" و همه درياچه‌هاي زيباي فارس ريختيم اما در تنهايي صدايمان پژواک شد و به‌گوش خودمان خزيد.

امروز بار ديگر در روزهايي که مجلس نهم قدم براي حرکت برمي‌دارد، يار مي‌طلبيم، ياري که بيايد و قدمي براي پايان بخشيدن به شوربختي‌هاي شيرين‌ترين درياچه کشور و نادر‌ترين زيست‌گاه آبي حيات وحش ايران بردارد.

امروز با اين اميد گزارشي از فامور و بختگان مهيا کرده‌ايم که شايد نمايندگان کازرون و ني‌ريز و اقليد و خرامه و شيراز و ديگر نقاط فارس به‌خود نهيبي بزنند و دستي بجنبانند و کاري بکنند.



به گزارش ايسنا، باور کنيم که بيش از هشت سال است چوب سوء مديريت بر تن درياچه‌هاي فارس ردي از درد انداخته، تصميمات بدون دورانديشي با خست آسمان و خشکي اقليم درهم آميخته تا سرنوشتي براي زيباترين گردشگاه‌هاي طبيعي و تاريخي فارس رقم بخورد که حتي در خواب هم نمي‌ديديم.


امروز تاريخچه‌ها را ورق مي‌زنم که به عادت گزارشگري، پيشينه‌اي براي بختگان و فامور(پريشان) بنويسم اما آنقدر از موقعيت اين دو درياچه و ديگر درياچه‌هاي فارس نوشته‌ايم که نيازي به گفتن دوباره نيست، گفتن از کنوانسيون رامسر، گفتن از اين که هر دوي اين درياچه‌ها جزو محيط‌هاي ثبت و حفاظت‌شده محسوب مي‌شدند.

گفتن از اين‌که کارشناسان پيش از اينها براساس اسناد و مدارک بارها و بارها هشدار داده بودند که اگر فلان سد را بسازيد، اگر فلان کارخانه را احداث کنيد، اگر فلان قدم را برداريد و آن يک قدم ديگر را برنداريد، اين درياچه‌ها خشک مي‌شوند، نابود مي‌شوند اما آنهايي را که خواب هستند مي‌توان بيدار کرد ولي کساني که خود را به‌خواب زده‌اند هيچ کس قادر نيست بيدار کند.

حالا هرچه چشم به افق مي‌دوزيم ديگر از "فلامينگوها"، "کبوتران دريايي"، "درناها"، "مرغان آبي" و "ماهي‌خوار" و ده‌ها نوع پرنده ديگر که همه ساله طراوت و شادابي را به فارس مي‌آوردند، خبري نيست، در افق جز گرد و غبار نمک هيچ اميدي ديده نمي‌شود.

شايد حافظه مسوولان ياري نکند اما حافظه آرشيوها کمک خواهد کرد، طي سه‌سال گذشته هشدارهاي جدي از طرف مسوولان و مردم، منتشر شده است، بارها هشدار داده‌ايم که فاجعه‌اي بزرگ در راه است و امسال آخرين هشدار خواهد بود، اگر به‌زودي گامي درست و بنيادين براي "فامور" و "بختگان" و "طشک" برداشته نشود، شهرهاي بزرگ فارس شاهد مهاجراني خواهند بود که گرد نمک بر سر و روي آنان و زندگيشان، نشاني خانه‌هاي قبلي‌شان را مي‌دهد!

اگر مسوولان هشدارها را جدي نگيرند بخش اعظمي از کشاورزي در منطقه شرق و جنوب فارس براي هميشه نابود مي‌شود. اگر راهکاري اساسي نينديشند، ديگر بايد به‌دنبال شغل براي کشاورزان مهاجر و خانواده‌هاي آنان در شهرها باشند.

بارها کارشناسان و مسوولان در فارس از علت‌هاي انساني خشکيدن تالاب‌ها و درياچه‌ها گفته‌اند؛ تبديل چند ده هزار هکتار از اراضي مجاور به زمين‌هاي کشاورزي، از بين رفتن پوشش گياهي درياچه به واسطه زهکشي، تغيير خصوصيات فيزيکي و شيميايي آب درياچه، اجراي پروژه‌هاي مختلف ذخيره‌سازي و انحراف آب همانند پروژه سد "درودزن" در دهه 1350، احداث سد سيوند از آغاز سال 1371 و اخذ تصميم درباره ساخت سد ملاصدرا در سال 1377 تنها بخشي از عوامل نابودي درياچه بختگان است.

عواملي مانند پروژه آبياري گسترده اراضي بالادست رودخانه "کر" که منجر به کاهش شديد دبي آب ورودي به پارک ملي و خشک شدن کامل ورودي آب به درياچه شده است، وجود معادن سنگ چيني در ضلع شرقي پناهگاه حيات وحش، چراي حدود 60 هزار راس دام که 40 هزار راس آنها مازاد به حساب مي‌آيند، احداث چند رشته زهکش به طول تقريبي 70 کيلومتر در اراضي تالابي دشت کربال و تبديل آن به اراضي کشاورزي که منجر به ايجاد اختلالاتي در وضعيت هر دو درياچه شده است و جمع‌آوري و ورود پساب‌هاي صنعتي و کشاورزي شهري از طريق دو جريان "کر" و "سيوند" و زهکشي و واگذاري بيش از حد اراضي ملي ضلع جنوبي براي توسعه امور کشاورزي و ده‌ها مورد ديگر، همگي دست به دست هم داده‌‌اند که اين درياچه‌ها را خشک کنند و از آن طرف هم انگار مسوولان گوش‌هايشان را گرفته‌اند.

انگار خود را به‌خواب زده‌اند که باز هم در نزديکي‌هاي درياچه بختگان، آبادي‌هايي را مي‌بينيم که هر يک از بيست خانوار ساکن در آن در حياط و مزارعشان، دو يا سه حلقه چاه حفر کرده‌اند و آب را تا دلتان بخواهد از دل زمين بالا مي‌کشند، آبي که مي‌تواند بستري براي نجاب "بختگان" و "فامور" و "کمجان" و "طشک" باشد.

به گزارش ايسنا، باور کنيد که اين‌روزها، ما حق حيات را از پرندگان و چرندگان گرفته‌ايم، حق آب و حياتي که خداوند به آنان عطا فرموده بود، خودخواهي و بي‌تدبيري ما انسان‌ها، از آنان ستانده و اگر چاره نکنيم، حيات روستاهاي اطراف اين درياچه‌ها هم به سرنوشت پرندگان مهاجري تبديل خواهد شد که ديگر به اين سامان پر نکشيدند.

يکي از اهالي روستاي سهل‌آباد به ايسنا گفت: اگر من از وجود چاه‌ها در لايه خرمي اطلاع‌دارم، پس اطمينان داشته باشيد که حداقل کارشناسان جهادکشاورزي و سازمان آب و ديگران هم مي‌دانند، بايد آستين همت را بالا بزنند و جلوي هرچه بي‌قانوني است بگيرند.

اين مرد که خانواده‌اش دو سالي است به ني‌ريز مهاجرت کرده‌اند، ادامه داد: هنوز هم مي‌توان براي نجات اين درياچه‌ها راهکاري انديشيد، بايد همه دست به دست هم بدهيم و به‌جاي جلسه‌هاي بي‌نتيجه، به ميدان عمل قدم بگذاريم.

هنوز براي يافتن راه نجات، فرصت هست؛ اگرچه ممکن است راه طولاني باشد و ناهموار، اما نجات بختگان و فامور و طشک و کافتر و ارژن، به معناي نجات زندگي در اقصي‌نقاط استاني است که چهار اقليم آن هم با خشکيدن درياچه‌هايش با خطر مواجه شده است.

به گزارش ايسنا، بر اساس اعلام کنوانسيون رامسر(کنوانسيون جهاني حفاظت از تالاب‌ها)، تالابهاي ذکر شده در اين گزارش در فهرست تالاب‌هاي در معرض تغييرات شديد اکولوژيکي(مونتروليست) قرار گرفته‌اند.


// www.iren.ir //
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

Hi MY FRIEND:"> blushing:"> blushing:"> blushing:"> blushing
HAPPY ENVIRONMENT DAY
<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P
party<:-P party<:-P party
<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party<:-P party
World Environment Day (WED) is celebrated every year on 5th June to raise global awareness of the need to take positive environmental action. It is run by the United Nations Environment Programme (UNEP).
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دکتر نوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: تالاب بين المللي هامون يكي از تالاب هاي مهم دنيا و بزرگترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران محسوب مي شود كه با مساحتي حدود 5700 كيلومتر مربع و دامنه عمقي 1 تا 5 متر در ناحيه كويري و بياباني شرق كشور، در منطقه سيستان و در محدوده 60 درجه و 39 دقيقه تا 61 درجه و 35 دقيقه طول شرقي و 31 درجه و 15 دقيقه تا 31 درجه و 32 دقيقه عرض شمالي واقع گرديده است.  

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: منطقه حفاظت شده هامون بدليل قرار گرفتن در مركز مناطق كويري و نيمه كويري كشورهاي ايران و افغانستان، تنها مأمن زيست پرندگان مهاجر در اين خطه محسوب مي شود و به همين دليل از بعد ملي و بين المللي قابل توجه بوده و توسط سازمان بين المللي حفاظت و حمايت از پرندگان به عنوان زيستگاه با اهميت پرندگان ( IBA ) معرفي شده است.  

نوری بیان کرد: اكوسيستم هامون در زمان پرآبي منحصر به فرد است، آب شيرين، زمين هاي باتلاقي، پخش آب حاصل از طغيان رودخانه ها، نيزارها، و تنوع زيستي بالا از جلبك ها گرفته تا حشرات و ماهيان باعث شده تا اين منطقه مأواي صدها هزار پرنده بخصوص پرندگان آبزي و كنارآبزي باشد؛ اما جمعيت آن ها رابطه مستقيمي با ميزان آب و پوشش گياهي موجود در درياچه دارد.  

وی اظهار داشت: هامون يك منبع آبي مناسب براي مصارف كشاورزي و دامداري است. در سال هايي كه آب كافي وجود دارد در اثر وزش بادهاي موسمي و شديد، آب در اراضي مسطح دشت سيستان پيشروي نموده و مراتع درياچه را آبياري مي نمايد . پس از عقب نشيني، مراتع غني و سرسبز، منبع اصلي تغذيه هزاران رأس دام محسوب مي شوند.  

وی تاکید کرد: نيزارها و گياهان آبزي با كاهش سرعت آب، فرصت ته نشيني رسوبات را افزايش داده، از ته نشيني مواد فرسايش يافته در مجاري و منابع آبي و بروز مشكلات زيست محيطي جلوگيري مي كنند. علاوه بر آن ، پوشش گياهي تالاب به صورت بادشكن عمل نموده و با تثبيت خاك از فرسايش بادي كه مهمترين معضل منطقه سيستان است پيشگيري مي كند.

منبع : ایسنا

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اكولوژي گياهي ورابطه آن با چراي دام

 

بوم شناسي يا اكولوژي عبارت است ازمطالعه ي روابط متقابل بين موجودات ومحيط.

مرتعداري ، بوم شناسي كاربردي است زيرا باهدف افزايش بازده توليدي به نفع بشردر زندگي موجودات وگاهي محيط آنها دخالت  مي كند.

* Herbage: اغلب متخصصان مرتع به كارمي برند كه عبارت است از زيست توده كليه ي اندام هاي علفي درلحظه اي اززمان.

معمولا تمامي گياهان را دام ياساير علف خواران نمي خورند زيرا برخي ازقسمت هاي آن ها ممكن است دردسترس نباشند (مثل برگ هاي درختچه هايي كه براي گوسفندان دردسترس نيست ياگياهان خاردار) يا اينكه دربرنامه حفاظت ازمرتع تعداد دام درحدي باشدكه برخي ازقسمت هاي علوفه چريده نشود.

*Forage ياعلوفه : عبارت است ازبخشي ازHerbage كه قابل استفاده دام هاي چرنده است لذا مقدار Forageهمواره كمتراز Herbage مي باشد.

* فيتوسنوز(Phytocenosis): تمام گياهاني كه دريك محيط واحد ومشخصي مي رويند يك فيتوسنوز راتشكيل مي دهند.

*بيوسنوز(Biocenosis): تمامي گياهان،جانوران وانسان  (به طوركلي كليه موجودات زنده)كه تحت شرايط واحد محيطي زندگي مي نمايند راگويند.

* ژئوسنوز(Geocenosis): بخش غيرزنده اكوسيستم است كه درآن عوامل خاك واقليم مطرح است.

* بيوژئوسنوز(Biogeocenosis) : بيوسنوز+ ژئوسنوز

* ميدان اكلوژيك(Ecological  Amplitude): هرموجودزنده اي درطبيعت داراي ميدان اكولوژيك ويژه اي است كه درنتيجه تطابق هماهنگي متعادل وخواص فيزيلوژيكي آن موجود به وجود مي آيد. هرقدرميدان اكولوژيك گونه اي وسيع ترباشد انتشارات آن گونه درمحيط هاي مختلف وسيع تر مي شود.

اين گياهان راكه درهمه جا مي رويند وداراي ميدان اكولوژيك  وسيعي مي باشندگياهان همه جائي(Cosmopolite) مي نامند مثل بيشتر علف هاي هرز.

اگرميدان مزبوركوچك باشد انتشارات گياه به محيط خاص محدود مي گردد كه به «بومي يك محل» مي گويند.

* گياهاني كه اززمان قديم درمنطقه رويش خودباقي مانده اند به نام گياهان اتوكتونوز (Authocthonous) ناميده مي شوند.

*گياهاني كه درزمان هاي اخيربه نقطه اي مهاجرت كرده ودرآن محيط جديدسكني گزيده اندبه نام گياهان آلكتونوز(Authocthonous) مرسومند.

*كليه افراديك گونه كه آزادانه تلقيح مي شوند وبارور مي گردند ونيازاكولوژي يكسان داشته باشنداكوتيپ (Ecotype) ناميده مي شوند.

آتش سوزي درمراتع:

فوايد:

1- با اين عمل قسمتي ازاندام هاي هوايي گياه تبديل به خاكستر مي گردد وعناصري مثل كلسيم، فسفر، پتاسيم وموادمعدني ديگردرخاك بالا مي روند.

2- باعث محدوديت توسعه ي گياهان خشبي درمراتع مي شود.

3- باعث ازبين رفتن تخم يا لاروحشراتي مي شودكه به مرتع خسارت مي زنند.

4- برخي گياهان مثل شال دونه،تيل(Eragrostis  curvula) به صورت فشرده سبزشده ومحيط رابراي رشدنامساعد مي كنندكه آتش سوزي باعث تهويه ي خوب وبهبودوضع مرتع مي شود.

مضرات:

1- ازدست رفتن موادآلي گياهان(بسياراهميت بيشتري نسبت به ازت ومواد ديگراضافه شده به خاك دارد.)

2- تكرارآتش سوزي حالت ضعف عمومي درخاك مرتع ايجاد مي كند (بادادن كودو كاشتن گياهان لگومينوز مي توان جلوگيري كرد).

3- حرارتي كه آتش داردباعث تجزيه موادآلي وهوموس خاك ودر نتيجه كاهش حاصلخيزي وباعث مي شود ساختمان خاك تخريب شده وكلوئيدهاي خاك ازبين مي رود ودر نتيجه خاك غيرقابل تهويه ونفوذبه آب مي گردد.

آتش سوزي درشيب هاخطرناك تر است چون زمين هاي شيبدار حساسيت بيشتري به فرسايش دارند.

*اگرهدف ازايجادآتش سوزي ازبين بردن گياهان خاص است بايد قبل ازبذردادن آن اقدام نمودواگرهدف بالا بردن حاصلخيزي خاك است بايدبعد ازبذردادن اقدام كرد تا توسعه محصول علوفه اي هم اين مي شود.

درايران اغلب درتركمن صحرا اقدام به آتش سوزي مي كنندكه براي اصلاح مراتع مناسب است.ولي به طوركلي درشرايط آب وهوايي ايران(خشكي محيط) ووضيت پوشش مراتع ايران به هيچ وجه توصيه نمي شود.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گزارش دیگری از سلسله تخریب های جنگل های باستانی شمال

 در  منطقه حفاظت شده البرز مرکزی 

این بار شمشادستان های  صلاح الدین کَلا

 

قطعات پازل تخریب جنگل های باستانی شمال زمانی که کامل شود ، دیگر اثری از این جنگل ها ی حیاتی باقی نمانده و  بجای آن   چیزی جز حسرت برای ایرانیان  و  جهانیان و  شرمساری ابدی برای مسببین این تخریب ها بر جای نخواهد گذاشت .

 

 

گزارش از کانون دیده  بانان زمین : نسرین دخت خطیبی و فرشته موثق نژاد – اردیبهشت و خرداد 1387

دیگر همکاران : مینا محبوبی – طاهره ابوطالبی

 

  •  صلاح الدین کَلا   نام یکی از پنج سر جنگل داری  نوشهر (صلاح الدین کلا - خیرود کنار - گلندرود - عیمود  - کجورکه در پول مستقر است )

  • صلاح الدین کَلا  نام یکی از  18 محیط بانی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

  •   صلاح الدین  کَلا  نام یک مکان جمعیتی  در  دهستان " بلده کجور " بخش مرکزی شهرستان نوشهر

  •  صلاح الدین کَلا  نامی زرین در تبلیغات  باشگاه  جنگل خواران  شمال 

  •  صلاح الدین کَلا پیشکش سازمان جنگل ها  از میراث طبیعی ملی به  بنیاد مستضعفان برای دست مریزاد اجرای  طرح مخرب آزاد راه  تهران – شمال  و راه اندازی شعبه دیگری از زمین خواری در نوشهر !

 

کانون دیده بانان زمین   در پی سلسله  بازدید های خود از  جنگل های باستانی شمال در اردیبهشت و خرداد ماه   سال جاری از صلاح الدین کلا – ملاکلا –  اندرود ( انارور )- سی سنگان- تاج الدين کلا- پي کلا- علی آباد عسگرخان  و بخشی از مسیر رودخانه کجور (  نهر رودبار)  دیداری داشت . همه این مناطق  از نظر  موقعیت جغرافیایی جزو بخش  مرکزی شهرستان نوشهر  و همه جزیی از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی  بشمار می آیند .

در این گزارش ابتدا به ویژگیهای شمشاد و ارزش های شمشادستان های هیرکانی و نیز مشاهدات کانون دیده بانان زمین  اشاره  می شود  و سپس به بخشی از تخریب های مشاهده شده در حوزه صلاح الدین کلا پرداخته می شود

 

IRAN-CENTRAL ALBORZ   MOUNTAIN  -  PROTECTED AREA

نقشه منطقه حفاظت شده  البرز  مرکزی ( ماخذ : اطلس مناطق حفاظت شده ایران - سازمان حفاظت محیط زیست -سال 1386)

 

 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی ( شمالی )  در  نقشه های 1:500000   تدوین  نقشه :  کانون دیده بانان زمین 

IRAN-CENTRAL ALBORZ   MOUNTAIN  -  PROTECTED AREA

 

ویژگی های   شمشاد  خزری و ارزش های شمشادستان های  هیرکانی و مشاهدات دیده بانان زمین  

*شمشاد خزری ، شمشاد جنگلی  یا  شمشاد هیرکانی  با  نام علمی Buxus hyrcana  از گونه های پهن برگ و همیشه سبز جنگل های شمال  است که برگ هاي آن به رنگ سبز تيره و براق است. این برگ ها  سمي هستند و از اين رو مورد استفاده دام قرار نمي گيرد و هیچ بهانه ای برای متهم کردن دامداران به نابودی این درختان شگفت انگیز  وجود ندارد .

این گونه شمشاد با شمشاد ژاپنی Evonymus Japonica  ویا شمشاد ابلق Evonymus fortunei   و یا شمشاد گوشواره ایlatifolia  Evonymus که  جزو شمشاد های اصلاح شده و تزیینی هستند و در  تهران و یا سایر شهرها در پارک ها و باغچه ها مشاهده می شود،  کاملاً متفاوت است. این شمشاد های وحشی را باید از نزدیک دید، لمس کرد و در مقابل قامت کشیده و بلندشان که گاه تا 15  متر نیز میرسد سر خم کرد  تا زیبایی  تشبیه شاعرانه  شاعران  را حس کرد و آنگاه می توان تفاوت فاحش این گونه  سحر انگیز را  با شمشاد های شهری  متوجه شد و باور داشت که  تاخت زدن   این آخرین  زمرد های جنگل های خزری با  باشگاه  جنگل خواران  چه قدر ناعادلانه است و چه جفای بزرگی ست در حق یک ملت آنهم در سرزمینی خشک !

 *شمشاد هیرکانی جزو گونه های " رلیک " یا باستانی است که این صفت به عنوان یکی از شاخص های تنوع زیستی و  به تعبیری میراث جهانی است.   از سوی دیگر دارای  خصلت منحصر به بفرد یا بومی   ( آندمیک)  نیز  هست . به همین دلایل از اهمیت حفاظتی بسیار زیاد برخوردار است . در حال حاضر تنها چند  ذخیره گاه و پارک جنگلی در فهرست حفاظتی قرار دارند نظیر نمک آبرود – گرداب–خیبوس - جیسا و چشمه بلبل ( گرگان ) و چند منطقه کوچک دیگرکه متاسفانه مساحت مجموعه آنها تنها به  حدود 1000 هکتار می رسد .

* شمشاد هیرکانی در جامعه Querco Buxetum  که یک جامعه گیاهی مخصوص جلگه های خزری است قرار دارد . شمشاد در این جوامع با گونه های  افرا – توسکا – لرگ – داغداغان – راش– لیلکی – خرمندی و شب خسب  و .... همراه است .    همچنین گونه های علفی نظیر سرخس و  گرامینه  و تعدادی از گونه های خزه های خاکزی یا دار چسب بر روی شاخه های آنها رشد می کند،  البته  این ترکیب در  مناطق  مختلف شمال متفاوت است.  کانون دیده بانان زمین این گونه را در "آستارا"  با اشکوب بالایی " لرگ " Pterocarya fraxinifolia  و در  این منطقه به شکل متفاوت  با آشکوب بالایی " داغداغان Celtis AUSTRALIS و  آزاد یا ازدار  Zelkova carpinifolia   همراه با کرات(  لیلکی  ) Gleilitshia caspica  و سیاه ولیک  Crataegus melanocapa  ،  افرا campestre  Acer  و در برخی مناطق  کمی دور تر از  جلگه  همراه با راش Fagus Orientalis  مشاهده  کرد .

 در پارک جنگلی سی سنگان همراه با اشکوب بالایی " تیرهای چراغ برق "  و زیر آشکوب های  " چادر"  –"  تخت"  – " سماور"  –"  زباله " -  - " اسفالت"  و ... مشاهده شد  و شنیدیم که بزودی به آشکوب های این ذخیره گاه شمشاد  انواع وسایل شهربازی (نور – صدا – جیغ و داد  ) اضافه خواهد شد.

*شمشاد  درختی سایه پسند است و تحمل آفتاب شدید را ندارد. بنابراین جنگل شمشاد، اغلب بسیار انبوه و مرطوب است که این انبوهی را کانون دیده بانان زمین در ذخیره گاه  " اندرود"  Andarudمشاهده کرد.

به صورتیکه  حتی یک نفر به سختی می توانست از میان شاخ و برگ های آن عبور کند . این جنگل های انبوه با خزه های مرطوب زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات انواع گونه های دیگر گیاهی و جانوری شناخته شده و ناشناخته است. این بانک ژن بسیار غنی  می تواند زمینه تحقیقات گسترده ای  را فراهم آورد.بعلاوه سطح این جنگل ها  پوشیده ازگیاه خاک ( هموس ) بسیار  بسیار  ارزشمندی است ، خاکی که طی میلیون ها سال نقش ارزنده ای در تداوم حیات در این جنگل ها ایفا کرده است و در ایجاد اکوسیستمی که از دوران سوم زمین شناسی پایدار مانده است ،جایگاه مهمی داشته است . ولی متاسفانه  نه این جنگل ها و نه خاک آن  کوچکترین  بهایی در محاسبات دولت در تغییر کاربری ها ندارد به گونه ای که  به راحتی کوبیده ، تخریب شده و هر روز به انواع مختلف قربانی توسعه های بی سرانجام می شود از جاده کشی گرفته تا ویلاسازی تا اجرای طرح های گردشگری مخرب  و تا ....

جنگل های باستانی هیرکانی -     منطقه حفاظت شده البرز مرکزی( استان مازندران- شهرستان نوشهر - بخش مرکزی  )  

IRAN Ancient Hyrcanian Forest -Central  Alborz-Protected area 

تصویری از ذخیره گاه شمشاد  " اندرود"Andarud - شمشادBuxus hyrcana همراه با " داغداغان " Celtis AUSTRALISو پسکرانه ارتفاعات جنگلی  کجور

 عکس از نسرین دخت خطیبی  - اردیبهشت  1387

 

جنگل های باستانی هیرکانی -     منطقه حفاظت شده البرز مرکزی( استان مازندران- شهرستان نوشهر - بخش مرکزی  )  

IRAN Ancient Hyrcanian Forest -Central  Alborz-Protected area 

 عکس از نسرین دخت خطیبی  - اردیبهشت  1387

 

*بلندي این شمشاد  های هیرکانی گاه تا 15  متر  نیز می رسد  ولی ما در جنگل های این منطقه شمشاد هایی با بلندی بیش از 15 متر نیز مشاهده کردیم .  

* رشد شمشاد های جنگلی  بسیار کند و یه سالی یک میلیمتر  می رسد  . کانون دیده بانان زمین  در این منطقه شمشاد هایی را اندازه گرفت که  محیط دور درخت  آن 60 و حتی در یک نمونه 75 سانتیمتر بود( معادل 23/85 سانت قطر )  که نشانگر آن است  که قرنها از زندگی آنها می گذرد .

 * چوب  شمشاد به دلیل سخت بودن و دیگر ویژگیها ی آن بسیار گران قیمت است به گونه ای که برای هر یک شاخه آن که در گل فروشی ها یافت شود ، جریمه ای  معادل 60 (شصت ) هزار تومان تعیین شده است. اما جای تعجب و تاسف آنجاست که جنگل های صلاح الدین کلا را آتش می زنند و  شمشاد ها ی با ارزش آن را می سوزاند تا اراضی خالی از درخت را مورد معامله و سوداگری قرار دهند.

 

 جنگل های باستانی هیرکانی -     منطقه حفاظت شده البرز مرکزی( استان مازندران- شهرستان نوشهر - بخش مرکزی  )  

Buxus hyrcana-IRAN Ancient Hyrcanian Forest-Central  Alborz-Protected area

 عکس از نسرین دخت خطیبی  - اردیبهشت  1387

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


کشور پهناور ایران در جنوب غرب آسیا یکی از مناطق نیمکره شمالی است که به سبب برخی عوامل از جمله شرایط اقلیمی متفاوت، وجود کوههای مرتفع حصار مانند در اطراف، وجود کویر بزرگ مرکزی و با وسعتی بیش از 1640000 کیلومتر مربع، نوعی ویژگی و تنوع زیستی در هر گوشه و کنار خود دارد و در هر بخش آن، ترکیب خاص عناصر مختلف زیستی نوعی اکوسیستم ویژه بوجود آورده است. نواحی مختلف جغرافیای گیاهی در فلات ایران باعث جریان ژنتیکی عظیم در این منطقه شده و در نتیجه تنوعی خاص در گونه های گیاهی پدید آورده است که در مقایسه با کشورهای همجوار و برخی نقاط دیگر بسیار جالب است. برخی از گونه های گیاهی در حصار موانع طبیعی در سرزمین اصلی خود ایران به صورت بومزاد (اندمیک) محصور مانده و برخی به فراسوی آن حصار نفوذ کرده و در سرزمینهای دیگر پراکنده شده اند.  

بخش بزرگی از این سرزمین را نواحی بیابانی، نیمه بیابانی و کویری تشکیل می دهد. ساکنان نواحی بیابانی و نیمه بیابانی ایران همواره به پوشش گیاهی آن سخت وابسته بوده اند و هر کجا که پوشش گیاهی توانسته است میکروکلیمای مناسبی پدید آورد مردم در آنجا سکنی گزیده اند.

همین عرصه های محدود پوشش گیاهی به سبب تنوع آب و هوائی، توپوگرافی و ادافيكي بسیار متفاوت و ناهماهنگ است. ساکنان بومی و غیر بومی به علل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی، از این پوشش گیاهی، آگاهانه یا از سر ناآگاهی، بهره برداری مفرط و نامسئولانه انجام داده اند. این رویه انهدام تدریجی مراتع، جنگلها و پوشش گیاهی را در پی داشته است و پیوسته عرصه های گیاهی ایران را کوچکتر و فقیرتر و وسعت بیابانها را بیشتر کرده است. بنا بر این پوشش گیاهی موجود فعلی برای ایران اهمیت جدی بلکه حیاتی دارد و اکنون ضرورت حفاظت آن و کنترل بهره برداری معقول از آن بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.

مناطقی که به پوشش گیاهی آن صدمه بسیار شدید وارد شده است نه فقط باید مورد بررسی دقیق و برنامه ریزی شده قرار گیرد بلکه باید برای حفظ گونه های باقی مانده در آنها اقدام جدی چند جانبه به عمل آيد. یعنی بازکاری گونه های قابل تکثیر، بررسی علل انهدام گونه های از دست رفته، جستجو و یافتن نمونه های نادر، حفاظت از ژنومهای در حال انقراض و استفاده از آنها در برنامه های اجرائی ترمیم و بازسازی و توسعه پوشش گیاهی محیط.

یکی از علل ایجاد سایت فلور ایران، اطلاع رسانی از موجودی گیاهی ایران، روشن ساختن نقاط حساس پوشش گیاهی ایران مانند گیاهان نادر و در حال انقراض، گونه های اندمیک و .... است.

 پوشش گیاهی کشور ایران به طور اخص، معمولا از پهنه های محدود گسسته و پراکنده تشکیل یافته است. در صد پوشش این پهنه ها در نواحی شمالی و برخی نواحی شمال غربی و پر باران بسیار بالاست ولی در نواحی خشک و کم باران که تبخیر آن چندین برابر بارش است در صد آن بسیار پائین ولی در عوض تنوع گونه ای در آنها بسیار بالاست. تنوع گونه ای گیاهان در ایران رقمی چشمگیر دارد و در مقایسه ایران یکی از کشورهای کم نظیر جهان از این حیث است.

در ایران 167 خانواده از گیاهان آوندی وجود دارد که شامل 1215 جنس بوده، بعضی از آنها فقط دارای یک گونه و بعضی از آنها تا حدود 800 گونه دارند.

مجموع تاکسونهای موجود در ایران حدود 8000 است که شامل حدود 6417 گونه، 611 زیر گونه، 465 واریته، و 83 هیبرید است. از این تعداد حدود 1810 تاکسون بومزاد (اندمیک) ایران هستند. آمار فعلی مربوط به بررسی های انجام شده تا سال 1379 در هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران است. (احمد قهرمان و فریده عطار 1379)

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

در حال حاضر مهمترین علت انقراض و در خطر بودن پرندگان ، تخریب زیستگاه های این گونه ها در ایران و جهان است ؛ تالاب ها و جنگل هایی که در حال نابودی اند و درختانی که بی رویه قطع می شوند و با نابودی هر یک آشیانه و آشیانه هایی نیز نابود شده و به فراموشی سپرده می شوند. علاوه بر آن متاسفانه اسلحه و تفنگ های بادی در دست مردم زیاد است

آقای محمد توحیدی فر، دانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست چهار، پنج سال است روی پرندگان کار می کند. از او خواستیم ما را بیشتر با پرندگان ایران آشنا کند

‌چندگونه پرنده در ایران داریم؟

براساس آخرین فهرستی که در مجلات علمی چاپ شده ۵۱۷ گونه پرنده داریم. از این تعداد که متعلق به ۸۰خانواده و ۱۰راسته اند ، حدود ۳۲۰گونه شان در ایران زادآوری می کنند، ۹۰گونه مهاجر زمستانه اند و ۲۴گونه مهاجر عبوری اند. بقیه هم جزو پرندگان کمیاب ، اتفاقی و رها شده از قفس محسوب می شوند. اگر بخواهیم آماری بگوییم حدود ۷۰درصد پرندگان ایران مهاجرند که یا در زمستان وارد ایران می شوند یا در فصل تابستان برای زادآوری به ایران می آیند.

چه تعداد از این پرندگان گونه خاص ایران هستند؟

گونه اندمیک یا بومی انحصاری ، گونه ای است که در هیچ کشور دیگری مشاهده نشود. از این لحاظ ایران تنها یک گونه اندمیک دارد و آن هم گونه زاغ بور است. پرندگان زیادی هستند که خاستگاهشان فلات ایران است ، اما پرنده ایران نیستند؛ مثلا سینه سرخ ایرانی گونه ای است خاص فلات ایران اما جزو گونه های اندمیک ایران محسوب نمی شود.

پرندگان چگونه خود را آماده مهاجرت می کنند؟

پرندگان به خاطر بعد مسافتی که در پیش دارند باید خود را از لحاظ فیزیک بدنی و تغذیه آماده کنند. افزایش تغذیه پیش از مهاجرت منجر به افزایش چربی در بدن آنها می شود که این چربی در طول سفر به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. غیر از آن ، پرنده قبل از مهاجرت حالت بیقراری دارد. در مورد این رفتار پرنده ، روی گروههایی مثل سار یا سهره کار شده است که طبق مطالعات پرنده در قفس در فصل مهاجرت بیقراری از خود نشان می دهد و سریع تر بال بال می زند و تغذیه اش هم بیشتر می شود. اینها نشان می دهند پرنده به طور غریزی تمایل به مهاجرت دارد.

در حال حاضر کدام گونه های پرندگان در ایران در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند؟

تا الان حدود ۲۰مورد پرنده هستند که در خطرند. در ایران ۲ مبحث وجود دارد: یکی گونه هایی که از نظر اتحادیه جهانی حفاظت IUCN جزو گونه های در خطر محسوب می شوند و دیگری گونه هایی که از جانب قوانین سازمان محیط زیست ایران در معرض خطرند؛ مثلا ممکن است گونه پرنده ای در دنیا خیلی وضعش وخیم نباشد، اما در ایران در معرض خطر انقراض باشد. از میان گونه هایی که در معرض خطرند گونه درنای سیبری است.

پرندگان شکاری عمدتا در فهرست IUCN قرار دارند که یا در خطرند یا آسیب پذیر مثل بالابان. پرندگانی مثل خروس کولی شکم سیاه بشدت در معرض خطر و در بعد جهانی نیز در خطر انقراض قرار دارد. پلیکان خاکستری ، کورکور حنایی ، اردک سرسفید و… هم در خطرند.

چه عواملی پرندگان را در ایران در معرض خطر قرار داده است؟

مهمترین مساله ، تخریب زیستگاه است ؛ تخریب زیستگاه از چرای دام مفرط گرفته تا ورود فاضلاب یک مجتمع مسکونی یا کارخانه به داخل یک تالاب. از طرفی بریدن درختان ، بوته کنی و نابود کردن جنگلها همگی باعث می شوند زیستگاهی که مناسب گونه هاست از میان برود. بعلاوه آنقدر تعداد اسلحه و تفنگ های بادی زیاد است که باعث شکار پرندگان و پستانداران می شود.

علت قاچاق کردن پرندگان شکاری چیست؟

کشور ما به دلیل وسعتش فون بسیار خوبی برای پرندگان است. تنوع پرندگان بخصوص پرندگان شکاری خیلی خوب است. به همین دلیل بیشتر این پرندگان شکاری به وسیله شکارچیان بومی گرفته می شوند. معمولا یکی دو ماه که از سن جوجه ها می گذرد آنها را از آشیانه شان برمی دارند یا به دلال هایی در تهران یا شهرهای جنوبی کشور می فروشند. آنها هم این پرندگان را به کشورهای عربی منتقل می کنند. عرب ها از پرندگانی مثل بالابان ، بحری و شاهین برای قوش بازی استفاده می کنند ؛ مثلا با بالابان ، هوبره شکار می کنند. گاهی حتی دیده می شود عرب ها با همین پرندگان دست آموز ایرانی در زیستگاه های ایران مشغول قوش بازی هستند، در حالی که شکار هوبره و دیگر پرندگان ممنوع است ، شکار کردن با پرنده شکاری هم ممنوع است و مهمتر گرفتن یک پرنده شکاری هم ممنوع است. اینها همه ممنوع است ، ولی انجام می شود!

آیا در چند سال اخیر گونه جدیدی از پرندگان در ایران مشاهده شده است؟

بله. برای اضافه کردن گونه ها ۲ قسمت وجود دارد. یکی این که گونه ای برای کشور ایران جدید باشد و دیگری این که به خاطر اطلاعات تاکسونومی و ژنتیکی اسم گونه ای تغییر کند؛ مثلا گونه کاکایی نقره ای به خاطر اطلاعات جدید ژنتیکی که به دست آمد به ۲ گونه کاکایی تقسیم شد. گونه های جدیدی که وارد ایران می شوند هم کم نیستند مثلا سسک چشم سفید هندی که به تازگی کشف شده و نوعی مگس گیر قهوه ای که برای اولین بار در خاورمیانه در ایران رکورد شده است.

پیشنهاد شما به عنوان یک پرنده شناس برای حمایت و حفاظت از پرندگان ایران چیست؟

متاسفانه ما در ایران خیلی اوقات این مشکل را داریم که شناخت گونه فقط در حد متخصصان است ، یعنی این فقط متخصصان هستند که مثلا یک سسک را از یک سهره تمییز می دهند؛ اما در کشورهای دیگر ما ۲ مبحث در پرنده شناسی داریم ؛ یکی پرنده نگری BIRDWATCHING است ، دیگری اومیتولوژی یا علم پرنده شناسی است.

پرنده نگری در واقع نوعی سرگرمی است که هر کس را می تواند جذب کند. هر کسی که به پرنده ها و دیدن آنها علاقه دارد. وقتی دانش عامه مردم نسبت به موضوعی بالا می رود پیگیری هایشان هم نسبت به آن مساله بیشتر می شود؛ مثلا کشور انگلستان چهار پنج میلیون پرنده نگر دارد. اینها مردم عادی این کشورند اما آنقدر تخصص پیدا کرده اند که براحتی می توانند حتی با شنیدن صدای پرنده ای آن را بشناسند؛ اما در ایران فقط ۲۰ تا ۳۰ نفر هستند که اینها هم در این زمینه متخصص اند.

عجایب پرندگان

هر ساله ۵۰میلیارد پرنده در دنیا مهاجرت می کنند. این رقم شگفت آور، اهمیت و عظمت مهاجرت پرندگان را نشان می دهد. در مهاجرت پرندگان شگفتی ها و عجایب بی شماری وجود دارد که در این مقاله نمی توان به تمامی آنها اشاره کرد، اما شاید بد نباشد بدانید رکورد طولانی ترین مسافت پرواز در مهاجرت را در دنیا معمولا متعلق به پرستوهای دریایی قطبی می دانند. این گونه که از نزدیکی قطب شمال تا نزدیک قطب جنوب پرواز می کند مسافتی حدود ۳۰هزار کیلومتر را طی می کند. برخی گونه ها در اقیانوس آرام ، مثل تلیله و سلیم حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر را بدون توقف پرواز می کنند. برای چنین فاصله ای این پرندگان باید ۱۰۰ ساعت بی وقفه پرواز کنند.

وقت شناسی دقیق پرندگان را حتی در پرندگان داخل قفس هم می توان دید. پرندگانی که در قفس می مانند هنگام مهاجرت بیقراری می کنند و بال بال می زنند و جالب این که مطالعات دانشمندان روی این پرندگان در قفس نشان داده که حاصلضرب مدت بال زدن پرنده در معدل سرعت پرواز پرنده ، برابر با فاصله مهاجرت پرنده به محلی است که برای زمستان گذرانی می رود. پرندگان جهت مهاجرت خود را بخوبی می دانند. آنها می دانند کی باید مهاجرت خود را شروع کنند، به کجا باید بروند و کی باید بازگردند. بعضی از آنها مجبورند چند شبانه روز بی وقفه پرواز کنند و از جنگل و کوهستان ها و رودها عبور کنند؛ اما همیشه با وجود تمامی این سختی ها و خطرها راه و مسیر خود را می یابند و به مقصد نهایی و درست خود می رسند.می بینیم که شگفتی ها و زیبایی های این موجودات بسیار زیاد و باورنکردنی است.

پس نگذاریم پرنده ها در قفس بمانند یا شکار شوند. آنها باید آزاد باشند و به سفرهای دور و دراز بروند و مردم با مشاهده دسته های آزاد آنها حس آزاد بودن و زنده بودن را دریابند.

(منبع: سایت آفتاب)

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده دنا که در سال 2010 میلادی از سوی "برنامه انسان و کره مسکون" به عنوان دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران توسط یونسکو به ثبت رسید، از 45 کشور جهان بیشتر است بطوری که گونه های اندمیک گیاهی دنا، 15 برابر سوئد و 20 برابر هلند و نروژ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر تنوع گونه های گیاهی در سراسر زاگرس مرکزی، بالغ بر 2000 گونه گیاهی است که از این میان حدود 1250 گونه در منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شده اند که این رقم معادل 15.6 درصد گونه های کشور و بیش از گونه های 45 کشور جهان است.

منطقه زاگرس مرکزی دنا که یکی از کم نظیر ترین زیستگاههای طبیعی ایران و جهان محسوب می شود از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و به لحاظ گونه های اندمیک گیاهی دنا، 14 برابر سوئد و 20 برابر هلند و نروژ است.

یافته های محققان همچنین نشان می دهد تعداد گونه های بومی گیاهی این منطقه حدود 60 گونه برآورد شده که این رقم از تعداد گونه های بومی 44 کشور دنیا بیشتر است. به طوریکه تعداد گونه های گیاهی بومی در کشور بلغارستان 53، رومانی 46، اتریش 35، عربستان 26 ، انگلستان 16، لهستان 11، سوئد 4، هلند 3، نروژ 3، دانمارک 2 و بلژیک تنها یک گونه بومی دارد و فنلاند نیز فاقد گونه های بومی است.

منطقه حفاظت شده دنا در ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل های بلوط و در مناطق پایین دست مملو از درختان پسته و بادام وحشی است.

با این وجود منطقه حفاظت شده دنا که یکی از ارزشمند ترین زیستگاههای کشور در منطقه زاگرس مرکزی محسوب می شود با تهدیدات زیادی مواجه است. افزایش رشد جمعیت ، چرای دام ، شکار غیر قانونی و اجرای برخی طرح های عمرانی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی همچون عبور خط لوله گاز از مهمترین تهدیدات تنوع زیستی در این منطقه به شمار می رود.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محیط زیست > حیوانات  - همشهری آنلاین: مطالعات محققانی که روی زندگی کوچک‌ترین آهوی جهان مطالعه می‌کنند نشان می‌دهد که زندگی این گونه از آهوها که جمعیت آنها رو به کاهش بوده توسط سگ‌های محلی در معرض تهدید قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاری مهر، حرکات کوچک‌ترین آهوی جهان توسط یک گروه از محققانی که درباره علت کاهش جمعیت این گونه تحقیق می‌کردند، دنبال شده است. ادواردو سیلویا رودریگرز از دانشگاه فلوریدا با استفاده از دوربین‌های تله‌ای زندگی این گونه از آهوها را در جنگل‌های شیلی مطالعه کرده است.

ماهیت گریزپا و زیستگاه متراکم کوچک‌ترین آهوی جهان موجب شده که تخمین جمعیت این گونه دشوار شود. براساس اعلام "سیستم اطلاعات گونه‌های بین المللی" درحال حاضر بیش از 130 آهو در محیط‌های محافظت شده زندگی می‌کنند که این تعداد دربرگیرنده مادران و آهوهای تازه متولد شده نیز می‌شود.

محققان برای تحقیق درباره تراکم این گونه در حیات وحش دوربین‌هایی را در منطقه محافظت شده ولدیویان شیلی که گفته می‌شود محل اصلی اقامت این نوع آهو است کار گذاشته‌اند.

گفته شده این گونه از آهوها در جنگل‌های معتدل زندگی می‌کنند، اما از بین رفتن ویژگی‌های اصلی محل سکونت آنها یکی از علت‌های کاهش جمعیت کوچک‌ترین آهوی جهان محسوب می‌شود.

درحالی که محل سکونت انسان به جنگل‌ها نزدیک‌تر شده است، مسئولان مناطق محافظت شده نسبت به این مسئله که کوچک‌ترین آهوی جهان با افزایش دما رو به رو شود ابراز نگرانی کرده‌اند.

دوربین‌های تله‌ای محققان که زندگی این گونه آهوها را مطالعه می‌کردند درست چند ساعت پس از عبور آهوها از یک منطقه، تصویر سگ‌هایی را نشان می‌دهد که از همان منطقه عبور کرده‌اند.

پس از مصاحبه به صاحبان محلی سگ‌ها مشخص شده است که آهوها توسط سگ‌های محلی و آزاد تعقیب می‌شوند. سیلویا در این رابطه گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که سگ‌ها علاوه بر این که این آهوها را می‌کشند، بر نحوه استفاده آنها از فضاهای جنگل تأثیرگذار هستند.

نتایج این تحقیق به صراحت بیان کرده که باید از ورود سگ‌ها به مناطق محافظت شده جلوگیری کرد. سیلویا گفت: این درحالی است که مدیریت این مشکل پیچیده به نظر می‌رسد.

وی همچنین توضیح داد که سگ‌ها برای حفظ یک گله کوچک کاربرد دارند، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهیم این است که از مردم محلی بخواهیم سگ‌های خود را کنترل کنند.

این گونه آهو در سال 1997 کشف شد. یک آهوی بالغ از این گونه حدود 50 سانتیمتر ارتفاع دارد و وزن آن به 11 کیلوگرم می‌رسد. رنگ آنها قهوه‌ای روشن است.

کوچکترین آهوی جهان در سال 1997 کشف شد

وزن این گونه از آهو به 11 کیلوگرم می رسد

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لاک پشت های ساکن ایران شامل سه گونه لاک پشتهای آبزی ( آب شور ) ، لاک پشتهای نیمه آبزی ( آب شیرین ) و لاک پشتهای خاکی می شوند. لاک پشتهای آبزی در جنوب ایران در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند و شامل گونه های زیر می شوند :

1- لاک پشت سرخ دریایی
نام عمومی : Red Sea Turtle
نام علمی : Caretta caretta

 - Red Sea Turtle ( Caretta caretta )از خانواده لاک پشتهای دریایی است. ساکن خلیج فارس و دریای عمان است و زندگی کاملا دریایی دارد و طول لاک آن به 150 سانتی متر می رسد.

2- لاک پشت سبز دریایی
نام عمومی : Green Sea Turtle
نام علمی : Chelonia mydas
لاک پشت سبز - Green Sea Turtle ( Chelonia mydas )از خانواده لاک پشتهای دریایی است. ساکن خلیج فارس و دریای عمان است و زندگی کاملا دریایی دارد و طول لاک آن به 110 سانتی متر و به وزنی در حدود 200 کیلوگرم می رسد. گیاهخوار هستند و از گیاهان آبی و جلبک ها تغذیه می کنند اما جوانترها گاهی خرچنگ ها ، ماهیان ژله ای ، حلزونها و اسفنج ها را هم می خورند. بین 70 تا 130 تخم گذاشته می شود که اندازه ای برابر توپ پینگ پنگ دارند و بعد از 45 تا 75 روز لاک پشت های کوچک بدنیا می آیند. تخم گذاری در شب انجام می شود و بچه ها هم شب هنگام متولد می شوند.

3- لاک پشت منقار عقابی
نام عمومی : Hawksbill Sea Turtle
نام علمی : Eretmochelys imbricata
لاک پشت عقابی -  Hawksbill Sea Turtle ( Eretmochelys imbricata )ساکن خلیج فارس و دریای عمان است. زندگی کاملا دریایی دارد. طول لاک آن به 75 سانتی متر می رسد. بین 30 تا 50 سال عمر می کنند. همه چیزخوارند و از گیاهان و حیوانات کوچک تغذیه می کنند مثل گیاهان دریائی ، اسفنج ها ، بی مهره گان ( بخصوص ماهیان ژله ای ) ، ماهی ها و خرچنگ های کوچک اما بخش عمده ای از تغذیه این لاک پشت ها را همان اسفنج ها تشکیل می دهند. ماده ها هر دو تا سه سال یکبار بین ماه های اگوست تا نوامبر شبانه برای تخم گذاری به ساحل می آیند و حدود 140 تخم می گذارند .

4- لاک پشت زیتونی ریدلی
نام عمومی : Olive Ridly Sea Turtle
نام علمی : Lepidochelys olivacea
لاک پشت زیتونی ریدلی - Olive Ridly Sea Turtle ( Lepidochelys olivacea )از خانواده لاک پشتهای دریایی است. ساکن خلیج فارس و دریای عمان است. طول لاک این سنگ پشت به حدود 70 سانتیمتر می رسد. لاک این لاک پشت به رنگ سبز زیتونی است و به وزنی بالای 50 کیلوگرم خواهد رسید. همه چیز خوار است. هر دو تا سه سال یکبار تخم گذاری می کند و در هر بار تخم گذاری 105 تا 115 تخم می گذارد که بعد از 45 تا 70 روز بچه لاک پشت ها متولد می شوند.

5- لاک پشت پشت چرمی
نام عمومی : Leatherback Sea Turtle
نام علمی : Dermochelys coriacea
لاک پشت چرمی - Leatherback Sea Turtleساکن خلیج فارس و دریای عمان است و بزرگترین لاک پشت جهان محسوب می شود با طول لاک برابر 2.7 متر و وزن 725 کیلوگرم .این لاک پشت ها تنها خزندگان در جهان هستند که به اعماق آب فرو می روند. حتی گاهی در مناطقی عمیق تر از 1200 متر هم دیده شده اند. گوشتخوارند. عمده تغذیه شان از ماهیان ژله ای است . مهره داران و بی مهره گان شامل حلزون ها ، هشت پایان ، توتیاهای دریائی و ماهیان کوچک هم در فهرست غذاییشان وجود دارند اما گاهی از جلبک ها هم تغذیه می کنند. نکته قابل توجه این است که این لاک پشت ها می توانند غذای مورد نیازشان را هم از سطح آب و هم از اعماق به دست آورند. جفت یابی و جفت گیری در آب انجام می شود. لاک پشت های نر هیچگاه بعد از خروج از تخم و ورود به آب تا پایان عمر ، اقیانوس را ترک نمی کنند اما ماده ها برای تخم گذاری خود را به سواحل می رسانند. تمام لاک پشت های آبی یک ساحل مشخص را برای تخم ریزی انتخاب می کنند و دگرباره به همان مکان باز می گردند اما لاک پشت های پشت چرمی هر بار ساحلی غیر از ساحل قبلی را برای تخمگذاری در نظر می گیرند.بین 50 تا 166 تخم که بعد از حدود 60 تا 70 روز لاک پشت های کوچک متولد می شوند. همانند سایر خزندگان ، جنسیت بچه ها را دمای محیط تعیین می کند. از وجود آن در سالهای اخیر اطلاعی در دست نیست. احتمال انقراض آن وجود دارد.

- لاک پشت های نیمه آبزی ایران شامل دو گونه نیمه آبزی در شمال ایران و گونه لاک نرم در جنوب غرب ایران می شود. این لاک پشتها عبارت اند از :

1- لاک پشت برکه ای اروپایی
نام عمومی : European Pond Turtle
نام علمی : Emys orbicularis
لاک پشت برکه ای اروپایی - European Pond Turtle ( Emys orbicularis )از خانواده لاک پشتهای برکه ای است که در برکه، تالاب و آبهایی با جریان کند زندگی می کنند. همه چیز خوار است و از گیاهان آبزی، حشرات، ماهی و دوزیستان تغذیه می کند.طول لاک آن به 20 سانتی متر می رسد. در مجاورت کناره دریای خزر تا آذربایجان شرقی زندگی می کند.

2- لاک پشت برکه ای خزری
نام عمومی : Caspian Pond Turtle
نام علمی : Mauremys caspica
لاک پشت برکه ای خزریلاک پشت برکه ای خزری - Caspian Pond Turtle ( Mauremys caspica )از خانواده لاک پشتهای برکه ای است. طول لاک آن به 23 سانتی متر می رسد و رنگ آن قهوه ای زیتونی یا سبز زیتونی است. ساکن استانهای شمالی، غربی، جنوب غرب، لرستان و فارس و بوشهر است.

3- لاک پشت فراتی
نام عمومی : Soft shell
نام علمی : Rafetus euphraticus
لاک پشت فراتی - Soft shell ( Rafetus euphraticus )از خانواده لاک پشتهای سه چنگالی است. طول لاک آن به 29 سانتی متر می رسد. لاک آن به جای صفحات سخت از پوستی چرم مانند تشکیل شده است. از ماهی، سخت پوستان، نرمتنان تغذیه می کند. ساکن رود کارون و رود جراحی در خوزستان است.

- ایران دارای دو نوع از لاک پشتهای خاکی می باشد. این لاک پشتهای تقریبا در همه جای ایران یافت می شوند. این دو نوع لاک پشت عبارت اند از :

1- لاک پشت روسی
نام عمومی : Russian Turtle
نام علمی : Testudo horsfieldii
لاک پشت آسیایی یا روسی - Russian Turtle ( Testudo horsfieldii )از خانواده لاک پشتهای زمینی است. طول لاک آن به 20 سانتی متر می رسد. ساکن شرق کشور استانهای مازندران، خراسان، سمنان، سیستان و بلوچستان است. محیط علفزار و جویبارهای واقع در تپه ماهورها را ترجیح می دهد.

2- لاک پشت مهمیزدار
نام عمومی : Spur-Thighed Tortoise
نام علمی : Testudo graeca
لاک پشت مهمیزدار - Spur-Thighed Tortoise ( Testudo graeca )از خانواده لاک پشتهای زمینی است. طول لاک آن به 25 سانتی متر می رسد. علت نام گذاری آن نقش و نگار لاک آن و حالت فلسهای روی لاک رویی آن است. در سراسر فلات ایران یافت می شود. در مزارع، باغها و هر جا که گیاه کافی وجود داشته باشد زندگی می کند.

این مطلب ویرایش جدید مطلب لاک پشتهای ساکن ایران است که چندین ماه پیش نوشته شده بود. در این مطلب به جز استفاده از مطلب لاک پشتهای ساکن ایران از عکسهای جدید و نوشته های لاک پشت Turtle در راز بقا نیز استفاده شده است. همچنین نسخه انگلیسی این مطلب در فروم لاک پشتها در آدرس Iranian Native Turtles Photos قرار دارد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

همه از پرواز گفتند کسي نگفت که روزي ، لحظه اي در خيال پرواز سقوط خواهی کرد

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هما

هما، زیبا و مغرور
یک لحظه ناب در طبیعت ایران. مرغ سعادت در کمال زیبایی و غرور. هما در گستره های وسیعی از طبیعت ایران، از البرز تا سیستان زندگی می کند. زیستگاههای آن با استرس زیادی مواجه هستند اما خوشبختانه هما هنوز وارد فهرست قرمز انقراض نشده است.

 

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گرمايش زمين - تغييرات آب و هوايي

کشاکش فقر و غنا: چه کسي آلاينده تر است؟
باز هم دولتها در باره گرمایش جهانی به توافق نرسیدند
ایرن- دور دیگری از مذاکرات جوی سازمان ملل بدون نتیجه گیری درباره نحوه تقسیم وظایف و مسوولیت‌های هر کشور برای مقابله با پدیده گرمایش جهانی، پایان یافت.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران، کارشناسان زیست محیطی معتقدند: علت اصلی عدم موفقیت برای نتیجه گیری قطعی در این مذاکرات این است که کشورها هنوز بر سر این مساله که کدام کشور‌ها فقیر و کدام کشورها ثروتمند هستند، به توافق نرسیده‌اند. برای مثال چین در تلاش است تا سهم دهه‌های گذشته را در تولید گازهای گلخانه‌ای بین کشورهای توسعه ‌یافته و کشورهای در حال توسعه تقسیم کند و اصرار دارد که به لحاظ تاریخی، غرب بیشترین سهم را در تولید گازهای گرم کننده زمین و در نتیجه در ایجاد تغییرات جوی خطرناک در این سیاره داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از سوی دیگر آمریکا و اروپا نیز در این مذاکرات دو هفته‌ای که روز گذشته (جمعه) در شهر «بن» خاتمه یافت اعلام کردند که نظام فعلی برای تعیین و دسته بندی کشورهای مرفه و در حال توسعه قادر نیست واقعیت‌های اقتصادی کنونی مربوط به کشورهای مختلف را به درستی آشکار کند و این نظام باید در پیمان جدید تغیرات جوی جهانی که در سال 2015 میلادی تکمیل خواهد شد، تغییر کند تا به درستی مشخص شود چه کشورهایی واقعا ثروتمند و چه کشورهایی واقعا فقیر هستند تا معلوم شود بار مسوولیت کنترل پدیده گرمایش جهانی باید بیشتر بر دوش کدام کشورها قرار گیرد.

از سوی دیگر مذاکرات جوی سازمان ملل نیز بر این اساس قرار گرفته که کشورهای صنعتی و مرفه‌تر باید برای مقابله با تغییرات جوی و کاهش گازهای گلخانه‌ای ملزم به پذیرش تعهدات بیشتری هستند و باید پیشگام عمل کردن به تعهداتشان در این زمینه باشند. در نهایت این اختلاف نظرها پرونده تغییرات جوی در مذاکرات سازمان ملل را بار دیگر بی نتیجه گذاشت.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درناي سيبري

رئيس محيط زيست بابلسر و فريدونکنار مطرح کرد
درنای امید تنها مهمان تالاب‌های مازندران/ مهاجرت 7 میلیون قطعه پرنده به فریدونکنار
ایرن:رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بابلسر و فریدونکنار گفت: در سال‌های گذشته دو قطعه پرنده درنای سفید سیبری به فریدونکنار مهاجرت می‌کردند، اما هم‌اکنون فقط درنای امید به این شهرستان مهاجرت دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس: عبدالرضا صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان فریدونکنار اظهار داشت: در فصل شکار پروانه شکار برای شکارچیان منطقه صادر شده با این تفاوت که در سال‌های گذشته روزهای شکار سه روز در طول هفته بوده که حالا به دو روز چهارشنبه و پنجشنبه تقلیل پیدا کرده است.وی افزود: از وجود دامگاه‌داران و س‌ان‌جی‌ها و دوستداران طبیعت استفاده شده و با استفاده از ظرفیت مأموران محیط زیست از زیستگاه‌های طبیعی شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار نگهداری می‌شود.رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بابلسر و فریدونکنار ادامه داد: در آبان ماه سال گذشته درنای سفید سیبری به تالاب‌های بین‌المللی فریدونکنار آمد.
به گفته صادقی در سال گذشته بیش از هفت میلیون قطعه پرنده به تالاب‌های فریدونکنار آمدند که در طول فواصل بعضی از آنها در زیستگاه‌های منطقه ماندند و بعضی نیز مهاجرت کرده‌اند.
وی بیان داشت: آذر ماه پیک ماه مهاجرت پرندگان به فریدونکنار محسوب می‌شود.صادقی خاطرنشان کرد: مرغابی، خوتکا، آنگوت، هواسیر، قو و غاز انواع پرندگان مهاجر فریدونکنار هستند.
این مسئول گفت: در سال گذشته اسلحه‌های شکاری غیرمجاز شناسایی شده و با هماهنگی مقامات قضایی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است.رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بابلسر و فریدونکنار تصریح کرد: در سال‌های گذشته دو قطعه پرنده درنای سفید سیبری به فریدونکنار مهاجرت می‌کردند اما از سال 87 درنای آرزو در مناطقی نامعلوم تلف شده و هم اکنون فقط درنای امید به این شهرستان مهاجرت دارد.وی اذعان داشت: درنای امید از اوایل آبان ماه میهمان فریدونکناری‌ها می‌شود و تا پایان اسفند ماه نیز به مهاجرت خود در فریدونکنار و در واقع کشورمان پایان می‌دهد.به گفته صادقی، تمام همت مدیران و مسئولان حفاظت از محیط زیست به ویژه در استان و شهرستان حفظ، نگهداری و حراست از این قطعه پرنده نایاب است که پس از مهاجرت سلامت، اسکانی بی دردسر و برگشت سالم و بی‌دغدغه را در تالاب‌های فریدونکنار تجربه کند.


 www.iren.ir
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گوزن


گوزن‌ها امواج فرابنفش را مي‌بينند
ايرن:بررسي‌هاي انجام شده روي گروهي از گوزن‌ها نشان داده است چشم‌هاي اين گروه از موجودات علاوه بر نور مرئي نسبت به امواج فرابنفش نيز از خود واکنش نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري جام جم آنلاين:
در حقيقت برخلاف ديگر موجوداتي که در گروه پستانداران قرار مي‌گيرند، قرنيه چشم گوزن‌ها اين ويژگي را دارد که به امواج فرابنفش اجازه مي‌دهد وارد چشم شده و از سلول‌هايي که در مسير نور قرار مي‌گيرد عبور کند. در شبکيه چشم گوزن‌ها مانند برخي حيوانات سلول‌هاي ميله‌اي و مخروطي براي جذب امواج فرابنفش وجود ندارد، بلکه سلول‌هاي معمولي و عادي شبکيه نسبت به محرک‌هايي هرچند ضعيف نيز از خود واکنش نشان مي‌دهد.اگرچه بسياري از پرندگان توانايي تشخيص امواج فرابنفش را دارند، اما اين ويژگي در ميان پستانداران نادر است و در اين ميان جوندگاني مانند موش‌ها و خفاش‌ها استثنا هستند.
گوزن‌هايي که ساکن مناطق شمالي کره زمين هستند براي زندگي در دشت‌هاي بي‌درخت پوشيده از گلسنگ‌هاي قطبي سازگاري دارند. اين موجودات داراي بيني اختصاصي هستند و شکل استخوان بيني آنها مارپيچي و به گونه‌اي است که مي‌تواند هواي سردي را که وارد مجراي تنفسي مي‌شود گرم کند.
همچنين يکي از ويژگي‌هاي جالب توجه اين موجودات اين است که در فصول سرد سال لايه‌اي اسفنجي‌شکل روي سم‌ها ايجاد مي‌شود که گوزن‌ها مي‌توانند به کمک آن روي گل و لاي به آساني راه بروند. با شروع فصل سرما لايه‌اي سخت و مستحکم جايگزين بافت اسفنجي شده و به اين ترتيب گوزن‌ها مي‌توانند حتي روي برف و يخ نيز به آساني راه بروند بنابراين چندان عجيب نيست که توانايي‌هاي ديداري اين موجودات نيز در مقايسه با ديگر موجودات اختصاصي باشد.اما فکر مي‌کنيد آيا اساسا لازم است موجودات، توانايي تشخيص امواج فرابنفش را داشته باشند؟ گوزن‌ها ساکن دشت‌هاي بي‌درخت هستند و سکونتگاه آنها مناطقي است که از گلسنگ، برگ، چمن و جگن که گونه‌اي از چمن بومي زمين‌هاي مرطوب است، پوشيده شده است. گلسنگ که منبع اصلي تامين غذاي اين موجودات در فصل زمستان است امواج فرابنفش را جذب خود مي‌کند. به همين سبب در ميان انبوهي از برف که در فصل زمستان سطح زمين را مي‌پوشاند، گوزن‌ها مي‌توانند گلسنگ‌ها را به رنگ سياه ديده و تشخيص دهند. بازتابش امواج فرابنفش از سطح گلسنگ‌ها موجب مي‌شود حتي علي‌رغم اين ‌که اين گياه در زير برف مخفي شده باشد، گوزن‌ها بتوانند براحتي آنها را بيابند. اين توانايي به اين گروه از موجودات اين امکان را مي‌دهد تا بتوانند منبع غذاي زمستاني‌شان را شناسايي کرده و از گرسنگي در امان بمانند.


منبع خبر // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آهو

مدير کل دفتر حيات وحش محيط زيست:
صدور پروانه شکار آهو را تکذيب مي کنم
ايرن: مدير کل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست صدور پروانه شکار 40 آهو در زيستگاه بيدوئيه را تکذيب کرد.

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، حسين محمدي ضمن تکذيب اين خبر گفت :" هيچ پروانهاي براي شکار آهو در زيستگاه هاي کشور صادر نشده است ."
پيش از اين عارف کيا رئيس اداره محيط زيست بردسير در گفتگو با ايرن از صدور پروانه شکاربراي 40 راس آهو خبر داده بود.
زيستگاه بيدوئيه در بردسير حدود 600 آهو دارد.


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ببر

مدير کل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي:
سايت نگهداري ببر سيبري تا پايان سال آماده مي شود
ايرن – محمد محمد پور:مديرکل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت از محيط زيست گفت:"تا پايان سال سايت نگهداري از ببرهاي سيبريايي آماده و به ما تحويل مي شود."

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،حسين محمدي با اعلام اين خبر افزود:" به گفته مدير کل دفترحيات وحش و تنوع زيستي سازمان محيط زيست سايت ميانکاله براي نگهداري سه جفت ببر سيبريايي احداث شده است.
به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، حسين محمدي افزود:"سايت به گونه اي طراحي شده که سه جفت ببر بتوانند در آن زيست کنند اماتصميم گيري در اين باره که چه تعداد ببر به اين سايت منتقل شود بر عهده رييس سازمان محيط زيست است."
محمدي در گفت و گو با ايرن، با اعلام اين که در سايت،فضايي به مساحت 800 متر براي احداث مرکز تحقيقاتي در نظر گرفته شده،خاطرنشان کرد:"سايت تا پايان سال آماده مي شود و در اختيار سازمان محيط زيست قرار مي گيرد."
رئيس سازمان محيط زيست پيش تر با بيان اينکه کارشناسان روسي حدود از ميانکاله ديدن کرده‌اند، گفت: "پس از آماده‌سازي ميانکاله 4 توله ببر روسي به ايران وارد مي‌شوند.قرار سازمان محيط زيست با کشور روسيه بر اين بود که ما بتوانيم از روسيه ببر وارد کنيم و از ايران نيز پلنگ به روسيه بفرستيم."
بهار گذشته و در پي بازديد محمد جواد محمدي‌زاده از پناهگاه حيات وحش ميانکاله و انجام مذاکرات با پيمانکار پروژه، قرار بر اين بود تا پايان خرداد زيستگاه ببر وارداتي تحويل سازمان داده شود.
به گفته مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست در صورت آماده نشدن پناهگاه حيات وحش ميانکاله و تأخير در تحويل آن پيمانکار به ازاي هر روز تأخير جريمه مي‌شود.
در حال حاضر بيش از 4 ماه از مهلت تحويل اين منطقه گذشته است. // www.iren.ir //

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب انزلي


ناهيد محمد پور/ معصومه ابوالحسني- بيش از سهدهه قبل، مسوولان محيط زيست ايران، مسوولان کشورهاي مختلفي را در شهر رامسر دور هم آوردند تا پيماني را براي حفاظت از تالابهاي جهان امضا کنند. اين 18 کشور «پيمان رامسر» را امضا کردند تا اجازه ندهند اين زيستگاه طبيعي و ارزشمند جهاني از بين برود. امروز اين پيمان 160 عضو دارد اما ايران يکي از خبرسازترين اعضاي آن است. در طول اين سالها نام چهار تالاب ديگر به فهرست رامسر اضافه شده که در مجموع شمار تالابهاي بينالمللي ايران را به 22 تالاب افزايش داده اما در عوض بهواسطه سوءمديريت در روند حفاظت و بهرهبرداري پايدار نام هفت تالاب از جمله تالاب انزلي در «فهرست مونترو» قرار گرفته است. فهرست مونترو آندسته از تالابهاي ثبت شده در معاهده رامسر را دربرميگيرد که با خطر نابودي روبهرو هستند. براساس گزارش دبيرخانه کنوانسيون رامسر، هم اکنون تالابهاي 30 کشور جهان در فهرست مونترو قرار گرفته که به ترتيب ايران و يونان، با هفت تالاب و پس از آنها جمهوري چک با چهار تالاب، بيشترين تالابهاي تخريب شده را دارند.
در تمام خيابانهاي اصلي شهر انزلي تابلوي «به سمت تالاب» به چشم ميخورد که اين روزها از آن به مرداب انزلي ياد ميشود. بدون هيچ آدرس و نشاني ميتوان راه رسيدن به اين تالاب بينالمللي را پيدا کرد. بااينحال تالاب انزلي از چشم توجه مسوولان کشور کاملا بهدور مانده است. در نگاه اول تالاب انزلي، درياچه کوچکي است با آبي آرام و تيره اما کافي است پاي درد دل نيهاي بلندي بنشينيد که از گوشه و کنار تالاب سربلند کردهاند. زبالههايي را ميبينيد که سالهاست پاي اين نيزار به حال خود رها شدهاند و هر روز وسعت بيشتري از تالاب را در برميگيرند. وسعتي که روزي محل زندگي گلهاي نيلوفر آبي و ماهيهاي ريز و درشت اين آب شيرين بود. «فرزاد عاليان» مسووليت اداره يکي از تعاونيهايي را به عهده دارد که به گردشگران خدمات قايقراني و بازديد از تالاب انزلي ارائه ميدهد. او که کسب وکارش به حيات اين تالاب بستگي دارد به همشهري ماه ميگويد که از شهرداري انزلي شاکي است؛ نهادي که مسووليت جمعآوري زبالهها را از اطراف تالاب برعهده دارد اما به گفته عاليان اين نهاد مسوول، براي جلوگيري از ورود زبالهها به تالاب هيچ کاري نميکند؛ «نه زبالههاي ساکنان جزيره شهيد بهشتي را جمع ميکند، نه دغدغه زبالههايي را دارد که سالهاست منظره تالاب را زشت کردهاند. گردشگران خارجي که براي ديدن تالاب ميآيند از وضعيت اين تالاب اظهار تاسف ميکنند. محيط زيست هم که مسووليت اصلي نگهداري از تالاب را برعهده دارد هيچ رسيدگي خاصي به وضعيت تالاب نميکند.» اين را عاليان در حالي که عدهاي از گردشگران را سوار قايقهاي موتورياش ميکند به ما ميگويد. او حتي نگران نيلوفرهاي آبي تالاب است که هر ساله تعدادشان کمتر ميشود. «نيلوفرهاي آبي هم با تالاب قهر کردهاند. در سالهاي اخير تعدادشان خيلي کم شده. ما اولين شرکت تعاوني بوديم که مانع کندن گلهاي نيلوفر آبي شديم؛ البته مسافرها و گردشگرها هم با ما همکاري ميکنند. ولي زبالهها هر روز بيشتر و بيشتر ميشوند. اينها زبالههايي هستند که روستاييان اطراف تالاب داخل آب ميريزند و انگار تمامي ندارند.» عاليان اين را ميگويد و موتور قايقش را روشن ميکند. گردشگراني که جليقه نجات پوشيده اند روي قايق جايشان را محکم ميکنند و به سرعت پشت نيزارها گم ميشوند.

مرگ ماهيها
هرچه چشم مياندازيم زير سطح آب گل آلود تالاب، هيچ ماهي زندهاي نميبينيم. تنها يک پيرمرد که تور ماهيگيري اش را به قايق پارويي بسته و به آرامي عرض تالاب را طي ميکند به يادمان ميآورد که در اين تالاب شيرين هنوز ماهيهاي اندکي زندگي ميکنند. «بابک مرتضوي» هم يکي از ماهيگيران قديمي تالاب انزلي است. او و همه ساکنان اطراف اين تالاب سالهاست نسل اندرنسل روزيشان را از اينجا به دست ميآورند؛ «20 سال قبل، آنقدر آب تالاب شفاف بود که ميتوانستيد کف آن را ببينيد اما حالا اين آب آنقدر گل آلود شده که خيلي از ماهيهاي آن از بين رفته اند. نوعي ماهي که ما در زبان محلي به آن هشترخان ميگوييم سالهاست در اين تالاب کاملا از بين رفته است. تعداد گربه ماهيها هم بسيار کم شده است.» اين را مرتضوي که آلودگي آب تالاب بر کسب و کارش تاثير گذاشته ميگويد. به گفته اين ماهيگير، چند سالي است هيچ ماهيگيري تورش را در آب رها نميکند چراکه تور از گل و لاي تالاب پر ميشود. اين طور که ماهيگيران اطراف تالاب ميگويند فاضلابهايي که همراه آب رودخانهها وارد تالاب ميشوند به کمک کارخانهاي که درست در حاشيه تالاب قرار دارد روز به روز نسل ماهي ديگري را از بين ميبرند. اين کارخانه فاضلاباش را مستقيم در تالاب ميريزد و با وجود تلاش ماهيگيران هيچ کس نتوانسته است مانع ادامه کار اين کارخانه شود؛ «هيچ کس نميتواند تکانش بدهد! حتي مردم هم از صاحبان اين کارخانه شکايت کردهاند اما هيچ کس به صداي ما گوش نميدهد. پسماند اين کارخانه، تا چند ده متر روي سطح آب شناور ميشود و بوي بدش حتي براي انسان هم آزاردهنده است. چه برسد به ماهيها و پرندگان.»

چنگالهاي صنعت
اولين ساختماني که قايقهاي تفريحي از کنارش عبور ميکنند يک رستوران چوبي است که درست در وسط تالاب بنا شده است. اين رستوران دهها پايه چوبي دارد که به تنهايي رسوبات زيادي را در آن نقطه از تالاب جمع کرده است. درست بعد از اين رستوران، به نقطههاي خشک شده تالاب ميرسيم. مکانهايي که هيچ قايقي نميتواند از آن عبور کند. «قبلا عمق آب حدود 12متر بود. بعضي از جاهاي مرداب تا 20 متر هم عمق داشت اما حالا سطح وسيعي از تالاب کاملا خشک شده و هيچ قايقي نميتواند از آن جا عبور کند.» اين را قايقران ميگويد و در نقطه ديگري از مرداب يک دستگاه غولپيکر لايروبي را به ما نشان ميدهد که به گفته او به تازگي روي تالاب قرار گرفته است. اين دستگاه خاموش قرار است آب تالاب را دوباره شفاف کند اما در سکوتي طولاني فرو رفته است. کمي آن طرفتر همان کارخانه توليد پودر ماهي که صداي همه اهالي را در آورده، نمايان ميشود. اين کارخانه که به نظر متروکه ميرسد، بوي تعفن شديدي از خودش توليد ميکند. قايقران توضيح ميدهد که گردشگرها را به اين قسمت نميآورد که اين چهره سياه، خاطرشان را آلوده نکند.

احياي تالاب
تالاب انزلي که اين روزها محل مناقشههاي مديران شهري و سياسي است مثل کودک بيسرپرستي دست به دست ميشود. آن طور که قانون ميگويد نماينده و سازمان مرجع کنوانسيون رامسر در ايران، سازمان حفاظت محيط زيست است که مسووليت نظارت و اجراي آن را برعهده دارد. سازمان حفاظت محيط زيست هم براي پيشرفت کار، کميتهاي به نام کميته ملي کنوانسيون رامسر با حضور نمايندههاي وزارت علوم، وزارت نفت، وزارت امورخارجه، وزارت جهاد کشاورزي و دو نماينده از سازمانهاي غيردولتي تشکيل داده که برترين گروههاي تصميمگيرنده در اين رابطه هستند اما هيچيک بر بستر بيماري اين کودک حاضر نيستند. معاون «امور تالابهاي دفتر زيستگاهها و امور مناطق» سازمان حفاظت محيط زيست يکي از کساني است که قدرت درمان دردهاي تالاب انزلي را دارد. او درباره اين تالاب به «همشهري ماه» ميگويد: «مجموعه تالاب انزلي جزو تالابهاي طبيعي، دائمي و آب شيرين کشور است که از يک طرف متصل به دريا و تحت تاثير نوسانات آن قرار دارد و از طرف ديگر 11 رود اصلي و 30 رود فرعي به اين تالاب وارد ميشوند که مشکلاتي را هم براي آن به همراه ميآورند.» ورود فاضلابهاي کشاورزي، خانگي و همچنين فاضلابهاي صنعتي، رشد و پراکنش سريع ني و آزولا، افزايش فرسايش حوزه آبريز تالاب و به تبع آن افزايش رسوبات، کاهش سطح آب، تبديل زمينهاي حاشيه تالاب به زمينهاي کشاورزي، صيد و شکار پرندگان آبزي، افزايش ميزان فلزات سنگين و به خصوص سرب در آب، احداث کانال جهت انتقال آب به بالا دست، از جمله مشکلاتي است که اين مقام مسوول برميشمارد. اين طور که باقرزاده کريمي ميگويد قدمهايي براي حل مشکلات تالاب برداشته شده است اما هنوز در حد مطالعات کاغذي است.

اولين نفسها
احياي تالاب انزلي اصطلاحي است که مسوولين سازمان حفاظت محيط زيست به پروژه جديد خود نسبت ميدهند. به گفته آنها طرح احياي تالاب انزلي با اعتباري بالغ بر 900 ميليارد ريال به تصويب رسيده که مرحله اول ابلاغ اعتبار آن در سال 1389 به مبلغ 70 ميليارد ريال انجام شده و با تخصيص بخشي از اين اعتبار شش پروژه عملياتي و پنج پروژه مطالعاتي براي ساماندهي و احياي تالاب انزلي در سال 1389 آغاز شده است. باقرزاده کريمي به عنوان يک کارشناس تالاب در پاسخ به اين سوال که اين اقدامات تا چه اندازه تاثيرگذار بوده، توپ را به زمين ديگران مياندازد؛ او معتقد است تالاب انزلي قرباني بيبرنامگي و دخالتهاي آدمي شده، به حدي که مشکل آلودگيها، مسوولان را بر آن داشته تا با اعتراف به اشتباهشان در تبديل اراضي تالاب به اراضي کشاورزي و ساير عواملي که موجب تخريب تالاب شده عزمشان را براي نجات اين زيستبوم مهم جزم کنند تا بتوانند از منافع بيشمار آن مجددا بهرهمند شوند. او صراحتا ميگويد: «اگر اعتبار تخصيص داده شده به درستي هزينه و مديريت نشود بخشي از تالاب را از دست خواهيم داد.» باقرزاده کريمي با اشاره به اين که فشار افکار عمومي به حدي است که هم اکنون به مسوولان شوک وارد کرده است، ميگويد: «تالابهاي کشور ما سرمايههاي با ارزشي هستند که در تنظيم سطح آبهاي زيرزميني، جذب گردشگر، بهرهبرداريهاي اقتصادي- اجتماعي و همچنين مهاجرت انبوه پرندگان مهاجر از سراسر دنيا، زادوولد آبزيان و ايجاد محيطي مناسب براي حيات گياهان خاص آن اکوسيستم نقش بهسزايي دارند.»

زبالهها و رسوبات
تخليه سالانه 30 ميليون تن فاضلاب شهري، 15 هزار تن کود شيميايي، 4 هزار ليتر سموم کشاورزي، جاري شدن فاضلاب حدود 50 کارخانه و ورود گونه غيربومي آزولا از جمله مـشکلاتي هـستنـد که تالاب بينالمللي انزلي اين روزها با آن دست و پنجه نرم ميکند. امير عبدوست، مديرکل محيط زيست استان گيلان که بايد دلسوزترين سرپرست تالاب انزلي باشد اين مشکلات را پشت هم فهرست ميکند و ميگويد: «هم اکنون چهار پروژه از شش پروژه عملياتي شامل ساخت چهار دهانه سد رسوبگير در دهانه رودخانههاي اصلي ورودي تالاب به منظور جلوگيري از ورود حجم عظيم رسوبات به تالاب انزلي و دو پروژه ديگر شامل احياي آبراهههاي قديمي براي برقراري مجدد ارتباط بيولوژيک و اکولوژيک بخشهاي مختلف تالاب و همچنين لايروبي بخشي از پهنه تالاب در حال اجراست که ميتواند بيش از 30درصد آلودگيها را کنترل کند.» به گفته عبدوست آزمايشهايي از بهمن 89 در دهانه ورودي 12 تا 25 رودخانه منتهي به تالاب آغاز شده تا با در نظر گرفتن همه پارامترهاي فيزيکي، شيميايي، سموم و بيولوژيکي ميزان آلودگي و رسوب آنها به تالاب انزلي اندازهگيري شود. او تاکيد ميکند: «هنوز بخش مهمي از آلودگيها که به شيرابههاي سراوان و زبالهها مربوط است، برطرف نشده؛ به همين منظور از سوي يگان حفاظت محيطزيست پيگيريهاي حقوقي و قضايي محيطزيست صورت گرفته که اميدواريم هرچه زودتر فکري شود.» به اعتقاد عبدوست مجاورت با شهرهاي رشت، فومن، صومعه سرا و ... سبب شده فاضلاب اين شهرها به تالاب انزلي وارد شود. ضمن اين که نبود تصفيه خانه در شهرک صنعتي رشت نيز به مشکلات اين تالاب دامن ميزند


به جاي شکايت، شهرداريها را هدايتکنيد
بهمن زنجانخواه، عضو شوراي شهر انزلي
تالاب انزلي يکي از خوانهاي الهي است که پيشروي مردم کشورمان گسترده است اما طي سالهاي گذشته دستخوش ناملايماتي شده که امروز وضع خوشي ندارد و ما نيز وارث اين مشکلات شدهايم.
با توجه به اهميت اين تالاب طرحهايي در دست اجراست که اگر با سرعت بيشتر و هماهنگي همه دستگاهها انجام ميشد ميتوانستيم به احياي مجدد تالاب اميدوار باشيم. طرح شبکه بهداشتي فاضلاب شهر انزلي و شهرهاي حاشيه تالاب يکي از اقداماتي است که توسط بانک جهاني و اعتبارات دولتي در دست اجراست ولي از سرعت لازم برخوردار نيست.
اين طرح ميتواند 35درصد آلودگي را مهار کند. جلوگيري از ورود رسوبات به تالاب انزلي از اولويتهاي زيست محيطي استان است چرا که فاضلابهاي صنعتي و خانگي چندين شهرستان به تالاب ميريزند که بايد هرچه زودتر از اين وضعيت جلوگيري کرد. تعيين حريم تالاب، ديوارکشي، لايروبي رودخانهها، کنترل تردد قايقهاي موتوري از ديگر کارهايي است که براي نجات تالاب ضرورت دارد.
البته طرح کنارگذر تالاب انزلي بعد از ايرادهاي زيستمحيطي که به آن وارد شد براساس موازين علمي مناسبتر در حال اجراست که جاي تقدير دارد.
اي کاش سازمان حفاظت محيط زيست به جاي شکايت از شهرداريها آنها را هدايت کند تا علاوه بر تفکيک زباله، شاهد احداث کارخانه کمپوست باشيم چراکه نبود آموزش صحيح براي شهروندان در کنار گردشگرپذيربودن اين شهر سبب شده توليد زباله در انزلي بيشتر از حد مجاز باشد. بدين معنا که هرساله در برخي از فصول سال گردشگراني به اين شهر سرازير ميشوند که علاوهبر نعمت، زحمت هم بههمراه ميآورند. اميدواريم با هماهنگي دستگاههاي مختلف نگراني دوستداران محيطزيست برطرف شود.
بدون ترديد همکاري ميان شهرداري و سازمان حفاظت محيطزيست ميتواند در رفع آلودگيهاي زيستمحيطي موثر باشد.
ما از استاندار انتظار داريم در اجراي طرح بهرهمندي از شبکه فاضلاب شهري، انزليچيها را ياري کند تا هر چه زودتر شبکههاي خانگي متصل شوند؛ طولاني شدن اين طرح علاوه بر گلهمندي مردم به خاطر مشکلات نصب لولهها و حفاريهاي متعدد، آلودگي بيشتر تالاب را بهدنبال دارد.
منبع: همشهري ماه

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ايسنا


به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته کارشناسان این موسسه، نوعی میمون ساکن کوه‌های مرتفع میانمار، یک گونه میمون عطسه‌کن و همچنین یک گونه قارچ که یکی از شخصیت‌های معروف کارتونی است، در راس این فهرست جدید قرار گرفته‌اند.

بنابر گزارش سایت اینترنتی سای تک تودی، هم چنین یک نوع عروس دریایی بسیار زیبا اما سمی، یک گونه گل ارکید که شب‌ها شکفته می‌شود و گونه‌ای کاکتوس، از دیگر گونه‌های نامگذاری شده در فهرست جدید موسسه بین المللی اکتشافات گونه‌ها هستند. یک هیات بین المللی از بین بیش از 200 گونه مختلف جانوری و گیاهی این فهرست ده تایی را گزینش کرده‌ است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درياچه اروميه

نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟
ساخت سد بر روی رودهای دریاچه ارومیه ممنوع شد
ایرن- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ساختن سد به رودخانه‌هایی که به سمت دریاچه ارومیه می‌رود ممنوع شده است.

محمدجواد محمدی‌زاده ظهر امروز در حاشیه اولین همایش مدیریت و مهندسی تالاب‌ها در جمع خبرنگاران گفت: پاشیدن آب در کف خیابان‌ها مشکلی از وجود ریزگردها حل نمی‌کند زیرا یکی از علت‌هایی که ریزگرد وجود دارد عملیات ساختمانی داخل شهرهاست.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: ساختمان‌هایی را که مردم نوسازی می‌کنند به دلیل وزش باد ریزگردهایش به هوا می‌رود و اینکه ما بیاییم خیابان‌ها را با مواد چسبنده آب‌پاشی کنیم راه حل درستی نیست.

وی گفت: زمانی که شهرداری برای ساخت و ساز ساختمان مجوز می‌دهد باید تکلیف کند که با آب پاشیدن و مرطوب نگه داشتن فضا از انتشار ریزگردها جلوگیری شود.

ساخت سد بر روی رودهای دریاچه ارومیه ممنوع است

رئیس ساز مان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ساختن سد به رودخانه‌هایی که به سمت دریاچه ارومیه می‌رود ممنوع شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: طی جلساتی که با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برگزار کرده‌ایم تصمیم‌هایی در زمینه احیای دریاچه ارومیه گرفته شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در درجه اول برای بهبود روش‌های آبیاری و استفاده از روش‌های نوین اعتباری جهاد کشاورزی برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان در سال گذشته تخصیص داده بود.

وی گفت: اعتبار 164 میلیارد تومان که برای روش‌های آبیاری اختصاص یافته بود امسال 2 برابر افزایش یافت، یعنی در سال 91 برای اصلاح روش‌های آبیاری باید 2 برابر سال 90 کار انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر این اصلاح روش‌های آبیاری انجام شود ما یک صرفه‌جویی یک میلیارد مکعب آب در ارتباط با کشاورزی خواهیم داشت که این آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

وی ادامه داد: سدهایی که در بالادست از چندین دهه قبل تا الان احداث شده مجموعا 19 سد است که یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب در پشت این سدها نگهداری می‌شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت نیرو درصدد احداث چند سد دیگر بر روی رودخانه‌هایی که به دریاچه ارومیه می‌ریزد بود گفت: هیچگونه سد جدیدی در آن منطقه احداث نخواهد شد و اگر ما بخواهیم مهار آبی را انجام دهیم از طریق عملیات آبخیزداری و مهار روان آب‌ها انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه بارور کردن ابرها مورد تأکید بود که در سال گذشته سه مرتبه این کار انجام شد و امسال نیز در چندین مرحله این کار را انجام خواهیم داد.

محمدی‌زاده در ادامه به موضوع ریزگردها اشاره کرد و گفت: برای مهار ریزگردها دو کار موازی در حال انجام است. یکی جلوگیری از توسعه بیابان و دیگری عملیات تثبیت خاک که یکی از دلایل تولید ریزگرد در کشور است.

وی با بیان اینکه 5 تا 10 درصد مشکل و آسیب ریزگردها منشأ داخلی دارد گفت: برای جلوگیری از این مشکل قرار است سالی 500 هزار هکتار تثبیت شن‌های روان در کشور انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مشکل اصلی ریزگردها را در کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: بیشترین مشکل ما در کشور عراق است بعد از این کشور سوریه، اردن، کویت و عربستان و شمال آفریقا این مشکل نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه کشورها در رابطه با مقابله با ریزگرد هیچ اقدامی انجام ندادند.

محمدی‌زاده گفت: با کشور عراق وارد مذاکره شدیم که ظرف مدت 5 سال برای یک میلیون هکتار بیابان با مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون دلار تثبیت شن روان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور عراق به دلیل نبودن امنیت هنوز اقدام جدی صورت گرفته زیرا آنها باید امنیت جانی نیروهای ما را تضمین کنند تا بتوانند در اطراف کربلا و بصره که کانون ریزگردها است کار عملیات تثبیت شن‌های روان انجام شود.

وی همچنین اضافه کرد: عراق هنوز پول نگذاشته زیرا باید سالی 250 میلیون دلار برای اجرای این عملیات اختصاص دهد.


 www.iren.ir منبع خبر
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شقايق

بسیاری از تورهای طبیعتگردی در دو هفته آینده متمرکز خواهند بود بر دیدار از دشت شقایقها. فرصت دارد از دست می رود چون گرمبادها به زودی شقایقها را پژمرده می کنند. توصیه ما البته سفر به همراه آن دسته از تورهاست که اصطلاحا سبز هستند و ملاحظات زیست محیطی را رعایت می کنند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب شيرين سو


آغاز دوران آيش براي تالاب هاي ايران
ايرن- رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: از سال دوم برنامه پنجم توسعه يعني از سال جاري هرگونه بهره‌برداري از تالاب‌ها ممنوع است.

به گزارش خبرنگار فارس محمدجواد محمدي‌زاده ظهر امروز در اولين همايش مديريت همايشي تالاب‌ها گفت: اهميت تالاب‌ها زماني بيشتر مشخص مي‌شود که ما با موضوع تغيير اقليم و خشکسالي که بر روي طبيعت و تالاب‌ها تاثير خودش را مي‌گذارد مي‌‌شناسيم.

وي اظهار داشت: امروز ما با يک پارادوکس مهمي در جهان مواجهيم که رو به افزايش است و موضوع سکونت‌ها مسائل مهمي به شمار مي‌رود. رفاه و آسايش بايد در دنيا اتفاق بيفتد به همين دليل تغيير کاربري‌ها مسئله مهمي است که بشر براي تامين نيازهاي خود به آن احتياج دارد.

معاون رئيس جمهور ادامه داد: از طرفي تحولات سياسي و مديريتي در سطح دنيا اتفاق مي‌افتد موضوع تالاب‌ها را دستخوش تغييرات قرار داده که تالابها يا خشک شده و يا ؟منضعتي ندارد. لذا امروز به عنوان کانون بحراني توليد ريزگردها تبديل شده است.

وي ادامه داد: دستکاري‌هاي که انسان در طبيعت انجام داده نتيجه قهري آن حدود 18 ميليون استعداد توليد ريزگرد است.

وي همچنين گفت: يک ميليون و 800 هزار هکتار کانون بحران ريزگرد در کشور عراق وجود دارد که به دليل فعاليت‌هاي سياسي و مديريتي در عراق چنين مشکلاتي به وجود آمده است.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست تالاب‌ها را موضوع جدي و حياتي کل بشر دانست و گفت: براي اينکه بشر بتواند زندگي همراه با دفاع و رفاه داشته باشد بايد به تالابها اهميت دهد و حفاظت از آنها را سرلوحه کار خودشان قرار دهند.

وي ادامه داد: تالابها محل صيد و شکار مردم بومي است و حيات و اقتصاد آنها تابع تالاب است.

محمدي‌زاده با بيان اينکه جذاب‌ترين و بکرترين محيط‌هاي طبيعي تالاب‌ها هستند ادامه داد: تالاب مي‌تواند نياز به چوب، علوفه و مايحتاج بوميان را تامين کند. تالاب‌هاي کنترل کننده سيلابهاي ويرانگر هستند که موجب مي‌شود بسياري از درياها آسيب نبيند.

وي در ادامه به چالش‌ها و مشکلات پيش روي تالابها اشاره کرد و گفت: کاهش آب ورودي به تالابها از منابع بالادست از مشکلات اساسي تالاب‌ها است.

محمدي‌زاده ورود انواع آلاينده‌هاي فيزيکي و بيولوژيک و غيره از ديگر آسيب‌هاي تالابها عنوان کرد و گفت: شکار و صيدها و برداشت‌هاي نادرست علوفه و بهره‌برداري نابخردانه از ديگر تهديدها در مورد تالاب‌ها است.

معاون رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اين مطلب که در دولت دهم چندين تصميم در قانون برنامه پنجم توسعه گرفته شد تصريح کرد: مسئله اصلي که ما به دنبال آن هستيم مديريت زيست‌‌بومي است و که نقش وزارت نيرو، جهادکشاورزي و ساير دستگاه‌ها در اين زمينه بسيار پررنگ‌تر است.

وي ادامه داد: موضوع تالاب موضوع بين‌المللي است و نياز به نگاه جامع دارد که همه دستگاه‌ها در قالب يک مديريت جامع به آن بپردازند.

وي ادامه داد: رويکرد ما در تالاب‌ها توجه به ابعاد اجتماعي، سياسي، اقتصادي و اکولوژيک است که متاسفانه در دولت‌هاي قبل اين رويکرد و نگاه به تالابها وجود نداشتند.

محمدي‌زاده تصريح کرد: براي اولين 100 ميليارد تومان براي احياي تالاب‌ها و ريزگردها به سازمان حفاظت محيط زيست اختصاص داده شده همچنين براي تالاب انزلي 97 ميليارد تومان اعتبار نياز داشتيم که سال گذشته 7 ميليارد و سال جاري بالاي 10 ميليارد تومان اختصاص يافته که در يک برنامه 5 ساله اين تالاب احيا مي‌شود.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دوست داشتنی‌ترین استاد
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
دوست داشتنی ‌ترین استاد دنیا ( عکس) www.taknaz.ir

نویسنده: ׀ تاریخ: 5 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمدي زاده


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)در این نشست دو روزه موضوعات اقتصاد سبز و نقش و منافع آن در کشور های اسلامی ؛ چارچوب توسعه پایدار در مقیاس جهانی و نحوه همکاری کشور های توسعه یافته و درحال توسعه ؛ انرژی جهانی و راهبرد محیط زیست و کمک به حل مشکلات زیست محیطی کشور های اسلامی بررسی شد .

محمدی زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مان در این اجلاس در سخنانی برنامه های انجام شده و در دست انجام جمهوری اسلامی ایران در عرصه محیط زیست را برای حضار تشریح کرد.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس با وزیر محیط زیست قزاقستان دیدار و گفتگو نمود.



کد خبر :7281   زمان مخابره: 9:48:0 - 1/3/1391
 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل

دبير اجرايي کنوانسيون مقابله با بيابان‌زايي:
سطح جنگل‌ها به بیش از 10 درصد مساحت کشور می‌رسد
ایرن- رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توسعه دو میلیون هکتار جنگل‌کاری در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس سطح جنگل‌ها به بیش از 10 درصد مساحت کشور خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اورنگی در دیدار لوک ناکاجا، دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل با اشاره به عزم جدی ایران برای مقابله با تخریب سرزمین گفت: اقدام ملی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تهیه شده است که توسط رییس جمهوری در اجلاس ریو+20 ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مطابق اهداف برنامه پنجم توسعه، برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از تخریب سرزمین انجام شده است افزود: در جهت مقابله با تخریب سرزمین در یک برنامه 10 ساله، شش میلیون هکتار توسعه فضای سبز در دستورکار قرار دارد که از این میزان دو میلیون هکتار، توسعه جنگل‌کاری در کشور است که بدین ترتیب سطح جنگل‌های کشور به نسبت مساحت به بیش از 10 درصد خواهد رسید.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به جنگل‌کاری دو میلیون هکتار در طول پنج سال صرفا برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور افزود: در عین حال در پنج سال آینده در سطح هشت میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات آبخیزداری اجرا خواهد شد که این امر می تواند در حفظ منابع آب، خاک و پوشش گیاهی بسیار موثر باشد.

وی توسعه فضای سبز، مقابله با فرسایش بادی و فرسایش خاک و ... را از جمله برنامه‌های اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد و گفت: مدیریت توسعه پایدار در مراتع کشور نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان است که بر این اساس طی یک برنامه 10 ساله فشار جوامع دامی و حضور دامداران در اراضی کاهش یافته و بتدریج تمامی آنها از این عرصه‌ها خارج می‌شوند و تلاش خواهیم کرد تعادل اکولوژیکی را در این عرصه‌ها برقرار کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه 5 پروژه بین‌المللی در سطح دو میلیون هکتار از اراضی کشور توسط سازمان جنگل‌ها در حال اجراست گفت: اعتبار این پروژه‌ها که مشترکا با برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، صندوق توسعه تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در حال انجام است حدود 40 میلیون دلار است.

وی از دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل خواست این کنوانسیون کارگاه‌های آموزشی را برای ارزیابی فنی اقتصادی کشورهای منطقه آسیا برگزار کرده و ضمن حمایت از اقدام منطقه‌ای، مقابله با بیابان‌زایی از برنامه‌ها و هدفگذاری‌های منطقه‌ای در این زمینه پشتیبانی کند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید ایران را در مقابل پدیده گرد و غبار یاری کنند گفت: در عین حال سازمان جنگل‌ها آبانماه امسال جلسه‌ منطقه‌ای را در خصوص مقوله بیابان‌زایی برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه لوک ناکاجا، دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل نیز با تاکید بر اینکه بازنگری اقدام ملی مقابله با بیابان‌زایی ایران یکی از موضوعات مهم مورد حمایت کنوانسیون است افزود: در عین حال تدوین استراتژی منابع مالی مقابله با بیابان‌زایی نیز از دیگر برنامه‌های کنوانسیون برای کمک به ایران است.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال 2012 تا 2013 رییس مرکز آسیا و اقیانوسیه کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل است تاکید کرد: ایران می‌تواند با برگزاری کارگاه منطقه‌ای، تجربیات مدیریتی پایدار خود را در عرصه منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی به کشورهای منطقه منتقل کند.

دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل به بحث گرد و غبار اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر بحث گرد و غبار در ایران شدت یافته است که قطعا مقابله با این پدیده از عهده یک کشور خارج بوده و نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و کمک‌های بین‌المللی است.

وی از برگزاری جلسه‌ای با هدف اطلاع رسانی در بحث بازنگری کشورهای آسیایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار و تدوین برنامه عمل منطقه‌ای در این خصوص خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و تخریب سرزمین را به ما گوشزد می‌کند، زمان آن فرا رسیده است که یکسری اقدامات عملیاتی در این خصوص انجام شود.

دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید تا سال 2030 میلادی تخریب سرزمین به حد صفر برسد.

وی پدیده گرد و غبار را ناشی از فرسایش گسترده خاک عنوان کرد و گفت:‌ متاسفانه این امر طی سالهای گذشته شدت یافته که باید روند تخریب سرزمین را معکوس کنیم.

دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل وظیفه دبیرخانه را کمک به کشورهای عضو در شناسایی مناطق بحرانی، کمک به بازنگری در برنامه ملی، برای مقابله با گرد و غبار عنوان کرد.

به گزارش ایسنا کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی 195 عضو دارد که ایران سومین عضو این کنوانسیون بوده که از سال 1994 میلادی به آن پیوسته است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اکوتوريسم1

به گزارش جام جم آنلاین:تحقیقات موسسه مشاور سفر که با استناد به آمارهای بین‌المللی انجام شده است، مشخص کرد تعداد توریست‌هایی که علاقمند به سفرهای دوستدار طبیعت با کمترین میزان فشار بر محیط زیست هستند، نسبت به سال قبل 71 درصد افزایش یافته‌است.
این تحقیقات همچنین روشن کرده است که 57 درصد از مسافران اعلام کرده‌اند که اغلب در تصمیم گیری‌های توریستی خود همانند انتخاب هتل، وسایل ترابری و یا منابع غذایی ، نکات و میزان فشارهای زیست محیطی را در نظر می‌گیرند و هتل ها و مراکز و یا وسایل دوستدار محیط زیست را ترجیح می‌دهند.
44 درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام کرده‌اند که در خانه و سرزمین خود نسبت به نکات و مسائل زیست محیطی حساس‌تر و هوشیارتر هستند و در سفرها هوشیاری خود را به نکات حامی محیط زیست تا حدی از دست می‌دهند.
47 درصد از پاسخ دهندگان شرکت کننده دراین پژوهش نیز گفته‌اند که چه در خانه و سرزمین خود و چه در سفرها به یکسان نسبت به رعایت نکات مربوط به حمایت از محیط زیست حساس و دقیق هستند. طبق همین بررسی‌ها مسافران و توریست‌های حامی محیط زیست ازنظر حساسیت و دقت بیشتر به نکات مهم در رعایت مسائل زیست محیطی به سه گروه یا زمینه اصلی تقسیم می شوند‌.
"جینی راشمور" مدیر سفر مسئولیت پذیر در موسسه مشاور سفر با اشاره به نتایج بدست آمده دراین تحقیقات می‌گوید:«اقدامات حامی طبیعت و دوستدار محیط زیست به گونه فزاینده‌ای به یک اولویت مهم در تجارت و کسب و کار اقامتگاهی و صنعت هتلداری مبدل شده‌است. از این رو فعالان این صنعت بیش از پیش به تلاش‌های خود برای کاهش عوارض منفی خود بر طبیعت می‌افزایند.»
وی می افزاید"«تحقیقات ما نشان می‌دهد که مسافران موسسه مشاور سفر به اقدامات حامی طبیعت در سفرهای خود بسیار علاقمند هستند اما درعین حال بشدت تشنه‌ی دریافت اطلاعات معتبرهستند. به‌ویژه کسب اطلاعات کافی درباره طرح‌های زیست محیطی و کسب اطمینان از این که آیا سیاست‌های ادعا شده حقیقتا و درعمل به اجرا درمی‌آید یا خیر، برای این گردشگران اهمیت بسیار دارد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بانکي مون

پيام بانکي مون در سالروز تنوع محيط زيستي:
نابودی 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی
ایرن- بانکی مون به مناسبت سالروز تنوع محیط زیستی گفت: بین 30 تا 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی در جهان مانند گیاهان دریایی، جنگل های حرا و صخره های مرجانی نابود شده اند

تهران 1 خرداد 1391 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)—دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی تنوع زیستی، 22 می 2012 برابر با 2 خرداد 1391 ضمن اعلام اینکه بر اساس بر آوردها، بین 30 تا 35 درصد از محیط زیست با اهمیت دریایی در جهان مانند گیاهان دریایی، جنگل های حرا و صخره های مرجانی نابود شده اند خواستار اقدامات محلی، ملی و بین المللی برای حفاظت از زیست بوم دریایی شد.

در پیام بان کی مون آمده است پسماند های پلاستیکی همچنان حیات در دریا ها را نابود می کنند و آلاینده های منتقل شده از خشکی در حال نابودی اکسیژن آب های نواحی ساحلی هستند. وی می افزاید علاوه بر این ها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی اقلیم جهانی را تحت تاثیر قرار داده که این امر موجب گرم شدن سطح آب دریاها و درنهایت بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و اسیدی شدن آن ها گردیده که تازه در حال درک پی آمد های آن ها هستیم.

بانی کی مون می گوید آبزیان 15 درصد از مواد پروتئین حیوانی مورد مصرف بشر را تشکیل می دهند. وی می افزاید اقیانوس ها و نواحی ساحلی خدمات زیست بومی ارزشمندی از جذب گردشگر گرفته تا حفاظت در برابر طوفان ارائه می کنند.

دبیر کل ضمن اشاره به اجلاس آتی ریو +20 گفت شرکت کنندگان در آن نشست باید برای اصلاح مدیریت و حفاظت از اقیانوس ها از راه ابتکارات سازمان ملل متحد، دولت ها و سایر شرکا به منظورکاهش صید آبزیان، گسترش مناطق حفاظت شده دریایی، کاهش آلودگی دریایی و کم کردن اثرات تغییرات اقلیمی تصمیمات قاطع اتخاذ نمایند.
***


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گياه

در نشست خبري روز جهاني تنوع زيستي عنوان شد:
بيش از هزار گونه گياهي انحصاري در ايران وجود دارد
ايرن- معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از مجموع 8 هزار گونه گياهي موجود در جهان بيش از هزار گونه گياهي جزء گياهان انحصاري ايران است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست (پام) اصغر محمدي فاضل در نشست خبري روز جهاني تنوع زيستي در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه اطلاع از وضعيت تنوع زيستي در جهان ضعيف است به گونه‌اي که 14 ميليون گونه گياهي و جانوري در سطح کره زمين وجود دارد که شناخت بشر از اين مجموع کمتر از 2 ميليون گونه است.

وي اضافه کرد: اطلاع‌رساني ضعيف باعث مي‌شود حفاظت از تنوع زيستي يک رويکرد محافظه‌کارانه داشته باشد.

وي با بيان اينکه بين 20 تا 50 درصد گونه‌هاي گياهي جهان در معرض خطر هستند افزود: در کشور استراليا حدود 20 در صد و آفريقا بالغ بر 50 درصد پوشش گياهي‌ تحت خطر نابودي است.

وي در ادامه با اشاره به عواملي که بر جمعيت گونه‌هاي جانوري در جهان تاثير گذاشته اظهار داشت: تخريب زيستگاه‌ها 39 درصد، شکار غيرقانوني و بي‌رويه 36 درصد و عواملي مثل ورود گونه‌هاي بيگانه، جابه جاي گونه‌ها، آلودگي نوري و آلودگي آب و... به ميزان 25 درصد از مهمترين عوامل تاثيرگذار در گونه‌هاي جانوري است.

وي در ادامه با اشاره به گونه‌هاي موجود در ايران گفت: بيش از هزار و 140 گونه جانوري در ايران وجود دارد که از اين مجموع پيش‌بيني مي‌شود که 8 هزار گونه مربوط به ايران باشد که بيش از هزار گونه گياهي جزء گياهان انحصاري ايران است.

وي در ادامه به فعاليت‌هاي انجام شده ايران در سطح ژن‌ها، گونه‌ها و زيستگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: حفاظت از گونه‌هاي گياهي به روش زيست فناوري براي شش گونه، مطالعه ژنتيکي سرخدار ايران، بررسي ساختار ژنتيکي گونه‌هاي بومي و در معرض تهديد از جمله فعاليت‌هايي است که در سطح حفاظت از ژن‌ها انجام شده است.

وي ادامه داد: تهيه و تصويب طرح جامعه مديريت حيات وحش کشور، طراحي پروژه تجديد نظر بر فون مهره‌داران ايران اولويت پرندگان ايران، اقدام براي طرح برنامه عمل حفاظت از 30 گونه موجود در فهرست سرخ IUCN از جمله اقدامات انجام شده در سطح حفاظت از گونه‌ها بود.

وي همچنين معرفي 15 منطقه جديد به سيستم مناطق حفاظت شده، انجام مرزبندي براي 16 منطقه حفاظت شده و تدوين راهبردهاي ملي اکوتوريسم و غيره را از جمله فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه حفاظت از تنوع زيستي در ايران عنوان کرد.


معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با بيان اينکه هم اکنون سطح مناطق حفاظت شده در دنيا از 5 ميليون کيلومتر متر مربع به 14 ميليون کيلومتر متر مربع افزايش يافته است تصريح کرد: در حال حاضر سطح مناطق حفاظت شده در ايران معادل 4/10 درصد از کل مساحت کشور است يعني سطحي برابر 7/16 ميليون هکتار است.


فاضل ياد آور شد: البته اين رقم در کنار مناطقي که به اشکال ديگر توسط ديگردستگاهها حفاظت مي شود مانند درياچه هاي پشت سدها که توسط وزارت نيرو و يا نوار 7کيلومتري مناطق مرزي که جزو مناطق تير اندازي ممنوع هستند و توسط وزارت کشور حفاظت مي شوند سطح مناطق حفاظتي ايران را به حدود 20 درصد خاک کشور مي رساند.


وي در پايان افزود: عنوان روز جهاني تنوع زيستي امسال، تنوع زيستي دريايي است که براي علاقمندان به حيات درياها فرصت مغتنمي براي افزايش آگاهيها در اين زمينه است


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

unep
 

به گزارش سرويس محيط زيست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرانسه که در اين زمينه دست کم از سوي 100 کشور ديگر حمايت مي‌شود در نظر دارد که UNEP را به يک آژانس جهاني برجسته در سطح آژانس‌هاي تخصصي سازمان ملل نظير سازمان جهاني بهداشت و سازمان غذا و کشاورزي ملل متحد تبديل کند. اين در حالي است که واشنگتن مخالف شديد اين ايده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، طرفداران و فعالان محيط زيست از مدتها پيش گله داشته‌اند که دفتر برنامه محيط زيست سازمان ملل (UNEP) در نايروبي که در سال 1972 ميلادي تاسيس شد و فقط 58 کشور عضو آن هستند، فاقد قدرت کافي براي مقابله با بيماريهاي فزاينده محيط زيست است. به اين ترتيب قرار است در اجلاس ريو تقويت اين نهاد مهم در سازمان ملل مورد مذاکره قرار بگيرد.


کد خبر :7277   زمان مخابره: 13:35:12 - 31/2/1391
 // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معاون رييس جمهور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)،مهندس محمدی زاده درجمع کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : سازمان حفاظت محیط زیست با چهل سال سابقه کار هنوز درحوزه فرهنگ سازی کار مهمی صورت نداده است.وی با اشاره به اینکه بایستی موضوع محیط زیست را به گونه ای درجامعه نهادینه کنیم که مسئله محیط زیست مطالبه عمومی مردم گردد ،ادامه داد:فرهنگ سازی فقط از طریق سازمانهای مردم نهاد( س.م.ن ) و رسا نه ها امکان پذیر نیست بلکه باید از تمامی راهبرد ها درتحقق این موضوع بهره مند شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درادامه خاطر نشان کرد: توجه به فن آوریهای نوین و ارتقاء کیفیت فعالیت ها توانسته راههای جدیدی رابرای سازمان باز کند. دراین راستا میتوان گفت درحوزه آب و خاک، پسماندها ، تنوع زیستی و آموزش گامهای مؤثری برداشته شده است.

این مقام مسئول بااشاره به افزایش تخصیص اعتبارات محیط زیست درسال جاری خاطر نشان کرد : خوشبختانه مجوزهای لازم برای استخدام نیروهای جدید نیزاخذ گردیده است و توفیقات خوبی نیز درعرصه بین المللی داشته ایم و تعاملات بسیار هدفمندی درحوزه های انسانی و طبیعی با سایر دستگاههای دیگر برقرار شده است که همگی مرهون سیاستهای دولت خدمتگذار است .

محمدی زاده درجمع کارکنان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : درپایش رودخانه ها ، منابع و مخازن و همچنین آلایندگی های صوتی و پسماندها به استانداردهای تعریف شده نزدیک شده ایم که این بسیار برای کشور ماامید بخش است.

براساس این گزارش ، معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست درادامه با توجه به میلاد دخت نبی اکرم (ص) وروز زن ، درخصوص جایگاه ومنزلت حضرت فاطمه زهرا(س) در طول تاریخ به نکاتی اشاره نمود و درپایان مراسم نیز به پاس تلاش کارکنان خواهر از آنان تجلیل به عمل آورد.


کد خبر :7271   زمان مخابره: 22:26:12 - 29/2/1391
 www.iren.ir
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آلودگي هواwww.iren.ir
به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، يوسف رشيدي در يک برنامه تلويزيوني با بيان اين مطلب افزود: قانوني که براي کاهش آلودگي هوا داريم متعلق به کل کشور است؛ اما در تهران با توجه به اين که حساسيت و اطلاع رساني بيشتر بوده اقدامات بهتري نيز انجام شده است.

وي افزود: اين قوانيني که مصوب هيات وزيران است در بند 19 خود عنوان کرده در صورتي که هوا در وضعيت هشدار قرار بگيرد، وزارت نيرو با هماهنگي سازمان محيط زيست بايد اقدام به باروري ابرها کند. الان دوروز است که هواي تهران در وضعيت هشدار است اما هيچ ابري بارور نشده است! از نظر علمي اين بند قابل اجرا نيست و تنها در حد تصويب روي کاغذ باقي مي ماند.

به گفته مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، آلودگي هوا بايد در منبع کنترل شود و وقتي آلودگي وارد هوا شود ديگر نمي توان براي آن کار مهمي انجام داد و ماسک هم به درد نمي‌خورد.

وي ادامه داد: ريزگردها در وهله اول سطح ريه را پوشش مي دهد و بعد وارد خون مي شود و افزايش آمار بيماري‌هاي فشار خون و غلظت خون به دليل حضور ريزگردها در هواي تهران است که در اين ميان استفاده از ماسک‌هاي مختلف نيز مشکلي را حل نمي کند؛ زيرا ريزگردها کوچکتر از 2/5 ميکرون بوده و از صافي ماسک ها رد مي شوند.

رشيدي تصريح کرد: با مدل سازي هم مي شود مشخص کرد گرد وغبار از کجا وارد ايران شده است و کانونهايي که هست را شناسايي و در همان مراکز مالچ پاشي کرد و نياز نيست ميلياردها تومان پول خرج مالچ پاشي تمام عراق شود.

محمود طلايي رييس سازمان هواشناسي کشور نيز در اين برنامه با بيان اينکه شرايط حاکم را بايد تحمل و به دنبال راهکارهاي اصولي باشيم، گفت: عمده منشاء اين گرد وغبار متعلق به خارج از مرزهاي ماست و اداره کردن آن بخصوص در کشوري مثل عراق که الويت‌هاي ديگري دارد، بسيار سخت است.

وي افزود: کميته آمادگي وظايف سازمانهاي مختلف را مشخص مي کند و همه اين سازمانها درگير اين موضوع هستند و به خوبي فعاليت مي کنند.

به گفته رييس سازمان هواشناسي کشور، سال گذشته 22 استان و امسال نيز تا امروز 13 استان در گير مساله ريزگردها شده اند.

وي تصريح کرد: يکي از وظايف سازمان هواشناسي تجهيز فرودگاه‌هاي کشور به سامانه پيشرفته هوا شناسي است و در ديد زير 2 کيلومتر پرواز تعطيل مي شود، اين سامانه امکان پرواز در ديد زير 500 کليومتر را نيز ايجاد کرده است و اکنون اين طرح در 7 فرودگاه اجرايي شده و 7 فرودگاه ديگر نيز تا پايان سال به اين سيستم مجهزمي‌شوند و سال 92 نيز 6 فرودگاه به اين تعداد افزود خواهد شد.

طلايي با بيان آنکه ايستگاه‌هاي هواشناسي نياز به سامانه پايش گرد وغبار مجهز دارد، اظهارکرد: ستاد خشکسالي موظف به تامين اعتبار اجراي اين طرح است که هنوز 15 ميليارد تومان از سوي اين سازمان تامين نشده است.
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چشمه های باداب سورت واقع در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.

دیدار از چشمه و حوضچه های باداب سورت مخصوصا در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می کند.

خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه های تحسین بر انگیز از موهبت خداوندی را به جلوه گری می گذارد که این چشم اندازهای چشم نواز هیچگاه از روح و ذهن فراموش نمی شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرا می خواند.

این چشمه ها در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده اند و در ایران بی نظیر هستند و تا جایی که می دانیم در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند چشمه هایی شبیه باداب سورت وجود دارد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صحنه ای نادر از طبیعت/ تصاویر دیدنی یک پلیکان در حال شکار مرغ دریایی

یک عکاس طبیعت که برای تعطیلات به نامیبا در غرب آفریقا رفته بود موفق شد از صحنه ای نادر عکسبرداری کند که در آن یک پلیکان درحال پرواز قصد دارد یک مرغ دریایی را بخورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پلیکانها معمولا ماهی می خورند، آنهم بر روی زمین نه درحال پرواز. هرچند حتی در حیات وحش نیز می توان از قوانین سرپیچی کرد و دست به کارهایی زد که عجیب باشند.

اما زمانی که یک پلیکان سعی می کند برخلاف قوانین طبیعت عمل کند و برای مثال یک مرغ دریایی را آنهم در حال پرواز بخورد فقط کمبود یک عکاس احساس می شود که این صحنه نادر را در قاب تصویر خود جاودانه کند.

این تصاویر که توسط یک عکاس 35 ساله به نام "یوری بلیاف" گرفته شده اند یک مرغ دریایی را نشان می دهند که در جستجوی غذا درحال پرواز است اما خودش در خطر تبدیل شدن به ناهار یک پلیکان گرسنه قرار می گیرد.

براساس گزارش لارپوبلیکا، پلیکان وسط آسمان دهانش را باز می کند تا مرغ دریایی را ببلعد، اما مرغ دریایی به طور شگفت انگیزی از مهلکه نجات می یابد و فرار می کند.

سال گذشته نیز در پارک سنت جیمز لندن تصاویری به ثبت رسید که در آنها یک پلیکان حریص یک کبوتر را با نوک بزرگ خود شکار کرده و شروع به بلعیدن کرد. ناگهان کبوتر برای چند ثانیه فرصت فرار پیدا کرد اما به سادگی داخل نوک پلیکان نشست و از مناظر اطراف لذت برد. به این ترتیب تنها شانس فرار خود را از دست می داد و خورده شد.

دهانی که به اندازه یک مرغ دریایی باز می شوند

اما مرغ دریایی به طرز شگفت انگیزی از مهلکه می گیرد و تنها یک پر دم آن آماده فرود به دهان پلیکان است

حتی توسط انسانها محکوم می شود

و شرمنده و همچنان گرسنه به طرف آسمان پرواز می کند

منبع :http://shahrenaein.blogfa.com

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گور ايراني


خطر عبور قطار از وسط زيستگاه گورخر ايراني
ايرن: در حاليکه مقدمات کار براي عبور راه آهن از وسط منطقه حفاظت شده بهرام گور در ني ريز فارس به عنوان يکي از اصلي ترين زيستگاه گورخر ايراني آماده شده بود محيط زيست براي اجراي پروژه هيچگونه مجوزي صادر نکرد تا اين زيستگاه از نابودي در امان بماند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده بهرام گوردر شرق استان فارس و شمال شرقي شهرستان ني ريز قرار دارد. وسعت اين منطقه 40 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بلندترين نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و داراي آب و هواي گرم و خشک و بارندگي حدود 200 ميلي متر است.

اين محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده "بهرام گور" تحت مديريت اداره کل حفاظت محيط زيست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه اي در کشور بوده که جمعيت قابل ملاحظه و پويايي از گورخر ايراني را در خود جاي داده است.

حضور ديگر گونه هاي ارزشمند نظير کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبير و... ارزش اکولوژيکي اين زيستگاه پهناور را دو چندان مي کند و تماشاي حيات وحش به خصوص گونه هاي در معرض تهديدي نظر گورخر ايراني، هوبره و زاغ بور در اين منطقه به سادگي امکان پذير است.

در گذشته يوزپلنگ هم در اين منطقه وجود داشته اما در حال حاضر اين گونهدر منطقه از بين رفته است.

منطقه بهرام گور با توجه به اينکه هم منطقه کويري هم دشتي و هم کوهستاني از اهميت زيادي برخوردار است علاوه بر اين در اين منطقه زاغ بور که از گونه هاي اندميک است نيز وجود دارد.

طي مدت اخير خبرهايي مبني بر عبور راه آهن فولاد ني ريز به سيرجان از منطقه بهرام گور به گوش رسيد که اين مسئله باعث نگراني مسئولان محيط زيست استان و دوستداران اين حوزه شد.

دبير موسسه 13 فروردين در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: منطقه حفاظت شده بهرام گور يکي از مناطق بي نظير در کشور است، علاوه بر اين وجود گونه هاي نادر حيات وحش در اين منطقه بر اهميت آن افزوده است.

علي اکبر کاظميني با بيان اينکه بهرام گور اصلي ترين زيستگاه گورخر ايراني است، اظهار داشت: وجود اين گونه نادر بر زيبايي منطقه بهرام گور افزوده به گونه اي که در حال حاضر نزديک به 330راس گورخر در اين منطقه وجود دارند.

وي با اشاره به ايکه نبايد اجازه هيچگونه تجاوزي در اين منطقه داده شود، تاکيد کرد: در اين رابطه بايد تمامي عملياتهاي راهسازي و همچنين معادني که در اطراف اين منطقه حفاظت شده قرار دارند کنترل شود زيرا هرگونه دستکاري در منطقه باعث مي شود حيات گونه ها به خطر بيافتد.

دبير موسسه 13 فروردين ادامه داد: اداره کل محيط زيست استان بايد با ترميم کردن نقاط آسيب ديده منطقه باعث فراهم سازي احياي يوزپلنگ در بهرام گور شود و همچنين منطقه را به محلي براي جذب گردشگر تبديل کند.

وي در خصوص پروژه راه آهن نيز گفت: برنامه هايي در خصوصعبورقطار از وسط اين منطقه وجود داشت که با اقدام به موقع محيط زيست از اين کار جلوگيري شد.



گورخرهاي منطقه بهرام گور

کاظميني گفت: براي انجام هر پروژه راهسازي و يا راه آهن ادارات مربوطه ابتدا فعاليت خود را آغاز و سپس نسبت به دريافت مجوز اقدام مي کنند که اين امر مشکلاتي را از جمله تخريب مناطق به دنبال دارد.

وي تاکيد کرد: در انجام اين گونه عملياتها بايد از نظرات کارشناسان و متخصصان محيط زيست استفاده شود نه اينکه بدون توجه به نظرات و پيشنهادهاي کارشناسان نسبت به انجام هر پروژه اي اقدام شود.

دبير موسسه 13 فروردين در خصوص معايب عبور راه آهن از منطقه حفاظت شده بهرام گور گفت: اين امر اولا آرامش منطقه را بر هم زده و به دنبال آن باعث ايجاد جدايي بين دو قسمت بهرام گور يا جزيره اي شدن آن مي شود و با کوچکترن عامل خارجي حيات وحش از بين مي روند.

وي با بيان اينکه عبور و مرور حيات وحش نيز با مشکل روبرو مي شود، اظهار داشت: هرچه محدوده حفاظت شده بيشتر باشد گونه هاي حيات وحش راحتتر مي توانند غذا پيدا کنند و در صورتيکه راه آهن از وسط منطقه عبور کند حيات وحش براي کسب غذا با مشکل روبه رو شده زيرا محدوده گشتزني کمتر است.

به گفته کاظميني اين پروژه هم اکنون متوقف شده است.

دبير موسسه 13 فروردين گفت: در عملياتهاي راهسازي ارگان مربوطه ابتدا عمليات خود را آغاز و پس از اينکه سرو صداها بلند شد عمليات را متوقف کرده و براي اخذ مجوز اقدام مي کنند.

کارنامي: محيط زيست مجوز نداد

اما در اين ميان مدير کل محيط زيست استان فارس نيز به خبرنگار مهر گفت: اداره محيط زيست براي عبور راه آهن هيچگونه مجوزي نداده و بررسيها را نيز مشروط به اين کرده ايم که حتما بايد بر اساس نظر کارشناسي محيط زيست اقدام کنند.

حسينعلي ابراهيمي کارنامي با بيان اينکه خط راه آهن به ارزيابي زيست محيطي نياز دارد، اظهار داشت: علاوه بر اين خود اين واريانت از وسط منطقه امن عبور مي کرده که اين مسئله مورد تاييد محيط زيست نبوده و قرار شد واريانت آن اصلاح شود و تاکنون هم اصلاحيه به دست ما نرسيده است.

وي گفت: قرار است اين واريانت بر اساس نظر کارشناسان محيط زيست طراحي شود البته اين راه آهن مربوط به فولاد ني ريز - سيرجان است که طراحي اوليه اي که مجريان داده بودند از وسط منطقه حفاظت شده عبور مي کرد که مورد تاييد محيط زيست نبوده و نيست.

مدير کل محيط زيست استان فارس با بيان اينکه کارشناسان محيط زيست در خصوص اين راه آهن پيشنهاداتي داشته اند، اظهار داشت: قرار شده که بر اساس واريانتي که محيط زيست داده کار شود.

ابراهيمي کارنامي تصريح کرد: تاکنون مجريان طرح را به محيط زيست نداده اند در صورتي که قرار است اين طرح به محيط زيست داده شود و ما آن را بررسي کنيم.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آهو

مسئول حفاظت محيط زيست مه ولات خبر داد:
منطقه نوبهار شکار ممنوع اعلام شد
ايرن- مسئول حفاظت محيط زيست مه ولات از خراسان رضوي خبر داد:منطقه نوبهار به عنوان منطقه شکار ممنوع به فهرست مناطق تحت مديريت حفاظت محيط زيست افزوده شد.

عباس طاهريان با اعلام اين خبر توضيح داد: به منظور توسعه عرصه هاي داراي ظرفيت بالقوه طبيعي براي حفاظت از ذخاير ژنتيکي در جغرافياي شهرستان مه ولات، منطقه نوبهار در اين شهرستان، شکار ممنوع اعلام شد.
عباس طاهريان از زادآوري آهو در منطقه شکار ممنوع نوبهارخبر داد و گفت: با وجود محدوديتهايي از قبيل خشکسالي، اين منطقه توانسته است جمعيت وحوش خود راافزايش دهد و محيط بان ها در ماموريت هاي خود تصاوير بسيار زيبايي از بره آهوان و ساير وحوش ثبت کرده اند.
وي با اشاره به فرارسيدن فصل زادآوري ووحوش، از مردم خواست با ماموران حفاظت محيط زيست جهت حفاظت از تنوع زيستي همکاري نمايند.وي افزود: اين منطقه مشمول قوانين و مقررات مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست بوده و اميد است با همکاري مردم شهرستان مه ولات و همه دوست داران محيط زيست بتوانيم گام هاي موثرتري در حفظ و حراست از اين ثروت هاي خدادادي برداريم و شرايط گردشگري را در منطقه نوبهار فراهم کنيم.


// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


گسترش فرهنگ حفظ منابع طبيعي نيازمند ابزارهاي متنوع علمي و فرهنگي است
ايرن:مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين گفت:گسترش فرهنگ حفظ منابع طبيعي نيازمند ابزارهاي متنوع علمي و فرهنگي است .

خبرگزاري مستقل محيط زيست:مهندس "هاشم گودرزوند چگيني " با بيان اين مطلب افزود: منابع طبيعي در طول تاريخ حيات بشر ازاهميت خاصي برخوردار بوده وامروزه نيز حيات انسان وابسته به محيط زيست است و حفظ اين منابع در صورتي محقق مي ‌شود که عامه مردم احساس مسووليت کرده و مشارکت آنان باابزارهاي مختلف علمي و فرهنگي جلب شود.
وي اظهار داشت : براي تعميق و گسترش فرهنگ منابع طبيعي نمي توان از يک روش و ابزار استفاده کرد بلکه بايد به نحوي فراگير همه ابزارهاي اطلاع ‌رساني و آگاهي بخشي را به کار گرفت چرا حفظ منابع طبيعي به تمام مردم ارتباط داشته ومختص به قشر خاصي نيست. چگيني اضافه کرد: يکي از راههاي گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي فرهنگ سازي در بين دانش آموزان مدارس است به گونه اي که دانش آموزان از منابع طبيعي و فوايدآن به خوبي آگاه شوند.وي با تاکيد بر اين‌ که مانوس بودن با گياهان براي سلامت انسان مفيد است ،بيان کرد: ارتباط با درختکاري بايد پيوسته باشد تا در دانش‌آموزان به صورت عادت و فرهنگ دربيايد. وي با تاکيد بر اينکه رسانه ‌هاي گروهي نيز نقش اصلي را در اطلاع ‌رساني بر عهده دارند ، گفت :امروزه رسانه‌ها نقش زيادي در يادگيري مردم و حتي طرز فکر آنان دارند و بديهي است پر قدرت‌ترين ابزارهاي اطلاع ‌رساني محسوب مي‌ شوند .مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين افزود:بنابراين بايد بين رسانه‌ها و سازمان جنگل‌ها ارتباط پايدار و خوبي برقرار باشد تا مردم به طور مستمِر و در تمام طول سال با نظر کارشناسان آشنا شوند و اهميت منابع طبيعي براي آنهاروشن‌تر شود.چگيني تصريح کرد:اگر مردم ارزش منابع طبيعي را بدانند خود به خود در توسعه و حفظ آن کوشا خواهند بود و بسياري از مشکلاتِ ناشي از تخريب اين منابع، يا تصرف غير مجاز عرصه‌ها به وجود نخواهد آمد. وي در پايان يادآور شد:رونق اقتصادي نيز باعث گسترش فرهنگ منابع طبيعي مي ‌شود زيرا مردم درمي ‌يابند براي ادامه درآمدهاي خود، بايد طبيعت را حفظ کنند و در نتيجه حتي کساني که علاقه زيادي به اين مقولات ندارند در عمل به حافظ طبيعت تبديل مي‌ شوند.
چگيني تعاوني مرتعداران را نمونه خوبي براي گسترش فرهنگ منابع طبيعي دانست و افزود:اعضاي اين تعاوني ساکنان روستاها هستند که در قالب تعاوني به فعاليت‌ها مي ‌پردازند و نشان مي ‌دهد براي رسيدن به رفاه اقتصادي، لزومي ندارد منابع طبيعي را تخريب کنيم. // www.iren.ir //

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کتاب


Iran Wildlife in Poem for Children
TEHRAN (IREN) – Iran's wild life was composed for the country's children for the first time in four volumes and set in language of poetry, published by the Tears (Ashk) publication, according to Iren (Iran Nan-Government Environment News Agency).

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پل دوستدار محیط زیست !


چقدر عالی می شود که یک پل هم زیبا باشد و هم دوستدار محیط زیست!

سه طراح ایتالیایی پلی را طراحی کرده اند که علاوه بر برقراری ارتباط، از خورشید و باد، انرژی هم تولید می کند. در پایه های این پل توربین هایی در نظر گرفته شده که با وزش باد به چرخش درآمده و آن را تبدیل به انرژی می کند. علاوه بر این، جهت استفاده از انرژی خورشیدی هم قرار است به جای آسفالت از پنل های خورشیدی موسوم به پنل خورشیدی جاده ای (solar roadways) استفاده شود.

این صفحات متشکل از پنل های خورشیدی با روکشی از پلاستیک بادوام و فشرده است که برق تولید می کند. در صورت اجرایی شدن این طرح، انرژی بدست آمده از این پل برق مصرفی 115هزار خانه را  طی یکسال تامین می کند.

فقط موارد یاد شده نیستندکه این پل را دوستدار محیط زیست کرده است بلکه در طول پل ،گلخانه خورشیدی هم در نظر گرفته شده که رانندگان می توانند در کناری توقف و از میوه و محصولات این گلخانه استفاده کنند.
منبع: انجمن دوستداران محیط زیست نطنز

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نمایشگاه محیط زیست با رویکرد تنوع زیست – فرهنگی

Exhibition Posterچهارمین همایش ملی آموزش توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان سنجش آموزش کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اسلامی آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) و انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در تاریخ ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۳۹۱ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی برگزار شد.

از اهداف اصلی این همایش بهبود سطح کیفی فرایند یاددهی – یادگیری، معرفی طرح‌های کاربردی در حوزه آموزش و یادگیری، و ترویج فرهنگ پژوهشگری در میان دانشجویان است.

محورها و موضوع‌های همایش عبارت است از:

  • روش‌های نوین آموزشی در علوم (فنی و مهندسی، پایه، انسانی) تربیت‌بدنی و هنر
  • تاثیر جهانی‌شدن در فرآیند آموزش
  • آموزش و خلاقیت
  • آموزش و فناوری اطلاعات
  • آموزش و ارزشیابی
  • آموزش و کارآفرینی
  • آموزش فنی و حرفه‌ای
  • تاثیر عوامل محیطی بر آموزش
  • روش‌های نوین آموزش

کانون محیط زیست این دانشگاه نیز با هدف معرفی دهه جهانی تنوع زیستی (۲۰۱۱-۲۰۲۰ )در کنار این همایش ملی با همکاری معاونت پژوهشی و فن آوری دانشگاه اقدام به برگزاری نمایشگاه محیط زیست با رویکرد تنوع زیست-فرهنگی نموده است. بعضی از جنبه های فرهنگی انسان راه حلهایی را برای حل مشکلات زیستی در مناطق خاصی تامین کرده است و بدین وسیله تنوع فرهنگی در سازگاری انسان با شرایط محیط در حال تغییر خود کمک کرده است. تنوع فرهنگی در تنوع زبان، مذهب، اعتقادات و سنت ها و بهره برداری از زمین، هنر، موسیقی، ساختار اجتماعی، نوع غذا و … پدیدار است. تنوع فرهنگی- معنوی در کنار سرمایه های مادی جامعه بشری و سرمایه های زیست شناختی سیاره زمین  هم به عنوان یک هدف و هم یک رویکرد در پشتیبانی از شبکه حیات بر روی سیاره زمین میتواند موثر باشد. هدف برگزاری این نمایشگاه آشنایی مخاطبان با موضوع تنوع زیستی و ارتباط آن با تنوع فرهنگی است.ومعرفی رویکردهای فرهنگی به موضوع حفاظت از تنوع زیستی در دستور کار برگزارکنندگان این نمایشگاه قرار دارد. این نمایشگاه طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۷/۲/۱۳۹۱ و ۲۸/۲/۱۳۹۱ در محل دانشگاه شهید رجایی تهران( واقع درلویزان)- دانشکده علوم پایه –اتاق ۱۳۷ از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر همزمان با برگزاری همایش ملی برپا خواهد بود.لازم به ذکر است در حاشیه این نمایشگاه کارگاهی نیز با عنوان ” رویکرد فرهنگی به حفاظت از تنوع زیستی“برگزار خواهد شد.بازدید برای عموم علاقمندان آزاد است.

Invitation

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی ۲۰۱۲

IDB poster 2012
دوم خرداد ۱۳۹۱

تنوع زیستی دریایی

تنوع زیستی بنیان بوم‌سازگان‌های سالم و توسعة پایدار انسانی است. گذر روزها تهدیدها و چالش‌های جدیدی را پدیدار می‌سازد. از سال ۱۹۷۰ به بعد جهان با کاهشی ۳۰ درصدی در گونه‌های مهره‌داران روبه‌رو شده است. مهره‌داران مناطق استوایی به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته‌اند. در مناطق معتدل از لحاظ اقلیمی گونه‌های مهره‌داران تا ۱۵ درصد کمتر شده اند. با همة اینها تمام گروههای مهره‌داران به‌ویژه دوزیست‌ها به‌طور جدی مورد تهدید هستند. در حال حاضر تنها یک درصد از محیط زیست دریایی حفاظت شده است.
اینها واقعیت‌هایی غیرقابل انکار هستند. تخریب و تکه تکه شدن زیست‌گاهها به جنگل‌ها، تالاب‌ها و بوم‌سازگان‌های ساحلی نیز تسری پیدا کرده است. تأثیرگذاری انسان بر تنوع زیستی، بوم‌سازگان‌ها و اقلیم همچنان روبه افزایش است.
تاوان زیادی باید پرداخت کرد. حفظ تنوع زیستی برای (حفظ) سلامت سیارة محل زندگی‌مان الزامی است. باید بتوانیم در مقابل پیچیدگی‌هایی که چالش‌های یادشده برایمان ایجاد می‌کنند، ایستادگی کنیم. به این منظور، باید ابتدا علل اصلی عامل تخریب تنوع زیستی را شناسایی و آنان را مورد هدف قرار دهیم. عوامل مؤثر در تخریب تنوع زیستی ریشه در عملکردهای ناپایدار، آموزش و اطلاعات ناکافی، توسعه بدون در نظر گرفتن و اهمیت دادن به ارزش‌ها و استفادة نادرست و نابه‌جا از علم و فن‌آوری‌ دارد. فقر عامل مهم تخریب تنوع زیستی است. به این جهت ضرورت رعایت انصاف در دسترسی به تنوع زیستی و استفاده از آن ارزشی اخلاقی است که نیاز به آن هر روز بیشتر می‌شود.
کانون دوستداران محیط زیست دانشگاه شهید رجایی از طریق فعالیت‌هایش در حوزه‌های آموزش، فرهنگ و اخلاق و ارتباطات سعی دارد از تنوع زیستی پاسداری کند.
یونسکو (۲۰۲۰-۲۰۱۱) را دهه جهانی تنوع زیستی نام گذاری کرده است و کانون محیط زیست دانشگاه شهید رجایی ضمن حمایت از این موضوع، بدون وقفه برای موفقیت آن می‌کوشد. چالش تغییر اقلیم، تخریب و از بین رفتن تنوع زیستی مهم‌‌ترین مشکلات پیش روی بشر برای بقاست. ما می‌توانیم پیروز و سربلند از این مشکل بیرون بیاییم. برای این کار باید عزم خود را جزم کنیم و با هم متحد شویم تا از تنوع زیستی در خدمت توسعه استفاده نماییم و آن را برای نسل‌های حال و آینده حفظ کنیم. این مهم‌‌ترین پیام برای پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی ۲۲ می می باشد .

کانون محیط زیست در روز دوم خرداد میزبان سه تن از تاثیر گذاران حوزه علم،معماری و هنر می باشد که برای پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی با ما همراه شده اند.

  • دکتر حسین زمرشدی :استاد دانشگاه شهید رجایی و چهره ماندگار معماری ایران

    Hossein Zomarshidi

  • استاد حسن حسین نژاد :دارای نشان درجه یک هنری و عضو انجمن خوشنویسان ایرانHossein Nejad

  • دکتر مجتبی قربانی آرانی : عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و دانشمند برگزیده موسسه ISI در سال ۲۰۱۲Ghorbani

در این مراسم از دوتن از اعضای فعال کانون :

  • اسماعیل فتاحیان ( فارغ التحصیل کارشناسی مکانیک)

  • سرکار خانو ایجوی ( مسئول آموزش دانشکده علوم پایه)

نیز تقدیر خواهد گردید. نمایش فیلم با موضوع تنوع زیستی اقیانوسها و معرفی آثار برگزیده در فراخوان طراحی پوستر و نمایشگاه آثر برگزیده در حاشیه این مراسم برگزار خواهید گردید.

تنوع زیستی زندگی است، تنوع زیستی زندگی ما است.

به ما ملحق شوید:

تهران | لویزان | دانشگاه شهید رجایی | دانشکده علوم پایه | طبقه دوم | سالن اجتماعات

ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۳۰

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نفوذ فاضلاب وضعیت تالاب بین المللی انزلی را بحرانی کرد 
http://iren.ir/Images/News/Larg_Pic/1-5-1390/IMAGE634470128077812500.jpg
 
ایرن:مدیر کل محیط‌زیست گیلان وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی را نگران‌کننده توصیف کرد. امیر عبدوس از جمله مهم‌ترین مشکلات حال حاضر تالاب بین‌المللی انزلی را به ترتیب اولویت ورود آلاینده‌های آبی و خاکی اعم از شیرابه‌های زباله‌ها و فاضلاب‌های خانگی و شهری از طریق رودخانه‌های منتهی به آن عنوان کرد

به گزارش همشهری آنلاین:وی با اشاره به منتهی شدن ۱۲رودخانه به تالاب بین‌المللی انزلی، خاطرنشان کرد: این رودخانه‌ها فاضلاب ۶ شهر استان گیلان واقع در حوزه آبخیز تالاب انزلی را وارد این تالاب می‌کنند که شامل رشت، صومعه‌سرا، فومن، شفت، انزلی و ماسال هستند.به گزارش ایلنا، این مسئول اذعان کرد: علاوه بر اینها زباله‌هایی که در روستاهای مناطق بالادست در کنار رودخانه‌ها در اثر بی‌انضباطی بعضی از شهروندان و دهیاران‌‌ رها می‌شود، باعث شده که سیلاب‌های فصلی بخش زیادی از این زباله‌ها را وارد تالاب انزلی کنند که چهره بسیار ناپسند و غیرقابل تحملی به‌‌وجود آورده است.
عبدوس از جمله این سیلاب‌های فصلی را وقوع سیل اخیر و بزرگ اردیبهشت ماه امسال در چندین شهرستان گیلان ذکر و تصریح کرد: این سیلاب حجم بسیار زیادی از زباله‌ها را با خود همراه آورده که هنوز در تالاب انزلی وجود دارد و پاکسازی آنها با دست ممکن نیست.
وی تاکید کرد: پاکسازی تالاب انزلی از وجود این زباله‌ها نیازمند وجود ادوات مکانیکی است که این ادوات در اختیار اداره کل محیط‌زیست گیلان نیست که در این راستا رایزنی‌هایی با مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان صورت گرفته است.مدیرکل محیط‌زیست گیلان، یاد‌آور شد: با توجه به اینکه اداره کل بنادر و کشتیرانی استان هم دستگاه مناسبی برای جمع‌آوری این زباله‌ها در اختیار ندارد، مقرر شده تا کشتی‌ای دارای یک نوار نقاله طراحی شود تا به صورت مکانیزه زباله‌ها را به عرشه کشتی انتقال دهد.
این مسئول از همه مسئولان اعم از دهیاران، شهرداران و بخشداران به‌طور جد درخواست کرد که مسئله مدیریت پسماند را در بالادست حوزه آبخیز تالاب انزلی در اولویت کاری خود قرار بدهند.وی متذکر شد: با تفکیک زباله‌های خشک و‌ تر، زباله‌های الکترونیک و ویژه می‌توان درآمدزایی کرد.حتی اگر بتوان با استفاده از کرم‌های خاکی که توانایی تبدیل زباله‌تر به کود آلی را دارند به تفکیک زباله‌ها اقدام کرد و نهادهای دولتی نیز در جهت ترویج آن عمل کنند اقدام موثری انجام شده است.
به گفته وی مشکل اصلی تالاب انزلی عمق آن نیست بلکه آلاینده‌ها هستند و مهم این است که زیستگاه پرندگان و آبزیان طراوت و پاکیزگی خود را داشته باشد و توان خودپالایی را از دست ندهد تا بتواند به‌عنوان یک مکانیسم تصفیه‌کننده و پالاینده محیط عمل کند.
افت 70‌سانتی‌متری خزر 
این مسئول ابراز داشت: از 2سال گذشته تاکنون آب دریای خزر ۷۰سانتی‌متر پایین‌تر رفته و به تبع آن به همین میزان سطح آب تالاب بین‌المللی انزلی کاهش یافته ولی در زمان ثبت تالاب انزلی در کنوانسیون رامسر مساحت آن ۱۵هزار هکتار بوده که هم اکنون ۱۸هزار هکتار مساحت آبی دارد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
عبدوس در پاسخ به سؤالی که چه میزان اعتبار برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی نیاز است که از وجود این زباله‌ها و آلاینده‌ها نجات یابد، خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبارات مربوط به پروژه احیای تالاب برای احداث تله‌های رسوب‌گیر است که حجم زیادی از پسماند‌ها را نگه می‌دارد و اجازه ورود به تالاب را نمی‌دهد.
وی بیان داشت: تله‌های رسوب‌گیر با اعتباری که سالانه از محل ردیف اعتبارات خاص معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری تامین می‌شود، تخصیص داده می‌شود که ۹۰میلیارد تومان بوده که در 2سال اول اجرای این پروژه فقط ۱۵میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و جهاد کشاورزی درحال اجرای پروژه است.
مدیرکل محیط زیست گیلان، یادآور شد: 3سال تا پایان اجرای این پروژه مانده ولی در این دوسال اول ۴۰تا ۵۰درصد آن از محل ۹۰میلیارد تومان گرفته شده که نشان دهنده این است که توانستیم ۱۰درصد کل اعتبار را جذب کنیم و ۹۰‌درصد دیگر باقی مانده است.
اعتبار ناکافی احیای تالاب انزلی
عبدوس این اعتبارات را برای احیای تالاب ارزشمند انزلی کافی ندانست و اظهار داشت: احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر رشت، شیرآبه زباله سراوان، کارخانه کمپوست لاکان و تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است و باید تامین شود.
به گفته وی بنا به اعلام مسئولان شهرصنعتی رشت برای احداث تصفیه‌خانه این منطقه ۳۰میلیارد تومان نیاز است که بخشی از آن را باید بخش خصوصی تامین و مابقی را دولت تامین کند.وی تصریح کرد: برای احداث تصفیه خانه در شهرهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا، فومن و ماسال، آب و فاضلاب شهری گیلان باید اعلام کند که چقدر اعتبار برای تکمیل این پروژه‌های مهم و زیست‌محیطی نیاز دارد

توسط مهندس نیلوفر جعفری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

براي اولين بار:زادآوري گونه آهو در سايت دشت لاغري شهرستان بردسكن

با تشکر از مهندس نیلوفر جعفری

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بردسكن از زادآوري گونه آهو در سايت مديريت گونه هاي در خطر انقراض دشت لاغري اين شهرستان براي اولين بار خبر داد.

به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط زيست استان خراسان رضوي،كورش گشايشي با اعلام اين خبر گفت: در نتيجه اين زادآوري يك بره نر و يك ماده به مجموعه سايت افزوده شد.
وي در ادامه با اشاره به معضل خشكسالي و تاثيرات منفي آن بر گونه هاي زيستي دشت لاغري افزود: گونه آهو از سازگاري بالايي با شرايط موجود برخوردار است اما متاسفانه تعداد گونه هاي ديگر اين مجموعه مانند گورخر ايراني، به دلايلي همچون خشكسالي كاهش پيدا كرده است.
گشايشي ادامه داد:به همين منظور 3 گونه گورخر از شهرستان يزد جهت پرورش و زادآوري به اين سايت منتقل شده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست بردسكن از شناسايي گونه زاغ بور در 2 سال گذشته در سايت دشت لاغري خبر داد و عنوان كرد: اين پرنده، بومي كشور ايران محسوب مي شود و تا كنون در كشورهاي ديگر مشاهده نشده است.
وي با بيان اينكه گونه زاغ بور بيشتر در استان سمنان و و در منطقه حفاظت شده پارك ملي توران مشاهده شده است خاطرنشان كرد: در استان  خراسان رضوي نيز وجود اين گونه در شهرستان هاي سبزوار و بردسكن گزارش شده است

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 25 26 27 28 29 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com