Environmentalist


چين
هزاران نفر از افراد معترض به آلودگی‌های محیط زیستی در چین با حمله به یک اداره دولتی، از مقامات چینی متوقف ساختن پروژه پسماند خط لوله کارخانه کاغذ سازی را خواستار شدند.

 

رسانه‌های بین‌المللی از افزایش اعتراضات مردمی و تشدید نگرانی و خشم حامیان محیط زیست، نسبت به اجرای «پروژه پسماند خط لوله کارخانه کاغذ سازی» در چین طی چند روز گذشته خبر دادند.
به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اینترنتی کرتو، معترضان در شهر شرقی «کوئیدونگ» در نزدیکی شانگهای، با واژگون کردن خودروها و تخریب رایانه‌ها در این اداره دولتی طی چند روز گذشته، همچنان تلاش می‌کنند که نظر موافق مسئولان را برای متوقف ساختن این پروژه جلب کنند. این در حالی است که دولت چین تاکنون از موضع خود عقب نشینی نکرده و تاکید دارد که پسماندهای این کارخانه، موجب آلودگی دریا نخواهد شد.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7604
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ارس

  در سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به کشور ارمنستان تأسیس پارک مشترک صلح و دوستی میان ایران و ارمنستان بررسی می‌شود.

محمد جواد محمدی‌زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رأس هیأتی متشکل از کار‌شناسان و مدیران سازمان و همچنین بخش امور آب وزارت نیرو قرار است از تاریخ 26 لغایت 28 تیرماه به ایروان اعزام شوند.

به گزارش ایلنا، این برنامه که در جریان سفر هاروتیونیان وزیر محیط زیست جمهوری ارمنستان در اسفندماه سال گذشته به ایران تدارک دیده شد و یادداشت مشترکی نیز به امضای طرفین رسید. در بخشی از این یادداشت مقرر شد که هیأت‌های کار‌شناسی دو کشور در نیمه دوم تیرماه سالجاری برای ادامه مباحث کار‌شناسی و اجرایی نمودن مصوبات یادداشت تفاهم زیست محیطی امضا شده به ایروان اعزام شوند.

این هیأت در نظر دارند که پس از بازدید از نقاط آلوده کننده آب رودخانه ارس در مرز دو کشور، از طریق زمینی وارد کشور ارمنستان شوند و پس از جمع بندی مطالعات و نمونه برداری‌ها اقدام به تبادل نظر با همتای ارمنی خود داشته باشند. یکی از مباحثی که مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، بررسی تأسیس پارک مشترک صلح و دوستی میان دو کشور به مساحت تقریبی 29200 هکتار در منطقه دیزمار است.


 www.iren.ir
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برجي
مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه المصطفی العالمیه از راه اندازی رشته فقه محیط زیست در مدرسه عالی تخصصی فقه المصطفی العالمیه خبر داد.

 

حجت الاسلام برجی گفت: رشته فقه محیط زیست را یکی از رشته هایی دانست که به زودی در این مدرسه راه اندازی خواهد شد.
وی اظهار داشت: با توجه به این که مسأله محیط زیست و تخریب آن از معضلات جهانی به شمار می رود، همه دلسوزان بشر بر این باورند که بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب آن، ارائه راهکار فرهنگی است.
به گزارش فارس مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه المصطفی العالمیه با اشاره به این که در دین اسلام نیز رهنمودها و راهکارهای بسیار ارزشمند و کارآمد در حوزه محیط زیست وجود دارد و ما با نظر به این موضوع، اقدام به طراحی این رشته کردیم، افزود: بیان دیدگاه دین از زبان طلابی که از کشورهای مختلف در المصطفی تحصیل می کنند و روزی به تبلیغ دین در کشورهای خویش همت خواهند گمارد، خدمتی به بشریت برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و بیانگر حقانیت و کمال دین اسلام به شمار می رود.

 
کد خبر :7572   زمان مخابره: 16:40:0 - 1/5/1391


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سايپا
محمد محمد پور: يک کارشناس محيط زيست عقيده دارد که برتري سايپا به ساير دستگاهها وموسسات حامي محيط زيست در مشخص بودن هدف اين گروه خودروسازي است.

 

به گزارش خبرگزاري مستقل محيط زيست طي ماههاي اخير برخي از موسسات ، شرکتها و بانکها با شعار حمايت از محيط زيست ، بيلبوردهايي در سطح شهر نصب کرده اند که از آن جمله مي توان به تبليغات زيست محيطي يکي از بانکها اشاره کرد.
نهاد هاي مستقلي چون کميته ملي المپيک نيز اعلام کرده اند که به زودي برنامه هاي محيط زيستي خود را آغاز مي کنند.
در اين ميان اما گروه خودروسازي سايپا به عنوان خودروساز دوستدار محيط زيست اعلام کرده که به مدت 5 سال از آهوي ايراني حمايت مي کند.
دکتر کهرم ، استاد دانشگاه و کارشناس محيط زيست، به ايرن مي گويد:" اين خيلي خوب است که شرکت لبنياتي ، بانک و...شعار دوستدار محيط زيست سر مي دهند. 20 سال پيش کسي اينها را به خواب نمي ديد. اما شما اکنون از اتوبان رد مي شويد و بيلبورد بزرگي را در حمايت از محيط زيست مي بينيد. اين خيلي خوب است.."
وي افزود:" اما به نظر من برخي از اينها فعلا در حد همان شعار باقي مي مانند گر چه سرانجام مجبور مي شوند اقداماتي انجام دهند اما همين شعاري که مي دهند هم يک امتياز است."
دکتر کهرم ادامه داد:" فرق سايپا با ساير گروههايي که شعار محيط زيستي مي دهند اين است که هدفش را مشخص و اعلام کرده که قصد دارد از آهوي ايراني حمايت کند. اين صرفا يک شعار نيست چرا که ما مي بينيم کارهايي نيز صورت گرفته است."
اين استاد دانشگاه با اشاره به صنعتي بودن فعاليت هاي سايپا گفت:" به هر حال اين گروه خودروسازي قصد دارد که با اين گونه فعاليت ها محبوبيت خود را نزد مردم افزايش دهد و کمکي نيز به محيط زيست بکند. سايپا مي داند چه مي خواهد انجام دهد در حالي که ساير گروهها شعارهاي کلي مي دهند گر چه همان هم يک امتياز است. "
وي اقدام سايپا براي معرفي باشگاه اين گروه خودروساز و به خصوص تيم فوتبالش را به عنوان باشگاه دوستدار محيط زيست موثر خواند و گفت:" فوتبال ابزاري است که از طريق آن مي توان بهتر پيامها را انتقال داد."


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل سوادکوه

نمايي از طبيعت
جنگل های زیبای سواد کوه !
تصویری که میبینید مربوط است به تخلیه 18 تن زباله در جنگل های زیبای سواد کوه، شرحی بیش از این به ذهن نگارنده نمی رسد!


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درياچه اروميه 3
نماینده ارومیه در نطق میان دستور نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه و خشک شدن 70 درصد این دریاچه هشدار داد.

 

جواد جهانگیر زاده در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مشکل دریاچه ارومیه هشدار داد‌: اکنون دریاچه زیبای ارومیه شرایط سختی راطی می‌کند و 70 درصد آن خشک شده است‌.‌

به گزارش ایلنا، نماینده مردم ارومیه گفت‌: ‌از دولت انتظار می‌رود با شفاف سازی مسایل این دریاچه را برای مردم بیان کند زیرا هنوز زمان باقی است و می‌توان این نگرانی ها را از بین برد‌.‌

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7600
 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دلفين
رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد قشم، دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی، موسسه توسعه پایدار گماش و بنیاد حمایت از حیات وحش پارسیان با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی حفاظت ازدلفین‌ها در جزیره قشم خبر داد.

 

 

محمدهاشم داخته اظهار کرد: بر اساس توافقات به عمل آمده، هزینه اجرای طرح توسط سازمان منطقه آزاد قشم و دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی و نیروی کارشناسی لازم از سوی دو موسسه دیگر تأمین خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این کلاس‌ها طی دوره‌های مختلف و در سه سطح برای صیادان و قایقداران، بانوان جزیره و دانش‌آموزان به صورت جداگانه برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، داخته تصریح کرد: حفاظت از دلفین‌ها در گرو امنیت بخشیدن به محل زندگی آنهاست که شامل اقداماتی از قبیل حفظ زیستگاه، بازبینی روش‌های صید و صیادی، آموزش روش‌های بازدید از دلفین‌ها و ضوابط بازدید از آنهاست. در این صورت گروه‌های مختلفی از جامعه در این دوره‌های آموزشی حضور خواهند داشت.
وی یادآور شد: جزیره قشم به عنوان کانون تنوع زیستی خلیج‌فارس، غنای زیستگاهی قابل توجهی دارد. تنوع ادوات و روش‌های صید و صیادی در جزیره قشم و دانش غنی صیادی و دریانوردی مردمان این جزیره، از همین موضوع حکایت دارد. بنابراین یکی دیگر از اهداف این طرح، گردآوری و استفاده از دانش صیادی جزیره و ترویج آن برای سایر ساحل‌نشینان خلیج‌فارس است.
داخته تأکید کرد: برای نخستین بار است که دوره‌های آموزشی حفاظت از دلفین‌ها و زیستگاه‌های مرجانی با برنامه‌ریزی طولانی مدت و به صورت هدفمند برگزار می‌شود و این دوره دو سال به طول خواهد انجامید.
رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: روستاهای هدف این دوره آموزشی روستاهای شیب دراز، هنگام، دیرستان و تنبان است.
وی با اشاره به اینکه نخستین دوره کلاس آموزش حفاظت از دلفین‌ها و زیستگاه‌های مرجانی، از یک ماه پیش شروع شده است، عنوان کرد: دوره‌های بعدی این کلاس‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دو سال به صورت مداوم برگزار می‌شود. پیش از این نیز کلاس‌های آموزشی حفاظت از دلفین‌ها و مرجان‌ها به صورت پراکنده برای قایق‌داران جزیره برگزار شده بود، اما برای اولین بار است که این پروژه به صورت هدفمند اجرایی می‌شود.


 http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7590
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مرجان

معاون دفتر زيست بوم هاي دريايي سازمان محيط زيست:
آبسنگ هاي مرجاني خليج فارس و درياي عمان احيا مي شوند
 معاون دفتر زيست بوم هاي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: زيستگاه آبسنگ هاي مرجاني خليج فارس و درياي عمان احيا و بازسازي مي شوند.

داوود ميرشکار گفت: بازسازي اين زيستگاه ها درقالب طرح "احيا و بازسازي زيستگاه هاي مرجاني" انجام مي شود . يکي از روش هاي توليد مثل آبسنگ هاي مرجاني پخش کردن لارو درآب است. لاروها به صورت پلانگتون ها در آب آزاد و معلق مي شوند و کم کم به اندازه اي مي رسند که بايد در جايي ثابت شوند که دراين حالت خودشان را به تخته سنگي مي چسباند و شروع به رشد مي کنند و بعد از مدتي به يک آبسنگ مرجاني تبديل مي شوند.
وي افزود: زماني که لاروها در آب رها مي شوند تعدادشان بسيار زياد است اما به دلايل مختلف مانند امواج و غيره پراکنده مي شوند و نمي توانند خود را به جاي مناسبي بچسبانند از اين رو تعداد زيادي از آنها از بين مي روند.
ميرشکار يادآور شد: در اين طرح بعد از اين که لاروها در آب رها شدند آنها را از آب مي گيرند و در محيط آزمايشگاهي پرورش مي دهند و وقتي به اندازه اي رسيدند که بتوانند خود را به تخته سنگي بچسبانند، آنها مجددا در آب رها مي شوند.
وي خاطر نشان کرد: از آنجا که آزاد سازي لاروها در مرداد و شهريورماه هرسال انجام مي شود بنابراين بايد تا پايان تابستان امسال اين طرح اجرا شود از اين رو در حال بررسي و انتخاب دانشگاهي براي همکاري در اين زمينه هستيم.
وي گفت: همچنين روش ديگري هم براي تکثير آبسنگ هاي مرجاني وجود دارد که روش "قلمه زدن" ناميده مي شود. دراين روش بخش کوچکي از آبسنگ را جدا مي کنيم و به صورت قلمه در جاي مناسب با چسب هاي مخصوص مي چسبانيم و بعد از مدتي قلمه رشد مي کند و به يک آبسنگ بزرگ تبديل مي شود. البته اين روش بستگي به نوع آبسنگ دارد و تاکنون بر روي آبسنگ هاي شاخه گوزني موفقيت آميز بوده است.
ميرشکار افزود: تاکنون بيش از 50 گونه آبسنگ مرجاني در خليج فارس و درياي عمان شناسايي شده اند و عمدتا اطراف جزاير خارکو، خارک، لاوان، هندورابي، شيدرو، فارس، فارور، بين فارور، سيري، تنب بزرگ و تنب کوچک زيستگاه هاي اصلي آبسنگ هاي مرجاني است.
وي تاکيد کرد که در حال حاضر زيستگاه آبسنگ هاي مرجاني در خليج فارس و درياي عمان با خطر مواجه شده است که از جمله اين خطرات مي توان به بالا رفتن درجه حرارت آب، کدورت آب، آلودگي هاي نفتي و پساب هاي صنعتي اشاره کرد. اين عوامل موجب بروز پديده کشند قرمز مي شود و از اين رو زيستگاههاي مرجاني را تحت تاثير قرار مي دهد.
ميرشکارافزود: زيستگاه هاي مرجاني به عنوان يکي از پر توليد ترين مناطق دنيا از اهميت زيادي برخوردار هستند بنابراين حفظ و نگهداري آنها جزو برنامه هاي سازمان حفاظت محيط زيست است .
وي گفت : آبسنگ هاي مرجاني پناهگاه ماهيان، محل تخم ريزي برخي از ماهيان و نوزادگاه بسياري از گونه هاي آبزي است. اين زيستگاه ها مناطق امني را در دريا ايجاد مي کنند. بنابراين از بين رفتن آنها ضربه بزرگي را به حيات آبزيان وارد مي کند. ازاين رو احيا و بازسازي زيستگاه ها در دستور کار سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته و اعتبارات خوبي براي اين کار اختصاص داده شده است .

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7581
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خرس1


مرگ توله خرس مشهدي تاييد شد
  کارشناس محيط طبيعي اداره‌کل محيط زيست خراسان رضوي مرگ يکي از توله خرس‌هايي که در مشهد رها شده بود را در باغ وحش تاييد کرد.

محمدعلي عمارلو در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه يکي از توله خرس‌هاي رها شده در مشهد که به باغ وحش تحويل داده شده بود، مرده است، افزود: علت مرگ توله‌خرس نامعلوم است و به ما فقط پوست خرس را تحويل داد‌ه‌‏اند و چيزي از لاشه آن نديده‌ايم.
وي افزود: به دليل اينکه از خرس نمونه‌برداري ژنتيکي نشده بود، نمي‌توانيم صد در صد ادعا کنيم که توله خرس فوت شده همان توله خرسي است که چندي پيش در مشهد رها شده بود و به باغ وحش تحويل داده‎ايم.
وي افزود: ما در جريان علت‌ فوت توله خرس نيستيم، به طوري‌که بعد از يک هفته از ماجراي مرگ توله خرس اطلاع يافتيم.

 
کد خبر :7602   زمان مخابره: 16:20:7 - 11/5/1391

 



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کهندان
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم از ارتقای منطقه کهندان به منطقه شکار ممنوع خبر داد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به همراه مسئولان و کار‌شناسان اداره کل از ارتفاعات و منطقه پیشنهادی شکار ممنوع کهندان در ناحیه غربی استان بازدید و پس از بررسی مشکلات زیست محیطی اهالی از جمله خسارات حاصل از حیوانات وحشی بخصوص گراز، وضعیت و مطلوبیت زیستی این ناحیه را مورد ملاحظه و بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قم، محمود علی رکنی ارتقای منطقه کهندان به منطقه شکار ممنوع و ارتقأ سطح حفاظتی آن در آینده نزدیک را از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در سال جاری عنوان کرد.

به گفته وی به این ترتیب از ظرفیت‌های طبیعی منطقه بنحو مناسب در چارچوب حفاظت موثر و صیانت از ارزش‌های زیستی گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.

 
کد خبر :7587   زمان مخابره: 16:29:0 - 3/5/1391

 


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

يوز ايراني


به گزارش همشهری آنلاین: یوز،سریع‌ترین دونده روی زمین است و قادر است ظرف سه‌ثانیه سرعت خود را از صفر به 110کیلومتر در ساعت برساند؛ شتابی بیشتر ‌از سریع‌ترین ماشین‌های مسابقه فرمول یک. مهم‌ترین تفاوت ظاهری یوزپلنگ با پلنگ، وجود خال‌های سیاه توپر روی بدن این حیوان است. در پلنگ خال‌ها گل‌مانند و توخالی است. یکی دیگر از تفاوت‌های یوز وجود دونوار سیاه‌رنگ به نام خط اشکی است که از گوشه داخلی چشم تا گوشه دهان ‌امتداد دارد.برخلاف تصور عمومی، یوز خجالتی و بی‌آزاراست و تا‌کنون به هیچ انسانی حمله نکرده است. این حیوان معمولا از آهو، جبیر، قوچ، میش، کل و بز تغذیه می‌کند. جمعیت این حیوان با خوش‌بینی 70تا 100قلاده برآورد می‌شود ومنطقه نایبندان واقع در شهرستان طبس، بیشترین جمعیت یوز را دارد. مهم‌ترین عوامل تهدید‌کننده یوز عبارتنداز: شکار طعمه این حیوان توسط شکارچیان، ورود دام و سگ‌های گله به زیستگاه‌ها، عملیات استخراج و اکتشاف معادن و جاده‌سازی‌. پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی از سال 76آغاز شد و از سال 80به‌طور رسمی با مشارکت سازمان ملل به اجرا درآمد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ببر

اينترپل با اعلام نتايج موفقيت‌آميز عملياتي که اخيرا با هدف نجات ببرهاي در معرض انقراض و مصادره محموله‌هايي از پوست و ساير اعضاي بدن اين حيوانات کمياب انجام شد، روز جهاني ببر را تبريک گفت.

به گزارش سرويس محيط زيست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي اين عمليات گسترده حدود 40 نفر از عاملان قاچاق اين حيوانات ارزشمند، باشکوه و کمياب، بازداشت و تمام محموله هاي‌ آنها که حاوي پوست و ساير اعضاي بدن ببرها بودند،‌ مصادره شدند.



به گزارش خبرگزاري فرانسه، اينترپل اعلام کرد: در اين عمليات که تحت عنوان «عمليات شکار» در سراسر کشورهاي بوتان، چين، هند و نپال اجرا شد، کالاهاي قاچاق ديگري که از حيات وحش جمع آوري شده بودند، نظير شاخ کرگدن، عاج فيل و اسبهاي دريايي و نيز بسياري از گونه‌هاي گياهي حفاظت شده، مصادره شدند.



ديويد هيگينز از افسران پليس بين الملل (اينترپل) در بيانيه‌اي تاکيد کرد: قاچاقچيان، هر نوع جانور يا گياهي را که بتوانند از آن سود ببرند، جمع آوري و خريد و فروش مي‌کنند. واحد مقابله با جنايات محيط زيست در اينترپل، وظيفه هماهنگ سازي اين عمليات را بر عهده داشته است. «عمليات شکار» در عين حال با همکاري نيروهاي پليس، ماموران گمرک، آژانس‌هاي محيط زيستي، مقامات حفاظت از جنگل‌ها و جمعي از بازرسان بين المللي انجام شد.

کد خبر :7595   زمان مخابره: 11:59:22 - 10/5/1391






 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 


ببر مي آورند و جاده مي سازند
دکتر ناصر کرمي- ابتدا: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست پريروز اعلام کرد اين سازمان نه تنها مخالف جاده ابر نيست بلکه خواستار تسريع در احداث آن است. ايشان مدعي شده است که سازمان متبوعش نقشه هاي اين جاده را بررسي کرده و مجاب شده است که احداث آن مشکلي براي طبيعت منطقه ايجاد نکرده و آثار زيست محيطي آن کاملا تحت کنترل خواهد بود.

 

قاعدتا اين گفته به معناي صدور مجوز براي احداث جاده اي خواهد بود که بعد از آزادراه تهران-شمال بحث برانگيزترين پروژه راهسازي در کشور بوده و بيشترين مناقشات و مخالفتها را برانگيخته است.  با اين وجود پرسشهاي کارشناسان محيط زيست همچنان باقي است: نقشه هاي موصوف چرا اسناد طبقه بندي تلقي شده و هرگز پيش از آغاز عمليات اجرايي در معرض تماشا و قضاوت نهادهاي علمي و کارشناسان مستقل قرار نمي گيرند؟ اين نقشه ها را چه کسي تهيه کرده است؟ چگونه ممکن است جاده اي که زيستگاه را به دو نيم تقسيم مي کند مشکل زيست محيطي نداشته باشد؟ زيستگاههاي دو نيم شده بر اساس شاخصهاي زيست محيطي بين پنجاه تا حتي نود درصد ارزش خود را از دست مي دهند. اين ميزان در پروژه جنگل ابر آيا مورد محاسبه قرار گرفته است؟ به خاطر فقط چند کيلومتر کوتاهتر شدن مسير، آيا واقعا ضرورت دارد به موازات جاده آسانگذر و ايمن آزادشهر-شاهرود جاده ديگري در قلب يکي از کم نظيرترين چشم اندازهاي طبيعت ايران احداث شود؟ شبهاتي که در باره تغيير کاربري و فروش هزاران هکتار اراضي کشاورزي و جنگلي مسير جاده جديد وجود د ارد چقدر جدي است؟

بعد: پس زمينه اقتصادي و اجرايي مديريت کنوني سازمان حفاظت محيط زيست از بدو انتصاب ايشان در سال 1388 اين گمان را گسترانده بود که قرار است در دوره جديد سازمان مذکور نقش تسهيل کننده در مسير اجراي پروژه هاي عمراني را داشته و به اين شکل روند پرداخت هزينه توسعه از محل محيط زيست و ميراث طبيعي ايران تشديد شود. تبليغ گسترده براي شوآفهايي مثل طرح احياي ببر مازندران (با واردات دو ببر سيبريايي ناخوش که يکي هم تاکنون جان به جان آفرين تسليم کرده و ديگري هم به زودي تلف خواهد شد!) و برعکس چشم بستن مدام بر اجراي انواع پروژه هاي مخرب و زيانبار تاکنون مويد انگاره مذکور بوده است. موافقت با احداث جاده ابر متاسفانه فرض مذکور رااز يک انگاره به انگاشتي مسلم تغيير مي دهد.

سرانجام: مي گويد يک داغ ننگ بس است در عمر آدمي. جاده ابر مي تواند در ايامي نه چندان دور ملاک قضاوت قطعي در باره نه فقط  مديريت سازمان محيط زيست، بلکه حتي کل مديريت اجرايي کشور باشد. هنوز دير نيست. همچنان مي توان با لغو پروژه مذکور داغ ننگي چنان عظيم را يک عمر به جان نخريد.


کد خبر :7423   زمان مخابره: 11:36:9 - 30/3/1391

 


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رونق کباب گنجشک در اهواز !!!!

 

 

اگر این روزها سری به بازار اهواز و البته برخی شهرهای دیگر استن بزنید، می بیند که دست فروشانی حضور دارند که گنجشک های سلاخی شده را به سیخ کشیده اند و در سینی هایی، آنها را در معرض فروش مردم قرار می دهند این در حالی است که برخی  از مردم از دیدن چنین صحنه هایی شگفت زده و ناراحت می شوند و برخی دیگر با پرداخت پول آنها را تبدیل با لقمه های خوشمزه می کنند.

شیوه خوردن آنها هم شامل چندین شیوه است. برخی آنها را کباب می کنند، برخی به عنوان گوشت در خورش استفاده می کنند و برخی هم آنها را سرخ می کنند ولی در نهایت همه این شیوه باعث شده ادامه نسل گنجشکها که بی آزارترین پرنده های دور و بر ما هستند و خیلیها با دیدن آنها احساس شور و شعف می کنند با خطرات جدی مواجه شود.

جالب اینکه به علت جثه کوچک گنجشک ها، تهیه غذایی از  آنها باعث نابودی تعداد فراوانی از این پرنده می شود. برای نمونه برای یک وعده غذای معمولی یک فرد که البته پرخور هم نباشد حداقل 20 گنجشک باید شکار و کشته شوند که می توان نتیجه گرفت برای یک وعده غدایی یک خانواده پنج نفری 100 گنجشک باید شکار شوند.

 
 

 

 

 

شیوه فروش گنجشک در اهواز
 
خوردن گنجشک ها که روز به روز طرفداران فراوانی پیدا می کند ادامه حیات این پرنده را تهدید می کند زیرا هم فروشندگان آن در حال افزایش هستند و هم تعداد شکار آن. حتی کار به جایی رسیده که برخی از فروشندگان شرمنده مشتریان خود در بعدازظهرها می شوند زیرا گنجشکی برای فروش به آنها ندارند.

در گذشته مردم لانه کردن گنجشک در خانه ای را نشانه ورود خوشبختی و خیر و برکت به آن خانه می دانستند ولی حالا چه تغییری در زندگی آدمها پیش آماده که این پرنده کوچک خوشبختی نیز باید اسیر خوش خوراکی برخی ها شود.

خانمی که در بازار نادری اهواز روزانه تعدادی فراوانی گنجشک می فروشد در حالیکه با مهارت و سرعت خاصی پرهای گنجشک ها را از بدن آنها جدا می کند و به سیخ می کشید در این خصوص می گوید: مردم روز به روز استقبال فراوان تری از این گنجشک ها می کنند و من در روز بیش از هزارتا از آنها را می فروشم.

وی در خصوص اینکه معمولا مشتریانش از چه قشری هستند، می گوید: فرقی نمی کند این پرنده ها طرفداران زیادی دارند. از مردم بالای شهر مشتری دارم از مردم پائین شهر که با چانه زنی خود امان ما را بریده اند نیز مشتری دارم. جدیدا بالا شهرهایها برای کلاس گذاشتن این پرنده ها را می خرند و جلو میهمان خود می گذارند.
 
شیوه فروش گنجشک در اهواز


این فروشنده در خصوص اینکه این گنجشک ها در کدام مناطق صید و شکار می شوند نیز می گوید: شهرستان دزفول بیشتری حجم شکار گنجشک را به خود اختصاص داده و معمولا بیشتر آنها از این شهر آورده می شوند ولی در کل اغلب شهرهای استان خوزستان همانند شوشتر و حمیدیه شکار گنجشک ها در آنها صورت می گیرد.

این پرنده ها معمولا به وسیله یک توری بزرگ که روی آن گندم یا سایر مواد خوردنی می گذارند و با کشیدن ناگهانی آن، صید می شوند تا غدای مردمی شوند که برای کلاس گذاشتن این پرنده را در سفره غذایی خود می گذارند.

یکی از فروشنده های دیگر اهواز نیز در این خصوص می گوید: از وقتی مرغ گران شده فروش گنجشک بالاتر رفته به گونه ای که عرصه گنجشک جوابگوی تقاضای بی شمار و روبه افزایش مردم نیست.

وی همچنین می گوید: کار من چون شامل یک سینی و یک گونی (کیسه مخصوص آرد) است مزاحمت چندانی برای کسی ایجاد نمی کند و معمولا از جایی به ما برای عدم کار کردن تذکر نداده اند ضمن اینکه اگر هم روزی قرار است مانع کار ما شوند به راحتی جابه جا می شویم ولی ما مشتری داریم و حتی به صورت تلفنی هم سفارش می گیریم.
 


 

 


اما شکار بی رویه گنجشک باعث خطرات فروانی برای این پرنده ها شده به گونه یک کارشناس حیات وحش در این خصوص عنوان می کند: شکار بی رویه گنجشک در شهرستان دزفول عامل تغییر جثه این پرنده شده است.

مونا قدسی می گوید: طبق مطالعات انجام گرفته در ارتباط با زیست سنجی گنجشک معمولی در شهرستان دزفول در استان خوزستان، اختلاف معنی داری در برخی از متغیرهای کمی مربوط به بیومتری این گونه، از جمله طول بدن و وزن بدن، در مقایسه با مناطق دیگر مشاهده شده است که این می تواند به دلیل مصرف غذایی بیش از حد گنجشک در جوامع انسانی شهرستان دزفول باشد.

وی تصریح می کند: پرندگانی نظیر گنجشک به دلیل قدرت سازگاری زیاد، دامنه بردباری وسیع و تنوع رژیم غذایی دارای پراکنش وسیعی هستند و در مناطق مسکونی، زمین های زراعتی، باغ ها و عموما در جوار محل زندگی انسان ها به سر می برند.

قدسی می گوید: شهرستان دزفول با داشتن آب و هوا و پوشش گیاهی مناسب، شرایط مناسبی برای رشد کافی این پرنده را دارد بنابراین تنها موردی که می تواند کاهش جثه این پرنده را در پی داشته باشد، شکار بیش از حد است. شکار این پرنده در دزفول توسط صیادان و مردم محلی به حدی زیاد است که پرندگان صید شده به شهرستان های مجاور نیز توزیع می شود.

این کارشناس حیات وحش تصریح می کند: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که شکار و فشار صیادی بی رویه در دزفول منجر به کاهش جثه گونه گنجشک شده و ادامه این روند در طولانی مدت، بدون مدیریت صحیح منجر به کاهش جمعیت این پرنده خواهد شد؛ در نتیجه بایستی برنامه ریزی اصولی و مدیریت صحیح در ارتباط با شکار این پرنده در دزفول انجام پذیرد.

گنجشکها پرندگانی هستند کوچک با منقار کلفت و مخروطی و پاهای نسبتا کوتاه که اغلب پر و بال رنگارنگ ندارند. بیشتر به صورت اجتماعی به سر می برند و به طور دسته جمعی زاد و ولد می‌کنند و پروازی نیرومند ندارند.
 
گنجشک معمولی به طول ۱۴ تا ۱۵ سانتیمتر است. گنجشک نر تارک خاکستری پررنگ پس گردن بلوطی، گلوی سیاه، گونه ها و سطح شکمی سفید مایل به خاکستری است. در پرواز خط بالی کوتاه و نسبتا واضح و دمگاه خاکستری دارد. پرنده ماده و نا بالغ فاقد سیاهی گلو در سطح پشتی قهوه ای تیره و در سطح شکمی سفید چرک است.

زیستگاه گنجشکها مناطق مسکونی، کشاورزی است و به ندرت دور از محل آدمی زندگی می کنند. در سوراخها و پرچینها، روی شاخه های درخت و در مناطق مختلف لانه می سازند. گنجشک امروزه تقریبا در همه جای دنیا یافت می‌شود.

بیشتر گنجشکها آوازی دلفریب و موزیکال دارند. اغلب گنجشکان لانه خود را در بوته زارها و علفزارها می سازند، اما نوعی گنجشک لانه اش را در جاهای بلندتری نسبت به گنجشکان دیگر می‌سازد. گاهی لانه را برفراز درختان همیشه سبز تا هشت متر ارتفاع می سازد. لانه آنها از خار و خاشاک و الیاف گیاهی، وگاهی از شاخه‌های کوچک درختان است.

 موسم تخمگذاری گنجشکها معمولا از نیمه فصل بهار آغاز می شود و تا اواخر پائیز ادامه دارد. ماده از چهار تا شش تخم سفید رنگ با علائم سرخ ــ قهوه‌ای می گذارد. گنجشکهای که در نواحی معتدل به سر می برند گاه با فرا رسیدن پائیز و زمستان به سوی نواحی گرم مهاجرت می کنند.
 
به هر حال در حالی که حیات وحش روز به روز در حال دور شدن از زندگی ماشینی آدمها است تنها گنجشکها به دلیل قدرت بالای آنها در کنار آمدن با شرایط محیطی هستند که با جست و گزیرو آوازشان برخی اواقات روحی تازه به کالبد زندگی خشک آدمها می دمند ولی تداوم شکار بی رویه آنها برای لذت چند لحظه ای شکستن استخوان های ظرفیت این پرنده کوچک خوشبختی شاید به زودی دیدن پرواز گنجشکها در خیابان و کوچه را نیز به حسرت تبدیل کند.  

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری مهرـ مجله اینترنتی برترینها

http://www.neps.ir
 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 

 
از خمیر دندان برای تمیزشدن، سفید شدن،
حذف لکه ها،
بازیابی و محافظت از مینای دندان استفاده
می شود.
اما خمیردندان قابلیت های شگفتی در کنار
تمیز کردن
دندان های ما دارد. می توان باعث تسکین
برخی دردها
و خلاص شدن از شر لکه ها و بوی تند و
بسیاری موارد
دیگر بشود.
 
 

 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
01) تسکین تحریک ناشی از گزش حشره ها ،
زخم ها و تاول ها. ناراحتی های پوست ناشی
از گزش حشره ها اغلب باعث خارش می شوند.
یک قطره کوچک خمیر دندان بر روی نیش حشرات
خارش و تورم را کاهش می دهد. همچنین با خشک
کردن زخم ها و تاول ها باعث درمان سریع تر آنها
می شود. در ادامه 14 استفاده دیگر را خواهید خواند …
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
02) کم کردن سوزش سوختگی: در سوختگی های
جزئی خمیردندان می تواند تسکین موقت و خنک کننده
باشد. بلافاصله بعد از سوختگی آن را به منطقه آسیب
دیده بمالید و به صورت موقت تسکین دهنده خواهد بود.
 
 

 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
 
03) کاهش اندازه لکه صورت: می خواهید به
بهبود زخم ها و لکه ها سرعت ببخشید؟ قبل
از خواب مقدار کمی از خمیر دندان را به منطقه
آسیب دیده بمالید و صبح آن را بشویید.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
04) پاک کردن ناخن ها: دندان های ما از مینا ساخته
شده اند و خمیر دندان برای آنها خوب است پس به همین
دلیل خمیردندان برای ناخن ها هم خوب خواهند بود.
برای ناخن های پاک تر و محکم تر به سادگی ناخن های
خود را با مسواک و خمیردندان بشویید.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
05) حفظ کردن حالت مو : خمیر دندان ژلی
حاوی همان محلول پلیمر است که بسیاری
از ژل های مو از آن ساخته شده اند. پس
اگر شما از ژل مو استفاده میکنید خمیر دندان
ژلی هم می تواند جایگزینی برای آن باشد.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
06) کاهش بوی بد : سیر، ماهی، پیاز و خیلی مواد
غذایی دیگر می توانند در سلول های پوست ما نفوذ
و باعث ایجاد بوی بد در آن شود. کمی مالش انگشتان
با خمیردندان بوی بد را از بین خواهد برد.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
07) حذف لکه ها : خمیر دندان می تواند لکه ها
را در لباس و فرش ناپدید کند. در لباس با کمی خمیردندان
لباس را مالش دهید و سپس به صورت معمول با آب بشویید
و در مورد فرش با کمی خمیردندان و برس روی محل لکه
بکشید و بلافاصله با آب بشویید.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
 
 
08) خمیردندان یک تمیزکننده عالی برای
کفش های کثیف و همچنین برای بهبود خراش
چرم کفش است. در اینجا هم با یک برس
خمیردندان را به طور مستقیم به قسمت کثیف
یا خراشیده بکشید.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
09) برای پاک کردن نقش های کشیده شده
با مداد توسط کودکان بر روی دیوارها باز هم
خمیردندان می تواند یک پاک کننده عالی باشد.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
10) درخشان کردن وسائل و جواهرات طلایی و نقره ای:
خمیردندان را روی جواهرات خود در شب بکشید و صبح با
یک پارچه نرم آن ها را تمیز کنید و با آبکشی آثار خمیردندان
را پاک کنید. از این روش بر روی مروارید استفاده نکنید، چون
باعث صدمه به آن می شود.
 
 
 

 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
11) حذف خش سی دی و دی وی دی : این یک روش خوب
برای حذف خراش های کم عمق و لکه ها است. یک لایه نازک
از خمیر دندان را به آرامی بر روی دیسک مالش دهید و پس
از آن با آب بشویید.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
12) تمیز کردن کلیدهای پیانو : کلیدهای پیانو در اثر تماس
با پوست و جذب گرد و غبار کثیف می شوند. با یک پارچه
مرطوب و بدون پرژ و کمی خمیردندان به آرامی کلیدهای
پیانو خود را پاک کنید.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
13) از بین بردن بوی بد بطری کودک :
اگر بطری کودک دچار بوی ترش شیر شده،
با خمیردندان می توانید این بو را از بین ببرید.
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
14) حذف لایه های زنگ زده از آهن: برای کسانی
که هنوز از آهن استفاده می کنند، ممکن است پس
از گذشت زمان دیده باشید که بخشی از آهن زنگ
زده است. سیلیکای موجود در خمیردندان این لایه
را حذف خواهد کرد.
 
 
 
 15 استفاده متفاوت از خمیردندان
 
 
 
 
15) زد مه در عینک: مقدار کمی از خمیر دندان را به هر یک از عدسی های عینک ایمنی یا شنا خود مالش و سپس آن را کاملا آبکشی کنید. پس بدون نیاز از ژل های زدمه گران قیمت به راحتی می توانید این مشکل را برطرف کنید. از مالش بیش از حد اجتناب کنید چون ماده ساینده در خمیردندان می تواند لنزهای عینک را خراش دهند.
 

 

 

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اولین عکس ها از اولین توفان های

نمک دریاچه ارومیه



در همین باره یکی از سایت های محلی استان آذربایجان غربی ، تصاویری را منتشر کرده است که نشان می دهد اولین توفان های نمکی دریاچه ارومیه در حال شکل گیری هستند. البته توفان های تازه تولد یافته ، در حوزه جغرافیایی محدودی عمل می کنند اما آن طور که آینا نیوز نوشته با توجه به اینکه نمک محلول در آب دریاچه نه به تدریج که با خشک شدن کامل آن به صورت ناگهانی و سونامی وار سربرخواهد آورد (به دلیل انباشت نمک در گودترین قسمتهای دریاچه که هنوز مقداری آب دارند و این رطوبت فعلاً مانع حرکت نمک می شود)، هیچ تمهید ضرب الاجلی نخواهد توانست جلوی حرکت چند صد کیلومتری آن را بگیرد و به دلیل جهت وزش باد از غرب به شرق، استان آذربایجان غربی کمترین آسیب را از این بلای طبیعی خواهد دید و به ترتیب استانهای آذربایجان شرقی، زنجان،قزوین،کردستان و حتی تهران نیز تا حدودی در معرض این توفانها هستند.حادثه ای شبیه و البته بسیار ویرانگرتر از ریزگردهای عربی که همه ساله در فصل گرما از کشورهای عربی و صحرای عربستان به سمت ایران روان می شوند.

تصاویر زیر ، اولین هشدارها نسبت به فاجعه ای است که با خشک شدن کامل دریاچه ارومیه ، از سواحل این دریاچه تا خود تهران را در خواهد نوردید. آخرین فرصت ها برای نجات دریاچه ارومیه و به تبع آن نجات دهها میلیون انسان از مصیبت قریب الوقوع ریزگردهای نمکی ، به سرعت در حال سپری شدن هستند.
http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/4/16/230584_768.jpg
 
http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/4/16/230583_253.jpg

دریاچه ارومیه


میانه های دریاچه ارومیه هوز آب دارد و این ،فعلاً مانع از شکل گیری توفان های بزرگ تر نمکی است.

http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/4/16/230586_779.jpg
 
 
---------------------------------------------------------------------------------------------
مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان‌شرقي
دو كيلومتر بعد از پليس راه تبريز- آذرشهر
ص.پ 5355179854
تلفن 2401-04122662993- نمابر 04122662866
اطلاع‌رساني و خدمات علمي 04122663096
 


Yekom Consulting Engineers
Website: http://www.yekom.com/
Email: Head_Quarter@yekom.com

با تشکر از دکتر شریعتی ، استاد عزیزمون

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گرما

سازمان جهاني هواشناسي اعلام کرد
ژوئن 2012 گرمترین ماه قرن گذشته
ایرن: سازمان جهانی هواشناسی(WMO) اعلام کرد ژوئن 2012 (خرداد - تیر) چهارمین ماه گرم از سال 1880 تاکنون بوده است.

به گزارش مهر،‌ میانگین دمای جهانی در این ماهها در سراسر سطوح خشکی و سطوح اقیانوسی جهان 12/62 درجه سلسیوس است که در واقع از میانگین گرما در قرن بیستم 63 صدم درجه بیشتر شده است.
سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به آمارهای منتشر شده توسط اداره ملی جو و اقیانوس آمریکا اعلام کرد: طی ماه ژوئن اغلب مناطق روی کره زمین، دمایی بالاتر از میانگین ماهانه را تجربه کرده اند.
به گزارش شینهوا،‌ این مناطق شامل آمریکای شمالی، اوراسیا و شمال آفریقا می شوند.

کد خبر :7570   زمان مخابره: 13:41:0 - 1/5/1391
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گوزن زرد
مديرکل حفاظت محيط زيست استان کرمانشاه گفت: در راستاي احياي گونه هاي جانوري در معرض انقراض، دو راس گوزن زرد از سايت منطقه حفاظت شده دنا در استان کهکيلويه و بوير احمد به منطقه حفاظت شده قلاجه در استان کرمانشاه انتقال يافتند.

 

مديرکل حفاظت محيط زيست استان کرمانشاه با اشاره به اخذ مجوز زنده گيري و انتقال ده راس گوزن زرد به استان کرمانشاه اظهار داشت: در راستاي احيا و بازگرداندن اين گونه نادر به زيستگاه آن در استان کرمانشاه، سايت تکثير گوزن زرد در داربادام شهرستان اسلام آباد غرب واقع در منطقه حفاظت شده قلاجه راه اندازي شد.
به گزارش جهان نيوز ابدي خاطرنشان کرد: در مرحله اول دو راس گوزن زرد از منطقه دنا زنده گيري و به منطقه داربادام منتقل شدند و در هفته آينده نيز تعداد ديگري گوزن زرد به اين سايت منتقل خواهند شد.
ابدي افزود: در حال حاضر اين گوزن ها در محل قرنطينه نگهداري مي شوند و پس از پيوستن ساير گوزن ها اين سايت به صورت رسمي افتتاح مي شود و گوزن ها در محل اصلي سايت رها سازي مي شوند.
وي از تلاش و حمايت مديران ستادي سازمان حفاظت محيط زيست و مسوولين استان کرمانشاه براي راه اندازي اين مرکز قدرداني کرد.

 

کد خبر :7546   زمان مخابره: 16:29:17 - 26/4/1391

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

البرز


منطقه حفاظت شده البرز میان دو استان تقسیم شد
ایرن – محمد محمد پور: با تولد استان البرز،منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و جنوبی میان دو استان تهران و البرز تقسیم شد.

به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران،البرز مرکزی و جنوبی با 103 هزار هکتار پیش از این متعلق به استان تهران بود که با تولد استان البرز بخش اعظم آن به این استان تازه تأسیس تعلق گرفت.
بنا بر تقسیمات جدید 28 هزار هکتار از این منطقه متعلق به تهران و 75 هزار هکتار متعلق به استان البرز است.

 

// www.iren.ir //
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

منطقه حفاظت شده

مديرکل زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محيط زيست:
اضافه شدن 27 منطقه حفاظت شده در حال بررسی است
  ناصر مقدسی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به 15 درصد افزایش می یابد.

 

 

ناصر مقدسی با بیان اینکه سطح مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در دو سال گذشته حدود 2 درصد افزایش یافته، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه تا پایان این برنامه می بایست مناطق حفاظت شده به 15 درصد افزایش پیدا کند.
مدیر کل دفتر زیست گاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به برنامه های این سازمان برای افزایش مناطق حفاظت شده اظهار داشت: پیشنهاد اضافه شدن 27 منطقه حفاظت شده در 15 استان کشور و به وسعت بیش از 600 هزار هکتار به شورای عالی حفاظت محیط زیست ارائه شده که این موضوع در حال بررسی است.
وی ابراز امیدواری کرد که توسعه مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست تضمین کننده سلامت و پایداری منابع طبیعی برای نسل های آینده باشد و افزود با توجه به تعهدهای بین المللی این روند باید تسریع شود.
مقدسی با اشاره به بازبینی مناطق حفاظت شده تصریح کرد: برخی مناطق شکار ممنوع و مناطقی که در هفت کیلومتری این مناطق قرار دارند در حال بازبینی و بررسی هستند تا مناطقی که واجد شرایط و معیارهای زیست محیطی هستند با سرعت بیشتری مورد حمایت قرار گیرند.


 
کد خبر :7554   زمان مخابره: 13:13:0 - 28/4/1391
// www.iren.ir //
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خليج مکزيک


تلاش براي مهار لکه نفتي در آبهاي چين
ايرن: مقامات چيني در تلاشند لکه نفتي 50 کيلومتر مربعي را که در پي انفجار دو لوله انتقال نفت خام ايجاد شده است مهار کنند .

به گزارش مانا به نقل از رويترز؛صدها مامور آتش نشاني بيش از15ساعت تلاش کردند تاآتش سوزي را که روز جمعه در پي انفجار لوله انتقال نفت خام از کشتي به يک مخزن آغاز شد ، مهار کنند.
اين حادثه موجب انفجار دومين لوله انتقال نفت نزديک محل انفجار نخست شد.
اين انفجارها که در داليان واقع در شمال شرقي چين روي داد تلفاتي نداشته است اما گفته مي شود نفت بخش وسيعي از آبهاي ساحلي بندر استان ليائونينگ را آلوده کرده است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نشت نفت


نشت نفت در سواحل چين موجب بحران زيست محيطي شد
ايرن: انفجار خط لوله نفتي در چين که منجر به نشت نفت در سواحل شمالي اين کشور شد، چين را در آستانه يک بحران زيست محيطي قرار داد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، انفجار مهيب در يک خط لوله انتقال نفت در چين منجر به نشت گسترده نفت به سواحل درياي زرد شد.
اين حادثه که در نزديکي بندر دانيال در شمال شرق چين روي داد و منجر به تعطيلي اين بندر شده است.
شبکه تلويزيوني روسيا اليوم با اعلام اين که در حال حاضر در دانيال اعلام وضعيت اضطراري شده است تاکيد کرد که اين بحران شرايطي شبيه به بحران نفتي در خليج مکزيک را در شمال چين ايجاد کرده است.
اين شبکه با اشاره به اينکه در پي اين حادثه تا ده‌ها کيلومتر به مواد نفتي آلوده شده‌اند، تصريح کرد که اين نشت نفتي منجر به يک بحران زيست محيطي در شمال چين شده است.
نشت نفت در ساحل دانيال پس از آن روي داد که يک کشتي نفتکش ليبيايي هنگام جدا شدن دچار سانحه شد.
شرکت ملي نفت چين همچنان درباره اين حادثه تحقيق مي‌کند و تعداد زيادي از متخصصان محيط زيست و مسائل نفتي در حال حاضر وارد اين منطقه شده‌اند.
اين حادثه منجر شد تا مقامات بلند پايه دولت پکن از جمله "هوجين تائو " رئيس جمهور اين کشور درباره اين بحران بيانيه صادر کنند و براي حل عواقب احتمالي آن دستور العمل‌هايي صادر کنند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد رضا نوروزي


به گزارش خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران، دکتر محمد رضا نوروزی با بیان این مطلب افزود: سیاره مریخ نمی تواند هیچ وقت تا این حد به زمین نزدیک شود و این غیر ممکن است. نزدیکترین فاصله مریخ تا زمین را در اصطلاح ستاره شناسی "مقابله" می گویند. که کمترین این فاصله 55 میلیون کیلومتر است و در این حالت حداکثر اندازه ظاهری ان به 25 تا 27 ثانیه قوسی  می رسد( مقایسه کنید با ماه که تقریبا 30 دقیقه قوسی یا 1800 ثانیه قوسی است) یعنی زمانی که مریخ به کمترین فاصله خود با زمین می رسد هنوز 72 بار از ماه کوچکتر است مثل دیگر ستارگان. پس هیچ وقت مریخ و ماه نمی توانند هم اندازه شوند که مثل هم به نظر برسند.
وی ادامه داد: در هیچ زمانی از عمر منظومه شمسی که به 5میلیارد سال می رسد هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاده و نمی افتد. در سال 2003 مقابله ای مریخ به زمین اتفاق افتاد یعنی فاصله مریخ تا زمین 55 میلیون کیلومتر شده بود که کمترین فاصله همین مقدار است.
شایان ذکر است که مظمون این ایمیل که هرساله در سرتا سر دنیا به مردم می رسد، بدین شرح است: در ساعت 12:30 ( نیمه شب) در 5 شهریور سال جاری کره مریخ به بالاترین درجه درخشش خود درآسمان شب خواهد رسید. کره مریخ به اندازه کره ماه تماما بزرگ می شود و با چشم غیر مسلح قابل دیدن و تشخیص است. این وقتی است که در روز 5 شهریور کره مریخ به فاصله 34.6 مایلی خود به زمین میرسد. این امر 1200 سال دیگر دوباره اتفاق خواهد افتاد.

 
کد خبر :3164   زمان مخابره: 13:23:0 - 27/4/1389
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دي اکسيد کربن

بر اساس آخرين تحقيقات
تولید دی‌اکسیدکربن همچنان رو به افزایش است
کارشناسان اروپایی در یک مطالعه جدید عنوان کردند که در سال 2011 میلادی میزان انتشار گاز دی‌ اکسید کربن همچنان رو به افزایش بوده و به 34 میلیارد تن رسیده است.

در سال 2011 میلادی، احتراق سوخت‌های فسیلی و همچنین فعالیت‌های دیگری نظیر تولید سیمان و نفت، موجب افزایش سه درصدی میزان انتشار گاز دی‌ اکسید کربن در این سال شد و به این ترتیب میزان تولید این گاز گلخانه‌ای به بالاترین مقدار ثبت شده در مقایسه با سالهای قبل رسید.
به گزارش ایسنا و به نقل از مجله تخصصی لایوساینس، با وجود تمام مذاکرات و تلاش‌های بین المللی برای کاهش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن، هنوز تولید این گاز ادامه دارد و مقادیر قابل توجهی از آن سالانه وارد اتمسفر زمین می‌شود. در این گزارش که حاصل تلاش مشترک آژانس ارزیابی محیط زیستی هلند و مرکز مطالعات مشترک اتحادیه اروپا است، تاکید شد: در دهه گذشته، رشد 7/2 درصدی تولید گاز دی اکسید کربن مشاهده شد که چین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند، روسیه و ژاپن، بیشترین تولید کنندگان این گاز‌ گلخانه‌ای بودند.
بنابراین گزارش، سال گذشته چین و هند نیز در این رقابت جلو افتادند و مقدار افزایش تولید گاز دی اکسید کربن آنها به ترتیب به 9 و 6 درصد رسید.

 

 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رودخانه


رودخانه‌ها، گاز دي‌اکسيدکربن توليد مي‌کنند
  متخصصان علوم جوي در امريکا تاکيد کردند که رودخانه‌ها و نهرها منابع توليد گاز گلخانه‌اي دي اکسيد کربن هستند.

به گزارش (ايسنا)، اين متخصصان در آزمايشات جديدي دريافته‌اند که جويبارها و رودخانه‌ها، حجم قابل ملاحظه‌اي از گاز دي‌اکسيدکربن را وارد اتمسفر زمين مي‌کنند. آنها تاکيد کردند که اين يافته بايد در مطالعات مدل‌سازي جوي مورد توجه قرار بگيرد.

اين مطالعه که با تلاش کارشناسان دانشگاه ييل در آمريکا صورت گرفته مي‌تواند روي نحوه بررسي‌ها و ارزيابي‌هاي متخصصان از حرکت کربن در چرخه زمين، آب و اتمسفر تاثير بگذارد.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، ديويد بوتمن از متخصصان برجسته دانشکده «مطالعات جنگلداري و محيط زيست» در اين دانشگاه تشريح کرد: رودخانه‌ها و نهرها درست همانطور که ما در بازدم خود دي اکسيد کربن توليد مي‌کنيم، منبع توليد اين گاز هستند اما اين واقعيت تاکنون در محاسبات دانشمندان روي منابع توليد گازهاي گلخانه اي در نظر گرفته نشده است. اين در حاليست که با توجه به يافته جديد، مناطق وسيعي مثل آمريکا مي‌توانند نقش بسزايي در توليد حجم بالايي از اين گاز داشته باشند.


 

کد خبر :6664   زمان مخابره: 10:38:42 - 3/8/1390

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکارچي

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست:
زيان متخلفان به محيط زيست يک ميليارد و ششصد ميليون
ايرن: فرمانده يگان حفاظت محيط زيست گفت: ضرر و زيان متخلفان به محيط زيست، طي سه ماهه نخست امسال يک ميلياد و 609 ميليون و 11 هزار و 600 ريال برآورد شده است.

سرهنگ حميدرضا خيلدار تعداد کل تخلفات رخ داده در حوزه محيط زيست طي سه ماهه نخست امسال را دو هزار و 598 مورد عنوان کرد و افزود: طي اين مدت، سه هزار و 791 نفر متخلف اعم از شکارچي و صياد غيرمجاز شناسايي و توسط محيط بانان دستگير شدند.

وي افزود: صيد غيرمجاز آبزيان با 27 هزار و 49 مورد، شکار غيرمجاز پرندگان 933 مورد، شکار غيرمجاز پستانداران 174 مورد، زنده گيري پرندگان از طريق تور 933 مورد، زنده گيري پستاندارن 620 مورد، شروع به شکار و صيد حيوانات هزار و 491 مورد و نگهداري، خريد و فروش حيات وحش زنده و غيرزنده 922 مورد، از تخلفات رخ داده در محيط زيست طي سه ماهه نخست امسال به شمار مي‌آيد.

به گزارش ايلنا، فرمانده يگان حفاظت محيط زيست همچنين به کشف 56 قبضه سلاح غيرمجاز، 308 قبضه سلاح مجاز و 11 قبضه سلاح جنگي طي اين مدت اشاره کرد.

خيلدار ادوات و وسايل کشف شده از شکارچيان و صيادان غيرمجاز را چهار هزار و 408 مورد‏ عنوان کرد و افزود: آلودگي‌هاي محيط زيست با 652 مورد و تخريب زيست محيطي شامل پسماند‌ها و فاضلاب‌هاي کارخانه‌ها با 351 مورد از ديگر تخلفات رخ داده در محيط زيست به شمار مي‌آيد.

وي ادامه داد: طي اين مدت، 33 فقره آتش سوزي در حوزه محيط زيست اعم از جنگل‌ها و مراتع رخ داده است.
خيلدار ضرر و زيان متخلفان به محيط زيست را يک ميلياد و 609 ميليون و 11 هزار و 600 ريال طي اين مدت عنوان کرد و گفت: بابت ميزان ضرر و زيان وارده به محيط زيست از متخلفان 672 ميليون و 409 هزار و 300 ريال وصول شده است.

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست در ادامه استفاده از سلاح‌هاي جنگي و خفيف را به عنوان معضل محيط زيست و حيات وحش نام برد.

وي به عدم آگاهي شکارچيان اشاره کرد و اظهارداشت: دارندگان سلاح شکاري علاوه بر مجوز سلاح بايد پروانه شکار نيز داشته باشند زيرا مجوز سلاح شکاري به منزله مجوز شکار نيست بلکه آن‌ها بايد با مراجعه به ادارات محيط زيست کل استان‌هاي مربوطه براي اخذ پروانه شکار اقدام کنند اين در حالي است که حيوانات شکار شده از سوي اين افراد که داراي مجوز سلاح مي‌باشند به منزله شکار غيرمجاز محسوب مي‌شود.

خيلدار تصريح کرد: پروانه‌هاي شکار حيوانات براساس آمار حيات وحش به شکارچيان داده مي‌شود، در صورتي که برطبق آمار حيات وحش، گونه‌هاي حيواني در معرض انقراض باشد، پروانه مزبور صادر نمي‌شود که اين تدبير و سياست سازمان محيط زيست به منظور حفظ بقاي حيات وحش که از سرمايه‌هاي ملي است.

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: استفاده از مجوز سلاح شکاري دارنده سلاح از سوي اعضاي خانواده، دوستان و آشنايان يکي از معضلاتي است که با آن مواجه هستيم، در حاليکه اين مجوز متعلق به دارنده سلاح شکاري است و فرد ديگري حق استفاده از آن را ندارد.

خيلدار با بيان اينکه سياست سازمان محيط زيست در راستاي پيشگيري است نه برخورد، بر فرهنگ سازي و نهادينه کردن فرهنگ زيست محيطي و نيز آموزش محيط بانان، شکارچيان و حتي شهروندان به منظور حفظ محيط زيست و گونه‌هاي حيوانات تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، بر اساس ماده ? قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز، هر کس مرتکب قاچاق سلاح گرم يا سرد جنگي يا سلاح شکاري يا قطعات مؤثر يا مهمات آن‌ها شود يا نسبت به ساخت، مونتاژ، فروش يا توزيع هر يک از آن‌ها اقدام کند به ترتيب زير به حبس تعزيري محکوم مي‌شود:
الف ـ سلاح سرد جنگي، سلاح شکاري يا مهمات آن، به حبس از شش ماه تا دو سال.
ب ـ سلاح گرم سبک غيرخودکار، مهمات يا قطعات مؤثر آن، به حبس از دو تا پنج سال.
پ ـ سلاح گرم سبک خودکار، مهمات يا قطعات مؤثر آن، به حبس از پنج تا ده سال.
ت ـ سلاح گرم نيمه‌سنگين و سنگين، مهمات يا قطعات مؤثر آن، به حبس از ده تا پانزده سال.
تبصره ـ هرگاه موضوع جرم اين ماده بيش از يک قبضه يا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد يک درجه تشديد مي‌شود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ارس

برنامه سفر آتي محمدي زاده به ارمنستان
تأسیس پارک مشترک صلح و دوستی بین ایران و ارمنستان
ایرن: در سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به کشور ارمنستان تأسیس پارک مشترک صلح و دوستی میان ایران و ارمنستان بررسی می‌شود.

محمد جواد محمدی‌زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رأس هیأتی متشکل از کار‌شناسان و مدیران سازمان و همچنین بخش امور آب وزارت نیرو قرار است از تاریخ 26 لغایت 28 تیرماه به ایروان اعزام شوند.

به گزارش ایلنا، این برنامه که در جریان سفر هاروتیونیان وزیر محیط زیست جمهوری ارمنستان در اسفندماه سال گذشته به ایران تدارک دیده شد و یادداشت مشترکی نیز به امضای طرفین رسید. در بخشی از این یادداشت مقرر شد که هیأت‌های کار‌شناسی دو کشور در نیمه دوم تیرماه سالجاری برای ادامه مباحث کار‌شناسی و اجرایی نمودن مصوبات یادداشت تفاهم زیست محیطی امضا شده به ایروان اعزام شوند.

این هیأت در نظر دارند که پس از بازدید از نقاط آلوده کننده آب رودخانه ارس در مرز دو کشور، از طریق زمینی وارد کشور ارمنستان شوند و پس از جمع بندی مطالعات و نمونه برداری‌ها اقدام به تبادل نظر با همتای ارمنی خود داشته باشند. یکی از مباحثی که مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، بررسی تأسیس پارک مشترک صلح و دوستی میان دو کشور به مساحت تقریبی 29200 هکتار در منطقه دیزمار است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پادشاه اسپانيا

به دليل سفر به قصد شکار فيل
پادشاه اسپانیا ریاست صندوق حیات وحش را از دست داد
ایرن: دفتر صندوق جهانی حیات وحش در اسپانیا، خوان کارلوس، پادشاه این کشور را به دلیل تصمیم اخیرش برای سفر به آفریقا و شکار فیل، از ریاست افتخاری این سازمان خلع کرد.

 

این عنوان افتخاری در سال 1968 میلادی به پادشاه اسپانیا اعطا شده بود. اعضای دفتر اسپانیایی صندوق جهانی حیات وحش با اکثریت آرا به حذف کرسی افتخاری پادشاه اسپانیا رای دادند و تاکید کردند که حضور خوان کارلوس در این سفر و قصدش برای شکار فیل آفریقایی، با اهداف این سازمان بین المللی در جهت حفاظت از گونه‌های کمیاب، سازگاری ندارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری ان بی سی، انتشار خبر سفر آفریقایی پادشاه اسپانیا در ماه آوریل و درست در زمانی که این کشور با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است، انتقادات شدیدی را متوجه خوان کارلوس کرده است. مطبوعات اسپانیایی تصویری از سفر قبلی پادشاه اسپانیا به آفریقا منتشر کرده‌اند که او را اسلحه به دست و در حالی که بر فراز یک فیل کشته شده ایستاده، نشان می‌دهد.
بنابراین گزارش، 94 درصد از اعضای دفتر صندوق جهانی حیات وحش در اسپانیا طی نشستی در مادرید به حذف این عنوان افتخاری از خوان کارلوس، رای مثبت دادند. خوان کارلوس از مردم کشورش به خاطر این سفر عذرخواهی کرده است اما تا پیش از این عذرخواهی علنی، 85 هزار نفر با امضای طوماری در اینترنت، خواستار استعفای او از صندوق جهانی حیات وحش شده بودند.



 
کد خبر :7576   زمان مخابره: 10:47:0 - 2/5/1391
 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گرگ

مدير کل محيط زيست همدان در پي حمله گرگ به 5 اسد آبادي:
تخريب زيستگاه موجب حمله گرگ ها شده است
ايرن: عصر ديروز گرگ با حمله به پنج اسدآبادي آنها را روانه بيمارستان کرد. محمدپور علت اين امر را تغيير بسيار زياد زيستگاه هاي گرگ به دست انسان بيان کرد.

قربانعلي محمد پور با بيان اينکه از حدود چهار سال پيش تاکنون هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز فعاليتهاي کشاورزي، نگراني از وجود گرگ در مزارع کشاورزي و روستاها وجود دارد، گفت: حمله گرگ در اواخر بهار و تابستان در روستاهاي شهرستانهاي رزن و بهار از توابع استان همدان اوج مي گيرد و همدان از استان هايي محسوب مي شود که گونه گرگ در اکثر مناطق آن پراکنش دارد.
تغيير زيستگاه هاي گرگ به دست انسان ها باعث حضور گرگ ها شده است
محمدپور در گفتگو با مهر علت اين امر را اقليم استان همدان عنوان کرد و با بيان اينکه گسترش حرفه کشاورزي در روستاها در افزايش حضور گرگ در اين مناطق موثر است، گفت: متاسفانه تضاد اين گونه با جوامع بومي افزايش يافته است که تغيير بسيار زياد زيستگاه هاي گرگ به دست انسان ها از دلايل آن است.
وي با اشاره به اينکه در سال هاي اخير گزارشاتي از حملات گرگ به دام ها و حتي انسان در استان همدان ارائه شده است، گفت: در برخي شهرستان ها از جمله تويسرکان با وجود بيشتر بودن تعداد گرگ هاي سرشماري شده، آمار حملات کمتر است.
عقايد غلط گله داران باعث افزايش هيبريد گرگاس شده است
مديرکل محيط زيست استان همدان در ادامه به مطرح بودن دو فرضيه در اين خصوص اشاره کرد و با بيان اينکه پديده دو رگه گيري بين گرگ و سگ از جمله اين فرضيه ها است، گفت: متاسفانه طي چندين سال اخير گزارش هاي مستندي در سازمان محيط زيست موجود است که جوامع محلي همچون گله داران و چوپانان با عقايد غلط و غيرکارشناسانه خود اقدام به زنده گيري گرگ هاي نر کرده و به منظور جفتگيري، آنها را در کنار سگ هاي ماده قرار مي دهند که پس از اين امر هيبريدي با نام محلي "گرگاس" يا همان "سگ گرگ" به وجود مي آيد که خلق و خوي گرگ را دارد با اين مزيت براي گرگ که در جوامع انساني است و باز هم خطر حمله گرگ به انسان وجود دارد.
وي گفت: گرگ سگ ها بسيار تهاجمي بوده و به سختي تربيت پذير هستند و به دليل ژن غالب گرگ نر، شباهت ظاهري بسياري به گرگ ها دارند.
وي فرضيه دوم را روند تغييرات زيستگاه اين گونه در سال هاي اخير عنوان کرد و با بيان اينکه در اين مناطق به علت دفن غيراصولي زباله احتمال حضور گرگ ها وجود دارد، گفت: تمامي اين موارد به دليل اقدامات تخريب گرايانه انسان ها بوده که متاسفانه در نهايت نيز اين مسائل گريبانگير انسان ها شده است.
پروژه مطالعاتي «اکولوژيک گونه گرگ» در همدان انجام شد
مديرکل حفاظت محيط زيست استان همدان در ادامه با اشاره به اينکه در سال 89 اعتباري براي اجراي پروژه مطالعاتي «اکولوژيک گونه گرگ» در استان همدان اختصاص يافت.
محمدپور اظهار داشت: در راستاي اجراي پروژه "مديريت جمعيت هاي گرگ در استان همدان با رويکرد کنترل تضاد با منافع انساني" بازديدهاي ميداني از کانون هاي بحران صورت گرفت.
وي با بيان اينکه مطالعات ميداني نشان دهنده اين واقعيت بود که مديريت زباله هاي خانگي در روستاهاي اين مناطق نامناسب است، گفت: اين امر در جذب حيوانات به مناطق مسکوني نقش دارد.
محمدپور با اشاره به اينکه پروژه "مديريت جمعيت هاي گرگ در استان همدان با رويکرد کنترل تضاد با منافع انساني" بررسي گونه هاي گرگ در اين مناطق را عهده دار است و سعي مي کند تا هيبريد بودن يا گرگ بودن اين حيوانات را مشخص کند، گفت: در اجراي اين طرح تعدادي گرگ توسط شکارچيان معتمد اداره کل محيط زيست استان همدان شکار و نمونه گيري ژنتيکي آنها به دانشگاه تهران ارسال شد.
دفن غير بهداشتي پسماندهاي مراکز دام و طيور مشکل آفرين است
وي همچنين به دفن غيربهداشتي پسماندهاي مراکز دام و طيور به ويژه مرکز پرورش طيور در اطراف روستاها اشاره کرد و ادامه داد: احتمال تجمع حيوانات در مراکز دفن غيربهداشتي زباله وجود دارد که مشکلات آن گريبانگير جامعه انساني مي شود.
محمدپور با بيان اينکه مي توان يکي ديگر از دلايل تمرکز يافتن حملات گرگ به انسان در فصل تابستان در اين مناطق را تغييرات فصلي در زيستگاه هاي اين حيوانات دانست، گفت: در حال حاضر در برخي زمين ها و منابع طبيعي که زيستگاه گرگ ها محسوب مي شود فعاليت هاي کشاورزي صورت گرفته است. در فصل تابستان پربار بودن اراضي کشاورزي و تراکم بالاتر زباله هاي انساني در اين فصل، اين مناطق را به زيستگاه مناسبي براي ماده هاي بالغ که نياز به تامين منابع غذايي دارند تبديل مي کند.
محمدپور با تاکيد بر اينکه خو گرفتن اين حيوانات به انسان نوعي سود و منفعت براي حيوان است، گفت: در اين مقوله رقابت درون گونه اي بين اين حيوانات کاهش مي يابد ضمن اينکه اگر گرگ ماده، زيستگاهي در مجاور منطقه مسکوني را انتخاب کند احتمال خو گرفتن توله گرگ به انسان وجود دارد و سبب ريسک حمله حيوان به انسان مي شود.
هيبريد حاصل از گرگ و سگ از انسان هراسي ندارد
وي در توضيح اقدامات لازم براي جلوگيري از حمله گرگ به انسان در روستاهاي استان همدان اظهار داشت: بايد از نگهداري توله گرگ و هيبريد کردن سگ و گرگ پرهيز شود چراکه هيبريد حاصل از اين دو گونه، از انسان هراسي ندارد و به راحتي وارد مناطق مسکوني مي شود.
محمدپور با تاکيد بر اينکه به هيچ وجه کودکان، خردسالان و سالخوردگان را نبايد در اطراف زمين هاي کشاورزي بدون توجه رها کرد، گفت: اگر در هنگام برداشت محصول يا آماده سازي زمين ،لانه گرگي مشاهده شد نبايد اقدام به تخريب لانه و کشتن توله ها نمود.
وي ادامه داد: در صورت مشاهده ماده گرگ يا توله آن بايد از نزديک شدن و آزار آنها خودداري کرد و در صورت مشاهده گرگ ضمن حفظ خونسردي از تحريک آن خودداري کرد.
وي افزود: گرگ هاي سالم به انسان حمله نمي کنند و روستاييان بايد در صورت مشاهده رفتار غيرعادي و نزديک شدن بيش از حد گرگ به منطقه مسکوني مراتب را سريعا به اداره کل محيط زيست اعلام کنند.
محمدپور از دامداران استان همدان نيز خواست هنگام چراي دام سگ هاي گله را همراه داشته باشند و در هنگام چراي دام از پراکنده شدن آنها جلوگيري کنند.
نيروهاي گارد محيط زيست افزايش يافته است
قربانعلي محمدپور اظهار داشت: به دنبال حمله‌گرگ در چند سال اخير، اداره حفاظت محيط ‌زيست استان به تقويت و افزايش نيروهاي گارد محيط زيست پرداخته است.
و اما در دو حادثه پي در پي در دوشنبه شب و سه شنبه گذشته يک قلاده گرگ با ورود به روستاي "منور تپه" و حمله به مردم پنج نفر را روستائيان مجروح ساخته و روانه بيمارستان کرد.
به گفته شاهدان عيني، اين گرگ درنده در دو مرحله حمله به روستاييان چند نفر مجروح بر جاي گذاشته است.
بخشدار پيرسلمان در تشريح اين حادثه اظهار داشت: اين گرگ به روستاي "منورتپه" حمله ور شد و يک کودک، يک زن و سه مرد را به شدت مصدوم کرده است.
محمدرضا شعباني افزود : اين گرگ به احتمال زياد به بيماري هاري مبتلا است و مصدومان که به بيمارستان قائم (عج) بستري اعزام شده اند تحت مداوا و مراقبت هاي ويژه قرار دارند.
وي با بيان اينکه يکي ازمصدومان مورد عمل جراحي قرارگرفت و دو نفر ديگر از مصدومان نيز به صورت سرپايي مداوا شده اند، به روستائيان توصيه کرد: از ريختن زباله در نزديکي منازل خودداري کنند و دام ها را تا قبل از غروب آفتاب به روستا برگردانند.


// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آهو


افزايش جمعيت آهو در پارک ملي گلستان
مديرکل اداره حفاظت محيط زيست گلستان گفت: طي سرشماري به عمل آمده اخير جمعيت کنوني آهوان در پارک ملي گلستان نسبت به آخرين سرشماري پيش با رشد حدود 15 درصد رو به رو بوده است

به گزارش ايرنا، محمد ممشتي گفت: طي عمليات سرشماري اخير در پارک ملي گلستان 308 رأس آهو سرشماري شد.وي اضافه کرد:‌ عمليات سرشماري آهوان پارک ملي گلستان در دشت آهوخيز ميرزابايلو با حضور کارشناسان بخش محيط زيست طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست استان گلستان و محيط‌‌بانان پارک ملي گلستان انجام شد.ممشتي ادامه داد: پارک ملي گلستان داراي نمونه‌هاي بسيار بارز، برجسته و منحصربه فرد از بيوم‌هاي طبيعي است که به تنهايي حدود يک هشتم گونه‌هاي گياهي، يک سوم گونه‌هاي پرندگان و بيش از 50 درصد پستانداران کشور را يک جا در خود جاي داده است.پارک ملي گلستان که در سال 53 به عنوان پارک ملي معرفي شد با مساحت 91 هزار و 895 هکتار در منتهي اليه شرق استان گلستان واقع است.پارک ملي گلستان به تنهايي آينه تمام عيار نيمي از تنوع گياهي و جانوري کشور است و در شرايط کنوني نه تنها به دليل زيستگاه‌هاي حيات وحش اهميت ويژه‌اي دارد بلکه به دليل حفظ بخش قابل توجهي از تنوع زيستي، جايگاه خود را حفظ کرده است.


کد خبر :7555   زمان مخابره: 14:31:48 - 28/4/1391




 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پرنده سياه
کارشناس محیط زیست در بخش حیات وحش و آبزیان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: حلقه‌گذاری پرندگان برای دومین بار در سد شهید کاظمی سقز انجام شد.

 

 

عامری­‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: حلقه­‌گذاری پرندگان با هدف به دست آوردن اطلاعات لازم در خصوص مسیر مهاجرت گونه­‌های موردنظر در جهان انجام می­‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه این حلقه‌­گذاری با بررسی میدانی و مشاهده و شمارش لانه­‌ها و با استفاده از دستگاه GPS صورت گرفت، ادامه داد: کل جمعیت شناسایی شده در جزیره­های مذکور سه هزار قطعه برآورد شد.
این کارشناس محیط زیست بیان کرد: کارشناسان محیط طبیعی اداره کل و شهرستان سقز به مدت دو روز 50 درصد از پرندگان شناسایی شده کاکایی سر سیاه، 40 درصد کاکایی صورتی و 10 درصد کاکایی پا زرد بودند. وی افزود: بالا رفتن ارتفاع سد شهید کاظمی در سالهای اخیر و همزمانی زادآوری پرندگان مهاجر با پرآبی سد و زیر آب رفتن جزیره­‌ها باعث کاهش فضا و ایجاد تلفات میان جمعیت این گونه شده است. عامری‌فر از مردم درخواست کرد، در صورت یافتن پرنده تلف شده یا شکار شده دارای حلقه سریعاً حلقه را به نزدیک­ترین اداره محیط زیست تحویل دهند.


کد خبر :7571   زمان مخابره: 14:51:0 - 1/5/1391

 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رویایی که حقیقت دارد...
 
 
تله کابین حیران-فندقلوی استان اردبیل، ایستگاه فندقلورویایی ترین تله کابین ایران
 

تله کابین حیران-فندقلوی استان اردبیلرویایی ترین تله کابین ایران 
 
 رویایی ترین تله کابین ایران
 
تله کابین حیران،فندقلوی استان اردبیل - کافی شاپ در حال احداث در ایستگاه فندقلورویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
تله کابین حیران - فندقلوی استان اردبیل، زیباترین تله کابین ایرانحیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نايلون
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران هدف از نامگذاری روز 21 تیرماه به نام روز بدون نایلکس را ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه مضرات محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی دانست.

 

 

 

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران: محمد هادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه زباله های پلاستیکی هم اکنون یکی از معضلات جدی کلانشهرها ی دنیا از جمله تهران به حساب می آید، گفت: به علت تولید انبوه و ارزانی کیسه پلاستیکی متاسفانه میزان استفاده از آن در شهر ها بسیار افزایش پیدا کرده است. آمار و آرقام نشان می دهد که کشور ما به علت اینکه تولید کننده پتروشیمی است جزو کشورهای پر مصرف دنیا از لحاظ کیسه های پلاستیکی به شمار می آید.
به گفته حیدرزاده میزان پلاستیک تولیدی در ایران 177 هزار تن است که معادل 500 تن در روز است و شاید تغییر ذائقه خرید مردم دلیلی بر افزایش تولید کیسه های پلاستیکی باشد که به نوعی سیستم خرید زنبیلی به خرید بسته بندی تغییر شکل داده است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار تاکید کرد: از تماس مسقیم مواد غذایی داغ با ظروف و کیسه پلاستیکی 9 سرطان در انسان ایجاد می شود که که شایع ترین آن سرطان معده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدامات باید توسعه یابد و به شکل یک قانون اجرایی شود افزود: در بسیاری از کشورها مانند کاناد، امارات متحده، انگلیس، قوانین تشویقی و تنبیهی در زمینه مصرف کیسه پلاستیکی اعمال شده است مانند اخذ مالیات هزینه کیسه پلاستیکی از مصرف کننده که به عنوان سیاست های تنبیهی اعمال می شود و سیاست های تشویقی مانند معافیت های مالیاتی از فروشندگانی که کیسه های پلاستیکی را حذف می کنند.
حیدرزاده اظهار کرد: اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در زمینه استفاده از کیسه های پارچه ای و کنفی به جای پلاستیکی احتیاج به قانون دارد که از طرف مجلس شورای اسلامی و با حمایت سازمانهای دولتی سیستم خرید فعلی به سیستم خرید زنبیلی تغییر شکل دهد که اصلاح الگوی مصرف که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است محقق شود.
وی تاکید کرد: هدف از نامگذاری روز فوق ارتقائ سطح آگاهی مردم در زمینه مضرات بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی است و امیدواریم بستر را برای مسئولین جهت قانون گذاری در موضوع فوق فراهم شود.
وی تبلیغات محیطی و تلویزیونی واطلاع رسانی از طریق روزنامه همشهری و ضمائم آن، معرفی کیسه های جایگزین، برگزاری مسابقه 1 میلیون نفری مشتریان فروشگاه شهروند و میوه و تره بار با هدف آشنایی مشتریان با مقوله عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی ، تبلیغات و آموزشهای مجازی از طریق ارسال پیامک، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوان در 5 میدان میوه و تره بار و آموزش چهره به چهره را از اهم برنامه های روز بدون نایلکس برشمرد.
حیدرزاده گفت: 21 تیرماه شروع یک کار جدی در زمینه اجرایی کردن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است که امیدوریم این موضوع بهانه ای باشد که سایر سازمانها و بخشها در این زمینه حضور جدی داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست هم اکنون احتیاج به یک همدلی و همکاری دارد که این باقیمانده محیط زیست مورد حفاظت قرار بگیرد گفت: متهم کردن یکدیگر و به رخ کشیدن رده های سازمانی زیبنده فعالیت در حوزه محیط زیست نیست و بایدافرادی که در این حوزه فعایتی می کنند تفکر جهادی داشته باشند و پشنهاد می‌کنم به جای متهم کردن و به رخ کشیدن مقام و منزلت کمک کنیم که اینگونه فعالیت های داوطلبانه زیست محیطی در سطح کشور توسعه یابد و امیدواریم که 21 تیرماه به عنوان روز بدون نایلکس سال آینده در سطح کشور انجام شود.


www.iren.ir
کد خبر :7520   زمان مخابره: 15:36:0 - 20/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار

به گفته رئیس یگان حفاظت از تجهیز محیط بانها به سلاح و مهمات امسال هیچ مجوز شکار دیگری صادر نمی شود.

سرهنگ خیلدار درباره صدور پروانه شکار، اظهارداشت: صدور پروانه شکار از طریق اداره حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست صورت می گیرد. در گذشته صدور پروانه شکار به صورت متمرکز انجام می شد‏ اما اکنون صدور این پروانه به صورت استانی است و هر استان مجزا‏، صدور پروانه شکار را در دستور کار خود دارد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سالجاری، هیچگونه مجوز شکاری صادر نخواهد شد‏، گفت: به دلیل حضور متخلفان و وجود سلاح هایی که اخیراً با توجه به قانون جدید صدور پروانه برای دارندگان سلاح های شکاری در اختیار شکارچیان قرار گرفت و همچنین شکار بی رویه حیوانات از سوی دارندگان سلاح های شکاری به منظور حفظ نسل گونه های حیوانی تا پایان امسال، پروانه شکار صادر نخواهد شد.
وی شکار با سلاح های جنگی را به عنوان مهمترین معضل کشور نام برد و درباره آن، بیان داشت: متاسفانه، شکارچیان بدون رعایت اصول شکار‏، از سلاح های جنگی مانند تیربار، کلاش و غیره در شکار حیوانات استفاده می کنند که شکار بی رویه حیوانات خصوصاً حیوانات نادر منجر به منقرض شدن برخی از گونه های این موجودات شده است.
سرهنگ خیلدار با اشاره به شهادت 112 نفر از محیط بانان در درگیری با متخلفان محیط زیست، بر برخورد قاطعانه کارکنان این یگان با هر نوع تخلفی که به محیط زیست آسیب برساند‏، تاکید کرد و افزود: درگیری مسلحانه شکارچیان با محیط بانان، به مجروحیت و شهادت محیط بانان منجر شده است.


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درياچه اروميه1

نماينده مردم اروميه:
شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه در خطر سونامی نمک
ایرن: نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: زمانی که باد از غرب به شرق می‌وزد شهرهای شبستر، تبریز، آذرشهر، عجب شیر و ... مورد حمله سونامی نمک قرار خواهند گرفت.

 

نادر قاضی‌پور گفت: برای احیاء و نجات دریاچه ارومیه صحبت‌های بسیار زیادی شده است و ما نیز به دستگاه‌های مرتبط تذکرهایی مبنی بر عملیاتی کردن وعده‌ها و تصمیماتشان داده ایم.
وی اظهارداشت: همچنین دوشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر نیرو و روز گذشته نیز جلسه‌ای با امام جمعه ارومیه برای احیاء و اجرایی شدن تصمیمات نجات دریاچه ارومیه برگزار کرده ایم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه نجات دریاچه ارومیه از مهمترین دغدغه‌های ما است، تصریح کرد: موضوع دریاچه ارومیه را به شدت پیگیری می‌کنیم تا به سرانجام برسد.
وی به موضوع طرح انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: مطالعات انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه به اتمام رسیده و در حال حاضر همه منتظریم تا وزارت نیرو پیمانکار این طرح را مشخص کند تا این پروژه عملیاتی شود.
قاضی‌پور اضافه کرد: این پروژه حدود 2 سال به طول می‌انجامد که باید 117 کیلومتر خط لوله انتقال آب به دریاچه ارومیه ایجاد شود.
وی تاکید کرد: وزارت نیرو اگر بخواهد می‌تواند همین فردا این پروژه را به پیمانکار بدهد اما دلیل عدم انجام این کار را نمی‌دانیم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: زمانی که باد از غرب به شرق می‌وزد بیشتر روستاها و شهرهایی که از این طوفان از بین خواهند رفت، شهرهای شبستر، تبریز، آذرشهر، عجب شیر و ... است که مورد حمله سونامی نمک قرار خواهند گرفت.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ابر


نامه به مقام معظم رهبري براي کمک به جنگل ابر
ايرن: مدير عامل تشکل شاهوار زيست اظهار کرد: با ارسال نامه‌اي به مقام معظم رهبري از ايشان درخواست شده است که مانع ادامه اجراي مصوبه هيأت دولت در جنگل ابر شوند.

سعيد آقايان با اشاره به اينکه اعضاي اين تشکل زيست محيطي در روزهاي اخير از جنگل ابر بازديد بعمل آورده است، افزود: در روزهاي اخير بيش از 70 اصله درخت از جنگل ابر قطع شده است و بخشي از درختان قطع شده نيز در زير خاک مدفون شده‌اند.
وي در گفت و گو با ايسنا با بيان اينکه تشکل شاهوار زيست علاوه بر تجمع در جلوي فرمانداري شاهرود با ارسال نامه‌اي به مقام معظم رهبري از ايشان استمداد خواسته است، اظهار کرد: در اين نامه از مقام معظم رهبري درخواست شده است که مانع ادامه اجراي مصوبه هيأت دولت در جنگل ابر شوند.
وي افزود: راهسازي در جنگل ابر تبعات زيادي بدنبال دارد که قطع درختان کمترين اين تبعات است. در حال حاضر مسيري که از طريق آن، آب انتقال داده مي‌شود، دچار رانشهاي پي در پي شده و لوله‌ها از هم فاصله گرفته و همين مشکلات بسياري در آينده بوجود مي‌آورد.
وي حضور انبوه افراد و قاچاق چوب را از مهمترين پيامدهاي راهسازي در اين جنگل منحصر به فرد دانست.
مديرعامل "شاهوار زيست"، اطلاع رساني مستمر و نقش رسانه‌ها را در جلوگيري از آسيبهاي بيشتر به جنگل ابر موثر دانست و گفت: همين عوامل باعث شده که 37 نماينده مجلس با ادامه راهسازي در جنگل ابر مخالفت کنند ولي با اين حال متاسفانه عمليات راهسازي در جنگل ابر ادامه دارد.
وي از فعاليت تشکلها و NGOهاي طرفدار محيط زيست شاهرود در اين زمينه خبر داد و افزود: متأسفانه بسياري از کارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي که در گذشته با اين طرح مخالفت مي‌کردند، به سکوت وا داشته شده‌اند.

 

 
کد خبر :7516   زمان مخابره: 18:34:34 - 19/4/1391
 www.iren.ir
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک خانه درختی با کف شفاف، سرگیجه آور است. 

این مدل خانه که با یک فلز درخشان و با انحنای خاصی طراحی شده روی یک درخت مرتفع در جنگل های ژاپن است.

 

آقای تاکاشی که طراح و سازنده این خانه درختی است می گوید: این کار شبیه یک فانوس دریایی است که در زندگی غریب امروز بسیار قابل تامل است.

البته ایستادن در برابر آسمان شب خیلی جسورانه و زیباست.

خانه در ختی

از یک سری کفی ها شفاف و راه پله های چوبی در این خانه استفاده شده که این امکان را به مسافران می دهد که به بررسی آسمانها بپردازند.

خانه درختی

منبع: http://farms.ir

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 
 برندگان عکاسي طبيعت

 
 
 
سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی

برگزیده رقابت اسکار عکاسی طبیعت
عکس از سرجیو سارتا، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده جایزه اوآسیس
عکس از هرمان برهم، انگلیس

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش پستانداران
عکس از لورنزو مجینتزالی، هلند

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش گیاهان
عکس از لوئیجی فلکر، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش چشم‌انداز
عکس از لای-هوانگ لونگ، ویتنام

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش پورت‌فولیو
عکس از پائولو تورکیو، کنیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش زیر آب
عکس از پائولو فوساتی، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده اول بخش تکنیک
عکس از فابریتزیو آنتونلی، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش دیگر حیوانات
عکس از فرانسیسکو مینخورانس، اسپانیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده دوم بخش پورت‌فولیو
عکس از پیر لوئیجی ریتزاتو، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده دوم بخش پرندگان
عکس از مارجیتا اشتوف، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه دوم بخش دیگر حیوانات
عکس از فرانکو بانفی، سوییس

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه سوم بخش پستانداران
عکس از فرانکو بانفی، انگلیس

 سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده ششم بخش پستانداران
عکس از جانی مایتان، ایتالیا

منبع:

http://farms.ir/%D9%85%D8%AD%D9%8A%D8%B7-%D8%B2%D9%8A%D8%B3%D8%AA.html

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اکوتوريسم3

يکشنبه آينده، در خانه هنر مندان
مرور ده سال توسعه اکوتوریسم در نشست باشگاه هنر و طبیعت
ایرن- گروه اکوتوریسم: کارشناسان گردشگری ده سال گذشته را دهه توسعه اکوتوریسم و طبیعتگردی در ایران لقب داده اند. دهه ای که در آن طبیعتگردی به میان خانواده ها راه یافت و به شیوه معمول گذران اوقات فراغت برای دهها هزار جوان ایرانی تبدیل شد.

 

شصتمین جلسه باشگاه هنر و طبیعت،  پروژه مشترک خانه هنرمندان، تسهیلات کوچک زیست محیطی، برنامه عمرانی سازمان ملل ( UNDP,GEF,SGP) و موسسه طبیعت به همین موضوع اختصاص یافته است. این نشست یکشنبه 04/ تیر/91 در محل خانه هنرمندان، تالار جلیل شهناز از ساعت 18 الی 20 برگزار می شود.

برنامه این جلسه:

·       سرود جمهوری اسلامی ایران

·       تلاوت قرآن

·       آغاز دومین دهه، آرزوها و رویاها: فخرالسادات غنی

·       نگاهی به مراسم آئینی کهن،این برنامه" گل غلطانی" مستندی از آقای مهندس ادریسی و خانم مهندس یوسفی.

·       "ظهور و گسترش اکوتوریسم در ایران یک تجربه ده ساله" سخنران دکتر ناصر کرمی

·       اسلاید شو" گشتی در 19 دوره"

·       رونمایی کتاب پروانه های ایران آقای مهندس علیرضا نادری

·       اسلاید شو کلاس گیاهان دارویی

·       گزارش عملکرد ده ساله فخرالسادات غنی

·       اسلاید شو سفر آشنایی با گیاهان ایران، دوره نوزدهم

·       کلام آخر محمد علی اینانلو

·       "یادی از دیروز" اسلاید شو سفر به لار دوره دهم


کد خبر :7424   زمان مخابره: 11:41:54 - 30/3/1391
 
 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کندوان


روستاي کندوان ثبت جهاني مي‌شود
ايرن: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي با بيان اينکه تلاش مي شود اين روستا تا سال 2014 ثبت جهاني شود، گفت: سازمان گردشگري بايد قبل از روستاهاي ديگر پرونده اين روستا را براي ثبت جهاني ارائه مي کرد.

محمدي با بيان اينکه هتل کندوان از مجموعه هاي بي نظير دنيا است گفت: فاز اول اين هتل براي تورهاي گردشگري آسياي شرقي و اروپا که معمولا 25 تا 30 نفر بودند، پاسخگو نبود که اميدواريم با افتتاح فاز دو اين مشکل برطرف شود.
به گزارش خبرنگار مهر، تراب محمدي در مراسم افتتاح فاز دوم هتل صخره‌اي کندوان با بيان اينکه آذربايجان‌شرقي قابليت هاي گردشگري و تاريخي بسياري دارد، گفت: اين استان تمام شاخص هاي گردشگري و صنايع دستي را يکجا دارا است و دو اثر تاريخي که ثبت جهاني شده را در خود جاي داده است. بازار تبريز به عنوان بزرگ ترين بازار مسقف آجري و مجموعه کليسه هاي آذربايجان و مجموعه هاي تاريخي ديگر از شاخص هاي گردشگري اين استان هستند.
وي با اشاره به اينکه روستاي کندوان جزء سه روستاي صخره اي جهان است که در دنيا وجود دارد، گفت: يکي از اين روستاها در آمريکاي شمالي ديگري در ترکيه و سومي روستاي کندوان است که تنها در اين روستا زندگي جريان دارد و بيش از 195 خانواده در ميان اين صخره ها مي کنند.
محمدي از جنگل هاي ارس باران با دو هزار و 500 گونه گياهي و جانوري، بناهاي تاريخي مربوط به دوره ايلخاني، صفوي و قلعه ضحاک که همچنان سرپا است، به عنوان ديگر جاذبه هاي گردشگري اين استان نام برد و گفت: ما مساجد جامع تاريخي در اين استان داريم که مي تواند گردشگران مذهبي را براي بازديد از اين استان تشويق کند و در مجموع 14 گونه گردشگري از جمله گردشگري فرهنگي، صنعتي، سلامت، مذهبي و... در آذربايجان شرقي وجود دارد.

گردشگري در گذشته تشريفاتي بود

عضو شوراي مشورتي گردشگري کشور با بيان اينکه پيش از اين به موضوع گردشگري تشريفاتي پرداخته مي‌شد، گفت: دولت با تمام مشکلاتي که در اين راه وجود داشت گردشگري را موضوعي اختصاصي کرد که در حال حاضر تنها در آذربايجان شرقي هزار ميليارد توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري شده و در سال 9191 با اين جذب سرمايه حداقل 15هتل و مرکز اقامتي افتتاح و به بهره برداري مي رسد.

محمدي در ادامه سخنانش با بيان اينکه 35 مجتمع بين راهي در حال احداث است، گفت: سرمايه گذاران ما باور کردند که مي توانند کارهاي بزرگي انجام دهند و ما شاهد به ثمر رسيدن همين باورها هستيم.
وي با اشاره به افتتاح فاز دو هتل کندوان گفت: هتل کندوان از مجموعه هاي بي نظير دنيا است که پيش از اين قرار بود به موزه تبديل شود، اما بر اساس تصميم مدير سازمان گردشگري وقت به هتل تبديل شد و فاز نخست آن در سال 86 به بهره برداري رسيد.

روستاي کندوان اولين روستاي داراي صنعت

محمدي با بيان اينکه زماني که ما اين هتل را به بهره برداري رسانديم، شايع کردند که قرار است روستاييان را از اين محل خارج کنيم، گفت: طي ماه آينده تمامي زمين هاي روستاي کندوان داراي سند مي شود و مي توان کندوان را اولين روستايي دانست که روستاييان آن صاحب سند رسمي هستند.

وي ادامه داد: طي 50 سال گذشته ساخت و سازهاي غيرمجازي در داخل روستا اتفاق افتاده که چهره واقعي روستا را مخدوش کرده و ما براي انتقال اين ساخت و سازها به مکان ديگري روستاي جديدي در 600 متري روستاي کندوان احداث کرديم تا ساخت و سازهاي غيرمجاز را به آنجا منتقل و نماي واقعي کندوان مشخص شود.

کندوان مجهز به اينترنت بي‌سيم فاضلاب صنعتي

رئيس گردشگري استان آذربايجان شرقي با اشاره به تجهيزات روستاي تاريخي کندوان گفت: اين روستا مجهز به فاضلاب صنعتي، اينترنت بي سيم و برق است و تنها براي مراقبت از بناي تاريخي نمي توان آن را مجهز به گاز کرد که البته در روستاي جديد اين موضوع پيش بيني شده است.
محمدي با بيان اينکه تلاش مي شود اين روستا تا سال 2014 ثبت جهاني شود، گفت: سازمان گردشگري بايد قبل از روستاهاي ديگر پرونده اين روستا را براي ثبت جهاني ارائه مي کرد.
وي خواستار کاهش قيمت هتل ها براي افزايش جذب گردشگر شد و گفت: اگر 36 ميليون نفر سالانه به ايران بيايند حتي لازم نيست يک بشکه نفت نيز بفروشيم که اين موضوع دور از ذهن نيست و کشور ترکيه در سال 2011، 25 تا 30 ميليارد درآمد ارزي از گردشگري داشت که با توجه به جاذبه هاي گردشگري ايران ما مي‌توانيم بيش از اين کسب درآمد کنيم.
رئيس گردشگري استان آذربايجان شرقي افزود: در فاز دو هتل سنگي کندوان يک ميليارد تومان هزينه شد که اگر به پيمانکار سپرده مي شد با 10 ميليارد تومان نيز به پايان نمي رسيد.

افزايش 33 درصدي گردشگر در روستاي کندوان

اميد آقاميري، مدير هتل صخره اي کندوان در اين مراسم با بيان اينکه فاز دو هتل صخره اي دو سال زمان برد، گفت: تعداد بازديد کنندگان از اين روستا نسبت به سال گذشته 33 درصد رشد داشته است.
در ادامه حسين پوررحيم، مديرعامل شرکت توسعه گردشگري از منطقه گردشگري کندوان به عنوان يکي از مناطق کم نظير گردشگري نام برد و گفت: اين منطقه مي تواند الگوي خوبي براي صنعت گردشگري براي ساير نقاط کشور باشد که سبب توسعه اقتصادي نيز مي شود.


کد خبر :7508   زمان مخابره: 17:52:16 - 18/4/1391

 


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برج قابوس


برگزاري جشن ثبت برج قابوس در گنبد کاووس
ايرن: استاندار گلستان اعلام کرد به شکرانه اين رخداد بزرگ، جشن باشکوهي روز چهارشنبه با حضور مردم فرهنگ دوست استان در کنار برج قابوس (ميل گنبد) برگزار خواهد شد.

جواد قناعت شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ثبت اين اثر بزرگ تاريخي يک فرصت فرهنگي براي رشد و اعتلاي فرهنگي استان گلستان خواهد بود.
قناعت با اشاره به سابقه ثبت اين اثر فرهنگي خاطرنشان کرد: با عنايت به اهميت چشمگير گنبد قابوس به عنوان يکي از شاهکارهاي کم نظير فرهنگ و تمدن اسلامي- ايراني، سازمان ميراث فرهنگي مصمم شد مقدمات ثبت جهاني اين اثر مهم را فراهم آورد.

وي ادامه داد: در اين راستا در سال 1379 پيشنهاد ثبت جهاني گنبد قابوس ارائه شد و از‌‌ همان سال اقدامات و فعاليت‌هاي لازم جهت تکميل پرونده ثبتي آن آغاز شد، تا اينکه در سال 1389 پرونده مذکور تکميل و به سازمان فرهنگي- آموزشي يونسکو تحويل گرديد که خوشبختانه مورد پذيرش اين نهاد بين المللي قرار گرفت.

به گزارش ايلنا استاندار گلستان افزود: در شهريور سال 1390، بناي گنبدقابوس از سوي کار‌شناسان ايکوموس (شوراي بين المللي بنا‌ها و محوطه‌هاي تاريخي) بازديد ميداني شد و از فعاليت‌هاي صورت گرفته جهت ثبت بنا بازبيني‌هاي لازم صورت گرفت.

به گفته وي، پس ازاين بازديد چند معضل شهري از قبيل تخريب بناهاي واقع در حريم گنبد قابوس - تهيه پلان مديريت شهري شامل نقشه‌هاي طرح تفصيلي شهر گنبد و جانمايي حريم و ضوابط گنبد قابوس در نقشه طرح تفصيلي شهر- کوتاه سازي و تعديل دکل‌هاي مخابراتي در محدوده حريم منظري گنبد قابوس توسط کار‌شناسان ايکوموس گوشزد شد که به عنوان موانع ثبت بنا بايد رفع مي‌شد.

رييس کارگروه گردشگري استان گلستان اذعان داشت: با همکاري و تعامل مسوولين ارشد استان و شهرستان به ويژه فرمانداري، شهرداري و شوراي اسلامي شهر گنبدکاووس- ادارات تربيت بدني، توزيع برق، آموزش و پرورش روند آماده سازي، اجراي ضوابط و تعديل فضاي ساخت و سازهاي صورت گرفته در گذشته وفضاي مطلوب براي ساماندهي شهري پيرامون گنبد قابوس فراهم شد.

قناعت گفت: همچنين از محل اعتبارات ملي و استاني مرکز پايش پايگاه گنبد قابوس و موزه فرش گنبد کاووس در جوار گنبد قابوس راه اندازي شده است.

استاندار تصريح کرد: با ثبت جهاني اين اثر مهم ايراني اعتبار مضاعفي در عرصه جهاني براي کشور، استان و شهرستان فراهم مي‌آورد و زمينه براي جذب هرچه بيشتر گردشگران داخلي و خارجي ايجاد مي‌شود.

وي يادآور شد: همچنين علاوه براينکه در توسعه و ارتقاي سطح فرهنگي استان و شهر گنبدکاووس تأثيرگذاري جدي خواهد داشت، زمينه معرفي گنبد قابوس به عنوان شاخص برج‌هاي آرامگاهي و يادمان در جهان فراهم و زمينه معرفي هرچه بيشتر هنر و فرهنگ ايراني در سطح جهان ايجاد مي‌شود.

ميل گنبد يا برج قابوس بن وشمگير بلند‌ترين گنبد آجري دنيا و يکي از آثار ارزشمند معماري دوره اسلامي است، اين بناي تاريخي هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه‌اي بزرگ قرار دارد.


 // www.iren.ir //
کد خبر :7492   زمان مخابره: 16:24:56 - 12/4/1391
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صنايع

معاون حفاظت‌ محيط زيست خوزستان:
کنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است
 معاون محيط زيست انساني اداره‌کل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: برنامه جامع کاهش آلاينده‌هاي هوا در کلان‌شهرهاي کشور ابلاغ شده و بر اين اساس از يکم تيرماه اين مصوبه بايد در اهواز و ديگر کلانشهرهاي کشور اجرايي شود، ولي در شهر اهواز پس از برگزاري جلسات هماهنگي در خصوص اجراي اين مصوبه اقدام مي‌شود.

جمال شاکري در گفت‌وگو با خبرنگار«محيط زيست»ايسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده در کاهش آلودگي هوا در شهر اهواز موثر خواهد بود،‌ ولي با توجه به اينکه اهواز شهري صنعتي است، کنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است.

وي افزود: تردد خودروهاي فرسوده در سطح کلان‌شهر اهواز مشکلاتي را ايجاد مي‌کند و اين خودروها بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده بايد از چرخه حمل و نقل خارج شوند. همچنين با توجه به اينکه بيش از 50 درصد آلودگي هوا در شهر اهواز ناشي از صنايع است تلاش شده با ايجاد تعامل با دستگاه‌ها و صنايع مرتبط، استانداردهاي زيست‌محيطي در اين خصوص اعمال شوند.

شاکري گفت: مصوبه کاهش آلاينده‌هاي هوا تنها خودروهاي فرسوده را در بر نمي‌گيرد، بلکه همه موارد آلاينده را شامل مي‌شود. اين مصوبه امنيت عمومي شهروندان را مدنظر دارد و با برگزاري جلساتي مستمر و يافتن راه‌کارهاي مناسب، اين مصوبه به طور کامل اجرايي مي‌شود.

به گزارش ايسنا، طرح جامع کاهش آلودگي هشت کلان‌شهر کشور شامل تهران، اصفهان، شيراز، مشهد، اهواز، تبريز، اراک و کرج پايان سال ?? ابلاغ شده است. در تدوين طرح جامع کاهش آلودگي هوا علاوه بر سازمان حفاظت محيط زيست، وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، جهاد کشاورزي، صنعت، معدن، تجارت، سازمان هواشناسي، استانداري‌ها و شهرداري‌هاي کشور نيز نقش داشته‌اند و بر اساس آن، سن فرسودگي خودروهاي شخصي و کاميون‌‌ها و کشنده‌‌ها از ?? به ??، وانت‌بارها از ?? به ??، ميني‌‌بوس از ?? به ??، ميدل‌باس و اتوبوس‌هاي برون‌شهري از ?? به ?? و اتوبوس‌هاي شهري و موتورسيکلت‌ها از ?? به ? سال کاهش يافته است.

همچنين ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده در کلانشهرهاي کشور از ابتداي تيرماه لازم‌الاجرا شده است و اگرچه در شهر اهواز کنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است، ولي بخشي از آلودگي هوا نيز ناشي از خودروهاي فرسوده است و در نتيجه بهتر است هرچه زودتر در زمينه جلوگيري از تردد اين خودروها اقدام لازم انجام شود.

کد خبر :7451   زمان مخابره: 12:8:3 - 6/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پسماند
مدير عامل سازمان مديريت پسماند از اتمام عمليات احداث سايت تخمير شماره2 با ظرفيت 19هکتار در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه خبرداد.

 


به گزارش خبرگزاري فارس، سيدمحمدفياض با بيان مطلب فوق افزود : پس از تصميم براي افزايش ظرفيت خطوط پردازش و عدم ظرفيت سايت تخميرشماره 1 ، لزوم ساخت سايت تخميري ديگر ضروري گرديد

وي در ادامه به مشخصات فني آن اشاره کرد و ادامه داد : مساحت اين سايت 192440 متر مربع بوده و براي آماده سازي آن بيش از 200 هزار متر مکعب خاکبرداري و خاکريزي صورت گرفته است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند همچنين به عمليات تسطيح و آسفالت اين سايت اشاره کرد و گفت : بيش از 75هزار مترمکعب اساس و زيراساس براي زيرسازي سايت و براي آسفالت آن نيز بيش از 50هزار تن از انواع آسفالت در سطح سايت پخش شده است.

وي ادامه داد : از ديگر عمليات فني صورت گرفته در اين سايت مي توان به 514 متر ديوارکشي ، 1700متر راه سازي و بيش از 9000متر جدول کشي اشاره کرد.

فياض همچنين با اشاره به خريد و استقرار 3دستگاه ماشين همزن يا تاپ ترن ، خاطرنشان کرد : اين ماشين آلات مطابق با آخرين تکنولوژي هاي روز دنيا توليد شده و داراي کابيني کاملا ايزوله و ظرفيت هوادهي 1000 تن پسماند در هر شيفت کاري است.

وي در ادامه با بيان اينکه در کنار توجه به مباحث فني و تخصصي در پروژه هاي جديد ، بهبود وضعيت زيست محيطي و توسعه فضاي سبز در اطراف اين پروژه ها نيز مدنظر قرار دارد افزود : پس از کارشناسي هاي صورت گرفته محدوده غربي اين سايت در مساحتي بيش از 2 هکتار براي ايجاد فضاي سبز در نظر گرفته شد و پس از اتمام عمليات تسطيح ، شيب بندي و پشته سازي ، عمليات کاشت انواع درختان کاج تهران ، کاج مشهد ، اکاليپتوس و ساير گونه هاي تزئيني در حال انجام است.

فياض در پايان تصريح کرد : با اقدام مزبور حلقه دوم در مديريت پسماندهاي شهري در مقصد در خصوص تخمير و تبديل پسماند به کود کورس کمپوست (کمپوست درشت)انجام شده و ظرفيت آن همانندپردازش پسماندها به صورت کامل و صد در صدي شده است.



کد خبر :7442   زمان مخابره: 9:31:39 - 4/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

راه آهن

راه آهن در قم
عبور غول‌هاي آهني از قلب شهر قم
 هر روز که صداي سوت قطار به گوش مي‌رسد داغ خانواده‌هايي که عزيزانشان را بر اثر برخورد اين غول آهني از دست داده‌اند تازه مي‌شود. نمونه‌اش خانواده مردي که کر و لال بود و صداي سوت‌هاي ممتد قطار را نشنيد و بي‌محابا به سراغ مرگ رفت.

 

به گزارش خبرنگار مهر، صحنه‌هاي ديگري از اين گونه حوادث در محدوده شهر قم رخ داده است که مسئولان راه آهن، علت آن را خودکشي يا معتاد بودن شخص متوفي مي‌دانند اما کودکان، زنان و سالمندان زيادي هستند که هر روز از خط آهن مي‌گذرند و خطر برخورد غول‌هاي آهنين در کمين آنها نشسته است.

مهناز قاسمي، زن خانه‌داري که دو فرزند 3 و 7 ساله دارد از نگراني خود و همسرش در مورد خطرات عبور قطار از داخل شهر گفت: وقتي صداي حرکت قطار به گوش مي‌رسد تمام وجودم را ترس و وحشت فرا مي‌گيرد. مي‌ترسم از روزي که خداي ناکرده مشکلي براي بچه‌هاي من يا همسايه به وجود آيد.

وي اظهار کرد: محله‌اي که ما در آنجا زندگي مي‌کنيم (يزدانشهر) محله پرجمعيتي است که کودکان بسياري در نزديکي خط آهن بازي مي‌کنند و هر روز که قطار از اين محله مي‌گذرد خانواده‌ها نگران جان فرزندانشان هستند، چون هيچ ديواري در حريم خط آهن وجود ندارد.

علي کرم فراهاني که در منطقه نيروگاه زندگي مي‌کند از سر و صداهاي ناهنجار قطار گلايه کرد و گفت: قطارهايي که از داخل شهر عبور مي‌کنند به خصوص قطارهاي باري آرامش و آسايش ما را از بين برده‌اند.

وي ادامه داد: مشکلاتي که خط آهن براي شهروندان ايجاد کرده است باعث شده بسياري از همسايه‌هاي ما از اين محل کوچ کنند، اما با توجه به اينکه خانه‌هايي که در نزديکي خط آهن وجود دارند ارزش کمتري نسبت به واحدهاي ديگر مناطق دارند ما نمي‌توا‌نيم با فروش اين خانه، در جاي ديگري يک خانه تهيه کنيم بنابراين مجبوريم مشکلاتي که قطار براي ما ايجاد مي‌کند را تحمل کنيم.

مشکلات شهروندان در حالي است که با تفکيک مديريت راه آهن قم از استان مرکزي، بارقه اميد براي برطرف شدن اين مشکلات دميده شده، اما هر چند که در گفته‌هاي اولين سرپرست اداره کل راه آهن استان فعاليت‌هاي خوبي براي حل مشکلات شهروندان انجام شده، ولي مشکلات ساکنان مجاور خط آهن همچنان وجود دارد.

فرشاد زادخور از اين مشکلات به عنوان يک معضل اجتماعي ياد کرد و گفت: ماموريت راه آهن، فني و مهندسي است و براي برطرف کردن اين معضل، دستگاه‌هايي که رويکرد اجتماعي دارند و نيازهاي اجتماعي را احساس مي‌کنند بايد راه آهن را کمک کنند و با اين اداره کل هم افزايي بيشتري داشته باشند.

وي با بيان اينکه براي رفع مشکلات ساکنان اطراف خط آهن نياز به انجام کارهاي فرهنگي زمان‌بر و پرهزينه است، اظهار کرد: در همه جاي جهان راه آهن به راحتي از داخل شهر عبور مي‌کند اما به نسبت کشور ما دچار خسارت نمي‌شوند.

وي به تجربه عبور قطار از داخل شهرهاي تهران، بهشهر و... اشاره کرد و گفت: در اهواز بهترين نقطه شهر در مسير راه آهن قرار دارد ولي مردم آنجا مشکل خاصي ندارند ولي در قم به خاطر حضور غيربومي‌ها و زائران، بسياري از مسائل رعايت نشده است.

مشکلات و آسيب‌هاي عبور قطار از داخل شهر در حالي است که سرپرست راه آهن استان، مردم را مانع ديوارکشي اطراف خط آهن مي‌‌داند.

وي گفت: مطالعات ديوارکشي اطراف خط آهن انجام شده و حتي بخشي از ايستگاه جمکران تا يزدانشهر ديوارکشي شده است اما با توجه به اينکه اين منطقه محل تردد شهروندان است، مردم از ادامه کار ممانعت کردند.

زادخور گفت: ما آمادگي داريم حريم خط آهن را محصور کنيم اما اين مسئله به موضوع اجتماعي تبديل شده و کار متوقف شد، بنابراين ابتدا بايد بستر اجتماعي براي ديوارکشي مهيا شود و بعد اقدام به اين کار کنيم.

به گفته وي، اداره کل راه آهن استان براي اينکه مشکلات شهروندان را حل کند اقدام به ساخت دو تقاطع غيرهمسطح با همکاري شهرداري کرده و احداث پل ميثم و 9 زيرگذر را در دستور کار دارد.
آن گونه که زادخور مي‌گويد در يک سال گذشته دو مورد برخورد قطار با عابر در قم رخ داده که در يک مورد، شخص متوفي معتاد بوده و هنوز گزارش پزشکي قانوني مشخص نشده که قبل از برخورد با قطار فوت کرده و برخورد قطار عامل فوت وي شده است.

مورد ديگر هم جوان 30 ساله‌اي بود که حوالي سه راه خرمشهر، در جايي که محل گذر عابر پياده نيست و خارج از محدوده شهر محسوب مي‌شود با قطار برخورد کرد که احتمالا اين شخص قصد خودکشي داشت.

مشکلاتي که شهروندان و سرپرست اداره کل راه آهن استان به آنها اشاره کرده‌اند فقط مربوط به عابر پياده نيست بلکه برخي از رانندگان خودروها هم اقدام به تردد از روي خط آهن با خودرو مي‌کنند. علاوه بر اين موتورسواران هم همانند ساير تخلفاتي که در پياده‌روها و خيابان‌هاي يک طرفه انجام مي‌دهند از اين محدوده براي عبور استفاده مي‌کنند. اين مشکلات، مسئولان راه آهن را بر آن داشت تا تمهيداتي در نحوه عبور قطار از داخل شهر بينديشند.

در اولين اقدام راه آهن، سرعت قطارهايي که از داخل محدوده شهري عبور مي‌کنند از 60 کيلومتر در ساعت به 30 کيلومتر کاهش يافته تا ضريب مديريت بر سوانح احتمالي بالاتر رود.

اعزام کارشناسان راه آهن به مدارس در محدوده خط آهن براي ارائه آموزش‌هاي توجيهي به دانش آموزان، توزيع بروشور در مناطق حاشيه خط آهن، بيان مشکلات رعايت حريم خط آهن در رسانه‌هاي جمعي و... از ديگر برنامه‌هايي است که راه آهن قم براي فرهنگ سازي انجام داده است.

يکي ديگر از مشکلاتي که باعث ايجاد مزاحمت براي شهروندان مي‌شود عبور قطارهاي باري از محدوده شهر و صداهاي ناهنجار قطارهاي باري و مسافربري است.


راه آهن براي ممانعت از ورود قطارهاي باري از محدوده شهري اقدام به ايجاد کمربند ريلي کرده به طول 50 کيلومتر دو خطه کرده که به گفته سرپرست راه آهن استان اين طرح در آينده‌اي نزديک به بهره‌برداري مي‌رسد و معضل عبور قطار باري از داخل شهر برطرف مي‌شود.

زادخور در مورد حل مشکل صداهاي ناهنجار عبور قطار اظهار کرد: براي اينکه صداي عبور قطار از داخل شهر کاهش يابد بخشي از درز ريل‌ها را جوشکاري کرديم و مابقي آنها در حال انجام است.

وي گفت: همچنين براي کاهش مزاحمت‌هاي عبور قطار، در آينده از اتوبوس ريلي استفاده خواهيم کرد تا راه آهن به عنوان بستر خدمات رسان مسافري حومه‌اي براي مردم پذيرفته شده باشد.

به گفته وي بسياري از افرادي که خواستار جمع آوري خط آهن هستند، مردم عادي ساکن محل نيستند بلکه از افرادي هستند که در مجاور خط آهن زمين يا خانه دارند و به خاطر منفعت مالي خود، فشار اجتماعي وارد مي‌کنند تا ريل آهن جمع‌آوري شود و ارزش ملک آنها بالا رود.

زادخور از راه آهن به عنوان يک نعمت بزرگ براي ارائه خدمات به نظام ياد کرد و گفت: راه آهن براي قم فرصت‌هاي خوبي ايجاد کرده و در تلاش هستيم با کارهاي فرهنگي، مردم را با خط آهن آشتي دهيم.

اگر راه آهن در قم وجود نداشته باشد روزانه 1600 دستگاه تريلي و 600 دستگاه اتوبوس براي حمل بار و مسافر بايد به جاده‌هاي منتهي به استان قم اضافه شوند، اما اين انتظار وجود دارد که خدمات راه‌آهن در بهترين وضعيت و با رعايت مسائلي که با جان مردم مرتبط است به شهروندان ارائه شود.



کد خبر :7463   زمان مخابره: 11:4:39 - 7/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

IUCN

هشدار جديد IUCN
میراث جهانی بدون حفاظت رها شده اند
اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در آخرین گزارش خود هشدار داد که در حالی که هر سال بر تعداد میراث جهانی ثبت شده افزوده می‌شود، اما بسیاری از این مناطق منحصر به فرد با کمترین امکانات لازم برای مدیریت و حفاظت رها شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل سایت رسمی IUCN بسیاری از این اکوسیستم‌های ارزشمند و حیرت انگیز، با سیلی از تهدیدات مواجه هستند که فعالیت‌هایی چون معدنکاری و اکتشافات نفتی، تنها گوشه‌ای از این خطرات جدی است. برای مثال مناطقی که جزو میراث طبیعی جهان در آفریقا هستند در معرض خطر جدی نابودی قرار دارند.
بالغ بر 60 درصد نواحی غربی و مرکزی این قاره که در فهرست منابع طبیعی گنجانده شده‌اند در معرض خطر تخریب هستند و از هر چهار منطقه نمادین در آفریقا، دست کم یک منطقه بر اثر معدنکاری و اجرای پروژه‌های اکتشافی نفت و گاز، در حال از بین رفتن است که از جمله آنها می‌توان به پارک ملی «ویرونگا» در جمهوری کنگو اشاره کرد.
این پارک، زیستگاه بسیاری از آخرین بازمانده‌های گوریل‌های کوهستانی در جهان است. شرایط امنیتی در این نواحی بسیار مخاطره آمیز و خطرناک است و چنین شرایطی امکان کنترل مطلوب منابع طبیعی و گونه‌های آن را با چالش مواجه کرده است. از سال 1996 میلادی تاکنون بیش از 130 جنگلبان آموزش دیده در این پارک ملی کشته شده‌اند. اخیرا نیز شکارچیان غیرقانونی و مجهز به سلاح‌های گرم به یکی دیگر از این میراث طبیعی در همسایگی پارک ویرونگا که «منطقه حفاظت شده حیات وحش اوکاپی» نام دارد، یورش برده‌اند و هفت نفر از جمله دو جنگلبان را به قتل رسانده‌اند.
بر اساس این گزارش، هرچند به تازگی شش شگفتی طبیعی پیشنهاد شده از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شدند، اما هیچ یک از این شش مورد در فهرست «منابع طبیعی در معرض خطر» جای نگرفت در حالی که کارشناسان این اتحادیه هنوز تاکید دارند تلاش متمرکز و بین‌المللی برای حفاظت از این نواحی بی‌نظیر و نمادین، ضروری است و باید جدی تلقی شود.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد هادي حيدرزاده

مشاور زيست محيطي شهرداري تهران:‌
برخی بیماری های خاص ناشی از دکل‌های مخابراتی
حیدرزاده گفت:‌ طول امواج دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی قطعا بر سلامت افراد تاثیرگذار است. ایجاد سردردهای موضعی و سایر موارد مشابه و برخی از بیماری خاص از حداقل عوارض وجود دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی است.

هادی حیدرزاده درگفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه ساماندهی نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی شرکتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد:‌ مدیریت شهری مسئولیت زیبایی منظر و کاربری اراضی بافت شهری را برعهده دارد از این رو در بخش آنتن‌ها و دکل‌های مخابرانی به مقوله زیبایی منظر در کنار ساماندهی آنها تاکید دارد.

وی ادامه داد:‌ طول موج‌های آنتن و دکل‌های مخابراتی بر سلامتی شهروندان تاثیرگذار است و باید برنامه ریزی در این بخش داشته باشیم.
‌سیاست شهرداری تهران این است که تعداد دکل‌‌های ارتباطی کمتر شود البته در این راستا جلساتی با وزرات ارتباطات و اپراتورهای اول و دوم نیز داشته ایم.

حیدرزاده با بیان اینکه هنوز برگزاری این جلسات به نتیجه نهایی منتج نشده است، تاکید کرد:‌ باید وزارت بهداشت و درمان نیز ورود جدی به این بخش داشته باشد چراکه متولی اصلی سلامت این وزراتخانه است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من با توجه به تاثیر مستقیم امواج دکل ها و آنتن‌های مخابراتی بر سلامتی افراد، این وزارت بهداشت است که باید تعیین کند در چه منطقه ای دکل یا آنتن نصب شود.

حیدرزاده با بیان اینکه وزارت بهداشت در این بخش ورود اثرگذاری نداشته است، تصریح کرد:‌ طول امواج دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی قطعا بر سلامت افراد تاثیرگذار است، ایجاد سردردهای موضعی و سایر موارد مشابه و برخی از بیماری خاص از حداقل عوارض وجود دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی است.

وی با بیان اینکه ما مطالعاتی جدی در بخش تاثیرگذاری طول موج‌ها بر سلامتی افراد و شیوع بیمارهای مختلف نداشتیم، افزود:‌ شناسایی تاثیر امواج آنتن و دکل‌های مخابراتی امری تخصصی است و باید وزارت بهداشت و درمان نسبت به آن ورود پیدا کند.

 


کد خبر :7507   زمان مخابره: 17:31:37 - 18/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قاليباف

قاليباف در مراسم افتتاح متروي نيروي هوايي:
معضل آلودگی هوا با توسعه مترو حل می شود
به اعتقاد شهردار تهران،معضل آلودگی هوای کلان شهر تهران با توسعه مترو حل می شود نه با حرف و مقاله.

به گزارش خبرنگار فارس، شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه متروی نیروی هوایی که پیش از ظهر امروز برگزار شد ،با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه ما در کارهایمان در عین توجه به همه موضوعات، پاسخ لازم را نیز برای آنها داریم، اظهار کرد : اگر دغدغه ما به جای کار و خدمت، توجه به کارهای فرعی و غیر قابل قبول باشد فرصت را از دست داده ایم ، سیل غیر قابل پیش بینی است و همه مردم به وضوح می بینند . در آن روزها نیز تنها در تهران سیل رخ نداد و در برخی جاها چند صد میلیارد خسارت و تلفات جانی به همراه داشت و هیچ هیاتی برای رسیدگی به این مسئله مشخص نشد و فقط برای تهران هیئت رسیدگی تعیین شد .


کد خبر :7421   زمان مخابره: 8:51:56 - 30/3/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

طرح

در خطاب به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
لااقل یک سطر یک جا در این باره حرفی بزنید!
ایرن- المیرا ایلیاتی: امسال از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به عنوان سال جهانی "توریسم و انرژی پایدار" معرفی شده است. قاعدتا با این هدف که گردشگری به عنوان بزرگترین کارفرمای جهان بر مسئولیت خود برای حفظ منابع انرژی و توسعه پایدار متمرکز شود. پنج ماه از سال 2012 میلادی گذشته، آیا شما هیچ واکنشی در این باره از سوی متولیان امر در ایران مشاهده کرده اید؟


قبلا و در موارد مشابه گفته می شد که مسئولان به جای اقدام راهبردی و موثر فقط حرف می زنند. ظاهرا موضوع انرژی پایدار آنقدر کم اهمیت بوده که حتی به یک اشاره مختصر در انتهای یک سخنرانی یا ذیل یک بیانیه هم نمی ارزیده است. من کلی اخبار و فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چند ماه گذشته را وارسی و جستجو کردم، دریغ از حتی یک اشاره مختصر. یا خبر ندارند امسال برای متولیان گردشگری چه سالی است، یا علاقه ای به انرژی پایدار ندارند و یا اینکه سرشان گرم هزار کار دیگر است که نمی گذارد به این امور بپردازند. به هر حال جنابان متولی گردشگری! دست کم برای اینکه ما علاقمندان و طرفداران محیط زیست عقده ای نشویم در امسال که به عنوان سال جهانی انرژی پایدار نامگذاری شده، یک سطر جایی در این باره حرفی بزنید، یک سطر، توقع زیادی نداریم.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آتش سوزي
عصر روز پنجشنبه چهار هکتار از جنگل ها و اراضي منابع طبيعي منطقه "دهنو " کهگيلويه و بوير احمد طعمه حريق شد.

 

 

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي کهگيلويه و بوير احمد اظهار کرد: اين آتش‌سوزي عصر روز پنجشنبه 15 تيرماه در منطقه "دهنو" بين چهار تا پنج ساعت به طول انجاميد. جنگل اين منطقه که طعمه حريق شد از نوع درختان بلوط بوده است.

سرهنگ دين پرور در خصوص علت اين آتش‌سوزي خاطرنشان کرد: مردم محل احتمال مي دادند علت آتش‌سوزي روشن کردن آتش از سوي افراد معتاد و يا شکارچيان باشد چراکه اين منطقه قرق است.

دين پرور تصريح کرد: مسير سعب العبور مناطقي که طعمه حريق مي شوند و به موقع نرسيدن به محل آتش سوزي از مهمترين مشکلات ما در خاموش کردن آتش‌سوزي‌هاست و در اين آتش‌سوزي حدود يک ساعت پياده روي کرديم تا به محل آتش سوزي رسيديم.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه استان کهگيلويه و بويراحمد داراي پوشش جنگلي و مرتعي خوبي در جنوب کشور است و بعد از شمال کشور بيشترين پوشش جنگلي را دارد و سالانه چندين مورد آتش‌سوزي در اين جنگل‌ها رخ مي‌دهد که به دليل سخت گذر بودن و به موقع نرسيدن به محل آتش‌سوزي خسارات جبران‌ناپذيري به جنگل‌هاي استان وارد مي‌شود، نياز به يک فروند بالگرد اطفاي حريق در عرصه هاي منابع طبيعي وجود دارد.



 
کد خبر :7503   زمان مخابره: 14:28:52 - 17/4/1391
 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 20 21 22 23 24 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com