Environmentalist


جنگل هيرکاني
معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: به دليل شباهت جنگلهاي هيرکاني با جنگلهاي قفقاز به زودي کميته مديريت جنگلهاي حوزه قفقاز تشکيل مي‌شود.

 

 

علي اوسط منتظري افزود: به دليل وجود برخي تشابهات ساختاري ميان جنگل هاي هيرکاني با جنگل هاي ترکيه؛ گرجستان، ارمنستان و آذربايجان، اين کشورها در آينده اي نزديک کميته اي با عنوان مديريت جنگل هاي حوزه قفقاز تشکيل مي شود.
به گفته وي، شاکله حاکم برجنگل هاي اين کشور ها به لحاظ ساختار اجتماعي و اقتصادي بسيار به هم نزديک هستند و اين کميته مي تواند در مبادلات علوم جنگل و روشهاي مديريت حاکم بر جنگل ها بسيار اثرگذار باشد.
منتظري در گفتگو با مهر با بيان اينکه 22 هزار هکتار از ادامه جنگل هاي هيرکاني در منطقه آذربايجان قرار دارد اظهار داشت: وجود مشترکات قابل توجه ميان جنگل هاي اين منطقه يکي از عوامل تشکيل اين کميته است.
معاون سازمان جنگل ها تصريح کرد: کميته مديريت جنگل هاي حوزه قفقاز با محوريت ايران و مشارکت کشور آلمان تشکيل مي شود که جلسات اين کميته دوره اي است و اولين نشست آن در سال 2014 در تهران برگزار مي شود.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7704
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درياچه اروميه 2

  مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه در همه اقدامات اجرایی مرتبط با حوزه آبخیزداری مبنا قرار گیرد و از توسعه کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

 

محسن سلیمانی از برگزاری چهارمین جلسه ستاد اجرایی مدیریت حوزه آبخیز دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و اظهار داشت: در این نشست مقرر شد برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه در همه اقدامات اجرایی مرتبط حوزه مبنا قرار گیرد و از توسعه کشاورزی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه جلوگیری شود.
وی با اشاره به سومین جلسه کارگاه مشارکتی تدوین برنامه مدیریت تالاب قره قشلاق گفت: در این جلسه که در ادامه روند مشارکتی تدوین برنامه مدیریت تالاب قره قشلاق برنامه ریزی شده بود اقدامات اولویت‌دار برای دستیابی به اهداف راهبردی برنامه مدیریت جامع تالاب قره قشلاق نهایی سازی و مصوب شد.
سلیمانی با اشاره به اجرای تفاهم‌نامه مشترک برای تهیه یک برنامه تحلیل راه کارها و پیشنهاداتی برای معیشت جایگزین در تالاب‌ها افزود: مشاور اقتصادی اجتماعی طرح به همراه انجمن دامون با انجام 2 ماموریت 3 روزه به روستاهای اطراف تالاب قره قشلاق راهکارهای معیشت جایگزین را مورد بررسی قرار دادند.
وی ادامه داد: برای حمایت از بسط روستاهای سازگار با محیط زیست در حاشیه تالاب قوری گل، برنامه ریزی و هماهنگی بمنظور تشکیل کارگاه آموزشی توسط مشاورکشاورزی پایدار طرح با هدف آموزش کارشناسان دولتی،‌ محلی و همچنین شرکت تعاونی خدمات کشاورزی محلی و کشاورزان گروه هدف صورت پذیرفت.
سلیمانی با اعلام خبر تدوین کلیات نحوه تدوین برنامه پایش میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه افزود: برنامه ریزی اجرائی تحویل حجمی آب در دشت میان دوآب براساس مصوبه کمیته استانی اعضای شورای منطقه‌ای در دست پیگیری است.
وی در مورد اقدامات انجام شده در تالب شادگان افزود: برای تسهیل روند تصویب برنامه مدیریت تالاب شادگان در این برنامه بازنگری و نسخه نهایی برنامه مدیریت تالاب شادگان تهیه و آماده چاپ و انتشار است.
سلیمانی در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب شادگان گفت: برای پشتیبانی از تکمیل علامت گذاری مرزهای تالاب شادگان، مطالعات تعیین حریم و حد بستر تالاب شادگان توسط سازمان آب و برق خوزستان آغاز شده است.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالابها در مورد اقدامات مرتبط با تالاب پریشان در راستای اجرای برنامه جامع مدیریت این تالاب ادامه داد: تسهیل روند حل اختلاف اراضی تالاب پریشان، با همکاری دادستانی، اداره کل محیط زیست استان فارس، فرمانداری شهر کازرون و نمایندگان جوامع محلی حاشیه تالاب و با نظارت کمیته مدیریت محلی تالاب در حال بررسی است و همچنین اجرای احکام خلع ید از اراضی متصرفه تالاب پریشان در دست انجام است.
سلیمانی از انجام اقدامات حفاظتی در تالاب پریشان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، تداوم حفظ ماهیان بومی تالاب پریشان و ساماندهی حوضچه‌های مصنوعی درون زیستگاهی و برون زیستگاهی را مورد تاکید قرار داد و به تهیه پیش نویس دوم برنامه مدیریت گونه شنگ و ارسال آن برای اعضای زیرکمیته تنوع زیستی و همچنین تهیه گزارش اطلاعات پایه گونه شنگ اشاره کرد.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7701
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

هیولای ۲۰ تنی بلوچستان

دیده بان حقوق حیوانات/ جعفر سپهری*: در سال ۱۸۵۹ میلادی (۱۲۳۸ خورشیدی) هنگامی که انگستان درصدد احداث خط تلگراف بین لندن و بمبئی بود در نواحی شرقی ایران از یافت شدن استخوان‌های یک شتر غول‌پیکر که مردم محلی آن را متعلق به رستم می‌دانستند با خبر شد. بر پایه روایات مردم محلی، رستم در نبرد با کُک کوهزاد این اشتر را به غنیمت گرفته است.

در سال ۱۹۱۰ میلادی (۱۲۸۹ خورشیدی) دیرین‌شناس انگلیسی به نام کلیو فورستر کوپر راهی مکانی به نام دِرا‌بوگتی[۱] (به معنی درخت زندگی) در شرق ایران زمین شد. جایی که روستاییان آن استخوان‌ها را یافته بودند. او انتظار داشت که این شتر غول‌پیکر یک دایناسور باشد. اما در نهایت ناباوری، او استخوان بزرگترین پستانداری که تاکنون بر روی زمین گام برداشته است را شناسایی نمود. کوپر نام این جانور را «هیولای بلوچستان[۲]» نامید.

‌ارتفاع شانه‌های هیولای بلوچستان از سطح زمین دست‌کم ۵/۵ متر، طول آن از بینی تا کپل دست‌کم ۱۰ متر، وزن آن حدود ۲۰ تن، کمابیش هم‌وزن یک سوروپود[۳] متوسط، تخمین زده می‌شود. این جانور پرخاشگر، که نوعی کرگدن بدون شاخ بوده و روزانه دست‌کم ۲ تن گیاه می‌خورده است، ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال پیش در دوران پایانی اولیگوسن[۴] تا سال‌های آغازین میوسن[۵] در مرغزارهای بلوچستان که برخلاف امروز سرسبز و غنی بوده، می‌زیسته و حدود ۱۰ میلیون سال پیش به دلیل تغییرات بنیادین آب و هوا منقرض شده است.

سخنرانی مرتبط با  هیولای بلوچستان سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۰ در محل خانه سلامت عباس آباد به آدرس خیابان مطهری، خیابان اکبری، خیابان زینالی، کوچه پاکزاد ارایه خواهد شد.

بلوچی تریوم Baluchiterium

نگاره «هیولای بلوچستان در قیاس با اندازه یک انسان» از مقاله «هیولای بلوچستان»/ نگارگر: خشایار فرشید

*مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع‌علمی‌کاربردی

_____________________________________________

[۱] Dera Bugti دیره‌بوگتی، دِرابوگتی (دار = درخت + بودن).

[۲] Baluchiterium or the beast of Baluchistan

[3] خانواده دایناسورهای گیاه‌خوار مانند برونتوسوروس و براکیوسوروس که بزرگ‌ترین خزندگانی روی زمین بودند.

[۴] به دوران زمین‌شناسی از ۳۴ تا ۲۳ میلیون سال پیش، دوره  Oligocene گویند.

[۵] به دوران زمین شناسی از ۲۳ تا ۳/۵ میلیون سال پیش، دوره Miocene گویند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:Baluchiterium, بلوچی تریوم, هیولای بلوچستان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک کودک در منطقه کُتُکِ شهرستان اندیکا از چنگال یک خرس وحشی نجات یافت.
مومن قادری کودک ده ساله ساکن منطقه عشایری «کُتُک» در حالیکه مورد حمله خرس وحشی قرار گرفته بود، به طرز معجزه آسایی از چنگال این خرس نجات یافت.

به گزارش خوزنیوز عباس قادری پدر این کودک در گفت گو با خوزنیوزبه تشریح جزییات این حادثه پرداخت و گفت: این حادثه زمانی اتفاق افتاد که به همراه عده ای از خانوارعشایری در منطقه «کوه کینو» به سر می بردیم. حوالی ساعت دوازده ظهر بود که دو خرس نر و ماده به گله گوسفندان ما حمله ور شدند.

وی افزود: درحالی که من و همسرم به همراه تعدادی از افراد فامیل سعی می کردیم با داد و فریاد خرس ماده را از گله گوسفندان دورکنیم، ناگهان کودکم از پشت سر مورد حمله خرس نر قرار گرفت و در نتیجه آن مومن از صخره به پایین پرتاب شد و خوشبختانه به طرز معجزه آسایی جان سالم به در برد.

وی در ادامه گفت: مومن را در حالیکه از ناحیه دست دچار شکستگی و همچنین از ناحیه کمر زخمی شده بود همان روز ساعت ۴ به بیمارستان قلعه خواجه بردیم و بستری کردیم و سپس به بیمارستان رازی اهواز انتقال یافت که حال وی در حال  حاضر خوب است.

وی با بیان اینکه در این حادثه یکی از گوسفندان توسط خرس دریده و خورده شد، یادآور شد: حمله حیوانات وحشی به گله های عشایر و نیز خود مردم کتک در طول سالهای پیش بارها اتفاق افتاده است. در همین یکسال گذشته بارها حیواناتی مثل خرس، پلنگ و گرگ  به ما و دامهایمان حمله کرده اند.  همین دو ماه پیش در منطقه «کوه کینو» یک پلنگ به گوسفندان دایی من حمله کرد که در نتیجه یازده گوسفند تلف شدند.

قادری با اشاره به اینکه در منطقه کتک که از توابع بخش «چلو»  شهرستان اندیکا است تنها یک پاسگاه محیط بانی در شیمبار است، تاکید کرد: دامهای عشایر اصلا امنیت ندارند، حتی گاهی خود عشایر هم در اثر حمله های حیوانات زخمی و کشته می شوند و ما وسیله ای برای دفاع از خود و دامهایمان نداریم. وی افزود: درحالی که من و همسرم به همراه عده ای از افراد فامیل سعی می کردیم با داد و فریاد خرس ماده را از گله گوسفندان دورکنیم، ناگهان کودکم (مومن) از پشت سر مورد حمله خرس نر قرار گرفت و در نتیجه، از صخره به پایین پرتاب شد اما خوش بختانه به طرز معجزه آسایی جان سالم به در برد.

وی در ادامه گفت: مومن را در حالی که از ناحیه دست دچار شکستگی و همچنین از ناحیه کمر زخمی شده بود ساعت ۴ همان روز به بیمارستان قلعه خواجه بردیم و بستری کردیم که به بیمارستان رازی اهواز انتقال یافت و در حال حاضر حال او خوب است.

وی از دریده شدن و خوردن یکی از گوسفندان در این حادثه خبر داد و یادآور شد: حمله حیوانات وحشی به گله های عشایر و نیز خود مردم کتک در طول سال های پیش بارها اتفاق افتاده است. از جمله در یک سال گذشته بارها حیواناتی چون خرس، پلنگ و گرگ به ما و دام های مان حمله کرده اند. همین دو ماه پیش نیز در منطقه «کوه کینو» پلنگی به گوسفندان دایی ام حمله کرد که در نتیجه یازده گوسفند تلف شدند.

قادری با اشاره به این نکته که در منطقه کتک از توابع بخش «چلو» شهرستان اندیکا تنها یک پاسگاه محیط بانی در شیمبار قرار دارد، تاکید کرد: دام های عشایر اصلا امنیت ندارند، حتی گاهی خود عشایر هم در اثر حمله های حیوانات زخمی و کشته می شوند و ما وسیله ای برای دفاع از خود و دام های مان نداریم.

به گفته عشایر منطقه کتک در طول دهه ی گذشته عده ای از کودکان در حین کوچ عشایر مورد حمله حیواناتی نظیر کفتار و گرگ قرار گرفته اند که در اثر آن برخی اعضای بدن آن ها هم توسط حیوانات وحشی خورده شده است.

شایان ذکر است: بخش «چلو» و بویژه منطقه«کتک» و «للر» یکی از بزرگ ترین جوامع عشایری کوچ رو را در بر می گیرد. در این مناطق عشایری، دامداری یکی از منابع اقتصادی مهم درآمد زندگی عشایر محسوب می شود و خطر حمله حیوانات وحشی، دزدیده شدن گله ها، ریزش کوه، برف گیر و زمین گیر شدن عشایر و قطع ارتباط جاده ها از جمله مواردی است که جان و اقتصاد عشایر کوچ رو را تهدید می کند.

با توجه به اینکه این منطقه بکر و گردشگری دارای گونه های مختلف جانوری است، لازم است سازمان محیط زیست خوزستان، در زمینه ی حفظ تنوع زیستی جانوری، حفظ تعادل بین جوامع انسانی و گونه های جانوری منطقه، کوشش و سرمایه گذاری ویژه ای انجام دهد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس:

ساختارهای زیست محیطی شهرستان اندیکا هنوز تدوین نشده است

دکتر اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خوزنیوز در همین زمینه اظهار داشت: علیرغم اینکه شهرستان اندیکا به لحاظ زیست محیطی و شرایط جانوری و گیاهی دارای تنوع گسترده ای است، سازمان محیط زیست استان به این پراکندگی و تنوع گسترده توجه نداشته و جالب اینکه ساختار منطقه را هنوز تدوین نکرده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان تاکید کرد: این مسئله باعث شده است که سیاست های زیستی در این شهرستان محقق و اعمال نشود که نشان از ضعیف بودن این سازمان است.

وی افزود: اگر بپذیریم شهرستان اندیکا به عنوان مرکز ثقل جانوری، گیاهی و تنوع اقلیمی است و از شرایط خاصی برخوردار است، می طلبد سازمان محیط زیست خوزستان بجای اهواز، در اندیکا مستقر شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط خاص پراکندگی اقلیمی و زیست محیطی عدم یک ساختار سازمانی و نهاد زیست محیطی در این شهرستان باعث می شود هیچ کاری در این حوزه پیش نرود. نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در گفت و گو با خوزنیوز اظهار داشت: علیرغم اینکه شهرستان اندیکا به لحاظ زیست محیطی و شرایط جانوری و گیاهی دارای تنوع گسترده ای است، اما سازمان محیط زیست استان به این پراکندگی و تنوع گسترده توجه نداشته و جالب این که ساختار منطقه را هنوز تدوین نکرده است.

دکتر اسماعیل جلیلی تاکید کرد: این مساله باعث شده سیاست های زیستی در این شهرستان تحقق و اعمال نشود که نشان از ضعف این سازمان دارد.

وی افزود: اگر بپذیریم شهرستان اندیکا به عنوان مرکز ثقل جانوری، گیاهی و تنوع اقلیمی است و از شرایط خاصی نیز برخوردار است، می طلبد سازمان محیط زیست خوزستان بجای اهواز، در اندیکا مستقر شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: شرایط خاص پراکندگی اقلیمی و زیست محیطی و نبود یک ساختار سازمانی و نهاد زیست محیطی در این شهرستان باعث شده هیچ کاری در این حوزه پیش نرود.

http://arw.ir/?p=34360

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:تقابل, حمله, خرس, نجات, کودک, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لوری تومیتا، ماهیگیری است که از مدتی پیش با استفاده از حیوانات مرده شروع به ساخت کارهای هنری عجیب و جالب کرده است. این مرد ۲۸ ساله ماهی های مرده را به روش علمی نگهداری و رنگ آمیزی می کند و آنها را به اجسام هنری درخشان و رنگی تبدیل می کند. این ماهیگیر برای هر گونه ماهی از ۱۰ ماده شیمیایی متفاوت استفاده می کند. این مواد شیمیایی پروتئین های موجود در بدن ماهی را می شکنند و آن را شفاف می کنند به طوری که اسکلت آن دیده می شود. تومیتا سپس از رنگ های قرمز و آبی برای رنگ آمیزی جانور مرده استفاده می کند.

این آثار در موزه ها و مراکز علمی مورد استفاده قرار می گیرند.

http://arw.ir/?p=32632

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دومين برنامه پاكسازي مشاركتي جنگل روز جمعه 24 شهريورماه 1391

 

دومين برنامه پاكسازي مشاركتي جنگل در پاسداشت دهه تنوع زيستي ملل متحد روز جمعه 24 شهريورماه جاري با همكاري سازمانهاي دولتي و غير دولتي فعال زيست محيطي برگزار مي شود.

اعلام آمادگي براي مشاركت در برنامه: تا روز دوازدهم شهريورماه از طريق تماس با 09361323617 

استانهايي كه تا تاريخ 10 شهريورماه اعلام آمادگي كرده اند: استانهاي كرمانشاه، چهار محال و بختياري، گيلان، مازندران،‌ گلستان و فارس

 هدف: جمع آوري زباله از عرصه هاي جنگلي كشور با كمك دستگاههاي دولتي، سازمان هاي مردم نهاد و جوامع محلي جنگل نشين است.

هماهنگ كنندگان استاني:

استان كرمانشاه  شماره 09128052947 (سازمان مردم نهاد هيلو)

استان  گلستان  شماره 09111757074 (خانه جوان فريد روستاي كفشگيري)

استان گيلان شماره 09111844807 ( جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست استان گيلان)

 استان مازندران شماره 09361323617 (موسسه توسعه پايدار هرمد)

استان چهار محال و بختياري شماره 09137017036  (انجمن  محيط زيستي تسنيم)

استان فارس شماره 09167377066 ( خانه فرهنگ بوم گردان پارس)

 

برنامه و رسانه ها:

با حضور تشكل هاي زيست محيطي غير دولتي
دومين برنامه پاكسازي مشاركتي جنگل 24 شهريور برگزار مي شود

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 12 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دقیق ترین تقویم سنگی جهان

نقش رستم

 


 

5کیلومتر دورتر از تخت جمشید بنای شگفت انگیزی قرار دارد که بیش از دوهزار سال قبل دقیق ترین تقویم خورشیدی جهان به شمار می رفت. تقویمی سنگی به نام نقش رستم که آنقدر در میان ایرانیان باستان قداست داشت که هر سلسله ای، از ایلامیان و هخامنشیان گرفته تا ساسانیان مهم ترین یادگاری حکومتش را در آن به جا گذاشت تا امروز نقش رستم، آلبومی سنگی از نقش برجسته های پادشاهان مختلف باشد.

 


 

از زمان ورود اعراب به ایران، نقش رستم به اشتباه به «كعبه زرتشت» معروف شد و دلیل این اشتباه آن بود که اعراب كاربرد واقعی این بنا را نمی دانستند و تصور می کردند نقش رستم مرکز عبادتگاه های زرتشتیان است. در حالی که این نام به مجموعه مقبره هایی تعلق دارد که رو به روی گاهشمار سنگی نقش رستم ساخته شده است.

نقش رستم

اولین بار، داریوش هخامنشی مقبره خود را در دل صخره ای كند که با اقامتگاه او و خانواده اش، یعنی تخت جمشید فاصله کمی داشت و با اصول معماری شبیه به آن ساخته شده بود. به تدریج پادشاهان دیگر، یعنی خشیارشاه، اردشیر اول و داریوش دوم هم به فکر افتادند تا کاری شبیه داریوش کرده و سه مقبره دیگر برای خود در كنار مقبره او بسازند و به این ترتیب مجموعه این مقبره به نام کعبه زرتشت معروف شد.

نقش رستم

از آتشکده تا کتابخانه

کاربرد گاه شمار سنگی نقش رستم سال ها زیر سوال بود. عده ای از باستان شناسان تصور می کردند که این بنا صرفا محلی برای نگهداری از آثار مكتوب زرتشتیان است و عده ای دیگر آن را آتشکده ای قدیمی می دانستند که در آن آتش مقدس نگهداری می شد.

نقش رستم

تا این که پژوهشگر ایرانی، رضا مرادی غیاث‌آبادی كه تحقیقات فراوانی در زمینه ایران باستان داشته است، در کتاب «نظام گاه شماری در چارطاقی‌های ایران» نتایج سال ها تحقیق خود را روی این بنا نوشت و اعلام کرد که اگرچه تا امروز تصور می شد كاربرد این بنا، محلی برای نگهداری كتاب اوستا و اسناد حكومتی یا محل گنجینه دربار و یا آتشكده بوده باشد، اما این بنا در مقایسه با تمام بناهای گاهشماری آفتابی در سراسر جهان، پیشرفته‌ترین، دقیق‌ترین، و بهترین بنای گاهشماری آفتابی است.

نقش رستم

تمام بناهای گاهشمار آفتابی در جهان فقط می‌توانند روزهای خاصی از سال (مانند روزهای سرفصل) را مشخص كنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند. اما این بنا می تواند جزئیات روزهای مختلف سال و ماه‌ها را هم مشخص كند.

باستان شناسان معتقدند که ظرافت این گاهشمار تمام سنگی به اندازه ای است که بدون شک سازندگان آن از مسائل دقیق و پیشرفته نجومی، سال كبیسه، انحراف كره زمین نسبت به مدار خورشید، کروی بودن زمین، تفاوت قطب مغناطیسی با قطب جغرافیایی، مسیر گردش زمین به دور خورشید و... آگاه بوده اند.

 

درجه های سنگی

بنای نقش رستم برج مکعب مستطیل شکلی است با قاعده مربع که چیزی حدود 5/12 متر بلندی دارد و طول هر ضلع آن به 5/3 متر می رسد. در ساختمان این برج تنها از سنگ آهک سفید و خاکستری استفاده شده که به طرزی بسیار ماهرانه صیقل دیده اند و چنان دقیق روی هم قرار گرفته‌اند که احتیاج به ملات هم نداشته‌اند. سقف این بنا تنها از 4قطعه سنگ ساخته شده که طرز تراش آنها شکل هرم کوتاهی را به وجود آورده است.

نقش رستم

هر یک از اضلاع بنای نقش رستم با چهار جهت اصلی 15 درجه غربی انحراف دارد. اگر این بنا با زاویه‌ای غیر از این ساخته می‌شد، هیچ یک از محاسبه‌های خورشیدی یاد شده در اینجا قابل انجام نمی‌بود.

بر هر یک از سه ضلع شرقی، غربی و جنوبی بنا 6 شاخص خورشیدی یا آفتاب سنج به شکل پنجره دیده می‌شود که از سنگ های خاکستری رنگ ساخته شده اند و بررسی ها نشان می دهد که تغییرات زاویه بین گوشه‌های آفتاب سنج هایی که در سه سوی بنا کار گذاشته شده است با تغییرات زاویه طلوع خورشید در ماههای گوناگون سال برابر است.

در آفتاب سنجهای ردیف دوم ساز و کاری اندیشیده شده است که به وسیله آن می‌توان نزدیک شدن سال نو را هفته به هفته تشخیص داد و این در حالی است که ضلع های عمقی آفتاب سنج ها بر اضلاع دیگر آن کاملا عمود نیستند، بلکه به میزان کمی انحراف دارند تا سایه گوشه‌های درونی منطبق شود. اگر این انحراف ناچیز وجود ن‌داشت چنین سایه‌هایی تشکیل نمی‌شد.

ساختمان گاهشمار در فاصله و تناسبی از کوه قرار دارد که طلوع خورشید در زمان انقلاب تابستانی بلافاصله در کنار لبه شرقی کوه و غروب خورشید در زمان اعتدال بهاری و پائیزی در لبه غربی کوه دیده می‌شد. هر چهار گوشه بنا به شکلی ساخته شده که سایه آن بر روی زمین به شکل فلش و عقربه اندازه گیری در می‌آید.

لبه بام بنا هم کلا صاف و بدون هر گونه برآمدگی یا فرو رفتگی است، تا در ایجاد سایه‌های تشکیل شده بر پله‌ها اشکالی پیش نیاید.

نقش رستم

در قسمت شمالی بنا، پله‌هایی دیده می شود که مطالعات نجومی نشان می دهد به عنوان درجه‌های یک صفحه مدرج استفاده می شدند و وظیفه محاسبه زمان از راه ارتفاع خورشید را داشته اند. به همین دلیل زاویه شیب آنها نسبت به سطح زمین دقیقا برابر با زاویه بین بالاترین و پایین‌ترین حد ارتفاع خورشید در ظهر خورشید یعنی 47 درجه است!

این پله‌ها همچنین وضعیتی دارند که سایه لبه عمودی بنا در هنگام طلوع خورشید در هر یک از ماههای سال به ترتیبی خاص بر روی آنها می‌افتد و در آن‌ها ترتیبی اتخاذ شده که می‌توان نزدیک شدن آغاز سال هخامنشی را روز به روز تشخیص داد.

 

 

 

 

 

 


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

طولانی ترین آبشار ایران

آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است که در چهارمحال و بختیاری خودنمایی می کند. این آبشار 3کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود که در 190 کیلومتری شهرکرد و در40 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد و به دره‌ای می ریزد که با پستی و بلندی های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می کند که یکی از بی نظیرترین ترین جلوه های طبیعت را به وجود می آورد.

طولانی ترین آبشار ایران

مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان از فضای پرسیب و سرسبزی می گذر که در آن می توانید انواع درختان و گیاهان جنگلی کمیاب را ببینید.

رودخانه خرسان یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه بزرگ کارون و از ارتفاعات برفگیر دنا و زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه می گیرد و پس از الحاق چندین رود و چشمه دیگر در استان چهار محال بختیاری وارد استان خوزستان می شود.

طولانی ترین آبشار ایران

برای رسیدن به این آبشار باید به 40 كیلومتری شهر لردگان، پس از روستاهای میلاس و سردشت شوش در روستای آتشگاه سفر کنید. روستای آتشگاه كه خاطرات سرداران عیلامی را به یاد می‌آورد،‌ دره‌‌ای تنگ و زیبا با خصوصیات بكر و طبیعی است که در میان آن، نهر خروشانی جاری است و سنگ‌های آهی و گچی و درختان كهنسال گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشك پیرامون آن را فرا گرفته‌اند.

در فاصله‌ 200 متری‌ دره‌ هم دو آبشار نسبتا بزرگ‌ خواهید دید که در کنار عناصر زیبای‌ طبیعی‌ مانند دره‌، سبزه‌زار و اقلیم‌ مناسب‌، فضای‌ بسیار فرحبخشی‌ را جهت‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ فراهم‌ آورده‌اند.

 

طولانی ترین آبشار ایران

جاده آسفالته، نشیمنگاه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و دسترسی به روستاهای اطراف از امکانات موجود درآبشار اتشگاه لردگان است.

اگر گذارتان به لردگان افتاد، یادتان باشد که سری هم به پیست اسكی چلگرد در حاشیه روستای چلگرد بزنید که در بخش شرقی دامنه كوه كاركنان واقع شده است.

طولانی ترین آبشار ایران

چشمه برم، چشمه سندگان، امام‌زاده شهسوار در 45 كیلومتری باختر لردگان، امام‌زاده جعفر در 5 كیلومتری باختر لردگان و امام‌زاده حسن در 75 كیلومتری خاور لردگان هم از دیگر دیدنی های این منطقه هستند.

 

الهام مرادی

بخش گردشگری

منابع:

جام جم آنلاین

 فرمانداری استان چهارمحال و بختیاری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

میوه‌های سنگی باغ درویش خان

تا چند سال پیش هیچ کس فکر نمی‌کرد به چند تا درخت خشک بشود گفت باغ. کسی فکر نمی‌کرد که به این باغ بشود گفت زیبا. کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که بشود از چوب خشک و سنگ باغ ساخت و تماشایش کرد اما شد.

باغ سنگی سیرجان

وقتی آوازه باغ سنگی سیرجان مدت‌ها بعد‌از ساختش دهان به دهان چرخید و حکایت پیرمرد سازنده‌اش نقل همه محافل شد، همه فهمیدند که دلخوشی‌های عجیب یک نفر می‌تواند برای همه جالب و دیدنی باشد. پیرمرد با زبانی بسته در چند سال آخر عمرش شاهد چشمان کنجکاو و متعجب همه کسانی بود که به هوای دیدن باغش به روستای کوچکش می‌رفتند. حرف‌ها و شایعه‌های زیادی درباره باغ سنگی و باغبانش وجود دارد اما تا از باغ سنگی دیدن نکنید نمی‌توانید از انگیزه ساخت این باغ که خیلی‌ها آن را اعتراض می‌دانند باخبر شوید.

باغ سنگی سیرجان

حالا دیگر همه کم و بیش چیزهایی درباره باغ سنگی سیرجان شنیده‌اند. باغی که شبیه هیچ‌کدام از باغ‌های دیگر نیست اما از خیلی از آنها دیدنی‌تر است. باغی بزرگ که در آن نزدیک به 100 درخت کوتاه و بلند، منظم و با فاصله از هم کاشته شده‌اند. اما این بار نباید منتظر درختان سبز و پربار باشید. این درختان چیزی نیستند جز تنه‌ای خشک و بی بار که تا چشم کار می‌کند پهنه باغ را گرفته‌اند.عجیب‌تر از درختان خشکی که بدون ریشه در خاک مانده‌اند، سنگ‌هایی است که به شاخه‌ها آویزان شده‌اند. سنگ‌های بزرگ و کوچک که در عین بی‌نظمی، مرتبند و جلب توجه می‌کنند.

باغ سنگی سیرجان

سنگ‌ها با سیم‌های ضخیم و طناب‌های بلند و محکم به شاخه‌ها آویزان شده‌اند و میوه درختان خشکی هستند که خیلی‌ها می‌گویند درویش‌خان آن را به یاد و به جای باغ واقعی از دست رفته‌اش ساخت. باغی که نیازی به آبیاری و هرس نداشت و لازم نبود کسی از سرما زدگی درختانش یا کم آبی فصلی‌اش بترسد. باغی که تنها مایه دلخوشی درویش‌خان شده بود.

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی در 40 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان در استان کرمان قرار گرفته. از فرعی‌ای که از جاده اصلی سیرجان-بافت جدا می‌شود، چهار کیلومتر جاده خاکی را باید پشت سر بگذارید تا به باغ سنگی برسید، در نزدیکی دهستانی به نام بلورد که در روستای میاندوآب قرار گرفته است. همه صاحب باغ عجیب را می‌شناسند؛ درویش‌خان اسفندیارپور که یک مرد کر و لال بود.

بعدها اهالی و کسانی که اطراف باغش زندگی می‌کردند داستان درویش‌خان و باغش را برای مردم تعریف کردند؛ «درویش‌خان زمانی باغدار و کشاورز و یکی از زمین‌داران سیرجان بود که چند سال بعد از اجرای طرح اصلاحات ارضی، در سال 1340، بسیاری از زمین‌هایش را از دست داد. از همان زمان‌ها بود که درویش‌خان به نشانه اعتراض و در واقع به خاطر رنجی که از این اتفاق کشید، درخت‌های باغش را که دیگر خشک شده بودند، در جای دیگری کاشت و سنگ‌هایی را از کوه‌های اطراف جمع کرد تا میوه درختان ازدست رفته‌اش باشند؛ کاری که باعث شد خیلی‌ها بگویند پیرمرد چون نتوانسته این حادثه را تحمل کند، مجنون شده است».

کرولال بودن درویش‌خان و اینکه نمی‌توانست چیزی از گذشته و حالش بگوید و اینکه چرا باغ سنگی را می‌سازد، باعث شده بود که اهالی روستا او را یک مرد عجیب‌وغریب بدانند. تا زمانی که چند سال پیش تعدادی گردشگر و مسافر، اتفاقی باغ سنگی را دیدند و از آن تعریف کردند و کار درویش‌خان برای همه حتی اهالی روستا جالب شد.

باغ سنگی سیرجان

در کنار همه داستان‌هایی که درباره درویش‌خان و باغش گفته می‌شود، روایتی که خانواده اش دارند به واقعیت نزدیک‌تر است. آنها داستان اصلاحات ارضی و مشکلاتی که بعد از آن برای درویش‌خان پیش آمد را تایید می‌کنند. اینکه او به دلیل کرولال بود نتوانسته اعتراض کند و بعد از مدتی گریه و بی‌تابی تصمیم می‌گیرد باغ سنگی را بنا کند هم مورد تایید خانواده‌اش است. خیلی‌ها می‌گویند که درویش‌خان بعد از مدتی ناراحتی شبی در خواب یک باغ سنگی دید و از فردای همان روز شروع کرد به ساختنش.

باغ سنگی سیرجان

شایعه تا آنجا پیش رفته که بعضی‌ها گفتند درویش‌خان سنگ‌های سوراخ شده را شب در خواب می‌بیند و فردای همان شب آنها را در کوه پیدا می‌کند. البته گاهی آوردن این سنگ‌ها از کوه که چهار تا پنج کیلومتر با باغ فاصله دارد، مدت ‌زیادی طول می‌کشید اما سنگ‌های کوچک‌تر را با شتر یا الاغ می‌آورد.

درباره سوراخ سنگ‌ها که طناب‌ها و سیم‌ها از آنها رد شده و سنگ‌ها را به درخت‌ها آویزان کرده هم داستان‌هایی گفته شده. بعضی‌ها می‌گویند که درویش‌خان خودش آنها را سوراخ می‌کرد چون اهالی آشنا به منطقه، سنگی سوراخ دار در کوه ندیده‌اند، آن هم سوراخ‌هایی به این بزرگی که بشود طناب و سیم از آنها رد کرد.

باغ سنگی سیرجان

نحوه ساختن باغ را قدیمی‌ها خوب به یاد دارند. اینکه خان گودالی نیم تا یک متری حفر می‌کرد و بعد چوب درختان خشک شده را درگودال می‌کاشت. برای آویزان کردن سنگ‌ها هم لاستیک‌های فرسوده خودروها را می‌سوزاند و سیم‌های داخلشان را برمی‌داشت تا به سنگ‌ها ببندد.

 فکر نکنید که ساختن باغ بی‌حساب و کتاب بوده. تقریبا بیشتر سنگ‌ها داستانی دارند؛ مثلا می‌گویند که هروقت اتفاق مهمی در زندگی او می‌افتاد سنگی به درخت‌ها آویزان می‌کرد. اهالی یادشان هست که وقتی نوه درویش‌خان به سربازی رفت، سنگ گردی به درختی آویزان کرد که شبیه یک کله تراشیده شده بود.

سرانجام درویش‌خان فروردین سه سال پیش یعنی سال 1386 در 90 سالگی درگذشت و در همان باغ سنگی‌اش دفن شد. می‌گویند که بعد از مرگ درویش‌خان یکی از درخت‌ها به زمین افتاد و آن‌قدر سنگین بود که چند نفر کمک کردند تا دوباره سر پا شود، کاری که خان خودش به تنهایی انجام می‌داد. درویش‌خان با مرگش همه این راز و رمز‌ها درباره باغ و زندگی‌اش را با خود برد و کسی راز او را نفهمید.

 


گروه گردشگری تبیان

منبع: همشهری سرنخ

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عجیب ترین درخت دنیا
عجیب ترین درخت دنیا

 


وقتی به این درخت ها نگاه می کنید، همه چیز زیبا و منحصر به فرد به نظر می رسد. درختانی بلند و کشیده با بدنه صاف و صیقلی که مثل یک تابلوی نقاشی مقابلتان قد علم کرده اند. اما انگار یک جای کار می لنگد! این درخت ها صرف نظر از شکل جالبشان شبیه تصورات همیشگی شما از درخت نیستند. بله درست حدس زدید! این درخت ها وارونه اند!

 

 

در یک نگاه کلی به نظر می رسد این درخت ها سر و ته در زمین فرو رفته باشند. به خصوص اگر زمستان این درخت ها را ببینید، شاخه های خشک آنها شبیه به ریشه هایی هستند که در آسمان فرو رفته اند و امتداد پیدا کرده اند.

عجیب ترین درخت دنیا

این درخت ها، همان بائوباب های معروفی هستند که حکایت شان را در کتاب شازده کوچولوی آنتوانت دوسنت اگزوپری خوانده اید. این درخت ها اغلب در افریقا و استرالیا رشد می کنند و برای پرورش، نیاز به مناطق کم ارتفاع دارند.

عجیب ترین درخت دنیا

افسانه هایی که درباره این درختان وجود دارد، می گوید که یکی از خدایان یهود این درختان را که در باغ او روییده بود دوست نداشت بنابراین درختی را از زمین کند و آن را روی دیوار بهشت انداخت اما درخت از بین نرفت و به زمین فرود آمد اما به صورت وارونه در زمین فرو رفت و استوار ماند!

عجیب ترین درخت دنیا

این درختان به شکل عجیبی رشد می کنند و تا ارتفاع 30 متر می رسند. قطر آن ها حدود 11 متر است و این یعنی که آنها غول پیکرترین درختان زمین هستند!

عجیب ترین درخت دنیا

آفریقایی ها به بائوباب هایشان عشق می ورزند. آنها از قدیم بائوباب ها را به چشم سرپناه هایی دیده اند که در دل خود آب ذخیره می کنند و مخزنی از دانه های خوراکی هستند. گفته می شود که این درختان چندین هزار سال عمر دارند و از عجیب ترین درختان دنیا به حساب می آیند. جالب است بدانید که بائوباب های جوان شبیه درختان معمولی هستند اما وقتی عمر آنها به حدود 100 سال می رسد، کم کم ظاهر عجیبی پیدا می کند. تنه درخت شروع به بزرگ شدن می كند و شاخه های نازک و آن به شکلی خشک شده در آسمان می مانند تا آن را به یک درخت وارونه تمام عیار تبدیل کنند.

عجیب ترین درخت دنیا

بائوباب ها در فصل بارانی سال با تمام تنه خود آب جذب می کنند و متورم می شوند. درست شبیه یک اسفنج. اما در فصل های گرم سال رفته رفته از آب خود تغذیه می کنند و باریک تر می شوند. البته به جز خود درخت انسان ها و فیل های تشنه هم از آب آن استفاده می کنند. فیل ها در این زمان با خرطومشان درخت را سوراخ می کنند و چوب نرم و مرطوب آن را می جوند تا آب مورد نیاز بدنشان تامین شود.

عجیب ترین درخت دنیا

 

 

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=188633

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید
عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

 


به جنگل های شمال که می روید، جایی در نواحی سواحل آستارا و حتی در ارتفاعات میانبند و در گوشه و کنار کلاردشت با رنگ آمیزی حیرت انگیزی مواجه می شوید که جنگل را به مناظری زیبا و چشم نواز تبدیل کرده. درختانی با رنگ های نارنجی، زرد پررنگ، قرمز درخشان، قهوه ای، سبز سیر که نگاه هر رهگذری را مجذوب می کند.

 

شاید اگر از محلی ها درباره این درخت بپرسید هر کدام چیزی از عجایب آن را برای شما تعریف کنند. حتما از زبان افراد محلی می شنوید که در گذشته از چوب این درخت برای سوزاندن استفاده می کردند چون این درخت چوبی بسیار دیرسوز و پایدار دارد. آن هایی هم که از داروهای گیاهی سررشته دارند ممکن است به شما درباره خواص میوه، برگ ها و پوست درخت چیزهایی بگویند. اگر طرف شما بچه های روستاهای اطراف باشند احتمالا به شما می گویند که در تنه این درخت هیچ میخی فرو نمی رود. تمام این اطلاعات درست است.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

درخت انجیلی درخت بومی جنگل های ایران است که ارتفاعش تا حدود 25 متر می رسد. درخت انجیلی با نام علمی Parrotia Persica  به دلیل مقاوم و سخت بودن چوبش، درخت آهن نامیده می شود. Parrotia به معنی جنس طوطی است. شاید علت این نامگذاری دو زائده منقار مانند در دو طرف میوه هایش باشد که میوه ها را شبیه نوک طوطی کرده است.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

رنگ چوب این درخت سفید مایل به سرخ است، مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی  و آتش دارد و به همین خاطر متاسفانه به عنوان هیزم از آن استفاده می شده است اما از سوی دیگرهمین سخت بودن باعث شده که بریدن این درختان  به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل شود و سخت و شكننده بودن این درخت استفاده صنعتی از چوب این درخت را غیر ممکن کرده است. برای همین است که بر خلاف گونه های گیاهی دیگر، درخت انجیلی تا حدود زیادی از دستبرد چوب دزدها در امان مانده است.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

یکی از ویژگی های جالب این درخت قدرت جوش خوردن آن است. به گفته محلی ها وقتی دو شاخه روی هم قرار می گیرند و به هم متصل می شوند خیلی راحت به هم جوش می خورند. این مساله باعث می شود که شاخ و برگ های انجیلی در جنگل به صورت شبکه یی حیرت انگیز در بیایند و اشکال عجیب و موهوم و ترسناکی ایجاد کنند که گاهی درباره آن افسانه هایی هم گفته و شنیده می شود. اما همین قابلیت جوش خوردن به دکوراتورها وطراحان این امکان را می دهد که با استفاده از این درخت به اشکال هنری زیبایی دست پیدا کنند. به دلیل فراوانی در ایران و رنگ های متنوع در پاییز، گونه ای بسیار مناسب برای استفاده در بوستان های جنگلی است و چشم اندازهای بسیار زیبایی در فصول مختلف سال ایجاد می كند.

درخت انجیلی در زمان بلوغ به شکل یک گنبد زیبای رنگارنگ درمی آید. این رشد منظم آن قدر متوازن انجام می شود که ممکن است یک درخت انجیلی داشته باشیم که ارتفاعش حدود 10 متر و تاج مدورش به قطر 8 متر برسد

 

برگ های انجیلی برای گردشگران و طبیعت دوستان از اهمیت زیادی برخوردار است. برگ های جوان تر به رنگ بنفش مایل به قرمز هستند، در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان تبدیل می‌شوند و در پاییز این برگهای درخشان جنگل ها را به فضایی هزار رنگ تبدیل می کنند؛ رنگهای مختلف زرد پررنگ نارنجی پررنگ و قرمز روشن خالص جنگل های شمالی ایران به خاطر وجود این گونه گیاهی است و برای همین درخت انجیلی برای ایجاد فضای سبز و همچنین جذب توریست در جنگل ها مناسب است. اگر علاقمند هستید تا گل های این درخت را از نزدیک ببنید باید تا اسفندماه صبر کنید. رنگ این گل‌ها می تواند از ارغوانی تا قرمز باشد.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

رشد تنه و شاخه های درخت انجیلی بسیار کند است مثلا رشد هر یک متر این درخت یک سال و نیم و هر 10 متر این درخت 15 سال زمان می برد. معمولا قطر تنه آن از نیم متر بیشتر نمی شود و بعد از آن که به سن دو سالگی رسید شاخه ها هم به رشد قطری می رسند و به صورت افقی آغاز به رشد می کنند. تا این که درخت انجیلی در زمان بلوغ به شکل یک گنبد زیبای رنگارنگ درمی آید. این رشد منظم آن قدر متوازن انجام می شود  که ممکن است یک درخت انجیلی داشته باشیم که ارتفاعش حدود 10 متر و تاج مدورش به قطر 8 متر برسد.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

درخت انجیلی اسامی دیگری هم دارد؛ آسوندار، انجیلو، رامبورتل، اقچه قبین، انجول، تویی، تفی یا زوند همه این نام ها به این گیاه ارزشمند اشاره دارند. همچنین این درخت در زبانهای خارجی به چوب آهن IRON TREE معروف است .

 

 

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=219298

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 


«گرزه مار» را به خاطر بسپار
گرزه مار

 


 

اگر در سفرهای تابستانی به مناطق کوهستانی و یا سنگلاخی و یا به علفزارها  می‌روید حتما با دقت زیر پایتان را نگاه کنید چون خطر هر لحظه در کمین شما است. حتی یک گزش کوچک مار غیرسمی  می‌تواند مزه شیرین مسافرت تابستانی را زود از بین ببرد و برای شما و همراهانتان دردسرهای زیادی درست کند.

 


 

 پس اگر یکی از این خزنده‌های حساس و زودرنج را دیدید مراقب باشید پایتان را روی دمشان نگذارید و از همان جا راهتان را کج کنید و دنبال خوشی خودتان بروید. در این یادداشت کوتاه شما را با یکی از خطرناک ترین مارهای ایران آشنا  می‌کنیم.

«گرزه مار» را در سفرهایتان جدی بگیرید. این مار همیشه جایی نزدیک كوهستانها، لای سنگها و بوته‌ها، تپه ماهورها و علفزارها زندگی  می‌کند و اگر مشغول مراقبت از بچه‌ها و یا تخم هایش باشد آن وقت به حکم مادری پرخاشگر و حساس تر هم  می‌شود. جای دیگری که در فصل تابستان ممکن است گرزه مار یا هر مار دیگری سر راهتان قرار بگیرد کنار چشمه‌ها و آبگیرها است. به هر حال در فصل تابستان مارها زودتر تشنه  می‌شوند و برای تامین آب دور و بر آبگیرها و چشمه‌ها پرسه  می‌زنند بنا بر این در کنار آب مراقب برخورد با مارها باشید.

اگر زیستگاه مار جعفری در جنوب و شرق ایران است، اگر زیستگاه کفچه مار در شمال شرق کشور است اما قهرمان قصه ی ما در تمام خاک ایران حضوری تقریبا جدی دارد ( استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، مركزی، تهران، كردستان، همدان، لرستان، كرمانشاهان، خوزستان، اصفهان، فارس،‌گیلان، مازندران، گلستان، خراسان، سمنان، قزوین، قم ) بنابراین شناخت این خزنده برای هر گردشگری ضروری است.

 

مشخصات ظاهری گرزه مار

 یک گرزه مار از فاصله نزدیک  می‌تواند این نشانه‌ها را داشته باشد؛ حداكثر طول این مار 168 سانتیمتر و دم آن در مار بالغ به حدود 20 سانتیمتر  می‌رسد. گرزه مار سر مثلثی شكل با پولكهای ریز و گردن كاملا باریک و مشخصی دارد و سر آن برخلاف بعضی از گونه‌های خزندگان به بدنش متصل نشده است. مردمك چشم گرزه مار گرد نیست بلکه عمودی است. پوزه این خزنده گرد بوده و پولك رسترال آن متصل به دو یا سه عدد پولك است. همچنین اگر بتوانید این مار خطرناک را زیر ذره بین بگذارید  می‌توانید بین فاصله دو چشمش 8 تا 12 پولك و ‌دور چشم هایش 13 تا 19 پولك و بین چشم و لب بالای آن 2 یا 3 پولك ببینید.

گرزه مار

رنگ بدن گرزه مار معمولا متفاوت است و بیشتر به رنگ خاكستری روشن یا تیره یا نقره ای متمایل به سیاه بوده، و به لحاظ طرح روی بدن هم  نمی‌توان به طور ثابت نظر داد چرا که این مار ممکن است در برخی موارد به صورت ساده و یكنواخت یا با خالهای متفاوت دیده بشود. خال‌های گرزه مار گاهی به شكل دایره‌های ناقص یا كامل با رنگ‌های متمایل به قرمز آجری یا زرد زیتونی همراه با خالهای كوچك تیره هستند. در این موارد در دو طرف گردن و به سمت قسمت خلفی چشم خطی پهن و قهوه ای وجود دارد، سطح پشتی بعضی نمونه‌ها به رنگ قهوه ای روشن یا خاكستری با خطوط قهوه ای تیره و لكه‌های قرمز آجری است.

در هر صورت آن چه که مشخص است قبل از آن که به محدوده خطر نزدیک بشوید بهتر است به جای کنجکاوی و شناسایی نوع آن محل را ترک کنید. البته خوب است بدانید که این مارها از مارمولكها،‌موشها، گنجشكها و تخم پرندگان تغذیه  می‌کنند و در نتیجه به طور طبیعی دشمن و یا شکارچی انسان به شمار  نمی‌آیند. با این حال نباید روی رفتار منطقی مارها حساب کنید و بهتر است فاصله خود را با زیستگاه آن‌ها حفظ کنید. یک نکته را هم به عنوان اطلاعات عمومی به معلوماتتان اضافه کنید؛ مارها اصولأ با اشخاص انس یا آشنائی پیدا  نمی‌کنند و هر وقت احساس ترس کنند، حمله  می‌کنند. برخی از انواع مارها معمولأ حالت غیر طبیعی دارند یا عصبانی هستند و از این رو بی جهت و بدون هدف مشخص طرف مقابل را مورد حمله قرار  می‌دهند. بعضی از انواع مار مانند مار شاخ دار از این گونه هستند.

 

مشخصات گزیدگی و سم گرزه مار

حجم مار، سن، مقدار تزریق سم و عمق جراحت ناشی از نیش مار، قدرت كشندگی سم، محل تزریق سم در بدن همگی می‌توانند خطر گزیدگی را افزایش داده یا کم کنند. با این حال در اغلب مواقع مقدار سم نوزادان مارهای سمی برای کشتن یک فرد بالغ کافی است و البته گاهی مقدار تزریق سم به شکار کمتر از توان واقعی گزنده است. این مورد به بلندی و کوتاهی دندان سمی مار هم بستگی دارد.

 گزش‌های خطرناك در ایران اكثرا مربوط به گروه افعی‌ها و مخصوصاً گزش گرزه مار یا افعی شاخدار است. علائم بالینی این مارها معمولاً حدود 15 دقیقه یا كمی بیشتر پس از گزش ظاهر  می‌شوند. نشانی‌ها غالباً با درد، تورم، تشنگی، تهوع و گاهی اسهال همراه هستند. تورم در ناحیه گزش به سرعت پیشرفت  می‌كند و غدد لنفاوی مربوطه بزرگ و حساس  می‌شود. كاهش فشار خون و افزایش تپش قلب  می‌تواند مقدمه ای برای یك شوك قریب الوقوع باشد.

 

یادتان باشد که زنگوله‌ کوچکی به کوله‌پشتی و یا کمر خود ببندید تا مارها را از ورودتان با خبر کند، یا سوت بزنید و آواز بخوانید؛ با سر و صدا کردن باعث فرار مار‌ها از مسیر پیش رویتان شوید و مراقب باشید وارد حریم لانه مارها نشوید

از سر راه مار بروید کنار

تذکر یک نکته خیلی لازم است؛ اگر متوجه ماری در نزدیکی دوستتان شدید، اول دوستتان را به سوی خود صدا کنید و بعد از دور شدن از منطقه‌ی خطر، او را از وجود مار آگاه کنید.

یادتان باشد که زنگوله‌ کوچکی به کوله‌پشتی و یا کمر خود ببندید تا مارها را از ورودتان با خبر کند، یا سوت بزنید و آواز بخوانید؛ با سر و صدا کردن باعث فرار مار‌ها از مسیر پیش رویتان شوید و مراقب باشید وارد حریم لانه مارها نشوید.

اگر در شب قصد پیاده‌روی دارید، از چراغ قوه استفاده کنید و جلوی پای خود را به دقت نگاه کنید چون مارها برای شکار زمان تاریکی و خنکای شب را انتخاب  می‌کنند.

هرگز دمپایی نپوشید و از پوتین به جای کفش استفاده کنید و از جوراب‌های زخیم و بلند (تا زیر زانو) استفاده کنید.

موقع رفتن در بین علف‌های بلند با دقت زیر پای خود را نگاه کنید و حتماً هنگام راه رفتن از یک چوب دستی یا یک عصا یا باتون کوه‌نوردی استفاده نمایید و با کشیدن عصا به زمین و ضربه‌زدن به سنگ‌ها و یا شاخه‌های جلوی پای‌تان، مار را از حضور خود آگاه کنید.

اگر با مار مواجه شدید، سر به سرش نگذارید و تحریکش نکنید. سعی نکنید مار را با دست بگیرید، بلکه از وسایلی مثل چوب مارگیری استفاده کنید.

هیچ‌وقت کوله‌پشتی خود را با در باز روی زمین رها نکنید بلکه آن را درون کوله‌پشتی قرار دهید.

هنگام پوشیدن کفش دقت کنید که چیزی داخل آن نباشد. صبح زود هم وقت خوبی برای روبرو شدن با مارها است.

مارها در حالی که از خنکای سحر بی‌حال می‌شوند برای گرم شدن خود را به مکان‌هایی که بعد از طلوع آفتاب‌گیر هستند، می‌کشانند؛ پس مراقب جاهای گرم باشید.

 

 

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=219518

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای دنیا

رویا نمی بینید! شما در جاده چالوس هستید

 

جاده چالوس شاید از معدود جاده های ایران باشد که عبور از آن بهانه رسیدن به یکی از اماکن گردشگری نیست! این جاده خودِ منطقه گردشگری است! چهارمین جاده زیبای دنیا که صرف نظر از زیبایی رویایی اش، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی کشور هم محسوب می شود. این جاده از شمال به استان مازندران و شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج می رسد. جاده‌ای با قدمت بیش از نیم قرن که با پیچ و خم‌های متعدد در دل کوه و زیبایی‌های بکر طبیعی سفری خیال انگیز را برای مسافران رقم می زند.

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای دنیا

رودخانه کرج که به موازات جاده کرج چـالوس امتداد دارد، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که مثل جزیره‌ای کوچک در آن سوی آب سدکرج قرار گرفته، زیبایی‌های این جاده را چند برابر می کنند.

شاید جالب باشد اگر بدانید که جاده کرج - چالوس در هر فصل به رنگی درمی‌آید و گاه تضاد رنگ‌ها چنان مناظر باشکوهی را مقابل چشمانتان می آورد که هر لحظه ممکن است دچار توهم خواب بودن و خواب دیدن شوید!

از سال 1312 که جاده کرج - چالوس مورد بهره برداری قرار گرفت تا مسیر تهران به ساحل دریاچه خزر هموار و کوتاه شود، کم کم انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی هم در کنار این جاده شکل گرفتند. این در حالی بود که ساخت سد امیر کبیر کرج هم در سال 1340 به جاذبه های این جاده اضافه کرد و در زمان کوتاهی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج - چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز

و سوغات آن محدود نمی‌شود. این جاده تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی ای دارد که گاه قدمت آن به هزاران سال می رسد

این بار اگر سری به جاده چالوس زدید، از محصولات و سوغات روستاییان این جاده هم سراغی بگیرید. انواع ترشی خانگی، قره قروت، سیر ترشی، عسل کوهستان، مربای عسل، عسل رس بسته، انواع ماست محلی بدون، سرکه سیب محلی، کره محلی، پنیر گوسفندی، انواع شیره انگور، سبزی های کوهی مانند و الک، قارچ و گلپر خشک و ترشی و... سوغاتی های خوشمزه ای هستند که برای چند روز هم که شده طعم خوراکی های صنعتی و کارخانه ای را از یادتان خواهند برد.

اما زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج - چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز و سوغات آن محدود نمی‌شود. این جاده تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی ای دارد که گاه قدمت آن به هزاران سال می رسد. تونل‌های تو در تو و طولانی هم یکی دیگر از جاذبه های جاده کرج چالوس هستند که در میان آنها حتما نام تونل کندوان را شنیده اید. معروفترین و طولانی ترین و یازدهمین تونل جاده چالوس!

بعد از این تونل است که جاده چالوس از خطه کرج خارج شده و به سوی وادی مازندران در آن سوی دیگر سلسله جبال البرز به سوی دریا سرازیر می‌شود. یعنی بعد از طی 79 کیلومتر از شروع جاده.

جالب است بدانید که تا اواخر دوره قاجار، اصلا جاده کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این‌ منطقه را تشکیل می داده است. اما این راه ناهموار آنقدر طولانی نبود تا ارتباط شمال و جنوب کشور را میسر کند.

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای دنیا

اسناد و منابع تاریخی نشان می دهند که آثار باستانی با معماری‌های جالب و همچنین تپه‌های باستانی زیادی در حاشیه شرقی و غربی جاده کرج - چالوس قرار گرفته اند که از جمله آن ها می‌توان به بقایای قلعه‌ها و دژهای استواری مثل شاه دژ، قلعه دختر شهرستانک، قلعه تنگه کسیر، قلعه ری زمین و امامزاده های تاریخی با معماری های زیبا اشاره کرد.

این جاده رودخانه های شیرین و متعددی مثل رودخانه‌های وارنگه رود و شهرستانک است که همه و همه شاخه‌هایی از رودخانه اصلی کرج هستند.

البته جاذبه های این جاده به همین جا ختم نمی شود. اماکان تفریحی دیگری هم در کنار جاده کرج - چالوس هستند که اوقات خوشی را برای خانواده ها دست و پا می کنند. پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور و روستاهای بسیار زیبای خور، آسارا، گچسر و واریان که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج هم معرفی می شوند.

این در حالی است که چشمه وله در 70 کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله، چشمه گل کیله در شمال کاخ شهرستانک در کوههای بشم آهار و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جاذبه های توریسم درمانی جاده کرج - چالوس به شمار می روند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=120582


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟
زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

 


جاده ها برای رسیدن هستند اما برخی از جاده ها با زیبایی هایشان این جمله را نقض می کنند. برخی از جاده ها در جهان هستند که مانند جاده چالوس خودمان نه تنها برای رسیدن هستند بلکه فرصتی برای تماشا کردن و لذت بردن نیز به شمار می روند.

اگر راننده وسیله نقلیه نباشید و مثلا به عنوان مسافر با اتوبوس در این جاده ها سفر کنید شاید به این نتیجه برسید جاده از مقصد بیش تر باعث تمدد اعصاب شما شده است. برخی از زیباترین جاده های جهان به قرار زیرند:

 

جاده سنگ قرمز آمریکا

این جاده سنگ قرمز را اغلب به نام "موزه بدون دیوار"هم می شناسند. جاده نمایش پر زرق و برقی از سنگ قرمز خیره کننده ارایه میدهد که به نظر می رسد مانند روح بی انتها است.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده اقیانوسه نروژ

جاده اقیانوسیه به عنوان یکی از برترین های ساخت و سازقرن انتخاب شده است و جاده اتصال Molde و Kristiansund در این کشور است. این جاده با مناظر جادویی از دریا شما را مشایعت می کند.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده اوبرلاپ سوئیس

جاده اوبرلاپ جاده ای باور نکردنی در کوه های سوئیس است که ارتباط مهمی بین مرکزی سوئیس و Graubunden Oberland است. این جاده واقعا محبوب تمام رانندگان اروپا است اما فقط در طول ماههای تابستان باز است. در فصل زمستان بسته می شود!

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده له- مانالی هند

بزرگراه Leh – Manali در هند و با بیش از 297 مایل در میان رشته کوه هیمالیا واقع شده است. این جاده از یکی از بلندترین کوه ها در جهان می گذرد که با ارتفاع 2 تا 3 مایل از سطح دریا می باشد. گردشگران از سراسر جهان از این راه برای دیدن منظره های زیبا و عکاسی استفاده می کنند. مردم زیادی در کنار این جاده زندگی می کنند و در طول تابستان و درآمد زیادی از راه گردشگران کسب می کنند.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟
 

رانندگی در این جاده بسیار دیوانه کننده و پر خطر است اما منظره های زیبای آن باعث می شود بسیاری از افراد این جاده را انتخاب کنند

جاده استلویو ایتالیا

رانندگی در این جاده بسیار دیوانه کننده و پر خطر است اما منظره های زیبای آن باعث می شود بسیاری از افراد این جاده را انتخاب کنند. این جاده پر پیچ و خم، دارای صعود و فرود زیاد و بیش از 60 پیچ با چرخش تند است. در طول مسیر ارتفاع جاده 9000 پا افزایش پیدا می کند. این جاده در سال 1820 ساخته شده است و طرح آن کمی در دو قرن گذشته تغییر کرده است.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده کول دی تورینی فرانسه

این جاده در کوه های آلپ در بخش Alpes-Maritimes در فرانسه است. این جاده اساسا مجموعه ای از چرخش های تند است البته در عین حال می توانید از مناظر زیبای آن استفاده کنید. در اطراف این جاده خانه و ساختمان های دیگر، بسیار کم وجود دارد.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده چالوس

یکی از زیباترین جاده های داخلی کشور که تقریبا تمام مردم ایران آن را می شناسند جاده چالوس است. عبور از میان جنگل های انبوه وهیجان رانندگی در لبه پرتگاه های بلند این جاده باعث می شود تا عده ای تنها برای لذت بردن از جاده در آن سفر کنند. این جاده در سال 1312 به بهربرداری رسید و به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا شناخته می شود.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://www.darabadmuseum.com/ موزه ی دارآباد تهران

موزه نهادی دائمی با اهداف غیر انتفاعی، در خدمت جامعه و تو سعه آن است که بروی همگان گشوده شده است و پژوهشهایی را در مورد شواهد مادی بشر و محیط زیست او انجام می دهد، این شواهد را گرد می آورد، نگهداری میکند، منتشر می سازد و به ویژه آنها را به منظور مطالعه، آموزش و تفریح به نمایش می گذارد.
موزه در برگیرنده مجموعه های با ارزش از نظر فرهنگی، هنری و تاریخی است.
در موزه این مجموعه ها در بخش های جانوری، گیاهی، زمین شناسی و مردم شناسی به نمایش گذاشته می شوند.
مهمترین وظیفه موزه های تاریخ طبیعی مطالعه و بررسی میراث طبیعی و انتقال این دانش از طریق آموزش و به نمایش گذاردن نمونه های قابل نگهداری و در جهت افزایش دانش زیست محیطی مردم و تشویق به حفاظت از آنها است.
از دلایل پیدایش این مجموعه ها، که در برگیرنده نمونه های طبیعی هستند، افزایش علاقه به تاریخ انسانی و طبیعی از جمله حیات وحش به معنی تمام موجودات زنده از گیاهان، جانوران، باکتری ها و سایر موجودات ذره بینی است که در محیط طبیعی خود زندگی می کنند.
کشور ما به علت وسعت زیاد، چین خوردگیها ، پستی و بلندیها و شرایط اقلیمی خاص از زیستگاههای طبیعی با ارزش است که گونه های متنوع و بی نظیری از حیات وحش گیاهی و جانوری را در دل خود جای داده است. این شرایط اقلیمی ویژه موجب شده است تا حدود 8000 گونه گیاهی، حدود 1086 گونه جانوری و در برگیرنده بیش از 517 گونه پرنده، حدود 209 گونه خزنده، 164 گونه ماهی، 194 گونه پستاندار، 22 گونه دو زیست و تعداد قابل توجهی از بی مهرگان در این محیط به زیست خود ادامه می دهند هر چند توجه به این امرضروری است که از میان این گیاهان و جانوران تعدادی از گونه ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.
ساختمان دو طبقه موزه با زیر بنای بیش از 2500 متر مربع در زمینی به مساحت 12000 متر مربع در دارآباد واقع است. این بنا در سال 1372 در کوتاهترین زمان ممکن با انجام تغییرات وسیع و اساسی با صرف هزینه های قابل توجه، توسط شهرداری منطقه یک تهران تبدیل به موزه حیات وحش ایران شد.
موزه در سال 1376 به عضویت شورای بین المللی موزه ها (ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN-CEC) در آمد و در همین سال به شبکه جهانی اینترنت نیز پیوست.
موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش های متعدد نمایشگر نمونه های زیستی متنوع ایران است و در سالن های آن پنج راسته پستانداران شامل خرگوشها، جوندگان، گوشتخواران، فردسمان، زوج سمان در 12 خانواده در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ سانان، خرسها، راسو، کفتار، گربه سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان و خوکها ، بیش از 26 گونه از موجودات را به نمایش گذاشته است .
همچنین افزون بر 165 گونه پرنده از مجموع حدود 517 گونه پرنده شناسایی شده در ایران در سالن های موزه به نمایش در آمده است. از نمونه های قابل توجه و کمیابی که به مجموعه جانوری موزه اضافه شده پوست ببر منقرض شده ایران است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

چرا خانواده‌های ثروتمندتر، بچه‌های کمتری دارند و خانواده‌های فقیرتر، بچه‌های بیشتر؟37

در شرایطی که انتخاب طبیعی، موجودات را به تولید مثل بیشتر هدایت می‌کند، در انسان‌ها چنین چیزی دیده نمی‌شود و خانواده‌هایی که شرایط بهتری برای بقا دارند، فرزندان کمتری تولید می‌کنند.

عرفان خسروی: دانشمندان گامی دیگر به حل یکی از اسرار زندگی نزدیک‌تر شده‌اند؛ این‌که چرا اندازه خانواده‌ها با ثروتمندتر شدن جوامع، کوچک‌تر می‌شود؟
زیست‌شناسان فرگشتی مدت‌هاست بر سر این معما سردرگم هستند، زیرا انتظار می‌رود که انتخاب طبیعی به موجودات زنده فشار آورد تا تولید مثل خود را به حداکثر ممکن برسانند. اما در جوامع صنعتی سراسر جهان، افزایش ثروت مردم عمدتا با محدودشدن اندازه خانواده‌ها همزمان بوده است، پدیده‌ای که به اصطلاح «گذار جمعیتی» نامیده می‌شود.
در مطالعه‌ای که در نشریه Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences منتشرشده، محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، مرکز مطالعات عدالت تندرستی (موسسه کارولینسکا در دانشگاه استکهلم) و UCL (دانشگاه کالج لندن) نظریه‌ای محبوب را برای توضیح این پدیده عجیب، رد کرده‌اند. نظریه ردشده بیان می‌کرد باروری پایین می‌تواند در درازمدت موفقیت تکاملی را افزایش دهد، زیرا فرزندان تواناتر می‌شوند که به نوبه خود تعداد فرزندان با عمر بیش‌تر را افزایش می‌دهد و افرادی که عمر طولانی داشته باشند، می‌توانند فرزندان بیشتری پرورش دهند.
محققان دریافتند که با داشتن کودکان کمتر موفقیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی فرزندان تا چهار نسل افزایش می‌یابد، اما در درازمدت باعث کاهش تعداد کل فرزندان می‌شود. آن‌ها نتیجه گرفتند که محدود کردن اندازه خانواده به عنوان یک انتخاب راهبردی در بهبود موفقیت اجتماعی و اقتصادی بچه‌ها و نوه‌ها در جوامع مدرن شناخته شده است، اما کسب این مزیت اجتماعی و اقتصادی لزوما به معنی دست‌یابی به موفقیت تکاملی و تولیدمثلی نیست.
این مطالعه حاکی از وجود رقابتی در جوامع مدرن میان تمایل به بهبود منافع اقتصادی و اجتماعی از یک سو و در مقابل موفقیت فرگشتی از سوی دیگر است. در این جوامع، موفقیت اقتصادی منجر به پیدایش نسل‌هایی می‌شود که زادگان کم‌تری تولید می‌کنند. درحالی که در جوامع سنتی و جوامع در حال توسعه، رفتارهایی که ثروت و موقعیت اجتماعی را بهبود می‌دهند، معمولا منجر به ظهور نسلی می‌شود که فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورند.
محققان این فرضیه‌ها را با استفاده از داده‌های مربوط به زندگی 14هزار نفر سوئدی متولد اوایل قرن بیستم و نسل‌های بعدی آن‌ها آزمایش کردند. آن‌ها موفقیت‌های اجتماعی و اقتصادی هر نسل را با بررسی نشانه‌هایی مثل نوع مدرسه، ورود به دانشگاه و درآمد پس از بلوغ، بررسی کردند. موفقیت‌های فرگشتی نیز بر اساس میزان باروری و بقای زاده‌ها تا بزرگسالی، ازدواج قبل از سن 40 سالگی و و باروری ارزیابی شد.
در میان کودکان پسر و دختر گروه اصلی، هم کوچک‌تر بودن خانواده و هم موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالاتر والدین در ارتباطی تنگاتنگ با نتایج بهتر در مدرسه، ورود به دانشگاه و درآمد آن‌ها بود. این اثرات به خصوص وقتی بزرگ‌تر بود که که باروری پایین و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالاتر همزمان وجود داشتند. به‌این ترتیب منافع خانواده‌های کوچک به ویژه در گروه‌های ثروتمندتر برجسته‌تر است. علاوه بر این، این برتری‌ها به نوبه خود به نوه‌ها و نبیره‌ها نیز منتقل شده‌اند.
اما بر خلاف نظریه‌ای که توسط این پژوهش رد شد، نه اندازه کوچک خانواده و نه توانایی پدر و مادر ارتباطی با موفقیت تولیدمثلی فراتر از نسل اول فرزندان نداشتند و حتی روی موفقیت تولید مثلی نسل‌های بعدی تأثیر منفی گذاشتند.
سرپرست این پژوهش، دکتر آنا گودمن، پژوهشگر دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، می‌گوید: «بر اساس انتخاب طبیعی، شما انتظار دارید موجودات زنده منابع خود را برای تولید فرزندان بیشتر استفاده کنند تا تطابق بیشتری با محیط در نسل‌های بعدی آن‌ها پیدا شود. گذار جمعیتی از این نظر یک معما به شمار می‌رود، زیرا در نگاه نخست به نظر نمی‌رسد مردم چنین کاری انجام دهند. یکی از توضیحات سنتی برای این معما این است که تعادلی میان کیفیت و کمیت تولید مثل وجود دارد، زیرا داشتن فرزند بیشتر به نسلی منتهی می‌شود که خود کمتر قادر به تولید مثل هستند. یعنی کمیت بیشتر، منجر به کاهش کیفیت زیستی آن‌ها می‌شود. اما مطالعات ما نشان داد این تقابل کمیت با کیفیت تنها به موفقیت اقتصادی و اجتماعی فرزندان منتهی می‌شود، نه به موفقیت تولید مثلی آن‌ها.»
پژوهشگر دیگر این پژوهش، دکتر دیوید لاوسون، از گروه انسان‌شناسی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «یکی از جالب‌ترین یافته‌های ما این است که رشد در یک خانواده ثروتمند باعث می‌شود مزایای تشکیل یک خانواده کوچک حتی بیش‌تر شود. در عوض کسانی که در خانواده‌های فقیرتر رشد می‌کنند، نفع چندانی از تشکیل خانواده‌های کوچک نمی‌برند، به این دلیل که موفقیت فرزندان خود را مرهون عوامل گسترده‌تر اجتماعی می‌دانند نه سرمایه خانوادگی و میراث مادی که برای آن‌ها به جا می‌ماند. این مشاهدات نشان می‌دهد عقلانیتی خاص در الگوهای باروری در جهان مدرن وجود دارد، زیرا نرخ زاد و ولد به نحو قابل ملاحظه‌ای در بخش ثروتمند جامعه کاهش می‌یابد و این همان زمانی است که گذار جمعیتی رخ می‌دهد.»
پروفسور ایلونا کوپیل از مرکز مطالعات عدالت تندرستی (موسسه کارولینسکا در دانشگاه استکهلم) گفت: «مهم است که به تبعات برابری‌خواهانه این یافته‌ها توجه داشته باشید. نخست این که تفاوت اندازه خانواده می‌تواند پیامدهای ماندگاری بر نابرابری‌های اجتماعی بگذارد. دوم این که این پژوهش نشان می‌دهد سطح آموزشی مردم و ثروت هر نسل نه تنها سطح تحصیل و درآمد فرزندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه همین اثر را روی نوه‌ها و نبیره‌های آن‌ها نیز می‌گذارد. از منظر گسترده‌تر سیاست‌های اجتماعی، یافته‌های ما نشان می‌دهد که حتی در یک کشور مانند سوئد با سطح نسبتا پایین نابرابری، باز هم به سیاست‌هایی نیاز داریم فرصت‌های برابر برای کودکان همه خانواده‌ها ایجاد کنند.»http://www.khabaronline.ir/detail/239606/science/fundamental-knowledge ۱۳۹۱/۶/۱۰

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

شاخ‌های عجیب بز آفریقایی

عکاسی آماتور در حال گشت‌وگذار در منطقه محافظت شده بیابانی انگاوا در نامبیای آفریقا توانست تصویر نوعی بز کوهی بیابانی از گونه Waterbuck را با شاخ‌هایی کاملا منحصر به فرد شکار کند!

Waterbuck گونه بزرگی از بزهای کوهی است که در جنوب صحرای بزرگ آفریقا یافت می‌شود. جنس نر این حیوان می‌تواند به وزن 300 کیلوگرم برسد و حکمرانی بخش بزرگی از یک منطقه را به خود اختصاص دهد.


ایگرید بانسه عکاس 49 ساله آلمانی در این باره گفت: «زمانی که من این حیوان را دیدم، می‌دانستم که باید هر طور شده از آن تصاویری تهیه کنم. شاخ‌های این حیوان شکل بسیار عجیبی دارد و من تاکنون مشابه آن‌ را در هیچ جا ندیدم. من نمی‌دانم که چه چیزی باعث شده یکی از شاخ‌های آن به این شکل خمیده شود، اما به نظر نمی‌رسد این موضوع مشکلات زیادی برای این بز کوهی به وجود آورده باشد.»

او در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم این حیوان بسیار خاص و نادر است. هر کسی می‌تواند تصاویر زیبایی از شیرها یا دیگر حیوانات تهیه کند، اما دیدن این بز کوهی رویدادی است که شاید فقط یک بار در زندگی هر کس رخ بدهد.»

http://www.khabaronline.ir/detail/135893/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

برندگان بهترین تصاویر زیست‌محیطی ۲۰۱۱ : 

رقابت‌های عکاسی زیست‌محیطی که توسط مؤسسه مدیریت آب و محیط‌زیست‌ برگزار می‌شود، تلاش می‌کند سطح آگاهی جامعه را نسبت به موضوعات اجتماعی و تخریب زیست‌بوم‌ها افزایش دهد.

نمایش اسلاید
 
 
بهترين عكس منتخب: بی‌خانمان

محبوبه عمیدی: در رقابت‌هاي عكاسي زيست‌محيطي كه سالانه توسط دفتر مؤسسه مديريت آب و منابع زيست‌محيطي لندن برگزار مي‌شود، عكاسان آماتور و حرفه‌اي تلاش مي‌كنند سطح آگاهي جامعه را نسبت به موضوعات محيطي و اجتماعي افزايش دهند. در رقابت‌هاي سال جاري ميلادي بيش از 10هزار عكس از 105 كشور جهان شركت داده شد كه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. برندگان این رقابت را به انتخابنشنال‌جئوگرافیک بشناسید.

 

بهترين عكس منتخب: بي‌خانمان
اين تصوير كه برنده نهايي بهترين تصاوير زيست‌محيطي سال در بخش «كيفيت زندگي» شده، دو كودك زاغه‌نشين نپالي را در ميان زباله‌هايي نشان مي‌دهد كه منبع درآمد خانواده‌هاي بسياري هستند. چان‌كواك هانگ از هنگ‌كنگ و عكاس اين عكس مي‌گويد: «اين دو كودك با مادربزرگشان زندگي مي‌كنند. آنها هر روز در ميان زباله‌ها به دنبال چيزي براي فروش و تهيه غذا مي‌گردند. زماني كه اين عكس را گرفتم، چند روزي بود چيزي براي فروش پيدا نكرده بودند».
به گزارش يونيسف، بيش از يك سوم از 12.6ميليون كودكي كه در نپال زندگي مي‌كنند، زير خط فقر به‌سر می‌برند. آنها از سوء‌تغذيه رنج مي‌برند و به امكانات آموزشي دسترسي ندارند.

 

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: پليكان‌هاي گرسنه
در اين عكس كه توسط Bence Máté عكاس شناخته‌شده مجار گرفته شده، پليكان‌هايي را مي‌بينيد كه با منقار باز شنا مي‌كنند و ماهي ها را مي‌بلعند. آنها به صورت گروهي به شكار مي‌پردازند، بيش از 6 گونه پليكان به كمك تمايز در كيسه‌اي كه شكار را در آن نگهداري مي‌كنند، شناخته مي‌شوند.

يكي از برنده نهايي بخش تغييرات آب‌و‌هوايي: پنگوئن‌ها در آتش
در اين عكس كه توسط شم كامپيون، عكاس اهل آفريقاي‌جنوبي گرفته شده، گروهي از پنگوئن‌هاي آفريقايي در ساحل خليجي ديده مي‌شوند كه در كوه‌هاي اطراف آن آتش روشن شده است.
از سال 2010 پنگوئن آفريقايي به فهرست قرمز جانداران در معرض خطر انقراض اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط‌زيست IUCN راه يافته‌اند. سازمان‌هاي محلي عامل اصلي اين كاهش شديد جمعيتي را صيد صنعتي ماهي‌ها در منطقه مي‌دانند.

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: شمشيربازي
در اين عكس كه توسط يك عكاس مجار گرفته شده، مرغ مگس‌سان ماده با ضربه‌اي مرغ مگس‌سان نر را مغلوب كرده است. اين گونه زيبا از مرغ مگس‌سان بومي كوهستان‌هاي جنوبي آمريكاي مركزي و نواحي شمالي آمريكاي‌جنوبي است.

يكي از برندگان نهايي طبيعت: رعد‌وبرق در آبشار كاييتور
رعد‌وبرقي كه در شب‌هنگام آبشار كاييتور را روشن كرده و توسط جيمز بروشامب، عكاس انگليسي عكاسي شده، يكي ديگر از برندگان نهايي بخش طبيعت است. ارتفاع اين آبشار كه در پارك ملي كاييتور در گينه واقع شده، 5 برابر ارتفاع آبشار نياگارا است.

يكي از برندگان نهايي جهان زير آب: معده غول‌آسا
اين عكس را داج پرين، عكاس آمريكايي در حالي از دهان باز يك نهنگ گرفته كه برای نجات از خطر خورده شدن، شناکنان فرار مي‌كرد. اين گونه از نهنگ به كمك دهان توري‌مانندش به خوبي مي‌تواند هنگام حركت در دريا، غذا را از آب پيرامون آن جدا كند.

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: شكار گروهی سگ‌هاي وحشي
يك گروه از سگ‌هاي وحشي آفريقايي هنگام حمله به يك گراز وحشي توسط سوزي اشترهاوس آمريكايي عكاسي شده‌اند. اين سگ‌هاي وحشي ساكن دشت‌هاي وسيع و جنگل‌هاي تنك اطراف صحراي آفريقا نيز در معرض خطر انقراض قرار دارند.

 

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: طلا و نقره
اين عكس هوايي كه رد طلايي عبور يك قايق را از پهنه آرام و نقره‌فام آب نشان مي‌دهد، توسط يك عكاس نروژي گرفته شده است.

يكي از برندگان‌هايي بخش تغييرات آب‌و‌هوايي: دهكده‌هاي گم‌شده
اين تصوير كه توسط نيل وايت گرفته شده، تخريب يك جاده ساحلي را در منطقه يورك‌شاير، انگلستان نشان مي‌دهد. وايت مي‌گويد: «اين منطقه بالاترين نرخ فرسايش ساحلي را در ميان سواحل اروپا دارد. فرسايش به طور متوسط سالي دو متر از خط ساحلي را از بين مي‌برد و روستاهاي ساحلي بسياري را تهديد مي‌كند».

 

يكي از برندگان نهايي جهان زير آب: ماهي‌خورك
اين تصوير كه توسط جو پيترزبرگر، عكاس مجار گرفته شده، ماهي‌خوركي را نشان مي‌دهد كه با شتاب به درون آب جسته تا غذايش را صيد كند. اين عكس از دريچه نگاه ماهي‌ها گرفته شده است.

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/180707/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

برترین تصاویر حیات وحش سال

موزه تاریخ طبیعی انگلستان و نشریه حیات‌وحش بی‌بی‌سی، هرسال مسابقه‌ای را با عنوان عکاسی از حیات‌وحش برگزار می‌کنند. برندگان جایزه امسال را ببینید.

موزه تاریخ طبیعی انگلستان و نشریه حیات‌وحش بی‌بی‌سی، هرسال مسابقه‌ای را با عنوان عکاسی از حیات‌وحش برگزار می‌کنند. معیار داوری عکس‌های ارسالی به این رقابت را اصالت، خلاقیت در تصویربرداری، تازگی و شگفت‌انگیزی تصویر تشکیل می‌دهند و نتایج این رقابت اواخر مهرماه هرسال اعلام می‌شود.

روز گذشته، برندگان امسال این رقابت معرفی شدند. نمایشگاه آثار برگزیده از امروز (جمعه 1 آبان) تا پایان فروردین‌ماه آینده در محل موزه تاریخ طبیعی انگلستان در لندن برگزار می‌شود. برای تماشای برترین آثار عکاسی از حیات‌وحش امسال، با ما همراه شوید.

گرگ کتاب‌های قصه

عکاس برتر حیات‌وحش 2009: خوزه لوییس رودریگز از اسپانیا
وقتی خوزه لوییس متوجه شد که بالاخره توانسته از رویاهایش عکس بگیرد، باورش نمی‌شد! او همیشه نگران بود که گرگ‌ها بیش‌از حد محتاط باشند و او نتواند تصویر دلخواهش را تهیه کند. مردم معمولا گرگ‌های ایبری را به‌عنوان خطری برای زندگی خود می‌شناسند و از این‌رو نه‌تنها به آزار آنها می‌پردازند، که به خطرهای فراروی این گونه جانوری نیز توجهی ندارند. علی‌رغم این‌که این موجودات همیشه در نزدیکی انسان‌ها زندگی کرده‌اند، نمونه‌های اثبات‌شده‌ای از حمله آنها به انسان‌ها گزارش نشده است.
در اسپانیا، جمعیت گزگ‌های ایبری (از خانواده گرگ‌های خاکستری) بین هزار تا دوهزار قطعه در شمال و تعداد محدودی در جنوب تخمین زده می‌شود. خوزه لوییس برای تهیه این عکس، از سرعت پایین شاتر استفاده کرد تا علاوه بر گرگ، بخشی از آسمان مهتابی و منظره اطراف را نیز به تصویر بکشد. او که معمولا برای عکاسی از دوربین نیکون D2X استفاده می‌کند، این‌بار به سراغ دوربین هاسل‌بلاد رفت تا بتواند دقیقا همان منظره‌ای را که در ذهن دارد، ثبت کند. او می‌خواست در تصویر خود چالاکی و قدرت برتر گرگ را نمایش دهد و نه تنها نشان دهد که گرگ چه جانور زیبایی است، که اسپانیایی‌ها می‌توانند به این گونه بومی کشور خود افتخار کنند.
هاسل‌بلاد 503CW، لنز 80 میلی‌متر، نوردهی 30/1 ثانیه با f11 ، فیلم حساسیت ISO50

نبرد سهره‌های اروپایی

عکاس جوان و برتر حیات‌وحش 2009: فرگوس گیل از انگلستان
برنامه‌ریزی برای تهیه این تصویر از تابستان شروع شد، وقتی فرگوس برای غذای زمستان سهره‌ها به جمع‌آوری خوشه و دانه‌های جو از مزرعه‌های محلی پرداخت. عصر یکی از روزهای بهمن‌ماه پارسال، وقتی پیش‌بینی بارش برف را برای صبح روز بعد شنید، به پناهگاه خود را در باغ رفت و خوشه‌ها و دانه‌های جو را به دقت تنظیم کرد. خودش می‌گوید: «صبح زود بیدار شدم، به پناهگاه رفتم و پنهان شدم. باغ پر از پرنده بود! فقط در بخشی کوچک، 32 سهره را شمردم که روی زمین غذا می‌خوردند. دو ساعتی که گذشت، برف بیشتری بر سطح زمین نشست و سهره‌ها محبور شدند به روی خوشه‌های دسته‌شده بپرند و از آنجا غذا بخورند. هرازگاهی دو یا چندتای آنها را می‌دیدم که بر سر غذا با یکدیگر دعوا می‌کنند، اما حرکتشان خیلی سریع بود، بنابراین تصمیم گرفتم تمرکز کنم. دو روز بعد، موفق شدم این عکس را بگیرم، همان‌طوری که دوست داشتم!»
نیکون D300، لنز نیکون 400 - 200 میلی‌متر روی 220 میلی‌متر، 1000/1 ثانیه و f 5.6، فیلم حساسیت ISO 500

جایزه جرالد دورل برای حیات‌وحش درخطر
این جایزه به افتخار جرالد دورل فقید، کارهایش در زمینه جانوران درخطر و حضور طولانی‌مدتش در این رقابت‌ها برقرار شده است. این جایزه به خاطره‌انگیزترین تصاویری اهدا می‌شود که ویژگی یکتا یا روح موضوع عکاسی را ثبت کرده باشند. موضوعات عکاسی این جایزه باید در فهرست قرمز گونه‌های درمعرض خطر آی.یو.سی.ان در سال 2008 معرفی شده باشند.

نگاه جگوار: تام اسکندی از نروژ


محدوده‌ای کوچک از جنگلی بارانی در غرب پانتانال‌وتلند، برزیل، میزبان جگوارهایی است که با غرش‌های آزادانه خود، لرزه به اندام موجودا ت می‌اندازند. دیدن آنها بسیار دشوار است، زیرا طرح پوست این جانور استتار خوبی برایش فراهم می‌کند. اما می‌توان این جانور را در ساحل رودخانه دید. تام برای این کار، قایقی را کرایه کرد و توانست طی سه روز، چهار جگوار ببیند. اما این جگوار نر که گویا در انتظار سگ آبی بود، خودش را خیلی خوب پنهان نکرده بود. تام این جگوار را برای یک ساعت تماشا کرد. خودش می‌گوید: «او کاملا آرام بود، حتی وقتی آشکارا از حضور ما آگاه شد. به هنگام غروب، جگوار از جایگاه خود برخاست، خمیازه‌ای کشید و جایگاهش را با بو نشانه‌گذاری کرد و سپس، در جنگل انبوه ناپدید شد.»
کانن EOS-1D، لنز 500 میلی‌متر، سرعت 250 / 1 ثانیه با f4، حساسیت فیلم ISO 400

تماشاگری به‌نام فیل: خوان کارلوس مونز از اسپانیا

فیل‌های کوتاه‌قد جزو گونه‌های به‌شدت درخطر دسته‌بندی شده‌اند، اما خوان کارلوس تصمیم گرفت این پستانداران کوچک (!) را به تصویر بکشد و از آن‌جا که می‌دانست این جانوران جنگل‌های انبوه را برای سکونت انتخاب می‌کنند، توانست آنها را در رودخانه کینابانتانگان در برونئی پیدا کند. اما شرایط عکاسی ساده نبود. خودش می‌گوید: «نمی‌دانستم بیشتر نگران قایقم باشم که بر اثر شدت باران درحال غرق شدن بود، یا از دوربین عکاسی‌ام که خیس شده بود مراقبت کنم! ناگهان شاخه‌های درختان کنار رفت و فیل عظیم‌الجثه‌ای پدیدار شد. او به آرامی به قایق آشفته من نگاه کرد و این فرصت را به من داد تا بتوانم عکس خوبی بگیرم. فیل‌های کوتاه‌قد را تنها می‌توان در جزیره برونئی پیدا کرد. در سال 2003، این گونه جانوری جزو زیرشاخه فیل‌های آسیایی طبقه‌بندی شد.
کانن EOS-1D، لنز کانن 400 - 100 میلی‌متر، سرعت 60 / 1 ثانیه با f5، حساسیت فیلم ISO 400

ملکه فیلیپین، کلاوس نیگه از آلمان


وقتی این عقاب فیلیپینی متوجه کلاوس شد، پرهای سرش راست شد! جنگل‌های بارانی کوهستانی قله کیتانگلد در فیلیپین، یکی از آخرین زیستگاه‌های طبیعی این عقاب درخطر انقراض است. بر اساس تازه‌ترین تخمین‌ها، تنها چند صد قطعه از این پرنده در سراسر جهان باقی مانده است. تصویر، عقاب ماده‌ای را نشان می‌دهد که بیشتر وقت‌ها در لانه‌اش می‌ماند و از جوجه هشت هفته‌ای‌اش مراقبت می‌کند. اما وقتی حوصله‌اش سر می‌رود، به پرواز درمی‌آید و روی درختی که بیش‌از صد متر از لانه فاصله ندارد، می‌نشیند.
نیکونD2X، لنز 800 میلی‌متر، سرعت 20 / 1 ثانیه با f 7.1، حساسیت فیلم ISO 250

طعمه‌ای برای پلنگ وحشی: اندرو هرینگتون از انگلستان


برای تهیه این تصویر، اندرو دو هفته را در پناهگاه خود در پارک کدروا در مناطق دوردست شرق روسیه سپری کرد تا بتواند یکی از نادرترین گربه‌سانان روی زمین را به تصویر بکشد. اندرو می‌گوید: «برای دو هفته، هر روز 20 ساعت از حفره‌ای به اندازه پاکت نامه به بیرون نگاه می‌کردم تا بتوانم این گربه وحشی را ببینم. اما هرچیزی می‌آمد غیر از این پلنگ. اما من پناهگاهم را در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های غذا برپا کرده بودم و درنهایت، این پلنگ نر جوان پیدایش شد. در آغاز عصبانی بود، اما چند زاغ مزاحم او را ناراحت می‌کردند و او درنهایت مجبور شد با غریدن، آنها را دور کند.
افراد زیادی شیفته استخوان و پوست این پلنگ هستند و از این‌رو، شکار فراوان این جانور سبب شده تعداد آن به 25 قطعه در سراسر زمین کاهش یابد.
نیکون D2X، لنز 400 - 200 میلی‌متر، سرعت 60 /1 ثانیه با f4، حساسیت فیلم ISO 200

جایزه «یک زمین»
این جایزه به تصاویری اهدا می‌شود که حفاظت از محیط زیست یا فعالیت‌های تعاملی انسان و طبیعت را به نمایش بگذارند.

صنوبر تنها: توماس هنی از آمریکا

بازتاب‌هایی روی ماهی: فردریک لری از فرانسه


آخرین ماهی تون: جاناتان کلی از انگلستان

خرامیدن ببر: اندی روسه از انگلستان

ردپا: رابرت فرایل از انگلستان

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ماهیگیری: صنعتی بی رحمانه و مخرب محیط زیست (قسمت اول)


fish 2


بر طبق آمار سازمان ملل در سال ۲۰۰۵، صید تجاری ماهی، ۹۰ میلیون تن از ماهی های اقیانوس را گرفت. با این حال این رقم عظیم، به شخص اطلاع نمی دهد که میزان حقیقی مرگ و میر توسط صنعت ماهیگیری چه مقدار است. متأسفانه برخی هنوز بر این باورند که ماهی ها موجوداتی با سطح پایین درک هستند و قادر به تجربه ی احساسات نمی باشند. اما این باور نادرست است و حقیقت بر خلاف این است








ماهی ها باهوش هستند


بسیاری از مردم هرگز به این موضوع فکر نکرده اند که ماهی ها باهوش هستند و جالب اینجاست که هر یک شخصیت خاص خود را دارند. صدها تحقیق نشان داده است که ماهی ها باهوش هستند، می توانند از ابزار ها استفاده کنند و حافظه ای تحسین بر انگیز و طولانی مدت دارند و در ساختارهای اجتماعی پیچیده ای زندگی می کنند. ماهی ها می توانند دریابند که چه وقت از روز است و از طریق صداهایی که برای ما غیر قابل شنیدن است، با همدیگر گفتگو می کنند. تحقیقات به طور واضح نشان داده است که ماهی ها دردهای جسمی و عاطفی را حس می کنند.

beautiful-fish-4 size1


واکنش فیزیکی آنها به ضربه های روحی و جسمی، صداها و اعمال شوک بر انگیز، بروز نگرانی است و به محض آسیب دیدن، به یاد دارند که چه چیز درد را سبب شده است و فعالانه از آن اجتناب می کنند. لذا ماهیگیری، چه برای سود باشد چه به اصطلاح برای ورزش، نمی تواند به عنوان یک فعالیت بی آزار انسانی مورد توجه باشد.

Lynne2



دکتر لین اسندون،
بیولوژیست دریایی از بریتانیا، سخنران ارشد در مورد رفتار و رفاه حیوانات، و از محققان در زمینه ی رفاه حیوانات در دانشگاه لیورپول بریتانیا، و دانشگاه چستر بریتانیا می باشد. او در مورد رفتار و هوش حیوانات، تحقیقات دقیقی انجام داده است.


یک باور قدیمی وجود دارد که ماهی ها دارای حافظه ای ۳ ثانیه ای هستند. دکتر لین اسندون در مورد آخرین یافته های خود در مورد حافظه، و شخصیت ماهی ها در اینجا توضیح می دهند:




من همکارانی دارم که نشان داده اند که ماهی طلایی می تواند برای سه سال نه ۳ ثانیه، همه چیز را به یاد داشته باشد. لذا اطلاعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد ماهی ها دارای حافظه ای طولانی مدت هستند. که این امر با میزان طول عمر آنها نیز مرتبط است. لذا ماهی های دارای عمر کوتاه، حافظه های کوتاه مدت دارند. به عنوان مثال، ماهی آبنوس که فقط یک سال عمر می کند، دارای حافظه ای ۲۲ روزه است، زیرا لزومی ندارد که وقتی تنها یک سال زندگی می کنید، حافظه ای ۱۰ ساله داشته باشید.

تحقیقات من نشان می دهد که ماهی ها می توانند از همدیگر چیزهایی یاد بگیرند و در پی آن واکنش های رفتاری خود را تغییر دهند و این نشان می دهد که آنها تنها با مشاهده دیگر ماهی ها و تصمیم گیری هایی بر مبنای این مشاهدات، اطلاعاتی را دریافت می دارند و رفتارهایی از خود نشان می دهند.
یکی از چیزهایی که ماهی ها در آن خوب عمل می کنند، بوییدن است. آزمایش های اخیر نشان داده که آنها می توانند بوی خودشان را تشخیص دهند و در نتیجه می توانند خودشان را تشخیص دهند. خودشناسی پیشرفته ترین فرایند ذهنی است که تنها در دلفین ها و سگها دیده می شود، اما در این دو گونه، این امر با بینایی و شناخت بازتابی با بینایی است. در حالیکه شناخت بازتابی در مورد ماهی ها از طریق بویایی است زیرا ماهی ها در جهان بصری زندگی نمی کنند، آنها برای تشخیص خود از بو استفاده می کنند و این نشان می دهد که می توانند فرآیندهای ذهنی پیشرفته تری داشته باشند.

ماهی ها حساس و باهوش هستند و از همراهی با یگدیگر لذت می برند و خاطرات خوبی دارند. همچنین آن ها با یکدیگر با اصوات فرکانس پایین صحبت می کنند که انسان ها تنها با وسایل ویژه قادر به شنیدن آن ها هستند. دکتر "ترسا برت دی پررا" دانشمند محقق در دانشگاه آکسفورد، انگلستان توضیح می دهد، "ما اکنون متوجه شدیم ماهی ها توانایی بسیاری در یادگیری و بخاطر سپردن دارند و دارای طیف وسیعی از مهارت های شناختی هستند که مردم بسیاری را متعجب خواهند کرد."

fish 6



ماهی ها درد را احساس می کنند


تحقیقات نشان داده است که پیام رسانهای شیمیائی که برای هدایتِ احساس درد در ماهی استفاده می شوند، دقیقاً مانند آنهائی هستند که در پستاندارانی مانند انسان یافت شده اند و همین وظیفه را دارند. این ترکیبات شیمیائی که ماده "پی" و "برادیکینین" نامیده می شوند در ارسال سیگنال از محل جراحت در بالای نخاع به مغز دخالت دارند.
دونالد بروم، پروفسور رفاه حیوانات در دانشگاه کمبریج در بریتانیا اظهار می دارد،"مطالب علمی کاملاً واضح هستند. از نظر آناتومی، روانشناسی و بیولوژی عملاً سیستم درد در ماهی، مانند پرندگان و پستانداران است." با این وجود توانائی احساس درد تنها تعیین کننده حساسیت نیست؛ بعلاوه ماهی فوق العاده باهوش است و توانائی یادگیری، بخاطر سپاری و حل مشکلات را دارد. همچنین ماهی خودآگاه است و از یک شخصیت منحصر برخوردار است.

fish 3



ورزشی بنام ماهیگیری!!!


fish 7هر سال میلیون ها نفر در فعالیت "ورزشی" بنام ماهیگیری و یا صید ماهی که فوق العاده عاری از احساس است، شرکت می کنند و در آن از یک میله و نخ با قلابی در انتهای آن استفاده می شود. طعمه به قلاب وصل می شود و وقتی ماهی می آید تا طعمه را بگیرد، قلاب لب حیوان و دیگر قسمتهای حساس دهانش را که پر از عصب و رگ خونی است پاره می کند.
گاهی قلاب در چشم حیوان فرو می رود و سبب خونریزی و درد بیش از اندازه و حتی کوری حیوان می شود. ماهی در تلاش برای رها شدن، تقلا می کند و به اطراف می کوبد و ماهیگیر باید با شدت او را بکشد تا ماهی را به خشکی بیاورد بنابراین سبب پارگی دردناک بیشتر و عمیقتر می شود. وقتی ماهی بیگناه را به قایق یا ساحل می آورند می گذارند تا خودش بمیرد یا مرتباً با یک چماق چوبی به سرش می کوبند؛ وقتی پوست بعضی از ماهی ها را می کنند هنوز زنده و بهوش هستند.
بعضی از ماهیگیران در تلاش بیهوده برای ظاهراً با محبت بودن، ماهی را دوباره بعد از اینکه صید کردند به آب می اندازند، عملی که به آن "صید و رهاکردن" می گویند با اینحال این حیوانات بخاطر جراحات شدید در دهانشان و خستگی زیاد بخاطر اینکه سعی در فرار داشته اند معمولاً نمی توانند دوام بیاوند و از خونریزی می میرند. مطابق نظر اداره حفاظت محیط زیست نیویورک در آمریکا حتی اگر ماهی قزل آلا ۳۰ ثانیه در معرض هوا قرار بگیرد یعنی مرگ. بعلاوه وقتی انسانها آنها را لمس می کنند سبب می شوند لایه مخاط روی پوست ماهی که آنها را از عفونت های باکتریائی و ویروسی در امان می دارد، تخریب شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماریها در آنها افزایش پیدا می کند. آگر ماهی که برمی گردد زنده بماند دوباره این خطر او را تهدید می کند که اگر دوباره به دام بیافتد تمام این وضعیت را دوباره تجربه می کند.



صنعت صید ماهی و پرورش ماهی

fishing 1


در ایالات متحده به تنهایی، تقریبا ۸٫۴ میلیارد ماهی هر ساله برای غذا کشته می شوند. بیش از ۴۰ درصد از این حیوانات بر روی خشکی یا پرورشگاه های ماهی اقیانوسی پرورش داده می شوند و تا زمانیکه کشته شوند، زندگی کاملا دردناکی را متحمل می شوند.
ماهی ها نیز مثل دیگر حیوانات، ادراک دارند و رنج را حس می کنند. آنها نیز قادرند رنج بکشند و لذا باید از حمایت برخوردار شوند. ما هم اینک در نقطه ای بحرانی هستیم. جمعیت ماهی ها رو به کاهش است که این امر بیشتر به خاطر ماهیگیری بیش از اندازه و تورهای بزرگی است که علاوه بر ماهی ها، دیگر موجودات دریایی را نیز در خود اسیر می کند و در مسیر خود همه چیز را به دام می اندازد، زیرا این تورها، به طور گزینشی عمل نمی کنند. ماهیگیری نیز به صورت صنعتی در آمده است. این حیوانات را به طور فشرده در حوض هایی قرار می دهند، و آنها به عفونت و همه انواع مشکلات، دچار می شوند.

fishing 2


هزاران ماهی همانند دامداری های صنعتی در یک برکۀ کوچک، مخازن بتونی یا قفسهای مشبک بهم فشرده می شوند گاهی اوقات ممکن است تا ۲۵ ماهی بزرگ در یک چهاردیواری به اندازۀ یک وان حمام وجود داشته باشند، که در آنجا آنها باید در آّب کاملا کثیف مملو از مدفوع خودشان شنا کنند و نفس بکشند. این شرایط کریه به معنای عفونت ها و بیماری های انگلی مانند كلومناریس می باشد که دستگاه تنفس ماهی، پوست و بالۀ ماهی را تخریب می کند و سبب مرگ ماهیهای پرورشی می گردد و در میان جمعیت ماهیهای محبوس شده شیوع می یابد.

raising tilapia fish


طرفداران رفتار اخلاقی با حیوانات (پیتا) می گویند به اندازۀ ۴۰ درصد از ماهی های پرورشی قبل از اینکه کشته شوند، می میرند. در نهایت، نزدیک پایان اقامتشان در پرورشگاه آبزیان، ماهی های بیچاره برای چندین روز گرسنگی می کشند. اینکار برای کمتر آلوده شدن آب انجام می گیرد درحالیکه آنها به یک وسیلۀ کشتار منتقل می شوند تا با بی رحمی قتل عام شوند.
ایالت تگزاس بزرگ ترین تولید کنندۀ گربه ماهی پرورشی در آمریکا است. در پاییز سال ۲۰۱۰، سازمان شفقت برای حیوانات، یک سازمان غیر انتفاعی حامی حیوانات مستقر در آمریکا در یک مرکز پرورش ماهی در تگزاس، یک جستجوی مخفی انجام دادند. چیزی که این گروه جستجو یافتند، کاملا شکه کننده بود. در ادامه برخی از جستجوهای اخیر انجام شده توسط گروه شفقت برای حیوانات آورده شده است.

skinned alive


گروه شفقت برای حیوانات از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۰ در یک مرکز کشتار ماهی در "مسکویت" درست شرق دالاس (تگزاس، آمریکا) یک جستجوی مخفی انجام داد. در این مکان، جستجوگران مخفی ما بطور مستند نشان دادند که کارگران پوست ماهی زنده را می کنند، باله ها و دم های آنها را از هم جدا می کنند، پیش از اینکه سر این حیوانات را ببرند درحالیکه آنها هنوز کاملا هوشیار هستند. این ها اعمال فاحشی هست که اگر این نوع درد به یک سگ یا گربه وارد شود، آنها جریمه خواهند شد و در نهایت به زندان خواهند افتاد.

این صحنه ها، یک عمل وحشتناک و بیزار کننده را بر ملا می کند که در آن ماهی ها تقریبا خفه شده، پوستشان کنده می شود و سپس درحالیکه از این شکنجۀ مشقت بار آگاه هستند، اندام هایشان بریده می شود. این حیوانات صلح آمیز بطور آشکار در درد شدیدی بودند و دائما به اطراف کوبیده می شدند و در تقلا بودند تا فرار کنند درحالیکه کارگران وحشیانه با انبردست باله های آنها را جدا می کردند و پوستشان را می کندند. کارگران بطور مکرر گربه ماهی های زنده را با چاقوهای تیز می بریدند و سپس وحشیانه آنها را از وسط نصف می کردند. آنها بدون درنگ به روال عادی سرهای ماهی های زنده را پاره می کردند. قربانیانی که در صف، نفر بعدی بودند که باید کشته می شدند، در سطل ها و سبدها افسرده بودند؛ دهانشان بطور مرتب باز و بسته می شد زیرا بخاطر نبود آب و اکسیژن داشتند خفه می شدند.

فیلم مستند گروه شفقت به حیوانات را در لینک زیر می توانید ببینید:

http://www.mercyforanimals.org/fish/



صید با تورهای بزرگ در کف اقیانوس ها


تهدید بزرگ دیگری که ماهیها را تهدید می کند صید با تورهای بزرگ است. صید به این شیوه بسیار مخرب و وحشیانه است. یکی از کارهائی که انجام می شود صید در اعماق است که از یک شبکه تور نوک تیز استفاده می کند که نزدیک به ۷۰ متر عرض آن است. این شبکه مرگ در طول کف اقیانوس کشیده می شود و هر چیزی را که در مسیرش است داخل خودش ریخته و با خود می کشد.

trawling


کشتی های بزرگی که تورها را در ته یا وسط آب می کشند، یا طناب های بلند و شبکه تورها در دریاها، همگی فن آوری هایی هستند که ماهی نمی تواند با آنها سازگار شود.
ما با سرعت آنقدر زیادی ماهی ها را صید کرده ایم که آنها قدرت تکثیر مجدد ندارند. ما حدود % ۹۰ از ماهی ها را از اقیانوس ها صید کردیم و فقط ۷۰ تا ۹۰ میلیون کوسه گرفته ایم. اگر شما این کوسه را از اکوسیستم حذف کنید، خسارات بسیار جدی به آن اکوسیستم وارد می کنید.

حیوانات و اشیائی که در این تور به دام افتاده اند، چون ساعتها کف اقیانوس کشیده می شوند بهم برخورد کرده و ضربه میزنند و در این سناریوی کابوس مانند می میرند. بسیاری از ماهی ها می میرند و له می شوند و یا با تور مجروح می شوند. وقتی که این حیوانات که از نظر روحی آسیب دیده اند به سطح آب کشیده می شوند تحت عمل مشقت بار فشرده شدن که به "باروتروما" معروف است قرار می گیرند که سبب می شود کیسه هوای ماهی منبسط شود. در نتیجه چشمهای آنها متورم می شود و معده و مری آنها ممکن است با فشار از دهانشان بیرون بیاید. ماهی هائی که طی این عملیات نمرده اند بطور وحشیانه ای کشته می شوند.

همانطور که گفته شد بخاطر خاصیت تورهای صنعتی که بین ماهی ها تبعیض قائل نمی شوند، وقتی این شیوه وحشتناک بکار می رود، دیگر موجودات دریائی نیز مانند خرچنگ، لابستر، دلفین، کوسه، خوک دریائی و لاک پشت نیز صید می شوند. بیشتر این حیوانات از خفگی، جراحت و ضربه روحی می میرند.

Turtle-as-bycatch



طبق نظر "گرین پیس" بین الملل تا کنون تقریباً ۱۰ هزار گونه دریائی بخاطر صید با تور منقرض شده اند.


در مقاله بعدی در این زمینه بیشتر صحبت خواهیم کرد.


www.MercyForAnimals.org/fish
شفقت به حیوانات - Mercy For Animals
www.MercyForAnimals.org
انجمن حفاظتی چوپان دریا- Sea Shepherd
www.SeaShepherd.org
http://www.peta.org/issues/animals-used-for-food/fish-feel-pain.aspx
http://www.sebiology.org/animal/lynne.html
http://www.chester.ac.uk/departments/biological-sciences/staff/lynne-sneddon

ماهیگیری: صنعتی بی رحمانه و مخرب محیط زیست (قسمت دوم)

 

Bad-Fish
پرورش ماهی ها
، فرایندی فوق العاده خشن و دردناک است. ماهی ها را هم مانند گاوها، مرغ ها و خوک ها به شیوه دامداری صنعتی پرورش می دهند و با آنها به زشتی رفتار می کنند. آن ها از ماهی های ماده تخم می گیرند و برای گرفتن نطفه از ماهی های نر، آنها را فشار داده و می دوشند که این شیوه ها فرایندی فوق العاده خشن و دردناک است و عذاب زیادی برای این هم زیستان حیوان حساس به دنبال دارد.

 

 

 

 

injured-fish

پرورشگاه های ماهی
که در خشکی هستند ماهی های تازه به دنیا آمده را در تانک های بتنی نگه می دارند که بیش از ۳۵ متر طول دارند اما اگر پرورشگاه در دریا باشد آنها را در قفس نگه می دارند.
تراکم انبارها شدیداً بالا است بطوریکه ۵۰ هزار تا ۲۷۰ هزار ماهی بسته به نوع گونه آنها در فقط یک تانک نگه داری می شوند؛ با این وجود این حیوانات در طبیعت آزادانه صدها کیلومتر در دریای باز شنا می کنند. این حبس شدید باعث استرس می شود که نتیجه آن حرکات مکرری می شود که اغلب در حیوانات محصور در باغ وحش ها و آزمایشگاه ها دیده می شود. بعلاوه ماهی ها اغلب بخاطر ضربه هائی که از همدیگر و یا از کناره های تانک و قفس ها می خورند، زخمی هستند.

 

 

تغذیه ی کارخانه ای که ماهی پرورش می دهد، کشتاری را در مقیاس گسترده در بر می گیرد. برای پرورش یک ماهی آزاد در یک محل پرورش ماهی، به طور متوسط به ۷۵ ماهی کوچک صید شده از دریا نیاز است. این مقدار ماهی ها به صورت حبه های غذایی در می آیند. لذا با پرورش ماهی در محل های پرورش ماهی آزاد فشار زیادی به اکوسیستم های اقیانوسی وارد می آید. بعلاوه، آنها مقدار زیادی از هورمون و آنتی بیوتیک استفاده می کنند. از آنجا که این ماهی های پرورشی پوستی به رنگ سفید تیره دارد، هیچ کس آنها را نمی خرد. به همین خاطر این افراد در غذای این ماهی ها رنگ می ریزند تا به طور مصنوعی آنها را سفید کنند. لذا حتی رنگ آنها واقعی نیست. این کار بسیار ویرانگر است، هم برای اکوسیستم و هم برای سلامت آن ها.

 Fish collage


وقتی ماهی به اندازه لازم می رسد، قبل از کشته شدنش، بدون هیچ الزام قانونی به بی حس کننده، این موجود حساس درجه بندی و بعد کشته می شود. بنابراین وقتی هنوز به هوش هستند با زنده فریز شدن، یا وصل کردن الکترود به آنها یا خفه کردن آنها با محلول دی اکسید کربن مرگ شدیداً وحشتناک و دردناکی را تحمل می کنند یا بدتر از همه وقتی که هنوز به هوش هستند آبشش های آنها را وحشیانه باز می کنند و اندام های داخلی آنها را بیرون می آورند.


 هیچ گونه قوانینی که از ماهی ها در برابر بی رحمی یا سوء استفاده حمایت کند، وجود ندارند.
دکتر جاناتان بالکومب، رفتار شناس حیوانات می گوید: "ماهی نخورید. وگان بودن را انتخاب کنید.
سازمان شفقت برای حیوانات، به محض دیدن این صحنه ها، اظهار داشت: "در خصوص ماهی ها بدیهی است که عمل دردناکی مانند کندن پوست آن ها، درحالی که آن ها زنده و متوجه هستند، بی رحمانه، غیر انسانی و بدون دلیل است."

 

 

ماهیگیری و تاثیر مخرب آن بر اکوسیستم

در تحقیقی که در مجلۀ علمی طبیعت منتشر شد محققان نتیجه گرفتند که صنعت ماهیگیری به سرعت اکوسیستم های اقیانوسی را نابود می کند، صنعتی که ۹۰ درصد از ذخایر بزرگ ماهی در اقیانوس را تنها در ۵۰ سال گذشته نابود کرده است. در یک نوع از ماهیگیری تجاری با نام "صید ترال"، تورهای عظیم به اندازۀ یک زمین فوتبال در کف اقیانوس کشیده می شوند، نه تنها ماهی ها را بالا می کشند بلکه اشکال دیگر آسیب پذیر حیات دریایی را نیز بالا می کشد.

fishing-2تاثیرات نه تنها کشتن ماهی ها توسط ما هستند بلکه کشتن دیگر زندگی های دریایی نیز هستند. دلفین ها، لاک پشت ها، و سایر موجودات زیبای دریایی نیز متاسفانه قربانیان صنعت تولید غذای دریایی هستند. ماهی هایی که در اقیانوس ها، رودها و جاهای دیگر هستند، به شدت تحت تأثیر میزان زیاد آلودگی و آشغال هایی هستند که انسان ها هر روز به درون این بسترهای آبی می ریزند.
افرادی که ماهی مصرف می کنند مقدار زیادی از مواد سمی موجود در این موجودات را به بدن خود وارد می کنند. ماهی ها در آبی زندگی می کنند که بسیار آلوده است، شما هرگز این آب ها را نمی نوشید، اما ماهی هایی آلوده به باکتری، فلزات سنگین و نفت را به صورت غذا، به بدن تان وارد می کنید. تحقیقات بسیار نشان داده اند که ماهی ها اغلب در بدن خود مقدار زیادی جیوه دارند. مقدار زیاد جیوه، موجود در گوشت این ماهی ها، به بدن افرادی که آنها را مصرف می کنند، وارد می شود و نارسایی های تنفسی و دیگر بیماری ها را موجب می شود. تحقیقات بسیار نشان داده است که زنانی که در دوران بارداری به مصرف ماهی می پردازند، دارای کودکانی کندهوش می شوند.

 

 گزارش پیتا با عنوان "ارزیابی رفاه حیوانات و اثر ماهیگیری و شیلات هندوستان بر محیط زیست"

Fishing
در این گزارش آمده است: صنعت ماهیگیری، موجب نابودی سریع گونه های دریایی از اقیانوس ها می شود، بی آنکه ذره ای به بقای این موجودات یا حتی بشریت در آینده بیندیشد.
ماهیگیری تجاری و شیلات، اثری بسیار منفی بر محیط زیست دارد. ماهیگری تجاری، تنوع زیستی را نابود می کند، چرا که تورهای بزرگی که در مسیر حرکت ماهی ها انداخته می شوند، زیستگاه های مرجانی را نیز از بین می برد. ماهیگیران تجاری آنقدر اکوسیستم دریایی را نابود کرده اند که تعداد برخی از گونه های ماهی بزرگ، نسبت به دهه ۱۹۵۰، ۹۰درصد کاهش داشته اند. بر اساس یک تحقیق، این احتمال هست که به خاطر ماهیگیری بیش از اندازه، کاهش زیستگاه ها، تغییرات اقلیمی و آلودگی، تا سال ۲۰۴۸، اقیانوسها بدون ماهی باشند. پرورش ماهی موجب کاهش شدید اکسیژن در آب ها و آب نهشت ها در مناطق محصور ساحلی شده، و محیط های آبی را به طور مفرطی، عاری از اکسیژن نموده است.
گزارش سال ۲۰۰۵ سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، چنین نتیجه گیری کرد: یک چهارم از گونه های دریایی جهان، به خاطر ماهیگیری افراطی، به شدت رو به کاهش هستند و یا تحت روند احیا می باشند. آنها به خاطر ماهیگیری افراطی به شدت رو به کاهش گذاشته اند. حدود نیمی از این گونه ها کاملاً مورد استثمار قرار می گیرند چراکه آنها را تا آخرین حد توان، مورد صید قرار می دهند.
۸۲ درصد از گونه های دریایی آب های شیرین، آب های سرد، آب های شور، در معرض خطر انقراض هستند، یا آسیب پذیر می باشند.

 

کشتی های ماهیگیری اندازه ای بزرگتر از زمین فوتبال دارند و گاهی ۶ ماه پیاپی برای صید در دریا می مانند. سفر با این کشتی ها به همان اندازه بر محیط زیست اثر ویرانگر دارد که استخراج رو باز از معادن. برآورد شده که این اقدام به نابودی ۱۰ هزار گونه دریایی منجر می شود. تحقیقات علمی نشان می دهد که ماهی هایی که سعی در فرار از تور ماهیگیری دارند، آنقدر اضطراب دارد که ۱۰تا ۳۰ درصد از آنها جان می سپارند و ۷۰ درصد از شاه ماهی ها از بین می روند.

ship

 

ماهی ها به عنوان حیوان خانگی

در مورد نگهداری ماهی ها به عنوان حیوان خانگی چطور؟  دکتر اسندون در این باره می گویند:
"اگر شما بپذیرید که ماهی ها می توانند درد و ترس و اضطراب را حس کنند، باید این را نیز قبول کنید که اگر شما یک ماهی را برای لذت خود به دام اندازید، موجب درد و ترس در آن ماهی می شوید و این ثابت شده است که ماهی ها به شدت اضطراب پذیر هستند و از مرگ، رنج می کشند و رفتارهای بعدی آنها پس از رهایی نیز تحت تأثیر مدت اسارت آنها می باشد. در مورد نگهداری ماهی ها در خانه، فکر می کنم این کار غلط است، و هر حیوانی، در شرایطی نظیر این با محیط هایی تکراری، دچار خستگی و درماندگی می شود و شاید به بیماری نیز مبتلا شود. شما نمی توانید یک سگ را در همین شرایط، با هوای گرفته، بدون هیچ انگیزه ای، نگه دارید، نمی توانید چنین کنید اما برای ماهی ها چنین می کنیم."

Red Cap Lady


یک راه حل ساده وجود دارد

به گفتۀ "ادی گارزا" و گروه "شفقت برای حیوانات،" یک راه حل ساده وجود دارد. ما می خواهیم مردم بدانند که آن ها باید از ماهی ها چشم پوشی کنند و رژیم وگان (کاملا گیاهی) را انتخاب کنند که بهترین راه برای کمک به توقف بی رحمی به حیوانات است. مردم می خواهند بدانند اما در تمام این مدت تا حد زیادی در تاریکی و نا آگاهی نگه داشته شده اند. و ما اینجا هستیم تا به آن ها اجازه دهیم بدانند که راه بهتری وجود دارد. آن ها می توانند برای کمک به سیاره، برای کمک به حیوانات و بهبود سلامتی خودشان رژیم شان را عوض کنند.
گروه "شفقت برای حیوانات" فعالانه آگاهی عمومی را دربارۀ کشتار خشونت آمیز ماهی ها و سایر حیوانات توسط صنعت پرورش حیوانات بالا می برد و همچنین مردم را به اتخاذ رژیم فاقد محصولات حیوانی تشویق می کند.

ماهیگیری: صنعتی بی رحمانه و مخرب محیط زیست (قسمت اول)

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ ظلم به ماهی ها و حفاظت از ماهی ها و دیگر موجودات آبزی لطفا از سایت های زیر دیدن فرمائید:
 

www.MercyForAnimals.org/fish
شفقت به حیوانات - Mercy For Animals
www.MercyForAnimals.org
انجمن حفاظتی چوپان دریا- Sea Shepherd
www.SeaShepherd.org
http://www.peta.org/issues/animals-used-for-food/fish-feel-pain.aspx
http://www.sebiology.org/animal/lynne.html
http://www.chester.ac.uk/departments/biological-sciences/staff/lynne-sneddon

سیاحت در زندگی درونی حیوانات با دکتر جاناتان بالکومب (قسمت سوم)
سیاحت در زندگی درونی حیوانات با دکتر جاناتان بالکومب (قسمت دوم)

سیاحت در زندگی درونی حیوانات با دکتر جاناتان بالکومب (قسمت اول)

 

seafood toxiticy

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پاکسازی طبیعت روستایی تاریخی برز به همت "کانون نواندیشان برز"

مراسم پاکسازی روستای برز از پسماند ،برای سومین سال پیاپی با حضور جمع قابل توجهی از اهالی این روستا برگزار گردید.

این مراسم با حضور بیش از 150 نفر از اهالی  از ساعت 10 صبح روز پس از عید فطر طبق سنت سال های پیش آغاز گردید و تا ساعت 13 ادامه یافت. در ضمن جهت ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست ،کمیته محیط زیست "کانون نو اندیشان"کیسه های زباله و دستکش را بین  گردشگران نیز توزیع نمود.

این برنامه که امسال با حضور مسئولین شهرستان نطنز نیز همراه بود ،هر ساله به همت اهالی برز و برنامه ریزی کمیته محیط زیست کانون نواندیشان برز برگزار می گردد.

در پایان مراسم به رسم یادبود هدایایی به قید قرعه به فعالان محیط زیست اهدا شد و هم چنین جایزه ویژه ای به آقای علی مسگری از اعضای فعال کانون نواندیشان ،به پاس فعالیت های مستمرشان در آبادانی روستا اهدا گردید.

" کانون نواندیشان برز" به عنوان یک سازمان مردم نهاد در سال 1389 با اهداف متعدد تشکیل شد که بخشی  ازاهداف آن آبادانی برز و فرهنگ سازی اهالی روستا و گردشگران برای حفظ  محیط زیست منطقه برزرود می باشد.

"روستای برز "به دلیل گستردگی و پراکندگی اقلیمی ، در میان دیگر روستاهای همجواراز جذابیت خاص و دلنوازی برخوردارمی باشد.

کثرت کوچه ها ، محله های قدیم و جدید مجزا ، معماری محلی ساختمانها ، رنگ خاک زرد معروف به خاک تنور در نماها ، دو محله مجزا با آب و هوای متفاوت در شمال و جنوب، عبور رود خانه معروف برزرود از وسط ده ، وجود قلعه سنگی در نمای ورودی روستا، کوه هیمند سربه فلک کشیده در شمال غربی ، مردمانی با آداب و رسوم بیاد ماندنی از نسلهای کهن ، باغات سرسبز و خوش منظر و عبور جاده اصلی و توریستی به این روستا جلوه ای دیگر بخشیده است.

منبع :خبـرنگـاران نطنـز

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه رسیدگی به تالاب گاوخونی و تامین حق‌آبه آن کم کاری کرده است.

حسن کامران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: زمانی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای توضیح درباره موضوع ریزگردها به مجلس آمد بنده تذکری برای رسیدگی به تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌ رود دادم.

وی گفت: متاسفانه با خشک شدن تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود در اصفهان اکوسیستم این مناطق به هم خورده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید برای تامین حق‌آبه این تالاب و رودخانه کاری کرد، افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تامین حق‌آبه و رسیدگی به وضعیت تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود کم کاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه با خشک شدن تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود کانون گرد و غبار در مرکز کشور ایجاد می‌شود اظهار داشت: زمانی که طوفان در استان اصفهان شدت می‌گیرد گرد و غبار در منطقه ایجاد می‌شود که رانندگی در مسیرهای مختلف شهرها به سختی صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای نجات تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود باید همه دستگاه‌ها به یکدیگر کمک کرده و مشکل این تالاب و رودخانه را حل کنند.

وی اضافه کرد: امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست به وظیفه اصلی خودش در این زمینه عمل کند.

منبع: http://arw.ir/?p=35021-   91/6/11

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:تالاب گاوخونی, سازمان محیط زیست, کم‌کاری, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نجات حیوانات آزمایشگاهی با ریزشبیه سازهای اندام‌های بدن

مغز مصنوعی در ابعادی کوچکتر از یک دانه برنج، قلب در اندازه یک کارت حافظه کوچک و سایر ریزتراشه های اندامی، پروژه ای است که می‌تواند آزمایش نسل جدید داروها در محیطی کاملا مشابه بدن انسان را فراهم کند.

به گزارش ایسنا پروژه تحقیقاتی «تراشه های اندامی برای آزمایش دارو» امکان تحقیقات در یک میکرومحیط از اندام های مختلف بدن انسان را فراهم می کند.

بر خلاف سایر پروژه های طراحی اندام های انسانی بر روی ریز تراشه، در این برنامه، محققان ۱۰ اندام مختلف بدن انسان را طراحی کرده و آنها را به یکدیگر متصل می کنند تا عملکردی مشابه بدن پیدا کنند؛ همچنین برنامه نرم افزاری برای جریان یافتن مایع درون این اندام طراحی خواهد شد.

«جان ویکسوو» سرپرست پروژه تحقیقاتی Tissue Chip for Drug Testing تأکید می کند: توسعه مدل عملکردی از مغز انسان حاوی نورون ها، موانع موجود بین خون، مغز و مایع مغز- نخاعی با استفاده از سلول های کاملا انسانی، یک پیشرفت بنیادی در مطالعه بدن و آزمایش داروهای جدید ایجاد خواهد کرد.

این پروژه در صورت عملی شدن می تواند نوید دهنده خلاصی حیوانات آزمایشگاهی از آزمایش داروهای مختلف باشد.

محققان تأکید می کنند بدن حیوانات آزمایشگاهی از جمله موش، در برابر بیماریهای انسانی عملکرد مشابهی مانند بدن انسان ندارند و به همین دلیل ۳۰ درصد از آزمایشات بالینی داروها بر روی انسان با شکست مواجه می شود.

در این پروژه تحقیقاتی عظیم، محققان موسسه Wyss دانشگاه هاروارد و دانشگاه های کورنل، واندربیت، کالیفرنیا برکلی و جان هاپکینز مشارکت دارند و سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) با همکاری موسسه تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) بودجه ۷۰ میلیون دلاری آن را تأمین می کنند.

منبع: http://arw.ir/?p=32628-  11/6/91

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:اندام‌, حیوانات آزمایشگاهی, شبیه ساز, نجات, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

«سنجابک باغی» در اروپا و «سنجابک جنگلی» در ایران با کاهش شدید جمعیت روبرو شده اند

کشورهایی چون هلند و دانمارک پیش از سایر کشور های اروپای غربی زیگونگی طبیعی و ذات وحشی طبیعت خود را از دست داده اند. آخرین بقایای خرس قهوه ای یافته شده در دانمارک به سه هزار سال پیش بازمی گردد.


جز اراضی ساحلی کشور هلند که تقریبا از هزار سال پیش از بستر دریای شمال با استفاده از ایجاد سد بیرون کشیده شده است، پوشش گیاهی جنوب کشور از قرن ها پیش تغییر اساسی کرده است. افزایش بهره برداری در جامعه ای که روزگاری نبض تجارت جهان را به دست داشت و ناوگانش از دریای ژاپن تا جزایر کارائیب حضور داشتند، پوشش حقیقی جنگلی را نابود ساخته و اکنون تنها لکه هایی آنهم به شکل پارک یادگاری از جنگل های کهن است.
تنها جانورانی در هلند توانایی ماندگاری داشتند که قادر به زیست در پوشش ثانوی و عموما انسان کاشت گیاهی بودند. در کنار روباه و خرگوش، یکی از پستانداران حاضر در مزارع و بیشه زاران هلند، «سنجابک باغی» Eliomys quercinus است. پژوهشگران در سال ۲۰۰۷ پس از مدت ها جستجو تنها موفق به یافتن ۹ سنجابک باغی در دو لکه جنگلی در ایالت «لیمبورگ» شدند و این در حالی است که در سال های پیشین مشاهده این گونه جونده در سطح هلند عادی بود.
پژوهشگران جز تغییر کاربری زیستگاه ها و مزارع هلند، به احتمالی، تغییرات اقلیمی روی داده را به دلیل اختلال در خواب زمستانی، مقصر در کاهش شدید جمعیت سنجابک باغی می دانند.

در کشور ایران گونه ای شبیه، به نام «سنجابک جنگلی» Dryomys nitedula وجود دارد. بنا بر نوشتار کتاب ارزشمند «راهنمای صحرایی پستانداران ایران»، نگاشته «مهندس هوشنگ ضیایی» این گونه در مناطق جنگلی و یا درختزار ها و باغات واقع در زیستگاه های مختلف کشور زندگی می کند. «دکتر اسماعیل اعتماد» از پیشگامان دانش جانورشناسی ایران نیز به وجود این گونه در باغ های «طرشت» تهران (منطقه ای حوالی میدان آزادی پایتخت) اشاره داشته است. در حال حاضر این مجموعه باغ ها به سرعت به دلیل ساخت و ساز رو به قهقرا رفته است. این احتمال وجود دارد که محوطه دانشکده منابع طبیعی کرج، محوطه ای مشجر با ۲۰۰ سال سابقه (عمارت سلیمانیه فتحعلیشاهی)، زیستگاهی جزیره ای و جزء آخرین بقایای باغستان های سرسبز کرج باشد که زیستگاهی مناسب برای این گونه جونده و گونه هایی چون سمور سنگی به شمار رود.

 

 کوشان مهران - منبع :http://vahsh.ir /10/2/1391  
مطالب مشابه
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جشنواره هنر طبيعت
جشنواره هنر محيطي با تاکيد بر هنر بازيافت نهم و دهم شهريور ماه سال جاري در جنگل ابر شاهرود برگزار مي شود.

 

 

انجمن طنين طبيعت تيرگان، جمعيت ديده بان طبيعت و گروه کوهنوري زلان از جمله انجمن هايي هستند که اقدام به برگزاري جشنواره هنر محيطي با تاکيد بر هنر بازيافت در جنگل ابر کرده اند.

فرهنگ سازي در حوزه محيط زيست با استفاده از هنر و ساماندهي گردشگري جنگل ابراز جمله اهدافي است که برگزارکنندگان جشنواره هنر محيطي با تاکيد بر هنر بازيافت آن را دنبال مي کنند.

در اين جشنواره دوستداران محيط زيست نسبت به پاکسازي جنگل ابر اقدام کرده و هنرمندان بر اساس مواد جمع آوري شده، نسبت به خلق آثار هنري اقدام مي کنند.

علاقه مندان به شرکت در اين جشنواره مي توانند از طريق وب سايت اين جشنواره (ENV.TIRGAN.IR) نسبت به حضور در اين جشنواره اعلام آمادگي کنند تا پس از تاييد کميته هنري به اين جشنواره راه يابند.


 
کد خبر :7695   زمان مخابره: 12:49:50 - 7/6/1391
// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پارک ملي
اولین پارک خصوصی خاورمیانه و کشور با اعتبار21 میلیارد ریال در نیشابور به بهره‌برداری رسید.

 

 

مالک و مدیر این پارک در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: پارک طبیعی حیات وحش "چشمه خسرو" نیشابور با وسعت 50 هکتار در فاصله حدود 40 کیلومتری شرق این شهرستان و در مجاورت روستای چشمه خسرو در حاشیه جاده نیشابور به مشهد قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این پارک در فاز اول تعداد 250 حیوان، جانور و پرنده از 23 گونه مانند انواع مارهای زنده سمی، پرندگان شامل کبک، قرقاول، طاووس و انواع طوطی‌ها و برخی حیوانات دیگر از جمله شتر، بز، قوچ، آهو و میش را نگهداری می‌کند.
او گفت: سعی شده تا با راه‌اندازی موزه حیوانات تاکسیدرمی شده و بخش فسیل‌شناسی، بعد علمی و آموزشی این مجموعه را به‌ ویژه برای دانش آموزان و زیست‌شناسان نیز تقویت کند.
وی با بیان اینکه در این مجموعه اتاق قرنطینه حیوانات نیز در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در فاز اول امکان پرورش برخی حیوانات از جمله سگ، مار و موش در این پارک به صورت طبیعی وجود دارد.
به گزارش ایسنا این فعال بخش محیط‌ زیست نیشابور، زیستگاه حیات وحش ویژه پستانداران این پارک را به مساحت 9 هکتار عنوان کرد و افزود: در روزهای تعطیل نیز مردم نیشابور و مسافرانی که به این شهرستان می‌آیند می‌توانند با حضور در فضای دو هکتاری دریاچه مصنوعی این پارک ماهیگیری کنند.
حصاری به دیگر بخش‌های این پارک نظیر دو برج نور، سه آبشار و آب‌نما، برج کبوتر، رستوران و سردخانه اشاره کرد و از امکان اقامت مسافران و گردشگران در 15 سوئیت احداثی در دامنه تپه‌های موجود در این پارک خبر داد.
او خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به اجرای فازهای بعدی توسعه، امکان افزایش مساحت این پارک تا 250 هکتار نیز فراهم است.
وی درباره راه‌اندازی باغ پرندگان نیز گفت: قرار است باغ پرندگان فعلی این پارک که در مرحله آزمایشی است، از 150 متر به دو هکتار افزایش یابد.


 
کد خبر :7696   زمان مخابره: 21:59:0 - 8/6/1391
 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گورخر
مديرکل محيط زيست خراسان رضوي اعلام کرد: با انتقال جنس نر گورخر ايراني به پناهگاه حيات وحش "دشت لاغري" بردسکن اين گونه را مديريت و احيا خواهيم کرد.

 

 

مهندس حميد جلالوندي در حاشيه سفر به بردسکن، با اشاره به ايجاد سايت تکثير و مديريت در خطر انقراض گونه گور خر ايراني در منطقه دشت لاغري بردسکن گفت: مي بايست اين سايت از ابتدا به صورت نر و ماده شکل مي گرفت که بحث زاد و ولد و احيا و رهاسازي آن شکل مي گرفت.
مدير کل محيط زيست استان خراسان رضوي با انتقال يک گور خر ايراني به اين منطقه موافقت کرد و گفت: پيگيري خواهم کرد که اين سايت که سال ها در مهجوريت بوده است با انتقال اين گونه بحث تکثير و پرورش اين گونه در خطر انقراض را در منطقه داشته باشيم.
مهندس جلالوندي در گفت و گو با ايسنا به مشاهده گونه در خطر انقراض يوزپلنگ آسيايي در منطقه دشت لاغري بردسکن اشاره کرد و گفت: با تدابيري که اتخاذ خواهد شد اين گونه را مديريت و حفظ خواهيم کرد.
وي گفت: استان خراسان رضوي در حوزه محيط زيست داراي توانمندي هاي بسيار و داراي ظرفيت هاي قابل توجه اي مي باشد که از جمله دلايل اين توسعه مي توان به ايجاد 5800 واحد صنعتي، بيش از 40 شهرک صنعتي و 43 مناطق تحت مديريت اشاره کرد.
وي افزود: استان خراسان رضوي در حوزه محيط زيست کشور بسيار تاثير گذار و در جايگاه هاي اول تا سوم قرار دارد.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7690
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مجلس

  عضو فراکسيون محيط زيست مجلس گفت: با پيشنهاد رئيس سازمان محيط زيست مبني بر ادغام سازمان هاي محيط زيست و جنگلها و مراتع موافق بوده و به دنبال مسئول پاسخگو در اين رابطه هستيم.

کمال الدين پيرموذن با تأکيد بر اينکه هر ادغامي که انجام مي شود به کار کارشناسي نياز دارد، اظهار داشت: در هر حال، ادغام سازمان محيط زيست و سازمان جنگلها نيز نيازمند اقدام کارشناسي است چرا که موضوعي حساس است و دغدغه مسئولان خواهد بود.
عضو فراکسيون محيط زيست مجلس در ادامه با اشاره به استقبال از ادغام اين دو سازمان با يکديگر خاطرنشان کرد: اگر بتوانيم در مجلس به حد کافي جوابگو باشيم اين موضوع را از دولت استعلام مي کنيم، لذا با پيشنهاد اين ادغام موافق هستيم اما نه ادغامي صورت بگيرد که کارساز نباشد.
وي در گفتگو با مهر تصريح کرد: موضوع ادغام دو سازمان محيط زيست و جنگلها و مراتع را هم در فراکسيون محيط زيست و هم در کميسيون کشاورزي مطرح خواهيم کرد.
محمد جواد محمدي زاده رئيس سازمان محيط زيست چندين بار ضمن درخواست مجدد از مجلس براي ادغام با سازمان جنگلها و مراتع تأکيد کرد که در حال حاضر از 186 کشور دنيا که داراي سازمان جنگلها و محيط زيست هستند 136 کشور ساختار يکساني دارند اما در کشور ما با وجود موازي کاريهاي بسياري که در اين بخش اتفاق مي افتد همچنان بر جدا بودن اين ساختارها اصرار مي شود.

 

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7693
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محيط بان
محیط بانان در زمان استخدام کارمند دولت به شمار می روند، ولی به دلیل نوع کارشان وضعیتی مانند ماموران نیروی انتظامی دارند، اما هنگام درگیری های مسلحانه با شکارچیان غیرمجاز قوانین کارمندی در مورد آنها اعمال می شود.

 

خوشنام‌وند محیط بانی که در غرب کشور مشغول به حفاظت از طبیعت است در باره قوانینی که در حوزه محیط زیست وجود دارد می‌گوید: در باره این‌که محیط بانی در درگیری با شکارچیان غیر مجاز کشته شود قانون شفافی وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: یک خلأ قانونی وجود دارد و آن هم عدم توجیه قضات مخصوص پرونده‌های زیست محیطی است. اگر قضات و دادستان‌ها در برابر وظایف و اقدامان محیط بان‌ها توجیه باشند 90درصد مشکلات محیط بان‌ها در حوزه قضایی حل می‌شود.
این محیط بان در ادامه به خبرنگار فارس اظهار می‌دارد: بعضی از قضات فکر می‌کنند که ما به نیت کشتن شکارچیان غیرمجاز می‌رویم در صورتی که نیت ما حفظ محیط زیست است. من پشت سنگ هستم و شکارچی در روبرو، من فقط حق تیراندازی به پایین تنه او را دارم اما شکارچی‌غیر مجاز قلب و سر من را نشانه گرفته است. شرایط دشت، کوه و صحرا متفاوت است ولی در قانون هم این شرایط مدنظر گرفته نمی‌شود.
خوشنام‌وند ادامه می‌دهد: اسلحه‌ای که در اختیار ما است صرفا برای ترساندن شکارچیان است اما آنها با بهترین اسلحه‌ها در شرایط خاص ما را نشانه می‌گیرند. متاسفانه اسلحه‌هایی که در اختیار ما است همه قدیمی و فرسوده است.
تصویب لایحه برای حمایت از محیط بان‌ها در مجلس
دبیر اول کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در باره قوانین موجود در حوزه محیط بانی می‌گوید: محیط بان‌ها ضابطان رسمی دادگستری محسوب می‌شوند و در محل خدمت خودشان هر نوع درگیری داشته باشند در صورت بروز مشکل همانند ماموران انتظامی با آنها برخورد می‌شود.
میرهادی قره سیدرومیانی می‌افزاید: برای بررسی پرونده محیط بان‌ها در دادگاه‌ها باید یک حمایت ویژه شود تا مراحل بررسی پرونده‌ آنها سریع‌تر انجام شود.
وی در باره استفاده محبط بان‌ها از سلاح در محل خدمتشان می‌گوید: محیط بان‌ها مانند سایر نیروهای نظامی مراحل آموزش استفاده از سلاح و تیراندازی را طی می‌کنند و سپس به آنها مجوز استفاده از سلاح داده می‌شود.
بررسی فوق‌العاده پرونده محیط بان‌ها در دادگاه‌ها
وی می‌افزاید: به پرونده محیط بان‌ها در دادسرا‌ها باید به صورت فوق‌العاده رسیدگی شود زیرا اگر معطل بماند به یک آفت تبدیل می‌شود.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه می‌کند: این آمادگی را داریم که با تصویب یک لایحه در مجلس به پرونده محیط بان‌ها در دادگاه‌ها به صورت فوق‌العاده رسیدگی شود.
بر این اساس حمایت‌‌های خاص از محیط بان‌ها و اصلاح قوانین قضایی در این زمینه دارای اهمیت است. محیط بان‌ درحالی اسلحه در اختیار دارد که فقط در زمان خطر مرگ می‌تواند از آن استفاده کند. به دلیل موقعیت شغلی که محیط‌ بان دارد نباید به خاطر حفظ محیط زیست و یا یک حیوان جان یک انسان به خطر افتد و پس از آن به دلیل نقایصی که در قانون وجود دارد از آن حمایتی نشود.
طبق اخباری که تا کنون منتشر شده بیش از 10 محیط بان به دلیل درگیری با شکارچیان غیر مجاز در مناطق مختلف در زندان به سر می‌برند و همچنین یک محیط بان نیز به دلیل درگیری با تعدادی شکارچی غیر مجاز دیگر و کشته شدن یک شکارچی باید قصاص شود.
این اتفاقات در حالی رخ داده است که قانونی برای حمایت از محیط بان وجود ندارد، در حالی که وی از محیط زیست کشورمان در حال پاسداری است تا گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی در معرض خطر و انقراض قرار نگیرد، اما جان خودش در معرض خطر قرار دارد.

 

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7694
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نقش و نگارها و خصوصیات ظاهری نهنگ های گوژپشت نست به سایر نهنگ ها بسیار متفاوت است، بدن بسیار قوی و بال های طویل دارد این نهنگ ها فاقد دندان حقیقی بوده و در عوض صفحات دندانی به نام بالن دارند که در نهنگ های گوژپشت تعداد این صفحات ۲۷۰ تا ۴۰۰ صفحه است.

نهنگ های بالع ۱۱ تا ۱۷ متر طول و حداقل ۴۰ تن وزن دارند و معمولاً ماده ها یک تا یک ونیم متر نسبت به نرها طویل ترند.

محمدی کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نهنگ های گوژپشت در آبهای نزدیک به ساحل مناطق جاده ای تا گرمسیر تمام اقیانوسهای جهان پراکنده اند و اغلب در سواحلی که انسانها بسر می برند دیده می شوند.

گفتنی است، این گونه نهنگ در مسیر مهاجرت عمدتاً از مناطق گرمسیر به مناطق نیمه حاره ای؟ مهاجرت کرده و حتی تا نزدیک مناطق یخ زده نیمکره شمالی و جنوبی نیز بدنبال غذا سفر می کنند.

از لحاظ طبقه بندی زیستی نهنگ گوژپشت آب بازان پستانداران دریایی، زیر راسته نهنگهای بی دندان است.

براساس این گزارش، از جمله عوامل تهدیدکننده این جانداران می توان به برخورد با شناورها، بلع زباله های پلاستیکی نظیر تور و طنابهای ماهیگیری، طناب کشتی ها، پاکتهای پلاستیکی صیدضمغی، بویژه در صید به روش تورهای گوشگیر و پرساین؟، صداهای ناشی از فعالیتهای نظامی، آلودگی های شیمیایی و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

این گزارش می افزاید: تمامی گونه های پستانداران دریایی موجود در خلیج فارس و دریای عمان اعم از نهنگ ها و دلفین ها به عنوان گونه های تحت حمایت محسوب شده و به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده اند و به منظور ادامه حیات به طور جدی نیازمند کمک می باشند.

http://arw.ir/?p=32333

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:زباله, نهنگ, پلاستیکی, گوژپشت, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پیام بحران خشکسالی در آمریکا برای ما در ایران!

 

 

     تازه‌ترین نقشه‌های وضعیت خشکسالی در ایالات متحده آمریکا که توسط مرکز پایش خشکسالی آن کشور – US Drought Monitor - در بیست و یکم اوت (31 مرداد) 2012 منتشر شده است، نشان می‌دهد که ممکن است شدت رخداد خشکسالی، چنان شتاب گرفته و کارمایه‌های تولیدی آن کشور در بخش کشاورزی را به نحوی متأثر کند که ابعاد فاجعه و خسارت به مراتب بزرگ‌تر از خشکسالی مشهور و 4 ساله آمریکا در آغازین سال‌های شروع هزاره‌ی سوم – بین سال‌های 2000 تا 2004 - شود. وضعیت به گونه‌ای است که فقط چیزی در حدود 10 درصد از خاک ایالات متحده آمریکا در سال 2012 از ریزش‌های آسمانی نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و از اثرات خشکسالی متأثر نشده ‌است. حتا در ایالت همواره پرآب شمالی، یعنی آلاسکا هم، آثار خشکسالی بر منابع آب و خاک یک سوم از این سرزمین پهناور اثر گذاشته است. بدترین وضعیت را البته در این میان، ایالت‌های مرکزی و شرقی آمریکا، به ویژه ایلینویز، آیووا، میسوری، ایندیانا، آرکانزاس، کانزاس و نبراسکا دارند که حدود 50 تا 90 درصد از وسعت‌شان، دچار شدیدترین نوع خشکسالی شده و میزان ریزش‌های آسمانی‌شان به نسبت میانگین دراز مدت منطقه، تا 80 درصد کاهش یافته است؛ رخدادی که کاهش معنی‌دار محصولات زراعی و متعاقب آن، افزایش قیمت جهانی این اقلام زراعی، به ویژه ذرت و گندم را در پی داشته است.

    حتا به منظور صرفه‌جویی بیشتر و مقابله با کمبود شدید منابع آب، بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های بلندپروازانه آمریکا در گردشکده مشهور این کشور – لاس وگاس - متوقف شده؛ واقعیتی که کاهش رونق ساخت و ساز و قیمت مسکن و زمین در آن نواحی را در پی داشته است. به ویژه آن که یکی از بالاترین نرخ‌های اُفت سطح آب زیرزمینی و نشست زمین، اینک از آن منطقه و نواحی مجاورش در کالیفرنیا گزارش می‌شود.
    پرسش اصلی این است که چرا آمریکا با استناد به قدرت فناوری خیره‌کننده خود و با استفاده از تکنیکی به نام بارورسازی ابرها، نتوانسته است این بحران را مهار کند؟ همچنین، چرا دولت مقتدر و مغرور مرکزی قادر نیست از روش‌های تغییردهنده‌ی اقلیم چون هارپ به نفع خود سود جوید؟ در عوض با برگزاری و تقویت چندین نوع از اتاق‌های فکر و جلب نظر تصمیم‌سازان داخلی و مردم محلی، می‌کوشد تا با تبیین روش‌های غیرسازه‌ای و اعمال مدیریت بر مصرف درست و اصولی آب، ابعاد نگران‌کننده‌ی این بحران را به کمینه برساند.
    شگفت‌آور آن که به رغم آشکار شدن چنین ناتوانی مهمی در ساختار اجرایی بدنه دولت آمریکا برای مهار غول خشکسالی و کاهش اثرات سؤ جریان بیابان‌زایی، همچنان پیام‌ها و مصاحبه‌هایی از مقامات تصمیم‌گیر کشورمان منتشر می‌شود که صراحتاً وضعیت خشکسالی چندساله در جنوب خوزستان و دیگر نواحی جنوبی کشور را دسیسه غرب به رهبری آمریکا برای ربایش ابرهای باران‌زا عنوان می‌کنند. و از سوی دیگر، می‌خواهند تا مجدداً با استفاده از بارورسازی ابرها، مشکل دریاچه ارومیه را حل کنند! درصورتی که به رغم ادعاهای وزارت نیرو مبنی بر ورود 2 میلیارد مترمکعب آب به محوطه دریاچه در سال جاری و افزایش 15 درصدی میانگین ریزش‌های آسمانی در اثر بارورسازی ابرها، تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابعاد خشکسالی در دریاچه ارومیه در 25 مرداد 1391 به مراتب فاجعه‌بارتر از سال‌های پیش از آن در چنین روزی بوده است، به نحوی که برای نخستین بار، ماهیت جزیره‌های دریاچه ارومیه کاملاً از میان رفته و به یکدیگر متصل شده‌اند .
    امید که پیام و زنهار بحران خشکسالی در آمریکا را به درستی درک کرده و باور کنیم، برای مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی، بهترین کار مدیرت تقاضا بر بنیاد آموزه مدیریت به هم پیوسته منابع آب به تفکیک حوضه‌های آبخیز کلان کشور است و بدترین کار، متهم کردن آسمان به کم کاری! یا کشورهای غربی به دزدی ابر و عوض کردن مسیر باد غالب است.

 بازتاب این یادداشت در:
روزنامه اعتماد
تابناک

منبع: http://darvish100.blogfa.com/post-2230.aspx

 نوشته شده در  یکشنبه 5 شهریور1391ساعت 0:50  توسط محمد درویش 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:خشکسالی, آمریکا, لاس وگاس, آلاسکا, دریاچه ارومیه, بارورسازی ابرها, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کانگورو
تنها کانگوروی قاچاق شده به ایران در باغ وحش تهران مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

 

 

هفته پیش یک قاچاقچی حیوانات، یک رأس کانگورو را از مرزهای شرقی کشور وارد استان سیستان و بلوچستان و پس از آن خراسان جنوبی کرد که توسط نیروی انتظامی شهرستان نهبندان دستگیر و این حیوان نیز توقیف شد.

به گفته حسینی؛ رئیس اداره محیط زیست نهبندان برای قاچاقچی کانگورو، پرونده قضایی تشکیل شده است و خود کانگورو نیز در اختیار محیط زیست قرار دارد.
طبق قانون، حمل و نگهداری این گونه جانوران علاوه بر جریمه نقدی حکم حبس از 6 ماه تا یک سال را در پی دارد.
زیستگاه اصلی کانگورو «استرالیا» است و هیچ گونه‌ای از آن حتی در باغ‌وحش‌های کشور هم وجود ندارد. کانگوروی قاچاق‌شده به ایران 3 سال دارد و به گفته ایرج جهانگیر؛ مدیر عامل پارک ارم تهران قرار است به زودی به باغ وحش ارم منتقل شود.

جهانگیر به خبرنگار فارس می‌گوید: ظاهراً این کانگورو از جنس نر است و پس از اینکه به تهران منتقل شود حتماً در قرنطینه قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که حامل هیچ نوع بیماری نیست.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کانگورویی در حال حاضر در ایران زندگی نمی‌کند، ادامه می‌دهد: پس از انجام تست‌ها و بررسی‌های لازم حتماً جفتی برای آن از سایر کشورها خریداری خواهیم کرد تا تنها نباشد.

به گفته مدیر عامل پارک ارم احتمالاً از روسیه جفت این کانگورو تهیه می شود.

جهانگیر تصریح می‌کند که پس از پایان دوره قرنطینه، این کانگورو در خانه شیشه‌ای در باغ وحش ارم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7681
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آتش سوزي 3
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري دامغان، از مهار آتش سوزي مراتع روستاي آستانه اين شهرستان خبر داد.

 

 

حسين شوکتي نيا، امروز اول شهريورماه با اعلام اين خبر افزود: در پي دريافت گزارشي مبني بر وقوع آتش سوزي در مراتع تابستانه روستاي آستانه شهرستان دامغان جمعي از عوامل يگان حفاظت و کارکنان اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان دامغان و شهر ديباج همراه با تجهيزات و امکانات مهار آتش به محل حادثه اعزام شدند.
به گزارش ايسنا وي با بيان اينکه اين آتش سوزي از سوي عوامل ناشناس به وقوع پيوسته است اظهار کرد: اين آتش سوزي با حضور به موقع ماموران يگان حفاظت و کارکنان اداره منابع طبيعي و آبخيزداري دامغان و ديباج و دامداران روستاي آستانه مهار و خاموش شد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري دامغان گفت: 38 هکتار از مراتع تابستانه روستاي آستانه دامغان در اين حادثه دچار حريق شد و 80 درخت از نوع ارس از بين رفت.
شوکتي نيا بيان کرد: ميزان خسارت وارده در پي وقوع اين آتش سوزي و شناسايي عوامل آن از سوي کارشناسان اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان دامغان در دست بررسي است.
وي از شهروندان خواست وقوع هرگونه آتش سوزي و تخريب مراتع را با تلفن 09696 ستاد خبري يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان و يا اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان اطلاع دهند.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7683
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

     هفته‌ی گذشته در خبرها آمده بود که معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور - اصغر محمّدی فاضل – هشدار داده‌اند که در صورت ادامه روند کنونی، نابودی تالاب گاوخونی حتمی است. خبری که شگفتی بسیاری از فعالان و کارشناسان این حوزه را برانگیخت! نه به این دلیل که تالاب گاوخونی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های حفظ پایداری بوم‌شناختی در ایران مرکزی است؛ و نه به آن دلیل که متراکم‌ترین و متنوع‌ترین غلظت زیگونگی حیات در مناطق بیابانی کشور مدیون حضور گاوخونی بوده است؛ و نیز نه به آن دلیل که علت تداوم معیشت مردم در خاور استان اصفهان و سکونتگاه باستانی و مهم ورزنه، وجود گاوخونی بوده است و حتا نه به آن دلیل که چگونه است، تالابی به این مهمی که در کنوانسیون بین‌المللی رامسر هم به عنوان یکی از 24 تالاب اصلی کشور ثبت جهانی شده است، بدون آن که به سیاهه‌ی مونترو (فهرست تالاب‌های در معرض خطر) وارد شود، به یکباره خبر از نابودی کاملش منتشر می‌شود!! پس مراجع نظارتی در آن کنوانسیون معتبر بین‌المللی کجا هستند؟

    بله، هر چند که تمامی 4 مورد یادشده فوق، دریافت‌هایی بسیار مهم هستند، اما نگارنده بر این باور است که خبر دکتر فاضل، از جنبه‌ی دیگری حایز شگفتی بیشتر در محافل تخصصی این حوزه را فراهم آورد و آن جنبه این است که اینک همه در مواجهه با این خبر می‌پرسند: مگر تالاب گاوخونی‌ای هم هنوز در کشور وجود داشته که اینک نگران نابودی کامل آن باشیم؟

    مگر یادمان رفت، در بیست و پنجمین روز از اردیبهشت سال 1390، مسعود باقرزاده کریمی، مشهورترین کارشناس حوزه تالاب که از قضا مشاور عالی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم هست، در گفتگو با رسانه‌ها صراحتاً اعتراف کرد که "گاوخونی خشک شد و برنامه‌ای هم برای نجات آن وجود ندارد !"

    و مگر در سال‌های 1387 تا 90 هم همین خبر هر ساله توسط مراجع رسمی و رسانه‌ها و دوستداران رسمی به اشکال مختلف اعلام نمی‌شد؟

    حقیقت این است که این میت، مدت‌هاست که مرده است و دیگر لازم نیست هر سال دوباره برایش مجلس ختم و شب سوم و هفتم و چهلم بگیریم. همان برپاداشتن سالگردی آبرومندانه کافی است! نیست؟

     و در این مراسم سوگواری سالانه بیاییم از دلیل یا دلایل مرگ این نگین فیروزه‌ای بی‌بدیل مرکز ایران سخن بگوییم. این که چرا سال‌ها در برابر دزدی آشکار حق آبه‌ی گاوخونی سکوت کردیم؟ چرا آن هنگام که مجوز احداث تونل‌های شماره یک و دو و سه کوهرنگ را صادر کرده و عملاً حجم سالانه‌ی ‌آورد زاینده رود را به حدود دوبرابر افزایش دادیم، کسی نگفت که باید بخشی از این آب بادآورده! به گاوخونی اختصاص یابد؟ اصلاً چرا آن زمان که آورد زاینده‌رود فقط 800 میلیون متر مکعب در سال بود، روزگار گاوخونی بهتر از امروزی است که آوردش به حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است؟ چرا با افتخار سخن از افزایش تولید کشاورزی و اشتغال‌زایی در بخش صنعت کرده و اعلام داشتیم که اصفهان آبروداری کرده و یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور در طول چند دهه‌ی اخیر بوده است؛ امّا نگفتیم که این همه افتخار و آبرو به بهای چه بی‌آبرویی‌ بزرگتری بدست آمده است؟

    حال اگر شرق اصفهان شاهد پیدایش یک کانون جدید فرسایش بادی به مساحتی حدود تهران بزرگ شده است؛ اگر ظرفیت گرمایی ویژه منطقه کاهش یافته و تفاوت دمای شب و روز آشکارا چنان افزایش یافته که نیازهای آبی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه هم افزایش یافته است و اگر موجی بزرگ از مهاجرت‌های انسانی از خاور به سمت مرکز اصفهان رخداده است؛ این باید درس عبرتی بزرگ برای همه‌ی ما باشد تا اجازه ندهیم به بهانه‌ی تأمین نیازهای کوتاه مدت اقتصادی، یک سرزمین دچار ورشکستگی بوم‌شناختی (اکولوژیکی) شود. زیرا اگر هر نوع ورشکستگی را بتوان جبران کرد، بی‌شک ترمیم ورشکستگی بوم‌شناختی در انتهای آن سیاهه‌ی قابل ترمیم‌ها قرار دارد.

    آری ... گاوخونی رفت و مرد از بس که ندیدیمش و یادمان رفت که وقتی رفت، مرگ به دیار زنده رود سلام داد! نداد؟

 

انعکاس در:

خبر آنلاین

پارسیس پرس

آخرین اخبار روز

مرکز خبر و اطلاعات ایرانیان

تبییان نیوز

منبع: http://darvish100.blogfa.com/post-2231.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مرتع
مديرکل محيط زيست استان اردبيل گفت:‌ گرايش به سمت پرورش دام‌هاي سنگين سبب مي‌شود تا تخريب مراتع به حداقل رسيده و فرسايش خاک و منابع ارزشمند زير‌زميني کاهش يابد.

 

علي حميدي در کارگروه اقتصادي اردبيل اظهار داشت: يکي از مشکلات عمده ما در توسعه دامداري‌ها کشت علوفه و واردات اين محصول است که سبب شده است بسياري از دامداري‌هاي ما با مشکلاتي روبرو بوده و نتوانند روي پاي خود بايستند.
وي خاطرنشان کرد:‌ به جاي کشت صيفي‌جات بايد کشت علوفه را در مناطق مختلف استان ترويج دهيم تا دامداري‌هاي ما با مشکل تامين علوفه و نهاده‌هاي اوليه مواجه نشوند.
به گزارش ايسنا مديرکل محيط زيست استان اردبيل يادآور شد: به جاي گرايش به پرورش دام کوچک و سبک که از لحاظ شير‌دهي و بهره‌وري گوشتي تاثيري در توليدات ما ندارد ما بايد همانند کشور ترکيه به سمت دامداري‌هاي صنعتي با دام‌هاي سنگين حرکت کنيم چرا که تخريب صورت گرفته در عرصه‌هاي طبيعي نيز در پرورش دام‌هاي سنگين کمتر خواهد بود.
حميدي يکي از مشکلات اساسي در تخريب مراتع و فرسايش خاک را ورود بي‌رويه دام‌هاي سبک و نبود تعادل در اين عرصه‌ها اعلام کرد و گفت: از اين جهت دامداري روستايي با دام‌هاي سنگين مورد توصيه بسياري از علاقه مندان به اين حوزه است که انتظار مي‌رود مسئولان امر نيز در اين راستا گام بردارند.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7685
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

ممکن است « کوه های یخ » یا « توده یخ های شناور » برای ما چیز جالبی به نظر آیند ، ولی همین ها چون در مسیر کشتی های اقیانوس پیما قرار بگیرند ، خطر بسیار بزرگی را متوجه آنها می سازند .

یکی از بزرگترین فاجعه های دریایی ، هنگامی رخ داد که کشتی « تیتانیک » در شب چهاردهم آوریل ، به سال 1912 ، به توده ای از یخ های شناور برخورد کرد .در این فاجعه ، 1513 تن جان خود را از دست دادند .


 

 

 

 

 

 کوه یخ تکه ای جدا شده از یخچال است . وقتی ( که خود شبیه به رودخانه ای از یخ است ) از دره ها به سوی دریا سرازیر می شود ، ناگهان تکه ای از آن جدا شده و شناکنان در دریا به راه می افتد.

 

 

 

 

 

برخی از یخچال ها هرگز به دریا نمی رسند . بلکه در دره های گود و پر شیبی به نام « آبدره » جای می گیرند . آنگاه کوه یخ از این آبدره ( که چون خلیج تنگ و باریکی است ) به سوی اقیانوس رهسپار می شود.

 

 

 

 

 

کوه های یخ یا یخ های شناور از لحاظ اندازه بسیار متفاوتند . توده های کوچکی به عرض 6 تا 9 متر را دریانوردان معمولا به نام گردونه می خوانند . البته توده های یخ که صد ها متر بزرگی دارند ، نیز بسیارند . گاهی هم توده های غول پیکری به عرض 800 متر یافت می شوند.

 

 

 

 

 

یخی که در یک توده یخ شناور وجود دارد ، 0.89 آب دریا سنگینی دارد . از این رو فقط 0.12 آن از سطح آب بالاتر قرار می گیرد و بقیه اش زیر آب مانده و به چشم ما نمی آید.

بنابراین ، توده یخی که 48 متر آن بیرون آب است ، پیکری به عمق 400 متر نیز در زیر آب دارد.

 

 

 

 

 

یخ های شناور بقدری بزرگند که اندازه ی بزرگی آنها تقریبا باور نکردنی است . آیا می دانید که وزن برخی از آنها به 200 میلیون تن می رسد ؟!

 

 

 

 

 

چون بیشتر حجم یخ های شناور در زیر آب قرار دارد ، از اینرو وزش بادها در آنها بی تاثیر است . در عوض ، جریان آب اقیانوس است که آنها را در روی آب ، شناور می سازد.

 

 

 

 

 

بالاخره ، بیشتر یخ های شناور به نواحی گرمتر که در زیر آبهای دریاست ، رسیده در آنجا ذوب می شوند. تعداد بسیار کمی از آنها حتی پس از برخورد با گلف استریم ، در شرق نیوفانلند ، همچنان باقی می مانند که آفتی بزرگ برای کشتی ها هستند .

از این رو پاسداران سواحل امریکا گروه گشتی خود را به جست جوی آنها می گمارند تا به کشتی ها اطلاعات لازم را در این زمینه بدهند.

 

 

 

http://l4.blogfa.com/post-60.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
اقیانوس ها هنوز از بسیاری جهات به صورت معمایی بزرگ برای ما باقی مانده اند.

ما حتی نمی دانیم عمر اقیانوس ها چقدر است. اما گویا این مسلم است که در مراحل نخستین تکامل زمین ، هیچ اقیانوسی وجود نداشت.

امروزه در عمق اقیانوس ها کاوش می کند تا چیزهای بیشتری درباره شان بفهمد.

کف اقیانوس را در عمق سه هزار و ششصد متری ، گلی نرم و لجن مانند، به رنگ زنگاری ، پوشانده است . این گل از اسکلتهای آهنگین حیوانات ریز دریایی به وجود آمده .

کف قسمت های گود و تاریک دریا ، یعنی در عمق 5/6 کیلومتری ، به وسیله ی لجنی نرم و زنگاری به نام رس قرمز پوشیده است.

این لجن از اجزای خرد اسکلت حیوانات ، پوشش گیاهان ریز و از خاکستر های آتشفشانی درست شده است.

اندازه گیری عمق اقیانوس ها به وسیله ی فرستادن امواج صوتی و انعکاس آنها صورت می گیرند. آنگاه زمان رفت و برگشت آنها را اندازه گیری کرده ، تقسیم بر دو می کنند و عمق اقیانوس را بدین طریق به دست می آورند.

بر پایه ی این اندازه گیری ما به نتایج خوبی در تعیین حد متوسط عمق اقیانوس ها و همچنین گودترین نقطه ی هر اقیانوسی رسیده ایم:

1-اقیانوسی که بطور متوسط از همه گودتر است اقیانوس آرام است.

2-اقیانوس هند از لحاظ گودی در درجه ی دوم است . چون گودی میانه ی آن 3900 متر است.

3-درمرحله ی سوم ، اقیانوس اطلس قرار دارد که بطور میانگین 3865

متر گودی دارد.

در کم عمقی ، دریای بالتیک را مثال می زنیم که تنها 540 متر گود است.

بالتيك

گودترین نقطه ای که تاکنون شناخته شده واقع در اقیانوس آرام نزدیک جزایر گوام است که 10620 متر عمق دارد.

گوام

در اقیانوس اطلس کنار « پورتوریکو » جاییست که 9075 متر عمق دارد و در میان گودترین نقاط دنیا دومین جا به شمار می آید.

اما خلیج « هودسن » که از بسیاری دریاها بزرگتر است ، گودترین جایش فقط به 200 متر عمق می رسد.

http://l4.blogfa.com/post-60.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

درختان مانند همه ی موجودات زنده برای رشد خود نیاز به غذا دارند.

 

 

درخت از کجا مواد غذایی را می گیرد؟

 

 

درخت آب و مواد معدنی را از خاک ، و گاز کربنیک را از هوا می گیرد.

 

 

سبزینه ی برگ درختان انرژی لازم را از نور خورشید گرفته ، با آن مواد قندی ، نشاسته ای و سلولز می سازد.

بنابراین ، درختان برای ادامه ی حیات و رشد به یک سلسله اعمال شیمیایی دست می زنند.

 

 

میان پوست درخت و چوب آن یک دسته سلول های ظریف و زنده فاصله قرار دارد که به نام کام بیوم یا « لایه ی زاینده » خوانده می شود. همینکه سلول های جدیدی در این ناحیه بوجود می آید، آنها که در طرف چوبی کام بیوم هستند، به چوب درخت تبدیل می شوند . اما سلول هایی که در طرف دیگر کام بیوم هستند، پس از رشد به پوست درخت تبدیل می شوند.

 

 

بدین طریق ، هر چه از عمر درخت بیشتر بگذرد بر قطر آن نیز افزوده می گردد.

 

 

قطر قسمت چوبی درخت دائماً رشد می کند. ولی رشد پوست آن هرگز دائمی نمی باشد. غالبا پوست خارجی درخت ترک برداشته می میرد و از بدنه ی درخت فرو می ریزد.

 

 

همانگونه که بر قطر درخت افزوده می شود ، قد آن نیز بلند تر می گردد.

 

 

در انتهای هر شاخه گروهی سلول زنده وجود دارد. در دوره ی رشد درخت ، این سلول ها پیوسته تقسیم شده سلول های بیشماری را به وجود می آورند. سلول های جدید نیز بزرگ می شوند و برگ ، ساقه و شاخه های تازه ای را در گیاه پدید می آورند . و بدینگونه است که بر طول شاخه ها افزوده می شود.

 

 

پس از مدتی ، سلول های انتهای شاخه فعالیت کمتری پیدا می کنند و رشد شاخه را به کندی می اندازند.

 

 

سپس سلول های جدید محکم شده ، تشکیل جوانه می دهند . این جوانه ها را می توان در زمستان به خوبی بر روی درختان مشاهده کرد.

 

 

در بهار، پوسته ی خارجی این جوانه ها فرو می ریزد و شاخه دو مرتبه شروع به رشد می کند.

 

 

بدینگونه است که لایه های کام بیوم و همچنین سلول های فعال در انتهای شاخه ها ، سال به سال درختان را بلندتر و قطورتر می نمایند.

در برش عرضی یک درخت ، نقاط تیره و روشنی درچوب دیده می شود که به طور یک در میان قرار گرفته اند . این اختلاف رنگ ، بستگی به اختلاف اندازه ی سلول های سازنده ، چوب دارد:

 

 

قسمت روشن تر دارای سلول های بزرگ تری هستند که البته آنها در بهار و یا اوایل تابستان بوجود آمده اند.

 

 

قسمت های باریک و تیره رنگ از سلول های کوچکی اند که فشرده بهم بوده و در آخر تابستان تولید شده اند.

خلاصه ، این نقاط تیره و روشن نشان دهنده ی مقدار رشد چوب در سال است. پس اگر این قسمت ها را بشماریم ، می توانیم عمر درخت را معین کنیم.

http://l4.blogfa.com/post-53.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

در فصل تابستان رنگ تمام درختان سبز است.

اگر چه رنگ سبز گاهی روشن است و گاهی تیره ، ولی گویی خداوند تمام برگ ها را طبیعت با یک قلم رنگ کرده است.

در پاییز همین برگ به رنگ های گوناگونی در می آیند.

حال ببینیم چرا؟

می دانیم که سبزینه ، یا کلروفیل ، باعث سبزی برگ هاست. سبزینه ، یک کارخانه ی غذاسازی است که در داخل هر برگی وجود دارد.

دو سوم ماده ی رنگی داخل برگ را همین « سبزینه » تشکیل می دهد.

رنگ های دیگری نیز در داخل برگ ها وجود دارد ، ولی مقدار سبزینه آن قدر زیاد است که مانع می شود ما آنها را ببینیم .

حال ببینیم رنگ های دیگر موجود در برگ ها کدامند .

ماده ی زرد رنگی وجود دارد که حاوی اکسیژن ، هیدروژن و کربن است و اگزانتوفیل نامیده می شود. این ماده حدود 23 درصد از رنگ آمیزی برگ را تشکیل می دهد . « اگزانتوفیل » را به فارسی زردینه می گوییم.

کاروتین ماده ی دیگری است که رنگ هویج را پدید می آورد . ده درصد هم از این ماده در برگ موجود است.

آنتوسیانین ماده ی دیگری موجود در برگ است که رنگ قرمز روشن را در « بلوط » و « افرا » پدید آورده است.

در تابستان هیچ یک از رنگ های بالا غیر از رنگ سبز در گیاهان دیده نمی شوند. اما وقتی که هوا سرد می شود غذای ذخیره شده در برگ ها به شاخه ها و تنه ی درخت سرازیر می شود.

چون در فصل زمستان دیگر غذایی تولید نخواهد شد از این رو سبزینه ی داخل برگ ها تجزیه شده ، از بین می رود . پس اینست دلیل آنکه چرا در پاییز برگ ها به رنگ های گوناگون در می آیند ، رنگ های دلپذیری که آدمی از تماشای آن بسی لذت می برد.

پیش از آنکه برگ ها بریزند لایه ای از سلول های بهم فشرده در پای هر برگ تشکیل می شود . سپس وقتی که باد می وزد برگ ها برزمین می ریزند . آنگاه بر روی هر شاخه نشانی باقی می ماند که جای هر برگ فرو افتاده را به ما می نمایاند.

بیشتر درختانی که همیشه سبزند تمام برگ های خود را در فصل زمستان از دست نمی دهند . بلکه به تدریج در طول سال ، برگ های خود را عوض می کنند . از این رو ما همواره آنها را سبز می بینیم.

 

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه هجدهم شهریور 1389 توسط محمدرضا امینیان http://l4.blogfa.com/post-58.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

امروزه ، شما روی آسفالت قدم می زنید، رانندگی و دوچرخه سواری می کنید و در همه جا آنرا در زندگی روزمره خود می بینید.

 

 

ولی آیا می دانید که آسفالت را در زمان های بسیار قدیم نیز مردم می شناختند و مورد استفاده قرار می دادند؟

 

 

آسفالت دارای یک حالت رطوبت ناپذیری است . نخستین بار آن را بابلیان شناختند و نامش را هم « قیر » یا « لجن » نهادند.

 

 

مدت ها بعد رومیان نیز آنرا شناختند و آن ها هم آن را قیر می خواندند.

 

 

رومیان مخزن های آب و استخر های شنا را آسفالت می کردند و بدین وسیله از رفتن آب آن ها را پیشگیری می کردند.

 

 

آسفالت یک ماده ی معدنی است به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه که در زمین به صورت مایع ، جامد و قسمتی هم به صورت نیمه جامد یافت می شود.

 

 

آسفالت جزئی از بیشتر روغن های خام نیز می باشد.

 

 

چون آسفالت گرم شود ، نرم می گردد و هر گاه حرارت بسیار ببیند به صورت مایع در می آید . ولی پس از آنکه سرد گردد ، دوباره سخت و محکم می شود.

 

 

از نظر شیمیایی آسفالت ترکیبی از هیدروژن و کربن است.

 

 

آسفالت بر دو گونه است:

 

 

1-آسفالت طبیعی

 

 

2-آسفالت نفت خام.

 

 

« آسفالت طبیعی » از منابعی که در سطح زمین یا نزدیک آن وجود دارد، بیرون می آید.

 

 

آسفالت نفت ، از نفت خام به کمک روش های جدید تصفیه ، بدست می آید .

 

 

آسفالت طبیعی ، در زمان های بسیار پیش ، این گونه به دست می آمد که ماده ی چرب سیالی از میان لایه های ماسه و سنگ های زیر زمین تحت فشار بیرون می زد و در سطح آن ، آسفالت طبیعی پدید می آورد.

 

 

خالص ترین آسفالت در میان سنگ هایی پیدا می شد که این مواد را در درون خود نگهداری می کردند . این گونه آسفالت  که آسفالتی تقریبا خالص و مایع بود از درون سنگ ها بیرون می تراوید.

 

 

یکی از بزرگ ترین منابع آسفالت طبیعی در جزیره ی ترینی داد واقع در هند غربی است.

 

 

 

در این جزیره در منطقه ای حدود 40 هکتار با عمق بیش از سی متر ، منطقه ایست پوشیده از آسفالت طبیعی .

 

 

به سال 1876 هنگامی که « واشنگتن » را خیابان بندی می کردند ، بیشتر آسفالت هایش از معدن « ترینی داد» فراهم می گردید.

 

 

سیمان آسفالت نامی است برای اسفالت های جدید . با این آسفالت ماسه و سنگ را محکم به هم می چسبانند و با آن جایی را فرش می کنند که آب درون آن نفوذ نکند.

 

 

این آسفالت دارای حالت لاستیکی است ، یعنی در زیر فشارهای زیاد به جای آنکه مانند سنگ بشکند ، خم می شود .

آسفالت های سنگین برای زمین فرودگاه هایی به کار می رود که ممکن است هواپیمایی به وزن 100 تن روی آن بنشیند. یا برای شاهراه هایی که کامیون های 30تنی یا بیشتر می خواهند بر روی آن بگذرند.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀







كاربرد درختان در فضای سبز

كليه دانشمندان و كارشناسان بهداشت و محيط زيست بر اين عقيده هستند كه مهم‌ترين وساده‌ترين راه برای رسيدن به محيطی سالم و قابل زندگی ايجاد پوشش گياهی به اندازة استاندارهای بين‌المللی است.درختان و درختچه‌ها بيش از ساير انواع پوشش‌های گياهی بر محيط زيست اطراف انسان‌ها تأثيرگذارند. با افزايش تنوع درختان می‌‌توان اكوسيستم پايدارتری را در فضای سبز ايجاد نمود. جنس‌ها و گونه‌های مختلف درختان كاربردهای گوناگون در فضای سبز دارند.درختان ايجاد سايه مي‌كنند، زينت‌بخش جاده‌ها و خيابان‌ها و پارك‌ها هستند و به صورت پرچين يا حصار، هادی ترافيك و پوشانندة مناظر ناخوشايند بوده و گاهی نيز به عنوان بادشكن به كار گرفته می‌شوند. علاوه بر اين با توجه به افزايش (انيدريد كربنيك) كره زمين، خصوصاً شهرهای بزرگ، ويژگی و توان مهم اين گياهان را كه همانا جذب دی‌اكسيد كربن از  هوا و افزايش توليد اكسيژن است را آشكار می‌سازد. از ديگر توانايی‌های حياطی گياهان، جذب اشعه ماوراءبنفش خورشيد است زيرا تشعشعات خورشيدی فوق، حياط بافت‌های زنده را به خطر می‌اندازد از طرف ديگر ساقه، شاخه و برگ درختان سدی در برابر گرد‌وغبار فضا و امواج صوتی محيط هستند و ريشه‌های آنها كمك به تثبيت خاك كرده و مانع رانش زمين می‌شوند. جدا از كاربرد پالاينده، صنعتی و دارويی، درختان و درختچه‌ها با اشكال و رنگ‌ها و بافت‌های گوناگون خود تأثير بر روح و روان انسان‌‌ها گذاشته و فشارهای روحی و امراض جسمی و روحی شهرنشينان را كاهش می‌دهد. انتخاب درختان می‌بايست بر مبنای كاربری مورد نظر و با توجه به نوع خاك وميزان آب موجود و شرايط كلی محيطی باشد كه از اين جهت می‌توان درختان را به شش دسته تقسيم كرد:

 

 1- درختان سايه‌دار:

اگر درخت برای ايجاد سايه كاشته می‌شود، بايد فضايی برای ميزان سايه انداز آن در نظر گرفته شود. درختان با تاج متراكم،، سايه تيره ايجاد مي‌كنند درحالی كه درختان با تاج غير متراكم، و فرم باز مقداری نور از خودعبور داده و نيم سايه ايجاد می‌كنند. بطور كلی بهتر است كه انتخاب درخت با توجه به ويژگيهای فصلی و به منظور رفع مشكلات محيط زيست انجام گيرد. برای مثال مناطقی كه تابستان گرم و زمستان سرد دارند در تابستان احتياج به سايه و در زمستان نياز به نور گرم كننده خورشيد دارند. درختان سايه‌‌دار خزان‌كننده، پاسخگوی مشكل فوق هستند. درختی كه بهترين تناسب را با شرايط محيطی داشته باشد به راحتی رشد كرده و به خواهش‌های نگاهداری اندك نياز دارد.

 

 2- درختان مناسب حاشيه‌ خيابان‌ها:

درخت مناسب حاشيه خيابان‌ها بايد دارای چهار ويژگی زير باشد:

الف- ارتفاع تنه درخت زياد باشد تا مانع عبور مرور نشود.

ب- سيستم ريشه عميق داشته باشد تا صدمه به سازه‌های پياده و سواره‌ رو نزند.

ج- درخت تميزی باشد و برگ و زوائد گل و ميوه و دانه آن ريزش نكند و باعث لك شدن و كثيفی محيط نشود.

د- طول عمر زياد داشته باشد تا نياز به واكاری مكرر نباشد.

در موقع انتخاب اين درختان بايد وجود سيم‌های برق و اندازه ساختمان‌های اطراف آن در نظر گرفته شود. برای ممانعت از تداخل سيم‌های برق و شاخه و برگ درختان بهتر است كه از انواع كوتاه اين گياهان استفاده شود. در غير اينصورت هرس‌های بی‌رويه و شديد برای رفع مشكل فوق، آسيب فراوان به درختان وارد مي‌آورند. توصيه مي‌شود كه درحاشيه خيابانی كه خانه‌‌های كوتاه و ويلايی دارد درختان كوتاه‌تر ،و در اطراف ساختمان‌‌های بلند درختان بلند قامت بكارگرفته شود تا تناسب و اندازه‌های آن محيط شهری حفظ شود.

درختان خيابانی نبايد ريشه‌های تهاجمی يا سطحی داشته باشند، زيرا چنين ريشه هايی به دور لوله‌های زيرزمينی آب و فاضلاب و غيره پيچ خورده و باعث بالا آمدن و ترك خوردن كف پوش سطح پياده‌رو و سواره رو شده و معضلات فراوان ايجاد مي‌كنند. درختان با ريشه عميق به آبياری كمتر نيز نياز دارند پهنای مناسب باغچه بستر بيشتر درختان خيابانی حدود 1.80 متر است. اگر باغچه حاشيه كمتر از اين اندازه است (0.90 تا 1.20 متر ) سعی شود كه از درختان كوچك كه ريشه كمتر دارند استفاده شود. اغلب اوقات باغچه‌های حاشيه خيابان بعلت عبور و مرور، بافتی متراكم و غير قابل نفوذ پيدا می‌كنند كه تبادل آب و هوا را در اطراف ريشه‌ها مشكل و گاهی غيرممكن مي‌كند. در اينجا نيز درختان ريشه عميق، آسيب كمتر ديده و مواد مورد نياز خود را از اعماق بستر كاشت بدست می‌آورند.

 

 3- درختان بادشكن:

در نواحی كه وزش باد‌های شديد آسايش افراد و سلامت گياهان را تهديد می‌كند می‌توان توسط درختان سدی بر پا كرده و جهت و شدت باد را تغيير داد. درختانی كه مناسب سدهای بادشكن هستند ،تنه، شاخه‌های قوی و ريشه‌های عميق و گسترده دارند تا بتوانند در برابر وزش باد‌‌های شديد مقاومت كنند. بسته به شدت باد، بادشكن‌ها را در يك رديف يا چند رديف احداث می‌كنند. معمولاً حوزه آسايش بدست آمده تا ده برابر ارتفاع درخت می‌باشد.

 

 4- درختان پوششی:

معمولاً در هر فضائی منظره‌ای ناخوشايند وجود دارد كه می‌توان آنرا توسط ديوار سبز درختی پوشانيد. با اين ديوارهای سبز، می‌توان حريم آسايش و حفاظ جهت كاهش تراكم سازه‌های اطراف نيز ايجاد نمود. درختان مناسب ديوارهای سبز پوششی، سرعت رشد سريع دارند و بسته به شرايط خاص هر پوشش، از درختان با تاج متراكم يا باز استفاده مي‌‌شود. 

 

5-درختان مناسب پرچين و حصار:

پرچين‌ها برای جدا كردن دو محوطه يا ايجاد مرز و حريم اطراف ملك بكار مي‌روند. در اينجا نيز پرچين و حصار گياهی مقدار سازه را كاهش داده و به لطافت محيط می‌افزايد. پرچين‌ها را معمولاً از ميان درختان كوچك وكوتاه كه رشد هماهنگ و متراكم و قابليت هرس شدن ممتد را دارند انتخاب می‌كنند.

 

 6- درختان مناسب كاشت در پاسيو(درختان گلدانی):

 درختانیكه به عنوان پاسيو يا درختان گلدانی معرفی میشوند، بايد دارای ريشه‌ها و حالات رشد محدود و نمای قابل تنظيم باشند. اكثر آنها ويژگي‌هائی دارند (رنگ پائيزی، گل، برگ با ميوه جالب توجه) كه به عنوان تك درخت نيز به كار می‌روند. چون اين گياهان جلوی ديد هستند، انتخاب آنها بايد با دقت و هم‌آهنگ با رنگ‌ها و سازه‌های اطراف پاسيو انجام گيرد برای مثال برگ خاكستری گياهان هم‌‌آهنگ با آجر قرمز يا نمای چوبی هستند ولی هيچ تناسبی با نماهای سفيد ندارند.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بامیان افغانستان روزگاری زیستگاه ببر بوده است

بسیاری داستان «بامیان» و دره «پنجشیر» و نبرد «احمد شاه مسعود» ملقب به «شیر دره پنجشیر» با طالبان را شنیده اند؛ ولی شاید این پرسش مطرح نشده باشد که بامیان در شمال افغانستان چه ارتباطی با شیر آسیایی Panthera leo persica می تواند داشته باشد.
شواهد برجای مانده از سنگواره ها و سنگ نگاره ای کهن حکایت بر وجود شیر در آسیای میانه تا قزاقستان می کند ولی در یکی از کهن ترین تمدن های این سرزمین یعنی «سغدیان»، ببر جایگاه فرهنگی شیر را در فلات ایران و خاورمیانه باستان، اشغال کرده است. بر دیواره های برجای مانده از شهر کهن «افراسیاب» در نزدیکی «سمرقند»، شکارگرانی سوار بر شتر و پیل، ببرهایی را آماج «خدنگ دلدوز» خود قرار داده اند.
آنگونه که در تاریخ بیهقی اشاره شده در قرن پنجم هجری، شمالی ترین زیستگاه شیر آسیایی مابین «هرات» و «فراه» بوده و «سلطان مسعود غزنوی» در سفری بین این دو شهر موفق به نخجیر هشت شیر شده بود.
در آسیای مرکزی و افغانستان «ببر» به نام «شیر» خوانده می شود و «خوشحال حبیبی» نیز در کتاب «پستانداران افغانستان» به این امر اشاره دارد. بر سر در یکی از بزرگترین مدارس علمی بخارا، تصویر ببری کاشیکاری شده و آن مکان به شیردر مدرسه بخارا شهره است. روزگاری شمال افغانستان از هرات و مزارشریف تا سرچشمه های «امودریا» کنام «ببر هیرکانی» Panthera tigris virgata بود و به احتمال زیاد دره پنجشیر بامیان روزگاری کنام ببر هیرکانی بود که در آن دیار شیر خوانده می شد.
روزگاری نیزارها و گززارهای حاشیه «سیردریا» و «آمودریا» زیستگاه ببری بوده که به «ببر توران» Turan نیز معروف بود. جز زیستگاه های تالابی رودخانه ای با پوشش ویژه جنگلی که به «توگای» Tugai معروف است و در کنار گراز، «گوزن بخارا» را نیز در دسترس ببر قرار داشت.
در کنار زیستگاه های تالابی، دشت ها و حتی شنزارها (اکثر با پوشش انبوه گز) نیز در زیر پای ببر قرار داشت و حتی تا اواسط قرن نوزدهم و تسخیر «تاشکند» به وسیله روس ها ببرهایی همواره در اطراف شهر تاشکند همواره دیده می شدند.
به احتمال زیاد باور کردنی نیست که تا اوایل قرن بیستم «آهوی گواتر دار ایرانی»، «آنتیلوپ سایگا» و «گورخر کولان» در رده شکار های اصلی ببر در آسیای مرکزی قرار داشتند. البته در زیستگاه های کوهستانی تاجیکستان و قرقیزستان و «کپه داغ» ترکمستان همانند شمال خراسان، نیزار های انبوه دره های کوهستانی کنام مطلوبی برای ببر و بهترین طعمه او گراز به حساب می آمدند.
در دیپلماسی آسیای مرکزی، ببر و پوست آن پیشکشی ارزنده به حساب می آمدند. با قدرت گیری روسیه نوین تحت لوای پتر کبیر، امرای رقیب بخارا و «خیوه» و خوانین «کازاخ» (به اشتباه «قزاق» نامیده شده اند) سعی در ایجاد رابطه ای دوستانه با تزار مقتدر روس داشتند و از این رو در کنار اسبان تیزرو و راهوار ترکمن و قالیچه های نفیس بخارایی، ببر و پوست آن یکی از مهم ترین هدایا بود.
در اوایل ۱۸۵۰ «لیدی شل» همسر سفیر بریتانیا در ایران گزارش کرد که در میان تهف و پیشکشی های امیر بخارا به ناصرالدین شاه جوان، چندین تخته پوست ببر زیبا وجود داشت.
نگاره پیوست این نوشتار که یکی از طراحی های «معین مصور» از نگارگران بزرگ عصر صفوی در قرن هفدهم است، گویای پدیده رد و بدل کردن گونه های حیات وحش در بین دولت ها است.

در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان سال ۱۰۸۲ هجری، امیر بخارا در میان هدایایی که به همراه سفیر خود به دربار «شاه سلیمان صفوی» فرستاده بود، ببر تورانی را نیز همراه کرده بود؛ که ناگاه ببر مقید به قلاده و زنجیر در دروازه دولت، یکی از دروازه های آن روز اصفهان، به شاگرد بقالی حمله می کند و البته معلوم نیست که برای ماموران حفظ جان ببر به عنوان هدیه امیر بخارا مهم تر بود و یا نجات جان یکی از رعایای دولت علیه ایران!
در عرف دیپلماسی، «پاندا» و هدیه دو عدد از این جانور زیبا به «نیکسون» از سوی «مائو ستونگ» یادآور آب شدن تدریجی یخ روابط بین دو دولت ایالات متحده و چین است. حال باید دید اهدای چندین پلنگ ایرانی به روسیه جز خوش عاقبتی برای آن پلنگ ها چه چیزی را برای ایران به ارمغان خواهد آورد.

 http://vahsh.ir

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پایان تلخ شنا در دریاچه "گهر"/ بی توجهی که حادثه می آفریند
دورود - خبرگزاری مهر: هفته جاری شناکردن در دریاچه گهر دومین قربانی خود را گرفت تا بی توجهی به هشدارهای محیط بانان همچنان در این دریاچه حادثه آفرین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دریاچه گهر به عنوان یکی از دریاچه های بکر و زیبای آب شیرین ایران در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه واقع شده و این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی که از ریزش کوه پدید آمده تشکیل شده است.

دریاچه گهر که دارای لقب نگین اشترانکوه است از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در 121 کیلومتری شرق استان لرستان به مرکزیت خرم آباد و در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود در این استان واقع شده است.

این دریاچه کم نظیر شامل دو بخش به نامهای گهر بزرگ و گهر کوچک - یا گهر بالا و پایین- است که وسعت دریاچه گهر بزرگ حدود 100 هکتار و عمق دریاچه بین 4 تا 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر است.

میزان بارش سالانه در منطقه حدود 931 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد به طوریکه در سالهای پربرف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبا و بدیعی را برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران به وجود می آورد.

موقعیت دریاچه گهر محصور شده در بین رشته کوههای اشترانکوه است و بسیاری از کوهنوردان در تمامی فصول سال به قلل مرتفع این کوهها از جمله قله های متنوع اشترانکوه، گل گل، سن بران، پل پازن پیر، تخت شاه و ... صعود می کنند.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر و منطقه اشترانکوه شامل بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار و ... است.

طبیعت زیبای این دریاچه و آب و هوای مطبوع آن موجب شده است که این جاذبه طبیعی در فصول بهار و تابستان با سیل گردشگران مواجه شود.

این در حالیست که بی توجهی برخی از گردشگران به هشدارهای مسئولان و محیط بانان در زمینه شنا در آب دریاچه طی سالجاری موجب مرگ دو جوان شد که باید این امر مورد توجه گردشگرانی که مقصد سفر خود را این دریاچه زیبا قرار داده اند باشد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طی هفته جاری شنا کردن در دریاچه گهر دومین قربانی خود را گرفت، اظهار داشت: این در حالیست که در طول دست کم دو سال گذشته دریاچه گهر شاهد اینگونه حوادث تلخ نبوده ولی در چند ماه طی شده از سالجاری این دومین حادثه است که رخ می دهد.

محمد حسین بازگیر با تسلیت به خانواده دو جوانی که بر اثر حادثه در دریاچه گهر غرق شدند، بیان داشت: بعد از مرگ تاسف بار یک جوان بروجردی در دریاچه گهر طی هفته جاری این بار یک جوان 20 ساله دورودی بر اثر شنا در دریاچه جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه هر ساله از ابتدای فصل گردشگری تا پایان شهریورماه گردشگران زیادی به دریاچه گهر سفر می کنند، در سالجاری بیش از 80 هزار نفر از این دریاچه زیبا بازدید کرده اند.

بازگیر با تاکید بر اینکه به همه گردشگران هشدارهای لازم در زمینه شنا کردن در آب دریاچه داده می شود، بیان داشت: محیط بانان این سازمان در ورودی به مجموعه از هر اکیپی یک تعهد نامه می گیرند و در قالب یک بروشور فعالیتهایی را که نباید در محل این دریاچه انجام بدهند را یادآوری می کنند.

وی با تاکید بر اینکه شنا نکردن در آب دریاچه یکی از مواردی است که هم در تعهدنامه و هم در بروشورهای توزیع شده به آن اشاره شده است، یادآور شد: از سوی دیگر اطلاع رسانی در این زمینه هم از طریق نصب تابلوها و هم دیوارنویسی بر روی دیوار پاسگاه محیط بانی انجام شده است.

بازگیر با بیان اینکه محیط بانان مستقر در محل نیز نسبت به این موضوع به صورت چهره به چهره هشدارهای لازم را به مردم می دهند، افزود: با این وجود ما همچنان شاهد حوادث تلخی مانند مرگ این دو جوان در دریاچه گهر هستیم.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در مورد استقرار تیم نجات غریق در محل دریاچه نیز به خبرنگار مهر گفت: وقتی ما با اصل موضوع یعنی شنا کردن در دریاچه مخالف هستیم استقرار تیم های نجات غریق چاره موضوع نیست.

بازگیر با یادآوری اینکه بستر دریاچه گهر یک مساحت 100 هکتاری را شامل می شود، افزود: از سوی دیگر ساحل این دریاچه بالغ بر 5 کیلومتر است که نظارت بر وسعت این دریاچه توسط تیم نجات غریق ممکن نیست به طوریکه در یکی از این حوادث جوان غرق شده در زیر نیزارها و خارج از دید محیط بانان ما اقدام به شنا کرده است.

وی با بیان اینکه بحث ایجاد خدمات زیرساختی در مناطق گردشگری بر عهده میراث فرهنگی است، افزود: حتی در صورت استقرار تیم نجات غریق امکان نظارت بر کل دریاچه و ممانعت از حضور گردشگران در آب وجود ندارد.

بازگیر معتقد است که باید خود مردم و گردشگران در این زمینه به هشدارها توجه کرده و موارد را رعایت کنند و بیان داشت: تمام نیروهای محیط بان مستقر در محل دریاچه آموزشهای لازم را اعم از شنا و دیگر آموزشها را فراگرفته اند و در صورت نیاز می توانند اقدام کنند ولی مهم ترین موضوع در این زمینه توجه خود مردم است.

وی با بیان اینکه در جلسات تشکیل شده برای ساماندهی وضعیت دریاچه طبق نظر شورای تامین شهرستان نیازی به استقرار تیم نجات غریق احساس نشد، عنوان کرد: ما برای مقابله با حوادث احتمالی دیگر در محل دریاچه چاره ای جز اطلاع رسانی و توجه خود مردم به هشدارها نداریم.

به هر روی امید می رود گردشگرانی که از دریاچه زیبای گهر بازدید می کنند با در نظر داشتن مخاطرات احتمالی از شنا کردن در آب دریاچه خودداری کنند تا حضور در محل این جاذبه طبیعی با خاطرات خوبی برای آنها همراه باشد.۱۳۹۱/۰۶/۰۳


 امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

روحی ماسوله به مهر خبر داد:
بهره برداری از 218 میلیارد ریال طرح جهاد کشاورزی در گیلان
رشت - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در هفته دولت امسال 73 طرح عمرانی، تولیدی و خدماتی با اعتبار 218 میلیارد و 405 میلیون ریال به بهره برداری می رسد.

اردشیر روحی ماسوله در گفتگو با خبرنگار مهرافزود: با بهره برداری این تعداد طرح برای 94 نفر اشتغالزایی و همچنین 9 هزار و 702 خانوار در 112 روستا از خدمات آن بهره مند می شوند.

وی اظهار داشت: ساخت شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، حفر و تجهیز چاه عمیق، ساخت ایستگاه پمپاژ و انتقال آب با لوله به مزارع و تعمیق و بازسازی آب بندان با اعتبار 163 میلیارد و 525 میلیون ریال از طرحهای عمرانی قابل بهره برداری جهاد کشاورزی استان در هفته دولت امسال است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: همچنین در این هفته طرح های تولیدی و خدماتی از قبیل شالیکوبی مدرن، پرورش مرغ گوشتی، پرورش گاوشیری و سردخانه پرورش ماهیان سرد آبی با اعتبار 54 میلیارد و 880 میلیون ریال به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه توسعه بخش کشاورزی استان را زمینه ‌ساز تولیدات ملی دانست و افزود: با توجه به سرمایه های ملی و توانمندی ‌های موجود در کشور، امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد.

روحی ماسوله اظهار داشت: توجه بیشتر به بخش کشاورزی و حمایت از آن تولیدات ملی را افزایش و کار و اشتغال را در پی خواهد داشت.

وی یادآورشد: رونق بخش کشاورزی موجب تحقق تولیدات داخلی، حمایت از کار و سرمایه های ایرانی خواهد بود و از سوی دیگر کشاورزی از شاخص های مهم خودکفایی و توسعه کشور است و نیازهای اساسی اقشار جامعه هم از طریق تولیدات کشاورزی تامین می شود.


 امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


روزگاری زیستبوم های آبی مرغزاران بی انتهای کالیفرنیا کنام «سمندر ببری کالیفرنیا» (Ambystoma californiense) بود ولی اکنون به دلیل تخریب گسترده زیستگاه ها تنها شش جمعیت از آن برجای مانده و نهاد های حفاظتی این گونه را در معرض خطر تلقی می کند.

در کنار عوامل انسانی مخرب زیستگاه، اکنون دشواری دیگری باعث تهدید جمعیت این گونه شده است. حدود ۶۰ سال پیش فروشندگان جانوران دست آموز گونه ای از سمندر ببری را که بومی تگزاس بود، به کالیفرنیا معرفی کردند. سمندرهای تگزاسی درشت جثه و مقاوم به شرایط دشوار زیستگاه بوده و به همین دلیل در آن دوره نگهداری از آنها در آکواریوم مد شده بود.
به تدریج تعدادی از این نمونه ها بنا بر دلایلی چون فرار و یا خسته شدن مالکان و معرفی به طبیعت، وارد زیستبوم جدید شدند و با گونه بومی کالیفرنیا جفت شده و نمونه های هیبریدی را تشکیل دادند که خلوص ژنتیکی نمونه های بومی را در معرض خطر قرار داده است.

سمندر دورگه، تهدیدی برای دیگر دوزیستان کالیفرنیا
به دلیل درشتی جثه و به ویژه بزرگ بودن دهان، در کنار رقابت بر سر طعمه با نمونه سمندر بومی کالیفرنیا، دو نمونه دیگر قورباغه و سمندر کالیفرنیا که در معرض تهدید هستند نیز در لیست شکار این گونه ناخواسته قرار گرفته است.
خواسته و یا ناخواسته بسیاری از گونه های غیر بومی وارد زیستگاه های جدید شده و درکنار رقابت با گونه های بومی به دلیل ایجاد نمونه های دورگه خلوص ژنتیکی گونه های قدیمی را مورد تهدید قرار می دهند.
در اسکاتلند و ایرلند معرفی و یا فرار نمونه های «گوزن سیکا» بومی ژاپن از پارک ها باعث هیبرید شدن (دورگه شدن) با «گوزن سرخ»، بزرگترین پستاندار بومی کنونی بریتانیا شده و به ویژه در ایرلند که به دلیل قرن ها فشار انسان و از دست رفتن پوشش کهن جنگلی، تعداد گوزن سرخ محدود است، تولید نمونه های هیبرید بسیار مشکل آفرین است.
در مورد نمونه هایی بزرگ جثه چون گوزن شاید انتقال نمونه غیر بومی و حذف نمونه های ناخواسته دورگه راه حلی برای نجات خلوص ژنتیکی گونه های بومی در معرض نابودی باشد ولی مدیریت جمعیت گونه هایی چون سمندر بسیار دشوار است. در پاره ای از موارد با زنده گیری و پرورش در اسارت می توان جمعیت هایی از دوزیستان ایجاد کرد ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از معرفی مجدد به زیستگاه، به دلیل وجود نمونه های بیگانه و یا هیبرید تمام تلاش ها به هدر رود.
در چند سال گذشته پس از مار بی آزار آبی و «لاکپشت خزری» ( در کنار «لاکپشت گوش سبز» مهاجم چینی) این بار نوبت «سمندر امپراتور» (سمندر لرستان) شده که باید تقاص هوس بازی و سود جویی و بی کفایتی را بدهد. قرن هاست که زیستگاه های زاگرسی به شدت تخریب شده است. شواهد تاریخی و لکه های جنگلی از وجود گونه های جنگلی گوزن مرال و خرس قهوه ای در زیستگاه های استان مرکزی حکایت می کند که اکنون باورش بسیار دشوار است.
ولی جز گونه های بزرگ و شکارچی پسندی چون «گوزن زرد» و شیر بسیاری از پرندگان و به ویژه گونه های حساس به تغییرات محیط، دوزیستان به دلیل نابودی کامل زیستگاه برای همیشه از دست رفتند. مدارک نشان دهنده گستره سمندر ببری کالیفرنیا در چمنزارها پیش از تبدیل به زمین های کشاورزی بوده است. به احتمال بسیار زیاد سمندر امپراتور نیز روزگاری در زیستگاه های جنگلی می زیسته است که اکنون بدل به ماهورهایی خشک شده اند.

سمندرهایی که رها می شوند
در روزهای نخست شاید نگهداری سمندری در تنگ و یا آکواریوم جالب به نظر برسد اما در هفته دوم کار به تلنگرزدن به شیشه برای به حرکت درآوردن این جانور به ظاهر مرده رسیده و پس از مدتی یا جانور سر از کیسه زباله در آورده و در خوشبینانه ترین حالت در روزهایی چون «سیزده بدر» در دامان طبیعت جنگلی شمال و یا پارک های تهران (خصوصا پارک ملت) رها می شود.
جانوری گرسنه و ضعیف و پر از استرس ناشی از زیستن در محیطی نامانوس، به احتمال زیاد شانس بقا نخواهد داشت ولی همانند تجربه کالیفرنیا این احتمال وجود دارد که در زیستگاه های جنگلی شمال و به ویژه در حواشی زیستبوم های آبی، سمندر امپراتور شانس اندکی برای بقا وجود داشته باشد.
در وضعیت کنونی، به آینده بیشتر گونه های جانوری و گیاهی ایران به دلیل تخریب زیستگاه نمی توان امیدی داشت پس وای بر زمانی که ورود گونه های ناخواسته و هیبرید شدن گونه ها، بلای جان گونه های حساسی چون سمندر ها شود.
پیشنهاد می شود در پارک های شهری دارای استخر چون پارک ملت تهران، پژوهشی کاربردی درباره احتمال رها سازی گونه سمندر امپراتور و امکان بقای نسل آن انجام گیرد.

 

 

منبع:http://vahsh.ir

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روسیه «سرزمین پلنگ» را در نزدیکی مرز چین ایجاد کرد

انجمن حفاظت حیات وحش (WCS) اعلام کرد که روسیه به منظور حفظ گربه سانان نادر مانند گونه های در معرض انقراض پلنگ و ببر آمور، یک پارک ملی گسترده و وسیع را ایجاد کرده است.
این پارک ملی که «سرزمین پلنگ» نام دارد، وسعتی ۲۶۲ هزار هکتاری از زیستگاه های اصلی پلنگ و ببر را پوشش می دهد.
این پارک با الحاق دو منطقه حفاظت شده ارزشمند به نام های «پناهگاه حیات وحش بارسُوی»، «پناهگاه حیات وحش بوریسوفکو» و اضافه کردن منطقه ای دیگر در نزدیکی مرز کشور چین ایجاد شده است.
به گزارش پایگاه خبری مونگابی، «پیتر زاهلر» معاون بخش آسیای انجمن حفاظت حیات وحش در این باره گفت: این خبر بزرگی برای حفاظت گربه سانان بزرگ جثه است. ایجاد این پارک، میزان زیستگاه های تحت حفاظت جمعیت بحرانی دو گربه سان بزرگ جهان را به طور چشمگیری افزایش می دهد و راه افزایش امینت برای آینده این گونه ها را ادامه می دهد.
او همچنین ادامه داد: ما مشتاقانه منتظر آن هستیم تا پشتیبانی هایی که برای کمک به حفاظت ببرها و پلنگ ها در منطقه احتیاج است را ادامه دهیم.
«دیل میکل» مدیر برنامه روسیه انجمن حفاظت حیات وحش نیز گفت: ایجاد پارک ملی جدید، خبری عالی برای جمعیت های شرقی پلنگ و ببر آمور است.
او گفت: ما دولت روسیه را برای این پیش بینی و ایجاد این پارک ملی ستایش می کنیم و به این مسئله نیز خوشبین هستیم که این منطقه یک پناهگاه حساس برای برخی از بحرانی ترین گونه های گربه سانان بزرگ این سیاره است.
جمعیت ببر آمور یا همان ببر سیبری به دلایلی چون از دست رفتن زیستگاه ها، شکار به عنوان گونه آسیب رسان و آفت و همچنین شکار برای عرضه در بازار طب سنتی چینی به شدت کاهش یافته است. اما این وضعیت برای پلنگ آمور که به پلنگ شرقی نیز شناخته می شود، به مراتب بغرنج تر است چرا که در حال حاضر، دانشمندان تنها برآورد ۴۰ فرد از این گونه پلنگ را در طبیعت دارند و به همین دلیل، پلنگ آمور به عنوان بحرانی ترین گربه سان جهان از نظر تعداد افراد در طبیعت شناخته شده است.
کشور روسیه از چند سال قبل، برنامه های گسترده ای را برای حفاظت و احیای گونه های گربه سانان بزرگ جثه خود به اجرا در آورده است. مهمترین این برنامه ها، برنامه احیای پلنگ در منطقه قفقاز در غرب روسیه و شمال ایران است.
این کشور که میزبان المپیک زمستانی ۲۰۱۴ است، نماد این بازی ها را پلنگ انتخاب کرده در حالی که جمعیت پلنگ در ناحیه قفقاز (بخشی که در کشور روسیه واقع شده) منقرض شده است. به همین دلیل روسیه از چند سال قبل برنامه هایی برای احیای این گونه از طریق تکثیر در اسارت در دست اجرا دارد و پلنگ هایی را از قزاقستان و ایران برای اجرای این پروژه دریافت کرده است.
در سوی دیگر مرزهایی که منطقه قفقاز را به چندین قسمت تقسیم کرده اند، ایران نیز از دو سال قبل اعلام کرده که قصد احیای جمعیت گونه منقرض شده «ببر هیرکانی» از طریق تکثیر در اسارت ببر سیبری را اجرا کند.
هر چند که این برنامه با تبلیغات زیادی همراه بود و برنامه مبادله دو پلنگ ماده ایرانی با یک جفت ببر سیبری، یکی از خبرسازترین برنامه های تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست ایران شد، اما بر خلاف گفته مدیران این سازمان، ببرها به محل در نظر گرفته شده در پناهگاه حیات وحش میانکاله منتقل نشدند و در باغ وحش ارم تهران ماندند. هفت ماه پس از انتقال، ببر نر بر اثر بیماری «مشمشه» در دی ماه ۸۹ پشت قفس های باغ وحش ارم جان داد و البته بازهم خبرساز شد.
پس از این اتفاق، ببر ماده برای مدتی طولانی در قرنطینه ماند و با اینکه منابع غیررسمی از ابتلای این ببر به مشمشه خبر می دادند، خبر و عکس خاصی از سوی مقامات رسمی از این ببر منتشر نشد.
با این حال هیئت های روسی و ایرانی چند بار به دو کشور سفر کردند و قرار است چهار ببر دیگر نیز در ازای دریافت چهار پلنگ، از روسیه به ایران بیایند و به مرکزی در میانکاله منتقل شوند. مرکزی که به گفته معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، تنها ظرفیت نگهداری دو ببر را دارد.

مطالب مشابه

http://vahsh.ir   : منبع

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حیات وحش نروژ

  نروژ زیستگاه گونه های مختلف حیوانات وحشی است. بیشتر این حیوانات خطری برای انسان ندارند، و ما می توانیم در کمال امنیت و بدون ترس از حیوانات وحشی از مناطق روستایی و جنگلی استفاده کنیم. برخی از حیوانات در جنگل ها زندگی می کنند و بعضی دیگر در کوهستان ها. در ذیل به بررسی دقیق تر برخی از آنها می پردازیم:

  •  خرس

  •  سنجاب

  •  الک (نوعی گوزن شمالی)

  •  سیاه گوش

  •  خرگوش صحرایی

  •  گوزن

  •  گوزن شمالی

  •  گوزن کوچک

  •  روباه

  •  گرگ

  •  مار جعفری


©Baard Næss/Samfoto

خرس

انواع مختلف خرس وجود دارد.

خرس هایی که در خشکی های نروژ یافت می شوند خرس های قهوه ای نام دارند. امروزه خرس های قهوه ای زیادی در جنگل های نروژ وجود ندارد. قد خرس قهوه ای بالغ می تواند به ١٢۵ سانتی متر تا سر شانه و وزن آن به ٣۵٠ کیلوگرم بالغ گردد. آنها معمولاً از توت ها و گیاهان تغذیه می کنند، اما ممکن است گاهی گوسفندان را نیز بخورند.

خرس ها تمام زمستان را در خواب زمستانی به سر می برند. محل استراحت آنها می تواند گودال های زیرزمینی یا غارها باشد. آنها تا فرا رسیدن فصل بهار در این گونه مکان ها می خوابند.


©Asgeir Helgestad/Samfoto

سنجاب

سنجاب ها را می توان در سراسر کشور یافت، اما بیشتر در نواحی جنگلی دارای درختان صنوبر و کاج زندگی می کنند. سنجاب ها را می توان به راحتی از دم بزرگ و پر پشتشان شناخت. خز آنها در فصل تابستان قهوه ای مایل به قرمز و در فصل زمستان سفید مایل به خاکستری است. سنجاب ها از مغز میوه های فندقی و دانه های مختلف تغذیه می کنند، البته می توانند جوجه ها و تخم پرندگان را نیز بخورند. وزن یک سنجاب بالغ به حدود ١ کیلوگرم بالغ می گردد.


©Kjell-Erik Moseid/Samfoto

الک

الک ها بزرگترین حیوانات جنگل های نروژ هستند. آنها را اغلب «پادشاه جنگل» می نامند. اندازه شاخ یک الک نر می تواند به ١۵٠ سانتی متر هم برسد! قد یک الک بالغ می تواند به ٢٣٠ سانتی متر تا سر شانه و وزن آن به ۴٠٠ تا ۸٠٠ کیلوگرم بالغ شود. الک ها گیاه خوار هستند.


©Asle Hjellbrekke/Samfoto

سیاه گوش

سیاه گوش ها شبیه گربه های اهلی بزگ هستند و موهای دراز سیاه رنگی روی گوش های آنها وجود دارد. خز آنها قهوه ای روشن با خال های تیره و نوک دم آنها سیاه است. سیاه گوش ها در نواحی جنگلی سراسر کشور تا محدوده ترومس (Troms) در شمال زندگی می کنند. طول آنها معمولاً حدود یک متر است و از طریق شکار تغذیه می کنند. آنها از پرندگان، خرگوش های صحرایی و جوندگان کوچک تغذیه می کنند، اما می توانند گربه ها و گوسفندان را نیز بخورند.


©Steinar Myhr/Samfoto

خرگوش صحرایی

تقریباً ١٠٠ گونه مختلف خرگوش صحرایی در دنیا وجود دارد. طول خرگوش صحرایی که در نروژ زندگی می کند می تواند به ۶٠ سانتی متر هم بالغ شود. خرگوش های صحرایی دارای دندان های بالایی بزرگی در قسمت جلو دهان، پاهای بلند و قوی، دم کوتاه، و گوش هایی بلند هستند. رنگ خز آنها با تغییر فصول عوض می شود و در فصل تابستان قهوه ای مایل به خاکستری و در زمستان سفید است. خرگوش های صحرایی را می توان در سراسر کشور یافت و آنها در جنگل ها، فضاهای باز حومه شهر و مناطق کوهستانی رشد و نمو می کنند. خرگوش های صحرایی گیاه خوار هستند.


©Helge Sunde/Samfoto

گوزن

گوزن ها را می توان تقریباً در سراسر نروژ در جنگل ها و حاشیه جنگل ها یافت. در فصل تابستان، رنگ خز آنها قرمز، خاکستری، یا قهوه ای است؛ حال آنکه در فصل زمستان خز آنها تیره تر و خاکستری تر است. گوزن ها گیاه خوار هستند و قد آنها تا سر شانه به ١٢۵ سانتی متر می رسد. گوزن های نر شاخ های زیبایی دارند. گوزن قرمز سلطنتی یکی از زیباترین حیوانات جنگل به شمار می رود.


©Tom Schandy/Samfoto

گوزن شمالی

بیشتر گوزن های شمالی در نروژ حیواناتی اهلی شده هستند، اما گوزن شمالی وحشی هم در اسوالبارد (Svalbard) و در نواحی کوهستانی جنوب (Hardangervidda، Dovre وRondane) یافت می شود. گوزن های شمالی عضو خانواده گوزن ها هستند. گوزن های شمالی نروژ زیاد بزرگ نمی شوند. قد گوزن شمالی بالغ تا سر شانه بین ١١۷ تا ١٢۷ سانتی متر است. هم گوزن شمالی نر و هم گوزن شمالی ماده دارای شاخ هستند. گوزن های شمالی گیاه خوار هستند.


©Kjell-Erik Moseid/Samfoto

گوزن کوچک

قبلاً گوزن های کوچک فقط در جنگل ها و علفزار های شرق نروژ یافت می شدند، اما امروزه تقریباً در سراسر کشور پراکنده شده اند. گوزن کوچک متعلق به خانواده گوزن ها است. نرها شاخ دارند و قد گوزن کوچک بالغ تا سر شانه بین ۶۴ تا ۸۹ سانتی متر و وزن آن فقط ١۷تا ٢٣کیلو گرم است.


©Baard Næss/Samfoto

روباه

٢٠ گونه مختلف روباه در دنیا وجود دارد. فراوان ترین گونه روباه در نروژ روباه قرمز است. روباه های قرمز در جنگل ها و در درون لانه های زیر زمینی زندگی می کنند. طول روباه ها به ۷۵ سانتی متر می رسد. آنها دمی بلند و زیبا دارند که طول آن به ۵٠ سانتی متر هم بالغ می شود. خز آنها عمدتاً قهوه ای مایل به قرمز و در ناحیه شکم و نوک دم، به رنگ سفید است. روباه ها از طریق شکار تغذیه می کنند. آنها از موش، خرگوش، پرندگان، وماهی تغذیه می- کنند. همچنین توت های وحشی را نیز می خورند.


©Baard Næss/Samfoto

گرگ

گرگ ها متعلق به خانواده سگ هستند. آنها حیوانات خالدار خاکستری رنگ با شکمی به رنگ سفید می باشند. گرگ ها در خطر انقراض قرار دارند و امروزه فقط تعداد معدودی از آنها در کشور وجود دارد. گرگ ها بیشتر در دسته های ۶ تا ۸ تایی به زندگی و شکار می پردازند. آنها در نواحی جنگلی و عمدتاً در مناطق هم مرز با سوئد زندگی می کنند.


©Kjell-Erik Moseid/Samfoto

مار جعفری

مارهای جعفری تنها گونه مارهای سمی بومی نروژ هستند. مارهای جعفری به سادگی قابل تشخیص هستند زیرا در قسمت پشت آنها طرحی از خطوط شکسته دیده می شود. مارهای جعفری از موش و سایر حیوانات کوچک تغذیه می- کنند. آنها فقط زمانی که احساس خطر می کنند، نیش می زنند. چنانچه مار جعفری شما را نیش بزند، باید حتی الامکان خونسردی خود را حفظ کنید و به یک پزشک یا بهیار مراجعه نمایید.

منبع: http://intropersisk.cappelendamm.no

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

وقتی جانوری با شکلی نامتعارف مشاهده می شود!

«عتصرالمعالی قابوس ابن وشمگیر» در کتاب بی همتای خود «قابوس نامه» که در واقع آیینه ای از فرهنگ ایران در آن برهه است، درباره همه مواردی که یک نجیبزاده جوان می باید بداند از «نجوم» و «خرید اسب» تا «شرکت در باده گساری» برای پسر خود «گیلانشاه» نگاشته و صد البته که آموزش سواری و نخجیرداری یکی از مهم ترین آرایه ها و هنرهای یک اشراف زاده بوده است. در بخش مربوط به نخجیر، یکی از ریزه کاری های شکار این بوده که نجیبزادگان به هیچ روی قلاده «تازی» (سگ شکاری) را بدست نگرفته و یوزان آموخته را در نخجیرگاه بر پشت اسب ننشانند؛ چون در عین اینکه اینکار در شان و مقام یک امیرزاده نیست، نشاندن سباع (درندگان) بر پشت اسب به هنگام سواری خلاف عقل و احتیاط است.

یکی از نگاره های پیوست نخجیرگری را در حدود سال ۱۵۶۰ میلادی در ایران دوران «شاه طهماسب صفوی» نشان می دهد که سوار بر اسب کمانی زه کرده را در ترکش (جای کمان) نهاده و یوزی مقید به قلاده و جل بر پشت، بر روی زین سوار کرده است.
هرچند در ادب پارسی واژگانی چون «یوزدار» و «یوزبنده» برای اهل ادب آشناست ولی در مقایسه با هند گورکانی در نگارگری ها کمتر شاهد نخجیر شکارگران همراه با یوز هستیم و شکارگر صفوی در شکار جرگه، بیشتر مایل بوده برای معرکه نبرد آموخته شده و با شمشیر شکارگر(قراچوری، شمشیری بلند تر از شمشیر پیادگان) و نیزه و خشت و زوبین و کمان و کمند به شکار بپردازد. از اواسط دوران صفوی شاهد ورود پیادگان مسلح به تفنگ در نگارگری ها هستیم.

پس از فروپاشی دولت ابدمدت صفوی و شکوه کوتاه مدت خورشید نادری و دوران جنگ های خونین پیش و پس از حکمفرمایی «کریم خان زند» نه برای ادیبان مجال سخنوری بود و نه میرشکاران برای هنر خود خواهانی داشتند.
نقل شده که قوشبان نادر همراه با پرنده ای شکاری به درگاه خان زند آمد و مستدعی شغلی شد. خان به او گفت: «ولش کن سی خودش بگیرد، سی خودش بخورد!»

یوز طیغون
«نورالدین جهانگیر» امپراتور جنگاور و هنرور و دوستدار طبیعت هند در «توزک جهانگیری» (خاطرات جهانگیری) از یوزی سپید که از «آگرا» به او پیشکش شده اشاره داشت… «این اولین و آخرین یوز سپیدی بود که در تمام عمرم با آن برخورد کرده بودم لکه های روی پوست یوز بجای سیاه، آبی رنگ بود و سپیدی بدن یوز به آبی میزد».
در دهه ۱۹۲۰ یک یوزپلنگ با لکه های بزرگ و خطوط عمودی در «رودزیا» شکار شد که در آن دوران به نام علمی «یوز پادشاه» Acinony rex نام گرفت و گمان می رفت زیرگونه جدیدی کشف شده است.
ولی بعدها مشخص شد که همانند شیر های سپید آفریقای جنوبی و «گربه سروال» سیاه رنگ کوهستان های اتیوپی، در واقع جهش ژنتیکی باعث بروز این پدیده شده است.
نگاره های پیوست نشان دهنده ماده یوزی بدون خال است که در کنیا دیده شده است. در ببرها و پلنگ ها نمونه های فاقد شکل های معمول بر روی پوست دیده شده اند ولی این ویژگی در یوزها بسیار نادرتر است. یکی دیگر از نگاره ها نره یوزی است که رنگ بدن او به جای آهویی معمول، سپید با خال است.

مطالب تصادفي
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارگاه آموزشی آشنایی با خزندگان در پارک ملی دز برگزار شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان کارگاه آموزشی آشنایی با خزندگان از سوی اداره حفاظت محیط زیست دزفول با همکاری موسسه خزنده شناسان پارس در پارک ملی دز با حضور محیط بانان شهرستانهای دزفول ،شوش و گتوند برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی فرهاد قلی نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی بیشتر محیط بانان با خزندگان مناطق تحت حفاظت  عنوان و آموزش محیط بانان را بدلیل حضور آنان در طبیعت در جهت شناسایی بیشتر طبیعت و تنوع زیستی و وضعیت گونه ها بسیار ضروری و از نیازهای آموزشی محیط بانان برشمردند و اینگونه کارگاهها و کلاس های آموزشی را در ایجاد انگیزه و علاقه در محیط بانان مناطق و ادارات به منظور شناسایی گونه های جانوری و گیاهی و ثبت آمار و اطلاعات مربوط به گونه ها ضروری دانست
در ادامه کارگاه نیز خانم دکتر غفاری از اعضای موسسه خزنده شناسان پارس  از همکاری اداره حفاظت محیط زیست دزفول با این موسسه  در برگزاری کارگاههای آموزشی و برنامه های آموزشی متعدد تشکر و آمادگی موسسه را جهت ادامه فعالیتهای آموزشی به منظور شناسایی و آشنایی با خزندگان اعلام نمود.
در این کارگاه آموزشی به مدت ۵ ساعت با ارائه مطالب توسط اساتید ،محیط بانان با خزندگان و دوزیستان ،انواع آنان در ایران و خوزستان ،نحوه نمونه گیری و بیومتری و در نهایت وضعیت گونه های خزندگان آشنا شدند.

مطالب مشابه
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com