Environmentalist



کد خبر : 88061903
 

منابع طبيعي ساري درباره درختان امامزاده عبدالله آمل:
تنها قطع گونه های جنگلی بومی قابل پیگیری است


 

 

 بزرگنمایی
مسئولان اداره كل منابع طبيعي ساري هرگونه اقدامي را در بحث قطع درختان كهنسال امامزاده عبدالله آمل، خارج از اختيارات قانوني دانستند.
   مديركل منابع طبيعي مازندران (ساري) در اينباره به سبزپرس گفت: قوانين مربوط به حفاظت منابع طبيعي درباره 80 گونه درختي و درختچه، به ما اجازه مي دهد كه در هر مكاني چه مستثنيات اشخاص و چه ملي يا دولتي نسبت به قطع آن، مطابق ماده 42 شكايتي تنظيم شود و نسبت به حمل آن مطابق ماده 48 اقدام كنيم.
   عباسعلي نوبخت افزود: مطابق گزارش هاي رسيده از اداره منابع طبيعي آمل، اين درختان قطع شده چنار و نخل بوده اند كه اين گونه ها نيز در بين گونه هاي قابل پيگيري نيستند.
   او افزود: در حال بررسي و پيگيري هاي بيشتري در اين زمينه هستيم.

گونه های بومی  
 رييس اداره منابع طبيعي شهرستان آمل نيز با اشاره به موارد قانوني گفت: تنها اگر گونه جنگلي بومي باشد امكان ورود اداره منابع طبيعي به اين موضوع وجود دارد.
   عبدالرضا گهروسي با اعلام اينكه "احتمالا اين درخت ها چنار بوده اند" افزود: چنار از گونه هاي جنگلي نيست.

http://isdle.ir/news/index.php?news=1262

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نوشته شده در ساعت 14:40:11 , مورخ 28/09/1388
کد خبر : 88091193
 

DNA درختان كهنسال ايران آزمايش خواهد شد
بذر سروهاي كهنسال ايراني صادر مي شود


 

 

 بزرگنمایی
درختان كهنسال: اطلاعات ژنتيكي تمامي سروهاي كهنسال ايران آزمايش خواهد شد.

   به گزارش سبزپرس، شناسايي و نمونه برداري از تمامي درختان سرو كهنسال كشور از سوي شوراي عالي جنگل، مرتع و خاك سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري و جمعي از پژوهشگران دانشگاه هاي كشور انجام شد.
   كارشناس شوراي عالي جنگل، مرتع و خاك درباره انجام اين پروژه به سبزپرس گفت: شناسايي و نمونه برداري از درختان كهنسال در قالب پروژه "علل كهنسالي سروهاي ايران"، روز گذشته به پايان رسيد.
   گرجي ايماني افزود: سروهاي كهنسال ايران در بيش از 18 استان وجود دارند و از آنها نمونه برداري و عكس برداري شده است.
   او گفت: DNA تمامي اين درختان به آزمايشگاه انتقال يافته و به زودي آزمايش هاي لازم بر آنها انجام و در كتابي در اوايل سال آينده منتشر خواهد شد.
   ايماني مهم ترين آزمايش كه بر اين نمونه ها انجام خواهد شد را " بررسي نحوه بذردهي" اعلام كرد و گفت: پاسخ اين پرسش كه آيا امكان تكثير درختاني كه نسبت به همه عوامل آسيب رسان، ايمن مانده اند وجود دارد يا خير مدنظر اين پروژه است.
   اين كارشناس شوراي عالي جنگل، مرتع و خاك افزود: با توجه به تقاضاهاي بي شمار در صورت دست يافتن به روش تكثير بذر اين درختان، بذور آنها به كشورهاي اروپايي صادر خواهد شد.
   او دليل زيادي اين تقاضاها را برشمرد و گفت: درختان اروپا در قرن گذشته نابود شده و دوباره كاشته شده اند. براي مثال در جنگ جهاني دوم تمامي جنگل هاي آلمان نابود شد. از اينرو آنها متقاضي بذر اين درختان منحصربه فرد در جهان، هستند.
   گرجي ايماني افزود: پس از سروهاي كهنسال ، شناسايي، ثبت و آزمايش هاي ژنتيكي براي پايه هاي كهنسال گونه هاي ديگر ايران در قالب پروژه "درختان كهنسال ايران" انجام خواهد شد.

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=1877

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

با وجود اعتراضات گسترده مردمی و در میان سکوت متولیان
درخت 400 ساله مادی نیاصرم توسط شهرداری اصفهان قطع شد


 

 

 بزرگنمایی
سبزپرس- گروه منابع طبیعی: قطع درخت 400 ساله مادی نیاصرم توسط عوامل شهرداری اصفهان، خشم و نفرت طبیعت دوستان، اهالی منطقه و مردم این شهر را برانگیخته است. این درخت کهنسال به عنوان سندی طبیعی و تاریخی در اقدامی ضربتی و نابخردانه توسط شهرداری اصفهان قطع شده است در حالی که منطقه مورد نظر به عنوان میراث این شهر تاریخی به ثبت رسیده است و درخت مذکور نیز جزء درختان شناسایی شده حاشیه مادی نیاصرم به شمار می‌رفته است.

تارنماي ايران نامه با انتشار اين گزارش مي نويسد: مادي‌هاي اصفهان، نهرهايي هستند که آب را از رودخانه زاينده رود گرفته و به اکثر مناطق شهري و روستايي ميرسانند. به هنگام ايجاد آن‌ها در ساليان دور، دو طرف مادي ها، درختان سايه‌دار با فاصله مناسب کاشته شده است تا به‌واسطه اين درختان، سايه آن‌ها و کاهش دماي ناشي از آن، مانع تبخير آب مادي‌ها شوند و جريان آب در آن‌ها حفظ گردد. مادي نياصرم به دليل داشتن موقعيتي ويژه، مهم‌ترين و معروف‌ترين ماديشهر اصفهان به شمار مي‌آيد که همه روزه تعداد زيادي از گردشگران داخلي و خارجي به عنوان يکي از آثار تاريخي اين شهر از آن بازديد مي‌نمايند. وجود درختان کهنسال در اطراف مادي نياصرم حاکي از قدمت آن است و آن را به ميراثي تاريخي- طبيعي مبدل نموده است.

صبح روز جمعه، 29 ارديبهشت ماه 1391، عده‌اي که به ظاهر از جانب شهرداري اصفهان ملزم به قطع چندين اصله درخت واقع در حاشيه‌ي مادي نياصرم، بين خيابان‌هاي چهارباغ عباسي و شمس آبادي بودند، مبادرت به بريدن شاخه‌ها و تنه درختان و در نهايت قطع درختان نمودند. اين اقدام با مخالفت اهالي محل و عابران روبرو شد، چرا که پس از قطع درختان، همگان شاهد سلامت و زنده بودن برخي از درختان قطع شده بودند.

اما اعتراض اهالي و عابرين زماني اوج گرفت که پيمانکار شهرداري اصفهان، خود را براي قطع يکي از کهنسال‌ترين درختان مادي نياصرم آماده مي‌نمود. اين درخت با ارتفاعي بالغ بر 30 متر و شاخه‌هايي سرسبز و با نشاط و برگ‌هايي سبز و تازه، هيچ نشانه‌اي از پوسيدگي و يا آفت را به بيننده منتقل نمي‌کرد و از اين رو باعث شکل‌گيري اعتراضات گسترده ساکنين آن منطقه شد.

در پي اين اعتراضات و درخواست ساکنين مبني بر مشاهده مجوزهاي لازم به منظور قطع اين درخت کهنسال، افرادي که از صبح مشغول قطع درختان اين منطقه مهم بودند، اظهار کردند که سرپرست‌شان فعلا حضور ندارد و براي ناهار محل را ترک کرده است. اما اهالي که شخصي را به عنوان سرپرست از ابتداي صبح در محل زندگي خود نديده بودند، خواهان توقف کار تا زمان رسيدن سرپرست گروه پيمانکار شدند.

در اين ميان عده اي از اهالي سعي در تماس با شهرداري و اطلاع يافتن از چگونگي صدور مجوز براي قطع چنين درختي شدند که به علت تعطيل بودن شهرداري، امکان تماس با شهردار و معاونان وي ميسر نشد. البته برخي تماس‌ها نيز حاکي از "جلسه داشتن معاون مربوطه شهردار منطقه يک شهرداري اصفهان" در آن روز جمعه و تعطيل بود که اعلام داشتند پس از جلسه، ايشان به محل خواهند آمد. اما يا جلسه تمام نشد و يا اصولا جلسه‌اي در کار نبود و اين مطلب، دروغي بود که از جانب شهرداري به اهالي محل گفته شد! شايد هم انتخاب روز جمعه براي قطع چنين درختي، عامدانه صورت گرفته باشد که مسئولان مربوطه به منظور پاسخگويي به مردم، دچار زحمت نگردند.

گروه اره به دست، که گفته مي شد از پيمانکاران چندين ساله شهرداري اصفهان به شمار مي‌آيند از تجربه خود استفاده نموده و يکي از آن ها در فرصتي مناسب از درخت 400 ساله بالا رفته و مبادرت به قطع شاخه‌هاي اصلي درخت نمود. چنين عملي، آن هم در زماني که همگان منتظر مشاهده برگه مجوز شهرداري براي قطع درخت 400 ساله مادي نياصرم اصفهان بودند، خشم مردم را بيشتر دامن زد به نحوي که با "گشت تخلفات شهري" و پليس تماس‌هايي برقرار شد. در پي اين تماس‌ها و بعد از گذشت ساعتي، دو مامور از جانب شهرداري به محل اعزام شدند که يکي معاون بخش فضاي سبز شهرداري منطقه يک و ديگري مامور گشت تخلفات شهري بودند.

پس از ورود اين دو نفر به ماجرا و درخواست اهالي براي مشاهده مجوزهاي لازم که بايستي از سوي شهرداري صادر شده باشد، معاون فضاي سبز شهردارياصفهان در جهت پاسخگويي برآمد ولي به دليل عيان بودن سلامت درخت، اظهار مي‌شد که درخت از داخل پوسيده است و اهالي و ناظران پس از قطع درخت پوسيدگي آن را ملاحظه خواهند کرد. در هر حال آن پاسخ‌ها قانع کننده واقع نشدند، زيرا با وجود قطع چند شاخه بزرگ از درخت، هيچ‌گونه اثري از پوسيدگي در شاخه‌ها ديده نمي‌شد و سرانجام پس از صحبت‌هاي طولاني مشخص شد که معاون بخش فضاي سبز شهرداري نيز بدون در دست داشتن مجوز به محل اعزام شده است و مجوز در اختيار رئيس وي که معاون شهردار منطقه محسوب مي‌شود، مي‌باشد.

در اين ميان دو نفر پليس موتورسوار نيز به محل رسيدند ولي بدون هيچ‌گونه مکث و يا پرسشي به راه خود ادامه داده و از محل خارج شدند. توقع مردم از پليس در اين صحنه، درخواست مشاهده مجوز قطع درختان از عوامل شهرداري و پيمانکارشان بود که متاسفانه اين خواسته حداقل نيز مرتفع نشد.

هنگامي که ساکنين مشغول بحث با معاون بخش فضاي سبز شهرداري بودند، گروه مذکور با مناسب ديدن زمان و موقعيت به دست آمده اقدام به قطع کامل درخت نمودند و اره برقي را به جان سالم و با طراوت درخت انداختند.

درختان کهنسال در طول سال‌هاي متمادي، تنش‌هاي نامساعد اقليمي و محيطي را پشت سر مي‌گذارند و مي‌توانند گنجينه ژنتيکي بسيار دقيق و ارزشمنديباشند. اما متاسفانه اين ذخاير ملي به علت غفلت و نا آگاهي آسيب مي‌بينند و برخي نيز نابود مي‌گردند. اين درخت تنومند اگرچه طي 400 سال در برابر خشکسالي‌هاي اين منطقه کويري، توفان‌هاي بي‌شمار، تندبادهاي سرد پاييزي و زمستاني، سرما و گرماي شديد هوا و ساير عوامل سخت و طاقت فرسا، طاقت آورده بود و سرزنده و شاداب به حيات خويش ادامه مي‌داد و علاوه بر آن به هزاران انسان نيز سلامت، سرزندگي و شادابي را هديه کرده بود ولي اين بار در برابر انسان‌هايي که با اره برقي به او حمله‌ور گشته بودند، تاب نياورد و با تمام شکوه و جلالش از پاي درآمد و بر زمين افتاد.

تنه بريده شده آن نيز خبر از سلامت درخت مي داد. تنه درخت کاملا مرطوب و سالم، بدون هرگونه زدگي و اثري از پوسيدگي، در حال فعاليت و رساندن آب و غذا به شاخ و برگ‌هاي سبز خود بود که ظاهرا به‌واسطه نظر کارشناس و يا کارشناسان شهرداري اصفهان، پوسيده (!) شناخته شده و دستور قطع آن صادر شده بود. پس از قطع نابخردانه و غير مسئولانه اين درخت و به دليل عدم حضور سرپرستان ذيربط شهرداري، با افتادن اين درخت بر زمين، چندين اصله درخت نوپا و چند ساله که در اطراف اين درخت، مشغول زندگيشان بودند نيز شکسته شدند و زندگيشان پايان يافت.

لرزه اي که از سقوط اين درخت تاريخي شهر اصفهان بر وجود ناظران، مردم فهيم و طبيعت دوستان افتاده است، اکنون با گذشت نزديک به دو هفته، همچنان باقي است و بُن اين درخت نيز کماکان نشانه‌هاي حيات را در خود حفظ کرده است. گويي انتظار مي کشد، انتظار انسان هايي را که ...

با گذشت چند روز از قطع اين درخت 400 ساله، هيچ ارگاني به اين مساله رسيدگي نکرده است. سازمان منابع طبيعي که احتمالا خبر ندارد. سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان که مسئوليت کارشناسي و عواقب اين کار کارشناسي نشده را به عهده داشته است نيز احتمالا در جريان قطع اين درخت نبوده است. سرپرست گروه پيمانکار شهرداري که با مدرک "فوق ديپلم برق" مبادرت به قطع درختان منطقه کرده است نيز از شهرداري دستور مي‌گرفته است و نقشيجز قطع درختان نداشته است. سازمان محيط زيست نيز اصولا در رابطه با قطع درختان اقدامي انجام نمي‌دهد. سازمان ميراث فرهنگي هم کاري به ميراث طبيعي ندارد. بنابراين وجود و عدم وجود اين درخت 400 ساله براي هيچ ارگان رسمي و غير رسمي تفاوتي ايجاد نمي‌کرده است.

حال مي توانيد امتحان کنيد و يک درخت 40 ساله را در حوالي منزلتان قطع نماييد، ببينيد چه ارگان‌هايي با شما برخورد خواهند کرد و شهرداري چند ميليون تومان پول نقد به عنوان خسارت از شما دريافت خواهد کرد؟! البته پيشنهاد مي‌کنيم اين کار را امتحان نکنيد. چون علاوه بر آسيب رساندن به محيط زيست محله، ممکن است طبق قانون علاوه بر جريمه نقدي، به حبس نيز محکوم شويد و چند ماهي را هم در زندان سپري کنيد ولي اين قانون فقط در مورد شما اعمال خواهد شد و نه در مورد شهرداري و يا هر سازمان ديگري!

گر تضرع کني و گر فرياد دزد، زر، باز پس نخواهد داد

سعدي

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8420

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محيط زيست خوزستان

در خوزستان تدوين مي‌شود:
طرح جامع آموزش همگانی محیط زیستی
کارگروه طرح جامع آموزش همگانی محیط زیست به ریاست معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و دیگراعضا در اهواز تشکیل شد.

 

مهندس عامری گلستان دراین جلسه اجرای طرح آموزش همگانی در استان را ضروری دانست واز اعضا خواست تا با جدیت ونظم خاصی جلسات را برگزار نمایند.
احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در نخستین جلسه کارگروه توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده 189 قانون برنامه پنج‌ساله توسعه پنجم، گفت: براساس این قانون در راستای ارتقای آگاهی‌های عمومی و دستیابی به توسعه پایدار به منظور حفظ محیط زیست، کارگروهی با حضور سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، صنعت، علوم، آموزش و پرورش، نیرو، ارشاد، وزارت کشور، بهداشت، راه و شهرسازی، تعاون، ورزش، صدا و سیما، معاونت برنامه‌ریزی استاندار و یک متخصص آموزش‌های محیط زیستی تشکیل می‌شود.
وی افزود: برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم به منظور اجرای برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیست و بررسی اثربخشی اجرای این برنامه باید در دستور کار قرار گیرد.
لاهیجان‌زاده ادامه داد: بر اساس این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از تولید و انتشار محصولات فرهنگی محیط زیستی (اعم از فیلم، کتاب، خبر، محصولات دیجیتال و ...) و ارتقای فرهنگی عمومی حمایت کند، وزارت آموزش و پرورش نیز موظف است نسبت به ارتقای کمیت و کیفیت مطالب آموزش محیط زیست در کتاب‌های درسی و اجرای برنامه‌های آموزشی محیط زیستی معلمان، برنامه‌ریزان آموزشی، برنامه‌های مراکز تربیت معلم و فوق برنامه دانش‌آموزان متناسب با نیازهای آموزشی آنها اقدام کند همچنین وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هم موظف هستند آموزش‌های محیط زیستی لازم را در برنامه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاهی پیش‌بینی کنند.
وی افزود: سازمان صدا و سیما موظف است درخواست کارگروه، برنامه‌های آموزشی، ترویجی و آگاهی‌بخشی در حوزه محیط زیست را در قالب‌های مختلف بدون دریافت وجه تهیه و پخش کند و خبرگزاری‌ها و مطبوعات دولتی نیز موظفند حسب درخواست کارگروه نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی در مسائل زیست‌محیطی بدون دریافت وجه اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، دبیر کارگروه توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی با اشاره به تحقیقی که دانشگاه آذربایجان در مورد تاثیرگذاری آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی انجام داده است، گفت: بر اساس این تحقیق، آموزش در دوره ابتدایی 70 درصد تاثیرگذاری دارد؛ اما به تدریج در مقاطع تحصیلی دیگر کاهش می‌یابد و در نهایت در دانشگاه به پنج درصد می‌رسد.
وی اظهار کرد: در خوزستان بیش از 800 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و بهتر است آموزش در مقطع ابتدایی دنبال شود.
لاهیجان‌زاده تاکید کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیستی مربوط به خود را تدوین و در این کارگروه تصویب کنند و برنامه‌های زیست‌محیطی که در حال حاضر به صورت پراکنده انجام می‌شود متمرکز و نظام‌مند شود.
وی افزود: اگرچه هدف این کارگروه آموزش همگانی است، اما برای نهادینه شدن این آموزش‌ها باید از بدنه دولت یعنی مدیران و کارکنان آغاز شود.
لاهیجان‌زاده شهرداری‌های تمام استان را از بهترین ظرفیت‌ها برای توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: این نهادها با داشتن فرهنگسرا و در کنار آموزش‌های پسماند و فضای سبز می‌توانند آموزش‌های زیست‌محیطی را انجام دهند.
وی با بیان اینکه پنج دانشگاه خوزستان برای مشارکت در این کارگروه دعوت شده‌اند، گفت: تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان محیط زیست بارها برای همکاری در ارائه آموزش در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7709
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

موزه
معاون محيط زيست استان ايلام اعلام کرد: عمليات ساخت موزه «تاريخ طبيعي ايلام» وارد فاز پاياني شد.

 

غلامرضا ابدالي در گفت‌وگو با (ايسنا)، افزود: براي تکميل اين موزه که در پارک چقاسبز ايلام در حال ساخت است، تا به امروز هشت ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه شده است.
وي اعلام اينکه امسال دو ميليارد ريال اعتبار ديگر اختصاص يافته است، افزود: تکميل صد درصد موزه به هفت ميليارد ريال ديگر اعتبار نياز است.
به گفته ابدالي، موزه فعلي تاريخ طبيعي ايلام که در سازمان محيط زيست استان قرار دارد، به موزه جديد منتقل مي‌شود.
به گفته معاون محيط زيست استان ايلام، موزه تاريخ طبيعي ايلام در حقيقت فضايي براي نگهداري و حفظ انواع گونه‌هاي وحشي و اهلي طبيعت زيست محيطي استان بوجود مي‌آورد.
وي با اعلام اينکه اين موزه مرکزتحقيقات علمي در خصوص منابع طبيعي محيط زيست خواهد بود، اضافه کرد: با تکميل اين پروژه دانشجويان، اساتيد و محققان علوم طبيعي مي‌توانند از موزه به عنوان خاستگاه دانستني هايي درباره محيط زيست استان بهره مند شوند.

کد خبر :6513   زمان مخابره: 9:23:48 - 11/7/1390

 




 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پالايشگاه اصفهان


جلوی توسعه پالایشگاه اصفهان گرفته می‌شود
ایرن: معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مجوزی که سازمان محیط زیست بر اساس گزارش ارزیابی زیست محیطی برای پالایشگاه اصفهان صادر کرده فقط برای بهینه سازی بوده و هیچ‌گونه مجوزی برای توسعه پالایشگاه صادر نشده است.

 

رجبعلی قاسمی اظهار کرد: واحدهای صنعتی جدیدی که زمین دولتی در اختیار دارند موظف هستند 25 درصد از زمین خود را به فضای سبز اختصاص دهند و صنایع قدیمی نیز هرچه فضای سبز بیشتری داشته باشند بیشتر مورد تایید قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به این‌که مشکل زیست‌محیطی که پالایشگاه به وجود آورده ارتباطی با میزان فضای سبز آن ندارد، ادامه داد: سازمان محیط زیست در تهران مجوزی بر اساس گزارش ارزیابی زیست محیطی برای پالایشگاه صادر کرده که در آن پالایشگاه اجازه بهینه سازی در مجموعه خود را دارد در حالی که پالایشگاه با استفاده از این مجوز در حال توسعه مجموعه خود بوده که اداره کل محیط زیست استان با طرح شکایتی این توسعه را متوقف کرده است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این‌که مساحت زمینی که برای بهینه سازی پالایشگاه در نظر گرفته شده 220هکتار است، تاکید کرد: اگر پالایشگاه بخواهد از این زمین‌ها برای توسعه خود استفاده کند اداره کل محیط زیست استان اصفهان جلوی پیشروی آنها را خواهد گرفت و اگر پالایشگاه برنامه‌ای برای توسعه خود دارد باید در خارج از محدوده 50 کیلومتری کلان‌شهر اصفهان باشد و در منطقه فعلی امکان توسعه و مجوز آن داده نخواهد شد.
قاسمی با اشاره به این‌که دستور توسعه کمی و کیفی تمام پالایشگاه‌های کشور از طرف وزارت نفت در تهران صادر می‌شود، گفت: پالایشگاه به دلیل نزدیکی به شاهین‌شهر و کلان‌شهر اصفهان اجازه توسعه ندارد و فقط می‌تواند دستگاه‌های قدیمی خود را به دستگاه‌های جدید تبدیل کند.
به گزارش ایسنا، گفته‌های معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر توقف توسعه پالایشگاه با شکایتی از سوی این اداره کل در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های گذشته اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نسبت به اختصاص فضای سبز اطراف پالایشگاه به توسعه هشدار داده بودند.

 


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7711
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سوخت فسيلي
مصرف انرژي در بخش ساختمان حدود 37 درصد کل انرژي مصرفي کشور بوده که در اين ميان ساختمان هاي عمومي و دولتي 70 درصد مصرف اين انرژي را به خود اختصاص داده اند.

 

 

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران به نقل از روابط عمومي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران مهندس محمد هادي حيدرزاده با بيان اينکه قسمت اعظم سوخت مورد استفاده در ساختمان‌ها سوخت‌هاي فسيلي است، نخستين گام در اين مورد را تقليل مصرف انرژي در بخش فوق دانست.
وي با اشاره به اينکه بخش ساختمان با مصرف يک‌سوم مصرف انرژي کشور از يک سو ارزش ريالي زيادي را به خود اختصاص داده و از سوي ديگر موجبات آلايندگي فراوان محيط زيست را نيز فراهم آورده است خاطر نشان کرد: در حال حاضر ميزان آلودگي هواي تهران از حد مجاز تعريف شده توسط سازمان بهداشت جهاني(WHO) بيشتر است‌ که علاوه بر آلودگي هوا‌، بارش باران اسيدي، تهديد گونه‌هاي گياهي، آلودگي منابع آب، تخريب لايه اوزون،تهديد سلامت جسماني و رواني انسان‌ها از ديگر نتايج استفاده بي‌رويه از سوخت‌هاي فسيلي است.
حيدرزاده در ادامه گفت: در اين ميان ساختمان‌هاي عمومي و دولتي، 70 درصد انرژي مصرفي در بخش ساختمان را به خود اختصاص داده‌اند. به طوريکه طبق بررسي به عمل آمده ساختمان‌هاي موجود و قديمي بين 40 تا 60 درصد اتلاف انرژي داشته که با توجه به اينکه شهرداري تهران ساختمان‌هاي فراواني را در اختيار دارد، مصرف بي‌رويه انرژي هزينه‌هاي هنگفتي را به شهرداري تحميل کرده که‌ به نظر مي‌رسد با اجراي طرحي جامع در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي مي‌توان راهکارهاي کاهش اين هزينه‌هاي اقتصادي و ارتقاي کيفيت محيط زيست شهري را شناسايي و به اجرا رساند.
وي در ادامه گفت: با توجه به نامگذاري سال 1388 با عنوان سال اصلاح الگوي مصرف و ابلاغ سياستهاي کلي اصلاح الگوي مصرف توسط مقام معظم رهبري و اجراي پروژه اصلاح الگوي مصرف منابع از دي ماه 88 تاکنون در مناطق 22 گانه، معاونتها، سازمانها و شرکتهاي تابع شهرداري تهران و با عنايت به مصو‌به شوراي‌‌‌ اسلامي شهر تهران ‌در خصوص "الزام شهرداري تهران به اجراي برنامه اصلاح الگوي مصرف"‌ و اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها نيمه سال 89، اجرا و نظارت پروژه فوق ‌به ‌ستاد محيط‌زيست و توسعه‌پايدار شهرداري تهران محول شد که در اين راستا با توجه به اهميت مزايا و ضرورت اجراي يک سيستم مديريتي جامع جهت کاهش مصرف انرژي در ساختمان‌هاي تابع شهرداري تهران، اين ستاد بر آن شد تا براي اولين بار اقدامات لازم را با هدف کاهش 20 درصدي مصرف انرژي انجام دهد.
حيدرزاده با اشاره به عمر مفيد ساختمان و مساله مديريت انرژي افزود: اين پروژه با توجه با موراد مطرح شده در بازه زماني خاصي تعريف نمي‌شود و مدت زمان اجراي پروژه نامشخص بوده و يکسال نخست به تعريف و استقرار پروژه مابين سازمانها و مناطق اختصاص يافته و از سال دوم اثربخشي راهکارها و بهبود مستمر سيستم موردنظر است.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: مهمترين اقدامات انجام شده در راستاي کاهش ميزان مصرف آب، برق و گاز در ساختمانهاي شهرداري تهران شامل استفاده از تجهيزات کاهنده مصرف آب( نظير سر شيرهاي قطع و وصل) بازديد ساليانه سيستم لوله کشي ساختمان جهت بررسي فرسودگي و نشتي لوله‌ها‌ ‌توسط واحد تاسيسات، کنترل ماهانه حوضچه کنتور جهت جلوگيري از احتمال نشتي و هدر رفت آب، استفاده از لامپ هاي LED، استفاده از ترانس هاي بالاست، نصب کنتور سه تعرفه، اصلاح ديماند،آموزش‌ به پرسنل در زمينه صرفه جويي، نصب سيستم هوشمند موتورخانه، معاينه فني موتورخانه‌ها، استفاده از شيشه‌هاي دوجداره جهت جلوگيري از هدر رفتن انرژي، درزگيري درب و پنجره‌ها جهت مصرف بهينه انرژي، بوده است.
وي خاطر نشان کرد: با‌ توجه به اقدامات صورت گرفته تا پايان سال 90‌ آمار مستندي از کاهش مصرف آب ، برق ،گاز و صرفه جويي ناشي از آن به دست آمده و قابل ارائه به سطوح مديريتي در مجموعه شهرداري تهران خواهد بود.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6630
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

توسعه فضاي سبز
شهردار منطقه 19 از عملکرد وزارت راه و شهرسازي در رابطه با تغيير کاربري زمينهاي مربوط به فضاي سبز و اختصاص آنها به مسکن مهر انتقاد کرد.

 

عبادالله فتح الهي با اشاره به اينکه در همه کلانشهرهاي دنيا به خصوص ابرشهري مثل تهران غول دود و ترافيک باعث بروز خشونتهاي اجتماعي مي شود، اظهار داشت: آلودگي فضاهاي کالبدي ذهنها را خسته و انسانها را سردرگم مي کند به همين دليل بخش محيط زيست يک مطالبه جدي، عمومي و بي بديل از سوي مردم است که خوشبختانه مديريت شهري امروز به آن بسيار توجه مي کند.
وي با بيان اينکه ستاد محيط زيست شهرداري تهران سالانه مطالبات مردم را با شيوه هاي هنري، نگاه علمي و کارشناسي به صحنه مي آورد، گفت: اقشار مختلف اجتماعي که به صورت خودجوش فعال هستند، مطالباتشان را مطرح مي کنند بنابراين مديران شهري بايد اقدامات و برنامه هاي که مدنظرشان دارند را اعلام کنند تا مطالبات اجتماعي با اقدامات مديريت شهري در اين جشنواره با توجه به اصول علمي به چالش کشيده شود تا انرژي مضاعفي در مديريت شهري ايجاد شود.
فتح الهي افزود: با برگزاري چنين جشنواره هايي به روح شهر که در دوره هاي قبلي مغفول مانده توجه مي شود. با اين برنامه ها مي توانيم بخش زنده شهر را از دل برجها، آهن آلات و سنگهاي ساختمانهاي سربه فلک کشيده، بيرون بکشيم.
شهردار منطقه 19 گفت: اين جشنواره بايد حمايت شود تا رشد بيشتري بکند. اقدامات مديريت شهري در اين راستا بسيار مفيد است زيرا به فرهنگ سازي و آموزش شهروندان منجر مي شود و آشنايي هر چه بيشتر مردم با محيط زندگي به خصوص محيط زيست شهري بسيار احساس مي شود.
به گزارش مهر فتح الهي ساخت بوستان ولايت را يکي از اقدامات مهم شهرداري تهران دانست و افزود: بوستان ولايت نماد محيط زيست شهري تهران است که بخش مهمي از مطالبات مردم در اين بوستان تحقق يافته است.
وي با ابراز تاسف از عملکرد وزارت راه و شهرسازي در رابطه با تغيير کاربري زمينهاي مربوط به فضاي سبز و اختصاص آنها به مسکن مهر گفت: وزارت مسکن که مسئوليت تامين زيرساخت هاي شهر مانند فضاي سبز، جاده، بزرگراهها و... را دارد به دليل فشار کار يا بازار پرالتهاب مسکن از واگذاري زمينهاي مختص فضاي سبز براي احداث مسکن مهر سخن مي گويد.
فتح الهي با بيان اينکه هر چند توجه اين وزارتخانه به بحث مسکن براي مردم قابل تقدير است، افزود: اما اگر قرار باشد وزارت مسکن هم مثل يک تاجر عمل کند و زمينهاي فضاي سبز شهري را تبديل به مسکن کند و به فروش برساند اينجاست که فرياد فعالان و دلسوزان محيط زيست بلند مي شود.
وي با اشاره به اينکه اين جشنواره بايد به مباحث اين چنيني بپردازد، اظهار کرد: فضاي شهر نيازمند به محيط سبز است تا فشارها و استرسهاي ناشي از خستگي زندگي پرتنش شهري را کم کند. محيط زيست شهري روح شهر است و بايد در کنار فضاهاي کالبدي به روح شهر که با مردم ارتباط بيشتري دارد اهميت داده شود.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7713
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بوستان ولايت
بزرگترين رويداد محيط زيستي پايتخت ساعت 20 پنج شنبه 16 شهريور در بوستان ولايت آغاز به کار مي کند.

 

دومين جشنواره محيط زيست با حضور سيد محمد فياض، مديرعامل سازمان مديريت پسماند، محمدهادي حيدرزاده، رئيس ستاد محيط زيست شهرداري تهران، شهرداران مناطق 19، 17، 16 و تني چند از نمايندگان مجلس، معصومه ابتکار رئيس کميته محيط ‌زيست شوراي شهر آغاز خواهد شد.
به گزارش مهر و به نقل از ستاد خبري اين جشنواره بهمن پاسبان دبير جشنواره محيط زيست شهري تاکيد کرد: مراسم افتتاحيه با اداي احترام به شهدا در کنار «سراي احترام» که توسط سازمان بهشت زهرا به بوستان ولايت آورده مي‌شود، شروع خواهد شد. سپس مسئولان حاضر در مراسم از غرفه‌هاي مناطق ديدن و در آخر 22 نهال بلوط کاشته مي‌شود.
وي افزود: کار آماده سازي غرفه هاي مناطق 22 گانه و سازمانها و شرکتهاي مرتبط با معاونت خدمات شهري و همينطور
معاونتهاي اجتماعي و حمل و نقل و ترافيک در حال پايان است.
22 اصله درخت بلوط به نيت 22 شهيد از کل مناطق شهرداري تهران که با پلاک شهيدان و پيشينه نشانه گذاري شده اند در کنار درختي که مقام معظم رهبري آن را کاشته‌اند، توسط معاونان خدمات شهرداري مناطق 22 گانه کاشته مي‌شود.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لرستان
مدير کل مديريت بحران لرستان از برگزاري همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس در استان خبرداد.

 

 

مهندس "رضا آريايي" افزود: همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس فرصتي براي دانشمندان، حقوقدانان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر کشور است که در زمينه چالش‎هاي پيش روي مباحث حقوقي، حمايت و حفاظت از داشته‏‌هاي طبيعي استان‏هاي زاگرس نشين با ارائه راهکارهاي علمي و عملي گامي مفيد و مؤثر در جهت بهبود شرايط زيست محيطي زاگرس بر دارند.
وي اضافه کرد: زاگرس، راهبردي‌ترين سيستم کوهستاني کشورمان ايران است زيرا از لحاظ داشته‎هاي گياهي و جانوري يکي ازغني‎ترين زيستگاه‏هاي کره زمين به شمار آمده که با داشتن پوشش جنگلي بسيار مناسب، نزديک به چهل درصد از منابع آب شيرين ايران را تأمين کرده و از سوي ديگر از بروز خساراتي همچون سيل و خشکسالي جلوگيري به عمل مي‎آورد.
مدير کل مديريت بحران لرستان با اشاره به ضرورت برگزاري اين همايش، اظهار کرد: گونه‏‌هايي که در تداوم حيات اين کهن ديار نقشه‌ بسيار پر رنگي داشته و وجود 6 ميليون هکتار جنگل، بستري بسيار مناسب براي تمامي زيستمندان زاگرس به شمار آمده و به همين دليل حفاظت و حراست از اين داشته‌هاي طبيعي همت همگاني ما را طلب مي‎کند؛ در همين راستا برگزاري نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس لازم و ضروري به نظر رسيد تا بدين وسيله اسباب حفاظت از سرزمين زاگرس بيش از پيش فراهم شود.
آريايي درگفت‌وگو با ايسنا عنوان کرد: کميته علمي اين همايش در نظر دارد در قالب دو محور کلي ابعاد حقوقي و محيط زيست برجسته را معرفي کند.
وي اضافه کرد: محور حقوقي اين همايش شامل بررسي ابعاد حقوقي تخريب محيط زيست و منابع طبيعي، بررسي جايگاه حقوقي در مديريت محيط زيست و منابع طبيعي و محيط زيست، بررسي ابعاد حقوقي ذغالگيري در زاگرس، بررسي ابعاد حقوقي برخورد با متخلفين تخريب محيط زيست و منابع طبيعي است.
مدير کل مديريت بحران لرستان محور محيط زيست همايش را نيز شامل تنوع زيستي زاگرس راهکارها و مخاطرات پيش رو، مديريت زباله و نخاله‎هاي ساختماني، بررسي خطوط انتقال نيرو و تاثير آلودگي نفتي بر ضرورت حفاظت از گونه‌‏هاي آندميک زاگرس، صنايع آلاينده و مديريت فاضلاب، تاثير برداشتهاي غير اصولي بر منابع طبيعي زاگرس، اثرات آلودگي آب، خاک و هوا بر جوامع انساني زاگرس و نقش سازمانهاي مردم نهاد حامي محيط زيست در حفظ محيط زيست زاگرس و آموزش جوامع محلي دانست.
آريايي از علاقه‌مندان خواست چارچوب محورهاي مقالات خود را به دبيرخانه همايش ارسال کنند.
وي آخرين مهلت ثبت‌نام و ارسال اصل مقالات را يکم آبانماه، تاريخ اعلام نتايج داوري را 15 آبان ماه و زمان برگزاري همايش را 25 آبان ماه سال جاري اعلام کرد.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7708
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روز ملی حفاظت از يوزپلنگ" گرامی باد

1391/06/14

يوزپلنگ آسيايي شديدا در معرض انقراض قرارد دارد. آخرين بازمانده هاي يوزپلنگ آسيايي که با جمعيتي کمتر از 100 عدد اکنون فقط در کشور ما ايران زندگي مي کنند، براي رهايي از خطر انقراض نيازمند حمايت و حفاظت از سوي مردم ايران هستند. به همين دليل از سال 1386 روز 9 شهريور به عنوان "روز حفاظت از يوزپلنگ" انتخاب شده است تا بهانه اي باشد براي آموزش هاي عمومي درباره يوزپلنگ و وضعيت بحراني و حساس آن. هر ساله به اين مناسبت گروه ها و تشکل هاي فعال در زمينه حيات وحش، در نقاط مختلف کشور برنامه هاي آموزشي متنوعی را در زمينه حيات وحش ايران برگزار مي کنند.

امسال بدلیل همزمانی روز يوز با اجلاس جنبش غیر متعهدها در تهران، فعاليت های مربوطه با یک هفته تاخیر برگزار خواهد شد تا اطلاع رسانی مناسب در این زمینه انجام شود. جزئیات برنامه متعاقبا اعلام خواهد شد. دوستانی که در شهرستان ها برنامه ای را اجرا می کنند لطفا خبر یا پيش خبر فعاليتشان را برای ما ارسال کنند. 

 

304920_10151048920058983_1192848857_n.jpg

http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=386

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درختان ‌اسطوره‌اي‌
جام جم آنلاين: با پيدايش اسطوره‌ها، باورها و اعتقادات در ميان آدميان، طبيعت سرسبز شكلي ديگر يافت. هر كدام از اقوام و ملل گوناگون براساس جهان‌بيني خويش براي طبيعت زنده ارزش و جايگاهي ويژه قائل شدند و درختان در بستر مذاهب، اسطوره‌ها و حتي هنر و ادبيات تمدن‌هاي گوناگون، حياتي ديگر يافتند و بتدريج شگفت انگيزترين باور‌هاي توتمي ‌مربوط به درختان ساخته شد.
زندگي اسرارآميز درختان عظيم، دير زيستي، حيات دوباره، باروري و بسياري از ويژگي‌هاي آنها سبب شده است درختان در تصور انساني، نقشي خداگونه بيابند و به عنوان واسطه بين خدايان و عالم بشري تقديس گردند. به اعتقاد مردم بدوي يكي بودن روح يا خدا با درخت، اين قدرت را به درختان مي‌داد كه باران بياورند، خورشيد را به درخشش وادارند، گله‌ها را افزايش بخشند و زنان را به بارداري و زايش ياري دهند.

گاه نيز معناي نماديني كه درختان و جنگل‌ها طي قرون حيات بشري در زبان‌ها و فرهنگ‌ها پيدا كرده‌اند به سبب اندازه‌هاي بزرگ و همچنين عمر طولاني‌شان بوده كه به شكل آشكاري بر جوامع اوليه تاثير گذاشته است. همچنين كمياب يا فراوان بودن درختان در مكان‌هاي مختلف در نوع برداشت و اهميت آنها در افسانه‌ها، اسطوره‌ها و فرهنگ‌ها تاثير داشته است.

از ديدگاه جوامع بدوي، درخت نمادي از زندگي مجرد پس از مرگ، رستاخيز و دوام زندگي بود و به سبب ايستادگي و تجديد حيات و قانون تكامل، در باورها رمزي از آدمي‌ شد و تقدس يافت. اين رمز گاهي به صورت يك درخت خاص و گاهي به صورت باغي پر از درختان هميشه سبز و گاهي به شكل گياهاني كه شيره مقدس آنها به انسان جاودانگي مي‌بخشد، جلوه‌گر شد.

آنچه مي‌خوانيد تلخيصي از تحقيق مفصل صديقه رمضانخاني، مديرگروه مردم‌شناسي ميراث فرهنگي يزد درباره درختان اسطوره‌اي است.

 به موجب يك سنت قديمي‌در انگليس، فرانسه، آلمان و نواحي اسلاوي زبان مراسمي‌به نام  پُل‌مي برگزار مي‌شود كه مضمون اصلي آن تجديد حيات و زايش دوباره زندگي در بهار است. 

مردم درختان را نه فقط به صرف درخت بودن، بلكه به اين دليل كه تجلي خداوند را مي‌توان در درختان مشاهده كرد، ستايش مي‌كردند. در بسياري از اعتقادات جوامع انساني درختان به عنوان سمبل حيات  و زندگاني جاويد و نيز محافظان مردگان در گورستان‌ها كاشته مي‌شدند. بقاياي اين اعتقاد هنوز هم در ميان برخي جوامع ديده مي‌شود.

اعتقاد به درخت به عنوان نشانه‌اي از حيات جاويدان از تمدن سومريان به بعد رايج شد. در كيهان‌شناسي سومريان در مركز عالم تك درختي قرار داشت كه هم نگهدارنده عالم و هم منشا ساير درختان و ميوه‌ها و حتي حيوانات بود. اين درخت در كهن‌ترين تصويرش بنا به توصيفي كه از آن در اساطير اوليه شده، درخت كيهاني غول پيكري است كه رمز كيهان و آفرينش آن است.

ايرانيان و مسيحيان

نزد مسيحيان از درخت فرزانگي و در فرهنگ ايراني از درخت حيات سخن به ميان آمده و گفته شده بردرخت حيات، درختي است كه ريشه‌هايش در زمين و شاخ و برگ‌هايش در آسمان شكل مي‌گيرد، از اين رو نماد صعود از فرود به عزت و رشد آن نماد گذار از زمين و صعود به سوي ايزدان و آسمان است.

به همين مناسبت، مي‌تواند نماد باروري و زايش و نيز خرد و دانش هم باشد. در برخي جوامع نيز شكل ظاهري درخت (شاخه‌هاي متصل به تنه، شبيه پيكره آدمي) سبب مي‌شد درختان، نماد انسان يا نماينده بسياري از صفات بشري به شمار آيند.

گياهان بويژه درختان در فرهنگ ايراني علاوه بر اين كه سمبل طراوت،آرامش و زيبايي هستند بازتاب رابطه خداوند و انسان و نمادي از كل جهان عيني، تركيب آسمان، زمين وآب، زندگي پويا، مظهر كل جهان هستي و سمبلي از رحمت روحاني و روشنايي‌اند.  از اين رو در فرهنگ ايراني باغ بهترين مكان براي پيوند با عالم والا تلقي مي‌شود، با اين باور كه در ميان طبيعت زميني و دنياي آرماني (روشني ازلي) واقع شده است.

در آفريقا و جنوب آسيا

در نزد مردم گربالي در دالماسي اين اعتقاد وجود دارد كه در ميان درختان بزرگ تنها بعضي درختان داراي روانند  و اگر كسي آنها را بيفكند در جا خواهد مرد. در آفريقاي غربي درخت بسيار عظيمي ‌به نام  silk  cotton است كه مورد احترام همه اقوام آن سرزمين از سنگال تا نيجر است و آنها را خانه ارواح يا خدا مي‌دانند.


 بعضي ساكنان جزاير فيليپين گمان دارند ارواح در گذشتگانشان بر درخت‌ها زندگي مي‌كنند و آن هم بر بلندترين درختان كه شاخه‌هاي خود را به هر سو گسترده‌اند.

در كتاب هنري ماسه از درختان نارون و شمشاد به عنوان درختان مقدس و همچنين از درختان سرو و زيتون به عنوان درختان بهشتي ياد شده است. از ديگر درختان مقدس مي‌توان از خرما و انار و انجير نام برد. از درخت خرما به عنوان قديمي‌ترين منبع ارتزاق و اشتغال مردم نام برده شده كه كاشت آن در بين‌النهرين مربوط به 300 سال پيش از ميلاد مسيح بوده است و هنوز هم براي مردم اين ناحيه درخت خرما درخت زندگي محسوب مي‌شود.

در تمام اديان باستاني رسم بر اين بود تا براي سپاسگزاري از نعمت‌هاي خدا محصول خود را كه انگور، انجير، انار و زيتون بود به معابد ببرند و پس از نيايش خداياني كه مظهر درخت و گياه بوده‌اند بين مردم تقسيم كنند. باقيمانده اين رسم هنوزهم بين كليمي‌ها و ارامنه وجود دارد و با تغييراتي از اعياد آنها به شمار مي‌آيد. مراسم تبرك انگور در قديم در تاكستان‌ها انجام مي‌شد و پس از تبرك اين ميوه سهمي ‌هم به پرندگان اختصاص مي‌يافت.

يونانيان باستان بيشتر درختان را منسوب به خدايان مي‌دانستند و صداي به هم‌خوردن برگ‌هاي درخت بلوط را در معبد دودونا نشانه زئوس خداي خدايان در معبد تصور مي‌كردند. در ميان آنان برخي درختان آنچنان مقدس بودند كه گاه هدايايي از مردم عامي ‌دريافت مي‌كردند.

همچنين آنها معتقد بودند وقتي خداوند مي‌خواهد به كسي محبت كند يا خود را به صورت درخت ظاهر مي‌كند يا او را به شكل درخت تغيير مي‌دهد. در باور برخي ايرانيان نيز چنين اعتقادي وجود داردكه بعضي درختان را مظهر انسان‌هاي نيكوكار مي‌دانندكه پس از مرگ به درخت تبديل شده‌اند تا زندگي جاويد بيابند.

 

 

در ايران‌

در فرهنگ كهن ايراني  هر آنچه داده خداست، پاك و دوست داشتني است و درختان به عنوان يكي از نماد‌هاي ظهور اراده خداوند يكتا بر روي زمين و به منزله يكي از بخشش‌هاي خدايي از تقدس و ارزش ويژه‌اي برخوردار بوده‌اند. در باور ايرانيان درختان نشانه‌اي از زندگي، آفرينندگي و باروري به شمار مي‌آمده‌اند و گاه هنگام خشكسالي به عنوان نماد پايداري در مقابل ديو بديمن قحطي از آنها ياد مي‌شده است.

همواره ارزش درخت در ايران چنان بوده كه اگر كسي تك درختي را مي‌شكسته مجبور بوده به جرم اين گناه مبلغي بپردازد يا چند درخت بكارد.

در متن كوتاهي به زبان پهلوي آمده است هرگاه كسي گياهي را بر خلاف قاعده درست آن بشكند يا حتي كوچك‌ترين آسيبي برساند و اين آسيب را جبران نكند؛ هنگامي‌كه از اين جهان درگذرد، صورت معنوي همه گياهان به بلنداي بالاي مردي درپيش او مي‌ايستد و او را به بهشت راه نمي‌دهد.

اين اشاره‌اي است كوتاه و كلي به باورهاي ايرانيان كه از ديرباز نسبت به گياهان و طبيعت داشته‌اند.  همين مفهوم را مي‌توان در نوشته‌هاي بسيار ديگري يافت كه هرگونه آسيب رساندن به طبيعت و گياهان و درختان را گناه به شمار آورده است. 

ايرانيان باستان به فرشته‌اي معتقد بودند به نام هورز كه صدمه زدن به گل و گياه موجب ناراحتي و خشم وي مي‌شد.

در آيين ميتراييسم درهنگام نيايش، غذا خوردن و نيز برپايي مراسم مختلف، دسته‌هاي كوچك گياهان يا درختان مقدس را به نشانه بركت در دست مي‌گرفتند. هنوز هم زرتشتيان در مراسم و جشن‌هاي خود شاخه‌هاي درختان مقدس را در دست مي‌گيرند.

از جمله مراسم مربوط به در گذشتگان كه به هنگام نيايش و طلب آمرزش براي متوفي، موبد شاخه‌هاي درخت مورد، سرو، كاج و يا شمشاد در دست مي‌گيرد.

در يسنا بر اهميت سبز نگه داشتن جهان تأكيد شده است و بنا بر قانون «اشا» آدميان را ملزم دانسته تا جهان را سبز و آباد نگه دارند. در اوستا آسيب رساندن و قطع كردن درختان گناهي نابخشودني شمرده شده است كه پيشامدي ناگوار را براي شخص  يا نزديكانش در پي خواهد داشت.

هنوز هم در باور بعضي ايرانيان قطع درختان سبز بويژه در فصل بهار و تابستان گناهي بسيار بزرگ و شوم تلقي مي‌شود، به همين دليل برخي قطع درخت را به فصل سرما موكول مي‌كنند.

ايرانيان حتي در برپايي جشن‌هاي آتش از جمله جشن سده از شاخه‌هاي خشكيده درختان بويژه درختان مقدس استفاده مي‌كردند و چون باور داشتندكه نيروي باروري، حيات و  بركت روح مقدس در آن درختان سرايت كرده است، خاكستر جشن را در كشتزارها مي‌پاشيدند تا سبب باروري و بركت محصول شود.

در فرهنگ ايراني زرتشتي، امشاسپند امر داد به عنوان فرشته جاودانگي و بي‌مرگي در عالم جسماني، نگهباني نباتات و روييدني‌ها را به عهده دارد. در يكي از نيايش‌هاي زرتشتيان آمده است:

ما امرتات امشاسپند را مي‌ستاييم. ما مزارع و گله‌ها را ستايش مي‌كنيم. ما درخت گائوكرنا را كه محكم‌تر از همه درختان و آفريده اهورامزداست مي‌ستاييم.

 درخت گائوكرنا درخت اسطوره‌اي ايراني است.با اين اعتقاد كه حاوي تخم و بذر تمامي‌ روييدني‌ها شناخته شده است. امرتات برمزارع وكشتزارها و گله‌ها حكومت مي‌كند. چون او سبب رويش نباتات و ميوه گياهان است و نگهداري از درخت كائوكرنا كه خود شاه گياهان است و ابديت و بقا مي‌بخشد، به عهده اوست.

درخت هوم در آموزه‌هاي ديني موبدان ساساني با دانش و خرد مترادف است و معناي آن درخت مقدس است كه با مفهوم درخت زندگي و معرفت كه ميراث بين‌النهرين براي ايرانيان بود تركيب شده و به درخت دانش كه ميوه‌اش خرد است تبديل شده است.

در بند (9 - 20 - 19 - 22 - 23) يسنا در معرفي اين گياه آمده است: اين گياه يا شيره آن دوركننده مرگ، ارزاني دهنده فرزند به زنان و شوهر به دوشيزگان است.

 

 

در اسلام‌

در اسلام پرستش هر گونه درخت، اصنام، توتم و هر نوع اعمال و پندارهاي خرافي منع شده است. دين اسلام دين علم وعقل براي شناخت حقيقت زندگي و پرهيز از جهالت و گمراهي و دوري از افكار رويايي ساحري و جادويي است.

در عين حال، اسلام به تمام پديده‌هاي مفيد و تمام آفريده‌هاي خداوند به چشم پديده‌اي قابل تأمل، محترم و حتي آيه و وسيله‌اي براي شناخت خداوند و نزديكي به حق تعالي مي‌نگرد و با اين ديدگاه شگفتي‌هاي آفرينش، مخلوقات خداوند هستند و عناصر و پديده‌هاي طبيعي در اين دين رنگ و بوي روحاني و الهي به خود گرفته‌اند.

خداوند در قرآن از بسياري از درختان ياد مي‌كند و آنها را نماد قدرت خداوندي  و نشانه‌اي براي تدّبر و تنبه آدميان معرفي كرده است.

در فرهنگ اسلامي‌ درخت نماد زندگي، معرفت و نعمت الهي است كه در قرآن نيز از آن ياد شده است.

در سوره انعام آمده است: اوست خدايي كه از آسمان باران فرو بارد تا هر نبات در آن برويانيم و سبزه‌ها را از زمين برون آريم و در آن سبزه‌ها دانه‌هايي كه روي هم چيده شده پديد آريم  و از نخل خوشه‌هايي پيوسته به هم برانگيزيم و نيز بستان‌هايي از تاك‌ها، زيتون و انار  كه برخي مشابه و برخي نامشابه‌هم‌اند، خلق كنيم.

به ميوه‌هايش آن گاه كه پديد مي‌آيند و آن گاه كه مي‌رسند بنگريد كه در آنها عبرت‌هاست براي آنان كه ايمان مي‌آورند. (انعام/99)

همچنين در سوره تين چنين آمده است: والتين والزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين لقد خلقنا الانسان في احسن التقويم: سوگند به انجير و زيتون، سوگند به طور مبارك، سوگند به اين شهر امن كه ما آدمي‌را در نيكوتر اعتدالي بيافريديم. (تين:4 1)

درخت زيتون كه نامش در قرآن 6 مرتبه آمده است، لقب شجره مبارك را از خدا در كتاب مقدس قرآن كريم دريافت كرده است. 

 

 

نيروي اصلي حيات‌

نخل: درخت نخل به عنوان يك منبع غذايي مهم در بين‌النهرين و يكي از چند درخت مراسم باروري اين منطقه بوده است.

در مصر نماد افزايش محصولات و به طور كلي همراه پاپيروس علامت‌هاي اشرافي مصر عليا و سفلي را تشكيل مي‌داده است؛ همچنين درمصر درخت تقويم هم به شمار مي‌رفته است زيرا هرماه شاخه‌اي به آن اضافه مي‌شود. در نواحي جنوبي ايران براي نخل زندگي بين انسان و گياه قايلند.  درخت خرما يا نخل كه حاصل مناطق گرمسيري است، هميشه مورد احترام مردم اين نواحي بوده است تا آن جا كه مانند انسان در شمارش آن از واحد نفر استفاده مي‌كنند.

سدر: مردم جنوب ايران درخت سدر يا كنار را به نام پير كنار مي‌خوانند.  پير يك شخصيت مقدس است كه ريشه مانوي دارد و با كلمه پدر هم‌ريشه است.

در بوشهر درختان كناري به نام‌هاي پير خضر هنوز هم به همان شيوه عصر جادو پرستيده مي‌شوند و مردم به زيارت آنها رفته از آنان كمك مي‌طلبند.

در گذشته سدر را بر بدن مي‌ماليدند به اين اعتقاد كه امراض را از ميان مي‌برد. درخت سدر در كتاب‌ها به نام‌هاي كنار، سدر منبل داوود و سنجد خوانده شده است.         

درخت گردو: بررسي برخي باورها نسبت به درختان از جمله درخت گردو بيانگر تلقي شخصيت‌پنداري نسبت به اين درخت بويژه نسبت به نوع كهنسال آن است؛ به عنوان مثال برخي معتقدند شب‌ها نبايد زير درختان گردو عبور كرد يا اين كه زنان را نبايد تنها در شب براي آوردن آب به چشمه‌هايي كه زير درخت گردو است، فرستاد و همچنين اين اعتقاد وجود دارد كه درخت گردو درختي سركش و مغرور است بنابراين  براي بالا رفتن از آن بايد از افراد ماهر استفاده كرد و باور ديگر اين كه تمام وقايع و اتفاقات پيرامون درخت گردو در اندام و پيكره درخت ثبت مي‌شود و جالب‌ترين انديشه راجع به آن، واسطه قرار دادن اين درخت در برخي امور از جمله امر ازدواج است. از درخت گردو به عنوان خرد مكتوم، باروري، طول عمر و مظهر پايداري به هنگام بداقبالي ياد شده است.

انگور: انگور در اساطير ايراني مظهري براي خون انسان كه نيروي اصلي حيات است، شمرده مي‌شد.

همچنين درخت انگور در اسطوره‌ها نماد خرد است. يك شاخه درخت انگور نماد ايزدان، كشاورزي، باروري و مظهر زندگي و بي‌مرگي است. در مهرآوه‌هاي آيين ميترايي، يكي از نقوش مورد استفاده خوشه‌هاي انگور وانار است. 

بيد: در نمادشناسي سنتي درخت بيد افسون شده و براي ايزد بانوي ماه مقدس است. بيدمجنون نماد و نشانه سوگواري، عشق بدون شادي و تدفين است. بيد افتادگي، قدرت در ضعف، بهار و طبيعت زنانه را نشان مي‌دهد. درخت سبزبيد نماد بي‌مرگي، جاودانگي، نيروي حيات، جواني و نيروي زاد و ولد به شمار مي‌آيد.

انار: در بعضي از نواحي آسياي باستان درخت انار گاهي با عنوان خداي جوان در حال مرگ به نام ريمون
(rimmon) ناميده شده است؛ چنانچه تازيان نيز به انار، رمان مي‌گويند. در داستان‌هاي اساطيري ميوه انار سمبل زايش، ثروت، عشق و توليد نسل شناخته شده است.

صديقه رمضانخاني


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف درختان منقرض شده
جام جم آنلاين: دانشمندان از کشف حيرت آور درختاني خبر دادند که گفته مي شد در اواخر قرن نوزدهم ميلادي منقرض شده اند.

به گزارش مهر، گزارش زيست محيطي دولت محلي کويزلند در استراليا نشان مي دهد دو گونه درختي در منطقه حاره اي "کيپ يورک" شناسايي شده است که گفته مي شود سالها پيش منقرض شده اند.

يکي از اين درختان Rhaphidospora cavernarum نام دارد که حدود يک متر و نيم ارتفاع دارد و به گفته وزير تغييرات شرايط جوي کويزلند از سال 1873 ميلادي ديده نشده است.

وي گفت : درخت دوم نيز که Teucrium ajugac نام دارد براي آخرين بار در سال 1891 ميلادي ديده شده بود.

بر اساس گزارش زي نيوز، کشف اين دو درخت نادر در پي تحقيقات گسترده بيش از 100 کارشناس دولتي و آکادميک استراليا انجام شده است.

شناسايي مجدد اين درختان درحالي صورت گرفته است که سالانه بيش از 50 گونه جديد درختي در کويزلند شناسايي مي شود و تاکنون نيز بيش از 12 هزار گونه درخت بومي در اين منطقه به ثبت رسيده است.

منبع: http://www.jamejamonline.ir/newstext2.aspx?newsnum=100936023103

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 


شوراي شهر به سازمان محيط زيست براي فروش بزرگترين پارك پايتخت هشدار داد
ساخت هتل در زمين 5000 ميليارد توماني پارك پرديسان

 

 

 بزرگنمایی
 در آستانه فروش بخشي از بزرگ‌ترين پارك تهران، يعني پارك پرديسان توسط سازمان محيط زيست شوراي‌شهر به فكر افتاده طرح ممنوعيت ساختمان‌سازي در زمين‌هاي سبز را تصويب و به شهرداري‌ ابلاغ كند.

به گزارش سبزپرس به نقل از دنياي اقتصاد آن‌طور كه سخنگوي شوراي‌شهر تهران روز گذشته درباره «خلأ مقررات در جلوگيري از تجاوز ساختماني به پارك‌ها» عنوان كرده، در شهرداري فقط يك بخشنامه با امضاي شهردار وجود دارد كه متن آن ساخت‌وساز در پارك را تخلف معرفي كرده است، اما ظاهرا اين بخشنامه براي برخي مناطق بازدارنده محسوب نشده است.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد» گراني زمين‌ در پايتخت تحت تاثير كمبود زمين‌هاي خام از يك‌سو و مقاومت مالكان املاك كلنگي براي تخريب و ساخت‌وساز مجدد از سوي ديگر باعث شده اخيرا بخش‌خصوصي به استفاده از ترفند خريد زمين‌هاي سبز (پارك) با قيمت ناچيز و سپس تغيير كاربري آنها به مسكوني يا تجاري رو بياورد طوري كه طبق آنچه روز گذشته در جلسه علني شوراي‌شهر تهران تشريح شد قرار است 100 هكتار از زمين پارك پرديسان –معادل كمتر از نصف مساحت كل پارك- به بخش‌خصوصي فروخته شود.

گفته مي‌شود قيمت پارك پرديسان با توجه به موقعيت مرغوب‌ محل، در صورت تغییر کاربری مترمربعي 5 ميليون تومان (قيمت كل زمين آماده فروش 5 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود) خواهد بود و قرار است بخش خصوصي در آن هتل بسازد!

روز گذشته شورای شهر تهران با تصویب یک فوریت «ممنوعیت ساخت‌وساز در پارک‌ها» در برابر مصوبه دولت، به سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص صدور مجوز فروش 100 هکتار از پارک پردیسان به عنوان بزرگ‌ترین پارک پایتخت به بخش خصوصی هشدار غيرمستقيم داد.

اين در حالي است كه دو روز پيش براي ساخت‌وساز غيرمجاز در پارك ملت نيز حكم تخريب صادر شد. با وجود آنکه پیش از این خبر فروش صد هکتار از زمین های پارک پردیسان از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب شده بود، اما بار دیگر اعضای شورای شهر تهران با قطعی شدن موضوع فروش صد هکتار از 170 هکتار زمین پارک پردیسان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ساخت‌وساز در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر اعتراض کردند. بحث فروش پارک پردیسان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حالی جدی شده است که طبق گفته اعضای شورای شهر سند پارک پردیسان به نام جمهوری اسلامی (ملي) ثبت شده و کاربری آن براساس طرح تفصیلی جدید فضای سبز تعریف شده است.

اما به نظر می رسد آنچه دولت و سازمان حفاظت محیط زیست را در فروش پارک پردیسان به بخش خصوصی جدی کرده است ارزشمندی زمین پارک پردیسان (با 273هکتار مساحت و قرارگرفتن در متراکم‌ترین نقطه شهر تهران که در محاصره بزرگراه‌های یادگار امام‌(ره)، حکیم، همت و چمران)است.
نمي‌گذاريم اتفاق پارك‌ پرديسان رسم شود

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از قاطعیت شورای شهر برای مقاومت در برابر ساخت‌وساز در پارک های سطح شهر مي‌گويد. متن گفت‌و‌گوي «دنیای‌اقتصاد» با معصومه ابتكار را در زير بخوانيد:

- مالک پارک پردیسان کدام نهاد است؟ دولت یا سازمان حفاظت محیط زیست؟

 

 

 

 

پارک پردیسان 273 هکتار است که از تمام این مساحت 170 هکتار آن در دوره گذشته به منظور حفاظت بیشتر به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شد، اما متاسفانه تصمیم به فروش 100 هکتار از آن را گرفته‌اند.

 

 


- ماجرای فروش پارک پردیسان چیست؟چه هدفی از فروش آن دارند؟

 

 

 

این سوالی است که باید از خودشان بپرسید.

 

 

 

 

- پارک پردیسان از نظر مساحت بزرگترین پارک تهران است؟

 

بله.

- شورای شهر تهران چه اقدام جدی برای جلوگیری از این اقدام می‌کند؟

ما قصد داریم جلوی این اتفاق را بگیریم. چون اگر ماجرای فروش پارک‌ها رسم شود همه به فکر این می‌افتند که می‌توان همه این پارک‌ها را فروخت.

- اگر دولت اصرار به فروش داشته باشد شهرداری برای ساخت‌وساز پروانه صادر می‌کند؟

قطعا نه. در هیچ شرایطی کاربری پارك پرديسان از سبز به مسكوني يا تجاري تغيير نمي‌كند و امکان صدور پروانه از نظر ما نیست، مگر آنکه راه‌های فراقانونی باشد.

نوشته شده در ساعت 11:20:31 , مورخ 15/06/1391
کد خبر : 91061028
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نواحي رويشي ايران
 
 
تفاوت زياد دو عرض جغرافيايي شمال و جنوب كشور و وجود دشتها، ارتفاعات و اقليمهاي متفاوت سيماي بسيار متنوعي به سرزمين پهناور ايران بخشيده به گونهاي كه نواحي رويشي و گونههاي گياهي بسيار زيادي در آن مستقر شدهاند. 5 ناحيه رويشي ايران به اختصار در ذيل معرفي شدهاست.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ناحيه رويشي هيركاني يا خزري
 
ناحيه رويشي هيركاني همچون نوار سبزي، حاشيه جنوبي درياي خزر و نيمرخ شمالي رشته كوه البرز را ميپوشاند. اين ناحيه رويشي كه از آستارا در استان گیلان تا گليداغي در استان گلستان را در بر ميگيرد حدود 74/13 درصد معادل 1967316 هکتار از جنگلهاي كشور را در بر گرفته است. اين ناحيه رويشي به خاطر حاصلخيزي خاك، تغييرات دما و بارندگيهاي متعدد، گونههاي گياهي زيادي را در خود جاي داده به نحويكه بيش از 80 گونه درختي پهن برگ، 4 گونه سوزنی برگ و 50 گونه درختچهاي تاكنون در آن شناسائي شده كه غالباً از تيپهاي راش، ممرز، بلوط، افرا، توسكا و آميخته تشكيل شده است. جنگلهاي اين ناحيه به صورت نسلي دستنخورده و سالم، كمربندي از درختان خزانكننده دوران سوم زمينشناسي را تشكيل ميدهند. اين جنگلها كه از آن به نامهاي جنگلهاي مرطوب و يا خزري ياد ميشود داراي ارزشهاي زيستمحيطي و اقتصادي بالايي ميباشد كه در زمره ميراث طبيعي جهاني محسوب مي گردد.
 
 
 
 
ناحيه رويشي ايران توراني
ناحيه رويشي ايران توراني كه قسمت اعظم فلات مركزي ايران را در برگرفته حدود 16/28 درصد معادل 4032747 هکتار جنگلهاي كشور را در خود جاي داده است. اين ناحيه بر اساس شرايط توپوگرافي و ارتفاع به دو منطقه كوهستاني با آب و هواي سرد و منطقه جلگهاي با آب و هواي بياباني و گرم و خشك تقسيم ميشود. هر چند كه شرايط جوي منطقه موجب پراكندگي و فاصله زياد درختان شده اما بدليل وسعت زياد داراي گونههاي گياهي متنوع ميباشد به نحويكه 69 درصد فلور ايران در اين ناحيه قرار گرفته است.
گونههای اصلی منطقه کوهستانی بنه، بادام و ارس و گونههای اصلی منطقه جلگه‌‌اي گز، تاغ، قیچ و اسکنبیل ميباشد.
 
ناحيه رويشي ارسباران
 جنگلهاي اين ناحيه كه جزو جنگلهاي نيمه مرطوب كشور هستند، در استان آذربايجانشرقي و شمال غرب استان اردبيل واقع شده و حدود 40/1 درصد معادل 200000 هکتار جنگلهاي كشور در آن قرار دارد. جنگلهاي ارسباران به خاطر گونههاي گياهي نادر و منحصر به فرد و تنوع زيستي بالا از سال 1976 از سوي يونسكو به عنوان يكي از ذخيرهگاههاي زيستسپهر (بيوسفر) حمايت ميشود. تنوع گونههاي گياهي از اختصاصات ويژه اين ناحيه رويشي است؛ آنچنانكه بيش از 775 گونه گياهي فقط در منطقه حفاظتشده شناسايي شده كه 55 گونه آن براي اولين بار از ايران گزارش شده است. بسياري از گونههاي جنگلي ناحيه رويشي هيركاني در اين ناحيه وجود دارد. با اين وجود گونههاي اصلي آن ناحيه مانند راش و توسكا در ارسباران رشد نيافته است. اين امر موجب شده تا در تقسيمبنديها اين ناحيه از ناحيه رويشي هيركاني جدا شود. گونه های اصلی ناحیه ارسباران بلوط سیاه، بلوط سفید، ممرز، سرخدار و افرا میباشد.
 
ناحيه رويشي زاگرس
برخي منابع قدمت جنگلهاي بلوط زاگرس را 5500 سال ذكر كردهاند. ايجاد و گسترش جنگل در اين ناحيه به خاطر بارندگيهاي ناشي از استقرار سيستم مديترانهاي و درياي سياه بوده كه با در بر گرفتن نزديك به 90/41 درصد معادل 6000000 هکتار جنگلهاي كشور از ناحيه سردشت آذربايجانغربي تا فيروزآباد فارس امتداد دارد. يكي از معيارهاي تعيين مرز اين ناحيه گونه گياهي غالب آن، بلوط ايراني است. اما سایر گونههای اصلی این ناحیه رویشی بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی است. دو كاركرد مهم جنگلهای بلوط زاگرس حفاظت آب و خاك هستند كه با توجه به غالب بودن آب و هواي خشك و نيمهخشك در كشور از اهميتی انکارنشدنی برخوردارند؛ آنچنانكه هر نوع سرمايه­گذاری حفاظتی و احيايي را توجيه­پذير نشان ميدهد. جنگلهاي زاگرس با توجه به زادآوري محدود و پايين، جزو جنگلهاي حفاظتي و حمايتي قرار ميگیرد.
 
ناحيه رويشي خليج فارس- عمانی
ناحيه رويشي خليج فارس- عمانی كه حدود 80/14 درصد معادل 2119000 هکتار جنگلهاي كشور را به خود اختصاص داده، بخشي از جنوب غرب و تمام سواحل جنوبي را در بر ميگيرد. به دليل تفاوت اكولوژيكي، رويشهاي اصلي اين ناحيه به دو قلمرو خليج فارس و درياي عمان تقسيم ميشود. در قلمرو خليج فارس كه از قصر شيرين تا حوالي مرز استانهاي بوشهر و هرمزگان امتداد يافته، گونههاي گياهي كنار، كهورك و پده رويشهاي اصلي را تشكيل ميدهند. در قلمرو درياي عمان نيز كه بخشي از استان هرمزگان تا سيستان و بلوچستان (مرز ايران و پاكستان) را در بر ميگيرد، گونههاي كهور ايراني و انواع آكاسيا رويشهاي اصليهستند. چش يا كرت كه از چوب آن در صنعت لنجسازي استفاده ميشود به صورت پراكنده در اين قلمرو رويش دارد. جنگلهاي ماندابي يا مانگروها نيز كه متشكل از دو گونه حرا و چندل است در اين ناحيه گسترش دارند. رويشگاه جنگلهاي مانگرو در فاصله جزر و مد درياها قرار دارد.
 
منبع: http://www.frw.org.ir/CimayeManabeTabeeKeshvar/NavahiRooyeshiIran/pageid/44/language/fa-IR/Default.aspx
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عناوين پيشنهادي پايان‌نامه‌هاي دكترا و كارشناسي ارشد
 
الف- بخش جنگل
1- بررسي و تحقيق به منظور دستيابي به بهترين روش جنگلكاري در مناطق خشك
2- نحوه مديريت جنگل هاي دست كاشت در ناحيه هاي رويشي نيمه مرطوب، مديترانه اي و نيمه خشك
3- طرح سازگاري فندق اردبيل در ساير ارتفاعات مشابه از قبيل جنگل‌هاي ابر ورود بارك در استان سمنان
4- شناسايي رويشگاه‌هاي شيشم و سرشت اكولوژيكي آن
5- نقش كاشت سوزني برگان غير بومي در طغيان آفات و بيماري‌ها
6- بررسي دقيق فنولوژي گونه هاي مهم جنگلي شمال به منظور تعيين زمان دقيق جمع آوري بذور
7- بررسي تغييرات تنوع گونه اي دانگ‌هاي اوليه در مقايسه با جنگل‌هاي مجاور خارج دانگ
8- تحقيق در گزينش بهترين روش احياء و توسعه جنگل در ارتفاعات بالابند شمال كشور متصل به مراتع كوهستاني
9- بررسي هاي لازم بر روي بهترين روش غني سازي و احياء جنگل‌هاي ناحيه رويشي خليج و عماني
10- بررسي و شناسايي رويشگاه‌هاي پده و سرشت اكولوژيكي آن
11- بررسي سازگاري گونه هاي سريع الرشد خارجي در ايران به منظور زراعت چوب و كاهش فشار به جنگل‌هاي طبيعي (مثل پالونيا)
12- تعيين رويش ساليانه گونه هاي مهم جنگلي شمال ايران
13- بررسي مدل‌هاي تنوع زيستي و تنوع درختي Tree diversity در مناطق رويشي مختلف
 
ب- بخش مرتع
1- بررسي ارتباط تخريب مرتع با اندازه مرتع و تعداد دام در مناطق مختلف استپي، نيمه استپي، كوه‌هاي مرتفع و خزري (يا براساس مناطق خشك، نيمه خشك و مرطوب)
2- بررس اثرات تأخير چرا بر روي ظرفيت، وضعيت و گرايش در مناطق مختلف اكولوژيك (نيمه خزري،‌ خزري و كوه‌هاي مرتفع)
3- مقايسه اقتصادي توليد غلات با توليد علوفه در ديمزارها در مناطق مختلف و معرفي مناطق مستعد تبديل ديمزارها به كشت علوفه (طراحي مدلي براي مناطقي كه قابليت كشت علوفه جهت تبديل ديمزار را به ما نشان دهد)
4- ضريب برداشت مجاز و ارزش رجحاني گونه هاي مهم مرتعي در مناطق مختلف اكولوژيك
5- ميزان برداشت علوفه در اكوسيستم هاي مرتعي مناطق مختلف با توجه به شاخص هاي مرتع اين اكوسيستم ها
6- بررسي سيستم هاي چرائي پيش بيني شده در طرح‌هاي مرتعي در مناطق مختلف اكولوژيك از نظر ميزان اجرا، ميزان موفقيت، دلايل عدم اجرا و موفقيت و پيشنهاد راهكارهاي عملي
7- بررسي سهم عوامل مختلف تأثير گذار بر مراتع (اعم از : چراي دام، بوته كني، تبديل اراضي، تعدد بهره بردار و …) در تخريب مراتع
8- بررسي تعيين ارزش اكولوژيكي و زيست محيطي علوفه مرتع در مقايسه با حفظ آب و خاك و … در مناطق مختلف اكولوژيك
9- رابطه پوشش گياهي با هدر رفت آب و خاك
10- اثرات پوشش گياهي جهت حفاظت از آب و خاك و مقايسه با ارزش علوفه اي پوشش گياهي
11- معرفي موثرترين و كم هزينه ترين روش‌هاي ذخيره نزولات آسماني در مناطق مختلف اكولوژيك
12- معرفي مناسبت‌ترين روش‌هاي كنترل فرسايش (آبي و بادي) در مناطق مختلف (اكولوژيك)
13- دسته بندي گياهان مرتعي از نظر مقاومت به خشكي به منظور استفاده در عمليات اصلاح و احياء مراتع مناطق خشك
14- معرفي گونه هائي كه در رويشگاه‌هاي مختلف ناپديد شده اند و بررسي وضعيت اين گونه ها در رساليهايي كه اتفاق خواهد  افتاد.
 
ج- بخش بيابان
1- بررسي عمليات پرورشي در توده هاي دست كاشت مناطق بياباني
2- تحقيق پيرامون جايگزيني گونه هاي سازگار با مناطق خشك جهت بيابان زدائي ترجيحاً بصورت كشت آميخته
3- انتخاب مناسب‌ترين گونه ها جهت بادشكن سبز حاشيه مزارع و مراكز اقتصادي
4- بررسي اثرات آبياري با آب شور در توليد نهال‌هاي بياباني
5- تعيين حد EC قابل قبول براي گونه هاي مختلف قابل كشت در مناطق بياباني
6- معرفي گونه هاي بومي سازگار و مقاوم به خشكي جهت كشت و مبارزه بيولوژيك با فرسايش بادي
7- تحقيق پيرامون توليد نهال گونه كلير
8- معرفي راهكارها و روش هاي اقتصادي و با صرفه در امر بيابان زدائي در زمينه مبارزه بيولوژيك
9- تحقيق در زمينه علل اساسي بيابان زايي و تخريب اراضي
10- تحقيق پيرامون روش‌هاي بهره برداري كه منجر به فرسايش خاك و بيابان زائي مي شود.
11- بررسي نحوه تكثير پني زيتوم در اراضي شني
12- تحقيق پيرامون روش‌هاي جايگزين مالچ‌هاي نفتي در امر تثبيت ماسه هاي روان
 
د- بخش آبخيزداري
1- تعيين شيوه هاي مناسب محاسبه و برآورد فرسايش و رسوب در حوضه هاي فاقد تجهيزات
2- معرفي مناسب‌ترين روش‌هاي كنترل فرسايش (آبي و بادي) در مناطق مختلف اكولوژيكي
3- ارزيابي روش‌هاي برآورد آبدهي در حوضه هاي كوچك فاقد ابزار اندازه گيري
4- تعيين الگوي توزيع زماني بارش در حوضه هاي فاقد باران نگار
5- پيش بيني عملكرد حوضه هاي آبخيز در مواقع بروز سيلاب (مدل)
6- نقش احداث جاده هاي جنگلي در فعال كردن زمين لغزش‌ها
7- تهيه مدل مديريت جامع در حوضه هاي آبخيز در چارچوب وظايف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري
8- انجام مهندسي ارزش در روند مطالعات و اجراي فعاليت‌هاي آبخيزداري (پايلوت)
9- ارزيابي مدل SCS در حوضه هاي آبخيز
10- ارزيابي كمي اقدامات آبخيزداري در كاهش خصوصيات سيلاب
 
هـ- ترويج و مشاركت مردم، اكوتوريسم و . . .
1- بررسي در دست يابي به بهترين راهكار مديريت مشاركتي در جنگل‌هاي زاگرس (غرب كشور)
2- تحقيق در گزينه هاي مشاركتي جنگل نشينان و دامداران شمال كشور براي مديريت بهينه جنگل‌هاي بالابند و پائين بند
3- بررسي تكنيك‌هاي ارزيابي مشاركتي روستايي در پروژه هاي منابع طبيعي
4- بررسي شيوه هاي مناسب آموزش، ترويجي و مشاركتي در جهت پايداري طرح‌هاي منابع طبيعي
5- بررسي اثرات اقتصادي و توسعه روستايي صنعت گردشگري در شمال كشور
6- بررسي نقش اكوتوريسم (گردشگري طبيعت) در حفاظت از جنگل‌هاي شمال كشور
7- بررسي و محاسبه ارزش كالاهاي غيرتجاري (حفاظت و توليد آب و خاك، ترسيب كربن، تلطيف هوا و ...) رويشگاه‌هاي جنگلي و مرتعي ايران
 
و _ روابط عمومي و فرهنگ‌سازي
1- بررسي مدل‌ها و الگوهاي موفق فرهنگ‌سازي منابع طبيعي در كشورهاي ديگر
2- بررسي ميزان تأثير و موفقيت ابزارهاي مختلف اطلاع‌رساني در عرصه اطلاعات و فرهنگ منابع طبيعي و ارائه بهترين مدل و راهكار اجرايي
3- آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي روابط عمومي در حوزه منابع طبيعي
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

 

 بزرگنمایی
کوشان مهران: پس از انسان، «عقاب طلایی»، «روباه سرخ» و «گرگ خاکستری» بیشترین پراکندگی را در قاره های جهان دارند ولی آیا تاکنون این پرسش برای خوانندگان گرامی پیش آمده که چرا گرگ در کوه های «اطلس» در شمال افریقا و کشور مراکش وجود نداشته است؟

با این وجود، اخیراً پژوهشگرانی اسپانیایی و مراکشی به نتایج بسیار جالبی در کوه های اطلس دست یافتند. دوربین های تله ای برای نخستین باز تصاویری از «گرگ آفریقایی» (Canis lupus lupaster) را در کوه های میانی اطلس مراکش در اختیار دنیای علم قرار داند. 

 

 

بومیان «بربر» (Berber) بر این اعتقاد بودند که در این نواحی دو گونه شغال یکی بزرگ و تیره و دیگری کوچک و مایل به زرد وجود دارد و در برخی منابع فرانسوی از «گرگ سیاه کوه های اطلس» سخن به میان آمده است؛ و این تازه نقطه شروع پژوهش های نوین درباره پراکندگی گرگ در آفریقا است. 
در تاریخ 10 اوگوست 2012 در مجله Plos ONE  به وجود گرگ در سنگال نیز اشاره شده است. برای بیشتر جانورشناسان تنها گرگ موجود در کشور مصر «گرگ عربی» (canis lupus arabs) است که تنها در جنوب «شبه جزیره سینا» به تعدادی انگشت شمار وجود داشته و یک نمونه از آن تا چند سال پیش در باغ وحش «جیزا» وجود داشت، ولی شواهد تاریخی از یک واقعیت سخن می گوید. 
ارسطو از گرگ هایی در مصر سخن می گوید که از نمونه های یونانی کوچک تر بوده و برخی باستان شناسان اعتقاد داشتند که در اصل «آنوبیس» یکی از خدایان مهم مصریان، یک گرگ کوچک و نه شغال طلایی بوده است. از نیمه دوم قرن نوزدهم پاره ای از جانورشناسان شغال های مصری را درشت هیکل تر از نمونه های سوری دانسته و در خود دره نیل نیز دو گونه سگ سان همواره برای پژوهشگران پرسش هایی را درباره وجود شغالی بزرگ جثه و یا گرگی کوچک اندام مطرح می کرد. 
در دسامبر سال 2002 نمونه سگ سانی در سواحل «داناکیل» کشور «ارتیره» مشاهده شد که کاملا متفاوت از شغال طلایی بوده است و در سال های بعد پژوهش های ژنتیکی نمونه های یافت شده در کوهستان های «اتیوپی» حاکی از وجود نمونه ای مرتبط با گرگ و نه شغال بود.( البته لازم به یادآوری است که این نمونه های به ظاهر گرگ، دارای زیستگاهی متفاوت از گرگ اتیوپی هستند که تا مدتی پیش گمان می رفت به روباه ها وابسته است و شیوع بیماری هاری از سگ های اهلی و دورگه شدن نسل او را در معرض خطر قرار داده است.)

 

پژوهش های ژنتیکی در حال اثبات وجود گرگ در الجزایر و سنگال و مالی است که مقاله زیر کمک بزرگی به خوانندگان گرامی برای پیگیری این موضوع می کند.

 

 Gaubert P, Bloch C, Benyacoub S, Abdelhamid A, Pagani P, et al (2012). "Reviving the African Wolf Canis lupus lupaster in North and West Africa: A Mitochondrial Lineage Ranging More than 6,000 km Wide". PLoS ONE 7 (8): e42740. doi:10.1371/journal.pone.0042740.

 

زیستبوم شمال آفریقا در طی هزاره ها به شدت توسط جوامع بشری چون «گارتاژی»ها و رومیان مورد بهره کشی و تخریب قرار گرفته است. فیل هایی که روزگار گذشتن هانیبال و سپاهیانش از کوه های آلپ، در تونس می زیستند، تا حدود 300 سال پس از میلاد مسیح از میان رفتند. ولی هیچگاه حیات وحش با عدد و رقم از پیش معین شده میانه خوبی نداشتند. 
در بیشتر گزارش ها به نابودی شیر بربری در سال 1922 در مراکش اشاره دارد ولی مدارک کنونی حکایت از شکار شیر در نزدیکی شهر «کنستانتینوپول» در شمال الجزایر در سال 1941 و مشاهده شیر در مرز الجزایر و تونس در سال 1950 دارد. با وجود سابقه استعمار فرانسه و اسپانیا، نادید گرگ در کوه های اطلس و کوهستان های صحرای کبیر آفریقا عجیب به نظر می رسد. ولی گویا طبیعت در برخی اوقات در دقیقه نود کارتی در آستین دارد. 
یافتن مدارک قطعی وجود پلنگ، چه در کوهستان های برفگیر اطلس مراکش و چه کوهستان های خشک «آهاگار» جنوب الجزایر نشان از قدرت اختفا و سازگار این گربه سان با زیستبوم های گوناگون دارد.
و کسی چه می داند؟ شاید از سال 1870 که گزارش های رسمی حاکی از شکار آخرین خرس اطلس کوهستان های مراکش دارد، هنوز خرس های کوچک و پشمالو و تیره رنگ بربری پس از عبور دسته ای از جهانگردان و پژوهشگران از اطلس برف آلود با تعجب و ترس بر دوپا ایستاده و هوا را می بوید و پیرمردی کهنسال برای پژوهشگران داستان حمله خرس به گوسپندان خود را برای پژوهشگرانی تعریف می کند که ناباورانه سری تکان داده و با خود می گویند:
... این هم از خاطرات پدر پدر بزرگش است که برای همه تعریف می کند!

و یک نکته بسیار قابل تعمل: در صفحه 22 شماره 162 مجله «شکار و طبیعت»، به تاریخ اردیبهشت ماه 1352 در نوشتاری ترجمه شده از مجله انیمالز درباره گرگ ها تصویری از گرگ سیاه آفریقای شمالی منتشر کرده است.آیا این تصویر واقعا در آفریقای شمالی و کوهستان های برفگیر اطلس گرفته شده است؟ 
شاید به دلیل نبود شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی جهانی چون اینترنت این گونه داده های مهم چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. به خوانندگان گرامی پیشنهاد می شود دیده ها و مدارک خود درباره مشاهده گرگ هایی با وضعیتی غیر معمول در ایران را به سایت خبری سبزپرس ارسال نمایند.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روز 24 شهريور ماه برگزار مي شود
فارس و اصفهان هم به برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل پیوستند


 

 

 بزرگنمایی
با اعلام آمادگی فارس و اصفهان برای مشارکت در اجرای همزمان پاکسازی عرصه های جنگلی کشور، شمار استانهای میزبان برنامه به هفت رسید.

به گزارش سبز پرس، موسسه توسعه پایدار هرمد اعلام کرد که خانه فرهنگ بوم گردان پارس از استان فارس و انجمن حافظان محیط زیست بادرود از استان اصفهان برای حضور در دومین برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل که در روز جمعه 24 شهریورماه جاری برگزار می شود اعلام حضور کرده اند.

 

شایان ذکر است که پیش از این نیز استانهای چهار محال و بختياري، كرمانشاه، گلستان، گيلان و مازندران برای اجرای برنامه مذکور آمادگی خود را اعلام داشته اند.
علاقمندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در استان كرمانشاه با شماره 09128052947 (سازمان مردم نهاد هيلو)، در گلستان با شماره 09111757074 (خانه جوان فريد روستاي كفشگيري)، در گيلان با شماره 09111844807 (جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست استان گيلان)، در مازندران با 09361323617 (موسسه توسعه پايدار هرمد)، در چهار محال و بختياري با 09137017036  (انجمن  محيط زيستي تسنيم)، در فارس با 09167377066 (خانه فرهنگ بوم گردان پارس) و در اصفهان با شماره 09131623002 (انجمن حافظان محیط زیست بادرود) تماس گيرند.

دبیرخانه برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل نیز با شماره 09361323617 آماده پاسخگویی پیرامون جزئیات این برنامه عام المنفعه زیست محیطی است.

نوشته شده در ساعت 11:30:54 , مورخ 13/06/1391
کد خبر : 91061025
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امشب در بوستان ولایت:
جشنواره محیط زیست شهری آغاز به کار می کند

 

 

 

 بزرگنمایی
 دومین جشنواره محیط زیست شهری با محوریت مدیریت پسماند امشب در بوستان ولایت تهران آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش سبزپرس، مراسم افتتاحیه این جشنواره از ساعت 20 امشب در بوستان ولایت، واقع در منطقه 19 تهران برگزار خواهد شد

این جشنواره تا 19 شهریورماه ادامه خواهد داشت و طی آن سازمان ها، گروه های مردمی و شهرداری های مناطق مختلف پایتخت آخرین فعالیت هاف دستاوردها و برنامه های خود را در این جشنواره ارائه خواهند داد. 

عبادالله فتح الهی» شهردار منطقه 19 تهران با اشاره به اینکه در همه کلانشهرهای دنیا به خصوص ابرشهری مثل تهران غول دود و ترافیک باعث بروز خشونت های اجتماعی  میشود، اظهار داشت: آلودگی فضاهای کالبدی ذهن ها را خسته و انسان ها را سردرگم می کند به همین دلیل بخش محیط زیست یک مطالبه جدی، عمومی و بی بدیل از سوی مردم است که خوشبختانه مدیریت شهری امروز به آن بسیار توجه می کند.

وی با بیان اینکه ستاد محیط زیست شهرداری تهران سالانه مطالبات مردم را با شیوه های هنری، نگاه علمی و کارشناسی به صحنه می آورد، گفت: اقشار مختلف اجتماعی که به صورت خودجوش فعال هستند، مطالباتشان را مطرح می کنند بنابراین مدیران شهری باید اقدامات و برنامه های که مدنظرشان دارند را اعلام کنند تا مطالبات اجتماعی با اقدامات مدیریت شهری در این جشنواره با توجه به اصول علمی به چالش کشیده شود تا انرژی مضاعفی در مدیریت شهری ایجاد شود.

وی افزود: با برگزاری چنین جشنواره هایی به روح شهر که در دوره های قبلی مغفول مانده  توجه می شود. با این برنامه ها می توانیم بخش زنده شهر را از دل برج ها، آهن آلات  و سنگ های ساختمان های سربه فلک کشیده، بیرون بکشیم.

شهردار منطقه 19 گفت: این جشنواره باید حمایت شود تا رشد بیشتری بکند. اقدامات مدیریت شهری در این راستا بسیار مفید است زیرا به فرهنگ سازی آموزش شهروندان منجر می شود. آشنایی هر چه بیشتر مردم با محیط زندگی ان به خصوص محیط زیست شهری بسیار احساس می شود.

 

 

فتح الهی ساخت بوستان ولایت را یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران دانست و افزود: بوستان ولایت نماد محیط زیست شهری تهران است که بخش مهمی از مطالبات مردم در این بوستان تحقق یافته است.
 
انتقاد از تغییر کاربری فضای سبز برای مسکن مهر

شهردار منطقه 19تهران با ابراز تاسف از عملکرد وزارت مسکن و شهرسازی در رابطه با تغییر کاربری زمین های مربوط به فضای سبز و اختصاص آنها به مسکن مهر گفت: وزارت مسکن که مسئولیت تامین زیرساخت های شهر مانند فضای سبز، جاده، بزرگراه ها و ... را دارد به دلیل فشار کار یا بازار پرالتهاب مسکن از واگذاری زمین های مختص فضای سبز برای احداث مسکن مهر سخن می گوید.

وی با بیان اینکه هر چند توجه این وزارتخانه به بحث مسکن برای مردم قابل تقدیر است، افزود: اما اگر قرار باشد وزارت مسکن هم مثل یک تاجر عمل کند و زمین های فضای سبز شهری را تبدیل به مسکن کند و به فروش برساند اینجاست که فریاد فعالان و دلسوزان محیط زیست بلند می شود.

فتح الهی با اشاره به اینکه این جشنواره باید به مباحث این چنینی بپردازد، اظهار کرد: فضای شهر نیازمند به محیط سبز است تا فشارها و استرس های ناشی از خستگی زندگی پرتنش شهری را کم کند. محیط زیست شهری روح شهر است و باید در کنار فضاهای کالبدی به روح شهر که با مردم ارتباط بیشتری دارد اهمیت داده شود.


نوشته شده در ساعت 13:30:21 , مورخ 15/06/1391
کد خبر : 91061030
 

http://isdle.ir/news/index.php?news=8740

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شماره: 19882 * برگزاری هفتۀ جهانی جنگل در هفتۀ اوّل مهرماه در رُم
تاریخ: 1391/05/27

جنگل ها: یک مسیر سبز برای توسعۀ انسانی

هفتۀ جهانی جنگل از سوّم تا هفتم مهرماه سال جاری (1391) معادل 24 تا 28 سپتامبر 2012 در مقرّ سازمان خواروبار جهانی( FAO ) در رم، پایتخت ایتالیا برگزار می شود.
به گزارش پایگاه اطّلاع رسانی سازمان خواروبار جهانی، رهبران جهان در نشست ریو+ 20 به این توافق رسیده اند که جنگل، نقش قابل توجّهی را درمقابله با بسیاری از چالش های توسعۀ پایدار داراست. برای کمک به تحقّق این نقش، کمیتۀ جنگلداری 2012(COFO)   بر برگردان نتایج ریو+ 20 به حوزۀ عمل و تقویت بسیاری از ارتباطات متقابل بخش های جنگلداری، حول موضوعات کلیدی زیر تمرکز می کنند: 
• یکپارچه سازی جنگل ها با سیاستگزاری های زیست محیطی و بهره برداری از زمین در تمام سطوح
• جنگل ها، درختان و مردم با هم در یک چشم انداز زندگی: کلید توسعۀ روستایی
• تقویت و توسعۀ بنیاد مالی برای مدیریّت پایدار جنگل: چوب و محصولات چوبی، خدمات، نوآوری، بازار، سرمایه گذاری و ابزارهای بین المللی
• اطلاعات میدانی و دانش بنیادی برای سیاستگزاری بهتر و حکومت داری خوب
گزارش دولت 2012 جنگل های جهان نیز در اجلاس COFO منتشر خواهد شد. این گزارش، بر ابن نکته اشاره دارد که استفاده بهتر و پایدار تر از منابع جنگلداری می تواند سهم قابل توجهی را در کمک برای حلّ بسیاری از چالش های اصلی جهانی از جمله فقر و گرسنگی، تغییر آب و هوا، و منابع پایدارتر محصولات زیستی و انرژی زیستی برای استفاده انسان داشته باشد.
 
سوّمین هفتۀ جهانی جنگل
برای بار سوّم، اجلاس COFO در ارتباط با هفتۀ جهانی جنگل برگزار خواهد شد. یک سری از جلسات و برنامه های این هفته، از سوی سازمان خواروبار جهانی( FAO ) و نیز سازمان ها و مؤسّسات همکار آن حمایت می شود. اجلاس این هفته، با تمرکز پیرامون موضوعات کلیدی COFO و روشنگری بیشتر در مورد مسائل کلیدی و بحث های مفصل تر و موشکافانه تر برگزار می شود. هفتۀ جهانی جنگل، فرصتی برای به اشتراک گذاری دانش و دستاوردهای بزرگ دولت هنر است.
کمیتۀ جنگلداری COFO - عضویت
«کمیتۀ جنگلداری» بالاترین ساختار قانونی جنگلداری در  FAO است. جلسات دوسالانۀ  COFO ( که در مقرّ فائو در رم، ایتالیا برگزار می شود) سران جنگل و دیگر مقامات ارشد دولت را  گرد هم  می آورد تا ضمن بررسی و شناخت سیاست های در حال ظهور جنگلداری و مسائل فنّی جنگل، راه حل ها و توصیه های سازمان فائو و عملکردهای مقتضی دیگر را دنبال کند. سایر سازمان های بین المللی و به طور فزاینده، گروه های غیر دولتی در اجلاس COFO شرکت می کنند. مشارکت در اجلاس COFO بر روی همۀ  کشورهای عضو FAO باز است.
کشورهای عضو FAO که هنوز به عضویت COFO در نیامده اند، می توانند از طریق ارائه  فرم پرشده خود، به انجام این کار مبادرت ورزند.
برای دسترسی به فرم اینجا را کلیک کنید: Click here to access the form
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

طی 150 سال گذشته میانگین درجه حرارت سطح زمین حدود یك‍ درجه سانتیگراد نسبت به گذشته افزایش یافته است (IPCC[1], 2001 )، در حالی كه این افزایش دما در 30 سال اخیر با سرعت بیشتری (معادل 2/0 درجه سانتیگراد برای هر دهه) رخ داده است كه این امر توجه دانشمندان و حتی سیاستمداران را به خود جلب نموده است. براساس تحقیقات پالئوكلیماتیك انجام شده درجه حرارت حال حاضر زمین در بالاترین حد خود طی كل دوره بین یخچالی حاضر، كه از 12 هزار سال پیش شروع شده است، قرار دارد (Hansen et al. 2006 ).

انتشار روز افزون گازهای‌ گلخانه‌ای، تولید هواویزه‌ها (آئروسل‌ ها)، تغییر در ضریب انعكاس زمین و آلودگی حرارتی، عوامل مختلفی هستند كه بر سرعت پدیده گرمایش جهانی و تغییر آب و هوا تاثیر می‌گذارند و در این بین تاثیر و اهمیت گازهای‌ گلخانه‌ای بسیار بیشتر و شناخته ‌شده‌تراست.امروزه پیش بینی می شود در صورت تداوم شرایط فعلی فعالیتهای صنعتی و اقتصادی (تداوم میزان تولید فعلی CO2) از سال 2050 به بعد درجه حرارت زمین بین 5/1 تا 4 درجه سانتیگراد افزایش یابد كه در این صورت آثار مصیبت باری (از جمله بالا آمدن حدود 20 تا 140 سانتیمتر آب سطح دریاها) به همراه خواهد داشت.

براین اساس طی یكی دو دهه اخیر بویژه بعد از سال 2000 میلادی گرمایش جهانی و پیآمد آن تغییر اقلیم در سطوح مختلف بین المللی و منطقه ای، بسیار مورد توجه قرار گرفته كه حاكی از اهمیت این پدیده در سطح جهانی می‌باشد (كنفرانس تغییر اقلیم، كپنهاگ، 2009).

به اعتقاد دانشمندان، وقوع پدیده گرمایش جهانی و تغییراقلیم اصولا" ناشی از دو علت عمده می باشد:

1- سیستم طبیعی كره زمین

2- تاثیر انسان در افزایش گازهای گلخانه ای

با مطالعه و بررسی فسیل های مرجانی دریاها و توده‌های یخچالی و ... به روشنی می توان تغییرات دوره‌ای در میزان دما و بارش، در نتیجه وقوع آتشفشانها در مقیاس وسیع، تغییر در انرژی ژئوترمال، تغییر زاویه محور كره زمین و ... طی هزاران سال گذشته را تشخیص داد كه در واقع تایید كننده افزایش دما و وقوع تغییر یا نوسان اقلیم در سیستم طبیعی كره زمین می باشد.

اما طی نیم قرن گذشته با افزایش گازهای گلخانه ای جو زمین (در نتیجه گسترش فعالیتهای صنعتی و استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی) و تغییر كاربری زمین(مانند تخریب جنگلها و مراتع و ایجاد شهرها)، بصورت غیر طبیعی بر سیستم اقلیم كره زمین تاثیر گذارده شده است. در واقع با افزایش گازهای گلخانه ای در جو زمین، امواج مادون قرمز گسیل شده از سطح زمین، بیش از پیش توسط این گازها جذب شده و باعث گرمتر شدن جو زمین می گردد. گرمتر شدن جو كره زمین نیز به نوبه خود بر وضعیت اجزاء دیگر سیستم اقلیم ازجمله الگوهای بارش تاثیر گذاشته و پدیده تغییر اقلیم را موجب می شود.

بنابراین گرمایش جهانی و تغییر اقلیم که به عنوان یکی از چالش‌های مهم جهان امروز محسوب می شود می تواند نوسانات کلی و گسترده‌ای در آب وهوای جهان و یا یک منطقه ایجاد كند. امروزه روند گرم شدن دمای کره زمین موجب تغییرات وسیعی در الگوهای آب و هوایی از جمله توزیع بارش، رخداد پدیده های حدی جوی و تاثیر بر منابع آبی شده که در پی آن گسترش خشکسالی‌ها و تداوم آنها را در پی داشته است. براساس گزارش [IPCC] در سال 2007 منطقه خاورمیانه در آینده گرمتر و خشک تر خواهد شد كه افزایش دما و کاهش بارندگی منجر به خشکسالی‌های شدید در منطقه می شود. براساس مدل سازی‌های انجام شده بیش از 80 تا 100 میلیون نفر تا سال 2050 در معرض کمبود آب در این منطقه قرار خواهند گرفت.

بنابراین با پیــشرفت تــکنـولـوژی و مصرف بی رویه سوخت‌های فسیلی، جـهان دسـتخوش تـغـییرات زیـادی گشته، هرچند كه بیــشتر این تغــییرات در زنـدگـی انسـانها باعـث بهـتر شـدن کیــفیت زنـدگی و رفاه شـده اما عواقب ناشی از آن آثـار مـخـربی بر پیـکره طبیـعـت وارد نموده و چالشها و تهدیدات گسترده‌ای در پیش روی بشر قرارداده است. یـکی از آثـار مـخربی که هر سـاله جـان مـیلــیونها نـفـر را در سـراسر جــهان می گیـرد ؛ افزایش گازهای گـلخانه ای و آلاینده‌های جوی كه پیآمد آن تــغـییـرات آب و هـوا و آلــودگی هوا است.

بخش عمده تغییرات ایجاد شده بدست انسان صورت گرفته است. صنایع آلاینده ؛ دود ناشی از احتراق ناقص سوخت درموتورخودروها ؛ آتش سوزی جنگل ها ؛ تغییر كاربری اراضی ؛ توسعه بیابان زایی و توفانهای شن که معلول عدم توازن در مدیریت مصرف و چرای بی رویه دامها می باشد و همچنین یخ‌های شناور و یخچال‌های طبیعی که در حال آب شدن هستند همه از عواملی هستند که دست انسان در ایجاد آن به وضوح دیده می شود.


شكل1:پیش آگاهی تغییرات بارندگی و دما نسبت به داده‌های بلند مدت 2010تا2039

 

اثر گلـخانه ای باعـث مـی‌شـود زمـیـن گـرم بـماند و حیات روی آن ادامه پیدا کند. متان ، دی اکسید کربن، بـخار آب و اکـسیـد نـیـتـروژن جـزو گـازهای گـلخـانه ای هـستـند. ایـن گـازها هم در طـبیـعت و هـم در فــرآیــندهای صـنـعـتـی تـولــید مـی‌شــونـد. دســته دیـگری از گــازهای گلــخانه ای صرفاً به دنبال فعالیت‌های صنعتی تولید می شوند که از این مـیان سـهم گـاز دی اکسید کربن (CO2) بـخاطر درصـد زیـاد تـولید و پـخـش آن در جوكره زمین از سایر گازها بـیـشتر است. متــان انـرژی بیــشتری را به دام می‌اندازد اما مـهمـترین گـاز گلــخانه ای دی اکسید کـربن است، زیـرا حـجم بیــشتری از آن در جو وجود دارد. احتراق ناقص سـوخت‌هـای فـسیـلی ( زغـال سنـگ ، نفت و گاز ) دلـیـل اصـلـی ازدیـاد بـیـش از حـد دی اکـسـیـد کـربن اسـت .

از طرف دیگر مطالعاتی که در سال 2001 تـوسـط تیمی از مـحـقـقان انــگلیسی انـجام شـد ، نـشـان داد کـه براساس اطــلاعات مـاهـواره ای در 30 سـال گـذشـته ، تــشـعـشـعاتی که از زمین به فـضا گسیل مـی‌شـود، کـاهـش یـافـتـه اســت. ایــن یــعـنی اثـر گـلـخانه ای هـمگام با تــولید بــیـشـتر گــازهای گـلخانه ای، افزایش پـیـدا کرده است. ماجرا آنـقدرها هـم کـه بـه نظر می‌رسد سـاده نـیـسـت. گـرم شــدن زمــین و افـزایـش دی اکـسـید کـربن پـدیـده‌هـای جـانـبـی مـتـعـددی را به همراه دارد. ذوب شـدن یــخها در دو قـطـب شـمـال و جـنـوب سـبـب مـی‌شـود کـه سـطـح بـیـشـتری از خـاک زمین در مـعرض تـابش نــور قـرار گـیرد. پـس زمـین سـریعتر از پـیـش گـرم خـواهـد شـد. از سـوی دیـگر بسـیار مـحـتـمل اسـت کـه با افـزایــش دمـا و مـیـزان دی اکــسـید کـربن مـوجـود در جـو، گـیـاهـان دی اکسید کربن بـیـشـتری را جـذب کـنـند و ایـن بـاعـث اعـتـدال شـرایـط شـود.

اخیرا" فرضییاتی ارائه شده است كه تغییرات فراوانی و شدت وقایع حدی مانند خشكسالی، سیل، موجهای گرما، توفانهای حاره ای و ... را به گرمایش جهانی نسبت می دهند. به عنوان مثال می توان به موج گرمای سال گذشته و شکسته شدن رکورد گرمترین دمای ماهانه کره زمین در ماه ژوئن 2010 اشاره كرد. تحلیل ماهانه دمای کره زمین که همه ماهه توسط یكی از مراکز وابسته به سازمان هواشناسی و اقیانوس شناسی آمریکا انجام می شود، نشان می‌دهد که ماه ژوئن 2010 گرمترین دما را در بین دمای ماه‌های مشابه دوره آماری کره زمین داشته است. همچنین دمای تلفیقی حاصل از اندازه گیری‌های دمایی در سطح زمین و اقیانوس نشان می‌دهند که دوره ژانویه تا ژوئن و آوریل تا ژوئن 2010 گرم‌ترین دوره در طی دوره آماری برداشت مستقیم داده‌های دمایی از سال 1880 تاکنون بوده است. در این ماه دمای میانگین کره زمین (میانگین دمای خشکی ها و آبهای کره زمین) 2/16 درجه سلسیوس بوده است که 68/0 درجه از میانگین دمای قرن بیستم (5/15) بیشتر می باشد.

در نتیجه افزایش سرعت گرمایش جهانی را كه در دهه های اخیر کم سابقه بوده و باعث نگرانی جوامع بین المللی شده، به طور عمده به فعالیتهای بی رویه انسان در بهره برداری از منابع طبیعی به ویژه بهره‌گیری‌های فراوان از سوخت‌های فسیلی در فرآیند توسعه جهانی نسبت می‌دهند.

براساس نتایج حاصل از مدل‌های اقلیمی، این فرآیند منجر به گرمایش جهانی، تغییر الگو و دوره بارش‌ها، افزایش رخداد و شدت پدیده‌های حدی مانند توفان‌های حاره‌ای، سیل، خشکسالی‌ها و گرد و غبارهای گسترده خواهد شد.

بنابراین با افزایش گازهای گلخانه ای و متعاقب آن گرمتر شدن جو زمین، بطور مستقیم تبخیر و تعرق از سطح زمین بیشتر شده و همچنین ظرفیت رطوبت نسبی جو نیز افزایش می یابد. این فرآیند با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی در سطح كره زمین منجر به وقوع خشكسالی (كاهش بارش و افزایش تبخیر و تعرق سطحی)، تغییر رژیم و نوع بارش و پیآمد آن رخداد سیل (وقوع ناگهانی و بیش از حد بارش به صورت رگبار) می شود.

در كشور ما طی دهه گذشته وقوع خشكسالی‌های فراگیر و شدید موجب ایجاد چالش‌های بسیاری در بخش‌های مختلف بویژه منابع آب، كشاورزی و محیط زیست و... شده است، بطوری كه با مقایسه میانگین درازمدت بارش و آنومالی درجه حرارت با میانگین دهه اخیر(1999-2009 ( در ایران كاهش قابل ملاحظه در میزان بارندگی و افزایش دما در حدود  5/0درجه سانتیگراد مشاهده می شود. بنابراین چنین پدیده‌ای را می توان به اثر گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی نسبت داد كه در مقیاس‌های مختلف زمانی بلند یا كوتاه مدت قابل توجیه هستند. براساس سناریوهای اجرا شده و پیش آگاهی‌های صورت گرفته در مركزملی اقلیم شناسی سازمان هواشناسی كشور، طی دهه‌های آینده نابهنجاری‌هاو تغییرات قابل ملاحظه ای در دما و مقدار و نوع بارش رخ خواهد داد.

 

با این تـفـاسـیرچـه بـایـد كرد؟

آیـا زمان آن فرا نرسیده كه بشر در مصرف روزافزون سوخت های فسیلی، توسعه بی رویه فعالیتهای صنعتی و تغییرات وسیع كاربری زمین تجدید نظر نماید؟  نـباید تـلاش بـه رفـع آلـودگی از هـوایی که اسـتـنـشـاق می کنیم بـنمـایـیم ؟

امروزه طـبق اعلام رسمی مجامع جهانی در بسیاری از كلان شهرها(بویژه در كشورهای در حال توسعه) میزان آلودگی هوا از حد مجاز وارد مرحله خطرناک گردیده است. در جــوامع پـیـشرفـته برای بـیـشـتر منابع آلایـنـده ها(کـارخانجات، نـیـروگاه ها،  مـاشین آلات و خودرو ها) قـوانـیـن سـخـتی در نـظـر گـرفـتـه مـی شـود تـا بـتوان در صـدی از میزان آلایـنـده هـای هـوا را کم کرد؛ هر چند در ایـن راه گـام هـایـی بـرداشـتـه شـده اسـت ولـی بـه طـور کـلی نـمـی تـوان آلایـنـده هـوا را تا در صد بسیار بالائی کاهش داد .

بر اساس تخمین های صورت گرفته سالانه بـالغ بـر 1800 مـیلیـون تـن دی اکـسیـد کـربن، چـندین میـلیـون تن گـازهای خـطرناک دی اکـسید گـوگرد و نیـتروژن، حـدود 70 میـلیـون تن خـاکسـتر و مـعـادل 90 هـزار تن فـلزات سـنـگین در فـضا و مـحیـط زیـسـت انـسان مـنتشـر می‌شـود که مـضرات آن غیـرقـابـل انـکـار اسـت. بـعـنوان مـثال در یـک نـیـروگاه بــرق سـوخت فـسـیلی برای تـولیـد بـرق 4/64 میلیون كیلو وات ساعت روزانه حدود 73000 تـن ذغـال سـنگ به هـمراه 148000متر مـکعـب آب تـصـفیه نشـده مصـرف می شود که خـاکسـتر تـولیـد شـده در بـویـلر ها و فـیلـتر های عـمومـی چـیـزی در حدود 46000 تـن گاز های مخرب مـونـوکـسید کـربن بـه همراه غـلـظت های مـتـفاوتی از دی اکـسـید کـربن وارد جـو یا مـحیـط زنـدگی انـسانـها مـی کـند.

روش هـای متعددی بـرای كاهش غلظت گـاز هـای گـلخانه ای پـیـشـنهاد شده و بسته به امكانات موجود، راه کـارهای مناسب و عـمـلیاتی زیـادی انـجـام شـده اما اجرای كامل این روش ها همواره با مـشـکـلات و مسایل عـدیـده ای هـمراه است.از جمله راه کـارهـایی که برای كاهش آلـودگی هـوا در دسـت اقـدام و مـشارکت کـشورها است ؛ طرح بـزرگ پـروتـکـل کـیوتـو مـی باشـد. این مـعاهـده با هـدف مـوظـف سـاخـتن کـشورهای جـهان به کـاهـش اثـرات گـازهای گـلخانه ای و تـبعات منفی گـرمایش زمـین ، مـیان کـشورهای جـهان به امـضا رسید. مـعاهـده در مـحل کیـوتـوی ژاپن و در دسـامبر 1997 تـنـظیم و از مارس 1998 جـهت تائید کـشـورهای مـختـلف ارائـه گـردید و در 15 مارس 1999 نـهائی شـد. در ایـن مـعاهـده مـشخص شـده کـه تـا چـه سـالی و تا چـند درصد از گـازهای گـلخانه ای کـاسـته شـود .

یکی از راه های موثر در جـلوگـیری از گـسـترش آلودگی هوا ، جلوگیری از انــتـشار گاز ها و ذرات مـعلـق از دودکـش های کـارخـانجات انـتـشـار دهـنده آلـودگی است .

اما اگر بطور سیستماتیك به مسئله توجه كنیم، راه كارهای موثری جهت كاهش گرمایش جهانی می توان بر شمرد. در این خصوص سه رویكرد اساسی به قرار زیر وجود دارد  (Stephen P Latham 2010):

1- سیاست گذاریهای اجتماعی و آموزشی

2- مكانیزم های اقتصادی

3- اصلاحات تكنولوژیكی

البته واضح است كه بین این سه بخش یا نگرش ارتباطی متقابل و مكمل جهت مقابله با گرمایش زمین وجود دارد كه بدون توجه به یكی از آنها رسیدن به نتیجه مطلوب بعید به نظر می رسد، به عنوان مثال اگر در زمینه رشد صنعتی، اقتصادی و رشد جمعیت راه كارهای موثری جهت كاهش گازهای گلخانه ای به كار بسته نشود، هر گونه تلاش جهت تعدیل گرمایش جهانی تنها از طریق ارتقائ تكنولوژیكی به طور كلی ناكارآمد خواهد بود.

10 راه كار مقابله با گرمایش زمین كه در قالب سه رویكرد فوق الذكر قابل ارائه هستند به شرح زیر می باشند:

1- سیاست گذاریهای اجتماعی و آموزشی:


1-1- آموزش كودكان به سبك زندگی با الگوی توسعه پایدار

1-2- كنترل جمعیت از طریق تنظیم خانواده ، اصلاحات رفاهی و حمایت از زنان


2- مكانیزم های اقتصادی:


2-1- توسعه جنگل كاری و استفاده پایدار از زمین بوسیله راه كارهایی كه مبتنی بر مشوقها و محدودیتهای اقتصادی هستند

2-2- وضع قانون مالیات بر تولید كربن و رعایت شاخص توسعه پایدار برای كلیه فعالیتهای اقتصادی


3- بهبود تكنولوژی :


3-1- استفاده از كوره های زغال زیستی (Biochar ) برای سوختهای فسیلی

3-2- استفاده از خودروهای با بازدهی و كارآیی بالا و همچنین مصرف پایین سوخت

3-3- الكتریكی كردن شبكه حمل و نقل و استفاده از برق هسته ای

3-4- ارائه مشوق هایی جهت افزایش بازدهی انرژی در بخش خانگی

3-5- هماهنگ كردن ذخیره و تقاضای انرژی از سیستم پایدار تولید انرژی

3-6- تجهیز كارخانه های تولید انرژی به سیستم های كربن گیر

دكتر رنجبر،رئیس مركز ملی مطالعات خشكسالی

Reference:

1-   " IPCC (2007d). "1.1 Observations of climate change. In (section): Synthesis Report. In (book): Climate Change 2007: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (Core Writing Team, Pachauri, R.K and Reisinger, A. (eds.))". Book version: IPCC, Geneva, Switzerland. This version: IPCC website.http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/syr/en/mains1.html. Retrieved 2010-04-26.

2-      " IPCC (2007d). "2.4 Attribution of climate change. In (section): Synthesis Report. In (book): Climate Change 2007: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (Core Writing Team, Pachauri, R.K and Reisinger, A. (eds.))". Book version: IPCC, Geneva, Switzerland. This version: IPCC website.http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/syr/en/mains2-4.html. Retrieved 2010-04-26.

3-      ^ IPCC (2007d). "2. Causes of change. In (section): Summary for Policymakers. In (book): Climate Change 2007: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (Core Writing Team, Pachauri, R.K and Reisinger, A. (eds.))". Book version: IPCC, Geneva, Switzerland. This version: IPCC website.http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/syr/en/spms2.html. Retrieved 2010-04-26.

4 - Jones, P.D. and Moberg, A. (2003). "Hemispheric and large-scale surface air temperature variations: An extensive revision and an update to 2001". Journal of Climate 16: 206-223.

5 -Christy, J.R., R.W. Spencer, W.B. Norris, W.D. Braswell and D.E. Parker (2003). "Error estimates of version 5.0 of MSU/AMSU bulk atmospheric temperatures". J. Atmos. Oceanic Technol. 20: 613-629.

6 - Fu, Q., Johanson, C. M., Warren, S. G. & Seidel, D. J. (2004). "Contribution of stratospheric cooling to satellite-inferred tropospheric temperature trends". Nature 429: 55−58.

7 - Mears, Carl A. and Frank J. Wentz (2005). "The Effect of Diurnal Correction on Satellite-Derived Lower Tropospheric Temperature". Science Express : published online 11 August 2005.

8 - Matthias C. Schabel, Carl A. Mears, Frank J. Wentz (2002). "Stable Long-Term Retrieval of Tropospheric Temperature Time Series from the Microwave Sounding Unit". Proceedings of the International Geophysics and Remote Sensing Symposium III: 1845-1847.



منبع: http://environment-science.mihanblog.com/post/84

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

توسط دوستداران محیط زیست گیلان:
وب سایت اختصاصی «تالاب بین المللی انزلی» راه اندازی شد

 

دوستداران محیط زیست استان گیلان وب سایت اختصاصی تالاب انزلی را با هدف اطلاع رسانی و آگاه سازی درباره این تالاب ارزشمند راه اندازی کردند.

«مجتبی رضایی» یکی از مدیران این سایت به سبزپرس گفت: این وب سایت با هزینه شخصی ما و به صورت مستقل راه اندازی شده است تا بتوانیم در جهت حفاظت هرچه بهتر تالاب انزلی به آگاهسازی و آموزش عمومی بپردازیم. 
در اطلاعیه آغاز به کار رسمی این وب سایت نیز آمده است: «متاسفانه تالاب انزلی نگین تالابهای ایران که به جرات می توان آنرا یکی از بی نظیر ترین تالابهای دنیا با اکوسیستمی منحصر بفرد قلمداد کرد اینروزها حال روز خوشی ندارد و در حال احتضار بسر می برد. امیدواریم این وبسایت و تلاشهای ما روزنه امیدی جهت نجات تالاب انزلی باز کند.» 
این اطلاعیه همچنین می افزاید: «جای بسیار تاسف است که کماکان تالاب انزلی از داشتن گروهی فعال و حمایت کننده واقعی محروم است.گروهی که انتظار میرود از فعالان محیط زیست گیلان و بخصوص شهر انزلی تشکیل شده باشد.تالاب نیازمند کار گروهی و عملیاتی است. همواره به این فکر می کنیم که چرا جوانان و فعالان و مسولان گیلان و بخصوص انزلی دلسوزانه در جهت نجات این موهبت الهی تلاش نمی کنند و بخصوص مردم انزلی که قسمت زیادی از رونق شهر را مدیون وجود تالاب هستند نفسهای آخر تالاب را نمی شنوند.» 
در این اطلاعیه همچنین آمده است: «با تمام وجود دست عزیزانی را که در این مسیر همراه و همدل این مجموعه و تالاب باشند می فشاریم.این مجموعه بزودی هسته گروه حامی تالاب انزلی را پایه گذاری می کند و از کمک و همکاری همه دوستان و عزیزان

 

 
منبع : سبز پرس
نویسنده خبر : نرگس روحانی
تاریخ انتشار : 1391/05/31 - 12:20
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زنان حافظان محیط زیست  
 
  در بسیاری از جوامع هنوز نقش ها، نیازها و اهمیت کار زنان چنانکه باید شناخته نشده و مورد تأیید قرار نگرفته است.  
 
     
 
 
 
 
   
 
 
زنان حافظان محیط زیست  
 
 
 
 
     
 
   
 

در بسیاری از جوامع هنوز نقش ها، نیازها و اهمیت کار زنان چنانکه باید شناخته نشده و مورد تأیید قرار نگرفته است. به همین دلیل، هرچند زنان همواره در حفظ محیط زیست کوشیده اند، اما این بی توجهی اجتماعی نسبت به زنان و نقش خلاق آنان در شبکه نیروهای اجتماعی و فرهنگی، مانع آن شده که موقعیت مطلوبی برای شکوفایی نیروها و استعدادهای این بخش از جمعیت پدید آید. از این رو می توان گفت که تقریباً در همه کشورها آثار تخریب محیط زیست بر زنان و تأثیر زنان بر محیط، با تأثیر و تأثر مردان در برابر آکوسیستم های حیاتی فرق داشته و به این تفاوت توجه نشده است.

در زمینه نقش زنان در حفاظت از محیط زیست، نظریه های گوناگونی مطرح شده است. برخی معتقدند که زنان به دلیل زن بودن، بهتر از مردان از محیط زیست خود محافظت می کنند. اما گروه دیگری که با این نظر موافق نیستند، می گویند زنان نه به عنوان زن بودن، بلکه به علت تجربه هایی که در زمینه استفاده از منابع طبیعی و مدیریت مربوط به آن دارند، بیش از مردان در حفظ محیط زیست نقش داشته اند. کسان دیگری با طرح بحث جنسیت می گویند که زنان و مردان در مسیر زندگی اجتماعی خود دارای نقش ها و نیازهای متفاوتی هستند که باید آنها را شناخت و برنامه های توسعه را بر مبنای این نقش ها و نیازها تنظیم کرد. سرانجام برخی از نظریه پردازان عقیده دارند که زنان علاوه بر نقش های موجود، خود دارای نیروهایی هستند که هنوز کشف و مشخص نشده است و از این رو لازم است برنامه ریزان توسعه، برای شکوفایی چنین نیروهای بالقوه ای بستر مناسب فراهم نمایند.

به هرحال آنچه مسلم است این که در طول تاریخ و در سراسر جهان به نقش ها، نیازها و نیروهای زنان چنان که شایسته است نگریسته نشده و به همین دلیل هنگامی که با موضوع حفظ محیط زیست روبه رو می شویم، می بینیم که نیمی از جمعیت جهان که در طول تاریخ بیش از نیمی دیگر به طبیعت نزدیک بوده اند، به سبب مشکلاتی چون فقر، عدم دستیابی به آموزش و آگاهی های لازم علی رغم نیروی بی مانند خود نتوانسته اند نقش مؤثر خود را در این زمینه ایفا کنند.

 

 

● زنان چه می توانند بکنند؟

در بحث زنان و محیط زیست باید از ابعاد گوناگونی به مسأله توجه کرد:

۱ زنان به عنوان بهره گیران از منابع طبیعی مطرح هستند.

۲ شیوه بهره گیری و دانش سنتی و نیز نزدیکی و ارتباط زنان با طبیعت

۳ بهره گیری نادرست زنان به دلیل فقر، تنگدستی و عدم آگاهی آنان

۴ زنان به عنوان مشارکت کنندگان در امر مدیریت منابع طبیعی

۵ شیوه مدیریت و امکانات مربوط به آن

۶ زنان به عنوان آموزش دهندگان دانش حفظ محیط زیست

۷ زنان نخستین بازندگان تخریب محیط و یا برندگان حفاظت از آن

 

 

● مهم ترین نقش زنان در حفظ محیط زیست

زنان عامل اصلی اصلاح فرهنگ مصرف هستند.

زنان به دلیل نقش مهمی که در مدیریت خانه دارند، می توانند برنامه ریزان اصلاح محیط زیست در خانه و محله خود باشند.

زنان عامل اصلی انتقال فرهنگ و سواد زیست محیطی به نسل های آینده می باشند.

زنان عامل انتقال میراث معنوی و دانش سنتی زیست محیطی هستند که باید از نو کشف و مورد بهره برداری مناسب قرار گیرد.

نظر به اینکه پرورش نسل نو و تربیت فرزندان برعهده زنان است، چنانچه فرهنگ زیست محیطی در مادران رسوخ کند و زنان ما قانونمندی اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت بخوبی می توانند این میراث معنوی را به فرزندان خود منتقل کنند. به این ترتیب درمی یابیم که انتقال فرهنگ مناسب زیست محیطی علاوه بر فطرت و غریزه شخصی زنان، بستر و ابزاری نیاز دارد که باید ضرورتا در اختیارشان قرار گیرد زیرا یک زن محروم از امکانات، قادر به انتقال یک فرهنگ مناسب نخواهد بود. از طرفی زنان به دلیل نقش مهمی که در اداره خانه و پرورش و تربیت کودکان دارند، طبعاً فرهنگ مصرف که نقش ویژه ای در اصلاح رفتار زیست محیطی دارد، در خانه و بین افراد خانواده به وسیله زنان شکل می گیرد. اگر زنان برای نظافت خانه، شست وشوی خودرو، تفکیک زباله در مبدا و استفاده مجدد از زباله تر برای تهیه کودآلی و ده ها مورد دیگر، برنامه زیست محیطی مناسبی داشته باشند، بخش عظیمی از مشکلات زیست محیطی حل خواهد شد.

ارائه مباحث و نکات زیر و توجه به آنها از سوی زنان می تواند اثربخشی بسیاری در فرهنگ سازی و ارتقاء دانش و تغییر رفتار جامعه داشته باشد:

افزایش بی رویه جمعیت و مصرف نادرست آب موجب خالی شدن ذخایر سفره های آب زیرزمینی و آب رودخانه می شود.

بسیاری از مردم حتی کودکان از ایستادن زیر دوش آب گرم لذت می برند و به همین دلیل در تمام مدت استحمام دوش آب گرم را باز می گذارند. اگر مدت استحمام ۱۰دقیقه باشد حدود ۲۰۰لیتر آب گرم مصرف می شود که فقط ۱۰درصد آن مصرفی است و حدود ۹۰درصد آن وارد فاضلاب می شود.

بنابراین باید به دنبال اصلاح روش مصرف آب و راههای صحیح مصرف آن باشیم. بطور مثال:

هنگام استفاده از ماشین لباس شویی همیشه از حداکثر ظرفیت ماشین استفاده کنید و هرگز ماشین را برای دو سه تکه لباس روشن نکنید.

هنگام حمام کردن مقداری آب در ظرفی بریزید و برای صابون زدن و لیف کشیدن از آن استفاده کنید.

این مقدار آب برای این منظور کاملا کافی است. پس از لیف کشیدن بدن را با مقدار آب کافی بشویید.

برای شامپو زدن کافی است ابتدا موها را خیس کنید و پس از شامپو کردن مو آن را با آب بشویید.

برای آبیاری باغچه سعی نمایید حتی الامکان از آب چاه استفاده کنید.

از پودرهای رختشویی، مایعات ظرفشویی و پاک کننده ها و سفیدکننده ها در حد لازم استفاده کنید، کف زیاد نمی تواند سبب تمیزتر شستن ظروف یا لباس ها باشد، بلکه باعث تولید فاضلاب بیشتر و آلوده تر و خطر بیشتر برای سلامت آب ها می شود.

همیشه دستگیره و دستمال های آشپزخانه را تمیز و خشک نگهدارید. بوی نامطبوع دستمال و پارچه های مرطوب نشان دهنده وجود قارچ بر روی آنهاست.

مراقب کابینت های چوبی آشپزخانه، خصوصاً کابینت زیر ظرفشویی باشید،

کابینت چوبی در صورت جذب آب مکان خوبی برای پرورش قارچ است.

در صورت خیس شدن فرش یا دیگر لوازم منزل باید فوری آنها را خشک نمایید.

هنگام آب دادن به گلدان ها مراقب آب اضافی خارج شده اززیر گلدان باشید. آب زیاد موجود در زیر گلدانی، مکان خوبی برای رشد قارچ است.

پس از حمام کردن پنجره حمام را باز کنید. این کار به خشک شدن حمام و وسایل موجود در آن کمک می کند اگر حمام خیلی مرطوب است و امکان خشک شدن آن کم است وسایل شستشو را حتماً در آفتاب و هوای باز خشک کنید.

پوشال کولر به علت مجاورت همیشگی با رطوبت محل مناسبی برای رشد قارچهاست. پوشال ها را هر سال عوض کنید و در فصل استفاده گاهی اوقات نیز آنها را بررسی نمایید.

مراقب باشید لباس یا پارچه مرطوب را مدت زیادی (تا هنگام پر شدن ماشین لباسشویی) در داخل ماشین یا سبد لباس چرک قرار ندهید. اصولا از نگهداری پارچه یا لباس مرطوب در جایی که امکان خشک شدن آن موجود نیست خودداری کنید.

مراقب وسایل چوبی مورد استفاده در خانه، خصوصاً وسایل چوبی آشپزخانه مثل تخته گوشت و سبزی باشید. این وسایل نیز در جای مرطوب دچار کپک زدگی می شوند.

پسمانده نان مناسب ترین محل برای رشد قارچ است، می توان پسمانده های نان را تا هنگامی که نرم هستند، ریز ریز کرد و به پرندگان داد. در غیر این صورت آنها را به صورت خشک نگه داری کنید.

حتی الامکان برای تمیز کردن خانه از جاروبرقی استفاده کنید. در صورت استفاده از جارودستی ابتدا آن را مرطوب کنید. اشکال این نوع جارو انتشار گرد و غبار در فضای زندگی است.

برای کاهش خطرات ناشی از سرب، دست ها و اسباب بازی های کودکان را مرتباً بشویید.

ساده ترین راه پیشگیری از انتشار گرد و غبار حاوی سرب، گردگیری به وسیله دستمال مرطوب است.

برای کاهش خطرات دود سیگار، در خانه سیگار نکشید و به دیگران نیز اجازه دود کردن سیگار در محیط خانه را ندهید. اگر کسی در خانه سیگار کشید حتماً در و پنجره ها را باز کرده و به تهویه سریع کمک کنید.

از مواد شیمیایی نظیر حشره کش ها، رنگ ها، براق کننده ها، واکس ها، چسب ها، پاک کننده ها، خوشبوکننده ها و سفیدکننده ها در مکان هایی که به خوبی تهویه می شوند استفاده کنید. و به کار بردن موادی نظیر سفیدکننده ها و وایتکس در محوطه حمام و دستشویی که به خوبی تهویه نمی شوند، بسیار خطرناک است.

در خشکشویی ها به جای آب و مواد پاک کننده معمولی برای پاک کردن لباس ها، از مواد شیمیایی استفاده می شود. باقیمانده این مواد بر روی لباس ها در خانه و محل نگهداری لباس به تدریج تبخیر می شوند. این مواد از آلوده کننده های هوای خانه هستند. حتی الامکان از خشکشویی لباس ها خودداری کنید.

بهتر است مصرف مواد شیمیایی را با به کارگیری روش های زیر کاهش داد:

▪ ترشحات و لکه ها را به سرعت تمیز کنید.

▪ پسمانده های غذا را به سرعت (قبل از خشک شدن) از روی ظروف پاک کنید.

▪ رطوبت اضافی را در هر جای خانه سریعاً کنترل کنید (نشت لوله ها چکه کردن)

یکی از عوامل خطرناک برای بهداشت محیط،استفاده از کهنه های یک بار مصرف یا اصطلاحاً پوشک برای کودکان است. کهنه یک بار مصرف از چند جهت در تخریب محیط زیست مؤثر است:

▪ سالانه هزاران تن خمیر چوب و پلاستیک و مقدار زیادی آب و انرژی برای ساخت این کهنه ها مصرف می شود.

▪ سالانه هزاران تن ادرار و مدفوع به جای وارد شدن به سیستم فاضلاب وارد کیسه های زباله و نهایتاً محل دفن زباله می شود که حامل انواع میکروب و ویروس های روده ای است که با نفوذ شیرابه به زباله ها می تواند آب های سطحی و حتی زیرزمینی را آلوده کنند.

▪ مقدار زیادی از فضای دفن زباله را به خود اختصاص داده و تجزیه آنها نیاز به چند صدسال وقت دارد.

▪ برای بسیاری از کودکان ایجادحساسیت های پوستی می کند.

بنابراین به جای استفاده از این پوشک ها بهتر است حتی الامکان از کهنه های پارچه ای استفاده کنید. خودداری از کاربرد ظروف یک بار مصرف کمک بزرگی به بهداشت محیط زیست می کند. ظروف یک بار مصرف پلاستیکی غیرقابل تجزیه و غیرقابل بازگشت به طبیعت بوده و ممکن است صدها سال در طبیعت باقی بمانند. بهتر است در مواقع ضروری ظروفی را که درعین سبکی می توان بارها از آنها استفاده نمود، به کار برد.

برای پیشگیری از آلودگی صوتی و عوارض آن در داخل خانه رعایت این نکات ضروری است:

▪ صدای لوازم صوتی و تصویری را کم کنید. بچه ها اغلب صدای این وسایل را بیش از اندازه بلند می کنند.

▪ به جای استفاده از نفتالین برای دفع حشرات، از محصولات گیاهی نظیر روغن سدر یا تراشه های درخت سدر استفاده کنید.

▪ برای پاک کردن اجاق گاز، به جای استفاده از مایع گاز پاک کن از محلول جوش شیرین استفاده نمایید.

▪ بهتر است در منزل از صابون های فاقد رنگ و عطر استفاده نمایید، زیرا تجزیه این مواد در فاضلاب ها به زمان زیادی نیاز دارد.

▪ از خوراندن غذاهای خیلی چرب و سرخ کردنی به کودکان خودداری کنید زیرا امکان جذب سرب را افزایش می دهند. هنگامی که بدن کودک به اندازه کافی آهن و کلسیم نداشته باشد، به جای آن سرب جذب می کند. غذاهای فاقد پروتئین و ویتامین نیز سبب افزایش سرب در خون می گردد.

▪ تلنبار شدن زباله در منزل حتی اگر به اندازه یک سطل باشد و ماندن آن به مدت مثلاً دو روز خصوصاً در فصل گرم، بوی ناخوشایندی تولید کرده و علاوه بر آن محل خوبی برای تغذیه سوسک و انتشار میکروب های مختلف است. برای کاهش خطرات میکروب در سطح زباله، از کیسه های پلاستیکی سالم استفاده کنید و هر شب در زمان مناسب زباله را به رفتگر تحویل دهید. سعی کنید زباله ها را به صورت خشک داخل کیسه بریزید. تفاله چای را می توان با ریختن درون یک صافی یا آب کش و پس از گرفتن رطوبت اضافی آن در سطل زباله ریخت. ظروف غذا را ابتدا کاملاً خالی کرده و زیر آب بگذارید. این کار موجب می شود پس مانده ها با رطوبت کمتری وارد سطح زباله شوند.

▪ روزنامه و کاغذهای باطله و دفترچه های تمام شده بچه ها را هرگز داخل سطل زباله نیندازید. زیرا کاغذ قابل تجزیه و بازگشت به طبیعت است و می توانند مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

▪ ظروف و قوطی های فلزی خصوصاً آلومینیوم را دور نیندازید. وقتی یک قوطی آلومینیومی دور انداخته می شود، ازنظر مقدار انرژی مصرفی برای ساخت آن مثل این است که ما نصف قوطی بنزین را روی زمین خالی کرده باشیم. آلومینیوم می تواند بارها ذوب شده و تبدیل به قوطی یا ظرف جدیدشود. بنابراین این ظروف و نیز ورقه های آلومینیومی (فویل) را داخل سطل زباله نیندازید.

▪ از کیسه های پلاستیکی می توان بارها استفاده کرد. بنابراین آنها را دور نیندازید بلکه به خریداران دوره گرد تحویل دهید.

▪ برای خرید از ساک های خرید پارچه ای استفاده کنید. سعی کنید خرید را کلی انجام دهید تا یک بار از کیسه یا دیگر لوازم بسته بندی استفاده شود. در صورت امکان شیرینی و آجیل را در پاکت کاغذی بخرید. هنگام خرید از بسته بندی های زاید توسط فروشنده جلوگیری کنید. چه لزومی دارد کالایی که در جعبه مقوایی قرار گرفته و نایلونی هم روی آن کشیده شده مجدداً در کیسه نایلونی قرار گیرد؟

▪ اگر در حیاط خانه تان باغچه دارید، می توانید مقداری از زباله ها و پسماندهای آشپزخانه مثل پوست تخم مرغ، استخوان، ضایعات سبزی و میوه، ضایعات گوشتی و دیگر مواد قابل تجزیه را در گوشه ای از باغچه به کمپوست تبدیل کنید.

بنابراین نه تنها کمک زنان بلکه حمایت تمام انسان ها در این موارد کمک بزرگی به تحقق اهداف زیست محیطی می کند.

   
   
 
 
 
      پگاه امیر دیوانی  
 
      روزنامه کیهان ( www.kayhannews.ir )
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در بیانیه جدیدی اعلام كرد كه بزرگترین كنگره جهانی حفاظت از طبیعت در شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این كنگره جهانی مدت 10 روز در كره جنوبی به طول خواهد انجامید.

به گزارش روزنامه هیمالین تایمز، این اجلاس بزرگ و بین المللی هر چهار سال یكباربا هدف بهبود شیوه‌‌های مدیریت و كنترل محیط زیست طبیعی همزمان با رشد انسانی، اجتماعی و اقتصادی برگزار می‌شود.


 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

بعد از 5 روز تجمع اعتراض آميز در برزيل
بخشي از محل احداث سد بلومونته به تصرف طرفداران محيط زيست درآمد

 

جمعي از بوميان آمازون در اعتراض به سدسازي در اين منطقه،‌ بخشي از محل احداث سد عظيم هيدرو – الكتريكي «بلو مونته» بر روي رودخانه زينگو برزيل را به تصرف خود درآورند.

به گزارش سبزپرس،‌يك سخنگوي محلي شوراي نمايندگي بوميان «سي‌مي» ضمن بيان اين مطلب تاكيد كرد: شماري از ساكنان بومي آمازون، مدت 5 روز متوالي است در منطقه «پيمنتل» كه رودخانه آن هم اكنون خشك شده است، تجمع كرده‌اند و منتظر ملاقات با رييس كنسرسيوم «نورت انرژيا» هستند كه مسووليت ساخت و ساز سد در اين ناحيه را بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه اين بوميان معترض، خواستار مرزبندي و جداسازي زمين‌هايشان، تخليه و خروج مهاجمان از اين مناطق و بهبود وضعيت بهداشت و آبرساني به اين رودخانه خشك شده‌، هستند. به گفته مسوولان محلي، معترضان،  ديگر تعهدات ارائه شده از سوي مسوولان كنسرسيوم را باور نمي‌كنند و مي‌گويند تا زماني كه به نتايج قطعي نرسند، اين منطقه را ترك نخواهند كرد.

بر اساس اين گزارش طبق ادعاي كنسرسيوم "انر‍ژي شمالي" حدود 17 پروژه اجتماعي – اقتصادي و محيط زيستي به ارزش 117 ميليون دلار تاكنون در اين منطقه راه اندازي و اجرا شده است. از جمله آنها سومين سد بزرگ جهان موسوم به سد 11 هزار و 200 مگاواتي «بلو مونته» است كه هدف از احداث آن تامين انرژي پاك براي برزيل و كمك به اقتصاد رو به رشد اين كشور است.

اما سايت زيست محيطي مونگابي به نقل از متخصصان محيط زيست گزارش كرده كه برنامه دولت برزيل براي ساخت 30 سد در آمازون تلاش اين كشور براي حفظ جنگلهاي باراني را زير سئوال برده است. در همين حال آنها معتقدند كه كربن آزاد شده ناشي از تخريب

 

 
منبع : سبز پرس
نویسنده خبر : نرگس روحانی
تاریخ انتشار : 1391/05/31 - 12:19
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

صداي شليك تير لحظه اي در فريدونكنار قطع نمي شود
فرود غير منتظره 2000 پرنده مهاجر در آبندانهاي فريدونكنار


 

 

 بزرگنمایی
همزمان با فرود غير منتظره 2000 پرنده مهاجر از انواع مختلف اردك ها در آب بندانهاي فريدونكنار،‌ شكار اين پرندگان زيبا توسط برخي شكارچيان در روزهاي اخير نيز شدت گرفته است.

«محمد علی الله قلی» عضو هیئت مدیره کانون محیطبان در گفتگو با سبزپرس گفت: فرود اين تعداد پرنده آن هم در اين فصل سال در فريدونكنار يك رخداد غير منتظره است ولي آنچه مسلم است اين است كه بعد از بارندگيهاي چند روز اخير اين پرندگان در دسته هاي چند صد تايي به وفور در منطقه مشاهده شدند كه شمار آنها در روز گذشته دست كم به 2000 تا رسيد.

وي افزود:‌اين پرندگان عمدتا از نوع خوتكا ابرو سفيد، ‌فيلوش، خوتكا معمولي، كله سبز و نوك پهن هستند كه روزها معمولا در دريا هستند و شبها به آب بندانهاي فريدونكنار مي آيند و همين امر موجب شده تا عده اي فرصت طلب كه همواره درصدد قتل عام حيات وحش هستند اين بار به جان پرندگان بيافتند و آنها را شكار كنند.

وي افزود: متاسفانه شكار اين پرندگان بدون هيچ ممانعتي از سوي محيط زيست در روزهاي اخير بالا گرفته و حتي در بازار ماهي فروشهاي فريدونكنار،‌به صورت موردي عرضه مي شود و انتظار مي رود محيط زيست جلوي اين تخلفات را بگيرد.

اين فعال محيط زيست خاطرنشان كرد: با وجود اين همه شكارچي در فريدونكنار كه همه ساله قتل عامي از پرندگان را به راه مي اندازند اميدوارم زمستان امسال ديگر هيچ قويي به سرخرود نيايد چرا كه سال گذشته اين افراد با وجود تلاش محيطبانان باز هم دست به تخلفات عديده اي زدند. يا قوها را زنده گيري كرده و به قيمت هاي كلاني مي فروختند و يا مستقيما به سمت آنها شليك مي كردند.

http://isdle.ir/news/index.php?news=8726

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران انتقاد کرد:
جمع آوری پسماند خشک در تهران روزانه 10بار، اروپا هفته ای یکبار!


 

 

 بزرگنمایی
یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در تهران روزانه 10بار زباله ها جمع می شود در حالی که در اروپا تنها هفته ای یکبار پسماندهای خشک را جمع آوری می کنند.

به گزارش سبزپرس و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره محیط زیست شهری، «سروش مدبری» مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: شیوه‌های مدیریت پسماند در ایران خوب است و هزینه زیادی هم در این مورد می‌شود اما به دلیل عدم فرهنگ‌سازی خوب جواب نمی‌دهد. برای نمونه در تهران روزانه 10بار زباله ها جمع می شود در حالی که در اروپا تنها هفته ای یکبار پسماندهای خشک را جمع آوری می کنند.

مدبری با تاکید بر اینکه از مهم‌ترین گزینه‌های مدیریت پسماند، کاهش پسماند در مبدا است افزود:«اگر از اول پسماند را کاهش دهیم، دیگر نیاز به مدیریت خاصی نخواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه برای بهتر شدن امکان بازیافت، بحث تفکیک وارد جریان می‌شود گفت:«در کشور ما مسئله کاهش پسماند، چه در بخش خانگی و چه در بخش‌های دیگر، به خوبی انجام نمی‌شود و به کالا به‌عنوان منابعی که داریم تخریب‌شان می‌کنیم، نگاه نمی‌کنیم.»

این کارشناس محیط‌زیست و پسماند معتقد است: «باید برای مردم روشن شود، بازیافت پسماندی که تولید می‌کنند، چه هزینه و زحمتی دارد.»

او گفت:«فرهنگ، آموزش و اطلاع‌رسانی نکته اول است. فرهنگ‌سازی به‌خوبی در کشور ما انجام نشده است. هزینه‌ای صرف فرهنگ‌سازی نمی‌کنیم.»

مدبری در پاسخ به این سوال که در کاهش زباله، مدیران شهری سهم بیشتری دارند یا شهروندان، گفت:«مدیران باید آموزش بدهند و بعد از مردم انتظار داشته باشند که رعایت بکنند. این موضوع 2 مرحله دارد. اول باید سهم تصمیم‌گیران را زیاد بدانیم. شهرداری باید هزینه کند و سازمان محیط‌زیست که متاسفانه بخش آموزش آن 10 سال تعطیل است، باید آموزش را انجام دهد. باید حس مسئولیت‌پذیری زیست محیطی را در مردم تقویت کنند.»

وی گفت: «برگزاری جشنواره‌هایی در این زمینه موثر خواهد بود اما تعمیم آن از یک پارک به پارک‌های بیشتر، باعث فراگیری این موضوع خواهد شد. ادامه‌دار بودن این کارها، تاثیرگذار خواهد بود. در این زمینه حتی می‌توان از مردم ایده گرفت و به بهترین ایده‌ها هم جایزه داد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با مقایسه‌ای بین تهران و دیگر شهرهای دنیا که به آنها سفر کرده است گفت:«به چند شهری که سفر کرده ام هیچ‌یک از آنها مانند شهرداری تهران در مدیریت پسماند زحمت نمی‌کشند و هزینه نمی‌کنند. در یک شبانه‌روز نزدیک به 10 بار شهرداری به شکل‌های مختلف زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند اما مثلا در اروپا یک بار در هفته برای جمع‌آوری زباله‌های خشک می‌آیند.»

مدبری در مورد جریمه افرادی که زباله بیرون می‌ریزند، گفت:«می‌توان مغازه‌داری که زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد و با کم‌ترین باران به‌خاطر گرفتگی آبراهه ها، سیل راه می‌افتد را جریمه کرد. حتی قرار بود افرادی که زباله از ماشین بیرون می‌اندازند، جریمه شوند اما تا به حال پلیس این کار را نکرده است.»

دومین جشنواره محیط زیست شهری با محوریت مدیریت پسماند از 15 تا 19 شهریور به مدت 5 شب در پارک ولایت تهران از ساعت 6 عصر تا 11 شب برگزار می شود.

کد خبر : 91061009- http://isdle.ir/news/index.php?news=8718
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معرفی کتاب:
«فرهنگ مصور واژه های اکولوژی» منتشر شد
 

 

 

 بزرگنمایی
«فرهنگ مصور واژه های اکولوژی» توسط انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی منتشر شد.

این کتاب توسط «دکتر محمدرضا داوری» و «دکتر محمد میرزاخانی» تالیف شده و راهنمای مناسبی برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به علم بوم شناسی است.

این فرهنگ مصور شامل توضیح و تعریف بیش از دوهزار و 700 واژه تخصصی به زبان انگلیسی در علم بوم شناسی است که معادل فارسی هریک از این واژه نیز در این کتاب مشخص شده است.

همچنین یک لوح فشرده چند رسانه ای، شامل عکس های مندرج در کتاب نیز ضمیمه این فرهنگ مصور است.

فرهنگ مصور واژه های اکولوژی در 348 صفحه و به قیمت 7500 تومان در کتابفروشی های دانشگاهی و نمایندگی های فروش انتشارات جهاد دانشگاهی برای علاقه مندان قابل دسترس است.

کد خبر : 91061019 - http://isdle.ir/news/index.php?news=8728
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

با تلاش محیطبانان اداره محیط زیست شهرستان دزفول صورت گرفت
کشف 25 دراج از شکارچیان متخلف در منطقه حفاظت شده دز


 

 

 بزرگنمایی
 با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست دزفول در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز، 25 قطعه پرنده تحت حفاظت دراج و همچنین 17 قطعه کبوتر وحشی از شکارچیان غیر مجاز کشف شد.
فرهاد قلی نژاد، رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: این شکارچیان در 6 گروه جداگانه و در طی 11 روز دستگیر شده اند و از آنان تعداد 8 قبضه اسلحه شکاری کشف و ضبط گردید.

به گفته او براساس ماده 12 قانون شکار و صید این عمل جرم محسوب شده و مبلغ چهل میلیون ریال خسارت متوجه طبیعت شده که در جریان پیگیری حقوقی از متخلفین اخذ خواهد شد.

گفتنی است پارک ملی دز در جنوب شهرستان دزفول واقع شده است و زیستگاه اصلی گونه منحصربفرد گوزن زرد ایرانی است

http://isdle.ir/news/index.php?news=8733

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رودخانه سزار


  رودخانه "سزار" سرمنشا رودخانه دز، این روزها با مشکلات زیست محیطی زیادی دست به گریبان است.

 

محمدحسین بازگیر مدیر کل محیط زیست استان لرستان با انتقاد از ریختن زباله به رودخانه سزار استان لرستان اظهار داشت: رودخانه سزار از سرشاخه های اصلی رودخانه دز است و در قالب دو رودخانه کوچک تیره و ماربره بعد از گذشتن از شهر دورود وارد رودخانه دز می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام ایستگاههای راه آهن لرستان در مسیر رودخانه سزار قرار دارند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر ما شاهد حادترین وضعیت در این رودخانه هستیم.
مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه متاسفانه ما همواره شاهد ریختن زباله از سوی مردم روستاهای اطراف رودخانه سزار و ایستگاههای راه آهن و سایت گردشگری این منطقه هستیم، ادامه داد: ایستگاههای راه آهن دورود و مردم روستاها زباله های خود را جمع آوری و در این رودخانه می ریزند.
بازگیر تصریح کرد: دهیاری و مسئولین منطقه زباله های خود را در قسمت شیب دار رودخانه سزار رها می کنند که این امر موجب ایجاد مشکلات فروان زیست محیطی در این رودخانه شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه مدیریت مطلوبی در رابطه با جمع آوری زباله های این منطقه صورت نمی گیرد، افزود: همچنین گردشگرانی که به آبشار بیشه می روند نیز زباله های و پسماندهای خود را این محل رها کرده که به رودخانه سزار وارد می شوند.
مدیر کل محیط زیست استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به روند صید غیر مجاز در رودخانه سزار اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی که ما در رودخانه سزار شاهد هستیم روند صید غیر مجاز در این رودخانه است.
بازگیر عنوان کرد: در حال حاضر در این رودخانه افرادی با استفاده از روشهای مختلف مخربی مانند استفاده از سموم، برق، مواد منفجره و ... اقدام به صید غیر مجاز می کنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه این امر موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای اکوسیستم آبی رودخانه سزار شده است.
مدیر کل محیط زیست استان لرستان همچنین مشکل دیگر این منطقه را فرسایش خاک برشمرد وگفت: متاسفانه ساخت و سازهایی در حال انجام در منطقه تنگ هفت مسئله فرسایش خاک در کنار رودخانه سزار را افزایش داده است.
بازگیر تصریح کرد: متاسفانه این فرسایش خاک میزان فروانی از خاک سواحل این رودخانه را در پشت سد دز جمع آوری کرده و حیات این سد بزرگ را نیز به مخاطره انداخته است.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7705
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل هيرکاني
معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: به دليل شباهت جنگلهاي هيرکاني با جنگلهاي قفقاز به زودي کميته مديريت جنگلهاي حوزه قفقاز تشکيل مي‌شود.

 

 

علي اوسط منتظري افزود: به دليل وجود برخي تشابهات ساختاري ميان جنگل هاي هيرکاني با جنگل هاي ترکيه؛ گرجستان، ارمنستان و آذربايجان، اين کشورها در آينده اي نزديک کميته اي با عنوان مديريت جنگل هاي حوزه قفقاز تشکيل مي شود.
به گفته وي، شاکله حاکم برجنگل هاي اين کشور ها به لحاظ ساختار اجتماعي و اقتصادي بسيار به هم نزديک هستند و اين کميته مي تواند در مبادلات علوم جنگل و روشهاي مديريت حاکم بر جنگل ها بسيار اثرگذار باشد.
منتظري در گفتگو با مهر با بيان اينکه 22 هزار هکتار از ادامه جنگل هاي هيرکاني در منطقه آذربايجان قرار دارد اظهار داشت: وجود مشترکات قابل توجه ميان جنگل هاي اين منطقه يکي از عوامل تشکيل اين کميته است.
معاون سازمان جنگل ها تصريح کرد: کميته مديريت جنگل هاي حوزه قفقاز با محوريت ايران و مشارکت کشور آلمان تشکيل مي شود که جلسات اين کميته دوره اي است و اولين نشست آن در سال 2014 در تهران برگزار مي شود.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7704
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درياچه اروميه 2

  مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه در همه اقدامات اجرایی مرتبط با حوزه آبخیزداری مبنا قرار گیرد و از توسعه کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

 

محسن سلیمانی از برگزاری چهارمین جلسه ستاد اجرایی مدیریت حوزه آبخیز دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و اظهار داشت: در این نشست مقرر شد برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه در همه اقدامات اجرایی مرتبط حوزه مبنا قرار گیرد و از توسعه کشاورزی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه جلوگیری شود.
وی با اشاره به سومین جلسه کارگاه مشارکتی تدوین برنامه مدیریت تالاب قره قشلاق گفت: در این جلسه که در ادامه روند مشارکتی تدوین برنامه مدیریت تالاب قره قشلاق برنامه ریزی شده بود اقدامات اولویت‌دار برای دستیابی به اهداف راهبردی برنامه مدیریت جامع تالاب قره قشلاق نهایی سازی و مصوب شد.
سلیمانی با اشاره به اجرای تفاهم‌نامه مشترک برای تهیه یک برنامه تحلیل راه کارها و پیشنهاداتی برای معیشت جایگزین در تالاب‌ها افزود: مشاور اقتصادی اجتماعی طرح به همراه انجمن دامون با انجام 2 ماموریت 3 روزه به روستاهای اطراف تالاب قره قشلاق راهکارهای معیشت جایگزین را مورد بررسی قرار دادند.
وی ادامه داد: برای حمایت از بسط روستاهای سازگار با محیط زیست در حاشیه تالاب قوری گل، برنامه ریزی و هماهنگی بمنظور تشکیل کارگاه آموزشی توسط مشاورکشاورزی پایدار طرح با هدف آموزش کارشناسان دولتی،‌ محلی و همچنین شرکت تعاونی خدمات کشاورزی محلی و کشاورزان گروه هدف صورت پذیرفت.
سلیمانی با اعلام خبر تدوین کلیات نحوه تدوین برنامه پایش میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه افزود: برنامه ریزی اجرائی تحویل حجمی آب در دشت میان دوآب براساس مصوبه کمیته استانی اعضای شورای منطقه‌ای در دست پیگیری است.
وی در مورد اقدامات انجام شده در تالب شادگان افزود: برای تسهیل روند تصویب برنامه مدیریت تالاب شادگان در این برنامه بازنگری و نسخه نهایی برنامه مدیریت تالاب شادگان تهیه و آماده چاپ و انتشار است.
سلیمانی در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب شادگان گفت: برای پشتیبانی از تکمیل علامت گذاری مرزهای تالاب شادگان، مطالعات تعیین حریم و حد بستر تالاب شادگان توسط سازمان آب و برق خوزستان آغاز شده است.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالابها در مورد اقدامات مرتبط با تالاب پریشان در راستای اجرای برنامه جامع مدیریت این تالاب ادامه داد: تسهیل روند حل اختلاف اراضی تالاب پریشان، با همکاری دادستانی، اداره کل محیط زیست استان فارس، فرمانداری شهر کازرون و نمایندگان جوامع محلی حاشیه تالاب و با نظارت کمیته مدیریت محلی تالاب در حال بررسی است و همچنین اجرای احکام خلع ید از اراضی متصرفه تالاب پریشان در دست انجام است.
سلیمانی از انجام اقدامات حفاظتی در تالاب پریشان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، تداوم حفظ ماهیان بومی تالاب پریشان و ساماندهی حوضچه‌های مصنوعی درون زیستگاهی و برون زیستگاهی را مورد تاکید قرار داد و به تهیه پیش نویس دوم برنامه مدیریت گونه شنگ و ارسال آن برای اعضای زیرکمیته تنوع زیستی و همچنین تهیه گزارش اطلاعات پایه گونه شنگ اشاره کرد.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7701
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

هیولای ۲۰ تنی بلوچستان

دیده بان حقوق حیوانات/ جعفر سپهری*: در سال ۱۸۵۹ میلادی (۱۲۳۸ خورشیدی) هنگامی که انگستان درصدد احداث خط تلگراف بین لندن و بمبئی بود در نواحی شرقی ایران از یافت شدن استخوان‌های یک شتر غول‌پیکر که مردم محلی آن را متعلق به رستم می‌دانستند با خبر شد. بر پایه روایات مردم محلی، رستم در نبرد با کُک کوهزاد این اشتر را به غنیمت گرفته است.

در سال ۱۹۱۰ میلادی (۱۲۸۹ خورشیدی) دیرین‌شناس انگلیسی به نام کلیو فورستر کوپر راهی مکانی به نام دِرا‌بوگتی[۱] (به معنی درخت زندگی) در شرق ایران زمین شد. جایی که روستاییان آن استخوان‌ها را یافته بودند. او انتظار داشت که این شتر غول‌پیکر یک دایناسور باشد. اما در نهایت ناباوری، او استخوان بزرگترین پستانداری که تاکنون بر روی زمین گام برداشته است را شناسایی نمود. کوپر نام این جانور را «هیولای بلوچستان[۲]» نامید.

‌ارتفاع شانه‌های هیولای بلوچستان از سطح زمین دست‌کم ۵/۵ متر، طول آن از بینی تا کپل دست‌کم ۱۰ متر، وزن آن حدود ۲۰ تن، کمابیش هم‌وزن یک سوروپود[۳] متوسط، تخمین زده می‌شود. این جانور پرخاشگر، که نوعی کرگدن بدون شاخ بوده و روزانه دست‌کم ۲ تن گیاه می‌خورده است، ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال پیش در دوران پایانی اولیگوسن[۴] تا سال‌های آغازین میوسن[۵] در مرغزارهای بلوچستان که برخلاف امروز سرسبز و غنی بوده، می‌زیسته و حدود ۱۰ میلیون سال پیش به دلیل تغییرات بنیادین آب و هوا منقرض شده است.

سخنرانی مرتبط با  هیولای بلوچستان سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۰ در محل خانه سلامت عباس آباد به آدرس خیابان مطهری، خیابان اکبری، خیابان زینالی، کوچه پاکزاد ارایه خواهد شد.

بلوچی تریوم Baluchiterium

نگاره «هیولای بلوچستان در قیاس با اندازه یک انسان» از مقاله «هیولای بلوچستان»/ نگارگر: خشایار فرشید

*مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع‌علمی‌کاربردی

_____________________________________________

[۱] Dera Bugti دیره‌بوگتی، دِرابوگتی (دار = درخت + بودن).

[۲] Baluchiterium or the beast of Baluchistan

[3] خانواده دایناسورهای گیاه‌خوار مانند برونتوسوروس و براکیوسوروس که بزرگ‌ترین خزندگانی روی زمین بودند.

[۴] به دوران زمین‌شناسی از ۳۴ تا ۲۳ میلیون سال پیش، دوره  Oligocene گویند.

[۵] به دوران زمین شناسی از ۲۳ تا ۳/۵ میلیون سال پیش، دوره Miocene گویند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:Baluchiterium, بلوچی تریوم, هیولای بلوچستان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک کودک در منطقه کُتُکِ شهرستان اندیکا از چنگال یک خرس وحشی نجات یافت.
مومن قادری کودک ده ساله ساکن منطقه عشایری «کُتُک» در حالیکه مورد حمله خرس وحشی قرار گرفته بود، به طرز معجزه آسایی از چنگال این خرس نجات یافت.

به گزارش خوزنیوز عباس قادری پدر این کودک در گفت گو با خوزنیوزبه تشریح جزییات این حادثه پرداخت و گفت: این حادثه زمانی اتفاق افتاد که به همراه عده ای از خانوارعشایری در منطقه «کوه کینو» به سر می بردیم. حوالی ساعت دوازده ظهر بود که دو خرس نر و ماده به گله گوسفندان ما حمله ور شدند.

وی افزود: درحالی که من و همسرم به همراه تعدادی از افراد فامیل سعی می کردیم با داد و فریاد خرس ماده را از گله گوسفندان دورکنیم، ناگهان کودکم از پشت سر مورد حمله خرس نر قرار گرفت و در نتیجه آن مومن از صخره به پایین پرتاب شد و خوشبختانه به طرز معجزه آسایی جان سالم به در برد.

وی در ادامه گفت: مومن را در حالیکه از ناحیه دست دچار شکستگی و همچنین از ناحیه کمر زخمی شده بود همان روز ساعت ۴ به بیمارستان قلعه خواجه بردیم و بستری کردیم و سپس به بیمارستان رازی اهواز انتقال یافت که حال وی در حال  حاضر خوب است.

وی با بیان اینکه در این حادثه یکی از گوسفندان توسط خرس دریده و خورده شد، یادآور شد: حمله حیوانات وحشی به گله های عشایر و نیز خود مردم کتک در طول سالهای پیش بارها اتفاق افتاده است. در همین یکسال گذشته بارها حیواناتی مثل خرس، پلنگ و گرگ  به ما و دامهایمان حمله کرده اند.  همین دو ماه پیش در منطقه «کوه کینو» یک پلنگ به گوسفندان دایی من حمله کرد که در نتیجه یازده گوسفند تلف شدند.

قادری با اشاره به اینکه در منطقه کتک که از توابع بخش «چلو»  شهرستان اندیکا است تنها یک پاسگاه محیط بانی در شیمبار است، تاکید کرد: دامهای عشایر اصلا امنیت ندارند، حتی گاهی خود عشایر هم در اثر حمله های حیوانات زخمی و کشته می شوند و ما وسیله ای برای دفاع از خود و دامهایمان نداریم. وی افزود: درحالی که من و همسرم به همراه عده ای از افراد فامیل سعی می کردیم با داد و فریاد خرس ماده را از گله گوسفندان دورکنیم، ناگهان کودکم (مومن) از پشت سر مورد حمله خرس نر قرار گرفت و در نتیجه، از صخره به پایین پرتاب شد اما خوش بختانه به طرز معجزه آسایی جان سالم به در برد.

وی در ادامه گفت: مومن را در حالی که از ناحیه دست دچار شکستگی و همچنین از ناحیه کمر زخمی شده بود ساعت ۴ همان روز به بیمارستان قلعه خواجه بردیم و بستری کردیم که به بیمارستان رازی اهواز انتقال یافت و در حال حاضر حال او خوب است.

وی از دریده شدن و خوردن یکی از گوسفندان در این حادثه خبر داد و یادآور شد: حمله حیوانات وحشی به گله های عشایر و نیز خود مردم کتک در طول سال های پیش بارها اتفاق افتاده است. از جمله در یک سال گذشته بارها حیواناتی چون خرس، پلنگ و گرگ به ما و دام های مان حمله کرده اند. همین دو ماه پیش نیز در منطقه «کوه کینو» پلنگی به گوسفندان دایی ام حمله کرد که در نتیجه یازده گوسفند تلف شدند.

قادری با اشاره به این نکته که در منطقه کتک از توابع بخش «چلو» شهرستان اندیکا تنها یک پاسگاه محیط بانی در شیمبار قرار دارد، تاکید کرد: دام های عشایر اصلا امنیت ندارند، حتی گاهی خود عشایر هم در اثر حمله های حیوانات زخمی و کشته می شوند و ما وسیله ای برای دفاع از خود و دام های مان نداریم.

به گفته عشایر منطقه کتک در طول دهه ی گذشته عده ای از کودکان در حین کوچ عشایر مورد حمله حیواناتی نظیر کفتار و گرگ قرار گرفته اند که در اثر آن برخی اعضای بدن آن ها هم توسط حیوانات وحشی خورده شده است.

شایان ذکر است: بخش «چلو» و بویژه منطقه«کتک» و «للر» یکی از بزرگ ترین جوامع عشایری کوچ رو را در بر می گیرد. در این مناطق عشایری، دامداری یکی از منابع اقتصادی مهم درآمد زندگی عشایر محسوب می شود و خطر حمله حیوانات وحشی، دزدیده شدن گله ها، ریزش کوه، برف گیر و زمین گیر شدن عشایر و قطع ارتباط جاده ها از جمله مواردی است که جان و اقتصاد عشایر کوچ رو را تهدید می کند.

با توجه به اینکه این منطقه بکر و گردشگری دارای گونه های مختلف جانوری است، لازم است سازمان محیط زیست خوزستان، در زمینه ی حفظ تنوع زیستی جانوری، حفظ تعادل بین جوامع انسانی و گونه های جانوری منطقه، کوشش و سرمایه گذاری ویژه ای انجام دهد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس:

ساختارهای زیست محیطی شهرستان اندیکا هنوز تدوین نشده است

دکتر اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خوزنیوز در همین زمینه اظهار داشت: علیرغم اینکه شهرستان اندیکا به لحاظ زیست محیطی و شرایط جانوری و گیاهی دارای تنوع گسترده ای است، سازمان محیط زیست استان به این پراکندگی و تنوع گسترده توجه نداشته و جالب اینکه ساختار منطقه را هنوز تدوین نکرده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان تاکید کرد: این مسئله باعث شده است که سیاست های زیستی در این شهرستان محقق و اعمال نشود که نشان از ضعیف بودن این سازمان است.

وی افزود: اگر بپذیریم شهرستان اندیکا به عنوان مرکز ثقل جانوری، گیاهی و تنوع اقلیمی است و از شرایط خاصی برخوردار است، می طلبد سازمان محیط زیست خوزستان بجای اهواز، در اندیکا مستقر شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط خاص پراکندگی اقلیمی و زیست محیطی عدم یک ساختار سازمانی و نهاد زیست محیطی در این شهرستان باعث می شود هیچ کاری در این حوزه پیش نرود. نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در گفت و گو با خوزنیوز اظهار داشت: علیرغم اینکه شهرستان اندیکا به لحاظ زیست محیطی و شرایط جانوری و گیاهی دارای تنوع گسترده ای است، اما سازمان محیط زیست استان به این پراکندگی و تنوع گسترده توجه نداشته و جالب این که ساختار منطقه را هنوز تدوین نکرده است.

دکتر اسماعیل جلیلی تاکید کرد: این مساله باعث شده سیاست های زیستی در این شهرستان تحقق و اعمال نشود که نشان از ضعف این سازمان دارد.

وی افزود: اگر بپذیریم شهرستان اندیکا به عنوان مرکز ثقل جانوری، گیاهی و تنوع اقلیمی است و از شرایط خاصی نیز برخوردار است، می طلبد سازمان محیط زیست خوزستان بجای اهواز، در اندیکا مستقر شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: شرایط خاص پراکندگی اقلیمی و زیست محیطی و نبود یک ساختار سازمانی و نهاد زیست محیطی در این شهرستان باعث شده هیچ کاری در این حوزه پیش نرود.

http://arw.ir/?p=34360

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:تقابل, حمله, خرس, نجات, کودک, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لوری تومیتا، ماهیگیری است که از مدتی پیش با استفاده از حیوانات مرده شروع به ساخت کارهای هنری عجیب و جالب کرده است. این مرد ۲۸ ساله ماهی های مرده را به روش علمی نگهداری و رنگ آمیزی می کند و آنها را به اجسام هنری درخشان و رنگی تبدیل می کند. این ماهیگیر برای هر گونه ماهی از ۱۰ ماده شیمیایی متفاوت استفاده می کند. این مواد شیمیایی پروتئین های موجود در بدن ماهی را می شکنند و آن را شفاف می کنند به طوری که اسکلت آن دیده می شود. تومیتا سپس از رنگ های قرمز و آبی برای رنگ آمیزی جانور مرده استفاده می کند.

این آثار در موزه ها و مراکز علمی مورد استفاده قرار می گیرند.

http://arw.ir/?p=32632

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دومين برنامه پاكسازي مشاركتي جنگل روز جمعه 24 شهريورماه 1391

 

دومين برنامه پاكسازي مشاركتي جنگل در پاسداشت دهه تنوع زيستي ملل متحد روز جمعه 24 شهريورماه جاري با همكاري سازمانهاي دولتي و غير دولتي فعال زيست محيطي برگزار مي شود.

اعلام آمادگي براي مشاركت در برنامه: تا روز دوازدهم شهريورماه از طريق تماس با 09361323617 

استانهايي كه تا تاريخ 10 شهريورماه اعلام آمادگي كرده اند: استانهاي كرمانشاه، چهار محال و بختياري، گيلان، مازندران،‌ گلستان و فارس

 هدف: جمع آوري زباله از عرصه هاي جنگلي كشور با كمك دستگاههاي دولتي، سازمان هاي مردم نهاد و جوامع محلي جنگل نشين است.

هماهنگ كنندگان استاني:

استان كرمانشاه  شماره 09128052947 (سازمان مردم نهاد هيلو)

استان  گلستان  شماره 09111757074 (خانه جوان فريد روستاي كفشگيري)

استان گيلان شماره 09111844807 ( جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست استان گيلان)

 استان مازندران شماره 09361323617 (موسسه توسعه پايدار هرمد)

استان چهار محال و بختياري شماره 09137017036  (انجمن  محيط زيستي تسنيم)

استان فارس شماره 09167377066 ( خانه فرهنگ بوم گردان پارس)

 

برنامه و رسانه ها:

با حضور تشكل هاي زيست محيطي غير دولتي
دومين برنامه پاكسازي مشاركتي جنگل 24 شهريور برگزار مي شود

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 12 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دقیق ترین تقویم سنگی جهان

نقش رستم

 


 

5کیلومتر دورتر از تخت جمشید بنای شگفت انگیزی قرار دارد که بیش از دوهزار سال قبل دقیق ترین تقویم خورشیدی جهان به شمار می رفت. تقویمی سنگی به نام نقش رستم که آنقدر در میان ایرانیان باستان قداست داشت که هر سلسله ای، از ایلامیان و هخامنشیان گرفته تا ساسانیان مهم ترین یادگاری حکومتش را در آن به جا گذاشت تا امروز نقش رستم، آلبومی سنگی از نقش برجسته های پادشاهان مختلف باشد.

 


 

از زمان ورود اعراب به ایران، نقش رستم به اشتباه به «كعبه زرتشت» معروف شد و دلیل این اشتباه آن بود که اعراب كاربرد واقعی این بنا را نمی دانستند و تصور می کردند نقش رستم مرکز عبادتگاه های زرتشتیان است. در حالی که این نام به مجموعه مقبره هایی تعلق دارد که رو به روی گاهشمار سنگی نقش رستم ساخته شده است.

نقش رستم

اولین بار، داریوش هخامنشی مقبره خود را در دل صخره ای كند که با اقامتگاه او و خانواده اش، یعنی تخت جمشید فاصله کمی داشت و با اصول معماری شبیه به آن ساخته شده بود. به تدریج پادشاهان دیگر، یعنی خشیارشاه، اردشیر اول و داریوش دوم هم به فکر افتادند تا کاری شبیه داریوش کرده و سه مقبره دیگر برای خود در كنار مقبره او بسازند و به این ترتیب مجموعه این مقبره به نام کعبه زرتشت معروف شد.

نقش رستم

از آتشکده تا کتابخانه

کاربرد گاه شمار سنگی نقش رستم سال ها زیر سوال بود. عده ای از باستان شناسان تصور می کردند که این بنا صرفا محلی برای نگهداری از آثار مكتوب زرتشتیان است و عده ای دیگر آن را آتشکده ای قدیمی می دانستند که در آن آتش مقدس نگهداری می شد.

نقش رستم

تا این که پژوهشگر ایرانی، رضا مرادی غیاث‌آبادی كه تحقیقات فراوانی در زمینه ایران باستان داشته است، در کتاب «نظام گاه شماری در چارطاقی‌های ایران» نتایج سال ها تحقیق خود را روی این بنا نوشت و اعلام کرد که اگرچه تا امروز تصور می شد كاربرد این بنا، محلی برای نگهداری كتاب اوستا و اسناد حكومتی یا محل گنجینه دربار و یا آتشكده بوده باشد، اما این بنا در مقایسه با تمام بناهای گاهشماری آفتابی در سراسر جهان، پیشرفته‌ترین، دقیق‌ترین، و بهترین بنای گاهشماری آفتابی است.

نقش رستم

تمام بناهای گاهشمار آفتابی در جهان فقط می‌توانند روزهای خاصی از سال (مانند روزهای سرفصل) را مشخص كنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند. اما این بنا می تواند جزئیات روزهای مختلف سال و ماه‌ها را هم مشخص كند.

باستان شناسان معتقدند که ظرافت این گاهشمار تمام سنگی به اندازه ای است که بدون شک سازندگان آن از مسائل دقیق و پیشرفته نجومی، سال كبیسه، انحراف كره زمین نسبت به مدار خورشید، کروی بودن زمین، تفاوت قطب مغناطیسی با قطب جغرافیایی، مسیر گردش زمین به دور خورشید و... آگاه بوده اند.

 

درجه های سنگی

بنای نقش رستم برج مکعب مستطیل شکلی است با قاعده مربع که چیزی حدود 5/12 متر بلندی دارد و طول هر ضلع آن به 5/3 متر می رسد. در ساختمان این برج تنها از سنگ آهک سفید و خاکستری استفاده شده که به طرزی بسیار ماهرانه صیقل دیده اند و چنان دقیق روی هم قرار گرفته‌اند که احتیاج به ملات هم نداشته‌اند. سقف این بنا تنها از 4قطعه سنگ ساخته شده که طرز تراش آنها شکل هرم کوتاهی را به وجود آورده است.

نقش رستم

هر یک از اضلاع بنای نقش رستم با چهار جهت اصلی 15 درجه غربی انحراف دارد. اگر این بنا با زاویه‌ای غیر از این ساخته می‌شد، هیچ یک از محاسبه‌های خورشیدی یاد شده در اینجا قابل انجام نمی‌بود.

بر هر یک از سه ضلع شرقی، غربی و جنوبی بنا 6 شاخص خورشیدی یا آفتاب سنج به شکل پنجره دیده می‌شود که از سنگ های خاکستری رنگ ساخته شده اند و بررسی ها نشان می دهد که تغییرات زاویه بین گوشه‌های آفتاب سنج هایی که در سه سوی بنا کار گذاشته شده است با تغییرات زاویه طلوع خورشید در ماههای گوناگون سال برابر است.

در آفتاب سنجهای ردیف دوم ساز و کاری اندیشیده شده است که به وسیله آن می‌توان نزدیک شدن سال نو را هفته به هفته تشخیص داد و این در حالی است که ضلع های عمقی آفتاب سنج ها بر اضلاع دیگر آن کاملا عمود نیستند، بلکه به میزان کمی انحراف دارند تا سایه گوشه‌های درونی منطبق شود. اگر این انحراف ناچیز وجود ن‌داشت چنین سایه‌هایی تشکیل نمی‌شد.

ساختمان گاهشمار در فاصله و تناسبی از کوه قرار دارد که طلوع خورشید در زمان انقلاب تابستانی بلافاصله در کنار لبه شرقی کوه و غروب خورشید در زمان اعتدال بهاری و پائیزی در لبه غربی کوه دیده می‌شد. هر چهار گوشه بنا به شکلی ساخته شده که سایه آن بر روی زمین به شکل فلش و عقربه اندازه گیری در می‌آید.

لبه بام بنا هم کلا صاف و بدون هر گونه برآمدگی یا فرو رفتگی است، تا در ایجاد سایه‌های تشکیل شده بر پله‌ها اشکالی پیش نیاید.

نقش رستم

در قسمت شمالی بنا، پله‌هایی دیده می شود که مطالعات نجومی نشان می دهد به عنوان درجه‌های یک صفحه مدرج استفاده می شدند و وظیفه محاسبه زمان از راه ارتفاع خورشید را داشته اند. به همین دلیل زاویه شیب آنها نسبت به سطح زمین دقیقا برابر با زاویه بین بالاترین و پایین‌ترین حد ارتفاع خورشید در ظهر خورشید یعنی 47 درجه است!

این پله‌ها همچنین وضعیتی دارند که سایه لبه عمودی بنا در هنگام طلوع خورشید در هر یک از ماههای سال به ترتیبی خاص بر روی آنها می‌افتد و در آن‌ها ترتیبی اتخاذ شده که می‌توان نزدیک شدن آغاز سال هخامنشی را روز به روز تشخیص داد.

 

 

 

 

 

 


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

طولانی ترین آبشار ایران

آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است که در چهارمحال و بختیاری خودنمایی می کند. این آبشار 3کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود که در 190 کیلومتری شهرکرد و در40 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد و به دره‌ای می ریزد که با پستی و بلندی های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می کند که یکی از بی نظیرترین ترین جلوه های طبیعت را به وجود می آورد.

طولانی ترین آبشار ایران

مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان از فضای پرسیب و سرسبزی می گذر که در آن می توانید انواع درختان و گیاهان جنگلی کمیاب را ببینید.

رودخانه خرسان یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه بزرگ کارون و از ارتفاعات برفگیر دنا و زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه می گیرد و پس از الحاق چندین رود و چشمه دیگر در استان چهار محال بختیاری وارد استان خوزستان می شود.

طولانی ترین آبشار ایران

برای رسیدن به این آبشار باید به 40 كیلومتری شهر لردگان، پس از روستاهای میلاس و سردشت شوش در روستای آتشگاه سفر کنید. روستای آتشگاه كه خاطرات سرداران عیلامی را به یاد می‌آورد،‌ دره‌‌ای تنگ و زیبا با خصوصیات بكر و طبیعی است که در میان آن، نهر خروشانی جاری است و سنگ‌های آهی و گچی و درختان كهنسال گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشك پیرامون آن را فرا گرفته‌اند.

در فاصله‌ 200 متری‌ دره‌ هم دو آبشار نسبتا بزرگ‌ خواهید دید که در کنار عناصر زیبای‌ طبیعی‌ مانند دره‌، سبزه‌زار و اقلیم‌ مناسب‌، فضای‌ بسیار فرحبخشی‌ را جهت‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ فراهم‌ آورده‌اند.

 

طولانی ترین آبشار ایران

جاده آسفالته، نشیمنگاه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و دسترسی به روستاهای اطراف از امکانات موجود درآبشار اتشگاه لردگان است.

اگر گذارتان به لردگان افتاد، یادتان باشد که سری هم به پیست اسكی چلگرد در حاشیه روستای چلگرد بزنید که در بخش شرقی دامنه كوه كاركنان واقع شده است.

طولانی ترین آبشار ایران

چشمه برم، چشمه سندگان، امام‌زاده شهسوار در 45 كیلومتری باختر لردگان، امام‌زاده جعفر در 5 كیلومتری باختر لردگان و امام‌زاده حسن در 75 كیلومتری خاور لردگان هم از دیگر دیدنی های این منطقه هستند.

 

الهام مرادی

بخش گردشگری

منابع:

جام جم آنلاین

 فرمانداری استان چهارمحال و بختیاری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

میوه‌های سنگی باغ درویش خان

تا چند سال پیش هیچ کس فکر نمی‌کرد به چند تا درخت خشک بشود گفت باغ. کسی فکر نمی‌کرد که به این باغ بشود گفت زیبا. کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که بشود از چوب خشک و سنگ باغ ساخت و تماشایش کرد اما شد.

باغ سنگی سیرجان

وقتی آوازه باغ سنگی سیرجان مدت‌ها بعد‌از ساختش دهان به دهان چرخید و حکایت پیرمرد سازنده‌اش نقل همه محافل شد، همه فهمیدند که دلخوشی‌های عجیب یک نفر می‌تواند برای همه جالب و دیدنی باشد. پیرمرد با زبانی بسته در چند سال آخر عمرش شاهد چشمان کنجکاو و متعجب همه کسانی بود که به هوای دیدن باغش به روستای کوچکش می‌رفتند. حرف‌ها و شایعه‌های زیادی درباره باغ سنگی و باغبانش وجود دارد اما تا از باغ سنگی دیدن نکنید نمی‌توانید از انگیزه ساخت این باغ که خیلی‌ها آن را اعتراض می‌دانند باخبر شوید.

باغ سنگی سیرجان

حالا دیگر همه کم و بیش چیزهایی درباره باغ سنگی سیرجان شنیده‌اند. باغی که شبیه هیچ‌کدام از باغ‌های دیگر نیست اما از خیلی از آنها دیدنی‌تر است. باغی بزرگ که در آن نزدیک به 100 درخت کوتاه و بلند، منظم و با فاصله از هم کاشته شده‌اند. اما این بار نباید منتظر درختان سبز و پربار باشید. این درختان چیزی نیستند جز تنه‌ای خشک و بی بار که تا چشم کار می‌کند پهنه باغ را گرفته‌اند.عجیب‌تر از درختان خشکی که بدون ریشه در خاک مانده‌اند، سنگ‌هایی است که به شاخه‌ها آویزان شده‌اند. سنگ‌های بزرگ و کوچک که در عین بی‌نظمی، مرتبند و جلب توجه می‌کنند.

باغ سنگی سیرجان

سنگ‌ها با سیم‌های ضخیم و طناب‌های بلند و محکم به شاخه‌ها آویزان شده‌اند و میوه درختان خشکی هستند که خیلی‌ها می‌گویند درویش‌خان آن را به یاد و به جای باغ واقعی از دست رفته‌اش ساخت. باغی که نیازی به آبیاری و هرس نداشت و لازم نبود کسی از سرما زدگی درختانش یا کم آبی فصلی‌اش بترسد. باغی که تنها مایه دلخوشی درویش‌خان شده بود.

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی در 40 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان در استان کرمان قرار گرفته. از فرعی‌ای که از جاده اصلی سیرجان-بافت جدا می‌شود، چهار کیلومتر جاده خاکی را باید پشت سر بگذارید تا به باغ سنگی برسید، در نزدیکی دهستانی به نام بلورد که در روستای میاندوآب قرار گرفته است. همه صاحب باغ عجیب را می‌شناسند؛ درویش‌خان اسفندیارپور که یک مرد کر و لال بود.

بعدها اهالی و کسانی که اطراف باغش زندگی می‌کردند داستان درویش‌خان و باغش را برای مردم تعریف کردند؛ «درویش‌خان زمانی باغدار و کشاورز و یکی از زمین‌داران سیرجان بود که چند سال بعد از اجرای طرح اصلاحات ارضی، در سال 1340، بسیاری از زمین‌هایش را از دست داد. از همان زمان‌ها بود که درویش‌خان به نشانه اعتراض و در واقع به خاطر رنجی که از این اتفاق کشید، درخت‌های باغش را که دیگر خشک شده بودند، در جای دیگری کاشت و سنگ‌هایی را از کوه‌های اطراف جمع کرد تا میوه درختان ازدست رفته‌اش باشند؛ کاری که باعث شد خیلی‌ها بگویند پیرمرد چون نتوانسته این حادثه را تحمل کند، مجنون شده است».

کرولال بودن درویش‌خان و اینکه نمی‌توانست چیزی از گذشته و حالش بگوید و اینکه چرا باغ سنگی را می‌سازد، باعث شده بود که اهالی روستا او را یک مرد عجیب‌وغریب بدانند. تا زمانی که چند سال پیش تعدادی گردشگر و مسافر، اتفاقی باغ سنگی را دیدند و از آن تعریف کردند و کار درویش‌خان برای همه حتی اهالی روستا جالب شد.

باغ سنگی سیرجان

در کنار همه داستان‌هایی که درباره درویش‌خان و باغش گفته می‌شود، روایتی که خانواده اش دارند به واقعیت نزدیک‌تر است. آنها داستان اصلاحات ارضی و مشکلاتی که بعد از آن برای درویش‌خان پیش آمد را تایید می‌کنند. اینکه او به دلیل کرولال بود نتوانسته اعتراض کند و بعد از مدتی گریه و بی‌تابی تصمیم می‌گیرد باغ سنگی را بنا کند هم مورد تایید خانواده‌اش است. خیلی‌ها می‌گویند که درویش‌خان بعد از مدتی ناراحتی شبی در خواب یک باغ سنگی دید و از فردای همان روز شروع کرد به ساختنش.

باغ سنگی سیرجان

شایعه تا آنجا پیش رفته که بعضی‌ها گفتند درویش‌خان سنگ‌های سوراخ شده را شب در خواب می‌بیند و فردای همان شب آنها را در کوه پیدا می‌کند. البته گاهی آوردن این سنگ‌ها از کوه که چهار تا پنج کیلومتر با باغ فاصله دارد، مدت ‌زیادی طول می‌کشید اما سنگ‌های کوچک‌تر را با شتر یا الاغ می‌آورد.

درباره سوراخ سنگ‌ها که طناب‌ها و سیم‌ها از آنها رد شده و سنگ‌ها را به درخت‌ها آویزان کرده هم داستان‌هایی گفته شده. بعضی‌ها می‌گویند که درویش‌خان خودش آنها را سوراخ می‌کرد چون اهالی آشنا به منطقه، سنگی سوراخ دار در کوه ندیده‌اند، آن هم سوراخ‌هایی به این بزرگی که بشود طناب و سیم از آنها رد کرد.

باغ سنگی سیرجان

نحوه ساختن باغ را قدیمی‌ها خوب به یاد دارند. اینکه خان گودالی نیم تا یک متری حفر می‌کرد و بعد چوب درختان خشک شده را درگودال می‌کاشت. برای آویزان کردن سنگ‌ها هم لاستیک‌های فرسوده خودروها را می‌سوزاند و سیم‌های داخلشان را برمی‌داشت تا به سنگ‌ها ببندد.

 فکر نکنید که ساختن باغ بی‌حساب و کتاب بوده. تقریبا بیشتر سنگ‌ها داستانی دارند؛ مثلا می‌گویند که هروقت اتفاق مهمی در زندگی او می‌افتاد سنگی به درخت‌ها آویزان می‌کرد. اهالی یادشان هست که وقتی نوه درویش‌خان به سربازی رفت، سنگ گردی به درختی آویزان کرد که شبیه یک کله تراشیده شده بود.

سرانجام درویش‌خان فروردین سه سال پیش یعنی سال 1386 در 90 سالگی درگذشت و در همان باغ سنگی‌اش دفن شد. می‌گویند که بعد از مرگ درویش‌خان یکی از درخت‌ها به زمین افتاد و آن‌قدر سنگین بود که چند نفر کمک کردند تا دوباره سر پا شود، کاری که خان خودش به تنهایی انجام می‌داد. درویش‌خان با مرگش همه این راز و رمز‌ها درباره باغ و زندگی‌اش را با خود برد و کسی راز او را نفهمید.

 


گروه گردشگری تبیان

منبع: همشهری سرنخ

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عجیب ترین درخت دنیا
عجیب ترین درخت دنیا

 


وقتی به این درخت ها نگاه می کنید، همه چیز زیبا و منحصر به فرد به نظر می رسد. درختانی بلند و کشیده با بدنه صاف و صیقلی که مثل یک تابلوی نقاشی مقابلتان قد علم کرده اند. اما انگار یک جای کار می لنگد! این درخت ها صرف نظر از شکل جالبشان شبیه تصورات همیشگی شما از درخت نیستند. بله درست حدس زدید! این درخت ها وارونه اند!

 

 

در یک نگاه کلی به نظر می رسد این درخت ها سر و ته در زمین فرو رفته باشند. به خصوص اگر زمستان این درخت ها را ببینید، شاخه های خشک آنها شبیه به ریشه هایی هستند که در آسمان فرو رفته اند و امتداد پیدا کرده اند.

عجیب ترین درخت دنیا

این درخت ها، همان بائوباب های معروفی هستند که حکایت شان را در کتاب شازده کوچولوی آنتوانت دوسنت اگزوپری خوانده اید. این درخت ها اغلب در افریقا و استرالیا رشد می کنند و برای پرورش، نیاز به مناطق کم ارتفاع دارند.

عجیب ترین درخت دنیا

افسانه هایی که درباره این درختان وجود دارد، می گوید که یکی از خدایان یهود این درختان را که در باغ او روییده بود دوست نداشت بنابراین درختی را از زمین کند و آن را روی دیوار بهشت انداخت اما درخت از بین نرفت و به زمین فرود آمد اما به صورت وارونه در زمین فرو رفت و استوار ماند!

عجیب ترین درخت دنیا

این درختان به شکل عجیبی رشد می کنند و تا ارتفاع 30 متر می رسند. قطر آن ها حدود 11 متر است و این یعنی که آنها غول پیکرترین درختان زمین هستند!

عجیب ترین درخت دنیا

آفریقایی ها به بائوباب هایشان عشق می ورزند. آنها از قدیم بائوباب ها را به چشم سرپناه هایی دیده اند که در دل خود آب ذخیره می کنند و مخزنی از دانه های خوراکی هستند. گفته می شود که این درختان چندین هزار سال عمر دارند و از عجیب ترین درختان دنیا به حساب می آیند. جالب است بدانید که بائوباب های جوان شبیه درختان معمولی هستند اما وقتی عمر آنها به حدود 100 سال می رسد، کم کم ظاهر عجیبی پیدا می کند. تنه درخت شروع به بزرگ شدن می كند و شاخه های نازک و آن به شکلی خشک شده در آسمان می مانند تا آن را به یک درخت وارونه تمام عیار تبدیل کنند.

عجیب ترین درخت دنیا

بائوباب ها در فصل بارانی سال با تمام تنه خود آب جذب می کنند و متورم می شوند. درست شبیه یک اسفنج. اما در فصل های گرم سال رفته رفته از آب خود تغذیه می کنند و باریک تر می شوند. البته به جز خود درخت انسان ها و فیل های تشنه هم از آب آن استفاده می کنند. فیل ها در این زمان با خرطومشان درخت را سوراخ می کنند و چوب نرم و مرطوب آن را می جوند تا آب مورد نیاز بدنشان تامین شود.

عجیب ترین درخت دنیا

 

 

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=188633

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید
عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

 


به جنگل های شمال که می روید، جایی در نواحی سواحل آستارا و حتی در ارتفاعات میانبند و در گوشه و کنار کلاردشت با رنگ آمیزی حیرت انگیزی مواجه می شوید که جنگل را به مناظری زیبا و چشم نواز تبدیل کرده. درختانی با رنگ های نارنجی، زرد پررنگ، قرمز درخشان، قهوه ای، سبز سیر که نگاه هر رهگذری را مجذوب می کند.

 

شاید اگر از محلی ها درباره این درخت بپرسید هر کدام چیزی از عجایب آن را برای شما تعریف کنند. حتما از زبان افراد محلی می شنوید که در گذشته از چوب این درخت برای سوزاندن استفاده می کردند چون این درخت چوبی بسیار دیرسوز و پایدار دارد. آن هایی هم که از داروهای گیاهی سررشته دارند ممکن است به شما درباره خواص میوه، برگ ها و پوست درخت چیزهایی بگویند. اگر طرف شما بچه های روستاهای اطراف باشند احتمالا به شما می گویند که در تنه این درخت هیچ میخی فرو نمی رود. تمام این اطلاعات درست است.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

درخت انجیلی درخت بومی جنگل های ایران است که ارتفاعش تا حدود 25 متر می رسد. درخت انجیلی با نام علمی Parrotia Persica  به دلیل مقاوم و سخت بودن چوبش، درخت آهن نامیده می شود. Parrotia به معنی جنس طوطی است. شاید علت این نامگذاری دو زائده منقار مانند در دو طرف میوه هایش باشد که میوه ها را شبیه نوک طوطی کرده است.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

رنگ چوب این درخت سفید مایل به سرخ است، مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی  و آتش دارد و به همین خاطر متاسفانه به عنوان هیزم از آن استفاده می شده است اما از سوی دیگرهمین سخت بودن باعث شده که بریدن این درختان  به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل شود و سخت و شكننده بودن این درخت استفاده صنعتی از چوب این درخت را غیر ممکن کرده است. برای همین است که بر خلاف گونه های گیاهی دیگر، درخت انجیلی تا حدود زیادی از دستبرد چوب دزدها در امان مانده است.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

یکی از ویژگی های جالب این درخت قدرت جوش خوردن آن است. به گفته محلی ها وقتی دو شاخه روی هم قرار می گیرند و به هم متصل می شوند خیلی راحت به هم جوش می خورند. این مساله باعث می شود که شاخ و برگ های انجیلی در جنگل به صورت شبکه یی حیرت انگیز در بیایند و اشکال عجیب و موهوم و ترسناکی ایجاد کنند که گاهی درباره آن افسانه هایی هم گفته و شنیده می شود. اما همین قابلیت جوش خوردن به دکوراتورها وطراحان این امکان را می دهد که با استفاده از این درخت به اشکال هنری زیبایی دست پیدا کنند. به دلیل فراوانی در ایران و رنگ های متنوع در پاییز، گونه ای بسیار مناسب برای استفاده در بوستان های جنگلی است و چشم اندازهای بسیار زیبایی در فصول مختلف سال ایجاد می كند.

درخت انجیلی در زمان بلوغ به شکل یک گنبد زیبای رنگارنگ درمی آید. این رشد منظم آن قدر متوازن انجام می شود که ممکن است یک درخت انجیلی داشته باشیم که ارتفاعش حدود 10 متر و تاج مدورش به قطر 8 متر برسد

 

برگ های انجیلی برای گردشگران و طبیعت دوستان از اهمیت زیادی برخوردار است. برگ های جوان تر به رنگ بنفش مایل به قرمز هستند، در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان تبدیل می‌شوند و در پاییز این برگهای درخشان جنگل ها را به فضایی هزار رنگ تبدیل می کنند؛ رنگهای مختلف زرد پررنگ نارنجی پررنگ و قرمز روشن خالص جنگل های شمالی ایران به خاطر وجود این گونه گیاهی است و برای همین درخت انجیلی برای ایجاد فضای سبز و همچنین جذب توریست در جنگل ها مناسب است. اگر علاقمند هستید تا گل های این درخت را از نزدیک ببنید باید تا اسفندماه صبر کنید. رنگ این گل‌ها می تواند از ارغوانی تا قرمز باشد.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

رشد تنه و شاخه های درخت انجیلی بسیار کند است مثلا رشد هر یک متر این درخت یک سال و نیم و هر 10 متر این درخت 15 سال زمان می برد. معمولا قطر تنه آن از نیم متر بیشتر نمی شود و بعد از آن که به سن دو سالگی رسید شاخه ها هم به رشد قطری می رسند و به صورت افقی آغاز به رشد می کنند. تا این که درخت انجیلی در زمان بلوغ به شکل یک گنبد زیبای رنگارنگ درمی آید. این رشد منظم آن قدر متوازن انجام می شود  که ممکن است یک درخت انجیلی داشته باشیم که ارتفاعش حدود 10 متر و تاج مدورش به قطر 8 متر برسد.

عجیب‌ترین درخت ایران را بشناسید

درخت انجیلی اسامی دیگری هم دارد؛ آسوندار، انجیلو، رامبورتل، اقچه قبین، انجول، تویی، تفی یا زوند همه این نام ها به این گیاه ارزشمند اشاره دارند. همچنین این درخت در زبانهای خارجی به چوب آهن IRON TREE معروف است .

 

 

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=219298

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 


«گرزه مار» را به خاطر بسپار
گرزه مار

 


 

اگر در سفرهای تابستانی به مناطق کوهستانی و یا سنگلاخی و یا به علفزارها  می‌روید حتما با دقت زیر پایتان را نگاه کنید چون خطر هر لحظه در کمین شما است. حتی یک گزش کوچک مار غیرسمی  می‌تواند مزه شیرین مسافرت تابستانی را زود از بین ببرد و برای شما و همراهانتان دردسرهای زیادی درست کند.

 


 

 پس اگر یکی از این خزنده‌های حساس و زودرنج را دیدید مراقب باشید پایتان را روی دمشان نگذارید و از همان جا راهتان را کج کنید و دنبال خوشی خودتان بروید. در این یادداشت کوتاه شما را با یکی از خطرناک ترین مارهای ایران آشنا  می‌کنیم.

«گرزه مار» را در سفرهایتان جدی بگیرید. این مار همیشه جایی نزدیک كوهستانها، لای سنگها و بوته‌ها، تپه ماهورها و علفزارها زندگی  می‌کند و اگر مشغول مراقبت از بچه‌ها و یا تخم هایش باشد آن وقت به حکم مادری پرخاشگر و حساس تر هم  می‌شود. جای دیگری که در فصل تابستان ممکن است گرزه مار یا هر مار دیگری سر راهتان قرار بگیرد کنار چشمه‌ها و آبگیرها است. به هر حال در فصل تابستان مارها زودتر تشنه  می‌شوند و برای تامین آب دور و بر آبگیرها و چشمه‌ها پرسه  می‌زنند بنا بر این در کنار آب مراقب برخورد با مارها باشید.

اگر زیستگاه مار جعفری در جنوب و شرق ایران است، اگر زیستگاه کفچه مار در شمال شرق کشور است اما قهرمان قصه ی ما در تمام خاک ایران حضوری تقریبا جدی دارد ( استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، مركزی، تهران، كردستان، همدان، لرستان، كرمانشاهان، خوزستان، اصفهان، فارس،‌گیلان، مازندران، گلستان، خراسان، سمنان، قزوین، قم ) بنابراین شناخت این خزنده برای هر گردشگری ضروری است.

 

مشخصات ظاهری گرزه مار

 یک گرزه مار از فاصله نزدیک  می‌تواند این نشانه‌ها را داشته باشد؛ حداكثر طول این مار 168 سانتیمتر و دم آن در مار بالغ به حدود 20 سانتیمتر  می‌رسد. گرزه مار سر مثلثی شكل با پولكهای ریز و گردن كاملا باریک و مشخصی دارد و سر آن برخلاف بعضی از گونه‌های خزندگان به بدنش متصل نشده است. مردمك چشم گرزه مار گرد نیست بلکه عمودی است. پوزه این خزنده گرد بوده و پولك رسترال آن متصل به دو یا سه عدد پولك است. همچنین اگر بتوانید این مار خطرناک را زیر ذره بین بگذارید  می‌توانید بین فاصله دو چشمش 8 تا 12 پولك و ‌دور چشم هایش 13 تا 19 پولك و بین چشم و لب بالای آن 2 یا 3 پولك ببینید.

گرزه مار

رنگ بدن گرزه مار معمولا متفاوت است و بیشتر به رنگ خاكستری روشن یا تیره یا نقره ای متمایل به سیاه بوده، و به لحاظ طرح روی بدن هم  نمی‌توان به طور ثابت نظر داد چرا که این مار ممکن است در برخی موارد به صورت ساده و یكنواخت یا با خالهای متفاوت دیده بشود. خال‌های گرزه مار گاهی به شكل دایره‌های ناقص یا كامل با رنگ‌های متمایل به قرمز آجری یا زرد زیتونی همراه با خالهای كوچك تیره هستند. در این موارد در دو طرف گردن و به سمت قسمت خلفی چشم خطی پهن و قهوه ای وجود دارد، سطح پشتی بعضی نمونه‌ها به رنگ قهوه ای روشن یا خاكستری با خطوط قهوه ای تیره و لكه‌های قرمز آجری است.

در هر صورت آن چه که مشخص است قبل از آن که به محدوده خطر نزدیک بشوید بهتر است به جای کنجکاوی و شناسایی نوع آن محل را ترک کنید. البته خوب است بدانید که این مارها از مارمولكها،‌موشها، گنجشكها و تخم پرندگان تغذیه  می‌کنند و در نتیجه به طور طبیعی دشمن و یا شکارچی انسان به شمار  نمی‌آیند. با این حال نباید روی رفتار منطقی مارها حساب کنید و بهتر است فاصله خود را با زیستگاه آن‌ها حفظ کنید. یک نکته را هم به عنوان اطلاعات عمومی به معلوماتتان اضافه کنید؛ مارها اصولأ با اشخاص انس یا آشنائی پیدا  نمی‌کنند و هر وقت احساس ترس کنند، حمله  می‌کنند. برخی از انواع مارها معمولأ حالت غیر طبیعی دارند یا عصبانی هستند و از این رو بی جهت و بدون هدف مشخص طرف مقابل را مورد حمله قرار  می‌دهند. بعضی از انواع مار مانند مار شاخ دار از این گونه هستند.

 

مشخصات گزیدگی و سم گرزه مار

حجم مار، سن، مقدار تزریق سم و عمق جراحت ناشی از نیش مار، قدرت كشندگی سم، محل تزریق سم در بدن همگی می‌توانند خطر گزیدگی را افزایش داده یا کم کنند. با این حال در اغلب مواقع مقدار سم نوزادان مارهای سمی برای کشتن یک فرد بالغ کافی است و البته گاهی مقدار تزریق سم به شکار کمتر از توان واقعی گزنده است. این مورد به بلندی و کوتاهی دندان سمی مار هم بستگی دارد.

 گزش‌های خطرناك در ایران اكثرا مربوط به گروه افعی‌ها و مخصوصاً گزش گرزه مار یا افعی شاخدار است. علائم بالینی این مارها معمولاً حدود 15 دقیقه یا كمی بیشتر پس از گزش ظاهر  می‌شوند. نشانی‌ها غالباً با درد، تورم، تشنگی، تهوع و گاهی اسهال همراه هستند. تورم در ناحیه گزش به سرعت پیشرفت  می‌كند و غدد لنفاوی مربوطه بزرگ و حساس  می‌شود. كاهش فشار خون و افزایش تپش قلب  می‌تواند مقدمه ای برای یك شوك قریب الوقوع باشد.

 

یادتان باشد که زنگوله‌ کوچکی به کوله‌پشتی و یا کمر خود ببندید تا مارها را از ورودتان با خبر کند، یا سوت بزنید و آواز بخوانید؛ با سر و صدا کردن باعث فرار مار‌ها از مسیر پیش رویتان شوید و مراقب باشید وارد حریم لانه مارها نشوید

از سر راه مار بروید کنار

تذکر یک نکته خیلی لازم است؛ اگر متوجه ماری در نزدیکی دوستتان شدید، اول دوستتان را به سوی خود صدا کنید و بعد از دور شدن از منطقه‌ی خطر، او را از وجود مار آگاه کنید.

یادتان باشد که زنگوله‌ کوچکی به کوله‌پشتی و یا کمر خود ببندید تا مارها را از ورودتان با خبر کند، یا سوت بزنید و آواز بخوانید؛ با سر و صدا کردن باعث فرار مار‌ها از مسیر پیش رویتان شوید و مراقب باشید وارد حریم لانه مارها نشوید.

اگر در شب قصد پیاده‌روی دارید، از چراغ قوه استفاده کنید و جلوی پای خود را به دقت نگاه کنید چون مارها برای شکار زمان تاریکی و خنکای شب را انتخاب  می‌کنند.

هرگز دمپایی نپوشید و از پوتین به جای کفش استفاده کنید و از جوراب‌های زخیم و بلند (تا زیر زانو) استفاده کنید.

موقع رفتن در بین علف‌های بلند با دقت زیر پای خود را نگاه کنید و حتماً هنگام راه رفتن از یک چوب دستی یا یک عصا یا باتون کوه‌نوردی استفاده نمایید و با کشیدن عصا به زمین و ضربه‌زدن به سنگ‌ها و یا شاخه‌های جلوی پای‌تان، مار را از حضور خود آگاه کنید.

اگر با مار مواجه شدید، سر به سرش نگذارید و تحریکش نکنید. سعی نکنید مار را با دست بگیرید، بلکه از وسایلی مثل چوب مارگیری استفاده کنید.

هیچ‌وقت کوله‌پشتی خود را با در باز روی زمین رها نکنید بلکه آن را درون کوله‌پشتی قرار دهید.

هنگام پوشیدن کفش دقت کنید که چیزی داخل آن نباشد. صبح زود هم وقت خوبی برای روبرو شدن با مارها است.

مارها در حالی که از خنکای سحر بی‌حال می‌شوند برای گرم شدن خود را به مکان‌هایی که بعد از طلوع آفتاب‌گیر هستند، می‌کشانند؛ پس مراقب جاهای گرم باشید.

 

 

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=219518

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای دنیا

رویا نمی بینید! شما در جاده چالوس هستید

 

جاده چالوس شاید از معدود جاده های ایران باشد که عبور از آن بهانه رسیدن به یکی از اماکن گردشگری نیست! این جاده خودِ منطقه گردشگری است! چهارمین جاده زیبای دنیا که صرف نظر از زیبایی رویایی اش، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی کشور هم محسوب می شود. این جاده از شمال به استان مازندران و شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج می رسد. جاده‌ای با قدمت بیش از نیم قرن که با پیچ و خم‌های متعدد در دل کوه و زیبایی‌های بکر طبیعی سفری خیال انگیز را برای مسافران رقم می زند.

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای دنیا

رودخانه کرج که به موازات جاده کرج چـالوس امتداد دارد، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که مثل جزیره‌ای کوچک در آن سوی آب سدکرج قرار گرفته، زیبایی‌های این جاده را چند برابر می کنند.

شاید جالب باشد اگر بدانید که جاده کرج - چالوس در هر فصل به رنگی درمی‌آید و گاه تضاد رنگ‌ها چنان مناظر باشکوهی را مقابل چشمانتان می آورد که هر لحظه ممکن است دچار توهم خواب بودن و خواب دیدن شوید!

از سال 1312 که جاده کرج - چالوس مورد بهره برداری قرار گرفت تا مسیر تهران به ساحل دریاچه خزر هموار و کوتاه شود، کم کم انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی هم در کنار این جاده شکل گرفتند. این در حالی بود که ساخت سد امیر کبیر کرج هم در سال 1340 به جاذبه های این جاده اضافه کرد و در زمان کوتاهی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج - چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز

و سوغات آن محدود نمی‌شود. این جاده تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی ای دارد که گاه قدمت آن به هزاران سال می رسد

این بار اگر سری به جاده چالوس زدید، از محصولات و سوغات روستاییان این جاده هم سراغی بگیرید. انواع ترشی خانگی، قره قروت، سیر ترشی، عسل کوهستان، مربای عسل، عسل رس بسته، انواع ماست محلی بدون، سرکه سیب محلی، کره محلی، پنیر گوسفندی، انواع شیره انگور، سبزی های کوهی مانند و الک، قارچ و گلپر خشک و ترشی و... سوغاتی های خوشمزه ای هستند که برای چند روز هم که شده طعم خوراکی های صنعتی و کارخانه ای را از یادتان خواهند برد.

اما زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج - چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز و سوغات آن محدود نمی‌شود. این جاده تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی ای دارد که گاه قدمت آن به هزاران سال می رسد. تونل‌های تو در تو و طولانی هم یکی دیگر از جاذبه های جاده کرج چالوس هستند که در میان آنها حتما نام تونل کندوان را شنیده اید. معروفترین و طولانی ترین و یازدهمین تونل جاده چالوس!

بعد از این تونل است که جاده چالوس از خطه کرج خارج شده و به سوی وادی مازندران در آن سوی دیگر سلسله جبال البرز به سوی دریا سرازیر می‌شود. یعنی بعد از طی 79 کیلومتر از شروع جاده.

جالب است بدانید که تا اواخر دوره قاجار، اصلا جاده کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این‌ منطقه را تشکیل می داده است. اما این راه ناهموار آنقدر طولانی نبود تا ارتباط شمال و جنوب کشور را میسر کند.

جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای دنیا

اسناد و منابع تاریخی نشان می دهند که آثار باستانی با معماری‌های جالب و همچنین تپه‌های باستانی زیادی در حاشیه شرقی و غربی جاده کرج - چالوس قرار گرفته اند که از جمله آن ها می‌توان به بقایای قلعه‌ها و دژهای استواری مثل شاه دژ، قلعه دختر شهرستانک، قلعه تنگه کسیر، قلعه ری زمین و امامزاده های تاریخی با معماری های زیبا اشاره کرد.

این جاده رودخانه های شیرین و متعددی مثل رودخانه‌های وارنگه رود و شهرستانک است که همه و همه شاخه‌هایی از رودخانه اصلی کرج هستند.

البته جاذبه های این جاده به همین جا ختم نمی شود. اماکان تفریحی دیگری هم در کنار جاده کرج - چالوس هستند که اوقات خوشی را برای خانواده ها دست و پا می کنند. پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور و روستاهای بسیار زیبای خور، آسارا، گچسر و واریان که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج هم معرفی می شوند.

این در حالی است که چشمه وله در 70 کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله، چشمه گل کیله در شمال کاخ شهرستانک در کوههای بشم آهار و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جاذبه های توریسم درمانی جاده کرج - چالوس به شمار می روند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=120582


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟
زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

 


جاده ها برای رسیدن هستند اما برخی از جاده ها با زیبایی هایشان این جمله را نقض می کنند. برخی از جاده ها در جهان هستند که مانند جاده چالوس خودمان نه تنها برای رسیدن هستند بلکه فرصتی برای تماشا کردن و لذت بردن نیز به شمار می روند.

اگر راننده وسیله نقلیه نباشید و مثلا به عنوان مسافر با اتوبوس در این جاده ها سفر کنید شاید به این نتیجه برسید جاده از مقصد بیش تر باعث تمدد اعصاب شما شده است. برخی از زیباترین جاده های جهان به قرار زیرند:

 

جاده سنگ قرمز آمریکا

این جاده سنگ قرمز را اغلب به نام "موزه بدون دیوار"هم می شناسند. جاده نمایش پر زرق و برقی از سنگ قرمز خیره کننده ارایه میدهد که به نظر می رسد مانند روح بی انتها است.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده اقیانوسه نروژ

جاده اقیانوسیه به عنوان یکی از برترین های ساخت و سازقرن انتخاب شده است و جاده اتصال Molde و Kristiansund در این کشور است. این جاده با مناظر جادویی از دریا شما را مشایعت می کند.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده اوبرلاپ سوئیس

جاده اوبرلاپ جاده ای باور نکردنی در کوه های سوئیس است که ارتباط مهمی بین مرکزی سوئیس و Graubunden Oberland است. این جاده واقعا محبوب تمام رانندگان اروپا است اما فقط در طول ماههای تابستان باز است. در فصل زمستان بسته می شود!

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده له- مانالی هند

بزرگراه Leh – Manali در هند و با بیش از 297 مایل در میان رشته کوه هیمالیا واقع شده است. این جاده از یکی از بلندترین کوه ها در جهان می گذرد که با ارتفاع 2 تا 3 مایل از سطح دریا می باشد. گردشگران از سراسر جهان از این راه برای دیدن منظره های زیبا و عکاسی استفاده می کنند. مردم زیادی در کنار این جاده زندگی می کنند و در طول تابستان و درآمد زیادی از راه گردشگران کسب می کنند.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟
 

رانندگی در این جاده بسیار دیوانه کننده و پر خطر است اما منظره های زیبای آن باعث می شود بسیاری از افراد این جاده را انتخاب کنند

جاده استلویو ایتالیا

رانندگی در این جاده بسیار دیوانه کننده و پر خطر است اما منظره های زیبای آن باعث می شود بسیاری از افراد این جاده را انتخاب کنند. این جاده پر پیچ و خم، دارای صعود و فرود زیاد و بیش از 60 پیچ با چرخش تند است. در طول مسیر ارتفاع جاده 9000 پا افزایش پیدا می کند. این جاده در سال 1820 ساخته شده است و طرح آن کمی در دو قرن گذشته تغییر کرده است.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده کول دی تورینی فرانسه

این جاده در کوه های آلپ در بخش Alpes-Maritimes در فرانسه است. این جاده اساسا مجموعه ای از چرخش های تند است البته در عین حال می توانید از مناظر زیبای آن استفاده کنید. در اطراف این جاده خانه و ساختمان های دیگر، بسیار کم وجود دارد.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟

جاده چالوس

یکی از زیباترین جاده های داخلی کشور که تقریبا تمام مردم ایران آن را می شناسند جاده چالوس است. عبور از میان جنگل های انبوه وهیجان رانندگی در لبه پرتگاه های بلند این جاده باعث می شود تا عده ای تنها برای لذت بردن از جاده در آن سفر کنند. این جاده در سال 1312 به بهربرداری رسید و به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا شناخته می شود.

زیباترین جاده‌های جهان کدامند؟
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://www.darabadmuseum.com/ موزه ی دارآباد تهران

موزه نهادی دائمی با اهداف غیر انتفاعی، در خدمت جامعه و تو سعه آن است که بروی همگان گشوده شده است و پژوهشهایی را در مورد شواهد مادی بشر و محیط زیست او انجام می دهد، این شواهد را گرد می آورد، نگهداری میکند، منتشر می سازد و به ویژه آنها را به منظور مطالعه، آموزش و تفریح به نمایش می گذارد.
موزه در برگیرنده مجموعه های با ارزش از نظر فرهنگی، هنری و تاریخی است.
در موزه این مجموعه ها در بخش های جانوری، گیاهی، زمین شناسی و مردم شناسی به نمایش گذاشته می شوند.
مهمترین وظیفه موزه های تاریخ طبیعی مطالعه و بررسی میراث طبیعی و انتقال این دانش از طریق آموزش و به نمایش گذاردن نمونه های قابل نگهداری و در جهت افزایش دانش زیست محیطی مردم و تشویق به حفاظت از آنها است.
از دلایل پیدایش این مجموعه ها، که در برگیرنده نمونه های طبیعی هستند، افزایش علاقه به تاریخ انسانی و طبیعی از جمله حیات وحش به معنی تمام موجودات زنده از گیاهان، جانوران، باکتری ها و سایر موجودات ذره بینی است که در محیط طبیعی خود زندگی می کنند.
کشور ما به علت وسعت زیاد، چین خوردگیها ، پستی و بلندیها و شرایط اقلیمی خاص از زیستگاههای طبیعی با ارزش است که گونه های متنوع و بی نظیری از حیات وحش گیاهی و جانوری را در دل خود جای داده است. این شرایط اقلیمی ویژه موجب شده است تا حدود 8000 گونه گیاهی، حدود 1086 گونه جانوری و در برگیرنده بیش از 517 گونه پرنده، حدود 209 گونه خزنده، 164 گونه ماهی، 194 گونه پستاندار، 22 گونه دو زیست و تعداد قابل توجهی از بی مهرگان در این محیط به زیست خود ادامه می دهند هر چند توجه به این امرضروری است که از میان این گیاهان و جانوران تعدادی از گونه ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.
ساختمان دو طبقه موزه با زیر بنای بیش از 2500 متر مربع در زمینی به مساحت 12000 متر مربع در دارآباد واقع است. این بنا در سال 1372 در کوتاهترین زمان ممکن با انجام تغییرات وسیع و اساسی با صرف هزینه های قابل توجه، توسط شهرداری منطقه یک تهران تبدیل به موزه حیات وحش ایران شد.
موزه در سال 1376 به عضویت شورای بین المللی موزه ها (ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN-CEC) در آمد و در همین سال به شبکه جهانی اینترنت نیز پیوست.
موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش های متعدد نمایشگر نمونه های زیستی متنوع ایران است و در سالن های آن پنج راسته پستانداران شامل خرگوشها، جوندگان، گوشتخواران، فردسمان، زوج سمان در 12 خانواده در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ سانان، خرسها، راسو، کفتار، گربه سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان و خوکها ، بیش از 26 گونه از موجودات را به نمایش گذاشته است .
همچنین افزون بر 165 گونه پرنده از مجموع حدود 517 گونه پرنده شناسایی شده در ایران در سالن های موزه به نمایش در آمده است. از نمونه های قابل توجه و کمیابی که به مجموعه جانوری موزه اضافه شده پوست ببر منقرض شده ایران است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

چرا خانواده‌های ثروتمندتر، بچه‌های کمتری دارند و خانواده‌های فقیرتر، بچه‌های بیشتر؟37

در شرایطی که انتخاب طبیعی، موجودات را به تولید مثل بیشتر هدایت می‌کند، در انسان‌ها چنین چیزی دیده نمی‌شود و خانواده‌هایی که شرایط بهتری برای بقا دارند، فرزندان کمتری تولید می‌کنند.

عرفان خسروی: دانشمندان گامی دیگر به حل یکی از اسرار زندگی نزدیک‌تر شده‌اند؛ این‌که چرا اندازه خانواده‌ها با ثروتمندتر شدن جوامع، کوچک‌تر می‌شود؟
زیست‌شناسان فرگشتی مدت‌هاست بر سر این معما سردرگم هستند، زیرا انتظار می‌رود که انتخاب طبیعی به موجودات زنده فشار آورد تا تولید مثل خود را به حداکثر ممکن برسانند. اما در جوامع صنعتی سراسر جهان، افزایش ثروت مردم عمدتا با محدودشدن اندازه خانواده‌ها همزمان بوده است، پدیده‌ای که به اصطلاح «گذار جمعیتی» نامیده می‌شود.
در مطالعه‌ای که در نشریه Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences منتشرشده، محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، مرکز مطالعات عدالت تندرستی (موسسه کارولینسکا در دانشگاه استکهلم) و UCL (دانشگاه کالج لندن) نظریه‌ای محبوب را برای توضیح این پدیده عجیب، رد کرده‌اند. نظریه ردشده بیان می‌کرد باروری پایین می‌تواند در درازمدت موفقیت تکاملی را افزایش دهد، زیرا فرزندان تواناتر می‌شوند که به نوبه خود تعداد فرزندان با عمر بیش‌تر را افزایش می‌دهد و افرادی که عمر طولانی داشته باشند، می‌توانند فرزندان بیشتری پرورش دهند.
محققان دریافتند که با داشتن کودکان کمتر موفقیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی فرزندان تا چهار نسل افزایش می‌یابد، اما در درازمدت باعث کاهش تعداد کل فرزندان می‌شود. آن‌ها نتیجه گرفتند که محدود کردن اندازه خانواده به عنوان یک انتخاب راهبردی در بهبود موفقیت اجتماعی و اقتصادی بچه‌ها و نوه‌ها در جوامع مدرن شناخته شده است، اما کسب این مزیت اجتماعی و اقتصادی لزوما به معنی دست‌یابی به موفقیت تکاملی و تولیدمثلی نیست.
این مطالعه حاکی از وجود رقابتی در جوامع مدرن میان تمایل به بهبود منافع اقتصادی و اجتماعی از یک سو و در مقابل موفقیت فرگشتی از سوی دیگر است. در این جوامع، موفقیت اقتصادی منجر به پیدایش نسل‌هایی می‌شود که زادگان کم‌تری تولید می‌کنند. درحالی که در جوامع سنتی و جوامع در حال توسعه، رفتارهایی که ثروت و موقعیت اجتماعی را بهبود می‌دهند، معمولا منجر به ظهور نسلی می‌شود که فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورند.
محققان این فرضیه‌ها را با استفاده از داده‌های مربوط به زندگی 14هزار نفر سوئدی متولد اوایل قرن بیستم و نسل‌های بعدی آن‌ها آزمایش کردند. آن‌ها موفقیت‌های اجتماعی و اقتصادی هر نسل را با بررسی نشانه‌هایی مثل نوع مدرسه، ورود به دانشگاه و درآمد پس از بلوغ، بررسی کردند. موفقیت‌های فرگشتی نیز بر اساس میزان باروری و بقای زاده‌ها تا بزرگسالی، ازدواج قبل از سن 40 سالگی و و باروری ارزیابی شد.
در میان کودکان پسر و دختر گروه اصلی، هم کوچک‌تر بودن خانواده و هم موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالاتر والدین در ارتباطی تنگاتنگ با نتایج بهتر در مدرسه، ورود به دانشگاه و درآمد آن‌ها بود. این اثرات به خصوص وقتی بزرگ‌تر بود که که باروری پایین و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالاتر همزمان وجود داشتند. به‌این ترتیب منافع خانواده‌های کوچک به ویژه در گروه‌های ثروتمندتر برجسته‌تر است. علاوه بر این، این برتری‌ها به نوبه خود به نوه‌ها و نبیره‌ها نیز منتقل شده‌اند.
اما بر خلاف نظریه‌ای که توسط این پژوهش رد شد، نه اندازه کوچک خانواده و نه توانایی پدر و مادر ارتباطی با موفقیت تولیدمثلی فراتر از نسل اول فرزندان نداشتند و حتی روی موفقیت تولید مثلی نسل‌های بعدی تأثیر منفی گذاشتند.
سرپرست این پژوهش، دکتر آنا گودمن، پژوهشگر دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، می‌گوید: «بر اساس انتخاب طبیعی، شما انتظار دارید موجودات زنده منابع خود را برای تولید فرزندان بیشتر استفاده کنند تا تطابق بیشتری با محیط در نسل‌های بعدی آن‌ها پیدا شود. گذار جمعیتی از این نظر یک معما به شمار می‌رود، زیرا در نگاه نخست به نظر نمی‌رسد مردم چنین کاری انجام دهند. یکی از توضیحات سنتی برای این معما این است که تعادلی میان کیفیت و کمیت تولید مثل وجود دارد، زیرا داشتن فرزند بیشتر به نسلی منتهی می‌شود که خود کمتر قادر به تولید مثل هستند. یعنی کمیت بیشتر، منجر به کاهش کیفیت زیستی آن‌ها می‌شود. اما مطالعات ما نشان داد این تقابل کمیت با کیفیت تنها به موفقیت اقتصادی و اجتماعی فرزندان منتهی می‌شود، نه به موفقیت تولید مثلی آن‌ها.»
پژوهشگر دیگر این پژوهش، دکتر دیوید لاوسون، از گروه انسان‌شناسی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «یکی از جالب‌ترین یافته‌های ما این است که رشد در یک خانواده ثروتمند باعث می‌شود مزایای تشکیل یک خانواده کوچک حتی بیش‌تر شود. در عوض کسانی که در خانواده‌های فقیرتر رشد می‌کنند، نفع چندانی از تشکیل خانواده‌های کوچک نمی‌برند، به این دلیل که موفقیت فرزندان خود را مرهون عوامل گسترده‌تر اجتماعی می‌دانند نه سرمایه خانوادگی و میراث مادی که برای آن‌ها به جا می‌ماند. این مشاهدات نشان می‌دهد عقلانیتی خاص در الگوهای باروری در جهان مدرن وجود دارد، زیرا نرخ زاد و ولد به نحو قابل ملاحظه‌ای در بخش ثروتمند جامعه کاهش می‌یابد و این همان زمانی است که گذار جمعیتی رخ می‌دهد.»
پروفسور ایلونا کوپیل از مرکز مطالعات عدالت تندرستی (موسسه کارولینسکا در دانشگاه استکهلم) گفت: «مهم است که به تبعات برابری‌خواهانه این یافته‌ها توجه داشته باشید. نخست این که تفاوت اندازه خانواده می‌تواند پیامدهای ماندگاری بر نابرابری‌های اجتماعی بگذارد. دوم این که این پژوهش نشان می‌دهد سطح آموزشی مردم و ثروت هر نسل نه تنها سطح تحصیل و درآمد فرزندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه همین اثر را روی نوه‌ها و نبیره‌های آن‌ها نیز می‌گذارد. از منظر گسترده‌تر سیاست‌های اجتماعی، یافته‌های ما نشان می‌دهد که حتی در یک کشور مانند سوئد با سطح نسبتا پایین نابرابری، باز هم به سیاست‌هایی نیاز داریم فرصت‌های برابر برای کودکان همه خانواده‌ها ایجاد کنند.»http://www.khabaronline.ir/detail/239606/science/fundamental-knowledge ۱۳۹۱/۶/۱۰

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

شاخ‌های عجیب بز آفریقایی

عکاسی آماتور در حال گشت‌وگذار در منطقه محافظت شده بیابانی انگاوا در نامبیای آفریقا توانست تصویر نوعی بز کوهی بیابانی از گونه Waterbuck را با شاخ‌هایی کاملا منحصر به فرد شکار کند!

Waterbuck گونه بزرگی از بزهای کوهی است که در جنوب صحرای بزرگ آفریقا یافت می‌شود. جنس نر این حیوان می‌تواند به وزن 300 کیلوگرم برسد و حکمرانی بخش بزرگی از یک منطقه را به خود اختصاص دهد.


ایگرید بانسه عکاس 49 ساله آلمانی در این باره گفت: «زمانی که من این حیوان را دیدم، می‌دانستم که باید هر طور شده از آن تصاویری تهیه کنم. شاخ‌های این حیوان شکل بسیار عجیبی دارد و من تاکنون مشابه آن‌ را در هیچ جا ندیدم. من نمی‌دانم که چه چیزی باعث شده یکی از شاخ‌های آن به این شکل خمیده شود، اما به نظر نمی‌رسد این موضوع مشکلات زیادی برای این بز کوهی به وجود آورده باشد.»

او در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم این حیوان بسیار خاص و نادر است. هر کسی می‌تواند تصاویر زیبایی از شیرها یا دیگر حیوانات تهیه کند، اما دیدن این بز کوهی رویدادی است که شاید فقط یک بار در زندگی هر کس رخ بدهد.»

http://www.khabaronline.ir/detail/135893/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

برندگان بهترین تصاویر زیست‌محیطی ۲۰۱۱ : 

رقابت‌های عکاسی زیست‌محیطی که توسط مؤسسه مدیریت آب و محیط‌زیست‌ برگزار می‌شود، تلاش می‌کند سطح آگاهی جامعه را نسبت به موضوعات اجتماعی و تخریب زیست‌بوم‌ها افزایش دهد.

نمایش اسلاید
 
 
بهترين عكس منتخب: بی‌خانمان

محبوبه عمیدی: در رقابت‌هاي عكاسي زيست‌محيطي كه سالانه توسط دفتر مؤسسه مديريت آب و منابع زيست‌محيطي لندن برگزار مي‌شود، عكاسان آماتور و حرفه‌اي تلاش مي‌كنند سطح آگاهي جامعه را نسبت به موضوعات محيطي و اجتماعي افزايش دهند. در رقابت‌هاي سال جاري ميلادي بيش از 10هزار عكس از 105 كشور جهان شركت داده شد كه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. برندگان این رقابت را به انتخابنشنال‌جئوگرافیک بشناسید.

 

بهترين عكس منتخب: بي‌خانمان
اين تصوير كه برنده نهايي بهترين تصاوير زيست‌محيطي سال در بخش «كيفيت زندگي» شده، دو كودك زاغه‌نشين نپالي را در ميان زباله‌هايي نشان مي‌دهد كه منبع درآمد خانواده‌هاي بسياري هستند. چان‌كواك هانگ از هنگ‌كنگ و عكاس اين عكس مي‌گويد: «اين دو كودك با مادربزرگشان زندگي مي‌كنند. آنها هر روز در ميان زباله‌ها به دنبال چيزي براي فروش و تهيه غذا مي‌گردند. زماني كه اين عكس را گرفتم، چند روزي بود چيزي براي فروش پيدا نكرده بودند».
به گزارش يونيسف، بيش از يك سوم از 12.6ميليون كودكي كه در نپال زندگي مي‌كنند، زير خط فقر به‌سر می‌برند. آنها از سوء‌تغذيه رنج مي‌برند و به امكانات آموزشي دسترسي ندارند.

 

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: پليكان‌هاي گرسنه
در اين عكس كه توسط Bence Máté عكاس شناخته‌شده مجار گرفته شده، پليكان‌هايي را مي‌بينيد كه با منقار باز شنا مي‌كنند و ماهي ها را مي‌بلعند. آنها به صورت گروهي به شكار مي‌پردازند، بيش از 6 گونه پليكان به كمك تمايز در كيسه‌اي كه شكار را در آن نگهداري مي‌كنند، شناخته مي‌شوند.

يكي از برنده نهايي بخش تغييرات آب‌و‌هوايي: پنگوئن‌ها در آتش
در اين عكس كه توسط شم كامپيون، عكاس اهل آفريقاي‌جنوبي گرفته شده، گروهي از پنگوئن‌هاي آفريقايي در ساحل خليجي ديده مي‌شوند كه در كوه‌هاي اطراف آن آتش روشن شده است.
از سال 2010 پنگوئن آفريقايي به فهرست قرمز جانداران در معرض خطر انقراض اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط‌زيست IUCN راه يافته‌اند. سازمان‌هاي محلي عامل اصلي اين كاهش شديد جمعيتي را صيد صنعتي ماهي‌ها در منطقه مي‌دانند.

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: شمشيربازي
در اين عكس كه توسط يك عكاس مجار گرفته شده، مرغ مگس‌سان ماده با ضربه‌اي مرغ مگس‌سان نر را مغلوب كرده است. اين گونه زيبا از مرغ مگس‌سان بومي كوهستان‌هاي جنوبي آمريكاي مركزي و نواحي شمالي آمريكاي‌جنوبي است.

يكي از برندگان نهايي طبيعت: رعد‌وبرق در آبشار كاييتور
رعد‌وبرقي كه در شب‌هنگام آبشار كاييتور را روشن كرده و توسط جيمز بروشامب، عكاس انگليسي عكاسي شده، يكي ديگر از برندگان نهايي بخش طبيعت است. ارتفاع اين آبشار كه در پارك ملي كاييتور در گينه واقع شده، 5 برابر ارتفاع آبشار نياگارا است.

يكي از برندگان نهايي جهان زير آب: معده غول‌آسا
اين عكس را داج پرين، عكاس آمريكايي در حالي از دهان باز يك نهنگ گرفته كه برای نجات از خطر خورده شدن، شناکنان فرار مي‌كرد. اين گونه از نهنگ به كمك دهان توري‌مانندش به خوبي مي‌تواند هنگام حركت در دريا، غذا را از آب پيرامون آن جدا كند.

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: شكار گروهی سگ‌هاي وحشي
يك گروه از سگ‌هاي وحشي آفريقايي هنگام حمله به يك گراز وحشي توسط سوزي اشترهاوس آمريكايي عكاسي شده‌اند. اين سگ‌هاي وحشي ساكن دشت‌هاي وسيع و جنگل‌هاي تنك اطراف صحراي آفريقا نيز در معرض خطر انقراض قرار دارند.

 

يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت: طلا و نقره
اين عكس هوايي كه رد طلايي عبور يك قايق را از پهنه آرام و نقره‌فام آب نشان مي‌دهد، توسط يك عكاس نروژي گرفته شده است.

يكي از برندگان‌هايي بخش تغييرات آب‌و‌هوايي: دهكده‌هاي گم‌شده
اين تصوير كه توسط نيل وايت گرفته شده، تخريب يك جاده ساحلي را در منطقه يورك‌شاير، انگلستان نشان مي‌دهد. وايت مي‌گويد: «اين منطقه بالاترين نرخ فرسايش ساحلي را در ميان سواحل اروپا دارد. فرسايش به طور متوسط سالي دو متر از خط ساحلي را از بين مي‌برد و روستاهاي ساحلي بسياري را تهديد مي‌كند».

 

يكي از برندگان نهايي جهان زير آب: ماهي‌خورك
اين تصوير كه توسط جو پيترزبرگر، عكاس مجار گرفته شده، ماهي‌خوركي را نشان مي‌دهد كه با شتاب به درون آب جسته تا غذايش را صيد كند. اين عكس از دريچه نگاه ماهي‌ها گرفته شده است.

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/180707/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

برترین تصاویر حیات وحش سال

موزه تاریخ طبیعی انگلستان و نشریه حیات‌وحش بی‌بی‌سی، هرسال مسابقه‌ای را با عنوان عکاسی از حیات‌وحش برگزار می‌کنند. برندگان جایزه امسال را ببینید.

موزه تاریخ طبیعی انگلستان و نشریه حیات‌وحش بی‌بی‌سی، هرسال مسابقه‌ای را با عنوان عکاسی از حیات‌وحش برگزار می‌کنند. معیار داوری عکس‌های ارسالی به این رقابت را اصالت، خلاقیت در تصویربرداری، تازگی و شگفت‌انگیزی تصویر تشکیل می‌دهند و نتایج این رقابت اواخر مهرماه هرسال اعلام می‌شود.

روز گذشته، برندگان امسال این رقابت معرفی شدند. نمایشگاه آثار برگزیده از امروز (جمعه 1 آبان) تا پایان فروردین‌ماه آینده در محل موزه تاریخ طبیعی انگلستان در لندن برگزار می‌شود. برای تماشای برترین آثار عکاسی از حیات‌وحش امسال، با ما همراه شوید.

گرگ کتاب‌های قصه

عکاس برتر حیات‌وحش 2009: خوزه لوییس رودریگز از اسپانیا
وقتی خوزه لوییس متوجه شد که بالاخره توانسته از رویاهایش عکس بگیرد، باورش نمی‌شد! او همیشه نگران بود که گرگ‌ها بیش‌از حد محتاط باشند و او نتواند تصویر دلخواهش را تهیه کند. مردم معمولا گرگ‌های ایبری را به‌عنوان خطری برای زندگی خود می‌شناسند و از این‌رو نه‌تنها به آزار آنها می‌پردازند، که به خطرهای فراروی این گونه جانوری نیز توجهی ندارند. علی‌رغم این‌که این موجودات همیشه در نزدیکی انسان‌ها زندگی کرده‌اند، نمونه‌های اثبات‌شده‌ای از حمله آنها به انسان‌ها گزارش نشده است.
در اسپانیا، جمعیت گزگ‌های ایبری (از خانواده گرگ‌های خاکستری) بین هزار تا دوهزار قطعه در شمال و تعداد محدودی در جنوب تخمین زده می‌شود. خوزه لوییس برای تهیه این عکس، از سرعت پایین شاتر استفاده کرد تا علاوه بر گرگ، بخشی از آسمان مهتابی و منظره اطراف را نیز به تصویر بکشد. او که معمولا برای عکاسی از دوربین نیکون D2X استفاده می‌کند، این‌بار به سراغ دوربین هاسل‌بلاد رفت تا بتواند دقیقا همان منظره‌ای را که در ذهن دارد، ثبت کند. او می‌خواست در تصویر خود چالاکی و قدرت برتر گرگ را نمایش دهد و نه تنها نشان دهد که گرگ چه جانور زیبایی است، که اسپانیایی‌ها می‌توانند به این گونه بومی کشور خود افتخار کنند.
هاسل‌بلاد 503CW، لنز 80 میلی‌متر، نوردهی 30/1 ثانیه با f11 ، فیلم حساسیت ISO50

نبرد سهره‌های اروپایی

عکاس جوان و برتر حیات‌وحش 2009: فرگوس گیل از انگلستان
برنامه‌ریزی برای تهیه این تصویر از تابستان شروع شد، وقتی فرگوس برای غذای زمستان سهره‌ها به جمع‌آوری خوشه و دانه‌های جو از مزرعه‌های محلی پرداخت. عصر یکی از روزهای بهمن‌ماه پارسال، وقتی پیش‌بینی بارش برف را برای صبح روز بعد شنید، به پناهگاه خود را در باغ رفت و خوشه‌ها و دانه‌های جو را به دقت تنظیم کرد. خودش می‌گوید: «صبح زود بیدار شدم، به پناهگاه رفتم و پنهان شدم. باغ پر از پرنده بود! فقط در بخشی کوچک، 32 سهره را شمردم که روی زمین غذا می‌خوردند. دو ساعتی که گذشت، برف بیشتری بر سطح زمین نشست و سهره‌ها محبور شدند به روی خوشه‌های دسته‌شده بپرند و از آنجا غذا بخورند. هرازگاهی دو یا چندتای آنها را می‌دیدم که بر سر غذا با یکدیگر دعوا می‌کنند، اما حرکتشان خیلی سریع بود، بنابراین تصمیم گرفتم تمرکز کنم. دو روز بعد، موفق شدم این عکس را بگیرم، همان‌طوری که دوست داشتم!»
نیکون D300، لنز نیکون 400 - 200 میلی‌متر روی 220 میلی‌متر، 1000/1 ثانیه و f 5.6، فیلم حساسیت ISO 500

جایزه جرالد دورل برای حیات‌وحش درخطر
این جایزه به افتخار جرالد دورل فقید، کارهایش در زمینه جانوران درخطر و حضور طولانی‌مدتش در این رقابت‌ها برقرار شده است. این جایزه به خاطره‌انگیزترین تصاویری اهدا می‌شود که ویژگی یکتا یا روح موضوع عکاسی را ثبت کرده باشند. موضوعات عکاسی این جایزه باید در فهرست قرمز گونه‌های درمعرض خطر آی.یو.سی.ان در سال 2008 معرفی شده باشند.

نگاه جگوار: تام اسکندی از نروژ


محدوده‌ای کوچک از جنگلی بارانی در غرب پانتانال‌وتلند، برزیل، میزبان جگوارهایی است که با غرش‌های آزادانه خود، لرزه به اندام موجودا ت می‌اندازند. دیدن آنها بسیار دشوار است، زیرا طرح پوست این جانور استتار خوبی برایش فراهم می‌کند. اما می‌توان این جانور را در ساحل رودخانه دید. تام برای این کار، قایقی را کرایه کرد و توانست طی سه روز، چهار جگوار ببیند. اما این جگوار نر که گویا در انتظار سگ آبی بود، خودش را خیلی خوب پنهان نکرده بود. تام این جگوار را برای یک ساعت تماشا کرد. خودش می‌گوید: «او کاملا آرام بود، حتی وقتی آشکارا از حضور ما آگاه شد. به هنگام غروب، جگوار از جایگاه خود برخاست، خمیازه‌ای کشید و جایگاهش را با بو نشانه‌گذاری کرد و سپس، در جنگل انبوه ناپدید شد.»
کانن EOS-1D، لنز 500 میلی‌متر، سرعت 250 / 1 ثانیه با f4، حساسیت فیلم ISO 400

تماشاگری به‌نام فیل: خوان کارلوس مونز از اسپانیا

فیل‌های کوتاه‌قد جزو گونه‌های به‌شدت درخطر دسته‌بندی شده‌اند، اما خوان کارلوس تصمیم گرفت این پستانداران کوچک (!) را به تصویر بکشد و از آن‌جا که می‌دانست این جانوران جنگل‌های انبوه را برای سکونت انتخاب می‌کنند، توانست آنها را در رودخانه کینابانتانگان در برونئی پیدا کند. اما شرایط عکاسی ساده نبود. خودش می‌گوید: «نمی‌دانستم بیشتر نگران قایقم باشم که بر اثر شدت باران درحال غرق شدن بود، یا از دوربین عکاسی‌ام که خیس شده بود مراقبت کنم! ناگهان شاخه‌های درختان کنار رفت و فیل عظیم‌الجثه‌ای پدیدار شد. او به آرامی به قایق آشفته من نگاه کرد و این فرصت را به من داد تا بتوانم عکس خوبی بگیرم. فیل‌های کوتاه‌قد را تنها می‌توان در جزیره برونئی پیدا کرد. در سال 2003، این گونه جانوری جزو زیرشاخه فیل‌های آسیایی طبقه‌بندی شد.
کانن EOS-1D، لنز کانن 400 - 100 میلی‌متر، سرعت 60 / 1 ثانیه با f5، حساسیت فیلم ISO 400

ملکه فیلیپین، کلاوس نیگه از آلمان


وقتی این عقاب فیلیپینی متوجه کلاوس شد، پرهای سرش راست شد! جنگل‌های بارانی کوهستانی قله کیتانگلد در فیلیپین، یکی از آخرین زیستگاه‌های طبیعی این عقاب درخطر انقراض است. بر اساس تازه‌ترین تخمین‌ها، تنها چند صد قطعه از این پرنده در سراسر جهان باقی مانده است. تصویر، عقاب ماده‌ای را نشان می‌دهد که بیشتر وقت‌ها در لانه‌اش می‌ماند و از جوجه هشت هفته‌ای‌اش مراقبت می‌کند. اما وقتی حوصله‌اش سر می‌رود، به پرواز درمی‌آید و روی درختی که بیش‌از صد متر از لانه فاصله ندارد، می‌نشیند.
نیکونD2X، لنز 800 میلی‌متر، سرعت 20 / 1 ثانیه با f 7.1، حساسیت فیلم ISO 250

طعمه‌ای برای پلنگ وحشی: اندرو هرینگتون از انگلستان


برای تهیه این تصویر، اندرو دو هفته را در پناهگاه خود در پارک کدروا در مناطق دوردست شرق روسیه سپری کرد تا بتواند یکی از نادرترین گربه‌سانان روی زمین را به تصویر بکشد. اندرو می‌گوید: «برای دو هفته، هر روز 20 ساعت از حفره‌ای به اندازه پاکت نامه به بیرون نگاه می‌کردم تا بتوانم این گربه وحشی را ببینم. اما هرچیزی می‌آمد غیر از این پلنگ. اما من پناهگاهم را در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های غذا برپا کرده بودم و درنهایت، این پلنگ نر جوان پیدایش شد. در آغاز عصبانی بود، اما چند زاغ مزاحم او را ناراحت می‌کردند و او درنهایت مجبور شد با غریدن، آنها را دور کند.
افراد زیادی شیفته استخوان و پوست این پلنگ هستند و از این‌رو، شکار فراوان این جانور سبب شده تعداد آن به 25 قطعه در سراسر زمین کاهش یابد.
نیکون D2X، لنز 400 - 200 میلی‌متر، سرعت 60 /1 ثانیه با f4، حساسیت فیلم ISO 200

جایزه «یک زمین»
این جایزه به تصاویری اهدا می‌شود که حفاظت از محیط زیست یا فعالیت‌های تعاملی انسان و طبیعت را به نمایش بگذارند.

صنوبر تنها: توماس هنی از آمریکا

بازتاب‌هایی روی ماهی: فردریک لری از فرانسه


آخرین ماهی تون: جاناتان کلی از انگلستان

خرامیدن ببر: اندی روسه از انگلستان

ردپا: رابرت فرایل از انگلستان

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com