Environmentalist


حقوق حیوانات

 ابتدا: به عنوان یک زیستمند، انسان از ابتدا با حیوانات همزیستی داشته است. همزیستی به معنای اکولوژیک آن، اینکه از گوشت حیوانات انسان سدجوع می‌کرده و با پوست‌شان تن برهنه خود را می‌پوشانده است. اگر فسیل کشف‌شده در آفریقا را ملاک قرار بدهیم، می‌توان گفت این ماجرایی است یک میلیون ساله. اما اگر اهلی شدن حیوانات را نقطه آغاز برقراری رابطه عاطفی بین انسان و حیوانات بدانیم، آن وقت حداکثر باید چهار هزار سال به عقب برگردیم؛ زمانی که نخستین سگ توسط انسان اهلی شد. از آن زمان تاکنون وجهی عاطفی و فراجسمانی برای حیوانات قائل بودن کمابیش در همه ادیان و آیین‌های بشری وجود داشته، به ویژه در ادیان شرق آسیا که گاه حتی کار به پرستش حیوانات هم می‌رسیده است. با این وجود صحبت از حقوق حیوانات یک امر جدید است و ریشه در تفکر جدید دارد. تفکری که برخلاف آموزه‌های شرقی برای انسان جایگاهی بس فروتنانه در عالم خلقت قائل است و حیوانات را نه از جهت نفعی که برای انسان دارند، بلکه از آن جهت که فی حد ذاته ارزشمندند واجد حق حیات می‌داند. البته رگه‌هایی از این تفکر در آیین‌های ایران باستان دیده می‌شود، مثلا طبیعتگرایی محض شاهنامه که در ابیاتی اینچنین رخ می‌نمایاند: سیاه‌اندرون باشد و سنگدل/ که خواهد که موری شود تنگدل. یا: میازار موری که دانه‌کش است/ که جان دارد و جان شیرین خوش است.

بعد: اما گروهی اعتقاد دارند رعایت حقوق حیوانات اساسا یک مرحله اجتماعی مابعد حقوق بشری است. حقوق بشر به مفهوم مدرن آن. یعنی جامعه مدرن اگر در زمینه رعایت حقوق فردی به الزام تام نرسیده بود، برای حیوانات ارزش ذاتی و نه فقط ابزاری قائل نمی‌شد. حتی گفته می‌شود این گذار اکنون به مرحله رعایت حقوق جمادات و اشیا رسیده است. یعنی جامعه مدرن به تدریج به حقوق ذاتی برای کوه‌ها و رودخانه‌ها و صخره‌ها هم فارغ از نفع یا ضرری که برای انسان دارند خواهد رسید. بر این مبنا می‌توان مراحل گذار از خودپسندی تاریخی و عمدتا شرقی بشر را این‌گونه برشمرد: از رعایت حقوق فقط یک قشر برگزیده از انسان‌ها به رعایت حقوق همه انسان‌ها فارغ از نژاد و جنسیت و مرام آنها- از رعایت حقوق انسان‌ها به رعایت حقوق حیوانات- و از رعایت حقوق حیوانات به رعایت حقوق اشیا و جمادات. جالب است بدانیم که ۳۰ درخت در مسیر توسعه یکی از بخش‌های اصلی فرودگاه فرانکفورت قرار دارد. طبق قانون کنونی آلمان این ۳۰ درخت نمی‌توانند قطع شوند مگر اینکه مردم ساکن در فرانکفورت موافقت خود را در یک رفراندوم رسمی اعلام کنند. ۱۱ سال است که هر سال با هدف جلب رضایت شهروندان این رفراندوم از نو برگزار می‌شود اما با توجه به رای کماکان منفی مردم ۳۰ درخت موصوف همچنان برجا مانده و بخش مهمی از طرح توسعه بزرگ‌ترین فرودگاه جهان نیز همچنان معوق مانده است. البته که در جهان غیر مدرن این‌گونه رفتار نمی‌شود.

سرانجام: بنا به آنچه بارها نهادهای فرهنگی منتسب به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام کرده‌اند، بیش از ۹۹ درصد مطالبات مردم از این دو سازمان از جنس تخریب و تصرف است. یعنی مردم تقاضا دارند این دو سازمان به آنها اجازه تخریب و تصرف طبیعت را بدهد و برعکس، تقاضای حفاظت و پاکسازی کمتر از یک درصد از مطالبه مردم از این دو سازمان است. گفته می‌شود که مشکل ریشه اقتصادی دارد. به هر حال درآویختن با طبیعت از دیرباز یکی از راه‌های سدجوع بوده است. با این وجود بر مبنای آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد جان ماجرا برخاسته از یک نوع جهان‌بینی بومی است: حیوانات و طبیعت فقط از جهت نفعی که برای انسان دارند محترمند و اگر این نفع لطمه نخورد، هر استفاده‌یی از طبیعت و هر رفتاری با حیوانات می‌تواند مجاز باشد. گذار از این مرحله، فقط با چاپ بروشور و انتشار تصاویر توله خرس‌های مجروح سمیرمی ممکن نیست. شاید یک جور دیالکتیک پیچیده تاریخی است که به هر حال باید طی شود. طبق همان روالی که در فراز پیشین ذکر شد.

منبع: روزنامه اعتماد ۲۰ شهریور ۱۳۹۱/ نیکان‌مهر کرمی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امید عزت پور

محیط بانان در کشور ما با مخاطرات فراوانی روبه رو هستند، شغلی دارند که بیش از آنکه در امنیت باشند تهدید می شوند و برای این عدم امنیت خسارت هایی می پردازند که به قیمت جانشان تمام می شود. انگیزه های انجام این کار پایین، اما افرادی که دست به انتخاب این شغل می زنند بی شمار است: انگیزه هایی که به اعتقاد محیط بانان چندان قوی است که راهی برای بازگشت از این راه باقی نمی گذارد. گفت وگوی زیر صحبت های امید عزت پور، یک محیط بان درباره شرایط و انگیزه های این کار در ایران است.

با توجه به سختی ها و مخاطراتی که این شغل دارد، چرا این شغل را انتخاب کردید؟
شخصا عاشق طبیعت و کوهستان بودم و هستم. روزی که وارد این شغل شدم از سختی ها و دغدغه های این شغل اطلاعی نداشتم ولی چند ماه که گذشت دیگر معتاد این کار شده بودم و راهی برای برگشت نداشتم.

تاکنون پیش آمده که به این موضوع فکر کنید همه کارهایی که تا به حال انجام داده اید، بی فایده بوده است؟
وقتی متوجه می شوم که شکارچیان غیرمجاز در طول فصل شکار ممنوع، اقدام به شکار حیوانات زبان بسته می کنند و برای اینکه از دست همکاران ما فرار کنند به سوی آنها هم تیراندازی می کنند، واقعا نسبت به ادامه کارم ناامید می شوم. از طرفی دیگر این شغل نسبت به سختی ها و شرایط خاصی که دارد دارای حقوق مکفی نیست. ولی وقتی که می بینم آهوان و سایر وحوش در سایه امنیت و وجود من و سایر محیط بانان به خوبی در دشت زندگی و جست و خیز می کنند تمام روزهای سخت و خستگی ها و دلسردی ها از وجودم دور می شود.

منبع: روزنامه اعتماد ۲۰ شهریور ۱۳۹۱/ سهیل بانج شفیعی

____________________

ایراد آموزش محیط زیست/ وبلاگ میهمان

در رخدادی کم نظیر: سه پلنگ ایرانی در کادر دوربین محیط بان/ فیلم

تصویر نادر سه پلنگ ایرانی در یک کادر!/ تصویری

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:امید عزت پور, روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات, محيط بان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 حیات وحش نگین سرخ آذربایجان فاصله ای تا نابودی کامل ندارد

«مرگ سفید» در دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه به نگین سرخ آذربایجان معروف بود. سرخی این نگین بابت وجود آرتمیا در این دریاچه بود، نخستین گونه ای که بابت خشکی دریاچه ارومیه و شوری بیش از حد آن امکان زندگی را از دست داد و نابود شد. پس از آن فلامینگوها، پلیکان ها، پرندگان زمستان گذر و گوزن زرد به واسطه خشکی دریاچه آسیب دیدند. نمک بیش از حد عامل این نابودی است، چیزی که به آن مرگ سفید می گویند.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری میراث فرهنگی مرگ دریاچه ارومیه نزدیک است، اما این مرگ قریب الوقوع بیش از ۱۰ سال پیش، قابل پیش بینی بود وقتی که آرتمیای دریاچه ارومیه رو به نابودی گذاشت. «آرتمیا ارومیانا»، نخستین تلفات حیات وحش دریاچه ارومیه بابت کم آبی و شوری بیش از حد بود. فلامینگوها، پلیکان ها و پرندگان زمستان گذر دسته بعدی جانورانی بودند که خشکی دریاچه ارومیه بر آن ها تاثیر گذاشت. تصویر جوجه فلامینگوهای به نمک نشسته در دریاچه یکی از غم انگیزترین تصاویر سال های اخیر محیط زیست ایران بوده است. گوزن زرد ایرانی هم که سال ها پیش به جزایر ۹ گانه دریاچه منتقل شده بودند، حال و روز خوشی در دریاچه ارومیه ندارند، هرچند گزارشی در مورد مرگ و میر احتمالی آن ها منتشر نشده است.
مدت هاست که در مورد مرگ دریاچه ارومیه هشدار داده می شود. این هشدار اما از خیلی سال پیش توسط کارشناسان این حوزه داده شده بود.
«اسماعیل کهرم»، جانورشناس و متخصص محیط زیست پیش از انقلاب بررسی حیات وحش دریاچه ارومیه را آغاز کرده بود. در همان سال ها فیلمی مستند نیز از بررسی های علمی او در دریاچه ارومیه ساخته شد. فیلمی که به اعتقاد او نشان می دهد که این دریاچه چه بود و در چند سال اخیر چه بر سر آن آمد.
آرتمیا دیگر نیست؛ نگین آذربایجان دیگر سرخ نیست
آرتمیا ارومیانا نابود شد
«کهرم» در گفت و گو با CHN مهم ترین تاثیری که خشک شدن آب دریاچه ارومیه و شوری بیش از حد بر حیات وحش منطقه گذاشته است را بر آرتمیای ارومیه می داند با این توضیح که: «در تمام دنیا ۶ نوع آرتمیا وجود دارد که یکی از آن ها آرتمیا ارومیانا، یا آرتمیای دریاچه ارومیه است. این گونه می توانست در شوری ۸۰ تا ۹۰ گرم در لیتر زندگی می کرد اما به تدریج که شوری آب بالا رفت، آرتمیاها به دلیل فشار اسمزی آب بدن خود را از دست دادند و به توده های سیاه رنگی بدل شده و در نهایت نابود شدند.»
به گفته او، این اتفاق از حدود ۱۰، ۱۱ سال پیش آغاز شد. در سال ۱۳۵۲، در هر مشت آب دریاچه ارومیه حدود ۱۵ آرتمیا وجود داشت اما امروز شاید تنها در حفره هایی که هنوز شوری آن ها به حد اشباع نرسیده باشد، آرتمیا به شکل محدود موجود باشد. آرتمیای دریاچه ارومیه قابلیت استحصال هزاران تنی داشت و به عنوان غذای میگوها و ماهیان خاویاری استفاده می شد.
مرگ شکوفه های رنگ رنگ
کهرم، حدود ۱۴ نوع جلبک را بخش دیگری از حیات وحش دریاچه می داند که زندگی آن ها نیز تابع شوری آب بود و در نتیجه بالا رفتن آن از بین رفتند.
او گفت: «این جلبک ها در اعماق دریاچه غوطه ور بودند و هنگامی که شکوفه می کردند، دریاچه به رنگ های مختلف زرد، صورتی و … در می آمد.
جوجه ها به دنیا نیامده، می میرند
 
جوجه فلامینگوها به نمک نشستند
پرندگان آبزی و زمستان گذران در دریاچه ارومیه، بخش دیگری از جانورانی بودند که در نتیجه خشکی دریاچه به شدت آسیب دیدند.
کهرم در این باره می گوید: «دو دسته پرندگان آبزی زاد و ولد کننده و زمستان گذران شامل فلامینگوها و پلیکان ها در دریاچه و در جزایر ۹ گانه زندگی می کردند.»
دسته های فلامینگو دیگر در دریاچه ارومیه پرواز نمی کنند
به گفته کهرم، روزگاری دریاچه ارومیه، زیستگاه ۴۰ هزار فلامینگو و ۲۰ هزار پلیکان بود اما با خشک شدن دریاچه جزیره ها به خشکی پیوستند و کارکرد خود را از دست دادند و در واقع زیستگاه این پرندگان از بین رفت. یکی از تصاویر بسیار غم انگیز که گویی پیش درآمد مرگ دریاچه ارومیه بود، به نمک نشستن جوجه فلامینگوهای تازه از تخم درآمده در دریاچه و مرگ آن ها بود.
امروز دریاچه ارومیه مقصد مناسبی حتی برای زمستان گذرانی پرندگان هم نیست. پیش از این ۱۳۰ گونه پرنده در این دریاچه زمستان را سپری می کردند. این گونه ها شامل انواع اردک ها، غازها و حتی قو بود.
جزایر بی آب و علف دیگر زیستگاه گوزن زرد نیستند
گوزن زرد دربدر شد
گوزن زرد ایرانی دیگر گونه ای بود که با خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن زیستگاه، دربدر شد. حالا کار گوزن های زرد به جایی رسیده است که مردم محلی برای زنده نگه داشتن آن ها به آبیاری و علوفه دهی دستی روی آورده اند.
به تازگی سایت سازمان محیط زیست اعلام کرده است که ۳۵۰ راس گوزن زرد در دریاچه ارومیه در معرض خطر تلف شدن هستند و برای نجات خود در حال خروج از جزیره زیستگاه خود هستند. وضعیت فعلی دریاچه موجب شده تا برخی گوزن ها در جستجوی آب از جزیره اشک خارج شوند و به سمت روستاهای مجاور دریاچه بروند. روستاییان مناطق جنوبی دریاچه ارومیه تا امروز با آبدهی و تعلیف دستی از نابودی آن ها جلوگیری کرده اند.
در سال های ۶۰ تا ۶۸ تعداد ۵۸ راس و از سال ۸۵ تاکنون ۳۲ راس گوزن زرد از جزیره اشک به مناطق طبیعی دیگر منتقل شدند . دراین انتقال ها تعدادی از گوزن ها به جزیره کبودان واقع در دریاچه ارومیه نیز منتقل شدند.
بر اساس آن چه «اصغر محمدی فاضل»، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفته است، نخستین گروه گوزن زرد بین سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۲ در قالب ۲۳ راس از زیستگاه طبیعی خود یعنی استان خوزستان به جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل شدند که این تعداد در مدت ۳۵ سال گذشته به ۳۵۰ راس افزایش یافت.
تاکنون گزارشی از تلف شدن گوزن زرد در دریاچه ارومیه منتشر نشده است اما با توجه به شرایط دریاچه ارومیه و فاصله زیاد جزیره اشک با روستاهای جنوبی دریاچه ، ممکن است تعدادی از این گوزن ها بر اثر تشنگی یا گرفتار شدن در مانداب و باتلاقی بودن برخی مناطق خشک شده گرفتار و تلف شوند.
تاثیر خشکی دریاچه ارومیه به زودی بر انسان ها نیز جدی تر می شود
جبیرها، آهوها و گرازها نیز تار و مار شدند
گستره تاثیر خشکی دریاچه ارومیه بر حیات وحش بسیار وسیع است. نمکی شدن زمین های کشاورزی اطراف دریاچه و از میان رفتن کارایی کشاورزی این زمین ها، موجب شد حیواناتی که به نوعی به زمین های کشاورزی وابسته بودند، تار و مار شوند، گونه هایی مانند جبیر، آهو، گراز…
به دلیل شوری بیش از حد دریاچه ارومیه، این دریاچه هیچ گاه زیستگاه جانورانی مانند ماهی، مار و قورباغه نبوده است اما حیات منحصر بفرد آن در نتیجه شورتر شدن از میان رفته است.
گفته می شود انسان ها بعد از حیات وحش دریاچه در خطر قرار می گیرند. به گفته کهرم، برآورد می شود ۱۲ میلیون نفر از مردم منطقه بابت شرایط دریاچه آسیب ببینند.
http://arw.ir/?p=35541
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:دریاچه ارومیه, مرگ سفید, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گاریز یا زیباشناسی درد

 نمایشگاه «گاریز* یا زیباشناسی درد» با دغدغه ی محیط زیست برپا خواهد شد.

به گزارش دیده بان حقوق حیوانات این نمایشگاه با دغدغه زیست محیطی احسان میرحسینی شکل گرفته است. فکر برگزاری و خلق محتوای این نمایشگاه همزمان با انتشار خبر تلف شدن بیش از ۱۲ هزار کیلو ماهی گاریز در ساحل بندرعباس شکل گرفته و انتخاب نام این نمایشگاه نیز بر همین اساس است.
نمایشگاه «گاریز یا زیباشناسی درد» مشتمل بر آثار تصویری، ویدئو و چیدمان از ۲۳ تا ۳۰ شهریورماه در نگارخانه نامی خانه هنرمندان تهران پذیرای علاقمندان خواهد بود.
احسان میر حسینی دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه شاهد تهران است.

عکس: مجید جمشیدی/ وبلاگ جغد بندری

خانه هنرمندان تهران در خیابان آیت الله طالقانی، بعد از خیابان ایرانشهر، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر خانه ی هنرمندان ایران واقع شده است.
ساعات بازدید نمایشگاه: ۱۴ تا ۲۰
گشایش: ۲۳ شهریورماه ساعت ۱۷ تا ۲۰
_______________________
* گاریز ماهی کوچک بومی جنوب است که به صورت گروهی در ساحل دیده می شود.

____________________

فاضلاب؛ دلیل مرگ جمعی ماهیان در هرمزگان

تصاویر: مرگ هزاران ماهی در بندر عباس

مرگ دسته‌جمعی ماهیان در دریای خزر !!

http://arw.ir/?p=35414

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

منبع : آفتاب نیوز

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»

 به مناسبت روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات «نشان خرس قهوه ای» به یاد سه خرس قهوه ای کشته شده و در سه بخش:  شخص، گروه و جوان، به کوشندگان برگزیده در زمینه «حقوق حیوانات» اهدا شد.

به گزارش دیده بان حقوق حیوانات پیش از اجرای قطعه خاصی که در کنسرت «خورشید سیاه» برای محیط بانان تنظیم شده بود، هنرمندان «خورشید سیاه» نشان خرس قهوه ای را به کوشندگان برتر حوزه حقوق حیوانات اهدا کردند.

روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»

به پاس تلاش های بی شایبه و فعالیت های منطقی، علمی، به دور از حواشی و همراه با مثبــت اندیشی، نشان «خرس قهوه ای» گروه برتر فعال در حوزه حقوق حیوانات به همراه لوح تقدیر به گروه «ایرانیان مخالف آزمایش روی حیوانات» اهدا گردید.

روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»

به پاس اجرای مسوولیت سنگین و درخور تحسین در امدادرسانی به حیوانات در سانحه طبیعی زلزله برای اولین بار در کشور، نشان «خرس قهوه ای» جوان برتر فعال در حوزه حقوق حیوانات به همراه لوح تقدیر امدادگران داوطلب به مدیر تیم امدادرسان «پیام شهابی» اهدا شد که از جانب ایشان و بر روی سن افتخار آن به «تیم امدادگران داوطلب» و تندیس آن به «آقای دکتر باستانفر» دامپزشک تیم اهدا شد.
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»
به پاس ایستادگی در برابر کشتارچیان حیوانات، تلاش در راه حفاظت از گونه های جانوری و محیط زیست، نشان «خرس قهوه ای» فرد برتر فعال در حوزه حقوق حیوانات به محیط بان نمونه «شهید عبدالله یاری» اهدا شد که ۴۰ روز قبل از این مراسم به ضرب گلوله کشتارچیان حیوانات به خون غلطید. این مراسم با مراسم چهلمین روز شهادت شهید یاری همزمان بود.
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»
گروه خورشید سیاه، پس از اعلام اهدای این نشان، به احترام محیط بان شهید کلاه از سر برداشته و به احترام ایشان یک دقیقه سکوت اعلام کردند. قطعه موسیقی که اجرای آن با پخش تصاویر محیط بانان شهید همراه بود با تحت تاثیر قراردادن حضار و تشویق طولانی همراهی شد.
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات+جایزه سالانه حقوق حیوانات+«نشان خرس قهوه ای»
در ادامه اجرای زیبای قطعه «خرس قطبی سمیرم» نیز با استقبال و تشویق بسیار طولانی و ایستاده حضار همراه شد.
ضوابط اهدای نشان خرس قهوه ای

از میان افراد یا سازمان هایی که نامزد دریافت نشان خرس قهوه ای می شوند فرد یا سازمانی موفق به دریافت این نشان می شود که از شرایط زیر بیشترین ویژگی های فردی یا گروهی تعیین شده را داشته باشد.

  • نگاه تخصصی، جامع، پایدار و و چند بُعدی به مقوله حقوق حیوانات
  • تبادل اطلاعات با کارشناسان، مراکز دانشگاهی، سازمان های مردم نهاد، سازمان ها و نهاد های مرتبط دولتی و جهانی در زمینه حقوق حیوانات
  • ارائه روش های نو و تاثیر گذار در جهت حمایت از حقوق حیوانات
  • روابط عمومی خوب و ارتباط با نشریات، رسانه های خبری نوشتاری، دیداری و گفتاری، تارنماها و تارنگارها برای گسترش آگاهی های سودمند زیست محیطی و حقوق حیوانات
  • استمرار فعالیت ها و پرهیز از افراطی گری
  • کار گروهی و مشارکت اجتماعی و توانایی فردی برای هدایت و تاثیر گذاری مثبت بر فرد و گروه و تلاش برای جذب حداکثری افراد به مقوله حقوق حیوانات
  • انتشار مقالات یا کتب و نشریات یا لوح فشرده و تارنگار و تارنماهای تخصصی به منظور آگاهی رسانی به صورت فردی یا مشارکتی
  • آموزش فردی یا گروهی فعالان محیط زیست و آشنا سازی مردم با حقوق حیوانات و اهمیت تنوع زیستی و حفظ محیط زیست
  • حضور در مجامع، همایش ها، سمینارهای مرتبط با موضوع و تبلیغ در جهت حمایت از حقوق حیوانات
  • اعتقاد ناشی از آگاهی، درک واقعیت های اجتماعی و پایبندی به اصول و قوانین حفظ محیط زیست و حقوق حیوانات در زندگی شخصی و رعایت رفتار زیست محیطی و احترام به قانون مداری در زندگی اجتماعی

افراد و گروههایی که در زمینه حمایت از حیوانات و حقوق حیوانات به فعالیت داوطلبانه و غیرانتفاعی می پردازند و فعالیتهای آنها مرتبط با شغل و بطور ویژه مرتبط با فعالیت اقتصادی آنها نیست از اولویت برای کسب نشان برخوردارند.

________________________________

بیانیه روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات/ رونمایی از جایزه سالانه حقوق حیوانات و «نشان خرس قهوه ای»

لغو همایش حقوق حیوانات و حیوان آزاری ۲۰ شهریورماه/ هزینه برگزاری صرف امداد رسانی به هموطنان عزیز زلزله زده خواهد شد

بیانیه گروه های زیست محیطی در رابطه با «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات»

به مناسبت ۲۰ شهریور ،روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات، خورشید سیاه می خواند

http://arw.ir/?p=35431

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:ایرانیان مخالف آزمایش روی حیوانات, تندیس خرس قهوه ای, جایزه سالانه حقوق حیوانات, حمایت از حیوانات, دکتر باستانفر, روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات, عبدالله یاری, فعال حقوق حیوانات, محیط بان شهید, نشان خرس قهوه ای, پیام شهابی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خشم حامیان حیوانات؛ معرفی گونه در خطر انقراض، برای تاکسیدرمی از سوی سایت یک دانشگاه

 

تاکسیدرمی

 دانشگاه حکیم سبزواری گونه های جانوری در خطر انقراض ایران را برای تاکسیدرمی مناسب معرفی کرده است!

در تارنمای این دانشگاه تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو)، لاک پشت مهمیزدار، لاک پشت زیتونی ریدلی و بزمجه بیابانی خزندگان مناسب برای تاکسیدرمی معرفی شده اند. همچنین در همین صفحه و در توضیحات مربوط به لاک پشت مهمیزدار، پراکنش و مشخصات گونه وارداتی راکون معرفی شده است.

انتشار تصویر این صفحه از سایت دانشگاه حکیم سبزواری در شبکه های اجتماعی، موجب خشم علاقمندان به حیات وحش و حیوانات شده است و به دلیل وجود اطلاعات تماس در سایت این دانشگاه، بسیاری از علاقمندان در پی تماس با این دانشگاه و اعلام نارضایتی از انتشار این مطلب هستند.

صفحه مربوط به خزندگان مناسب برای تاکسیدرمی

سایت دانشگاه حکیم سبزواری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تغییرات جوی، جمعیت قورباغه‌های بیمار را افزایش می‌دهد

 

 کارشناسان تغییرات جوی در یک مطالعه جدید هشدار دادند که نوسانات غیر معمول دمای هوا بر اثر پدیده گرمایش جهانی، جمعیت قورباغه‌های بیمار را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارشناسان تاکید کردند: تشدید پدیده تغییرات جوی که از پیامدهای گرمایش جهانی است، موجب شیوع بیشتر بیماریهای قارچی کشنده در بین قورباغه‌ها می‌شود.

به گزارش بی بی سی، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی دمای هوا با الگویی غیر قابل پیش بینی تغییر می‌کند، قورباغه‌ها خیلی بیشتر در معرض آلودگی با قارچ کشنده chytridiomycosis قرار می‌گیرند. این قارچ امروزه از قاتلان درجه یک دوزیستان در جهان محسوب می شود.

به گفته جانورشناسان، ظاهرا تغییرات شدید دمایی باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن قورباغه‌ها می‌شود و آن‌ها را در برابر قارچ‌های بیماری‌زا آسیب پذیرتر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این قارچ کشنده که از سال ۱۹۹۸ میلادی شناسایی شده، عامل انقراض تعدادی از گونه‌های دوزیستان بوده است.

جزئیات این مطالعه در مجله «تغییرات جوی نیچر» به چاپ رسیده است.

http://arw.ir/?p=34342

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:بیمار, تغييرات جوي, جمعیت, قورباغه, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نشان خرس قهوه ای، جایزه فعال برتر حقوق حیوانات

 با آنکه حمایت از حیوانات و حقوق حیوانات پیشینه ای طولانی در تاریخ ایران دارد اما شوربختانه آنچه که این روزها در جای جای کشورمان شاهد آن هستیم نشان از بی مهری بخشی از هموطنانمان با حیوانات است. باور داریم حیوانات نیز بخشی از زیستمندان این سرزمین هستند و همچون آدمیان حق حیات و زندگی مطلوب دارند. همزیستی بین انسان و حیوان از گذشته تا به امروز وجود داشته است و اینک با رشد روز افزون شهرها و صنعتی شدن جوامع که منجر به تخریب و آسیب زدن به زیستگاههای حیوانات وحشی و شهری شده است، وظیفه ماست که محیطی مناسب برای زیستن حیوانات فراهم آوریم.

یک سال قبل بیستم شهریور ماه سال ۱۳۹۰، ضجه های خرس های قهوه ای کشته شده در شهرستان سمیرم، صدای فریاد حیوانات این سرزمین بود که ضمیر انسانی مردمان ایرانیان را به یاری فرا می خواند. مرگ مظلومانه خرس ها وبازتاب خبری مناسب این رویداد از سوی کوشندگان و دوستداران حیوانات باعث شد تعداد زیادی از مردمان سرزمین مان با بخش کوچکی از درد و رنج حیوانات آشنا شوند.

دیده بان حقوق حیوانات ایران به عنوان مرجع رسمی حقوق حیوانات ایران که برای نخستین بار اقدام به انتشار این خبر نموده بود، با همراهی تعداد زیادی از گروهها و افراد معتبر فعال در حوزه حمایت از حیوانات و محیط زیست این روز را به نام «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» نامید.

آنچنان که پیش از این نیز گفته شده بود، امید داریم در این روز موارد زیر بطور خاص مورد توجه قرار گیرد:

-  کشتار و آزار حیوانات:  مسایل قانونی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مرتبط با پیشگیری و مقابله با آن

- شکار: اصلاح و به روزسازی قوانین شکار و صید، جرایم و ضرر و زیان وارده به طبیعت

- حمل سلاح: اجرایی کردن قوانین و احکام قضایی حمل و استفاده غیر مجاز از سلاح

-  حقوق حیوانات: به رسمیت شناختن حقوق حیوانات و رایزنی با ارگان های مرتبط برای تصویب ضوابط و قوانین در زمینه حقوق حیوانات

در کنار فعالیتهای فرهنگی و خبری در حوزه حمایت از حیوانات، از امسال «نشان خرس قهوه ای» به یاد سه خرس قهوه ای کشته شده و در سه بخش:  شخص، گروه و جوان، به کوشندگان برگزیده در زمینه «حقوق حیوانات» اهدا می شود.

امید داریم «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» در کنار «روز ملی حمایت از حیوانات» و جایزه حقوق حیوانات (خرس قهوه ای) در کنار جایزه ملی حمایت از حیوانات (خروس سفید) بهانه ای باشد برای تلاش هر چه بیشتر برای گسترش فرهنگ حیوان دوستی و کمک به همه گونه های حیوانات این سرزمین.

http://arw.ir/?p=35432نشان خرس قهوه ای جایزه فعال برتر حقوق حیوانات

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 در بوستان ولایت تهران؛
دومین جشنواره محیط زیست شهری به پایان رسید

 

 

 

 بزرگنمایی
 دومین جشنواره محیط زیست شهری با محوریت مدیریت پسماند که به مدت پنج شب در بوستان ولایت تهران برگزار شد،  با حضور اعضای شورای شهر و معاونان شهردار تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش سبزپرس و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره محیط زیست شهری، «هادی حیدرزاده» رئیس ستاد توسعه پایدار محیط زیست شهرداری تهران در این باره گفت: جشنواره توانسته به اهداف خود که گسترش و عمو می سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست بود دست پیدا کند چرا که مردم با استقبال خود نشان دادند محیط زیست دغدغه بسیاری از مردم است.

به گفته وی این جشنواره به هداف خود رسید و رضایت مردم و ایجاد دغدغه در آنها مهمترین هدفی بود که دنبال می کردیم که این اتفاق با همکاری شهرداری مناطق و معاونتهای مخاتلف شهرداری تهران و مدیریت جشنواره با زحمات افراد زیادی در جنوب پایتخت به نتیجه رسید.

همچنین «مرتضی طلایی» عضو شورای شهر تهران در مراسم اختتامیه جشنواره با تقدیر از محمد باقر قالیباف، شهردار تهران تاکید کرد: تشکر از زحمات برگزار کنندگان این جشنواره از رفتگر این پارک تا مدیریت پارک شکر از خالق است.

وی اظهار داشت: این جشنواره امیدها برای بهبود وضعیت محیط زیست با آگاهی سازی عمومی در سطح شهر تهران را بالا برد که امیدواریم استمرار داشته باشد.

با این حال «بهمن پاسبان» دبیر دومین جشنواره محیط زیست شهری معتقد است: جمعیتی میلیونی در این پنج شب از جشنواره استقبال کردند که ما را در برگزاری بهتر جشنواره های دیگر امیدوار کرد.

وی اظهار داشت: این جشنواره به من ثابت کرد محیط زیست اولویت اول مردم قرار گرفته و برای بهبود وضعیت محیط زیست باید کار و تلاش بیشتری کرد.

 

ابتکار: پایداری محیط زیست در بستر توسعه انسانی است

«معصومه ابتکار» رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران نیز با حضور در مراسم اختتامیه جشنواره گفت: پايداري محیط زیست به معنای حفظ و نگهداري طولاني مدت منابع ارزشمند، تنها در بستر توسعه انساني حاصل می شود و حفظ محیط زیست شهری با تغییر رفتارهای مردم ممکن می شود.

ابتکار افزود: باید برای پیش روی به سوی محیط زیست پاک اول شیوه زندگی مردم را تغییر دهیم که نتیجه آن بهبود وضعیت محیط زندگی شهروندان است.

وی با بیان اینکه انتخاب رویکرد جشنواره به مدیریت پسماند بسیار هوشمندانه است، اظهار داشت: این انتخاب ناشی از دقت نظر مسئولان برگزاری نسبت به محیط زیست شهری و اهمیت داشتن شهری سالم و پاکیزه برای مردم است.

به گفته وی مدیریت پسماند بخش مهمی است که شیوه زندگی در آن تاثیر بسیاری دارد. از مراحل تولید، مصرف، بازیافت و بازچرخ  همه در منزل صورت می گیرد. اگر بتوانیم شیوه زندگی مردم را به وسیله آموزش روش های دفع زباله تغییر دهیم، می توانیم به صورت آهسته رفتار جامعه را اصلاح کنیم.

این عضو شورای شهر تهران گفت: مهمترین نقش این جشنواره بحث آشنا کردن مردم با مسائل محیط زیستی است. باید مردم را نسبت به محیط اطرافشان حساس و برای جلب مشارکت و بسیج اجتماعی آنها تلاش کرد.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه اتفاقات خوب و ارزشمندی در این جشنواره صورت گرفت و ان استقبال بسیار زیاد مردم است، افزود: مهمترین هدف این است که باید مسائل فرهنگی مرتبط با محیط زیست بیان شوند تا به اصلاح رفتار مردم منجر شود.

وی یکی از مشکلات عمده محیط زیست را ناشی از رفتارهای مردم دانست که در جامعه صورت می گیرد و اظهار کرد: هر فرد در جایگاه خود می تواند نسبت به حفاظت از محیط زیست شهر حساس باشد وقتی شیوه زندگی مردم در خانه ها تغییر کرد رفتار آنها با محیط زیست و فضای شهر نیز تغییر می کند.

به اعتقاد وی جشنواره محیط زیست شهری به دلیل شادی، نشاط و تنوع یک روش اثرگذاری غیر مستقیم دارد که باعث ایجاد جذابیت می شود. از طریق همین جذابیت ها می توان مردم را آموزش داد. شیوه برگزاری این جشنوراه بسیار خوب است و در این شکل دقیقا با مردم ارتباط برقرار می شود و مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بزرگ‌ترین پردیس جهان در تهران در آستانه‌ی فراموشی!

         باغ گیاهشناسی ملّی ایران 145 هکتار وسعت دارد ؛ یعنی از بزرگترین و مشهورترین باغ گیاهشناسی جهان در انگلستان موسوم به کیو - Kew -  بیست و چهار هکتار بزرگ‌تر است. این مجموعه نفیس ژنتیکی در دامنه جنوبي رشته كوه البرز مرکزي، واقع در شمال باختری تهران (محدوده شهرداري منطقه 22) مستقر شده و برخی از قدیمی‌ترین گونه‌های درختی کاشته شده در آن، قدمتی نزدیک به نیم قرن دارند. افزون بر آن، تاکنون متجاوز از 25 مجموعه گياهي با تنوعي بيش از 4 هزار گونه از رويشگاه‌هاي اصلی کشور و نیز تعدادي از رويشگاه‌هاي شاخص در ساير اقاليم حياتي دنيا به همراه مجموعه‌هاي متنوعي از پردیس‌های موضوعی، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آبشارهای زیبا را درخود جاي داده است. همچنین، نخستین، بزرگترین و مهم‌ترین فضای گلخانه‌ای گرمسیری را برای رویش گیاهان مانگرو ایجاد کرده است. در حقیقت، این پردیس زیبا، بی شک یکی از شناسه‌های وقار سامانه‌ی پژوهشی کشور در حوزه منابع طبیعی به شمار می‌آید؛ مجموعه‌ای که حدود 300 پژوهشگر را در گرایش‌های مختلف مرتبط با دانش منابع طبیعی و محیط زیست گردهم آورده و نهاد متولی تحقیقات در حوزه منابع طبیعی کشور را هویتی بایسته بخشیده است؛ نهادی که می‌کوشد تا از این موزه زنده و بی‌بدیل طبیعت ایران، پاسداری سزاوارانه‌ای به عمل آورده و در عین حال، دانشجویان و علاقه‌مندان به این موضوع را هرچه بیشتر و ملموس‌تر با مزیت‌های گیاهی کشور آشنا سازد. در زیبایی این پردیس پرافتخار ملّی، همان بس که بدانیم، علاوه بر گیاهشناسان مشهور جهان، بسیاری از هیأت‌های عالی‌رتبه دیپلماتیکی که وارد تهران می‌شوند، برنامه بازدید از باغ گیاهشناسی ملّی ایران را به عنوان یکی از جذابیت‌های پایتخت ایران، در سفرشان لحاظ شده می‌بینند.

     این ها را گفتم، تا یادآوری کنم اینک ادامه حیات این پردیس پرشکوه به دلیل کاهش فاحش اعتبارات تخصیصی به آن، با لکنتی بی‌سابقه مواجهه شده است به نحوی که بیم آن می‌رود بخشی از مجموعه‌های گیاهی باغ به دلیل کمبود آب، خشک شده یا با تنش‌های جدی روبرو شوند. این در حالی است که همتای بریتانیایی این باغ، سالانه با پذیرایی از 2 میلیون بازدیدکننده، نه‌تنها همه‌ی هزینه‌های مراقبت و نگهداری خویش را تأمین می‌سازد، بلکه از درآمدی نجومی هم برخوردار است که به عنوان پشتوانه در پژوهش‌های مرتبط به کار گرفته می‌شود؛ امّا متأسفانه شمار بازدیدکنندگان از باغ گیاهشناسی ملّی ایران، در بهترین حالت، هرگز به یکصدهزار نفر در سال هم نمی‌رسد! چرا؟

     و چرا در سیاهه‌ی ده باغ گیاهشناسی بزرگ جهان، همچنان نامی از باغ گیاهشناسی ایران نیست؟ آیا یکی از دلایل این نادیده انگاشتن و فراموشی جهانی، آن نیست که از همه‌ی بضاعت‌های خود برای معرفی و تجهیز کامل این بزرگترین باغ گیاهشناسی جهان استفاده نکرده‌ایم؟

منبع: http://darvish100.blogfa.com/post-2239.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:باغ گیاهشناسی ملی ایران, کمبود اعتبار, باغ کیو, گلخانه گیاهان مانگرو, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

وقتی نماد شعور در پای نماد شعار به مسلخ می‌رود!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نشان خرس قهوه ای، برای کوشندگان برگزیده حقوق حیوانات نویسنده: سپهر سلیمی - یکشنبه ۱٩ شهریور ۱۳٩۱

یک سال پس از کشته شدن خرس قهوه ای مادر و دو توله اش، با نامگذاری «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» این روز ماندگار شد و اینک نقش پنجه آنها بر نشان «خرس قهوه ای» هر ساله به برگزیدگان ف
عال حقوق حیوانات اهدا خواهد شد. به نشانه آن سه خرسی که مظلومانه کشته شدند، از امسال به سه نفر از کوشندگان حقوق حیوانات در کشور این نشان اهدا خواهد شد.
امید که «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» در کنار «روز ملی حمایت از حیوانات» و جایزه حقوق حیوانات (خرس قهوه ای) در کنار جایزه حمایت از حیوانات (خروس سفید) بهانه ای باشد برای تلاش هر چه بیشتر برای گسترش فرهنگ حیوان دوستی و کمک به همه گونه های حیوانات این سرزمین.

مطالب مرتبط:

بیانیه روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات/ رونمایی از جایزه سالانه حقوق حیوانات و «نشان خرس قهوه ای»

به مناسبت روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات؛از فعالان حقوق حیوانات تقدیر شد

اشتراک این مطلب در :

http://animal.persianblog.ir

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

توسط موسسه «گیلار تالابهای کاسپین» انجام می شود:
برگزاری کارگاه آموزشی پرنده نگری در استان گیلان

 

 

 

 بزرگنمایی
 لیلا مسروری: هم زمان با ورود اولین پرندگان مهاجر به استان گیلان ، موسسه «گیلار تالابهای کاسپین» کارگاه آموزشی پرنده نگری برگزار می کند.

به گزارش سبزپرس، این موسسه که اولین موسسه پرنده نگری در استان گیلان است، در نظر دارد تا به منظور آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان گیلانی، کارگاه های پرنده نگری را در این استان برگزار کند.

«محمد محمدیان» از اعضای این موسسه در گفتگو با سبزپرس گفت: این دوره آموزشی به صورت تئوری و عملی خواهد بود که محل برگزاری دوره تئوری در سالن آمفی تئاتر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان است و بسته به شرایط اقلیمی محل برگزاری جلسه میدانی کارگاه سایت «سلکه» یا «بوجاق» در نظر گرفته شده است.

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان، موسسه «جلب سیاحان هیرکانی» و «کلوپ پرنده نگری طرلان» از همراهان برگزاری این کارگاه هستند.

علاقمندان به شرکت در این کارگاه که در روزهای 23 و 24 شهرویور ماه برگزار می شود، می توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی با شماره تلفن 2261654-0131 تماس حاصل کنند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حکایت شکار «گوسپند کوهی لارستان»  کوچکترین گونه قوچ جهان:

 

 

 بزرگنمایی
 کوشان مهران: در سال 1909 «ناسونوف» (Nasonov) جانورشناس روس برای نخستین بار Ovis orientalis larestanica یعنی «گوسپند کوهی(قوچ) لارستان» را به دنیای علم معرفی کرد.

بدون بهره گیری از دانش ژنتیک، رده بندی گونه و درواقع زیرگونه های گوسپندان کوهی فلات ایران تنها از دیدگاه شکل و به ویژه فرم شاخ بسیار دشوار است ولی در کل، نمونه های غربی کشور همچون «ارمنی» و «عراق (اراک)» و «اصفهان» را از گونه «قوچ موفلون» می دانند که پراکنش واقعی آن در ترکیه و ساحل شرقی مدیترانه (Levant) بوده و به وسیله انسان به احتمال زیاد از 10 هزارسال پیش به زیستگاه های چون جزیره «قبرس»، «کورسیکا» و «ساردنیا» انتقال یافت و نیای گوسپندان اهلی کنونی را تشکیل داده اند. نمونه های شرق ایران و به ویژه خراسان مربوط به گروه «اوریال ها» هستند که از این میان می توان به «اوریال بخارا» و «افغان» و «لاداخ» اشاره کرد.

پاره ای از پژوهشگران، نمونه های موجود در پارک ملی «بمو» در نزدیکی شیراز را مرتبط به جمعیت لارستان می دانند ولی بسیاری از منابع این زیرگونه را منحصر به لارستان و بوشهر به حساب می آورند.البته «هریسون» گزارش های مشکوکی از مشاهده و شکار گونه ای گوسپند کوهی در کوهستان های شمالی عمان داشته که به احتمال بسیار زیاد این نمونه ها از جنوب ایران به عمان انتقال یافته و گهگاه از اسارت فرار می کنند. اکنون در سایت پرورش و تکثیر در اسارت Al wabra  نمونه های زیبایی از قوچ لارستان در کنار پازن و دیگر نمونه های نایاب خاورمیانه و شاخ آفریقا وجود دارند.

کشور ایران به راستی برای پژوهشگران و طبیعت گردان و شکارچیان تروفی، کلکسیونی پربار از زیرگونه هایی چون «اوریال ماورای خزر»، «البرز مرکزی»، «ارمنی» و «اصفهان» است. ولی در این میان گوسپند وحشی لارستان تا حدودی مورد بی مهری قرار گرفته است.

جناب آقای مهندس هوشنگ ضیایی اشاره داشتند که در اواخر دهه 1350، بر پایه سرشماری برآورد شد که در حدود 10 هزار پازن، گوسپند کوهی و جبیر در جنوب استان فارس وجود دارند ولی پس از چند سال به دلیل برداشته شدن پوشش حفاظتی و آزادی عمل دارندگان سلاح غیرمجاز در کنار تخریب مراتع و اشغال آبشخورها این میزان به 100 فرد کاهش یافت و در 10 سال گذشته، دست اندازی به زیستگاه های چون «هورمود (هرمود)» به بهانه های گوناگون این زیستگاه شکننده را به شدت رو به قهقرا برده است.

با درنظر داشتن موارد یاد شده، مشاهده آگهی تبلیغ تور شکار قوچ لارستان در شبکه اینترنت شاید عجیب درنظر آید. در سایت www.ameri-cana.com  می توان شرایط شکار زیرگونه های گوسپندان کوهی، پازن و آهو را در ایران دید و با بهایی در حدود 15 هزار دلار می توان به نمونه مورد نظر دست یافت.

ولی لطفا خشمگین نشده و کسی را به رگبار دشنام نگیرید!

مگر در منطقه قبیله ای نشین تورگار بلوچستان پاکستان مدیریت زیستگاه و شکار «قوچ اوریال افغان» و « بز مارخور سلیمان» در کنار افزایش جمعیت گونه و بهبود شرایط زیستگاه برای دیگر گونه ها باعث درآمد زایی و بهبود شرایط زیست در جامعه ای نشد که حمل اسلحه نشانه مردانگی بوده و ریش سپیدان قبائل حرف اول و آخر را می زنند؟

در این مورد بحث بهره کشی و یا بهره برداری پایدار از منابع طبیعی مطرح است. باید این پرسش مطرح شود که در زیستگاهی چون هورمود لارستان و دیگر نواحی زیستگاه این گونه، در کنار ورود شکارچیان خارجی چه تفاوتی در کیفیت و مدیریت زیستگاه انجام شده و جوامع محلی از این چرخه مالی چه بهره ای می برند؟

نکته مهم دیگر که مدیریت این گونه برنامه های شکار در ایران را به زیر سوال می برد، سن نمونه های شکار شده است. در سافاری های آفریقا مرسوم است که راهنما برای کم کردن زحمت خود (با مشاهده نخستین پلنگ هرچند ماده و یا جوان باشد) در برابر شکارچی بی اطلاع آمریکایی از درشتی و هیکل او متعجب شده و مشتری را تشویق به شلیک به این تروفی بی همتا می کند. در تصاویر وب سایت هایی که تورهای شکار در ایران برگزار می کنند، تصاویر نمونه قوچ های اصفهان و شیراز شکار شده با سنی در حدود 3 سال به چشم می خورد که از دیدگاه تروفی فاقد ارزش هستند. با این وجود تصاویر حاکی از شکار ان بدست شکارچیان خارجی می باشد.

اثر منفی شکار گزینشی شیرهای نر بر جمعیت شیرهای آفریقای غربی(زیرگونه سنگالی) به دست شکارچیان عموماً فرانسوی اکنون ثابت شده است. از شواهد امر پیداست که نظارت چندانی برکارکرد گردانندگان تورهای شکار خارجی در ایران وجود ندارد و بسیاری از شکارچیان خارجی بدون آموزش و آشنایی با گونه های ایران به نخستین جنبنده پیش رو شلیک می کنند.

یکی از موارد قابل بحث در صنعت شکار ایران، عدم شفافیت لازم است. کشورهایی چون ترکیه و پاکستان با مدیریت واقع گرایانه به جای بهره کشی از جمعیت زیستگاه های رو به قهقرا، در کنار درامد زایی و کارآفرینی توانسته اند به افزایش جمعیت گونه های شکاری و مهم تر از همه ایجاد ثبات و پایداشت زیستگاه های شکننده دست یابند. تا زمانی که مدیریت شکارگاه در ایران جایی نداشته و امری ناپسند تلقی شود، شاهد کشته شدن محیط بانان به دست شکارچیان متخلف (و بعضا جوامع محلی) و نابودی زیستگاه ها خواهیم بود. با یک حساب سرانگشتی آشکار است که در یک مدیریت ناکارآمد، فروختن و واگذار نمودن پارک های ملی و نواحی حفاظت شده بسیار سودآورتر از مدیریت صنعت گردشگری و طبیعت گردی و شکار است.

تنها یوزپلنگ در حکم رگ گردن و ناموس ما نیست. گوسپند کوهی لارستان به عنوان کوچکترین عضو این خانواده در جهان، در زیستگاه هایی با شرایط دشوار و شکننده بی گمان ارزش و اعتباری همپایه یوز آسیایی دارد. پاسداشت زیستگاه ها در کنار ثبات و افزایش جمعیت این گونه، باعث بهبود وضعیت گونه هایی چون جبیر و پازن خواهد شد و این احتمال پیش خواهد آمد که به تدریج با افزایش جمعیت و بهبود شرایط زیستگاه، گوسپندان کوهی لارستان گام به گام قادر به جاگیری و احیای جمعیت خود در زیستگاه های قدیم خویش باشند.

در حال حاضر، جمعیتی از گوسپندان کوهی لارستان در یک فنس در پارک جنگلی چیتگر وجود دارند و شایعه ای وجود دارد که پس از پاره شدن فنس و فرار چند نمونه، برای خالی نبودن عریضه تعدادی گوسپند کوهی البرز مرکزی به این جمعیت ایزوله اضافه شده است. (این مورد در منطقه گنوی هرمزگان به تحقق پیوست که نمونه های غیر بومی به جمعیت بومی اضافه شد.)

به هوش باشیم! مدیریت شکارگاه و صنعت شکار با شکل فعلی مدیریت محیط زیست در ایران سازگار و منطبق نیست. تجربه کشوری چون پاکستان بیش از تجربیات کشورهایی چون بلژیک و انگلیس با صدها سال قوانین مدون شکار در ایران کاربردی است.

http://isdle.ir/news/index.php?news=8754 :منبع


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جمعيت کنوني جهان7.046.450.654
متولدين امسال58.910.890
متولدين امروز161.839
مرگ و مير امسال25.160.327
مرگ و مير امروز69.120
رشد جمعیت در سال جاری  33.750.563

تاریخ و زمان به روز رسانی آمار - 1391/3/22 ساعت 10:42

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 19 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل

گزارش فائو از مناطق جنگلي جهان منتشر شد
ايران، هنوز دومين کشور جنگلي غرب آسيا
سازمان غذا و کشاورزي ملل متحد (فائو) در گزارش سال 2011 خود درباره وضعيت جنگل‌هاي جهان به بازبيني مطالعه آماري خود با عنوان «ارزيابي منابع جنگلي جهان در سال 2010» (FRA) پرداخته است.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فائو با همکاري کشورهاي عضو، منابع جنگل هاي جهان را از سال 1946 ميلادي در دوره‌هاي 5 تا 10 سال ارزيابي کرده است. اين ارزيابي‌هاي جهاني اطلاعات ارزشمندي را در اختيار سياست گذاران در سطوح ملي و بين المللي، اعضاي عمومي و ساير گروه‌ها و سازمان‌هاي علاقه مند به «جنگلداري» قرار مي‌دهد.
به گزارش سايت رسمي فائو، گزارش «ارزيابي منابع جنگلي جهان در سال 2010» در واقع فراگيرترين مطالعه‌اي است که تا اين تاريخ در خصوص منابع جنگلي جهان، صورت گرفته است. بر اساس اين ارزيابي غني ترين کشورهاي جهان به لحاظ منابع جنگلي روسيه، برزيل، کانادا، آمريکا و چين هستند که به طور کلي بيش از نيمي از کل نواحي جنگلي جهان را در خود جاي داده‌اند.
در اين بازبيني تاکيد شد: هرچند نرخ تخريب و از بين رفتن جنگل‌ها بر اثر عوامل طبيعي هنوز در سطح هشدار دهنده‌اي است اما اخيرا رو به کاهش داشته است. در سطح جهاني نرخ تخريب جنگل‌ها از حدود 16 ميليون هکتار در سال در دهه 1990 ميلادي به حدود 13 ميليون هکتار در سال در دهه گذشته کاهش يافته است.
بر اساس اين گزارش، در سالهاي اخير پيشرفت‌هاي حائز اهميتي در زمينه رشد و توسعه خط مشي‌ها، قوانين و برنامه‌هاي ملي جنگلداري در کشورهاي مختلف جهان صورت گرفته است. براي مثال از سال 2000 ميلادي حدود 76 کشور مختلف بيانيه‌هاي جديدي را در زمينه سياست‌هاي جنگلداري خود صادر و يا بيانيه‌هاي قبلي را به روز کرده‌اند. همچنين در 69 کشور که ابتدا از اروپا و آفريقا آغاز شد از سال 2005 ميلادي به بعد، قوانين مربوط به جنگلداري تصويب يا به اجرا گذاشته شد. به اين ترتيب بالغ بر 75 درصد از جنگل‌هاي جهان تحت پوشش برنامه‌هاي ملي حفاظت از جنگل‌ها قرار گرفتند.
در اين گزارش مختصري از وضعيت جنگل‌هاي جهان در قاره‌هاي مختلف با استناد به بازبيني «ارزيابي منابع جنگلي جهان در سال 2010» از سوي فائو ارائه شده است.
طبق بازبيني FRA در قاره آفريقا وسعت نواحي جنگلي به حدود 675 ميليون هکتار مي‌رسد که تقريبا 17 درصد از کل نواحي جنگلي جهان و 23 درصد از کل خشکي‌هاي اين قاره را شامل مي‌شود. در تقسيمات زير منطقه‌اي نيز آفريقاي مرکزي 37 درصد، آفريقاي جنوبي 29 درصد، افريقاي شمالي 12 درصد و شرق و غرب آفريقا هر يک 11 درصد از کل نواحي جنگلي اين قاره را در خود جاي داده‌اند. در قاره آفريقا بيشترين مساحت منابع جنگلي در پنج کشور کنگو، سودان، آنگولا، زامبيا و موزامبيک واقع شده است. به لحاظ تنوع زيستي و عملکردهاي حفاظتي نيز حدود 10 درصد از کل نواحي جنگلي در اين قاره، جزو جنگل‌هاي ابتدايي سياره زمين و زيستگاه گونه‌هاي بومي هستند که تقريبا نشانه آشکاري از فعاليت‌هاي انساني در آنها مشاهده نمي شود و يا حداقل در فرآيندهاي اکولوژيکي، آسيبي به آن‌ها وارد نشده است. با اين حال آمار فوق مي‌تواند دقيق نباشد چون کشورهاي کامرون و کنگو که روي هم 26 درصد از جنگل‌هاي اين قاره را در بر مي‌گيرند، گزارش خود را در اين دسته بندي منعکس نکرده‌اند.
در خصوص آسيا و اقيانوسيه نيز بر اساس بازبيني FRA معلوم شد که نواحي جنگلي اين قاره‌ها به طور کلي در سال 2010 ميلادي 740 ميليون هکتار بوده که حدود 18 درصد از کل نواحي جنگلي جهان را شامل مي‌شود. بيشترين وسعت جنگل‌هاي اين مناطق در پنج کشور چين، استراليا، اندونزي، هند و ميانمار وجود دارد که تقريبا 75 درصد از کل منابع جنگلي در اين دو منطقه را شامل مي‌شود. بعلاوه شايان ذکر است که چين و استراليا نيمي از جنگل‌هاي کل آسيا و اقيانوسيه را در خود جاي داده‌اند. به گفته کارشناسان فائو، به رغم افزايش نرخ خالص نواحي جنگلي در سطح منطقه‌اي در بسياري از کشورهاي آسيايي هنوز نرخ بالاي تخريب جنگل‌ها ادامه دارد به طوري که طي 10 سال گذشته، جنوب شرق آسيا بالاترين ميزان کاهش مساحت جنگل‌ها را در اين منطقه تجربه کرده است. در اين ميان چين، هند و ويتنام برنامه ريزي‌هاي بلند مدتي را با هدف درختکاري‌هاي گسترده در محيط‌ هاي جنگلي انجام داده‌اند.
در بازبيني سال 2011 فائو از FRA هم چنين آمده است، منطقه اروپا که شامل 50 کشور و قلمرو است به طورکلي يک ميليارد هکتار منابع جنگلي دارد که حدود 25 درصد از کل نواحي جنگلي جهان را شامل مي‌شود. طبق آمار FRA، جنگل‌ها حدود 45 درصد از کل خشکي‌هاي اروپا را در بر مي‌گيرند و پراکندگي منابع جنگلي در اين قاره بسيار متنوع و متفاوت است به طوري که براي مثال کشور موناکو به طور کلي فاقد جنگل است در حالي فنلاند 73 درصد از منابع جنگلي اروپا را در خود جاي داده است. به لحاظ تنوع زيستي و عمليات‌هاي حفاظتي نيز مي‌توان گفت که حدود 26 درصد از نواحي جنگلي اروپا جزو جنگل‌هاي اوليه محسوب مي‌شوند که در مقايسه با آن وسعت جنگل‌هاي ابتدايي در کل جهاني 36 درصد برآورد شده است.
در اين گزارش هم چنين آمده است که منطقه آمريکاي لاتين و کارائيب نيز منابع جنگلي فراواني دارند به طوري که 49 درصد از کل خشکي‌هاي آن در سال 2010 ميلادي پوشش جنگلي بوده است. اين منطقه حدود 891 ميليون هکتار منابع جنگلي دارد که تقريبا 22 درصد از کل جنگل‌هاي جهان را شامل مي‌شود. در اين منطقه نيز بخش وسيعي از پوشش گياهي را جنگل‌هاي ابتدايي با تنوع زيستي قابل توجه، تشکيل مي‌دهند.
طبق جدول ارائه شده در گزارش فائو و براساس تقسيم بندي‌هاي اين سازمان در خصوص وسعت نواحي جنگلي و تغييرات آن در کشورهاي مختلف جهان در ميان کشورهاي منطقه غرب آسيا، ايران در سال 2010 ميلادي به لحاظ وسعت نواحي جنگلي پس از ترکيه در دومين جايگاه قرار مي‌گيرد. به اين ترتيب ترکيه با دارا بودن 11 هزار و 334 هکتار و ايران با 11 هزار و 75 هکتار، بيشترين وسعت زمين‌هاي جنگلي در غرب آسيا را در خود جاي داده‌اند. همچنين در اين منطقه کشور قطر تقريبا عاري از جنگل است.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7718



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آتشفشان ايسلند2


آناک کارکاتو گردشگران را فراري داد
فوران‌هاي آتشفشاني کوه «آناک کارکاتو» در اندونزي، دولت اين کشور را مجبور کرد علاوه بر تخليه خانه‌ها مانع از حضور گردشگران در محدوده آتشفشان شود.

به گزارش فارس به نقل از واشنگتن پست، در پي فوران‌هاي آتشفشاني کوه «آناک کارکاتو» در اندونزي، دولت اين کشور خواستار دوري گردشگران از اين منطقه شد.
فوران 400 متري مواد مذاب از کوه 1330 فوتي آناک کارکاتو در تنگه سوندا در اندونزي، دولت اين کشور را مجبور کرد علاوه بر تخليه خانه‌هاي منطقه، مانع از حضور گردشگران در محدوده آتشفشان شود.
به گفته کارشناسان، علاوه بر فوران‌هاي آتشفشان، جريان باد در منطقه نيز موجب پراکنده شدن خاکسترهاي آتشفشاني تا فاصله 80 کيلومتر و آلوده شدن جنوب سوماترا شد که اين عامل، بسياري از برنامه‌هاي گردشگري در اين منطقه را به حالت تعليق درآورد.
کوه آتشفشاني آناک کارکاتو يا فرزند کارکاتو در سال 1930 در پي جابه‌جايي پوسته زمين از اعماق دريا بيرون آمد و تا پيش از فوران‌هاي اخير يکي از جاذبه‌هاي طبيعي اندونزي به شمار مي‌رفت.

http://www.iren.ir

کد خبر :7717   زمان مخابره: 14:58:25 - 18/6/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قطب شمال


تداوم واپس نشيني يخها در قطب شمال
کارشناسان زيست محيطي در قطب شمال هشدار داده‌اند ذوب شدن يخ‌هاي قطبي که در تابستان سال جاري رکورد جديدي بر جا گذاشته است، تاثيرات گسترده در پي خواهد داشت، از جمله اينکه نابودي کامل يخ‌هاي اين منطقه را تسريع مي‌کند.

کارشناسان نروژي گزارش داده‌اند که يخ سطح دريا در منطقه قطب شمال به طور قابل توجهي نازک و شکننده شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در ماه گذشته ضخامت يخ‌هاي شناور، طي فرآيند ذوب سالانه يخچال‌ها به پايين ترين سطح از زمان آغاز تصوير برداري‌هاي ماهواره‌اي طي 30 سال قبل، رسيد.
به گزارش بي بي سي، تصور مي‌شود که روند ذوب شدن يخ‌ها بر روي آب و هواي اروپا نيز تاثير مي‌گذارد. بنابراين گزارش، ذوب سالانه يخ‌ها دست کم تا يک هفته ديگر ادامه خواهد داشت که معمولا در اواسط ماه جاري ميلادي (سپتامبر) به اوج مي‌رسد و دماي هوا همچنان بالاي دماي انجماد خواهد بود.
کيم هولمن، رييس موسسه قطبي نروژ در گفت و گويي با شبکه بي بي سي اظهار داشت که امسال سرعت ذوب شدن يخ‌ها، سريعتر از آن‌ حدي بود که انتظار مي‌رفت.
هولمن اضافه کرد: تغييرات، بسيار بيشتر از حدي بود که 20 سال پيش و يا حتي 10 سال پيش تصور مي‌کرديم.
وي خاطر نشان ساخت: يکي ديگر از دلايلي که به ذوب شدن يخ‌ها سرعت بخشيده، تابش نور خورشيد به سطح تيره تر اقيانوس است و اين امر ما را در پيش بيني صحيح سرعت ذوب يخ‌ها، غافلگير کرده است. به همين دليل براي دستيابي به پيش بيني‌هاي دقيقتر، بايد درکمان را از اين تغييرات، بهبود بخشيده و دانش خود را با شرايط طبيعي و واقعي موجود در اطرافمان تطبيق دهيم.
اين کارشناسان مي‌گويند حتي محتاطانه ترين پيش بيني‌ها نيز حکايت از آن دارند که قطب شمال تا سالهاي 2080 و 2090 ميلادي خالي از يخ مي‌شود.
منبع: http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7716


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پرديسان
شماري از کارشناسان و فعالان محيط زيست با انتشار بيانيه يي ضمن اشاره به شايعه فروش پارک طبيعت پرديسان، اين اقدام سازمان محيط زيست را خيانت در حق زيستبوم تهران و شهروندان آن دانستند.

 

 

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:

به نام يزدان پاک

انتشار شايعاتي در باره فروش پارک طبيعت پرديسان نگراني هاي بسياري در ميان کارشناسان محيط زيست، دلمشغولان طبيعت ايران و همچنين شهروندان کلانشهر تهران برانگيخته است. اطلاع رساني ها در اين باره مخدوش و ناقص است و سازمان حفاظت محيط زيست که انتظار ميرفت، خود حافظ و نگاهبان اين عرصه باشد تاکنون از هر واکنشي درباره اين شايعات خوددداري کرده است. اخيرا رسانه هاي مستقل، خبري حيرت آور منتشر کردند با اين مضمون که بخش بزرگي از پارک مذکور با بهايي نازل فروخته شده و خريدار قصد تغيير کاربري اراضي پارک را دارد.
پارک طبيعت پرديسان بر مبناي طرح مصوب و قانوني آن يک پروژه بزرگ ملي به شمار آمده و مقرر بود با تبديل به ذخيره گاه گياهان و جانوران و بزرگترين پارک وحش شهري خاور ميانه، ضمن فراهم ساختن عرصه يي براي آموزش و جلب توجه هم ميهنان به مفاهيم حفاظت محيط زيست و حيات وحش، به يکي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري پايتخت تبديل شده و نقش مهمي در رونق اقتصاد شهري تهران داشته باشد. انتخاب نام پرديسان براي اين پارک از آن جهت صورت گرفته که با ارائه نمونه هاي طبيعي و واقعي از زيست بومهاي اقيلم هاي مختلف کره زمين، چشم اندازي ملموس از بهشت طبيعت جهان را پيش روي ايرانيان قرار دهد. مضاف بر آنکه اين پارک با واقع بودن در مسير بادهاي غالب غربي نقش مهمي در تلطيف و خودپالايي هواي کلانشهر آلوده تهران دارد و ساخت و ساز در عرصه آن مي تواند راه تنفس را براي ميليونها شهروند ساکن اين شهر، باز هم تنگتر کند. از اين نظر، فروش و تغيير کاربري اراضي اين پارک مي تواند شليک تير خلاص به زيستبوم رنجور پايتخت ايران به شمار آمده و همچنين تهران را از يک فرصت بزرگ و تکرار ناشدني در حوزه گردشگري، اکوتوريسم و آموزش محيط زيست محروم کند. همچنين نبايد فراموش کرد پرديسان شايد آخرين عرصه دست نخورده از زيستبوم شهر تهران باشد، کما اينکه هم اکنون برخي گونه هاي گياهي خاص منطقه تهران فقط در اين پارک قابل مشاهده هستند.
ما امضاکنندگان اين بيانيه اطمينان داريم در مجموعه دولت هستند کساني که هرگز برنمي تابند چنين خيانت بزرگي در حق ميليونها شهروند و نسلهاي آينده به نام آنها ثبت شده و اميدواريم دولت يک بار براي هميشه طرح فروش پارک طبيعت پرديسان را ملغي و منتفي اعلام کرده و آستين همت براي اجراي کاربري مصوب اين پارک يعني تبديل آن به پارک وحش را بالا بزند. اگر چه متاسفانه در ساليان گذشته تصرفات و تعرضات نابخردانه عملا اين پارک را چندپاره نموده و بخش هايي از آن را به مخروبه تبديل کرده است، اما هنوز بيشترين گستره پارک، قابليت تبديل به عرصه اي براي تفرجگاه طبيعت گردي و آموزش محيط زيست را داشته و اگر هم تصميم بر تعيين کاربري تازه براي پرديسان است، اين کاربري هرگز نبايد مغاير با کارکرد اصلي پارک به عنوان ريه تنفسي تهران و مهمترين امکان بالقوه اين کلانشهر براي برخورداري از يک پارک طبيعت باشد.
اين بيانيه شايد ،‌ در غياب تشکل هاي زيست محيطي و در سکوت غالب رسانه هاي رسمي عجالتا تنها صداي دوستداران محيط زيست و دلمشغولان زيستبوم پايتخت درباره سرنوشت پارک طبيعت پرديسان باشد. اميدواريم که اين صدا شنيده شود و پاسخي در خور يابد.
مهندس شيرين ابوالقاسمي
دکتر حسين آخاني
مهندس ميترا البرزي منش
محمدعلي اينانلو
مهندس مژگان جمشيدي
مهندس عليرضا جورابچيان
مهندس محمد درويش
دکتر محمد تقي رهنمايي
مهندس بهرام زهزاد
مهندس هوشنگ ضيايي
مهندس بيژن فرهنگ دره شوري
دکتر ناصر کرمي
دکتر اسماعيل کهرم
دکتر عبدالحسين وهابزاده



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رود چين


تغيير رنگ اسرار آميز طويل‌ترين رودخانه آسيا در چين
کارشناسان زيست محيطي از تغيير رنگ اسرار آميز و قرمز شدن ناگهاني طويل‌ترين رود چين به نام «يانگ‌تسه» معروف به «رودخانه طلايي» شگفت زده شده و تاکيد کردند که تغيير رنگ اين رودخانه پديده‌اي بي سابقه و باور نکردني است.

رنگ رود بزرگ «يانگ‌تسه» که ساليان متمادي طبيعي بوده اخيرا قرمز شده و مقامات چين هنوز هيچ دليل موجهي براي اين تغييررنگ مرموز، ارائه نکرده‌اند.


به گزارش شبکه خبري اي بي سي، «يانگ‌تسه» طويل ترين و بزرگترين رود در چين و سومين رود بزرگ جهان پس از نيل و آمازون است که در نزديکي شهر چونگ کوئينگ واقع شده و به رودخانه جيالين متصل مي‌شود. رودخانه يانگ‌تسه همچنين طولاني‌ترين رودخانه آسيا است. نام جديد چيني آن «چانگ جيانگ» است و بسياري از نقشه‌هاي جديد از اين نام استفاده مي‌کنند.


مردم محلي رودخانه «يانگ‌تسه» را به دليل دريافت حجم زيادي از آب باران در طول سال، رودخانه طلايي ناميده‌اند. مقامات چين در تلاش براي کشف علت اين پديده غيرعادي هستند.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  زراعت چوب ، راهکاری برای نفس کشیدن جنگل

واحد مرکزی خبر: اگر این روزها به زمینهای کشاورزی ، دشت ها و باغهای گیلان به ویژه در غرب این استان سری بزنیم ، انبوهی از درختان صنوبر را می بینیم که به طبیعت گیلان جلوه ویژه ای داده اند.
زمین هایی که تا چند سال پیش یا رها شده بودند و یا فقط به کشت صیفی جات اختصاص داشتند ، امروز به کمک جنگل و جلوگیری از قطع درختان جنگلی آمده اند و تا حد زیادی چوب مورد نیاز فرآیند توسعه درگیلان و حتی کشور را تامین می کنند.
براساس آمارهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ، 45 هزار هکتار از 130 هزار هکتار سطح کشت چوب در کشور سهم گیلان است.

کارشناسان منابع طبیعی معتقدند آب و هوای مناسب و بارندگی های کافی سبب شده است که این استان با داشتن حدود 35 درصد سطح کشت چوب در کشور ، مقام نخست زراعت چوب را در ایران به نام خود ثبت کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به این که میزان تولید چوب درکشور ، سالانه 2 میلیون و 600 هزار متر مکعب است می گوید : بیش از یک میلیون مترمکعب از این مقدار چوب در گیلان تولید می شود.
بررسی ها نشان می دهد جلوگیری از واردات چوب کشور ، حفظ جنگل ها و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد 3 فایده مهم زراعت چوب است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که زراعت چوب یا کاشت درخت برای استفاده از چوبش ، راهکاری برای جبران نیازهای روبه رشد فرآیند توسعه به چوب است گفت: طرح ملی زراعت چوب از سال 82 همزمان با سراسر کشور در گیلان نیز آغاز شد.
رحمت الله رحمانی با بیان اینکه در سال های اخیر به سبب مقرون به صرفه بودن زراعت چوب ، رغبت بهره برداران به این کار بیشتر شده است افزود: در سال آغاز اجرای این طرح ، سطح کشت زراعت چوب در گیلان 20 هزار هکتار بود درحالی که این میزان امروز به بیش از 45 هزار هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه شهرستان های صومعه سرا و آستانه اشرفیه ، دو قطب اصلی زراعت چوب در گیلان هستند ، افزود: سالانه بیش از یک میلیون مترمکعب چوب ، معادل بیش از 5 برابر چوبی که سالانه از جنگل های گیلان برداشت می شود از مزارع چوب صنوبر این استان به دست می آید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان سریع رشد بودن ، تکثیرآسان و سازگاری اکولوژیکی صنوبر را از جمله عوامل انتخاب این گونه درختی برای توسعه زراعت چوب دانست.
رحمت الله رحمانی می گوید: سالانه 650 هزار مترمکعب چوب ، معادل 70درصد چوب حاصل از باغ های صنوبر این استان برداشت می شود که نیمی از این مقدار چوب در گیلان مصرف و بقیه نیز به استان های دیگر صادرمی شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدارای گیلان نیاز سالانه چوب کشور را حدود 12 میلیون مترمکعب می داند و می افزاید : هم اکنون سالانه 6 و نیم میلیون متر مکعب نیازکشور با زراعت چوب و برداشت از جنگل ها و بقیه نیز از طریق واردات چوب از روسیه ، فنلاند ، سوئد ، گرجستان و قفقاز تامین می شود .
رحمت الله رحمانی تنها راه رسیدن به خودکفایی و قطع واردات را افزایش سطح زراعت چوب می داند و می گوید: هم اکنون بیش از100هزار هکتار از زمین های گیلان قابلیت کشت صنوبر و زراعت چوب را دارد که اگر این توانایی بالفعل شود 2 میلیون مترمکعب چوب به میزان تولید سالانه افزوده خواهد شد.

منبع: http://www.frw.org.ir/Home/pageid/1/ctl/view/mid/1663/Id/20055/language/fa-IR/Default.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 17 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مورخ 15/06/1391
کد خبر : 91061029
منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8738

با کاشت سه نهال، عملیات اجرایی آغاز شد:
27 ماه تا آغاز بهره برداری از نیروگاه زباله سوز گیلان


 

 

 بزرگنمایی
لیلا مسروری: عملیات احداث نیروگاه باله سوز تولید برق در گیلان آغاز شد .

به گزارش سبزپرس، احداث این نیروگاه که مصوبه سفر سوم هیئت دولت به گیلان بود با کاشت سه اصله نهال پهن برگ در نخستین روز کاری استاندار جدید گیلان و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و شهرداران رشت و انزلی آغاز شد.

دولت، شهرداری رشت و بخش خصوصی هزینه احداث  نیروگاه را که  تکنولوژی آن متعلق به کشور چین به ترتیب به میزان 30، 30 و 40 درصد تامین کرده اند.

مهرداد بائوج لاهوتی» نماینده مردم لنگرود و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه اقتضای شرایط اقلیمی گیلان از یکسو و میزان تراکم جمعیت و نوع  و سبک مصرفی گیلانیان از سوی دیگر موجب شده که این استان حجم زباله بالایی داشته باشد گفت: بیماری های عدیده ای که ریشه در آلودگی های اب و خاک با منشا زباله های مدیریت نشده، گواه آن است که باید حرکتهای جدی برای ساماندهی وضعیت زباله ها در گیلان انجام شود.

وی تاکید کرد: لازم است تا برای این استان با توجه به اقلیم و اقتضاهای آن تصمیم گیری شود، تصمیماتی که بتواند زیست بوم منحصر به فرد این استان را حفط کرده و توسعه پایدار را که ضامن تداوم رشد اقتصادی و احتماعی آن است به همراه داشته باشد. 

نیروگاه زباله سوز گیلان قادر است روزانه 600 تن زباله را سوزانده و سالانه57  هزار مگاوات برق تولید کند. مدت زمان اجرایی شدن این پروژه 27 ماه براورد شده است.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 89021051
منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=2628

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت
هیچ منع قانونی برای قطع درختان کهنسال وجود ندارد


 

 

 بزرگنمایی
رییس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت از نبود هیچ منع قانونی برای قطع درختان کهنسال خبر داد.

 

به گزارش سبزپرس، محمد حسن یعقوب زاده در پاسخ به سبز پرس که دلیل صدور مجوز برای قطع درخت کهنسال بقعه سیده رقیه چه بود گفت: اوقاف درخواست کرده بود این درخت را قطع کنند و شهرداری هم مجوز داده بود. ما هم به این دلیل که هیچ منعی در این باره وجود نداشت این مجوز را صادر کردیم. 

   او با اشاره به اینکه متولی این درختان ادارات فضای سبز شهر ها هستند گفت: این درخت کهنسال توخالی بود. هر لحظه هم احتمال سقوط درخت نیز وجود داشت. حتی امکان  استفاده از هیزم درخت نیز وجود نداشت.

   یعقوب زاده با اشاره به درخواست اوقاف برای قطع مجوز گفت: آنها برای توسعه بنا و دلایل دیگر خواهان قطع این درخت بودند.

   او با تاکید بر اینکه هیچ بخشنامه ای تاکنون به ما در این باره داده نشده است افزود: شاید اکنون در نقاط دیگر استان هم اوقاف بخواهد درختی را قطع کند اما مسئول قطع آن درخت ما نیستیم بلکه اداره فضای سبز است.

   او در پاسخ به اینکه  مسئولیت شما در این باره چیست تاکید کرد: تا دستوری به ما در این باره داده نشود ما نمی توانیم جلوی قطع اینگونه درختان را بگیریم.

 

اخبار مرتبط:  

قطع درخت با مجوز منابع طبیعی و شهرداری منطقه صورت گرفت است

 قطع با مجوز منابع طبيعي بوده است

به مراجع قانونی شکایت می کنیم

قطع یک اصله درخت کهنسال دیگر در گیلان

مسوولان محلی رشت: هیچ مجوزی داده نشده است

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 89021052
منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=2629

مدیر طرح ملی حفاظت از درختان کهنسال اعلام کرد
طبق قانون قطع درختان جنگلی در ملک های شخصی نیاز به مجوز دارد


 

 

 بزرگنمایی
در حالی که رییس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت از نبود قانون برای قطع درختان خبر داد، مدیر طرح ملی حفاظت از درختان کهنسال قطع این گونه درختان جنگلی در ملک های شخصی را غیر قانونی اعلام کرد.

  

  به گزارش سبزپرس، مصطفی خوشنویس  در گفت و گو با سبزپرس گفت: آخرین درخت قطع شده در بقعه سیده رقیه از گونه جنگلی آزاد بوده است. این درختان در هر جایی که باشند مانند راش یا بلوط احتیاج به مجوز منابع طبیعی دارد.

   او با  اشاره به سخنان دادستان سابق کشور گفت: آقای دری نجف آبادی قطع این درختان را ممنوع اعلام کرده بود.

   خوشنویس همچنین به سخنان رئیس سازمان جنگل ها و مراتع اشاره کرد و گفت: آقای فرود شریفی به ما  گفته بود که به همه ادارات منابع طبیعی استانها ابلاغ شده که از قطع درختان کهنسال خودداری کنند.

 

 

اخبار مرتبط:  

 هیچ منع قانونی برای قطع درختان کهنسال وجود ندارد

قطع درخت با مجوز منابع طبیعی و شهرداری منطقه صورت گرفت است

 قطع با مجوز منابع طبيعي بوده است

به مراجع قانونی شکایت می کنیم

قطع یک اصله درخت کهنسال دیگر در گیلان

مسوولان محلی رشت: هیچ مجوزی داده نشده است

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 89021031
 

نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل ها در گفت و گو با سبز پرس:
راه مبارزه با خرافات قطع درخت نیست


 

 

 بزرگنمایی
نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل ها و مراتع با تاکید بر اینکه راه مبارزه با خرافات قطع درخت نیست گفت: باید برای از بین بردن خرافات فرهنگ سازی انجام دهیم. باید مقدسات واقعی را مشخص کنیم نه اینکه درختان را قطع کنیم.

      به گزارش سبز پرس، حجت الاسلام خاک در گفت و گو با سبز پرس در پاسخ به اینکه چرا هفته گذشته یک درخت دیگر در رشت به بهانه مبارزه با خرافات قطع شده گفت: من از این خبر اطلاعی ندارم و نمی دانم دلیل قطع درخت توسط اقای اشکوری چه بوده است.

 

   او با اشاره به جلساتی که با مدیر کل اوقاف گیلان داشته است گفت: ما با آقای اشکوری در این باره صحبت هایی را داشته ایم که باید این گونه مشکلات را با گفت و گو با مردم و فرهنگ سازی از بین ببریم. نه با قطع درختی که در دین اسلام جایگاه بالایی دارد.

   او درباره اقدامات دیگر این حوزه برای جلوگیری از قطع درختان کهنسال با ارزش در دیگر نقاط ایران گفت: ما استفتایی در این باره آماده کرده ایم و منتظر پاسخ مراجع هم هستیم.

   نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره با قداست درختان گفت: درخت مقدس است اما نه اینکه به آن دخیل ببندیم. نباید به دلیل تفکر اشتباه مردم درختان از بین بروند.

   او با اشاره به آیات قرآن و رفتار پیامبر و ائمه با خرافات گفت: زمانی که فرزند پیغمبر فوت کرد هم زمان با آن کسوف شد. عده ای این دو رخداد همزمان را به هم مرتبط کردند. اما پیغمبر به همه گفت این دو رخداد طبیعی است و ربطی هم بهم ندارند.

  منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=2605

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 89021018
 

مديركل اوقاف گيلان در مورد قطع درخت كهنسال رشت با وجود انكار مسوولان منابع طبيعي در دادن مجوز:
قطع با مجوز منابع طبيعي بوده است


 

 

 بزرگنمایی
در حالي كه مسوولان منابع طبيعي استان گيلان در گفت و گو با سبزپرس از قطع درخت توسط سازمان اوقاف گيلان ابراز بي اطلاعي كردند، سید کاظم میرحسینی اشکوری مدیر کل سازمان اوقاف گیلان در گفت و گو با شبكه خبر باز هم بر اين نكته تاكيد كرد كه قطع اين درخت با مجوز اداره منابع طبيعي بوده است.

به گزارش سبزپرس، ادعاي مدير كل اوقاف گيلان در حالي است كه اساسا به دليل اين كه بقعه سيدرقيه كه اين درخت در آن قرار داشت داخل شهر رشت قرار دارد و دادن مجوز براي قطع درخت در اين محدوده در حوزه اختيارات شهرداري رشت است نه اداره منابع طبيعي.

در عين حال مسوولان شهرداري رشت نيز پيش از اين در گفت و گو با سبزپرس در مورد دادن هر گونه مجوزي براي قطع درخت كهنسال بقعه سيدرقيه ابراز بي اطلاعي كرده بودند.

اما ماجراي قطع درختان كهنسال از آن جا دوباره آغاز شد كه  يك اصله درخت کهنسال در "بقعه سید رقیه " رشت، به دستور مدیر کل سازمان اوقاف و امورخیریه گیلان و با استدلال مبارزه با خرافه پرستی قطع شد.

پيش از اين نيز در رضوان شهر دو اصله درخت كهنسال به بهانه مبارزه با خرافه پرستي قطع شده بود. اين قطع با واكنش فعالان محيط زيست مواجه و در دادگاه نيز پيگيري شد اما از آن جا كه سازمان اوقاف براي قطع اين درختان از اداره منابع طبيعي مجوز گرفته بود، پيگيري هاي قضايي به جايي نرسيد.

در مورد درخت كهنسال رشت  از آن جا كه گفته مي شود هيچ مجوز قطعي  داده نشده است، مي توان اميدوار بود كه شكايت به مراجع قضايي به نتايجي مطلوب منجر شود.
مصطفی خوشنویس، مدیر طرح حفاظت از درختان کهنسال در ارتباط با قطع درخت کهنسالی در رشت به سبزپرس گفته است گفت که این قطع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=2595

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 89021002
 

مدیر طرح حفاظت از درختان کهنسال در مورد قطع درخت کهنسال رشت
به مراجع قانونی شکایت می کنیم


 

 

 بزرگنمایی
 مصطفی خوشنویس، مدیر طرح حفاظت از درختان کهنسال در ارتباط با قطع درخت کهنسالی در رشت گفت که این قطع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

خوشنویس در گفت و گو با سبزپرس گفت: قطع این درخت تایید شده است و ما پس از تعیین سن و گونه این درخت به مراجع قانونی شکایت خواهیم کرد.

او در مورد نتیجه شکایت های پیشین آن ها به مراجع قضایی در قطع دو درخت کهنسال رضوان شهر گفت: پیگیری ما در آن دو مورد نتیجه مطلوب را به همراه نداشت زیرا برای قطع آن دو درخت مجوز گرفته شده بود. 

اما قطع درخت کهنسال رشت در حالی صورت گرفته که بنا بر پیگیری های صورت گرفته از سوی سبزپرس هیچ مجوزی نه از سوی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان و نه شهرداری رشت برای قطع این درخت داده شده است.

بر همین اساس و نداشتن مجوز در قطع این درخت، خوشنویس ابراز امیدواری کرد که این بار پیگیری از مراجع قضایی به نتیجه مطلوب برسد.

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=2579

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 89011122
 

به بهانه مبارزه با خرافه گرایی صورت گرفت
قطع یک اصله درخت کهنسال دیگر در گیلان


 

 

 بزرگنمایی
یک اصله درخت کهنسال در "بقعه سید رقیه " رشت ، به دستور مدیر کل سازمان اوقاف و امورخیریه گیلان و با استدلال مبارزه با خرافه پرستی قطع شد.

به گزارش سبز پرس این اقدام – دوشنبه 30 فروردین – در محل این بقعه با حضور جمعی از مردم و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه گیلان صورت گرفت .

حجت الاسلام سید کاظم میرحسینی اشکوری مدیر کل سازمان اوقاف گیلان ، این درخت را به دلیل آنکه مردم محلی با ارادت و نیاز به آن پارچه سبز می بندد از مظاهر خرافه گرایی و بت پرستی دانست و اشاره کرد : مجوز های لازم برای قطع درخت را دریافت کرده ایم. او همچنین اظهار داشت این درخت فاقد ارزش چوبی و جزو درختان تخریبی محسوب می شود.

اشکوری  پیش تر در گفتگو با فارس نیز تاکید کرد که در سال جاری مقابله با اینگونه خرافات با جدیت ادامه دارد.

"و زمین پاک را گیاه به اذن خدا نیکو برآید  و زمین ناپاک بیرون نیاورد جز گیاه اندک و کم ثمر"*

روند ناصواب قطع درختان کهنسال و تعبیر اکرام این یادگاران دیرزی زمین و سرمایه ژنتیکی ایران و جهان با تعبیر نادرست مقابله با خرافه پرستی از پاییز سال 87 با قطع درخت در منطقه رضوانشهر گیلان آغاز شد که با موضع گیری های عالمانه اهل فن و فعالان محیط زیست و  سازمانهای مردم نهاد حامی محیط زیست و متعاقب آن شکایت به دادستانی کل کشور با دستور آیت الله دری نجف آبادی دادستان کل کشور درآن زمان متوقف شد.
به اعتقاد کارشناسان، خرافه گرایی آفت بزرگی است اما این توجیهی برای به قطع درخت نیست خرافات باید با آمورش از ذهن انسانها زدوده شود نه با حذف عجولانه خزانه های ژنتیکی که امضای خداوند بر پای آنها است.

* سوره اعراف – آیه 58     

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=2571

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

ثبت بين المللي 50 درخت كهنسال يزدي؛
كتاب "سروهاي كهنسال ايران" منتشر خواهد شد


 

 

 بزرگنمایی
كتاب "درختان كهنسال يزد" كه به معرفي 50 درخت كهنسال در اين استان مي پردازد به زودي به زبان هاي فارسي و انگليسي منتشر شده و با هماهنگي يونسكو اين درختان ثبت بين المللي خواهند شد .
   به گزارش سبزپرس اين كتاب كه حاصل پژوهش و تحقيق ميداني "دكتر سودابه علي احمد كروري" استاد ژنتيك گياهي دانشگاه تهران و جمعي از همكاران اوست تاريخچه اي از شهر يزد را به همراه عكس هايي با كيفيت از درختان كهنسال اين شهر  در بر دارد.
   دكتر كروري پيرامون سال ها تلاشش براي شناسايي درختان كهنسال به سبزپرس گفت: از سال 1372 و در زماني كه هنوز توجه ديگران به طور جدي به درختان كهنسال جلب نشده بود تحقيق بر اين درختان را آغاز كردم. در ابتدا طرحي را به موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع كشور ارايه كردم؛ اما به اين طرح اولويت داده نشد.
   اين استاد دانشگاه افزود: در طرحي با همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري ، درختان كهنسال در تمامي نقاط ايران را شناسايي و ثبت مي كنم تاكنون در استان يزد موفق به شناسايي و ثبت 50 درخت كهنسال شده ام كه 15 اصله از اين درختان "سرو" بوده اند.
   او گفت: نگهداري اين درختان تنها از طريق اصول علمي امكان پذير است. ديده مي شود كه اطراف اين درختان آسفالت شده و يا زمين بازي احداث  مي شود. درحالي كه بايد اطراف درختان كهنسال از بچه هاي اين درخت پاكسازي شده و با پرچين چوبي آن را محصور كنند.
   دكتر سودابه كروري در بيان ساير فعاليت هاي خود گفت: نخست آنكه در حال تدوين دستورالعملي براي نگهداري اين درختان هستم. زيرا اين درختان مهم ترين ذخاير ژنتيكي گياهي بوده و زيربناي منابع طبيعي تجديد شونده اند. به عقيده من بايد براي اين درختان، نگهبان هاي آموزش ديده در نظر گرفت.
   او در ادامه از انتشار كتاب ديگري خبر داد و افزود: كتاب "سروهاي ايران" به زودي منتشر خواهد شد.
   اين استاد دانشگاه در بيان اهميت تحقيقات ميداني گفت: بسياري از همكاران من معتقد بودند درخت گردو از گونه هاي بومي ايران نيست.؛ اما ما در منطقه "نير" در استان يزد مجموعه اي از درختان 2 هزار تا 3 هزار ساله گردو را شناسايي كرديم كه ثابت مي كند گردو نيز از گونه هاي بومي ايران است.
 او به قطع درختان كهنسال به دليل مبارزه با خرافه پرستي اشاره كرد و گفت: مديران سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري و سازمان حفاظت محيط زيست در اينباره مسئولند. آنها بايد با امامان جمعه، نمايندگان ولي فقيه و امامان جماعت در تمامي نقاط كشور تشكيل جلسه دهند و اهميت حفظ اين درختان را تشريح كنند .

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=1582

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


کد خبر : 88061903
 

منابع طبيعي ساري درباره درختان امامزاده عبدالله آمل:
تنها قطع گونه های جنگلی بومی قابل پیگیری است


 

 

 بزرگنمایی
مسئولان اداره كل منابع طبيعي ساري هرگونه اقدامي را در بحث قطع درختان كهنسال امامزاده عبدالله آمل، خارج از اختيارات قانوني دانستند.
   مديركل منابع طبيعي مازندران (ساري) در اينباره به سبزپرس گفت: قوانين مربوط به حفاظت منابع طبيعي درباره 80 گونه درختي و درختچه، به ما اجازه مي دهد كه در هر مكاني چه مستثنيات اشخاص و چه ملي يا دولتي نسبت به قطع آن، مطابق ماده 42 شكايتي تنظيم شود و نسبت به حمل آن مطابق ماده 48 اقدام كنيم.
   عباسعلي نوبخت افزود: مطابق گزارش هاي رسيده از اداره منابع طبيعي آمل، اين درختان قطع شده چنار و نخل بوده اند كه اين گونه ها نيز در بين گونه هاي قابل پيگيري نيستند.
   او افزود: در حال بررسي و پيگيري هاي بيشتري در اين زمينه هستيم.

گونه های بومی  
 رييس اداره منابع طبيعي شهرستان آمل نيز با اشاره به موارد قانوني گفت: تنها اگر گونه جنگلي بومي باشد امكان ورود اداره منابع طبيعي به اين موضوع وجود دارد.
   عبدالرضا گهروسي با اعلام اينكه "احتمالا اين درخت ها چنار بوده اند" افزود: چنار از گونه هاي جنگلي نيست.

http://isdle.ir/news/index.php?news=1262

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نوشته شده در ساعت 14:40:11 , مورخ 28/09/1388
کد خبر : 88091193
 

DNA درختان كهنسال ايران آزمايش خواهد شد
بذر سروهاي كهنسال ايراني صادر مي شود


 

 

 بزرگنمایی
درختان كهنسال: اطلاعات ژنتيكي تمامي سروهاي كهنسال ايران آزمايش خواهد شد.

   به گزارش سبزپرس، شناسايي و نمونه برداري از تمامي درختان سرو كهنسال كشور از سوي شوراي عالي جنگل، مرتع و خاك سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري و جمعي از پژوهشگران دانشگاه هاي كشور انجام شد.
   كارشناس شوراي عالي جنگل، مرتع و خاك درباره انجام اين پروژه به سبزپرس گفت: شناسايي و نمونه برداري از درختان كهنسال در قالب پروژه "علل كهنسالي سروهاي ايران"، روز گذشته به پايان رسيد.
   گرجي ايماني افزود: سروهاي كهنسال ايران در بيش از 18 استان وجود دارند و از آنها نمونه برداري و عكس برداري شده است.
   او گفت: DNA تمامي اين درختان به آزمايشگاه انتقال يافته و به زودي آزمايش هاي لازم بر آنها انجام و در كتابي در اوايل سال آينده منتشر خواهد شد.
   ايماني مهم ترين آزمايش كه بر اين نمونه ها انجام خواهد شد را " بررسي نحوه بذردهي" اعلام كرد و گفت: پاسخ اين پرسش كه آيا امكان تكثير درختاني كه نسبت به همه عوامل آسيب رسان، ايمن مانده اند وجود دارد يا خير مدنظر اين پروژه است.
   اين كارشناس شوراي عالي جنگل، مرتع و خاك افزود: با توجه به تقاضاهاي بي شمار در صورت دست يافتن به روش تكثير بذر اين درختان، بذور آنها به كشورهاي اروپايي صادر خواهد شد.
   او دليل زيادي اين تقاضاها را برشمرد و گفت: درختان اروپا در قرن گذشته نابود شده و دوباره كاشته شده اند. براي مثال در جنگ جهاني دوم تمامي جنگل هاي آلمان نابود شد. از اينرو آنها متقاضي بذر اين درختان منحصربه فرد در جهان، هستند.
   گرجي ايماني افزود: پس از سروهاي كهنسال ، شناسايي، ثبت و آزمايش هاي ژنتيكي براي پايه هاي كهنسال گونه هاي ديگر ايران در قالب پروژه "درختان كهنسال ايران" انجام خواهد شد.

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=1877

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

با وجود اعتراضات گسترده مردمی و در میان سکوت متولیان
درخت 400 ساله مادی نیاصرم توسط شهرداری اصفهان قطع شد


 

 

 بزرگنمایی
سبزپرس- گروه منابع طبیعی: قطع درخت 400 ساله مادی نیاصرم توسط عوامل شهرداری اصفهان، خشم و نفرت طبیعت دوستان، اهالی منطقه و مردم این شهر را برانگیخته است. این درخت کهنسال به عنوان سندی طبیعی و تاریخی در اقدامی ضربتی و نابخردانه توسط شهرداری اصفهان قطع شده است در حالی که منطقه مورد نظر به عنوان میراث این شهر تاریخی به ثبت رسیده است و درخت مذکور نیز جزء درختان شناسایی شده حاشیه مادی نیاصرم به شمار می‌رفته است.

تارنماي ايران نامه با انتشار اين گزارش مي نويسد: مادي‌هاي اصفهان، نهرهايي هستند که آب را از رودخانه زاينده رود گرفته و به اکثر مناطق شهري و روستايي ميرسانند. به هنگام ايجاد آن‌ها در ساليان دور، دو طرف مادي ها، درختان سايه‌دار با فاصله مناسب کاشته شده است تا به‌واسطه اين درختان، سايه آن‌ها و کاهش دماي ناشي از آن، مانع تبخير آب مادي‌ها شوند و جريان آب در آن‌ها حفظ گردد. مادي نياصرم به دليل داشتن موقعيتي ويژه، مهم‌ترين و معروف‌ترين ماديشهر اصفهان به شمار مي‌آيد که همه روزه تعداد زيادي از گردشگران داخلي و خارجي به عنوان يکي از آثار تاريخي اين شهر از آن بازديد مي‌نمايند. وجود درختان کهنسال در اطراف مادي نياصرم حاکي از قدمت آن است و آن را به ميراثي تاريخي- طبيعي مبدل نموده است.

صبح روز جمعه، 29 ارديبهشت ماه 1391، عده‌اي که به ظاهر از جانب شهرداري اصفهان ملزم به قطع چندين اصله درخت واقع در حاشيه‌ي مادي نياصرم، بين خيابان‌هاي چهارباغ عباسي و شمس آبادي بودند، مبادرت به بريدن شاخه‌ها و تنه درختان و در نهايت قطع درختان نمودند. اين اقدام با مخالفت اهالي محل و عابران روبرو شد، چرا که پس از قطع درختان، همگان شاهد سلامت و زنده بودن برخي از درختان قطع شده بودند.

اما اعتراض اهالي و عابرين زماني اوج گرفت که پيمانکار شهرداري اصفهان، خود را براي قطع يکي از کهنسال‌ترين درختان مادي نياصرم آماده مي‌نمود. اين درخت با ارتفاعي بالغ بر 30 متر و شاخه‌هايي سرسبز و با نشاط و برگ‌هايي سبز و تازه، هيچ نشانه‌اي از پوسيدگي و يا آفت را به بيننده منتقل نمي‌کرد و از اين رو باعث شکل‌گيري اعتراضات گسترده ساکنين آن منطقه شد.

در پي اين اعتراضات و درخواست ساکنين مبني بر مشاهده مجوزهاي لازم به منظور قطع اين درخت کهنسال، افرادي که از صبح مشغول قطع درختان اين منطقه مهم بودند، اظهار کردند که سرپرست‌شان فعلا حضور ندارد و براي ناهار محل را ترک کرده است. اما اهالي که شخصي را به عنوان سرپرست از ابتداي صبح در محل زندگي خود نديده بودند، خواهان توقف کار تا زمان رسيدن سرپرست گروه پيمانکار شدند.

در اين ميان عده اي از اهالي سعي در تماس با شهرداري و اطلاع يافتن از چگونگي صدور مجوز براي قطع چنين درختي شدند که به علت تعطيل بودن شهرداري، امکان تماس با شهردار و معاونان وي ميسر نشد. البته برخي تماس‌ها نيز حاکي از "جلسه داشتن معاون مربوطه شهردار منطقه يک شهرداري اصفهان" در آن روز جمعه و تعطيل بود که اعلام داشتند پس از جلسه، ايشان به محل خواهند آمد. اما يا جلسه تمام نشد و يا اصولا جلسه‌اي در کار نبود و اين مطلب، دروغي بود که از جانب شهرداري به اهالي محل گفته شد! شايد هم انتخاب روز جمعه براي قطع چنين درختي، عامدانه صورت گرفته باشد که مسئولان مربوطه به منظور پاسخگويي به مردم، دچار زحمت نگردند.

گروه اره به دست، که گفته مي شد از پيمانکاران چندين ساله شهرداري اصفهان به شمار مي‌آيند از تجربه خود استفاده نموده و يکي از آن ها در فرصتي مناسب از درخت 400 ساله بالا رفته و مبادرت به قطع شاخه‌هاي اصلي درخت نمود. چنين عملي، آن هم در زماني که همگان منتظر مشاهده برگه مجوز شهرداري براي قطع درخت 400 ساله مادي نياصرم اصفهان بودند، خشم مردم را بيشتر دامن زد به نحوي که با "گشت تخلفات شهري" و پليس تماس‌هايي برقرار شد. در پي اين تماس‌ها و بعد از گذشت ساعتي، دو مامور از جانب شهرداري به محل اعزام شدند که يکي معاون بخش فضاي سبز شهرداري منطقه يک و ديگري مامور گشت تخلفات شهري بودند.

پس از ورود اين دو نفر به ماجرا و درخواست اهالي براي مشاهده مجوزهاي لازم که بايستي از سوي شهرداري صادر شده باشد، معاون فضاي سبز شهردارياصفهان در جهت پاسخگويي برآمد ولي به دليل عيان بودن سلامت درخت، اظهار مي‌شد که درخت از داخل پوسيده است و اهالي و ناظران پس از قطع درخت پوسيدگي آن را ملاحظه خواهند کرد. در هر حال آن پاسخ‌ها قانع کننده واقع نشدند، زيرا با وجود قطع چند شاخه بزرگ از درخت، هيچ‌گونه اثري از پوسيدگي در شاخه‌ها ديده نمي‌شد و سرانجام پس از صحبت‌هاي طولاني مشخص شد که معاون بخش فضاي سبز شهرداري نيز بدون در دست داشتن مجوز به محل اعزام شده است و مجوز در اختيار رئيس وي که معاون شهردار منطقه محسوب مي‌شود، مي‌باشد.

در اين ميان دو نفر پليس موتورسوار نيز به محل رسيدند ولي بدون هيچ‌گونه مکث و يا پرسشي به راه خود ادامه داده و از محل خارج شدند. توقع مردم از پليس در اين صحنه، درخواست مشاهده مجوز قطع درختان از عوامل شهرداري و پيمانکارشان بود که متاسفانه اين خواسته حداقل نيز مرتفع نشد.

هنگامي که ساکنين مشغول بحث با معاون بخش فضاي سبز شهرداري بودند، گروه مذکور با مناسب ديدن زمان و موقعيت به دست آمده اقدام به قطع کامل درخت نمودند و اره برقي را به جان سالم و با طراوت درخت انداختند.

درختان کهنسال در طول سال‌هاي متمادي، تنش‌هاي نامساعد اقليمي و محيطي را پشت سر مي‌گذارند و مي‌توانند گنجينه ژنتيکي بسيار دقيق و ارزشمنديباشند. اما متاسفانه اين ذخاير ملي به علت غفلت و نا آگاهي آسيب مي‌بينند و برخي نيز نابود مي‌گردند. اين درخت تنومند اگرچه طي 400 سال در برابر خشکسالي‌هاي اين منطقه کويري، توفان‌هاي بي‌شمار، تندبادهاي سرد پاييزي و زمستاني، سرما و گرماي شديد هوا و ساير عوامل سخت و طاقت فرسا، طاقت آورده بود و سرزنده و شاداب به حيات خويش ادامه مي‌داد و علاوه بر آن به هزاران انسان نيز سلامت، سرزندگي و شادابي را هديه کرده بود ولي اين بار در برابر انسان‌هايي که با اره برقي به او حمله‌ور گشته بودند، تاب نياورد و با تمام شکوه و جلالش از پاي درآمد و بر زمين افتاد.

تنه بريده شده آن نيز خبر از سلامت درخت مي داد. تنه درخت کاملا مرطوب و سالم، بدون هرگونه زدگي و اثري از پوسيدگي، در حال فعاليت و رساندن آب و غذا به شاخ و برگ‌هاي سبز خود بود که ظاهرا به‌واسطه نظر کارشناس و يا کارشناسان شهرداري اصفهان، پوسيده (!) شناخته شده و دستور قطع آن صادر شده بود. پس از قطع نابخردانه و غير مسئولانه اين درخت و به دليل عدم حضور سرپرستان ذيربط شهرداري، با افتادن اين درخت بر زمين، چندين اصله درخت نوپا و چند ساله که در اطراف اين درخت، مشغول زندگيشان بودند نيز شکسته شدند و زندگيشان پايان يافت.

لرزه اي که از سقوط اين درخت تاريخي شهر اصفهان بر وجود ناظران، مردم فهيم و طبيعت دوستان افتاده است، اکنون با گذشت نزديک به دو هفته، همچنان باقي است و بُن اين درخت نيز کماکان نشانه‌هاي حيات را در خود حفظ کرده است. گويي انتظار مي کشد، انتظار انسان هايي را که ...

با گذشت چند روز از قطع اين درخت 400 ساله، هيچ ارگاني به اين مساله رسيدگي نکرده است. سازمان منابع طبيعي که احتمالا خبر ندارد. سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان که مسئوليت کارشناسي و عواقب اين کار کارشناسي نشده را به عهده داشته است نيز احتمالا در جريان قطع اين درخت نبوده است. سرپرست گروه پيمانکار شهرداري که با مدرک "فوق ديپلم برق" مبادرت به قطع درختان منطقه کرده است نيز از شهرداري دستور مي‌گرفته است و نقشيجز قطع درختان نداشته است. سازمان محيط زيست نيز اصولا در رابطه با قطع درختان اقدامي انجام نمي‌دهد. سازمان ميراث فرهنگي هم کاري به ميراث طبيعي ندارد. بنابراين وجود و عدم وجود اين درخت 400 ساله براي هيچ ارگان رسمي و غير رسمي تفاوتي ايجاد نمي‌کرده است.

حال مي توانيد امتحان کنيد و يک درخت 40 ساله را در حوالي منزلتان قطع نماييد، ببينيد چه ارگان‌هايي با شما برخورد خواهند کرد و شهرداري چند ميليون تومان پول نقد به عنوان خسارت از شما دريافت خواهد کرد؟! البته پيشنهاد مي‌کنيم اين کار را امتحان نکنيد. چون علاوه بر آسيب رساندن به محيط زيست محله، ممکن است طبق قانون علاوه بر جريمه نقدي، به حبس نيز محکوم شويد و چند ماهي را هم در زندان سپري کنيد ولي اين قانون فقط در مورد شما اعمال خواهد شد و نه در مورد شهرداري و يا هر سازمان ديگري!

گر تضرع کني و گر فرياد دزد، زر، باز پس نخواهد داد

سعدي

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8420

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محيط زيست خوزستان

در خوزستان تدوين مي‌شود:
طرح جامع آموزش همگانی محیط زیستی
کارگروه طرح جامع آموزش همگانی محیط زیست به ریاست معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و دیگراعضا در اهواز تشکیل شد.

 

مهندس عامری گلستان دراین جلسه اجرای طرح آموزش همگانی در استان را ضروری دانست واز اعضا خواست تا با جدیت ونظم خاصی جلسات را برگزار نمایند.
احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در نخستین جلسه کارگروه توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده 189 قانون برنامه پنج‌ساله توسعه پنجم، گفت: براساس این قانون در راستای ارتقای آگاهی‌های عمومی و دستیابی به توسعه پایدار به منظور حفظ محیط زیست، کارگروهی با حضور سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، صنعت، علوم، آموزش و پرورش، نیرو، ارشاد، وزارت کشور، بهداشت، راه و شهرسازی، تعاون، ورزش، صدا و سیما، معاونت برنامه‌ریزی استاندار و یک متخصص آموزش‌های محیط زیستی تشکیل می‌شود.
وی افزود: برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم به منظور اجرای برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیست و بررسی اثربخشی اجرای این برنامه باید در دستور کار قرار گیرد.
لاهیجان‌زاده ادامه داد: بر اساس این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از تولید و انتشار محصولات فرهنگی محیط زیستی (اعم از فیلم، کتاب، خبر، محصولات دیجیتال و ...) و ارتقای فرهنگی عمومی حمایت کند، وزارت آموزش و پرورش نیز موظف است نسبت به ارتقای کمیت و کیفیت مطالب آموزش محیط زیست در کتاب‌های درسی و اجرای برنامه‌های آموزشی محیط زیستی معلمان، برنامه‌ریزان آموزشی، برنامه‌های مراکز تربیت معلم و فوق برنامه دانش‌آموزان متناسب با نیازهای آموزشی آنها اقدام کند همچنین وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هم موظف هستند آموزش‌های محیط زیستی لازم را در برنامه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاهی پیش‌بینی کنند.
وی افزود: سازمان صدا و سیما موظف است درخواست کارگروه، برنامه‌های آموزشی، ترویجی و آگاهی‌بخشی در حوزه محیط زیست را در قالب‌های مختلف بدون دریافت وجه تهیه و پخش کند و خبرگزاری‌ها و مطبوعات دولتی نیز موظفند حسب درخواست کارگروه نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی در مسائل زیست‌محیطی بدون دریافت وجه اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، دبیر کارگروه توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی با اشاره به تحقیقی که دانشگاه آذربایجان در مورد تاثیرگذاری آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی انجام داده است، گفت: بر اساس این تحقیق، آموزش در دوره ابتدایی 70 درصد تاثیرگذاری دارد؛ اما به تدریج در مقاطع تحصیلی دیگر کاهش می‌یابد و در نهایت در دانشگاه به پنج درصد می‌رسد.
وی اظهار کرد: در خوزستان بیش از 800 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و بهتر است آموزش در مقطع ابتدایی دنبال شود.
لاهیجان‌زاده تاکید کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیستی مربوط به خود را تدوین و در این کارگروه تصویب کنند و برنامه‌های زیست‌محیطی که در حال حاضر به صورت پراکنده انجام می‌شود متمرکز و نظام‌مند شود.
وی افزود: اگرچه هدف این کارگروه آموزش همگانی است، اما برای نهادینه شدن این آموزش‌ها باید از بدنه دولت یعنی مدیران و کارکنان آغاز شود.
لاهیجان‌زاده شهرداری‌های تمام استان را از بهترین ظرفیت‌ها برای توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: این نهادها با داشتن فرهنگسرا و در کنار آموزش‌های پسماند و فضای سبز می‌توانند آموزش‌های زیست‌محیطی را انجام دهند.
وی با بیان اینکه پنج دانشگاه خوزستان برای مشارکت در این کارگروه دعوت شده‌اند، گفت: تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان محیط زیست بارها برای همکاری در ارائه آموزش در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7709
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

موزه
معاون محيط زيست استان ايلام اعلام کرد: عمليات ساخت موزه «تاريخ طبيعي ايلام» وارد فاز پاياني شد.

 

غلامرضا ابدالي در گفت‌وگو با (ايسنا)، افزود: براي تکميل اين موزه که در پارک چقاسبز ايلام در حال ساخت است، تا به امروز هشت ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه شده است.
وي اعلام اينکه امسال دو ميليارد ريال اعتبار ديگر اختصاص يافته است، افزود: تکميل صد درصد موزه به هفت ميليارد ريال ديگر اعتبار نياز است.
به گفته ابدالي، موزه فعلي تاريخ طبيعي ايلام که در سازمان محيط زيست استان قرار دارد، به موزه جديد منتقل مي‌شود.
به گفته معاون محيط زيست استان ايلام، موزه تاريخ طبيعي ايلام در حقيقت فضايي براي نگهداري و حفظ انواع گونه‌هاي وحشي و اهلي طبيعت زيست محيطي استان بوجود مي‌آورد.
وي با اعلام اينکه اين موزه مرکزتحقيقات علمي در خصوص منابع طبيعي محيط زيست خواهد بود، اضافه کرد: با تکميل اين پروژه دانشجويان، اساتيد و محققان علوم طبيعي مي‌توانند از موزه به عنوان خاستگاه دانستني هايي درباره محيط زيست استان بهره مند شوند.

کد خبر :6513   زمان مخابره: 9:23:48 - 11/7/1390

 




 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پالايشگاه اصفهان


جلوی توسعه پالایشگاه اصفهان گرفته می‌شود
ایرن: معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مجوزی که سازمان محیط زیست بر اساس گزارش ارزیابی زیست محیطی برای پالایشگاه اصفهان صادر کرده فقط برای بهینه سازی بوده و هیچ‌گونه مجوزی برای توسعه پالایشگاه صادر نشده است.

 

رجبعلی قاسمی اظهار کرد: واحدهای صنعتی جدیدی که زمین دولتی در اختیار دارند موظف هستند 25 درصد از زمین خود را به فضای سبز اختصاص دهند و صنایع قدیمی نیز هرچه فضای سبز بیشتری داشته باشند بیشتر مورد تایید قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به این‌که مشکل زیست‌محیطی که پالایشگاه به وجود آورده ارتباطی با میزان فضای سبز آن ندارد، ادامه داد: سازمان محیط زیست در تهران مجوزی بر اساس گزارش ارزیابی زیست محیطی برای پالایشگاه صادر کرده که در آن پالایشگاه اجازه بهینه سازی در مجموعه خود را دارد در حالی که پالایشگاه با استفاده از این مجوز در حال توسعه مجموعه خود بوده که اداره کل محیط زیست استان با طرح شکایتی این توسعه را متوقف کرده است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این‌که مساحت زمینی که برای بهینه سازی پالایشگاه در نظر گرفته شده 220هکتار است، تاکید کرد: اگر پالایشگاه بخواهد از این زمین‌ها برای توسعه خود استفاده کند اداره کل محیط زیست استان اصفهان جلوی پیشروی آنها را خواهد گرفت و اگر پالایشگاه برنامه‌ای برای توسعه خود دارد باید در خارج از محدوده 50 کیلومتری کلان‌شهر اصفهان باشد و در منطقه فعلی امکان توسعه و مجوز آن داده نخواهد شد.
قاسمی با اشاره به این‌که دستور توسعه کمی و کیفی تمام پالایشگاه‌های کشور از طرف وزارت نفت در تهران صادر می‌شود، گفت: پالایشگاه به دلیل نزدیکی به شاهین‌شهر و کلان‌شهر اصفهان اجازه توسعه ندارد و فقط می‌تواند دستگاه‌های قدیمی خود را به دستگاه‌های جدید تبدیل کند.
به گزارش ایسنا، گفته‌های معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر توقف توسعه پالایشگاه با شکایتی از سوی این اداره کل در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های گذشته اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نسبت به اختصاص فضای سبز اطراف پالایشگاه به توسعه هشدار داده بودند.

 


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7711
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سوخت فسيلي
مصرف انرژي در بخش ساختمان حدود 37 درصد کل انرژي مصرفي کشور بوده که در اين ميان ساختمان هاي عمومي و دولتي 70 درصد مصرف اين انرژي را به خود اختصاص داده اند.

 

 

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران به نقل از روابط عمومي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران مهندس محمد هادي حيدرزاده با بيان اينکه قسمت اعظم سوخت مورد استفاده در ساختمان‌ها سوخت‌هاي فسيلي است، نخستين گام در اين مورد را تقليل مصرف انرژي در بخش فوق دانست.
وي با اشاره به اينکه بخش ساختمان با مصرف يک‌سوم مصرف انرژي کشور از يک سو ارزش ريالي زيادي را به خود اختصاص داده و از سوي ديگر موجبات آلايندگي فراوان محيط زيست را نيز فراهم آورده است خاطر نشان کرد: در حال حاضر ميزان آلودگي هواي تهران از حد مجاز تعريف شده توسط سازمان بهداشت جهاني(WHO) بيشتر است‌ که علاوه بر آلودگي هوا‌، بارش باران اسيدي، تهديد گونه‌هاي گياهي، آلودگي منابع آب، تخريب لايه اوزون،تهديد سلامت جسماني و رواني انسان‌ها از ديگر نتايج استفاده بي‌رويه از سوخت‌هاي فسيلي است.
حيدرزاده در ادامه گفت: در اين ميان ساختمان‌هاي عمومي و دولتي، 70 درصد انرژي مصرفي در بخش ساختمان را به خود اختصاص داده‌اند. به طوريکه طبق بررسي به عمل آمده ساختمان‌هاي موجود و قديمي بين 40 تا 60 درصد اتلاف انرژي داشته که با توجه به اينکه شهرداري تهران ساختمان‌هاي فراواني را در اختيار دارد، مصرف بي‌رويه انرژي هزينه‌هاي هنگفتي را به شهرداري تحميل کرده که‌ به نظر مي‌رسد با اجراي طرحي جامع در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي مي‌توان راهکارهاي کاهش اين هزينه‌هاي اقتصادي و ارتقاي کيفيت محيط زيست شهري را شناسايي و به اجرا رساند.
وي در ادامه گفت: با توجه به نامگذاري سال 1388 با عنوان سال اصلاح الگوي مصرف و ابلاغ سياستهاي کلي اصلاح الگوي مصرف توسط مقام معظم رهبري و اجراي پروژه اصلاح الگوي مصرف منابع از دي ماه 88 تاکنون در مناطق 22 گانه، معاونتها، سازمانها و شرکتهاي تابع شهرداري تهران و با عنايت به مصو‌به شوراي‌‌‌ اسلامي شهر تهران ‌در خصوص "الزام شهرداري تهران به اجراي برنامه اصلاح الگوي مصرف"‌ و اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها نيمه سال 89، اجرا و نظارت پروژه فوق ‌به ‌ستاد محيط‌زيست و توسعه‌پايدار شهرداري تهران محول شد که در اين راستا با توجه به اهميت مزايا و ضرورت اجراي يک سيستم مديريتي جامع جهت کاهش مصرف انرژي در ساختمان‌هاي تابع شهرداري تهران، اين ستاد بر آن شد تا براي اولين بار اقدامات لازم را با هدف کاهش 20 درصدي مصرف انرژي انجام دهد.
حيدرزاده با اشاره به عمر مفيد ساختمان و مساله مديريت انرژي افزود: اين پروژه با توجه با موراد مطرح شده در بازه زماني خاصي تعريف نمي‌شود و مدت زمان اجراي پروژه نامشخص بوده و يکسال نخست به تعريف و استقرار پروژه مابين سازمانها و مناطق اختصاص يافته و از سال دوم اثربخشي راهکارها و بهبود مستمر سيستم موردنظر است.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: مهمترين اقدامات انجام شده در راستاي کاهش ميزان مصرف آب، برق و گاز در ساختمانهاي شهرداري تهران شامل استفاده از تجهيزات کاهنده مصرف آب( نظير سر شيرهاي قطع و وصل) بازديد ساليانه سيستم لوله کشي ساختمان جهت بررسي فرسودگي و نشتي لوله‌ها‌ ‌توسط واحد تاسيسات، کنترل ماهانه حوضچه کنتور جهت جلوگيري از احتمال نشتي و هدر رفت آب، استفاده از لامپ هاي LED، استفاده از ترانس هاي بالاست، نصب کنتور سه تعرفه، اصلاح ديماند،آموزش‌ به پرسنل در زمينه صرفه جويي، نصب سيستم هوشمند موتورخانه، معاينه فني موتورخانه‌ها، استفاده از شيشه‌هاي دوجداره جهت جلوگيري از هدر رفتن انرژي، درزگيري درب و پنجره‌ها جهت مصرف بهينه انرژي، بوده است.
وي خاطر نشان کرد: با‌ توجه به اقدامات صورت گرفته تا پايان سال 90‌ آمار مستندي از کاهش مصرف آب ، برق ،گاز و صرفه جويي ناشي از آن به دست آمده و قابل ارائه به سطوح مديريتي در مجموعه شهرداري تهران خواهد بود.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6630
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

توسعه فضاي سبز
شهردار منطقه 19 از عملکرد وزارت راه و شهرسازي در رابطه با تغيير کاربري زمينهاي مربوط به فضاي سبز و اختصاص آنها به مسکن مهر انتقاد کرد.

 

عبادالله فتح الهي با اشاره به اينکه در همه کلانشهرهاي دنيا به خصوص ابرشهري مثل تهران غول دود و ترافيک باعث بروز خشونتهاي اجتماعي مي شود، اظهار داشت: آلودگي فضاهاي کالبدي ذهنها را خسته و انسانها را سردرگم مي کند به همين دليل بخش محيط زيست يک مطالبه جدي، عمومي و بي بديل از سوي مردم است که خوشبختانه مديريت شهري امروز به آن بسيار توجه مي کند.
وي با بيان اينکه ستاد محيط زيست شهرداري تهران سالانه مطالبات مردم را با شيوه هاي هنري، نگاه علمي و کارشناسي به صحنه مي آورد، گفت: اقشار مختلف اجتماعي که به صورت خودجوش فعال هستند، مطالباتشان را مطرح مي کنند بنابراين مديران شهري بايد اقدامات و برنامه هاي که مدنظرشان دارند را اعلام کنند تا مطالبات اجتماعي با اقدامات مديريت شهري در اين جشنواره با توجه به اصول علمي به چالش کشيده شود تا انرژي مضاعفي در مديريت شهري ايجاد شود.
فتح الهي افزود: با برگزاري چنين جشنواره هايي به روح شهر که در دوره هاي قبلي مغفول مانده توجه مي شود. با اين برنامه ها مي توانيم بخش زنده شهر را از دل برجها، آهن آلات و سنگهاي ساختمانهاي سربه فلک کشيده، بيرون بکشيم.
شهردار منطقه 19 گفت: اين جشنواره بايد حمايت شود تا رشد بيشتري بکند. اقدامات مديريت شهري در اين راستا بسيار مفيد است زيرا به فرهنگ سازي و آموزش شهروندان منجر مي شود و آشنايي هر چه بيشتر مردم با محيط زندگي به خصوص محيط زيست شهري بسيار احساس مي شود.
به گزارش مهر فتح الهي ساخت بوستان ولايت را يکي از اقدامات مهم شهرداري تهران دانست و افزود: بوستان ولايت نماد محيط زيست شهري تهران است که بخش مهمي از مطالبات مردم در اين بوستان تحقق يافته است.
وي با ابراز تاسف از عملکرد وزارت راه و شهرسازي در رابطه با تغيير کاربري زمينهاي مربوط به فضاي سبز و اختصاص آنها به مسکن مهر گفت: وزارت مسکن که مسئوليت تامين زيرساخت هاي شهر مانند فضاي سبز، جاده، بزرگراهها و... را دارد به دليل فشار کار يا بازار پرالتهاب مسکن از واگذاري زمينهاي مختص فضاي سبز براي احداث مسکن مهر سخن مي گويد.
فتح الهي با بيان اينکه هر چند توجه اين وزارتخانه به بحث مسکن براي مردم قابل تقدير است، افزود: اما اگر قرار باشد وزارت مسکن هم مثل يک تاجر عمل کند و زمينهاي فضاي سبز شهري را تبديل به مسکن کند و به فروش برساند اينجاست که فرياد فعالان و دلسوزان محيط زيست بلند مي شود.
وي با اشاره به اينکه اين جشنواره بايد به مباحث اين چنيني بپردازد، اظهار کرد: فضاي شهر نيازمند به محيط سبز است تا فشارها و استرسهاي ناشي از خستگي زندگي پرتنش شهري را کم کند. محيط زيست شهري روح شهر است و بايد در کنار فضاهاي کالبدي به روح شهر که با مردم ارتباط بيشتري دارد اهميت داده شود.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7713
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بوستان ولايت
بزرگترين رويداد محيط زيستي پايتخت ساعت 20 پنج شنبه 16 شهريور در بوستان ولايت آغاز به کار مي کند.

 

دومين جشنواره محيط زيست با حضور سيد محمد فياض، مديرعامل سازمان مديريت پسماند، محمدهادي حيدرزاده، رئيس ستاد محيط زيست شهرداري تهران، شهرداران مناطق 19، 17، 16 و تني چند از نمايندگان مجلس، معصومه ابتکار رئيس کميته محيط ‌زيست شوراي شهر آغاز خواهد شد.
به گزارش مهر و به نقل از ستاد خبري اين جشنواره بهمن پاسبان دبير جشنواره محيط زيست شهري تاکيد کرد: مراسم افتتاحيه با اداي احترام به شهدا در کنار «سراي احترام» که توسط سازمان بهشت زهرا به بوستان ولايت آورده مي‌شود، شروع خواهد شد. سپس مسئولان حاضر در مراسم از غرفه‌هاي مناطق ديدن و در آخر 22 نهال بلوط کاشته مي‌شود.
وي افزود: کار آماده سازي غرفه هاي مناطق 22 گانه و سازمانها و شرکتهاي مرتبط با معاونت خدمات شهري و همينطور
معاونتهاي اجتماعي و حمل و نقل و ترافيک در حال پايان است.
22 اصله درخت بلوط به نيت 22 شهيد از کل مناطق شهرداري تهران که با پلاک شهيدان و پيشينه نشانه گذاري شده اند در کنار درختي که مقام معظم رهبري آن را کاشته‌اند، توسط معاونان خدمات شهرداري مناطق 22 گانه کاشته مي‌شود.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لرستان
مدير کل مديريت بحران لرستان از برگزاري همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس در استان خبرداد.

 

 

مهندس "رضا آريايي" افزود: همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس فرصتي براي دانشمندان، حقوقدانان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر کشور است که در زمينه چالش‎هاي پيش روي مباحث حقوقي، حمايت و حفاظت از داشته‏‌هاي طبيعي استان‏هاي زاگرس نشين با ارائه راهکارهاي علمي و عملي گامي مفيد و مؤثر در جهت بهبود شرايط زيست محيطي زاگرس بر دارند.
وي اضافه کرد: زاگرس، راهبردي‌ترين سيستم کوهستاني کشورمان ايران است زيرا از لحاظ داشته‎هاي گياهي و جانوري يکي ازغني‎ترين زيستگاه‏هاي کره زمين به شمار آمده که با داشتن پوشش جنگلي بسيار مناسب، نزديک به چهل درصد از منابع آب شيرين ايران را تأمين کرده و از سوي ديگر از بروز خساراتي همچون سيل و خشکسالي جلوگيري به عمل مي‎آورد.
مدير کل مديريت بحران لرستان با اشاره به ضرورت برگزاري اين همايش، اظهار کرد: گونه‏‌هايي که در تداوم حيات اين کهن ديار نقشه‌ بسيار پر رنگي داشته و وجود 6 ميليون هکتار جنگل، بستري بسيار مناسب براي تمامي زيستمندان زاگرس به شمار آمده و به همين دليل حفاظت و حراست از اين داشته‌هاي طبيعي همت همگاني ما را طلب مي‎کند؛ در همين راستا برگزاري نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس لازم و ضروري به نظر رسيد تا بدين وسيله اسباب حفاظت از سرزمين زاگرس بيش از پيش فراهم شود.
آريايي درگفت‌وگو با ايسنا عنوان کرد: کميته علمي اين همايش در نظر دارد در قالب دو محور کلي ابعاد حقوقي و محيط زيست برجسته را معرفي کند.
وي اضافه کرد: محور حقوقي اين همايش شامل بررسي ابعاد حقوقي تخريب محيط زيست و منابع طبيعي، بررسي جايگاه حقوقي در مديريت محيط زيست و منابع طبيعي و محيط زيست، بررسي ابعاد حقوقي ذغالگيري در زاگرس، بررسي ابعاد حقوقي برخورد با متخلفين تخريب محيط زيست و منابع طبيعي است.
مدير کل مديريت بحران لرستان محور محيط زيست همايش را نيز شامل تنوع زيستي زاگرس راهکارها و مخاطرات پيش رو، مديريت زباله و نخاله‎هاي ساختماني، بررسي خطوط انتقال نيرو و تاثير آلودگي نفتي بر ضرورت حفاظت از گونه‌‏هاي آندميک زاگرس، صنايع آلاينده و مديريت فاضلاب، تاثير برداشتهاي غير اصولي بر منابع طبيعي زاگرس، اثرات آلودگي آب، خاک و هوا بر جوامع انساني زاگرس و نقش سازمانهاي مردم نهاد حامي محيط زيست در حفظ محيط زيست زاگرس و آموزش جوامع محلي دانست.
آريايي از علاقه‌مندان خواست چارچوب محورهاي مقالات خود را به دبيرخانه همايش ارسال کنند.
وي آخرين مهلت ثبت‌نام و ارسال اصل مقالات را يکم آبانماه، تاريخ اعلام نتايج داوري را 15 آبان ماه و زمان برگزاري همايش را 25 آبان ماه سال جاري اعلام کرد.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7708
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روز ملی حفاظت از يوزپلنگ" گرامی باد

1391/06/14

يوزپلنگ آسيايي شديدا در معرض انقراض قرارد دارد. آخرين بازمانده هاي يوزپلنگ آسيايي که با جمعيتي کمتر از 100 عدد اکنون فقط در کشور ما ايران زندگي مي کنند، براي رهايي از خطر انقراض نيازمند حمايت و حفاظت از سوي مردم ايران هستند. به همين دليل از سال 1386 روز 9 شهريور به عنوان "روز حفاظت از يوزپلنگ" انتخاب شده است تا بهانه اي باشد براي آموزش هاي عمومي درباره يوزپلنگ و وضعيت بحراني و حساس آن. هر ساله به اين مناسبت گروه ها و تشکل هاي فعال در زمينه حيات وحش، در نقاط مختلف کشور برنامه هاي آموزشي متنوعی را در زمينه حيات وحش ايران برگزار مي کنند.

امسال بدلیل همزمانی روز يوز با اجلاس جنبش غیر متعهدها در تهران، فعاليت های مربوطه با یک هفته تاخیر برگزار خواهد شد تا اطلاع رسانی مناسب در این زمینه انجام شود. جزئیات برنامه متعاقبا اعلام خواهد شد. دوستانی که در شهرستان ها برنامه ای را اجرا می کنند لطفا خبر یا پيش خبر فعاليتشان را برای ما ارسال کنند. 

 

304920_10151048920058983_1192848857_n.jpg

http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=386

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درختان ‌اسطوره‌اي‌
جام جم آنلاين: با پيدايش اسطوره‌ها، باورها و اعتقادات در ميان آدميان، طبيعت سرسبز شكلي ديگر يافت. هر كدام از اقوام و ملل گوناگون براساس جهان‌بيني خويش براي طبيعت زنده ارزش و جايگاهي ويژه قائل شدند و درختان در بستر مذاهب، اسطوره‌ها و حتي هنر و ادبيات تمدن‌هاي گوناگون، حياتي ديگر يافتند و بتدريج شگفت انگيزترين باور‌هاي توتمي ‌مربوط به درختان ساخته شد.
زندگي اسرارآميز درختان عظيم، دير زيستي، حيات دوباره، باروري و بسياري از ويژگي‌هاي آنها سبب شده است درختان در تصور انساني، نقشي خداگونه بيابند و به عنوان واسطه بين خدايان و عالم بشري تقديس گردند. به اعتقاد مردم بدوي يكي بودن روح يا خدا با درخت، اين قدرت را به درختان مي‌داد كه باران بياورند، خورشيد را به درخشش وادارند، گله‌ها را افزايش بخشند و زنان را به بارداري و زايش ياري دهند.

گاه نيز معناي نماديني كه درختان و جنگل‌ها طي قرون حيات بشري در زبان‌ها و فرهنگ‌ها پيدا كرده‌اند به سبب اندازه‌هاي بزرگ و همچنين عمر طولاني‌شان بوده كه به شكل آشكاري بر جوامع اوليه تاثير گذاشته است. همچنين كمياب يا فراوان بودن درختان در مكان‌هاي مختلف در نوع برداشت و اهميت آنها در افسانه‌ها، اسطوره‌ها و فرهنگ‌ها تاثير داشته است.

از ديدگاه جوامع بدوي، درخت نمادي از زندگي مجرد پس از مرگ، رستاخيز و دوام زندگي بود و به سبب ايستادگي و تجديد حيات و قانون تكامل، در باورها رمزي از آدمي‌ شد و تقدس يافت. اين رمز گاهي به صورت يك درخت خاص و گاهي به صورت باغي پر از درختان هميشه سبز و گاهي به شكل گياهاني كه شيره مقدس آنها به انسان جاودانگي مي‌بخشد، جلوه‌گر شد.

آنچه مي‌خوانيد تلخيصي از تحقيق مفصل صديقه رمضانخاني، مديرگروه مردم‌شناسي ميراث فرهنگي يزد درباره درختان اسطوره‌اي است.

 به موجب يك سنت قديمي‌در انگليس، فرانسه، آلمان و نواحي اسلاوي زبان مراسمي‌به نام  پُل‌مي برگزار مي‌شود كه مضمون اصلي آن تجديد حيات و زايش دوباره زندگي در بهار است. 

مردم درختان را نه فقط به صرف درخت بودن، بلكه به اين دليل كه تجلي خداوند را مي‌توان در درختان مشاهده كرد، ستايش مي‌كردند. در بسياري از اعتقادات جوامع انساني درختان به عنوان سمبل حيات  و زندگاني جاويد و نيز محافظان مردگان در گورستان‌ها كاشته مي‌شدند. بقاياي اين اعتقاد هنوز هم در ميان برخي جوامع ديده مي‌شود.

اعتقاد به درخت به عنوان نشانه‌اي از حيات جاويدان از تمدن سومريان به بعد رايج شد. در كيهان‌شناسي سومريان در مركز عالم تك درختي قرار داشت كه هم نگهدارنده عالم و هم منشا ساير درختان و ميوه‌ها و حتي حيوانات بود. اين درخت در كهن‌ترين تصويرش بنا به توصيفي كه از آن در اساطير اوليه شده، درخت كيهاني غول پيكري است كه رمز كيهان و آفرينش آن است.

ايرانيان و مسيحيان

نزد مسيحيان از درخت فرزانگي و در فرهنگ ايراني از درخت حيات سخن به ميان آمده و گفته شده بردرخت حيات، درختي است كه ريشه‌هايش در زمين و شاخ و برگ‌هايش در آسمان شكل مي‌گيرد، از اين رو نماد صعود از فرود به عزت و رشد آن نماد گذار از زمين و صعود به سوي ايزدان و آسمان است.

به همين مناسبت، مي‌تواند نماد باروري و زايش و نيز خرد و دانش هم باشد. در برخي جوامع نيز شكل ظاهري درخت (شاخه‌هاي متصل به تنه، شبيه پيكره آدمي) سبب مي‌شد درختان، نماد انسان يا نماينده بسياري از صفات بشري به شمار آيند.

گياهان بويژه درختان در فرهنگ ايراني علاوه بر اين كه سمبل طراوت،آرامش و زيبايي هستند بازتاب رابطه خداوند و انسان و نمادي از كل جهان عيني، تركيب آسمان، زمين وآب، زندگي پويا، مظهر كل جهان هستي و سمبلي از رحمت روحاني و روشنايي‌اند.  از اين رو در فرهنگ ايراني باغ بهترين مكان براي پيوند با عالم والا تلقي مي‌شود، با اين باور كه در ميان طبيعت زميني و دنياي آرماني (روشني ازلي) واقع شده است.

در آفريقا و جنوب آسيا

در نزد مردم گربالي در دالماسي اين اعتقاد وجود دارد كه در ميان درختان بزرگ تنها بعضي درختان داراي روانند  و اگر كسي آنها را بيفكند در جا خواهد مرد. در آفريقاي غربي درخت بسيار عظيمي ‌به نام  silk  cotton است كه مورد احترام همه اقوام آن سرزمين از سنگال تا نيجر است و آنها را خانه ارواح يا خدا مي‌دانند.


 بعضي ساكنان جزاير فيليپين گمان دارند ارواح در گذشتگانشان بر درخت‌ها زندگي مي‌كنند و آن هم بر بلندترين درختان كه شاخه‌هاي خود را به هر سو گسترده‌اند.

در كتاب هنري ماسه از درختان نارون و شمشاد به عنوان درختان مقدس و همچنين از درختان سرو و زيتون به عنوان درختان بهشتي ياد شده است. از ديگر درختان مقدس مي‌توان از خرما و انار و انجير نام برد. از درخت خرما به عنوان قديمي‌ترين منبع ارتزاق و اشتغال مردم نام برده شده كه كاشت آن در بين‌النهرين مربوط به 300 سال پيش از ميلاد مسيح بوده است و هنوز هم براي مردم اين ناحيه درخت خرما درخت زندگي محسوب مي‌شود.

در تمام اديان باستاني رسم بر اين بود تا براي سپاسگزاري از نعمت‌هاي خدا محصول خود را كه انگور، انجير، انار و زيتون بود به معابد ببرند و پس از نيايش خداياني كه مظهر درخت و گياه بوده‌اند بين مردم تقسيم كنند. باقيمانده اين رسم هنوزهم بين كليمي‌ها و ارامنه وجود دارد و با تغييراتي از اعياد آنها به شمار مي‌آيد. مراسم تبرك انگور در قديم در تاكستان‌ها انجام مي‌شد و پس از تبرك اين ميوه سهمي ‌هم به پرندگان اختصاص مي‌يافت.

يونانيان باستان بيشتر درختان را منسوب به خدايان مي‌دانستند و صداي به هم‌خوردن برگ‌هاي درخت بلوط را در معبد دودونا نشانه زئوس خداي خدايان در معبد تصور مي‌كردند. در ميان آنان برخي درختان آنچنان مقدس بودند كه گاه هدايايي از مردم عامي ‌دريافت مي‌كردند.

همچنين آنها معتقد بودند وقتي خداوند مي‌خواهد به كسي محبت كند يا خود را به صورت درخت ظاهر مي‌كند يا او را به شكل درخت تغيير مي‌دهد. در باور برخي ايرانيان نيز چنين اعتقادي وجود داردكه بعضي درختان را مظهر انسان‌هاي نيكوكار مي‌دانندكه پس از مرگ به درخت تبديل شده‌اند تا زندگي جاويد بيابند.

 

 

در ايران‌

در فرهنگ كهن ايراني  هر آنچه داده خداست، پاك و دوست داشتني است و درختان به عنوان يكي از نماد‌هاي ظهور اراده خداوند يكتا بر روي زمين و به منزله يكي از بخشش‌هاي خدايي از تقدس و ارزش ويژه‌اي برخوردار بوده‌اند. در باور ايرانيان درختان نشانه‌اي از زندگي، آفرينندگي و باروري به شمار مي‌آمده‌اند و گاه هنگام خشكسالي به عنوان نماد پايداري در مقابل ديو بديمن قحطي از آنها ياد مي‌شده است.

همواره ارزش درخت در ايران چنان بوده كه اگر كسي تك درختي را مي‌شكسته مجبور بوده به جرم اين گناه مبلغي بپردازد يا چند درخت بكارد.

در متن كوتاهي به زبان پهلوي آمده است هرگاه كسي گياهي را بر خلاف قاعده درست آن بشكند يا حتي كوچك‌ترين آسيبي برساند و اين آسيب را جبران نكند؛ هنگامي‌كه از اين جهان درگذرد، صورت معنوي همه گياهان به بلنداي بالاي مردي درپيش او مي‌ايستد و او را به بهشت راه نمي‌دهد.

اين اشاره‌اي است كوتاه و كلي به باورهاي ايرانيان كه از ديرباز نسبت به گياهان و طبيعت داشته‌اند.  همين مفهوم را مي‌توان در نوشته‌هاي بسيار ديگري يافت كه هرگونه آسيب رساندن به طبيعت و گياهان و درختان را گناه به شمار آورده است. 

ايرانيان باستان به فرشته‌اي معتقد بودند به نام هورز كه صدمه زدن به گل و گياه موجب ناراحتي و خشم وي مي‌شد.

در آيين ميتراييسم درهنگام نيايش، غذا خوردن و نيز برپايي مراسم مختلف، دسته‌هاي كوچك گياهان يا درختان مقدس را به نشانه بركت در دست مي‌گرفتند. هنوز هم زرتشتيان در مراسم و جشن‌هاي خود شاخه‌هاي درختان مقدس را در دست مي‌گيرند.

از جمله مراسم مربوط به در گذشتگان كه به هنگام نيايش و طلب آمرزش براي متوفي، موبد شاخه‌هاي درخت مورد، سرو، كاج و يا شمشاد در دست مي‌گيرد.

در يسنا بر اهميت سبز نگه داشتن جهان تأكيد شده است و بنا بر قانون «اشا» آدميان را ملزم دانسته تا جهان را سبز و آباد نگه دارند. در اوستا آسيب رساندن و قطع كردن درختان گناهي نابخشودني شمرده شده است كه پيشامدي ناگوار را براي شخص  يا نزديكانش در پي خواهد داشت.

هنوز هم در باور بعضي ايرانيان قطع درختان سبز بويژه در فصل بهار و تابستان گناهي بسيار بزرگ و شوم تلقي مي‌شود، به همين دليل برخي قطع درخت را به فصل سرما موكول مي‌كنند.

ايرانيان حتي در برپايي جشن‌هاي آتش از جمله جشن سده از شاخه‌هاي خشكيده درختان بويژه درختان مقدس استفاده مي‌كردند و چون باور داشتندكه نيروي باروري، حيات و  بركت روح مقدس در آن درختان سرايت كرده است، خاكستر جشن را در كشتزارها مي‌پاشيدند تا سبب باروري و بركت محصول شود.

در فرهنگ ايراني زرتشتي، امشاسپند امر داد به عنوان فرشته جاودانگي و بي‌مرگي در عالم جسماني، نگهباني نباتات و روييدني‌ها را به عهده دارد. در يكي از نيايش‌هاي زرتشتيان آمده است:

ما امرتات امشاسپند را مي‌ستاييم. ما مزارع و گله‌ها را ستايش مي‌كنيم. ما درخت گائوكرنا را كه محكم‌تر از همه درختان و آفريده اهورامزداست مي‌ستاييم.

 درخت گائوكرنا درخت اسطوره‌اي ايراني است.با اين اعتقاد كه حاوي تخم و بذر تمامي‌ روييدني‌ها شناخته شده است. امرتات برمزارع وكشتزارها و گله‌ها حكومت مي‌كند. چون او سبب رويش نباتات و ميوه گياهان است و نگهداري از درخت كائوكرنا كه خود شاه گياهان است و ابديت و بقا مي‌بخشد، به عهده اوست.

درخت هوم در آموزه‌هاي ديني موبدان ساساني با دانش و خرد مترادف است و معناي آن درخت مقدس است كه با مفهوم درخت زندگي و معرفت كه ميراث بين‌النهرين براي ايرانيان بود تركيب شده و به درخت دانش كه ميوه‌اش خرد است تبديل شده است.

در بند (9 - 20 - 19 - 22 - 23) يسنا در معرفي اين گياه آمده است: اين گياه يا شيره آن دوركننده مرگ، ارزاني دهنده فرزند به زنان و شوهر به دوشيزگان است.

 

 

در اسلام‌

در اسلام پرستش هر گونه درخت، اصنام، توتم و هر نوع اعمال و پندارهاي خرافي منع شده است. دين اسلام دين علم وعقل براي شناخت حقيقت زندگي و پرهيز از جهالت و گمراهي و دوري از افكار رويايي ساحري و جادويي است.

در عين حال، اسلام به تمام پديده‌هاي مفيد و تمام آفريده‌هاي خداوند به چشم پديده‌اي قابل تأمل، محترم و حتي آيه و وسيله‌اي براي شناخت خداوند و نزديكي به حق تعالي مي‌نگرد و با اين ديدگاه شگفتي‌هاي آفرينش، مخلوقات خداوند هستند و عناصر و پديده‌هاي طبيعي در اين دين رنگ و بوي روحاني و الهي به خود گرفته‌اند.

خداوند در قرآن از بسياري از درختان ياد مي‌كند و آنها را نماد قدرت خداوندي  و نشانه‌اي براي تدّبر و تنبه آدميان معرفي كرده است.

در فرهنگ اسلامي‌ درخت نماد زندگي، معرفت و نعمت الهي است كه در قرآن نيز از آن ياد شده است.

در سوره انعام آمده است: اوست خدايي كه از آسمان باران فرو بارد تا هر نبات در آن برويانيم و سبزه‌ها را از زمين برون آريم و در آن سبزه‌ها دانه‌هايي كه روي هم چيده شده پديد آريم  و از نخل خوشه‌هايي پيوسته به هم برانگيزيم و نيز بستان‌هايي از تاك‌ها، زيتون و انار  كه برخي مشابه و برخي نامشابه‌هم‌اند، خلق كنيم.

به ميوه‌هايش آن گاه كه پديد مي‌آيند و آن گاه كه مي‌رسند بنگريد كه در آنها عبرت‌هاست براي آنان كه ايمان مي‌آورند. (انعام/99)

همچنين در سوره تين چنين آمده است: والتين والزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين لقد خلقنا الانسان في احسن التقويم: سوگند به انجير و زيتون، سوگند به طور مبارك، سوگند به اين شهر امن كه ما آدمي‌را در نيكوتر اعتدالي بيافريديم. (تين:4 1)

درخت زيتون كه نامش در قرآن 6 مرتبه آمده است، لقب شجره مبارك را از خدا در كتاب مقدس قرآن كريم دريافت كرده است. 

 

 

نيروي اصلي حيات‌

نخل: درخت نخل به عنوان يك منبع غذايي مهم در بين‌النهرين و يكي از چند درخت مراسم باروري اين منطقه بوده است.

در مصر نماد افزايش محصولات و به طور كلي همراه پاپيروس علامت‌هاي اشرافي مصر عليا و سفلي را تشكيل مي‌داده است؛ همچنين درمصر درخت تقويم هم به شمار مي‌رفته است زيرا هرماه شاخه‌اي به آن اضافه مي‌شود. در نواحي جنوبي ايران براي نخل زندگي بين انسان و گياه قايلند.  درخت خرما يا نخل كه حاصل مناطق گرمسيري است، هميشه مورد احترام مردم اين نواحي بوده است تا آن جا كه مانند انسان در شمارش آن از واحد نفر استفاده مي‌كنند.

سدر: مردم جنوب ايران درخت سدر يا كنار را به نام پير كنار مي‌خوانند.  پير يك شخصيت مقدس است كه ريشه مانوي دارد و با كلمه پدر هم‌ريشه است.

در بوشهر درختان كناري به نام‌هاي پير خضر هنوز هم به همان شيوه عصر جادو پرستيده مي‌شوند و مردم به زيارت آنها رفته از آنان كمك مي‌طلبند.

در گذشته سدر را بر بدن مي‌ماليدند به اين اعتقاد كه امراض را از ميان مي‌برد. درخت سدر در كتاب‌ها به نام‌هاي كنار، سدر منبل داوود و سنجد خوانده شده است.         

درخت گردو: بررسي برخي باورها نسبت به درختان از جمله درخت گردو بيانگر تلقي شخصيت‌پنداري نسبت به اين درخت بويژه نسبت به نوع كهنسال آن است؛ به عنوان مثال برخي معتقدند شب‌ها نبايد زير درختان گردو عبور كرد يا اين كه زنان را نبايد تنها در شب براي آوردن آب به چشمه‌هايي كه زير درخت گردو است، فرستاد و همچنين اين اعتقاد وجود دارد كه درخت گردو درختي سركش و مغرور است بنابراين  براي بالا رفتن از آن بايد از افراد ماهر استفاده كرد و باور ديگر اين كه تمام وقايع و اتفاقات پيرامون درخت گردو در اندام و پيكره درخت ثبت مي‌شود و جالب‌ترين انديشه راجع به آن، واسطه قرار دادن اين درخت در برخي امور از جمله امر ازدواج است. از درخت گردو به عنوان خرد مكتوم، باروري، طول عمر و مظهر پايداري به هنگام بداقبالي ياد شده است.

انگور: انگور در اساطير ايراني مظهري براي خون انسان كه نيروي اصلي حيات است، شمرده مي‌شد.

همچنين درخت انگور در اسطوره‌ها نماد خرد است. يك شاخه درخت انگور نماد ايزدان، كشاورزي، باروري و مظهر زندگي و بي‌مرگي است. در مهرآوه‌هاي آيين ميترايي، يكي از نقوش مورد استفاده خوشه‌هاي انگور وانار است. 

بيد: در نمادشناسي سنتي درخت بيد افسون شده و براي ايزد بانوي ماه مقدس است. بيدمجنون نماد و نشانه سوگواري، عشق بدون شادي و تدفين است. بيد افتادگي، قدرت در ضعف، بهار و طبيعت زنانه را نشان مي‌دهد. درخت سبزبيد نماد بي‌مرگي، جاودانگي، نيروي حيات، جواني و نيروي زاد و ولد به شمار مي‌آيد.

انار: در بعضي از نواحي آسياي باستان درخت انار گاهي با عنوان خداي جوان در حال مرگ به نام ريمون
(rimmon) ناميده شده است؛ چنانچه تازيان نيز به انار، رمان مي‌گويند. در داستان‌هاي اساطيري ميوه انار سمبل زايش، ثروت، عشق و توليد نسل شناخته شده است.

صديقه رمضانخاني


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف درختان منقرض شده
جام جم آنلاين: دانشمندان از کشف حيرت آور درختاني خبر دادند که گفته مي شد در اواخر قرن نوزدهم ميلادي منقرض شده اند.

به گزارش مهر، گزارش زيست محيطي دولت محلي کويزلند در استراليا نشان مي دهد دو گونه درختي در منطقه حاره اي "کيپ يورک" شناسايي شده است که گفته مي شود سالها پيش منقرض شده اند.

يکي از اين درختان Rhaphidospora cavernarum نام دارد که حدود يک متر و نيم ارتفاع دارد و به گفته وزير تغييرات شرايط جوي کويزلند از سال 1873 ميلادي ديده نشده است.

وي گفت : درخت دوم نيز که Teucrium ajugac نام دارد براي آخرين بار در سال 1891 ميلادي ديده شده بود.

بر اساس گزارش زي نيوز، کشف اين دو درخت نادر در پي تحقيقات گسترده بيش از 100 کارشناس دولتي و آکادميک استراليا انجام شده است.

شناسايي مجدد اين درختان درحالي صورت گرفته است که سالانه بيش از 50 گونه جديد درختي در کويزلند شناسايي مي شود و تاکنون نيز بيش از 12 هزار گونه درخت بومي در اين منطقه به ثبت رسيده است.

منبع: http://www.jamejamonline.ir/newstext2.aspx?newsnum=100936023103

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 


شوراي شهر به سازمان محيط زيست براي فروش بزرگترين پارك پايتخت هشدار داد
ساخت هتل در زمين 5000 ميليارد توماني پارك پرديسان

 

 

 بزرگنمایی
 در آستانه فروش بخشي از بزرگ‌ترين پارك تهران، يعني پارك پرديسان توسط سازمان محيط زيست شوراي‌شهر به فكر افتاده طرح ممنوعيت ساختمان‌سازي در زمين‌هاي سبز را تصويب و به شهرداري‌ ابلاغ كند.

به گزارش سبزپرس به نقل از دنياي اقتصاد آن‌طور كه سخنگوي شوراي‌شهر تهران روز گذشته درباره «خلأ مقررات در جلوگيري از تجاوز ساختماني به پارك‌ها» عنوان كرده، در شهرداري فقط يك بخشنامه با امضاي شهردار وجود دارد كه متن آن ساخت‌وساز در پارك را تخلف معرفي كرده است، اما ظاهرا اين بخشنامه براي برخي مناطق بازدارنده محسوب نشده است.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد» گراني زمين‌ در پايتخت تحت تاثير كمبود زمين‌هاي خام از يك‌سو و مقاومت مالكان املاك كلنگي براي تخريب و ساخت‌وساز مجدد از سوي ديگر باعث شده اخيرا بخش‌خصوصي به استفاده از ترفند خريد زمين‌هاي سبز (پارك) با قيمت ناچيز و سپس تغيير كاربري آنها به مسكوني يا تجاري رو بياورد طوري كه طبق آنچه روز گذشته در جلسه علني شوراي‌شهر تهران تشريح شد قرار است 100 هكتار از زمين پارك پرديسان –معادل كمتر از نصف مساحت كل پارك- به بخش‌خصوصي فروخته شود.

گفته مي‌شود قيمت پارك پرديسان با توجه به موقعيت مرغوب‌ محل، در صورت تغییر کاربری مترمربعي 5 ميليون تومان (قيمت كل زمين آماده فروش 5 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود) خواهد بود و قرار است بخش خصوصي در آن هتل بسازد!

روز گذشته شورای شهر تهران با تصویب یک فوریت «ممنوعیت ساخت‌وساز در پارک‌ها» در برابر مصوبه دولت، به سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص صدور مجوز فروش 100 هکتار از پارک پردیسان به عنوان بزرگ‌ترین پارک پایتخت به بخش خصوصی هشدار غيرمستقيم داد.

اين در حالي است كه دو روز پيش براي ساخت‌وساز غيرمجاز در پارك ملت نيز حكم تخريب صادر شد. با وجود آنکه پیش از این خبر فروش صد هکتار از زمین های پارک پردیسان از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب شده بود، اما بار دیگر اعضای شورای شهر تهران با قطعی شدن موضوع فروش صد هکتار از 170 هکتار زمین پارک پردیسان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ساخت‌وساز در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر اعتراض کردند. بحث فروش پارک پردیسان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حالی جدی شده است که طبق گفته اعضای شورای شهر سند پارک پردیسان به نام جمهوری اسلامی (ملي) ثبت شده و کاربری آن براساس طرح تفصیلی جدید فضای سبز تعریف شده است.

اما به نظر می رسد آنچه دولت و سازمان حفاظت محیط زیست را در فروش پارک پردیسان به بخش خصوصی جدی کرده است ارزشمندی زمین پارک پردیسان (با 273هکتار مساحت و قرارگرفتن در متراکم‌ترین نقطه شهر تهران که در محاصره بزرگراه‌های یادگار امام‌(ره)، حکیم، همت و چمران)است.
نمي‌گذاريم اتفاق پارك‌ پرديسان رسم شود

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از قاطعیت شورای شهر برای مقاومت در برابر ساخت‌وساز در پارک های سطح شهر مي‌گويد. متن گفت‌و‌گوي «دنیای‌اقتصاد» با معصومه ابتكار را در زير بخوانيد:

- مالک پارک پردیسان کدام نهاد است؟ دولت یا سازمان حفاظت محیط زیست؟

 

 

 

 

پارک پردیسان 273 هکتار است که از تمام این مساحت 170 هکتار آن در دوره گذشته به منظور حفاظت بیشتر به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شد، اما متاسفانه تصمیم به فروش 100 هکتار از آن را گرفته‌اند.

 

 


- ماجرای فروش پارک پردیسان چیست؟چه هدفی از فروش آن دارند؟

 

 

 

این سوالی است که باید از خودشان بپرسید.

 

 

 

 

- پارک پردیسان از نظر مساحت بزرگترین پارک تهران است؟

 

بله.

- شورای شهر تهران چه اقدام جدی برای جلوگیری از این اقدام می‌کند؟

ما قصد داریم جلوی این اتفاق را بگیریم. چون اگر ماجرای فروش پارک‌ها رسم شود همه به فکر این می‌افتند که می‌توان همه این پارک‌ها را فروخت.

- اگر دولت اصرار به فروش داشته باشد شهرداری برای ساخت‌وساز پروانه صادر می‌کند؟

قطعا نه. در هیچ شرایطی کاربری پارك پرديسان از سبز به مسكوني يا تجاري تغيير نمي‌كند و امکان صدور پروانه از نظر ما نیست، مگر آنکه راه‌های فراقانونی باشد.

نوشته شده در ساعت 11:20:31 , مورخ 15/06/1391
کد خبر : 91061028
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نواحي رويشي ايران
 
 
تفاوت زياد دو عرض جغرافيايي شمال و جنوب كشور و وجود دشتها، ارتفاعات و اقليمهاي متفاوت سيماي بسيار متنوعي به سرزمين پهناور ايران بخشيده به گونهاي كه نواحي رويشي و گونههاي گياهي بسيار زيادي در آن مستقر شدهاند. 5 ناحيه رويشي ايران به اختصار در ذيل معرفي شدهاست.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ناحيه رويشي هيركاني يا خزري
 
ناحيه رويشي هيركاني همچون نوار سبزي، حاشيه جنوبي درياي خزر و نيمرخ شمالي رشته كوه البرز را ميپوشاند. اين ناحيه رويشي كه از آستارا در استان گیلان تا گليداغي در استان گلستان را در بر ميگيرد حدود 74/13 درصد معادل 1967316 هکتار از جنگلهاي كشور را در بر گرفته است. اين ناحيه رويشي به خاطر حاصلخيزي خاك، تغييرات دما و بارندگيهاي متعدد، گونههاي گياهي زيادي را در خود جاي داده به نحويكه بيش از 80 گونه درختي پهن برگ، 4 گونه سوزنی برگ و 50 گونه درختچهاي تاكنون در آن شناسائي شده كه غالباً از تيپهاي راش، ممرز، بلوط، افرا، توسكا و آميخته تشكيل شده است. جنگلهاي اين ناحيه به صورت نسلي دستنخورده و سالم، كمربندي از درختان خزانكننده دوران سوم زمينشناسي را تشكيل ميدهند. اين جنگلها كه از آن به نامهاي جنگلهاي مرطوب و يا خزري ياد ميشود داراي ارزشهاي زيستمحيطي و اقتصادي بالايي ميباشد كه در زمره ميراث طبيعي جهاني محسوب مي گردد.
 
 
 
 
ناحيه رويشي ايران توراني
ناحيه رويشي ايران توراني كه قسمت اعظم فلات مركزي ايران را در برگرفته حدود 16/28 درصد معادل 4032747 هکتار جنگلهاي كشور را در خود جاي داده است. اين ناحيه بر اساس شرايط توپوگرافي و ارتفاع به دو منطقه كوهستاني با آب و هواي سرد و منطقه جلگهاي با آب و هواي بياباني و گرم و خشك تقسيم ميشود. هر چند كه شرايط جوي منطقه موجب پراكندگي و فاصله زياد درختان شده اما بدليل وسعت زياد داراي گونههاي گياهي متنوع ميباشد به نحويكه 69 درصد فلور ايران در اين ناحيه قرار گرفته است.
گونههای اصلی منطقه کوهستانی بنه، بادام و ارس و گونههای اصلی منطقه جلگه‌‌اي گز، تاغ، قیچ و اسکنبیل ميباشد.
 
ناحيه رويشي ارسباران
 جنگلهاي اين ناحيه كه جزو جنگلهاي نيمه مرطوب كشور هستند، در استان آذربايجانشرقي و شمال غرب استان اردبيل واقع شده و حدود 40/1 درصد معادل 200000 هکتار جنگلهاي كشور در آن قرار دارد. جنگلهاي ارسباران به خاطر گونههاي گياهي نادر و منحصر به فرد و تنوع زيستي بالا از سال 1976 از سوي يونسكو به عنوان يكي از ذخيرهگاههاي زيستسپهر (بيوسفر) حمايت ميشود. تنوع گونههاي گياهي از اختصاصات ويژه اين ناحيه رويشي است؛ آنچنانكه بيش از 775 گونه گياهي فقط در منطقه حفاظتشده شناسايي شده كه 55 گونه آن براي اولين بار از ايران گزارش شده است. بسياري از گونههاي جنگلي ناحيه رويشي هيركاني در اين ناحيه وجود دارد. با اين وجود گونههاي اصلي آن ناحيه مانند راش و توسكا در ارسباران رشد نيافته است. اين امر موجب شده تا در تقسيمبنديها اين ناحيه از ناحيه رويشي هيركاني جدا شود. گونه های اصلی ناحیه ارسباران بلوط سیاه، بلوط سفید، ممرز، سرخدار و افرا میباشد.
 
ناحيه رويشي زاگرس
برخي منابع قدمت جنگلهاي بلوط زاگرس را 5500 سال ذكر كردهاند. ايجاد و گسترش جنگل در اين ناحيه به خاطر بارندگيهاي ناشي از استقرار سيستم مديترانهاي و درياي سياه بوده كه با در بر گرفتن نزديك به 90/41 درصد معادل 6000000 هکتار جنگلهاي كشور از ناحيه سردشت آذربايجانغربي تا فيروزآباد فارس امتداد دارد. يكي از معيارهاي تعيين مرز اين ناحيه گونه گياهي غالب آن، بلوط ايراني است. اما سایر گونههای اصلی این ناحیه رویشی بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی است. دو كاركرد مهم جنگلهای بلوط زاگرس حفاظت آب و خاك هستند كه با توجه به غالب بودن آب و هواي خشك و نيمهخشك در كشور از اهميتی انکارنشدنی برخوردارند؛ آنچنانكه هر نوع سرمايه­گذاری حفاظتی و احيايي را توجيه­پذير نشان ميدهد. جنگلهاي زاگرس با توجه به زادآوري محدود و پايين، جزو جنگلهاي حفاظتي و حمايتي قرار ميگیرد.
 
ناحيه رويشي خليج فارس- عمانی
ناحيه رويشي خليج فارس- عمانی كه حدود 80/14 درصد معادل 2119000 هکتار جنگلهاي كشور را به خود اختصاص داده، بخشي از جنوب غرب و تمام سواحل جنوبي را در بر ميگيرد. به دليل تفاوت اكولوژيكي، رويشهاي اصلي اين ناحيه به دو قلمرو خليج فارس و درياي عمان تقسيم ميشود. در قلمرو خليج فارس كه از قصر شيرين تا حوالي مرز استانهاي بوشهر و هرمزگان امتداد يافته، گونههاي گياهي كنار، كهورك و پده رويشهاي اصلي را تشكيل ميدهند. در قلمرو درياي عمان نيز كه بخشي از استان هرمزگان تا سيستان و بلوچستان (مرز ايران و پاكستان) را در بر ميگيرد، گونههاي كهور ايراني و انواع آكاسيا رويشهاي اصليهستند. چش يا كرت كه از چوب آن در صنعت لنجسازي استفاده ميشود به صورت پراكنده در اين قلمرو رويش دارد. جنگلهاي ماندابي يا مانگروها نيز كه متشكل از دو گونه حرا و چندل است در اين ناحيه گسترش دارند. رويشگاه جنگلهاي مانگرو در فاصله جزر و مد درياها قرار دارد.
 
منبع: http://www.frw.org.ir/CimayeManabeTabeeKeshvar/NavahiRooyeshiIran/pageid/44/language/fa-IR/Default.aspx
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عناوين پيشنهادي پايان‌نامه‌هاي دكترا و كارشناسي ارشد
 
الف- بخش جنگل
1- بررسي و تحقيق به منظور دستيابي به بهترين روش جنگلكاري در مناطق خشك
2- نحوه مديريت جنگل هاي دست كاشت در ناحيه هاي رويشي نيمه مرطوب، مديترانه اي و نيمه خشك
3- طرح سازگاري فندق اردبيل در ساير ارتفاعات مشابه از قبيل جنگل‌هاي ابر ورود بارك در استان سمنان
4- شناسايي رويشگاه‌هاي شيشم و سرشت اكولوژيكي آن
5- نقش كاشت سوزني برگان غير بومي در طغيان آفات و بيماري‌ها
6- بررسي دقيق فنولوژي گونه هاي مهم جنگلي شمال به منظور تعيين زمان دقيق جمع آوري بذور
7- بررسي تغييرات تنوع گونه اي دانگ‌هاي اوليه در مقايسه با جنگل‌هاي مجاور خارج دانگ
8- تحقيق در گزينش بهترين روش احياء و توسعه جنگل در ارتفاعات بالابند شمال كشور متصل به مراتع كوهستاني
9- بررسي هاي لازم بر روي بهترين روش غني سازي و احياء جنگل‌هاي ناحيه رويشي خليج و عماني
10- بررسي و شناسايي رويشگاه‌هاي پده و سرشت اكولوژيكي آن
11- بررسي سازگاري گونه هاي سريع الرشد خارجي در ايران به منظور زراعت چوب و كاهش فشار به جنگل‌هاي طبيعي (مثل پالونيا)
12- تعيين رويش ساليانه گونه هاي مهم جنگلي شمال ايران
13- بررسي مدل‌هاي تنوع زيستي و تنوع درختي Tree diversity در مناطق رويشي مختلف
 
ب- بخش مرتع
1- بررسي ارتباط تخريب مرتع با اندازه مرتع و تعداد دام در مناطق مختلف استپي، نيمه استپي، كوه‌هاي مرتفع و خزري (يا براساس مناطق خشك، نيمه خشك و مرطوب)
2- بررس اثرات تأخير چرا بر روي ظرفيت، وضعيت و گرايش در مناطق مختلف اكولوژيك (نيمه خزري،‌ خزري و كوه‌هاي مرتفع)
3- مقايسه اقتصادي توليد غلات با توليد علوفه در ديمزارها در مناطق مختلف و معرفي مناطق مستعد تبديل ديمزارها به كشت علوفه (طراحي مدلي براي مناطقي كه قابليت كشت علوفه جهت تبديل ديمزار را به ما نشان دهد)
4- ضريب برداشت مجاز و ارزش رجحاني گونه هاي مهم مرتعي در مناطق مختلف اكولوژيك
5- ميزان برداشت علوفه در اكوسيستم هاي مرتعي مناطق مختلف با توجه به شاخص هاي مرتع اين اكوسيستم ها
6- بررسي سيستم هاي چرائي پيش بيني شده در طرح‌هاي مرتعي در مناطق مختلف اكولوژيك از نظر ميزان اجرا، ميزان موفقيت، دلايل عدم اجرا و موفقيت و پيشنهاد راهكارهاي عملي
7- بررسي سهم عوامل مختلف تأثير گذار بر مراتع (اعم از : چراي دام، بوته كني، تبديل اراضي، تعدد بهره بردار و …) در تخريب مراتع
8- بررسي تعيين ارزش اكولوژيكي و زيست محيطي علوفه مرتع در مقايسه با حفظ آب و خاك و … در مناطق مختلف اكولوژيك
9- رابطه پوشش گياهي با هدر رفت آب و خاك
10- اثرات پوشش گياهي جهت حفاظت از آب و خاك و مقايسه با ارزش علوفه اي پوشش گياهي
11- معرفي موثرترين و كم هزينه ترين روش‌هاي ذخيره نزولات آسماني در مناطق مختلف اكولوژيك
12- معرفي مناسبت‌ترين روش‌هاي كنترل فرسايش (آبي و بادي) در مناطق مختلف (اكولوژيك)
13- دسته بندي گياهان مرتعي از نظر مقاومت به خشكي به منظور استفاده در عمليات اصلاح و احياء مراتع مناطق خشك
14- معرفي گونه هائي كه در رويشگاه‌هاي مختلف ناپديد شده اند و بررسي وضعيت اين گونه ها در رساليهايي كه اتفاق خواهد  افتاد.
 
ج- بخش بيابان
1- بررسي عمليات پرورشي در توده هاي دست كاشت مناطق بياباني
2- تحقيق پيرامون جايگزيني گونه هاي سازگار با مناطق خشك جهت بيابان زدائي ترجيحاً بصورت كشت آميخته
3- انتخاب مناسب‌ترين گونه ها جهت بادشكن سبز حاشيه مزارع و مراكز اقتصادي
4- بررسي اثرات آبياري با آب شور در توليد نهال‌هاي بياباني
5- تعيين حد EC قابل قبول براي گونه هاي مختلف قابل كشت در مناطق بياباني
6- معرفي گونه هاي بومي سازگار و مقاوم به خشكي جهت كشت و مبارزه بيولوژيك با فرسايش بادي
7- تحقيق پيرامون توليد نهال گونه كلير
8- معرفي راهكارها و روش هاي اقتصادي و با صرفه در امر بيابان زدائي در زمينه مبارزه بيولوژيك
9- تحقيق در زمينه علل اساسي بيابان زايي و تخريب اراضي
10- تحقيق پيرامون روش‌هاي بهره برداري كه منجر به فرسايش خاك و بيابان زائي مي شود.
11- بررسي نحوه تكثير پني زيتوم در اراضي شني
12- تحقيق پيرامون روش‌هاي جايگزين مالچ‌هاي نفتي در امر تثبيت ماسه هاي روان
 
د- بخش آبخيزداري
1- تعيين شيوه هاي مناسب محاسبه و برآورد فرسايش و رسوب در حوضه هاي فاقد تجهيزات
2- معرفي مناسب‌ترين روش‌هاي كنترل فرسايش (آبي و بادي) در مناطق مختلف اكولوژيكي
3- ارزيابي روش‌هاي برآورد آبدهي در حوضه هاي كوچك فاقد ابزار اندازه گيري
4- تعيين الگوي توزيع زماني بارش در حوضه هاي فاقد باران نگار
5- پيش بيني عملكرد حوضه هاي آبخيز در مواقع بروز سيلاب (مدل)
6- نقش احداث جاده هاي جنگلي در فعال كردن زمين لغزش‌ها
7- تهيه مدل مديريت جامع در حوضه هاي آبخيز در چارچوب وظايف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري
8- انجام مهندسي ارزش در روند مطالعات و اجراي فعاليت‌هاي آبخيزداري (پايلوت)
9- ارزيابي مدل SCS در حوضه هاي آبخيز
10- ارزيابي كمي اقدامات آبخيزداري در كاهش خصوصيات سيلاب
 
هـ- ترويج و مشاركت مردم، اكوتوريسم و . . .
1- بررسي در دست يابي به بهترين راهكار مديريت مشاركتي در جنگل‌هاي زاگرس (غرب كشور)
2- تحقيق در گزينه هاي مشاركتي جنگل نشينان و دامداران شمال كشور براي مديريت بهينه جنگل‌هاي بالابند و پائين بند
3- بررسي تكنيك‌هاي ارزيابي مشاركتي روستايي در پروژه هاي منابع طبيعي
4- بررسي شيوه هاي مناسب آموزش، ترويجي و مشاركتي در جهت پايداري طرح‌هاي منابع طبيعي
5- بررسي اثرات اقتصادي و توسعه روستايي صنعت گردشگري در شمال كشور
6- بررسي نقش اكوتوريسم (گردشگري طبيعت) در حفاظت از جنگل‌هاي شمال كشور
7- بررسي و محاسبه ارزش كالاهاي غيرتجاري (حفاظت و توليد آب و خاك، ترسيب كربن، تلطيف هوا و ...) رويشگاه‌هاي جنگلي و مرتعي ايران
 
و _ روابط عمومي و فرهنگ‌سازي
1- بررسي مدل‌ها و الگوهاي موفق فرهنگ‌سازي منابع طبيعي در كشورهاي ديگر
2- بررسي ميزان تأثير و موفقيت ابزارهاي مختلف اطلاع‌رساني در عرصه اطلاعات و فرهنگ منابع طبيعي و ارائه بهترين مدل و راهكار اجرايي
3- آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي روابط عمومي در حوزه منابع طبيعي
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

 

 بزرگنمایی
کوشان مهران: پس از انسان، «عقاب طلایی»، «روباه سرخ» و «گرگ خاکستری» بیشترین پراکندگی را در قاره های جهان دارند ولی آیا تاکنون این پرسش برای خوانندگان گرامی پیش آمده که چرا گرگ در کوه های «اطلس» در شمال افریقا و کشور مراکش وجود نداشته است؟

با این وجود، اخیراً پژوهشگرانی اسپانیایی و مراکشی به نتایج بسیار جالبی در کوه های اطلس دست یافتند. دوربین های تله ای برای نخستین باز تصاویری از «گرگ آفریقایی» (Canis lupus lupaster) را در کوه های میانی اطلس مراکش در اختیار دنیای علم قرار داند. 

 

 

بومیان «بربر» (Berber) بر این اعتقاد بودند که در این نواحی دو گونه شغال یکی بزرگ و تیره و دیگری کوچک و مایل به زرد وجود دارد و در برخی منابع فرانسوی از «گرگ سیاه کوه های اطلس» سخن به میان آمده است؛ و این تازه نقطه شروع پژوهش های نوین درباره پراکندگی گرگ در آفریقا است. 
در تاریخ 10 اوگوست 2012 در مجله Plos ONE  به وجود گرگ در سنگال نیز اشاره شده است. برای بیشتر جانورشناسان تنها گرگ موجود در کشور مصر «گرگ عربی» (canis lupus arabs) است که تنها در جنوب «شبه جزیره سینا» به تعدادی انگشت شمار وجود داشته و یک نمونه از آن تا چند سال پیش در باغ وحش «جیزا» وجود داشت، ولی شواهد تاریخی از یک واقعیت سخن می گوید. 
ارسطو از گرگ هایی در مصر سخن می گوید که از نمونه های یونانی کوچک تر بوده و برخی باستان شناسان اعتقاد داشتند که در اصل «آنوبیس» یکی از خدایان مهم مصریان، یک گرگ کوچک و نه شغال طلایی بوده است. از نیمه دوم قرن نوزدهم پاره ای از جانورشناسان شغال های مصری را درشت هیکل تر از نمونه های سوری دانسته و در خود دره نیل نیز دو گونه سگ سان همواره برای پژوهشگران پرسش هایی را درباره وجود شغالی بزرگ جثه و یا گرگی کوچک اندام مطرح می کرد. 
در دسامبر سال 2002 نمونه سگ سانی در سواحل «داناکیل» کشور «ارتیره» مشاهده شد که کاملا متفاوت از شغال طلایی بوده است و در سال های بعد پژوهش های ژنتیکی نمونه های یافت شده در کوهستان های «اتیوپی» حاکی از وجود نمونه ای مرتبط با گرگ و نه شغال بود.( البته لازم به یادآوری است که این نمونه های به ظاهر گرگ، دارای زیستگاهی متفاوت از گرگ اتیوپی هستند که تا مدتی پیش گمان می رفت به روباه ها وابسته است و شیوع بیماری هاری از سگ های اهلی و دورگه شدن نسل او را در معرض خطر قرار داده است.)

 

پژوهش های ژنتیکی در حال اثبات وجود گرگ در الجزایر و سنگال و مالی است که مقاله زیر کمک بزرگی به خوانندگان گرامی برای پیگیری این موضوع می کند.

 

 Gaubert P, Bloch C, Benyacoub S, Abdelhamid A, Pagani P, et al (2012). "Reviving the African Wolf Canis lupus lupaster in North and West Africa: A Mitochondrial Lineage Ranging More than 6,000 km Wide". PLoS ONE 7 (8): e42740. doi:10.1371/journal.pone.0042740.

 

زیستبوم شمال آفریقا در طی هزاره ها به شدت توسط جوامع بشری چون «گارتاژی»ها و رومیان مورد بهره کشی و تخریب قرار گرفته است. فیل هایی که روزگار گذشتن هانیبال و سپاهیانش از کوه های آلپ، در تونس می زیستند، تا حدود 300 سال پس از میلاد مسیح از میان رفتند. ولی هیچگاه حیات وحش با عدد و رقم از پیش معین شده میانه خوبی نداشتند. 
در بیشتر گزارش ها به نابودی شیر بربری در سال 1922 در مراکش اشاره دارد ولی مدارک کنونی حکایت از شکار شیر در نزدیکی شهر «کنستانتینوپول» در شمال الجزایر در سال 1941 و مشاهده شیر در مرز الجزایر و تونس در سال 1950 دارد. با وجود سابقه استعمار فرانسه و اسپانیا، نادید گرگ در کوه های اطلس و کوهستان های صحرای کبیر آفریقا عجیب به نظر می رسد. ولی گویا طبیعت در برخی اوقات در دقیقه نود کارتی در آستین دارد. 
یافتن مدارک قطعی وجود پلنگ، چه در کوهستان های برفگیر اطلس مراکش و چه کوهستان های خشک «آهاگار» جنوب الجزایر نشان از قدرت اختفا و سازگار این گربه سان با زیستبوم های گوناگون دارد.
و کسی چه می داند؟ شاید از سال 1870 که گزارش های رسمی حاکی از شکار آخرین خرس اطلس کوهستان های مراکش دارد، هنوز خرس های کوچک و پشمالو و تیره رنگ بربری پس از عبور دسته ای از جهانگردان و پژوهشگران از اطلس برف آلود با تعجب و ترس بر دوپا ایستاده و هوا را می بوید و پیرمردی کهنسال برای پژوهشگران داستان حمله خرس به گوسپندان خود را برای پژوهشگرانی تعریف می کند که ناباورانه سری تکان داده و با خود می گویند:
... این هم از خاطرات پدر پدر بزرگش است که برای همه تعریف می کند!

و یک نکته بسیار قابل تعمل: در صفحه 22 شماره 162 مجله «شکار و طبیعت»، به تاریخ اردیبهشت ماه 1352 در نوشتاری ترجمه شده از مجله انیمالز درباره گرگ ها تصویری از گرگ سیاه آفریقای شمالی منتشر کرده است.آیا این تصویر واقعا در آفریقای شمالی و کوهستان های برفگیر اطلس گرفته شده است؟ 
شاید به دلیل نبود شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی جهانی چون اینترنت این گونه داده های مهم چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. به خوانندگان گرامی پیشنهاد می شود دیده ها و مدارک خود درباره مشاهده گرگ هایی با وضعیتی غیر معمول در ایران را به سایت خبری سبزپرس ارسال نمایند.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روز 24 شهريور ماه برگزار مي شود
فارس و اصفهان هم به برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل پیوستند


 

 

 بزرگنمایی
با اعلام آمادگی فارس و اصفهان برای مشارکت در اجرای همزمان پاکسازی عرصه های جنگلی کشور، شمار استانهای میزبان برنامه به هفت رسید.

به گزارش سبز پرس، موسسه توسعه پایدار هرمد اعلام کرد که خانه فرهنگ بوم گردان پارس از استان فارس و انجمن حافظان محیط زیست بادرود از استان اصفهان برای حضور در دومین برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل که در روز جمعه 24 شهریورماه جاری برگزار می شود اعلام حضور کرده اند.

 

شایان ذکر است که پیش از این نیز استانهای چهار محال و بختياري، كرمانشاه، گلستان، گيلان و مازندران برای اجرای برنامه مذکور آمادگی خود را اعلام داشته اند.
علاقمندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در استان كرمانشاه با شماره 09128052947 (سازمان مردم نهاد هيلو)، در گلستان با شماره 09111757074 (خانه جوان فريد روستاي كفشگيري)، در گيلان با شماره 09111844807 (جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست استان گيلان)، در مازندران با 09361323617 (موسسه توسعه پايدار هرمد)، در چهار محال و بختياري با 09137017036  (انجمن  محيط زيستي تسنيم)، در فارس با 09167377066 (خانه فرهنگ بوم گردان پارس) و در اصفهان با شماره 09131623002 (انجمن حافظان محیط زیست بادرود) تماس گيرند.

دبیرخانه برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل نیز با شماره 09361323617 آماده پاسخگویی پیرامون جزئیات این برنامه عام المنفعه زیست محیطی است.

نوشته شده در ساعت 11:30:54 , مورخ 13/06/1391
کد خبر : 91061025
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امشب در بوستان ولایت:
جشنواره محیط زیست شهری آغاز به کار می کند

 

 

 

 بزرگنمایی
 دومین جشنواره محیط زیست شهری با محوریت مدیریت پسماند امشب در بوستان ولایت تهران آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش سبزپرس، مراسم افتتاحیه این جشنواره از ساعت 20 امشب در بوستان ولایت، واقع در منطقه 19 تهران برگزار خواهد شد

این جشنواره تا 19 شهریورماه ادامه خواهد داشت و طی آن سازمان ها، گروه های مردمی و شهرداری های مناطق مختلف پایتخت آخرین فعالیت هاف دستاوردها و برنامه های خود را در این جشنواره ارائه خواهند داد. 

عبادالله فتح الهی» شهردار منطقه 19 تهران با اشاره به اینکه در همه کلانشهرهای دنیا به خصوص ابرشهری مثل تهران غول دود و ترافیک باعث بروز خشونت های اجتماعی  میشود، اظهار داشت: آلودگی فضاهای کالبدی ذهن ها را خسته و انسان ها را سردرگم می کند به همین دلیل بخش محیط زیست یک مطالبه جدی، عمومی و بی بدیل از سوی مردم است که خوشبختانه مدیریت شهری امروز به آن بسیار توجه می کند.

وی با بیان اینکه ستاد محیط زیست شهرداری تهران سالانه مطالبات مردم را با شیوه های هنری، نگاه علمی و کارشناسی به صحنه می آورد، گفت: اقشار مختلف اجتماعی که به صورت خودجوش فعال هستند، مطالباتشان را مطرح می کنند بنابراین مدیران شهری باید اقدامات و برنامه های که مدنظرشان دارند را اعلام کنند تا مطالبات اجتماعی با اقدامات مدیریت شهری در این جشنواره با توجه به اصول علمی به چالش کشیده شود تا انرژی مضاعفی در مدیریت شهری ایجاد شود.

وی افزود: با برگزاری چنین جشنواره هایی به روح شهر که در دوره های قبلی مغفول مانده  توجه می شود. با این برنامه ها می توانیم بخش زنده شهر را از دل برج ها، آهن آلات  و سنگ های ساختمان های سربه فلک کشیده، بیرون بکشیم.

شهردار منطقه 19 گفت: این جشنواره باید حمایت شود تا رشد بیشتری بکند. اقدامات مدیریت شهری در این راستا بسیار مفید است زیرا به فرهنگ سازی آموزش شهروندان منجر می شود. آشنایی هر چه بیشتر مردم با محیط زندگی ان به خصوص محیط زیست شهری بسیار احساس می شود.

 

 

فتح الهی ساخت بوستان ولایت را یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران دانست و افزود: بوستان ولایت نماد محیط زیست شهری تهران است که بخش مهمی از مطالبات مردم در این بوستان تحقق یافته است.
 
انتقاد از تغییر کاربری فضای سبز برای مسکن مهر

شهردار منطقه 19تهران با ابراز تاسف از عملکرد وزارت مسکن و شهرسازی در رابطه با تغییر کاربری زمین های مربوط به فضای سبز و اختصاص آنها به مسکن مهر گفت: وزارت مسکن که مسئولیت تامین زیرساخت های شهر مانند فضای سبز، جاده، بزرگراه ها و ... را دارد به دلیل فشار کار یا بازار پرالتهاب مسکن از واگذاری زمین های مختص فضای سبز برای احداث مسکن مهر سخن می گوید.

وی با بیان اینکه هر چند توجه این وزارتخانه به بحث مسکن برای مردم قابل تقدیر است، افزود: اما اگر قرار باشد وزارت مسکن هم مثل یک تاجر عمل کند و زمین های فضای سبز شهری را تبدیل به مسکن کند و به فروش برساند اینجاست که فریاد فعالان و دلسوزان محیط زیست بلند می شود.

فتح الهی با اشاره به اینکه این جشنواره باید به مباحث این چنینی بپردازد، اظهار کرد: فضای شهر نیازمند به محیط سبز است تا فشارها و استرس های ناشی از خستگی زندگی پرتنش شهری را کم کند. محیط زیست شهری روح شهر است و باید در کنار فضاهای کالبدی به روح شهر که با مردم ارتباط بیشتری دارد اهمیت داده شود.


نوشته شده در ساعت 13:30:21 , مورخ 15/06/1391
کد خبر : 91061030
 

http://isdle.ir/news/index.php?news=8740

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 13 14 15 16 17 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com