Environmentalist


نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:
تشکیل سازمان منابع طبیعی در دستور کار بهارستانی‌ها قرار گرفت


 

 

 بزرگنمایی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به بررسی جزئیات طرح جامع منابع طبیعی در کمیسیون متبوع خود گفت: براساس این طرح، سازمان امور اراضی با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، ادغام و سازمان جدیدی به نام سازمان منابع طبیعی تشکیل خواهد شد.

به گزارش سبزپرس و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد اسماعیل‌نیا» نماینده مردم کاشمر، برداسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی جزئیات طرح جامع منابع طبیعی در کمیسیون کشاورزی بهارستان گفت: براساس این طرح، سازمان امور اراضی و سازمان جنگلها و مراتع آبخیزداری ادغام و سازمان جدیدی به نام سازمان منابع طبیعی تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در این طرح، نحوه واگذاری تمامی اراضی ملی از جمله جنگل، مراتع و بیابان‌ها مشخص شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح جزئیات دیگری از این طرح اظهار داشت: کمیسیون‌هایی که تاکنون در هر استان درباره واگذاری اراضی تصمیم می‌گرفتند به یک کمیسیون تبدیل خواهد شد، ضمن آنکه اختیارات آنها نیز تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تاکنون ۲۲ الی ۲۳ ماده از طرح جامع منابع طبیعی را بررسی کردند، ضمن آنکه لایحه منابع خاک نیز که از سوی دولت ارائه شده، ضمیمه این طرح قرار گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در خاتمه، هدف از ادغام دو سازمان امور اراضی با جنگلها، مراتع و آبخیزداری را جلوگیری از موازی‌کاری و عمیق‌شدن نسبت به موضوعات مربوطه اعلام کرد.

کد خبر : 91071011


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معدن مس دره‌زرشک برای ششمین بار تعطیل شد؛
بخشدار تفت دستور توقف فعالیت معدن دره زرشک را صادر کرد

 

 

 بزرگنمایی
هنوز یک هفته از آخرین اعتراضات اهالی روستای دره‌زرشک و ساکنان سایر روستاهای اطراف آن نگذشته که شرکت بهره بردار معدن مس دره زرشک، کرد تا برای بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرد.

به گزارش سبزپرس، روز گذشته گروهی از مردم دره‌زرشک غافل از شروع فعالیت مجدد این معدن، همزمان با آغاز فصل پاییز، برای پیگیری قطعی شدن توقف نهایی فعالیت این معدن باردیگر مقابل دادگاه تفت تجمع کرده بودند که با اطلاع از فعالیت دوباره این معدن، خود را به محل فعالیت معدن رساندند.

اهالی برای بار دیگر اعتراضات خود را به عدم توقف فعالیت معدن در تجمع خود اعلام داشتند و خواستار حق و حقوق خود از بخشدار تفت که در جمع آنها حضور یافته بود شدند.

بخشدار تفت پس از گذشت چند ساعت از تجمع افراد در منطقه دستور توقف فعالیت معدن مس دره‌زرشک را داد که به دنبال این دستور، ماشین‌آلات از کار ایستادند و برای بار ششم اهالی شاهد توقف فعالیت معدن مس دره‌زرشک بودند.

هر چند این معدن مس دوباره رنگ تعطیلی به خود گرفت اما آنچه این روزها برای اهالی اهمیت زیادی دارد، این است که این توقف تا چه مدت دوام خواهد داشت؟ آیا دوباره مس دره‌زرشک فعالیت خود را آغاز می‌کند؟

این در حالی است که دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی این معدن در کمیته ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، در تهران صادر شده است که مسئولان معدن از توقف فعالیت ها سر باز زده اند.

 

کد خبر : 91071007


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


درخواست فعالان محيط زيست از ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور:
اجازه عبور خط لوله نفت سروستان از پارك ملي بمو را ندهيد


 

 

 بزرگنمایی
در پي شدت گرفتن فعاليت پيمانكاران نفتي براي عبور خط لوله نفت سروستان به پالايشگاه شيراز و رسيدن اين خط لوله تا پشت فنس هاي پارك ملي بمو،‌ برخي گمانه زني ها حاكي است به زودي ادامه عمليات خط لوله نفت از داخل پارك ملي بمو و از كنار حياتي ترين چشمه پارك موسوم به چشمه آب بز آغاز خواهد شد. در همين حال يكي از فعالان محيط زيست استان فارس و مدير موسسه 13 فرودين خواستار مداخله سازمان بازرسي كل كشور،‌ديوان محاسبات و مجلس شوراي اسلامي به مسئله ورود نفتي ها به پارك ملي بمو شد.


علي اكبر كاظميني ،‌مدير موسسه 13 فرودين در گفتگو با سبزپرس گفت: پارک ملی بمو با قدمت نیم قرن حفاظت از قدیمی ترین پارکهای ملی کشور است. موقعیت مکانی این پارک در مجاورت کلان شهر شیراز و محور گردشگری شیراز – تخت جمشید امتیاز ویژه ای برای استان فارس و شهر شیراز و ورزقان است . اما علی رغم توسعه بی رویه در سالیان گذشته که منجر به تغییر کاربری زیست بوم و کاهش تنوع زیستی و تخریب چشم اندازهای طبیعی در سطح استان فارس شده  پارک ملی بمو به صورت یک نمونه برجسته اکوسیستم طبیعی نسبتا بکر باقی مانده است.

به گفته او استان فارس با 2400 گونه گیاهی و پارک ملی بمو با 620 گونه گیاهی در همین وسعت کم منحصر به فرد است  که 30 گونه آن بومی و اندمیک است. این پارک با داشتن گونه های جانوری زیادی از جمله پلنگ آهو پازن، قوچ و میش شیراز، کفتار، گرگ، روباه ، خرگوش و ... و همچنین بیش از 50 گونه پرنده کلکسیونی از تنوع زیستی بالا دارد.

این فعال محیط یست می افزاید: متاسفانه سال گذشته مجوز تاسیس پالایشگاه دوم در پارک ملی بمو صادر شده و به تبع آن عبور خط لوله نفت از قلب زیستگاههای بمو بر خلاف ضوابط و دستورالعمل های محیط زیستي است.

او می افزاید : در حالی که شهر زرقان بر طبق تحقیقات دانشگاه شیراز آلودگی بالایی دارد و دشت زرقان به علت قرار گرفتن در بین کوهها بیش از نیمی از سال دارای وضعیت وارونگی دما یا اینورژن است هرگونه ساخت صنایع آلاینده در این محدوده خیانت به کودکان و زیست مندان پارک ملی بمو است.

کاظمینی می افزاید: از سمت شرق شهر زرقان و غرب پارک ملی بمو از تنگه آب بز خط لوله نفت با عبور از باغات انگور و تخریب شیب ها و دامنه ها بدون اجازه صاحبان باغ ها به پشت فنس پارک ملی بمو رسیده است در حالی که چشمه آب بز که در بدترین شرایط خشکسالی آب دارد و آبشخور قوچ و میش و پازن ها است در آستانه نابودی قرار گفته است. از سمت شرق پارک ملی بمو هم در منطقه بند امیر در محلی به نام شول قسمتی دیگر از این خط لوله در پشت فنس پارک ملی بمو توقف کرده و اماده است که با آمدن مسئولی در منطقه و توجیه ایشان که لابد این  خط لوله داخل پارک ملی بمو می تواند هزاران شغل ایجاد کند مجوز ان صادر شود و خط لوله نفت را عبور دهند و تیر خلاص را بر پیکر پارک بمو بزنند.

 اين همه اصرار براي عبور خط لوله از داخل پارك براي چيست؟

وی می گوید: چرا وقتي خط لوله ميعانات گازي را از بيرون پارك توانستند عبور دهند حالا اصرار دارند كه خط لوله نفت حتما از  داخل پارك عبور داده شود ؟ ايا اين اقدام براي اين نيست تا زمينه براي ساخت پالايشگاه و عبور ساير خطوط لوله انتقال فراهم شود و گرنه از همان مسير قبلي ميعانات گازي اين يكي را هم عبور مي دادند.

كاظميني تصريح كرد: اگر انجام برخي اقدامات در پارك هاي ملي ممنوع است خب ديگر نيازي به اين همه تعلل نيست اما عجيب است كه محيط زيست استان با وجود صراحت قانون نظر نهايي اش را قاطعانه اعلام نمي كند و انگار منتظر هستند تا سازمان تصميم بگيرد كه اميدي هم به سازمان محيط زيست نداريم.

اين فعال محيط زيست خاطر نشان كرد: در تاریخ 22/4/91 مدیر کل محیط زیست استان فارس در مصاحبه با خبرگزاری فارس که در روزنامه خبر جنوب چاپ شد می گوید که در توافقات صورت گرفته سال گذشته رییس سازمان با مسئولان استانی و وزارت نفت قرار بر این است که خط نفت از پارک ملی بمو با مجوز کمیسیون زیر بنایی دولت از محلی که کمترین آسیب را به پارک برساند عبور کند و جالب اینجاست که در  کمیسیون زیر بنایی دولت کسانی می خواهند از پارک ملی بمو دفاع کنند که خود عامل بوجود آورنده این مشکل بودند و قبلا در دفاع از تاریخچه و پالایشگاه سخن ها گفته اند انگار نه انگار که آنها متولی محیط زیست کشور هستند .

او می گوید: محیط زیست فارس در سالهاي اخير به شدت آسیب دیده است شايد به این علت که چیزهای دیگری بر حفظ محیط زیست تقدم پیدا کرده است.

کاظمینی افزود: امیدوارم همانطور که در سال گذشته دیوان محاسبات از سازمان محیط زیست در مورد مجوز پالایشگاه دوم در کنار پارک ملی بمو توضیح خواست مجددا سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تحقیق و تفحص در این مورد اجازه ندهند که کسی زندگی و سلامت و جان مردم و منابع ملی و زيستي کشور را فدای منافع کوتاه مدت کند .

کد خبر : 91071006


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


گزارش سبزپرس از خطر نابودی حيات‌وحش منطقه کجور؛
شکار غیرمجاز و مسدود شدن آبشخورها، حیات وحش کجور را تهدید می کند


 

 

 بزرگنمایی
محمدحسین ملایی کندلوسی: منابع طبيعي، جنگل ها و موجودات زنده هر سرزميني از ارزش، اهميت و جايگاه بسيار ويژه‌اي برخوردار هستند و به‌عنوان ثروت‌هاي ملي از آنها ياد مي‌شود. جنگل‌ها به عنوان یکی از منابع تعديل کننده هوا و توليد اكسيژن و زيبايي بخش محیط زیست انسانی، زندگي‌هاي گوناگوني را در دل خود جاي داده است كه يكي از شگفتي‌ها و زيبايي‌هاي جهان هستي به شمار مي‌رود.‌ جنگل ها همچنین مامن و پناهگاه و به عبارتی محل زندگی انواع موجودات و حیات وحش به شمار می رود که در چرخه طبیعی زیست محیطی نقشی به سزا دارند.

به گزارش سبزپرس، در استان مازندران سرزمين كوهستاني و سرسبز كجور نیز از جمله نقاطي است كه جنگل‌ها و كوه‌هاي سر به فلك كشيده آن مامن و پناهگاه حيات وحش طبيعي است که وحوشي همچون گوزن، بزكوهي (کل) و شوكا را در دامان خود جای داده است که این حيوانات زيبا و ارزشمند از گذشته هاي بسيار دور در دل كوه‌ها و جنگل‌هاي مرتفع كجور جست‌وخيز كنان زندگي طبيعي و دور از هر گونه خطري را سپري مي‌كردند و جالب اينكه اين حيوانات منحصر به فرد نه تنها هرگز به حريم زندگي انسان‌ها تعرضي نكردند، بلكه همواره وجودشان در كوه‌ها و جنگل‌ها زيبايي و جلوه‌اي خاص به طبيعت بكر و پرطراوت كجور بخشيده است.

اما اكنون در آستانه فرارسیدن فصل پاییز نگراني هایی مبنی بر شكار غيرقانوني و پنهاني گوزن، بزكوهي و شوكا در ارتفاعات كجور به وجود می آید که مستلزم نگاه ویژه محیط زیست به این پدیده شوم است.

شكار غيرقانوني و بي‌رويه حیات وحش در ارتفاعات روستايي كجور از سال‌هاي گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد و حتي حضور برخي شكارچيان غريبه نيز در اين بين تامل برانگيز است. این اقدامات غیرقانونی در ارتفاعات كجور، در فصول پاييز و زمستان بيشتر ديده مي‌شوند، شكارچيان به دفعات مكرر و در گروه‌هاي چند نفره با سوءاستفاده از خلوت بودن مناطق روستايي كجور و به‌صورت شبانه به ارتفاعات جنگلي رفته و با كمين كردن، اقدام به شكار غيرقانوني گوزن، بزكوهي و يا شوكا مي‌كنند.

همچنين يكي ديگر از مواردي كه وحوش به ويژه گوزن، بزكوهي و شوكا را با خطرات جدي روبه‌رو كرده است، مسدود كردن چشمه‌ها در دل جنگل ها است. این چشمه ها كه جزيي از منابع طبيعي و ملي محسوب مي‌شوند، با هدف استفاده شخصي مسدود می شوند در حالی که این چشمه ها، آبشخورهای طبیعی وحوش هستند که مسدود شدن آنها، در كنار شكار غيرقانوني، نسل گونه های حیات وحش جنگل را با خطر مواجه ساخته است.

«علی اصغر حسین عمویی» رئیس اداره محیط زیست شهرستان نوشهر در گفتگو با سبزپرس اظهار داشت: همه ساله به علت حساسیت ویژه ای که در منطقه البرز مرکزی وجود دارد، در مناطق کوهستانی و جنگلی چادرهایی برای حفظ و حراست از حیات وحش غنی در مناطق حفاظت شده در حوزه استحفاضی نوشهر و کجور برپا می شود.

وی افزود: در این مناطق وحوشی مانند مرال، شوکا، کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ و گربه وحشی و پرندگانی همچون عقاب ها، قرقاول و سایر گونه ها زندگی می کنند.

عمویی اظهار داشت: در فصل گاوبانگی و جفت گیری نیز در چندین نقطه جنگلی در حوزه استحفاظی، چادرهایی برای استقرار محیطبانان و حفاظت از وحوش برپا می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اکیپ ثابت ، تقریبا حدود سه اکیپ سیار نیز بصورت نامحسوس به گشت زنی در جاده های جنگلی و داخل جنگل مشغول هستند.

این مسئول محلی درباره تخلفات صورت گرفته در حوزه شکار غیرقانونی تصریح کرد: در طول این مدت، چهار مورد تخلف شناسایی شد که طی آن یک مرال و یک بز کوهی به صورت غیرقانونی شکار شدند و از دو مورد شکار دیگر نیز پیشگیری شد و شکارچیان متخلف دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.

به گفته وی در ایام زمستان و زمان بارش برف مقدار قابل توجهی دانه و غذا در زیستگاه های قرقاول و همچنین علوفه برای وحوشی نظیر بزکوهی و مرال و ... توزیع می شود.

کد خبر : 91071008


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


خودروهاي 600 ميليون توماني در پاركينگ اداره كل محيط زيست سيستان و بلوچستان
خريد سه دستگاه تويوتا لندكروزر 2012 توسط محيط زيست


 

 

 بزرگنمایی
در آستانه ولادت امام هشتم شيعيان ،‌كه روز محيطبان نامگذاري شده ،‌ برخي محيطبانان استان سيستان و بلوچستان از خريد سه دستگاه تويوتا لندكروزر مدل 2012 توسط اداره كل اين استان در زاهدان خبر دادند.

به گزارش سبزپرس و بر اساس گزارشهاي ارسالي ،‌ هم اكنون سه دستگاه تويوتا لندكروزر 2012 ( دو دستگاه به رنگ سفيد و يكي به رنگ مشكي) كه گفته مي شود هر دستگاه آن به قيمت 197 ميليون تومان خريداري شده در پاركينگ اداره كل محيط زيست در زاهدان در انتظار نمره گذاري است .

در همين حال گفته مي شود يك دستگاه پرايد ،‌دو دستگاه سمند و دو دستگاه كاپرا هم توسط اين اداره كل خريداري شده كه هنوز هيچ كدام شماره نشده و در پاركينگ اين اداره كل نگهداري مي شوند .

يكي از محيطبانان در گفتگو با سبزپرس با گلايه از خريد خودروهاي گران قيمت توسط محيط زيست گفت: مي گويند هنوز دو دستگاه تويوتا لندكروزر ديگر هم هست كه قرار است خريداري شود كه در اين صورت تعداد اين خودروها به 5 دستگاه مي رسد در حالي كه سازمان محيط زيست با يك ميليارد تومان مي توانست دهها پاسگاه در مناطق استان ايجاد كند و يا دهها دستگاه تويوتا هايلوكس 2700 براي ادارات و مناطق خريداري كند اما مشخص نيست چرا اقدام به خريد اين خودروهاي گران قيمت آخرين مدل كرده اند.

وي افزود: آيا اين درست است كه در مركز استان عده اي مدير سوار اين خودروها شوند در حالي كه ما با حقوق بخور و نمير بايد سر كنيم . لااقل براي اسحله هاي ما فشنگ تهيه كنند كه حتي برخي محيطبانان با سلاح خالي از فشنگ، در مناطق حضور دارند .

کد خبر : 91071010


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لاک پشت 2
مقامات آکواریوم نیوانگلند اعلام کردند: لاک پشت دریایی مشهور به «دایناسور شناگر» پس از گرفتار شن در گل و لای ساحلی با تلاش حامیان محیط زیست، نجات یافت و پس از مداوا دوباره به دریا بازگردانده شد.

 

این لاک پشت نر سیاه‌رنگ و پشت چرمی که حدود دو متر طول و 297 کیلو وزن دارد، جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض است.
این لاک پشت غول پیکر پیش از اینکه به دریا بازگردانده شود به دلیل آسیب‌های جدی که دیده بود، تحت درمان قرار گرفت و سطح اکسیژن و تنظیمات خونی این حیوان با کمک دارو متعادل شد.
بنابر گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری ای بی سی، این لاک پشت که چهارشنبه هفته گذشته در ساحل گلی نزدیکی Cape cod در بندر «پامت» گرفتار شده بود، توسط فعالان محلی محیط زیست نجات پیدا کرد.
به گفته سخنگوی آکواریوم نیوانگلند، وضعیت این لاک پشت زمانی که آن را نجات دادند، بسیار وخیم و نزدیک به مرگ بود اما خوشبختانه بعد از مداوا، بهبود یافت و برای بازگشت به آبهای آزاد آماده شد.

 

 
کد خبر :7757   زمان مخابره: 18:52:0 - 3/7/1391
  www.iren.i
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گوزن زرد


مدير کل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از دو هفته پيش گزارشاتي مبني بر خروج گوزن زرد از جزيره اشک از طرف بوميان گزارش شده است.

حسين محمدي ادامه داد: در پي اين گزارش مامورين سازمان حفاظت محيط زيست در استان موضوع را بررسي کردند و تعدادي از اين گوزن ها را در اراضي کشاورزي را يافته و اقدام به زنده گيري آن‌ها کردند.
محمدي خاطر نشان کرد: در بررسي‌هاي اوليه صورت گرفته توسط کار‌شناسان سازمان حفاظت محيط زيست، کمبود منابع آب و علوفه در جزيره اشک، استرس هاس محيطي و پايين آمدن آب درياچه اروميه باعث خروج گوزن‌ها از جزيره اشک شده است.
وي تصريح نمود: در همين راستا سازمان حفاظت محيط زيست با بکارگيري يک فروند بالگرد طي سه روز در چندين مرحله پرواز اقدام به انتقال 15 هزار ليتر آب و 2 تن علوفه در جزيره کردند.
خوشبختانه با اين اقدام صورت گرفته از خروج گوزن‌ها به سواحل جلوگيري به عمل آمده اما پيش بيني مي‌شود در صورت تداوم اين شرايط زيستي در جزيره اشک جمعيت گوزن با دشواري‌هايي همراه باشد
محمدي ياد آور شد: در سال‌ها گذشته سازمان حفاظت محيط زيست به جهت تعديل جمعيت گوزن در جزيره اشک اقدام به زنده گيري حدود ?? راس گوزن از جزيره و انتقال آن‌ها به ساير زيستگاه‌ها ي مستعد که در محدوده پراکنش تاريخي اين گونه محسوب مي‌گردد؛ کرده و بنا دارد با شرايط پيش آمده و پيش بيني‌هاي که کار‌شناسان سازمان حفاظت محيط زيست از آينده جمعيت گوزن زرد و زيستگاه جزيره اشک دارند نسبت به معرفي مجدد اين گونه به زيستگاه‌هاي مستعد با هدف معرفي مجدد اين گونه به زيستگاه‌هاي طبيعي اقدام کند.
حسين محمدي افزود: از جمله زيستگاه‌هاي مستعد که نيازمند ارزيابي و امکان سنجي علمي است اراضي جنگلي منطقه حفاظت شده ميرآباد در جنوب پيرانشهر و شمال سردشت در استان آذربايجان غربي است.
به گزارش ايلنا، مدير کل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي تاکيد کرد: طي دو روز بازديد از جزيره اشک و زيستگاه‌هاي جنگلي منطقه سردشت بعمل آمد، خوشبختانه هيچ گونه تلفات و خروج گوزن از جزيره اشک گوزن‌هاي جزيره نداشته است.
وي ادامه داد: اما به دنبال اجراي برنامه‌اي براي زنده گيري و انتقال بخش عمده جمعيت گوزن‌هاي جزيره اشک به منطقه جنگلي سردشت، دز و کرخه با هدف معرفي مجدد هستيم.
براي اجراي اين اقدام همه نيازمند تشکيل يک گروه کاري علمي با هدف ارزيابي زيستگاه‌هاي مستعد و همچنين يک گروه کاري اجرايي مورد نياز براي انتقال گوزن‌ها بوده و بخش کوچکي از جمعيت گوزن در جزيره اشک حفظ خواهد شد.
وي بيان داشت: بر اساس مطالعات، ظرفيت برد جزيره اشک، در شرايط مناسب مي‌تواند حدود 200 راس گوزن را در خود داشته باشد.
محمدي خاطر نشان کرد: تجهيزاتي که براي زنده گيري، ‌انتقال و‌‌ رها سازي در زيستگاه‌هاي طبيعي مورد نياز است شامل سلاح‌ها و دارو‌هاي بيهوشي، استفاده از چرخ بال براي انتقال گوزن‌ها به زيستگاه‌ها و همچنين در زمان‌‌ رها سازي گوزن‌ها نيازمند اين هستيم که تعدادي ردياب ماهواره‌اي بر روي تعداد ي گوزن‌ها نصب کنيم که پس از‌‌ رها سازي بتوانيم کنترل و پايش کنيم.
وي ادامه داد: براي تامين اين لوازم و تجهيزات بايد سازو کار‌هاي لازم را فراهم کنيم و همچنين بايد از ظرفيت‌هاي کار‌شناسي و دانشگاهي ملي و بين المللي هم در شناسايي زيستگاه‌هاي مستعد و هم معرفي مجدد اين گونه به زيستگاه طبيعي استفاده کنيم.
وي در پايان تاکيد نمود: اين امر نيازمند عزم و اراده جدي با پشتيباني علمي و فني از مراکز علمي و دانشگاهي براي اجراي اين برنامه مي‌باشد.

کد خبر :7759   زمان مخابره: 19:58:5 - 3/7/1391
www.iren.ir
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

يوز


حقوق حيوانات، گذار از خودپسندي و ديالکتيک تاريخ
ابتدا: به عنوان يک زيستمند انسان از ابتدا با حيوانات همزيستي داشته است. همزيستي به معناي اکولوژيک آن، اينکه از گوشت حيوانات انسان سدجوع ميکرده و با پوستشان تن برهنه خود را مي پوشانده است.

اگر فسيل کشف شده در آفريقا را ملاک قرار بدهيم ميتوان گفت اين ماجرايي است يک ميليون ساله. اما اگر اهلي شدن حيوانات را نقطه آغاز برقراري رابطه عاطفي بين انسان و حيوانات بدانيم آن وقت حداکثر بايد چهار هزار سال به عقب برگرديم. زماني که اولين سگ توسط انسان اهلي شد. از آن زمان تاکنون وجهي عاطفي و فراجسماني براي حيوانات قائل بودن کمابيش در همه اديان و آيين هاي بشري وجود داشته، به خصوص در اديان شرق آسيا که گاه حتي کار به پرستش حيوانات هم مي رسيده است. با اين وجود صحيت از حقوق حيوانات يک امر جديد است و ريشه در تفکر جديد دارد. تفکري که بر خلاف آموزه هاي شرقي براي انسان جايگاهي بس فروتنانه در عالم خلقت قائل است و حيوانات را نه از جهت نفعي که براي انسان دارند، بلکه از آن جهت که في حد ذاته ارزشمندند واجد حق حيات ميداند. البته رگه هايي از اين تفکر در آيين هاي ايران باستان ديده مي شود، مثلا طبيعتگرايي محض شاهنامه که در ابياتي اينچنين رخ مي نماياند: سياه اندرون باشد و سنگدل/ که خواهد که موري شود تنگدل . . و يا: ميازار موري که دانه کش است/ که جان دارد و جان شيرين خوش است.
بعد: اما گروهي اعتقاد دارند رعايت حقوق حيوانات اساسا يک مرحله اجتماعي مابعد حقوق بشري است. حقوق بشر به مفهوم مدرن آن. يعني جامعه مدرن اگر در زمينه رعايت حقوق فردي به الزام تام نرسيده بود براي حيوانات ارزش ذاتي و نه فقط ابزاري قائل نمي شد. حتي گفته مي شود اين گذار اکنون به مرحله رعايت حقوق جمادات و اشياء رسيده است. يعني جامعه مدرن به تدريج حقوق ذاتي براي کوهها و رودخانه ها و صخره ها هم فارغ از نفع يا ضرري که براي انسان دارند خواهد رسيد. بر اين مبنا مي توان مراحل گذار از خودپسندي تارخي و عمدتا شرقي بشر را اينگونه برشمرد: از رعايت حقوق فقط يک قشر برگزيده از انسانها به رعايت حقوق همه انسانها فارغ از نژاد و جنسيت و مرام آنها- از رعيت حقوق انسانها به رعايت حقوق حيوانات- و از رعايت حقوق حيوانات به رعايت حقوق اشياء و جمادات. جالب است بدانيم که سي درخت در مسير توسعه يکي از بخشهاي اصلي فرودگاه فرانکفورت قرار دارد. طبق قانون کنوني آلمان اين سي درخت نمي توانند قطع شوند مگر اينکه مردم ساکن در فرانکفورت موافقت خود را در يک رفراندوم رسمي اعلام کنند. يازده سال است که هر سال با هدف جلب رضايت شهروندان اين رفراندوم از نو برگزار مي شود اما با توجه به راي کماکان منفي مردم سي درخت موصوف همچنان برجا مانده و بخش مهمي از طرح توسعه بزرگترين فرودگاه جهان نيز همچنان معوق مانده است. البته که در جهان غير مدرن اينگونه رفتار نمي شود.
سرانجام: بنا به آنچه که بارها نهادهاي فرهنگي منتسب به سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگلها و مراتع اعلام کرده اند بيش از نودونه درصد مطالبات مردم از اين دو سازمان از جنس تخريب و تصرف است. يعني مردم تقاضا دارند اين دو سازمان به آنها اجازه تخريب و تصرف طبيعت را بدهد و برعکس تقاضاي حفاظت و پاکسازي کمتر از يک درصد از مطالبه مردم از اين دو سازمان است. گفته مي شود که مشکل ريشه اقتصادي دارد. به هر حال درآويختن با طبيعت از ديرباز يکي از راههاي سدجوع بوده است. با اين وجود بر مبناي آنچه که گفته شد به نظر مي رسد جان ماجرا برخاسته از يک نوع جهان بيني بومي است: حيوانات و طبيعت فقط از جهت نفعي که براي انسان دارند محترمند و اگر اين نفع لطمه نمي خورد هر استفاده يي از طبيعت و هر رفتاري با حيوانات مي تواند مجاز باشد. گذار از اين مرحله، فقط با چاپ بروشور و انتشار تصاوير توله خرسهاي مجروح سميرمي ممکن نيست. شايد يک جور ديالکتيک پيچيده تاريخي است که به هر حال بايد طي شود. طبق همان روالي که در فراز پيشين ذکر شد.
دکتر ناصر کرميhttp://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7727



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تولیدکننده یا مصرف کننده ؛ مقصر اصلی بدهکاری زمین کدام است؟!


 
     یکی از بحران‌های محیط زیستی جهان معاصر که آشکارا بر روی ردپای بوم‌شناختی یا Ecological Footprint کره زمین، اثری کاهنده و پس‌رونده باقی نهاده و می‌نهد، شتاب نگران‌کننده‌ی میل به مصرف بیشتر است. جالب این که از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هم که اینک از آن با عنوان دلیل اُفت رشد اقتصادی در اغلب کشورهای جهان، بیم از فروپاشی اتحادیه اروپا، ورشکستگی بانک‌ها در ایالات متحده آمریکا و نظایر آن، یاد می‌شود، همانا کاهش معنی‌دار میل به خرید در بین مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف است؛ رخدادی که خود ریشه در کاهش قدرت خرید مردم دارد که البته نتیجه اُفت رشد اقتصادی است!
    به دیگر سخن، لازمه شکوفایی بیشتر در حوزه اقتصاد، افزایش میل به مصرف است؛ یعنی همان پیراسنجه‌ای که دورنمای زیستن در کره زمین را به چالش گرفته است! ناسازه یا پارادوکسی که آن بخش از مدیریت هوشمند جهان را خواسته یا ناخواسته در انتخاب بین بد و بدتر، سرگردان کرده و مدیریت ناهوشمند و آزمند را هم به سمت تولید بیشتر به هر قیمتی سوق داده است. 
    وضعیت چنان حاد شده که بر بنیاد مطالعاتی که گروهی از دانشمندان جهان به رهبری ماتیس واکر ناگل در سال 2002 انجام داده‌اند، مجموع تقاضای بشر برای نخستین بار در سال 1980 از میزان بازتولید کره زمین فراتر رفت و اینک در ماه سپتامبر ، هفت میلیارد انسان روی زمین، همه‌ی تولید سالانه این یگانه کره‌ی قابل سکونت را مصرف می‌کنند. به عبارت دیگر، پیش از آن که ورشکستگی بزرگ اقتصادی، دامن اروپا و آمریکا را بگیرد؛ بدترین نوع ورشکستگی گریبان کره زمین را گرفته و او را در بدهکارترین موقعیت در طول 4.6 میلیارد سال عمر دراز خویش قرار داده است .
 
     اما آنچه که حیرت نگارنده را بیشتر برمی‌انگیزد، نگاهی به بازار تولید و فروش جنگ‌افزار در جهان و مهم‌ترین کشورهای تولید‌کننده، صادرکننده و مصرف کننده در این حوزه است.
    به سخنی دیگر، اگر کشیدن افسار مصرف بیشتر در برخی از حوزه‌های غذایی و پوشاک و نظایر آن، کار چندان ساده‌ای نیست، انتظار می‌رود که آدم‌زمینی‌ها دست‌کم آنقدر درایت داشته باشند تا منابع ارزشمند خود را به تولید جنگ‌افزار بیشتر اختصاص ندهند؛ جنگ‌افزاری که اگر مورد استفاده قرار نگیرد، هدررفت سرمایه است و اگر خدای ناکرده به مصرف برسد؛ منجر به تخریب و تاراج بیشتر محیط زیست انسانی و طبیعی خواهد شد.
    با این وجود، می‌بینیم که نه‌تنها رونق تولید و فروش جنگ‌افزار در جهان کاسته نشده است، بلکه آن کشورهایی در شمار مهم‌ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان قرار دارند که خود را بیش از همه، حامی و طرفدار محیط زیست می‌دانند! آیا از این طنز، تلخ‌تر هم سراغ دارید؟
    به عنوان مثال، می توان به وضعیت کشور سوئد اشاره کرد؛ کشوری که یکی از افتخارات دولتش در همین چند سال اخیر، آن بوده که دست کم 9 درصد جلوتر از تکالیف پیمان کیوتو حرکت کرده و برای مهار جهان‌گرمایی سخت کوشیده است و همان کشوری که پیشرفته‌ترین طرح‌های تفکیک زباله از مبدأ را به نام خود ثبت کرده است. امّا وقتی مشاهده می‌کنیم که نام همین کشور، در شمار ده کشور نخست صادرکننده جنگ‌افزار در جهان قرار دارد  و وقتی درمی‌یابیم که عمده‌ترین خریداران اسلحه از سوئد، کشورهایی چون پاکستان، آفریقای جنوبی، هندوستان و رژیم‌های غیر دموکراتیکی چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، به این نتیجه می‌رسیم که چرا روزگار زیستن در زمین، مصداق بارز آن ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید: هر سال دریغ از پارسال ...
    به نظر شما گناه کدامیک بیشتر است؛ دولت‌هایی که ارزشمندترین سرمایه‌های ملی خود را در پای خرید ابزارهای نابودکننده‌ی سوئدی و آمریکایی و آلمانی و نظایر آن می‌ریزند؟ و یا آن کشورهای ثروتمندی که با اتکاء به چنین ثروتی، دم از صلح پایدار و محیط زیستی ماندگار برای همه می‌زنند؟! آیا کسی که ادعای دانستن بیشتر دارد، نباید برای برهم زدن این معادله‌ی شرم‌آور از خود شروع کرده و جنگ‌افزار نسازد تا تقاضا برای مرگ زمین و انسان کاهش یابد؟
 



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:Ecological Footprint, تولید کننده, مصرف کننده, سوئد, تسلیحات نظامی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چرا دراز شدن پاي يك پروانه مي تواند نگران كننده باشد؟

    می‌گویند: دانشمندان ژاپنی ثابت کرده‌اند پاهای نوعی پروانه ساکن در زیستگاهی که هزاران کیلومتر از ایران دور است، دارد بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود!

    می‌گویم: مهم نیست که چقدر با ایران فاصله دارد، مهم این است که نه فقط مردم ژاپن، که همه مردم جهان - از جمله ایرانیان - باید نگران درازتر شدن پای این پروانه باشند!
    در یادداشت پیش رو که امروز در
صفحه 13 روزنامه اعتماد هم منتشر شده است، به چرایی این نگرانی پرداخته‌ام:

    برخي مردم جهان - به ويژه ما ايراني ها - ممكن است به تدريج ماجراي سونامي اسفندماه 1389 و بروز فاجعه در نيروگاه داييچي- Dai-ichi - واقع در فوكوشيماي ژاپن را فراموش كنند: اما بي‌شك ژاپني‌ها نه تنها هرگز فراموش نخواهند كرد، بلكه ممكن است با وجود گذشت بيش از 500 روز از آن رويداد دلخراش، همچنان بر ابعاد نگراني‌هاشان افزوده شود. به عنوان مثال، اخيراً دانشمندان ژاپني با قطعيت بروز يك جهش ژنتيكي را در نوعي پروانه محلي موسوم به Zizeeria maha به اثبات رسانده‌اند: جهشي كه البته مي‌توانست زياد نگران‌كننده نباشد، اگر روي پروانه‌اي شكل مي‌گرفت كه زيستگاهش در اطراف فوكوشيما نبود! ولي اينك، جهش يادشده به شدت بر ابعاد نگراني‌ها افزوده است: زيرا متخصصان ژاپني مي‌گويند آلودگي‌هاي حاصل از بروز آن فاجعه اتمي و نشت رادیواکتیو، سبب پيدايش ژن‌هاي معيوب شده و در نتيجه پروانه‌هاي اين منطقه، پا ها و شاخك‌هاي درازتري پيدا كرده‌اند و شكل بال‌هاشان نيز به طرز غيرعادي تغيير يافته است. تأمل‌برانگيزتر آن كه در نسل اول اين پروانه‌ها فقط آثار تغيير و جهش در حد 12 درصد ظاهر شده بود، اما اينك از مرز 52 درصد گذشته و همچنان در حال گسترش است.
    چنين است كه دانشمندان ژاپني، شايد با وجود ميل اغلب دولتمردان محافظه كارشان كه ترجيح مي دهند وانمود كنند همه چيز آرام و ابعاد آن اتفاق ناخوشايند در داييچي كاملاتحت كنترل است: چاره يي نداشتند تا به وظيفه خود عمل كرده و نسبت به افزايش جهش‌هاي ژنتيكي در پروانه‌هاي جمع‌آوري شده در اطراف منطقه فوكوشيما هشدار دهند: هشداري كه نه فقط مردم ژاپن بايد آن را جدي بگيرند، كه همه‌ی مردم ساكن در همه‌ی قاره‌هاي جهان بايد به ابعاد آن بيانديشند و آن را جدي بگيرند.

    وقتي چند سال پيش جانورشناسان آمريكايي دريافتند كه علت ضعيف شدن جدار بيروني تخم‌هاي پنگوئن‌ها در جنوبگان و احتمال نابودي نسل اين حيوانات زيبا، ناشي از مصرف ددت توسط بشر در نيم قرن پيش است: يا وقتي كه مي‌شنويم پلاستيك‌هايي كه آدم ها در طول 50 سال اخير وارد محيط زيست كرده اند، اكنون به از بين بردن یا در معرض انقراض قرار گرفتن نسل 247 آبزي در اقيانوس آرام منجر شده است: حق داريم و بايد كه به ابعاد كشف اخير دانشمندان ژاپني بيش از پيش توجه كرده و نگران شويم! حق نداريم؟ چرا که اگر آثار نشت رادیواکتیو در فوکوشیما، توانسته منجر به بروز جهش ژنتیکی در نوعی پروانه شود، چه بسا که قادر باشد، جهش‌های دیگری را بر روی آن گروه از آبزیان دریا، پرندگان، گیاهان و دیگر موجوداتی بوجود آورد که ممکن است باواسطه یا بی‌واسطه در زنجیره غذایی به انسان برسند و آنگاه این دیگر فقط مردمان ساکن در سرزمین کوچک ژاپن نیستند که از ابعاد این جهش ژنتیکی آسیب خواهند دید! نه؟
    به یاد بیاوریم، یکی از بندهای بیانیه پایانی
جنبش غیرمتعهد در تهران را که تمامی اعضا خواستار خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای شدند و بیاد بیاوریم که دولت آلمان در پاسخ به درخواست مردمش تصمیم گرفته تا 9 نيروگاه اتمي خود را تا سال 2022 از مدار خارج کند .
    خواستم بگویم که کاش در بیانیه تهران یک گام فراتر رفته و خواستار جهانی بدون جنگ‌افزار یا نیروگاه اتمی می‌شدیم و هزینه‌های گزاف در این حوزه را به سوی استحصال کارآمدتر و ارزان‌تر انرژی خورشیدی و بادی هدایت می‌کردیم که بی‌شک جهانی امن‌تر با محیط زیستی سالم‌تر برای همه به ارمغان می‌آورد و این البته به عدالت نزدیک‌تر است! نیست؟

 



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پژوهشی که قانون ایمنی زیستی را به چالش می‌کشد!

    زمانی که علی لاریجانی در مقام رییس مجلس شورای اسلامی در 21 مرداد 1388، قانون جنجالی ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران را سرانجام برای اجرا به رییس جمهور ابلاغ کرد؛ بسیاری از مخالفان این قانون همچنان ناباورانه و نگران به پیامدهای آن چشم دوخته بودند (حتی خبرگزاری محیط زیست ایران در آن زمان، این ماجرا را داغ‌ترین خبر محیط زیستی خود نامید و از یک افشاگری بزرگ خبر داد). در حقیقت، هر چند از بکارگیری محصولات تراریخته در دنیا که با دستکاری ژنتیکی ساخته می‌شوند) موسوم به Genetically modified Organism یا GMOs) حدود 15 سال می‌گذرد، اما منتقدین این روش بر این باورند که چنین زمان اندکی هرگز پاسخگوی بررسی دقیق آثار درازمدت این دستکاری‌ها بر روی سلامت مصرف‌کنندگان و جهش‌های ژنتیکی ناخواسته نیست. 
    اینک، امّا انتشار یک گزارش علمی توسط گروهی از دانشمندان فرانسوی در هفته گذشته، سبب شد تا بار دیگر مخالفت‌ها نسبت به فراگیرترشدن استفاده از چنین روش‌هایی در جهان افزایش یابد. بر بنیاد آزمایش‌های اخیر که نتایج آن روز چهارشنبه گذشته – 29 شهریور 1391 – در بسیاری از مجلات علمی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر جهان منتشر شد، تأیید گردید که مصرف محصولات غذایی اصلاح شده از نظر ژنتیکی یا همان محصولات تراریخته، می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها خطرناک باشد. زیرا دانشمندان فرانسوی با تکیه بر یک سری آزمایش‌های گسترده بر روی موش‌های آزمایشگاهی، نشان دادند که مصرف تراریخته‌ها به تولید تومور و خرابی دستگاه‌های داخلی بدن می‌انجامد.
    به دنبال انتشار این گزارش، گروه پرشماری از فرانسوی‌ها و دیگر مردم ساکن در اروپا، در همان روز در مقابل پارلمان اروپا به تولید مواد غذایی تراریخته و شرکت‌های وابسته به آن اعتراض کردند. نکته‌ای که حیرت نگارنده را از میزان نفوذ رسانه‌های گروهی در اروپا در بین مردم و درصد قابل توجه خوانندگان روزنامه برانگیخت! چرا که متأسفانه هرگز فکر نکنم با درج چنین خبری در همه‌ی روزنامه‌های تهران هم، بتوان شاهد کوچکترین اعتراضی در همان روز و در مقابل صحن بهارستان یا سازمان حفاظت محیط زیست باشیم! کیست که نداند چرا اینگونه است؟
    بگذریم ...
    آنچه که نگارنده در صدد هشدار آن است، یادآوری یک رخداد تاریخی مربوط به دهه‌های میانی قرن بیستم است؛ زمانی که توماس بورولوگ، معروف به پدر انقلاب سبز در کشاورزی، پیروزمندانه و سرخوشانه اعلام کرد با بکارگیری انواع مختلفی از مواد سمی و آفت‌کش (مانند د.د. ت) می‌توان غذای کافی برای همه‌ی مردم ساکن در کره زمین فراهم کرد و کابوس مالتوس را برای همیشه به خاطره‌ها سپرد. لیکن چند دهه بعد ثابت شد که مصرف د.د.ت و بسیاری از آن آفت‌کش‌ها، بیشتر از آن که آینده زندگی در کره زمین را روشن کنند، تیره و تار می‌کنند. به نحوی که اینک سالهاست مصرف چنین سمومی در کشاورزی ممنوع شده و روش‌هایی چون بی‌خاکورزی توصیه می‌شود. در مورد محصولات تراریخته هم، شاهد شنیدن شعارها و جملاتی بسیار شبیه بورولوگ بوده‌ایم؛ شرکت‌های تولید کننده این محصولات مشکوک، با قاطعیت از کیفیت مطلوب محصولات‌شان خبر داده و آن را یگانه راه مقابله با تهدیدات امنیت غذایی معرفی کرده‌اند؛ به نحوی که هم‌اینک در ایالات متحده آمریکا بیش از 62 میلیون هکتار از اراضی به کشت چنین محصولاتی نظیر سويا ، ذرت ، پنبه ، كلزا و برنج اختصاص یافته است؛ رقمی که در آرژانتین به حدود 21 میلیون هکتار، برزیل 15 ميليون هكتار، هند 7 ميليون هكتار، كانادا 6 ميليون هكتار و چين 4 ميليون هكتار می‌رسد . محصولاتی که با افتخار از صفت مقاومت به علف‌كش در كنار صفت مقاومت به آفات در آنها یاد می‌شود و قرار بوده در ایران هم دست کم نیم میلیون هکتار از وسعت اراضی کشاورزی به تولید آنها اختصاص یابد.
    گاه با خود می‌اندیشم: این همه سرعت برای افزایش شمار آدم‌ها و فراهم کردن غذا به هر بهایی و با هر کیفیتی در کره زمین برای چیست؟ آیا بهتر نیست به جای تأمین غذا با چنین کیفیت تردیدآمیزی برای دهان‌های پر شمار ِگرسنه، بکوشیم تا با کاهش نرخ زاد و ولد در کره زمین، زندگی با کیفیت‌تری را برای همگان تحقق بخشیم؟ آیا این به عدالت نزدیک‌تر نیست؟

منبع: http://darvish100.blogfa.com/post-2247.aspx

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تخریب شتابان پردیس‌های تهران نشانه چیست؟!

    هفته گذشته پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبزپرس)، اقدام به انتشار گزارشی مصور از روند خاموش اما شتابان قطع درختان در یکی از باغ‌های قدیمی منطقه شمیران واقع در جنب اردوگاه شهید باهنر (منظریه سابق) و پارک جمشیدیه کرد  که متأسفانه تا این لحظه هیچ واکنشی را از سوی مسئولین شهرداری و معاونت فضای سبز این نهاد شاهد نبوده‌ایم. این در حالی است که برخی از درختان قطع شده در این باغ 2.5 هکتاری، بین 50 الی 100 سال عمر داشته و به وسیله‌ی کاریزی پرآب و قدیمی، سالهاست که مشروب می‌شده‌اند. حتا برخی از شهروندان تهرانی و ساکن در محل - از جمله دکتر کاظم اکبری - به نگارنده گفتند: تاکنون چندین بار مراتب اعتراض خود را به مسئولین شهرداری و واحد پیگیری شکایات مردمی گزارش کرده‌اند، اما عملاً روند خشک کردن درختان (با ریختن مخفیانه و شبانه مواد سمی در پای آنها) و قطع پایه‌های خشک شده بیش از یک سال است که ادامه دارد؛ چرا که انگار برج‌های چند میلیاردی در نوبت استقرار در محل قرار گرفته‌اند! چرا؟
    مگر همین مسئولین شهرداری تهران نبودند که سال گذشته در مواجهه با قطع درختان در باغ قلهک وابسته به سفارت انگلیس در تهران، شدیدترین واکنش‌ها را نشان دادند و بسیاری از فعالین محیط زیست هم ضمن محکوم کردن اقدام سفارت انگلیس، خواستار آن شدند تا این رویه شهرداری، در دیگر زمینه‌ها هم گسترش یافته و دیگر شاهد نابودی بهترین و سبزترین پردیس‌های این شهر دود گرفته نباشیم؛ شهری که سرانه‌ی فضای سبز شهروندانش با حدود 12 متر مربع، فاصله بسیاری تا استانداردهای جهانی آن (25 متر مربع) دارد.
    یادمان باشد اگر به نقشه‌های موجود از شهر تهران مربوط به سال 1335 نگاه کنیم، با شگفتی درخواهیم یافت که متجاوز از 70 درصد محدوده‌ی تهران امروز در آن زمان، پوشیده از باغ و سبزینه بوده است؛ نسبتی که در سال 1355 به 55 درصد کاهش یافت و اینک در بهترین و خوشبینانه‌ترین برآوردها، تنها حدود 15 درصد از آن مساحت، همچنان دارای پوشش سبز است . به راستی اگر نام این فرآیند ویران‌گر و پس‌رونده، بیابان‌زایی نیست، پس بیابان‌زایی چیست؟ آن هم بدترین و شتاب‌ناک‌ترین نوع بیابان‌زایی با ریشه انسانی در سرزمینی که از بیشترین و متراکم‌ترین تسهیلات رفاهی، دانشگاه و طبقه تحصیل‌کرده و فعال محیط زیست هم برخوردار است!
 
     آقای قالیباف عزیز:
    آیا حق نداریم نگران شویم و از خود بپرسیم: اگر سرنوشت محیط زیست تهران در نزدیک‌ترین فاصله به رکن چهارم دموکراسی و در پیشگاه نمایندگانی از رسانه‌های گوناگون دیداری، شنیداری، نوشتاری و مجازی این است؛ دیگر چه انتظاری داریم که رویشگاه جنگلی محمدآباد ریگان در جنوب بم حفظ شود؟!
    این در حالی است که شهرداری تهران، در دوران مدیریت محمّدباقر قالیباف برای نخستین بار اقدام به تأسیس شایسته یک نهاد سبز با عنوان ستاد محیط زیست کرده و هر از چندگاه پاتوق‌های محیط زیستی با حضور فعالان این حوزه برپا می‌کند و همین چندی پیش هم یک جشنواره محیط زیستی در بوستان ولایت را برپاداشت. آیا آن تظاهرات دیداری نباید دست‌کم منجر به مشاهده قاطعیت بیشتر شهرداری در مواجهه با افرادی باشد که به راحتی و برای برخورداری از سودی بیشتر، بهترین، مؤثرترین، بی‌ادعاترین و خاموش‌ترین زیستمندان شهر که همانا درختان مظلومش باشد را به تیغ تبر مهمان می‌کنند و تیشه به ریشه می‌زنند؟
 
    انعکاس در روزنامه آرمان
 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پیامدهای دخالت انسان در محیط

 

  اکوسیستم های بزرگ جهان آن چنان در معرض تخریب قرار دارند که این امر به صورت بزرگترین معضل جوامع انسانی درآمده است. ارقام زیر دلهره آور هستند: 50-25 درصد از چوشش گیاهی و گونه های جانوری پیش از پایان سده جاری مضمحل خواهند شد. جنگلها از نظر وسعت رو به کاهش و بیابانها رو به گسترش دارند. فرسایش، خاکهای حاصلخیر را از میان بر می دارد. گرمایش کرده زمین به اثرات مخربی بر محیط زیست دارد. تئودور روزولت در 1959 م. گفت: اگر نسل فعلی به تخریب منابع ادامه دهد، برای فرزندان ما چیزی باقی نخواهد ماند. پیش از او، مالتوس در سده 18 م. رابطه میان افزایش جمعیت و منابع غذایی را مطرح ساخت. اینها و سایر دلنگرانیها زمینه ساز سکل گیری فعالیتهای سبزها و دیگر نهادهای غیردولتی هوادار اکولوژی در اروپا شد. جغرافیدانان امروزی نمی توانند آنچه را که بر سر محیطهای کره زمین می آید، تحمل کنند. خسارات هوارده به هوا، آب، خاک و پوشش گیاهی جغرافیدانان را وادار به اتخاذ دیدگاهی متفاوت و معتدل تر به جهان وادار می سازد. اگر چه آنان نسبت به داده هایی که اکولوژیستها در مورد خرابیهای ناشی از فعالیتهای انسانی، نظر متفاوتی دارند، اما این معضل آنقدر جدی است که بنیادهای لازم را برای تحلیلهای جغرافیایی آتی فراهم می سازد.


كد مطلب: 168800
 
تعداد نمایش: 1670

http://www.ensani.ir/fa/content/168800/default.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تولید علوفه در گیلان ضروری است/ لزوم توسعه دامپروری و اشتغال
رشت - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بر ضرورت تولید علوفه در استان با هدف توسعه دامپروری تاکید کرد.

 

اردشیر روحی ماسوله در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این استان در بخش تامین علوفه دامی یکی از مستعدد ترین و اساسی ترین مناطق کشور است.

 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 50 درصد علوفه دامها از خارج استان تامین می شود، اظهارداشت: این در حالیست که در دیلمان و رودبار اراضی شیبداری وجود دارد که می تواند بستر مناسبی برای تولیدعلوفه باشد.

 

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: توسعه دامپروری در استان با توجه به موقعیت منحصر به فرد آب و هوایی امری اجتناب ‌ناپذیر بوده که باید به موضوع تامین علوفه مورد نیاز و توسعه کشت علوفه توجه ویژه شود.

وی افزود: گیلان دارای منابع غنی و چشمگیری برای گسترش کشاورزی و دامپروریست و با بهره برداری از تمامی استعدادهای بالقوه موجود می توان محصولات کشاورزی و دامی بیشتری را تولید کرد.

 روحی ماسوله اظهارداشت: ویژگی های طبیعی استان به خوبی نشان می دهد که زیربخش اموردام توانایی لازم را در تامین مواد پروتئینی از قبیل گوشت قرمز، مواد لبنی، گوشت سفید، تخم مرغ، عسل و همچنین پاسخگویی به مسائلی همچون اشتغال، رفاه اقتصادی، اجتماعی، رشد اقتصادی را دارد.

وی یادآوردشد: درصورت بهره برداری اصولی ازامکانات طبیعی و نیروی انسانی موجود استان می توان حداکثربهره وری و در نهایت افزایش مشاغل وفعالیتهای مولد را بوجود آورد.


 امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لزوم جلوگیری از تخریب محیط زیست با مدیریت صحیح و دفع اصولی پسماندها
رشت - خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: با مدیریت صحیح و دفع اصولی پسماندها می توان از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد.

امیر عبدوس در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: عدم دفع پسماندها به صورت صحیح آسیبهای جبران ناپذیری بر آب، خاک، هوا و محیط زیست وارد خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه پسماندها از شاخص های مهم آلودگی محیط زیست است، اظهارداشت: پسماندها بجای اینکه بصورت غیر اصولی در دل زمین دفع شوند می توان فعالیتهای گوناگونی که بر مبنای اصول علمی است انجام داد تا از معضلات، مشکلات و آلودگی های ناشی از پسماند رهایی یافت.

 

مدیرکل محیط زیست گیلان همچنین آلودگی آب را مهمترین مشکل زیست محیط استان دانست و گفت: این استان دارای  بیشترین حجم آب های زیر زمینی بوده و عواملی که آبهای زیر زمینی را تهدید می کند شامل فاضلاب های صنعتی، شهری و شیرابه پسماندها شهری است.

وی با بیان اینکه اقدامات موثر و گسترده ای باید در سطح استان برای بهبود این وضعیت انجام شود، گفت: بر اساس ضوابط دفن بهداشتی پسماندها هیچ نقطه ای برای دفن پسماند در گیلان وجود ندارد.

عبدوس ادامه داد: در تمام 31 مرکزدفن پسماند که در استان وجود دارد همه زباله ها بصورت غیر بهداشتی دفن می شود.

وی یادآورشد: سفرهای آب های زیر زمینی آلوده هستند اما میزان آلودگی بر اساس استاندارد ها و مقادیر مجاز از سوی آب و فاضلاب شهری، روستایی و شرکت آب منطقه ای گیلان بررسی می شود اگر از آن حد استاندارد آلودگی بالا تر باشد باید به مردم اطلاع رسانی شود از آب چاه استفاده نکنند.


 امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عکس های پاکسازی مشارکتی جنگل - 24 شهریورماه 1391

يكشنبه ، ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ، ۱۵:۳۷

paksazi91-06-24-ico

 

 

 

 


دومين برنامه پاكسازي مشاركتي جنگل در پاسداشت دهه تنوع زيستي ملل متحد روز جمعه 24 شهريورماه 1391 در عرصه های

جنگلی استانهاي كرمانشاه، چهار محال و بختياري، گيلان،

مازندران،‌ گلستان، فارس، كردستان و اصفهان با همكاري

سازمانهاي دولتي و غير دولتي فعال زيست محيطي از جمله کانون انسان پاک، زمین پاک برگزار شد.

کانون انسان پاک، زمین پاک و گروه توسعه پایدار هرمد بهمراه

دیگر حامیان محیط زیست برای پاکسازی عرصه های جنگلی

مازندران (محور ساری نکا، پناهگاه حیات وحش سمسکنده،

محور منتهی به روستای زرین آباد) در روز جمعه شرکت کردند.

http://www.phce.org/imagegallery/902--24-1391.html

 


 

paksazi91-06-24_01.jpgpaksazi91-06-24_02.jpg

paksazi91-06-24_04.jpgpaksazi91-06-24_05.jpgpaksazi91-06-24_06.jpg

paksazi91-06-24_08.jpgpaksazi91-06-24_09.jpgpaksazi91-06-24_10.jpgpaksazi91-06-24_11.jpg

paksazi91-06-24_13.jpgpaksazi91-06-24_14.jpgpaksazi91-06-24_15.jpg

paksazi91-06-24_17.jpgpaksazi91-06-24_18.jpgpaksazi91-06-24_19.jpgpaksazi91-06-24_20.jpg

paksazi91-06-24_22.jpgpaksazi91-06-24_23.jpg

paksazi91-06-24_25.jpgpaksazi91-06-24_26.jpg

paksazi91-06-24_28.jpgpaksazi91-06-24_29.jpgpaksazi91-06-24_30.jpg

paksazi91-06-24_32.jpgpaksazi91-06-24_33.jpgpaksazi91-06-24_34.jpgpaksazi91-06-24_35.jpg

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

چرا پسته ایران در جهان دوم شد؟/رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مهمان کافه خبر/ سوال شما چیست؟

  محمدحسین کریمی پور، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و نماینده انجمن پسته ایران در این کمیسیون بعد از ظهر سه شنبه 14 شهریور مهمان کافه خبر  بود.

چندی پیش در خبر ها آمد تولید پسته ایران جایگاه نخست جهانی را از دست داد و با یک پله سقوط در مکان دوم ایستاد.

بررسی از دست دادن جایگاه نخست تولید پسته در جهان سبب شد تا از محمدحسین کریمی پور، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و نماینده انجمن پسته ایران در این کمیسیون بخواهیم در کافه خبر حاضر شود تا درباره آن توضیح دهد.

گفتنی است کریمی پور چندی پیش تحقیق جامعی از تاثیر خشکسالی بر کشاورزی ایران را در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ارائه کرد تا این موضوع نیز بخشی از گفت و گو خبرآنلاین با او باشد.

شما کاربران خبرآنلاین در صورتیکه سوالی در رابطه با  بخش کشاورزی از محمدحسین کریمی پور، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و نماینده انجمن پسته ایران دارید می توانید با درج نظر در انتهای همین خبر آن را مطرح کنید. 

3939: کد خبر-http://www.khabaronline.ir/detail/240737/economy/agricultural


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نه تنها ضایعات نان کاهش نیافته بلکه دچار افزایش شده است.

بیست‌و‌یکمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اتاق تهران با چند دستورکار مختلف و حضور مهمانان متفاوت سخن خود را آغاز کرد. نشستی که در آن هم به استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی پرداخته شد و هم مشکلات صنعت قند و شکر کشور مورد بحث قرار گرفت. صنعت نساجی هم در این نشست دقایقی را به خود اختصاص داد تا گلایه‌های خود از سازمان استاندارد و مخالفت با واگذاری تنظیم بازار پنبه به وزارت جهادکشاورزی را اعلام کند.

هم‌چنین مباحث جنبی دیگری هم‌چون افزایش ضایعات نان و بازار شیر نیز توسط اعضا، کارشناسان و مهمانان کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وضعیت فعلی و مشکلات موجود مورد رصد قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین در ابتدای نشست براساس برنامه همیشگی شاهرخ ظهیری از اعضای کمیسیون خواست تا اخبار روز و گزارش‌هایی که به موضوعات کمیسیون مربوط است و در دو هفته قبل منتشر شده مرور کنند. اولین و شاید مهمترین این خبرها نیز از زبان مصطفی مهاجرانی بیان شد. این کارشناس کمیسیون کشاورزی با اشاره به این که قرار بود در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و با طرح ارتقا کیفی نان، ضایعات آن کاهش یابد گفت: «براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نه تنها ضایعات نان کاهش نیافته بلکه دچار افزایش شده است.» به گفته مهاجرانی ضایعات نان تنها در شهر تهران حدود 150 هزار تن اعلام شده که ارزشی برابر ده میلیارد تومان دارد که با احتساب ضایعات نان در سایر شهرها به 600 هزارتن به ارزش 40 میلیارد تومان می‌رسد. مهاجرانی با بیان این که تاکنون این میزان ضایعات نان نداشته‌ایم دلیل این همه ضایعات را عدم توجه کافی به پروسه پخت نان، جنس گندم و آرد دانست.
محمدرضا ارجمندی دیگر کارشناس کمیسیون با عجیب خواندن این رقم به ضایعات یک میلیون و 800 هزار تنی ضایعات نان در کل کشور اشاره کرد و گفت: «پیش از این ضایعات نان در کل کشور این رقم بود و افزایش آن به 150 هزار تن اصلا مناسب نیست.» ارجمندی مقدار زیادی از ضایعات نان را مربوط به دوران آماده‌سازی و پخت نان دانست و گفت: «زمانی به گندم ایران اتهام می‌زدند که نان نمی‌شود اما این اتهام نادرستی بود. در ایران گندم قم برای نان ضعیف است برای همین آن را با گندم گرگان مخلوط می‌کردند و بعد هم مدتی می گذاشتند در سیلو بماند اما در حال حاضر نه آن اختلاط گندم انجام می‌شود، نه خواب گندم در سیلو صورت می‌پذیرد و بعد هم نحوه پخت اشتباهاتی دارد که منجر به افزایش ضایعات نان می‌شود.»

3939 : کد خبر-http://www.khabaronline.ir

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

آنچه باید درباره خشکسالی ایران بدانیم/سهم هر ایرانی از آب شیرین یک نهم سهم یک روسی/کشاورزی چگونه از ایران یک کشور امن ساخته است

  محمدحسین کریمی پور، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران مهمان کافه خبر بود و به سوال های کاربران خبرآنلاین پاسخ داد.

 محمد هیراد حاتمی:

چندی پیش در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حاصل پژوهشی از خشکسالی در ایران و تاثیر آن بر اقتصاد کشور مطرح شد. همین موضوع دست آویزی شد تا از محمدحسین کریمی پور، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران دعوت کنیم تا در کافه خبر حضور پیدا کند. کاربران خبرآنلاین سوال های تقریبا مشابهی را از او مطرح کرده بودند که به زعم کریمی پور سر فصل های بسیار مهمی در کشاورزی ایران به شمار می آید. بنابراین سوال ها را در هم ترکیب کردیم تا به طور دقیق تری گفت و گو را انجام داده باشیم. وقتی به استراتژی کشاورزی در ایران رسیدیم در میانه ها توضیحات به یکباره داغ دل کریمی پور تازه شد و بر گفته های محسن خلیلی عراقی پیر صنعت ایران تاکید کرد که در فقدان یک استراتژی چه میزان هزینه می دهیم. در بخش دیگری او به اهمیت کشاورزی در ایران اشاره کرد که در همسایگی پاکستان را با این همه لانه های القاعده مشاهده می کنید. بالاتر افغانستان وجود دارد که بزرگترین عرصه نبرد های چریکی دنیا است. ده کیلومتر این طرف تر و در سیستان و بلوچستان آرامش مطلق را مشاهده می کنید. 200 کیلیومتر این طرف تر می آیید و در کرمان و یزد مشاهده می کنید خانمی نیمه شب بین دو شهر در حال رانندگی است. این اتفاق به زعم کریمی پور مرهون شبکه گسترده ای از روستاها، باغ ها و مناطق مزروعی است که در کنار آن روستا ها راه ها و رفت و آمد ایجاد شده است. آنچه در ادامه خواهید خواند متن گفت و گو با محمدحسین کریمی پور، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران است:

 


کلمه « خشکسالی » این روزها دیگر برای بسیاری از شهروندان از اهمیت دو چندانی برخوردار است. به دفعات هم بحث و گفت و گو و تذکر درباره خشکسالی عنوان شده است. با وجود اینکه سالیان است در رابطه با مشکل خشکسالی می شنویم آیا راهکاری برای مقابله با آن وجود ندارد؟
ما دو مفهوم داریم که باید آنها را از همدیگر جدا کنم؛ نخست مفهومی به نام « خشکی » و دیگری مفهومی به نام « خشکسالی » است. معمولا مفهوم « خشکی » یک صفت ثابت است. به طور مثال ما می گوییم « آقای x بلند قد است » و این طور نیست که یک روز هفته ایشان بلند قد باشد و روزی دیگر در هفته کوتاه قد شود. مفهوم اینکه می گوییم فردی بلند قد است یعنی وقتی آقای x را با بقیه افراد مقایسه می کنیم صفت بلند قد را به او می دهیم. « خشکی » هم اینطور است. وقتی می گوییم کشور یمن خشک است یعنی با توجه به موقعیت جغرافیایی، یمن کشوری است که در آن بارندگی کمی اتفاق می افتد و سهم آب این کشور نسبت به متوسط دنیا کم است. اینطور نیست که سالی در یمن « خشکی » کم باشد و یک سال دیگر « خشکی » در آن زیاد باشد. بنابراین « خشکی » در واقع یک صفت است که به جغرافیای کشور بستگی دارد. یک صفت دیگر تحت عنوان « خشکسالی » داریم. یعنی کشوری ممکن است اصلا خشک نباشد که در این رابطه می توان به مناطق شمالی ایالت متحده آمریکا اشاره کرد. نمی توان گفت ایالت داکوتا خشک است یا اینکه حتی وایومینگ خشک است. اما می توان گفت داکوتا و یا دایومینگ دچار یک خشکسالی تاریخی پنجاه ساله شده است. یعنی نسب به متوسط خودش به طور معنی داری بارش آن کم بوده است. بنابراین خشکسالی یک صفتی است که یک سال هست و سالی دیگر امکان دارد نباشد.
وضعیت ایران در رابطه با پدیده خشکی و خشکسالی به چه شکلی است؟
اگر دو مفهوم « خشکسالی » و « خشکی » را فهمیده باشیم باید گفت که متاسفانه ایران کشور « خشکی » است؛ به طوریکه در منطقه ای قرار دارد که سطح متوسط بارش آن یک سوم متوسط بارش جهان است. غالب مناطق ایران بیابانی، نیمه بیابانی و کم باران است. از سوی دیگر ایران در دو سه دهه گذشته به شدت دچار پدیده خشکسالی است. یعنی سال هایی که میزان بارش متوسط سال از میزان میانگین پنجاه ساله پایین تر است به تعداد زیادی ملاحضه می شود. بنابراین صفت « خشکی » را برای ایران نمی توان درمان کرد. ما به طور مثال نسبت به اسکاتلند و مناطق اروپایی میزان بارش مان به طور معنی داری کم تر است.
اگر بخواهیم یک جمع بندی کنیم می توان گفت راهکاری برای مبارزه با خشکسالی وجود دارد؟ یعنی اینکه پیش بینی می کنیم پدیده خشکسالی در ایران حکمرانی کند. با این پیش بینی راهکاری برای مهار آن وجود ندارد؟
دو مفهوم « خشکی و « خشکسالی » را از هم جدا کردیم. ما در قصه آب در هر کشوری و یا در هر دشتی و یا در حوزه آبریزی شاهد آن هستیم که یک عرضه و یک تقاضا وجود دارد. یعنی طبیعت به هر کشوری مقداری آب شیرین قابل تجدید در هر سال عرضه می کند که ممکن است با خشکسالی کم یا زیاد شود. آن کشور هم با سامانه های کشاورزی، شهر، روستا، صنعت، معدن و نیاز های دیگری که دارد مقداری آب را مصرف می کند. ما اگر در منطقه خودمان نگاه کنیم سهم آب ما تقریبا یک نهم هر فرد روس است.
میزان آب مصرفی؟
خیر. آب شیرین در اختیار. یعنی اگر آب شیرین در اختیار ایران را در یک بطری بریزیم و به تعداد ایرانی ها تقسیم کنیم سهم هر ایرانی تقریبا یک نهم سهم هر روس است. در حالیکه سهم هر ایرانی دوازده برابر یک اشغالگر قدس است. به طور کلی به نظر می رسد در برخی کشور ها که دسترسی به آب بد تر از ما است مدیریت آب، مدیریت بهره ور تری است. به همین دلیل حتی مشاهده می شود اینگونه کشور ها تولیدات کشاورزی زیادی هم دارند که نمونه محصولات آنها را در کشور های زیادی می توان مشاهده کرد. بر اساس منطق پتانسیل آب اینگونه کشور ها نباید یک کشاورزی مهاجر داشته باشند. پس منطق اصلی کشورها این است که میزان آب شیرینی که طبیعت سالیانه در اختیارشان قرار می دهد چگونه می توانند با نیاز هایشان مدیریت کنند. این است که سرنوشت آبی یک کشور را رقم می زند و نه اینکه صرفا طبیعت چه اندازه در اختیار یک کشور آب قرار می دهد.

در ایران ما دو واقعیت داریم. نخست اینکه بارندگی یک سوم متوسط جهانی است و متاسفانه تعریق ما سه برابر متوسط جهانی است. یعنی ما یک سوم مردم جهان آب به دست می آوریم و اگر مواظب این آب نباشیم منطقه کویری و خورشید تابان و داغ ایران سه برابر زود تر از کشور های دیگر این آب را از دسترس ما خارج می کند. این مکانیسم اجازه می دهد که ما بگوییم تقریبا سالیانه 135 میلیارد متر مکعب در سال در بهینه ترین شرایط ایده آل آب شیرین قابل مدیریت داریم. امروز تقریبا 105 میلیارد متر مکعب آن را مدیریت کردیم و بیشتر از 90 درصد این آب را در کشاورزی مصرف می کنیم. ما یکی از شاخص های عدم توسعه یافتگی مان سهم آب صنایع و تولید های غیر کشاورزی است. غالبا در دنیا مصرف آب را به سه قسمت مصرف انسانی در شهر و روستا، کشاورزی و سایر تولیدات تقسیم می کنند. در دنیا سهم تولیدات غیر کشاورزی یعنی صنعت و معدن غالبا از آب نزدیک 22 درصد است. در ایران این کم تر از سه درصد است. در دنیا غالبا سهم مصرف آب کشاورزی نزدیک 70 درصد است و در ایران بیش از 90 درصد است. پس ما نه تنها وارد بخش کشاورزی که اگر وارد بخش شهری، صنعتی هم شویم اعداد بهره برداری مان اعداد خوبی نیست. یعنی آب را خیلی بد و با روش های غیر بهره ور تر ی حتی نسبت به شاگرد اول های منطقه مان داریم مصرف می کنیم. بنابراین در یک جمع بندی کلی می خواهم بگویم ما نمی توانیم طبیعت را مجبور کنیم که باران بیشتری را بباراند. واقعا هم در حد کشوری که 130 میلیارد متر مکعب پتانسیل آبی دارد یک پتانسیل آبی نزدیک بسیار بزرگی به خودمان نداریم که برویم و بخریم. مانند رژیم اشغالگر هم کشوری متجاوز نیستیم که به منابع آب بزرگ نزدیک خودمان نظر متجاوزانه داشته باشیم. بنابراین تنها راه موجود ما این است که میزان آبی را که داریم بهره ور تر ، منطقی تر و با درایت بیشتری مصرف کنیم.
این همان تغییر فرهنگ مصرف آب است ؟ مصرف منطقی تر یعنی اینکه میزان مصرف را باید کاهش داد؟
در دهه چهل در ایران یک اتفاق بسیار بدی در عرصه آب می افتد. آنهم اینکه مالکیت آب به دست دولت می رود. یعنی قانون آب وقتی تدوین می شود آب را در مالکیت دولت قرار می دهد و بقیه بهره برداران از آب را در حد یک بهره بردار به رسمیت می شناسد. بهره بردار موقتی که به طور موقتی پروانه های موقتی از دولت برای بهره برداری می گیرد به رسمیت می شناسد. من فکر می کنم شروع متلاشی شدن ساختار آب در ایران از همین جا است. این اولین تجربه ما نیست. در جهان امروز چه در کشور های پیشرفته و چه در کشور های در حال توسعه آن چیزی که می خواهی خراب کنی و به تاراج ببری را به مالکیت دولت بسپار. رفتارمان را با نفت نگاه کنید. نفتی که مقام معظم رهبری به دفعات تذکر می دهند که این سرمایه ملی است. این یک سرمایه بین النسلی است که نه تنها به این نسل بلکه به تمام نسل های ایرانی تا دنیا وجود دارد تعلق دارد. با این اوصاف ما نفت را داریم مصرف روزانه می کنیم. چرا؟ برای اینکه مالیات آن در اختیار دولت است. در قصه آب هم وضعیت همینطور است . ما از روزی که مالکیت آب را به دولت دادیم و به مردم گفتیم مالک آن نیستید و بهره برداران موقتی هستید که پروانه موقتی می دهید. بر این اساس دست دولت باز شد که هر چه قدر که می خواهد و با هر شرایطی که خودش صلاح می داند پروانه بهره برداری آب بدهد وضعیت آب به وضعیت کنونی افتاد.
اگر آب به شکل خصوصی در بیاید محل نزاع نیست؟ موضوعی که سر نفت هم ممکن است اتفاق بیافتد. یعنی شما قبول ندارید مالکیت مواردی مانند نفت و آب اگر از اختیار دولت خارج شود در نهایت به نزاع ممکن است کشیده شود؟
تمام ساختار های حقوقی بشری یکی از نخستین سوال هایی که به آن پرداختند مالکیت آب است. به همین دلیل است که تمام ادیان نسبت به مالکیت آب حتما حرفی دارند. شما مالکیت آب را در دین زرتشت مشاهده می کنید؛ در دین یهود برای آن احکام مفصلی می بینید و در اسلام هم یک سیستم حقوقی بسیار پیشرفته بر مالکیت آب وجود دارد. در اسلام آب برای خداست. مثل تمامی انفال؛ اما به افرادی که زود تر می آیند و استفاده مشروع از آب می کنند حق حیازت می دهد.
این موضوع را بیشتر باز می کنید؟
یعنی چشمه ای در بیابانی داریم. اگر فردی بیاید و از خروجی 10 لیتر بر ثانیه این چشمه 2 لیتر جدا می کند و برود به طور مشروع یک زمینی را انتخاب می کند و باغی را احداث می کند، اسلام می گوید تا این فرد هست و تا کسانی که از این فرد زمین را بخرند و یا به طور مشروع ارث ببرند، دو لیتری که ایشان دارد مصرف می کند برای ایشان است. کس دیگری نمی تواند بیاید و مصرفی را در آنجا تعیین کند که با دو لیتر آن فرد تزاحم کند. فرض کنید 5 نفر دیگر بیایند و این ده لیتر را مصرف کنند. نفر ششم نمی تواند بیاید و بگوید سهم من کو؟ اسلام پاسخش به این نفر ششم این است که این ده لیتر آب را این پنج نفر به مصارف مشروع رساندندو بر آن حق دارند. حقی که قابل القا نیست. این چیزی است که در قانون مدنی ایران که به نظر من قانون بسیار مترقی ای است، به رسمیت شناخته شده است. متاسفانه در دهه 40 کشور در تب و تاب یک انقلاب بی ریشه کشاورزی قرار می گیرد. ما انقلاب سفید را مشاهده می کنیم؛ تقسیم اراضی را می بینیم و یک حرکتی هم در رابطه با آب می شود. متاسفانه پس از پیروزی انقلاب به جای اینکه این موضوع اصلاح شود و ما به مبانی اسلامی بازگردیم، آنچه بود تایید می شود. به همین دلیل است که مشاهده می کنیم در دشت رفسنجان از سال 1353 دشتی ممنوعه است. یعنی میزان برداشت از میزان تحمل فنی دشت بیشتر شده است. قرار است دیگر یک چاه اضافه تر زده نشود. امروز مشاهده می شود چاه های مجاز در این دشت بیش از دو برابر می شود.
چرا؟
مردم چاه هایی را می زنند که دولت اختیاراتی به آنها می دهد. هر چند سال یک بار مجلس هم مصوبه ای می دهد که چاه هایی که احداث شده است را قانونی می کند. خبر بدی که دارم این است که تعداد چاه ها غیر مجاز شناسایی شده و پروانه دار کشور بیش از صدهزار حلقه چاه است. یعنی چاه هایی که وزارت نیرو آنها می شناسد، مختصات جی پی اس آنها را دارد، مالک آنها شناخته شده است و برای آنها پرونده تشکیل شده است که به طور غیر مجاز از منابع آب زیر زمینی برداشت می کنند. به دلیل اینکه ما اشتباه کردیم حق اسلامی و منطقی مردم بر آب لغو کردیم. آب را به مالکیت دولت و پروانه های بهره بردای موقت مردم دادیم. دوم اینکه مردم وقتی از مالکیت مشروع حیازتی آب خارج شدند دولت شروع به اصراف در دادن پروانه ها کرد. جایی که دشت 100 پروانه داشت 200 پروانه صادر شد.
 

چرا سیاست های کشاورزی با وجود اهمیتی که دارد چندان قابل دفاع نیست؟ یعنی ما یک استراتژی درست و دقیق در بخش کشاورزی مان مشاهده نمی کنیم و با حوادث یکباره به شدت مواجه هستیم؟
من از شما سوال می کنم کدام استراتژی؟
یعنی اصلا ما استراتژی نداریم؟
با من کمی همراه شوید. در ایران مساله کشاورزی با کشوری مانند لبنان و حتی فلسطین اشغالی فرق دارد. در ایران کشاورزی فقط نقشی در اندازه 12 درصد تولید ناخالص ملی به همراه نفت ندارد. نقش آن بسیار فراتر است. کشاورزی در ایران دارد 90 درصد آب این کشور خشک را مصرف می کند. هر تغییری که در کشاورزی که به منابع آب ترجمعه شود می تواند آینده توسعه این کشور را به طرف رشد یا به طرف سقوط هدایت دهد. دو اینکه کشور ایران یک کشور بسیار پهناور و بیابانی و نیمه بیابانی است که اگر کشاورزی در آن حذف شود، کشور به عرصه بزرگی با 250 شهر تبدیل می شود. چیزی شبیه عربستان خواهد شد. اگر خدایی ناکرده این اتفاق در ایران بیافتد ما تمام ساختار دفاعی و امنیتی مان دچار خلل می شود. شما امروز به جنوب شرق ایران می روید. در همسایگی پاکستان را با این همه لانه های القاعده مشاهده می کنید. بالاتر افغانستان وجود دارد که بزرگترین عرصه نبرد های چریکی دنیا است. ده کیلومتر این طرف تر و در سیستان و بلوچستان آرامش مطلق را مشاهده می کنید. 200 کیلیومتر این طرف تر می آیید و در کرمان و یزد مشاهده می کنید خانمی نیمه شب بین دو شهر در حال رانندگی است. این اتفاق چیست؟ علاوه بر نیرو های نظامی قوی این اتفاق مرهون شبکه گسترده ای از روستاها، باغ ها و مناطق مزروعی است که در کنار آن روستا ها راه ها و رفت و آمد ایجاد شده است. در همین ناحیه که من صحبت کردم نزدیک 300 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که بیشتر از 260 هزار هکتار آن پس از انقلاب درست شده است. 300 هزار هکتار به گونه ای است که هر مالک به طور متوسط 1 و نیم هکتار زمین دارد. 300 هزار هکتاری که 200 هزار خانواده را در آنجا پابند کرده است. این خانواده ها روستا دارند، روستا ها با جاده ها به هم وصل هستند که جنوب شرق ایران را به منطقه آباد تبدیل کرده اند. یک عنصر تروریستی بخواهد در این شرایط حرکت کند مجبور است 5 یا 6 جاده را قطع کند و بارها دیده شود. بنابراین وقتی شما درباره کشاورزی صحبت می کنید المان آب در کشور خشک ایران که محور توسعه است روی میز تان می آید، المان آمایش سرزمین روی میزتان می آید. المان روستا ها روی میزتان می آید حتی المان سنگین 20 درصد اشتغال روی میزتان قرار می گیرد. کشاورزی ایران 20 درصد اشتغال را تامین کرده است. بنابراین اگر دست کوچک به کشاورزی بخورد و 20 درصد اشتغال 4 یا 5 درصد بالا و پایین شود ممکن است تبعات اجتماعی بدی داشته باشد. برگردیم به سوال که در رابطه با استراتژی در یخش کشاورزی مطرح شده بود. کدام استراتژی را سراغ دارید که این مطالب را به هم پیوند دهد. در وضعیت کشاورزی که ما هر کار اساسی و راهبردی می خواهیم انجام دهیم فورا چند موضوع سنگین مانند آب، اشتغال، آمایش سرزمین، ملاحظات دفاعی و امنیتی ظاهر می شود. کدام سندی را می توان در نظر گرفت؟ من چند سالی است در بخش کشاورزی فعالیت می کنم اما همچنین سندی ندیدم. ما تکه هایی از اسناد مانند برنامه های پنج ساله داریم.
با توجه به سیاست های وارداتی طی سال های گذشته پیش بینی می کنید بخش کشاورزی توان رقابتی خود را از دست داده باشد یا خیر؟
ما دو مطلب را به عنوان ماموریت های حاکمیت باید به رسمیت بشناسیم. نخست اینکه حاکمیت باید از بخش های تولیدی از جمله تولید کشاورزی حمایت کند و تلاش کند آنها رونق دهد. دوم اینکه حاکمیت باید مواظب سبد مصرفی خانوار و تعادل آن با درآمد متوسط خانوار ها مخصوصا در دهک های آسیب پذیر باشند. دولت ها نه در ایران که در بسیاری از جا های دنیا بین این دو موضوع به تصمیم گیری هایی سختی می افتند. دولت هایی مانند دولت ما که به درآمد های منابع طبیعی وابسته اند، غالبا راه حل های بسیار ساده ای را پیدا می کنند. در این رابطه می توان به برنج اشاره کرد. به فاصله 6 تا 15 ماه دو حرکت سینوسی را مشاهده می کنید. نخست گران شدن برنج که فریاد مردم را به دنبال دارد و نوید وزارتخانه ها مربوطه که چند کشتی در راه است و قیمت ها کاهش پیدا می کند. به فاصله پنج یا شش ماه مشاهده می کنید نماینده های استان های برنج خیز طی جلساتی از اینکه برنج های تولید داخل به فروش نرفته گلایه می کنند. این سینوس را چند بار باید بشماریم؟ مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که ما وزرای بی توجه داریم؟ واقعیت این است که اصل مشکل جای دیگر است. وقتی میزان، قیمت، کیفیت محصول نمی تواند رقابتی باشد تا مدتی با تدابیر بخشنامه ای می توان آن را حفظ کرد. پس از مدتی که محصول رقابتی نباشد در آن علائم بحران به وجود می آید.

مسئولان دولت اخیرا مدعی اند که توطئه سرقت "آب ابرهای روانه ایران" از طریق بارش مصنوعی، توسط کشورهای دیگر ، از دلایل اصلی خشکسالی سالیان اخیر ایران است. این حرف صحیح است؟
تردیدی نیست که تکنولوژِی باروری ابرها در دنیا چند دهه است که در حال بکارگیری است. در منطقه ما ، روسها در شمال خزر ،یکی از بنیان گذاران این علم در جهانند. مطلب برای سایر بازمانده های شوروی هم – به اندازه وسع تکنیکی کشورها- نا آشنا نیست. ترکها و تا حدی شیوخ عرب از طریق غربی ها تجارب و سوابقی دارند.
این روشها امروز نسبت به دهه هفتاد میلادی خیلی پیشرفت داشته است. حتی جدای از مساله تامین آب از طریق بارش که هدف اصلی این علم است ، در دنیا سوابقی در استفاده متمرکز موردی مثل مبارزه با پیک آلودگی هوای کلانشهرها یا تلطیف هوا حین مراسمی بزرگ مورد مطالعه و آزمایش بوده است.
ولی اینکه آنرا از علل اصلی خشکسالی در ایران بدانیم ، حرف قابل باوری نیست.
چرا؟ اگر دیگران آب داخل ابرها را استحصال می کنند ، ابر خالی از آب در ایران نمی بارد و خشکسالی حاصل میشود . کجای این غلط است؟
اولا این تکنیک محدودیتهای خیلی جدی دارد. یعنی هر وقت خواستی و هر جا خواستی و هر قدر خواستی ، قابل استفاده نیست. وگرنه کشور کم آبی و بسیار ثروتمندی مثل کویت که تمام آب شیرینش متکی به منابع خارج سرزمینش است ، با این تکنیک تامین آب می کرد. ثانیا در مناطق خشک و بیابانی غالب آب چنین بارشهایی ، قبل از تبدیل به رواناب یا تزریق به سفره عملا تبخیر می شود. ثالثا تکنیک گرانی است و متر مکعب آب استحصالی از آن که پراکنش بارشش هم خیلی دقیق قابل کنترل نیست ، غالبا بسیار گران تمام می شود. روی همین اصل است که قسمت بسیار ناچیزی از بارش امروز دنیا حاصل این تکنیک است. عملا این تکنیک تا استفاده گسترده بازاری راه طولانی دارد. مثلا خود ایران در برخی مناطق داخلی با استفاده روسها فعالیتها و موفقیتهایی داشته ولی میزان بارشها نسبت به کل بارش ایران آنقدر ناچیزست که از آن در جداول تعادلی آب کشور نامی نمی برند. این مثل بطری آب معدنی است که شما سر راه میخرید ومی نوشید در مقابل کل آبی که در زندگیتان مصرف برای مصرف خانگی و تامین غذا و خدمات و غیره مصرف می کنید.
در کشور ما سالیانه بیش از 400 میلیارد مترمکعب بارش داریم که در مطلوبترین شرایط ، حدود 137 م م م آن آب شیرین قابل استحصالست . یعنی از هر سه مترمکعب بارش ، تنها یک مترش قابل اداره است . امروز شاید حدود 105م م م از این 137 م م م مدیریت شده. در این فضا ، چیزی که علت خشکسالی موضعی در ایران باشد ، باید وزنی در حد 10 الی 30 میلیارد متر مکعب بارش داشته باشد تا بتواند مثلا 3 الی 10 میلیارد متر مکعب آب شیرین در دسترس ما را بدزدد. اصلا این اعداد شدنی و مقدور نیست و گرنه سلطان این فن یعنی امریکا در خشکسالی سالجاریش که 22 ایالت را در برگرفته وبا آن جغرافیای متنوع اقیانوسی ، سراغ تعادل از این سو می رفت.
آنهایی که با واقعیات بارش مصنوعی و توان کشورهای مجاور دور و نزدیکدر بکارگیری این فن آشنا هستند ، چنین ارقامی را در ذهن ندارند. دولت هم بجز ادعای کلی تا امروز ارقام و مستنداتی ارایه نکرده است.
 پس چرا مطرح می کنند؟
روح التزام به کارشناسی در کشور ضعیف شده است. خیلی از موضع گیری هایمان سنجیدگی لازم را ندارد. ازسوی دیگر واقعا کشور در مساله آب ، خشکی و خشکسالی در بن بست کامل قرار دارد. عملکردهایمان اصلا قابل دفاع نیست. هر مسئولی وارد جوابگویی شود ، کلی گرفتار می شود.در این شرایط ، طبعا مسئولین گرایش روانی نسبت به توضیحاتی پیدا می کنند که صورت مساله را به جای دوری پرتاب کند.
مثلا بجای اینکه وضع بازار ارز را معلول تصمیمات سیاسی و اقتصادی خودمان بدانیم و آنها را و تصمیم گیران را مورد رسیدگی قرار دهیم ، ساده تر آن است که آنرا به گردن "مافیای هزار سر بازار" بیندازیم. اینجوری نه لازمست سیاستهای پولی مالی را رسیدگی کنیم ، نه هزینه سنجی تصمیمات سیاسی را روی میز بگذاریم و نه عملکرد بخشهای متعدد حاکمیتی را رسیدگی کنیم. یک جواب گرد می دهیم . یک در صد کارشناسان را راضی نمی کند و لی 99% مردم کوچه و خیابان را راضی می کند.
اینجا هم خوف آنرا دارم که همین طور شود. از فردا که در مورد عدم برخورد با چاه غیر مجاز ، اشکالات ساختار تخصیص آب ، بهره وری کم آب ، خشک شدن ارومیه ناشی از اظافه برداشتها ، افت تولید باغات ناشی از افت کمی و کیفی آب و ... سوال کنی ، یک پاسخ بشنوی که کار کار انگلیسیهاست! نه مساله خشکی و خشکسالی و بحران آبی که اگر جدی به درمانش نپردازیم ، فردای ایران را تباه می کند ، ثمره سوء مدیریت ، بی مبالاتی ، سودجویی کوتاه مدت و امروز بفردا افکندن ما است. اگر فردا نسل ما را برای پایداری در دفاع مقدس به نیکی یاد کنند ، بی تردید در مورد بی مبالاتی در مساله آب و بخطر انداختن کیان ایران در این جبهه شماتت می کنند.

 مساله گندم یک معما شده است. در بهار مسئولین وزارت جهاد از بارندگی خوب ، سال مجدد خودکفایی ، تولید 14 میلیون تنی و امکان صادرات سخن می گفتند. امروز رییس کمیسیون مجلس خبر از واردات 7 میلیون تنی می دهد و گمرک می گوید 5 ماهه اول ، دو نیم میلیون تن واردات داشتیم. بالاخره امسال خودکفاییم یا وارد کننده بزرگ؟

سوال درد ناکی است. مصرف کشور قبل از هدفمندی ده و نیم میلیون تن بود. گفتند هدفمندی مصرف را کاهش داده است. اگر همان مصرف را امروز داشته باشیم ، می باید امسال 4 میلیون تن اضافی داشته و اساسا وارد نکنیم.
با دو مشکل بزرگ روبرو هستیم. اول آنکه آمارها اصلا قابل اتکا نیست. 14 ممکن است 12 یا 10 یا 8 باشد. این فاجعه است. تخمین کشاورزی ممکن اسن 10 یا 20 درصد خطا داشته باشد. ولی 50 درصد خطا یعنی یا عدد سازی بوده یا رمل و اسطرلاب! اگر اشتباه نکنم سال 87 هم همین شد. اول جهاد گفت خودکفاییم وارد نکنید . بعد گفت 2 میلیون تن نیاز داریم. بعد کم کم رفت تا 5 میلیون. فرض کنید در سال 87 یا همین امسال کشور حرف جهاد را باور می کرد و گندم وارد و ذخیره نمی کرد. می فهمید چه می شد؟ بدون نان می ماندیم. در همین فضا در حالی که تامین کود کشور از 7/4 میلیون تن سال 85 به زیر 2 میلیون تن سال 90 سقوط کرده و خاکهای فقیر کشور با بحران تامین مواد مغذی روبرویند ، چطور وزارت جهاد آمار تولید را رو به رشد نشان می دهد ؟ کتاب می گوید هر کیلو کود ازت 10 ال 17 کیلو محصول را بالا می برد. ساده کنیم یعنی کشوری که 7/2 میلیون سقوط مصرف دارد باید حداقل حداقل 27 میلیون تن کاهش تولید داشته باشد!! عددهایمان بدجوری ناخوان است.
دوم آنکه تصمیم گیریهای بزرگ و مهم فنی مملکت را سیاسیون بی توجه به کارشناسی می گیرند. امسال اتاق محاسبه کرد که قیمت تضمینی گندم نمی تواند کمتر از 4800ریال باشد . خبرگان دیگر و خود کارشناسان جهاد هم اعداد نزدیک بما دادند. به دولت مکررا عرض شد. قیمت را 3950 ریال بعد 4200 ریال گذاشتند. کشاورز تحویل نداد. بخش بزرگی از گندم بعلت گرانی جو رفت به خوراک دام. این برای کشور در تحریم ما یعنی اوج نا مدیریت! دولت 3 میلیون تن هم نتوانست جمع کند. چرا چون آن بزرگواری که قیمت را تعیین کرد نه بحرف کارشناسان دولت التفات فرمود نه بحرف سایرین.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

 

برای نخستین بار با تکثیر مصنوعی و تولید بچه ماهی آزاد دریای خزر (قزل آلای خال قهوه ای) توسط بخش خصوصی از انقراض این گونه ماهی ارزشمند جلوگیری شد.
 ماهی آزاد دریای خزر از گونه ماهیان استخوانی و در اصل قزل آلای خال قهوه ای با ارزش اقتصادی بالاست که به علت بزرگی جثه ماهی و بزرگی اکوسیستم آبی در حوزه جنوبی(دریای خزر) زیست دارد.

ماهی آزاد دریای خزر از ماهیان مهاجر است که به منظور تولید مثل از دریا به رودخانه مهاجرت می کند.
طی سال های گذشته ذخایر رودخانه ها به دلیل نامناسب بودن شرایط، ورود فاضلاب های کشاورزی، صنعتی و شهری، برداشت شن و ماسه از رودخانه، احداث پل و سد، صید بی رویه، به شدت کاهش یافته و مکان مناسبی برای زیست این ماهی نیست.
در همین راستا سازمان شیلات ایران برای جلوگیری از انقراض نسل ماهی آزاد، تکثیر مصنوعی آن از سال 1362 با احداث مرکز شهید باهنر در کلاردشت آغاز شد و سالانه حدود 300 تا 500 هزار بچه ماهی با هدف بازسازی ذخایر دریایی تولید و پس از رساندن به وزن 20-15 گرم در رودخانه های غرب مازندران و دریا رهاسازی می شود.
به طور عمده این عملیات در رودخانه های چشمه کیله سرد آبرود و چالوس صورت می گیرد.
ماهی آزاد دریای خزر یکی از گونه های ارزشمند، گوشت با کیفیت بالا و بسیار گران قیمت در بازار مصرف به خصوص در استانهای شمالی است که می تواند به عنوان یکی از گونه های با ارزش اقتصادی و در راستای تنوع گونه ای در مزارع سردآبی استان و کشور در کنار ماهی قزل آلا پرورش یافته و به بازار مصرف عرضه شود.
بنا بر این طی دو سال گذشته برای نخستین بار مولدسازی ماهی آزاد دریای خزر با کمک کارشناسان معاونت آبزی پروری شیلات استان گیلان در مراکز بخش خصوصی (مرکز تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلا) انجام شد.
همچنین در نیمه دوم سال 1390 تکثیر این نوع ماهی با موفقیت انجام شد که حاصل آن تولید حدود 100 هزار بچه ماهی با وزن 5-1 گرم است.
در راستای تنوع گونه ای در آبزی پروری، مولد این نوع ماهی به صورت ترویجی و رایگان در اختیار علاقمندان (مزرعه سردآبی استان) به صورت پراکنش شهرستانی و با ظرفیت منابع آبی متنوع قرار گرفته است.

http://www.khabaronline.ir/detail/245221/economy/industry

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب: سازمان بنادر و دریانوردی - پرورش ماهی - مرگ ماهی‌ها, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

باغ وحش انسانی؛ تازه ترین جاذبه توریستی چین

گردشگری - سایت 'چه خبرآنلاین' نوشت:

همزمان با برگزاری جشنواره سالیانه در شهر نانچانگ استان جیانگ ژی چین مسئولان این شهر فکر تازه ای به حال گدایان شهر کرده اند. (تصاویر این باغ وحش را اینجا ببینید)

آنها برای ممانعت از حضور گدایان درسطح شهر قفس هایی را با ارتفاع کوتاه برای آنها ساخته و همه آنها را در مدت زمان برگزاری جشنواره داخل این قفسها نگهداری می کنند.

آنها همچون حیوانات باغ وحش در معرض دید مردم قرار داشته و هر روز غذا و آب برایشان در نظرگرفته شده که در اختیارشان قرار می گیرد و برای قضای حاجت هم در انتهای قفسها دستشویی هایی تعبیه شده است.

در حالی که گفته می شود این عده تهدید شده اند در صورت عدم حضور در این قفسها از شهر اخراج می شوند، یکی از مسئولان برگزاری جشنواره گفت که این عده به خواست خودشان داخل قفسها شده اند و از آرامش در این مکان برخوردارند و البته می توانند از غذای گرم روزانه به شکل رایگان استفاده کنند!

نهادهای حقوق بشری در چین نسبت به این باغ وحش انسانی اعتراض کرده اند و همین مسئله سبب شده تا این قفسها توریستهای زیادی را به این شهر جذب کند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

نگاهی به روند رشد و نزول بیکاری در مناطق مختلف کشور برای فعالان اقتصادی به عنوان یک شاخص سرمایه گذاری عمل می کند.

روند تغییرات اشتغال و بیکاری در کشور تابعی از شرایط اقتصادی هر منطقه است، شرایطی که با سرمایه گذاری های دولتی و غیر دولتی تعیین می شود، داشتن نمایی کلی از این شاخص حساس اقتصادی برای بخش خصوصی یک راهنما در جهت تعیین مسیر و نوع سرمایه گذاری ها و فعالیت های اقتصادی تلقی شده و برای دولت مردان به عنوان یک ابزار سنجش میزان اثر بخشی و تاثیر سیاستهای در پیش گرفته شده است. اینفو گرافیک جغرافیای اشتغال و بیکاری که بر اساس آخرین گزارش های مرکز آمار تا پایان بهار سال 91 تنظیم شده می تواند تصویر مورد نظر برنامه ریزان و فعالان اقتصادی را ارایه کند.

 

 

 برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ بر روی ان کلیک کنید

http://www.khabaronline.ir

کد خبر: 

22231

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:بیکاری - اشتغال - مرکز آمار ایران , ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دانش آموز
در آستانه ماه مهر معاونت خدمات شهری و زیست محیطی شهرداری منطقه 21 با بهسازی فضای اطراف مدارس سطح منطقه، محیط را برای استقبال از دانش آموزان آماده می کند.

 

جابر انصاری معاون خدمات شهری و زیست محیطی شهرداری منطقه 21 افزود: در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، معاونت خدمات شهری و اداره های تابعه آن از جمله فضای سبز این منطقه به منظور ایجاد محیطی شاداب و بستری مناسب در فضاهای آموزشی، با اجرای طرح استقبال از ماه مهر در حوزه خدمات شهری در سطح مدارس منطقه 21 به استقبال این ماه می رود.
به گزارش ایسنا وی با اشاره به بخشی از خدمات ارائه شده در این طرح گفت: پاکسازی عمومی محوطه پیرامون و نماهای مدارس، رسیدگی ویژه به فضاهای سبز مدارس و اطراف آن، شستشوی نماهای محوطه داخلی و اطراف مدارس، اجرای طرح های نقاشی دیواری و دیوار نوشته در نقاط مورد نیاز، پاکسازی نماهای مدارس با مواد پوشاننده و طعمه گذاری علیه جوندگان موذی در مکان های آلوده شناسائی شده، محوطه مدارس از جمله برنامه های در نظر گرفته شده اجرایی طرح استقبال از مهر است.
به گفته وی جلسات آموزشی چهره به چهره با موضوعات محیط زیست برای دانش آموزان پس از بازگشایی مدارس در مقاطع مختلف و دوره های متعدد در طول سال تحصیلی برگزار خواهد شد.

Official: Mehsginshahr Deforestation Should Be Stopped     Specialized Tourism, Environment Committee for Children     Iran Wildlife in Poem for Children     Coastal Pollution Monitoring System to Kick off Soon     Another Ten Species at Risk of Extinct    


کد خبر :7750   زمان مخابره: 0:37:0 - 2/7/1391
 www.iren.ir -
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب3
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: در صنعت نیشکر برای جلوگیری از آسیب رساندن به اکوسیستم، باید پساب‌ها مدیریت شود.

 

محمدجواد محمدی‌زاده در حاشیه راه‌اندازی واحد تصفیه فاضلاب بهداشتی شرکت توسعه نیشکر دهخدا و در جمع خبرنگاران گفت: اراضی مجموعه کشت و صنعت‌های خوزستان پیش از این، زمین‌های شور بوده و در این مجموعه کار باارزشی در زمینه خاک‌شویی انجام و زمین شور به زمین شیرین تبدیل شده است.
وی ادامه داد: شوری زمین موجب می‌شد آب ورودی از کارون، دز و کرخه به این منطقه از بین برود که مهم‌ترین و اساسی‌ترین نتیجه اقدام‌های انجام‌شده این است که اکنون آب خروجی زه‌آب‌ها شور نیست و همه زمین‌ها شیرین شده است.
محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: نیشکر تولیدی در این منطقه علاوه بر تامین شکر مورد نیاز کشور به عنوان یک کالای مهم و استراتژیک در صنایع مرتبط مانند نئوپان‌سازی، کاغذ‌سازی، MDF، خوراک دام و... نقش دارد و پایه تولید بسیاری از صنایع وابسته است.
وی افزود: نیشکر در تولید، اشتغال و گردش مالی موثر است و صنعتی که ایجاد می‌کند موجب رونق اقتصادی است. با توجه به این که در این صنعت، عملیات آب‌شویی انجام می‌شود و در بخش کشاورزی آن نیز از کود شیمیایی و سموم استفاده می‌کنند، باید پساب‌ها مدیریت شود تا رودخانه کارون و تالاب‌های پایین دست مانند هورالعظیم، هویزه و شادگان و سایر اکوسیستم‌های شکننده و حساس، آسیب نبینند.
به گزارش ایسنا رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آزمایش‌های انجام شده در مجموعه محیط زیست نشان می‌دهد که عملیات تصفیه در مجموعه شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر به نحوی در حال انجام است که COD و BOD خروجی با استانداردهای موردنظر سازمان محیط زیست منطبق است و در مصارف کشاورزی، تالاب‌ها و بسیاری فعالیت‌های دیگر از جمله آبزیان و پرورش ماهی قابل استفاده است و با تحقیق و کار بیشتر در این زمینه ممکن است از آب ناشی از این پساب‌ها در صنعت دارو یا شرب هم بتوان استفاده کرد.
محمدی‌زاده اظهار کرد: گیاهان و به ویژه پهن‌برگ‌ها که رطوبت را در منطقه تقویت می‌کنند، در کاهش آلایندگی‌ها و افزایش جذب گرد و غبار موثر خواهند بود. به همین دلیل توسعه درختکاری با مساحت 200 هزار هکتار در سفر سوم دولت به خوزستان به تصویب رسید که با همکاری استانداری و سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان این میزان در برنامه‌ای 5 ساله محقق می‌شود.
وی ادامه داد: در این جلسه‌ استانداری همه دستگاه‌های خوزستان موظف شدند نهضت درختکاری را با هدف کاهش گرد و غبار و آلایندگی‌ها پی گیرند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: بررسی‌های علمی اخیر سازمان در خوزستان نشان می‌دهد نه تنها آب خروجی از زه‌آب‌های کشت و صنعت نگرانی ایجاد نمی‌کند، بلکه سازمان محیط زیست ترجیح می‌دهد این آب‌ها در تالاب‌های هورالعظیم، شادگان و هویزه مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدی‌زاده افزود: از آن‌جا که متقاضی مصرف این آب‌ها در مسیر رسیدن آن به تالاب بسیار است، در جلسه استانداری تاکید شد موضوع به نحوی مدیریت شود که آب به تالاب‌ها برسد.
وی با تاکید بر این‌که حق‌آبه تالاب‌ها باید تامین شود، اظهار کرد: در برخی از سال‌ها حق آبه تالاب‌ها به موقع تامین نشد که امسال نیز به دلیل خشکسالی، اجرای عملیات مختلف عمرانی در تالاب‌ها و کاهش آورد آب کرخه پس از آب‌گیری سد سیمره در بالادست، با مشکل تامین حق‌آبه تالاب‌های خوزستان مواجه هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که "با وجود برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم نیاز حق‌آبه تامین شود" گفت: در خصوص تالاب شادگان جای نگرانی نیست و در زمینه مشکلات تالاب هورالعظیم نیز تصمیم‌گیری‌ها عملی خواهد شد.

Official: Mehsginshahr Deforestation Should Be Stopped     Specialized Tourism, Environment Committee for Children     Iran Wildlife in Poem for Children     Coastal Pollution Monitoring System to Kick off Soon     Another Ten Species at Risk of Extinct    


کد خبر :7752   زمان مخابره: 0:51:0 - 2/7/1391
// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رنگين کمان دوقلو
این تصویر مربوط به وقوع پدیده نادر "رنگین کمان دوقلو" در شهر ویومینگ در غرب آمریکا است. در برخی موارد شدت تابش نور به قدری زیاد است که یک کمان ثانویه در خارج از رنگین کمان اول شکل می‌گیرد. کمان دوم به مراتب کم‌رنگ تر است و سریع‌تر از کمان اول ناپدید می‌شود.

 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب ميقان
سازمان ملل با تمدید طرح حفاظت از تالاب‌های ایران موافقت کرد.

 

نشست خبری طرح حفاظت از تالاب‌های ایران روز پنجشنبه با حضور علی اصغر محمدی فاضل معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و پروفسور مایکل موزر مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
در این نشست ابتدا محسن سلیمانی مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گزارش مشروحی از عملکرد طرح در راستای اجرایی کردن برنامه کاری مصوب سال 2012 طرح در 9 ماه آغازین سال ارایه کرد و همچنین گزارشی از فعالیت‌های این پروژه و دستاوردهای آن مطرح شد.
وی با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و همکاری بین دولت ایران به نمایندگی سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی و برنامه توسعه ملل متحد از سال 2005 شروع شد، ادامه داد: این پروژه با هدف کاهش یا حذف دائمی تهدیدات و به طور کلی پایداری و بقای اکوسیستم‌های تالابی ایران فعالیت‌های خود را در سه تالاب با امنیت کشور یعنی دریاچه ارومیه، تالاب شادگان در استان خوزستان و تالاب پریشان در استان فارس به عنوان سایت‌های نمونه اجرایی شده است.
سلیمانی ادامه داد: این پروژه تلاش می‌کند تا تجربیات به دست آمده را در غالب معرفی یک سیستم مدیریتی و فراهم کردن ساز و کارهایی قانونی برای اجرایی شدن آن به سایر تالاب‌های کشور گسترش دهد.
در ادامه این نشست پروفسور موزر با بیان اینکه 12 سال است که افتخار حضور در پروژه‌های بین المللی حفاظت از تالاب‌های ایران را دارم، اظهار داشت: از سال 2005 در سمت مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران فعالیت خود را آغاز کردم.
وی همچنین برخی فعالیت‌های کلیدی را که در راستای پایداری دستاوردهای طرح بوده و پیش از پایان یافتن دوره طرح نیاز به پیگیری مستمر دارند را مورد تاکید قرار داد.
وی توضیح داد: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تصویب برنامه عمل و استراتژی ملی حفاظت از تالاب‌های کشور، استقرار کمیته ملی مدیریت تالاب‌ها، تشکیل دبیرخانه ملی و تقویت دبیرخانه‌های محلی اشاره کرد.
موزر تاکید کرد: پروژه‌های حفاظت از تالاب‌های ایران با استانداردهای بالایی در حال انجام است که این جای بسیار خوشحالی دارد.
به گفته وی این پروژه نقاط قوت زیادی دارد که موجب موفقیت آن در سطح ملی شده است و می‌تواند به عنوان الگویی در سطح بین المللی مطرح شود.
در ادامه فاضل معاون طبیعی سازمان حفاظت از محط زیست اظهارداشت: این پروژه از سال 2005 تا 2012 به مدت 8 سال و با بودجه‌ای بالغ بر 12 میلیون دلار آغاز به فعالیت کرده است که از این مبلغ نزدیک به سه میلیون دلار از طرف نهادهای بین المللی و 9 میلیون دلار از سوی دولت ایران پرداخت شده است.
فاضل افزود: از تعهدات بین المللی 95 درصد پرداخت شده و 5 درصد باقی مانده است که تا سه ماه دیگر پرداخت خواهد شد. سهم دولت نیز پیش از 20 میلیون دلار پرداخت شده و به عبارتی ایران دو برابر تعهدات خود را به این پروژه پرداخت کرده است.
به گفته فاضل افزایش مشارکت‌های سایر دستگاه‌ها سوق دادن مدیریت از سطح ملی به سطح استانی و حتی محلی از جمله دستاوردهای است که در جای خود مشکلات و گرفتاری‌هایی داشت.
فاضل تاکید کرد: در حال حاضر تجربیات این سه سایت به 50 سایت تالابی کشور در حال استفاده است و توجه به بحث بهره برداری پایدار و کارآفرینی و ایجاد سازوکارهای ملی تحت عنوان دبیرخانه ملی در حال دنبال شدن است.
به گزارش ایلنا معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یک فعالیت از جمله دستاوردهای پروژه باقی مانده است و آن ایجاد یک نهاد ملی برای حفاظت از تالاب‌های کشور است که سازوکار آن تهیه شده و به تایید دستگاههای زیربط رسیده و امیدواریم با تصویب هیات وزیران به اجرا درآید.
فاضل تاکید کرد: سازمان محیط زیست همچنان به افزایش آگاهی‌های عمومی و افزایش مشارکت مردمی برای میل به اهداف حفاظت از محیط زیست تاکید دارد.
وی در پایان از موافقت سازمان ملل با تمدید طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خبر داد و تاکید کرد: در جلسه نشست کمیته راهبردی طرح حفاظت تالاب‌های ایران که صبح دیروز با حضور نماینده سازمان ملل متحد و مشاور ارشد بین المللی طرح برگزار شد، معاون نماینده مقیم سازمان ملل تاکید کرد: با توجه به عملکرد موفق طرح و دستاوردهای مطلوبی نتیجه همکاری تمامی دستگاه‌های عضو کمیته راهبری این طرح است برنامه عمران ملل متحد آمادگی خودرا برای تمدید طرح و کمک‌های مالی و فنی جدید جهت انعکاس مطلوب این موفقیت در سطح بین المللی اعلام می‌کند.
در جلسه دیروز نشست کمیته راهبردی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سازمان ملل با تمدید طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که تا پایان سال 2012 به پایان می‌رسد موافقت و آن را به مدت3 تا 6 ماه تمدید کرد.

 

 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

10جنگل زیبای کره زمین

10 جنگل زیبای کره زمین (+عکس)
 
 

مناطق جنگلی همواره یكی از پرطرفدارترین نقاط برای سفر و گذراندن تعطیلات در سراسر دنیا محسوب می‌شود. آرامش جنگل و احساس نزدیكی با طبیعت همواره برای گردشگران جاذبه داشته است. این جاذبه طبیعی باعث شده تا بسیاری از برنامه‌ریزان تورهای گردشگری، توجه ویژه‌ای به مناطق جنگلی نشان داده و از سوی دیگر افراد زیادی نیز برای استفاده از این علاقه و استقبال، اقدام به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های توسعه گردشگری جنگلی كرده‌اند.

شاید مهم‌ترین موضوعی كه باید در این مساله مدنظر قرار داده شود، اهمیت حفظ و عدم آسیب‌رسانی به بافت و طبیعت جنگل به هر دلیلی است.

 

در اینجا 10جنگل زیبای دنیا را به انتخاب سایت All Top10 list مرور می‌كنیم.

 

 

 جنگل‌های انبوه داخلی‌كانادا

این جنگل بسیار سرسبز و بارانی كه در مركز بخش داخلی ایالت بریتیش كلمبیا در كشور كانادا قرار گرفته آخرین جنگل موجود در فهرست جنگل‌های زیبای دنیاست. بیشترین حجم درختان این جنگل را درختان سدر تشكیل می‌دهند و به دلیل قرار گرفتن در مناطق شمالی و همچنین مجاورت با سلسله كوه‌های راكی، آب و هوای نسبتا سردی در این منطقه حاكم است.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

بخش بزرگی از این جنگل در مناطق دره‌ای كوه‌های راكی قرار دارد و خود این موضوع باعث شده است تا از تلفیق منظره كوهستان و جنگل انبوه، مناظر فوق‌العاده زیبا و چشم‌نوازی به وجود آید.

 

 

 جنگل تونگا در آلاسكا

جنگل تونگا بزرگ‌ترین جنگل ملی كشور آمریكاست و در منطقه سردسیر آلاسكا قرار دارد. نكته جالب توجه درمورد این جنگل، بزرگی و مساحت زیاد آن است كه بالغ بر 69 هزار كیلومترمربع را در بر می‌گیرد. كم‌جمعیت بودن منطقه آلاسكا و همچنین دور بودن این جنگل از مراكز تمدن انسانی سبب شده است تا تعداد زیادی از گونه‌های مختلف جانوری در آن سكنا گزینند.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

نكته جالب توجه در مورد این جنگل، وجود بالغ بر 75 هزار نفر سكنه در این جنگل است كه تعداد زیادی از آنها را قبایل بومی منطقه تشكیل می‌دهند كه نام جنگل نیز از یكی از همین قبایل اخذ شده است. زیبایی‌های خاص این جنگل سبب شده همه ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن آن راهی این منطقه شوند البته هنوز بخش‌های زیادی از این جنگل به صورت كاملا دست نخورده و بكر باقی مانده است.

 

 

جنگل ‌خرس‌بزرگ

این جنگل یكی از معدود جنگل‌های دست نخورده و كاملا طبیعی در جهان است كه زیستگاه صدها گونه از حیوانات وحشی مانند یوزپلنگ آمریكایی، گرگ، خرس خاكستری و چند گونه خاص و نادر از خرس در جهان است. این جنگل بسیار زیبا به دلیل واقع شدن در بین اقیانوس و كوهستان، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است كه موجب شده مناظر طبیعی و چشم‌‌اندازهای بسیار زیبایی از تركیب 3 عنصر جنگل، كوهستان و دریا در برابر دیدگان گردشگران به وجود بیاید.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

وجود جزایر متعدد پوشیده از جنگل در آب‌های نزدیك به ساحل از دیگر جاذبه‌های این جنگل بسیار زیبا محسوب می‌شوند. برای دیدن این جنگل باید بلیت خود را به مقصد كانادا رزرو كنید.

 

 

جنگل كنگو در قاره آفریقا

برخلاف 3 جنگل قبلی كه در مناطق سردسیر قرار گرفته بودند، این جنگل در حوالی خط استوا واقع شده است. اولین نكته‌ای كه در مورد هفتمین جنگل موجود در این فهرست باید بگوییم این است كه جنگل كنگو دومین جنگل بزرگ دنیا پس از جنگل آمازون به شمار می‌رود. حدود دوسوم این جنگل بسیار بزرگ در كشور كنگو قرار گرفته و مابقی آن در كشورهای گابن، كامرون و گینه استوایی قرار گرفته است. میلیون‌ها نفر از مردم این كشورها برای گذران زندگی خود وابسته به این جنگل هستند.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

گونه‌های متنوع جانوری از قبیل فیل، شامپانزه، گوریل، بابون، زرافه، طاووس و سایر پرندگان مختلف استوایی در این جنگل زندگی می‌كنند.

 

 

جنگل‌های ابری مونته ویدئو در اروگوئه

این جنگل زیبا در كوهستان كوردیلرای كشور اروگوئه قرار گرفته و اصلی‌ترین ویژگی آن مه‌آلود بودن آن است كه در جنگل‌های دیگر این فهرست وجود ندارد. در بیشتر روزهای سال این جنگل از مه پوشیده شده و مناظر زیبا و خارق‌العاده‌ای به وجود می‌آورد. مساحت این جنگل بالغ بر 10500 هكتار و دارای آب و هوای گرمسیری است. تنوع گیاهی این جنگل بسیار گسترده است و شامل بیش از 2500 گونه گیاهی مختلف می‌شود.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

بیشترین نوع گل‌های اركیده دنیا در این جنگل وجود دارد و علاوه بر آن این جنگل زیستگاه جانوران و پستانداران بسیاری است.

 

 

 جنگل پیسگاه

برای دیدن پنجمین جنگل موجود در این فهرست نیز باید مجدد راهی قاره آمریكا شویم. جنگل ملی پیسگاه در كوه‌های آپالاچیان در ایالت كارولینای شمالی قرار دارد. 3 رود بنت كرك، میلز و دیویدسون در این جنگل جاری هستند كه نشان از سرسبزی و زیبایی این منطقه كوهستانی دارد.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

وجود این رودها و كوهستانی بودن منطقه موجب شده است آبشارهای زیادی در آن شكل بگیرد. فصل طلایی بازدید از این جنگل پاییز است كه گیاهان و درختان با رنگ‌های متنوع و زیبای خود تصویری هزار نقش به این جنگل هدیه می‌كنند. تعداد زیادی كلبه‌های چوبی در مناطق حاشیه‌ای این جنگل وجود دارد كه همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

 

 

جنگل كوكونینو

این جنگل با مساحت 7511 كیلومترمربع در منطقه آریزونای شمالی قرار گرفته است. بخش اعظم این جنگل را درختان كاج و سایر درختان همیشه سبز تشكیل می‌دهند كه این ویژگی باعث شده است حتی در فصل زمستان و زیر خروارها برف، این جنگل رنگ سبز خود را حفظ كرده و تلفیقی زیبا از منظره سبزی درختان را در زمستان نمایش دهد.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

نكته دیگر در مورد این جنگل وجود مناطق بیابانی در اطراف آن است كه سبب شده سرسبزی و زیبایی این جنگل نمود بیشتری پیدا كند.

 

 

 جنگل ملی مارك تواین

سومین جنگل این فهرست كه نام خود را از نویسنده مشهور یعنی مارك تواین گرفته است در بخش جنوبی ایالت میسوری كشور آمریكا قرار گرفته است.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

از مهم‌ترین جاذبه‌های این جنگل، چشمه گریر است كه از بزرگ‌ترین چشمه‌های جهان محسوب می‌شود و روزانه 214 میلیون مترمكعب آب از آن خارج می‌شود، زیبایی‌های طبیعی این جنگل آن را به یكی از پرطرفدار‌ترین اماكن جنگلی در كشور آمریكا تبدیل كرده است.

بخش‌هایی از این جنگل به قدری انبوه است كه هنوز كسی قادر نشده به آن ورود پیدا كند و تنها از طریق هوایی از این مناطق عكسبرداری شده است

 

 

 جنگل آمازون

شهرت این جنگل كه بزرگ‌ترین جنگل جهان محسوب می‌شود به اندازه‌ای است كه تقریبا همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. این جنگل در آمریكای جنوبی و در كشورهای برزیل، پرو و كلمبیا قرار گرفته است. بخش‌هایی از این جنگل به قدری انبوه است كه هنوز كسی قادر نشده به آن ورود پیدا كند و تنها از طریق هوایی از این مناطق عكسبرداری شده است. آمازون نام یك قبیله جنگجو در یونان باستان بود كه تمامی اعضای آن را زنان تشكیل می‌دادند. هنگامی كه نخستین كاشفان اروپایی پا در این جنگل نهادند با قبایل زن جنگجویی برخورد كردند و به همین دلیل نام این جنگل را آمازون گذاشتند.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

این جنگل را می‌توان غنی‌ترین منطقه زمین از نظر تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی دانست. رود بزرگ آمازون كه دومین رود بزرگ جهان به شمار می‌رود نیز در قلب این جنگل جاری است و در بسیاری از نقاط از آن به عنوان تنها راه ارتباطی استفاده می‌شود. گفته شده هنوز تعدادی از قبایل كشف نشده و بدوی در اعماق این جنگل بدون هیچ گونه تماس با دنیای امروزی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

 

 

 جنگل سونداربانس

اطمینان دارم تمامی خوانندگان انتظار داشتند در صدر این فهرست نام جنگل آمازون را ببینند و بدون شك بیشتر شما نام جنگل سونداربانس را كه در صدر فهرست زیباترین جنگل‌های جهان قرار گرفته نشنیده‌اید. جنگل سونداربانس كه به زبان بنگالی یعنی جنگل زیبا بزرگ‌ترین جنگل یكپارچه گونه‌های درختی آب شور به شمار می‌رود (مشابه آن را می‌توان در جنگل حرا در مناطق جنوبی ایران مشاهده كرد).

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

 

این جنگل در بین كشورهای هندوستان و بنگلادش قرار گرفته و مناظر زیبای آن را در هیچ جای دنیا نمی‌توان مشاهده كرد. مهم‌ترین گونه جانوری موجود در این جنگل ببرهای مشهور آسیایی یا همان ببر بنگال است.

بیش از 300 گونه گیاهی به همراه تعداد زیادی از گونه‌های مختلف حیوانات در این جنگل ثبت شده‌اند. وجود پوشش گیاهی متنوع و گرمسیری به همراه صدها كانال آب شور كه به دریا منتهی می‌شود در كنار ده‌ها رود و چشمه آب شیرین مجموعه‌ای بی‌نظیر و زیبا از بافت جنگلی را به وجود آورده‌اند كه دیدن این مناظر می‌تواند آرزوی هر گردشگر دوستدار طبیعت باشد.

 

منبع: برگرفته از جام جم


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس انتقاد کرد:
شیوع بیماری‌های خطرناک نتیجه استاندارد نبودن باغ‌وحش‌‌های کشور

 

 

 بزرگنمایی
عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، با اشاره به مسئولیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سازمان دامپزشکی در نگهداری و جلوگیری از شیوع بیماری حیوانات، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر به‌علت نبود نظارت دقیق بر باغ‌وحش‌ها شاهد شیوع بیماری و تعطیلی چند دست از این مراکز بوده‌ایم.

به گزارش سبزپرس و به نقل از خانه ملت، «سیدمحمد سادات‌ابراهیمی» با اشاره به اظهارات مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست مبنی‌بر استاندارد نبود هیچ کدام از باغ وحش‌های کشور، گفت: بر اساس اظهارات این مسئولان، هم‌اکنون ۵۰ درصد از این مراکز در شرایط نامطلوب و بحرانی قرار دارند.
نماینده مردم گتوند علیا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس قانون نظارت بر نگهداری اصولی حیوانات در باغ‌وحش‌ها این مطلب یکی از تکالیف سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور است، افزود: به‌طور حتم این سازمان باید در رابطه با وضعیت بحرانی باغ‌وحش‌ها پاسخگو باشد.
وی با اعلام اینکه هم‌اکنون سازمان حفاظت از محیط‌زیست از نظر منابع مالی و انسانی با مشکل روبه‌رو است، یاد‌آور شد: این موضوع موجب شده که هم‌اکنون مسئولان باغ‌وحش‌ها قادر به نگهداری حیوانات به‌صورت مطلوب و استاندارد نباشند.
این نماینده مجلس نهم، با تأکید بر همخوان نبودن منابع سازمان حفاظت از محیط‌زیست با مأموریت و اهدافش، بیان کرد: به‌طور حتم باید اعتبارات این سازمان در بخش نگهداری حیوانات مورد تجدید نظر قرار گیرد.
سادات‌ابراهیمی با مد نظر قرار دادن مسئولیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سازمان دامپزشکی در نگهداری و جلوگیری از شیوع بیماری حیوانات،  تصریح کرد: متأسفانه در چند سال اخیر به‌علت نبود نظارت دقیق بر باغ‌وحش‌ها شاهد شیوع بیماری و تعطیلی چند دست از این مراکز بوده‌ایم.
عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، با اعلام اینکه هم‌اکنون مجلس آمادگی وضع قوانین مناسب در جهت حمایت از سازمان حفاظت از محیط‌زیست و مراکز باغ‌وحش را دارد، افزود: تمام سازمان‌ها باید در جهت حل نواقص پیرامون این موضوع تلاش کنند تا شاهد انقراض نسل برخی از حیوانات در کشورمان نباشیم.

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8765

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

در شش ماهه اول امسال گزارش شد:
وقوع 450 مورد تخلف و آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی سمنان
 

 

 

 بزرگنمایی
 مدیرروابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: درشش ماهه اول سالجاری بیش از 450 مورد گزارش تخلفات مربوط به تخریب و تصرف غیر قانونی و آتش سوزی در اراضی ملی از مردم به سامانه امداد جنگل و مرتع گزارش شده است.

به گزارش سبزپرس، «ابوالفضل صیادجو» با بیان این خبر اعلام کرد: در طی این مدت دوستداران و همیاران طبیعت با سامانه 09696 در مرکز استان و شهرستانهای تابعه گزارش های خود را برای پیگیری اعلام کرده اند.

او ادامه داد: بر این اساس تمام گزارش تخلفات، پس از دریافت طی 24 ساعت اولیه توسط یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری رسیدگی و پس از تکمیل پرونده به مراجع قضایی ارسال شده است.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن تقدیر و تشکر از هموطنان و دوستداران طبیعت خواست هرگونه تخلف ، تخریب اراضی ملی  یا آتش سوزی های احتمالی را به شماره تلفن 09696 (رایگان) اطلاع دهند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 بزرگنمایی
خط لوله انتقال نفت سروستان قرار است به زودي با عبور از پارك ملي بمو راه خود را به سمت پالايشگاه شيراز باز كند. تصاوير ارسالي توسط علي اكبر كاظيمني مدير موسسه 13 فروردين ،‌نشان از شدت عمليات پيمانكار شركت نفت دارد . خط لوله با عبور از باغات مردم حالا تا پشت فنس هاي پارك ملي بمو رسيده است و به زودي وارد پارك ملي مي شود تا بار ديگر اين پرسش مطرح شود كه چگونه است كه هرگونه تيراندازي و تعليف احشام ممنوع است اما عبور خطوط انتقال نفت با تخريب هاي وسيع و ساخت پالايشگاه و جاده در مناطق تحت حفاظت ممنوع نيست!


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

«نجات محیط زیست» منتشر شد؛
نسخه های شفابخش «لستر براون» در «پلن B 4»

 

 

 

 بزرگنمایی
 دومین کتاب از سری کتاب های «پلن B» با نام «نجات محیط زیست» به قلم «لستر براون»، با ترجمه «حمید طراوتی» به بازار آمد. پیش از این کتابی دیگر از همین سری، با نام «برنامه امید» در ایران منتشر شده بود.

به گزارش سبزپرس، «نجات محیط زیست» همانند سایر کتاب های سری «پلن B» به طرح ریزی برنامه اقتصادی جهان برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع محیط زیست جهان و مقابله با این تهدیدها می پردازد.

براون در این سری کتاب ها، معمولا از جمله «اگر ما به همان شکل قدیمی به فعالیت اقتصادی بپردازیم...» برای بیان پیامدهای محیط زیستی فعالیت های اقتصادی فعلی جهان استفاده می کند.

مهمترین پیشنهاد براون در این مجموعه کتاب ها، پیشنهاد «مالیات کربن» به جای «مالیات بر ارزش افزوده» و نظام های مالیاتی سنتی است. او می گوید که اگر دولت ها به جای محاسبه درآمد شرکت ها و فعالیت های اقتصادی، میزان کربنی که در اثر این فعالیت ها منتشر می شود را محاسبه کنند و مالیات را بر حسب این کربن تعیین کنند، نه تنها در میزان کل مالیات دریافت شده توسط دولت ها تغییری ایجاد نمی شود، بلکه تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات نیز تشویق به کاهش انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای می شوند.

براون مهمترین تهدید بشر را گرم شدن زمین می داند و معتقد است که باید برای نجات بشریت، «همانند موقعیت جنگی، بسیج شویم.»

تا کنون چهار جلد از مجموعه «پلن B» توسط موسسه «سیاست زمین» که براون رئیس آن است، منتشر شده است. جلد اول و دوم این مجموعه، هردو «نجات سیاره در تهدید و تمدن در خطر» نام دارند. جلد سوم و چهارم نیز «بسیج برای حفظ تمدن» نام گذاری شده اند.

پیش از این «حمید طراوتی» جلد دوم این مجموعه را با نام فارسی «برنامه امید» ترجمه کرده بود و انتشارات جهاد مشهد نیز آن را به چاپ رسانده بود.

«نجات محیط زیست» شامل یک مقدمه با عنوان «فروش آینده ما» و سه بخش اصلی «چالش ها»، «پاسخ» و «بسیج بزرگ» است. «فشار جمعیت: زمین و آب» و «تغییر آب و هوا و گذار انرژی» فصلی های بخش چالش ها هستند. بخش پاسخ نیز شامل پنج فصل «تثبیت آب و هوا: انقلاب در کارآیی انرژی»، «تثبیت آب و هوا: گذار به انرژی های تجدید پذیر»، طراحی شهرهای پایدار»، «ریشه کن کردن فقر و تثبیت جمعیت» و «احیای کره زمین» است. بخش بسیج بزرگ نیز شامل یک فصل با نام «آیا با سرعت لازم بسیج خواهیم شد؟» است.

«نجات محیط زیست» در 286 صفحه توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد در بهار 1391 منتشر شده و با قیمت 6800 تومان در کتابفروشی های جهاد دانشگاهی سراسر ایران و کتابفروشی های دانشگاهی عرضه می شود. تلفن دفتر پخش: 8842230-0511

 کد خبر : 91061064-http://isdle.ir/news/index.php?news=8774

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

ممنوعیت بر روی کاغذ و یا مدیریت شکار؟!
شکار مرال تروفی ترکیه شاهدی بر موفقیت مدیریت واقع گرایانه

 

 

 

 بزرگنمایی
 کوشان مهران: اگر در مسیر جاده چالوس(که تا پیش از دست درازی و تطاول جاده سازان و زمین خواران به زیبایی شهره بود) در یکی از واحدهای پذیرایی توقفی کنید (البته این بار به پساب سرازیر شده به رود چالوس همانند بقیه بی توجه باشی) به احتمال بسیار زیاد شاخ های مرال عموماً جوان را بر دیوار مشاهده خواهید کرد. ولی آیا این نمونه ها، یادگار زمان ریزش شاخ های کهنه هستند؟ اما مشاهده جمجمه متصل به شاخ، حقیقت را برای شما آشکار می کند.

تمام این نمونه ها به راحتی شکار شدهاند  و در معرض رویت همه،  از جمله پرسنل آن سازمانی قرار گرفته اند که تابلوهای زرد رنگ «رودخانه حفاظت شده چالوس» را در کنار رودی لبریز از دوغاب خاک و نخاله راهسازی نصب می کند.

بیش از 40 سال از ممنوعیت شکار مرال (Cervus elapus maral) در ایران می گذرد و در سال 1357 بهای جریمه شکار قاچاق این گونه 70 هزار ریال بود که اکنون به 12 میلیون ریال یعنی یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است. ولی آیا این ممنوعیت شکار (حتی اگر نابودی جنگل ها و مراتع هیرکانی را درنظر نگیریم) باعث افزایش جمعیت و پایداری و ثبات این گونه شده است؟

از کوه های «کارپاتی» و «بالکان» به سوی آسیای صغیر و قفقاز، شکل و ساختار «گوزن سرخ اروپای غربی» بیشتر متمایل به «گوزن اِلک آسیای مرکزی» می شود. رنگ سرخ گوزن اسکاتلند در کارپاتی و ترکیه و قفقاز و ایران (و روزگاری عراق و سوریه و اردن و فلسطین) مایل به خاکستری شده و هیکل گوزن در مقایسه با نمونه های اروپای غربی درشت تر می شود (در کوه های کارپات، گوزن هایی به وزن 500 کیلوگرم شکار شده اند). در دوران «سلطان عبدالمجید خان» نخستین قانون مدیریت و بهره برداری از جنگل ها به تصویب رسید هرچند در سرزمین های عربی عثمانی از قرن ها، گونه ای قانون بهره برداری از منابع طبیعی بر مبنای عرف وجود داشت.

قانون شکار سال 1937 در کنار مجاز شمردن شکار انواع گوشتخواران چون ببر و پلنگ در تمامی طول سال در جمهوری ترکیه، شکار بز و بزغاله، «قوچ ارمنی قونیه» و گوزن مرال را ممنوع کرد. در طول دهه های بعدی بیشتر توجه مدیران منابع طبیعی به سوی جنگل ها معطوف شد و به همین دلیل گونه های گوشتخوار به ویژه «ببر هیرکانی» و پلنگ به شدت صدمه دیدند. ولی از اواخر دهه 1970 به تدریج پایداشت زیگونگی به جایگاه مناسبی نزد مدیران محیط زیست و منابع طبیعی دست یافت.

در سال 2004 شکارچیان خارجی در کنار شکارچیان ترک، مجاز به شکار مرال در Afyon،   Eskisehir  وKarabük. شدند و مشاهده شاخ هایی با وزن 15 کیلوگرم(!) نشان دهنده موفقیت مدیریت زیستگاه و جمعیت این گونه است. اکنون مرال در جنگل های حاشیه «دریای سیاه» ترکیه و ساحل «دریای مرمره» و «آدریاناپول» در بخش اروپایی ترکیه (تراس) و دریای مدیترانه تا «سونجاق اسکندریه» (منطقه عرب نشین هاتای) و مرکزآناتولی چون آنکارا و بخش هایی از مناطق غرب ترکیه در مرز با گرجستان و به احتمال زیاد سنجاق کرد نشین «حکاری» در مرز با کردستان عراق وجود داشته و برنامه هایی برای معرف مجدد در زیستگاه هایی چون جنگل های مدیترانه ای وجود دارند.

مدیران محیط زیست و منابع طبیعی ترکیه با واقعیت های محیط زیست و جوامع محلی به خوبی آشنا بوده و به همین دلیل اکنون تورهای شکار یکی از جاذبه های گردشگری درآمدزای ترکیه به حساب می آید. ولی در ایران آیا ممنوعیت چند ده ساله شکار مرال و شوکا از کاهش جمعیت آنها نه تنها در مناطق آزاد بلکه در نواحی حفاظت شده چون گل سرسبد سابق سازمان یعنی «پارک ملی گلستان» اثری داشته است؟

در شناسنامه پارک ملی گلستان در زمستان 1372 در صفحه 66 حقایق قابل توجهی وجود دارد: «... در مورد مرال مطالعات بیشتری صورت پذیرفته، تعدادشان در سال 1356 حدود دو هزار راس بوده است. اگر در آمار برداری و تخمین جمعیت برآورد نسبت جنسی و نیازهای زیستگاهی و ارزیابی خطا نشده باشد، در این صورت جمعیت مرال می بایستی در حال حاضر( 1372) به حدود پنج هزار راس می رسید ولی شکار وحشیانه و تعقیب و کشتار این حیوان زیبا در طی 5 ساله ذکر شده سبب گردید که در حال حاضر جمعیت مرال حدود 1000 تا 1500 راس باشد.»

حال باید دید با جو کنونی حاکم بر این زیستگاه (که در ایام نوروز، متخلفان با آسایش خیال محیط بان را هدف گلوله قرار می دهند) وضع و حال مرال و شوکای پارک ملی گلستان چون است و نتیجه این میزان پژوهش و به ویژه پروژه های تحقیقاتی به کجا انجامیده وپول هایی که به گیرندگان خوشبخت مناقصه پروژه ها پرداخت شده به کجا رفته است.

اکنون تنها تفاوت بین مناطق آزاد و حفاظت شده در این است که متخلفان گرامی که اکثراً از به اصطلاح «جوامع دلسوز محلی» هستند در مناطق حفاظت شده کاغذی در کنار تیراندازی به تابلوهای کذایی زرد رنگ، قادر به نشان دادن مهارت خود در نشانه روی و هدف گیری به ماموران بی پناه محیط بانی نیز هستند.

مدیریت واقع گرایانه شکارگاه ونخجیرداری تنها کورسوی امید برای پاسداشت آخرین بقایای زیستگاه های هیرکانی و زیستمندان وابسته به آن از مرال تا سمندر است. بسیاری از لکه های جنگلی مخروبه در نواحی کوهپایه ای که یادگار تطاول شرکت های بهره بردار و مجریان بی کفایت احیای جنگل هستند، تا پیش از واگذاری عرصه و اعیان به بهانه های مختلف چون خودکفایی در کاشت چایی(در کشوری که چای ایرانی در انبار باید بپوسد تا کانتینرهای چای قاچاق وارد شوند) تنها با کاربری هایی چون شکارگاه های خصوصی و نه مناطق حفاظت شده کاغذی شانس بقا خواهند داشت. در جایی که همه دیمزارها رها شده تا در آنها ویلا کشت شود، هنوز شاهد هجوم جوامع «مستضعف نمای پاجرو سوار» هستیم که پس از پاکتراشی جنگل، مشتی گندم و جو به بهانه دیم کاری پاشیده و به راحتی جنگل را تصرف می کنند و از آن سو، سازمان دلسوز مربوطه در دنیای ماهواره ها و Google Earth مدعی می شود که قادر به تشخیص زمین های غصب شده به دلیل بهم خوردن وضعیت خاک نیست.

لکه های جنگلی مخروبه کوهپایه ای در کنار نزدیک بودن به جاده و سرویس دهی با هزینه تمام شده پایین تر از دیدگاه مدیریت نخجیر مرال دارای مزیت هایی نیز هستند:

«... گاوهای منطقه گلستان تقریبا 3 نوع هستند. نوع اول آن آقجه که پست ترین نوع گاو است، هیکل کوچکتری نسبت به دوتای دیگر دارد و رنگش هم متمایل به خاکستری کمرنگ و گاهی کمی به سفیدی می زند با شاخ های باریک و دانه های ریز که حداکثر شاخه های آن هم از 6 تا در هر طرف تجاوز نمی کند غالبا 4 و یا 5 شاخ(شاخک) بیشتر ندارد و بیشتر در قسمت آفتاب رو که بیشه و تلوزار(چپرق) دارد دیده می شود و ما هیچوقت به این نوع گاو تیراندازی نکرده ایم چون که شاخ قابلی ندارد.

دوم همان گاو قرمز Red Deer که نوع خوب است که در طول جنگل های شمال دیده می شود البته در جنگل گلستان گاوهایی که در قسمت آفتاب زده هستند شاخ های رشیدتری دارند که آن هم بسته با بازی جنگل دارد. در قسمت هایی که جنگل تودرتو و سایه دار است رشد شاخ نسبت به جایی که جنگل باز است کوتا ه تر می شود. شاخ مرال جنگل آفتاب رو و باز رشید می شود.

نوع سوم باز همان گاو قرمز است که کمی پوستش به سیاهی می زند و شاخ آن هم تقریبا سیاه است من حتی ماده گاو و گوساله سیاه هم دیده ام. این نوع گاو هیکلی درشت و شاخ های سیاه و قطور و فوق العاده خوبی دارد. شاخ ها دارای دانه های درشت است البته این نوع گاو کم است ولی خیلی رشید هستند.»

(زنده یاد بهمن شادلو فرزند آخرین ایلخان شادلوی بجنورد شکار و طبیعت آبان 1376)

البته این یک دیدگاه تجربی است ولی شاید به دلیل آفتابگیر بودن زیستگاه های دارای تاج پوشش جنگلی باز و کیفیت بهتر گیاهان علوفه ای مرال ها به دلیل تغذیه بهتر دارای هیکل درشتر و شاخ های فاخرتری هستند و شاید بتوان کهنه گاوهای گلستانک البرز مرکزی را شاهدی بر این مدعا دانست و چه بسا روزگاری مرال های ساحل نشین میانکاله هم با نمونه های جنگلی ارتفاعات یخکش تفاوت هایی داشته اند.

ایجاد شکارگاه های خصوصی در کنار پاسداشت بقایای برجای مانده فون و فلور هیرکانی از دیدگاه کارآفرینی و درآمدزایی بسیار قابل توجه خواهد بود. هرساله در کنار انبوه گاوان کوهی که توسط مردم محلی قاچاق شکار می شوند نمونه هایی نیز به دست شکارچیان دارای تمکن مالی (عموماً غیر مجاز و با پرداخت هزینه هایی گزاف) شکار می شوند. با ایجاد شکارگاه های خصوصی می توان تاحدود زیادی از شکار قاچاق و سواستفاده و پرداخت های غیر معمول جلوگیری کرد.

ایجاد شکارگاه های خصوصی، چه تالاب های کوچک برای اردک و چه بوته زار برای قرقاول و چه لکه های جنگلی برای گراز و شوکا و مرال (و در صورت امکان گونه های خارجی گوزن چون چیتال و دم سپید که برای گونه های بومی مشکل آفرین نیستند) یک موج گردشگری زمستانه و پاییزه را ایجاد می کند و کمک بسیار شایان توجهی به اقتصاد منطقه خواهد کرد.

تجربیاتی چون پرورش مرال در «مجتمع گوشتی زیاران» و انبوه پروژه های شبه علمی بر روی سرگین و ادرار مرال  تاکنون هیچ فایده ای برای نجات نسل این گوزن نداشته است. چندین دهه است که دارندگان مدرک دکترا با استفاده از بورسیه مدتی در برخی کشورهای معین سپری کرده ولی گویا این دانش اندوزی به هیچ وجه کمکی به پاسداشت زیگونگی کشور نداشته و تنها تجارتی پربار بنام گرفتن پروژه های بی سرانجام ولی پربار را در دانشگاه های دور افتاده رونق بخشیده است.

مدیریت شکارگاه و نخجیرداری با شرایطی که همگان برآن آگاهیم تنها راهکار جوابگو و درآمدزا برای جلوگیری از واگذاری عرصه و اعیان و به یغما بردن طبیعت ایران می باشد.دلخوش کردن به نسخه های از پیش پیچیده شده فرانسه و استرالیا جز به نیستی و تباهی به سرمنزل دیگری نخواهد رسید (مگر برای عده ای سوء استفاده گر شناخته شده برای همه). کشور ترکیه نه تنها در مدیریت نخجیرداری و هتل داری بلکه در دیگر عرصه ها چون نساجی و کشاورزی و حتی مبلمان برما پیشی جسته است و این حاصلی نداشته جز واقع بینی و عملگرایی.

http://isdle.ir/news/index.php?news=8773

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 برنامه جامع آموزش همگاني محيط زيست (با رويكرد سند چشم‌انداز برنامه توسعه كشور)
منتشره در روزنامه رسمي شماره 18716 مورخ 17/3/1388
شماره51474/40662  ۱۳۸۸/۳/۹
بخشنامه به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري‌هاي سراسر كشور
در راستاي تحقق اهداف و وظايف آموزشي سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه تدوين برنامه ارتقاي آگاهي‌هاي زيست محيطي آحاد جامعه موضوع ماده (2) آييننامه اجرايي بند “الف» ماده(64) قانون برنامه چهارم توسعه (تصويبنامه شماره36600/ت35059هـ مورخ 1/5/1385) مقتضي است دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به اجراي برنامه جامع آموزش همگاني محيط زيست كشور با رويكرد سند چشم انداز به شرح پيوست كه تأييد شده به مهر دفتر هيأت دولت است، اقدام نمايند.
پيشگفتار
با توجه به فرهنگ غني اسلامي و تصريح اصل پنجاهم قانون اساسي در حفاظت از محيط زيست به عنوان يك وظيفه عمومي كه همگاني بودن آن را در ضمير خود نهفته دارد و نيز با توجه به اينكه آموزش يكي از مؤثرترين مؤلفههاي تأثيرگذار بر توسعه هر كشور است، انجام اقداماتي وسيع، همه جانبه، مستمر و فراگير در جهت افزايش آگاهي هاي زيست محيطي جامع ضروري ميباشد.
از آنجايي كه بسياري از تهديدات زيست محيطي، تخريب منابع و آلوده سازي محيط نتيجه فعاليتهاي انساني است، ترديدي نيست كه با آموزشهاي مستمر و هدفدار اقشار مختلف جامعه به طوري كه كليه آحاد انساني به مفاهيم عمده زيست محيطي آشنا شوند، ميتوان به داشتن جامعهاي با وجدان زيست محيطي و آيندهاي توأم با سرسبزي، سلامتي و استقلال براي ميهن اسلامي اميدوار بود.
ماهيت فرابخشي سازمان حفاظت محيط زيست ايجاب مينمايد كه افراد حقيقي و حقوقي، از سطوح خرد تا كلان را از آگاهي و نگرشي مناسب جهت حفظ محيط زيست يا به عبارتي فرهنگ حفاظت محيط زيست برخوردار نمايد. مواد 60 و 64 در قانون برنامه چهارم توسعه، دولت و سازمان حفاظت محيط زيست را مكلف به پرداختن جدي به امر آموزش محيط زيست در كليه واحدهاي آموزشي، مراكز آموزش عالي و با تأكيد بر گروههاي اثرگذار و اولويتدار كرده است.
با عنايت به تصويبنامه 36600/ت35059هـ مورخ 1/5/1385 هيأت محترم وزيران درخصوص آييننامه اجرايي بند الف ماده (64) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران كارگروهي با مسؤوليت سازمان حفاظت محيط زيست كه دبيرخانه آن در دفتر مشاركت و آموزش همگاني سازمان واقع ميباشد با عضويت نمايندگان تام‌الاختيار وزارتخانههاي علوم و تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش، جهاد كشاورزي، صنايع و معادن، نفت، نيرو، فرهنگ و ارشاد اسلامي، كشور، بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، مسكن و شهرسازي ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمانهاي صدا و سيما و معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهوري تشكيل شده است تا با همكاري و تعامل يكديگر به تدوين برنامه عمل ارتقاي آگاهيهاي زيست محيطي در ميان گروههاي مخاطب بپردازند. در اين كارگروه از ساير سازمان‌هاي مرتبط نيز جهت شركت در جلسات دعوت ميشود.
برنامه جامع آموزش همگاني محيط زيست حاصل تلاشهاي بيوقفه كارگروه ميباشد كه با تشكيل جلسات مستمر ماهانه و همانديشي تعامل نمايندگان دستگاه‌هاي مربوطه تدوين شده است. اميد است اين برنامه بتواند نيازهاي آموزشي بخش‌هاي مختلف كشور را در زمينه ارتقاي سطح دانش زيست محيطي در امر حفاظت از محيط زيست و تحقق توسعه پايدار كشور مرتفع نمايد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست و رئيس كارگروه بند الف ماده64
محمدعلي رجبزاده

فصل اول
ـ چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي
با اتكال به قدرت لايزال الهي و در پرتو ايمان و عزم ملي و كوشش برنامه‌ريزي شده و مدبرانه جمعي و در مسير تحقق آرمانها و اصول قانون اساسي در چشم‌اندار بيست ساله: ايران كشوري است توسعه‌يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بينالملل.
جامعه ايراني در افق اين چشم‌انداز چنين ويژگي‌هايي خواهد داشت:
• توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود و متكي بر اصول اخلاقي و ارزشهاي اسلامي ملي و انقلابي، با تأكيد بر: مردمسالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي‌هاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسانها و بهره مندي از امنيت اجتماعي و قضايي.
• برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي.
• امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي همه جانبه و پيوستگي مردم و حكومت.
• برخورداري از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تأمين اجتماعي، فرصتهاي برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهرهمند از محيط زيست مطلوب.
• فعال، مسؤوليت پذير، ايثارگر، مؤمن، رضايت‌مندي، برخوردار از وجدان كاري، انضباط، روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن.
• دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي (شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاي همسايه) با تأكيد بر جنبش نرم افزاري توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل.
• الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحكيم الگوي مردم‌سالاري ديني، توسعه كارآمد، جامعه اخلاقي، نوانديشي و پويايي فكري و اجتماعي، تأثيرگذار بر همگرايي اسلامي و منطقه‌هاي براساس تعاليم اسلامي و انديشه‌هاي امام خميني (ره).
• داراي تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حكمت و مصلحت.
ملاحظه: در تهيه، تدوين و تصويب برنامه‌هاي توسعه و بودجه‌هاي ساليانه، اين نكته مورد توجه قرار گيرد كه شاخص‌هاي كمي كلان آنها از قبيل: نرخ سرمايهگذاري، درآمد سرانه، توليد ناخالص ملي، نرخ اشتغال و تورم، كاهش فاصله درآمد ميان دهكهاي بالا و پايين جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و تواناييهاي دفاعي و امنيتي، بايد متناسب با سياستهاي توسعه و اهداف و الزامات چشم انداز، تنظيم و تعيين گردد و اين سياستها و هدفها به صورت كامل مراعات شود.
ـ تاريخچه آموزش محيط زيست
كنفرانس سازمان ملل متحد با عنوان “محيط زيست انساني و توسعه» در سال 1972 در سوئد اولين تلاش جمعي 113 كشور جهان براي تأكيد نقش آموزش و آگاه كردن مردم نسبت به مسايل محيط زيستي بود. پس از آن برگزاري اولين كارگاه بين‌المللي آموزش محيط زيست در سال 1975 در بلگراد يوگسلاوي براي تدوين اصول و خطوط برنامه جهاني آموزش محيط زيست و شكل‌گيري كنوانسيون بين‌المللي آموزش محيط زيست در سال 1977 در گرجستان، به عنوان اقدامات مكمل درصدد اين بوده است تا كشورهاي جهان را به انجام برنامه‌هاي آموزشي براي مخاطبين اجتماعي خود متعهد نمايد.
در سال 1992 پس از برگزاري كنفرانس “محيط زيست و توسعه» در برزيل و تدوين دستور كار 21 بر ضرورت ايجاد و تداوم يك نهضت آموزشي با هدف تغيير رفتار و اصلاح بينش عمومي نسبت به محيط زيست، به عنوان مقدمه عمل براي دستيابي به توسعه پايدار تأكيد شد. در حال حاضر نيز در دهه جهاني آموزش قرار داريم كه از سوي سران كشورها به مجمع عمومي سازمان ملل توصيه شده است تا با جهت دادن آموزشهاي زيست محيطي به سوي ترويج انديشه توسعه پايدار زمينه‌هاي لازم براي تحقق اين مهم فراهم گردد.
در كشور ما هر چند كه در طي سالهاي اخير برنامه‌هاي مختلف براي آموزش زيست محيطي مخاطبين مهم و اولويتدار اجتماعي به اجرا درآمده است، ماده 64 قانون برنامه چهارم توسعه و تصويب آيين نامه اجرايي آن در حال حاضر محمل قانوني و ساز و كار مناسبي را براي توسعه منسجم و هدفمند برنامه‌هاي آموزش محيطزيست فراهم نموده است.
بديهي است اجراي موفقيتآميز اين برنامه‌ها تنها از طريق مشاركت فرابخشي و با همكاري كليه وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي ميسر است.
ـ تبيين مفهوم آموزش همگاني محيط زيست
تعاريف و مفاهيم (1)
ـ آموزش رسمي: مجموعه آموزشهايي است كه شخص در نظام آموزشي، اعم از دولتي و غيردولتي، كسب كرده و مدرك مورد قبول وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري يا ديگر مؤسسات دولتي را دريافت ميكند.
ـ آموزش غيررسمي: ارتباط سازمان يافته و پايداري كه به منظور حصول يادگيري طراحي شده و خارج از نظام آموزشي عادي مدرسه‌اي و دانشگاهي ارائه شود، آموزش غير رسمي ناميده ميشود.
ـ آموزش فني و حرفهاي: آموزشي علمي ـ كاربردي است كه به منظور ايجاد مهارت و توانايي براي احراز شغل، در نظام رسمي آموزش يا خارج از آن به صورت خصوصي يا دولتي ارائه ميشود و منجر به كسب مدرك تحصيلي رسمي يا گواهينامه مهارت ميگردد.
ـ آموزش عمومي: منظور از آموزش عمومي، آموزشهايي است كه در دوره‌هاي پيش‌دبستاني، ابتدايي، راهنماييتحصيلي و همچنين دوره‌هاي سوادآموزي به آموزش‌گيرندگان ارائه ميشود. اين آموزشها به لحاظ اينكه منجر به كسب مهارت خاصي نميگردد، عمومي تلقي ميشود.
ـ آموزش عالي: يكي از سطوح نظام آموزشي است كه شرط ورود به آن طي دوره پيش‌دانشگاهي يا پايان تحصيلات چهار ساله متوسط ميباشد. فارغ‌التحصيلان اين سطح از آموزش به اخذ مدرك كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتراي حرفهاي، دكتري تخصصي و فوق‌تخصصي نايل ميشوند.
ـ دورة آموزشي: برنامه آموزشي مدوني است كه در طي زمان معيني با هدف تغيير در نگرش و رفتار آموزش گيرندگان اجرا شده و منجر به اخذ گواهينامه پايان دوره ميگردد.
ـ كارگاه آموزشي: كارگاه آموزشي، مكاني است كه براي اجراي برنامه‌هاي آموزشي تجهيز شده و دانشآموزان يا كارآموزان در آنجا مهارتهاي لازم را براساس دستورالعمل‌هاي مصوب كسب ميكنند.
ـ آموزش ضمن خدمت: به آموزشهايي گفته ميشود كه در طول سنوات خدمت كاركنان و كارگران به آنان ارائه ميشود و شامل آموزشهاي ضمن خدمت عام و ضمن خدمت خاص ميباشد.
ـ آموزش ضمن خدمت عام: آموزشهايي است كه براساس استانداردها و برنامههاي از پيش تعيين شده توسط سازمان مجري در طول سنوات خدمت كارگران و كاركنان به آنان داده ميشود.
ـ آموزش ضمن خدمت خاص: آموزشهايي است كه بر حسب مورد براي رفع كمبودهاي آموزشي يا ارتقاي مهارت كاركنان يك سازمان به صورت يك برنامه خاص تهيه، تدوين و اجرا ميشود. برنامه اين آموزش براساس دستگاه اجرايي نيازمند، توسط سازمان آموزشدهنده تهيه، تدوين و اجرا ميشود.
ـ آموزش همگاني محيط زيست: به مجموعه اقداماتي كه رسانه‌هاي گروهي و مراكز فرهنگي در جهت ارتقاي سطح دانش زيست محيطي جامعه انجام ميشود اطلاق ميشود.
اصل عمومي بودن حفاظت از محيط زيست (مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسي) همگاني بودن آموزش محيط زيست را در ضمير خود نهفته دارد. همگاني بودن آموزش و آگاهسازي اجتماعي در رابطه با حفاظت از محيط زيست همواره مورد تأكيد اجلاسها و كنوانسيونهاي بينالمللي ازجمله اجلاس جهاني توسعه پايدار (2002)، دستور كار 21، آموزش براي همه٭[EFA:Education For All] و افكار عمومي است.
منظور از همگاني بودن آموزش هر دو فرآيند يادگيري و ياددهي است. كمتر كسي است كه بر اصل يادگيري همگان به منظور افزايش سطح دانش و آگاهي خدشه وارد كند. اما مسأله ياددهي معمولاً مناقشه برانگيز است. به دليل تقسيم كار در زندگي اجتماعي عصر حاضر و ايجاد سازمانهاي تخصصي، انتظار اين است كه هر سازماني مسؤوليت حوزه مرتبط با عنوان و وظايف خود را به تنهايي برعهده گيرد. به همين دليل انتظار اوليه اين است كه سازمان حفاظت محيطزيست نيز به تنهايي مسؤوليت ياددهي و دانشافزايي محيطزيست را براي گروههاي مختلف اجتماعي عهده‌دار شود. اين انتظار با اصل عمومي بودن حفاظت در اصل پنجاهم قانون اساسي در تعارض است. علاوه بر آن با واقعيت محيط زيست كه مفهومي به گستره نظامهستي، كليه مخلوقات خداوندي، منظومه شمسي، زيست كره و انواع اكوسيستمها است انطباق ندارد و نيز با رويكرد حفاظت جهاني محيط زيست قوانين و مقررات بين‌المللي و ملي از جمله منابع حقوق محيطزيست جمهوري اسلامي ايران مغايرت دارد. آموزش همگاني محيط زيست داراي دو وجه است اولاً همه اقشار، طبقات و صنوف اجتماعي، مخاطب آموزش محيط زيست هستند، در برنامه‌هاي آموزش محيط زيست نميتوان گروه يا طبقهاي را به هر دليل بينياز از اين آموزش به حساب آورد. ثانياً آموزش‌دهي محيط زيست در حيطه صلاحيت و توان يك نهاد مسؤول حفاظت از محيط زيست نيست. همه ارگانها و نهادهاي مسؤول آموزش در كشور در حوزه و حدود خود با استناد به دستوركار 21، اهداف آموزش براي همه، سند اجلاس جهاني ژوهانسبورگ، قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و مصوبه سال 1374 شوراي‌عالي حفاظت محيط زيست در قبال آموزش محيط زيست مسؤول هستند.
مصوبه سال 1374 شوراي‌عالي حفاظت محيط زيست آموزش همگاني را به دو بخش تقسيم ميكند:
1ـ آموزش‌گيرندگان (مخاطبين).
2ـ آموزش‌دهندگان (نهادهاي مسؤول)، توجه به محتواي اين مصوبه تأكيد بر توزيع مسؤوليت آموزش همگاني محيط زيست بين سازمانهاي مختلف (تعامل بين بخشي) را روشنتر ميسازد.
چگونه ميتوان تعامل بينبخشي را ايجاد و اهداف آموزش محيط زيست را با اهداف آموزش عمومي و بخشي و نيازهاي جامعه منطبق ساخت و به برنامه تلفيقي مناسب دست يافت.
شكل (1) مدلي تلفيقي در اين رابطه را ارائه داده است.
 

 شكل 1- مدل تلفيقي اهداف آموزش محيط زيست با اهداف علوم و آموزش كشور و نيازهاي اجتماعي

آموزش همگاني محيط زيست كه مناسب تر است آموزش توسعه پايدار خوانده شود به دليل تنوع موضوعات، تنوع مخاطبان و تنوع شيوه‌هاي آموزشي از پيچيدگي فراواني برخوردار است. برخلاف آموزشهاي بخشي، آموزش محيطزيست جز در سايه برنامه، اراده و تعامل و اقدام جمعي ميسر نيست. سازمان حفاظت محيط زيست بخش ناچيزي از منظومه آموزش توسعه پايدار است. حتي اگر همه بخشها و نهادهاي موجود در كشور نسبت به تنظيم و اجراي آموزش توسعه پايدار متعهد شوند باز هم نتيجه‌اي عايد نخواهد شد اگر برنامه هر يك از آنها با برنامه سايرين از انسجام كافي برخوردار نباشد شكل (2) (الف، ب، ج) بيانگر تنوع و پيچيدگي آموزش محيط زيست و ضرورت تلفيق برنامه‌هاي آموزش محيط زيست و ايجاد انسجام و هماهنگي در برنامههاي بخشي و ملي است.
با توجه به مسايل ذكر شده، در برنامه چهارم توسعه كشور به بحث آموزش محيطزيست پرداخته شد و ماده60 و 64 قانون برنامه چهارم توسعه كشور درخصوص آموزش محيط زيست به تصويب رسيد. بند الف ماده 64 قانون برنامه به مقوله ارتقاي آگاهيهاي عمومي و دستيابي به توسعه پايدار به منظور حفظ محيط زيست و با تأكيد بر گروههاي اثرگذار و اوليتدار مي‌پردازد. در همين راستا سازمان حفاظت محيط زيست آئين‌نامه اجرايي مربوط به اين بند را تهيه و بنا به پيشنهاد شوراي ‌عالي حفاظت محيط زيست در جلسه مورخ 28/4/1385 هيأت وزيران تصويب نمود و تصويب‌نامه مذكور با شماره 36600/ت35059هـ مورخ 1/5/1385 به كليه وزارتخانه‌ها و سازمانها ابلاغ شد.
در مجموعه حاضر وضعيت آموزش محيط زيست كشور طبق گروههاي مخاطب جدول شماره 1 تشريح شده است.
جدول شماره ١ تنوع روشهاي آموزشي و گرو ههاي مخاطب در حوزه آموزش همگاني محيط زيست

 

رديف

عنوان

مخاطبين

1

آموزش رسمي

- آمادگي

- مدارس (كليه مقاطع)

- آموزش عالي

- نهضت سوادآموزي

- فني و حرفه‌اي

2

آموزش غير رسمي

-مديران و سياستگزاران

- توليدكنندگان (صنعت، كشاورزي و خدمات)

- مصرف كنندگان (عامه مردم)

3

آموزش ضمني

- ديداري

- شنيداري

- نوشتاري

 

 

 شكل 2- ساختار تعاملي آموزش محيط زيست

فصل دوم
1ـ آموزش رسمي كشور
آموزش رسمي ـ آمادگي:
به طور كلي در زمينه آموزش رسمي كودكان زير 7 سال (مقطع پيشدبستاني و آمادگي) در زمينه محيط زيست تا كنون در سطح ملي اقدام زيربنايي و شايستهاي كه مبتني بر برنامه‌ريزي اصولي باشد صورت نپذيرفته است. لذا وضعيت موجود آموزش رسمي اين گروه (شامل كودكان، مربيان و اوليا) مطلوب ارزيابي نميگردد در حالي كه نتايج پژوهشهاي علمي نشان ميدهد كه فرآيند جامع‌پذيري با هدف تغيير رفتار در سنين كودكي آغاز ميشود. معالوصف اهم اقدامات انجام شده در سطح ملي (ستادي و استاني) به شرح زير است:
ـ جهت تعميق و توسعه همكاريهاي آموزشي در زمينه محيط زيست با دفاتر ستادي امور كودكان سازمان بهزيستي كشور اقداماتي صورت گرفته است.
ـ توليد و چاپ مجموعه كتابهاي دانستني‌هاي زيست محيطي ويژه كودكان با موضوعات آب، هوا، انرژي، زباله، درخت و جنگل و تنوع زيستي توسط دفتر آموزش زيست محيطي سازمان حفاظت محيط زيست (1383ـ1382).
ـ توليد مجموعه كليپهاي آموزشي تحت عناوين “آسمون شهر ما» با 30 موضوع زيست محيطي، “زمين تنها نيست»، “زيباترين ترانه» و “سرگرميهاي زيستمحيطي» به صورت CD و يا VHS ويژه كودكان.
ـ تهيه و چاپ مجموعه روزنامههاي ديواري با موضوعات آب، هوا، زباله، درخت و جنگل، انرژي و تنوع زيستي و در اختيار قراردادن CD آماده به چاپ آن به واحدهاي مربوطه و علاقمند به محيط زيست.
ـ توليد و چاپ مجموعه كتابهاي “آشنايي با محيط زيست» ويژه كودكان 6 ـ 5 سال.
ـ مشاركت سازمان حفاظت محيط زيست در جشنوارهها و برنامههاي فرهنگي در زمينه محيط زيست براي كودكان.
ـ توليد و پخش برنامههاي زيست محيطي ويژه كودكان در شبكههاي مختلف صدا و سيما.
ـ اقدام برخي نهادهاي فرهنگي در جهت توليد كتب، نشريات، برپايي جشنوارهها و برنامههاي زيستمحيطي خاص كودكان.
چالشهاي موجود در بخش آمادگي:
ـ آگاهي ناكافي از نيازهاي آموزشي كودكان و مربيان در زمينه محيط زيست جهت تدوين برنامه‌هاي آموزشي اثربخش.
ـ شناخت ناكافي از روشهاي نوين تكنولوژي آموزشي ويژه كودكان.
ـ مشخص نبودن جايگاه آموزش همگاني محيط زيست در فرآيند برنامه‌ريزي آموزشي ضمن خدمت مربيان مهدهاي كودك.
ـ پراكندهكاري در زمينه آموزش مفاهيم زيست محيطي بوسيله نهادهاي دولتي و غيردولتي و نبود وحدت رويه خاص.
ـ تعارض آموزشهاي نظري ويژه كودكان با واقعيت رفتارهاي زيست محيطي خانواده و جامعه.
ـ بودجه ناكافي و تخصيص نامناسب اعتبارات در زمينه اجراي برنامههاي آموزشي ـ فرهنگي ويژه كودكان.
ـ حمايت ناكافي دولت از فعاليتهاي فرهنگسازي به وسيله نهادهاي غيردولتي براي كودكان.
علاوه بر ذكر اقدامات انجام شده و چالشهاي موجود در بخش آمادگي به زمينه‌هاي مثبت ذيل نيز اشاره ميشود:
ـ با توجه به اقدامات انجام شده مذكور، مراكز مهدهاي كودك و آمادگي در راستاي همكاري با اين سازمان در فعاليتهاي آموزشي و فرهنگسازي زيست محيطي اعلام آمادگي بيشتري نمودهاند.
ـ كودكان مقطع آمادگي براي دريافت پيامهاي آموزشي، از آمادگي ذهني بالايي برخوردار هستند.
ـ تعامل و آمادگي سازمان بهزيستي براي همكاري با سازمان حفاظت محيط زيست.
ـ انجام فعاليتهاي فرهنگي زيست محيطي به وسيله برخي نهادهاي غير دولتي براي كودكان مقطع آمادگي.
ـ تلاش بيشتر صدا و سيما در توليد و پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون كودكان.
ـ وجود ظرفيت مناسب براي توليد مواد كمك آموزشي ويژه كودكان در سازمان حفاظت محيط زيست.
آموزش رسمي ـ مدارس (كليه مقاطع تحصيلي):
وضعيت موجود آموزش رسمي محيط زيست در مدارس كشور با توجه به وجود آمدن شرايط مساعد و حساسيتهاي لازم در وزارت آموزش و پرورش در دو مقطع دبستان و دبيرستان نسبتاً خوب ارزيابي ميگردد. مشروط بر تداوم و استمرار اقدامات انجام شده ميتوان شرايط را در چند سال آتي اميدوار كننده تصور نمود. اما در زمينه آموزش رسمي محيط زيست در مقطع راهنمايي و آموزشهاي ضمن خدمت معلمان و آموزگاران اقدامات انجام شده ناكافي ميباشد كه بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد. همچنين تصويب پيماننامه “دانش‌آموز و طبيعت» در دومين نشست دورة سوم مجلس دانش‌آموزي (هشتمين اجلاس) زمينه همكاري و تعامل بين دو دستگاه را هموار نموده است. اهم اقدامات انجام شده در سطح ملي (ستادي و استاني) به شرح زير است:
ـ مطالعات تطبيقي كتابها و برنامه‌هاي درسي برخي از كشورها در دفتر برنامهريزي و تأليف كتابهاي درسي وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش محيط زيست در حال انجام ميباشد. برگزاري كارگاههاي آموزشي ـ بين‌المللي با هدف تغيير نگرش آموزشگران و برنامه‌ريزان آموزشي در ايران و استفاده از تجارب كارشناسان ساير كشورها از اهم اقدامات انجام شده در اين زمينه ميباشد.
ـ اصلاح محتوي (مطالب، تصاوير، نقشهها، نمودارها) و گنجاندن مفاهيم زيست محيطي در كتابهاي درسي علوم و ادبيات فارسي (بخوانيم و بنويسيم) مقطع دبستان و شيمي و جغرافياي مقطع دبيرستان.
ـ برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي ويژه برنامهريزان درسي وزارت آموزش و پرورش جهت افزايش آگاهيهاي برنامه‌ريزان درسي نسبت به مسائل زيست محيطي و استمرار آن در سطح ملي و منطقه‌اي.
ـ با توجه به تفاهمنامه آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محيط زيست و به منظور پيشبرد اصوليتر اهداف آموزش محيط زيست در مدارس تفاهمنامه مذكور در حال تمديد ميباشد.
ـ در برخي از مدارس سطح كشور برنامه‌هاي آموزش محيط زيست در خارج از فضاهاي آموزشي و در محيطهاي طبيعي اجرا ميشوند كه اين روش نوين آموزشي، بستر نسبتاً مناسبي را براي ارائه آموزشهاي زيست محيطي به دانشآموزان فراهم نمودهاست.
ـ در حال حاضر بسياري از برنامههاي آموزش زيست محيطي در قالب فعاليتهاي فوق برنامه از طريق سازمان دانشآموزي در سطح ملي و با مشاركت كانونهاي دانش‌آموزي انجام ميشود.
چالشهاي موجود در بخش مدارس:
ـ اطلاعات آموزشي محيط زيست در كتب درسي دانش‌آموزان كلي و فاقد نيازمنديهاي محلي و منطقه‌اي است.
ـ كمبود امكانات و تجهيزات كمك آموزشي و... جهت ارائه آموزشهاي زيست محيطي.
ـ كمبود منابع علمي و اطلاعاتي در زمينه محيط زيست در سطح مدارس و در مقاطع مختلف تحصيلي.
ـ كمبود اطلاعات و ضعف در اطلاعرساني زيستمحيطي براي نظام برنامهريزي درسي وزارت آموزش و پرورش.
ـ محدوديت بودجه و تخصيص نامناسب اعتبارات.
ـ كيـفيت فعلي چاپ كتابهاي درسي از ميزان اثرگذاري پيامهاي تصويري زيست محيطي ميكاهد.
ـ به وضعيت آموزش زيست محيطي معلمان و آموزگاران مدارس به عنوان يكي از اهرمهاي تأثيرگذار در تحقق اهداف آموزش محيط زيست از طريق اجراي برنامههاي آموزش ضمن خدمت توجه چندان نشده است.
علاوه بر ذكر اقدامات انجام شده و چالشهاي موجود در بخش مدارس (كليه مقاطع تحصيلي) به زمينههاي مثبت ذيل نيز اشاره ميشود:
ـ انجام مطالعات تطبيقي در سيستم آموزش رسمي كشور به عنوان يكي از راهكارهاي زيربنايي جهت تنظيم موضوعات آموزشي.
ـ كارشناسان و برنامهريزان درسي در سالهاي اخير به موضوعات زيست محيطي در گروههاي مختلف درسي تمايل و علاقمندي بيشتري نشان دادهاند.
ـ علاقمندي و مستعد بودن دانشآموزان به مشاركت در فعاليتها و طرحهاي آموزش زيست محيطي.
ـ تغيير شيوه‌ها آموزشي در مدارس به سمت شيوه‌هاي نوين مشاركتي.
ـ استقبال واحدهاي استاني سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت آموزش و پرورش از گسترش همكاريهاي دوجانبه.
ـ گرايـش دانـشآموزان به تشكيـل تشكـلهاي فعال دانـشآموزي در حـوزه محيط زيست.
آموزش رسمي ـ آموزش عالي
بديهـي است آموزشها و فـرهنگسـازي زيست محيطـي زمانـي به تحكيـم اخلاق زيست محيطي در جامعه منجر ميگردد كه بر پايه تحقيقات و پژوهش كافي بنا شده باشد و از آن طريق برنامهها و فعاليتهاي در حال اجرا براساس اصول علمي و روشهاي اثربخش دنبال گردد. بخش آموزش عالي كشور به عنوان يكي از اصليترين بخشهاي متولي تحقيقات و پژوهش كشور محسوب ميگردد. اما در شرايط حاضر متأسفانه پژوهش و تحقيقات در زمينه آموزش و فرهنگسازي زيست محيطي از جايگاه شايستهاي در بخش آموزش عالي برخوردار نميباشد. در شرايط فعلي دانشگاههاي كشور به ضرورت انجام تحقيقات كاربردي در زمينه فرهنگ و اخلاق زيست محيطي توجه شاياني ندارند و تحقيقات انجام شده در اين زمينه از نظر كمي و كيفي بسيار ناچيز است. ضمناً در زمينه آموزش محيط زيست چه از نظر تلفيق آموزشهاي زيست محيطي در همه رشته‌هاي تحصيلي به نحوي كه فارغالتحصيلان حداقل مهارت كاربردي و نگرش زيست محيطي مرتبط با حرفه خود را كسب نمايد، اقدامات انجام شده ناكافي است.
اهم اقدامات انجام شده در سطح ملي (ستادي و استاني) به شرح زير است:
ـ تعداد معدودي از دانشگاه‌ها با اجراي طرح دانشگاه سبز اقدام به انجام فعاليتهاي زيست محيطي مختلفي در سطح دانشگاه‌ها نمودهاند.
ـ همـكاري سازمان در اجراي طرح آموزش سبز در سبز با هدف ارتقاي دانش زيست محيطي دانشجويان سراسر كشور با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري.
ـ وضعيت انتشار كتب تخصصي زيست محيطي با هدف دانشافزايي در حوزه‌هاي متنوع محيط زيست ناكافي ارزيابي ميگردد.
ـ برخي از دانشگاه‌ها به منظور شناخت محيط زيست دروسي اختياري در زمينه محيط زيست را براي برخي رشته‌هاي تحصيلي تصويب كردهاند كه البته به مهارت آموزي منجر نميشود.
ـ همكاري متقابل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي در حوزه پژوهش و آموزش با سازمان حفاظت محيط زيست در سالهاي اخير افزايش يافتهاست.
چالشهاي موجود در بخش آموزش عالي:
ـ عدم توازن تعداد دانشجويان در حال تحصيل در رشتههاي محيط زيست نسبت بهتعداد اعضاي هيأت علمي و خدمات مورد نياز.
ـ كمبود شديد منابع علمي و تخصصي در زمينه محيط زيست.
ـ موجود نبودن گرايشهاي تخصصي رشته محيط زيست در تحصيلات تكميلي و در نتيجه عدم رفع نيازهاي تخصصي اين بخش در ارتباط با موضوعات خاص.
ـ كمبود منابع علمي و اطلاعاتي محيط زيست در كتابخانههاي مراكز آموزش عالي و عدم تبادل منابع و اطلاعات بين سازمان حفاظت محيط زيست و مراكز دانشگاهي.
ـ ناشناخته ماندن نيازهاي آموزشي رشتههاي مختلف تحصيلي در بخش آموزش عالي در زمينه محيط زيست و در نتيجه عدم امكان ارائه آموزشهاي متناسب و كاربردي.
علاوه بر ذكر اقدامات انجام شده و چالشهاي موجود در بخش آموزش عالي به زمينههاي مثبت ذيل نيز اشاره ميشود:
ـ علاقمندي بعضي از مراكز آموزش عالي به فعاليتهاي آموزشي و تحقيقاتي زيست محيطي.
ـ تمايل دانشجويان مراكز آموزش عالي به مشاركت در فعاليتهاي گروه‌هاي غيردولتي زيست محيطي.
ـ وجود زمينه مناسب فرهنگي در بين اقشار دانشجويي و دانشگاهي جهت انجام برنامه‌هاي آموزش زيست محيطي.
آموزش رسمي ـ فني و حرفهاي
در حال حاضر آموزشهاي بخش فني و حرفهاي كشور از طريق دو مرجع متفاوت انجام ميشود. بخشي از آموزشهاي فني و حرفهاي از طريق وزارت آموزش و پرورش كه داراي 1123 هنرستان فني و حرفهاي (سال 1380) و همچنين 1240 رشته آموزش مهارتي و كارودانش صورت ميپذيرد. از طرف ديگر سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور وابسته به وزارت كار و امور اجتماعي متولي آموزشهاي فني و حرفهاي كوتاه مدت بوده و با دارا بودن 539 مركز (سال 1382) در سطح كشور تربيت بخش بزرگي از نيروي انساني ماهر بخشهاي فني كشور را بر عهده دارد. منابع و كتب و جزوات آموزش رشتههاي تحت پوشش سازمان فني و حرفهاي از محتوي زيست محيطي لازم برخوردار نيستند.
اهم اقدامات انجام شده در سطح ملي (ستادي و استاني) به شرح زير است:
ـ در حال حاضر در سازمان فني و حرفهاي كشور واحدي جهت تلفيق محتواي زيستمحيطي در استانداردهاي مهارتي و آموزشي رشتههاي مختلف تحت پوشش آن سازمان داير شده است.
ـ در بخش آموزشهاي فني و حرفهاي وزارت آموزش و پرورش كتابهايي با محتواي آموزش محيط زيست منتشر شده است.
ـ پروژه نيازسنجي آموزش زيست محيطي رشتههاي اتومكانيك و صافكاري بخش فني و حرفهاي به عنوان نمونه توسط سازمان حفاظت محيط زيست انجام شده است.
چالشهاي موجود در بخش فني و حرفهاي:
ـ سطح دانش زيست محيطي مربيان آموزشي رشتههاي مختلف فني و حرفهاي كشور اندك ميباشد.
ـ نبود برنامه مشخص براي استفاده بهينه از قابليتهاي ملي در بخش فني و حرفهاي جهت آموزش و فرهنگسازي محيط زيست.
ـ عدم تعامل سازمان فني و حرفهاي با بخش صنعتي كشور براي استفاده بهينه از ظرفيتها و اعتبارات آموزشي جهت برنامهريزي آموزشهاي زيست محيطي.
ـ عدم شناخت از الگوها و روشهاي نوين آموزش محيط زيست خاص كارگاه‌هاي فني كه امروزه در بسياري از كشورهاي صاحب تجربه استفاده ميشود.
ـ نبود ظرفيت كافي در سازمان حفاظت محيط زيست جهت تعامل با حوزه آموزش فني و حرفهاي كشور.
ـ كمبود منابع مالي.
ـ عدم انجام پژوهشهاي لازم جهت تعيين نيازهاي آموزش بخش فني و حرفهاي در زمينه محيط زيست.
علاوه بر ذكر اقدامات انجام شده و چالشهاي موجود در بخش فني و حرفهاي به زمينههاي مثبت ذيل نيز اشاره مي‌شود:
ـ وجود مراكز، آموزشگاههاي آزاد و كارگاه‌هاي مختلف در بخش فني و حرفهاي كشور زمينه و موقعيت بسيار مناسبي را براي ارائه آموزشهاي زيست محيطي فراهم مينمايد.
ـ امكان آموزش در مراكز ثابت، از طريق واحدهاي سيار، آموزش در پادگانها، آموزش ضمن كار و آموزش توسط آموزشگاه‌هاي آزاد در سازمان فني و حرفهاي كه زمينه وسيعي را براي انتقال پيامهاي زيست محيطي فراهم ميكند.
ـ با توجه به فني و صنعتي بودن بيشتر رشتههاي تحت پوشش بخش فني و حرفهاي از طريق ارائه آموزشهاي زيست محيطي بخش عمدهاي از معضلات ناشي از واحدها و كارگاههاي صنعتي قابل حل خواهد بود.
ـ اقدامات آموزش و پرورش در زمينه آموزشهاي زيست محيطي به اين گروههاي هدف از جمله انتشارات زيست محيطي مثبت ولي ناكافي ارزيابي ميگردد.
آموزش رسمي ـ نهضت سوادآموزي:
سازمان نهضت سوادآموزي مرجع رسمي آموزش نوسوادان و كم سوادان جامعه محسوب ميگردد. سازمان حفاظت محيط زيست بر اساس اهدافي كه در جهت آموزش زيست محيطي اين بخش از مخاطبين دنبال مينمايد تعامل خوبي را با نهاد مذكور برقرار نموده و در اين زمينه اقدامات انجام شده مناسب ارزيابي ميگردد.
فعاليتهاي آموزش زيست محيطي انجام شده به ويژه در مناطق روستايي و عشايري كشور مورد توجه بوده اما شايسته است كه در مناطق شهري نيز به نحو جديتري دنبال ميشود.
اهم اقدامات انجام شده در سطح ملي (ستادي و استاني) به شرح زير است:
ـ انعقاد تفاهمنامه همكاري متقابل بين سازمان حفاظت محيط زيست و نهضت سوادآموزي در سطح ملي در سالهاي اخير (1383 ـ 1378)
ـ انعقاد تفاهم‌نامه همكاري در سطح ملي به انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي استاني بين واحدهاي تابعه دو دستگاه منجر شده و در نتيجه همكاري متقابل و تنگاتنگي بين بيشتر واحدهاي استاني وجود دارد.
ـ چاپ و انتشار كتابهاي متنوع با مضامين زيست محيطي با در نظر گرفتن نيازهاي زيست محيطي منطقهاي و محلي در سطح ستادي و استاني در دستگاه اجرايي.
ـ آموزش كتابهاي منتشر شده به نوسوادان و كم سوادان.
ـ انجام فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي متنوع از جمله برگزاري انواع مسابقات و جشنوارههاي فرهنگي در سطح استاني ويژه نوسوادان.
ـ برگزاري كارگاههاي آموزشي، مهارتي متعدد جهت افزايش دانش زيست محيطي آموزشياران نهضت سوادآموزي در سطوح استاني.
چالشهاي موجود در بخش نهضت سوادآموزي:
ـ هماهنگي ناكافي در سطح واحدهاي استاني با همديگر و عدم استفاده از تجربيات حاصله.
ـ كمبود اعتبارات جهت چاپ و انتشار كتب آموزشي.
ـ ظرفيت لازم براي فعاليت آموزشي نوسوادان در زمينه محيط زيست وجود ندارد.
ـ فعاليتهاي سوادآموزي، كل جمعيت بي سواد كشور را پوشش نميدهد.
علاوه بر ذكر اقدامات انجام شده و چالشهاي موجود در بخش نهضت سوادآموزي به زمينه‌هاي مثبت ذيل نيز اشاره ميشود:
ـ وجود بستر مناسب جهت همكاري في‌مابين دو دستگاه اجرايي.
ـ كاهش نرخ بي‌سوادي و فراهم آمدن شرايط مساعد براي انتقال پيامهاي آموزش محيط زيست.
ـ تمركز بيشتر فعاليتهاي نهضت سوادآموزي در حوزههاي مناطق روستايي و عشايري و تأثير مثبت آموزشهاي زيست محيطي بر محيط زيست طبيعي كشور.
ـ حس علاقمندي و مشاركت فعال كارشناسان آموزش و برنامه‌ريزان درسي نهضت سوادآموزي به آموزشهاي زيست محيطي.
ـ تيراژ بالاي كتابهاي منتشر شده در نهضت سوادآموزي و ايجاد امكان انتقال پيامهاي آموزش زيست محيطي در سطح گسترده.
ـ وجود تكنولوژي آموزشي مناسب در سازمان مسؤول سوادآموزي.
در پايان اين بخش به ارائه راهبردها، راهكارها، طرحها و پروژههاي موردي بخش آموزش رسمي پرداخته شدهاست.
اهداف، راهبرد، راهكار و طرحهاي بخش آموزش رسمي
تذاكرات:
ـ با توجه به اينكه سازمان حفاظت محيط زيست در آييننامه اجرايي بند الف ماده64 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي به عنوان مسؤول كارگروه تعيين شدهاست لذا در انجام كليه طرحهاي ارائه شده حضور و همكاري فعال خواهد داشت.
ـ سازمان مديريت و برنامهريزي به عنوان متولي امر برنامهريزي و بودجه، تأمينكننده بودجه طرحهاي ارائه شده مي‌باشد.
ـ طبق مصوبه شماره 56060/1901 مورخ 24/4/1386 شوراي‌عالي اداري، سازمان مديريـت و برنامهريزي كشـور از تاريخ مصـوبه مذكور تحت عنـوان دو معاونت به نامهاي “معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور» و “معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور» فعاليت ميكند. لذا در برنامه ارائه شده انجام فعاليتهاي مربوط به سازمان مديريت و برنامهريزي كشور بر عهده “معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور» ميباشد.
ـ دستگاه‌هاي اجراكننده پروژه‌هاي طرح شده ميتوانند بنا به ضرورت از ساير ارگانها به عنوان عضو همكار دعوت به عمل آورند.                        
دريافت جداول به صورت pdf

۲) آموزش غيررسمي كشور
آموزش غير رسمي ـ سياستگزاران و مديران:
با توجه به اينكه بسياري از برنامه‌ها، تصميم‌گيريها، راهبردها و فعاليتهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور از تفكرات و باورهاي سياستگزاران و مديران كشور نشأت ميگيرد، اين گروه از جامعه به دليل تأثير مهمي كه در تحقق توسعه پايدار خواهند داشت از مهمترين مخاطبين بخش آموزش محيط زيست كشور محسوب ميشوند. در حال حاضر وضعيت آگاهي زيست‌ محيطي عمده مديران و سياستگزاران كشور از شرايط مطلوبي برخوردار نميباشد. آن دسته از مديراني كه از آگاهي‌هاي زيست محيطي متناسبي برخوردارند نيز در بسياري از مواقع اين آگاهيها به نوع نگرش آنها در برخورد با محيطزيست تأثيرگذار نبوده و لذا باور به تصميم‌گيري و اعمال مديريت محيطزيست ندارد در نتيجه چنين امري، آثار زيانبار ناشي از بسياري برنامهها، پروژهها و تصميم‌هاي اتخاذ شده در بخش دولتي بر محيطزيست به دليل عدم رعايت اصول زيست محيطي در اين فرآيند كاملاً مشهود است. به طور كلي در حال حاضر وضعيت كشورمان از نظر ميزان تلفيق محيط زيست و توسعه در سطح كلان سياستگزاري، برنامه‌ريزي و مديريت مطلوب ارزيابي نميشود. اهم اقدامات انجام شده در سطح (ستادي و استاني) به شرح زير ميباشد:
ـ برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي تخصصي ويژه مديران سازمان حفاظت محيط زيست (مديريت بحران، SEA، مديريت پايه محيط زيست، برنامه‌ريزي و سياستگزاريهاي زيست محيطي و...).
ـ برگزاري كنگره‌هاي ملي و بينالمللي تخصصي درخصوص آموزش محيط زيست.
ـ تلاش در جهت ايجاد دولت سبز از طريق دانشافزايي مديران و كاركنان دولت و الزام به برقراري مديريت زيستمحيطي (در قالب بند پ تبصره 20 قانون بودجه سال 1382 و 1383).
ـ تشكيل فراكسيون محيطزيست مجلس شوراياسلامي.
ـ توجه و تلاش برخي وزارتخانهها و سازمانها نسبت به آگاهسازي و دانشافزايي كاركنان و مديران.
ـ افزايش توجه نمايندگان و قانونگذاران به اهميت محيطزيست و توسعه پايدار.
ـ افزايش تعامل و همكاري بين دستگاه‌ها، سازمانها، نهادهاي دولتي و غيردولتي در زمينه آموزش محيطزيست.
ـ افزايش تعامل و همكاري بين سازمان حفاظت محيطزيست و قوه قضائيه و تقويت نگرش زيستمحيطي قضات به منظور اجراي دقيقتر قوانين و مقررات حفاظت از محيطزيست.
ـ تصويب طرح مديران سبزانديش در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، توليد و چاپ بولتنهاي آموزشي با موضوعات آب و انرژي، كشاورزي و تنوع زيستي و ارسال آن به مديران سراسر كشور.
چالشهاي موجود در بخش مديران و سياستگزاران:
ـ كم‌توجهي به ايجاد نگرش يكپارچه و هماهنگي به جنبه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و زيستمحيطي در نظام برنامه‌ريزي كشور.
ـ نارسايي در شيوه‌هاي آموزش محيطزيست براي مديران.
ـ انگيزه و تمايل كم به فراگيري و كسب آموزشهاي لازم پس از تصدي پست مديريتي توسط افراد.
ـ ترجيح منافع اقتصادي كوتاه مدت و گذار در برنامههاي توسعه به منافع درازمدت و پايداري كه در صورت رعايت اصول زيستمحيطي حاصل ميشود.
علاوه بر ذكر اقدامات انجام شده و چالشه

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


کد خبر : 91061060 -29/06/1391-http://isdle.ir/news/index.php?news=8769
 تصویری از پارك جنگلی و پارک ملي سرخه حصار؛
قطع درختان ریه های شرق پایتخت برای ساخت سکو و جاده


 

 

 بزرگنمایی
اخیراً شهرداری تهران فعالیت های جدیدی را در پارک ملی و پارک جنگلی سرخه حصار در شرق تهران آغاز کرده است. این فعالیت ها شامل احداث سکوهایی برای اسکان زلزله زدگان احتمالی تهران و همچنین احداث راه های جدید برای تردد اتوبوس است. «مژگان عابدی»، عضو گروه دیده بان کوهستان در گزارشی که برای سبزپرس ارسال کرده، جزئیات این اقدامات شهرداری تهران را تشریح کرده است.

پارك ملي سرخه حصار با 9380 هكتار مساحت و با قدمت بيش از250 سال به همراه پارك ملي خجير  از قديمي ترين منطقه های حفاظت شده در ايران محسوب مي شوند. طبق مصوبه 90 شوراي عالي حفاظت محيط زيست در سال 1361 حفاظت از اين دو پارك جنبه قانوني يافته و بنابراين هر گونه تخريب و دخل و تصرف انساني  در اين پارك غيرمجاز است.
اين پارك در همجواري يكي از آلوده ترين شهرهاي دنيا (تهران) واقع شده و به لحاظ اقليمي، تنوع اكوسيستمي، پوشش گياهي و حضور جانوران گوناگون، از ارزش حفاظتي ويژه برخوردار است و نقش ريه تنفسي شرق تهران را عهده دار است. بخشی از پارک ملی سرخه حصار، از حدود چهار دهه پیش، با درخت کاری بدل به پارک جنگلی شده تا هم تعیین کننده حریم تهران در شرق شهر باشد و هم به تامین اکسیژن و بهسازی چشم انداز کمک کند.
متاسفانه در چند ماه گذشته شاهد تخريب و دخل و تصرف بسیار در اين پارك بوده ايم. از جمله تخريب هاي صورت گرفته مي توان به مواد زير اشاره كرد:
ظاهرا" تاكنون تعداد 450 عدد سكو توسط ستاد مدیریت بحران شهرداري تهران در دو قسمت متفاوت پارك سرخه حصار، يكي در قسمت پشت پارك كه مشرف به كوه ومنطقه نظامي است، و ديگري در داخل پارك و در حوالي پيست دوچرخه سواري، ساخته شده است. به نظر ميرسد كه اين تعداد سكو براي اسكان موقت مردم زلزله زده در صورت وقوع زلزله احتمالي در تهران  ايجاد شده و كاملاً واضح است كه براي تحقق چنين امري صدها درخت قطع شده است. 
به گفته شاهدان فقط تعداد 400 اصله درخت جهت لوله گذاري براي انتقال آب به اين قسمت قطع شده و اين بدون احتساب صدها درخت ديگري است كه براي بنا کردن سكوها قطع شده اند. حال اين پرسش مطرح مي شود كه آيا براي اسكان موقت مردم زلزله زده نيازي  به احداث چنبن سكوهائي در پاركي همچون پارك ملي سرخه حصار كه بايد از ضريب حفاظتي خاصي برخوردار باشد هست؟ اگر چنين سكوهائي ساخته نمی شد، اسكان موقت مردم امكان پذير نمي شد؟ آیا در شرایط زلزله، صرف وجود فضای سبز و محیط باز کافی نیست؟! مطابق تعاريف جهانی از پارك ملي، هر گونه تغيير در كاربري پارك ملي ممنوع است و هيچ ضرورتي براي چنين دستکاری های گسترده وجود ندارد. لازم به ذكر است كه چنين سكوهائي چهره پارك را نيز زشت و دگرگون نموده است. 
از تغييرات دیگر، مي توان به ساخت جاده هاي جديد در پارك، تعريض جاده هاي قديمي، گودبرداري هاي متعدد و ايجاد ايستگاه هاي اتوبوس در سراسر پارك اشاره کرد كه همگي مستلزم قطع صدها درخت بوده است. تعريض جاده هاي قديمي و ايجاد جاده هاي جديد به چه منظور بوده است؟ آيا اصلا" نياز سنجي در اين زمينه صورت گرفته است؟
به نظر مي رسد از ديدگاه مسئولان امر در شهرداري كه مسئول چنين تخریب هایی هستند، تفاوتي ميان پارك هاي معمولي در سطح شهر و پارك جنگلی و پارک ملي كه بايد با دقت و حساسيت خاصي مورد حفاظت واقع شود وجود ندارد. 
واقعیت این است که پارک های شهری، اساسا با امکانات گوناگونی برای استفاده روزمره گروه های بزرگ مردم ساخته می شوند. حال آن که پارک جنگلی با پوشش نزدیک به صد در صد درختی، به عنوان سپر حفاظتی یا برای تعیین حریم شهر و پارک ملی برای حفظ چهره طبیعی یک منطقه احداث یا نگهداری می شوند.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 91061053
http://isdle.ir/news/index.php?news=8762

 

شهروندان تهران خبر دادند:
تخریب تدریجی یک باغ قدیمی در «جمشیدیه»


 

 

 بزرگنمایی
 بنا بر گزارش های شهروندان تهرانی، یکی از باغ های قدیمی منطقه شمیران در خیابان جمشیدیه در حال تخریب است.

به گزارش سبزپرس، این شهروندان می گویند که این باغ در خیابان جمشیدیه، در نزدیکی پارک جمشیدیه و روبروی «اردوگاه شهید باهنر (منظریه سابق)» قرار دارد. 
ظاهرا این پارک در سال های گذشته متعلق به بانک ملت بوده و به عنوان «باشگاه بانک ملت» نیز شناخته می شده، اما چند سالی مورد استفاده قرار نگرفته و به آن نیز رسیدگی نشده است. اما از چندی پیش، رفته رفته از تعداد درختان آن کاسته شده و این روند ادامه دارد. 
شهروندان این منطقه که در همسایگی باغ زندگی می کنند، معتقدند که افرادی سعی دارند تا این باغ را به صورت عمدی خشک کنند تا در زمین آن، اقدام به برج سازی کنند. 
تا کنون بخشی از درختان باغ، خشک و قطع شده اند و این مسئله باعث نگرانی شهروندان شده است. با این حال آنها می گویند که پیگیری هایشان در شهرداری منطقه یک تهران راه به جایی نبرده و روند خشک شدن باغ هنوز ادامه دارد.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

يوزپلنگ آسيايي
به گزارش روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست
خراسان رضوي حميد جلاوندي مدير کل حفاظت محيط زيست
خراسان رضوي گفت ؛به مناسبت روز حفاظت از
يوز پلنگ آسيايي کارگاه آموزشي آشنايي با
زيستگاه ها و اهميت حفاظت از گونه نادر
يوز پلنگ ايراني برگزار شد. با حضور تعدادي
از دانشجويان و علاقه مندان به حفاظت
محيط زيست در محل سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محيط زيست
با همکاري سازمان مردم نهاد ماهرخ دشت سبز برگزار شد .

 

حميد جلاوندي مدير کل حفاظت محيط زيست

خراسان رضوي گفت ؛به مناسبت روز حفاظت از يوز پلنگ

آسيايي کارگاه آموزشي آشنايي با زيستگاه ها و اهميت

حفاظت از گونه نادر يوز پلنگ ايراني برگزار شد.

با حضور تعدادي از دانشجويان و علاقه مندان به

حفاظت محيط زيست در محل سالن اجتماعات

اداره کل حفاظت محيط زيست با همکاري

سازمان مردم نهاد ماهرخ دشت سبز برگزار شد .
قابل ذکر است يوز پلنگ ايراني از گونه هاي

شاخص جانوري کشور که هم اکنون به علت

تخريب زيستگاه اين گربه سان با ارزش؛

در خطر انقراض قرار گرفته است .

اميد است با ارتقاء سطح اگهي هاي

عمومي بخصوص ساکنين حاشيه

مناطق حفاظت شده و جوامع محلي ،

نسل اين گونه ارزشمند که نماد

حيات وحش کشور محسوب مي شود حفظ گردد .


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7748
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

سواحل شهرهای شمالی همچان محلی برای انباشت انواع بطری های پلاستیکی،نخاله های ساختمانی و... شده اند. علاوه بر این،تخریب محیط زیست و در خطر قرار گرفتن حیات سایر جانداران از دیگر پیامدهای انباشت زباله ها در سواحل می باشد.

 


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 خلاف سنگین های یک دوستدار حیوانات در چند سال آینده ! ( طنز )


فرض کنید
طرح مبارزه با نگهداری سگ در مجلس تصویب شود و بعد از آن شاهد تصویب قانون های دیگری نیز در زمینه مبارزه با سگ باشیم . در آن شرایط ببینید یکی از دوستداران حیوانات و علاقه مندان به سگ ، چه پرونده سنگینی می تواند داشته باشد:


خلاف سنگین های یک دوستدار حیوانات در  چند سال آینده :

١- نگهداری از یک سگ آپارتمانی بصورت تمام وقت در خانه
٢- پناه دادن و نگهداری مخفیانه دو سگ بی پناه و فراری
٣- پخش بروشور در مورد نگهداری از سگ
۴- ایجاد یک وبلاگ با نام مستعار در زمینه حمایت از حیوانات و داشتن سه مطلب با موضوع سگ
۵- نه مورد سگ گردانی در سطح خیابان
۶- ارسال پانزده اس ام اس با موضوع حمایت از حیوانات و بویژه سگ
٧- کمک در تامین منابع مالی برای درمان یک سگ بیمار
٨- دو مورد سخنرانی و سه مورد اظهار نظر در جلسات یکی از ان جی او های مدافع حیوانات با موضوع فواید سگ
٩- هفده مورد تهیه آب و غذا برای سگ های خیابانی
١٠- یک مورد رساندن سگ آسیب دیده به کلینیک دامپزشکی
١١- داشتن سه عنوان کتاب با موضوع سگ در کتابخانه شخصی
١٢- اقدام به واکسیناسیون دو قلاده توله سگ
١٣- رفت و آمدهای مشکوک به یکی از کلینیک های دامپزشکی
١۴- تکثیر شش سی دی با موضوع نگهداری از سگ
١۵- داشتن یک پوستر تمام رنگی با موضوع نژادهای سگ
١۶- عضویت در یک ان جی او مدافع حقوق حیوانات
١٧- داشتن دو عکس سگ و یک آهنگ صدای سگ در گوشی تلفن همراه
١٨- سی و پنج مورد خریدن آشغال گوشت و استخوان از قصابی محل
١٩- فراری دادن چهار سگ از دست ماموران شهرداری
٢٠- سه هفته فعالیت مخفیانه در پناهگاه نگهداری از سگ های خیابانی
٢١- بازدید از یکی از مراکز نگهداری سگ در سفر به یکی از کشورهای خارجی
٢٢- چندین مورد استفاده از الفاظ رکیک " توله سگ " و  " پدر سگ "
٢٣- تقلید صدای سگ در یکی از جشنهای دانشجویی
٢۴ – کشف دو بسته کنسرو غذای سگ از محل سکونت
و ...

منبع: http://animal.persianblog.ir/post/513/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

طرح جداسازی سگ های نر و ماده !

دیدن تصاویر کشتار سگهای خیابانی همیشه دردناک و عذاب آور است . نحوه کشتن سگهای خیابانی در طی سالهای گذشته بارها مورد اعتراض سازمانهای مدافع حقوق حیوانات و دوستداران حیوانات در سراسر کشور قرار گرفته است و برای حل این مشکل پیشنهادات متعددی هم بیان شده است.
در کنار همه پیشنهادات گفته شده باید عرض کنم آسان ترین ، منصفانه ترین و بهترین راه برای حل مشکل سگهای خیابانی ، جداسازی سگ های نر و ماده است .
حالا که به راحتی در همه جا ، زن ها از مرد ها ، دختر ها از پسرها جدا می شوند چه اشکال دارد برای نجات هزاران حیوان بی پناهی که سالانه کشته می شوند نرها را از ماده ها جدا کنیم ؟!
چطور زورمان به آدم ها می رسد ولی به سگ ها نه ! اگر آن را می توانیم پس حتماً از پس این کار هم بر خواهیم آمد!

منبع: http://animal.persianblog.ir/post/576/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

موارد 20 گانه مصادیق مجرمانه سگ ها که منجر به بازداشت می شود!

نویسنده: سپهر سلیمی - http://animal.persianblog.ir

در پی اطلاع از خبر بازداشت سگهای خانگی در برخی از شهرهای کشور، بر اساس شواهد، تجربیات و اطلاعات به دست آمده موارد ذیل که می تواند منجر به بازداشت سگ ها شود جمع آوری و دسته بندی شده است. موارد ذیل جهت آگاهی رسانی به سگ ها به اطلاع می رسد. لازم است سگ ها با رعایت موارد فوق زمینه های احتمالی بازداشت خود را از بین ببرند:
1- داشتن اسامی غربی و زننده نظیر جرسی، پاپی، فیلیپ و امثالهم.
2- همراه داشتن قلاده های مدل دار به شکلی که از آن به عنوان زیور آلات استفاده شود.
3- داشتن موی بلند و حالت دار: نظیر آنچه که در نژادهای «تریر» دیده می شود. لازم است این سگها موی خود را با ماشین شماره چهار اصلاح نمایند.
4- اختلاط  سگ های نر و ماده: لازم به ذکر است اگر چند سگ، توله ی یک سگ هستند، باید شناسنامه های خود را برای اثبات خواهر برادر بودن همراه داشته باشد. همچنین در مورد سگ های نر و ماده ای که برای جفتگیری چند روزی با هم هستند، مراتب باید پیشاپیش به اطلاع دامپزشک معتمد رسانده شود.
5- عمل کردن دم: به شکلی که سر دم بالا قرار بگیرد. این مورد مخصوصاً در نژادهایی نظیر «باکسر»، «مینیاتور پینچر» و «بوستون تریر» دیده می شود.
6- استفاده از رنگ های روشن و جلف در پوست: سگ هایی با رنگهای روشن نظیر سفید و کرم به نسبت سگ هایی با رنگ سیاه بیشتر در معرض خطر بازداشت هستند.
7- سگ هایی با موی فر: اگر ظن به این رود که سگی با استفاده از بابلیس و جهت خودآرایی موهایش را فر کرده بازداشت خواهد شد.
8- همراه داشتن میکروچیپ هایی با اطلاعات مجرمانه: میکرو چیپ ها، کیت های کوچک الکترونیکی هستند که برای شناسایی برخی حیوانات در زیر پوست آنها نصب می شود. حال اگر بر فرض محال در این میکروچیپ ها سوای اطلاعات حیوان، اطلاعاتی نظیر عکس، موسیقی و فیلم مبتذل وجود داشته باشد منجر به بازداشت خواهد شد.
9- مدل موی چتری: سگ هایی که مدل موی چتری دارند و موهایشان را در صورتشان می ریزند لازم است چتری هایشان را کوتاه کنند.
10- ناخن های بلند و رنگی: بلند بودن ناخن دست و پای سگ از عواملی است که می تواند منجر به باز داشت شود. همچنین اگر رنگ ناخن سگی به شکل مادرزاد رنگی است لازم است نسبت به تغییر آن به هر شکلی اقدام شود.
11- حضور در کلینیک های دامپزشکی جنس مخالف: لازم است سگ ها برای درمان به دامپزشک همجنس خود مراجعه کنند. مراجعه ی سگ های ماده به دامپزشکان نر ( ببخشید آقا) می تواند منجر به بازداشت آنها شود.
12- حضور سگ های افغانی در استان مازندران: از آنجایی که حضور اتباع کشور افغانستان در استان مازندران ممنوع اعلام شده است، لذا حضور سگ هایی با اصالت افغانی خاصه نژاد «افغان هوند» در این استان ممنوع است.
13-  سگ های بدن نما: سگ هایی که بدن ورزیده ای دارند نظیر نژاد «گریت دین»، «باکسر» و «بولداگ» اگر ظن به این رود که جهت خودنمایی و بدن نمایی اقدام به این کار نموده اند، بازداشت خواهند شد.
14- دفع ادرار و مدفوع در اماکن عمومی
15- اقدام به هرگونه عمل تحریک آمیز جنسی: اقدام به هرگونه عمل تحریک آمیز جنسی در اماکن عمومی و بعضاً خصوصی جرم است و منجر به بازداشت خواهد شد.
16- آرایش موی سر و استفاده از «گل سر» نظیر آنچه گاهاً در نژاد «شیتزو» دیده می شود.
17- در آوردن زبان در انظار عمومی: در آوردن زبان در انظار عمومی به شکلی که ظن به ادبی رود موجب بازداشت خواهد شد.
18- سگ های بی مو: سگ های بی مو نظیر نژاد «سگ بی موی مکزیکی» (مکزیکن هرلس داگ) تحت هر شرایطی بازداشت خواهند شد. لازم است برای پوشاندن بدن این سگ ها از کلاه گیس یا لباس استفاده شود.
19- موهای رنگ شده و های لایت شده: برخی از نژادهای سگ موهایشان به شکلی است که ظن رنگ شدن و بویژه های لایت کردن آنها وجود دارد.
20- آب بازی در اماکن عمومی: آب بازی و آب پاشی و انجام هرگونه شادی در اماکن عمومی ممنوع است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بررسی جایگاه محیط زیست در فیسبوک فارسی

نویسنده: سپهر سلیمی - یکشنبه ٢٦ شهریور ۱۳٩۱

پیش از این در دو مطلب جداگانه، بر اساس پژوهشی که انجام داده بودم به بررسی مطالب ارسالی توسط گروههای زیست محیطی و افراد فعال زیست محیطی در فیسبوک پرداخته بودم.
این بار بطور اختصاصی به بررسی گروههای حامی  حیوانات و افراد فعال در زمینه حمایت از حیوانات در فیسبوک پرداخته ام.

در این پژوهش 5 گروه که بیشترین عضو را دارند و نام آنها بیشترین نزدیکی را با موضوع حمایت از حیوانات و یا دوستدار حیوانات دارد و 5 نفر شخص که به نسبت دیگران فعالیت بیشتری در زمینه حمایت از حیوانات دارند انتخاب شدند. لازم به توضیح است از بین افراد انتخاب شده دو نفر گیاهخوار بوده و سه نفر دیگر از فعالان سازمانهای غیردولتی در حوزه حمایت از حیوانات و حیات وحش هستند. هر 5 نفر دارای تحصیلات دانشگاهی و سه نفر از آنها در رشته هایی مرتبط با حیوانات و محیط زیست تحصیل کرده اند.


بازه زمانی:
بازه زمانی انتخاب شده برای بررسی مطالب 14 تا 24 شهریور ماه سال جاری می باشد. این دوره یکی از پرخبرترین بازه های زمانی در حوزه حیوانات در طول سال گذشته بوده است. مهمترین خبرها و اتفاقات مرتبط با حوزه حیوانات و حیات وحش در این مقطع عبارت بودند از:
-    جشنواره یوزپلنگ ایرانی
-    روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات و سالگرد مرگ خرس های قهوه ای
-    اهداء جایزه خرس قهوه ای به فعالان حقوق حیوانات
-    برگزاری کنسرت گروه خورشید سیاه، با محتوای زیست محیطی و آهنگ هایی در حمایت از حیات وحش و محیط بانان
-    مشاجره فیسبوکی بین برخی از گیاهخواران حامی حیوانات و توکا نیستانی (کاریکاتوریست)

همانطور که مشاهده می کنید این دوره از خبرساز ترین بازه های زمانی در حوزه حمایت از حیوانات است و از اینرو این بازه زمانی برای این پژوهش انتخاب شد.

اطلاعات استخراج شده از صفحات فیسبوکی به این شرح است:

بخش افراد فعال در زمینه حمایت از حیوانات
تعداد افراد: 5 نفر
تعداد مطالب ارسال شده: 46
متوسط مطالب ارسالی برای هر شخص: حدود 9 مطلب
تعداد مطالب مرتبط با موضوع
محیط بانان:2  (یعنی حدود4 % کل مطالب )
حیات وحش و شکار:12  (یعنی حدود 26 % کل مطالب )
جشنواره یوزپلنگ ایرانی:5  (یعنی حدود 10 % کل مطالب )
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات:11  (یعنی حدود 24 % کل مطالب )
واگذاری حیوانات:1  (یعنی حدود 2 % کل مطالب )
مشاجره بین برخی گیاهخواران حامی حیوانات و توکا نیستانی: 6  (یعنی حدود 13 % کل مطالب )
تبلیغ گیاهخواری:2  (یعنی حدود 4% کل مطالب )
کنسرت خورشید سیاه:4 (یعنی حدود 9 % کل مطالب )
عکس آموزشی:2  (یعنی حدود 4 % کل مطالب )
عکس ساده:1  (یعنی حدود 2 % کل مطالب )
حیوان آزاری: 0 (یعنی 0 % کل مطالب )


بخش گروه های فعال در زمینه حیوانات
تعداد گروه ها: 5 گروه
تعداد مطالب ارسال شده: 413
متوسط مطالب ارسالی برای هر گروه: حدود 82مطلب
محیط بانان: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
حیات وحش و شکار: 1 (یعنی حدود 3 دهم % کل مطالب )
روز یوزپلنگ ایرانی: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات: 2 (یعنی حدود 4 دهم % کل مطالب )
درمان و واگذاری حیوانات: 7 (یعنی حدود 8/1 % کل مطالب )
مشاجره بین برخی گیاهخواران حامی حیوانات و توکا نیستانی: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
تبلیغ گیاهخواری: 35 (یعنی حدود 8 % کل مطالب )
 کنسرت خورشید سیاه: 0  (یعنی 0 % کل مطالب )
عکس آموزشی: 2 (یعنی حدود 5 دهم % کل مطالب )
عکس ساده: 361 (یعنی حدود 87 % کل مطالب )
مطلب آموزشی حیوان خانگی: 3 (یعنی حدود 9 دهم % کل مطالب )
حیوان آزاری: 2 (یعنی حدود 5 دهم % کل مطالب )

توضیح: منظور از «عکس ساده» عکس هایی است که صرفاً در آنها عکسی از حیوانی منتشر شده و فاقد نکته خاص آموزشی است.

نتیجه گیری کوتاه:
همچون دو پژوهش قبلی اختلاف بسیار زیاد و معناداری بین مطالب ارسالی توسط افراد شناخته شده و فعال در حوزه حمایت از حیوانات و مطالب ارسالی توسط گروههای فیسبوکی فعال در زمینه حیوانات مشاهده می شود.
مطالب ارسالی توسط افراد تطابق زیادی با اخبار و اولویت های روز حمایت از حیوانات دارد ولی در مورد گروه ها اینطور نیست.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سمندر
اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت (IUNC) فهرستي از 100 گونه در معرض تهيه کرده است که علي‌رغم بي‌فايده بودن براي انسان، ارزش‌هاي منحصر به فردي دارند.

 

اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت (IUNC) فهرستي از 100 گونه در معرض خطر از حيوانات، گياهان و قارچ‌ها را تهيه کرده است که علي‌رغم بي‌فايده بودن براي انسان، ارزش‌هاي منحصر به فردي دارند که آنها را سزاوار حفظ کردن مي‌کند. در اين مطلب به گزارش خبر آنلاين و به نقل از نيوساينتيست، برخي از اين گونه‌ها بررسي مي شوند.

ميمون دماغ سر بالاي ويتنامي: تخمين زده مي‌شود که تنها حدود 250 قلاده از ميمون‌هاي دماغ سر بالا در زيستگاه خود در جنگل‌هاي شمال شرقي ويتنام باقي مانده‌اند. اين ميمون‌ها بيشتر وقت خود را جنگل‌هاي هميشه سبز گرمسيري مي‌گذرانند، و از برگ‌هاي نرم، ميوه‌ها و دانه‌هاي جنگلي تغذيه مي‌کنند. علي‌رغم ظاهر شکاک صورتشان، آنها به هيچ وجه خجالتي و ترسو نيستند؛ مساله‌اي که امکان هدف قرار گرفتن آنها را از سوي شکارچيان انساني افزايش مي‌دهد.

وزغ دروغين بولاک: اين وزغ شيليايي به حدي نادر است که جستجويي 10 ساله براي يافتن آنها، تنها منجر به يافتن يک وزغ بالغ در سال آخر جستجو شد. بچه وزغ‌ها از جلبک‌هاي روييده بر سنگ‌هاي رودخانه تغذيه مي‌کنند، و وزغ‌هاي بالغ نيز تمايل دارند که در جريان‌هاي سريع رودخانه به دنبال غذاي خود بگردند. صاف کردن جنگل و ساير صدمات زيست‌محيطي که باعث پر شدن جريان آب از گل و لاي مي‌شود، يافتن غذا را براي بچه وزغ‌ها مشکل مي‌سازد.

ارکيده زيرزميني: تنها يک حفار حرفه‌اي شانس ديدن اين ارکيده زيبا را دارد، گلي که تمام طول زندگي خود را زير زمين مي‌گذراند. اين حيات زيرزميني شامل شکوفه دادن گل نيز مي‌شود که از حدود 150 غنچه کوچک تشکيل مي‌شود. پاکسازي زمين براي کشاورزي در غرب استراليا، به همراه تغييرات آب و هوايي باعث کاهش شديد جمعيت اين گل به زير 100 شاخه شده است.

سمندر خالدار قيصر: تعداد اسامي مختلف اين سمندر چالاک حتي از تعداد رنگ‌هاي آن نيز بيشتر است، اگرچه اغلب با نام سمندر خالدار قيصر شناخته مي‌شود. سمندرهاي بالغ نيز بسياز کوچک هستند و تنها بين 10 تا 14 سانتي‌متر طول دارند. جمع‌آوري گسترده هيزم و سدسازي سکونتگاه‌هاي اين سمندر را در معرض خطر قرار داده است، اما مهم‌ترين تهديد براي اين جانور فروشندگان حيوانات خانگي هستند. بسياري از سمندرهاي بالغ به طور قانوني از زيستگاه اصلي آنها، ايران به خارج صادر مي‌شوند. حتي در تهران نيز مي‌توان اين سمندرهاي نادر را در فروشگاه‌هاي حيوانات خانگي پيدا کرد.

آدمک آراريپ: آدمک آراريپ (Araripe Manakin) تنها چند دهه قبل و در سال 1988 / 1367 کشف شد. از آن زمان تا کنون، اين پرنده تنها در سه ناحيه کوچک در شمال شرقي کوهپايه‌هاي Chapada do Araripe برزيل يافت شده است. اين پرنده نقاط مرطوب جنگل را ترجيح مي‌دهد و خيلي نزديک به نهرها و رودخانه‌ها باقي مي‌ماند. کمتر از 800 قطعه از اين پرندگان وجود دارند که اغلب به صورت جفت زندگي مي‌کنند. پاکسازي جنگل براي کشت ذرت، موز، لوبيا و گوجه فرنگي، به همراه افزايش احشام و ساخت خانه مهم‌ترين تهديدات اين گونه به حساب مي‌آيند.



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 91061043 - http://isdle.ir/news/index.php?news=8752

 

 

 بزرگنمایی
وب سایت اختصاصی تالاب انزلی اقدام به انتشار عکس هایی از وضعیت اسفبار تالاب انزلی کرد. این عکس ها که در روز 18 شهریورماه تهیه شده اند، نشان می دهند که سطح وسیعی از پهنه آبی تالاب انزلی به دلیل رها شدن زباله ها در بالا دست، پوشیده از زباله است، به گونه ای که در بخش های گسترده ای، سطح آب به هیچ وجه مشخص نیست و با نگاه اول با خشکی اشتباه گرفته می شود. کارشناسان قدیمی سازمان حفاظت محیط زیست، تالاب انزلی را «گل سرسبد تالاب های ایران» نامگذاری کرده اند که حالا این نام هیچ سنخیتی با وضعیت امروزی این تالاب ندارد. عکس ها نیازی به توضیح بیشتر ندارند و البته قضاوت نیز با خوانندگان محترم است. تنها جای این سوال باقی می ماند: چه کسی مقصر است؟
تالاب انرلی، غرق در زباله!
تالاب انرلی، غرق در زباله!
تالاب انرلی، غرق در زباله!
تالاب انرلی، غرق در زباله!
تالاب انرلی، غرق در زباله!
تالاب انرلی، غرق در زباله!
تالاب انرلی، غرق در زباله!
تالاب انرلی، غرق در زباله!

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بيابان
سومین همایش مقابله با بیابان‌زایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران در تالار فردوسی دانشگاه آزاد اسلامی شهر اراک آغاز به کار کرد.

 

 

عباس ملک حسینی" در سومین همایش مقابله با بیابان‌زایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران که در تالار فردوسی دانشگاه آزاد اسلامی شهر اراک برگزار شد، افزود: در حال حاضر مساله محیط زیست از یک مساله لوکس به یک مساله مهم تبدیل شده است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ایران در عرض جغرافیایی خشک واقع شده است که این یک اصل غیر قابل تغییر است، گفت: اکوسیستم ایران اکوسیستمی حساس و شکننده است که با توجه به فشارهای بسیاری که به دلایل مختلف بر آن وارد شده است، بسیار حساس‌تر شده که یکی از فشارهایی که بر محیط زیست کشور وارد آمده است روند بیابان زایی و افزایش بیابان است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی شهر اراک، گفت: بیابان‌زایی و ایجاد بیابان دارای مضرات بی‌شماری از جمله از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و جانوری، ایجاد ریزگردها، کم آبی و خشکسالی و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی است.
این مقام مسوول اضافه کرد: در حال حاضر تمامی شهرهایی که در حاشیه بیابان‌ها قرار دارند خالی و کم جمعیت شدند و مردم آن مناطق به مناطق دیگر مهاجرت کردند که باید برای حل این معضل با ایجاد راهکارهای مناسب از ایجاد بیابان جلوگیری به عمل آورد.
ملک حسینی گفت: در حال حاضر حدود 80 درصد جمعیت کشور در کمتر از 10 شهر زندگی می‌کنند که این امر نشان از عدم پراکندگی مناسب جمعیت در کشور حکایت دارد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش،"نورالله عبدی"، دبیر این همایش گفت: حدود89.1 مساحت کل کشور در مناطق خشک و نیمه خشک که در معرض بیابانی شدن هستند قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر مناطق را از نظر بیابانی شدن از چندین دیدگاه پوشش گیاهی، اقلیم شناسی، خاک شناسی، ژئومورفولوژی مورد بررسی قرار می‌دهند که بر طبق این دیدگاه‌ها نیمی از کشور ایران دارای بیابان و نیمه دیگر آن در معرض بیابانی شدن است.
دبیرعلمی همایش گفت: به سومین همایش مقابله با بیابان‌زایی 1100 مقاله ارسال شده است که از این تعداد توسط 60 نفر از کمیته داوران در این همایش تعداد 50 مقاله به صورت شفاهی و 800 مقاله به صورت پوستر انتخاب شد که به مدت دو روز ارائه خواهد شد.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پارک آهوان

  سرمایه گذار شرکت برگزارکننده تورهای گرشگری ارم کیش می گوید تعلیق آن ناشی از اعتراض وی به پروژه تخریب باغ وحش کیش بوده است.

محمد علی شفیعی سرمایه گذار شرکت ارم کیش به خبرنگار مهر گفت: چون به تخریب باغ وحش کیش اعتراض کردیم، مسئولان منطقه آزاد نیز اعلام کردند که خدمات هتلی ما مشکل دارد درحالی که حتی اگر مشتریان ما از خدمات ناراضی بودند با رفتن به باغ وحش و دیدن این جاذبه از ناراحتی شان کاسته می شد.
شفیعی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد کیش با تخریب تنها باغ وحش جزیره به یک سرمایه گذار بخش خصوصی مجوز احداث مجتمع تجاری را داده است درحالی که این جزیره از وجود مجتمع های تجاری اشباع شده و دیگر آن رونق قبلی را ندارد با این حال این زمین که یکی از بکرترین و بهترین زمینهای کیش بود برای ساختمان سازی اختصاص داده شد و اکنون پیش فروش نیز شده است ما نیز اعلام کردیم که این ساختمان، چشم انداز هتل ما را می گیرد از سوی دیگر وجود پارک آهوان کیش یکی از جاذبه های مورد علاقه مسافران هتل ماست ولی مسئولان منطقه از این موضوع ناراحت شدند.
وی افزود: پولی که ما بابت ارائه خدمات از مسافران هتل و تورهای گردشگری می گیریم به مراتب بسیار کم است بنابراین مسافران باید در نظر بگیرند به اندازه پولی که پرداخت می کنند خدمات دریافت خواهند کرد. سالهاست که این هتل مسافر دارد و دفاتر خدمات مسافرتی نیز به واسطه اینکه فروش زیادی بابت اجرای تورهای ما دارند هنوز این لطف را کرده و تور ارم کیش را برگزار می کنند.
شفیعی گفت: سالهاست که مسافران زیادی به هتل رفت و آمد دارند و طبیعی است که بعد از مدتی به عنوان مثال شیر آب اتاق فرسوده شده باشد ولی باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در این هتل بیشترین میزان مسافر اقامت دارند اما قبول ندارم که کیفیت خدمات افت پیدا کرده است دلایل دیگری باعث شده تا نارضایتی عده ای از افراد را در بوق و کرنا کرده و بگویند که خدمات ما مناسب نیست.
وی درباره اینکه هتل پنج ستاره ارم در بازرسی های اخیر یک ستاره از دست داد و هتل سه ستاره نیز خدمات هتل یک ستاره را ارائه می دهد اما اتحادیه هتلداران به آن دو ستاره داده و در تبلیغات هتل از عنوان پنج ستاره و سه ستاره یاد می شود گفت: چون از سالها پیش این تبلیغات همچنان مانده دفاتر خدمات مسافرتی به واسطه دوستی شان با ما هنوز به صورت خودجوش این تبلیغات را انجام می دهند.
چندی پیش سازمان منطقه آزاد کیش از اعلام نارضایتی مسافران هتل ارم و متناسب نبودن خدمات تور و تبلیغات آن خبر داده و اعلام کرد که این تورها به دلیل شکایات زیاد تا رفع نواقع به حالت تعلیق درآمده است.

 

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7741
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


تجمع مجدد روستاییان در اعتراض به معدنکاوی
«دره زرشک» هفته را با ناآرامی آغاز کرد


 

 

 بزرگنمایی
اعتراض های اهالی روستاهای «دره زرشک» و «حسن آباد» استان یزد در برابر معدنکاوی «شرکت ملی صنایع مس ایران» در محدوده این روستاها هنوز ادامه دارد و در جدیدترین اتفاق، اهالی این دو روستا از بامداد امروز با حضور در محوطه معدن سعی در توقف عملیات معدنکاوی کردند.

به گزارش سبزپرس، این اعتراض ها برای بار چهارم، از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است اما با پایان تعطیلات و تلاش برای آغاز به کار مجدد «معدن مس دره زرشک» از سوی مسئولان معدن، امروز (شنبه) این اعتراض ها بار دیگر از سر گرفته شد. 
مسئولان معدن قصد داشتند که از ساعت 4 بامداد امروز، معدنکاوی را از سر بگیرند اما اهالی روستا که از این تصمیم آگاه شده بودند، در همین ساعت وارد محوطه معدن شدند تا مانع آغاز به کار مجدد این معدن مس شوند. 
بر اساس اظهارات یکی از اهالی روستا، تا لحظه تنظیم این خبر، فعالیت های معدن مس دره زرشک متوقف شده است. 
مناقشه بر سر معدنکاوی در روستاهای دره زرشک و حسن آباد استان یزد از مدت ها قبل و از دوره ریاست فاطمه واعظ جوادی بر سازمان حفاظت محیط زیست مطرح است. به طوری که نه تنها اهالی روستا که جمعی از کارشناسان مستقل محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست با راه اندازی این معدن مخالف هستند. 
علت این مخالفت از سوی کارشناسان محیط زیست، «تهدید جدی منابع محدود آب دشت یزد و اردکان» مطرح شده و روستاییان نیز به دلیل آسیب های معدن به باغات و کشاورزی منطقه و همچنین از دست رفتن آسایش اهالی با این معدن به مخالفت پرداخته اند. 
کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سال گذشته با طرح این معدن موافقت نکرده بود. علت این عدم موافقت، تهدید منابع آب منطقه مطرح شده بود. علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز در خردادماه امسال اعلام کرده بود که هیچ گونه مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای آغاز به کار این معدن صادر نشده است. 
با این حال مسئولان معدن، بدون توجه به رای کمیته ارزیابی و بدون اخذ مجوز زیست محیطی معدنکاوی را آغاز کردند. 
از سوی دیگر، جمعی از اهالی این روستا نیز با مراجعه به دیوان عدالت اداری شکایت خود از معدن مس را به این دیوان بردند و دادگاه نیز به توقف فعالیت های معدن رای داد. 
با این حال مسئولان معدن فعالیت خود را متوقف نکردند تا جایی که سازمان بازرسی کل کشور نیز بررسی این معدن را در دستورکار خود قرار داد. 
هنوز فعالیت این معدن که بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرده، با وجود رای دیوان عدالت اداری نیز ادامه دارد و از ابتدای امسال تنها توسط اهالی برای چهار مرتبه به تعطیلی کشیده شده است. 
هنوز رای سازمان بازرسی کشور و واکنش احتمالی مسئولان معدن مشخص نیست اما به نظر می رسد حمایت مسئولان سیاسی استان یزد، بار دیگر از توقف فعالیت این معدن جلوگیری کند. 

http://isdle.ir/news/index.php?news=8758


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب آق
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا از فرود صدها قطعه پرنده مهاجر در تالاب‌ها، حواشی رودخانه‌ها و شالیزارهای سطح شهرستان خبر داد.

 

ساسان اکبری پور خاطرنشان کرد: در پی بارش‌های اخیر و خنک شدن تدریجی هوا، نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‌های آق و استیل عباس آباد وارد شدند.
وی ادامه داد: انواع مرغابی و خوتکای پرسفید از گونه پرندگان مهاجر هستند که به عنوان پیش قراولان دیگر پرندگان از اروپا، اسکاندیناوی و مناطق سردسیر سیبری به تالاب‌های منطقه وارد شده‌اند.
اکبری پور افزود: با فرا رسیدن فصل پاییز، صدها قطعه بلدرچین در شالیزارها و پارک حیات وحش لوندویل فرود آمدند. با ورود این پرندگان، مامورین حفاظت محیط زیست اقدامات لازم را برای مبارزه و مقابله با سود جویان و شکارچیان غیرمجاز تشدید کردند.
وی عنوان کرد: افرادی را که در این زمینه توسط مامورین اداره حفاظت محیط زیست دستگیر می‌شوند، علاوه بر محکوم شدن به پرداخت جرایم سنگین، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
رئیس اداره محیط زیست آستارا در گفت‌وگو با ایسنا از واقع شدن مناطق حفاظت شده شهرستان آستارا در مسیر کریدور ورود پرندگان سخن گفت و اظهار کرد: وجود بیش از 1024 هکتار پارک حیات وحش لوندویل، 138 هکتار تالاب استیل، 10 هکتار تالاب آق و 1512 هکتار پارک جنگلی بی بی یانلو بزرگترین نعمت خدادادی برای میزبانی از این پرندگان نادر و دیگر گونه‌های حیوانات است.
این مقام مسئول به امنیت پارک‌ها و تالاب‌های حفاظت شده آستارا، اشاره و خطاب به شهروندان توصیه کرد، در صورت مشاهده افراد سود جو که با شکار، درصدد آسیب رساندن به این پرندگان هستند، مراتب را به مامورین اداره حفاظت محیط زیست آستارا گزارش دهند.
وی گفت: پرندگان مهاجر، پس از استراحت و تغذیه در تالاب‌های شهرستان، به سمت تالاب انزلی و بوجاق کیاشهر پرواز می‌کنند.
شهرستان آستارا غربی ترین بندر مرزی گیلان است که تالاب‌های موجود در سطح شهرستان همه ساله میزبان صدها هزار قطعه پرنده همچون پلیکان، مرغابی، غاز، قوی فریاد کش، قوی گنگ، حواصیل، باکلان و سایر گونه‌هاست.

 

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7740
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تعاريف مربوط به تالاب‌ها

در تفكر عام هر جا كه كمي آب جمع شده ورفت و آمد به سهولت در آن صورت نپذيرد باتلاق يا مرداب گفته مي­شود در حاليكه تالاب داراي تعريف علمي بوده و ارزش­هاي بسياري دارد. كلمه تالاب از نظر لغوي معادلWetland (زمين­هاي خيس) بكار برده مي­شود و از دو كلمه تال و آب تشكيل شده است. كلمه تال در زبان هندي به معني آبگير است ولي چگونگي وارد شدنش به زبان فارسي و قرار گرفتن آن در كنار آب به طور دقيق مشخص نيست. در فرهنگ دهخدا كلمه كول يا كولاب معادل تالاب بكار رفته است، يا تال را نوعي نبات پيچيده جنگلي (دار دوست)  گفته اند(ثابتي 1355)، ولي تال به معناي رشته نيز مي­باشد و چون تالاب معمولاً به صورت رشته­رودها و نهرهاي بهم پيوسته مي­باشد، بكارگيري آن همراه با آب مي­تواند معادلWetland  باشد كه همان زمين هاي خيس است. بهرحال براي تالاب تعريف­هاي مختلفي صورت گرفته است كه از بين آنها تعريف بيان شده توسط كنوانسيون رامسر در جهان پذيرفته شده است.

تالاب‌ها داراي سيماي بسيار متفاوتي در طبيعت بوده و وجود آب ساكن، خاك هيدرومورف و گياهان تطابق يافته و يا مقاوم به خاك‌هاي غرقابي، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي آنهاست. با اين وجود با توجه به شرايط هيدرولوژيكي بسيار متفاوتي كه دارند و از سراب حوضه‌ها شروع شده و تا آب‌هاي عميق ادامه دارند و همچنين با توجه به ابعاد متفاوت، موقعيت‌هاي جغرافيايي مختلف و اثر انسان روي آن‌ها، نمي‌توان بطور دقيق آنها را تعريف نمود. بنابراين نخستين سئوالي كه مطرح مي‌گردد آنست كه: تالاب چيست؟

تعريف تالاب از اين رو مشكل است كه بيش از آن كه به مسائل علمي توجه شود مسائل سياسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هنگامي كه در يك تالاب بزرگ، بهره‌برداران مختلفي وجود دارند كه به آن، از منظر اقتصادي مي‌نگرند و زماني كه جوامع بشري متوجه ارزش‌هاي والاي تالاب‌ها شدند سعي در تعيين محدوده آن و مناطق اثرگذار روي آن (حوضه آبخيز) نمودند و آن را وارد قوانين و مقررات كشوري كردند تا از نابودي آن جلوگيري شود.

در قرن نوزدهم و نيمه اول قرن بيستم ميلادي هنگامي كه زهكشي تالاب‌ها و تبديل آن‌ها به كاربري‌هاي ديگر امري عادي بود تعريف تالاب اهميت چنداني نداشت چون براي آن ارزشي قائل نبودند ولي از دهه 1970 به بعد كه اهميت تالاب‌ها در سطح جهان مطرح شد، نياز به داشتن تعريف دقيق از تالاب‌ها نيز احساس گرديد تا بتوان مشخص نمود كه چه مناطقي را مي‌توان تالاب ناميد. اين نتيجه بدست آمد كه تعريف تالاب بسيار با اهميت تر از تعريف هر اكوسيستم ديگري مي‌باشد و سياست دولت‌ها در برخورد با مسئله مديريت تالاب‌ها، بستگي به اين تعاريف خواهد داشت.

يك باتلاق شور ساحلي(مانند تالاب شادگان در خوزستان) با پديده هاي ظاهري ناشي از جذر و مد آب و يا يك درياچه كم عمق با پوشش گياهي ويژه در اطراف آن(مانند درياچه پريشان) تصاوير مشخصي از تالاب‌ها را ارائه مي‌دهند و در تشخيص انها اشتباهي صورت نخواهد گرفت، درحاليكه در موارد ديگر اشكال تالاب براحتي قابل تفكيك و تميز نيستند، مثل چمنزارهاي مرطوب يا پيت لندها (تالاب گندمان در چهارمحال و بختياري).

تمامي اين تالاب‌ها در بعضي ويژگي‌ها مشترك مي‌باشند. تمامي آنها داراي آب كم عمق بوده  و يا خاك اشباع از آب دارند، در تمامي آنها مواد آلي گياهي تجمع يافته و به آهستگي تجزيه مي‌شوند و همگی داراي گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري بوده كه با شرايط غرقابي تطابق دارند. از اين رو براي تعريف تالاب‌ها مي‌توان گفت كه تالاب‌ها اغلب داراي سه ويژگي زير مي‌باشند:

- داراي آب در سطح و يا در منطقه ريشه دواني هستند.

- داراي خاك ويژه و متفاوت از خاك مناطق اطراف مي‌باشند(خاك‌هاي هيدرومورف)

- داراي گياهان آبدوست (هيدروفيت) بوده كه خود را با شرايط غرقابي تطبيق داده‌اند و برعكس، در آنها گياهان حساس به غرقاب شدن ديده نمي‌شود.

با وجود اين، نمي‌توان تنها با تركيب سه عامل بالا، نسبت به تعريف تالاب‌ها اقدام نمود زيرا ويژگي‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه عبارتند از:

- هر چند آب در تالاب‌ها حداقل در بخشي از سال وجود دارد ولي عمق و مدت آن از تالابي به تالاب ديگر و از سالي به سال ديگر بسيار متفاوت است. بعضي از تالاب‌ها(مانند تالاب انزلي) همواره داراي آب بوده درحاليكه در بعضي‌ دیگر(مانند كفه‌هاي نمكي در مناطق بياباني و يا تالابهاي هامون در سيستان) تنها مدت كوتاهي در سطح و يا حتي در زير سطح آبگيري مي‌شود. همچنين با توجه به تغييرات سطح آب از فصلي به فصل ديگر و از سالي به سال ديگر، تعيين محدوده تالاب‌ها نمي‌تواند تنها بر اساس آب موجود در آن تعيين شود.

- تالاب‌ها اغلب حد فاصل بين آب‌هاي عميق و سراب حوضه‌ها مي‌باشند و در نتيجه برخوردار از هر دو سيستم هستند. اين موقعيت اكوتوني باعث شده تا بعضي از دانشمندان براي آن هويت جداگانه‌اي قائل نباشند و آن را جزو يكي از سيستم‌هاي خشكي و يا آب‌هاي عميق بدانند هر چند بسياري از دانشمندان ويژگي‌هايي را براي تالاب‌ها بيان مي‌كنند كه نه در سيستم خشكي و نه در سيستم آب‌هاي عميق نمي‌توان سراغ داشت.

از لحاظ تغذيه آب، تالابها به چهار دسته تقسیم مي شوند. چنانکه در شکل(2) نشان داده شده  تالاب ها از نظر منبع تغذیه آب به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

1-    تالاب عمدتا تحت تاثیر آبهای سطحی است.

2-    تالاب عمدتا تحت تاثیر آب زیرزمینی است.

3-    تالاب تحت تاثیر جزر و مد است.

4-    تالابهای جنگلی مناطق بارانی

 

شکل(2): حالت های مختلف تغذیه آب تالابها

 

- گونه‌هاي موجود در تالاب شامل گياهان، جانوران، ميكروب‌ها و طيف و دامنه‌اي از موجودات تطابق يافته با شرايط مرطوب یا خشک بطور اختیاری(faculative)، تا آنهایی که تنها در شرایط مرطوب بطور اجباري (obligate) زندگي مي‌كنند را دارا مي‌باشند و در نتيجه استفاده از آنها به عنوان شاخص‌هاي تالاب (Wetland indicators) مشكل است.

بطوركلي در یک سایت تالابی نسبتا“ دست نخورده، می توان گیاهان را مهم ترین عامل برای تشخیص مرز تالاب به حساب آورد. اگر این گیاهان از نوع گیاهان پرستار تالابی باشند احتمال این که منطقه تالابی باشد بسیار است.

گیاهان پرستار نقش تغذیه کننده و پناهگاه جانوران تالاب را بازی میکنند و بطور کلی در سه حالت زیر دیده می شوند:

- گیاهان آبزی مانند نی ، لویی ، جگن و بوته برنج

- گیاهان کنار آبزی مانند حرا و چندل

- گیاهان سطح آب مانند لاله تالابی

اگر بیش از 50 درصد گیاهان منطقه ای  از نوع گیاهان پرستار تالابی طبیعی و یا کاشته شده باشند ، آنگاه آن منطقه با معیارهای تالاب مطابقت دارد.

- تالاب‌ها داراي اندازه‌هاي مختلف بوده كه از يك سطح مرطوب و چمنزار مرتعي چند هكتاري و يا درياچه‌هاي كم عمق حدود يك هكتار شروع و به چند صد هزار هكتار مي‌رسد. هر چند اين طيف وسيع مساحت منحصر به تالاب‌ها نيست ولي مسئله مقياس همواره براي بحث حفاظت از آنها مطرح مي‌باشد و وارد جنبه‌هاي حقوقي مي‌گردد. تالاب‌ها مي‌توانند در اندازه بزرگ، به تدريج نابود شوند و يا در اندازه كوچك در يك زمان كوتاه نابود گردند. اما آيا بايد تخريب را به‌طور تجمعي و در طول زمان (Cumulative loss) در نظر گرفت و يا حساس به تخريب‌هاي آني ولي در مقياس كوچك بود؟

- موقعيت تالاب‌ها مي‌تواند خيلي گسترده باشد به‌طوري كه از تالاب‌هاي داخلي(inland wetlands) تا تالاب‌هاي ساحلي(coastal wetlands) و مناطق شهري و غيرشهري پراكنده مي‌باشند. با وجود آنكه اكوسيستم‌هاي زيادي مانند جنگل‌ها و يا درياچه‌ها چنين ساختار و عملكردي دارند، ولي تفاوت اساسي بين انواع تالاب‌ها مانند باتلاق‌هاي شور ساحلي، چاله‌هاي ماندابي داخلي و مناطق پوشيده از جنگل وجود دارد. در مناطق غيرشهري، تالاب‌ها در ارتباط با اراضي كشاورزي، مرتعي و جنگلي بوده؛ درحاليكه در مناطق شهري، تالاب‌ها در معرض اثرات شديد فاضلاب‌هاي ورودي به آنها و تغييرات هيدرولوژيكي مي‌‌باشند.

- وضعيت تالاب(Wetland condition) يا درجه‌اي كه تالاب تحت تأثير عوامل انساني قرار دارد از يك منطقه به منطقه‌اي ديگر و از يك تالاب به تالابي ديگر متفاوت است. بسياري از تالاب‌ها مي‌توانند به آساني زهكشي شده و توسط دخالت انسان به اراضي خشك تبديل گردند. همچنين تغيير وضعيت هيدرولوژيكي و افزايش رواناب در سراب حوضه‌هاي آبخيز ناشي از تخريب پوشش گياهي و خاك و يا آبياري زياد مي‌تواند باعث توسعه تالاب‌ها در مناطقي گردد كه پيش از آن جزو اراضي خشك محسوب مي‌شدند. آبياري بيش از اندازه در دشت مغان در شمال استان اردبيل و تغيير وضعيت هيدرولوژي (altered hydrology) نمونه بارزي از اين موضوع است.

در اين زمينه تعيين محدوده و حريم تالابها نقش مهمي دارد. حریم اکولوژیکی تالاب مطابق شکل(3) شامل مرز تالاب باضافه زیستگاههای بلافصل حاشیه ای و مرتبط با آن می باشد. برای تعیین حریم اکولوژیکی تالاب علاوه بر مطالعات پوشش گیاهی و خاک که در تعیین مرز تالاب کاربرد دارد ، بررسی زیستگاهها و قلمرو حیوانات نیز صورت میگیرد.

شکل(3):  حریم اکولوژیکی تالاب شامل مرز و زیستگاههای بلافصل تالاب می گردد.

 

از آنجا كه تالاب‌ها مي‌توانند به سادگي تغيير يابند اغلب مشكل خواهد بود بتوان آنها را پس از تخريب و تغيير شكل شناسايي نمود. در اين مورد براي نمونه مي‌توان تالاب‌هايي را نام برد كه سال‌هاست زير كشت قرار دارند (تالابهاي دشت مغان در اردبيل و جلگه رودخانه هاي دز و كرخه و كارون در خوزستان نمونه‌اي از اينگونه تالاب­های دگرگون شده در سال‌هاي اخير هستند).

بر اساس تعريف R.L.Smith ، «تالاب‌ها نيمه‌ راه جهاني بين اكوسيستم‌هاي خشكي و آبي بوده و نمايشگاهي از ويژگي‌هاي هر يك از آنها مي‌باشند». به عبارتي ديگر، تالاب‌ها بخشي از مسير ممتد بين سراب حوضه‌ها و آب‌هاي عميق را تشكيل مي‌دهند.

مشاهده مي‌شود كه در بسياري از تعاريف، حد بالا و پايين تالاب‌ها بطور كلي مشخص مي‌باشد. مشكل اصلي در تعريف محدوده خود تالاب بروز مي‌كند كه داراي شرايط مرطوب‌ تر و يا خشك تر مي‌باشند. به عبارتي ديگر از محدوده مرطوب تا كجا بايد بالاتر رفت كه ديگر آنرا محيط تالابي ندانيم و از سوی ديگر در محيط‌هاي دريايي و درياچه‌هاي بزرگ، چقدر مي‌توان جلو رفت تا بگوييم كه محيط تالابي را ترك نموده‌ايم. آيا يك توده شناور گياهي مي‌تواند محدوده تالاب را تعيين كند؟

احتمال سيل‌گيري و غرقاب شدن، متغيري است كه باعث تعاريف ضد و نقيضي از تالاب‌ها شده است. در بعضي از طبقه‌بندي‌ها، جنگل‌هاي پهن برگ دشتي را كه بطور فصلي غرقاب مي‌شوند جزو تالاب‌ها مي‌دانند درحاليكه در ساير طبقه‌بندي‌ها، اين نوع جنگل‌ها از فهرست تالاب‌ها حذف شده‌اند چون سطح آنها در مدت زيادي از سال، خشك مي‌باشد. با اين وجود لازم است تعريف مشخصي از تالاب صورت گيرد تا بتواند نيازهاي دانشمندان، برنامه‌ريزان و مديران را برطرف نمايد.

دانشمندان علم تالاب مايل هستند تعريف قابل انعطاف و دقيقي را داشته باشند كه طبقه‌بندي و نحوه دخالت و تحقيقات را امكان‌پذير نمايد. از سوي ديگر، مديران و برنامه‌ريزان تالاب‌ها، كه با مسائل حقوقي و تدوين مقررات روبرو مي‌باشند تا از نابودي و تغيير آنها جلوگيري نمايند، نياز به تعاريف روشن با محدوده‌هاي دقيق قانوني دارند. با توجه به نيازهاي متفاوت اين دو گروه، تعاريف مختلفي نيز براي تالاب ارائه شده است.

در زير، انواع تعاريف ارائه شده در مورد تالاب‌ها بيان مي‌گردند:

- تعريف تالاب در بخش‌نامه شماره 39 (circular 39) آمريكا

يكي از تعاريف قديمي واژه تالاب كه هنوز نيز توسط هر دو گروه دانشمندان و مديران مورد استفاده قرار دارد تعريف ارائه شده توسط سازمان شيلات و حیات وحش آمريكا(Fish and wildlife service، 1956) مي‌باشد كه به نام بخش‌نامه شماره 39 معروف شده است:

«واژه‌ تالاب به مناطق پستي اطلاق مي‌شود كه توسط آب كم عمق دائمي و يا موقتي پوشيده شده و شامل (marshes)، (swamps)، (bogs)، (wet meadows)، (potholes)، (sloughs)، (river- Overflow lands) مي‌باشند.

درياچه‌هاي كم­عمق(shallow lakes) و آبگيرها(ponds) كه معمولاً مملو از گياهان مي‌باشند سيماي واضحي از تالاب‌ها بوده و در تعريف گنجانده شده‌اند ولي این تعریف آب‌هاي دايمي رودخانه‌ها، مخازن‌ سدها و درياچه‌هاي عميق را در بر نمي‌گيرد. همچنين مناطقي كه بسيار موقتي از آب پوشانده شده­اند و اثر بسيار كم و يا بدون اثر بر توسعه گياهان در رابطه با رطوبت خاك هستند جزو تالاب‌ها محسوب نشده‌اند.»

بخشنامه شماره 39 اولاً تالاب‌ها را مناطقي مي‌داند كه از نظر زيستگاههاي پرندگان آبي(waterfowl habitats) بسيار مهم مي‌باشند و ثانياً 20 نوع تالابي را كه در آن زمان براي طبقه‌بندي تالاب‌ها بكار رفته در بر مي‌گيرد. بنابراين، تعريف فوق تنها بخشي از نيازهاي دانشمندان و مديران را تأمين مي‌نمايد.

- تعريف سازمان شيلات و حيات وحش آمريكا در سال 1979

پس از چند سال استفاده از تعريف بخشنامه 39 و بازنگري‌هاي لازم در آن، سازمان شيلات و حيات وحش آمريكا در سال 1979 در گزارش مربوط به طبقه‌بندي تالاب‌ها و زيستگاه‌هاي آب‌هاي عميق در آمريكا، تعريف زير را براي تالاب ارائه نمود:

«تالاب‌ها اراضي بينابيني (lands transitional) بين سيستم‌هاي خشكي و آبي بوده كه در آنها سفره آب معمولاً روي سطح زمين و يا نزديك به آن بوده و يا اراضي پوشيده از آب كم عمقي مي‌باشند. تالاب‌ها مي‌بايست يك يا چند مشخصه از مشخصه‌هاي سه گانه زير را دارا باشند:

- ، زمين بايد شرايط زيست را حداقل بطور فصلي براي گياهان عمدتاً آب‌دوست(hydrophytes)، فراهم نمايد.

- كف تالاب بطور عمده از خاك‌هاي غرقابي و بدون زهكشي پوشيده شده باشد.

- كف تالاب پوشيده از آب كم عمق در پاره‌اي مواقع در فصل رويش گياهي در هر سال مي‌باشد.

تعريف ارائه شده اگر چه طيف وسيعي از نيازهاي دانشمندان را تأمين مي‌كند ولي از نظر مديريتي و حقوقي، داراي مشكلاتي مي‌باشد.

- تعريف كانادايي‌ها از تالاب:

در كانادا مناطق وسيعي از تورب‌زارها و مناطق ماندابي وجود دارد و نياز اساسي به تعريف تالاب وجود داشته است. Zoltai در 1979 با همكاري كارشناسان مختلف، تالاب را به صورت زير تعريف نمود:

«تالاب‌ها اراضي هستند كه‌ بطور عمده‌اي داراي خاك‌هاي مرطوب و سطح سفره آب در نزديكي و يا بالاتر از سطح زمين بوده و يا زمين به مدت كافي مرطوب بوده تا شرايط لازم براي بوجود آمدن وضعيت آبي (aquatic) كه شامل خاك‌هاي هيدريك، پوشش­گياهي هيدروفيت و انواع مختلف فعاليت‌هاي بيولوژيكي مي‌باشد را فراهم نمايد.»

- تعريف كنوانسيون رامسر:

اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي (IUCN) در كنوانسيون بين‌المللي تالاب‌ها كه به كنوانسيون رامسر معروف است و اولين اجلاس آن در سال 1971 در رامسر تشكيل شد تعريف زير را براي تالاب ارائه نموده است:

  تالاب به مناطق مردابي، آب مانده اراضي سياه خيس باتلاقي، بركه ها، كه مصنوعي يا طبيعي، بطور دائم يا موقت داراي آب ساكن يا جاري، با مزه آب شيرين، شور و لب شور بوده و هم چنين مناطق ساحلي درياها كه هنگام جذر، ارتفاع آب بيشتر از 6 متر نباشد، تالاب گفته مي شود.

تالاب ها بهترين و مهم ترين مخازن ژن گياهي و جانوري روي زمين مي باشند كه تعاريف مختلفي براي آنها بكار رفته است. دوگان (1994) عقيده دارد كه امروزه نزديك به 50 تعريف از تالاب وجود دارد كه اين تعاريف را به دو دسته تعاريف گسترده و باز و تعاريف محدود و بسته مي توان گروهبندي كرد. تعريفي كه در سال 1349 در كنوانسيون رامسر مورد قبول قرار گرفت و كاربرد آن بخاطر مؤثر بودن تعريف، مورد قبول همه كشورها و سازمانهاي مرتبط با تالابها است و در زمره تعاريف باز قرار دارد و به اين صورت تعريف شده است :

 " Wetlands are area of marsh , fen, peatland or water , whether natural or artificial , permanent or temporary , with water that is static or flowing , fresh , brackish or salt , including areas of marine water the depth of which at low tide does not exceed six meters. “

 

" مناطق مردابی، آبگيرها، توربزارها، آبهايي كه به صورت طبيعی، مصنوعی، دائم يا موقت با آب ساکن يا جاری، شيرين، لب شور يا شور، همچنين آن دسته از آبهای دريايی که عمق آب از 6 متر تجاوز نکند را تالاب  می گويند. "

اين تعريف كفه‌هاي صخره‌اي، بسترهاي علفي دريايي در مناطق ساحلي، كفه‌هاي گلي، مانگروها، مصب‌ها، رودخانه‌ها، آب‌هاي شيرين، باتلاق‌هاي جنگلي و مشجر، درياچه‌ها، مرداب‌ها و درياچه‌هاي شور را در برمي‌گيرد.

مفاهيم زير در سومين همايش كشورهاي عضو كنوانسيون رامسر در رژيناي كانادا در سال 1987 از تعريف فوق استخراج و مورد پذيرش قرار گرفته است:

- استفاده خردمندانه از تالاب‌ها عبارت ا‌ست از بهره‌برداري پايدار از آنها براي نوع بشر به شيوه‌اي كه خصوصيات طبيعي اكوسيستم براي هميشه حفظ و تضمين گردد.

- بهره‌برداري پايدار از تالاب‌ها عبارت‌ است از استفاده‌ انسان به گونه‌اي كه حداكثر فوايد مستمر براي نسل حاضر بدون كاهش پتانسيل منابع براي برآورد نيازهاي مادي و معنوي نسل آتي تأمين گردد.

- خصوصيات طبيعي اكوسيستم عبارت است از خصوصيات فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي اجزاء تشكيل‌دهنده اكوسيستم نظير خاك، آب، گياهان، جانوران، عناصر غذايي و روابط متقابل بين آن‌ها.

كاربري تالاب‌ها و اراضي پيرامون آنها بسيار متفاوت است تفرج و توريسم در 41 درصد، صيد و شكار در 40 درصد از مناطق ثبت شده رامسر از جمله رایج­ترین كاربري‌ها هستند. در اراضي پيراموني، تالاب‌ها عمدتاً براي كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در 56 درصد از سايت‌ها كشاورزي يك فعاليت عمده محسوب مي‌شود.

در كشورهاي جنوب بيشتر كاربري‌ها بر حفاظت تفوق دارند، درحاليكه در كشورهاي شمال حفاظت نسبت به بقيه كاربري‌ها برتري نشان مي‌دهد و در هر يك از كشورها نوعي از كاربري‌ها غالب است.

در سايت‌هاي رامسر در آفريقا، استفاده از فرآورده‌هاي طبيعي از جمله پنج كاربري مهم، در اروپاي شرقي جنگل‌داري و در امريكاي لاتين اسكان به عنوان عمده‌ترين كاربري‌ها گزارش شده‌اند.

پيامدهاي كاربريها بسيار متفاوت بوده ولي اغلب منجر به تغيير ويژگي‌هاي اكولوژيكي تالاب‌ها مي‌گردند. پيامدهاي كشاورزي و آلودگي از مهم‌ترين و ملموس‌ترين عوامل تغيير دهنده تالاب‌ها محسوب مي‌شوند.

http://iranwetland.blogfa.com/cat-1.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 23 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

چطور می‌شود خاطرات غیرواقعی در مغز ایجاد کرد؟

  برای اولین بار، دانشمندان با تحریک مستقیم سلول‌های عصبی مغزی، خاطراتی غیرواقعی در مغز ایجاد کرده‌اند که برای چند ثانیه هم باقی می‌مانند و در نتیجه امکان یادآوری آن‌ها هم وجود دارد. به کشف مدارهای مغزی حافظه کوتاه‌مدت بسیار نزدیکیم!

بهنوش خرم‌روز: حافظه و توانایی به خاطرسپاری و یادآوری اطلاعات، از عملکردهای پیچیده مغزی به شمار می‌آید و تا به حال تحقیقات و آزمایش‌های فراوانی، در تلاش برای کشف چرخه آن انجام گرفته‌اند. حالا به نظر می‌رسد بالاخره دانشمندان بخشی از این معما را حل کرده‌اند.
به گزارش پاپ‌ساینس،دانشمندان موفق شده‌اند برای اولین بار، خاطرات مصنوعی را به طور مستقیم وارد بافت مغزی موش‌ها کنند و با ذخیره شدن اطلاعات مختلف مربوط به حافظه کوتاه‌مدت در مغز این موش‌ها، ثابت کنند که سلول‌های مغزی می‌توانند اطلاعات مربوط به زمینه‌های خاص را در خود ذخیره نمایند. این اطلاعات به مدت ده ثانیه در سلول‌های بافت مغزی باقی می‌مانند و این بدان معنا است که امکان یادآوری آن‌ها وجود دارد، البته برای مدتی بسیار کوتاه.
عصب‌شناسان دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن ریزرو، برش‌های از مغز موش را برداشته و مسیرهای عصبی درون هیپوتالاموس را تحریک کردند تا بتوانند الگوهای فعالیت را بازشناسی کنند. به گفته این محققین،‌ مدارهای عصبی، تحریک‌های وارد شده را به مدت 10 ثانیه در خود نگه می‌دارند. آن‌ها می‌توانند با دقت این را بگویند چون سلول‌های عصبی مغزی دراین حالت به شیوه‌ای متفاوت رفتار می‌کنند، شیوه‌ای که در مطالعات دیگر بر روی میمون‌ها،‌ نشانگر فعالیت حافظه کوتاه‌مدت است.
این مطالعه به دانشمندان در درک نحوه عملکرد حافظه کوتاه‌مدت و نیز چگونگی ذخیره اطلاعات در مغز کمک می‌کند. حافظه کوتاه‌مدت، مانند به خاطر سپردن آدرس ای‌میل یا شماره تلفنی که فردی همین الان به شما می‌گوید، در مقایسه با حافظه‌ای که در یادگیری‌های بلندمدت دخیل است، مانند یادگیری نواختن پیانو یا راندن یک دوچرخه، از مسیرهای عصبی متفاوتی استفاده می‌کند.
اختلالاتی که در آن‌ها مغز رو به زوال می‌گذارد، معمولا روی این نوع از حافظه به شیوه‌های گوناگون اثر می‌گذارد. بنابراین فهم این تفاوت‌ها به دانشمندان کمک می‌کند برای بیماری‌هایی مانند آلزایمر،‌ درمان‌های بهتری بیابند.
بن استراوبریج،‌ عصب‌شناس و سرپرست این مطالعه در این زمینه می‌گوید: «این اولین بار است که کسی موفق شده راهی برای ذخیره اطلاعات به مدت چند ثانیه،‌ به طور مستقیم بر روی بافت مغزی پیدا کند، هم از نظر توالی زمانی و هم از نظر الگوهای تحریک. این مطالعه راه را برای تحقیقات آینده در جهت تشخیص مدارهای مغزی خاصی که به ما امکان ایجاد حافظه کوتاه‌مدت را می‌دهند،‌ هموار می‌سازد.»

 53272

http://www.khabaronline.ir/detail/242703/science/medical

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 23 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 11 12 13 14 15 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com