Environmentalist


کرمان مهمترین منطقه زیستی خرس یقه دار در غرب آسیا
 
به گفته مسئولان رسمی در استان کرمان 20 قلاده از این حیوان منحصر به فرد وجود دارد اما منابع غیر رسمی از حضور 10 تا 15 قلاده از آن در گسترده استان کرمان که مهمترین زیستگاه خرس سیاه آسیایی در ایران است خبر می دهند، آنچه که مورد نگرانی دوستداران محیط زیست طی ماههای اخیر شده است خبر کشته شدن این حیوان توسط چوپانان در پناهگاه حیات وحش زریاب بم بود.
 
این امر نشان دهنده افزایش بیش از پیش تعارض این حیوان با انسان است و این دقیقا موردی است که در خصوص حیوانات در معرض انقراض دیده می شود بطوریکه حیوان به دلیل کمبود منابع زیستی به ناچار به محیط زندگی انسان نزدیک می شود، بیان این نکته ضروری است که قرار گرفتن نام خرس سیاه آسیایی در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی یا "IUCN" نشان می دهد که جمعیت این حیوان طی 10 سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است و ذکر این نکته نیز ضروری است که درحال حاضر وضعیت زیستی این حیوان بسیار نگران کننده تر از 10 سال گذشته است.
 
 
مجاورت این حیوان در کنار انسان سبب شده است درگیریهای فیزیکی متعددی نیز بین این حیوان با انسان گزارش شود بطوریکه چندین درگیری در جنوب کرمان بین این حیوان با انسان روی داده است همچنین به دلیل نزدیک شدن توله های این خرس به محیط زیست انسان به خصوص در باغها برای تغذیه از میوه های درختان روستائیان و عشایر بنا به اعلام منابع مردمی اقدام به زنده گیری و نگهداری آنها می کنند.
 
در حالی این حیوان در خطر بالقوه انقراض قرار دارد که پناه گاه حفاظت شده مشخصی برای خرس سیاه آسیایی تعریف نشده است و شاید به همین دلیل هم باشد که یه قلاده از این حیوان در پناه گاه زریبا بم توسط چوپانان مسموم و کشته شده است.
 
هیچ منطقه حفاظت شده خرس در معرض انقراض در ایران وجود ندارد
 
به نظر می رسد با وجود افزایش چشمگیر تهدیدهای حیات این حیوان باید هر چه زودتر برنامه مدون و تعریف شده ای برای حمایت و محافظت از آن باید تدوین شود و در این میان آگاه سازی اهالی بومی مناطق زیستی این حیوان بسیار مورد اهمیت قرار دارد.
 
این فسیل زنده که بیش از 5 میلیون سال بر روی کره خاکی زندگی کرده است و یکی از مهمترین مکانهای اقامتش در ایران , پاکستان است امروز در آستانه انقراض قرار دارد و مرگ یک قلاده از این حیوان در بم بر نگرانیها افزوده است و نباید فراموش کرد که یوزپلنگ آسیایی که در مناطق شمالی کرمان زندگی می کند نیز طی سالهای اخیر شاهد همین سرنوشت بوده است و طی سالهای اخیر شاهد مسموم شدن و تصادف در جاده های کرمان بوده است در صورتیکه حفاظت از این گنجینه گران بها و منتقل کردن این امانت به آیندگان مورد بی توجهی قرار گیرد به این ثروت خدادادی از بین خواهد رفت.
 
محمد صدوقی، فعال محیط زیست در گفتگو با مهر اظهارداشت: گونه خرس سیاه آسیایی در طبقه حفاظتی آسیب پذیر قرار دارد و به دلیل عدم حمایت صحیح این حیوان در غرب آسیا در لیست قرمز IUCN قرار دارد و در ایران در رده گوشتخواران خرس سیاه آسیایی و یوزپلنگ در این رده قرار دارند.
 
وی افزود: بسیاری از مکانهای زیستی این حیوان طی سالهای اخیر به مزرعه و باغ تبدیل شده است و این حیوان مجبور به مهاجرت از زیستگاه اصلی خود شده است و ساخت زیر ساختهای انسانی از جمله جاده نیز به دیگر تهدیدهای ادامه حیات این حیوان تبدیل شده است.
 
صدوقی ادامه داد: طی سالهای اخیر نیز به دلیل کمبود تغذیه این حیوان و نزدیک شده منطقه زیستی حیوان و خرس درگیریهای متعددی گزارش شده است و در نتیجه امکان شکار حیوان افزایش یافته است.
 

 
این فعال محیط زیست اضافه کرد: اما آنچه که جالب است این است که با وجود تمام این تهدیدها و قرار گرفتن در معرض انقراض هیچ مکانی در ایران به عنوان منطقه حفاظت شده این حیوان وجود ندارد این درحالی است که استان کرمان با 20 قلاده خرس مهمترین منطقه زندگی خرس سیاه آسیایی در غرب آسیا محسوب می شود.
 
وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته به نظر می رسد جیرفت، بحر آسمان و دلفارد مهمترین منطقه زندگی این حیوان در استان کرمان است که به همین دلیل پیشنهاد منطقه حفاظت شده خرس در این مکانها داده شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
فاجعه ای که بر خرس می رود
 
صدوقی در خصوص وضعیت این حیوان در پاکستان نیز گفت: متاسفانه افراد دوره گرد در این کشور از خرس برای معرکه گیری استفاده می کنند که نسل حیوان را بیشتر در معرض تهدید قرار داده است.
 
وی افزود: گونه هایی از این حیوان در شرق آسیا زندگی می کند که شاهد تراژدی وحشتناکی هستند بطوریکه مردم محلی این مناطق تصور دارند که کیسه صفرای حیوان خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل با استفاده از نصب سوند و اتصال به کیسه صفرای حیوان اقدام به خروج ماده صفرا می کنند و حیوان به مرور زمان ضعیف شده و مرگ دلخراشی خواهد داشت.
 
وی گفت: این حیوان در ایران شاهد رفتارهای غیر انسانی اینگونه نیست و این جای خوشبختی دارد با این وجود به نظر می رسد باید آگاه سازیهای لازم در خصوص ضرورت حفاظت افراد بومی از این حیوان انجام شود زیرا این حیوان در حالت عادی سعی دارد که از محیط زندگی انسان فاصله گیرد اما وقتی در محیط زندگی این حیوان کشاورزی انجام می شود درنهایت شاهد برخی تعارضات بین خرس و انسان خواهیم بود.
 
وی گفت: در گذشته نیز در ایران خرس را اکسیر جوانی می دانستند و از اعضای بدن حیوان برای رفع بیماریهای مختلف استفاده می شد اما در نهایت با اقداماتی که صورت گرفت این امر در ایران به صفر رسیده است.
 
اما از سوی دیگر وضعیت تعارض این حیوان با انسان نگران کننده است بطوریکه تعارضات طی سالهای اخیر بسیار شدیدتر از گذشته شده است گفته می شود همه چیز خواری خرس سیاه آسیایی که مهمترین تشابه انسان و خرس است موجب بروز این تعارضات می شود.
 
افزایش حمله خرس به مردم بومی
 
خسارات وارده توسط خرس به باغها و مزارع و عدم حفاظت از مراکز زندگی این حیوان و همچنین نگهداری سلاح گرم توسط عشایر منطقه و استفاده از آن در مقابل خرسها از مهمترین مشکلات موجود در محل زنگی حیوان است.
 

 
همچنین در بررسی میدانی که توسط پرسشگران انجام شده است مدارک غیر قابل انکاری از حملات مکرر خرس به ساکنان بومی گزارش شده است اما این موارد در سالهای اخیر کاهش یافته که به احتمال فراوان به دلیل کاهش جمعیت خرس است.
 
اما باید به این نکته نیز توجه کرد که خرس حیوان تهاجی نیست بلکه رو در رویی ناگهانی افراد بومی در محل زندگی حیوان موجب دفاع حیوان و در نهایت صدمه دیدن انسان شده است.
 
همین حملات بر حساسیت مردم محلی افزوده است و نگرانیها را در خصوص صدمه جدی به ادامه نسل حیوان افزوده است شاید اوج این تعارضات حمله شبانه خرس به خانه ای چوبی در جنوب کرمان است که در این حادثه خرس پوست سر یک پیرمرد را که درخواب بوده می کند و موجب مرگ این مرد می شود.
 
در حال حاضر این تعارضات موجب تغییر دیدگاه مردم نسبت به احترام به این حیوان و بی آزاری آن شده است و همین مسئله ضرورت آگاه سازی مردم بومی را از طریق برگزاری کارگاههای محلی بیشتر کرده است.




خبرگزاری مهر
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

قطع دم پلنگ ایرانی با تبر و سپس تدارک برای سوزاندن

 

 

 

گفته می شود پلنگ دور از مناطق جمعیتی به دام شکارچی یا شکارچیان افتاده و مورد اصابت گلوله های تفگ شکاری قرار گرفته است. طبق شنیده ها در ۱۵۰ سال گذشته در این منطقه عشایری همیشه خبرهایی از کشتار پلنگها گزارش شده است. منطقه پشتکوه جلیل که منطقه ای کوهستانی و پوشیده از جنگلزاران زاگرسی است در طول سالیان گذشته هرگز مورد توجه سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده و هر چند وقت یکبار خبر کشتار پلنگ در این منطقه به گوش می رسد.

 

 

 

منطقه پشتکوه واقع در ممسنی فارس و در مجاورت استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه ای عشایر نشین است که شغل اصلی مردم آنجا دامداری و کشاورزی در زیر اشکوبهای جنگلهای بلوط است. زندگی سخت در مناطق صعب العبور، نبود برنامه های آموزشی از سوی سازمانهای متولی به خصوص سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش باعث شده کشتار گونه های جانوری در این مناطق به رویه ای برای مردم بدل شود چرا که گونه های وحشی حیات دامهایشان را تهدید می کنند.

کشتار پلنگها و دیگر گونه های ارزشمند جانوری پیشتر طبق سنن ایرانی همیشه باعث افتخار مردم بوده است که این افتخار ناشی از نبود آگاهی و دانش عمومی در مورد اهمیت حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی در مناطق مختلف ایران است. انتشار تصاویر گرفته شده از سوی مردم البته این کشتارها را برای رسانه ها ملموس تر کرده است اما طبق شنیده ها کشتارهای زیادی در مناطق عشایر نشین زاگرسی وجود دارد که از دوربین شهروند خبرنگاران محفوظ مانده است.

دم پلنگ جدا شده و روی هیزم خشکیده انداخته شده است

به گفته معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست ایران سالانه ۱۰ تا ۱۲ پلنگ در کشور به دلایل متعدد کشته می شوند که عمده این کشتارها در مناطق زاگرس نشین که زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی است گزارش شده است.

محمد باقر صدوق جمعیت پلنگ ایران را برابر آمار گروه گربه سانان “IUCN” (اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) نزدیک به ۹۰۰ قلاده دانسته و گفته است” این آمار بسیار خوبی است اما کشتار پلنگها نشان می دهد این گونه ها در معرض خطر هستند و اصول ایمنی و حفاظتی در موردشان به اجرا درنیامده است.”

همچنین محمد صادق فرهادی نیا عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی در باره کشتار پلنگها به قانون می گوید: پلنگ کشته‌شده ماده و تقریبا بالغ بوده که این حقیقت؛ موضوع را بسیار ناگوارتر می‌کند. پلنگها در بیش از صد نقطه از ایران زندگی می کننند و بیش از نیمی از آنها در مناطق حفاظت شده نیست. این گونه هم در زاگرس و هم در کوهستانهای البرز زندگی می کند به این دلیل که منابع آبی بیشتری در این مناطق هست.

به گفته این جانور شناس، مناطق زاگرسی برای زندگی پلنگها منطقه خطرناکی است و کشتار زیادی در این مناطق گزارش شده اما در البرز زندگی آنها امن تر است ولی با این حال هر منطقه ای را هم نمی توان مورد حفاظت قرار داد چرا که مناطق زندگی پلنگها  گاهی در مجاورت زندگی هزار ساله انسانها بوده و امروز حیاتشان به خطر افتاده و نمی توان مردو دام را از منطقه دور کرد.

چشم پلنگ بر اثر ضربات بعد از گلوله از حدقه درامده است

وی با تاکید بر اینکه تاکنون نام منطقه پشتکوه ممسنی را نشنیده است و هرگز مشاهده پلنگ در این منطقه گزارش نشده گفت: مسئله کشتار گونه ها فقط مختص به پلنگ نیست و در مودر یوزپلنگ و دیگر گونه ها هم وضعیت همین است. چون در زیستگاههای کویری مشکلات کمتری برای حفاظت وجود دارد تمام زیستگاه‌های یوز مورد حفاظت واقع شده اند. اما به دلیل تعارضات بالا در مناطق زاگرسی حفاظت کمتر است.

فرهادی نیا با اشاره به اینکه حیوانات وحشی در گشت و گذار روزانه گاهی از مرزها و قلمروی تحت حاکمیت خود خارج می شوند و به دست انسانها کشته می شوند تاکید کرد: ۵۰ هزار هکتار مرز قابل توجهی برای زیستگاه یک پلنگ است اما در ایران این مرز رعایت نمی شود. چون هم دام وجود دارد و هم انسانها در تردد میان این قلمرو هستند. طبیعتا اتفاقاتی که می افتد نیاز به آموزش مردم دارد.

وی تاکید کرد: در هیچ جای ایران تا اکنون هیچ گاه پلنگی انسانی را نکشته است و گزارشی در این باره داده نشده است اما پلنگها گاهی از قلمرو مادری رانده می شوند و یا دام و انسان بی اندازه به آنها نزدیک می شوند و گاهی دست به شکار دام اهلی می زنند و مردم نیز آنها را از بین می برند. با این حال وقتی پلنگ کشته می شود قلمرو برای پلنگ بعدی آماده می شود و این چرخه ادامه دارد.

به گفته این پژوهشگر حیات وحش چند کار باید نجات حیات وحش انجام شود  که مهمترین آنها آگاهی دادن به مردم است و بعد اگر هزینه های وارده از سوی حیات وحش به مردم بالا است خسارت آن از سوی دولت پرداخت شود. اگر مردم بدانند این چرخه حیات با رعایت الزامات زیست محیطی و حفاظت از دامشان روند مساعد تری برای زندگی خودشان است هرگز دست به کشتار پلنگها نمی زنند.

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

آیا اینان ایرانی اند ؟؟؟

به کدامین گناه کشته شده است؟؟؟

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رشد غیرطبیعی گونه ای گیاهی در تالاب «عینک» رشت:

 

 

 بزرگنمایی
 رشد غیرطبیعی یک گونه گیاهی باعث شده تا سطح وسیعی از تالاب «عینک» در شهر رشت پوشیده از گیاه شود به گونه ای که در بخش های جنوبی این عرصه تالابی، سطح آب دیده نمی شود و همانند زمینی هموار به نظر می رسد.

به گزارش سبزپرس از رشت، از حدود یک سال قبل رشد این گونه گیاهی در تالاب عینک مشاهده شده و از آن زمان تا کنون، سطح وسیعی از این تالاب توسط این گیاه پوشیده شده است.

برخی منابع، این گیاه را «سنبل آبی» معرفی کرده اند و برخی دیگر نیز آن را «قاشق واش» یا «بارهنگ آبی» با نام علمی (Alisma Plantago Aguatica) می دانند. با این حال پیگیری های سبزپرس منجر به دریافت اطلاعات دقیقی از این گونه و علت شکوفایی آن نشد.

تالاب عینک

تالاب عینک

با وجود اینکه برخی شنیده ها، حکایت از آن دارد که این گیاه از زیرگونه غیر ایرانی بارهنگ آبی است و به شکل گونه مهاجم در این تالاب به چشم می خورد، اما برخی شنیده های دیگر حکایت از بومی بودن این گونه دارد و علت شکوفایی آن نیز غنی شدن آب تالاب عینک از مواد مغذی و آلی بر اثر ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی و کشاورزی دارد. در هر صورت هر یک از این فرضیه ها نیازمند بررسی علمی هستند.

این گیاه، بوته ای به ارتفاع 50 تا 60 سانتیمتر است که به صورت بسیار متراکم، داخل آب رشد می کند. تراکم رشد آن به نحوی است که عبور قایق را غیرممکن می کند و از طرف دیگر، مسیر آبراهه ها را مسدود می سازد. از طرف دیگر تمامی سطح آب توسط برگ های این گیاه پوشیده شده و جلوی تابش نور خورشید به آب تالاب گرفته می شود.

تالاب عینک

تالاب عینک

گیاه در ابتدای فصل تابستان به سرعت رشد می کند و با شروع فصل سرما، سریعاً خشک شده و لاشبرگ های آن به بستر تالاب می ریزد. با شروع فصل گرما، باردیگر گیاه به سرعت رشد می کند و این روند ادامه پیدا می کند.

این گیاه همچنین دارای گل هایی به رنگ بنفش روشن است که برخی افراد محلی، اقدام به چیدن و فروش آن به عنوان گل زینتی می کنند.

تالاب عینک

تالاب عینک

هنوز علت شکوفایی این گیاه در تالاب عینک مشخص نیست اما آنچه مسلم به نظر می رسد، غیرطبیعی بودن این پدیده است که باید هرچه سریعتر علت و راه کنترل این شکوفایی مشخص شود. چرا که با توجه به حاصخیز بودن زمین های اطراف رشد و همچنین وجود شالیزارهای وسیع درمنطقه، احتمال ورود این گونه و تکرار اتفاق مشابه در شالیزارها نیز دور از ذهن نیست.

هم اکنون مدیریت تالاب عینک به شهرداری رشت واگذار شده است و این شهرداری وظیفه حفاظت آن را نیز بر عهده دارد.

تالاب عینک

تالاب عینک

 از چند سال قبل، ورود گونه گیاهی مهاجم «آزولا» به تالاب انزلی تبدیل به یکی از مهمترین معضلات این تالاب شده است و در صورتی که این گیاه نیز به عنوان گونه مهاجم شناخته شود، این دومین گونه مهاجمی است که به تالاب های استان گیلان وارد شده است.

پیگیری های سبزپرس درباره این گونه هنوز ادامه دارد. به دلیل ضعف شدید اطلاعاتی درباره این گونه و وضعیت تالاب عینک، از کلیه صاحب نظران، کارشناسان و علاقه مندانی که اطلاعاتی درباره این گیاه و وضعیت تالاب عینک دارند درخواست می شود تا این اطلاعات را در اختیار ما نیز قرار دهند. علاقه مندان می توانند اطلاعات خود را به نشانی پست الکترونیک Pr.sanzpress@gmail.com  ارسال کنند. به منظور سهولت در دریافت اطلاعات، خواهشمند است در قسمت موضوع ایمیل حتما از عبارت «تالاب عینک» استفاده شود.

تالاب عینک

یک نظر :

اولا اينجا اصلا از اول هم يك تالاب طبيعي نبوده بلكه يك استخر مصنوعي است كه در قديم براي مصارف كشاورزي استفاده ميشده
ثانيا كسي مديريت آن را به شهرداري واگذار نكرده بلكه اكنون به دليل قرار گرفتن در محدوده شهر مثل ساير استخرهاي شهري توسط شهرداري مديريت ميشود. و اين امر مستند به قانون شهرداريهاست نه اينكه كسي مديريت آن را به شهرداري واگذار كرده باشد.
ثالثا گونه اي كه در تصوير ديده ميشود به هيچ عنوان يك گونه غيربومي مهاجم نيست. چرا كه اگر مهاجم بود بايد در بخش شمالي اين استخر هم كه يك خيابان ارتباط اين دو بخش را قطع كرده پراكنش نشان ميداد. اما هيچ اثري از آن در بخش شمالي ديده نميشود. بنابراين رشد اين گونه در بخش جنوبي بدليل مساعد بودن شرايط رشد و نمو آن در اين استخر به دليل ازدياد مواد آلي و مغذيست.
رابعا هيچ فاضلاب صنعتي و كشاورزي وارد اين استخر نميشود بلكه صرفا فاضلاب شهري است كه باعث افزايش مواد آلي در اين استخر شده است.
خامسا اين گونه همانطور كه در تصوير هم مشاهده ميشود صحنه اي بسيار زيبا و ديدني را به نمايش گذاشته و علي الخصوص در فصل گلدهي بسيار زيباست.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


نگاهی به گوزن زرد در کردستان عراق/
از «نخجیر جنگاوران آشور» تا «نقش سکه ده دیناری»


 

 

 بزرگنمایی
کوشان مهران: پادشاهان جنگاور آشور در سرزمینی که امروز آن را کردستان عراق می نامیم روزهای خوشی در نخجیرگاه های خویش داشتند. در روزگاران کهن پادشاه آشور سوار بر ارابه های تندرو به شکار «بیزون قفقاز»، «گاو وحشی اوروش» و شیر پرداخته و در کنار لذت از سواری و زوبین اندازی و خدنگ افکنی، خود و سپاهیان چالاک خویش را برای یورش به دیگر سرزمین ها آماده می کردند. (آشوریان در اوج قدرت از دلتای نیل تا کوهستان های زاگرس و کوه های لبنان را پاک می روفتند).

پس از تصرف و نابودی نینوا پایتخت آشوریان به دست قوای متحد ماد و بابلی برای هزاره ها این قوم فراموش شدند و مگر در تورات نامی از این جنگاوران برده می شد ولی از اواسط قرن نوزدهم و با کوشش های باستان شناسانی چون «سر هنری لایارد» به تدریج بناها و کاخ های پرشکوه این تمدن پیدا شد و در این میان «گوزن زرد میان رودان» (Dama dama Mesopotamia) یکی از مهم ترین گونه های حیات وحش آن دوران در کنار شیرهای آسیایی مشاهده می شوند.

با شروع قرن بیستم، از آن شکوه حیات وحش آشور دیگر چندان برجای نمانده بود. صدها سال از نابودی بیزون قفقاز و گاو اوروش می گذشت و آخرین «ببر هیرکانی» در سال 1880 در موصل و آخرین شیر در سال 1914 به احتمال بسیار زیاد نابود شدند. به احتمال بسیار زیاد نسل گوزن «مرال» در اواخر قرن نوزدهم نابود شد و به دلیل شرایط خاص منطقه و وفور انواع سلاح شکاری و جنگی و جنگ و ناامنی چند ده ساله، گونه هایی چون «شوکا»، «سیاه گوش» و «خرس قهوه ای سوری» تا آستانه نابودی پیش رفتند.

زیستگاه های جنگلی زاگرسی پوشیده از بلوط در کنار جنگل های مدیترانه ای شام (سوریه، اردن، لبنان) و فلسطین، مهم ترین زیستگاه گوزن زرد میان رودان به حساب می آمدند. ولی انقراض بزرگ پس از جنگ جهانی اول در خاورمیانه ناگاه این گونه را نیز همانند شیر و «اوریکس عربی» به سرعت به گرداب انقراض افکند.

گوزن زرد در نگاره های آشوری
گوزن زرد در نگاره های آشوری

آخرین گزارش های گوزن زرد در اردن به سال 1930 و در سوریه به 1940 محدود می شود. تا اوایل قرن بیستم هنوز در «سنجاق هکاری» ترکیه در مرز با کردستان عراق گوزن زرد میان رودان وجود داشت وگزارش هایی از مشاهده و زنده گیری گوزن زرد در کردستان عراق تا دهه های نخستین قرن بیستم وجود دارد که کتاب «پستانداران عراق» شواهد جالبی را همراه با دامنه پراکنش شوکا ارائه می کند.

پس از سقوط رژیم صدام و شرایط جدید در کردستان عراق، توجه به احیای گونه های بومی حیات وحش و در کل پاسداشت واقعی و کاربردی محیط زیست یکی از دغدغه های فکری مدیران این منطقه شد و ضرب سکه ده دیناری با تصویری از گوزن زرد میان رودان در کنار سکه هایی با تصویر سیاه گوش و پازن نشان دهنده میزان علاقه به جفظ گونه های حیات وحش است. گویا در چند سال گذشته صحبت هایی برای انتقال تعدادی قوچ و میش ارمنی از ایران برای احیای مجدد جمعیت این گونه نیز بوده است.

در هر حال با توجه به اراده واقعی مدیران محیط زیست این بخش از عراق و وجود جنگل های انبوه بلوط، شاید تنها امید احیا و معرفی مجدد گوزن زرد میان رودان، انتقال تعدادی از این جمعیت چه به شیوه قانونی و یا دور زدن قانون کاغذی باشد.

فراموش نکنیم که از اواخر دهه 1330 تا کنون عملاً جمعیت گوزن زرد در ایران در شرایط نیمه طبیعی پرورش یافته و همواره نیازمند تغذیه دستی و صرف بودجه های کلان و اجرای برنامه هایی به نام معرفی مجدد در فنس بوده که هیچکدام نتیجه ای برای ثبات جمعیت و معرفی مجدد به زیستگاه های اصلی نداشته است.

بهتر است به جای بر افروختن رنگ صورت و متورم نمودن رگ گردن، به فکر انجام یک پروژه مشترک بین ایران و کردستان عراق باشیم و هرگاه که خواستیم  به تقلید فرمان و قیصر برای پاک کردن صورت مساله عدم توانایی خود در نجات جمعیت جزیره اشک به دلیل خشکانیدن دریاچه ارومیه برآییم، به عاقبت خوش پلنگ های ارسالی به سوچی قفقاز روسیه اندکی فکر کنیم.

 

Ashoor_589001905.jpg << دانلود فايل الصاقي دانلود فايل الصاقي



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشتار یا شکار؟!

 

 

 بزرگنمایی
 یکی از خوانندگان سبزپرس مجموعه ای از تصاویر شکار را برای ما ارسال کرده که در ادامه می بینید. فرستنده این عکس ها می گوید که همه تصاویر مربوط به استان فارس است و در سال های مختلف (از نیمه دهه 1370 تا کنون) تهیه شده اند. انتشار این عکس ها بدان معنا نیست که تنها در استان فارس چنین اتفاقاتی رخ می دهد، بلکه متاسفانه در تمامی استان ها چنین اتفاقی کم نیستند. مرور این عکس ها چند نکته را نشان می دهد؛ اول اینکه نامِ کاری که این افراد انجام داده اند، قطعا «شکار» نیست، بلکه کشتار بهترین نام برای چنین کاری است. در عکس ها مشخص است که افراد در مواردی دست به کشتار چندین حیوان به طور همزمان زده اند و در بسیاری از موارد، حیوانات جوان و ماده ها نیز هدف گلوله قرار گرفته اند، که با هیچ تعریف و اصولی برای شکار سازگار نیست. در ثانی در اکثر تصاویر، حیوان بر اثر اصابت گلوله و پیش از ذبح شرعی کشته شده؛ در صورتی که در اصول شکار و احکام شرعی، تیراندازی به سوی حیوان باید به گونه ای باشد که توان فرار را از حیوان بگیرد و شکارچی که قصد استفاده از گوشت شکار را دارد، باید آن را ذبح کند. اما آنطور که در تصاویر مشخص است، اکثر این حیوانات شکار شده، پیش از زبح شرعی جان داده اند و در اصطلاح «حرام» شده اند. این نشان می دهد که ضاربان، یا اصلا قصد استفاده از گوشت شکار را نداشته اند و برای تفریح یا مقاصد دیگر حیوان را شکار کرده اند (که بر اساس فتوای قریب به اتفاق مراجع عظام تقلید این کار حرام است) و یا آنکه چندان پایبند به احکام شرع و اصول شکار نبوده اند. در هر صورت، آنطور که آمارهای رسمی نشان می دهد، بیش از 500 هزار اسلحه دارای مجوز و حدود دو برابر این رقم، اسلحه بدون مجوز در کشور وجود دارد. وسیله ای که برای شلیک کردن به طرف حیوانات ساخته شده. برخی معتقدند برای جلوگیری از شکار غیرمجاز و کشتار حیات وحش، سازمان حفاظت محیط زیست باید به طور مرتب پروانه شکار صادر کند و برخی دیگر نیز بحث قرق های اختصاصی (که با سرمایه گذاری بخش خصوصی اداره می شوند و اقدام به حفاظت و پرورش حیوانات و فروش پروانه شکار در محدوده تحت مدیریت خود می کنند) را پیش می کشند. هر چند هر یک از این نظرات، جای بحث و بررسی فراوان دارد اما نباید این واقعیت را فراموش کرد که ظرفیت حیات وحش ایران در حال حاضر، بسیار کمتر از تعداد اسلحه های شکار سطح کشور است و از طرفی، رعایت جدی قانون، افزایش جریمه های شکار غیرمجاز و مجازات های سفت و سخت، پشتیبانی جدی دستگاه قضایی از سازمان حفاظت محیط زیست و محیطبانان می تواند پدیده شکار کشی و شکار غیرمجاز را تا حد زیادی کنترل کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 91071060

http://isdle.ir/news/


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


درباره شكايت اداره نشر ارزشهاي دفاع مقدس از الهه موسوي، خبرنگار محيط زيست
چرا مخالفت با ساخت موزه در جنگل جرم محسوب مي شود؟


 

 

 بزرگنمایی
رامین اخلومدی*: در خبر ها دیدم آمده بود : " در پی شکایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس الهه موسوی روزنامه نگار گلستانی که مدتهاست در خصوص زیانبار بودن ساخت فرهنگسرای دفاع مقدس استان گلستان موضع گیری کرده است به دادگاه احضار میشود. خیلی تعجب کردم و متاسف شدم با خودش تماس گرفتم گفت منم شنیدم اما هنوز که خبری از احضاريه نیست ."

تعجب و تاسف از این بابت که عجب مشکلی شده این موضوع فهم دغدغه های یک فعال زیست محیطی که از قضا روزنامه نگار هم هست. براستی کی و در کجا موسوی درباره " زیانبار بودن ساخت فرهنگسرای دفاع مقدس" سخنی گفته  ، مطلبی نوشته و یا  بهر ترتیبی اقدامی کرده و موضعی گرفته است ؟! از کجا چنین چیزی را در آورده اند ؟! بنده اصلا با بحث جنگل ناهارخوران و

پروژه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کاری ندارم. چه اینکه خبردار شدم دادستان محترم هم فرموده اگر کسی در اینباره چیزی بنویسد با او برخورد می کنیم. 

خب منم که سرم درد نمی کند در این باره چیزی بنویسم. پس  فعلا و در این مجال از خیرش می گذرم. اما عرض من این است اگر کسی که در عرصه ای مثل محیط زیست فعالیت می کند و دغدغه هایش هم منحصر به آن حوزه  است چرا در پاسخ به دغدغه هایش از داغ و درفش و تهدید و احضار سخن به میان آوریم ؟ چرا متشبث به هر تهمتی به او می شویم ؟  بدون تردید زور او از هر جهت کمتر از زور کسانیست که الان خیلی از او  دلخورند. دسترسی آنان هم به مطبوعات  و رسانه ها بیشتر است و می توانند به خوبی موضوع و پروژه خویش را توضیح دهند و توجیهات کارخود را بیان کنند. اما وقتی به جای استفاده از این روش منطقی، متوسل به روش های دیگری می شوند آیا این به جز آنکه نشان دهنده ضعف شان در ادله و توجیهات کافی و قانع کننده باشد دلیل دیگری هم دارد؟

سید ابوالحسن میرکریمی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گلستان طی اظهار نظری گفته اند :" ما در این مدت کل اخبار کذب منتشر شده در فضای رسانه های استانی، کشوری، سایتها و خبرگزاری های داخلی و خارجی را رصد کرده و پس از تجزیه و تحلیل آنها دریافتیم برخی مخالفت ها از روی ناآگاهی و عدم توجیه طرح بوده که الحمدلله پس از توجیه، این دسته به جمع موافقان پیوستند.

اما برخی از مخالفین پس از ماه ها سعه صدر این اداره کل و جوابدهی شفاف به نشریات و خبرگزاری ها ، گویا قصد ندارند بپذیرند که این پروژه ملی بوده و اجماع کشوری و استانی نهادها و سازمان ها و مطالبه مردمی پشت سر آن نهفته است. لذا ما  بر آن شدیم تا از سردبیر نشریه سلیم (الهه موسوی) که در این مدت از هر روزنه ای علیه ما تاخته و فرهنگ دفاع مقدس و عملکرد برخی نهادها را زیر سوال برده و در لوای دروغ بزرگ تخریب جنگل دل مخالفین نظام را شاد کرده نزد مراجع قضایی شکایت کرده و احقاق حق نماییم ."خب این کار خوبی بوده که توضیح داده اند و برخی ها هم در اثر توضیحات ایشان قانع شده اند. اما اگر کسی از ان توضیحات قانع نشد آیا درست است كه  او را متهم به سوء نیت کنیم و بدتر از این، او را متهم به زیر سئوال بردن فرهنگ دفاع مقدس  و برخی نهاد ها کنیم؟!

باید به این برادر عزیز گفت اگر فردی متشرع هستید که حتما هستید این نحوه اتهام زدن از جهت شریعت درست نیست و اگر فردی قانونمدار و حقوقی هستید که حتما هستید باز هم این نحوه اتهام زنی کاری غیر حقوقی است . برادر من !   صورت موضوع  روشن است همانطور که خودتان هم گفتید مسئله این است كه عده ای از سخن شما قانع شده و عده دیگری از جمله موسوی هم قانع نشده اند. از آن کسان که قانع نشده اند اکثرا حرفشان را در خفا می زنند؛ اما در این میان موسوی  به دلیل دغدغه های زیست محیطی اش  آن را به صراحت بیان می کند. آیا  در مواجهه با قانع نشدن او خدای نکرده برای بیان استدلال و ادله کم اورده که متوسل به اتهام زدن و شکایت و دادگاه و از این حرفها  بشویم ؟ اگر سخن نادرستي میگویم بفرمائید . 

می خواهم از منظری دیگر هم به غیر دقیق  و نادرست بودن ادعای جناب میرکریمی اشاره کنم.  سابقه فعالیت الهه موسوی و دغدغه هایش  در حوزه مسائل زیست محیطی نشان دهنده آن است كه  وی فقط و فقط مسئله اش محيط زيست است. او  را حتی با سیاست و فرهنگ و ... هم چندان کاری نیست.

در همین منطقه خودمان ( استان گلستان )  او هفت سال پيش معترض  احداث جاده جنگل ابر بود؛ زماني كه كمتر كسي نام اين جاده و جنگل ارزشمند را شنيده بود.  و نیز در گذشته تر معترض ساخت مجتمع پتروشیمی استان  و یا بی توجهی به موضوع تالاب های بین المللی گلستان . همچنين انتقال آب چشمه های قطری از گلستان به سمنان ، بحران های زیست محیطی شهر گرگان، ساخت و ساز بی رویه در زیارت و تخريب منابع طبيعي آن منطقه، مشكلات محيط زيستي كارخانه سيمان گاليكش، رانش در تپه های زیبا شهر گرگان، موضوع طغیان رودخانه ها و همچنین موضوع سیل و بی توجهی به عوامل آن، تخریب آشوراده از طریق پروژه های گردشگري که توجیه پذیر نیستند، پسماندهای کشاورزی، کشاورزی ارگانیک، سدسازی بی رویه و غيراصولي  در کشور و استان،  ضرورت ممانعت از تخریب منطقه حفاظت شده جهان نما و ....  همه و همه در سوابق دغدغه ها و فعالیت های زیست محیطی او در استان گلستان اوست.

وهمچنین در سطح ملی هم در سابقه فعالیت موسوی  موضوعات متعددی را می توان برشمرد  که بطور جدی به آن پرداخته و پیگیرشان بوده است  مثل: سیاست های غلط منابع طبیعی در حوزه جنگل های شمال ، بهره بردای غیر اصولی کارخانه های نئوپان در استان های شمالی از چوب جنگل های شمال بدون لحاظ جريان هاي سياسي و جناحي، زباله های بیمارستانی ، مشکلات محیط بان ها ، تخلفات كارخانه سیمان آبیک قزوین، نا آمن بودن هواپیماهای جایروپلند ( هواپیمای تک نفره که جهت محیط زیست تهیه شده بود و بالاخره نيز در حين پرواز منفجر شد. )، اتوبان تهران – شمال، برنج های آلوده هندی، واردات محصولات تراریخته ( دستکاری ژنتیک شده )، پارک ملی سرخه حصار؛ منطقه حفاظت شده جاجرود ، لاک پشت های دریایی ، جهانگردان زیست محیطی، آمایش سرزمین، انرژی خورشیدی، آلودگی هوای تهران و..... امثالهم که تنها بخشی از فعالیت های زیست محیطی الهه موسوی محسوب می شود.

از همه اینها گذشته او خبرنگار برگزیده جایزه زیست محیطی دکتر تقی ابتکار در سال 86 هم هست و یکسال بعد  از ان یعنی در سال 87   مسئولیت سردبیری اولین خبرگزاری زیست محیطی ایران   هم به او واگذار شد. موسوي خبرنگاري است كه علاوه بر تحصيل دانشگاهي در رشته روزنامه نگاري بارها و بارها مورد تجليل نهادهاي مردمي حوزه محيط زيست و حتي مديران دولتي قرار گرفته است.  بماند از انکه به عنوان یک زن هم اهمیت و ارزش فعالیت او در این حوزه  به خودی خود مضاعف می شود. بااین اوصاف  تا جایی که بنده اطلاع دارم درباره هیچکدام از آن همه فعالیت ها  در دو دهه گذشته که سخت هم پیگیرشان  بود هیچ نهادی به ایشان اتهام  زیر سئوال بردن دفاع مقدس و نهادهای خاص و یا سوء نیت را وارد نساخت؛ بلکه برخی از آن پرونده ها حتی اگر حاد هم شد اما بلاخره ایشان مسئولیت خود را انجام داد و کسانی هم اگر پاسخی داشتند  ارائه دادند و موضوع به نحوی ختم شد .

برادر گرامي! در دين اسلام كه دين مهر و انصاف و برادري است جرم قانع نشدن این نیست که فرد را تهدید به شکایت و یا داغ و درفش کنیم و یا به او اتهام های نچسب وارد سازیم کما اینکه ده ها شاهد مثال می توان آورد از اینکه به فرض علیرغم توضیحاتی که وزرای جناب رئیس جمهور محترم درباره حوزه مسئولیت خود  می دهند ، بسیاری از نمایندگان مجلس و یا نخبگان جناح های سیاسی درون نظام هم  قانع نمی شوند و بلعکس .

اما در این میان قرار نیست کسی به دیگری اتهام های شدید و غلیظ وارد سازد  و یا چون قانع نمی شوند نیت و صداقت انها را زیر سئوال ببرد و به جرم قانع نشدن خود را مجاز به هر اقدامی علیه ان فرد بداند.  نکند خدای ناکرده چون یک زن  فعال حوزه محیط زیست به نام الهه موسوی که دیوارش از همه جا کوتاه تر است  و در این موضوع مورد مناقشه  قانع نشده و از نظر ما زبان درازی کرده بخواهیم برای از میدان به در کردنش هر اتهامی را به او وارد سازیم تا این گونه حساب کار، دستش بیاید و دیگر از این ایستادگی ها(بخوانید غلطها)  نکند؟! دور باد اگر چنین چیزی باشد که در شان هیچ کدام از طرفین هم نیست. موسوی تنها یک عقیده داشته  که از آن دفاع کرده و ان را هم انتشار داده. او معتقد بوده و هست که فلان تاسیسات بنا بدلایلی که بارها ذکر کرده مناسبتر آن است که در خارج از جنگل احداث شود.

او هرگز با اصل ساخت موزه  هم مخالف  نبوده و نيست ( حتی اگر طرحی ملی هم نباشد و صرفا منطقه ای و استانی باشد)  بلکه  تنها با مكان احداث آن مخالفت كرده است . خيلي هاي ديگر هم همين عقيده را دارند.  داشتن چنین عقیده ای و حتی انتشار آن جرم نیست. می توان با عقیده اش از طریق ارائه عقیده در رسانه های جمعی و حتی مناظره و گفت وگو مواجه شد. و در اینباره از نظرات کارشناسی و حقوقی هم مدد جست.  مگر این فعال زیست محیطی از چه عده و امکاناتی و یا دلایل و مستنداتی  برخوردار است که  قادر است اذهان را به انحراف کشاند و یا بشوراند و مشوش سازد ؟ امکانات  و قدرت  نهادی نظیر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از هر جهت  صدها ها برابر بیشتر از امکانات امثال اوست برای انکه به جای مواجه خدا پسندانه و منطقی به شکایت و تهدید و .... روی اورند.

روزنامه نگار استاني در گلستان

نوشته شده در ساعت 10:56:21 , مورخ 25/07/1391
کد خبر : 91071059

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8833


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تیم فوتبال کره جنوبی در برابر شاگردان کی روش با یک گل مغلوب شد تا در کنار ایران با هفت امتیاز بخت نخست صعود به جام جهانی باشند.

به گزارش فرارو، خبرگزاری های مختلف تصاویری از حواشی این دیدار منتشر کردند که در این میان عکسی از خبرگزاری موج جالب توجه است؛ تماشاگران کره ای پس از پایان بازی و در حالی که ورزشگاه را ترک می کنند اقدام به جمع آوری زباله های به جا مانده از خود می کنند.

 

تماشاگران کره ای - زباله

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عميد مشايخي


آن دست پرتاول، در بين آن جنگل
عميدرضا مشايخي، کارشناس محيط زيست و شاعر خوش ذوق طبيعت سرا، شعري تازه را تقديم به خوانندگان و دوستدارانش در ايرن کرده است. همراه مي شويم با او در اين مرثيه لطيف پاييزي:

 

 

 

 

 

 

 

 

مشتي غلام حسين
همسايهء ما بود
مردي خميد قد
با چهره اي فرتوت

دوران پيري را
در خانه سر ميکرد
با خاطراتي خوش
از روزهاي دور
با خاطري غمگين
ازمحنت امروز
- -
او در جواني هاش
کفاش خوبي بود
هم کفش کهنه داشت
هم کفش هاي نو
هم کفش مهماني
هم کفش جُو دِ رو
- -
تعمير هم ميکرد
با سوزن و درفش
با وصله و پينه
با پيشبند چرم
بر پا و بر سينه




گاهي عصا در دست
بر روي يک سکو
در کوچه مي نِشست

روئي گشاده داشت
بر هر که مي گذشت
دستي تکان ميداد
جيبش پر از کشمش
قدري به اين ميداد
قدري به آن ميداد


تق تق عصا زنان
در داخل جنگل
گاهي قدم ميزد
با آب ، با بوته
با کاج هاي پير
آهسته دم ميزد


سيگار فروردين
با دود تلخ و تند
همواره در مشتش
هر چند مي ناليد
از دردِ در سينه
يا دردِ در پشتش

مي گفت عمرم رفت
ديگر مجالي نيست
امروز يا فردا
من نيز خواهم مرد
از ميوه هاي باغ
در فصل تابستان
ديگر نخواهم خورد



با دست لرزانش
گاهي مرا ميخواند
پولي به من ميداد
مي گفت از بازار
چيزي فراهم کن
سيگاري و ناني

از ميوه هاي فصل
گيلاس يا آلو
اصلا چه ميدانم
هر آنچه خود داني


او عاقبت روزي
از دار دنيا رفت

همسايگان بودند
با جمعي از خويشان
تشييع و تدفين و ترحيم بر پا شد
او نيز چون رودي راهي به دريا شد


در ذهن من اما
يادش هميشه هست
آن چهرهء فرتوت
آن دست پر تاول
بر روي آن سکو
در بين آن جنگل

او مرد خوبي بود
مردي سخاوتمند
بي بغض و بي کينه
مردي پر از بخشش
پر مِهر و پر لبخند


عميدرضا مشايخي مهر ماه 91



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ميمون

پستانداران نخستين در خطرند؛
فهرست 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين در معرض انقراض منتشر شد
فعالان محيط‌ زيست با ارائه يک گزارش جديد در يازدهمين کنفرانس تنوع بيولوژيک اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، فهرست 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين را که در حال حاضر به طور جدي در معرض خطر انقراض هستند، منتشر کردند.

 

 

به گزارش سرويس محيط‌زيست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گزارش با عنوان «پستانداران نخستين در خطرند؛ 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين در معرض خطر از سال 2012 تا 2014 ميلادي» با همکاري مشترک «گروه تخصصي بررسي پستانداران نخستين» تحت نظارت «کميسيون بقاي گونه‌ها» در اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN)، انجمن بين‌المللي شناخت پستانداران (IPS) و همچنين با مشارکت سازمان بين‌المللي حفاظت از محيط‌ زيست (CI) و انجمن علوم و حفاظت از محيط‌ زيست بريستول (BCSF) گردآوري شده است.



به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، در اين گزارش تاکيد شده است که در حال حاضر شامپانزه‌ها، ميمون‌ها، لمورها و ساير گونه‌هاي پستانداران نخستين در آستانه انقراض و در لبه پرتگاهي نابودي هستند و بايد هر چه سريعتر اقدامات فوري براي حفظ نسل و بقاي آنها صورت گيرد.



در اين گزارش که هر دو سال يکبار از سوي کارشناسان برجسته گونه‌شناسي ارائه مي‌شود، تاکيد شده است که مهم‌ترين عواملي که اين گونه‌هاي ارزشمند را به لبه پرتگاه نابودي کشانده شامل تخريب جنگل‌هاي استوايي، تجارت غيرقانوني حيات وحش و شکار غيرقانوني براي مقاصد تجاري هستند.



در فهرست جديد اسامي 9 گونه از پستانداران نخستين بومي آسيا، شش گونه بومي ماداگاسکار، پنج گونه بومي آفريقا و پنج گونه بومي نواحي «نو- استوايي» منتشر شده است.



همچنين بررسي جداگانه کشورها در اين گزارش نشان مي‌دهد که ماداگاسکار با دارا بودن شش گونه در معرض انقراض از کل اين 25 گونه،‌ در بالاي اين فهرست قرار گرفته است. پس از آن به ترتيب ويتنام با پنج گونه، اندونزي با سه گونه، برزيل با دو گونه و چين، کلمبيا، ساحل عاج، جمهوري کنگو،‌ اکوادور، گينه استوايي،‌ غنا، کنيا، پرو، سريلانکا، تانزانيا و بالاخره ونزوئلا هر کدام با دارا بودن يک گونه در معرض انقراض در جايگاه‌هاي بعدي اين دسته‌بندي قرار گرفته‌اند.



فعالان محيط‌ زيست با توجه به جزئيات اين گزارش تاکيد دارند که بايد اقدامات فوري براي حفظ گونه‌هاي به شدت در معرض خطر مانند ميمون‌هاي گونه Pygmy Tarsier ، بومي نواحي جنوبي و مرکزي جزيره سولاوسي صورت گيرد. ظاهرا از اين گونه در سال 2008 ميلادي فقط سه نمونه در پارک ملي «لور لنيدو» و يک ميمون ديگر در طبيعت مشاهده شده است. جمعيت بسيار اندکي که از اين پستانداران نخستين باقي مانده، هم‌اکنون به شدت از سوي انسان‌ها تهديد مي‌شوند. لمورهاي بومي ماداگاسکار نيز در شرايط مشابهي هستند.



بر اساس اين گزارش، بيش از نيمي (54 درصد) از کل 633 گونه پستاندار نخستين که در حال حاضر در کل حيات‌وحش جهان موجود هستند در فهرست قرمز گونه‌هاي در معرض انقراض IUCN گنجانده شده‌اند.



کد خبر :7829   زمان مخابره: 11:29:49 - 26/7/1391

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سيل


  حوزه آبخيز بهشهر تنها با اعتباري معادل 5/1 ميليارد تومان تکميل مي شد اما استانداري مازندران با تأمين نکردن اين اعتبار خسارتي 30 ميليارد توماني به بار آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، باران شديد يا برف در يک منطقه جغرافيايي خاص که باعث تغيير بستر رودخانه ها و تخريب سدها و آب بندها مي شود منجر به رخداد سيل مي شود. ايران به لحاظ برخورداري از موقعيت کوهپايه اي و آب و هواي خشک و نيمه خشک، اگرچه در مقايسه با ديگر کشورها مقدار بارش کمتري دارد و طي سالهاي نرمال، ميزان بارشش حدود 250 ميلي متر است اما در برخي نقاط کشور بارشها با شدت و دبي سريع بوده است که با در نظر گرفتن خشکي طبيعت، پس از يک بارش بلافاصله روان آب ها ايجاد شده و در صورت شدت بارش باعث مي شود سيلاب پديد آمده و خسارات هنگفتي به منابع کشاورزي و اموال و حتي جان مردم برسد.

همچنين در مناطقي از کشور ممکن است درصد بالايي از بارندگي ساليانه در يک شبانه روز رخ دهد. همين عامل به همراه شيب هاي تند کوهستاني البرز و زاگرس – که شهر هاي ما را در دامنه خود جاي داده اند باعث شده است که بروز سيل يکي از نگرانيهاي اصلي – تقريبا در تمام فصول سال – باشد.

ميزان خسارت ناشي ازگل و لاي در سيل هاي ايران بسيار بالا ست

اين در حالي است که سيل در ايران به دلايل ويژگي هاي زمين شناسي و تخريبهاي زيست محيطي با گل و لاي زيادي همراه است به اين علت، اغلب سيل ها در ايران، خسارات زيادي وارد مي کنند.

طبق گزارشهاي طرح ملي آمادگي و کنترل سوانح طبيعي کشور ايران در 25 سال گذشته با 967 سيل روبرو بوده که ازاين ميان 117 سيل بسيار مهم و يا خسارات و تلفات فراوان همراه بوده است. طي اين سالها به طور متوسط با 39 سيل در سال، 916 ميليارد و 200 ميليون تومان به کشور خسارت وارد شده است که متوسط خسارت سالانه 36 ميليارد و 600 ميليون تومان بوده است.

اما متأسفانه هنوز هم موضوع سيل و مديريت و کاهش خسارات آن در کشور مورد توجه جدي قرار نگرفته و فقط زماني که سيلاب مخربي جاري مي‌شود و فاجعه‌اي بوجود مي‌آيد، توجه مسئولين و متخصصين به آن جلب مي شود.

آبخيزداري راهکاربسيار مؤثر در پيشگيري و کاهش خسارات سيل

اگر چه بررسي طرح هاي مهار سيلاب که به صورت محدود و پراکنده در سطح کشور مطالعه و اجرا شده‌اند، نشان مي‌دهد يک راه حل مشخص و مطمئن براي تمام مناطق سيل گير وجود ندارد اما بديهي است پديده سيل علي رغم همه ي پيچيدگي هايش قابل بررسي و مطالعه بوده و مي‌توان در جهت مهار وکاهش خسارات آن و حتي بهره‌برداري اقتصادي از سيل راه‌حل‌هاي مناسبي جستجو کرد.

يکي از راهکارهاي بسيار مؤثر در پيشگيري و کاهش خسارات سيل انجام پروژه ها و عمليات آبخيزداري است .
آبخيزداري به معناي اجراي عمليات بيولوژيک و مکانيکي به منظور تقويت پوشش گياهي ، حفاظت خاک و افزايش نفوذپذيري و در نتيجه کاهش پتانسيل سيل خيزي منطقه است.



اجراي طرح هاي آبخيز داري شهري توسط سازمان جنگل ها

سال 1389 رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري وقت با بيان اينکه شهرها در معرض وقوع سيل، تعرض و تغيير هستند، وعده داده بود: سازمان جنگلها طرح آبخيزداري شهري را به زودي اجرايي مي‌کند.

وي با بيان اينکه شهرها معمولا دستخوش تغييرات و تعرضات مختلف قرار مي‌گيرد و در حال حاضر 60 شهر از 255 شهر کشور در معرض سيل هستند گفته بود: که براي جلوگيري از اين قبيل مسائل طبق برنامه بايد آبخيزداري شهري در کل شهرها توسط اين سازمان اجرايي شود.

اما معاون آبخيزداري سازمان جنگلها و مراتع به خبرنگار مهر مي گويد: طرح آبخيز داري شهري ازسال 1375 در بسياري از شهرها اجرا شده و به عنوان مثال در حال حاضر 80 درصد حوزه آبخيز شمال تهران تکميل شده است.

سازمان جنگها در صورت تأمين اعتبار ظرف 3 سال طر حهاي آبخيز داري شمال کشور را اجرا مي کند

به گفته پرويز گرشاسبي ، سازمان جنگلها ظرفيت اجراي طرح هاي آبخيزداري در شمال کشور را نيز در صورت تأمين اعتبار ظرف مدت 3 سال دارد اما به نظر مي رسد استانداري هاي شمال کشور با وجود خسارت هاي مالي فراواني که به دليل اجرا نشدن اين طرح ها به بار مي آيد حاضر به تأمين اين اعتبارات نيستند.

اعتبار 5/1 ميليارد توماني براي اجراي طرح آبخيزداري حوزه بهشهر تأمين نشد

او اضافه مي کند: مطالعات حوزه آبريز 36 هزار هکتاري شهرستان بهشهر به طور کامل انجام شده و پيشنهاد اجراي آين طرح به فرمانداري بهشهر داده شده که نيازمند اعتباري حدود 5/1 ميليارد تومان است که متأسفانه تا کنون اين اعتبار تأمين نشده و در سال جاري تنها 50 ميليون تومان از آن محقق شد.

گرشاسبي در ادامه مي گويد: اعتبار طرح هاي آبخيز داري بايد از محل اعتبارات استاني تأمين شود که استانداريها به آن توجه نمي کنند.

او به خسارت ناشي از بروز سيل در اين استانها که صدها برابر اين اعتبارات است اشاره مي کند: اما مسئولان همچنان از اين تجارب درس نمي گيرند و در تأمين اعتبارات کوتاهي مي کنند.

به گفته گرشاسبي، در حال حاضر حوزه آبخيز نکا که يکي ديگر از حوزه هاي سيل خيز کشور است با استفاده از تجارب کشور هاي پيشرفته يعني سازه هاي مشبک که سر شاخه هاي درختان را جمع آوري مي کند تکميل شده است.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل ها اجرا نشدن طرحهاي آبخيز داري، تجاوز به حريم رود خانه ها و عدم پاکسازي مسير پل هاي شهري را مهمترين عوامل ايجاد سيل مي داند.

او مي گويد: در صورتي که اعتبار طرح آبخيزداري بهشهر تأمين شود به زودي مي توان آن را اجرا و مانع بروز حوادث بعدي شد.

خسارت 30 ميليارد توماني سيل بهشهر

تعلل مسئولان استانداري مازندران در تأمين اعتبارات لازم براي اجراي طرحهاي آبخيزداري درحالي صورت مي گيرد که به اعتقاد بسياري ازکارشناسان اجراي اين طرحها يکي از مهمترين راهکارهاي پيشگيري از بروز سيلاب است و به گفته نماينده مردم شرق مازندران در مجلس خسارت اوليه سيل بهشهر حدود 30 ميليارد تومان براورد شده است. به هر حال به نظر مي رسد تأمين اعتبار 5/1 ميلياردي براي اجراي طرح آبخيزداري در جايي مانند بهشهر بسيار مقرون به صرفه تر از خسارت 30 ميلياردي است که سيل اخير در اين شهر به بار آورده است.

.........................

گزارش از بهار سلاح ورزي


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لافت
 

مدير کل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگي و تاريخي کشور با بيان اينکه بندر تاريخي لافت در قشم اولين اکو موزه زنده ايران مي شود گفت: پنج ميليارد ريال اعتبار براي فاز نخست اين اکو موزه در نظر گرفته شده و قرار است که منطقه بافت ساماندهي شود.

يحيي رحتمي با بيان اينکه اعتبار اوليه اکو موزه از منطقه آزاد قشم تامين شده است به خبرنگار مهر گفت: در اين اکو موزه جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي، مردم شناسي و طبيعي که به صورت زنده در حال فعاليت هستند معرفي مي شوند و موزه توليد اطلاعات فرهنگي خواهند شد.

وي ادامه داد: اين اکو موزه مجموعه گسترده جغرافيايي است که در آن جنگلهاي حرا و مجموعه باورها و سنت ها دخيل هستند و گردشگران مي توانند از نزديک با جاذبه هاي فرهنگي تاريخي و طبيعي قشم آشنا شوند.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خانه هنرمندان


شصت و سومين نشست باشگاه هنر و طبيعت يکشنبه هفتم آبان ماه آينده در خانه هنرمندان برگزاري مي شود.

به گزارش ايرن برنامه اين نشست به شرح زير است:
• اسلايد شو سفر استقرار در طبيعت دوره 20
• ما و جهان – شرح سفر آموزشي – آقاي هومن شاهواري
• کليپ کوير- گزينشي از عکسهاي سفرهاي کويري
• اعلام موجوديت " باشگاه کوهنوردي طبيعت" آقاي سعيد صبور
• گزارش سفر با دوچرخه به ترکيه، ارمنستان و گرجستان - خانم يوسفي و آقاي ادريسي
• بازهم آموز آباد طبيعت
• اسلايد شو "از کوير تا دريا " آقاي حسين يگانه


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دستگاه زباله سوز
معاون مالي و اداري شهرداري تهران در جريان برگزاري نشست علمي – تخصصي بازيافت و کارآفريني، به ايجاد بورس پسماند به منظور بهبود روند ايجاد فضاي مديريت پسماند و رشد سرمايه گذاري تاکيد کرد.

 

به گزارش فارس، حسين محمد پورزرندي معاون مالي و اداري شهرداري تهران با حضور در جمع استادان ، پژوهشگران و دانشجويان رشته مديريت شهري و بازيافت ،در نشست تخصصي بازيافت و کارآفريني با اشاره به ضرورت برنامه ريزي و بهره گيري از ظرفيت ها و راهکارهاي توسعه بازيافت و کارآفريني گفت: سرمايه گذاري در بازيافت مي تواند زمينه اي براي پيشگيري از بحران هاي چندگانه جهان امروز اعم از بحران غذا، بحران سوخت و انرژي، بحران اقتصادي و همچنين بحران زيست محيطي را فراهم مي آورد.

پورزرندي با اشاره به اقتصاد سبز بعنوان يک مدل اقتصادي که بر پايه توسعه پايدار بنا شده است گفت ک اين مدل مي تواند علاوه بر کاهش خطرات زيست محيطي در ايجاد عدالت اجتماعي موثر افتد.

وي توليد پاک، انرژي پاک، مديريت در کاهش تقاضا، کاهش انتشارآلودگي، کاهش زباله و استفاده از سوخت زيستي و غير فسيلي را ازراهکارهاي رشد در اقتصاد سبز دانست و اضافه کرد: شهرداريها و مديريت شهري با توجه به نوع نگرش حاکم بر آن ها مي توانند هم در ر شد و هم در تخريب محيط زيست موثر باشند. چرا که مديريت شهري نقش به سزايي در حمل و نقل، ساخت و ساز و همچنين مديريت مواد زائد و پسماند دارند که بالطبع اين موضوعات قادرند بر اقتصاد سبز تاثير لازم را داشته باشند.به همين دليل امروزه توسعه اقتصاد محلي و اقتصاد سبز با محوريت شهرها جايگاه ويژه اي در برنامه ريزي هاي اقتصادي و توسعه اي دارد.

وي با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشورکه مقرر داشته تا پايان سال 1392 نبايد در شهرهاي بالاتر از 200 هزار نفر جمعيت ، بيش از ده درصد از پسماندها دفن گردد ، وضعيت کنوني را که تنها بيست درصد بازيافت در آن صورت مي گيرد را قابل توجيه ندانست و ضرورت تجديد نظر در خصوص آن را يادآور شد.

معاون مالي و اداري شهرداري تهران، نوسانات بازار بازيافت مواد و بالاتر بودن درجه ريسک آن را نسبت به ساير بازارها از دلايل عدم اقبال به سرمايه گذاري در اين خصوص عنوان کرد و دستيابي به بازار سرمايه و پول را عامل کليدي براي رشد و شکوفايي صنعت بازيافت دانست.

وي ضمن ارائه پيشنهاد راه اندازي « بورس پسماند» با اخذ مجوز سازمان بورس ،خاطر نشان کرد که ايجاد اين نهاد اقتصادي عاملي در جهت بهبود روند ايجاد فضاي مديريت پسماند و رشد سرمايه گذاري است چرا که قيمت دار نمودن پسماند عاملي مهم در جهت جمع آوري، حمل، بازيافت و يا دفن بهتر آن است.

پورزرندي افزود: هم اينک شهرداري تهران مطالعاتي را در زمينه راه اندازي بورس پسماند در دست قدام دارد و رايزني هايي را با سازمان بورس جهت همکاري در راه اندازي بورس پسماند انجام داه است.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جزيره بازباله 1

انبوه جمعيت، انبوه زباله :
زباله چين را به ستوه آورده است
انبوه جمعيت فاقد آموزش و انبوه زباله گردشگران در تعطيلات يک هفته اي چين، ماموران بهداشت و دفع زباله اين کشور را ناتوان کرده است. برخي کارشناسان چيني خواهان وضع جريمه‌هاي نقدي بابت ايجاد زباله از سوي گردشگران شده‌اند.


انبوه گردشگران چيني در تعطيلات هفته طلايي که شامل جشن پاييزه و روز ملي بازديد از نقاط ديدني اين کشور است، چنان کوهي اززباله در مناطق توريستي اين کشور توليد کرده‌اند که کارگران دفع زباله چين از جمع آوري آن ناتوان شده‎اند.
به گزارش chn و به نقل از شينهوا انبوه زباله به جا مانده از گردشگران در جريان يک هفته تعطيلات طلايي، تنها در شانگهاي چهار برابر بيش از ميزاني بود که در روزهاي عادي توسط چيني‎ها توليد مي‎شود. درحالي که حتي ميزان توليد زباله روزانه هم با بيش از 5 تن که هر روز توسط شهروندان توليد مي‎شود، ميزان بسيار بالايي است.
حجم بالا و وسعت پراکندگي زباله‎هاي توليد شده در چين به حدي است که برخي کارشناسان محيط زيست چين پيشنهاد کرده‎اند همانند جريمه رانندگي ،بابت توليد زباله جريمه نقدي براي پرتاب زباله و الودن محيط زيست وضع شود .مدير شرکت بهداشت و محيط زيست" ژينيي" درشانگهاي با اعلام اين مطلب يادآور شد:«براي ما بسيار سخت است در فضاي سبزي که قبلا انبوهي از گردشگران گردآمده‎اند وظايف خود را انجام دهيم .»
طبق همين گزارش بي توجهي و ناآگاهي مردم نسبت به رعايت بهداشت محيط به حدي است که تلوزيون شانگهاي مادري را نشان داده که کودک خود را تشويق مي‎کند درون يک سطل زباله ادرار کند.
طبق گزارش شينهوا کارگران مامور گردآوري زباله تنها در ميدان "تيان آن من" پکن که کلان شهر اين کشو راست، تنها در روز اول اکتبر بيش از 7.9 تن زباله گردآوري کرده‎اند که ميزان آن 25 درصد از سال گذشته درهمين مدت بيشتر است.
بنا به همين گزارش گردشگران تنها در نوار سه کيلومتري ساحلي در "سانيا" واقع در استان "هاينان" بيش از 50 تن زباله تنها در شب فستيوال ميانه پاييز از خود برجاي گذاشته‎اند . اين ميزان بالاي زباله خطري جدي است که آب دريا را در معرض آلودگي به مواد آلاينده مرگباري قرار داده‎است.
اين گزارش تاکيد دارد که بسياري از زباله‎هاي جمع‎آوري شده ، مربوط به بروشورها و کاغذهاي تبليغاتي است که توسط انواع شرکت‎هاي تجاري به ويژه آژانس‎هاي مسافرتي در محل پخش شده و توسط گردشگران به محيط اطراف پرتاب مي‎شود.
حجم بالا و وسعت پراکندگي زباله‎هاي توليد شده در چين به حدي است که برخي کارشناسان محيط زيست چين پيشنهاد کرده‎اند همانند جريمه رانندگي ،بابت توليد زباله جريمه نقدي براي پرتاب زباله و الودن محيط زيست وضع شود .

 
کد خبر :7820   زمان مخابره: 14:22:44 - 24/7/1391
// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خرس قهوه اي

رييس اداره حفاظت محيط‌زيست مشگين‌شهر گفت: يک قلاده خرس قهوه‌اي که به قصد خوردن آب در استخر افتاده بود، با ضربات اجسام سخت از پاي درآمد.

 

به گزارش ايسنا، حسين دهقاني در اين باره گفت: به دنبال اين حادثه کارشناسان اداره حفاظت محيط زيست و شبکه دامپزشکي شهرستان در محل حاضر شده و پس از معاينه لاشه و تاييد نحوه کشته‌شدن حيوان صاحب باغ را به عنوان متهم اصلي تحويل مقامات قضايي دادند. به گزارش اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر، وي گفت: در اين ماجرا صاحب‌باغ در حالي که مي‌توانست با مطلع‌کردن ماموران اداره حفاظت محيط زيست زمينه نجات و بازگرداندن اين حيوان به آغوش طبيعت را فراهم کند از اين کار خودداري کرد. وي از باغداران خواست براي جلوگيري از حوادث مشابه نسبت به ايمن‌سازي استخرهاي خود اقدام کرده و از هرگونه تعرض نسبت به حيوانات خودداري کنند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گور ايراني
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از فراهم شدن شرایط زادآوری گورخر ایرانی در سایت تحقیق، مدیریت و رهاسازی این گونه در خطر انقراض خبر داد.

 

به گزارش ایسنا - منطقه خراسان،‌ حمید جلاوندی اظهارکرد: با انتقال یک راس گورخر نر از پارک ملی خبر واقع در شهرستان بافت استان کرمان به این سایت واقع در پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری شهرستان بردسکن، شرایط زادآوری این گونه ارزشمند فراهم آمد. وی افزود: این گونه به روش استتار و کمین زنده‌گیری و به سایت مورد نظر منتقل شده است. جلاوندی خاطرنشان کرد: از سال 1389 که انتقال سه راس گورخر ماده از استان یزد به این سایت صورت پذیرفت، رایزنی و پیگیری‌های لازم برای انتقال گونه نر در حال انجام بود و سرانجام با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، این موضوع محقق شد. وی اظهارامیدواری کرد: با حضور گونه نر در این سایت، پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری باز هم بتواند همچون گذشته زیستگاه امنی برای این گونه ارزشمند باشد.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آبچليک
اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) ‌در بيانيه جديدي اعلام کرد: در شرايطي که فقط حدود 100 جفت آبچليک منقار قاشقي در کل حيات وحش جهان باقي مانده، ا‌دامه حيات اين پرندگان کمياب با بحران مواجه شده است.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ به منظور نجات اين گونه از خطر نابودي، ائتلاف جهاني SOS با نام کامل Save Our Species به معني «گونه‌هاي ما را نجات دهيد» و با مشارکت IUCN‌، از يک پروژه ابتکاري جديد با هدف افزايش جمعيت آبچليک‌هاي منقار قاشقي در زيستگاه‌هاي تابستاني آنها در روسيه حمايت کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، ‌صندوق حمايت از پرندگان وحشي و تالاب‌ها بعنوان يکي از اعضاي IUCN با همکاري باغ وحش مسکو و مرکز حمايت از پرندگان روسيه اخيرا به موفقيت‌هاي چشمگيري در زمينه جفت گيري، پرورش و آزاد کردن 9 جوجه آبچليک‌ منقار قاشقي در طبيعت دست يافته‌اند.
نام اين پرونده در فهرست قرمز گونه‌هاي در معرض انقراض IUCN‌ به چشم مي‌خورد. اين 9 جوجه در زيستگاه‌هاي ناحيه پوشش گياهي توندرا در منطقه چوکوتکا واقع در شرق روسيه پرورش يافته و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار
گروه حيات وحش: التهابي تازه براي محيط زيست ايران. قتل يک شکارچي ديگر محيطباناني ديگر را روانه زندان کرد. خونخواهان شکارچي مقتول هم اکنون پاسگاه محيطباني و منطقه حفاظت شده قميشلو را محاصر کرده اند.

 

به گزارش خبرگزاري مستقل محيط زيست ايران ماجرا چهارشنبه گذشته رخ داد. هنگامي که در زدوخورد مابين شکاچياني غير مجاز با محيطبانان يک شکارچي جوان به نام رضواني کشته شد. منسوبان او ادعا کرده اند گلوله از پشت به اين شکارچي اصابت کرده است. متعاقب اين حادثه پنج محيطبان منطقه قميشلو دستگير و روانه زندان شده اند.
بر اساس اين گزارش مقتول اهل تيران استان اصفهان بوده و هم اکنون شماري از اهالي اين منطقه به خونخواهي او قميشلو را محاصره کرده اند و اوضاع منطقه ملتهب گزارش شده است. هنوز سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره واکنشي نشان نداده است.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مارمولک شاخدار  یکی از مجهز ترین جانداران برای دفاع از جان خود است تا جایی که می توان آن را وزیر سخت جان دفاع از طبیعت نامید.  این مارمولک مانند آفتاب پرست می تواند به رنگ محیطی که در آن قرار دارد در بیایید. بخاطر رنگ بندی و وجود رگه های قهوه ای در پشتش می تواند به راحتی بروی صخره ها راه برود.

 

مارمولک شاخدار - سایت زیست بوم

روش دیگر این جاندار برای دفاع از خود باد کردن بدنش است که باعث می شود در برابر دشمن بزرگتر به نظر می رسد.اما اسلحه دیگر این موجود این است که می تواند مقداری از خونش را از چشمانش تا ناحیه ۵ / ۱  متر پرتاب کند و باعث ایجاد رعب در دشمنش شود.این خون سمی نیست ولی باعث گیج شدن دشمنش می شود!

 

این جاندار دارای سرشاخ های متعددی در پشت خود است و فلس های زیادی را نیز در اطراف خود دارد.

 

مارمولک شاخدار - سایت زیست بوم

این جانداران عاشق تغذیه از عنکبوت ها هستند! ولی زنجیره اصلی این جاندار یعنی ۷۰ درصد تفذیه خود را از مورچه ها انجام می دهد و به دلیل مورچه خوار بودن این جاندار و استفاده از آفات شیمیایی در مزارع بر علیه مورچه ها نسل این جاندار در معرض انقراض قرار دارد این سوسمار از سوسک ها نیز تغذیه می کند.این مارمولک شاخدار در سال ۱۹۳۳ در تگزاس کشف شد. اندازه این جاندار ۶۹ میلی متر برای نرها است که گاهی تا  94 میلی متر نیز می رسد، این اندازه برای ماده ها ۱۱۴ میلی متر است.

 

مارمولک شاخدار - سایت زیست بوم

 

در روزهای گرم این جاندار سعی می کند در سایه حرکت بکند و در نواحی نیمه خشک باشد.۱۴ گونه مارمولک شاخدار در شمال آمریکا ثبت شده است که هفت گونه آنها تخم گذار  و بقیه آنها زنده زا هستند. مارمولک شاخدار برای خواب زمستان شن و ماسه ها و خاک ها را حفاری می کند.

منبع: http://zistboom.com/7862/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

سیل بهشهر - سایت زیست بوم  مسئولان باید متوجه باشند و تحت هر شرایطی اجازه تغییر کاربری اراضی را ندهند و در حفاظت از جنگل‌ها و توسعه علمی آن همت کنند و اگر این چنین نباشد بارندگی‌های آینده منجر به وقوع سیلاب‌های مرگبار خواهد شد‌. ‌

 

به گزارش زیست بوم پس از سیل دردناک بهشهر که مثل همیشه “غافلگیرکننده” لقب گرفت، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)نوشت: سیل با خطه شمال کشور غریبه نیست. سال‌های متمادی است که باران‌های سیل آسا عضو جدایی ناپذیر پدیده‌های طبیعی استان‌های حاشیه خزر است. اما شاید به یک دهه نرسد بروز سیل‌هایی که نه تنها مخرب است بلکه صفت مرگباری را نیز باید بر آن‌ها اضافه کرد. نمونه آن سیل اخیر در استان مازندران است که خانه‌های بسیاری را ویران کرد و ۸ قربانی گرفت. سیلی که به اعتقاد متخصصان و فعالان محیط زیست پاسخ طبیعت است به تخریب جنگل‌ها و تغییر کاربری اراضی.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، آمار اولیه حکایت از آن دارد که سیل اخیر در استان مازندران که در بهشهر رخ داد دست کم هشت کشته داشته است و میزان خسارت آن تنها در این شهر بالغ بر ۳۰میلیارد تومان بوده است.

 

برخی از کار‌شناسان معتقدند که تخریب بی‌رویه مراتع، منابع طبیعی و جنگل‌ها و تغییر کاربری زمین‌ها کشاورزی در وقوع سیلاب نقش موثری دارند و می‌توان با جلوگیری از تخریب این منابع از وقوع سیل و از خسارات جلوگیری گیرد.

 

محمد درویش‌ عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و مسئول گروه تحقیقات اقتصادی اجتماعی مهار بیابان‌زایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وقوع سیل در استان مازندران و گلستان و تخریب‌های ناشی از آن اظهار داشت‌: ما در بحث سیل‌های ویرانگر و حادثه ساز شمال با مطالعه‌ای که انجام دادیم متوجه می‌شویم که در قدیم شاهد وقوع چنین سیلابی نبودیم و وقوع سیلاب‌های اخیر موضوع نسبتا جدیدی است.

 

وی افزود‌: سیلاب‌های حادثه خیز در مناطق شمالی افزایش یافته و این افزایش به دلیل وجود پوشش گیاهی در گذشته کمتر بوده است و امروز به دلیل تغییر کاربری در اراضی شمالی و اراضی منتهی به دریای خزر و همچنین تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا چنین شرایطی را پدید آورده است‌. ‌

 

وی تاکید کرد‌: ما شاهدیم که جنگل‌ها به صورت عمدی دچار تغییر کاربری شده است و همچنین جنگل‌ها از درون دچار اضمحلال شده است و به دلیل کاهش زادآوری، جنگل‌ها در حال از بین رفتن هستند و همچنین برخی از طرح‌های جنگلکاری غیر علمی باعث شد که چنین شرایطی به وجود بیاید‌. ‌

 

وی گفت‌: همچنین در شرق استان گلستان شاهدیم که کشت آفتابگردان افزایش یافته است و به طور طبیعی آفتابگران خاک را تغییر خواهد داد و این تغییر باعث می‌شود که آب بر روی خاک جاری شده‌ و تبدیل به سیلاب شود‌. ‌

 

به گفته درویش مسئولان باید متوجه این مسایل باشند و تحت هر شرایطی اجازه تحقیق کاربری اراضی را ندهند و در حفاظت از جنگل‌ها و توسعه علمی آن همت کنند و اگر این چنین نباشد بارندگی‌های آینده منجر به وقوع سیلاب‌های مرگبار خواهد شد‌.

هادی کیادلیری دبیر انجمن جنگل‏بانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به حادثه سیل اخیر گفت: این اتفاقات قابل پیش بینی بود و ما پیش‌تر هشدار داده بودیم که وقتی جنگل‌های بالادست تخریب می‌شوند قدرت جنگل در مهار باران از بین می‌رود.

 

وی گفت: شاخه‌ها و برگهای درختان وقتی به صورت انبوه و فشرده در کنار هم قرار دارند سایه‌بان ایجاد می‌کنند و این سایه‌بان‌ها جلوی ضربات باران به خاک را می‌گیرد و از جاری شدن آب جلوگیری می‌کند.

 

وی تاکید کرد: همچنین برگ‌های درختان در سطح جنگل حکم اسفنج را دارند که آب را در خود نگهداری می‌کنند و متاسفانه وقی درختان از بین می‌روند آب باران بدون آنکه جذب خاک شود، روی آن راه می‌افتد.

 

کیادلیری تاکید کرد: ما بر بهره برداری از جنگل تاکید داریم، اما متولیان امور تنها به بهره برداری اقتصادی از چوب درختان فکر می‌کنند در حالی جنگل‌ها در همه دنیا به عنوان منابع با ارزش برای حفظ آب استفاده می‌شوند و جنگل‌ها از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر مکعب آب در خود را نگه می‌دارد، اما مسئولان ما فقط برای برداشت چوب از آن استفاده می‌کنند.

 

به گفته کیادلیری سطح جنگل در کشور از ۶۰۰م‌تر در هر هکتار به ۳۰۰م‌تر در هر هکتار و به نصف رسیده که قطعا با این شرایط جنگل نمی‌تواند در مقابل سیلاب درست عمل کند.

 

وی گفت: مدیریت اشتباه در حوزه منابع طبیعی، آسیب پذیری جنگل‌ها در برابر تغییر اقلیم واسترس‌های زیست محیطی به شکل نگران کننده‌ای افزایش داده است.

 

به گفته وی وقتی بدون رعایت ضوابط علمی و فنی در جنگل‌های شمال دخالت می‌شود درختان ضعیف می‌شوند ودر نتیجه ترکیب این زیست بوم‌ها به هم می‌خورد ودر ‌‌‌نهایت زمینه اثر گذاری شرایط سخت زیست محیطی ومرگ گونه‌های گیاهی فراهم می‌شود.

 

کیادلیری که دکترای حفاظت از جنگل دارد گفت: کمتر از ۷درصد مساحت کشور به رویشگاههای جنگلی اختصاص دارد و بی‌توجهی به مسائل اکولوژیکی ونگاه غالب اقتصادی به منابع طبیعی همچون رویشگاههای جنگلی به ویژه جنگلهای شمال، این اکوسیستم‌های کم‌نظیر را به وضعیت نامطلوب امروز مبتلا کرده است. حال آنکه کشور ما کشوری خشک ونیمه خشک است وخطر بیابانزایی بخش عمده آن راتهدید می‌کند براین اساس نباید بازده اقتصادی از جنگل‌ها به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

 

وی همچنین متذکر شد: این اراضی به کشاورزی اختصاص می‌یابد درختانی که به مرحله پیری رسیده‌اند به دلیل عوامل استرس زا نابود می‌شوند و از آنجائی که در این اراضی حتی یک نهال هم وجود ندارد درخت‌های نابود شده عملا جایگزینی ندارد در نتیجه هر روز از سطح عرصه جنگلی کاسته می‌شود. در شمال کشور هم جنگل‌های هیرکانی با معضلات فراوانی مواجهند اما فعالیت‌های کشاورزی بیشترین تخریب را در این عرصه رقم زده است.

 

اسدالله کریمی، محقق و کار‌شناس جنگل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، پارامترهای متنوعی را در ارتباط با وقوع سیلاب دخیل دانست و گفت‌: به طور طبیعی در یک سال اخیر تیپ بارندگی‌ها متفاوت شده است و به دلیل ظهور این شرایط، باران‌های سیل آسا که پیش از این کمتر شاهد آن بودیم رخ می‌دهد‌. ‌

 

وی با تاکید بر مقوله طبیعی تغییر اقلیم اظهار داشت‌: تغییر اقلیم، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی باعث بارش باران‌های سیل آسا شده است.

 

این متخصص جنگل با اشاره به تاثیر دخل و تصرف‌ها در طبیعت گفت: متاسفانه تجاوز به حریم جنگل، رودخانه‌ها و مراتع از عوامل وقوع حوادثی این چنین هستند و البته باید بگویم که تنها یک عامل موثر نیست بلکه همه این عوامل با هم شرایط را به وجود آورده اند‌. ‌

 

وی تصریح کرد: متاسفانه خاک نفوذ خود را از دست داده است و به محض وقوع بارندگی تبدیل به سیل می‌شود و قطعا در سالهای گذشته تخریب ناشی از سیل کمتر بوده است و اتفاقات اخیر که پس از وقوع سیل افتاد به دلیل ساخت خانه‌ها، ویلا‌ها و جاده‌های روستایی در مسیر جنگل و رودخانه هاست‌. ‌

 

وی تاکید کرد‌: بارش باران اخیر که منجر به آب گرفتگی منازل، راه‌ها و تخریب اموال مردم شد حادثه‌ای بی‌سابقه در دهه اخیر بود و مسئولان باید چشم خود را باز کرده و اجازه تخریب جنگل را ندهند تا شاهد حوادث این‌چنین نباشیم.

منبع: http://zistboom.com/7840/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دکتر مرتضی شریفی دکتر مرتضی شریفی*: در آستانه یازدهمین کنفرانس اعضا کنوانسیون تنوع زیستی فکر می کردم به عنوان جنگلبان و محیط بان چه چیزی می توانیم برای گفتن داشته باشیم که روایت هفت شهر عشق … برایم تداعی شد. واقعیت تلخ اینکه هنوز چارچوب (Framework) عملی در این ارتباط تدوین نشده است. پس همان بهتر که از واژه شناسی شروع کرده و یک چارچوب مقدماتی از ساماندهی عام منابع تنوع زیستی سرزمین یادآور شویم.

 

در طبقه بندی علمی، تنوع زیستی بطور عام سه گروه تنوع اکوسیستم ، تنوع گونه و تنوع ژن را شامل می شود. تنوع اکوسیستم به نوبه خود به زیر گروههای منطقه ای (Eco-region) ، بخشی (Eco-section) و محلی (Eco-site) تقسیم می شود (لازم به ذکر است زیر گروههای ذکر شده مربوط به مدل ELC می باشد مدل های دیگر چون بیوژئوکلیماتیک و… نیز وجود دارند). تنوع گونه داخلی اکوسیستم بر مبنا دو شاخص عمده شامل تعداد گونه ها (Species Richness) و فراوانی نسبی (Species Evenness) ارزیابی می شود. از این رو تعداد گونه های متفاوت به تنهای ارزش اکوسیستم را بیان نمی کند ترکیب مناسب گونه های مختلف درپایداری تنوع نقش بسیار تعیین کننده دارد. تنوع درونی یک گونه ، تنوع ژنتیک (Genotype) نامیده می شود.

 

در ارزیابی تنوع داخلی یک اکوسیستم علاوه بر تنوع گونه و ژن تنوع های فرعی دیگر مطرح است از جمله می توان از تنوع تاکسونومیک Taxonomic Diversity نام برد که تنوع جنس، خانواده و رده های بالاتر را شامل می شود. همانطور تنوع ساختاری (Structural Diversity) که به تنوع عمودی (اشکوب های متنوع در جامعه گیاهی) ، تنوع افقی پراکنش های متنوع لکه ای (Spatial Patchiness) گفته می شود در ارزش گذاری اکوسیستم حائز اهمیت است . تنوع فرم-زندگی مثل درخت، بوته، پستاندار، خزنده و … و نیز تنوع عملکرد (Functional Diversity): مثل سایه پسند ، آهک دوست ، علف خوار و … شاخص های قابل ذکر در ارزیابی تنوع داخلی اکوسیستم محسوب می شوند. تنوع گذرا (Temporal Diversity) از دیگر موارد قابل ملاحظه می باشد. مدیریت محیط زیست طبیعی با رویکرد حفاظت از تنوع زیستی با شناخت سامان مکانی و آشنائی با دینامیک زمانی تنوع های یاد شده مقدور می گردد. برای مثال در مدیریت جنگل با رویکرد اکولوژیک ساماندهی پراکنش از مراحل مختلف رویش Development Stages (شل گروه ، خال گروه، دار گروه و …)، فاز های تکاملی پوشش جنگلی Phases Development ( زاد آوری، بلوغ ، کهولت و …) و توالی جنگل Forest Succession (فرایند تغییرات بسوی شگل گیری جوامع و نیل به کلیماکس) در دستور کار قرا می گیرد.

 

روند مطالعه و برنامه ریزی مدیریت تنوع زیستی در سطوح سه گانه زیر معمول می شود :

 

• تنوع الفا (Alfa Diversity) در سطح اکوسیستم محلی توده ۱ تا ۱۰۰ هکتار ، تغییرات داخلی اکوسیستم های محلی، تغییرات در این مقیاس تحت تاثیر رژیم های اختلالی شدید است.

 

• تنوع بتا (Beta Diversity) در سطح اکوسیستم سیمای سرزمین (بخشی) ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ هکتار، تغییرات بین اکوسیستم های محلی، تغییرات در این مقیاس تحت تاثیر رژیم های اختلالی متوسط است، واحد کلیمای منفرد برآن حاکم بوده یک زون اکولوژیک محسوب می شود تغییرات درونی عبارت از تغییرات اکوسیستم های محلی متاثر از خاک یا رژیم طبیعی می باشد، تغییرات در جنگل ناهمسال شدید است.

 

• تنوع گاما (Gamma Diversity): اکوسیستم منطقه ای معمولاً بالای ۱۰۰۰۰ هکتار، با تغییرات هر دو تنوع الفا و بتا شکل می گیرد ، معمولاً بیش از یک واحد آب و هوائی بر آن حاکم بوده و بیش از یک زون اکولوژیک در آن وجود دارد، تغییرات ناشی از رژیمهای طبیعی چندان معنی دار نیست.

 

برنامه ریزی، طراحی و مدیریت تنوع زیستی در سطوح ملی، اکوسیستم های کلان داخلی ملی(مثل جنگلهای خزری به عنوان پروا نس فرعی هیرکانی از پروانس اکسینو – هیرکانی از منطقه جغرافیایی گیاهی ارو- سیبری) ، اکوسیستم های منطقه ای ، اکوسیستم های بخشی و اکوسیستم های محلی انجام می گیرد. اگر بخواهیم گزارشی از عملکرد ملی در این ارتباط ارائه دهیم با وجود تلاش های پراکنده موردی و گاهی موازی کاریهای سازمان های متولی محیط زیست طبیعی واقعاً حرفی برای گفتن نداریم. واقعیت تلخ اینکه هنوز چارچوب (Framework)عملی در این ارتباط تدوین نشده است.

 

** عضو شورایعالی جنگل، مرتع و آبخیزداری

 

به همین قلم می توانید بخوانید:

 

کنوانسیون تنوع زیستی از ناگویا به سوی حیدر آباد

 

مناطق حفاظتی

 

تنوع زیستی کوهستان

 

گزارش نشست منطقه خاور نزدیک در قاهره

منبع: http://zistboom.com/7711/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  عباس گلکار عباس گلکار : به محیط زیست و طبیعت اطرافم بسیار علاقه مندم، این کهن بوم و بر را هم عمیق دوست دارم و برای آبادی و آزادی هر چه بیشترش با قلم می کوشم. چند سال با هفته نامه “گل آقا” در صفحه ای به نام “گلکاریکلماتور” می نوشتم، گاهی شبیه شعر می شد و گاهی کاریکلماتور! مرتکب چاپ دو کتاب به نام های «ماه نگران زمین است»  و « سکوت سراپا گوش است» هم شده ام که در بازار موجود است. اگر مجالی بود برای سایت زیست بوم از این دست خواهم نوشت. عجالتاً قسمت دوم را بخوانید:

 

- قفس، عرصه ی پرواز مگس هم نیست.

 

- قفس، خانه ی امن پرنده ی بی پرواز است.

 

- پرنده ای که با قفس اش کنار آمده احساس آزادی می کند.

 

- آب روان از مرگِ ماندن می گریزد.

 

- سبز که نباشی، بی باد هم فرو می ریزی.

 

- مُرداب، از انزوا آب می خورد.

 

- مُرداب، دریای رود بی رویاست.

 

- درختی که از زمستان بترسد به بهار نمی رسد.

 

- به دستور خشکسالی گُل کردن در ملاء عام ممنوع است.

 

- ستاره محو تماشای طلوع می شود.

 

- دودکش‌ها آسمان را آستر می‌کشند.

 

- کفش دوزک پا برهنه است.

 

- طوفان، درخت خشکیده را آسان‌تر می‌اندازد.

 

 

- در خشکسالی یخِ سراب می‌گیرد.  

 

- درخت تا زنده است دسته‌ی تبر نمی‌شود.

 

- کابوسِ خشکسالی، صدای پای آب است.

 

- به حکمِ خشکسالی، شکوفه در حصارِ خشکِ شاخه ماند.

 

- آتش، جنگل را خاموش کرد.

 

- سهم بارانِ هر درخت بریده، به آسیابِ سیل ریخته می‌شود.

 

 

- درختِ خشکیده بیرونِ چارفصل ایستاده است.

 

 

- درخت خشکیده فقط به آتش جوابِ روشن داد.

 

- درخت خشکیده رهگذر خسته را به صرفِ سایه هم دعوت نمی‌کند.

 

- صندلی چوبی، درخت مرده است.

 

 

از همین قلم می توانید بخوانید:

 

ماه نگران زمین است / اختصاصی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود خبر داد:
تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع جرم در عرصه های منابع طبیعی شاهرود

 

 

 بزرگنمایی
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود از تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع جرم در عرصه های منابع طبیعی شهرستان شاهرود در محل دادسرای این شهر خبر داد.

به گزارش سبزپرس، «مجید زمانی» گفت: در اولین جلسه این ستاد رییس دادگستری، دادستان، فرماندار و فرماندهی نیروی انتظامی و مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط شهرستان شاهرود شرکت داشتند.

زمانی افزود : هدف از تشکیل این ستاد، پیشگیری از وقوع جرم و تخلف در عرصه های منابع ملی و همچنین رسیدگی هر چه سریعتر به پروندهای تنظیم شده مربوط به تخلفات انجام گرفته در عرصه های طبیعی است که به مراجع قضایی ارسال می شود.

وی تاکید کرد: در این جلسه مشکلات و همچنین راهکارهای مناسب به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات در منابع ملی ،مورد بحث و تبادل نظر شد

.وی اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده، شرایط برای حفاظت مطلوبتر از عرصه های طبیعی، ایجاد می شود. در این جلسه کلیه شرکت کنندگان، آمادگی کامل خود را به منظور صیانت و حفاظت از منابع ملی اعلام کردند.

 http://isdle.ir/news/

کد خبر : 91071053


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چرا همه در برابر افشاگری محیط زیستی رییس جمهور سکوت کردند؟!

    تازه ترین کنفرانس مطبوعاتی رییس جمهور در مهرماه سال جاری، مطابق اغلب کنفرانس‌های مطبوعاتی دیگرش با برخی حواشی و جنجال در فضای رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی کشور روبرو شد. منتها این بار، یک رخداد کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر در جریان این کنفرانس مطبوعاتی به وقوع پیوست که آن را به ویژه برای نگارنده و دیگر همتایانش در حوزه محیط زیست متمایز کرد یا می‌توانست بکند! ماجرا آن بود که ایشان در پاسخ به انتقادهایی که از وی و دولتش در محافل گوناگون مطرح شده و رو به افزایش دارد، عنوان کرد که چرا رسانه‌ها فقط ضعف او و همکارانش را در دولت می‌بینند و چشم بر روی خطاهای دیگران بسته‌اند؟ و بلافاصله برای نمونه به روند قطع درختان در چند منطقه تهران توسط شهرداری اشاره کرد که کوچکترین مخالفت یا اعتراضی را برنیانگیخته است؛ درصورتی که با یادآوری خاطره‌ای از زمان صدرات خویش بر مسند شهرداری تهران، اشاره کرد در موردی مشابه برای اعتراض به احتمال قطع چند درخت در خیابان ولی عصر تهران، جنجال و اعتراضی گسترده برعلیه شهرداری آن زمان صورت گرفت. به دیگر سخن، رییس دولت دهم بر این باور است که حتا منتقدین سیاست‌های محیط زیستی و طرفداران محیط زیست در رسانه‌ها هم بیشتر سیاسی هستند تا واقعاً فعال و دوستدار محیط زیست!

    روزنامه ایران هم در شماره شانزدهم مهرماه خود، ضمن اختصاص صفحه نخست خویش به چاپ چند عکس از قطع درختان در تهران، تأکید کرد: همه‌ی رسانه‌ها در برابر افشاگری رییس جمهور سکوت کردند!

     امّا به راستی چرا هیچ رسانه‌ای به این بخش از سخنان رییس جمهور توجه نکرد و چرا هیچ تشکل مردم‌نهادی در حوزه محیط زیست، خواستار روشن شدن این ماجرا نگردید؟ آیا این یک ضعف بزرگ نیست؟

    نگارنده براین باور است که پاسخ مثبت است و این ماجرا بی‌شک یک ضعف بزرگ در بین فعالان محیط زیستی ایران را آشکار می‌کند. امّا بزرگ‌تر از آن ضعف هم وجود دارد؛ ضعفی که سبب تشدید این بی‌تفاوتی در مخاطبان این دو طیف رسانه‌ای شده و می‌شود. به عنوان شاهد دست کم چند رخداد مشابه دیگر در کلان‌شهر تهران را به یاد دارم که در آن موارد هم روزنامه نخست محیط زیستی کشور، یعنی همشهری کاملاً سکوت کرد و اصولاً همان طور که پیش‌تر هم نوشته‌ام، همشهری یا تهران امروز تا جایی به بازتاب و تحلیل مشکلات محیط‌زیستی کشور می‌پردازند که عملکرد شهرداری تهران به زیر سؤال نرود و این نکته‌ای بود که در ملاقات مستقیم با آقای قالیباف در سال 1389 به ایشان صراحتاً یادآور شده و خواستار تغییر این رویکرد در روزنامه همشهری شدم.

    از آن سوی ماجرا اما مسأله مهمی که به نظر می‌رسد سردبیران روزنامه ایران و طیف وابسته به ایشان فراموش کرده‌اند، به همین نکته بازمی‌گردد؛ یعنی روزنامه ایران هم اغلب فقط به انتقاد از سیاست‌های محیط زیستی در کلان‌شهر تهران می‌پردازد و چشم بر روی بسیاری از معضلات محیط زیستی کشور که ریشه در عملکرد ضعیف کارگزاران دولتی دارد، می‌بندد و در عوض این روزنامه ارگان شهرداری تهران است که به صورتی مؤثر سیمای نسبتاً کامل‌تری از وضعیت محیط زیستی ایران ارایه می‌دهد البته بدون تهران! انگار جای این دو با توجه به نام‌شان تغییر کرده است! نکرده است؟ همشهری از مشکلات سدسازی، طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای، خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، قطع درختان در جنگل ابر، آتش‌سوزی در زاگرس، انتقال خطوط نیرو از دنا و ... می‌نویسد و روزنامه ایران هم از قطع درختان در خیابان ایران زمین، بزرگراه شهید گمنام، باغ نیما یوشیج، جنگل وردآورد یا نشست زمین در جنوب تهران می‌نویسد و تمام!

    بنابراین، اگر مسئولین این دو روزنامه و طیف وابسته به آن می‌خواهند تا سخنان و تحلیل‌ها و انتقادهایشان از سوی مخاطبین جدی‌‌تر گرفته شود، لطفاً پیش از آن که یک نیزه در چشم رقیب فروکنند، یک سوزن هم به خودشان بزنند و عملاً نشان دهند که حفظ ملاحظات محیط زیستی برایشان مهم‌تر از هر مصلحت بخشی و گروهی دیگر است.

منبع: http://darvish100.blogfa.com/post-2255.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


در کارگروه پسماند گیلان عنوان شد
لزوم جدیت بین دستگاهی در مدیریت انواع پسماند


 

 

 بزرگنمایی
لیـــلا مســـروری: نخستین جلسه کارگروه پسماند استان گیلان در سال 91 با محوریت کارخانه کمپوست رودسر و وضعیت پسماندها و پسابهای عفونی ، تشکیل جلسه داد.
به گزارش سبز پرس بر اساس بازدیدهای بعمل آمده از کارخانه کمپوست رودسر ، به رغم اهمیتی که این کارخانه در مدیریت پسماند شرق گیلان دارد و از اواخر مرداد ماه گذشته با ظرفیت بسیار اندک نسبت به ظرفیت اسمی خود آغاز بکار کرده است اما ، بدلیل کامل نبودن سازه ها بوی نامطبوع حاصل از انباشت زباله و تخمیرکود آلی بشدت اهالی منطقه را آزار میدهد.
 
اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در ارائه گزارش خود بر مواردی چون نبود زهکش و کانالهای جمع آموری سطحی شیرابه  و نشتی های احتمالی ، مسقف نبود محل های دپو زباله ورودی  و محلهای دپو پس سرندی ، فعال نبودن سیستم تصفیه شیرابه  اشاره شد .
همچنین ایزوله نبودن سالن تخمیر ، تجیزات کم ایمنی فردی کارگران و مهمتر از همه عدم تکفیک زباله ها در مبدا و حمل درهم زباله های خانگی  و عفونی بخصوص وجود پسماندهای عفونی نوک و تیز برنده  که خطرات و تبعات فراوانی برای کارکنان و راندمان فعالیت کارخانه دارد ، مورد تاکید قرار گرفت.
البته نه شهردار رودسر و نه هیچ نماینده ایی از سوی شهرداری در این جلسه حضور نداشتند تنها نماینده ایی از فرمانداری در این جلسه بود که به قصد طرح موارد فوق الذکر و چاره جویی  در کار گروه حضور داشت.
محسن فلاح نیا مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان در خصوص کمپوست رودسر گفت :  به تبع یکسری از مشکلات حین کار بروز می کند   و اقدامات لازم برای اصلاح نواقص از سوی شهرداری رودسر و مدیریت کارخانه کمپوست با توجه به راه حلهای موجود اعم از احداث و تکمیل سازه ها و ایزوله سازی باید انجام شود
وی افزود : ظرف چند روز اینده بیوفیلتر کارخانه وارد مدار خواهد شد.
دبیر کارگروه پسماند استان گیلان تاکید کرد لازم است در شهرهایی که کارخانه کمپوست احداث شده برگزاری کارگروه های شهرستان جهت رصد مداوم روند کار صورت بگیرد.
 امیر عبدوس تقدیر از شهرداری انزلی و برگزاری منظم جلسات کارگروه پسماند شهرستان انزلی گفت : متاسفانه شاهدیم که جلسات کارگروه شهرستانی که می تواند بیشترین نقش را در حل و پیگیری مسائل کمپوست رودسر داشته باشد، سالی یکبار برگزار میشود که یقینا باید در روند آن تجدید نظر شود.
چاره اندیشی برای پسماندهای کشاورزی
در این جلسه موضوع مهم امحای سموم شیمیایی سنواتی که سموم تاریخ مصرف گذشته موجود در انبار های جهاد کشاورزی است طرح شد .
در جلسه پیشین کارگروه استانی که  اسفند ماه گذشته برگزار شد مقرر شده بود تا استانداری  این مورد خاص را پیگیری کرده و در صورت لزوم منابع مالی برای انجام اینکار را بررسی کند  که البته این موضوع در این عدم تهیه گزارش یاد شده  مجدد در دستور کار قرار گرفت تا بخش مربوط به پیگیری موضوع در استانداری تعیین شود .
معضل پسماندهای عفونی بخش خصوصی
با توجه به وعده وزیر بهداشت مبنی بر تجهیز بیمارستانهای عمومی و خصوصی به دستگاه امحا تا پایان 91 و تعیین مهلت دوساله برای احداث تصفیه خانه های فاضلاب بیمارستانی  اسلامی نماینده علوم پزشکی گیلان در ارائه گزارشی گفت: در حال حاضر در مراکز عمده اعم از بیمارستانهای دولتی و خصوصی گیلان  تهیه دستگاهای بی خطر ساز انجام شده و فعالند و بیمارستانهای فومن، رودبار ، منجیل ، لنگرود و رودسر هم منتظر احداث سازه استقرار هستند و به زودی فعال می شوند .
وی در خصوص تصفیه خانه هم افزود : اجرای این موضوع هزینه گزافی دارد که به تنهایی از عهده ما خارج است و برای این امر نیازمند اختصاص چهل درصد هزینه از محل اعتبار استانی هستیم .
وی افزود: البته کار را آغاز کرده ایم در ماسال و فومن سیستم تصفیه آماده بهره برداری است و تا ماه آینده تصفیه خانه بیمارستان رودبار که حساسیت ویژه ایی هم دارد ، به بهره برداری می رسد  در رشت نیز بیمارستانها که قبلا در اولویتها پیش بینی نشده بود هم اینک در دستور کار احداث تصفیه خانه قرار دارد
رضا کهالی شهردار لاهیجان نیز با اشاره به  معضل پسماندهای عفونی مطبهای خصوصی  گفت : به رغم آنکه  سطل های تفکیک پسماندهای عادی و عفونی را در اختیارشان قرار داده ایم  کمترین همکاری در این زمینه ندارند .
 هالی با ابراز نگرانی از اینکه برخی از آنها  در مناطق مسکونی هم هستند و به نوعی اشاعه آلودگی دارند گفت :  مطبهای پزشکی بر طبق قوانینی که نظام پزشکی گذاشته  هیچ گونه عوارض شغلی هم به شهرداریها پرداخت نمی کنند.
 کهالی از کارگروه خواست تا با قید مصوبه ایی  اخذ هزینه مدیریت پسماند از مطبهای خصوصی مورد تاکید قرار گیرند ، که با موافقت روبرو شد.
سیامک دوستدار مدیر عامل سازمان بازیافت شهرستان رشت نیز  گفت : میزان تفکیک از مبدا در سطح خانوارهای رشت از مرز پنجاه و پنج خانوار گذشت و هم اکنون 30 درصد جمعیت شهری رشت تحت پوشش این طرح قرار دارند وی روند تفکیک از مبدا در شهر رشت مثبت و با کیفیتی خوب ارزیابی کرد.
دوستدار گفت : مجموعه ما از پیمانکاری که در چهارچوب ضوابط تعیین شده بتوانند دراین بخش فعالیت کنند استقبال می کند.
در این جلسه همچنین  موضوع احداث کارخانه کمپوست تالش طرح شد . گفتنی است سال قریب به ده سال قبل در سال 82، برای احداث این کارخانه در محدوده حفاظت شده لیسار در خواست فضا شده بود که  سه هکتار آن مورد توافق سازمان قرار گرفت  که البته در آن وقت توافق استانی برای 10 هکتار انجام گرفته بود در حال حاضر نیز فضای مورد نیاز 10  هکتار مورد تاکید است که برای پرهیز از هرگونه تصرف عدوانی و تغییر کاربری  مقرر شد تا موضوع در کمیسیون زیر بنایی دولت طرح و بررسی شود.
نوشته شده در ساعت 11:55:32 , مورخ 18/07/1391
کد خبر : 91071048

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8821


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پارازيت

همه دنيا پارازيت دارند!
وزارت بهداشت: پارازيت بد نيست
رئيس اداره پرتوهاي وزارت بهداشت از بررسي اثرات پارازيتهاي ماهواره اي خبر داد و گفت: براساس بررسيهاي صورت گرفته تشعشعات و سيگنالهاي ماهواره اي جداي از ساير پرتوها نيست و منطقي نيست که بخواهيم پارازيت را عاملي براي بروز برخي بيماريها عنوان کنيم.

 





 

 

علي گوراني در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوي اداره پرتوهاي مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت در زمينه تشعشعات و پرتوهاي محيطي که روزانه بر انسان ساطع مي‌شود، اظهار داشت: اين سازمان بنا بر رسالتي دارد که در زمينه پرتوهاي محيطي کاملا پاسخگوي افراد جامعه است.
وي با بيان اينکه به دليل ورود ابزار تکنولوژيک و فناورانه به ابعاد مختلف زندگي بشر، روزانه انرژي هاي بسياري از محيط و اين ابزار به انسان ساطع مي‌شود، گفت: به صورت کلي پرتوهايي که بر انسان تابيده مي‌شود خطرناک است و بايد راهکارهاي پيشگيري و مقابله با اين پرتوها در صورت امکان به کار گرفته شود و تا جايي که ممکن است از اين تشعشعات دوري کرد.
گوراني در مورد ارسال پارازيتهاي ماهواره اي و شائبه هايي که در زمينه تشعشعات آن وجود دارد، تصريح کرد: اين پرتوها جداي از ساير پرتوها نيست و مقداري انرژي که از آن تابيده مي‌شود تفاوتي با ديگر سيگنالهاي الکترومغناطيسي ندارد.
رئيس اداره پرتوهاي مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت با تاکيد بر بررسي هايي که روي پارازيتهاي ماهواره اي صورت گرفته است به مهر گفت: اين امواج در شعاع گيرنده و فرستنده هاي تلويزيوني ارسال مي‌شود و مربوط به افراد نيست.
وي با بيان اينکه انسان امروزي با امواج همزيستي مسالمت آميز را بکار گرفته است، گفت: مراقبت در اين زمينه هميشه توصيه مي‌شود با اين حال منطقي نيست که بگوييم بيماريها تنها ناشي از پارازيتهاي ماهواره اي است.
گوراني با اشاره به اظهاراتي که از بروز برخي بيماريها مانند ناباروري و يا سقط جنين به دليل پارازيتهاي ماهواره اي حکايت دارد تصريح کرد: بيماري صدها عامل مي تواند داشته باشد و تاکنون ثابت نشده است که به طور خاص اين سيگنالها باعث به وجود آمدن يک بيماري شده باشد.
وي گفت: اينکه در زمينه پارازيت ماهواره اي موضوع تا اين حد پررنگ شده است ابعاد ديگري دارد و مربوط به مسائل بهداشتي نمي شود. چرا که سيگنالها و پارازيت ماهواره اي در همه جاي دنيا وجود دارند و مختص ايران نبوده و تنها مربوط به کانالهاي ماهواره اي نيست.

منبع:http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7822

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پاندا


خرس پاندا غذاي چيني‌هاي باستان
دانشمندان اعلام کردند که خرس‌هاي پاندا که گنجينه ملي چين به شمار مي‌آيد، هزاران سال پيش غذاي اصلي ساکنان نخستين اين سرزمين بودند.

 

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از زينيوز، طبق گفته ديرينه‌شناسان، ساکنان پيش از تاريخ اين سرزمين در منطقه‌اي که امروزه «چونگ کينگ» ناميده مي‌شود، خرس‌هاي پاندا را شکار مي‌کردند و مي‌خوردند.

وي گوانگ بيائو، ديرينه‌شناس دانشگاه پکن گفت: فسيل‌هاي متعددي از پانداها در اين منطقه کشف شده است که نشان مي‌دهد بسياري از اين حيوانات به دست انسان شکار شده بودند.

وي با اشاره به اين که انسان‌هاي ماقبل تاريخ حيواناتي را که منفعتي براي آن‌ها نداشتند شکار نمي‌کردند، گفت: پانداها در آن زمان به بزرگي امروز نبودند و جثه‌اي به اندازه سگ‌هاي تبتي داشتند و انسان‌ها به‌راحتي آن‌ها را شکار مي‌کردند.

پانداها 10 هزار تا يک ميليون سال قبل در ارتفاعات چونگ کينگ مي‌زيستند و سپس به سمت سيچوان که اکنون محل زندگي پانداها ناميده مي‌شود، کوچ کردند.

دانشمندان معتقدند که علت اصلي مهاجرت دسته‌جمعي اين حيوانات کاهش منابع غذايي آن‌ها همچون بامبو به دليل تغييرات آب و هوايي بوده است.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سيل1
آمارها نشان مي‌دهد در 53 سال گذشته بيش از 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب جان خود را از دست داده اند. اين در حالي است که بر خلاف ادعاي سازمان مديريت بحران مبني بر انجام 1200 برنامه مقابله با سيلاب همچنان سيل جان شهروندان را تهديد مي کند.

 

به گزارش مهر، موضوع سيل و وقوع سيلاب و راههاي پيشگيري از آن پس از تشکيل سازمان مديريت بحران کشور دردستور کار اين سازمان قرار گرفت ولي پس از گذشت چهار سال از تاسيس اين سازمان همچنان سيل جان شهروندان را تهديد مي کند. بر اساس اين گزارش، بررسي آمار و ارقام نشان مي دهد 58 درصد کل افرادي که در اثر بلاياي طبيعي در جهان کشته شده اند مربوط به سيلاب بوده است. در واقع سيلاب از نظر تلفات جاني و مالي مهيب ترين بلاي طبيعي در جهان محسوب مي شود.

آمارها حاکي از آن است که در ايران‌ طي ‌53 سال يعني از سال 1330 تا 1383 تعداد چهار هزار و 185 مورد سيل حادثه خيز رخ داده است.

مرگ 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب در 53 سال

در اين مدت پنج هزارو 821 شهر و 245 هزار واحد مسکوني بر اثر سيلاب‌خسارت‌ ديده‌ اند و 12 هزار نفر تلفات ‌انساني اين حوادث بوده اند. همچنين471 هزار رأس دام قرباني و يک ميليون هکتار از اراضي کشاورزي هم تخريب شده است.

از سوي ديگر بر اساس آخرين آمارها 13 درصد تلفات انساني در ايران بر بلاياي طبيعي بر اثر سيل بوده است.

شرکت مديريت منابع آب ايران وابسته به وزارت نيرو نيز در گزارشي اعلام کرده است: از سال 1331 تا 1370 يعني در يک دوره 40 ساله بيش از 1890 رخداد سيل ثبت شده است که خسارات جبران ناپذير اقتصادي در بر داشته است.

دهه 60- تعداد سيل: 1008 رخداد ..................... خسارت سالانه سيل 88 ميليارد تومان

دهه 50- تعداد سيل: 440 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 44 ميليارد تومان

دهه 40- تعداد سيل: 251 دخداد ....................... خسارت سالانه سيل 15 ميليارد تومان

دهه 30- تعداد سيل: 191 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 12 ميليارد تومان

مرگ سالانه 75 نفر بر اثر سيلاب در 25 سال

همچنين آمارها نشان مي دهد از سال 1350 تا 1375 در مدت 25 سال، سيل 916 ميليارد تومان خسارت و جان 1882 نفر را گرفته است يعني سالانه 75 نفر در اين 25 سال جان خود را بر اثر سيل از دست داده اند.

سازمان مديريت بحران آمار بلاياي طبيعي و ميزان خسارات و تلفات را ارائه نمي کند

متاسفانه اين آمارها قديمي و به روز نشده است. رسانه ها و حتي کارشناسان نيز به اين آمارها دسترسي ندارند. البته ناگفته نماند که اعلام آمار بلاياي طبيعي و ميزان خسارات برعهده سازمان مديريت بحران است ولي سايت اين سازمان حتي لينکي براي ارائه اينگونه آمارها ندارد در حالي که سازمان پزشکي قانوني که مهمترين آمارها (مرگ و مير) را روايت مي کند آخرين آمارها را هر ماه اطلاع رساني مي کند.



مرگ 7 شهروند بر اثر سيلاب در 24 ساعت گذشته

بر اساس اين گزارش هنوز هفته کاهش اثرات بلاي طبيعي به پايان نرسيده که درهفته جاري بر اثر بارندگي شديد در بهشهر 7 نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند اين در حالي است که برخي از مسئولان دليل آن را تعلل در اطلاع رساني به موقع حادثه سيل عنوان کرده اند.

نکته قابل تامل اين است که حسين درخشان سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر به مهر مي گويد: از ابتداي سال 90 تا کنون 40 مورد سيل و آب گرفتگي در مازندران داشته ايم که بيشتر در بهشهر و ساري و نکا بوده است و 3900 نفر هم حادثه ديده اند!

اطلاع رساني48 ساعت قبل از وقوع سيل

با اين حال ايرانمنش رئيس مرکز اطلاعات حوادث سازمان مديريت بحران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: سازمان مديريت بحران به تازگي سيستم هشدار سريع را به صورت 24 ساعته فعال کرده است. در اين سامانه 2 نيروي فعال هميشه آن لاين بوده و تمامي امکانات ارتباطي از تلفن همراه، تلفن ثابت، تلفن ماهواره اي، بي سيم و... را در اختيار دارند و هر گونه خطر و بلاياي طبيعي را 48 ساعت قبل از وقوع به ستاد مديريت بحران استان اعلام مي کنند.

وي گفت: در حادثه اخير هم ما بر اساس اعلام سازمان هواشناسي اخطار داده بوديم. حتي موضوع را به کارگروههاي مربوطه مانند صدا و سيماي استان هم مخابره مي کنيم تا اطلاع رساني به سرعت انجام شود. من نمي گويم صدا و سيما و رسانه ها در اطلاع رساني سريع کوتاهي کردند ولي کارگروهها بايد اخطار ها و هشدارها را جدي بگيرند.



پاسخهاي مديريت بحران و مسئولان!

سيل اخير نشان داد وعده هاي مسئولان در مورد اجراي پروژهاي پيشگيرانه و امدادرساني و اطلاع رساني به هنگام تا عمل فاصله بسيار دارد. هر چند رئيس سازمان مديريت بحران مي گويد هزارو 200 طرح اجرايي کرديم ولي جزئيات اين اقدامات اعلام نشد.. اين اظهارات همانند نشست خبري چندي پيش رئيس سازمان مديريت بحران کشور بود. وي در پاسخهاي مکرر خبرنگاران عنوان کرد که آمارهاي بافتهاي فرسوده کاهش نيافته و خانه هاي زيادي در روستاهاي آذربايجان شرقي مقاوم سازي نشده بود و خود روستايي ها نخواستند خانه هايشان مقاوم شود!

وعده هاي مسئولان

عنوان اظهار نظر در مورد پيشگيري از وقوع سيل
رئيس سازمان مديريت بحران کشور مشکل اصلي ما تجاوز به حريم رودخانه‌ها است. در مورد قطع درختان هم بايد بگويم اگر مشاهده شد سريعاً اطلاع دهيد ولي در بحث پيشگيري از وقوع سيل هزار و 174 پروژه را اجرايي کرده‌ايم!

رئيس سازمان محيط زيست کشور قرار شد؟ با همکاري سازمان هواشناسي و وزارت جهاد و با مسئوليت و مديريت سازمان محيط زيست به زودي گروهي از کارشناسان و متخصصان اين حوزه از ارمنستان به ايران بيايند و در مسير هايي که امکان بروز تگرگ و سيل بيشتر است تکنولوژي پيش بيني سيل را راه اندازي کنند.

رئيس سازمان جنگلها و منابع طبيعي سازمان جنگلها طرح آبخيزداري شهري را به زودي؟ اجرايي مي‌کند.


در اين ميان کارشناسان و صاحب نظران اعلام کرده اسند که با برطرف کردن 5 دليل وقوع سيل مي توان بخشي از خسارات را جبران کرد.

دلايل وقوع سيل:

1- از دست رفتن پوشش گياهي و خاک

2- تغيير در مسير طبيعي رودخانه ها و نهرها

3- تغيير در عرصه هاي طبيعي و شکل زمين

4- سدسازي هاي غير اصولي و کار شناسي

5- زير کشت رفتن اراضي حاشيه رودخانه ها

کارشناسان مي گويند: انجام عمليات آبخيزداري و مديريت صحيح آبخوان ها، حفظ پوشش جنگلي و مرتعي، احياي رويشگاه هاي آسيب ديده و ساماندهي فعاليتهاي عمراني بر اساس سند آمايش سرزمين اقداماتي است که براي جلوگيري از وقوع سيل و کاهش خسارات ناشي از آن برشمرده شده است.

---------------------

گزارش از سيد هادي کسايي زاده



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


کار جمعي دروي محصولات کشاورزي موسوم به "گل درو" که هم اينک در سطح روستاهاي ايلام در حال انجام است، نمادي از اخلاق‌گرايي اين بخش از جامعه استان است.

 

مراد نصري، کارشناس ارشد اخلاق‌ اسلامي در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: "گل‌درو" که نسل به نسل همچنان در ايلام جايگاه خود را از دست نداده، نشان مي‌دهد "اخلاق‌گرايي" در روستاهاي ايلام همچنان نمادهاي خود را از دست نداده است.
وي با تشريح چگونگي "گل‌درو" گفت: دراين کار اهالي يک روستا يا چادرنشينان يک منطقه عشايري به هنگام موسوم برداشت، داشت يا کاشت محصول در قالب کاري دسته جمعي تحت عنوان "گل‌درو" به ياري هم مي‌شتابند.
نصري با تبيين اينکه "گل‌درو" بيشتر نماد برداشت محصول را نشان مي‌دهد، اضافه کرد: روستانشينان ايلام اخلاقا خود را موظف مي‌دانند به هنگام موسوم کار خود را به جمع برسانند، آنها هيچگاه در اين گونه نمادهاي اخلاقي با بهانه‌تراشي و زيرکاررفتن، سستي نشان نمي‌دهند.
کارشناس ارشد اخلاق اسلامي اضافه کرد:از جمله انگيزه‌هاي اصلي عمل نيک "گل درو" در روستاهاي ايلام افزون بر سرعت بخشيدن به يک کار، حفظ ارتباط و صله رحم و دوري جستن از کار انفرادي است که جزء توصيه‌هاي تأکيد شده دين مبين اسلام نيز هست.
مراد نصري با بيان اينکه "گل درو" نه تنها بين اهالي يک روستا در حال اتفاق است، بلکه ميان جوامع روستايي مناطق مختلف استان هم گاه خودنمايي مي‌کند، افزود: در کار"گل‌درو" علاوه بر مردان، زنان نيز در کنار هم اين نماد اخلاق‌گرايي روستايي را مانايي بخشيده‌اند.

کارشناس ارشد اخلاق اسلامي در تبيين چگونگي گل درو در بين جامعه زنان روستايي ايلام نيز گفت: در زمان عمل جمعي مردان روستا، زنان در تهيه آذوقه يا در کمک به جابجايي محصولات برداشت شده به ياري همسران خود مي‌شتابند.
وي به قاليبافي بانوان روستاهاي ايلام به صورت جمعي نيز اشاره کرد و گفت: زنان روستايي براي سرعت بخشيدن به کار يک بافنده به صورت دسته جمعي به ياري او مي‌آيند تا نتيجه او هرچه زودتر به فرجام برسد و اين عمل بي‌شباهت با "گل‌درو" نيست.
در همين رابطه مديرکل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي وگردشگري استان ايلام در خصوص چگونگي ثبت "گل‌درو" در فهرست آثار ملي به خبرنگار ايسنا گفت: خوشبختانه مستندسازي اين اثر فاخر محلي به جهت ثبت ملي آن انجام گرفت است.
"علي قاسم‌پور" اضافه کرد: چگونگي ثبت اين اثر فاخر بومي در فهرست آثار ملي به شاخص‌هايي بستگي دارد که بايد احراز شود.
وي با پيش‌بيني اينکه "گل‌درو" در فهرست آثار ملي قرار خواهد گرفت، افزود: مستند اين اثر براي ثبت ملي به مرکز ارسال شده است تا ارزيابي شود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار

خبر فوري- اختصاصي ايرن
قميشلو در محاصره خونخواهان شکارچي مقتول تيراني
ايران- گروه حيات وحش: التهابي تازه براي محيط زيست ايران. قتل يک شکارچي ديگر محيطباناني ديگر را روانه زندان کرد. خونخواهان شکارچي مقتول هم اکنون پاسگاه محيطباني و منطقه حفاظت شده قميشلو را محاصر کرده اند.

به گزارش خبرگزاري مستقل محيط زيست ايران ماجرا چهارشنبه گذشته رخ داد. هنگامي که در زدوخورد مابين شکاچياني غير مجاز با محيطبانان يک شکارچي جوان به نام رضواني کشته شد. منسوبان او ادعا کرده اند گلوله از پشت به اين شکارچي اصابت کرده است. متعاقب اين حادثه پنج محيطبان منطقه قميشلو دستگير و روانه زندان شده اند.
بر اساس اين گزارش مقتول اهل تيران استان اصفهان بوده و هم اکنون شماري از اهالي اين منطقه به خونخواهي او قميشلو را محاصره کرده اند و اوضاع منطقه ملتهب گزارش شده است. هنوز سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره واکنشي نشان نداده است.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آبچليک

  اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) ‌در بيانيه جديدي اعلام کرد: در شرايطي که فقط حدود 100 جفت آبچليک منقار قاشقي در کل حيات وحش جهان باقي مانده، ا‌دامه حيات اين پرندگان کمياب با بحران مواجه شده است.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ به منظور نجات اين گونه از خطر نابودي، ائتلاف جهاني SOS با نام کامل Save Our Species به معني «گونه‌هاي ما را نجات دهيد» و با مشارکت IUCN‌، از يک پروژه ابتکاري جديد با هدف افزايش جمعيت آبچليک‌هاي منقار قاشقي در زيستگاه‌هاي تابستاني آنها در روسيه حمايت کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، ‌صندوق حمايت از پرندگان وحشي و تالاب‌ها بعنوان يکي از اعضاي IUCN با همکاري باغ وحش مسکو و مرکز حمايت از پرندگان روسيه اخيرا به موفقيت‌هاي چشمگيري در زمينه جفت گيري، پرورش و آزاد کردن 9 جوجه آبچليک‌ منقار قاشقي در طبيعت دست يافته‌اند.
نام اين پرونده در فهرست قرمز گونه‌هاي در معرض انقراض IUCN‌ به چشم مي‌خورد. اين 9 جوجه در زيستگاه‌هاي ناحيه پوشش گياهي توندرا در منطقه چوکوتکا واقع در شرق روسيه پرورش يافته و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

 



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خرس قهوه اي
رييس اداره حفاظت محيط‌زيست مشگين‌شهر گفت: يک قلاده خرس قهوه‌اي که به قصد خوردن آب در استخر افتاده بود، با ضربات اجسام سخت از پاي درآمد.

 

به گزارش ايسنا، حسين دهقاني در اين باره گفت: به دنبال اين حادثه کارشناسان اداره حفاظت محيط زيست و شبکه دامپزشکي شهرستان در محل حاضر شده و پس از معاينه لاشه و تاييد نحوه کشته‌شدن حيوان صاحب باغ را به عنوان متهم اصلي تحويل مقامات قضايي دادند. به گزارش اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر، وي گفت: در اين ماجرا صاحب‌باغ در حالي که مي‌توانست با مطلع‌کردن ماموران اداره حفاظت محيط زيست زمينه نجات و بازگرداندن اين حيوان به آغوش طبيعت را فراهم کند از اين کار خودداري کرد. وي از باغداران خواست براي جلوگيري از حوادث مشابه نسبت به ايمن‌سازي استخرهاي خود اقدام کرده و از هرگونه تعرض نسبت به حيوانات خودداري کنند.

 


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

زیست بوم: آلبوم خانوادگی یک تمساح؛ پدر، مادر…!

 

تمساح - سایت زیست بوم

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هوشنگ ضيايي: سازمان محيط زيست به جاي صدور جوابيه اقدامات مناسب انجام دهد
فروش گوزن زرد ايراني در بازار سليمانيه عراق

 

 

 بزرگنمایی
يک استاد دانشگاه گفت: بر اساس گزارش هاي محلي، يک راس گوزن زرد ايراني در کردستان سليمانيه عراق به فروش رسيده است.

خبرگزاري موج به نقل از هوشنگ ضيايي، استاد دانشگاه و انتقال دهنده گوزن زرد ايراني به جزيره اشک درياچه اروميه، نوشت: در گذشته تصور مي شد، نسل گوزن زرد ايراني منقرض شده است. وي افزود: 60 سال پيش گوزن زرد ايراني در جنگل هاي دز و کرخه خوزستان مشاهده و تعدادي از آنها با هدف تکثير به دشت ناز ساري منتقل شود.

ضيايي خاطر نشان ساخت: با توجه به وضعيت مطلوب زيستگاهي در جزيره اشک واقع در درياچه اروميه، در سال 56، سه گوزن زرد شامل دو ماده و يک نر از دشت ناز به اين منطقه منتقل و در سال 60 تعداد بيشتري گوزن زرد به اين ناحيه انتقال يافت.

وي گفت: در حال حاضر جمعيت گوزن هاي زرد ايراني در جزيره اشک به 300 راس رسيده و به دليل ايجاد سکون در رشد جمعيت اين گونه، حدود 30 راس از گوزن هاي زرد مجددا به خوزستان منتقل شدند.

اين استاد دانشگاه درباره دلايل مساعد بودن شرايط جزيره اشک و تکثير گونه گوزن زرد ايراني، بيان داشت: در اين جزيره هيچ شکارچي طبيعي براي گوزن زرد وجود نداشت. وي ادامه داد: اين جزيره يک چشمه داشت بنابراين دو آبشخور ديگر براي استقرار اين گونه ساخته شد.

منتقل کننده گوزن زرد ايراني به جزيره اشک درباره دلايل خروج اين گونه از جزيره اشک، اذعان داشت: جزيره اشک مکاني است که اطراف آن را آب احاطه کرده و امکان ورود شکارچيان به اين منطقه وجود نداشت. وي افزود: گوزن هاي زرد نيز قادر نبودند از اين جزيره خارج شوند بنابراين شرايط امني براي زندگي آنها فراهم شده بود اما با خشک شدن درياچه اروميه، امکان خروج اين گونه از جزيره فراهم شد.

ضيايي ورود شکارچيان طبيعي به جزيره اشک را يکي از دلايل خروج گوزن هاي زرد از اين منطقه دانست و گفت: گوزن هاي زرد تا کنون حتي شغال نيز نديده اند، بنابراين با خشک شدن آب درياچه اروميه و امکان ورود شغال ها به اين جزيره، دچار اضطراب شده و ممکن است به اين دليل از جزيره خارج شده باشند.
وي خشک شدن چشمه ها را دومين دليل خروج گوزن زرد از جزيره اشک اعلام کرد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: آغاز فصل جفت گيري گوزن هاي زرد، دليل ديگري براي خروج اين گونه از جزيره است زيرا فصل جفت گيري اين گونه از اوايل شهريور آغاز مي شود و نرها براي تعيين قلمرو با هم مي جنگند. وي اضافه کرد: اين نزاع ها سبب شده جوانترها که تاکنون امکان خروج از جزيره را نداشته اند، به دليل ترشح هورمون هاي جنسي گيج شده و از محدوده جزيره خارج شوند.ضيايي فصل جفت گيري گوزن هاي زرد را يک ماه اعلام کرد.

وي وزش بادهاي نمکي و پوشيده شدن علف ها از رسوبات شور را يکي ديگر از دلايل خروج گوزن هاي زرد از جزيره دانست.

اين منتقل کننده گوزن زرد به جزيره اشک با تاکيد بر اينکه تا کنون هيچ مطالعه دقيقي درباره دلايل خروج گوزن زرد انجام نشده، درباره اظهارات اخير رييس سازمان محيط زيست مبني بر انعکاس نور خورشيد توسط نمک هاي درياچه اروميه و تاثير آن بر چشم گوزن هاي زرد، اظهار داشت: بايد با مطالعات کارشناسي دقيق در اين زمينه اظهار نظر کرد.

وي ادامه داد: ممکن است يک عامل يا مجموعه اي از عوامل منجر به خروج گوزن هاي زرد از جزيره اشک شود اما براي اظهار نظر قطعي نياز به بررسي هاي کارشناسانه داريم و به صرف گفته هاي يک نفر، نمي توان مسايل را تاييد يا رد کرد.
ضيايي از گير کردن گوزن هاي زرد در لجن زارهاي اطراف درياچه اروميه خبرداد و افزود: محيط بانان تلاش هاي زيادي براي نجات دادن اين گوزن ها انجام داده اند.

وي با اشاره به گزارش هاي مردمي رسيده از منطقه، خاطر نشان ساخت: حداقل يک گوزن زرد در قره قشلاق بوسيله شکارچيان شکار شده و گارد آذربايجان شرقي متخلف را دستگير کرده است. صورتجلسه رسمي نيز براي آن تهيه شده است.

اين استاد دانشگاه افزود: همچنين لاشه يک گوزن زرد در لجن زارهاي اطراف درياچه اروميه پيدا شده و بخشي از گوزن ها در مزارع جنوب اطراف درياچه اروميه مشاهده شده اند، در اين شرايط برخي نيز اقدام به شکار اين گونه مي کنند.

وي وضعيت گوزن هاي زرد ايراني را اسف انگيز توصيف کرد و افزود: سازمان حفاظت محيط زيست براي حفظ اين گونه بايد برنامه هاي آموزشي و اطلاع رساني مناسبي براي مردم و جوامع محلي برگزار کرده و به مردم بگويد که اين گونه بسيار ارزشمند است.

ضيايي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از سازمان هاي مردم نهاد، علاقمند هستند که در زمينه اطلاع رساني به مردم، با سازمان حفاظت محيط زيست همکاري کنند.

وي اذعان داشت: مشکلات پيش آمده براي گوزن زرد ايراني به دليل کم کاري سازمان حفاظت محيط زيست نيست، محيط بانان شبانه روز کار مي کنند اما به دليل کمبود پرسنل به راحتي امکان کنترل شرايط وجود ندارد.
اين استاد دانشگاه اظهار اميدواري کرد: سازمان حفاظت محيط زيست فقط اکتفا به صدور جوابيه نکند بلکه اقدامات مناسبي در اين زمينه انجام دهد.

وي افزود: مشکلات فعلي پيش آمده براي جزيره اشک و درياچه اروميه ناشي از سدسازي هاي بي رويه و مهندسان مشاوري است که با ساخت سدها موافقت کرده اند، هيچ يک از مشکلات فعلي به دليل عملکرد سازمان حفاظت محيط زيست نيست.

ضيايي با اشاره به تمايل بسياري از کارشناسان داوطلب براي حضور در جزيره اشک و کمک به بهبود وضعيت گوزن هاي زرد ايراني، بيان داشت: در پروژه حفاظت از يوزپلنگ ايراني، تجربيات موفقي در زمينه استفاده از کارشناسان در قالب سازمان هاي مردم نهاد داشتيم.

وي ادامه داد: دو سازمان مردم نهاد در پروژه يوزپلنگ ايراني تشکيل شد. اين دو مجموعه از حمايت نهادهاي بين المللي استفاد کردند و کارشناسان جوان آنها در مناطق مختلف حضور يافته و به مردم آموزش دادند.

منتقل کننده گوزن زرد ايراني به جزيره اشک گفت: اين آموزش ها به حدي بر مردم منطقه تاثيرگذار بود که حتي يک قلاده يوزپلنگي که شکارچيان قصد فروش آنرا داشتند به بهاي دو ميليون تومان بوسيله جوامع محلي خريداري و به محيط زيست تحويل داده شد.

وي افزود: در حال حاضر اين يوزپلنگ که بعدها کوشکي نام گرفت در خراسان شمالي نگهداري مي شود.

ضيايي در پاسخ به اينکه کدام زيستگاه ها براي انتقال گوزن زرد ايراني مناسب است، اظهار داشت: زيستگاه هاي مناسبي در منطقه آذربايجان نظير منطقه سردشت وجود دارد همچنين زيستگاه هاي زاگرسي براي انتقال اين گونه مناسب هستند.

وي گفت: البته به دليل اينکه اين حيوانات با شرايط جديد آشنا نيستند، يکسال بايد آنها را بوسيله محيط بانان تحت حمايت قرار داد تا شکارچيان به سراغ آنها نروند، پس از آن به تدريج زمينه زندگي مستقل اين گوزن ها در محيط فراهم خواهد شد.

اين استاد دانشگاه اذعان داشت: براي گوزن هاي رها شده بايد از گردنبندهاي ماهواره اي استفاده کرد تا امکان رديابي آنها وجود داشته باشد.

نوشته شده در ساعت 09:16:32 , مورخ 22/07/1391
کد خبر : 91071056

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8829


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نوشته شده در ساعت 08:45:21 , مورخ 22/07/1391
کد خبر : 91071055
منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8828

دانش اموختگان محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان جذب صنایع خواهند شد
رصد وپایش زیست محیطی صنایع گیلان


 

 

 بزرگنمایی
 لیــــلا مســروری: حضور موثر کارشناسانی که به معنای واقعی و با وقت کافی حافظ منافع محیط زیست در صنایع باشند همواره یکی از خواسته های مطرح فعالان محیط زیست بود.

به گزارش سبز پرس سرانجام گامهای اولیه برای دست یابی به این مهم با توافق چند جانبه بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، شرکت شهرکهای صنعتی گیلان و اداره کل حفاظت محیط زیست برداشته شد.

نخستین دوره آموزشی نظارت و کنترل آلاینده های کارخانجات صنعتی با 45 کارشناسان محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاوری و منابع طبیعی استان گیلان پس از طی دوره اموزشی شش ماهه خاتمه یافت و اینک این نیروها آماده اند تا پس از عقد قرارداد با واحدهای صنعتی ، عمرانی ، خدماتی و زیر بنایی در کنار صنایع برای رسیدن به شاخصه های توسعه پایدار وارد گود شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این مراسم با تاکید بر اینکه هدف ِ مجموع این فعالیت هدیه کردن محیط زیستی سالم به همگان است گفت: به رغم محدودیت نیروهای کارشناس سازمان در قیاس با عدد روبه رشد کارخانجات و واحدهای صنعتی مختلف ، تربیت و گسیل نیروهای کارشناس محیط زیست عضو نظام مهندسی می تواند فرصتی برای توان افزایی در رصد و نظارت و نیز اعمال راهبری های کارشناسانه محیط زیستی به واحد های مختلف صنعتی و خدماتی باشد که به نوبه خود اتفاق بسیار ارزنده ایی است.

امیر عبدوس افزود : در بندهای الف ، ب و ج مترتب بر ماده یکصد و نود و دوم قانون برنامه پنجم به منظور کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست کلیه واحدهای تولیدی ، صنعتی ، عمرانی ، خدماتی و زیر بنایی ملزم شده اند تا مواردی چون لزوم ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت آنها توسط مجریان طرح ، نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی ها در چهارچوب خود اظهاری و راه اندازی سامانه پایش لحظه ایی و مداوم و ارتقا مشخصات فنی مطابق با ضوابط و استاندارد های محیط زیست را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد : از ناظران زیست محیطی واحدهای موضوع ماده فوق الذکر انتظار میرود که تشکیل و هدایت بخش محیط زیست واحدهای HSE (ایمنی – بهداشت – محیط زیست ) و نظارت لازم ضمن اجرا و پس از بهره برداری و ارائه گزارش منظم و ادواری به محیط زیست استان را عهده دار شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست افزود : همچنین این کارشناسان، نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی و تخریب محیط زیست واحد مشمول در قالب خود اظهاری انجام داده و در مواردی که واحد ضرورت و قابلیت نصب سامانه پایش لحظه ایی و مداوم را دارد نظارت و راهبری آن راعهده دار شوند .

عبدوس تاکید کرد :  انتظار می رود کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی طرف قرار داد با واحدهای صنعتی راهبری سیستم های تصفیه فاضلاب و سیستم های کاهش و فیلترینگ الودگی هوا را در واحدهای حوزه مسئولیت ، انجام دهند .

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد : ناظران معتمد سازمان باید در دوره های اموزشی که توسط سازمان نظام مهندسی و تحت نظارت و استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست است شرکت کرده و نمره قبولی را اخذ کنند و اگر در بازرسی ادواری کارشناسان ادارات کل محیط زیست استانها مشخص شود استانداردهای زیست محیطی در واحد رعایت نشده این ناظر به هیئت انتظامی نظام مهندسی معرفی و از ادامه فعالیت وی ممانعت بعمل می آید.

عبدوس در ادامه به موارد دستورالعمل انضباطی و خلاف شئوون حرفه ایی اعضای سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جهت اطلاع حاضران اشاره کرد.
اموزش مستمر

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان نیز ضمن بیان  مواردی که نظام مهندسی معدن در چنین روندی ، تجربه کرده بود گفت : لازم است مهندسان ناظر و مسولان فنی در دوره های آموزشی شرکت کنند چراکه یقینا اطلاعات تئوریک دانشگاهی کاربرد عملی لازم را ندارد ، لذا باید با آموزش مستمر و  گذراندن دوره های کاربردی در تقویت توان اجرایی و عملی  خود بکوشند.

علی منتظری حوزه صنعت را حوزه ایی گسترده خواند و گفت : در گیلان دوهزار و پانصد واحد تولیدی فعال وجود دارد که از این تعداد ، سیصد واحد بعنوان واحد بزرگ تلقی میشوند لذا زمینه جذب نیرو جهت نظارت زیست محیطی فراهم است .

وی تاکید کرد : گاه کارشناسان محیط زیست صرفا به واحدها "نه" می گویند اما راهکار نمی دهند که امیدواریم با ورود  و استقرار نیروهای جدید راهکارهای اصلاحی نیزبه واحد ارائه شود.

منتظری همچنین بر تشکیل بانک اطلاعاتی از ناظران دوره دیده و مورد وثوق سازمان نظام مهندسی جهت دسترسی آسان واحدها صنعتی و سایرین برای شناسایی آسان  جهت دعوت به همکاری ، تاکید کرد .

تصفیه خانه ها نیازمند راهبری نیروهای متخصص

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی گیلان نیز با ابراز خرسندی از این روند ارتباطی گفت : یکی از خروجی های مباحث آمایش سرزمین ، استراتژی توسعه صنعتی و توسعه پایدار تشکیل شهرکهای صنعتی است که مجموعه متمرکزی از خدمات و فعالیتها را در عین حفاظت محیط زیست انجام میدهد.

مجید عباسیان امین ضمن تبیین جایگاه زیست محیطی شهرکهای صنعتی اعم از مکان یابی ، استقرار تا موارد مشمول راهبری گفت : نقطه عطف حضور و بهره گیری از دانش فنی ناظران در تصفیه خانه های واحد های مستقر در شهرکهای صنعتی در همپا سازی خروجی آنها با شرایط تصفیه خانه مرکزی است.

آرمون رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور در سخنان کوتاهی به دانش آموختگان توصیه کرد حتما به مطالعه عمیق و ارتباط با کارشناسان با تجربه در این عرصه مبادرت کنند.

توافق های بین دستگاهی

بنا به اظهارات مسولان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ، با توافقهای چند جانبه بین سازمان نظام مهندسی ، اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت شهرکهای صنعتی و سازمان صنعت معدن تجارت گیلان مقرر شده است : کلیه کارخانجات صنعتی آلاینده استان جهت کنترل و پایش آلایندگی نسبت به عقد قرارداد با ناظر زیست محیطی ( کارشناسان محیط زیست) بعنوان مسئول فنی پایش اقدام کنند.

همچنین مقرر گردید کلیه کارخانجات صنعتی استان پس از ارائه درخواست برای تاسیس ،  جهت دریافت پروانه تاسیس با معرفی از طریق سازمانهای ذیربط به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ، نسبت به عقد قرارداد ناظر زیست محیطی ، با کارشناس ناظر محیط زیست از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کنند.

 

بر همین اساس توافق شد کلیه کارخانجات صنعتی جهت دریافت پروانه بهره برداری نسبت به ارائه گزارش پایان کار ناظر زیست محیطی و عقد قرارداد با مسئول فنی پایش اقدام لازم را بعمل اوردند.

در حاشیه
*
خانم های کارشناس محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، اکثریت جمعیت شرکت کنندگان این دوره شش ماهه را تشکیل میدادند.
* با پایان مراسم اختتامیه و پس از استماع  صحبتهای مسولان امر و تاکید فراوان بر لزوم جذب و حضور این نیروها، اغلب شرکت کنندگان، از مسولان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان زمان انعقاد قرار داد برای حضور در واحدهای صنعتی را سراغ می گرفتند!
این مهم لزوم تدوین هرچه سریعتر ائین نامه ها و جزئیات اجرا اعم از قرار دادها ، نحوه معرفی ، تعرفه ها و حتی چگونگی دریافت انها را در پاسخ به اشتیاق این گروه تازه نفس و پر انگیزه می طلبد.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نوشته شده در ساعت 12:04:28 , مورخ 15/07/1391
کد خبر : 91071037
http://isdle.ir/news/index.php?news=8811

آیا اکوتوریسم روشی مطمئن برای حفاظت از محیط زیست است؟
مریم قدیری خاناپشتانی


 

 

 بزرگنمایی

سال هاست که اکوتوریسم به عنوان راهی مطمئن برای حفاظت از منابع طبیعی و همچنین ایجاد درآمدی برای مردم محلی معرفی شده است. ولی آیا حضور مردم در هر جا به اسم «طبیعت گردی بدون ردپا» امکان پذیر است و آیا اکوتوریسم برای هر منطقه و موقعیتی بی ضرر است؟

اکوتوریسم اولین بار در سال 1991 معرفی شد و مخاطب های زیادی را جذب کرد. واژه اکوتوریست به افرادی گفته می شود که برای لذت بردن از طبیعت و رها شدن از مدرنیته و زندگی روزانه با کوله بار کوچکی راهی طبیعت می شوند و غیر از ردپای کوچکی که بر زمین می گذارند، هیچ گونه آسیبی از حضورشان به طبیعت نمی رسانند. این ایده با استقبال شگرفی روبرو شد به طوری که در طی دهه 1990 رشد اکوتورسیم دوبرابر شد در حالی که توریسم تنها شش درصد رشد یافت. گسترش این صنعت در مکان هایی که گونه های جانوری باشکوه و زیبا وجود داشتند -گونه هایی همچون پاندا در چین- که برای مردم جذابیت فراوان دارند، بیشتر است.

اکوتوریسم بازدید از طبیعت است ولی اساس و درون مایه آن توسعه پایدار است و به همین دلیل بسیار بی نقص و دوستدار با طبیعت به نظر می رسد. از اهداف ارجح دیگر برنامه های اکوتوریسمی، مشارکت مردم محلی است.

اکوتوریسم علاوه بر ایجاد مشارکت مردم بومی (اشتغال زایی و ایجاد درآمد) و همچنین جذب مردم غیر بومی برای بازدید به عنوان اکوتوریست، سهم بسزایی در جذب توریست خارجی و سرمایه های آنها دارد به طوری که در کشوری همچون کاستاریکا اکوتوریسم دومین منبع اصلی درآمد کشور است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه همچون کشورهای افریقایی، میزبان اکوتوریست های اروپایی و امریکایی هستند.

در کنار همه نکات مثبت اکوتوریسم، اکولوژیست های بسیاری معتقدند که در آمد حاصل از این نوع فعالیت ها در مقابل تاثیرهای مخربِ وارده به طبیعت در مقیاس بزرگ ناچیز است. عده ای، اکوتوریسم را نقطه مقابل حفاظت از طبیعت نامیده اند چه بسا که به واسطه بازدید، امکان معرفی انسان به نقاط دور از دسترس با تخریب انسانی کمتر فراهم می آید؛ انسانی که حضورش رویه اصلی طبیعت را بر هم می زند. برخی اکوسیستم ها به خصوص جزایر و کوه ها، جزء زیستگاه های شکننده هستند، که در صورت عدم کنترل تعداد بازدیدکنندگان و فشار ایجاد شده توسط انسان، به سرعت رو به تخریب می روند.

بسیاری از اکولوژیست ها ریشه این مشکلات را در عدم تعریف درست از اکوتوریسم می دانند؛ چرا که عده ای که تنها به اکوتوریسم به دید اقتصادی نگاه می کنند، برای راحتی بازدید کنندگان احداث هتل در یک منطقه را ضروری می دانند ولی این ساخت و ساز  با معیارهای اصلی اکوتوریسم از جمله توسعه پایدار منافات بسیار دارد.

«آیلوارد» در سال 1996 چهار معیار محیط زیست را بازدید، سرمایه گذاری، اکولوژی و اقتصاد نامید. این چهار معیار در عین ارتباط متقابل باید تعریف و کنترل شوند.

از جمله عواملی که موجب شکست رابطه اکوتوریسم با طبیعت می شود را می توان تغییر زیستگاه طبیعی نامید. تعداد زیاد بازدیدکننده ها، ایجاد جاده های دسترسی حتی جاده های فرعی و خاکی و فرسایش خاک عوامل اصلی تخریب اکوسیستم ها هستند. عامل دیگر عدم مشارکت مردم بومی و  نامناسب بودن کاربری اراضی توسط آنها است. اکوتوریسم می تواند موجب کاهش گونه های جانوری مخصوصاً گونه های بزرگ از جمله گوشتخوارها و نیز موجب تغییر رفتار گونه ها شود.   

مورد دیگر، هزینه ورود به این مناطق است که بسیار با اهمیت است. چه بسا که نه تنها در آمد حاصل صرف حفاظت خود منطقه می شود و نیز می توان قسمت های بیشتری را تحت حفاظت قرار داد، بلکه می توان رضایت افراد بومی مشارکت کننده را بهتر جذب کرد. در بسیاری از نقاط دیدنی ایران، هزینه ورود به مناطق در مقابل هزینۀ بالای رسیدن به مقصد (هزینه زمان و هزینه سوخت و آلودگی ایجاد شده توسط آن) بسیار ناچیز است. و به ازای چنین درآمد ناچیزی، صیانت و نگهداری بسیار ضعیفی نیز صورت می گیرد. در سال های اخیر بسیاری از ایرانی ها به سفرهای خارجی و صرف هزینه های زیاد در کشورهای همسایه می پردازند، در صورتی که ورودی هر یک از مکان های دیدنی به طور متوسط 15-20 دلار است، اما هزینه ورودی برای بازدید از مکان های طبیعی ایران (همچون غار «کتله خور») حداکثر 2000 تومان و حتی کمتر است که بسیار ناهماهنگ و ناکافی است.

برشمردن چنین نکاتی نشان دهنده ناکارآمدی صنعت اکوتوریسم نیست، بلکه اهمیت مدیریت و نظارت را نشان می دهد. بی شک مدیریت مناسب مناطق مورد نظر، به صورتی که تعداد توریست براساس ظرفیت منطقه تعیین شود و فعالیت ها (از جمله نحوه اسکان) مد نظر قرار گیرد و همچنین از مردم محلی جهت حفاظت از منطقه مورد نظر استفاده شود، کمک شایانی به پیشبرد اهداف اصلی خواهد بود.

 

اکوتوریسم تنها راهی برای کسب در آمد نیست، بلکه علاوه بر حفاظت، هدفی آموزشی دارد که دید بازدیدکنندگان را به طبیعت بازتر می کند که در عین لذت از طبیعت و دانستن اهمیت آن، امکان مشارکت بعدی آنها در سایر برنامه های محیط زیستی فراهم شود.

 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

  به گزارش پايگاه تبادل اطلاعات تنوع زيستي (CHM) به نقل از خبرآنلاین، شاید این خانه از نظر خیلی‌ها یک خانه معمولی شبیه بقیه خانه‌های رشت باشد؛ اما بهتر است بدانید که در اسکلت این خانه حتی از یک آجر کوچک هم استفاده نشده است و مالک آن از ...
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد, ۱۳۹۱

خانه ای ازبطری برای مدیر‌کل سابق محیط زیست استان گیلان!/عکس سازنده خلاق این خانه کسی نیست جز کامران زلفی‌نژاد، مدیر‌کل سابق محیط زیست استان گیلان که در حال حاضر خودش به همراه چند نفر از استادکاران خانه‌سازی، مشغول ساختن این خانه عجیب هستند.

 

 

به گزارش پایگاه تبادل اطلاعات تنوع زیستی (CHM) به نقل از خبرآنلاین، شاید این خانه از نظر خیلی‌ها یک خانه معمولی شبیه بقیه خانه‌های رشت باشد؛ اما بهتر است بدانید که در اسکلت این خانه حتی از یک آجر کوچک هم استفاده نشده است و مالک آن از مصالح بازیافتی‌ای مثل بطری‌های آب معدنی برای ساخت این خانه ۱۲۰ متری استفاده کرده است؛ خانه‌ای دو طبقه که ساخت آن از شهریور‌ماه سال گذشته آغاز شده و بعد از چند ماه تلاش، قرار است در شهریور‌ماه امسال به پایان برسد. نکته جالب هم اینجاست که سازنده خلاق این خانه کسی نیست جز کامران زلفی‌نژاد، مدیر‌کل سابق محیط زیست استان گیلان که در حال حاضر خودش به همراه چند نفر از استادکاران خانه‌سازی، مشغول ساختن این خانه عجیب هستند.

کامران زلفی‌نژاد از آنجا که به مدت ۵ سال در سازمان محیط زیست استان گیلان مشغول به کار بود به خوبی با مفهوم اجسام بازیافتی آشناست و اصلاً دوست ندارد مردم موادی را در طبیعت بریزند که هم زیبایی آن را از بین می‌برند و هم جذب طبیعت نمی‌شوند. به همین خاطر به این نتیجه رسید که می‌تواند با این اجسام دور‌ریز، مثل بطری‌های آب‌معدنی، یک خانه واقعی بسازد. خانه‌ای که به گفته خودش هم از استحکام خوبی برخوردار است و هم از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود.

«این خانه ۱۲۰ متر زیر‌بنا دارد و مساحت کل آن در حدود ۲۵۰ متر مربع است. در دو طبقه ساخته شده که در قسمت همکف پذیرایی و هال قرار دارد و در طبقه بالا هم اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی». او در ساخت این خانه بازیافتی، تا به امروز از چیزی در حدود چهار هزار بطری آب‌معدنی استفاده کرده؛ آن هم بطری‌های آب معدنی نیم‌ لیتری. نکته جالب اینجاست که او برای اینکه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و به محیط زیست اطراف خود هم بهره‌ای رسانده باشد برای ساخت خانه‌اش از بطری‌های آب‌معدنی که در فضای سبز ریخته شده بودند استفاده کرده است. اومی گوید :«حتی خیلی وقت‌ها که بطری‌هایم تمام می‌شد در زباله‌های شهری به دنبال بطری می‌گشتم. خانواده‌ام می‌گفتند این کار جلوی چشم بقیه مردم درست نیست و ممکن است مردم فکر کنند که تو نیازمندی! اتفاقا بعضی وقت‌ها هم وقتی مرا در حال جست‌وجوی زباله‌ها می‌دیدند سری تکان می‌دادند و از نگاهشان می‌خواندم که دلشان برای من می‌سوزد». اما هیچ‌کی به اندازه خود آقای زلفی‌نژاد نمی‌دانست که با این کار چقدر به محیط اطرافش کمک می‌کند و می‌تواند بطری‌ها را وارد چرخه بازیافت کند و از آنها استفاده لازم را ببرد به جای اینکه در فضای سبز منطقه رها بشوند و سال‌های سال به همان صورت باقی بمانند.

بطری‌هایی پر از شن وماسه
حالا شاید از خودتان بپرسید که زلفی‌نژاد چطور از بطری‌های آب‌معدنی در ساخت خانه‌اش استفاده کرده؟! بهتر است بدانید که چوب، خاک، شن، ماسه، آب و بطری‌های بازیافتی مواد اصلی خانه‌سازی آقای کارشناس هستند. «ما در ابتدای برای استحکام خانه از تیر‌آهن استفاده کردیم. چارچوب اصلی خانه را تیر‌آهن کار کردیم و پس از آن شروع کردن به زگال زدن. زگال زدن در حقیقت همان برپایی تیر‌آهن و قرار دادن تخته چوب‌ها به صورت چپ و راست در دیوار این خانه است.» حالا نوبت به آن رسیده بود که استاد کار و زلفی‌نژاد طرح اصلی خود را روی این خانه پیاده کنند.«من از چوب‌های نژاد روسی که از استحکام بالایی برخوردارند در دیوار این خانه استفاده کردم و در فضاهای خالی دیوار‌ها هم به جای آجر از بطری‌های آب معدنی استفاده کردم.» آنها داخل بطری‌ها را با شن و ماسه پر می‌کردند و آنها را ردیف به ردیف در دیوار‌های خانه قرار می‌دادند و پس از آن کاهگل را روی بطری‌ با ماله می‌مالیدند و فضاهای خالی دیوار‌ها خانه را به همین شکل با بطری‌های آب‌معدنی و کاهگل پر می‌کردند: «ما به جای سیمان از کاهگل استفاده کردیم. جالب است بدانید من خاک و گل مورد نیاز برای کاهگل را هم از حیاط زمینی که این خانه را در آنجا بنا کردم، کندم و از همان برای خانه‌ام استفاده کردم.» آنها خاک و آب و کاه خرد شده را با هم مخلوط کردند و خودشان ساعت‌ها برای ورز آمدن مواد و تبدیل شدن آن به کاهگل، مواد را لگد کردند. «خیلی‌ها تصور می‌کنند این خانه از استحکام کمی برخوردار است اما سخت در اشتباه هستند. این خانه هم مثل خیلی از خانه‌های روستایی به شیوه سنتی درست شده منتها ما به جای آجر از بطری آب‌معدنی استفاده کرده‌ایم.»

خانه‌ای امن و راحت
اما نکته جالب اینجاست که به گفته آقای کارشناس این خانه از اتلاف انرژی هم جلوگیری می‌کند: «این خانه به خاطر موادی که در آن به کار رفته در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک می‌شود. ضمن اینکه در رشت رطوبت باعث به وجود آمدن بیماری‌های رماتیسم و استخوان درد می‌شود در حالی که فضای این خانه با وجود رطوبت بیرون خشک است و می‌شود به راحتی در محیطی خشک و آرام زندگی کرد. چراکه نه صدایی از خانه به بیرون می‌رود و نه صدای بیرون به گوش اهالی خانه می‌رسد». زلفی‌نژاد برای محکم کاری بیشتر می‌خواهد از پنجره‌های دوجداره برای جلوگیری از ورود و خروج صدا استفاده کند. زلفی‌نژاد و خانواده‌اش از مدت‌ها قبل ساخت این خانه را در سر داشتند؛ تا جایی که حتی اگر به مسافرت می‌رفتند تا چشمشان به بطری‌ای خالی که در گوشه‌ای افتاده بود می‌خورد به سرعت آن را برمی‌داشتند تا به عنوان مصالح خانه‌شان از آن استفاده کنند.» من بخش زیادی از این بطری‌ها را با کمک شهرداری به دست آوردم. در این میان کسانی هم که می‌دانستند من این خانه را با بطری می‌سازم برایم بطری پیدا می‌کردند و در ساخت خانه همراهی‌ام می‌کردند.»

این خانه هم مثل همه خانه‌ها دارای آب و برق و گاز است و زلفی‌نژا امیدوار است که با اتمام این خانه بالاخره از اجاره‌نشینی راحت شود و به خانه‌ای برود که خودش با دست‌های خودش ساخته و شاید بعد‌ها کسی باور نکند اجزای این خانه از بطری‌های آب‌معدنی است.

 

خانه ای ازبطری برای مدیر‌کل سابق محیط زیست استان گیلان

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تراژدی غم انگیز حیات وحش و زیستگاهها در گیلان
رشت - خبرگزاری مهر: استان گیلان از نظر تنوع زیستی بسیار با اهمیت و گونه‌ ‌های خاص و ویژه ‌ای را در دل خود جای داده،‌ اما متأسفانه این طبیعت غنی و گونه‌های جانوری کم نظیر به جای حراست ویژه، مورد کم لطفی قرار دارند .

به گزارش خبرنگار مهر، تخریب زیستگاهها سالهاست که گونه‌ های مختلف کشور را در معرض تهدید و خطر قرار داده است، هر روز خبری از تخریب یک زیستگاه جدید از جنگل تا نابودی تالابها، مراتع و غیره به گوش می رسد.

این تخریبها به بهانه ‌های مختلفی صورت می‌ گیرند، بهانه ‌های همچون جاده‌ سازی، راهسازی، سدسازی و ... که با وجود تذکرات فراوان کارشناسان محیط زیست درخصوص تخریب زیستگاهها، مسئولان توجهی نداشته و به فعالیتهای بظاهر اقتصادی و اجتماعی خود ادامه می ‌دهند.

یک صاحبنظر در مسائل زیست محیطی بهترین راهکار برای حفظ محیط زیست را بالا بردن فرهنگ طبیعت ‌دوستی دانست و گفت: مسئله آموزش در این عرصه بسیار مهم است چرا که اگر سطح فرهنگی مردم بالا رود دیگر قطع درختان و تخریبها را نخواهیم داشت.

عباس رنجبر با اشاره به اینکه تخریب زیستگاه اعم از خشکی و آبی نتیجه تغییرات انسانی است، افزود: انسانها مناطق طبیعی را برای استفاده خود تخریب کرده و به زیستگاه سایر موجودات تجاوز می کنند، گفت:‌متاسفانه این تخریبها و تجاوزات با سرعت فزآینده ای در حال رشد است.

تخریب زیستگاهها بزرگترین تهدید برای طبیعت

وی اظهار داشت: جنگلها، تالابها و دریاچه ها و سایر زیستگاهها به سرعت در حال تبدیل شدن به زمینهای کشاورزی، شهر، جاده ها، خطوط لوله کشی و دیگر کاربریهای حاصل از رشد صنعتی است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل زیست محیطی ادامه داد: تخریب زیستگاه نه تنها موجب انقراض بسیاری از گونه های خشکی می شود بلکه عامل نابودی بسیاری از موجودات در محیط های آبی است.

تنوع زیستی علاوه بر امکان سازی توسعه کشاورزی، سازگاری گونه های فاقد امکانات را با شرایط جدید همراه دارد به عبارت آسان تر تنوع زیستی نوعی بیمه طبیعت در برابر حوادث ناگوار به شمار می رود.

یکی از دلایل نابودی تنوع زیستی، ویرانی جنگلها و مراتع است زیرا جنگل زیستگاههای مهم حیات وحش و تنوع زیستی بزرگ را شامل می شود از اینرو انسان باید رفتار و اعمالی در خور و معقول با طبیعت و محیط زیست برقرار کند چرا که هرگونه تغییر در محیط، محدود به همان بخش نشده بلکه زنجیره فعل و انفعال در سیستمهای دیگر را به دنبال دارد.

حفظ حیات وحش و تنوع زیستی علاوه بر ارزش اخلاقی یعنی احترام گذاشتن به حیات تمام موجودات و آفریده های خدای متعال دارای ارزش اقتصادی برای انسان است.

حفاظت از جانورانی همچون شیر و ببر کنترل جمعیت جانوران علف خوار از قبیل آهو، گوزن و سایر حیوانات می شود، وجود موجودات گوناگون براساس حکمت بوده و از بین رفتن حتی یک گونه از موجودات حتی حشرات که شاید به نظر برخی اصل وجودشان ضرورتی نداشته باشد را نمی توان نادیده گرفت.

تنوع زیستی نوعی بیمه طبیعت در برابر حوادث ناگوار به شمار می رود

مدیرکل محیط زیست گیلان تهدیدهای تنوع زیستی را شامل تخریب زیستگاههای جانداران به دست انسان، تخلیه زباله ها و پسابها در رودخانه و دریا، استفاده نامربوط و بیش از حد از آفت کشها، بهره برداری بیش از حد از منابع زنده، توسعه شهری و صنعتی بدون در نظر گرفتن مصالح و مفاسد زیست محیطی، انتقال گونه های گیاهی و جانوری به نقاط نامناسب و فاقد شرایط لازم زیست محیطی عنوان کرد.

امیر عبدوس افزود: ببر مازندران و شیر ایرانی در پی شکار بی رویه به وسیله دامگذاری، طمعه های سمی و تخریب جنگلهای محل زیست آنان، نابود و به نوعی که امروز نسل ببر مازندران منقرض شده است.

وی اظهار داشت: انواع زیادی از ماهیان رودخانه ها و آبزیان دریا به دلیل صید بی حد و غیر مجاز نابود شده یا در حال نابودی است.

مدیرکل محیط زیست گیلان به نقش و اهمیت تنوع زیستی در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: تولید اکسیژن به وسیله گیاهان و درختان و تصفیه طبیعی آبها، ادامه حیات را برای بشر ممکن می سازد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساخت و کشف داروهای فراوان از منابع طبیعی که زیر ساخت سلامتی انسان به شمار می رود، افزود: پوشش گیاهی آسیبهای ناشی از سیل را کاهش می دهد.

عبدوس با بیان اینکه زندگی در دامان طبیعت آرام بخش روانی است، یادآور شد: توسعه صنعت گردشگری و تامین منابع اولیه برای بخش های گوناگون تولیدی موجب رونق اقتصاد است.

نویسنده کتاب " پرندگان در خطر انقراض و حمایت شده گیلان " نیز به وضعیت نابسامان زیستگاههای پرندگان اشاره کرد و گفت: عامل اصلی تهدید جمعیت پرندگان در سطح کشور و استان، تخریب زیستگاههاست.

عباس عاشوری افزود: تا بستر مناسبی برای زیستن پرندگان مهیا نباشد این موجودات در سطح جهان توفیقی در زادآوری و باروری نخواهند داشت و استرسهای کمبود زیستگاهها جمعیت آنها را به ورطه انقراض خواهد کشاند.

94 گونه حمایت شده و در معرض خطر انقراض پرندگان در گیلان

وی همچنین با اشاره به 94 گونه حمایت شده و در معرض خطر انقراض پرندگان در استان اظهار داشت: رسانه های ارتباط جمعی این دغدغه زیست محیطی را به زبانی گویا برای آحاد مردم و معلمان مدارس این مهم را برای دانش ‌آموزان بازگو کرده تا سطح آگاهی آنان در این حوزه بیشتر افزایش یابد.

این کارشناس محیط زیست معلمان را حلقه اتصال مفاهیم پیچیده محیط زیست با حوزه عمومی جامعه دانست و بر لزوم توجه به نقش و جایگاه آگاهی رسانی به مردم  در خصوص وضعیت محیط زیست پرندگان تاکید کرد.

وی افزود: اگرچه شکار و صید یکی از عوامل مهم تهدید کننده جمعیت پرندگان است اما باید شکار و فرآیندهای مربوط به آن را با عنوان واقعیت غیرقابل انکار پذیرفت و این مهم را به سمت بهره‌ برداری خردمندانه از توان اکوسیستمها رهنمون کرد.

عاشوری همچنین به اهمیت اقتصادی پرندگان اشاره کرد و یادآورشد: جذب گردشگر و سلسله مسائل مرتبط به شکار و صید که در جامعه شغلهای متعددی ایجاد کرده از نمونه ‌های بارز کارکرد اقتصادی پرندگان است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست گیلان هم با اشاره به جایگاه ویژه پستانداران در اکوسیستم گفت: پستانداران دستاورد میلیونها سال تلاش طبیعت برای حفظ حیات بر روی کره زمین هستند.

حسین علی نژاد افزود: این موجودات با توجه به جثه‌ های متفاوت خود و جایگاههای که در سطوح مختلف زنجیرههای غذایی به خود اختصاص می‌ دهند یکی از مهمترین عوامل ادامه حیات در کره زمین به شمار می روند.

وی اظهارداشت: تنوع و تعدد این جانداران در پایه ‌های ژنی و گونه ‌ها موجب ثبات آنها در طول عمر کره زمین شده و به شکلی که اگر گونه ای از آنها به دلایل اکولوژیک با خطر انقراض مواجه شده است گونه‌ ای دیگر توانسته با پرکردن جایگاه گونه منقرض رسالت آن را برعهده گرفته و جایگاه خالی آن را پر کند.

معاون محیط زیست گیلان با معرفی راسته ‌های مختلف پستانداران در سطح استان و کشور به شرایط بیولوژی و چگونگی زادآوری این حیوانات اشاره کرد و گفت: گاهی به دلیل تخریب زیستگاهها توان ادامه حیات برای پستانداران از بین رفته و گونه ‌ها در زیستگاه مادری خود منقرض می‌ شوند.

از بین رفتن زیستگاه ببر مازندران به دلیل فرآیندهای نامتوازن توسعه و جنگل تراشیها

وی به عنوان نمونه به ببر مازندران و شیر ایرانی اشاره کرد که به دلیل فرآیندهای نامتوازن توسعه و جنگل تراشیهای مدیریت نشده زیستگاه خود را از دست داده و به دلیل عدم توفیق در باروری به دلیل عدم دسترسی موفقیت ‌آمیز از از بین رفته ‌اند.

بدون شک تخریب غیر مستقیم و مستقیم و تخریب زیستگاه از عوامل انقراض گونه های زیستی است و باید تمامی تلاشها برای جلوگیری از انقراض این گونه ها انجام شود.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پديده خشكيدگي، دامن جنگل‌هاي شمال را هم گرفت

خطر نابودی دوهزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد

  اسدالله افلاکی:
هنوز پدیده خشکیدگی گریبان 300هزار هکتار از بلوط زارهای غرب را رها نکرده است که آفت خشکیدگی دامان رویشگاه‌های شمال را هم گرفت.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران می‌گوید بیش از دو هزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در غرب مازندران به پدیده خشکیدگی مبتلا شده‌اند؛ آفتی که شیوع و گسترش آن فاجعه‌آفرین است. دکتر هادی کیادلیری که پیش از این نسبت به بیابانی شدن رویشگاه‌های زاگرسی خبرداده و افزوده بود جنگل‌های هیرکانی هم در پی عوامل طبیعی و غیرطبیعی به‌ویژه دخالت غیرمسئولانه انسانی در حال تبدیل شدن به رویشگاه‌های زاگرسی (رویشگاه‌های مناطق خشک و نیمه خشک) هستند، پرده از واقعیت تلخ دیگری برمی‌دارد، واقعیتی که نشان می‌دهد نه تنها جنگل‌های زاگرسی در معرض نابودی و تخریب قرار دارند بلکه جنگل‌های شمال هم وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند.

بروز فاجعه خشکیدگی در جنگل‌های شمال

این دانش‌آموخته جنگل‌داری در پاسخ به این پرسش که چطور رویشگاه‌های شمال به این وضعیت اسفبار مبتلا شده‌اند، گفت: ما در غرب نسبت به وقوع آفت و پدیده خشکیدگی در رویشگاه‌های زاگرسی آن قدر بی‌تفاوت عمل کردیم و آن قدر منتظر ماندیم تا تمام عوامل زیستی در این رویشگاه‌ها نابود شدند. وقتی این اتفاق افتاد آن وقت همه تلاشمان را روی نجات بلوط‌ها متمرکز کردیم. اکنون همین مسئله در رویشگاه‌های شمال در حال وقوع است.

کیادلیری که 14مهرماه جاری از رویشگاه‌های شمشادها در تنکابن بازدید کرده است، با ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار این رویشگاه‌ها افزود: مشاهدات اولیه نشان می‌دهد آلودگی(پدیده خشکیدگی) از غرب جنگل‌های شمال آغاز شده و در حال پیشروی به سوی شرق این رویشگاه‌هاست. روندی که ادامه آن می‌تواند کل شمشادها را با مشکل مواجه کند.

آن طور که کیادلیری می‌گوید با توجه به شرایط نامساعد شمشادها بروز فاجعه در رویشگاه‌های شمال کشور چندان دور از انتظار نیست، زیرا شمشاد، گونه‌ای نادر محسوب می‌شود و آفاتی نظیر خشکیدگی می‌تواند به بروز نوعی رانش ژنتیک در این‌گونه منجر شود که پیامد آن نابودی ژن‌های غالب در این‌گونه است و از آنجایی که جمعیت شمشادها بسیاراندک است احتمال انقراض آن وجود دارد.

به گفته وی، رنگ برگ شمشادهایی که مبتلا به خشکیدگی شده‌اند تغییر کرده و خزان که از پایین تاج درخت آغازشده به‌تدریج کل درخت را فرا می‌گیرد و درنهایت باعث ریختن تمام برگ‌های درخت می‌شود، این در حالی است که شمشاد گونه‌ای است که همواره سبز است و خزان در آن جایی ندارد. علاوه براین، سرشاخه‌های درخت هم شروع به سیاه شدن می‌کنند.

کیادلیری با اشاره به اینکه آنچه در رویشگاه‌های شمشاد اتفاق افتاده ناشی از وقوع بیماری ناشناخته‌ای است که همه شمشادهای کشور را فراگرفته است، تصریح کرد: مطالعات و بررسی‌های آزمایشگاهی برای شناسایی این بیماری آغاز شده است اما با اعتبارات اندکی که برای موردهایی از این دست اختصاص می‌یابد کار چندانی نمی‌توان انجام داد، درحالی‌که وضعیت رویشگاه‌های شمال و آفت‌هایی که پی در پی دامنگیر این عرصه‌ها می‌شود بیش از هر چیز ضرورت راه‌اندازی بخش گیاه پزشکی را نشان می‌دهد، زیرا پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌هایی از این دست نیاز به پایش دائمی افراد متخصص و تجهیزات لازم دارد، درحالی‌که هم‌اکنون ما با کمبود نیروی متخصص و تجهیزات مرتبط برای پایش رویشگاه‌های جنگلی مواجهیم.

این پدیده قابل پیش‌بینی بود

کیادلیری در حالی از کمبود تجهیزات و نیروی متخصص انتقاد می‌کند که مدیران سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پس از درج خبری که اردیبهشت‌ماه امسال در همین صفحه منتشر شد و طی آن نسبت به طغیان آفات در جنگل‌های شمال هشدار داده شده بود، اعلام کردند که تجهیزات لازم را در اختیار دارند. این در حالی است که اگر سازمان جنگل‌ها تجهیزات و نیروی لازم را در اختیار دارد پس چگونه است که این سازمان نتوانسته وقوع پدیده خشکیدگی شمشادها را پیش‌بینی کند. پدیده‌ای که (خشکیدگی شمشادها) به گفته کیادلیری در صورت پایش به‌سادگی قابل پیش‌بینی است. به گفته وی، پدیده خشکیدگی پس از شمشادها دامنگیر سایر گونه‌های جنگلی می‌شود، براین اساس نمی‌توان منتظر ماند تا آفت دامنگیر گونه‌های دیگر هم بشود بلکه باید سازوکار مقابله و پیشگیری از آفت را فراهم ساخت.

این دانش آموخته علوم جنگل‌داری درباره اهمیت شمشادها تصریح کرد: شمشاد گونه بومی انحصاری جنگل‌های ایران است که در عرصه‌های جنگلی سه استان گلستان، مازندران و گیلان به‌طور پراکنده زیر درختان دیگر رشد می‌کند؛ اوج رویش این درختان در اسالم و نوشهر است. این‌گونه به‌دلیل اهمیتی که دارد ممنوع‌القطع است اما متأسفانه در حال حاضر دچار خشکیدگی شده و این خشکیدگی در تمام مراحل زیستی این‌گونه از نهال تا درخت مسن به چشم می‌خورد. این درحالی است که به‌علت محدود بودن شمشادها چنانچه این گونه نابود شود جایگزینی نخواهد داشت.

کیادلیری گفت: وضعیت جنگل‌های شمال به اندازه‌ای نگران‌کننده است که کارشناسان نگران سلامت گونه‌های جنگلی نیستند بلکه آنچه باعث نگرانی است از دست رفتن پایداری جنگل است. مرگ‌ومیر دسته‌جمعی گونه‌هایی نظیر شمشاد دلیلی براین مدعاست که این به‌مراتب خطرناک‌تر از بیماری یک گونه درختی است. با وجود این، هنوز بهره‌برداران به‌شدت و به‌طرز وحشتناکی از جنگل برداشت می‌کنند تا آنجا که بنا بر گزارش‌های برخی دوستداران طبیعت، بهره‌برداران به‌گونه‌های ممنوع‌القطع، نظیر گونه سرخدار هم رحم نمی‌کنند چه برسد به سایر گونه‌ها. وی در پایان تأکید کرد: با توجه به وضعیت رویشگاه‌های جنگلی شمال و بروز مرگ‌ومیر دسته‌جمعی گونه‌ها در این رویشگاه‌ها، ضروری است بهره‌برداری و برداشت از جنگل متوقف شود.

http://hamshahrionline.ir/details/187380

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جايگاه سازماني جنگل‌هاي هيركاني تضعيف مي‌شود

زنگ خطر تشدید تخریب‌ها در رویشگاه‌های جنگلی شمال

اسدالله افلاکی:
رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران از تضعیف جایگاه تشکیلات سازمانی جنگل‌های شمال خبر داد و گفت: براساس تصمیمی که اخیرا گرفته شده قرار است جایگاه تشکیلاتی جنگل‌های شمال از رتبه معاونت در حد یک دفتر ستادی تنزل یابد که این امر مغایر با برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز بیست‌‌ساله است و جز تباهی ارزشمندترین رویشگاه‌های جنگلی کشور پیامد دیگری ندارد.


دکتر هادی کیادلیری، در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه در گذشته به‌دلیل اهمیتی که رویشگاه‌های جنگلی کشور داشت در مقاطعی حتی تشکیل وزارتخانه‌ای قدرتمند برای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌های کشور در دستور کار قرار گرفته بود، افزود: متأسفانه بدون در نظر گرفتن این تاریخچه و بدون توجه به‌نظرات بدنه کارشناسی سازمان، از مدت‌ها پیش با طرح موضوعات غیرکارشناسانه، کوچک کردن سازمان جنگل‌ها در دستور کار قرار گرفت و در ادامه همین روند به تازگی و بنا به پیشنهادی که اخیرا مطرح شده قرار است معاونت جنگل‌های شمال کشور از سطح معاونت که خود متشکل از 3دفتر است به سطح یک دفتر تنزل داده شود.

آن طور که کیادلیری می‌گوید طبق این پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، ذیل 4معاونت که یکی از آنها معاونت جنگل است اداره خواهد شد و برای هر معاونت هم دفاتری جهت پیشبرد امور تعریف شده است؛ از جمله برای معاونت جنگل براساس مناطق رویشی 3 دفتر ستادی تشکیل می‌شود که عبارتند از: دفترامور جنگل‌های هیرکانی(منطقه رویشی شمال کشور)، دفتر امور جنگل‌های زاگرس و دفتر امور جنگل‌های ایران و تورانی و خلیج عمانی.

وی که دانش آموخته جنگلداری است، این پیشنهاد را در تضاد با منافع ملی و مغایر با مصالح منابع طبیعی ارزیابی کرد و افزود: درصورت عملی‌شدن این پیشنهاد، معاونت جنگل‌های شمال از 3دفتر به یک دفتر با تعداد محدودی کارشناس تنزل می‌یابد و بر تعداد دفاتر مدیریتی جنگل‌های خارج شمال افزوده می‌شود. بدیهی است وقتی جنگل‌های شمال با وجود داشتن جایگاهی در حد معاونت در تشکیلات فعلی سازمان جنگل‌ها و مراتع با این همه مشکل و چالش مواجه است درصورت تنزل در حد یک دفتر ستادی تا چه اندازه بر مشکلات آن افزوده می‌شود.

کیادلیری در این گفت‌وگو یادآور شد: جنگل‌های شمال کشور متشکل از زیستگاه‌های متنوعی است که هریک نیاز به مدیریتی تخصصی با نگاه ویژه دارد ضمن آنکه به احتمال زیاد در آینده ما ناگزیر باید این جنگل‌ها را به‌عنوان ذخیره‌گاه حفظ کنیم که این می‌طلبد بیش از پیش به این عرصه‌ها توجه کنیم.

وی با تأکید براینکه برجسته کردن اهمیت رویشگاه‌های شمال به معنای نفی اهمیت سایر رویشگاه‌های جنگلی نیست، خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه در هیچ‌یک از اسناد، قوانین و برنامه‌های آتی پنج‌ساله و سند چشم‌انداز بیست‌ساله، اشاره‌ای به کوچک کردن بخش جنگل نشده بلکه برعکس با توجه به سرانه پایین جنگل در کشور، به‌صورت شفاف بر تقویت این بخش تأکید و از آن به‌عنوان شاخص مهمی در توسعه‌یافتگی کشور یادشده است انتظار می‌رود هر گونه تغییری در تشکیلات سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور موجب قدرتمند‌تر شدن آن شود و این سازمان را در پیشبرد اهداف و وظایف حیاتی و حاکمیتی مورد نظر و حفظ این جنگل‌ها تقویت کند نه آنکه باعث تضعیف موقعیت فعلی آن شود.

این عضو هیأت علمی افزود: در حال حاضر رتق و فتق امور جنگل‌های شمال کشور را 3دفتر ستادی به همراه قائم مقام دفترحفاظت و حمایت منابع طبیعی شمال کشور پشتیبانی و نظارت می‌کنند. با وجود این، جنگل‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، چه رسد به اینکه بخواهند معاونت جنگل‌های شمال را منحل کنند و سهم جنگل‌های شمال را از 3دفتر به یک دفتر تنزل دهند. خوب است کسانی که چنین طرح‌هایی را می‌دهند و از آن حمایت می‌کنند به این پرسش پاسخ دهند که وقتی با بودن معاونت جنگل‌های شمال ما این همه مشکل در این رویشگاه داریم چگونه می‌خواهیم با منحل کردن این معاونت و تنزل آن به یک دفتر این حجم عظیم وظایف محوله را مدیریت و رهبری کنیم؟

کیادلیری با اشاره به متفاوت بودن شرایط جنگل‌های کشور خاطر‌نشان کرد:‌جنگل‌های شمال کشور به‌دلیل اهمیت خاصی که دارند از جمله به‌دلیل قدمت، وجود گونه‌های نادر و ذخایر جنگلی متعدد، تجاری بودن، ارزش زیست‌محیطی خاص و ارزش تفرجی بالا، با دیگر جنگل‌های کشور تفاوت عمده‌ای دارند، به همین دلیل کوچک کردن تشکیلات فعلی و تبدیل دفاتر موجود از 3دفتر به یک دفتر، ضربات شکننده‌ای را به این جنگل‌ها وارد می‌کند که پیامد‌های منفی آن به‌زودی آشکار می‌شود.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران در پایان ضمن ابراز تأسف از تضعیف جایگاه تشکیلات سازمانی جنگل‌های شمال گفت:برای نجات جنگل‌های کشور خصوصا جنگل‌های شمال کشور و برون‌رفت از وضعیت نابسامان موجود لازم است دفاتری متناسب با زیرمجموعه معاونت جنگل تعریف و تشکیل شود تا ضمن تقویت بنیه تشکیلاتی جنگل‌های شمال از تجارب موجود به‌صورت بهینه برای مدیریت رویشگاه‌های جنگلی کشور استفاده شود. در عین حال، انتظار می‌رود به جای مدیران تعیین‌کننده، مدیرانی دلسوز و آگاه که تضمین‌کننده نظرات کارشناسان باشند در رأس هرم سازمان جنگل‌ها قرار بگیرند تا منابع طبیعی کشور بیش از این به بیراهه نرود و منابع پایه به مخاطره نیفتد.

http://hamshahrionline.ir/details/158193


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

احتمال تبديل جنگل هاي شمال به جنگل هاي زاگرسي

آفت دامن 600 هکتار از جنگل های هیرکانی را گرفت

اسدالله افلاکی:
حدود 600 هکتار از رویشگاه‌های جنگلی ساری مبتلا به آفت شد. پارک جنگلی شهید زارع با 75‌هکتار مساحت و 400هکتار منطقه حفاظت شده همجوار این پارک و نیز 55‌هکتار رویشگاه جنگلی در دشت ناز ساری از مناطقی هستند که شیوع آفت در آنها گزارش شده است.


از این مناطق به‌عنوان 3 کانون اصلی مبتلا به آفات نام برده می‌شود و این در حالی است که دشت ناز یکی از زیستگاه‌های اصلی گوزن زرد ایرانی و محل پرورش و تکثیر این حیوان است. دکتر هادی کیادلیری که چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری نسبت به هجوم آفات به رویشگاه‌های شمال کشور هشدار داده بود، ضمن تأیید ابتلای 600هکتار از اراضی جنگلی ساری به آفات گفت: «ابریشم باف ناجور» و «کرم‌های وجبی» از جمله آفات شایع شده در رویشگاه‌های ساری هستند که اغلب گیاهان و به‌ویژه برگ درختان را می‌خورند.

آنچه مهم است اینکه این آفات از نوع آفات درجه اول هستند؛ یعنی تنها به درختان تحت استرس و مستعد بیماری حمله نمی‌کنند بلکه به همه درختان حمله می‌کنند و در‌واقع زمینه ابتلای درختان به سایر آفات را فراهم می‌سازند.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با اشاره به پیشینه شیوع آفات در عرصه‌های جنگلی افزود: حدود 20‌سال پیش هجوم آفات به رویشگاه‌های زاگرسی را شاهد بودیم که درختان را مستعد شیوع سایر بیماری‌ها از جمله چوبخوارها کرد و در نتیجه خسارات فراوانی به این رویشگاه‌ها وارد شد.

هشدار نسبت به دگرگونی جنگل‌های هیرکانی

کیادلیری که پیش از این هم گفته بود جنگل‌های هیرکانی در حال تبدیل شدن به نوع زاگرسی است، تصریح کرد: شیوع آفاتی که 20‌سال پیش در زاگرس اتفاق افتاد و اکنون دامنگیر جنگل‌های هیرکانی شده تأیید این ادعاست که جنگل‌های هیرکانی در حال دگرگونی و تبدیل‌شدن به جنگل‌های زاگرسی هستند و این نگران‌کننده است.

آنطور که این عضو هیات علمی می‌گوید هر درختی تحمل حداکثر 2بار بی‌برگ شدن را دارد و پس از آن به کلی خشک و نابود می‌شود، این درحالی است که فعالیت آفات در هر دوره 2 الی 3‌سال طول می‌کشد و سپس این آفات مخفی می‌شوند و بعد از 10‌سال دوباره طغیان می‌کنند؛ بر این اساس، حیات درخت وابسته به طول زمان ابتلا و خسارتی است که آفات به درخت وارد می‌کنند، به همین دلیل باید با مدیریت از شدت و مدت آفات کاسته شود تا درختان از بین نروند.

وی تغییر آب و هوا، مثل خشکی، گرما و نور را یکی از عوامل مؤثر در ایجاد طغیان آفات عنوان کرد و گفت: خشکی، گرما و نور که بیشتر در پارک‌های جنگلی، حاشیه جاده‌ها، اطراف روستاها و دامسراها در جنگل اتفاق می‌افتد زمینه را برای ظهور آفات فراهم می‌سازد. غذای در دسترس حشرات و نبود دشمنان طبیعی آفات (حشرات دفع‌کننده آفات) از دیگر عواملی هستند که باعث شیوع آفات در عرصه‌های جنگلی می‌شوند اما مهم‌ترین عامل بروز آفات، عدم‌تعادل اکوسیستم است که باعث برهم زدن شرایط اکولوژیکی منطقه می‌شود.

کیادلیری درباره خسارات ناشی از شیوع آفات در جنگل‌های شمال گفت: این آفات گروه‌بندی درختان را برهم می‌زنند و سبب اختلال در نظام اقتصادی بازار چوب می‌شوند زیرا با هجوم آفات ما ناگزیر به قطع چوب‌هایی هستیم که ارزش اقتصادی چندانی ندارند؛ در واقع این آفات تأثیر منفی براستمرار و تداوم درختان جنگل می‌گذارند و توانایی بذردهی را از درختان سلب می‌کنند و از سوی دیگر، باعث ضعیف شدن درختان و مرگ زودرس آنها می‌شوند؛ در نتیجه درختان مبتلا به این آفات نسبت به استرس‌های دیگر مثل خشکی بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند.

کاهش رویش، افزایش فرسایش خاک، کاهش ذخایر آب، افزایش هرزآب‌های سطحی و به‌ویژه کاهش طبیعت‌گردان از دیگر تبعات نامطلوب هجوم آفات به عرصه‌های جنگلی است. این موارد باعث خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری می‌شود که از نظر اقتصادی هم قابل محاسبه است.

خسارت 20‌میلیارد تومانی

کیادلیری با تأکید براینکه خسارات ناشی از هجوم آفات به جنگل‌های شمال از نظر اقتصادی بالغ بر میلیاردها تومان است گفت: تک‌تک خسارت‌های ناشی از آفات قابل محاسبه است و می‌توان آن را برآورد کرد، به همین دلیل ضروری است که برای دفع این آفات هزینه کنیم. لازمه این امر داشتن 2برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت است. عوامل بلندمدت عواملی هستند که مناطق را برای طغیان آفات مستعد می‌سازند که نیاز به استراتژی بلندمدت دارند.

اما در بخش کوتاه‌مدت ضروری است صدمات و خسارات ناشی از آفات و تبعات ناگوار آن را کاهش دهیم. آفاتی که دامن جنگل‌های شمال را گرفته از نوع اول هستند، بنابراین هنوز فرصت مدیریت این عرصه‌ها وجود دارد تا آنچه بر سرجنگل‌های غرب آمد بر سر جنگل‌های شمال نیاید. مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از این آفات، پایش دائمی جنگل است تا از این طریق کنترل تلفیقی آفات فراهم شود.به گفته کیادلیری، خسارت ناشی از طغیان آفات در600 هکتار از رویشگاه‌های ساری طی یک‌سال، بدون احتساب خدمات جنگل(نظیر اکسیژن، کربن و گردشگری) 20‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.

http://hamshahrionline.ir/details/172353

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


آمازون، نام جنگل بسیار بزرگی در آمریکای جنوبی است. جنگلهای بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد می‌باشند چراکه تقریباَ هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون می‌بارد. همینطور آمازون بزرگ‌ترین رودخانه جهان است که انشعابات زیادی دارد که بخشی از آن به دریا ریخته و نیز حدودا” دو درصد از آب شیرین این رودخانه به اقیانوسها میریزد.
 
بستر این رودخانه بسیار عریض و طویل است و از نظر درازا یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های جهان است که بین ۶.۲ و ۶.۷ هزار کیلومتر درازی دارد اما آمازون تنها بزرگترین رودخانه جهان نیست بلکه بزرگترین و شگفت انگیز ترین خانه حیات وحش و طبیعت دست نخورده دنیاست.









نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برخی دانشمندان بر این باور هستند که پستانداران در مخابرۀ احساسات سیستم مغزی مشابهی با انسان دارند و کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ افسردگی در حیوانات می تواند ممکن است روزی به حل مشکل افسردگی در انسان نیز کمک کند. البته برخی از دانشمندان هم وجود چنین ارتباطی را نپذیرفته اند.

 امیر طلوعی:http://zistboom.com/7560/

اخیراً نتایچ تحقیق اولیور برتون استاد دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش در شمارۀ ماه اکتبر نشریۀ Science منتشر شده که نتایج بررسی های آنها بر روی جوندگان، پستانداران نخستین و ماهی هایی که علاقۀ شان را به محیط اطراف و هم نوعانشان از دست داده بودند را ارائه نموده است. نشنال جئوگرافی مصاحبه ای را در همین رابطه با اولیور برتون انجام داده است که ترجمۀ آن را در ادامه می خوانید:

 

نشنال جئوگرافی: آیا حیوانات هم افسرده می شوند؟

 

اولیور برتون: به طور کلی افسردگی بر اساس علائمی تشخیص داده می شود که همگی بسیاری ذهنی و غیر عینی هستند. علائم اصلی مشترک افسردگی شامل احساس گناه، فکر به مرگ و از دست دادن احساس لذت است. از آنجایی که حیوانات قدرت بیان ندارند، حتی اگر چنین احساساتی را تجربه کنند نیز قادر به بیان آن نیستند، بنابراین پاسخ قطعی برای پرسش شما وجود ندارد.

 

نشنال جئوگرافی: چه علائمی نشان می دهد یک حیوان ممکن است افسرده باشد؟

 

اولیور برتون: برخی از علائم این بیماری را می توان در حیوانات مورد سنجش قرار داد. یکی از علائم اصلی افسردگی فقدان احساس لذت یا به عبارت دیگر کاهش و یا فقدان علاقه به فعالیتهای لذت آفرین است. مثلاً میزان تمایل حیوان به غذاهای مورد علاقه اش و یا تمایلات جنسی حیوان مورد بررسی قرار گرفته است. ما همچنین رفتار اجتماعی در جمع حیوانات دیگر، تغییر در الگوی خواب و فعالیتهای روزانه حیوان را نیز مورد ارزیابی قرار داده ایم. یکی از دیگر رفتارهایی که معمولاً برای سنجش افسردگی حیوان به کار رفته، میزان آمادگی آنها برای تسلیم شدن در مواجهه با شرایط پر استرس است.

 

نشنال جئوگرافی: چه حیواناتی علائم مشابه افسردگی را از خود نشان داده اند؟

 

تیم برتون: بارزترین علائم در میان حیوانات در پستانداران نخستین مشاهده شد. یک مشاهده گر تعلیم دیده می تواند بر اساس مشاهدات رفتاری دربارۀ افسرده بودن یک میمون قضاوت کند. به دلیل شباهت رفتارهای عاطفی میمونها، با نگاه کردن به حالت چهره و یا خیره شدن به یک جهت مشخص می توان احساس اندوه درآنها را تشخصی داد.

 

نشنال جئوگرافی: آیا محیط زیست حیوان هم بر نتایج بررسی شما تأثیرگذار است؟

 

اولیور برتون: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که بیشتر مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات در اسارت انجام می شود که معمولاً شرایط افسرده کننده و رخوت آوری را در مقایسه با زیستگاه طبیعی خود تجربه کرده اند و همین موضوع می تواند به ایجاد علائم افسردگی در آنها منجر شود. در حال حاضر اطلاعات چندانی برای مقایسۀ رفتارهای عاطفی حیوانات در حیات وحش و شرایط آزمایشگاهی وجود ندارد.

 

نشنال جئوگرافی: حیوانات در طبیعت چطور با افسردگی کنار می آیند؟

 

اولیور برتون: مطالعات سازمان یافتۀ بسیار اندکی در این زمینه انجام شده است، بنابراین باید بگویم که نمی دانم. اختلالات رفتاری حیوانات در حیات وحش ممکن است شانس بقای آنها را به خطر بیاندازد. حتی این احتمال وجود دارد که آنها به مرحله ای برسند که دیگر توان مبارزه را نداشته باشند و به یک طعمۀ آسان برای شکارچیان تبدیل شوند.

 

شامپانزه - سایت زیست بوم

 

نشنال جئوگرافی: آیا حیوانات خانگی هم می توانند افسرده شوند؟

 

اولیور برتون: دامپزشکان معمولاً برای درمان اختلالات رفتاری سگها از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند. برای مثال، اگر صاحب سگ، خانه را ترک کند و سگ دچار اضطراب جدایی شود، احتمال مشاهدۀ رفتارهای غیرعادی مانند ایجاد خراش منجر به خونریزی در بدن و یا گاز گرفتن در خانه از حیوان وجود دارد. به نظر می رسد این رفتارها نسخۀ اختلالات روانی در عالم سگها هستند و اگر چه ظاهراً داروهای انسانی برای درمان آنها نیز مؤثر است، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
 
واکنش حیوانات در آینه بارها مورد توجه مردم و دانشمندان قرار گرفته و البته به سوژه مناسبی برای فیلم‌ها و کلیپ‌های سرگرم‌کننده بدل شده‌اند، اما آیا می‌دانید واقعیت چیست؟

واکنش حیوانات در آینه بارها توجه مردم و دانشمندان را به خود جلب کرده است. این واکنش‌ها که بسیاری از آن‌ها مورد مطالعه علمی قرار گرفته‌اند سوژه مناسبی برای فیلم‌ها و کلیپ‌های سرگرم‌کننده است؛ اما واقعیت این است که بسیاری از حیوانات وقتی به آینه نگاه می‌کنند، نمی‌دانند که مشغول نگاه کردن به خودشان هستند و بر همین اساس ممکن است واکنش‌های متفاوتی بروز دهند.
نخستین بار، چارلز داروین بود که واکنش حیوانات را به تصویر خودشان در آینه ثبت کرد. در نوشته‌های داروین مطلبی وجود دارد که واکنش اورانگوتان‌ها را به آینه توصیف کرده، اما داروین از این واکنش‌ها که شامل شکلک‌هایی هم بود، نتیجه واضحی نگرفت و آن‌ها را به دو دسته ابتدایی واکنش به یک حیوان دیگر و یا فقط اشتیاق به یک اسباب‌بازی جدید طبقه بندی کرد.
در سال ۱۹۷۰/۱۳۴۹، گوردون گالاپ بر اساس یادداشت‌های داروین، آزمایشی برای بررسی میزان خودآگاهی حیوانات طراحی کرد که به تست آینه مشهور است. این تست مشخص می‌کند که آیا یک حیوان خودش را در آینه می‌شناسد یا نه. برای مثال انسان‌ها تا حدود ۱۸ ماهگی در تست آینه رد می‌شوند، به این معنا که خودشان را نمی‌شناسند و این زمانی که است که در اصطلاح روانشناسی به آن مرحله آینه گفته می‌شود. تمام میمون‌های بزرگ شامل شامپانزه بابون و اورانگوتان خودشان را در آینه می‌شناسند اما در مورد گوریل تردیدی‌هایی وجود دارد. دلفین‌های نوک‌بطری، نهنگ‌های قاتل، فیل‌ها و زاغ‌ها حیوانات دیگری هستند که می‌توانند خودشان را در آینه تشخیص دهند. در مقابل، واکنش دیگر حیوانات در مقابل آینه مجموعه‌ای از رفتارهای تهدیدآمیز، احساس تهدید، انحصارطلبانه و یا دوستانه است.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دولت هائیتی از اول اکتبر واردات، مصرف و فروش کیسه های پلاستیکی سیاه رنگ پلی اتیلنی و ظروف یکبار مصرف اسفنجی تهیه شده از پلی استیرن را ممنوع اعلام کرده است. لوران لامونت، نخست وزیر این کشور با منطقی توصیف کردن این تصمیم معتقد است تولید و واردات محصولات سازگار با محیط زیست در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به نفع هائیتی و محیط زیست این کشور خواهد بود.

 

نخستین بار در ماه آگوست امسال با ارائه بخشنامه ای از طرف ریاست جمهور این کشور، با هدف پاک کردن خیابانها و کانالهای آب پورتوپرنس از پلاستیک، استفاده از کیسه های پلاستیکی در این کشور ممنوع اعلام شد.

 

البته با توجه به اینکه در این کشور آب آشامیدنی نیز در بسته های پلاستیکی عرضه می­شود، این برداشت برای بخشهایی از جامعه ایجاد شد که قانون جدید برای آنها مشکل ساز خواهد شد و همین امر نیز اعتراضات عمومی را به همراه داشت، ولی با اعلام اینکه کیسه های حمل آب از این قانون مستثنی هستند این اعتراضات نیز فروکش کرد.

 

هائیتی - سایت زیست بوم

 

جلوگیری از ورود ظروف یکبار مصرف پلی استیرن که از کشور همسایه، جمهوری دومنیکن وارد می­شود، کار دشواری خواهد بود، اما برای حل این مشکل نیز راهکار دیگری اندیشیده شده است، بدین ترتیب که کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف به فرم بلوکهایی فشرده و بسته بندی می­شود و برای بازسازی خانه های تخریب شده در جریان زلزلۀ ویرانگر این کشور مورد استفاده قرار می گیرد که هنوز هم بازسازی آثار ویرانیهای آن در این کشور دیده می شود.

گروه هایی نیز برای جمع آوری کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از خیابانها، کانالهای آب، محلهای تخلیه زباله و … ساماندهی شده اند. زباله های جمع آوری شده توسط این گروه ها با استفاده از یک دستگاه پرس دستی در داخل کیسه های برنج فشرده شده و به صورت بلوکهای ساختمانی با ابعاد یکسان در می آیند. این بلوکهای پلاستیکی سبک وزن و انعطاف پذیر که Ubuntublox نامیده می شوند در مقایسه با آجرها و بلوکهای سیمانی معمولی به مراتب مقاومت بیشتری در برابر زلزله دارند. اخیراً یک خانۀ نمونه نیز با استفاده از این بلوکهای پلاستیکی ساخته شده است و آزمون مقاومت بر روی زلزله بر روی آن انجام شده است که توانسته است با حداقل آسیب تا زلزله ای با قدرت ۲/۸ ریشتر را تحمل کند.

 

همچنین در سال جاری یک خانه ضد زلزله و مقاوم در برابر طوفان نیز با استفاده از هزاران ظرف یکبار مصرف و کیسه پلاستیکی و با کمک ۲۰ نفر از زنان محلی در این کشور احداث شده است و در حال حاضر کارخانه ای برای احداث این بلوکهای پلاستیکی در دست احداث است.

 

نخست وزیر هائیتی هدف ممنوعیت استفاده از پلاستیک را محافظت از سواحل و پوشش گیاهی این کشور توصیف کرد و امیدوار است این ممنوعیت به جمع شدن توده های زباله در این کشور کمک کند. به گفتۀ لوران لامونت مواد سمی و زباله ۹۵ درصد سیستم فاضلاب این کشور را مسدود کرده است که به ایجاد سیلهای گسترده در مناطق فقیر این کشور منجر می شود و پاکسازی آنها هزینۀ سالانۀ بیش از ۵۰ میلیون دلار را طلب می کند.

http://zistboom.com/7612/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شاید شما هم در فیلمهای مستند دیده باشید که گاهی فیلها دور هم جمع می شوند و انگار در گوش یکدیگر چیزی را زمزمه می کنند. وقتی فیلها می خواهند تصمیم بگیرند، گرد هم می آیند و صدایی بم و غر غر مانند را از خود ایجاد می کنند که شبیه صدای کامیونی است که از فاصله ای دور به سمت شما در حال حرکت باشد. سالهاست که محققین این رفتار فیلها را تحت بررسی قرار داده و صدای تولید شده توسط آنها را مورد آنالیز قرار داده اند، از جمله در ۵ آبشخور فیل های افریقایی در پارک ملی اتوشا واقع در نامیبیا جایگاه هایی برای پایش رفتار آنها تعبیه شده و ۱۲ مرتبه مکالمه میان فیلها ضبط شده است.

 

104203758

به گزارش نشنال جئوگرافی نتایج تحقیقی که توسط کیتلین اوکانل- رادول، اکولوژیست رفتاری از دانشگاه استانفورد و همکارانش انجام گرفته و در ماه جاری مجلۀ Bioacoustics منتشر شده، نشان دهد که بعد از هر بار آب خوردن در این آبشخورها، حداقل سه فیل از جمع گله دربارۀ زمان ترک محل با یکدیگر مشورت می کنند، بدین ترتیب که معمولاً فرماندۀ گله صدای غرغر مانند سه ثانیه ای از خود ایجاد می کند که بلافاصله دو فیل دیگر که معمولاً از فیلهای مهم گروه هستند پاسخ داده می شود.

مکالمۀ این فیلها ممکن است تا چند دقیقه ادامه پیدا کند و پس از آن کل گروه محل را ترک می کند. محققین این فرآیند را نوعی تصمیم گیری گروهی توصیف کرده اند. چنین رفتاری میان فیلهای غریبه با یکدیگر دیده نمی شود.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

‏Photo: صرفه جويي در مصرف كاغذ برابر با حفظ درخت و نجات زمين!‏

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امروز قصد داریم شما را با یکی دیگر از کاربردهای غیر نیروگاهی انرژی خورشیدی آشنا کنیم. خشک کردن مواد غذایی برای نگهداری طولانی مدت از آن‌ها، از زمان‌های قدیم انجام می‌گرفت. این روند در صنایع غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آب می‌تواند مستقیماً در فعل و انفعالات شیمیایی مواد غذایی شرکت کند زیرا در مواد غذایی، به صورت ملکول‌های آزاد وجود دارد. به خاطر همین دلیل، گرفتن آب محصولات غذایی در ماندگاری آن‌ها مؤثر می‌باشد. یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای خشک کردن مواد غذایی استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر خورشیدی است که در اینجا به آن خواهیم پرداخت، هرچند روش‌های خشک کردن دیگری مانند انجماد یا استفاده از مایکروویو نیز وجود دارند که از محدوده‌ی بحث ما خارج می‌باشند.

ما در ایران با این مسئله چندان روبرو نبوده‌ایم ولی برای مثال می‌توانم به مردم آفریقا اشاره کنم. در اکثر کشورهای آفریقایی، شغل کشاورزی رواج دارد. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم آن به کشاورزی مشغول هستند. با وجود این جمعیت شاغل زیاد، محصولات کشاورزی پاسخ‌گوی نیاز مردم این کشورها نیست. عدم وجود وسایل محافظت کننده و نگه‌دارنده از غذاها و محصولات، منجر به ضرر و زیان‌های قابل توجهی می‌شود.

traditional drying ecogeek 01 440x145 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

خشک کردن محصولات به روش سنتی

نگهداری غذا با استفاده از نور خورشید رایج‌ترین روش برای نگهداری از غذا در آفریقا است. چیزی که به طور سنتی در آفریقا مرسوم است، برش مواد غذایی و نازک کردن آن‌ها و سپس پراکنده کردن آن‌ها روی یک سطح معمولی و در معرض نور خورشید است. این روش اصلاً مناسب نیست زیرا مواد غذایی در معرض گرد و غبار، هجوم حشرات، واکنش‌های آنزیمی و غیره قرار می‌گیرند و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. به دلیل مشکلات اقتصادی مردم آفریقا، امکان استفاده از خشک‌کن‌های صنعتی نیز وجود ندارد. بنابراین برای نگهداری بهینه‌ی غذا، به روش‌های کارآمد و مقرون به صرفه نیاز است. بنابراین چاره‌ای نمی‌ماند جز استفاده از خشک‌کن‌های خورشیدی و توسعه‌ی آن‌ها به طوری که بر مشکلات مذکور غلبه کنند.

خشک‌کن‌های خورشیدی به طور کلی بر دو نوع می‌باشند. اکتیو و پسیو

توجه!
این مطلب در دو صفحه منتشر شده است. از صفحه‌ی بعد بعد غافل نشوید.

 

 

خشک کننده‌های خورشیدی پسیو

خشک کننده‌های خورشیدی پسیو، سیستم‌های گردش طبیعی یا همرفت طبیعی نیز نامیده می‌شوند. آن‌ها معمولاً در سایزی ساخته می‌شوند که برای یک مزرعه مورد استفاده قرار گیرند. این خشک‌کن‌ها می‌توانند در دو نوع مستقیم ( مثلاً خشک‌کننده‌های چادری و جعبه‌ای) یا غیر مستقیم (مثلاً خشک کننده‌ی کابینتی) باشند. خشک‌کننده‌های خورشیدی با جریان طبیعی، برای عملکردشان کاملاً وابسته به انرژی خورشید می‌باشند. در این سیستم‌ها هوای گرم شده توسط خورشید در بین محصولات از طریق نیروهای رانشی یا فشار هوا جریان پیدا می‌کند. در اینجا به برخی از خشک‌کن‌های خورشیدی پسیو اشاره می‌کنیم:

خشک کننده‌های چادری

همان‌طور که در شکل مشخص شده، این خشک کن بسیار ساده است. پلاستیک سیاه باید در طرفی قرار ‌گیرد که خورشید نمی‌تابد. محصولات باید روی قفسه‌ای بالاتر از سطح زمین قرار گیرند. این روش چندان کارآمد نیست و تفاوت چندانی با خشک کردن در فضای آزاد ندارد. تنها مزیت این روش، جلوگیری از نشستن گرد و غبار، باران و کثیفی بر روی محصول است. این خشک‌کن خورشیدی را می‌توان برای خشک کردن میوه‌ها، ماهی، قهوه به کار برد. یکی از بزرگ‌ترین عیب‌های این خشک کن‌ها، تخریب آن‌ها بر اثر بادهای شدید است.

solar passive tent dryer ecogeek 440x201 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

خشک‌کن خورشیدی چادری

خشک کننده‌های جعبه‌ای

این خشک‌کن‌های خورشیدی به طور وسیعی برای خشک کردن محصولات در مقیاس کوچک به کار می‌روند. این خشک‌کن‌ها شامل یک جعبه‌ی چوبی و یک درب شیشه‌ای شفاف می‌باشند. درون این جعبه مشکی‌رنگ است و مواد غذایی بر روی یک سینی بالاتر از سطح خشک‌کن قرار می‌گیرند. هوا از طریق حفره‌های جلو وارد و از طریق منافذ عقب، خارج می‌شود. این خشک‌کن‌ها بسیار سریع‌تر از خشک‌کن‌های قبل مواد غذایی را خشک می‌کنند. بسته به شرایط محیط، دمای داخلی این خشک کن‌ها حتی تا ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

solar passive box dryer ecogeek 440x294 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

خشک‌کننده‌های الاکلنگی

 این خشک کننده‌ به خاطر حالت الاکلنگی خود، قابلیت تغییر زاویه متناسب با تابش خورشید را دارد. مواد غذایی بر روی یک سری سینی قرار می‌گیرند که سینی‌ها نیز در یک قاب با مثلاً سایز ۱۰۰x50 سانتی‌متر قرار می‌گیرند.

در ساخت خشک‌کننده‌های الاکلنگی سنتی از مواد مختلفی استفاده می‌شد ولی خشک‌کننده‌های الاکلنگی امروزی کمی فرق می‌کنند؛ مثلاً کف آن‌ها از جنس ورقه‌های آهن گالوانیزه‌ی موج دار است که توسط تخته‌های چوبی تقویت شده‌اند. عایق بندی گرمایی خوب می‌تواند توسط به‌کارگیری ورقه‌های عایق از جنس فیبرهای شبه چوب مخصوص، لایه‌های مختلف پلی استایرن، مقواهای راه راه و غیره فراهم شود. عایق‌های مذکور در قسمت خارجی کف خشک‌کن قرار می‌گیرند.

از آنجا که روی سینی‌ها توسط شیشه‌ی شفاف پوشیده شده است، چیزی شبیه به اثر گلخانه‌ای در این خشک‌کن‌ها رخ می‌دهد. زاویه‌ی سینی‌ها نسبت به سطح افقی باید حدود ۳۰ درجه باشد. اندازه‌ی ورودی و خروجی این خشک‌کن دارای یک نسبت مشخص با یکدیگر ‌می‌باشند. مثلاً اگر خروجی هوا ۲۸x50 سانتی‌متر باشد، ورودی باید ۱۵x50 سانتی‌متر باشد. یعنی خروجی هوا باید بزرگ‌تر باشد که این مسائل، علل خاص خود را دارند که در اینجا به آن‌ها نمی‌پردازیم.

solar passive seesaw dryer ecogeek 440x292 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

solar passive seesaw dryer ecogeek 12 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

خشک‌کننده‌های کابینتی

با مشاهده‌ی شکل‌های زیر با ساختار خشک‌کننده‌های خورشیدی کابینتی آشنا خواهید شد:

(برای بزرگ‌نمایی عکس‌ها بر روی آن‌ها کلیک کنید)

solar passive cabinet dryer ecogeek 440x384 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

solar passive cabinet dryer ecogeek 02 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

solar passive cabinet dryer ecogeek 03 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

solar passive cabinet dryer ecogeek 04 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

مزیت‌های این‌گونه خشک‌کن‌های خورشیدی عبارتند از:

  • اتاق خشک‌کننده‌ی ساده
  • بارگیری و تخلیه‌ی ساده
  • محصولات غذایی برای خشک شدن نیاز به قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ندارند، در نتیجه رنگ، خاصیت و ارزش غذایی آن‌ها کاهش چندانی پیدا نخواهد کرد.
  • سیستم‌های خشک‌کننده‌ی حرارتی می‌توانند در این خشک‌کن‌ها به کار روند (که در این صورت تبدیل به خشک‌کن اکتیو می‌شوند)

و معایب این خشک‌کن‌ها عبارتند از:

  • محصولات به طور یکنواخت خشک نمی‌شوند. (تمایل به خشک کردن در سینی‌های پایین خیلی بیشتر است)
  • بازده پایین، وقتی که از سیستم‌های حرارتی استفاده می‌شود.
  • گرمای بیش از حد داخل اتاقک و عدم توانایی حذف کامل بخارهای آب. (دمای این خشک‌کن‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌باشد در حالی که برای خشک کردن برنج به دمای ۴۵ درجه و برای خشک کردن لوبیا به دمای ۳۵ درجه نیاز  است.)

خشک کننده‌های خورشیدی اکتیو کابینتی

خشک‌کننده‌های خورشیدی اکتیو، خشک‌کننده‌های همرفت اجباری یا هیبرید خورشیدی نیز نامیده می‌شوند. جریان بهینه‌ی هوا می‌تواند جهت خشک کردن محصولات به کار رود در حالی که دما و میزان رطوبت – صرفه نظر از شرایط آب و هوا – در محدوده‌ی وسیعی قابل کنترل می‌باشد. علاوه بر این، توده‌ی هوا کمتر محصور است و جریان هوا بهتر قابل کنترل می‌باشد. بنابراین، قابلیت اطمینان این خشک‌کننده‌ها در مقایسه با خشک‌کننده‌های پسیو، بسیار بیشتر است.

استفاده از خشک کننده‌های خورشیدی با همرفت اجباری می‌تواند روند خشک کردن را تا میزان سه برابر سریع‌تر انجام دهد و همچنین مساحت کلکتور مورد نیاز را تا میزان ۵۰% کاهش دهند. بنابراین می‌توان گفت کارایی این خشک کننده‌ها تقریباً شش برابر خشک کننده‌های قبل است. فن‌های این سیستم‌های خشک‌کننده می‌توانند توان مورد نیاز خود را از شبکه‌ی برق بگیرند یا اگر برق در دسترس نباشد، پنل‌های فتوولتائیک که به زودی در اکوگیک با آن‌ها آشنا خواهید شد قادر خواهند بود تا برق مورد نیاز فن‌ها را تأمین کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که تمامی سیستم‌های خشک کننده‌ی خورشیدی پسیو می‌توانند تبدیل به خشک‌کننده‌ی اکتیو شوند.

خشک‌کن‌های خورشیدی کابینتی با تهویه

به گفته‌ی دانشگاه زیمبابوه اگر برق مورد نیاز فن‌ها از طریق شبکه‌ی برق تأمین شود، نسبت به پنل‌های فتوولتائیک مقرون به صرفه‌تر خواهد بود (!). اگر انرژی مورد نیاز فن سیستم خشک‌کننده از طریق شبکه‌ی برق تأمین شود، می‌توان از یک کنترلر برای تنظیم سرعت فن استفاده کرد که این موجب تنظیم دمای مناسب داخل خشک‌کن می‌شود.

solar active cabinet dryer ecogeek 00 440x356 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

در مواردی که از سیستم‌هایی با توان فتوولتائیک استفاده می‌شود، فن مستقیماً به ماژول خورشیدی متصل می‌شود و با یک انباشتگر و کنترل کننده‌ی بار، کار خود را انجام می‌دهد. افزایش تابش خورشید، منجر به افزایش انرژی الکتریکی تولید شده و سرعت فن می‌شود.

solar active cabinet dryer ecogeek 01 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

solar active cabinet dryer ecogeek 02 440x295 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

خشک‌کننده‌های خورشیدی با گرمای پشتیبان

یکی از معایب قابل توجه خشک‌کن‌های خورشیدی این است که به طور نرمال، از هیچ گونه پشتیبانی برای تأمین گرمای مورد نیاز خود در مواقعی که نور خورشید نمی‌تابد استفاده نمی‌کنند. برای تولید کنندگان تجاری، این عامل، توانایی آن‌ها را در تولید محصولات بسیار محدود می‌کند. این مسئله زمان خشک کردن را نیز بسیار افزایش می‌دهد زیرا این عمل فقط در مواقع تابش نور خورشید رخ می‌دهد. این نه تنها تولید را محدود می‌کند بلکه منجر به پایین آمدن کیفیت محصول نیز می‌شود. برای تولید کنندگان تجاری در حفظ بازارهای فروش خود، توانایی تولید محصول به طور مداوم و همچنین اطمینان پذیری بسیار مهم است.

زیست توده، معمولاً سوخت چوب، رایج‌ترین منبع انرژی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه است که سوزاندن چوب نیز مشکلات و مسائل مربوط به خود را دارد. با این اوصاف، آن‌ها نیاز به دستگاه‌های احتراق مقرون به صرفه دارند که مکمل مناسبی برای تکنولوژی‌های خورشیدی باشد.

خشک‌کن‌های گلخانه‌ای

ایده‌ی خشک‌کن خورشیدی گلخانه‌ای، با جایگزین کردن کلکتور خورشیدی با سیستم گلخانه‌ای تحقق می‌یابد. سقف و دیوار این خشک کننده می‌تواند از مواد شفاف مانند شیشه، فایبر گلاس، نوعی پلاستیک تثبیت شده UV و یا کاغذ‌های پلی کربنات ساخته شود. مواد شفاف در یک قاب فولادی و بر روی ستون‌های فولادی با پیچ، مهره و لاستیک ثابت می‌شوند تا از نفوذ رطوبت هوای شرجی یا آب باران به درون اتاقک جلوگیری کند. برای ارتقاع میزان جذب تابش خورشیدی، یک سطح سیاه باید در ساختار آن تعبیه شود. تهویه‌های ورودی و خروجی هوا نیز در مکان مناسبی قرار داده می‌شوند تا توزیع یکنواخت هوا را تضمین کنند.

طراحی مناسب خشک کن‌های گلخانه‌ای این امکان را به ما می‌دهد که در قیاس با خشک کن‌های کابینتی یک کنترل بهتر بر روی عمل خشک کردن داشته باشیم ضمن اینکه آن‌ها برای ایجاد تعادل در خشک کردن مناسب‌تر می‌باشند.

خشک‌کن خورشیدی گلخانه‌ای با همرفت طبیعی

این خشک‌کن با تابش مستقیم نور خورشید به محصولات کار می‌کند. این محصولات و یک پرده‌ی مشکی جاذب که به طور عمودی آویزان شده، انرژی تابشی خورشید را جذب کرده و گرم می‌شوند. هوای اطراف نیز با گردش، گرم می‌شود. هوای گرم بوسیله دودکش بالا آمده و از آن خارج می‌شود و به طور همزمان، هوای تازه و تجدید شده از انتهای دیگر خشک‌کن وارد می‌شود.

Natural convection glass roof greenhouse dryer ecogeek 01 440x230 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

یک طرح ساده از خشک کن‌‌های طبیعی خورشیدی گلخانه‌ای معمولی تشکیل شده از اتاقک شفاف شبه استوانه‌ای همراه با یک دودکش استوانه‌ای که گازها از آن خارج می‌شوند. هوا، از طریق سمتی پایینی اتاقک وارد می‌شود. دودکش (که برای ارتفاع‌های مختلف طراحی می‌شود) دارای ارتفاع حداکثر ۳ متر از بالای اتاقک و قطر ۱٫۶۴ متر است.

Natural convection glass roof greenhouse dryer ecogeek 02 417x440 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

یک نوع خشک‌کن خورشیدی گلخانه‌ای دیگر با تهویه‌ی اجباری نیز وجود دارد که در شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید.

Greenhouse dryer with forced ventilation ecogeek 01 440x376 آشنایی با خشک ‌کن ‌های خورشیدی

با تشکر از آقای رسول فاطمی که قسمت‌های پایانی این متن را ترجمه کردند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

به نقل از پایگاه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه گیلان

 

کار شناس ارشد محط زیست گیلان گفت:جمعیت اردک تاجدار در گیلان به کمتر از 100قطعه رسیده است.

عباس عاشوری در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه گیلان، با بیان این مطلب که اردک تاجدار از اویل شهریور ماه تا اواخر فرودین ماه در تالابهای استان گیلان دیده می شود،گفت:به طور منظم این پرنده هر ساله با جمعیتی کمتر از 100قطعه در پارک ملی بوجاق ،تالاب امیر کلایه  و تالاب انزلی دیده می شود.

وی افزود:اردک تاجدار 53- 59سانتی متر طول داردو از اردک های غواص است و جثه بزرگی دارد.

عاشوری با بیان این مطلب که رفتار تغذیه اردک تاجدار اغلب شبیه اردکهای آبچر است،خاطر نشان کرد:اردک تاجدار از پرندگان حمایت شده ایران است و با توجه به جمعیت اندک مهاجرتش به تالابهای گیلان باید از شکارش به شدت ممانعت شود.

وی تصریح کرد:پرنده نر اردک تاجدار سربزرگ و برجسته ،چانه و قسمت بالای گردنش به رنگ نارنجی مایل به بلوطی است و پشت بدن خاکستری آن را از سایر اردکها متمایز می کندو اردک تاجدار ماده به رنگ قهوه ای با چانه ای به رنگ سفید چرک است و منقار آن اندکی صورتی است.


آپلود عكس , آپلود رایگان عكس , آپلود تصویر , آپلود فایل , آپلود سنتر ,آپلود عکس برای وبلاگ , فضای  رایگان برای آپلود عکس , آپلود عکس با لینک مستقیم , آپلود عکس رایگان, free image upload center , آپلود رایگان فیلم , آپلود عکس برای بلاگفا

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com