Environmentalist


چندي است که برخي نمايندگان به شدت پيگير واردات آب از ساير کشورها هستند در حالي که گفته مي‌شود کشورمان نياز به مديريت آب دارد.
کد خبر: ۴۲۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹ - 10 August 2014

بحران تنها وقوع حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله نيست و کمبود آب مي‌تواند به مراتب شرايط سخت تري را براي شهرهايي مانند تهران رقم بزند. بحراني که بر اساس گزارش سازمان‌هاي جهاني پيش بيني مي‌شود، الان چهره واقعي خود را نشان مي‌دهد.

به نوشته ابتکار، وزارت نيرو به عنوان متولي اصلي آب در کشور صريحا از وجود بحران در تامين آب ده‌ها شهر کشور خبر داد و صحبت از جيره بندي به ميان آورد. به بيان ديگر اگر همين امروز بحران آب را جدي نگرفته و آن را در مدتي کوتاه حل نکنيم، دور نيست که شاهد مرگ تهران و ساير شهرها باشيم. اين يک تهديد خيالي نيست، واقعيت تلخي است که بي هيچ تعارفي از راه خواهد رسيد چون بدون آب، زندگي به مرگ خواهد انجاميد.

از سوي ديگر زمزمه‌هايي مبني بر واردات آب به كشور به گوش مي‌رسد به گونه اي كه وزير نيرو در مورد خواسته برخي نمايندگان مبني بر واردات آب از ساير کشورها تاکيد کرد: مي‌توان از کشورهايي که با آن‌ها تعاملاتي داريم آب وارد کنيم اما احتمال تغيير در تعاملات است و وابستگي در مساله آب به هيچ وجه خوشايند نيست.

حميد چيت‌چيان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: موضوع واردات آب را مطالعه مي‌کنيم و با برخي کشورها مذاکراتي دراين زمينه انجام داده‌ايم. وي تصريح کرد: در زمينه واردات آب نياز به مطالعات جامع، فني، اقتصادي و محيطي زيستي بايد انجام شود که در حال انجام است.

اين عضو کابينه دولت يازدهم با تاکيد بر اين‌که مطالعات در زمينه واردات آب مطلبي نيست که سريع الوصول باشد گفت: روي اين مساله نمي‌توان به صورت جدي حساب کرد و براي آن زمان نياز است. چيت‌چيان در مورد وابستگي کشور با واردات آب گفت: واردات آب وابستگي ايجاد مي‌کند. ممکن است در صورتي که واقعا نيازمند واردات باشيم اين کار انجام شود البته با تعاملاتي که با کشورهاي همسايه داريم جوابگو خواهد بود.

وي در پايان در پاسخ به اين پرسش که آيا احتمال تغيير تعاملات با کشوري که از آن آب وارد مي‌کنيم وجود دارد گفت: ممکن است تعاملاتمان تغيير کند بنابراين وابستگي در مساله آب به هيچ وجه خوشايند نيست. چندي است که برخي نمايندگان به شدت پيگير واردات آب از ساير کشورها هستند در حالي که گفته مي‌شود کشورمان نياز به مديريت آب دارد.

اين در حالي است كه معاون وزير نيرو با اشاره به توزيع مصارف آب در کشور با اشاره به توزيع مصارف آب گفت: ايران کشوري کشاورزي است بنابراين سهم اصلي مصرف آب در بخش کشاورزي است اما با توسعه شهرنشيني اين موضوع تغيير پيدا مي‌کند.وي با اشاره به مجموعه بسيار قوي شرکت‌هاي خصوصي در ايران در حوزه آب گفت: در ايران بيش از 126 شرکت تخصصي مهندسين مشاور وجود دارد و 20 مجموعه پيمانکاري فعال هستند. قديمي ترين و بزرگترين سد قوسي جهان در ايران ساخته شده و قنات تاريخ ثبت شده 1500 ساله دارد که يقينا تاريخ احداث قنات به بيش از اين مقدار مي‌رسد.

وي با اشاره به شرايط فعلي کشور اظهار کرد: اکنون در ايران در رده‌هاي اول توسعه منابع آب است و براي رفع چالش‌ها تلاش مي‌کند. در اين راستا سدهاي مخزني براي جريان توزيع زماني و مکاني ساخته شده و در کشور حتما نياز به شبکه آب زهکشي داريم. عملکرد شهرها و شهروندان بايد تغيير کند و قيمت انرژي بايد اصلاح شود.وي ادامه داد: بيش از 90 سد مخزن بزرگ اجرا شده و در بخش تامين آب شرب سرمايه‌گذاري مي‌شود. در بخش پوشش فاضلاب در رده قابل قبولي هستيم.وي افزود:‌در حوزه آب اصلاح بهره وري آب، افزايش ظرفيت‌هاي منابع آبي و استفاده از روشهاي استحصال جديد آب مثل استفاده از آب شور دريا و بازچرخاني آب صورت مي‌گيرد.

وي خاطرنشان کرد:‌ وجود مجموعه‌ مربوط به خشکسالي در ايران فسلسفه درستي دارد و کشورمان تاوان بسيار سنگين خشکسالي‌هاي وسيع جهان را مي‌دهد.وي در پايان خاطرنشان کرد: از نواحي غربي کشور ما که سوريه، عراق و عربستان هستند ريزگردها حرکت مي‌کنند و 15 استان کشور را تحت پوشش قرار مي‌دهند.

احتمال واردات آب از تاجيکستان

در همين ارتباط ايسنا نوشت: ايران به دنبال منابع آبي بيشتر است و برخي از مسؤلان معتقدند که اين منابع آبي را بايد در تاجيکستان جستجو کرد.مشکل در نحوه رسيدن به منابع آبي موجود در کوه‌هاي تاجيکستان است که صدها کيلومتر با ايران فاصله دارند.يکي از مسؤلان استان خراسان پيشنهاد جديد و جالبي را مبني بر ساخت يک خط لوله ارائه داده است. اگرچه اين طرح قدري غيرواقع بينانه به نظر مي‌رسد، اما نشان دهنده عزم ايران براي واردات آب از تاجيکستان است.

طرح محمدرضا محسن شامل انتقال آب درياچه سارز در جمهوري تاجيکستان است. درياچه سارز که در يک منطقه بسيار زلزله خيز واقع شده و در نتيجه بروز يک زمين لرزه که 100 سال قبل در اين منطقه رخ داد، بوجود آمده است.نتيجه بررسيها نشان مي‌دهد که اين خط لوله 600 کيلومتر طول خواهد داشت تا از گورنو- بدخشان در شرق تاجيکستان به خراسان برسد.مشکل اين خط لوله بعد مسافت نيست بلکه سختي راه است.

درياچه سارز در يک منطقه دور افتاده واقع شده است. جاده‌اي که به اين درياچه منتهي مي‌شود بسيار باريک است در حاليکه مسير خط لوله بايد 10 تا 12 متر عرض داشته باشد.هميجان اُريپوف يکي از مقامات وزارت انرژي تاجيکستان گفت: هنوز راهي براي انتقال آب از درياچه سارِز به ايران وجود دارد.

اوريپوف گفت: طرحهايي براي احداث نيروگاه برق آبي دشتيجام‌ در جنوب درياچه وجود داشته و آب اين درياچه پس از انتقال به نيروگاه مي‌تواند وارد خط لوله پيشنهادي شود.اوريپوف گفت از سال 2012 در حال مذاکره با مسؤلان ايراني درباره صادرات آب بوده است.او گفت: ايده صادرات آب به ايران به 10 سال قبل بازمي گردد، زماني که ايران نامه‌اي درباره صادرات آب به امام علي رحمان رييس جمهور‌تاجيکستان ارسال و براي سرمايه‌گذاري سه ميليارد دلاري در پروژه‌اي براي انتقال آب به استان خراسان اعلام آمادگي کرد.

گزارشها حاکي از اين است که اين پيشنهاد اوليه لغو شد اما در سال 2007 ايران و تاجيکستان قراردادي را براي صادرات آب از تاجيکستان به ايران امضا کردند و در واقع تا شروع سال 2013 تاجيکستان بايد روزانه يک ميليارد متر مکعب آب آشاميدني به ايران منتقل ميکرد که اين امر تاکنون محقق نشده است.راههاي ديگري براي انتقال آب به ايران پيشنهاد شده است. ايران پيشتر انتقال آب به وسيله راه‌آهن را مطرح و با اشاره به تبادل آب و نفت اين قرارداد را براي تاجيکستان شيرين کرده بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/424224/%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 23 مرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف محموله بزرگ کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش در قائمشهر

 اواخر ماه گذشته (خردادماه ۱۳۹۳) پس از مدتها تحقیق و بررسی نیروهای یگان محیط زیست شهرستان قائمشهر موفق به شناسایی یک کارگاه مخفی کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش در این شهرستان شدند.

محمد رحمتی رئیس اداره محیط زیست قائمشهر گفت: پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی محیط بانان به همراه مامورین نیروی انتظامی بصورت ناگهانی وارد این مخفیگاه شده و به تفتیش و جستجو پرداختند.

محمد رحمتی افزود: در جریان بازرسی مامورین از این مکان لاشه و تاکسیدرمی تعداد زیادی انواع پستانداران و پرندگان وحشی شامل گربه جنگلی، گورکن، روباه، حواصیل، لک لک سیاه، سارگپه، اردک تنجه، کلاغ سیاه، بوتیمار، مرغ ماهیخوار، اردک ارده ای، کبک، زنبورخوار، سار صورتی، عقاب تالابی، خوتکا، قو، فلامینگو و مقادیر زیادی گوشت پرنده و گراز از داخل فریزر کشف و ضبط گردید.

رئیس اداره محیط زیست قائمشهر گفت: متاسفانه برخی از حیوانات کشف شده از گونه های حمایت شده و در معرض خطر به شمار می روند.

همچنین ۴ قبضه اسلحه شامل دو اسلحه بادی و دو اسلحه شکاری، تعداد ۲۰۰ عدد فشنگ و تصاویری از شکار یک قلاده پلنگ ایرانی از این مکان کشف گردید.

در این رابطه یک نفر متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده به دادگاه معرفی و با دستور مقام قضایی تا اطلاع ثانوی روانه زندان شد.

پرونده این متهم هم اکنون در مراجع قضایی در حال رسیدگی بوده و بزودی حکم مربوطه صادر و اطلاع رسانی خواهد شد.

 

منبع: http://www.iew.ir/1393/04/15/26747

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گرگ خاکستری پس از ورود به مرکز شهر اردستان بر اثر برخورد با خودرو تلف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یک قلاده گرگ خاکستری که وارد شهر اردستان شده بود نیمه های شب هنگام عبور از خیابان بسیج این شهرستان با یک دستگاه خودروی عبوری برخورد کرده و به شدت آسیب دید.

رئیس اداره محیط زیست اردستان در این باره گفت: صبح روز حادثه با اعلام عوامل شهرداری به اداره محیط، نیروهای این اداره بلافاصله عازم محل مربوطه شده و یک گرگ مجروح را که به لحاظ جنسیت نر بود با تلاش بسیار زیاد بدون بیهوشی به شبکه دامپزشکی شهرستان منتقل نمودند.

پرویز پاکزاد افزود: علی رقم تلاش دامپزشکان، گرگ خاکستری زخمی به دلیل شدت جراحات وارده و خونریزی شدید تلف شد.

منبع: http://www.iew.ir/1393/04/16/26775

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ساعت ۱٫۳۰ شب گذشته در حالیکه تمامی نیروها و محیطبانان پارک ملی گلستان مشغول مهار آتش سوزی وسیعی در محدوده ییلاقی پارک بودند از بخش دیگر پارک خبر می رسد گروهی از شکارچیان غیرمجاز وارد پارک شده و با سو استفاده از عدم حضور محیط بانان مشغول شکار غیرمجاز هستند.

محیط بانان نیمه های شب با اخذ نیابت قضایی و با عمکاری نیروی انتظامی وارد منزل متخلفین در روستای تنگراه شده و در جریان بازرسی از این مکان اجزای بدن دو مرال (گوزن)، یک شوکا، یک میش وحشی و بره میش میش وحشی کشف و ضبط و سه متهم در این زمینه بازداشت شدند.

به نظر می رسد مابین آتش سوزی های چند روز اخیر در پارک ملی گلستان و فعالیت گروهی از شکارچیان غیرمجاز ارتباط معنی داری وجود دارد بدین ترتیب که شکارچیان قسمت هایی از پارک را به آتش کشیده و پس از اعزام محیط بانان برای مهار آتش، از عدم حضور مامورین استفاده کرده با ورود به منطقه اقدام به قتل عام حیات وحش نموده اند.

……………………………ورود مامورین به منزل شکارچیان غیرمجاز و آغاز تفتیش و بازرسی

…………………………….جستجوی آغل گوسفندان در تاریکی شب با استفاده از چراغ قوه

……………………………سوراخ شدن دنده های شکار بر اثر برخورد و عبور گلوله

……………………………………….اجزای بدن یک بره میش تازه متواد شده

تصاویر از مهر / اوطالب ندری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

با تصویب هیات دولت ۲۵۰ میلیارد ریال به بازسازی جنگل های بلوط اختصاص یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۳/۴/۴ به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی موافقت کردند مبلغ یکصد و نود میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه ای و مبلغ شصت میلیارد ریال به صورت هزینه ای از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل مدیریت بحران کشور و ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع بند ش ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه به نسبت مساوی برای انجام اقدامات ضربتی حذف و خارج سازی درختان آلوده و کنترل کانون های بحران خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرس و مبارزه با آفات و سایر اقدامات لازم در جهت احیاء و بهسازی جنگل های یاد شده در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گیرد تا با رعایت قوانین ومقررات مربوط هزینه شود.

بر اساس این مصوبه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز موظف شد گزارش عملکرد اعتبار مذکور را به صورت ماهیانه به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ارایه کند.

همچنین در این مصوبه تاکید شده است هر گونه حقوق و مزایا، پاداش و برگزاری هر گونه همایش از محل اعتبارات موضوع این مصوبه ممنوع است.

این مصوبه در تاریخ ۱۳۹۳/۴/۹ از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه مربوطه ابلاغ شده است .

منبع:http://www.iew.ir/1393/04/16/26758

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

وقتی ستاره های سینما گنجشکک اشی مشی را به دندان می زنند
سحر قریشی با انتشار عکسی از خود و چند بازیگر دیگر سینما بسیاری از علاقمندان به محیط زیست را به حیرت واداشت.
زیست بوم: سحر قریشی با انتشار عکسی از خود و چند بازیگر دیگر سینما بسیاری از علاقمندان به محیط زیست را به حیرت واداشت.
 به گزارش زیست بوم،  سایت ستاره نیوز خبری منتشر کرد که در آن سحر قریشی با انتشار این عکس نوشته است: گنجشک خوری با دوستان! در تصویر نیما شاهرخ شاهی و سیاوش خیرابی نیز دیده می شوند.

گنجشک خوری سحر قریشی
 
در حالیکه بسیاری از چهره های هنری، ورزشی و سیاسی به موج حمایت از گونه های طبیعی ایران زمین پیوسته اند انتشار این تصاویر غافلگیر کننده بود. امیدواریم این بازیگران در قبال خبر و عکس منتشره واکنش نشان دهند.

سال گذشته در زیست بوم در خصوص گنجشک خوری با عنوان « گنجشکک اشی مشی را به سیخ می کشند» یادداشتی نوشتیم و تصاویری منتشر کردیم که بازخوانی آن شاید خالی از لطف و البته رنج! نباشد!

دزفولی ها به گنجشک می گویند "بنگشت"! پرنده کوچکی که در دشت ها و باغ های این شهر جنوبی به وفور یافت می شود. بعد از بازار طلا فروش ها نرسیده به میدان ساعت همیشه چند نفر با سینی های بزرگی که گنجشک های پرکنده و لخت را روی آن به سیخ کشیده اند ایستاده اند، مشتری ها می آیند و هر تعدادی که بخواهند گنجشک می خرند و می برند برای درست کردن «آبگوشت گنجشک»، «خورشت قیمه گنجشک»، «کباب گنجشک» یا « خوراک گنجشک»!

شاید با خودتان فکر کنید که این پرنده که به زحمت توی یک دست جا می گیرد چقدر گوشت دارد که بشود با آن خورشت پخت! بهرحال اهل فن می پزند و اضافه می کنند به باقی چربی و پروتئین های بدن! اما به عکس هایی که «امین نظری» برای خبرگزاری ایسنا گرفته است نگاه کنید، به چشم های خیره گنجشک و دست و چاقویی که حتی توی این تصاویر هم بوی خون می دهد، چرا آدمی این همه حریص خوردن است چنان که حتی از گنجشکک اشی مشی هم نمی گذرد؟

در سکانسی از سریال دوست داشتنی "هزار دستان” ساخته علی حاتمی، رضا شکارچی از ابولفتح می گوید که به او نهیب زد:

- شکارچی تا کی کبک و گوزن؟ عزم شکار ناب کن...

حالا شکارچی ها حتی برای کشتن گنجشک ها دام پهن می کنند! گران بودن مرغ را بهانه نکنید، این عادت ناخوشایند به سیخ کشیدن گنجشک سال هاست رواج دارد.... شکار را کنار بگذار مرد شکارچی! چاقویت سیر نشد از خون این همه گنشجکک اشی مشی ....دست همه مان را به خون گنجشک ها آلوده کردی...!

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری

گنجشک خوری
منبع: زیست بوم
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف لاشه یک پلنگ ایرانی در پارک ملی گلستان

 عصر روز گذشته (۱۳۹۳/۲/۲) نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی گلستان حین گشت زنی با لاشه یک پلنگ ایرانی در محدوده ای بنام دره زاولی برخورد نمودند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: لاشه که متعلق به یک پلنگ نر جوان می باشد در فاصله ای اندک از جاده آسیایی در حالی مشاهده شده که اجزای بدن پلنگ توسط حیوانات لاشه خوار خورده شده اما اسکلت پلنگ به غیر از دستها کاملا سالم است.

احمد دباغیان افزود: بر اساس بررسی های اولیه صورت گرفته، با توجه به فاصله کم مکان مشاهده لاشه با جاده به احتمال زیاد پلنگ پس از برخورد با خودروهای عبوری آسیب دیده و پس از طی مسافتی تلف شده است.

البته احتمال مرگ این نر جوان بر اثر درگیری با نرهای بزرگ تر برای تعیین قلمرو نیز وجود دارد.

اسکلت این پلنگ به منظور انجام تحقیقات تکمیلی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل شده است.

در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ نیز لاشه نیمه خورده یک پلنگ ایرانی بالغ در پارک ملی گلستان و در مکانی نزدیک به جاده میانگذر این پارک مشاهده گردید.

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال و … طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند و تعداد زیادی نیز زخمی شده و پس از مدتی در بخش های دیگری از پارک تلف شده اند و کسی متوجه آنان نشده است.

منبع:http://www.iew.ir/1393/02/03/24011

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف ۱۵۰۰ شاخه لاله واژگون توسط یگان محیط زیست استان تهران

 پس از کشف ۶۰ شاخه لاله واژگون از یک مرکز فروش گل و گیان در تهران، نیروهای یگان محیط زیست استان تهران به بررسی موضوع و انجام تحقیقات به منظور شناسایی عوامل اصلی و مراکز عمده خرید و فروش این گونه نادر گیاهی پرداختند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران در این باره گفت: پس از شناسایی یک مرکز عمده خرید و فروش این گونه در تهران، ساعت ۵٫۳۰ بامداد امروز نیروهای یگان محیط زیست استان تهران طی عملیاتی در بازار گل امام رضا واقع در جاده خاوران، محموله بزرگی شامل ۱۵۰۰ شاخه لاله واژگون را کشف نمودند.

مامورین در ازدهام بازار گل موفق به شناسایی عامل اصلی انتقال این محموله به تهران نشده و لاله های کشف شده به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران منتقل گردید.

لاله واژگون از گونه های گیاهی در معرض انقراض کشور به شمار می رود. رویشگاه های این گونه بخش های بسیار محدودی در زاگرس در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و نقاط کوچکی از لرستان و فارس را شامل می شود.

چرای مفرط دام در رویشگاه های این گونه و تخریب زیستگاه های طبیعی به منظور فعالیت های کشاورزی و برداشت و قاچاق لاله واژگون نسل این گونه گیاهی ارزشمند را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

به منظور حفظ این گونه گیاهی مساحتی معادل ۳۸۰ هکتار از رویشگاه لاله واژگون در استان چهارمحال و بختیاری طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۷۵ به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب گردید.

………..تصاویر: لاله های واژگون کشف شده در بازار گل امام رضا توسط یگان محیط زیست استان تهران

با توجه به زیبایی و ظاهر منحصربفرد لاله واژگون هر ساله در فصل رویش، عده‌ای متخلف سودجو پس از چیدن لاله ها نسبت به انتقال این گونه به شهرها به منظور فروش به عنوان گیاه تزئینی اقدام می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران از تمامی مردم خواست از خرید لاله واژگون خودداری نموده و از این طریق دست متخلفین را از قاچاق این گونه گیاهی نادر و ارزشمند کشور کوتاه کنند. همچنین در صورت مشاهده خرید و فروش لاله واژگون بلافاصله موضوع را از طریق شماره تلفن های ۷۷۳۵۹۵۶۴ و ۷۷۳۵۵۷۸۱ به یگان حفاظت محیط زیست استان تهران دهند.

منبع: http://www.iew.ir/1393/02/02/23973

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار آهو

 

به گزارش خبرنگار مهر، هادي حيدرزاده روز دوشنبه در مراسم رونمايي از کشفيات شکار و صيد اداره کل حفاظت از محيط زيست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بعد از دو هفته طرح برخورد با متخلفان تحت حفاظت محيط زيست استان تهران تمام شد که ما در حال حاضر رونمايي از کشفيات شکار و صيد را داريم. تلاش شبانه‌روزي مخبران و علاقمندان طبيعت باعث شد که امروز بعد از دو هفته کشفيات را شاهد باشيم که اميدواريم اين روند ادامه يابد.

حيدرزاده اظهار داشت: 20 اسلحه از متخلفان و 6 چهارپا ضبط شده است که با متخلفان برخورد جدي داشته‌ايم؛ همچنين حيواناتي که در منازل متخلفان بودند با اطلاع رساني مخبران گرفته شده است که بعد از قرنطينه روند رهاسازي انجام مي شود.

وي با بيان اينکه 6 نفر در سطح استان تهران دستگير شده اند، افزود: برخي از افراد دستگير و تحويل دستگاه قضايي داده شدند و برخي ديگر هنوز شناسايي نشده‌اند.

مديرکل محيط زيست استان تهران بيان کرد: شکار دو پديده دارد، يک شکارچي و ديگري شکارکش که مشکل ما شکارکشان است و آنها را متخلف مي‌دانيم؛ اگر کسي پروانه داشته باشد آنها متخلف نيستند ولي کساني که بدون مجوز و بدون فصل شکار (فصل غير شکار) گونه‌‌هاي حفاظت و صيد ماهي و پرنده را انجام مي‌دهند، متخلف هستند.

وي ادامه داد: با شروع فصل سرما و بارش احتمال حضور حيات‌وحش در نزديکي جاده بخصوص جاجرود، سرخه حصار و لار ممکن است انجام شود که اين امر مشکلاتي را به وجود مي‌آورد که بايد با محيط‌بانان تماس گرفته و اطلاع داده شود.

حيدرزاده بيان کرد: با توجه به اينکه تهيه علوفه از برنامه‌هاي جدي سازمان محيط زيست استان تهران است که براساس برنامه صورت مي‌گيرد، تشکل‌هاي زيست محيطي اگر نياز به تهيه علوفه دارند ما استقبال مي‌کنيم.

مديرکل محيط زيست استان تهران با اشاره به اينکه هر کسي که حيواني در خانه خود يا در نزديکي آن مشاهده کرد با شماره 77359564 تماس گرفته و اطلاع دهد، اظهار داشت: همکاران ما در گارد حفاظت به صورت آماده باش هستند و وقتي حيواني در جاده و منزل مسکوني مشاهده شد با تماس با آنها بلافاصله براي گرفتن حيوان اقدام مي کنند تا با حمايت از حيات وحش آنها را رها و به زيستگاه خود هدايت کنند.

وي با اشاره به اينکه اين شماره تماس 24 ساعته است، افزود: با وجود رشد منازل مسکوني که اين امر به سمت زيستگاه حيات وحش رفته مي‌توان اگر مشکلي پيش آمد با شماره مذکور تماس بگيرند و آن را پل ارتباطي با حفاظت از محيط زيست بدانند.

حيدرزاده با قدرداني از تلاش همکاران در دو هفته‌اي که با متخلفان به صورت جدي برخورد داشته‌اند اظهار اميدواري کرد که اين هماهنگي ادامه يابد و بدانيد به صورت مانور نبوده است.

وي عنوان کرد: برخورد با متخلفان تداوم خواهد يافت و همچنين در حوزه حيات وحش و در حوزه زمين‌خواري که يکي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري بوده است با متخلفان برخورد جدي خواهد شد.

مدير کل محيط زيست استان تهران در خصوص خريد و فروش پوست حيوانات گفت: همانطور که مي‌دانيد اگر خريد وفروشي در اين راستا صورت بگيرد با متخلف برخورد مي‌شود و ما در اداره کل ميحط زيست استان تهران اين امر را در اولويت قرار داديم و برخوردمان جدي خواهد بود همچنين شهرداري‌ها مراکزي را براي خريد و فروش پرندگان و حيوانات در نظر گرفته‌اند بايد شاخص‌ها و توصيه‌ها را رعايت کنند.

وي با تاکيد بر اينکه ما مخبران را در سطح استان تهران فعال مي‌کنيم تا پيام‌ها را منتقل کنند، گفت: دو مورد تخلف در راستاي خريد و فروش پوست حيوانات داشتيم که با آنها به صورت جدي برخورد شد، متاسفانه خريد و فروش غيرمجاز حيوانات وجود دارد که برخورد با آنها در دستور کار است.

حيدرزاده با اشاره به اينکه حيواناتي را در منازل شاهد هستيم که آتش‌نشاني در اين زمينه اقدام مي‌کند، اظهار داشت: در محدود شهري اگر حيواني ايجاد مزاحمت کرد آتش نشاني ورود مي‌کند ولي در حريم شهر اين امر متفاوت است در واقع يک تقسيم کار صورت گرفته است؛‌ يک تعامل با آتش نشاني داريم که آنها آموزش لازم را ديده‌اند و نحوه برخورد را مي‌دانند که حيوانات را به ما ارائه و ما بعد از مدتي آنها را به زيستگاه خود هدايت مي‌کنيم.

وي در خصوص در نظر گرفتن جرايم براي متخلفان افزود: مقام قضايي در اين زمينه تصميم مي‌گيرد و تعرفه هر تخلف نسبت به نوع گونه متفاوت است ولي به طور کلي قيمت هزينه پرداخت اين جرم پايين است و به دليل اينکه قيمت آن پايين است بازدارنده نيست در واقع با وضعيت تورم اين هزينه کم است که اداره کل حقوقي در حال بررسي اين موضوع بوده تا بتواند در تصميم مراجع تاثيرگذار باشد.

مدير کل محيط زيست استان تهران در خصوص سامانه سبز گفت: زيرساخت اين سامانه فراهم شده و اين موضوع در تهران در اولويت و بعد ممکن است به صورت کشوري صورت گيرد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تنها 40 تا 70 یوز آسیایی در دنیا باقیمانده است
 

براساس نتایج برنامه پایش ملی یوزپلنگ آسیایی که از سال 1390 تا 1392 توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا در زیستگاه های اصلی یوزپلنگ در ایران اجرا شد، نشان می دهد که در ایران 40 تا 70 یوزپلنگ آسیایی بیشتر باقی نمانده است.

پیش از این گمان بر این بود که 70 تا 100 یوزپلنگ در کشور زیست می کنند، با این حال کمبود امکانات بخصوص دوربین های تله ای که ابزاری کارامد برای برآورد جمعیت این گونه محسوب می شوند، هیچگاه اجازه نداد که پاسخ این پرسش به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد. درعین حال، هرچند که قضاوت درخصوص روند جمعیتی این گونه براساس اطلاعات موجود اندکی دشوار می نماید، با این حال شاخص هایی وجود دارند که نشان دهنده نگرانی بیش از حد درخصوص یوزپلنگ آسیایی می باشند.

یکی از مهمترین شاخص، کاهش چشمگیر زادآوری یوزها در ایران می باشد، بطوریکه طی دو سال گذشته داده ها نشان می دهند که تنها یک یوزپلنگ در کشور زادآوری نموده و در اکثر زیستگاه ها، اطلاعات مستندی دال بر زادآوری این جانور در دست نمی باشد. برهمین اساس، درحال حاضر و با شرایط موجود نمی توان روند رو به رشدی را برای جمعیت یوزهای ایران انتظار داشت.

شرایط سخت پیش روی یوزهای آسیایی نیازمند توجه جدی و بیش از پیش سازمانهای دست اندرکار بخصوص سازمان حفاظت محیط زیست برای تضمین بقای این گونه در کشور که آخرین میزبان آن در آسیاست می باشد. درحال حاضر، انجمن یوزپلنگ ایرانی رویکردهای مختلفی را برای نیل به این مهم در دست دارد که مهمترین اولویت آن آموزش و ارتقای انگیزه محیط بانان زیستگاه ها، استفاده از ابزار ژنتیک برای برآورد جمعیت کارامدتر یوزها در کشور و آموزش جوامع محلی پیرامون زیستگاه ها می باشد.

http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=538 

یک یوزپلنگ در برابر دوربین تله ای، ابزاری کارامد برای برآورد جمعیت یوزپلنگها بواسطه تصاویر گرفته شده و مقایسه خالهای منحصربفرد یوزها

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کتایون حجتی*: اقليم به معناي برآيند آميزش دسته جمعي عوامل هواشناسي عوامل مرتبط با ليتوسفر و فعاليتهاي زيستي و پديده ها طبيعي مجموعه زمين- اتمسفر تعريف مي شود. 

به تعريف رياضي ، اقليم متغيري حاصل از تحول متغيرهاي متعدد تصادفي است كه خود مشمول تغييرات زماني و مكاني تصادفي مي باشد. بدين ترتيب عبارت اقليم اصولاً به معناي وضعيت تغیير پذيری محيط بوده و خود ذاتاً متغير است. 
تغیير اقليم از ديدگاه نظريه پردازان اين مبحث عبارت است از: پيدايش تغيیرات غيرقابل برگشت تدريجي در اين متغير ذاتي پيچيده در كل سيستم كره (زمين – اتمسفر) كه بر اساس آن بعلت افزايش تدريجي گازهاي گلخانه اي در اتمسفر پديد مي آيد و به دنبال افزايش تشعشات گرمايي متصاعد شده از اين گازها بطرف زمين و محبوس شدن گرما در فضاي بين سطح زمين و ساير گازهاي گلخانه اي درجه حرارت عمومي كره زمين افزايش مي يابد و باعث ايجاد پديده هاي مستقيماً مرتبط با افزايش دماي هوا و شرايط عادي مي شود كه در گوشه و كنار جهان اتفاق مي افتد. 
اقليم زمين در مقايسه با ساير سيارات منظومه شمسي منحصر به فرد است. همه سيارات از مواد موجود در ابر چرخاني كه منظومه شمسي از آن شكل گرفته تكامل يافته اند. تكامل بعدي در اتمسفر سيارات به ميزان زياد به جرم هر سياره و فاصله آن از خورشيد بستگي داشته است. سيارات نزديكتر به خورشيد به ازاي هر واحد سطح انر‍ژي بيشتري را از خورشيد دريافت مي كنند و لذا دماي آنها از زمين بيشتر است. سطح سياره زهره بدان اندازه گرم است كه بخار آب متراكم نمي شود. در مريخ كه در مقايسه با زمين در فاصله دورتري از خورشيد قرار دارد سرما آب را منجمد مي كند و اتمسفر نازك آن از دي اكسيد كربن تشكيل شده است. از اين رو شرايط اوليه اقليمي و فاصله مناسب از خورشيد سرنوشت تكاملي كاملاً متفاوت از ديگر سيارات را براي زمين رقم زده است. 
 
عوامل مشخص كننده تغييرات اقليمي 
- دما: ميانگين دماي هوا در سطح زمين و تغييرات آن نمونه اي از تغييرات اقليمي است كه تقريباً تمامي نظریه هاي تغيير اقليم به نوعي از آن ياد مي كنند و با بررسي آن مي توان تغييرات دماي زمين را رديابي نمود. همچنين با ساختن مدلهايي از ميانگين هاي دمايي هوا مي توان دماي هواي كره زمين را پيش بيني نمود. طبق آخرين پيش بيني ها دماي سطح زمين در سال 2100 ميلادي در حدود 1 تا 5/3 درجه سانتي گراد افزايش خواهد يافت. 
- بارش: انتظار مي رود كه ميزان بارش در سطح جهان بالا برود اين پيش بيني بر اساس اندازه گيريهاي به عمل آمده در مورد انواع ريزشهاي جوي بوده است. مانند برف، ميزان بارش آن، زمان بين اولين بارش تا آخرين بارش، فركانس سالانه ريزش برف و ... بود. 
- باد و طوفان: ميزان تركيبات جو باعث ايجاد بادها و طوفانها شديد می کند مانندطوفانهای دريايي كه حوادث هولناكي را ايجاد مي كند. 
- تغييرات در پديده هاي اقليمي:‌با افزايش شدت وقوع رويدادهاي اقليمي مانند آلنینو با مقياس ميانگين دماي سطح زمين و سطح آب اقيانوسها كه با نوسان 20 و 10 ساله مشاهده شده كه يك دروه 3 تا 6 ساله نيز در بستر آن وجود دارد و با پديده آلنينو در ارتباط است. 
- بالا آمدن سطح آب درياها: پيش بيني شده است كه تا سال 2100 متوسط آب درياها 50 سانتي متر افزايش مي يابد و اين يكي از ديگر از عوامل مشخص كننده تغييرات اقليمي است. 
 
علل تغيير اقليم 
عوامل طبيعي
عوامل انسان ساز 
 
عوامل طبيعي :
 
-تغيیر مقدار نمك آب اقيانوسها
انرژي تابشي خورشيد باعث بخار شدن آب اقيانوسها مي شود كه اين تغيیر با بارش باران و ريخته شدن آب رودخانه ها جايگزين مي گردد. اين تغيیر در مقدار نمك در نحوه حركت آبها و جريانهاي اقيانوسي كه از عوامل عمده توزيع انرژي و دما هستند اثر مي گذارد. همچنين هرچه آب شورتر باشد زودتر يخ مي بندد به طوري كه  5/3% شوري كنوني درياها و اقيانوسها سبب دو درجه سيلسيوس كاهش نقطه انجماد اين آبها نسبت به آب شيرين شده است. 
-تغييرات اتمسفر 
99/99 درصد از حجم اتمسفر زمين كه جرمي معادل يك ميليونیم كره زمين دارد از ازت ، اكسيژن، ارگون و دي اكسيد كربن به ترتيب كاهش كميت ،تشكيل شده است و تنها 01/ درصد از حجم اتمسفر را در طبقات پايين اجزاء ديگر از قبيل گازهاي نادر آمونياك، ازن، يد و حتي ذرات جامد (از قبيل گردو غبار، دود، انواع نمك ها ، پس گازهاي صنعتي و ميكروارگانيسم ها) تشكيل مي دهند. نسبت تركيب اتمسفر در لايه هاي زيرين آن بدليل اختلاف شديد, ثابت است در حالي كه از ارتفاع 90 كيلومتري به بالا توزيع عناصر و گازها بر اساس وزن مولكولي يا اتمي انجام مي شود. بنابراين گازهاي سبك مانند هيدروژن در ارتفاعات و گازهاي سنگينتر مانند هليوم در لايه هاي پايينتر اتمسفر توزيع شده اند. بين اجزاء تشكيل دهنده جو ,اكسيژن ثبات بيشتري دارد در حالي كه دي اكسيدكربن تغييرات زماني و مكاني شديد را نشان مي دهد اهميت دي اكسيدكربن علاوه بر سمي بودن و تاثير زيست محيطي آن با داشتن باند جذابي براي تابش مادون قرمز خورشيد از اين طريق مي توان در شدت گرماي اتمسفر و در نتيجه تغييرات اقليمي تاثير عمده اي داشته باشد. از ديگر آلودگي هاي مهم اتمسفر میتوان به كاهش غلظت ازن و وجود تركيبات گوگردي نيتروژن، هيدروكربنها, آئروسلها و راديواكتيو اشاره نمودكه تاثير شديدي در تغييرات اتمسفري دارند. 
 
-سرگرداني قطبها 
تقريباً در سال 1950-1940 در تمام نيم كره شمالي دماي ميانگين با كاهش 3/0 سانتيگراد همراه بود. دوران واژگوني و گرم شدن قرن بيستم در آغاز با كاهش دماي زمستاني همراه با استقرار بر فشار يك جريان هواي قطبي سرد به سوي جنوب هدايت شد كه باعث بزرگ شدن توده يخ قطب شمال شد به صورتي كه تا ماههاي آوريل و مي 1968 در پيرامون شمال ايسلند قرار گرفت. اين اتفاق حتي در اوايل قرن بيستم نيز مشاهده نشده بود. ساحل شمالي ايسلند معمولاً به دليل نفوذ جريان اقيانوسي عاري از يخ است. 
-فوران آتشفشان
آتشفشانها از راه تزريق مقادير انبوهي گاز و مواد جامد به جو بر اقليم اثر مي گذارند. به اين طريق فورانهاي آتشفشاني مي توانند انحرافهايي دست كم درحد دهم درجه در دما ايجاد كنند. اثر سرمايشي و گرمايشي هواريزهاي تزريق شده و اثر آن بر تراز تابشي ، بستگي زيادي به ارتفاع تزريق آنها دارد. در غالب فورانها, ذرات تا ارتفاع 5 تا 8 كيلومتري ترويوسفر پخش مي شوند. نيروي گرانش يا بارندگي اين ذرات را به سرعت به زمين بازمي گرداند و از اين رو اثر آنها بر اقليم ناچيز است. در فورانهاي قويتر ذرات تا تروپوسفر بالايي و حتي تا استراتوسفر پاييني (15 تا 25 كيلومتر) پرتاب مي شوند. مانند فوران كوه آلونگ در سال 1963، آلجيكون در سال 1983 و پيناتوبو در سال 1991. 
 
اين گونه فورانها نادرند اما اثرات اقليمي گسترده اي دارند و ذرات آنها مدتها در استراتوسفر باقي مي ماند. ذراتي به شعاع 2 تا 5 میکرومتر حدود يك سال هواريزه هاي كوچكتر با شعاع 5/0 تا 1 ميكرومتر تا 12 سال هم در هوا باقي مي ماند. كوه پيناتوبو حدود 20 ميليون تن so2 را تا ارتفاع 25 كيلومتري جو تزريق كرد و پس از اينكه بادهاي استراتوسفر آنها را همه جا پراكنده كرد اين ذرات به طريق فتوشيميايي به هواريزه هاي سولفات تبديل شدند. اين هواريزه ها قدرت جذب تابش را ندارند و سبب افزايش آلبیدو جو مي شوند. در نتيجه مقدار تابشي كه به سطح سياره مي رسد را كاهش مي دهند. اگر هواريزه ها تابشهاي مرئی را جذب كنند, جو مستقيماً انرژي خورشيد را جذب مي كند ولي اگر هواريزه ها تابشهاي فروسرخ را جذب كنند اثر گلخانه اي تقويت مي شود. بلافاصه پس ازهر فوران ,استراتوسفر سرشار از ذرات است. پس از فورانهاي بزرگ ضخامت نوري به يك دهم مي رسد كه 20 برابر مقدار معمولي آن است. زيرا ذرات آتشفشاني تابشهاي مرئي را نيز جذب مي كنند. پس از چندماه تابشهاي مرئي ، نوعاً نمي توانند اثر سرمايشي حاصل از گسيل تابشهاي فروسرخ را جبران كنند. برآورد مي شود فوران كوه پيناتوبو باعث شد دماي سياره بطور موقت حدود 5/0 درجه سيلسيوس پايين آورده شود. 
 
چرخه هاي اقيانوسي 
تغييرات چرخه هاي اقيانوسي يكي از عوامل مهم تغييرات اقليم است. چرخه هاي اقيانوسي در مقياس زماني دوره هاي يخچال تغييرات پيدا مي كنند. تغيير در دماي آب اقيانوسها بخصوص تغيير در دماي سطح دريا مي تواند باعث تغييراتي در فشار اتمسفر شود و اين نيز به نوبه خود باعث تحولاتي در جو خواهد شد. بطور خلاصه جريانهاي اقيانوسي باعث جابه جايي مقادير بسيار بزرگ انرژي از مناطق استوايي به سمت قطبها  مي شوند اين جابه جايي توده هاي آب گرم يا سرد باعث تغيير الگوي فشار در رطوبت آن مناطق خواهد شد و نهايتاً باعث بارندگي منطقه اي مي شود. 
تغييرات بسيار كوچك در مقدار انرژي خورشيدي رسيده به سطح اقيانوسها ,مي تواند بطور قابل ملاحظه اي دماي سطح اقيانوسها را تحت تأثير خود قرار دهد يكي ديگر از مشكلاتي كه اقيانوس شناسان با آن روبرو هستند توصيف تغييرات ناگهاني درجه اطلس شمالي است. گرماي نسبي اروپا (كه وجود درخت نخل در اسكاتلند غربي از نشانه هاي آن است) در عصر حاضر را مي توان به تشكيل ژرفاب اطلس شمالي (NADW) نسبت داده ,اين جريان اقيانوس ضامن جريان آب گرم سطحي از مناطق جنوبي است. 
بنا به تحقيقات انجام گرفته بر روي اقيانوس اطلس نشان مي دهد كه ژرفاب اطلس شمالي طي 25 هزار سال گذشته تغييرات چشمگيري داشته و اين تغييرات ظاهراً با مراحل آخرين دوره يخچالي ارتباط نزديكي دارد. 
 
فعاليتهاي انسان ساز 
در سالهاي اخير دنياي علم و مجامع عمومي جهان در برابر اين سؤال جدي قرار گرفته اند كه ميزان تاثير فعاليتهاي انسان در اقليم چقدر است؟ انسان با قطع درختان، احداث سدهاي بزرگ، خشكاندن باتلاقها و سرانجام گسترش مناطق مسكوني باعث تغيير اقليم در مقياس محلي و موضعي مي شود.  اما تازه متوجه شده اند كه بر اثر فعاليتهاي مختلف انساني خطر تغييرات اقليم در مقياس سياره اي هم ممكن است وجود داشته باشد. اصولاً منظور از اين خطر، خطري است كه از افزايش co2 بوجود مي آيد. Co2 در طيف وسيع  و به  صور مختلف (به صورت بيوماس، همراه با رسوبات و سنگ نوشته ها، گاز طبيعي، نفت و زغال سنگ) در زمين وجود دارد. اما تنها وجودآن در جو زمين است كه با تاثير بر بيلان تابشي خورشيد به صورت تاثير گلخانه اي در روند تغييرات اقليمي نقش مهمي ايفا مي كند. co2 از دوران گذشته به شكل زغال سنگ، گاز، نفت در زمين ذخيره شده است. وجود اين ذخاير خود دليلي بر غلظت بيشتر گاز مزبور در جو روزگاران گذشته است كه به معني تاثير گلخانه اي شديدتر و وجود گرماي بيشتر در آن دوره هاست. امروزه اين روند در حال بازگشت است. بدين معني كه با مصرف فزاينده سوختهاي فسيلي در صنايع و مصارف خانگي پيوسته مقدار زيادي co2 در جو رها مي شود. در حقيقت فرایندی كه طبيعت طي ميليونها سال انجام داده است انسان ظرف چند سال انجام مي دهد. البته مقداري از اين گاز را اقيانوسها جذب مي كنند. اما بايد توجه داشت كه قدرت جذب اقيانوس محدود است. بنابراين مي توان تصور كرد كه با اشباع شدن آب اقيانوسها از اين گاز، روند افزايش مقدار co2 جو شتابي قابل ملاحظه بيابد. براي آگاهي از ميزان تغییر احتمالي اقليم، مدلهاي بسياري از فرایندهای فيزيكي و شيميايي در جو، با توجه به رابطه متقابل جو با آب اقيانوسها، پوشش گياهي، پهنه هاي يخ و برف لازم است. نظربه محاسباتي كه تا كنون انجام گرفته است  مي دانيم كه با دو برابر شدن co2 موجود (ppm 600-300) دماي سطح زمين 5-3 درجه سيلسيوس افزايش خواهد يافت در عين حال رطوبت جو و ميزان بارندگي رو به فزوني خواهد رفت و در حالي كه تغييرات اقليمي در عرضهاي جغرافيايي پايين چندان زياد نخواهد بود در عرضهاي بالا ، شديدترين تغييرات اقليمي پديد خواهد آمد. 
 
انتقال آبهاي شيرين
ورود آب شيرين از ساحل به دريا به عنوان بخشي از چرخه جهاني آب از طريق تاثير بر خواص ژئومورفولوژيكي و ژئوشيميايي مواد محلول و معلق كه عمدتاً از رودخانه حمل مي شوند و نيز از طريق اثري كه آبهاي شيرين بر هيدروديناميك لايه مرزي ساحل دارد بر مناطق ساحلي اثر مي گذارد در چند دهه اخير و به دنبال روند رشد تصاعدي سدسازي و ذخاير آبهاي شيرين فرايندهايي از اين قبيل تا حد زيادي تغيیر كرده اند. برآوردهاي صورت گرفته از سال 1950 تا كنون از كاهش 15% كل آبهاي شيرين به دريا حكايت دارد انتظار مي رود اين كاهش از طريق افزايش ناگهاني نمك و تبخير و تعرق در آكوسيستم هاي مردابي، پوشش گياهي را در مرز ساحلي تحت تاثير قرار دهد و باعث نفوذ بيشتر نمك به ذخاير آبي زيرزميني گردد. از ديگر پيامدهاي كنترل رودخانه ها اين است كه اختلاف فصلي موجود در ميزان جريان آب رودخانه ها، نسبتاً كم مي شود. اگر دوره هايي كه در آن ميزان جريان آب زياد است وجود نداشته باشد نه تنها ظرفيت حمل مواد محلول و معلق كاهش مي يابد بلكه الگوي چرخش مصب ها و توزيع شوري نيز تغيیر مي كند به رغم اينكه اثرات مستقيم آبهاي شيرين بر اكوسيستم هاي ساحلي مورد توجه قرار گرفته ولي نتايج اكولوژيكي آن هنوز به خوبي شناخته نشده است
 
-افزايش co2 
تغيیر در حجم co2 اتمسفر نقش غالبي را در تغيیرات اقليم بازي مي كند. اين گاز در مقابل انرژي خورشيد شفاف بوده ولي جاذب انرژي برگشتي زمين در طول موج بلند است به طوري كه تشعشع زمين را بعد از جذب دوباره برگشت مي دهد. بنابراين واضح است كه هرگونه تغيیر در حجم co2 تغيیرات مهمي را در درجه حرارت اتمسفر ايجاد مي كند. فعاليتهاي صنعتي، مسئول اصلي افزايش حجم co2 در اتمسفر        مي باشد. بخشي از گاز co2 منتشر شده در اتمسفر توسط پوشش گياهي جذب شده و بخش ديگر در آب اقيانوسها حل مي شود و در هر صورت حدود 50% آن در اتمسفر باقي مي ماند. بر اساس اين برآورد تعديل شده بين سالهاي 1860 تا 1970 حدود 10% به ميزان co2 اتمسفر اضافه شده است. محاسبات نشان      مي دهد كه حجم فعلي co2 در جو حدود 330 ppm است و احتمالاً تا پاپان قرن بيستم به 400 ppm خواهد رسيد. و اگر اين تداوم داشته باشد احتمالاً حدود سالهاي 2040 co2 به دو برابر خواهد رسيد. 
در نتيجه حرارت كره زمين را به طور متوسط 2 درجه سانتي گراد افزايش خواهد داد. احتمال اين هم وجود دارد كه افزايش co2 اتمسفر منجربه كاهش درجه حرارت زمين گردد. درجه حرارت بالا مي تواند باعث افزايش تبخير، تعرق و افزايش ابر در اتمسفر شوند. ابر، آلودگي هاي طبيعي را بطور سريع كاهش مي دهد و در نتيجه حرارت كاهش مي يابد. 
 
-آلودگي حرارتي 
در اثر احتراق سوختهاي فسيلي حرارت توليد مي شود. اين موضوع در مقياس محلي كه باعث تشكيل جزيره حرارتي مي شود اهميت زيادي دارد ولي در مقياس وسيع تر اهميت كمتري دارد. زيرا در كل مجموع انرژي حرارتي توليد شده توسط فعاليتهاي انساني در مقايسه با انرژي خورشيد و فتوسنتز گياهان تقريباً 10 درصد انرژي كسب شده از خورشيد است. 
 
-تغييرات سطح خشكي ها 
انسانها كاري كرده اند كه مي توان آن را تغيیر ويژگي هاي سطح زمين در مقياس منطقه اي دانست. اين تغييرات عبارتند از: بيابان زايي، جنگل كاري و جنگل زايي، تبديل زمينها به مناطق مسكوني كه مدلسازان اثرات اقليمي اين گونه تغيیرات كه در ماهيت سطح قاره ها ايجاد مي شوند را بررسي مي كنند. بيانزايي مسئله اي است كه بر زندگي ميليونها انسان اثر دارد. تغيیرات نسبتاً كوچك اقليمي يا اثر مستقيم فعاليت انساني مانند چراي مفرط، عمليات اشتباه زراعي مي تواند پوشش طبيعي نواحي خشك و نيمه خشك را كه تنک نيز هستند به آساني از بين ببرند. با نابودي پوشش گياهي، خاك لخت و بي حفاظ مي شود و به علت افزايش روان آبها ذخيره آب در خاك كاهش مي يابد و آلببدو آن نيز افزايش مي يابد. 
 
كاهش رطوبت سطح خاك به معنای كاهش تبادل گرماي نهان تبخير است كه خود موجب افزايش دماي سطح زمين مي شود. از سوي ديگر با افزايش آلبیدو مقدار تابش خالص كاهش مي يابد. در مدلهاي اقليمي پديده اخير توانمندتر است و كسري تابش حاصل از آن موجب فرونشيني هوا در ابعاد وسيع مي شود. 
همانندسازي پيامد اين پديده را نشان مي دهد. اين همانند سازي سياره اي , با توجه به تغيیرآلبیدو و سطح زمين مقدار بارش كاهش مي يابد. بكارگيري يك مدل سياره اي روشن مي كند كه همه دستگاه اقليم بهم وابسته و پيوسته است. هم اينك حدود 30% سطح خشكي پوشيده از جنگل و حدود يك سوم آن زير كشت آبي است. در نواحي حاره اي مقدار اراضي جنگلي در حال كاهش است. با وجود اين خصوصيات سطح بزرگي از خشكي ها به شدت در حال تغيير است. مهمترين اثر جنگل زايي تغيیر خصوصيات هيدرولوژيكي سطح زمين است. زيرا نسبت تبخير و تعريق در مناطق جنگلي در مقابل نواحي مجاور آن بيشتر بوده و در صورت از بين رفتن، رطوبت كاهش يافته و ميزان بارندگي كاسته مي شود. البته آزمايشهايي كه تاكنون انجام شده به كمك مدلهاي اقليمي در مورد اينكه دماي سطح، افزايش خواهد يافت يا خير هنوز به نتيجه نرسيده اما جنگل زايي بزرگترين اثري است كه در مقياس محلي و منطقه اي در اقليم اثرگذار است امكان دارد كه اثرات شديد جنگل زايي در نواحي حاره اي بر اقليم سياره تغيیرات اقليمي اثرگذار باشد. 
 
آسيبهاي ناشي از تغيیر اقليم در ايران 
 
1- منابع آب 
- افزايش سطح آبهاي آزاد و نفوذ آب شور دريا در منابع آب شيرين زيرزميني 
- افزايش دما و افزايش شدت تبخير و به پيامد آن خطر خشك شدن رودخانه ها، افزايش دما در حدود 2 الي 6 درجه سانتي گراد، مقدار تبخير سالانه را در حدود 6 الي 12% افزايش خواهد داد و مقدار روان آب سالانه بين 2/50% تا 3/50% تغيیر خواهد كرد. 
- تغيیر الگوي بارش از برف به باران 
- تغيیرات در ميزان و شدت بارش 
- كاهش حجم و كيفيت آبهاي زيرزميني در اثر خشكسالي و افزايش تبخير سطحي 
- تغيیر كيفيت آب و افزايش هزينه هاي تصفيه آب در اثر افزايش شدت تبخير 
2- كشاورزي 
- كاهش توليدات كشاورزي در اثر افزايش دما و شدت تبخير 
- كاهش راندمان آبياري در اثر افزايش تبخير سطحي 
- با توجه به رشد اقتصادي و رشد جمعيت و در نظر گرفتن اثرات كودي co2 
پيش بيني شده است كه توليدات غلات كشور تا سال 2020 بين صفر تا 5 درصد تا سال 2050 بين 5/2 تا 10 درصد و تا سال 2080 بين 5 تا 30 درصد كاهش مي يابد. 
- كاهش منابع آبي در اثر افزايش دما و تنزيل مراتع و اثرات سوء آن بر توليد علوفه 
- تغيیر اقليم مستقيماً دامپروري را از طريق تاثيرگذاري بر فيزيولوژي دام و به طور غيرمستقيم از طريق تاثيرگذاري بر مقدار توليد علوفه و خوراك مورد نياز دام تحت تاثير قرار خواهد داد. 
- دامهاي كوچك در قبال خشكسالي آسيب پذيرتر از دامهاي بزرگ هستند. 
در مورد نژادهاي مقام گاو سيستاني به نظر مي رسد كه آسيب پذيري كمتري نسبت به بقيه داشته باشد. دامهاي سازگار با شرايط خشك و بياباني مانند شتر، كمترين آسيب پذيري را دارند.
 
- در صورت كاهش درآمد و سختي معيشتي، فشار بر منابع طبيعي و مراتع بيشتر خواهد شد كه اين امر در تسريع تخریب مراتع و منابع طبيعي بسيار مهمتر از تغيرات اقليم آينده است. 
- كاهش اشتغال در بخش كشاورزي 
- به خطر افتادن امنيت غذايي 
- افزايش مهاجرت به شهرها 
- كاهش منابع غذايي مورد نياز جانوران دريايي در اثر افزايش شوري آب 
- كاهش منابع غذايي و تغيیر ساختار جمعيتي ماهيان در اثر تغيیر محل تخمها 
3- جنگل و مراتع 
اثرات تغيیر آب و هوا بر جنگلها 
- تغيیر محل زندگي گونه هاي جنگلي، بخصوص گونه هاي حساس، افزايش مهاجرت از مناطقي كه شرايط اكولوژيكي آن تغيیر كرده است. 
- انقراض گونه هاي حساس 
- تغيیر شكل گونه ها در جنگلها 
- كاهش توليد چوب و محصولات غيرچوبي در جنگلها 
- افزايش آفات و بيماريهاي گياهي در جنگلها 
- تشديد آفات و بيماريهاي گياهي در جنگلها 
- تشديد فرسايش زمين، بخصوص در نواحي خشك و نيمه خشك 
- تغيیر در چرخه آب 
- تنزل كيفيت جنگلهاي مانگرو و گاهي تخريب آنها در اثر افزايش سطح آب دريا 
- شرايط زيست محيطي نامناسب براي حيات وحش 
- افزايش آتش سوزي در جنگلها، بخصوص در مناطق خشك و نيمه خشك در اثر دماي بالا و خشكي هوا 
 
اثرات تغيير آب و هوا بر مراتع 
- كاهش توليد علوفه در مراتع 
- تغيیر كيفيت مراتع و در برخي موارد بيابان زايي (مقدار كل اراضي تبديل شده به بيابان در اثر تغيیر اقليم در محدوده سالهاي 1994 تا 2000 به 5/1 ميليون هكتار رسيده است.) 
- فرسايش خاك در اثر تغيیر ساختار پوشش گياهي ناشي از بهم ريختن چرخه آب 
- كاهش بارش بهاره و خشك شدن منابع آب زيرزميني 
- افزايش بيماريهاي گياهي ناشي از تخريب بخش كشاورزي 
- آتش سوزي در مراتع در اثر افزايش خشكسالي 
- اثر منفي بر توليد مثل پوشش گياهي و جانوري 
- انقراض گونه هاي جانوري و گياهي 
- تغيیرات اقتصادي و اجتماعي ناشي از مهاجرت
اثرات تغيير آب و هوا بر نواحي ساحلي 
- تخريب نواحي ساحلي و تغير ژئومورفولوژي منطقه 
- تخريب تأسيسات نفتي و صنعتي ساحلي و تاثير آن بر اقتصاد منطقه اي و ملي 
- افزايش طوفانهاي دريايي و تاثير بر حمل و نقل و اقتصاد منطقه 
- نفوذ آب شور در آبهاي شيرين ساحلي 
- تغيیر زيست بوم منطقه و مهاجرت ماهيان دريايي 
- تغيیر در منابع درآمدي منطقه 
- به خطر افتادن امنيت غذايي 
- قاچاق كالا 
 
گزارشهاي رسمي اعلام مي دارد كه در حدود 2500 هكتار از مزارع برنج در استان گيلان (سواحل غربي) و 1500 هكتار از جنگلها در اثر نفوذ آب شور دريا از بين رفته اند. در استان مازندران (سواحل شرقي) در حدود 3500 هكتار از مزارع كشاورزي، بخصوص پنبه از بين رفته اند. مناطق مسكوني و ساحلي در اثر افزايش سطح آب دريا در نواحي ساحلي اين منطقه ويران شده اند. از بين رفتن ديواره هاي شني از سال 1960 منجر به تشديد و تسريع تخريب سواحل گشته است. 
 
4- بهداشت 
بيماريهاي كه در اثر تغيیر اقليم تشديد مي شوند: 
- مالاريا 
- سالك 
- وبا 
- بيماريهاي ديگر (تب برفكي، تب زرد، مننژيت) 
- بيماريهاي ناشي از جوندگان 
- افزايش آلرژي به خاطر ذرات موجود در هوا 
- افزايش ناراحتي هاي قلبي (افزايش فعاليت بيشتر سيستم گردش خون بر اثر گرم شدن هوا) 
 
5- زائدات 
ضايعات جامد 
- انتشار آلاينده ها در اثر فساد سريع ضايعات و افزايش هزينه هاي جمع آوري و حمل و نقل (مناطق مسكوني) 
- افزايش گازهاي ناشي از فرايند تخمير ضايعات در اثر افزايش دما (مراكز دفن) 
- كاهش راندمان خاكچال در نواحي ساحلي به علت بالاآمدن سطح آب دريا 
ضايعات مايع 
- افزايش تبخير آب فاضلاب هاي خروجي صنايع 
- افزايش شدت تخمير 
 
* کارشناس ارشد اقتصاد محیط زیست
 
منابع:
1-Allison,A. (2009). Analysis of the impacts of climate change on the Herpetofauna of the Papuan Region (New Guinea to the Solomon Islands ). Colorado state university .
2-Aronson,R. , Moody, R. ,Lvancy, L. , Blake, D. , Werner, J. , Glass, A. (2009). Climate change and trophic response of the Antarctic bottom  fauna.
3-Coulson, D.  Joyce, L. (2005). Indexing  variability : A case study with climate change on ecosystems.
4-Chang,H., Franczyk,J(2008). Climate Change, Land-Use Change, and Floods: Toward an Integrated Assessment. Geography Compass 2/5: 1549–1579, 10.1111/j.1749-8198.2008.00136.x
5-Chen, Z.,& Grasby, SE. (2009). Impact of decadal and century-scale oscillations on hydroclimatic trend analyses. . Journal of Hydrology, 365,122–133.
6-IPCC (2001c). Summary for Policymakers, in McCarthy, J.J., Canziani, O.F., Leary, N.A., Dokken, D.J.and White, K.S. (eds.) (2001) Climate Change 2001: Impacts, Adaptation, and Vulnerability,Contribution of Working Group II to the Third Assessment Report of the Intergovernmental Panelon Climate Change, Cambridge University Press, Cambridge, 1-17.
7- IPCC (2007), Climate Change 2007:The Synthesis Report, Observed changes in climate and their effects,1, 30
8-IPCC-DDC (1988) http://ipcc-ddc.cru.uea.ac.uk/
9-IPCC-TGCIA, (1999). Guidelines on the use of scenario data for climate impact and adaptation assessment.. eds. Carter, T.R., Hulme, M. and Lal, M., Version 1, 69pp. Intergovernmental Panel on Climate Change, Task Group on Scenarios for Climate ImpactAssessment
10-Iran second National communication To UNFCCC
 
منبع: زیست بوم
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هومن جوکار

 

هومن جوکار در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: نه تنها در مورد يوزپلنگ بلکه اين کار در مورد هيچ حيوان ديگري هم نتيجه نخواهد داد به عنوان مثال گوشتخواراني مانند يوزپلنگ و پلنگ در برخي کشورها تکثير شده‌اند اما براي بازگشت اين جانوران به طبيعت تا کنون موفقيتي کسب نشده است چرا که اين گونه‌ها بايد در بچگي در طبيعت به همراه مادرشان آموزش شکار و زندگي ببينند که با اين کار اين فرصت از آنها گرفته خواهد شد.

وي ادامه داد: اين مساله به ويژه در ايران که تراکم طعمه کم بوده و حتي حيواناتي که در طبيعت متولد شده‌اند به سختي مي‌تواند غذا پيدا کنند پررنگ تر است.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي گفت: نزديکترين نمونه از تکثير حيوانات تکثير پلنگ عربي در کشور امارات متحده عربي است که پس از تکثير اين گونه و تولد 40 پلنگ هنوز هيچ راهي براي رهاسازي آنها پيدا نکرده‌اند.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تصريح کرد: زماني که در ايران صحبت از تکثير يوزپلنگ مي‌شود به معناي اين نيست که اين کار کمکي به حفاظت طبيعي از اين گونه حيواني مي‌کند بلکه تا اندازه‌اي با تکثير موافق هستيم که ژن يوزپلنگ حفظ شود.

جوکار اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر دو نمونه زنده از يوزپلنگ داريم که پيش از سن زندگي در طبيعت به اسارت درآمده‌ ‌اند و اکنون نمي‌توانيم آنها را در طبيعت رها کرده و تنها مي‌توانيم منتظر مردنشان باشيم که در اين مورد مي‌شود براي حفظ ژن اين يوزپلنگ‌ها و کاربردهاي آموزشي اين حيوانات را تکثير کنيم.

وي تاکيد کرد: با تکثير اين گونه‌ها مي‌توانيم حداقل براي زماني که وضعيتي بحراني پيدا کرديم و تنها مساله حفاظت از ژن برايمان اهميت داشت اندوخته‌اي داشته باشيم.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8491

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار

 

افشين کرمي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بايد از اين پس براي روشن شدن تاثير اين اقدام، تعداد تخلفات و افزايش جمعيت حيوانات را به صورت مستمر بررسي کنيم، اما بايد در نظر داشت که کاهش تعداد جمعيت حيوانات بر اثر شکار و صيد تنها به يک مولفه بستگي ندارد.



وي ادامه داد: اخيرا شاهد انتشار فيلم کشته شدن پلنگي توسط سگ‌هاي گله بوديم که در آن به بدترين شکل ممکن حيوان را از پاي درآوردند يا پلنگ ديگري در رودبار توسط مردم محلي کشته شد و عکس‌هايي از سوزاندن يک خرس منتشر شده است که هر کدام از اين متخلفان بر اساس نظر مراجع قضايي مجازات خواهند شد.


رييس دفتر شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص افزايش کشتار حيوانات وحشي طي سالهاي اخير اظهار کرد: نمي‌توان گفت که طي سالهاي گذشته کشتار حيوانات افزايش يافته است، بلکه دليل مطرح شدن اين موضوع افزايش اطلاع رساني و بي‌پروا شدن متخلفاني است که از اين کار خود فيلم و عکس مي‌گيرند.


کرمي بهترين راه حفاظت از تنوع حيواني کشور را اطلاع رساني و آموزش جوامع محلي عنوان کرد و افزود: وجود اين حيوانات به نفع مردم محلي است، اما مردم بايد از اين مسئله آگاه شوند. همچنين مردم بايد نحوه برخورد با حيوانات وحشي را بياموزند تا از اين پس شاهد اتفاقات اينچنيني نباشيم.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قشم2

 

به گزارش فارس،جزيره قشم بزرگترين جزيره خاورميانه با وسعتي حدود 1500 کيلومتر مربع، مساحتي بيشتر از 22 کشور مستقل جهان را دارد و داراي عجايب هفت گانه‌اي است که متاسفانه در دوره‌هاي گذشته مديريت بر اين منطقه اين عجايب را ازجمله دره ستارگان، بزرگترين غار نمکي دنيا، تنگه چاه کوه، جنگل حرا و سواحل بکر آن به فراموشي سپرده‌اند و عده‌اي تنها به منافع خود دلبستند و تکه به تکه اين کوسه خليج فارس را به چوب حراج گذاشتن تا منافع خود را تأمين کنند.

قشم حتي اگر هيچ جاذبه ديگري براي اکو توريسم نداشت، فقط سواحل بکر و آبهاي زلال آن کفايت مي‌کرد تا همچنان پايگاه توريسم باشد و بتواند مانند جزاير ديگر در کشورهاي مختلف ايجاد درآمد و اشتغال کند.

متاسفانه در سال‌هاي گذشته علي رغم فروش زمين‌هاي اين جزيره به بهانه‌هاي ساختگي به محدوده دريا و ساحل آن هم رحم نکردند و يک جنايت بزرگ زيست محيطي با بيداري و هوشياري تمام مديران وقت در سال 90 با خشک کردن بخشي از دريا و ساحل اين جزيره براي ساخت اتوبان و مرکز تجاري اتفاق افتاد و تا چند ماه قبل نيز اين روند ادامه داشت.
در کما تأسف بخش‌هايي از ساحل جزيره در قسمت‌هاي شمالي و جنوبي در راستاي استحصال زمين مدام تحت اجراي طرح‌هايي قرار گرفته است که ارزيابي محيط زيستي، گردشگري و جذب توريسم ندارد.

معلوم نيست چرا با وجود ساختار زمين‌شناسي جذاب قشم که معمولا در جاي جاي اين جزيره ارتفاعاتي مشرف به ساحل و دريا وجود دارد و در حالي که در اغلب جزاير توريستي دنيا و بنادر معروف، معماران شهري و توسعه‌دهندگان اين مناطق به ساخت و ساز در اين گونه ارتفاعات نزديک به ساحل به دليل ديد بهتر به دريا و ايجاد مناظر ناب‌تر و جلوگيري از تبعات زيست محيطي، اقدام به ايجاد شهرها و مجتمع‌هاي خدماتي و مسکوني در اين نقاط مي‌کنند، در جزيره‌اي که به گونه‌اي در دنيا لنگه ندارد مسئولان عمراني اصرار به خشک کردن دريا و استحصال زمين از ساحل حساس با اکولوژي خاص و شکننده براي ايجاد مجتمع‌هاي تجاري که در نقطه‌ اي ديگر از جزيره مي‌تواند ساخته شود،‌ دارند.

نبايد فراموش کرد در قشم به جز وجود اين ناهمواري‌هاي جذاب، دشت‌ها و بيابان‌هايي با وسعت فراوان وجود دارد که مي‌تواند در صورت توجه صحيح براي توسعه و شهرسازي جز گزينه‌هاي منطقي و کارآمد قرار گيرد و بسياري از روستاهاي 100 گانه اين جزيره را از بن بست اقتصادي و محروميت نجات دهد.
حتي اگر تصور بر اين گذاشته شود که پروژ‌ه‌اي همانند پروژه مورد بحث با آخرين استانداردها نيز ساخته شود، آيا نبايد در آينده براي دفع فاضلاب و صدها تبعات ديگر منفي بر روي محيط اطراف نگران بود، کما اينکه در حال حاضر سيستم دفع فاضلاب و پاکسازي سواحل در جزيره‌اي همانند قشم بعضا يا وجود ندارد و يا تاکنون کارآمد واقع نشده است..
در اين باره علي بازماندگان قشمي، شهرداري که بيش از 10 سال سکان‌دار شهر قشم بوده است و هم اکنون نيز به عنوان مشاور مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حال فعاليت است درباره پر کردن دريا اظهار داشت: متاسفانه در 10 سال گذشته ارتباط و همکاري خوبي مابين شهرداري و سازمان منطقه آزاد قشم وجود نداشته است. ولي با تغيير دولت و انتخاب مديرعامل بومي براي منطقه آزاد قشم 180 درجه نگاه‌ها تغيير پيدا کرده و تمام نهادها و ارگان‌هاي مربوطه در سطح جزيره براي بهبود زندگي مردم و منطقه امن براي جذب توريسم و گردشگر در تعامل باهم هستند.

وي با اشاره به اينکه واقعيت امر اين است که سواحل منطقه قشم جزء ذخاير کشور محسوب مي‌شود، افزود:سواحل مکان‌هايي هستند که زندگي در آن جريان دارد و محلي است که حدود 90 درصد از آبزيان در اين قسمت توليد مثل مي‌کنند.

شهردار قشم يادآور شد: مهم‌ترين نگاه ما بايد به دريا زيست‌محيطي باشد که يک نگاه ملي و فراملي است.

بازماندگان تأکيد کرد: در محدوده خليج‌فارس جزو پروتکلي هستيم که مأموريت داريم محيط زيست خليج فارس را حفظ و حفاظت کنيم و ايران جزو نگهبانان مسائل زيست‌محيطي در خليج فارس مطرح مي‌شوند.

وي با بيان اينکه براساس قانون ساخت و ساز در حريم دريا بايد 60 متر از آخرين مد دريا صورت بگيرد، اظهار داشت: متأسفانه اين حريم قانوني دريا حفظ نشده است و دريا را براي حفظ منافع خود پر کرده‌اند.

فضاي مشرف به دريا را تخريب مي‌کنند تا به منافعشان برسند

وي افزود: محيط‌زيست را تخريب مي‌کنند، کوه‌ها را از بين مي‌برند و فضاي گردشگري مشرف به دريا را نابود مي‌کنند تا منافعشان تأمين شود ولي در اين بين دو اتفاق زيست محيطي غير قابل برگشت هم صورت مي‌گيرد.

بازماندگان يادآور شد: کساني که تصميم گرفتند دريا را پر کنند نگاه تخصصي و هيچ گونه اشرافي در زمينه زيست محيطي نداشته‌اند. اينکه دريا نبايد پر شود موضوع خيلي ساده و پيش پا افتاده‌اي است که بايد به آن توجه کرد.

وي افزود: 1500 کيلومتر مربع وسعت جزيره قشم است و به شکر خدا بزرگترين جزيره خليج‌فارس و خاورميانه محسوب مي‌شود و هيچ گونه محدوديتي از لحاظ خاک و فضاي مورد نياز جذب توريسم و گردشگر ندارد.

شهردار قشم و مشاور مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: تنها براي احداث پروژه‌هايي مانند بنادر و با مجوز محيط زيست، مجوز سازمان منطقه آزاد و بنادر مي‌توانيم وارد دريا شويم.
وي افزود: در سال‌هاي 89 و 90 با کارفرمايي منطقه آزاد قشم و مديران قبلي اين سازمان پروژه پرکردن دريا کليد خورد.

مسئولان وقت پر کردن دريا را به نظاره نشستند فقط همين!

بازماندگان يادآور شد: پروژه پرکردن ساحل شرقي شهر قشم هنگامي که آغاز شد نامه‌نگاري‌هايي به تمامي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و مسئولان دولتي صورت گرفت ولي با توجه به حضور معاون محيط زيست وقت رئيس‌جمهور در دولت دهم در اين منطقه ولي همچنان اين طرح ادامه يافت و همه و همه در جنايت پرکردن ساحل و دريا حضور داشته‌اند و نظاره‌ مي‌کردند.

وي به اعتراضات مردمي اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم نيز نتوانستند در اراده تصميم منطقه آزاد مبني بر پرکردن بخشي از سواحل جزيره قشم ايستادگي کنند و اين اتفاق افتاد.

بازماندگان خاطر نشان کرد: مردم قشم با دريا زندگي مي‌کنند و بزرگ مي‌شوند و خيلي از جوانان اوقات فراغت خود را با آرامش ساحل طي مي‌کنند که متاسفانه اين اتفاق ديگر نخواهد افتاد.

شهردار قشم يادآور شد: علاوه بر اينکه متراژ وسيعي از دريا پرشده است، ديواره‌هاي بتني نيز کناره‌هاي اين اقدام نصب کرده‌اند تا به کلي چشم انداز ساحل دريا از مردم گرفته شود.

وي افزود: بخش عظيمي از مردم قشم و صيادان از سواحل قشم ارتزاق مي‌کنند و فضاي بکر، زيبا و سنتي که جاذبه گردشگري در اين منطقه داشته است ديگر وجود ندارد.

بازماندگان تأکيد کرد: وقتي که ساحل پر مي‌شود آب‌هاي سطحي و آب‌هاي که در خروش هستند در محلات مختلف به زمين مي‌روند و در نهايت از منازل مسکوني که در اطراف دريا وجود دارد سردر مي‌آورند و به اين منازل آسيب مي‌زنند. در حال حاضر نيز محلات فرسوده درگهان با اين مشکل مواجه شده‌اند.

وي گفت: به صورت طبيعي محدوده سواحل دريا مشخص است و وقتي وارد بخشي از دريا مي‌شويم عملاً آن فضاي جزر و مد را کم کرده و مشکلات زيست‌محيطي به وجود مي‌آيد.

بازماندگان در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه علت پرکردن دريا چه عنوان شده است گفت: مهمترين دليل براي اين اقدام اين است که دسترسي براي مردم ايجاد کنند در حالي که اين نياز با توجه به تعداد جمعيت در قشم اصلا منطقي نيست.

در همين رابطه سوالاتي مشيري که از بوميان منطقه قشم است و به تازگي به سمت مديرعاملي اين منطقه آزاد منصوب شده پرسيده شد.
شهريار مشيري مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که از بوميان اين منطقه و حدود چند ماه است عهده دار اين مسئوليت شده است در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس درباره پرکردن سواحل درياي جزيره قشم توسط مديران قبلي اين سازمان اظهارداشت: مردم قشم از اين کار متنفرند و بيشتري فشار از طرف مردم به بنده از اين ناحيه بوده است.

مشيري گفت: در زمان مديريت شمس در منطقه آزاد قشم يک ميليون و 200 هزار اصله درخت در جنگلهاي حرا کاشته شد که متاسفانه به دليل سوء مديريت‌هاي اين سازمان در مقاطع بعدي جنايتي رخ داد و اين درخت‌ها قطع شد.

خاک بر روي دريا ريختند که پاساژ براي جنس‌هاي چيني‌ بسازند؟

مديرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در مديريت گذشته منطقه آزاد قشم، خاک بر روي دريا ريختند و دريا را پر کردند تا پاساژ بسازند و در اين پاساژ‌ها جوراب و اجناس بنجل چيني بفروشند، آيا اين اقدام انها ارزش داشت؟

وي به فاضلاب شهري درگهان بواسطه پرکردن دريا، اظهار داشت: بواسطه استحصال زمين از دريا و موقعي که بر روي دريا خاک مي‌ريزيم مدخل‌هاي ورودي و خروجي زمين از بين مي‌رود و موجب مي‌شود که اين آبهاي زيرزميني از منازل مردمي که در نزديکي سواحل زندگي مي‌کنند سر در بياورد و موجب مشکلات زيست‌محيطي مي‌شود.

مشيري يادآور شد:در حال حاضر نظم خدايي را از اين خاک و ساحل گرفته‌ايم و مطمئناً در آينده مشکلاتي خواهيم داشت.

وي افزود: وقتي که راههاي دريا را بسته‌ايم مطمئناً در چند سال ديگر در سطح شهر درگهان به دليل آبهاي جمع شده و فاضلاب از بوي بد ديگر نميشود قدم گذاشت و مشکلاتي براي شهرسازي اين قسمت خواهيم داشت و بايد ميلياردها تومان خرج کنيم و تصفيه‌خانه بزنيم تا وضعيت بهبود پيدا کند.

در دوره‌هاي گذشته کسي دلش براي جزيره و مردم قشم نسوخت

مشيري تاکيد کرد: متاسفانه در اين جزيره در ادوار گذشته به جرات مي‌گويم کسي دلش براي جزيره و مردم نسوخته است و همه دلشان براي جيب خودشان سوخته است، مطمئناً اگر افراد بالادستي نمي‌خواستند اين اتفاقات در جزيره قشم نمي‌افتاد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چند کيلومتر مربع از ساحل دريا پرشده است، گفت: در سه نوبت و در شهر درگهان تحت عنوان فاز يک و دو هربار بيش از 100 هکتار از دريا پرشده است که با اين اتفاق چندين برابر از مساحت شهر درگهان ساحل دريا را خشک کرده‌اند و اين يک جنايت بزرگ است.

به گفته مشيري جلوي پر کردن دريا و پروژه‌هاي اين چنيني در ساحل اين منطقه گرفته شده است

مديرعامل منطقه آزاد قشم افزود: متاسفانه بنده شنيده‌ام که شهرک‌هايي که توسط منطقه آزاد ساخته شده است، لوله‌هاي فاضلاب را مستقيماً به دريا وصل کرده‌اند که بايد اين موضوع نيز مورد بررسي قرار بگيرد.

به گزارش فارس، همچنان اميدواريم که با تغيير مديريت در اين منطقه اتفاق‌هاي خوبي براي مردم بيفتد چرا که قشم متعلق به ايران اسلامي است.

گزارش از: حسن رضايي

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آلودگي هوا

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورا، گفت:ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، امروز باید سپر افراد بی دفاع(کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان) در مقابل آلودگی مرگ‌اور هوای تهران باشیم.

ما در مقابل جان حتی یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و این حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان و بیماری‌ها به صورت کاملاً مستقیم به مردم عرضه می‌شود. سپر افراد بی دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن تنها امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا «مثنوی 70 من» است. فکر می‌کنم همه اعضای شورا امروز با بنده هم نظر باشند که درباره آلودگی هوا حرف زدن کافی است و به اندازه کافی در این باره حرف زده شده است.

باید زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل تعریف کرد و از دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر استدعا کرد که بیایند و برای کاستن از درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.

گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند.

بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه، مصاحبه و... حل نمی‌شود

وی گفت: سئوال من این است که آیا مرگ سالانه 100 ها انسان بویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

طلایی ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، متاسفانه ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: متاسفانه در دولت قبل، موضوع آلودگی هوا هم عرصه کش‌مکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد اگرچه ظاهراً در ثبت‌احوال 18 مورد بعنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است که البته آلودگی هوا جزء آنها نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و سکته‌های مغزی در تهران بیشترین سهم را در اختیار دارد که ارتباط معناداری بین مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های فوق و آلودگی هوا وجود دارد و آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهران گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8497

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا به نام خدا

باور داریم اکثر انسانها بطور ذاتی عاشق طبیعت هستند، از طبیعت لذت میبرند و آرامش میگیرند.

به دلیل کم توجهی رسانه های گوناگون در ایران، تعداد زیادی از مردم ما کوچکترین اطلاعی از وضعیت جنگل ها، گونه های گیاهی و جانوری، تالاب ها، رودخانه ها و غیره ندارند. کودکان ایرانی حتی یک سرفصل درسی پیرامون محیط زیست ندارند! در رادیو و تلویزیون حتی یک برنامه اختصاصی در این زمینه تولید نمیشود! کیوسک های مطبوعاتی مملو از مجلات و روزنامه های ورزشی، سینمایی، ماشین، خانوادگی و… است، دریغ از یک نشریه زیست محیطی!

صدای نابودی جنگلهای کم رمق ایران به عمق شهر های شلوغ و به گوش هیچکس نمیرسد، صدای ناله آخرین خرسها و پلنگهای ایران را کسی نمی شنود، صدای خود سوزی تالابها و دریاچه ها و صدای فریاد محیط بانان شهید و جانباز شنیده نمیشود.

اگر نیمی از جنگلهای کشور از بین برود و اگر همین فردا یوز ایران منقرض شود هیچ کس متوجه نخواهد شد و اگر از کسی بپرسید با تعجب میگوید: “مگر در ایران یوزپلنگ داریم؟ ما فقط شنیده بودیم ببر مازندران در جنگل های شمال زندگی میکند” !

به اعتقاد ما نجات محیط زیست و حیات وحش ایران بیش از هر چیز به دیده بانی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیازمند است. هر چه آگاهی و اطلاعات جامعه در این زمینه افزایش یابد، تخریب، آلودگی و نابودی محیط زیست کاهش می یابد.

با درود فراوان به تمامی دوستداران طبیعت

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1388برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از خطر انقراض و نابودی کامل درختان ارزشمند شاه بلوط که یکی از مهمترین شاخص های جنگل های هیرکانی هستند، به دلیل ابتلا به نوعی بیماری قارچی خبر داد.

دکتر حامد یوسف زاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود اهمیت دارویی و صنعتی گونه شاه بلوط، اندک رویشگاه های بجا مانده از آن از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و دلیل اصلی تخریب رویشگاه های شاه بلوط، بیماری سوختگی است که بسیاری از درختان شاه بلوط در سطح دنیا و ایران را مبتلا ساخته است.

به گفته وی، عامل این بیماری قارچ Cryphonectria parasitica است که اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط کاظم پور برای شاه بلوط های ایران گزارش شده است.

یوسف زاده با اشاره به اینکه نتایج تحقیقات اخیر بر اساس صفات ریختی و مولکولی نیز نشان از جایگاه متمایز شاه بلوط ایران نسبت به شاه بلوط اروپا و سایر نقاط دنیا دارد اظهار داشت: جمع آوری بذر شاه بلوط برای مصارف خوراکی و فروش به بازار، امکان زادآوری طبیعی در رویشگاه های این گونه در کشور را به حداقل ممکن رسانده است به طوری که اکثر درختان حاضر در رویشگاه از طبقه سنی مسن و اندکی هم میانسال هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ادامه روند کنونی، موجب حذف یکی از عناصر گیاهی شاخص جنگل هیرکانی می شود، بنابراین  شرایط ایجاب می کند تا با به کارگیری راهکارهای مدیریتی مناسب، حفاظت از رویشگاه های این گونه در اولویت قرار گیرد.

به اعتقاد وی، در حال حاضر دو راهکار اساسی برای حفاظت از اندک رویشگاه های باقیمانده این گونه باید در اولویت برنامه های سازمان های مربوطه قرار گیرد که رویکرد اول حفاظت از درختان باقیمانده و رویکرد دوم احیاء طبیعی رویشگاه از طریق برنامه های جنگل کاری است.

یوسف زاده یادآور شد: برای حفاظت از درختان شاه بلوط در رویشگاه های تمام دنیا تحقیقات بسیار ارزشمندی انجام شده که بر اساس این بررسی ها مبارزه بیولوژیکی و انتقال ویروس تیپ های کم آزار می تواند از شدت بیماری درختان کاسته و حتی سبب توقف بیماری و بهبودی درختان شود. به عنوان مثال در کشور مجارستان با مایه زنی درخت بوسیله تیپ های کم آزار، حدود ۹۰ درصد درختان بهبود یافتند.

وی افزود: اگرچه تاکنون مطالعات خوبی در زمینه شناسایی تیپ های کم آزار در رویشگاه های شاه بلوط انجام شده لیکن به نظر می رسد نیاز است که این کار با جدیت بیشتر جهت شناسایی ایزوله های بیشتر پیگیری و سازمان های دولتی مرتبط موظف شوند تا در زمینه اقدام عملی حمایت لازم را انجام دهند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در مرحله بعد باید احیاء رویشگاه طبیعی و حتی توسعه آن در دستور کار قرار گیرد همچنین با توجه به ارزش باغی شاه بلوط می توان توسعه باغ های شاه بلوط را از طریق جنگل نشینان مد نظر قرار داد.

یوسف زاده تصریح کرد: با توجه به آسیب پذیری درخت و نهال شاه بلوط به بیماری سوختگی و فرسایش ژنتیکی آن در طی سالیان اخیر، باید از روش های سنتی احیایی پرهیز شود و ابتدا با مطالعه مولکولی، وضعیت ژنتیکی جمعیت های موجود مورد بررسی قرار گرفته، پایه های مقاوم به بیماری شناسایی و با استفاده از این درختان به نهالکاری و احیاء اقدام شود.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به استفاده گسترده این گونه در فضای سبز شهری در اروپا، می توان  از این گونه با توجه به میوه خوراکی آن برای توسعه فضای سبز و جنگلداری شهری استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: حمایت سازمان های غیردولتی فعال در زمینه محیط زیست و انجام برنامه های ترویجی برای مردم بومی می تواند سهم بسزایی در افزایش موفقیت در جهت توقف انقراض این گونه ارزشمند جنگل هیرکانی به عنوان یکی از کهن ترین و متنوع ترین جنگل های زیست کره شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شاه‌بلوط یکی از گونه های ارزشمند جنگل هیرکانی (جنگلهای شمال ایران) است که نخستین بار حضور آن توسط دکتر جزیره‌ای (۱۳۴۰) در محدوده غربی استان گیلان و چند منطقه محدود نظیر مناطق کوهستانی تالش (سیاه مزگی)، فومن (قلعه رودخان) و ویسرود گزارش شد.

شاه بلوط علاوه بر دارا بودن چوب صنعتی، داراری ارزش دارویی هم هست به طوریکه مردم بومی از دم کرده برگ شاه بلوط جهت رفع سرفه، سیاه سرفه، و به صورت غرغره برای گلو درد استفاده می کردند. در طب قدیم از شاه بلوط به دلیل دارا بودن ویتامین B و فسفر فراوان در تنظیم تعادل عصبی استفاده می شد. ضمنا چون این گونه اثر تقویت دهنده بر روی شبکه خونی دارد برای کسانی که آمادگی ابتلای به همورویید و واریس دارند، مفید تشخیص داده شده است.

http://www.iew.ir/1392/08/01/16341

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حمله برداشت كنندگان غير مجاز شن و ماسه با بيل مكانيكي به مامورين حفاظت محيط زيست استان گيلان در اثر حمله يكي از اعضاء شبكه مافيايي برداشت غير مجاز شن و ماسه با بيل مكانيكي ، رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستانه اشرفيه در استان گيلان مجروح شد. به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان به نقل از يگان حفاظت استان ، محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست شهرستان آستانه اشرفيه به همراه رياست اين اداره مشغول گشت زني هاي روزانه بودند كه با تعدادي ازبرداشت كنندگان شن و ماسه ازحد بستر رودخانه سفيدرود مواجه مي شوند و مامورين پس از رويت متخلفين دستورتوقف عمليات و معرفي راننده را صادر مي نمايندكه راننده علاوه برعدم تمكين به دستور مامورين شروع به چرخاندن بازوي بيل مكانيكي، جهت ضرب و جرح مامورين حول محور آن مي نمايد و اين چرخش با اصابت به رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستانه اشرفيه موجب زخمي شدن وي ازناحيه دست و پاي چپ مي شود. راننده پس ازاقدام به ضرب وجرح با خاموش نمودن دستگاه از محل متواري شده و هم اكنون دستگاه بيل مكانيكي توسط مامورين توقيف و شكايتي در همين زمينه در ابعاد حقوقي و كيفري در حال تسليم به دستگاه قضايي است و اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان درنظردارد با تمام اختياراتي كه ازقانون منبعث ميشود و با تمام توان مديريتي پرونده را تعقيب و متخلف را به سزاي اعمال شنيع و خلاف قانون خود برساند. از قرار معلوم، دستگاههاي برداشت كننده مربوط به شركتي به نام عقاب است كه اخيرا مديران آن با معرفي به دستگاه قضايي به چند ماه حبس و پرداخت جرائم محكوم شده بودند. گفتني است سالهاست كه رودخانه هاي استان گيلان ، مورد تاراج باندهاي قاچاق شن و ماسه قرار دارد و در مبارزه با اين متخلفين كه به جان انفال و اموال عمومي افتاده اند، مامورين حفاظت محيط زيست گيلان، مورد تعرض قرار گرفته يا راهي بيمارستان ها مي شوند. بنابراين آنچه بر رييس اداره حفاظت محيط زيست آستانه اشرفيه گذشت، قبلا" نيز در اين استان انجام شده و باز هم مي تواند تكرارشود يا عمق بيشتري به خود بگيرد و اگردستگاههاي انتظامي، نظارتي و امنيتي با دقت نظر عميق تري به مسائلي ازاين دست وارد نشوند، حاكميت دولت بر انفال و حقوق عمومي متزلزل و مخدوش خواهد شد. بدون شك بدون حمايت تمامي دستگاههاي موصوف و دستگاههاي اجرائي كه عهده دار وظيفه حفاظت از انفال اند نمي توان سهم موثر نسل آينده از حفظ و پايداري منابع تجديد شونده را تضمين نمود. با اين توصيف يورشهاي مستمر و متناوب به انفال باتعرض به جان حافظان آن، امروزه نه تنها پيكره حساس محيط زيست را نظاره رفته، بلكه امنيت عمومي و محور حاكميت دولت را با چالش جدي مواجه ميسازد. به همين دليل اين اداره كل تمام امكانات خودرا درحمايت ازمحيط بانان و حافظان محيط زيست استان بسيج خواهد نمود تا علاوه براحقاق حقوق عمومي، راه را بر چپاول چپاولگران بسته و اقتدار حاكميتي دستگاه متبوع را بر حوزه قاچاق شن و ماسه و تخريب رودخانه ها مستولي سازد. منبع: http://doe.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=b706ad64-2005-43a5-970c-3e9912967b3d&CategoryID=7fb271f5-f2fe-4a98-a24a-83889b582c66&WebPartID=318502d2-49a1-4838-b2dd-a58c6d22a884
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برنامه محیط زیست ملل متحد موضوع امسال روز جهانی محیط زیست را اعلام کرد؛ «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید!»

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 خرداد 1387برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل



معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها گفت: با اجرای طرح مدیریت جنگل‌های خزری، جنگل‌نشینان حوزه هیرکانی به گونه‌ای مدیریت می‌شوند که کمترین خسارت را برای این نواحی در پی داشته باشند.

علی اوسط منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: این طرح که با پیشنهاد دولت ایران با همکاری سازمان ملل اجرا می‌شود به گونه‌ای است که علاوه بر حفظ منابع تنوع زیستی کشور زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم این نواحی را نیز بهبود می‌بخشد.

وی ادامه داد: پرداختن به وضعیت اجتماعی و اقتصادی جنگل‌های کشور را از سال 68 آغاز کردیم که با امضای تفاهم‌نامه مدیریت جنگل‌های خزری از تجارب کشور‌هایی مانند ترکیه و هندوستان که ساختاری شبیه ایران دارند نیز برای ایجاد مدیریت بهتر این جنگل‌ها استفاده خواهیم کرد.

منتظری در خصوص نتایج امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: در نتیجه امضای این قرارداد زمینه‌ای برای مشارکت پنج کشور حوزه قفقاز برای اعمال مدیریت جنگل‌های خزری ایجاد خواهد شد.

معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه جنگل‌های شمال ایران از حیث تنوع زیستی دارای کارکردهای بسیار نادری است خاطرنشان کرد: با توجه به این فرضیه که این جنگل‌ها مادر جنگل‌های اروپاست سعی کرده‌ایم از طریق این پروژه بتوانیم این ویژگی را به جهانیان نشان دهیم.

 

منبع: // www.iren.ir //

کد خبر :8094   زمان مخابره: 9:42:0 - 23/2/1392
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پرنده


هشدار IUCN درباره تخريب توقفگاه‌هاي پرندگان مهاجر
اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) در بيانيه‌اي به مناسبت «روز جهاني پرندگان مهاجر» بر ضرورت حفاظت بيشتر از پرندگان مهاجر و زيستگاه‌هاي اصلي و توقفگاه‌هاي طبيعي آنها تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، در سال جاري ميلادي (2013) روز جهاني پرندگان مهاجر با عنوان «شبکه‌اي براي پرندگان مهاجر» نامگذاري شده است.



براي بسياري از مردم دنيا ديدن دوباره پرندگان مهاجر، نشانه‌اي از فصل بهار و آغازي دوباره براي طبيعت است. اين پرندگان مي‌توانند سالانه هزاران کيلومتر را بر فراز مرزهاي جغرافيايي و سياسي پرواز کرده و از اقليم‌هاي زمستاني جنوب به شمال آمده و جفت‌گيري کنند.



در اين ميان چلچله‌هاي قطبي، رکورددار پيمودن بيشترين مسافت در کوچ‌هاي فصلي هستند و سالانه بيش از 80 هزار کيلومتر پرواز مي‌کنند.



با اين حال نگراني‌ها درباره کاهش تعداد برخي از گونه‌هاي پرندگان مهاجر نظير آبچليک‌هاي منقار قاشقي وجود دارد که تعداد آنها از 2000 تا 2800 جفت بارور در سال 1970 ميلادي به 100 جفت بارور در حال حاضر کاهش يافته است.



دليل کاهش شديد جمعيت اين پرندگان، تخريب توقفگاه‌هاي بين راهي در طول مسير مهاجرت آنها در آسيا و در حد فاصل بين مکان تخمگذاري در روسيه و مقصد زمستاني آنها در بنگلادش و ميانمار عنوان شده است.



به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN)، اين پرندگان کوچک در صورت تخريب اين توقفگاه‌ها، قادر به استراحت و تجديد قوا براي طي مسير 16 هزار کيلومتري مهاجرت خود نخواهند بود.



تخريب و نابودي زيستگاه و در نتيجه تغيير در مسير پرواز پرندگان مهاجر، تهديدي جدي براي گونه‌هاي مختلف اين پرندگان است اما در عين حال آلودگي محيط زيست و شکار نيز از عوامل مهم و موثر در کاهش جمعيت پرندگان مهاجر است.



امسال روز جهاني پرندگان مهاجر با عنوان «شبکه‌اي براي پرندگان مهاجر» نام گرفته است تا بر اهميت فراهم کردن شبکه‌اي از زيستگاه‌هاي در دسترس پرندگان مهاجر در طول حياتشان تاکيد شود.



همچنين در بيانيه اين اتحاديه بر همکاري نزديک دولت‌ها، سازمان‌هاي حفاظت از محيط زيست و افراد داوطلب در امر حفاظت از پرندگان مهاجر تاکيد شده است.

 

منبع: http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8095
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خودرو

رابطه خطي غلظت ذرات معلق با مرگ و مير تهراني‌ها
خودروهاي نسل جديد بايد از بنزين سوپر استفاده کنند
يک استاد دانشگاه صنعتي شريف گفت: غلظت ذرات معلق موجود در هواي تهران با ميزان مرگ و مير تهراني‌ها رابطه خطي دارد و به عبارتي هر چه ميزان تراکم اين ذرات بالاتر برود، ميزان آمار تلفات ناشي از آلودگي هوا نيز افزايش پيدا خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، دکتر وحيد حسيني افزود: متاسفانه شاهد هجوم ذرات معلق به تهران و وفور اين ذرات در شهرمان هستيم و در اين ميان ذراتي که از سوخت‌هايي مانند سوخت ديزل توليد مي‌شوند، قطعاً سرطان زا هستند.

اين استاد دانشکده مکانيک دانشگاه شريف با تاکيد بر اين که آلوده کننده‌هاي هوا مانند کارخانجات خودروساز خودشان بايد هزينه‌هايي را که بر شهر و شهروندان تحميل مي‌کنند بپردازند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروي پيکان و ساير خودروهاي کاربوراتوري به دليل آلودگي بالايي که توليد مي‌کنند، نبايد اجازه تردد داشته باشند.

همچنين مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران نيز در اين ارتباط گفت: تهران به کلکسيوني از انواع آلاينده‌هاي زيست محيطي و تلنباري از قوانيني که به صورت مستقيم و غير مستقيم با محيط زيست سر و کار دارند اما هرگز اجرا نشده‌اند، تبديل شده و در حال حاضر قوانين آلودگي هوا قوانيني فانتزي محسوب مي‌شوند.

يوسف رشيدي با اشاره به اين که بسياري علت اصلي آلودگي هوا را کيفيت نامناسب بنزين‌هاي مصرفي اعلام مي‌کنند، افزود: عدد اکتان بنزين‌هاي داخلي بالاست، ضمن اين که ترکيبات آروماتيک سرطان‌زا در بنزين‌هاي توليد داخل دو تا سه برابر و ميزان گوگرد و ديگر ناخالصي‌هاي آن نيز 3.5 برابر استاندارد يورو 4 است.

اين استاد دانشگاه در زمينه روش‌هاي کنترل آلودگي هوا در پايان خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروسازان داخلي ضريب تراکم باک خودروهاي توليدي خود را دستکاري مي‌کنند که اين کار فرآيند آلودگي هوا را تا 40 درصد افزايش مي‌دهد، ضمن اين که دارندگان خودروهاي نسل جديد حتماً بايد از بنزين سوپر استفاده کنند.

 


    

کد خبر :8093   زمان مخابره: 9:30:48 - 23/2/1392
// www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معدن و منابع طبيعي

واقعا؟ يا فقط از گفتنش لذت مي بريد؟
ممنوعيت صدور مجوز حفاري معدن در جنگل‌ها و ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌کره
  يک فيگور جذاب ديگر از سازمان جنگلها: براي حفاري در جنگلها مجوز نمي دهيم. اين فيگور جذاب البته موارد نقض زيادي دارد. اين بار هم فقط فيگور است يا واقعا مجوز نمي دهند؟

مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها گفت: عرصه‌هاي منابع طبيعي براي اجراي طرح‌هاي عمومي، عمراني و معدني ارزيابي و بررسي مي‌شود.

حسين ميرزايي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اين کار در سال‌هاي قبل نيز انجام مي‌شد، اما در سال 92 طرح‌هاي عمراني و معدني با کثرت و جديد بيشتري بررسي مي‌شوند تا با حداقل خسارت و کم‌ترين هزينه انجام شوند.

وي با تاکيد بر اينکه نمي‌توان از اجراي طرح‌هاي عمراني و احداث معدن در عرصه‌هاي منابع طبيعي جلوگيري کرد، افزود: 84 درصد از مساحت کل کشور را اراضي ملي تشکيل مي‌دهند که براي توسعه و پيشرفت کشور به آن‌ها نياز است، اما آنچه که اهميت دارد، توسعه همراه با پايداري طبيعت است که به همين منظور ضوابط و قوانين مشخصي در نظر گرفته شده است.

ميرزايي ادامه داد: در مناطقي که به منابع طبيعي خسارت وارد شود، هزينه آن توسط دفتر حفاظت و حمايت برآورده شده و با اخذ از طرف خاصي براي بازسازي مناطق تخريب شده، به خزانه دولت بازمي‌گردد.

به گفته وي، طبق بند 2 ماده 12 قانون افزايش بهره‌وري که در سال 89 ابلاغ شده، دولت مکلف است در اجراي طرح‌هاي عمومي و عمراني ميزان خسارات وارده به منابع طبيعي را برآورد کند. علاوه بر آن معاون نيز با توجه به قانون اصلاحي معادن مکلف‌اند بخشي از حقوق دولتي خود را صرف بازسازي عرصه‌هاي آسيب ديده کنند.

ميرزايي تاکيد کرد: طبق قانون هرگز در جنگل‌ها، ذخيره‌گاه‌هاي زيست کره و بيشه‌زارها مجوز حفر معدن داده نمي‌شود، زيرا اگر معدني در اين مناطق ايجاد شود، مخرب آن است.

مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها در خصوص ساخت و ساز در عرصه‌هاي منابع طبيعي به ويژه عرصه‌هاي جنگلي، اظهار کرد: هر ساخت و سازي که در اين مناطق صورت گيرد، لزوما غيرقانوني نبوده و اگر ساخت و سازي توسط مردم درون جنگل‌ها صورت مي‌گيرد، مربوط به مستثنيات اين عرصه‌هاست که بر اساس آن بخشي از اراضي متعلق متعلق به مردم بوده و سند دارد.

وي با تاکيد بر اينکه بهره‌برداري از عرصه‌هاي منابع طبيعي بايد با لحاظ محدوديت و ممنوعيت‌ها انجام شود، افزود: اگر کسي بدون مجوز قانوني در عرصه‌هاي متعلق به دولت دست به بهره‌برداري بزند شديدا مجازات مي‌شود.

/ www.iren.ir //


کد خبر :8088   زمان مخابره: 11:8:39 - 21/2/1392
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: اولين مسجد هماهنگ با محيط زيست اروپا به‌زودی در ايالت «كمبريج» انگلستان ساخته می‌شود. به گزارش  زیست بوم و به نقل از خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی« trouvetamosquee»، ايالت كمبريج انگلستان شاهد ساخت اولين مسجد هماهنگ با محيط زيست(اكولوژيك) اروپا در خود خواهد بود. طرح ساخت ...
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۲

250px-Sarajevo_Ferhad-begova-Mosque02 زیست بوم: اولین مسجد هماهنگ با محیط زیست اروپا به‌زودی در ایالت «کمبریج» انگلستان ساخته می‌شود.

 

 

به گزارش  زیست بوم و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی« trouvetamosquee»، ایالت کمبریج انگلستان شاهد ساخت اولین مسجد هماهنگ با محیط زیست(اکولوژیک) اروپا در خود خواهد بود.

 

 

طرح ساخت مسجد ایالت کمبریج که ۲۰ میلیون یورو برای آن پیش‌بینی شده است، با در خواست جمعیت مسلمان منطقه نهایتا در اوت ۲۰۱۲ به تصویب رسید.

 

 

مسجد کمبریج که ظرفیت ۱۰۰۰ نمازگزار را در خود خواهد داشت، علاوه بر شبستان اصلی شامل کتابخانه، کلاس‌های درس، سالن اجتماعات و یک باغ عمومی بزرگ نیز می‌شود.

 

 

تصفیه هوا و نوررسانی به طور طبیعی، راه‌اندازی چرخه آب، استفاده از پمپ‌های گرمایی از ویژگی‌های خاص اولین مسجد هماهنگ با محیط زیست در اروپا به شمار می‌روند.

 

 

قرار است سقف مسجد هم از نوعی چوب ساخته ‌شود و یک فضای مجزا هم برای آشیانه دادن به پرندگان محلی در نظر گرفته شود که خود از دیگر ویژگی‌های زیست محیطی این مسجد خواهد بود.



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد. منبع: http://zistboom.com/13588/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک حقوقدان: توقیف سگ‌ها در خیابان توجیه قانونی ندارد نویسنده: سپهر سلیمی - یکشنبه ۱٥ اردیبهشت   ۱۳٩٢  منبع: http://animal.persianblog.ir/post/868/

یادداشت بهمن کشاورز، رئیس سابق کانون وکلای دادگستری تهران در خصوص طرح توقیف سگها در روزنامه بهار:

 یک. موضوع برخورد با مسئله نگهداری سگ، توقیف و مصادره آن‌ها، دیگر بار مطرح شده است. مطالب شگفت‌انگیز و گاه دلخراشی درباره نحوه گرفتن سگ‌ها از صاحبان آن‌ها و کیفیت و امکانات محل نگهداری آن‌ها و موضوعاتی به صاحبان این حیوانات گفته شده است؛ شنیده می‌شود که چون «خبر» است و احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد، امیدوارم اصولا درست نباشد.

 

دو. درباره نگهداری و مالکیت سگ، نکات زیر قابل توجه است:
الف. هرچند در نجس‌بودن سگ ظاهرا اتفاق‌نظر وجود دارد، اما نگهداری سه‌گونه سگ مجاز است: سگ نگهبان، سگ شکاری، سگ گله.
ب. این سه‌گونه سگ دارای ارزش اقتصادی‌ هستند؛ یعنی مالکیت دارند و اگر کسی باعث از‌بین‌رفتن آن‌ها شود، صاحب حیوان حق مطالبه قیمت و جبران خسارت را دارد.
پ. سگ حیوانی است که به طور معمول برای ادامه حیات نیاز به تحرک دارد وگرنه از بین خواهد رفت. بنابراین کسانی که سه نوع سگ پیش‌گفته را به‌عنوان مالک در اختیار دارند می‌توانند موجبات تحرک آن‌ها را فراهم کنند زیرا «اذن در شی اذن در لوازم آن است.»
سه. با توجه به آنچه گفته شد مشخص نیست استدلال کسانی که با این حیوانات این‌گونه برخورد می‌کنند چیست زیرا شاید ویژگی‌های سگ شکاری و سگ گله به نوعی مشخص باشد و برای آن‌ها تعریف معینی وجود داشته باشد، اما درباره سگ نگهبان-با توجه به مصادیق مختلفی که برای نگهبانی وجود دارد- نمی‌توان گفت اگر مثلا سگی جثه کوچکی داشت، ادعای صاحب او درباره این‌که این سگ، سگ نگهبان است مسموع نخواهد بود. زیرا یکی از مصادیق نگهبانی آن است که سگ با نزدیک‌شدن به افراد ناشناس و احساس خطر، سر‌و‌صدا کرده و به صاحب خود هشدار دهد.
چهار. در حال حاضر بیشتر مردم در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک و متوسط زندگی می‌کنند و خانه‌های بزرگ با حیاط وسیع ندارند تا بتوانند سگ‌های خود را در حیاط نگاه دارند. در عین حال نگهداری‌نکردن سگ در آپارتمان‌ها ممکن است به عنوان شرط مالکیت یا شرط اقامت، مدیریت مجتمع‌های آپارتمانی مقرر کند که در این صورت، نگهداری حیوان در آپارتمان ممکن نخواهد بود و این موضوعی است که در همه دنیا مرسوم است.
پنج: به‌طور کلی سلب مالکیت از مالکان اموال مستلزم وجود قانون و در مراحل قضایی و قانونی است. اقدام به توقیف و بعد نوعی تملک حیوانات خانگی بدون دستور و حکم قضایی قابل قبول نیست و خسارات ناشی از چنین اقدامی طبق قانون مسئولیت مدنی از کسی که موجب ضرر شده، قابل مطالبه است. در عین حال این‌گونه برخورد با حیوانات اهلی و صاحبانشان، از جهات بسیار دیگری هم درخور تامل است. ممکن است ضوابطی درباره جلوگیری از کثیف‌شدن سطح خیابان‌ها به وسیله حیوانات برقرار و با ضمانت اجرایی سنگین اجرا شود. این کاری است که در بسیاری از نقاط دنیا متداول است و اگر صاحب حیوان مانع از کثیف‌شدن معابر نشود، جریمه بسیار سنگینی دارد اما مصادره و حبس حیوانات آن هم به‌نحوی که صاحبانشان به کلی بی‌خبر باشند، قابل قبول و توجیه نیست.
شش. سابقه‌ای که درباره این موضوع به یاد دارم، مفاد آیین‌نامه امور خلافی مصوب 1324 است-که متن بسیار جالبی بود و بسیاری از مقررات آن بعدها در قوانین دیگر، از جمله قانون مجازات اسلامی، قسمت تعزیرات، نقل شد- که در آن آوردن سگ به معابر و شوارع بدون قلاده ممنوع و برای ارتکاب این عمل جریمه تعیین شده بود. در همین قانون برای کسانی که مرغ، خروس و سایر پرندگان زنده را با گرفتن پایشان به طور سرنگون حمل کنند هم مجازات تعیین شده بود. بنابراین با توجه به این‌که اصل در اعمال ساکنان جوامع اسلامی بر صحت است، یعنی وقتی مسلمانی سگی را نگهداری می‌کند اصل بر این است که یکی از انواع مجاز سه‌گانه را در اختیار دارد و ناچار در لوازم این نگهداری نیز معذور است، در صورتی که صاحب حیوان ضوابط بهداشتی را نگهداری و بیرون‌آوردن او از خانه رعایت می‌کند نمی‌شود از او سلب مالکیت و سگش را توقیف یا معدول کرد. ضمنا این پرسش هم مطرح است که در‌گیر و ‌داری که در ابعاد مختلف دچار آن هستیم این یک فقره چه جایی دارد؟ و الله اعلم.

مطلب مرتبط: بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان. مشکل سگ ها چیست؟!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دکتر اسماعیل کهرم؛ بهترین شخصیت محیط زیست در سال 91 نویسنده: سپهر سلیمی - سه‌شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩۱ منبع: http://animal.persianblog.ir/post/833/

به انتخاب بنیاد جهانی پاسارگاد آقای دکتر اسماعیل کهرم، بوم شناس و کارشناس میراث طبیعی و محیط زیست، به عنوان بهترین شخصیت میراث طبیعی و محیط زیست سال 1391 انتخاب شدند و «جایزه نوروز» به ایشان تعلق خواهد گرفت.

 

در اطلاعیه این بنیاد در خصوص دلایل انتخاب آقای کهرم آمده است:
ـ چند دهه تلاش بی وقفه در نگاهداشت میراث طبیعی و محیط زیست ایران
ـ  ارائه ی هشدارهای  به هنگام در مورد بخطر افتادن این میراث ها، بدون ملاحظات فرصت طلبانه
ـ برخوردهای شجاعانه با ویرانگران میراث طبیعی و محیط زیست
ـ داشتن نگاه هشیارانه و علمی  نسبت به طبیعت و اهمیت آن در زندگی انسان
ـ بوجود آوردن ادبیاتی تازه  و گیرا در ارتباط  با محیط زیست و میراث طبیعی و برانگیختن  علاقه و حس مسئولیت در مخاطبین خود.

 اکنون که میراث طبیعی و محیط زیست ایران در وضعیتی به شدت بحرانی به سر می برد و نابودی و مرگی خاموش،  تک تک داشته های طبیعی ما را تهدید می کند، نقشی که کوشندگان میراث طبیعی و محیط زیست دارند، بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است. در چنین شرایطی دکتر کهرم بدون تردید یکی از شجاع ترین و رساترین صداهایی است که همگان را به نجات این میراث می خواند. آگاهی علمی  و حس عاشقانه ای که او نسبت به اجزای طبیعت دارد، و ادبیات و سبکی نو که برای نوشتن درباره این میراث انتخاب کرده این توفیق را به او داده که به سهم خود زنده بودن طبیعت را به کسانی که به دلیل نبود آموزش درست درکی از آن ندارند نشان دهد. کهرم با زبان و کلامی ساده، زیبا و موثر چنان از کوه و دریا و رود و تالاب و درخت و خاک می گوید که مخاطبش نمی تواند بی توجه از آن ها بگذرد؛ و چنان انسان را به هم نفسی با شیر و گرگ و آهو و پرنده و ماهی و کرم می خواند که نمی توانند درد و رنجی را که بر آن ها می رود ندیده بگیرد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

از جریمه 700هزار تومانی برای قطع گیاهان هندی تا حراج گون های گیاهی ایران نویسنده: سپهر سلیمی - شنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٢ منبع:http://animal.persianblog.ir/post/867/

امروز به همراه اعضای چند گروه زیست محیطی رفته بودیم بازدید از یک پارک ملی در شهر حیدرآباد هندوستان. در حین بازدید یک نفر هوس کرد چند میوه از درختی که در عکس می بینید بچیند که با تذکر محیط بان مواجه شد. محیط بان گفت جریمه چیدن همین چند میوه چیزی در حدود 700 هزار تومان است!!
حالا این عدد را مقایسه کنید با جریمه 5 هزار تومانی لاله های واژگون و یا حراج نیلوفرهای آبی در شمال و یا جریمه 20 هزار تومانی سمندر لرستان ی که در معرض انقراض است و یا حتی جریمه 5 میلیون تومانی کشتن پلنگ در ایران ...!!!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دلیل مبنی بر اهمیت پارک ملی کویر

ارسال شده در اردیبهشت ۳, ۱۳۹۲ 

دیده بان حقوق حیوانات: پارک های ملی بی شک مناطقی ارزشمند هستند و دلایل بسیاری برای الزام حفاظت از آنها می توان ارائه داد اما انجمن یوز پلنگ ایرانی در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر اجرای عملیات اکتشاف نفت در پارک ملی کویر ۱۰ دلیل مبنی بر اهمیت ویژه این پارک و ضرورت پیشگیری از این عملیات ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست که اکتشاف نفت در پارک ملی کویر تهدیدی بالقوه برای موجودیت و آینده این منطقه ارزشمند در کشور محسوب می شود و اخیرا نیز با قوت بیشتری  این مسئله مطرح شده است.

در فروردین سال جاری،‌ هیات دولت در دور چهارم سفرهای استانی خود، در استان سمنان به بررسی مصوبات سه سفر گذشته پرداخت و ضمن بازنگری در روند اجرا و اقداماتی که می بایست انجام می شده است، مشکلات و موانع را برطرف و دستورات لازم برای اتمام مصوبات قبلی ازجمله عملیات اکتشاف نفت در بلوک گرمسار، محدوده کویر و پارک ملی کویر را تا پایان امسال صادر کرد.

پارک های ملی بی شک مناطقی ارزشمند بوده و دلایل بسیاری  برای اهمیت حفاظت از آنها می توان ارائه داد.

با این حال، به اعتقاد مدیر انجمن یوز پلنگ ایرانی مهمترین دلایل اهمیت بالای پارک ملی کویر ۱۰ مورد است که ضرورت حفاظت از این پارک ملی و عدم اجرای هر گونه طرح توسعه ای در آن  را دوچندان می کند.

۱- پارک ملی کویر یکی از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی، دو گربه سان درحال انقراض ایران محسوب می شود.

۲- مطالعات نشان داده است که با وجود تعدد مناطق زیست یوزپلنگ در ایران، ولی یوزها در اکثر این مناطق به دلیل وسعت اندک، شانس طولانی زندگی کردن را ندارند. تنها سه منطقه در ایران وجود دارد که قطعاً یوزها بیش از ۵ سال در آن زندگی می کنند که یکی از آنها پارک ملی کویر است. وسعت بالای این منطقه به یوزپلنگ، که به عرصه های گسترده نیاز دارد، اجازه می دهد بدون خطر برخورد با انسان و کشته شدن،  سال ها به بقای خود ادامه دهد.

۳- در ایران، گونه خاصی از آهو زیست می کند که “جبیر” نامیده می شود و در چند منطقه محدود در مناطق بسیار خشک ایران باقیمانده است. درحال حاضر، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کل جمعیت این گونه در ایران در پارک ملی کویر زیست می کند و هیچ منطقه دیگری در ایران، چنین جمعیت پویا و زیستایی از جبیر را ندارد.

۴- پارک ملی کویر از پایینترین نرخ تلفات یوزپلنگ طی دو دهه اخیر در ایران برخوردار بوده است، بطوریکه هیچ گزارش رسمی دال بر کشته شدن یوزپلنگ توسط انسان در این منطقه طی دو دهه گذشته در دست نیست این درحالی است که بیش از ۲۰ یوزپلنگ تنها طی یک دهه گذشته توسط انسان در سایر مناطق کشور ازبین رفته اند.

۵- جایگاه پارک ملی کویر برای بقای یوز در ایران اهمیت ویژه ای دارد. حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فاصله بین پارک ملی کویر تا نزدیکترین زیستگاه بعدی یوزپلنگ در ایران وجود دارد ،  این بدان معناست که در صورت ازبین رفتن این منطقه، فقط چند صدهزار هکتار از عرصه های زیستی یوز آسیایی از بین نخواهد رفت، بلکه به دلیل آنکه پارک ملی کویر مقصد جابجایی ها  است، این منطقه همراه با تمامی زیستگاه های حد واسط (تا استانهای سمنان و اصفهان) نابود خواهد شد. به عبارت دیگر، نابودی کویر فقط وسعت این منطقه را از حوزه انتشار یوز در ایران خارج نخواهد کرد، بلکه محدوده ای حداقل ۳ تا ۴ برابر بزرگتر از مساحت فعلی پارک دیگر نقش خود را به عنوان زیستگاه یوزپلنگ در ایران ازدست خواهد داد.

۶- تکثیر گربه سانان در اسارت و بازگرداندن آنها به طبیعت کاری بسیار دشوار و نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات مختلف است. درصورتیکه سازمان حفاظت محیط زیست همچنان به تکثیر دو یوزپلنگ موجود در اسارت (کوشکی و دلبر) می اندیشد، ناگزیر به منطقه ای برای  رهاسازی زاده های این دو یوز نیز باید بیاندیشد که پارک ملی کویریکی از بهترین مناطق برای چنین سرمایه گذاری عظیمی  است، زیرا زاده های گونه های تکثیر شده در اسارت  باید در منطقه ای رها شوند که همه انواع طعمه ها را داشته باشد تا بتوانند با توجه به تجربه کم در شکار، به خوبی روش های مختلف شکار کردن روی گونه های مختلف را بیاموزند،   فاقد دام اهلی و سگ باشد تا جانشان را تهدید نکند، وسعت بزرگ آن اجازه یافتن قلمرو مناسب را  به توله یوز ها بدهد، در بخش عمده آن جاده و روستا وجود نداشته نباشد، همه انواع گوشتخواران خواران را در خود داشته باشد تا توله ها فرار کردن  از آنها را بیاموزند. تنها زیستگاهی که در کشوردرحال حاضر  چنین ویژگی هایی دارد، پارک ملی کویر است.

۷- پارک ملی کویر یکی از معدود مناطق ایران است که از ۱۵ عضو خانواده گربه سانان، سگ سانان و کفتارها ، حداقل ۱۱ گونه در آن زیست می کنند که در هیچ نقطه دیگر از ایران چنین تنوع بی نظیری را نمی توان مشاهده کرد بنابراین  چنین تنوع بالایی از گونه هانشان از پایداری این منطقه و درعین حال، امیدی برای حفظ تنوع زیستی در بلند مدت دارد.

۸- آب به عنوان مهمترین عامل تعیین کننده در بقا و پویایی گونه های کویرزی محسوب می شود که شدیدا تابع بارندگی سالیانه است. میزان آب کافی ، پوشش گیاهی مناسب را فراهم می کند که خود زمینه ساز زادآوری بهتر طعمه ها و بقای بیشتر گوشتخواران است.  پارک ملی کویر دارای بالاترین میزان بارش سالیانه در مقایسه با بخش قابل توجهی از زیستگاه های یوز در ایران است که  موجب زادآوری مناسب طعمه ها می شود.

۹- پارک ملی کویر دارای یکی از بالاترین پتانسیل های گردشگری در ایران است نزدیکی به تهران، بکر بودن بخش های قابل توجهی از آن، تنوع بالای جانوری و … باعث شده تا طبیعت گردان زیادی هر سال برای بازدید به منطقه بروند. تعداد بازدیدکنندگان این منطقه تنها طی نیمه دوم هر سال در مقایسه با کل گردشگران در بخش قابل توجهی از مناطق حفاظت شده ایران، برابر است.

۱۰- مناطق اکتشاف نفت  در نقاط حساس منطقه و دربخش های داخلی واقع شده اند. این بدان معناست که با اجرای این پروژه، گستره های عظیمی از پارک دچار اختلال خواهند شد از سوی دیگر  تجربه روژه های مشابه نشان داده است که دستگاه های متولی به سادگی سازمان حفاظت محیط زیست را برای ضابطه مند کردن این بهره برداری و به تقلیل رساندن آثار سوء این فعالیت ها دور خواهند زد.

از آنجایی که برنامه های توسعه ای گوناگون ، مناطق حفاظت شده در ایران و سرتاسر دنیا را هدف  قرار داده اندبنابراین برای  حل چنین معضلاتی  باید  فعالان، کارشناسان و مسئولان زیست محیطی کشور، که از ارزشهای اکولوژیکی پارک ملی کویر واقف هستندبا همکاری هم ، فعالانه ارزش های این منطقه را برای سایر اقشار جامعه تبیین کرده و تلاش کنند تا این منطقه همچنان به عنوان یکی از کم تعارض ترین مناطق حفاظت شده ایران باقی بماند.

 

Animal-Rights-Watch-ARW-5806

یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی کویر
(عکس از پروژه یوز/اداره کل محیط زیست سمنان/انجمن یوزپلنگ ایرانی/انجمن طرح سرزمین)

Kavir Cheshme Khari 1388 (8).jpg

یوزپلنگ آسیایی در میان برف در پارک ملی کویر (عکس از پروژه یوز/اداره کل محیط زیست سمنان/انجمن یوزپلنگ ایرانی/انجمن طرح سرزمین)

Kavir Spring 1373 Yusefi (1).jpg

یک گروه متشکل از دو یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی کویر (عکس از بهزاد یوسفی)

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: "آندریاس فرانک" عکاس اتریشی به منظور برپایی نمایشگاه خود، دنیایی افسانه ای شبیه به آتلانتیس را در زیر آب خلق کرده که برای دیدن آن باید به لباس غواصی و کپسول اکسیژن مجهز بود. به گزارش دیلی میل، فرانک به همراه دوربین عکاسی اش در اعماق سواحل ...
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۲

زیست بوم: “آندریاس فرانک” عکاس اتریشی به منظور برپایی نمایشگاه خود، دنیایی افسانه ای شبیه به آتلانتیس را در زیر آب خلق کرده که برای دیدن آن باید به لباس غواصی و کپسول اکسیژن مجهز بود. به گزارش دیلی میل، فرانک به همراه دوربین عکاسی اش در اعماق سواحل فلوریدا جایی که وندنبرگ کشتی ردیابی آمریکا در سال ۲۰۰۹ غرق شده غواصی کرده و با عکاسی از این کشتی، تصاویری دیدنی از تمدن سورئالی که هرگز وجود نداشته را خلق کرده است.

 

مجموعه عکسهای این گالری از زندگی روزانه مردم در موقعیت های متفاوت مانند بازی کردن بچه ها، سینما رفتن دوستداران فیلم، نگه داری پرستار از بیمار روی ویلچیر، مسابقه بوکس گرفته شده است. اما نکته جالبی که این عکسها را تا اندازه ای غیر عادی کرده حضور گله ای ماهی ها در بخشهای مختلف این کشتی غرق شده از عرشه کشتی تا قسمتهای داخلی آن است.

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

 

 

 

 

 

 

نمایـشگاه عکس در زیـر دریـا / تصاویر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هفتمین سمینار حیات وحش برگزار شد 1392/02/21 هفتمین سمینار حیات وحش در محل سالن اجتماعات انتشارات فنی با حضور حدود 35 نفر از کارشناسان و علاقمندان به محیط زیست در تاریخ 15/2/1392 برگزار گردید. پروانه ها و آثار تخریب محیط زیست بر آنها و شبیه سازی زیستگاه مطلوب یک گونه پرنده (دارخزک گلو سفید) دو موضوعی بود که نتایج آنها ارائه گردید. مهندس علیرضا نادری نویسنده ی کتاب پروانه های ایران در ابتدا مختصری در مورد تنوع پروانه های ایران صحبت کردند. اینکه ما در ایران حدود 400گونه پروانه داریم که از این تعداد 70 گونه آنها تنها در ایران یافت می شوند. در مقایسه با اروپا که فقط دارای 50 گونه پروانه می باشد، میتوانیم به تنوع بالای این حشرات در ایران پی ببریم. ولی متاسفانه چرای بی رویه ی دام ها و از بین رفتن گیاهانی که محل تغذیه و زندگی پروانه ها هستند، باعث نابودی بسیاری از آنها شده است. به گفته ی ایشان چرای بی رویه ی دام مهمترین نقش را در تخریب زیستگاه های پروانه ها بازی می کند که می توان با صنعتی کردن دامداری ها جلوی این تخریب ها را گرفت. در بخش دوم آقای دکتر علیزاده نتایج مطالعه ی خود را روی یک گونه پرنده به نام دارخزک گلو سفید که در استرالیا زندگی می کند را ارائه کردند. در این تحقیق چهار متغیر تأثیر گذار بر زیستگاه این پرنده در نظر گرفته شده و با آن مدلسازی انجام گرفته است. این 4 متغیر، فاصله از دریا، فاصله از شهر، سیمای منظر و پوشش گیاهی بوده است. در خروجی مدل این نتیجه بدست آمد که متغیر فاصله از دریا نسبت به سه متغیر دیگر نقش کمتری را در مطلوبیت زیستگاه بازی می کند. با اطلاع از متغیر های تأثیر گذار بر زیستگاه می توان مدیریت و حفاظت مفیدی بر زیستگاه گونه اعمال کرد. این نشست در ساعت 19 به پایان خود رسید. این سمینارها به صورت ماهیانه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری انتشارات فنی ایران و سایت خبری زیست بوم برگزار می گردد. منبع: http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=489
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهدید باغ گیاه‌شناسی نوشهر؛ نمونه‌ای از نبود قوانین بازدارنده زیست‌محیطی تهدید باغ گیاه‌شناسی نوشهر نمونه‌ای از بی‌توجهی به معیارهای زیست‌محیطی و نبود اهرم‌های قانونی بازدارنده برای حفظ محیط‌زیست است. به همین دلیل است که باوجود همه هشدارها، مسئولان اجرایی استان مازندران همچنان بر تخریب این باغ برای ایجاد مسیر دسترسی کمربندی به بندر اصرار می‌کنند. درعین حال، دلسوزان منابع طبیعی تلاش می‌کنند به هر طریقی مانع از تخریب قدیمی‌ترین و درعین حال باارزش‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور شوند. آنچه در پی می‌آید نامه رئیس انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع خطاب به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است. این نامه که رونوشت آن برای رئیس کمیسیون منابع طبیعی، آب و کشاورزی مجلس ارسال شده به شرح ذیل است: «همانطور که اطلاع دارید باغ گیاه‌شناسی نوشهر یکی از مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور در حوزه منابع طبیعی است که با عمر 81سال به‌عنوان نخستین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود؛ به‌نحوی که پرورش و تیمار 1400گونه گیاهی در این پردیس زیبا، سبب شده به یک موزه زنده علمی تبدیل شود. با وجود این، متأسفانه در سال 89اداره بنادر و کشتیرانی نوشهر به‌منظور احداث جاده کمربندی، قسمتی از باغ را تخریب و درختان آن را نابود کرد که با تلاش مجموعه اساتید، کارشناسان و دانشجویان و مسئولان وقت از تصرف و ادامه تخریب این مجموعه گرانبهای علمی کشور جلوگیری شده و پرونده متجاوزین در دستگاه قضایی در حال پیگیری است. با توجه به اینکه این مجموعه گرانبها یکی از ذخایر مهم ژنتیکی گیاهی کشور محسوب شده نه‌تنها ارزش ملی آن مورد توجه کارشناسان و اهل علم بوده بلکه از نظر جهانی نیز برای کشور و ملت ایران اعتبار و ارزش خاصی دارد. انتظار می‌رود که در حراست و نگهداری این مجموعه مهم و ارزشمند کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشگام بوده و هرگونه دخل و تصرف در آن را محکوم کرده و خود از مدعیان حراست از باغ گیاه‌شناسی نوشهر باشند. از افراد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌خصوص نماینده محترم نوشهر جناب آقای احمدی لاشکی که سیل اخیر نوشهر و چالوس را قهر طبیعت می‌داند هم انتظار داریم که بیش از پیش در مقابل تخریب این باغ اکولوژیک ملی حساسیت نشان دهند که موجب قهر مجدد طبیعت قرار نگیریم و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد نکنیم. ایشان باید بهتر از هر کسی بداند که ارزش اکولوژیک و علمی این مجموعه گرانبها از احداث جاده‌ای که چندین گزینه جایگزین به غیراز عبور از داخل باغ برای آن وجود دارد، بسیار بیشتر بوده و انتظار می‌رود که همه ما به‌خصوص تک‌تک اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مدافعین سرسخت باغ‌های گیاه‌شناسی و مجموعه‌های اکولوژیک کشور باشیم. باشد که با چنین رویه‌ای بکوشیم تا نام بلند ایران را مطابق پیش‌بینی سند چشم‌انداز 20ساله کشور، به‌عنوان کشور ممتاز منطقه در حوزه پژوهش‌های منابع طبیعی و گیاه‌شناسی هم معرفی کرده و نهادینه‌ سازیم، ان‌شاءالله». در همین زمینه: توسعه بندر به بهای تخریب کهن‌ترین باغ گیاه‌شناسی بخشی‌نگری؛ آفت محیط زیست ایران مدیر بندر نوشهر در یک قدمی حبس پیگیری پرونده باغ گیاه‌شناسی در مراجع قضایی باغ گیاه‌شناسی؛ ثروتی برای نوشهر اجازه ندهید باغ گیاه‌شناسی تخریب شود پیشنهاد کارشناسان برای کاهش آسیب‌پذیری باغ گیاه‌شناسی نوشهر استمداد تشکل‌های زیست محیطی از مقام معظم رهبری شمارش معکوس برای تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر تخریب‌کنندگان باغ گیاه‌شناسی نوشهر مجازات می‌شوند قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور درآستانه تخریب روز سرنوشت برای ارزشمندترین باغ گیاه‌شناسی کشور منبع: http://hamshahrionline.ir/details/203312 کد مطلب: 203312
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تلاش برای توسعه "اقتصاد سبز" هر ساله دولت ها و کارشناسان محیط زیست، سالگرد "روز جهانی محیط زیست" را در پنجم ژوئن برگزار می کنند.روز جهانی محیط زیست تمامی افراد سیاره زمین با هر زمینه حرفه ای را تشویق می کند تا با همکاری یکدیگر، آینده ای سبزتر و درخشان تر را برای این سیاره فراهم کنند. گروه بین الملل زیست نیوز- هر ساله دولت ها و کارشناسان محیط زیست، سالگرد "روز جهانی محیط زیست" را در پنجم ژوئن برگزار می کنند. هدف از برگزاری این مراسم، افزایش آگاهی نسبت به موضوعات زیست محیطی جهانی و تمرکز بر اقدام های مثبت در این زمینه است. مراسم روز جهانی محیط زیست برای اولین بار در سال 1972 برگزار شد و از آن زمان تاکنون، به یکی از ابزارهای اصلی سازمان ملل برای ترغیب افزایش همکاری دولت ها، موسسات و شهروندان در راستای حفاظت از محیط زیست مبدل شده است. در واقع، روز جهانی محیط زیست تمامی افراد سیاره زمین با هر زمینه حرفه ای را تشویق می کند تا با همکاری یکدیگر، آینده ای سبزتر و درخشان تر را برای این سیاره فراهم کنند. مراسم امسال نیز با محوریت "اقتصاد سبز" و شعار "آیا شما در آن سهیم هستید؟" برگزار می شود. این موضوع از مردم جهان می خواهد تا حمایت خود از اقدام هایی که به توسعه اقتصادی دوستدار محیط زیست منجر می شوند را افزایش دهند. اما اقتصاد سبز چیست؟ بر اساس تعریف "برنامه محیط زیست سازمان ملل"، اقتصاد سبز الگویی است که به افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی منجر شده، در شرایطی که خطرات زیست محیطی و کمبودهای اکولوژیکی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. به بیان ساده تر، اقتصاد سبز را می توان نمونه ای شامل میزان کربن پایین و منابع کارآمد که همگان به اندازه کافی از آنها بهره مند هستند، دانست. این اقتصادی است که بر پایه سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی که به کاهش انتشار کربن و آلاینده های دیگر، افزایش بهره وری انرژی و منابع، و جلوگیری از نابودی تنوع زیستی و اکوسیستم ها منجر می شود، شکل می گیرد. برخی ممکن است مفاهیم این موضوع را پیچیده دانسته و گمان کنند که مشارکت در ایجاد اقتصاد سبز باید توسط دولت ها، شرکت های بزرگ و سازمان های زیست محیطی غیر دولتی انجام شود. اما باید این نکته را در نظر گرفت که پول عامل محرک هر نظام اقتصادی بوده و تصمیمات فردی تعیین می کنند که پول در کجا هزینه شود. از این رو، با اتخاذ تصمیماتی سبز و حمایت از طرح های اقتصادی دوستدار محیط زیست، پول در حوزه های مناسبی هزینه شده و می تواند در اقتصادی سبزتر جریان یابد. گزینه های بسیار زیاد و ساده ای برای حمایت از اقتصاد سبز وجود داشته و تصمیمات افراد در بخش هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود، می تواند نقشی حیاتی در این زمینه ایفا کنند. شیلات: ترویج شیوه های ماهیگیری پایدار از طریق انتخاب صید غذاهای دریایی به صورت پایدار می تواند در شکل دهی اقتصادی سبز تاثیرگذار باشد. جنگل داری: با توجه به کاهش استفاده از محصولاتی مانند کاغذ که مرتبط با جنگل بوده و تولید آنها با استفاده از منابعی پایدارتر، در کنار حمایت از طرح ها و فعالیت های احیای جنگل می توانیم روند جنگل زدایی را کاهش دهیم. حمل و نقل: کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین، افزایش استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی، پیاده روی و یا استفاده از دوچرخه می توانند نقش جشمگیری در کاهش غلظت آلودگی هوا ایفا کنند. آب: با توجه به کمبود منابع آب شیرین، استفاده بهینه و عاقلانه از آب اهمیت بسیاری دارد. کاهش مصرف بی رویه آب در هنگام استحمام و یا شست و شوی ظروف، جمع آوری آب باران برای آبیاری گیاهان و برنامه ریزی زمان شست و شوی لباس ها در این زمینه موثر هستند. کشاورزی: با خرید به موقع محصولات محلی، ارگانیک، و محصولاتی که از طریق شیوه های پایدار تولید شده اند، می توان به توسعه اقتصاد سبز کمک کرد. تامین انرژی: افزایش بهره وری انرژی شخصی با خاموش کردن لامپ های اضافی و خارج کردن سیم وسایلی که در حالت استند بای قرار دارند، در کنار حمایت از توسعه منابع انرژی پاک و تجدید پذیر می توانیم به توسعه اقتصاد سبز کمک کنیم. گردشگری: مسافرت های گروهی و استفاده از خودرو شخصی کمتر برای صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش استفاده از آب و انرژی و انجام خریدهای محلی نه تنها به جوامع محلی کمک می کند، بلکه تاثیرات منفی زیست محیطی گردشگری را نیز کاهش می دهند. ضایعات و زباله: با کاهش، استفاده مجدد و بازیافت ضایعات در هر زمان ممکن می توان به توسعه اقتصاد سبز کمک کرد. کاهش استفاده از پلاستیک، بهره گیری از کودهای حاصل از ضایعات مواد غذایی و ایجاد جامعه ای با بهره وری منابع بالا از جمله مواردی هستند که می توانند مورد توجه قرار گیرند. تولید و صنعت: حمایت از کسب و کارهایی که طرح های پایدار را در دستور کار خود قرار داده و سرمایه گذاری در گسترش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله موارد موثر در توسعه اقتصاد سبز هستند. در نتیجه، انتخاب های اقتصادی دوستدار محیط زیست سیگنال هایی را به تولیدکنندگان ارسال می کنند که مردم به رشد اقتصاد سبز علاقمند هستند. از این رو، تغییرات ساده در شیوه زندگی و عادات خرید می توانند از گذار به اقتصاد سبز و سیاره ای سلامت تر حمایت کنند. پس بیایید ما هم روز جهانی محیط زیست را با بر عهده گرفتن بخشی از مسئولیت ایجاد اقتصاد سبز جشن بگیریم. منبع : http://www.poolnews.ir/fa/pages/?cid=63390 - كدخبر: ۶۳۳۹۰
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سال مار، بدون آزار مار / خرید و فروش هرگونه مار را گزارش کنید

 

دیده بان حقوق حیوانات ایران: سال ۱۳۹۲، سال مار است. سال ها است که سمبل این سال هم مانند بسیاری از جانوران دیگر تحت ظلم گونه بشر است. صید می شود، کشته می شود، کیف و کفش می شود، اسیر می شود و اخیرا متاسفانه در اسارت هم تکثیر می شود تا در قبال مبلغی پول، عمری در اسارت باشد و به دلیل زاده شدن در اسارت، هرگز نتواند زندگی طبیعی داشته باشد.
گویا بجز قاچاق مواد مخدر و زن و کودک و اسلحه، قاچاق حیوانات و حیوان آزاری هم مدرنیزه شده اند و هنوز بساط دوره گردها و زنجیر پاره کن های قدیم به سر نیامده، نوع جدیدی از این معرکه گیری ها در شکل و شمایلی جدید به راه افتاده است. اگر پیش تر معرکه گیری و زنجیر پاره کردن برای رفع نیازهای اولیه مالی صورت می گرفت، امروزه مارگیری و سوسمار گیری، برای سود مالی آنچنانی انجام می شود. مار فروش و سوسمار فروش، پنهانی و مخفی از چشم مسوولین مشغول درآمدزایی های انچنانی هستند و اسارت هر حیوانی را نشانه حیوان دوستی میدانند.
امیدواریم سال جدید سالی پربار برای مردم، محیط زیست مظلوم ایران و زیستمندان بی دفاعش باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


سمندر؛ سرمایه ملی همه ایرانیان است

نویسنده: سپهر سلیمی - منبع: http://animal.persianblog.ir/post/652/

 

 

دیده بان زاگرس:

نامش سمندر لرستانی است اما متعلق به همه ایرانیان است ؛ در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب ‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ ها یا نوار های زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.
شما هر چه دوست دارید صدایش کنید؛ قیصر، امپراتور و یا هر چیز دیگری...اما تو را به خدا نگذارید این سرمایه ملی در کنار خیابان و یا در میان قفس های شیشه ای تلف شود...نگذارید !
در سالهای اخیر موضوع قاچاق سمندر لرستانی به یکی از چالشهای مهم محیط زیست زاگرس مبدل شده است؛ موضوعی که همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز قوتی بیش از پیش گرفته و سبب نگرانی اهالی محیط زیست ایران می شود.
امسال نیز خبرهای نگران کننده ای از سوی برخی از شهرهای کشور همچون خوزستان و تهران به گوش می رسد؛ در روزهای گذشته هشتاد قطعه سمندر در روبروی پاساژ مولوی اهواز با قیمتی هر کدام ده هزار تومان به فروش رفته است....
این در حالی است که بر اساس منابع آگاه روز گذشته 20 قطعه سمندر در یکی از خیابانهای تهران کشف شده و خوشبختانه امروز در شهرستان خرم آباد به زیستگاه اصلی خویش بازگشته اند.


اهمیت فوق العاده دوزیستان...
در جهان امروز اهمیت حفظ دوزیستان به یکی از اصلی ترین دغدغه های کارشناسان و دانشمندان کشورهای توسعه یافته مبدل شده است. این در حالیست که هنوز هم دانشمندان جهان نتوانسته اند به بسیاری از رازهای درونی دوزیستان دست یابند.
این در حالیست که جمعیت دوزیستان جهان با مشکلاتی همچون تغییرات اقلیمی، از بین رفتن زیستگاهها و آلودگی های زیست محیطی دست و پنجه نرم کرده و به همین علت با کاهش چشمگیری روبرو شده اند.

دوزیستان در ایران....
دوزیستان جهان شامل سه راسته و 35 خانواده بوده که در جغرافیای محیط زیست ایران تنها دو راسته و شش خانواده از آنها به ثبت رسیده اند. این در حالیست که توجه به این دو راسته و شش خانواده نسبت به سایر گونه های موجود در ایران بسیار کم بوده و در اکثر موارد شرایط زیستی این موجودات ارزشمند به دست فراموشی سپرده می شود.
در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان دم دار شامل 9 گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می برند. در بین این خانواده 9 نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی دست به گریبان است.

هم وطن گرامی ؛
نگذاریم ایران عزیزمان زیستمند دوست داشتنی و ارزشمند خویش را به همین راحتی از دست دهد؛ خانه محل نگه داری سمندر نبوده و نیست...بگذاریم چنین موجود ارزشمندی در زیستگاه اصلی خویش به حیاتش ادامه دهد...

یک خواهش به وسعت تمام ایران؛
بدین طریق از تمامی « وبلاگ نویسان، خبرنگاران و تمامی مردم شریف و دوست داشتنی ایران اسلامی » می خواهیم که با سودجویانی که سمندر را از زیستگاه خویش دور کرده و آن را در معرض فروش قرار داده اند، برخورد کرده و سریعا اداره محیط زیست شهرستان خویش را از این موضوع آگاه نمایند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یش از 75 درصد حیوانات خاص خانگی در اولین سال پس از خریداری شدن می میرند

نویسنده: سپهر سلیمی - چهارشنبه ۱٤ فروردین ۱۳٩٢ - منبع: http://animal.persianblog.ir/post/841/

به گزارش وبسایت دامپزشکی روی خط مطالعه ای نشان می دهد حداقل سه چهارم حیوانات خاص خانگی (اگزوتیک پت) در انگلستان کمتر از یک سال  پس از خرید می میرند. خانم تولاند مدیر آژانس حمایت از حیوانات ، خط به این مساله اشاره می کند.
عمر کمتر از یکسال برای حیوانات خاص خانگی در حالیست که برخی از آنها در طبیعت می توانند تا 120 سال عمر کنند و عوامل ناشی از قاچاق و زندگی در اسارت باعث کاهش عمر آنها می شود. خانم تولاند این رقم را یک تراژدی تلخ می داند و معتقد است باید همه راهکارهای لازم برای جلوگیری از تجارت این حیوانات اتخاذ شود.
این حیوانات خاص خانگی (exotics pet) شامل انواع مارمولک ها، انواع مارها، انواع لاک پشت ها، خزندگان و حیواناتی نظیر این است. خانم تولاند می گوید مردم به هیچ وجه حاضر نیستند سگ هایشان کمتر از سه چهارم عمر واقعی خود زندگی کنند و باید همین حس را در مورد حیوانات خاص خانگی نیز داشته باشند. خانم تولاند از دامپزشکان می خواهد بیش از گذشته در این خصوص اعتراض کنند و بیشتر در مورد مشکلات این حیوانات اظهار نظر کنند.
خانم تولاند، مدیر آژانس حمایت از حیوانات می گوید، هر چه بیشتر به عمق ماجرا وارد می شویم، زشتی این کار بیشتر معلوم می شود و راهی جز ممنوع کردن تجارت این حیوانات وجود ندارد.
عکس از اینجا

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ایگواناهای سبز بدبخت!

نویسنده: سپهر سلیمی - جمعه ٩ فروردین ۱۳٩٢ ..  منبع :http://animal.persianblog.ir/post/839/

اینها ایگوانا های مرده در یکی از مراکز پرورش این حیوان هستند. خزنده بد اقبالی که این روزها ممکن است در برخی از فروشگاه ها دیده شود. بر اساس آمارها فروش اگزوتیک پت (حیوان خاص خانگی) فقط در ایالت متحده سودی برابر 15 میلیارد دلار دارد، پس بنابراین باید انتظار داشت پای این تجارت کثیف نیز به کشور ما نیز باز شود.
اگر در گوگل عبارت «ایگوانا» را به فارسی جستجو کنید به ترتیب عبارات، «ایگوانا فروشی»، «ایگوانا فروش» و «ایگوانا قیمت» را به شما پیشنهاد می دهد و این نشان از تجارت کثیف این حیوانات در کشورمان دارد.
برای این حیوانات بدبخت فرقی نمی کند در کدام یک از دسته بندی های «انسان ساخته» قرار داشته باشند، مهم نیست حیوان خانگی باشند یا حیوان وحشی، حلال گوشت باشند یا حرام گوشت، اسمشان خزنده باشد یا پستاندار، مهره دار باشند یا بی مهره ... مهم این است که سهم آنها در این تجارت کثیف، درد و رنج و مرگ است.
برای افزایش آگاهی هموطنانمان بکوشیم و آنها را از این تجارت کثیف آگاه کنیم.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد درویش :

طبیعت ایران در سال 1392، آبستن چه حوادثی است؟

     وقتی به پیش‌بینی‌هایی که برای سال 1391 انجام داده بودم، نگاه می‌کنم ، با شگفتی درمی‌یابم که اغلب پیش‌بینی‌های منفی من درست از آب درآمد؛ اما دریغ از آن که یکی از پیش‌بینی‌های مثبتم برای محیط زیست ایران در سال 91، جامه‌ی حقیقت به تن کند! چرا؟

طبیعت ایران در سال 92؟

    چرا باید همچنان اسعد تقی‌زاده در زندان بماند و چشم انتظار اجرای حکم اعدام باشد؟ و چرا به جای حل مشکل او، شاهد افزایش محیط‌بان‌هایی باشیم که از مشکلی مشابه رنج می‌برند. در سالی که گذشت، متأسفانه چند محیط بان و جنگلبان دیگر هم جان خویش را در راه پاسداری از طبیعت ایران از دست دادند، به نحوی که شمار شهدای محیط زیست و منابع طبیعی کشور به مرز 130 نفر رسید. در عین حال نه تنها هیچ تضمینی وجود ندارد که این روند متوقف شود، بلکه احتمالاً شهادت‌های سبز دیگری هم در راه خواهند بود. همان گونه که باز هم قصه‌ی تکراری برکناری فریبرز غیبی و علی سلاجقه که امسال با برکناری اصغر محمدی فاضل و علی محمد شاعری ادامه یافت، استمرار می‌یابد (هر چند که برکناری نفر دوم هنوز رسماً تأیید نشده است).

    با این وجود، از آنجا که رییس رسانه‌ی ملّی در آخرین نشست اداری سال 1391 در سازمان صدا و سیما مؤکداً بر نقش محیط زیست در نزد مدیران ارشدش اشاره کرده است، این احتمال قوی‌تر از سال گذشته وجود دارد که سرانجام یک برنامه 90 در حوزه محیط زیست در سیما کلید بخورد.

    همان گونه که انتظار می‌رود امسال بحث محیط زیست می‌تواند جایگاهی شایسته‌تر از دوره‌های قبلی در صحنه‌ی رقابت‌های انتخاباتی کاندیداهای داوطلب ورود به ساختمان پاستور ایفا کند.

    یک نکته مثبت سال پیش رو هم شاید اعلام حضور مدارس سبز یا مدارس جامع محیط زیستی در سطح تهران و برخی از شهرستان‌های کشور باشد. حتی ممکن است در سال 1392، علاوه بر انتخاب یک صنعتگر سبز، سازمان حفاظت محیط زیست به یک مدیر مدرسه سبز هم جایزه و لوح تقدیر اهدا کند.

    در سال نو، این امیدواری وجود دارد تا سینمای مستند ما بتواند یک اثر جذاب و دیدنی دیگر در حوزه محیط زیست بیافریند تا همچنان راه «در جستجوی پلنگ ایرانی» ادامه یابد.

    همچنین آرزو می‌کنم که در سال 1392 سرانجام یک روزنامه داوطلب شود تا یک صفحه از مطالب خود را به طور ثابت به محیط زیست اختصاص دهد.

    در عین حال به دلیل تشدید فقر و کاهش توان اقتصادی جوامع بوم‌نشین، بیم افزایش دخل و تصرفات و بهره‌برداری غیرقانونی از اندوخته‌های چوبی کشور می‌رود. در این میان، البته طرح تنفس جنگل هم با کارشکنی‌های فراوان مافیای چوب و کاغذ به کندی پیش خواهد رفت. همانگونه که تعهدات دولت در برنامه پنج ساله پنجم در بخش استحصال 5 هزار مگاوات انرژی نو، رساندن راندمان آبیاری به مرز 42.5 درصد و برخورداری سکونتگاه‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت از شبکه آب و فاضلاب و تصفیه خانه، بسیار عقب‌تر از برنامه پیش خواهد رفت.

    امّا شاید مهم‌ترین بحران طبیعت ایران در سال 1392، علاوه بر ادامه‌ی معضل آلودگی هوای تهران و چند کلان‌شهر کشور، موضوع کاهش محسوس سطح آب زیرزمینی و نشست زمین باشد. پس از آن، توجه به تهدید روزافزون تنوع زیستی و معضلی به نام شکار، همچنان می‌تواند موجودیت 110 هزار رأس علفخوار کشور را با تهدید روبرو سازد.

    تداوم تنش‌های اجتماعی ناشی از جنگ آب و تداوم خشکسالی در مدیریت منابع آب، در سرشاخه‌های کوهرنگ و زاینده رود در سال 92 هم ادامه خواهد یافت.

     پس از سال‌ها انتظار، سرانجام از سند ملی محیط زیست ایران رونمایی خواهد شد و نیز گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم، اعلام موجودیت خواهد کرد .

    و دست آخر آن که در سال 1392، ایران صاحب رییس جمهوری خواهد شد که میزان تعلق خاطرش به محیط زیست، قابل قیاس با رییس دولت‌های نهم و دهم نخواهد بود! خواهد بود؟

    پی نوشت:

    در خبر آن لاین هم می‌توانید واکنش خوانندگان را به این یادداشت، پی بگیرید.

منبع:http://darvish100.blogfa.com/post-2347.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1387برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پیش نویس اساسنامه صندوق حامی طبیعت ایران

محمد درویش :

همان طور که خوانندگان عزیز این سطور می‌دانند و پیش‌تر اطلاع رسانی کرده‌ام، به پیشنهاد برخی دوستان درصدد راه‌اندازی صندوقی با نام: «صندوق حامی طبیعت ایران» هستم. چند هفته‌ای است که به شدت درگیر راهکارهای قانونی، حقوقی و اجرایی شکل‌گیری این صندوق بوده و کوشیده‌ام تا به نحوی این صندوق پای بگیرد که هم در کمترین زمان ممکن و بدون دیوان‌سالاری‌های رایج و نفس‌گیر اداری، اجرایی گردد و هم این سرعت و تعجیل، خدای ناکرده سبب بروز لکنت‌های حقوقی و قانونی دست و پاگیر بعدی نشود.

    به هر حال با مشورت بسیاری از دوستان صاحبنظر و نیز برخی از حقوق‌دانان، از جمله یکی از قضات باسابقه به نام آقای ایزدی‌خواه - که هم‌اکنون دادستان شهرستان کازرون هستند - به این جمع‌بندی رسیدم که می‌توان این صندوق را با گشایش یک حساب مشترک در یکی از بانک‌های کشور و ارایه‌ی عمومی اساسنامه و مرامنامه‌ی آن، بدون تشریفات رسمی و دست و پاگیر رایج، هویت بخشیده و اعلام موجودیت کرد. از همین رو، به کمک دو تن از فعالان به نام و شناخته شده این حوزه، آقایان بهمن ایزدی (کویرنورد نامی و رئیس هیات مدیره کانون سبز فارس) و عباس محمدی (فعال پیشگام و دیرینه کشور در حوزه کوهنوردی و محیط زیست)، تصمیم گرفتیم تا هسته‌ی مرکزی یا هیأت امنای این صندوق را تشکیل داده و پس از اخذ نظرات ارشادی و انتقادی دوستان در باره محتوای اساسنامه‌ی این صندوق، کار آن را رسماً آغاز کنیم.

    چنین است که اینک و در ادامه متن پیش نویس اساسنامه صندوق حامی طبیعت ایران را برای اظهار نظر و صیقل یافتن بیشتر مفاد آن به مدت یک ماه بر روی وب قرار می‌دهم تا پس از اخذ نظرات دوستان و پالایش نهایی آن، آغاز نخستین روز از زندگی صندوق حامی طبیعت ایران را در روز زمین – دوم اردیبهشت سال 1392 – رسماً اعلام کنیم.

لطفا اظهار نظر فرمایید

 «اساس‌نامه صندوق حامی طبیعت ایران»

    1- دیباچه:

    طبیعت ایران، به دلیل برخورداری از چینش ارتفاعی کم نظیر و تنوع پیکری قابل توجه در شمار یکی از ممتازترین و منحصربه‌فردترین پاره‌های بوم‌سازگان جهانی رده‌بندی شده است. تراز ارتفاعی گسترده‌ی این طبیعت از 5671 متر در کاکل سپید و دوست داشتنی دماوند تا منفی 22 متر در سواحل دریای زیبای مازندران در شمال وطن، نمایش‌گر توان فوق‌العاده‌ی فلات ایران برای ارایه‌ی تصویری خیال‌انگیز از موهبت‌هایی طبیعی است که فقط در این بخش از عرض 35 درجه شمالی کره زمین می‌توان آنها را یک‌جا دید و در زیبایی‌های شگفت‌آورش شناور شد. مرتفع‌ترین کلوت‌های جهان، گسترده‌ترین کفه‌های نمکی، بزرگترین نبکاهای شناخته شده در عرصه‌های بیابانی، متنوع‌ترین اشکال ناهمواری‌های ماسه‌ای، باستانی‌ترین رویشگاه جنگلی دنیا، آخرین مرز حضور گاندو و مانگرو، وجود امپراطوری یگانه به نام سمندر در لرستان، بلندمازوهایی که سر به آسمان ساییده‌اند، زاگرسی که برخی از پرآب‌ترین‌ترین رودخانه‌های آسیای جنوب غربی و خاورمیانه را هویت بخشیده، پهناورترین انجیرستان دیم جهان در استهبان، تنها تالابی که به طور همزمان آب شور و شیرین را در کنار خود جاری ساخته، آبشارهایی چند طبقه در سبزکوه و دنا که بوی عشق می‌دهند، یوزپلنگ‌هایی که اگر از آفریقا بیرون بیاییم، تنها و تنها در ایران یافت می‌شوند و... بیش از 1728 گونه‌ی گیاهی که در هیچ جای این 13.5 میلیارد هکتار خشکی زمین، مأوا ندارند، جز سرزمینی که دوستش داریم و نامش ایران است.

     2- اهمیت موضوع

    پرسش این است که برای پاسداری از چنین موهبت ناهمتایی از چه ابزار و توانمندی‌های قانونی، مالی و حکومتی برخورداریم؟ آیا ایرانیان تاکنون سزاوارانه نشان داده‌اند که استحقاق زیستن در چنین آبادبوم یگانه‌ای در کره زمین را دارند؟ آیا ما برای این که نشان دهیم، حفظ محیط زیست لازمه‌ی حیات اجتماعی روبه رشدمان است، آن‌گونه که باید هزینه کرده‌ایم؟ آیا می‌دانید مجموع بودجه‌ی سالانه بخش محیط زیست و منابع طبیعی کشور هرگز به یک دهم درصد از بودجه کل کشور هم نمی‌رسد؟! و آیا می‌دانید میزان پرداخت‌ها به پرسنل در این دو بخش حاکمیتی، به طور میانگین، همواره در شمار کمینه‌ی پرداخت‌ها در بدنه‌ی دولت بوده است؟ چنین است که اندیشه‌ی شکل‌گیری این صندوق شکل می‌گیرد تا ابزاری باشد که بتواند در بزنگاه‌هایی که باید، خونی تازه در رگ‌های طبیعتی که دوستش داریم، جاری سازد. از همین روست که این صندوق می‌تواند نمادی از درجه‌ی توجه و عشق خالص ایرانیان به طبیعتی باشد که دوستش دارند؛ نمادی که هر چه قدرت و توان مالی و تعداد اعضای داوطلبش بیشتر باشد، گواه آن است که این‌جا سرزمینی است که در آن طبیعت، هواخواه فراوانی دارد.

      3- هدف‌ها و وظیفه‌های صندوق

    صندوق حامی طبیعت ایران می‌کوشد تا مرهمی باشد بر دردهای بی‌شمار محیط زیست و زادبوم مشترک‌مان. بنابراین، دست دوستی و کمک هر شخصیت حقیقی و حقوقی را که دلش برای افزایش توان زیست‌پالایی این طبیعت می‌تپد به گرمی می‌فشارد و کمک‌های نقدی‌اش را به هر میزان که باشد می‌پذیرد و پاس می‌دارد.

     موجودی این صندوق در زمینه‌های زیر می‌تواند هزینه شود:

    - حمایت مالی از سلحشوران طبیعت ایران؛ شامل محیط‌بانان، محیط‌یاران، جنگل‌بانان، قرقبانان و دیگر افرادی که در راه پاسداری از طبیعت ایران، آسیب دیده اند؛ برای جبران هزینه‌های درمان، پرداخت دیه و مانند آن.

    - خرید علوفه و دیگر مواد غذایی مورد نیاز برای جاندارانی که در شرایط خاص و موقعیت خطرناک قرار گرفته و ممکن است بدون کمک انسانی، امنیت روانی و جانی‌شان به شدت به مخاطره افتاده و تنوع زیستی کشور خدشه‌دار شود.

    - کمک به ساخت مستندهای سینمایی و یا برپایی همایش‌ها و کارگاه‌های محیط زیستی با کارکرد آموزشی و ترویجی مؤثر.

    - حمایت مالی از چاپ کتاب‌ها و نشریاتی که انتشار گسترده‌ی آنها می‌تواند به ظرفیت‌سازی شایسته در این حوزه کمک کند.

   - حمایت از طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای مثال در راه کاهش استفاده از کیسه‌های نایلونی و ظرف‌های یکبار مصرف ، مدیریت زباله در سفرهای طبیعت‌گردی، کاهش مصرف دخانیات، تشویق مؤثر و جذاب مردم به کاهش استفاده از پروتئین حیوانی در سبد غذایی روزانه، جلوگیری از رواج فرهنگ و صنعتی به نام شکار حیوانات و ... اجرا می‌شود.

   - اهدای جایزه و مشوق‌های مالی و معنوی به افراد یا گروه‌هایی که در حوزه‌ی حراست از منابع طبیعی و محیط زیست به فعالیت‌های داوطلبانه و روشنگرانه می‌پردازند.

 

    4- اعضای اولیه‌ یا هیأت مؤسس صندوق عبارتند از:

    بهمن ایزدی، عباس محمدی و محمّد درویش. شایان ذکر آن که اعضای این هیأت، هر سه سال یک‌بار در مجمعی که از مشارکت کنندگان در صندوق تشکیل می‌شود، برای دوره‌ی بعدی انتخاب خواهند شد. همچنین میزان دریافت‌ها و پرداخت‌های این صندوق در فواصل منظم ماهانه به اطلاع اعضای آن خواهد رسید.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1387برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

زیست بوم: “مادرا هر وقت بمیرن زوده! “… این دیالوگ شاید از خود فیلم «باغ های کندلوس» ایرج کریمی ماندگار تر شده باشد، جمله ای کوتاه در وصف مادر! مادر، مادر است و عشق اش به فرزند چیزی نیست که بشود آن را اندازه گرفت. به عکس های زیر نگاه ...

زیست بوم: “مادرا هر وقت بمیرن زوده! “… این دیالوگ شاید از خود فیلم «باغ های کندلوس» ایرج کریمی ماندگار تر شده باشد، جمله ای کوتاه در وصف مادر! مادر، مادر است و عشق اش به فرزند چیزی نیست که بشود آن را اندازه گرفت. به عکس های زیر نگاه کنید، به حس امنیت بچه ها در کنار مادرهایشان… به آن بچه کروکودیل که لای دندان های تیز و برُنده مادرش آرام و با اطمینان نفس می کشد…. و خدا بزرگ تر از آن است که وصف شود!

295311_297206890377498_1490634310_n

17-tur-animal-photography-35

 

 

a_nile_crocodile_gently_carries_its_newly_hatched_young_in_its_mouth600_397

 

 

n00076663-r-b-006

 

 

Mother-cheetah-licking-her-cub-clean

 

Animals-love-picture

 

 

283930,xcitefun-animal-mothers-love-and-care-for-kids-6

 

 

1341464096145234

 

 

01

 

 

tumblr_m8cksj01Gm1rv13mvo1_400

 

 

Chimpanzee mother with baby

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۱

 کشتارهای متعدد حیات وحش، تخریب ها و واگذاری های گسترده عرصه های طبیعی در سالی که گذشت، سال ۱۳۹۱ را به عنوان یکی از تلخ ترین سال های محیط زیست کشور رقم زد.

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این گزارش به مهمترین رخدادهای محیط زیست کشور در سال ۱۳۹۱ بشرح زیر می پردازد: (با کلیک بر روی عنوان هر رخداد می توانید جزئیات و تصاویر مربوط به خبر منتشر شده را ملاحظه نمایید)

کشته شدن خرس سیاه در بم

منابع محلی در بم از کشته شدن یک خرس سیاه در این منطقه خبر دادند. این خرس در اثر مسمومیت کشته شده بود. مردادماه ۱۳۹۱

ثبت صحنه شکار یوز برای نخستین بار در کشور

محیط بانان اصغر خواجه و موسوی در حاشیه منطقه حفاظت شده کوه بافق یک قلاده یوز را مشاهده و متوجه میشوند یوز به دسته ای قوچ ومیش وحشی حمله و موفق به شکار یک راس میش میشود. این برای نخستین بار است که از شکار یوزپلنگ در ایران تصویر برداری میشود. مردادماه ۱۳۹۱

شهادت محیط بان عبداله یاری به ضرب گلوله شکارچیان متخلف

محیط بان مهندس عبداله یاری رئیس منطقه حفاظت شده لشگردر همدان در تاریخ ۱۳۹۱/۵/۱۴ به ضرب گلوله شکارچیان متخلف ابتدا مجروح و پیش از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسید.

کشتار خرس قهوه ای در دامنه سهند

در تاریخ ۱۳۹۱/۵/۲۰ یک خرس قهوه ای در دامنه کوه سهند در استان آذربایجان شرقی و در منطقه ییلاق «یوردی» توسط عده ای از اهالی کشته شد. این خرس ابتدا توسط سگ های گله مورد حمله قرار گرفت و پس از پناه گرفتن در میان صخره ها، به ضرب گلوله چند تن از افراد محلی کشته شد.

آغاز ساخت پارک موزه دفاع مقدس در جنگل های بکر منطقه ناهارخوران گرگان

در مردادماه ۱۳۹۱ ساخت پارک موزه دفاع مقدس گلستان در زمینی به وسعت هفت هزار و ۶۰۰ متر مربع در حالی آغاز شد که به اعتقاد جمعی از طبیعت دوستان ضرورت انتقال ساخت آن در جای دیگر احساس می شود.

زخمی شدن دو محیط بان در منطقه شیدا در اثر شلیک شکارچی متخلف

در تاریخ ۱۳۹۱/۵/۲۹ نزدیک به زمان افطار یک شکارچی غیر مجاز متخلف اقدام به درگیری با محیط بانان منطقه حفاظت شده شیدا در شهرستان شهرکرد کرد که منجر به زخمی شدن دو محیط بان این منطقه شد.

تصویر برداری از یوزپلنگ، کفتار، گرگ، شغال، گربه وحشی، روباه و سمور سنگی در میاندشت

نتایج اولیه کارگذاری دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت نشان دهنده زادآوری یوزها در سال مرداد ۱۳۹۱ می باشد. غیر از یوزپلنگ، از شش گوشتخوار دیگر نیز عکس گرفته شده است که عبارتند از: گرگ، کفتار، شغال، روباه، گربه وحشی و سمور

ثبت تصویر شگفت انگیز از ۳ توله یوزپلنگ آسیایی به همراه یوز مادر در پناهگاه حیات وحش میاندشت

در شهریور ماه ۱۳۹۱ برای نخستین بار است در شمال شرقی ایران تصویر یک یوز ماده به همراه با ۳ توله ثبت شد و چنین خانواده ای باعث امیدواری کارشناسان به بقای یوز در این منطقه گردید.

اشک در چشمان ارومیه خشکید / گوزنها آواره شدند

خروج گوزن های زرد از جزیره اشک در شهریورماه ۱۳۹۱ بدلیل تشنگی و خشکی کامل این قسمت از دریاچه ارومیه، خبری بود که همه را شوکه کرد. اکیپ های کارشناشی و دامپزشکی به همراه اسلحه بیهوشی جهت زنده گیری و انتقال گوزن ها به محل امن به منطقه اعزام شدند.

مشاهده لکه های بزرگ نفتی در آبهای حوزه ایران و جمع‌آوری ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر

در شهریورماه ۱۳۹۱ لکه‌های نفتی بزرگ در آب‌های حوزه ایران دریای خزر مشاهده و  ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر جمع آوری شد. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشاء گلوله‌های نفتی در سواحل خزر ناشی از فعالیت‌های نفتی کشور آذربایجان است.

گرامیداشت ۲۰ شهریور روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات

انتشار تصاویر کشتار بیرحمانه یک خرس قهوه ای ماده و دو توله اش در ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۰، در حالیکه شکم توله خرس های زنده پاره شده بود و در همان حال به آغوش مادر غرق در خون خود پناه می بردند، آنقدر دردناک و تکان دهنده بود که برای نخستین بار موجی از اعتراض و انزجار عمومی را به دنبال داشت و احساسات بسیاری از مردم کشور را جریحه دار کرد.

دستور واگذاری بخشی از پارک ملی گلستان و اعتراض شدید طرفداران محیط زیست

بر اساس نامه شماره ۲۱۴۱۵/۹۱ مورخه ۱۶ مردادماه ۹۱ دفتر مدیرکل دفتر ریاست سازمان و دبیرخانه شورای عالی محیط زیست مقرر شد که دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان از منطقه حفاظتی خارج و به همان میزان از سایر مناطق به ظرفیت استان اضافه شود.

گلوله مامور کشتار سگ ها با برخورد به قلب زن جوان منجر به مرگ وی شد

دهم مهر ماه ۱۳۹۱ در حادثه ای تلخ، شلیک مامور شهرداری ساداتشهر در حین کشتار سگهای ولگرد با اسلحه شکاری، به قلب زن جوان سی و پنج ساله به نام فاطمه جمالی برخورد کرد که شدت جراحات وارده منجر به مرگ وی شد.

کشته شدن خرس قهوه ای توسط باغدار مشگین شهری

یک قلاده خرس قهوه‌ای که به قصد خوردن آب در استخر باغی در شهرستان مشگین شهر افتاده بود، با ضربات اجسام سخت از پای درآمد. مهرماه ۱۳۹۱

مرگ شکارچی متخلف در درگیری با محیط بانان قمیشلو

شکارچی متخلفی که در مهرماه ۱۳۹۱ نیمه شب وارد منطقه قمیشلو شده بود، اقدام به تیر اندازی کرده و با محیط بانان منطقه درگیر شده بود که در این درگیری ناخواسته به قتل رسید.

کشتن، سوزاندن و قطعه قطعه کردن پلنگ کمیاب ایرانی در فارس

در مهرماه ۱۳۹۱ یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه پشتکوه ممسنی فارس با شلیک ۵ گلوله یک مرد روستایی از پای درآمد، پس از کشتار بدنش با تبر قطعه قطعه و لاشه اش به آتش کشیده شد.

مرگ خرسی دیگر به فاصله کمتر از دو هفته این بار در مازندران

در تاریخ ۱۳۹۱/۷/۲۷ در جنگل های بخش هزار جریب مازندران لاشه یک خرس قهوه ای مشاهده شد که علت مرگ یا کشته شدن خرس مشخص نبود.

کشف و ضبط یک کروکدیل از گلخانه ای در تهران

یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در جریان یک عملیات برنامه ریزی شده موفق به کشف و ضبط یک بهله عقاب تالابی خالدار بزرگ، یک بهله شاه بوف و یک کروکدیل نابالغ در داخل گلخانه ای واقع در شمال شهر تهران شدند.

کشتار پلنگ ماده با گلوله چهارپاره در استان گلستان

در آبان ماه ۱۳۹۱ یک قلاده پلنگ در ضلع شمالی و خارج از منطقه حفاظت شده جهان نما در استان گلستان مورد اصابت گلوله چهارپاره توسط شکارچی متخلف قرار گرفته که کشته می شود.

مرگ نهنگ ۳۰ تنی در تور صیادان هرمزگان

غواصان منطقه دوم نیروی دریایی ارتش با همکاری شیلات و پایگاه دریابانی و محیط زیست جاسک تورها را از اطراف نهنگ برداشتند اما به علت پایین بودن آب این پستاندار نتوانست به دریا بازگردد. آبان ۱۳۹۱

کشته شدن پلنگ توسط محیط بانان، پس از حمله به روستای آئینه ورزان

در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۹ یک قلاده پلنگ که در روستای آئینه ورزان آبسرد دماوند وارد عرصه های باغی مجاور شد و یکی از باغداران را مجروح کرده بود به ضرب گلوله نیروهای محیط زیست از پای درآمد.

«امید»، آخرین درنای سیبری در فریدونکنار فرود آمد

آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری، بامداد روز ۱۳۹۱/۸/۹ در دامگاه های «ازباران» استان مازندران فرود آمد. این پنجمین سال متوالی است که این پرنده به تنهایی مهاجرت خود به ایران را انجام می دهد و اهالی فریدونکنار و ازباران نام این پرنده را «امید» گذاشته اند.

مرگ یک قلاده پلنگ در سیستان

در آبان ماه ۱۳۹۱ جسد یک قلاده پلنگ را در منطقه غیر حفاظت شده اسپیک (گوهر کوه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری زاهدان) در بخش نوک آباد شهرستان خاش کشف شد.

نجات فک خزری از تور صیادان در بندر ترکمن

در آبان ماه ۱۳۹۱ مامورین یگان حفاظت محیط زیست بندر ترکمن متوجه به دام افتادن یک فک خزری در تور صیادان در نزدیکی جزیره آشوراده شدند. این فک از تور صیادان رها سازی و پس از انجام معاینات بالینی توسط دامپزشک، این یگانه پستاندار خزر دوباره در آغوش دریا رهاسازی شد.

مرگ نهنگی با ۱۶ متر طول و ۳۰ تن وزن در تور صیادان بندر جاسک

در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۶، با تلاش غواصان نیروی دریایی ارتش و پرسنل اداره حفاظت محیط زیست جاسک نهنگ از گیر تور رها سازی شد، اما متاسفانه بدلیل فعالیت زیاد برای رهایی در آبهای ساحلی منطقه بگل نشسته و گیر کرده بود که در نهایت در روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۱/۸/۷ نهنگ از بین رفت.

کشته شدن یک قلاده یوزپلنگ ایرانی توسط سگ های گله در استان سمنان

این حادثه در آذرماه ۱۳۹۱ و در فاصله حدودا ۴۰ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران و در نزدیکی سکونتگاه های روستایی رخ داده. با توجه به علائم گازگرفتی و آثار بجا مانده از دندان سگ روی بدن و گردن، این یوزپلنگ مورد هجوم بیش از یک قلاده سگ قرار گرفته است.

خبر راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی / دلبر و کوشکی در کنار یکدیگر

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ با اهداف مهمی چون تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامون این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، تیمار، درمان و رها سازی یوزپلنگ هایی که به دلایل گوناگون از جمله برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها، تقابل با جوامع انسانی، شکار و زنده گیری غیر مجاز و غیره آسیب دیده اند و نگهداری دائمی از یوزپلنگ هایی که امکان رهاسازی مجدد آنها در زیستگاه طبیعی وجود ندارد بزودی راه اندازی خواهد شد.

تیمار و رهاسازی کرکس سیاه در ارتفاعات فومن

این کرکس سیاه نابالغ که بعلت شوک ناشی از ضعف و گرسنگی قدرت پرواز خود را از دست داده بود با همکاری روستائیان طبیعت دوست منطقه کلرم فومن عصر روز ۱۳۹۱/۹/۱۰ به اداره حفاظت محیط زیست فومن تحویل شد و پس از تیمار و غذا دهی مناسب، قدرت پرواز خود را بازیافت و پس از انجام فرایند حلقه گذاری در ارتفاعات صخره ای منطقه کهنه ماسوله رهاسازی شد.

تصویر برداری شگفت انگیز از یک قلاده پلنگ در حال شیردادن به توله هایش و خرس قهوه ای به همراه توله اش در استان زنجان

در آذرماه ۱۳۹۱ در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر از توابع شهرستان طارم یک قلاده پلنگ در ساعات پایانی روز از فاصله حدود ۲۵۰ متری در حال شیر دادن توله ها و تغذیه از طعمه مشاهده و از حرکات پلنگ به مدت چهار دقیقه تصویربرداری می شود، همچنین از یک قلاده خرس قهوه ای به همراه توله اش در منطقه حفاظت شده سرخ آباد (دربند سرخ آباد) تصویربرداری شد.

تعرض به مهمترین ریه تنفسی پایتخت / تخریب پارک ملی خجیر

مجری توسعه شهر جدید پردیس در اقدامی غیرمنتظره در آذرماه ۱۳۹۱  وارد پارک ملی خجیر شد تا در ادامه ساخت‌ و سازهای شهر پردیس برخلاف تمام معیارهای زیست‌ محیطی بخشی از این پارک ملی را به شهر جدید پردیس ضمیمه کند.

کشف و ضبط ۳۱ قطعه هوبره از اتباع بیگانه قبل از قاچاق به کشور امارات

در ساعات اولیه بامداد روز ۱۳۹۱/۹/۱۸ اکیپی از پرسنل کلانتری ۱۱ فرماندهی انتظامی شهرستان سیریک با هدف دستگیری اتباع بیگانه وارد یک منزل مسکونی در روستای گروگ سیریک شده و پس از بازرسی منزل مذکور ۳۱ قطعه پرنده هوبره را کشف و ضبط نمودند.

جاده گزو کمر منطقه حفاظت شده بافق را می شکند / بهترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی آسفالت می شود!

منابع محلی در آذرماه ۱۳۹۱ خبر از حضور تعداد زیادی لودر و بیل مکانیکی نه برای جاده ای ساده، بلکه برای احداث جاده ای کامل و به اصطلاح استاندارد با عملیات خاکبرداری و خاکریزی گسترده در مسیری کوهستانی و خطرناک در قلب منطقه حفاظت شده بافق دادند.

نجات محیط بان خرم آبادی از چوبه دار با بخشش خانواده مقتول

در آیین صلح و سازش در مسجد امام هادی (ع) شهرستان خرم آباد، محیط‌ بانی که موجب مرگ جوان خرم آبادی شده بود مورد عفو و بخشش خانواده مقتول قرار گرفت و از چوبه‌ی دار رهایی یافت.

چوپان بوشهری باوجود حمل اسلحه، پلنگی که به گوسفندان حمله کرده بود را نکشت

آقای سعدی زاهدی در روز بیست و پنجم آذرماه زمانیکه با حمله پلنگ به گله گوسفندان خود روبرو شد، علی رغم همراه داشتن اسلحه از شلیک به پلنگ خوداری و با ایجاد سر و صدا و پرتاب سنگ، پلنگ را از گله دور کرد.

کشف پوست و سر یک پلنگ تازه شکارشده از منزل مسکونی در ساری

مامورین اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با همکاری یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران موفق به کشف پوست تازه و قسمت هایی از سر یک پلنگ تازه شکارشده از منزل مسکونی فرد متخلف در شهرستان ساری شدند.

شناسایی یازده قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده کوه بافق

براساس برنامه پایش یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده استان یزد در منطقه حفاظت شده کوه بافق یزد ۱۱ قلاده پلنگ مختلف شناسایی شدند که شامل چهار ماده (یکی دارای یک توله، دیگری دارای دو توله و ۲ ماده فاقد توله)، ۲ نر بالغ و ۲ نر جوان می شوند.

تصویر برداری از خرس سیاه آسیایی در منطقه بشاگرد

در آذرماه سال جاری در منطقه بشاگرد فیلم های بی نظیری از دو قلاده خرس سیاه آسیایی بوسیله دوربین تله تصویربرداری شد.

تصویر برداری از دو قلاده یوزپلنگ در سیمای برفی پناهگاه حیات وحش دره انجیر

در دیماه ۱۳۹۱ در جدیدترین تصویر بدست آمده از یوزپلنگ آسیایی، به کمک دوربین های تله ای در سیمای پوشیده از برف پناهگاه حیات وحش دره انجیر از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی عکس و دقایقی فیلم برداری شد.

لاشه نهنگ ۱۴ متری در سواحل جزیره قشم

در پی تماس تلفنی صیادان شهر سوزا مبنی بر مشاهده لاشه نهنگ تلف شده در سواحل جزیره قشم، مامورین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم، گشت دریایی در منطقه را آغاز و سرانجام در حوالی ۲ مایلی روستای مسن لاشه نهنگ تلف شده یافته شد.

حکم صادره و حاشیه های جلسه دادگاه متهمین کشتار خرس های سمیرم

جلسه دادگاه متهمین کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در شهرستان سمیرم روز ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ برگزار شد و هر کدام از متهمین به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از شکار و حمل اسلحه شکاری محکوم شدند.

مرگ ۲۷ یوزپلنگ ایرانی توسط عوامل انسانی در یک دهه اخیر / جاده ها عامل بیش از ۴۰ درصد مرگ و میر یوزپلنگ ها

طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است. منطقه حفاظت شده توران، منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر مناطقی هستند که هر یک قربانیانی از یوزپلنگ در جاده های پیرامون خود داده اند.

نخستین ژئوپارک خاورمیانه در قشم سرانجام از فهرست یونسکو خارج شد

سرانجام ژئوپارک قشم به دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک، از فهرست یونسکو خارج شد.

بازگشت عقاب طلایی زخمی به دامان طبیعت

یک بهله عقاب طلایی که در اثر اصابت گلوله زخمی شده و توانایی پرواز نداشت پس از درمان، حلقه گذاری و در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شد.

جسد دست و پا بسته یک جنگل‌بان در خراسان شمالی کشف شد

جسد این جنگل‌بان حوالی ظهر ۱۳۹۱/۱۰/۲۹ در محدوده تنگه ترکمن به قوش تپه در حاشیه دره‌ای پیدا شده است. هم‌اکنون مأموران در حال پیگیری و بررسی موضوع مرگ وی هستند.

دو محیط بان استان گلستان در حادثه ای تلخ جان باختند

دو محیط بان که ۶ ماه پیش به جمع نیروهای محیط زیست استان گلستان پیوسته بودند در حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده جهان نما در تاریخ ۱۳۹۱/۱۰/۳۰در  شهرستان کردکوی واقع در غرب استان گلستان، به دلیل شکسته شدن سطح یخ زده یک آب بند دچار سانحه شدند.

محیط بانان هرمزگان هدف گلوله های کلاشینکف شکارچیان قرار گرفتند

مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان در تاریخ ۱۳۹۱/۱۰/۳۰ در حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع گلزار نیزار، در منطقه یورت حبیب به سه نفر شکارچی برخورد مینمایند که مبادرت به شکار دو راس بز وحشی نموده و سلاح جنگی از نوع کلاشینکف همراه داشتند. در جریان تیراندازی متخلفین به سمت محیط بانان دو نفر از مامورین از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار میگیرند و شکارچیان متواری می شوند.

دومین محیط بان به اعدام محکوم شد

«غلامحسین خالدی» محیط بان ۳۸ ساله منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شد. او بعد از «اسعد تقی زاده» دومین محیط بان منطقه دنا است که بعد از دو سال و ۹ ماه زندان، حالا به انتظار مرگ نشسته است.

نسل کشی آهوان بی پناه در پناهگاه حیات وحش شیراحمد

مأمورین یگان حفاظت محیط زیست سبزوار موفق به دستگیری دو شکارچی غیر مجاز در پناهگاه حیات وحش شیر احمد شدند. این شکارچیان اقدام به شکار غیر مجاز ۵ رأس آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد و فروش گوشت آنها نموده بودند.

شناسایی پیرترین پلنگ ایران در منطقه حفاظت شده کوه بافق

بررسی های بعمل آمده طی سال های اخیر نشان از حضور یک پلنگ ایرانی نر با سن تقریبی حداقل ۱۲ تا ۱۴ سال در منطقه حفاظت شده کوه بافق دارد. این پلنگ نر برای نخستین بار در پاییز ۱۳۸۳ که در آن زمان نیز پلنگ بالغی بود، توسط دوربین های تله ای عکس برداری شد. این پلنگ در سال ۱۳۸۶ در این منطقه زنده گیری شده و به مدت شش ماه مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای بود.

کشتار دو راس گوزن بسیار کمیاب و آبستن در منطقه حفاظت شده بولا

یگان حفاظت محیط زیست مازندران روز ۱۳۹۱/۱۱/۲۰ در جریان گشت و کنترل مناطق جنگلی حفاظت شده بولا واقع در دودانگه ساری، با مشاهده آثار شکار غیرمجاز، پس از ردزنی، طی یک عملیات غافلگیرانه موفق به دستگیری چهار نفر شکارچی متخلف شدند. از این متخلفین لاشه دو راس گوزن (شوکا) ماده آبستن، دو قبضه اسلحه شکاری و مقداری مهمات کشف و ضبط شد.

انتقاد عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس از بی توجهی مسئولان نسبت به کشتار دو راس گوزن کمیاب شوکا

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر برخورد قاطع دستگاه‌های مربوطه با شکارچیان متخلف عامل کشتار دو گوزن شوکا، گفت: با وجود آمادگی مجلس برای رفع نواقص قانونی، اما متاسفانه سازمان محیط زیست تاکنون هیچ گونه درخواست کمکی از مجلس جهت تشدید مجازات شکارچیان متخلف نداشته است.

ابراز تأسف رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از کشته شدن دو گوزن شوکا

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از شکار‌ غیرمجاز حیوانات در کشور گفت: لایحه جامع محیط زیست می‌تواند راه‌ حل مناسبی برای تمامی مشکلات زیست‌محیطی کشور باشد.

دعوت از رئیس سازمان محیط زیست به مجلس برای پاسخگویی در مورد کشتار دو راس شوکای کمیاب

کمال الدین پیرموذن عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: پس از تصویب طرح دو فوریتی مقابله و کاهش آلودگی هوای کشور، در نخستین جلسه فراکسیون محیط زیست در خصوص این طرح و پاسخگویی به کشته شدن ۲ گوزن کمیاب و علت عدم اقدام به موقع از محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دعوت می‌شود.

ارائه آماری عجیب از رشد ۱۳۵ درصدی جمعیت آهوان پارک ملی سالوک در یکسال!

با فرض اینکه از ۶۲۵ راس آهوی سرشماری شده در سال قبل ۵۰۰ راس آن ماده بوده اند و با فرض محال اینکه همه این جمعیت ۵۰۰ راسی ماده بالغ بوده، همگی باردار شده اند و همگی در سال جاری زایمان کرده اند، هیچ یک آهوان از سال گذشته تا امسال توسط انسان و گوشتخواران شکار نشده اند و هیچ یک از بره های متولد شده در سال جاری تلف نشده اند و با علم به این نکته که آهو گونه ای تک قلوزا بوده و ندرتا دوقلوزایی در آهو مشاهده می شود، باز هم جمعیت آهوان آن منطقه از هزار راس تجاوز نخواهد کرد!

تصویر برداری از ۳ قلاده یوزپلنگ در منطقه شکار ممنوع آریز

محیط بانان استان یزد در روزهای پایانی بهمن ماه سال ۱۳۹۱ موفق شدند از ۳ قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع آریز بافق تصویر برداری کنند.

برای نخستین بار در کشور زنده گیری و بیومتری گربه شنی در خواف صورت گرفت

برای نخستین بار در کشور زنده گیری و بیومتری گربه شنی توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست خواف صورت گرفت. این اتفاق مهم در منطقه ای به نام “پوزه نخراج” در جوار رودخانه شوری که به تالاب مژن آباد منتهی میشود رخ داد.

جدیدترین تصاویر یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان

در آخرین بررسی های صورت گرفته و در جریان برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ آسیایی که از آبان ماه تا ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۱ به طول انجامید تصاویر متعددی از یوزپلنگ در محدوده امن پناهگاه حیات وحش نایبندان به ثبت رسیده است.

عبور بی‌ سر و صدای خط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو

سرانجام پس از ماه ها اعتراض دوستداران محیط زیست به توسعه پالایشگاه شیراز و عبور خطوط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو که مقدمه این توسعه است، چندی پیش این خطوط، بی سرو صدا از لابلای فنس های پارک ملی بمو گذشتند و درست از جلوی پاسگاه محیط بانی پارک عبور کردند.

کشتار کل جوان، بز وحشی آبستن و دو بره در پارک ملی بمو

از دو متخلف در پارک ملی بمو لاشه یک راس کل وحشی جوان (حدودا دو ساله)، یک راس بز وحشی آبستن و دو بره که از شکم حیوان ماده خارج شده بودند کشف و ضبط گردیده است.

کشف محموله بزرگ قاچاق سمندر لرستانی در خوزستان

پلیس شهرستان اندیمشک پس از بررسی چند بسته مشکوک در ایستگاه راه آهن تله زنگ، محموله قاچاق حاوی تعداد ۴۳۰ قطعه سمندر را کشف و ضبط نمود. قاچاقچیان متخلف با مشاهده پلیس از محل متواری شده اند.

تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست در صورت استمرار کم کاری‌ در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با هشدار نسبت به روند رو به رشد شکار گونه‌های نادر جانوری در کشور، گفت: در صورت استمرار کم کاری‌ سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری، مجلس مسئله تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را کلید خواهد زد.

با تصویب هیات وزیران بهای پروانه شکار و صید و جریمه شکار جانوران وحشی تعیین شد+جدول جرائم

شورای عالی حفاظت محیط زیست بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (۳) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست-مصوب ۱۳۵۳ تصویب کرد بهای پروانه شکار و صید و بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان تعیین شد.

هر تعداد که می خواهید ببر وارد کنید، خروج پلنگ به صلاح محیط زیست کشور نیست

پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل از ریاست این سازمان اعلام کرد: “بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ببرهای روسی تا قبل از تابستان سال ۹۲ وارد کشور می شوند و طرف روسی هم آمادگی این کار را دارد.

خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی غیر قانونی است

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در مورد تبادل ببر و پلنگ با کشور روسیه گفت: خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی امکانپذیر نبوده و غیر قانونی است.

گونه‌های نادر حیوانی و گیاهی سرمایه‌های ملی هستند، نباید بدون نظر مجلس شورای اسلامی از کشور خارج شوند

کمال‌الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی گفت: «با توجه به اینکه گونه‌های نادر حیوانی و گیاهی سرمایه‌های ملی هستند نباید بدون نظر مجلس از کشور خارج شوند.» دو پلنگ در فاز نخست این تبادل در زمان پوتین بدون نظر مجلس از کشور خارج شدند که البته این تبادل برای محیط‌ زیست ایران شکست سختی در پی داشت.

پایان نخستین پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی / تنها ۲۰ یوزپلنگ شناسایی شده است!

فاز نخست برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی پس از یک سال به پایان رسید و در جریان این پروژه تنها ۲۰ قلاده یوزپلنگ در کشور شناسایی شد.

انتصاب احمدعلی کیخا بعنوان معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست

احمد علی کیخا در حکمی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب و جایگزین اصغر محمدی فاضل در این سمت شد.

با ادامه روند فعلی، بدون شک تا چند سال آینده جنگلی در کشور وجود نخواهد داشت

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل ها و منع قطع درخت در سراسر کشور ضروری است و باید این طرح از سوی مسئولان و دست اندرکاران جدی گرفته شود.

ثبت تصویر پلنگ در شهرستان زیرکوه

نیروهای یگان حفاظت محیط زیست قاین در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ موفق شدند طی چندین مرحله جستجو، ردزنی و دریافت اطلاعات از مردم بومی، تصویر پلنگ ایرانی را در ارتفاعات منطقه پیشنهادی تجنود واقع در شهرستان زیرکوه ثبت نمایند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1387برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مشاهده پرنده شکاری نادر و بسیار زیبای کورکور بال سیاه در سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در سرشماری پرندگان مهاجر در سایت ها و زیستگاه های سراسر استان سیستان و بلوچستان، گونه کمیاب کورکور بال سیاه از خانواده پرندگان شکاری مشاهده گردید.

تاکنون گزارش های انگشت شماری از مشاهده کورکور بال سیاه ارائه شده است، این گونه ارزشمند به سختی دیده می شود و با تلاش های شبانه روزی و کمین های بسیار طولانی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در زیستگاه ها و سایت های مهاجرت پرندگان، مشاهده گردیده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهران


مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با احتساب ثبت موالید و فوت و بروزرسانی آمار جمعیت سازمان ثبت احول در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، جمعیت ایران تا پایان بهمن‌ سال جاری به ۷۶ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل، علی‌اکبر محزون با بیان اینکه در یازده ماهه سال جاری، یک میلیون و 310 هزار و 163 ولادت در کشور به ثبت رسیده، افزود: از این تعداد، 672 هزار و 51 نفر پسر و 638 هزار و 112 نفر دختر بوده و این آمار نسبت به سال گذشته از رشد 2.9 درصدی برخوردار بوده است.

محزون با اشاره به اینکه آمار ازدواج‌های ثبت شده در مدت یاد شده که در حال تکمیل است، برابر با 726 هزار و 390 مورد بوده است اظهارداشت: بیشترین ازدواج ثبت شده مربوط به مردان گروه سنی 20تا 24 ساله با زنان 15 تا 19 ساله بوده که تعداد آن برابر با 148 هزار و 226 مورد است.

وی تصریح کرد: در این مدت، بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی 20 تا 24 ساله با رقم 314 هزار و 452 مورد و بیشترین ازدواج ثبت شده زنان نیز در همین گروه سنی با رقم 278 هزار و 918 مورد بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال یادآور شد: همچنین در یازده ماهه سال جاری، 121 هزار و یک طلاق و 334 هزار و 667 فوت درکشور به ثبت رسیده است.

برگزاری همایش ملی جمعیت22 و 23 اسفند

محزون افزود: در پی تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل جمعیتی کشور و با هدف ایجاد وفاق ملی در اجرای دقیق و اثربخش سیاست‌های جدید جمعیتی و تبیین راهبردها و اقدامات اجرایی آن، همایش ملی «جمعیت، تعالی و راهبردها» با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و مسئولین توسط سازمان ثبت احوال کشور و با مشارکت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه تهران و سایر ارگان‌ها و مجامع تخصصی در تاریخ 22 و 23 اسفندماه سال جاری در محل تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود.

وی «مروری بر فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی ایران و آینده‌نگری آن»، «جابجایی‌ها و توزیع فضایی جمعیت»، «کیفیت و سلامت جمعیت»، «جمعیت، خانواده و الگوی سبک زندگی» و «راهبردهای و سیاست‌های جمعیتی» را از محورهای اصلی برگزاری همایش ملی جمعیت عنوان کرد.

بنا به گفته مدیرکل دفتر و آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در پایان این همایش، میزگردی با موضوع «چشم انداز جمعیت ایران، ظرفیت‌ها و مطلوبیت‌ها» نیز برگزار خواهد شد.

 

کد خبر :7943   زمان مخابره: 13:48:0 - 7/12/1391
 // www.iren.ir //

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات :اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در بیانیه جدیدی هشدار داد که در حال حاضر تالاب‌های ساحلی اروپایی در خارج از محدوده اتحادیه اروپا بیش از گذشته آسیب پذیر شده‌اند و در معرض خطر تخریب هستند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1337

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این زیستگاه‌های متنوع شامل مانگروها، آبگیرها و مرداب‌ها، خدمات اکوسیستمی بسیاری برای گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری فراهم می‌سازند که از آن جمله می‌توان به ایجاد لانه‌های طبیعی برای ماهی‌ها و انواع صدف‌داران در مجاورت صخره‌های مرجانی، حفاظت از نواحی ساحلی در برابر طوفان‌های سهمگین و نیز جذب حجم بیشتری از کربن اتمسفر اشاره کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، این تالاب‌ها شبکه‌ بین‌المللی را بوجود می‌آورند که به عنوان توقفگاه‌هایی برای پرندگان مهاجر و محل مناسبی برای پرورش و تولید مثل آنها، نقش حیاتی و حائز اهمیتی ایفا می‌کنند.

برهمین اساس و با توجه به اهمیت فوق العاده‌ای که این اکوسیستم‌ها برای طبیعت و بقای گونه‌های مختلف دارند، اخیرا تلاش برای حفاظت از آنها افزایش یافته و کارشناسان را متوجه مشکلات مدیریتی فعلی در بخش نظارت و مراقبت از این نواحی ساخته است.

اقدامات فوق در پروژه‌ای تحت عنوان MANG انجام خواهند گرفت. هدف از اجرای این پروژه طی یک دوره ۳۶ ماهه، رسیدگی و حفاظت از تالاب‌های اروپایی در امریکا و اقیانوس هند است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات :مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شش تالاب کشور تا پایان سال ۹۲ بین‌المللی می‌شوند.دکتر ناصر مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ افزود: برای احیا و حفظ تالاب‌ها، سند طرح تالاب‌های کشور بزودی نهایی می‌شود که بر اساس آن هر تالاب برنامه عمل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهد داشت.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1332

به گفته وی، طبق این سند فعالیت‌ها و وظایف هر سازمان و اقداماتی که باید در راستای بهبود وضعیت تالاب‌ها صورت گیرد کاملا مشخص شده است.مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تا کنون سند برخی از تالاب‌های کشور مانند تالاب‌های پریشان،‌انزلی، شادگان و ارومیه تهیه و نهایی شده است.

مقدسی در خصوص اقدامات انجام شده برای تهیه ساختار و قالب مشخص برای اجرای پروژه‌های عملی اظهار کرد: تا کنون اقدامات آموزشی مختلفی انجام شده و مستنداتی را با استفاده از تجربه‌ی نمونه‌های موفق در احیا و و نگهداری تالاب‌ها مانند شادگان و انزلی فراهم کرده و در این مسیر تقریبا خوب پیش رفته‌ایم. همچنین برای مسئولان استان‌هایی که دارای زیست‌بوم‌های آبی و تالابی هستند جلساتی را با عنوان جلسات ظرفیت‌سازی برگزار کرده‌ایم که در آن نحوه اجرای مدیریت زیست‌بومی آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: تعیین نقش ذینفعان شامل سازمان‌های دولتی و جوامع بهره‌بردار، شناسایی نقاط ضعف و بحرانی ، شناسایی تهدیدات و هدفگذاری از جمله مسائلی است که در جلسات ظرفیت‌سازی ارائه می‌شود.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  وی افزود: اجلاس ریو + 20 خرداد ماه امسال در شهر ریودوژانیرو در برزیل برگزار شد که در آن موضوع توسعه پایدار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که بر این اساس قرار شد اقتصاد سبز به عنوان محور اصلی در برنامه توسعه ملی کشورها قرار گیرد. رییس انجمن ...
تاریخ انتشار: ۷ اسفند, ۱۳۹۱

عباس پور زیست بوم: هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست ۱۵ و ۱۶ اسفندماه با حضورمحققان و پیشکسوتان عرصه محیط زیست در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

به گزارش زیست بوم، ˈ مجید عباسپور ˈ رییس این همایش با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: هدف اصلی از برپایی هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست بررسی نقش ایران و کشورهای منطقه در دستیابی به دستاوردهای اجلاس ریو + ۲۰ است.

 

 

وی افزود: اجلاس ریو + ۲۰ خرداد ماه امسال در شهر ریودوژانیرو در برزیل برگزار شد که در آن موضوع توسعه پایدار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که بر این اساس قرار شد اقتصاد سبز به عنوان محور اصلی در برنامه توسعه ملی کشورها قرار گیرد.

رییس انجمن متخصصان محیط زیست کشور ادامه داد: بر این اساس موضوعات مختلف زیست محیطی از جمله ˈ حسابرسی زیست محیطی ˈ و ˈ فعال کردن اقتصاد در حوزه هایی که می توانند به کاهش انتشار آلاینده ها کمک کنند ˈ مورد توجه قرار گرفت.

وی یادآور شد : در مبحث کاهش انتشار آلاینده ها به گرمایش زمین توجه ویژه شده است و اتحادیه اروپا برنامه ای با عنوان ˈ ۲۰۲۰ ˈ دارد که بر اساس آن باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تامین کند که این موضوع به کاهش گرم شدن زمین کمک می کند.

عباسپور گفت: از این رو محورهای همایش بر اساس تصمیمات اجلاس ریو + ۲۰ انتخاب شده است و شامل محورهایی از جمله ˈ محیط زیست انسانی با رویکرد توسعه پایدار ˈ ، ˈ محیط زیست طبیعی با رویکرد توسعه پایدار و اقتصاد سبز ˈ ، ˈ همکاری های بین المللی و منطقه ای ˈ ، ˈ انرژی و توسعه پایدار ˈ و ˈ اقتصاد سبز ˈ است.

رییس هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست افزود: همزمان با برپایی این همایش هفت نشست تخصصی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط برگزار می شود. بعد از اعلام فراخوان بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که بعد از داوری ۴۰ مقاله برای ارایه در همایش انتخاب شد که از این تعداد ۹ مقاله به صورت پوستر و بقیه به صورت شفاهی در روزهای برپایی همایش ارایه می شود.

وی گفت: همچنین جشنواره توسعه سبز نیز در حاشیه این همایش برگزار می شود که در آن صنایع و شرکت هایی که در زمینه حفظ محیط زیست فعال بودند ، معرفی و تجلیل می شوند . علاوه براین از فعالان زیست محیطی رسانه ای و پیشکسوتان عرصه محیط زیست هم تجلیل می شود.

هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست به همت انجمن متخصصان محیط زیست برگزار می شود .

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.   اصغر محمدی فاضل معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار زیست بوم به سیاست‌های جدید سازمان محیط زیست نسبت به شکار پرداخت و گفت: در موضوع شکار به طور کلی سازمان محیط زیست با یک پارادوکس مواجه ...
تاریخ انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۱

asgharmohammadifazel1 زیست بوم/ سمیرا خباز: شکارچیان ما باید بدانند که دوران شکار و شکارچی‌گری به پایان رسیده است، زیرا نه تنها حیات وحش بلکه شرایط فرهنگی کشور نیز دیگر تحمل ادامه رویه‌های نادرست قبلی را ندارد و افراد علاقمند به فعالیت ورزشی به جای شکار، تیراندازی ورزشی رادنبال کنند و تفاوت آن اینست که برای تفریح

 

انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.

 

اصغر محمدی فاضل معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار زیست بوم به سیاست‌های جدید سازمان محیط زیست نسبت به شکار پرداخت و گفت: در موضوع شکار به طور کلی سازمان محیط زیست با یک پارادوکس مواجه است از یک طرف تعداد قابل توجهی سلاح در اختیار افراد هست و سالانه تولید و یا از خارج از کشور وارد می‌شود و تحت عنوان سلاح شکاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در اختیار داشتن این سلاح شکاری این توقع را برای دارندگان آن ایجاد می‌کند که حتما باید به شکار بپردازند، درحالیکه موجودی حیات وحش قابل شکار ما در کشور از تعداد سلاحهای شکاری کم تر است.

 

طبیعت ایران ظرفیت شکار همانند سالهای گذشته را ندارد

 

وی ازعواملی که باعث ایجاد کاهش حیات وحش قابل شکار ایران  شده است را در دو بخش تقسیم کرد: توسعه نامتوازن که باعث تخریب سطوح وسیعی از محیط زیست طبیعی ما شده است و از طرف دیگر بروز خشکسالی‌ها و محدود شدن عرصه‌های طبیعی به دلایل مختلف باعث افول آمار حیات وحش به طور سالیانه شده است.

 

اصغر محمدی فاضل گفت: سازمان محیط زیست از سیاست قبلی صدور پروانه شکار فاصله گرفته است و با محدود کردن صدور پروانه‌ها برای افراد بومی و روستاییان ساکن در حاشیه مناطق مدیریت از فشار بر روی حیات وحش کشور کاسته است.

 

وی اظهار کرد: شکارچیان ما باید بدانند که دوران شکار و شکارچی‌گری به پایان رسیده است، زیراکه نه تنها حیات وحش بلکه شرایط فرهنگی کشور نیز دیگر تحمل ادامه رویه‌های نادرست قبلی را ندارد و اگر افراد علاقمند به فعالیت به فعالیت‌های ورزشی هستند به جای شکار، تیراندازی ورزشی را دنبال کنند و تفاوت آن اینست که برای تفریح انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.

 

حمایت از باشگاههای تیراندازی با هماهنگی های اخیر سازمان محیط زیست و فدراسیون تیراندازی و وزارت دفاع

 

معاون محیط زیست طبیعی  سازمان محیط زیست درخصوص تدابیری که سازمان مربوطه برای تغییر فرهنگ شکار کرده است گفت: اخیرا هماهنگی‌هایی با فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی انجام داده‌ایم، در قالب این هماهنگی قرار شد برای حمایت از باشگاههای تیراندازی اقداماتی از قبیل تامین کافی گلوله انجام شود، که به موجب این در‌خواست با صنایع دفاع برای تخصیص گلوله‌های ورزشی به باشگاههای تیراندازی و تولید گلوله‌های ورزشی که هم به لحاظ مقدار مواد ناریه (میزان باروت) و هم از لحاظ وزن و رنگ با پوکه‌‌های معمولی متفاوت هستند انجام شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد با شرایط متفاوتی که این ترکیبات جدید گلوله‌ با ترکیبات قدیمی دارند، رویکرد جدید‌ی به حوزه تیراندازی درمیان علاقمندان به تیراندازی ایجاد کند و با این رویکرد حساب آنها از شکارچیان جدا خواهد شد.

 

محمدی فاضل افزود: با اجرایی شدن این رویکرد جدید ما همچنان با شکارچیان در قالب مقررات مربوطه‌ در سازمان محیط زیست برخورد خواهیم کرد اما در خواست ما از همه علاقمندان به ویژه شکارچیان این‌است که یک دوره استراحت چند ساله به حیات وحش بدهیم و اجازه دهیم حیات وحش از لبه انقراض فاصله بگیرد.



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: بزرگ‌ترین کروکودیل جهان که در قفس نگهداری می‌شد، مرده است.   به گزارش زیست بوم و به نقل از خبرگزاری اتریش از مانیل گزارش داد، این کروکودیل 6.17 متری که در آب‌های شور زندگی می‌کرد، یکشنبه شب در پارک گردشگری در بوناوان در فیلیپین مُرده است. ...
تاریخ انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۱

زیست بوم: بزرگ‌ترین کروکودیل جهان که در قفس نگهداری می‌شد، مرده است.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از خبرگزاری اتریش از مانیل گزارش داد، این کروکودیل ۶٫۱۷ متری که در آب‌های شور زندگی می‌کرد، یکشنبه شب در پارک گردشگری در بوناوان در فیلیپین مُرده است.

86591DA839AEC945B98EF722A3C48_h316_w628_m5_cZYQLSMeD

 

65812815_012824681-1 (1)

 

ادوین الورده، شهردار بوناوان اعلام کرد دلیل مرگ این حیوان در دست بررسی است.

 

از اواخر ماه گذشته، این تمساح که “لولانگ” ( Lolong) نامیده شده بود، دیگر جیره غذایی خود را نمی‌خورد. علاوه بر این، شکم او پف کرده بود.

 

864314381BF864C8706D6225EC48EB_h316_w628_m5_cQkrnnYWa

کتاب رکوردهای گینس در ماه نوامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که “لولانگ” بلندترین کروکودیل زنده اسیر است. این حیوان دو ماه پیش بازداشت شده بود. این تمساح یک تنی پیش از اسیر شدن یک ماهیگیر، یک دختر ۱۲ ساله و همچنین یک گاومیش را کشته و خورده بود.

 

5B2740C2F4FA8DA03A87792FB7ACF2_h316_w628_m5_cfkcUUtpY



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صاویر مربوط به مار حلقه به گردن است که درمکزیکوی ایالات متحده و جنوب شرق کانادا یافت می شود و سم آن ضرری برای انسان ندارد و برای شکار طعمه های کوچک آن را به کار می برند! این مارها حداکثر تا ۳۵ اینچ ( تقریباً ۸۸ سانتیمتر) رشد می کنند.

این مارها در شبها فعالیت دارند و در طول روز به ندرت دیده می شوند و بیشتر در زیستگاه های مرطوب زندگی می کنند.و معمولا در جنگل های مرطوب در زیر تکه سنگ ها یا تکه چوب های کوچک نیز یافت می شوند

 

.
رژیم غذایی این مار از کرم های کوچک سمندر ها و حلزون ها و گاهی نیز از مارمولک ها و قورباغه های جوان نیز تغذیه می کنند.

m2
مجله علمی می نویسد: این مارها بصورت اجتماعی زندگی می کنند و گاهی در کلنی های ۶ تا ۱۰۰ نفره نیز مشاهده شده اند و در قصل بهار و پاییز جفت گیری می کنند و ۱-۱۰ تخم در ژوئن و ژولیه می گذارند. تخم های این جاندار به رنگ سفید و زرد است و مارهای تازه متولد شده برای دفاع از خود نیازمند والدین هستند.

dpmodestushp

 

dpoccidentalis2huمنبع: http://zistboom.com/11772/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت زیست بومی تالابها

ramsar1  کارگاه آموزشی بین المللی باعنوان مدیریت زیست بومی تالابها را به مدت دو روز از تاریخ ۷ الی۸ اسفند ماه۱۳۹۱دراستان مازندران برگزار می شود.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام):مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسردر نظر‌‌دارد کارگاه آموزشی بین المللی باعنوان “مدیریت زیست بومی تالابها” را به مدت دو روز از تاریخ ۷ الی۸ اسفند ماه۱۳۹۱دراستان مازندران برگزار نماید.

صادق صادقی زادگان مدیراجرایی مرکز منطقه ا ی کنوانسیون رامسر ضمن اعلام این خبر گفت: دراین کارگاه علاوه بر آموزش اصول مدیریت زیست بومی تالابها و ارائه تجربیات کسب شده در پروژه های بین المللی، کشورهای شرکت کننده این فرصت را خواهند داشت ضمن ارائه گزارشات ملی در کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی شرکت نموده و به بررسی و تبادل اطلاعات در خصوص مدیریت تالابهای سایت رامسر با سایر کشورها و همچنین سازمانها و کنوانسیون‌ها بپردازند.

وی افزود این کارگاه آموزشی با حضور کارشناسانی از دبیرخانه کنوانسیون رامسرRRC-CWA))، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)،آژانس همکاری های بین المللی ژاپن JICA) )، سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (UNESCO) ، و مرکز پایش جهانی حفاظت (UNEP-WCMC) ونیزجمعی از متخصصان و صاحبنظران بیش از ۳۰ کشور، برگزار خواهد شد.

همچنین چهارمین نشست بورد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه ای رامسر با شرکت اعضای بورد در حاشیه این کارگاه برگزار می گردد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 32 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com